[Almeernet] Glasvezel in heel Almere

Pagina: 1 ... 44 ... 47 Laatste
Acties:
  • 340.006 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 11:07
Anoniem: 376876 schreef op maandag 23 mei 2011 @ 08:25:
[...]

Andere operators maar komen nog steeds over het koper van KPN je huiskamer binnen toch?
Eigenlijk nog nooit gehoord in de particuliere sector dat er een installateur een ander koperkabeltje kwam trekken omdat de provider niet over KPN koper wil aanleveren?
Maar voor die operators moet er ge-patched worden in de centrale. De lijn tussen de centrale en huis mag nog wel van KPN zijn, in de centrale is het wel degelijk anders. En ik heb ook al meerdere keren meegemaakt bij een overstap tussen operatoren dat de nieuwe operator voor het gemak maar op het andere aderpaar ge-patched wordt. Ik heb al 2x in mijn IS/RA het aderpaar moeten verwisselen :(. Eerste keer was toen ik in het huis kwam en XS4ALL van m'n oude adres had mee genomen. Toen ben ik zo 'dom' geweest om 14 dagen te wachten tot XS4ALL eindelijk KPN naar m'n NIEUWE adres wist te sturen. Tweede keer, toen ik afgelopen winter tijdelijk SpeedXS via BBNED heb gehad, moest het weer verwisseld worden en heb ik het zelf gedaan.
KPN en XS4ALL zijn letterlijk familie van elkaar (als in moeder en dochter) en aangezien ik 15 jaar XS4ALL klant ben geweest en best wel wat keer van soort dienst ben veranderd kan ik je bevestigen dat dit over het algemeen naadloos kan.
Bijv overstappen van XS4ALL over KPN naar XS4ALL only... letterlijk secondenwerk en eigenlijk alleen maar een andere snelheid en IP adres gekregen.
Van KPN-dienst naar KPN-dienst gaat idd vrijwel naadloos. Toen ik voorjaar 2009 van Xs4ALL naar KPN ging (met interactieve tv erbij), toen had ik van het ene op het andere moment geen xs4all meer en kwam alles op een landingpage van KPN uit waar verzocht werd andere PPP logingegevens in te stellen.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-05-2020
Ik viel van mijn stoel toen ik dit las:

http://glasvezelnetwerkaa...us-wba-nader-bekeken.html

(waar zit de adder?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-12-2021
En hoe is dit anders dan dat jij nu je diensten hebt in Almere? ;)
of bedoelde je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik waardeer de blogs van Ben over het algemeen, maar ik denk dat hij in dit blog VEEL te veel conclusies trekt en verbanden legt die er niet zijn.

Zelfs al neemt KPN ergens in 2014 of 2015 Reggefiber helemaal over: Als zij Glashart Media gewoon laten bestaan en deze wholesale pakketten ongebrijdeld aan ISP's blijven verkopen, dan is er genoeg keuze.

Sterker nog, als KPN niet zou optreden als wholesale operator met dit soort dienstenpakketten, dan zouden we nu denk ik minder keuze in ISP's hebben gehad.

Het alternatief voor een OPEN glasvezel (wat overigens altijd nog kan) is dat een provider die diensten wil gaan aanbieden ook ZELF operator zal gaan moeten spelen en dus in iedere POP switches zal moeten plaatsen.

Marstek Venus 5.12kWh v148, ShellyPro3EM emulatie, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
Yogoi schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 10:53:
[...]

En hoe is dit anders dan dat jij nu je diensten hebt in Almere? ;)
of bedoelde je dat niet?
Uit dat artikel blijkt m.i. dat ze + oftewel ook DVB-C gaan leveren. Zie ook:

http://www.kpn-wholesale....%20v1.0%20-%20concept.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door TonVH op 25-05-2011 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-12-2021
TonVH schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 10:44:
[...]

Uit dat artikel blijkt m.i. dat ze + oftewel ook DVB-C gaan leveren. Zie ook:

http://www.kpn-wholesale....%20v1.0%20-%20concept.pdf
uhm ja, ik werk met WBA+ :)
maar in Almere via Lijbrandt hebt je nu ook DVB-C, DVB-C zit namelijk via hetzelfde platform als analoog.
(dit geld overigens niet alleen voor almere maar ook bijvoorbeeld leeuwarden en Berkel en Rodenrijs en nog wat andere plaatsen)

Dus vandaar mijn vraag aan jou wat hier dan zo anders aan is dan precies hetgene wat je nu afneemt bij Lijbrandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Precies.

Wat Lijbrandt al sinds eind vorig jaar doet is gewoon WBA+. Het werd meestal gemakshalve afgekort naar "WBA", maar als ik naar de wholesaleproducten van KPN kijk, dan heb je nu WBA zonder + (wat striktgenomen alleen maar internettoegang is of evt. de 'kale netwerkdienst').

En wat er nu met TV via GHM op KPN netwerken gedaan wordt door Lijbrandt en KickXL heet gewoon WBA+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
Yogoi schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:06:
[...]

uhm ja, ik werk met WBA+ :)
maar in Almere via Lijbrandt hebt je nu ook DVB-C, DVB-C zit namelijk via hetzelfde platform als analoog.
(dit geld overigens niet alleen voor almere maar ook bijvoorbeeld leeuwarden en Berkel en Rodenrijs en nog wat andere plaatsen)

Dus vandaar mijn vraag aan jou wat hier dan zo anders aan is dan precies hetgene wat je nu afneemt bij Lijbrandt.
Gaat mij erom dat hierdoor gewoon meer keuze komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 376876

eymey schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 11:56:
Ik waardeer de blogs van Ben over het algemeen, maar ik denk dat hij in dit blog VEEL te veel conclusies trekt en verbanden legt die er niet zijn.

Zelfs al neemt KPN ergens in 2014 of 2015 Reggefiber helemaal over: Als zij Glashart Media gewoon laten bestaan en deze wholesale pakketten ongebrijdeld aan ISP's blijven verkopen, dan is er genoeg keuze.

Sterker nog, als KPN niet zou optreden als wholesale operator met dit soort dienstenpakketten, dan zouden we nu denk ik minder keuze in ISP's hebben gehad.

Het alternatief voor een OPEN glasvezel (wat overigens altijd nog kan) is dat een provider die diensten wil gaan aanbieden ook ZELF operator zal gaan moeten spelen en dus in iedere POP switches zal moeten plaatsen.
Ben schrijft interessante blogs die ik met veel belangstelling lees, maar zijn concluderend gehalte is inderdaad nogal hoog (ok, wij kunnen er op GoT ook het nodige van, maar Ben gaat nog net even verder in zijn interpretatie van informatie). Een rijke fantasie is voor een blogger een must, maar moet wel in het juiste perspectief worden gezien.

De hele situatie met WGDO/WBA en de beschikbare providers is overigens ook het resultaat van tegenvallende interesse voor open glasvezel triple play leveren bij andere (niet aan KPN of Reggeborgh) gelieerde providers, dus om concurrentie te creëren zijn clubs als Lijbrandt in het leven geroepen.
De twee grote glasvezel players hebben dus noodgedwongen hun eigen concurrentie op de markt gezet lijkt het.

Als je nu alle providers eens naast elkaar zet die momenteel in staat zijn triple play te leveren en die niet gebruik kunnen maken van hun eigen transportmedium als kabel dan zal je niet anders dan kunnen concluderen dat wat er dan nog overblijft bij KPN hoort als winkeldochter, of bij Reggeborgh/Reggefiber hoort als winkeldochter.

Winkeldochters zijn over het algemeen niet echt scherp in het concurreren met andere winkeldochters die onder regie van mamma KPN of Reggeborgh moeten opereren.
Beste voorbeeld is eigenlijk wel XS4ALL wat ondanks dat het volledig in handen is van KPN nog lange tijd onder eigen management een eigen koers heeft gevaren, maar inmiddels met een standaard grijze muizen/pakken KPN management is uitgerust en dus braaf doet wat KPN verlangt van ze.
Het triple play pakket wat ze mogelijk over glas gaan leveren zal dus (inherent aan XS4ALL) duur zijn en een zoveelste copie van KPN als provider, daar waar het gaat om niet pure internetdiensten. Heel eerlijk is mijn XS4ALL allang niet meer mijn XS4ALL waar ik 15 jaar klant ben geweest, maar een zoveelste slechte KPN copie geworden.

Jammer want als enige keiharde voorvechter van IPV6 krijgen ze van KPN de kous over de oren vrees ik, want de hardware in het netwerk is vast en zeker ingekocht bij de goedkoopste en dus niet IPV6 waardig. Als je nu al geen niet KPN multicast streams kan routeren vanwege goedkope routers met slechte firmware, dan vrees ik dat IPV6 (een noodzakelijk iets binnen een jaar vrees ik) al helemaal een kop in het zand steken en hopen dat de wereld ontploft probleem vrees ik.

Alle aan Reggeborgh/Reggefiber gelieerde providers leveren namelijk ook in hoofdlijnen exact vanuit dezelfde bron hun pakketjes, en op een paar euro links en rechts na is het allemaal dezelfde leverworst.

Zolang power players of price fighters als Ziggo, Tele2, Online, UPC, Caiway en anderen niet de intentie hebben om diensten te gaan leveren over een niet eigen netwerk en buiten hun eigen territorium zal het hele concurrentieverhaal een geregiseerd sprookje blijven van KPN en Reggeborgh/Fiber, en mocht dat allemaal in handen van KPN komen dan maakt het na een paar jaar onder de streep niet meer uit of je het A-merk, het huismerk of het kaskrakermerk afneemt, want het komt toch allemaal uit dezelfde emmer (a la Unilever).

Jammer dat er geen providers zijn die kapitaalkrachtig genoeg zijn om in te stappen op deze prachtige glasvezelnetwerken zonder onder de plak van KPN te hangen.... en jammer dat de NMA en de OPTA dit spelletje nog niet op de juiste waarde inschatten (of moeten kiezen uit twee slechten bij gebrek aan echt hongerige concurrenten op de markt).

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 26-05-2011 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:33
Anoniem: 376876 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 00:05:
[...]

Jammer want als enige keiharde voorvechter van IPV6 krijgen ze van KPN de kous over de oren vrees ik, want de hardware in het netwerk is vast en zeker ingekocht bij de goedkoopste en dus niet IPV6 waardig. Als je nu al geen niet KPN multicast streams kan routeren vanwege goedkope routers met slechte firmware, dan vrees ik dat IPV6 (een noodzakelijk iets binnen een jaar vrees ik) al helemaal een kop in het zand steken en hopen dat de wereld ontploft probleem vrees ik.
Over concluderend gehalte gesproken, je kan er zelf ook wat van ;)
http://www.computable.nl/..._campaign=Redactiemailing
Ook al zijn veel grote toegangsprovider op dit moment nog niet klaar voor IPv6, toch zijn de meeste van hen wel met een goed plan bezig om in de komende jaren IPv6 in te voeren, aldus Huizer. 'KPN bijvoorbeeld heeft een heel gedegen plan, waar ze al jaren mee bezig zijn. Ze hebben er voor gekozen om de overstap naar IPv6 niet van de ene op de andere dag te maken. Dat is veel te duur. Dat is de tactiek die wij al jaren aanraden aan service providers en grote organisaties. Je hoeft niet vanaf vandaag of morgen over te schakelen, maar je moet er nu al wel mee bezig zijn voor elke investering die je doet.'
KPN heeft volgens Huizer alleen 'tussen 2012 en 2013' nog te maken met een 'gat'. 'Maar als je dat slim toewijst, dan is dat eigenlijk niet zo'n groot probleem. Je kunt bijvoorbeeld ip-adressen die alleen intern gebruikt worden voorlopig op IPv4 laten. Dus je begint aan de buitenkant, dan alle modems van gebruikers, enzovoort. Maar zorg bij alle nieuwe aankopen dat ze IPv6 ondersteunen. Als je dat jarenlang doet, kun je die functionaliteit aanzetten zonder dat je enorme investeringen hoeft te doen in één keer.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-04 10:47
Gister mooi blaadje van Tweakdsl gehad over glasvezel. Ik heb *$^#%@#*@( geen glasvezel :( :( :( Stelletje prutsers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
LOL.

Misschien heb je het al een keer recent gezegd hier, maar in welke wijk woon je?

Hier overigens ook een blaadje gehad en tig advertenties in de lokale blaadjes gezien. Maar goed, Tweak kan mij niet leveren wat Lijbrandt me kan leveren, dus dan houdt het op :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319232

ninjazx9r98 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 08:27:
[...]

[...]
http://www.ipv6-taskforce.nl/awards/?page_id=8

Laatste zin op deze pagina

"Als marktleider in de All IP wereld, wil KPN voortrekker zijn op het gebied van IPv6."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Spikecity: Ik denk dat je het te somber inziet :)

Op dit moment zijn het allang niet meer alleen maar Reggefiber/KPN 'winkeldochters' die diensten aanbieden. KickXL is bv. opgericht toen Speedlinq werd overgenomen door KPN (als ik de info van hun site goed begrijp). Tweak is zeker weten op geen enkele manier een dochter van KPN, en Solcon ook niet.

Het hele WBA+ verhaal van KPN zorgt er juist voor dat ook niet- reggefiber of kpn-gerelateerde providers deze diensten nu kunnen gaan wederverkopen.

Dat er op TV niet zo veel verschil te behalen valt is ergens ook wel logisch (tv blijft immers gewoon tv. Op beetje kwaliteitsverschil en prijs na is er ook weer niet zo veel verschil tussen div. TV aanbieders). En dat er op internetgebied niet zo veel onderscheidend verschil is: tsja.... dat ligt puur aan de vraag of ISP's wel of niet innovatieve diensten weten te bedenken naast alleen maar het bieden van access. En of consumenten daar behoefte aan hebben.

Overigens, wat betreft XS4ALL: Tsja, als ik weer ergens zou wonen waar geen glasvezel is en waar UPC de lokale boer is, dan zou ik de extra maandprijs denk ik nog wel over hebben voor XS4ALL. Ik ben het met je eens dat ze tegenwoordig grotendeels KPN spul wederverkopen, maar er zijn nog wel degelijk verschillen:

* Xs4all biedt native ipv6 aan (onafhankelijk van of KPN zelf dit al doet of niet).
* Je krijgt, ookals je ITV van KPN erbij wil, bij XS4ALL iig geen Experiabox maar een Fritz!box (die ze in samenwerking met AVM geconfigureerd hebben voor de IPTV pvc's van KPN).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ninjazx9r98 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 08:27:
[...]

[...]
Zoveel verbeelding heb ik niet nodig om te concluderen dat alle glasvezelnetwerken nog niet native IPV6 gereed zijn en je alleen IPV6 VPN tunnels kan gebruiken op dit moment.

Maar bij mijn weten was XS4ALL zo'n beetje de enige internetprovider die ook een actie proeftuintje onderhoud voor IPV6 gebruikers, althans, ik kon in mijn instellingen geheel IPV6 instellen over ADSL destijds.

Maar ik net citaat staat dus al dat KPN nog niet helemaal in een klap over kan naar IPV6 vanwege het prijskaartje, en dat ze in 2012-13 nog een gat IPV4 hebben wat ze handig moeten inzetten om te voorkomen dat er andere gaten vallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eymey schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 09:48:
@Spikecity: Ik denk dat je het te somber inziet :)

Op dit moment zijn het allang niet meer alleen maar Reggefiber/KPN 'winkeldochters' die diensten aanbieden. KickXL is bv. opgericht toen Speedlinq werd overgenomen door KPN (als ik de info van hun site goed begrijp). Tweak is zeker weten op geen enkele manier een dochter van KPN, en Solcon ook niet.

Het hele WBA+ verhaal van KPN zorgt er juist voor dat ook niet- reggefiber of kpn-gerelateerde providers deze diensten nu kunnen gaan wederverkopen.
Noem mij maar somber.... want bij mijn weten is de keuze alleen in Dordrecht leuk met ik meen zes providers...
Hier in B&R zijn het allemaal winkeldochters of kloonpakketleveranciers van KPN of als je dan toch Tweak noemt, die geen eigendom is van KPN, maar wel een spiegelbeeld van KPN diensten verkoopt, en dus ook geen positieve uitzondering op het aanbod is.
Solcon, KickXL zijn in deze regio niet op het glas te vinden, wij moeten het doen met KPN, Lijbrandt (=Reggefiber/KPN), Edutel (=Reggeborgh) en Tweak (met een kloon van het KPN pakket).

Daarbij kan je je afvragen of clubs als Solcon en KickXL op een wba+ netwerk nu wel zo'n uitzonderlijk ander pakket kunnen leveren, denkende aan GHM streams, want als Lijbrandt het niet voor elkaar krijgt, dan zal het de anderen om dezelfde technische redenen ook niet lukken vrees ik.
Ik zie overigens de niet Reggefiber/KPN providers ook gewoon GHM of KPN ITV leveren, dus meer van het zelfde alleen door een ander gefactureerd en ingekocht.

Het enige wat dan nog interessant kan zijn op dergelijke netwerken is hoeveel iedereen rekent per maand voor dezelfde combinatie van diensten, dus een beetje commerciële concurrentie die ik een beetje mis bij ons huidige trio providers, omdat die allemaal uit dezelfde bak eten.
Op wat flexibiliteitsvariaties na bijten de niet echte KPN providers elkaar niet en zijn de verschillen per maand ergens tussen de 5 en 25 eurocent.... (wow wat een concurrentie zeg!!)
KPN is eigenlijk de enige die na zijn gratis drie of zes maanden ineens flink je rekening leegsleurt per maand.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 26-05-2011 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319232 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 09:17:
[...]

http://www.ipv6-taskforce.nl/awards/?page_id=8

Laatste zin op deze pagina

"Als marktleider in de All IP wereld, wil KPN voortrekker zijn op het gebied van IPv6."
Tja, ik wil graag een miljoen op de bank hebben... voorlopig zie ik bij KPN de afgelopen jaren nog weinig activiteit op het gebied van IPV6, alleen bij dochter XS4ALL, die al native IPV6 aanbiedt.

Het is dus prachtig om in de media je intenties te ventileren, maar IPV6 bestaat al heel wat jaartjes, en bijna iedereen heeft het voor zich uit geschoven totdat het moment er bijna is dat de pot IPV4 op is en het wel moet.
Uiteraard een kwestie van geld voor KPN, want zo'n beetje elke stukje hardware in hun koper en glas zal of firmwarematig geschikt gemaakt moeten worden of hardwarematig vervangen door een IPV6 compatible versie.
En neem van mij aan dat er in het KPN netwerk vele honderdduizenden doosjes met een IP adres hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:33
Anoniem: 376876 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 13:39:
[...]

Zoveel verbeelding heb ik niet nodig om te concluderen dat alle glasvezelnetwerken nog niet native IPV6 gereed zijn en je alleen IPV6 VPN tunnels kan gebruiken op dit moment.

Maar bij mijn weten was XS4ALL zo'n beetje de enige internetprovider die ook een actie proeftuintje onderhoud voor IPV6 gebruikers, althans, ik kon in mijn instellingen geheel IPV6 instellen over ADSL destijds.

Maar ik net citaat staat dus al dat KPN nog niet helemaal in een klap over kan naar IPV6 vanwege het prijskaartje, en dat ze in 2012-13 nog een gat IPV4 hebben wat ze handig moeten inzetten om te voorkomen dat er andere gaten vallen. :)
Dus omdat er geen proeftuintje is voor de huis tuin en keukengebruikers is jouw conclusie dat de hardware bij de goedkoopste is ingekocht en dus niet IPV6 waardig is?
Voor wat betreft het citaat, niet in één klap over kunnen naar IPV6 maar dat slim aanpakken en gefaseerd doen is nog steeds iets anders dan de goedkoopste hardware hebben die niet IPV6 waardig is.
Anoniem: 376876 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 13:56:
[...]

Tja, ik wil graag een miljoen op de bank hebben... voorlopig zie ik bij KPN de afgelopen jaren nog weinig activiteit op het gebied van IPV6, alleen bij dochter XS4ALL, die al native IPV6 aanbiedt.

Het is dus prachtig om in de media je intenties te ventileren, maar IPV6 bestaat al heel wat jaartjes, en bijna iedereen heeft het voor zich uit geschoven totdat het moment er bijna is dat de pot IPV4 op is en het wel moet.
Uiteraard een kwestie van geld voor KPN, want zo'n beetje elke stukje hardware in hun koper en glas zal of firmwarematig geschikt gemaakt moeten worden of hardwarematig vervangen door een IPV6 compatible versie.
En neem van mij aan dat er in het KPN netwerk vele honderdduizenden doosjes met een IP adres hangen ;)
Dat het voor de buitenwereld niet direct zichtbaar is wil niet zeggen dat er intern in een dergelijk bedrijf helemaal niets gebeurt.
Zoals ook te lezen was in het Computable artikel wat ik eerder aanhaalde is KPN al jaren bezig met een gedegen plan.

[ Voor 33% gewijzigd door ninjazx9r98 op 26-05-2011 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ninjazx9r98 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 13:57:
[...]

Dus omdat er geen proeftuintje is voor de huis tuin en keukengebruikers is jouw conclusie dat de hardware bij de goedkoopste is ingekocht en dus niet IPV6 waardig is?
Voor wat betreft het citaat, niet in één klap over kunnen naar IPV6 maar dat slim aanpakken en gefaseerd doen is nog steeds iets anders dan de goedkoopste hardware hebben die niet IPV6 waardig is.
Ik concludeer alleen maar dat ik bij KPN nog geen IPV6 diensten kan afnemen (uitgezonderd XS4ALL), en of dat aan hardware of firmware of bedrijfspolicy ligt boeit me eigenlijk niet eens.... ik lees alleen de kreet... dat is te duur, waar ik dan weer de conclusie aan verbindt dat het wellicht meer is als alleen firmware upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Het is natuurlijk ook niet alleen maar firmware upgraden (of hardware), maar je moet ook behoorlijk wat tijd en geld steken in kennis, IP-nummerplannen, routeringsplannen. Bovendien kan zoiets ook niet zonder behoorlijke overlast op alle netwerken waar het om gaat en moet het dus goed gepland worden om tijdens het invoeren van IPV6 en het dual-stack maken van je netwerken niet per ongeluk grote overlast te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-05 19:17

RUFFNECK

Poentje

Waar of bij wie zou ik kunnen navragen wanneer wij nou in Almere Stadshart (hartje centrum, woningen bij/boven het Citadel bij V&D terras) ook glasvezel krijgen?
Heb de antwoordkaart al langer dan een jaar geleden geloof ik opgestuurd etc etc, maar nooit meer enige informatie daarna gehoord ;( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ninjazx9r98 schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 13:57:
[...]

Dat het voor de buitenwereld niet direct zichtbaar is wil niet zeggen dat er intern in een dergelijk bedrijf helemaal niets gebeurt.
Zoals ook te lezen was in het Computable artikel wat ik eerder aanhaalde is KPN al jaren bezig met een gedegen plan.
Het bevreemd mij dat er op dit moment nog helemaal niets op dit gebied te krijgen is (behalve XS4ALL), en het uur U dat IPV4 gewoon vol zit komt razendsnel dichtbij.
Als je dan al een gedegen plan maakt dan zal daar ook een gefaseerde uitrol bijhoren, en aangezien we niet meer over jaren praten dat IPV4 vol zit had ik minstens al enige activiteit (met name zakelijk KPN, waar ik mee te maken heb) op dat gebied verwacht.

En dat is overigens niet negatief bedoeld ten opzichte van KPN (waar ik om heel andere redenen geen fan van ben), maar het lijkt wel of alle operators het IPV6 verhaal voor zich uitschuiven totdat de boel vastloopt.
Nogmaals, de standaard bestaat al jaren, en is nog nergens echt doorgezet, terwijl andere standaarden (zoals bijv Wifi n standaard) al op de markt staan voordat de inkt van de standaard opgedroogd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
RUFFNECK schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 19:14:
Waar of bij wie zou ik kunnen navragen wanneer wij nou in Almere Stadshart (hartje centrum, woningen bij/boven het Citadel bij V&D terras) ook glasvezel krijgen?
Heb de antwoordkaart al langer dan een jaar geleden geloof ik opgestuurd etc etc, maar nooit meer enige informatie daarna gehoord ;( :'(
Hiervoor zou je denk ik Glashart moeten benaderen (www.glashart.nl). Wat overigens straks geen Glashart meer zal heten maar dan kan je gewoon bij Reggefiber zijn. Of je moet er een ritje naar de servicewinkel voor willen maken.

Wel jammer dat je op zo'n mooie lokatie om te wonen (lijkt me tenminste) nu nog steeds geen voortgang hebt qua glasvezel :S. Ik had al wel gehoord dat er op div. plekken in het stadshart vertraging is maar zo erg.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 19:12
RUFFNECK schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 19:14:
We zijn al een hele tijd bezig in het stads centrum , het is ook niet de makkelijkste lokatie om de bekabeling boven te krijgen.
Alles moet natuurlijk in overleg met pand eigenaar /huurder winkels en of eigenaar winkels en natuurlijk de VVE's niet te vergeten.
Voeding Stadhuisplein ligt al op het dak maar daar moet alles gegraven worden ( op 8 m hoogte).
Citadel eerst allesa weer bekijken hoe alle toevoer wegen naar de wonigen lopen.
Zijn bezig nu met "lake side" bekabeling omhoog brengen en meterkastaansluitingen The wave en daarna Side by side (Twin towers).
NOG EVEN GEDULD DUS _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
"aanleg in appartementen"

Puur voor mijn interesse:

Ik lees nogal eens dat aanleg in bestaande gebouwen een ramp is. Het schijnt dat als iemand op bijv. de 1e etage weigert dat dan iedereen boven hem ook niet aangesloten kan worden. Lijkt mij erg draconisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat is het geval wanneer de weg naar de meterkast op een hoger gelegen woonlaag door de woningen van de woonlagern eronder heen loopt. De bewoners/eigenaren eronder moeten dan hun medewerking verlenen voor toegang/doorvoer.

In appartementengebouwen met alleen maar koop is dat vaak een kwestie van middels de VVE besluiten dat iedereen meewerkt of helemaal niet.

Het is technisch vaak erg goed mogelijk om ook langs de zijkant van het gebouw een heel dun (nauwelijks zichtbaar/storend) buisje te trekken en daar de fibers doorheen te blazen maar ik had in Almere Vandaag/Almare gelezen dat veel woningbouwcorporaties (zowel particulier als sociaal) daar niets in zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
Klopt helemaal , in Leeuwarden bijv. heb ik van collega's vernomen dat daar bij een aantal hoogbouw lokaties er inderdaad een goot lang de buitenkant van de gevel komt te lopen en dat er dus een gat door de spouwmuur gemaakt wordt.In Almere is men er niet zo dol op.En hoogbouw houd dus in dat de meterkasten allemaal rechtboven elkaar geplaatst zijn ov doorverbonden via een verticale leidingschacht.
We gan dus geen buis of goot door een woonkamer aanleggen om bij de bovenburen te komen.
Deze week weer een gevalletje van helaas. 10 verdiepingen aansluiten en de 6 de was er niet, dus op de 5 de verd. hangt nu alle bekabeling voor 6 t/m 10.
En er moet al een doorvoering aanwezig zijn in de meterkast die open te maken is om er voldoende nieuwe glasvezelkabels bij te trekken.
Zelf boren doen we niet , en in de meeste meterkasten hangen stickers met "niet boren i.v.m. aanwezige leidingen" dus geen risico nemen. Alle cv in almeren loopt door de vloer naar die fijne Kleine stadsverwarmingsunit onder in de meterkast.
De meeste meterkasten die ik tot nu toe gezien heb zijn qua ruimte echt een totale ramp om er nog iets van te maken.Glas kan je natuurlijk ook niet in allerlei bochten wringen om ergens langs of omheen te gaan vandaar.
En dan moet ook nog die ftu unit ergens komen waar je ook nog eens je RJ45 in moet kunnen doen. ;(

[ Voor 34% gewijzigd door makkie op 27-05-2011 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, dan is een gewone woning toch wat makkelijker :). In Stedenwijk staan de huizen alweer zo'n tijd dat de bodem verzakt is en de oranje slang met vezels na de boring al in de kruipruimte lag. De PVC flexbuis kon nog mooi langs de geïsoleerde stadsverwarmingsbuizen de meterkast in. Daarna was er netjes een of andere blauwe gelei tussen gestopt om de luchtverbinding met de kruipruimte dicht te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
makkie schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:52:
. Alle cv in almeren loopt door de vloer naar die fijne Kleine stadsverwarmingsunit onder in de meterkast.
Gelukkig niet overal. In elk geval heeft Buiten dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
eymey schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 20:19:
[...]

Hiervoor zou je denk ik Glashart moeten benaderen (www.glashart.nl). Wat overigens straks geen Glashart meer zal heten maar dan kan je gewoon bij Reggefiber zijn. Of je moet er een ritje naar de servicewinkel voor willen maken.

Wel jammer dat je op zo'n mooie lokatie om te wonen (lijkt me tenminste) nu nog steeds geen voortgang hebt qua glasvezel :S. Ik had al wel gehoord dat er op div. plekken in het stadshart vertraging is maar zo erg.....
De voeding hangt al in het trappenhuis onder de winkel die zich onder het groene apartementen torentje op het wooneilandje van de citadel bevindt, daar moeten de klantaansluitingen gelast worden in de VEV ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-05 19:37
Ze zijn hier (The Wave) vorige week langsgeweest om e.e.a. aan te sluiten; per brief werd de bewoners gevraagd de meterkasten overdag open te laten staan (bevinden zich in de gang). In de brief werd inderdaad ook vermeld dat, wanneer je hier geen gehoor aan gaf, je bovenburen geen gebruik zouden kunnen maken van glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ah, zitten bij jullie de meterkasten ook 'buiten de woning' ?

Bij een collega van me in Muziekwijk (die 4 flats achter het winkelcentrum) is dat ook al zo. Volgens hem zijn er bij hem nieteens (extra) mogelijkheden om vanuit die meterkast kabels het huis in te brengen, ook geen loze leidingen bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
eymey schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 00:14:

Bij een collega van me in Muziekwijk (die 4 flats achter het winkelcentrum) is dat ook al zo. Volgens hem zijn er bij hem nieteens (extra) mogelijkheden om vanuit die meterkast kabels het huis in te brengen, ook geen loze leidingen bv.
Wat ik weet is dat je dan via een rj45 stroom adapter je netwerk verbinding voor je digitale tv naar een wcd in je woning moet laten lopen. telefoon en internet draadloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 17:19
eymey schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 00:14:

Tsja (ik durf het bijna niet te zeggen) dan wordt de "KPN" oplossing wel aantrekkelijk, vanuit het NT kastje naar de powerline adapter en de WAN aansluiting van de experia box in de flat ook op een powerline adapter. Je zou ten slotte over een powerline adapter gewoon meerdere VLAn's moeten kunnen gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door joop99 op 28-05-2011 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

joop99 schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 09:07:
[...]

Tsja dan wordt de "KPN" oplossing wel aantrekkelijk, vanuit het NT kastje naar de powerline adapter en de WAN aansluiting van de experia box in de flat ook op een powerline adapter
En het bereik van wlan bij het KPN modem dan ?????????? dat staat bekend om niet al te sterk en daarnaast blijft een powerline nog wel goed werken met de komende verhoging van de bitrate van de HD zenders?

Hebben deze woningen geen kabel zodat je analoge/dvb-c kunt gebruiken lijkt mij voor tv een veel betere oplossing en daarnaast kun je dan powerline gebruiken voor internet.eventueel met voip

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 319232 op 28-05-2011 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
Ook bij Lijbrandt kun je alles draadloos doen. Zelfs je TV mits je een goede '11n' verninding kunt opbouwen. En anders kun je ook gewoon met Powerline Home Plug werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Die KPN bitrate gaat echt niet zo hard omhoog dat dat verschil gaat maken op een powerline adapter hoor :).

Het hangt verder iig puur van de situatie af. Als de CAI (UPC) ook in de meterkast van de flat binnen komt, dan houdt dat in dat er vanuit die meterkast ook een kabel de woning in gaat. En kan je die prima op bv. de CATV module hangen (als je een provider met Glashart Media neemt). Verder lijkt het dan het meest verstandig om de router gewoon in de meterkast te hangen (als die tenminste direct aan je woning grenst).

Powerline voor de 'hele package' (Internet EN IPTV) zou ik niet doen. De oplossing van @joop99 kan een hele goeie zijn in het geval van KPN (hoewel ik VLAN's over powerline nog nooit heb geprobeerd zou het in theorie transparant moeten werken), maar ik denk dat je dan qua internet abbo niet hoger moet gaan dan 30 mbit.

[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 28-05-2011 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonVH
eymey schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 11:54:

Powerline voor de 'hele package' (Internet EN IPTV) zou ik niet doen. De oplossing van @joop99 kan een hele goeie zijn in het geval van KPN (hoewel ik VLAN's over powerline nog nooit heb geprobeerd zou het in theorie transparant moeten werken), maar ik denk dat je dan qua internet abbo niet hoger moet gaan dan 30 mbit.
Ik betwijfel zelfs of dat (dus EN Internet EN IPTV beiden tegelijkertijd) gaat lukken.

De Glasvezelkast heeft aparte uitgangen en ik betwijfel of het gaat lukken om op het 230V netwerk tegelijkertijd 2 verschillende signalen te zetten. Vziw hebben die Homepluggen alleen de mogelijkheid om een encryptiecode in te stellen en niet de mogelijkheid om pluggen tot elkaar en geen ander te veroordelen.

Maar lijkt me interessant experiment. Als ik IPTV zou hebben dan zou ik dat best willen uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ik meen eens gelezen te hebben dat je met powerline 2 setjes ook andere 'netwerk-namen' kan geven. En dat het met 2paar netwerknamen in theorie zou moeten lukken. De vraag is natuurlijk wel of je dan nog enige throughput hebt.

Als je een abonnement gebaseerd op KPN hebt is het natuurlijk niet zo'n probleem. Alles komt toch al via 1 poort de Genexis uit en dat moet je best via powerline kunnen laten lopen.

Als je Lijbrandt (of een andere WBA+ provider) hebt, dan zou je in theorie in je meterkast en in je woning een switch met .1q VLAN's moeten kunnen plaatsen met tussen beide powerline.

Wellicht dat ik eerdaags, als ik wat tijd heb, dit laatste eens zal uitproberen. Op dit moment heb ik namelijk in de meterkast een Linksys SLM2008 hangen en in de woonkamer ook. Van meterkast naar woonkamer loopt maar 1 UTP kabel en daar heb ik zowel mijn LAN als het IPTV lan van Lijbrandt op gezet dmv. port grouping en VLAN tagging. Ik kan dus met wat prikken relatief eenvoudig die switches eens via powerline met elkaar verbinden. Kijken of het VLAN-tagged verkeer dan door komt :).

Maar goed, nogmaals..... als je pech hebt met de verbindingskwaliteit van je powerline en je neemt bv. ook een 100 mbit pakket af + IPTV, dan is het maar de vraag of het uberhaupt lekker zal werken.

Stiekem hoop ik voor mensen in bv. The Wave, dat de bouwers zo slim zijn geweest om nog wat extra loze leidingen van de meterkast naar de woning te trekken. Het is toch nog een redelijk recent gebouw.

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 29-05-2011 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
eymey schreef op zondag 29 mei 2011 @ 14:56:
Ik meen eens gelezen te hebben dat je met powerline 2 setjes ook andere 'netwerk-namen' kan geven. En dat het met 2paar netwerknamen in theorie zou moeten lukken. De vraag is natuurlijk wel of je dan nog enige throughput hebt.

Als je een abonnement gebaseerd op KPN hebt is het natuurlijk niet zo'n probleem. Alles komt toch al via 1 poort de Genexis uit en dat moet je best via powerline kunnen laten lopen.

Als je Lijbrandt (of een andere WBA+ provider) hebt, dan zou je in theorie in je meterkast en in je woning een switch met .1q VLAN's moeten kunnen plaatsen met tussen beide powerline.

Wellicht dat ik eerdaags, als ik wat tijd heb, dit laatste eens zal uitproberen. Op dit moment heb ik namelijk in de meterkast een Linksys SLM2008 hangen en in de woonkamer ook. Van meterkast naar woonkamer loopt maar 1 UTP kabel en daar heb ik zowel mijn LAN als het IPTV lan van Lijbrandt op gezet dmv. port grouping en VLAN tagging. Ik kan dus met wat prikken relatief eenvoudig die switches eens via powerline met elkaar verbinden. Kijken of het VLAN-tagged verkeer dan door komt :).

Maar goed, nogmaals..... als je pech hebt met de verbindingskwaliteit van je powerline en je neemt bv. ook een 100 mbit pakket af + IPTV, dan is het maar de vraag of het uberhaupt lekker zal werken.

Stiekem hoop ik voor mensen in bv. The Wave, dat de bouwers zo slim zijn geweest om nog wat extra loze leidingen van de meterkast naar de woning te trekken. Het is toch nog een redelijk recent gebouw.
Helaas bouwt men alleen nog maar voor het oog en niet voor de functionaliteit om er later nog ergens bij te kunnen. Je moet eens weten hoeveel vast stuc plafonds er in nieuwe panden gemaakt worden i.p.v. systeemplafonds.
Kiik voor de gein maar eens Bij het pand waar de vodafoon en upc winkels zijn ( traverse geloof ik) en het gebouw de angel ( is bij dirk v/d broek in de buurt) veel vaste plafonds met daarboven de opvoer naar de woningen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-05 19:37
eymey schreef op zondag 29 mei 2011 @ 14:56:
Ik heb m'n telefoonkabel (2 leidingen) laten vervangen door UTP (2 per leiding dus 4 totaal), heb nu dus vanuit de meterkast 2x UTP naar m'n woonkamer en 2x UTP naar m'n slaapkamer. Heb geen vaste telefoon, en zelfs al zou ik dat alsnog willen dan kan ik (volgens mij) 4 aders van een UTP-kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Je hoeft zelfs maar 2 aders van een UTP-kabel voor telefonie te gebruiken :).

UTP (of loze lijdingen) zou eigenlijk in iedere nieuwbouwwoning standaard moeten worden, desnoods via een bouwbesluit. Als men zulke futiele dingen als "altijd een loze leiding om elektrisch koken makkelijk realiseerbaar te maken" er ook in kan zetten, dan moet dit ook kunnen.

Het is en blijft een beetje apart dat CAI en Telefoon zowat als nutsvoorziening gezien worden (terwijl de bedrijven die eigenaar hiervan zijn tegenwoordig zo commercieel zijn als de pest) en dat de rest maar moet zien hoe ze het bij de klant krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

makkie schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 20:19:
[...]

De voeding hangt al in het trappenhuis onder de winkel die zich onder het groene apartementen torentje op het wooneilandje van de citadel bevindt, daar moeten de klantaansluitingen gelast worden in de VEV ruimte.
hey makkie, wat tof dat jij daarbij betrokken bent (als ik het goed begrijp?) klinkt hoopvol!
met het groene appartementen torentje, bedoel je de grijze toren aan de kant van V&D? Deze dus:
http://www.geertfotografe...ewoonalmere/05citadel.jpg

ik dacht trouwens dat ze bezig waren vanut het laadlos hof (Expeditie hof) beneden Beds & Bedding, ik loop daar altijd daar naar binnen om sneller thuis te zijn en zie af en toe mensen van TelTec ofzo? bezig met oranje kabels die getrokken zijn,maar weet niet of dat hiervoor is :)

Dank voor de update, though, ben erg benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Trouwens even off-topic he Ruffneck: Jij bent dus bewoner van de eengezinswoninkjes op de Citadel? (dwz, ik neem aan dat het gewoon woningen zijn met 2 woonlagen?). Hebben jullie nou ook tuinen achter het huis? Waar bv. gras kan groeien (los van het gras dat op de glooiingen van de Citadel ligt). Neem aan dat je er geen hele bomen kan planten, maar het lijkt me toch interessant :D

Ben ook benieuwd naar de prijzen van die woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
RUFFNECK schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 22:21:
[...]

hey makkie, wat tof dat jij daarbij betrokken bent (als ik het goed begrijp?) klinkt hoopvol!
met het groene appartementen torentje, bedoel je de grijze toren aan de kant van V&D? Deze dus:
http://www.geertfotografe...ewoonalmere/05citadel.jpg

ik dacht trouwens dat ze bezig waren vanut het laadlos hof (Expeditie hof) beneden Beds & Bedding, ik loop daar altijd daar naar binnen om sneller thuis te zijn en zie af en toe mensen van TelTec ofzo? bezig met oranje kabels die getrokken zijn,maar weet niet of dat hiervoor is :)

Dank voor de update, though, ben erg benieuwd! :)
Klopt allemaal wat je scfrijft, die oranje kabels waar ze mee bezig zijn zijn idd de afgaande voedingen naar alle gebouwen in Almere centrum.
Pop is bijna helemaal gelast nog een paar lades, Heb je natuurlijk zelf ook al gezien om het heokje of niet?
Heb nog een paar projecten in het vooruitzicht, Marehof ,Rentmeesterstraat complex en Smaragd. Esplanada
Vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
eymey schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 22:43:
Trouwens even off-topic he Ruffneck: Jij bent dus bewoner van de eengezinswoninkjes op de Citadel? (dwz, ik neem aan dat het gewoon woningen zijn met 2 woonlagen?). Hebben jullie nou ook tuinen achter het huis? Waar bv. gras kan groeien (los van het gras dat op de glooiingen van de Citadel ligt). Neem aan dat je er geen hele bomen kan planten, maar het lijkt me toch interessant :D

Ja best wel een mooie oplossing daar als je rondloopt, alleen het gras bij de buren is i.i.g. niet groener.
Dat ziet er gewoon niet uit ( kan je zelfs vanaf het plein zien bij de KFC)dat is van de V&D en is bijna kanarie geel oftewel meer hooi dan gras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Kan ik me wat bij voorstellen na die droogte :D. Heb altijd al eens daar boven een kijkje willen nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pff krijg ik nou ooit nog glasvezel. Denk dat eer wij glasvezel krijgen het huis aan vervanging toe is...Stripheldenbuurt, dus kennelijk gezeik met oud Trilink gebied ofzo, vast ook geen zin daar moeite voor te doen en het eens op te lossen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-05 15:51
Tsurany schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 00:37:
Pff krijg ik nou ooit nog glasvezel. Denk dat eer wij glasvezel krijgen het huis aan vervanging toe is...Stripheldenbuurt, dus kennelijk gezeik met oud Trilink gebied ofzo, vast ook geen zin daar moeite voor te doen en het eens op te lossen.
Ik woon ook in een Trillink gebied, maar heb een maand of wat geleden een brief gehad van Glashart dat ze deze zomer gaan beginnen met aansluiten :*)

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zeker ander Trilink gebied dan ik, heb nog niks gezien :(

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

eymey schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 22:43:

Klopt eymey, zijn 2 of 3 woonlagen (ik zit in eentje met 2 - 115m2, aan de kant van het weerwater, boven scapino, kpn, doner tent). Geen tuinen, wel ruime balkons (ik heb dus altijd 1e rang view bij evenementen op het plein ;)). Prijzen zijn zo te zien op funda hoor (zoeken op Citadel, Almere). Wij hebben geen behoefte aan een tuin, dus dit is perfect, zo int centrum en dan maar aan de slag met plantenbakken toch ;)

Ontopic weer;
@makkie: Ja dan heb ik het goed gezien dus. Word vanuit dat Expeditiehof dan alleen Citadel gevoed of bijv. ook Lakeside?
En ik hoop niet dat de lijst die je eerst opnoemde ook in die volgorde is, want anders kan ik nog laaaang wachten :P
En waarom moet er opnieuw bekeken worden op Citadel? De laatste update (langer dan een jaar geleden) van de VVE was dat het via een ruimte in onze parkeergarage (onder het Hema gebouw) zou moeten lopen, naar onze kruipruimtes die dan naar de meterkast leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
RUFFNECK schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 08:45:
[...]

Klopt eymey, zijn 2 of 3 woonlagen (ik zit in eentje met 2 - 115m2, aan de kant van het weerwater, boven scapino, kpn, doner tent). Geen tuinen, wel ruime balkons (ik heb dus altijd 1e rang view bij evenementen op het plein ;)). Prijzen zijn zo te zien op funda hoor (zoeken op Citadel, Almere). Wij hebben geen behoefte aan een tuin, dus dit is perfect, zo int centrum en dan maar aan de slag met plantenbakken toch ;)

Ontopic weer;
@makkie: Ja dan heb ik het goed gezien dus. Word vanuit dat Expeditiehof dan alleen Citadel gevoed of bijv. ook Lakeside?
En ik hoop niet dat de lijst die je eerst opnoemde ook in die volgorde is, want anders kan ik nog laaaang wachten :P
En waarom moet er opnieuw bekeken worden op Citadel? De laatste update (langer dan een jaar geleden) van de VVE was dat het via een ruimte in onze parkeergarage (onder het Hema gebouw) zou moeten lopen, naar onze kruipruimtes die dan naar de meterkast leiden?
Het hele centrum komt er zo ongeveer vandaan.
Ben vanmiddag boven geweest en bij een woning even door de kruipruimte geweest.
Ik had dus informatie van derden die er al eens waren wezen kijken , en die zeiden dat het een hele grote kruipruimte was daarboven.
Maar dat is dus niet zo .
Elk blok woningen heeft dus zijn eigen kruipruimte die gevoed moet worden door een geul te graven naar het laspunt of we moeten de blokken "doorverbinden " met een buis en alle kabels van blok naar blok trekken en dan naar het laspunt.
Of alles graven en elke woning via een geul aansluiten ( zo zit ook alle bestaande aansluitingen van kpn en upc en elektra.
Maar er zijn geen toegangen buiten de woningen dus voor optie 1 moeten er een aantal woningen de hele dag beschikbaar zijn om toegang te verlenen tot de kruipruimtes.
En de citadel zijn 3 wooneilanden met bruggen ertussen zonder kabeldoorvoer.
Gelukkig hebben we onder elk eiland al een voeding liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

makkie schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 18:07:
[...]

Het hele centrum komt er zo ongeveer vandaan.
Ben vanmiddag boven geweest en bij een woning even door de kruipruimte geweest.
Ik had dus informatie van derden die er al eens waren wezen kijken , en die zeiden dat het een hele grote kruipruimte was daarboven.
Maar dat is dus niet zo .
Elk blok woningen heeft dus zijn eigen kruipruimte die gevoed moet worden door een geul te graven naar het laspunt of we moeten de blokken "doorverbinden " met een buis en alle kabels van blok naar blok trekken en dan naar het laspunt.
Of alles graven en elke woning via een geul aansluiten ( zo zit ook alle bestaande aansluitingen van kpn en upc en elektra.
Maar er zijn geen toegangen buiten de woningen dus voor optie 1 moeten er een aantal woningen de hele dag beschikbaar zijn om toegang te verlenen tot de kruipruimtes.
En de citadel zijn 3 wooneilanden met bruggen ertussen zonder kabeldoorvoer.
Gelukkig hebben we onder elk eiland al een voeding liggen.
Grappig, als ik had geweten, was ik wel ff komen meekijken, was thuis vandaag :)
Maar het is idd wat je zegt, elke woning heeft z'n eigen kruipruimte.
Mag ik vragen hoe deze opties worden 'verwerkt' zeg maar? Gaat dit in samenspraak met de VVE of kiezen jullie gewoon een beste methode?
Ik wil zo proefkonijn spelen hoor, kan makkelijk thuis werken :*) haha. Thanks for the update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
Wij zoeken toch de snelste , beste , goedkoopste oplossing.
Dan wordt er een voorstel gemaakt ( want niet iedereen weet hoe zijn eigen pand in elkaar steekt wat betreft aanvoer infrastructuur en toegankelijkheid) en dat gaat dan naar de eigenaar of vereniging ter goedkeuring.
Daarna gaat planning en aanleg van start.
Bij de Citadelstraat zit je ook nog met die plakkerige waterdichte bitume die in de hele kruipruimte over de betonvloer is gesmeerd met alle butsen en kiezels/ bobbels voor in je knieen.
( is er ook zo'n smilie die met zijn duim en wijsvinger tegen elkaar wrijft ? :) geintje hoor
Trouwens waar jij woont bijv. zit er een "steegje " tussen 2 blokken, dit zijn dan denk ik ook 2 kruipruimtes, en dat blok dat er haaks op staat is waarschijnlijk 1 kruipruimte tot aan de brug.
Jullie voeding komt volgens mijn berekening en tekeningen onder de klinkers uit voor de OAT stortplaats naast de lift.

[ Voor 21% gewijzigd door makkie op 01-06-2011 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
We maken gewoon zowat live de aanleg van glasvezel in het centrum mee :D.

Vindt trouwens niemand het erg dat je deze info zo versprijdt, @Makkie? (niet dat ik het erg vind, in tegendeel zelfs :D ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trapm
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 07:31
makkie schreef op dinsdag 31 mei 2011 @ 22:58:
[...]

Heb nog een paar projecten in het vooruitzicht, Marehof ,Rentmeesterstraat complex en Smaragd. Esplanada
Vakantie
Esplanade, da's goed nieuws :)
Ik had begrepen dat gebouw The City (naast MM, met die 'luifels' dus aan de Esplanade) problemen heeft om glas te krijgen omdat het via het plafond van UPC zou moeten gaan. Enig inzicht daarin? Tijdplanning?

Ik heb nu meegedaan aan de Telfort pilot met VDSL en heb mij ook opgegeven voor de tv-pilot. Maar liever zou ik aan het glas gaan .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
eymey schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 20:41:
We maken gewoon zowat live de aanleg van glasvezel in het centrum mee :D.

Vindt trouwens niemand het erg dat je deze info zo versprijdt, @Makkie? (niet dat ik het erg vind, in tegendeel zelfs :D ).
Is ook genoeg nu zo , alles wat je vaak op het forum leest is vaak wat duurt het lang en wat gaat het traag .
Aanleggen is toch zo gedaan, niet zo vaak eens iets positiefs of zo vandaar.En als het er eenmaal is ,is de provider weer .... , het is nooit goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Nou ik kan je verzekeren (dan praat ik voor mezelf, maar ik denk ook voor heel veel anderen), dat de komst van glasvezel zeker als positief wordt ervaren hoor, óók door de mensen die hier klagen.

Wat betreft de providers: Eens. Het is heel veel klagen (daar doe ik ook vaak aan mee). Maar ook op een zodanige manier kritiek leveren dat de provider zich hopelijk geprikkeld ziet tot het maken van verbetering.

Ik heb ooit wel eens een cursusje "servicedesk skills" gehad en ong. het 1e wat geleerd werd was: "Klanten klagen omdat ze weten dat ze je dienst willen afnemen maar dat ze hem ook graag zien verbeteren. Als klanten stil worden terwijl je weet dat er problemen zijn, dan moet je je pas zorgen maken" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

makkie schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 22:45:
[...]

Is ook genoeg nu zo , alles wat je vaak op het forum leest is vaak wat duurt het lang en wat gaat het traag .
Aanleggen is toch zo gedaan, niet zo vaak eens iets positiefs of zo vandaar.En als het er eenmaal is is de profider weer .... , het is nooit goed.
Erg vind ik het ook niet hoor! :D De informatie waar m'n eerste vraag over ging, zou ook niet van jou moeten komen eigenlijk toch (dus shame on them :P), dus vind het alleen maar tof dat je je werkzaamheden zo een beetje deelt met ons en mij (ons) zo op de hoogte houdt! :*)

Het is iig al heel wat dat het voorbereidend werk zo goed als afgerond is als k het allemaal zo goed begrijp (voedingen e.d.) Ik dacht er namelijk sterk aan om supersnel UPC internet te nemen, maar zo te zien hoef ik nog geen jaar meer te wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbijleveld
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 10:28
Tsurany schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 01:11:
Zeker ander Trilink gebied dan ik, heb nog niks gezien :(
Hier ook Stripheldenbuurt, en ook niks gehoord.
Zou wel eens tijd worden dat we hier ook aan het glas kunnen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-03 20:06
Ik woon in Almere en heb al jaar glasvezel via XMS. Het beviel me uitstekend maar toen werd ik verleid door de nieuwe aanbieder "KickXL". Vooral de extra diensten zijn veel goedkoper bij KickXL.
Ik heb mijn XMS dan ook opgezegd en me aangemeld bij KickXL. Echter heb ik er nu al spijt van. Gezien mijn glasvezel bij XMS per 15 juli wordt afgesloten en ik nog niet eens een brief heb gehad van deze lui.
Heeft iemand ervaring met KickXL in Almere ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
KickXL is voor zo ver ik weet nog nieteens officieel provider (correctie: Inmiddels dus wel, week geleden stonden ze nog niet op glashart.nl).

Op twitter gaven ze iig ook nog aan dat ze op zoek zijn naar test-gebruikers maar tegen het einde van het jaar hier helemaal operationeel willen zijn.

Ik raad je dan ook aan ze eens via die weg te benaderen. Maar ik zou er ook rekening mee houden dat ze hier nog flink in de opstartfase zitten.

edit:
Vreemd, op mijn postcode geven ze aan dat ze nog niet kunnen leveren. Ik zit zelf in een WBA+ gebied (Stedenwijk). Wel vreemd want KickXL levert inmiddels in genoeg andere plaatsen wel WBA. Een paar maanden terug gaf de postcode check op mijn postcode nog aan "dat het wellicht mogelijk was om mij diensten te leveren, maar onzeker".

Weet je zeker dat je goed hebt gezien dat KickXL ook daadwerkelijk aangeeft in jouw wijk te kunnen leveren? Sowieso dien je vooralsnog met een flinke downtime van je glasvezel rekening te houden bij overstappen. De officiele kanalen gaan uit van ~3 weken. Met medewerking van de providers en operators en veel heen en weer gebel kan het een week zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door eymey op 17-06-2011 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Eymey

Hij stapt over van XMS naar KickXL is dus geen WBA. Overstappen op een Reggefiber netwerk gaat veel beter dan WBA.

@K3ke

Al eens gewoon contact opgenomen met KickXL?

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 319232 op 17-06-2011 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Ja, uit het feit dat hij XMS had begreep ik al dat hij via WGDO aangesloten is. Had alleen niet in de gaten dat het daar schijnbaar veel makkelijker gaat met overstappen, normaal gesproken.

Blijft staan dat KickXL pas sinds zeer recent Almere aan doet (of daarmee aan het beginnen is), incl. WGDO. En dat er op hun postcodecheck dus op een gegeven moment een soort "in between" toestand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
Anoniem: 319232 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:05:
@Eymey

Hij stapt over van XMS naar KickXL is dus geen WBA. Overstappen op een Reggefiber netwerk gaat veel beter dan WBA.

@K3ke

Al eens gewoon contact opgenomen met KickXL?
Ondertussen contact gehad met KickXL en ze hebben me verzekerd dat het helemaal goed gaat komen. Wel was het zo dat ik rekening moest houden met 1 week downtime, gezien ze me pas konden aansluiten als Xms de lijn netjes zou vrijgeven. De planning is nu dat ze me 16 juli gaan aansluiten.
Voor mij was de gratis router , HD ontvanger en digitale tv de reden om de knoop door te hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 411509

Ik ben in de weer met Tweak voor vervanging van de modem/router.Heb een Genexis modem met daarachter een Thomson TG789 router.Probleem is dat mijn server niet benadert kan worden door deze opstelling,portforwarding werkt niet.
Nu heb ik nog een leuke D-link router liggen die ik achter de Genexis wil plaatsen.
Vraag is dan ook of ik dit zomaar werkend krijg.Ik weet dat ik dan geen tv en telefoon meer heb,maar die gebruikte ik toch al niet.Ben aangesloten via Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Aan je omschrijving te zien ga ik er even van uit dat je gebruik maakt van Tweak via het KPN netwerk.

Hier kan je wel een eigen router gebruiken MITS die de uitgaande internetverbinding (via PPPoE op te zetten) een .1q VLAN tag mee kan geven. Dit moet óf in de router zelf zitten, óf in een l2-switch zoals een Linksys SLM2008 die je dan tussen je Genexis en je router zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

waar dient die .1q VLAN tag dan voor.Ik ben niet zo technisch als jij,dus graag in jip en janneke taal.
Ik heb alleen een server draaien waarnaar een bepaalde port naar geforward moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat is een manier waarop KPN op haar glasvezeldiensten (of via Tweak) de verschillende onderdelen van elkaar scheidt (internet, tv en telefonie). Dit wordt normaal in de Experiabox gedaan, dit ondersteuning biedt voor deze werkwijze.

In jip en janneke taal: De meeste routers die ik ken op de consumentenmarkt (d-link, linksys, asus) ondersteunen dit van zichzelf niet en zijn dus ook niet geschikt voor KPNGlasvezel danwel Tweak KPN.

Je moet echt wat meer technische handelingen verrichten voordat dit werkt. Dit is in dit topic en bv. het topic over Tweak Glasvezel uitvoerig aan bod geweest.

Overigens kan portforwarden met de TG789 ook gewoon hoor ("delen van spellen en toepassingen" of " game & applications haring" noemen zij het). Je kan hier ook een toepassing zelf definieren door de poorten te configureren en deze dan toewijzen aan het apparaat in je netwerk. Maar ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat dit idd niet feilloos werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 19-06-2011 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas geld dat ook voor het gene wat wij willen doen.
Wij hebben een UDP server en die worden 80% van de verzoeken tegen gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedego
  • Laatst online: 09-05 23:37
Dit kwam ik toevallig tegen vandaag:
http://www.omroepflevolan...ieuwsbericht?NewsID=82129

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 17:19
Ik vermoed dat Reggefiber nog wel een verbouwing nodig zal hebben om het in hun infrastructuur te laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eymey schreef op zondag 19 juni 2011 @ 20:07:
Aan je omschrijving te zien ga ik er even van uit dat je gebruik maakt van Tweak via het KPN netwerk.

Hier kan je wel een eigen router gebruiken MITS die de uitgaande internetverbinding (via PPPoE op te zetten) een .1q VLAN tag mee kan geven. Dit moet óf in de router zelf zitten, óf in een l2-switch zoals een Linksys SLM2008 die je dan tussen je Genexis en je router zet.
op het moment heb ik een Edimax router met nieuwe dd-wrt firmware erin.Kennis van me ergens in Twente heeft deze ook en hij vertelde mij,dat hij deze zo aangesloten heeft in de Genexis modem en meteen weer online was.Ik heb dat dus ook geprobeerd,maar helaas,ik kreeg het niet voor elkaar.Zou er dan misschien een bepaalde leasetijd op zitten voordat de Genexis een nieuw IP aan de router doorgeeft ?
Ik hoor ook net dat KPN een lus maakt naar Tweak,alleen dat persoon zit direct op het Tweak netwerk,vandaar dat het dus bij hem wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Als je kennis in Twente woont is de kans groot dat hij een R+ abbo heeft bij Tweak of een abbo bij een andere provider die de diensten al in de glasvezel module splitst (Lijbrandt, KickXL, Concepts, Solcon, XMS, etc.). In Enschede opereren bv. zowel KPN als Reggefiber samen in bepaalde wijken en is het afhankelijk van de provider die je kiest welke operator je krijgt.

Bij R+ of genoemde providers is er geen Experiabox in het spel en krijg je op poort 1 van de Genexis gewoon DHCP.

Heb je KPN of Tweak KPN, dan komt alles met VLAN tags binnen op poort 1 van de Genexis.

Edimax router met dd-wrt firmware erin is helaas nog net iets te weinig info. Toen ik nog Tweak via KPN had hier in Almere, toen had ik een TP-link WR1043ND router. Icm. OpenWRT ondersteunde die prima verkeer met VLAN tags (en het opsplitsen hiervan) maar in dd-wrt was de switch driver dermate brak dat de functionaliteit daar niet beschikbaar was. Je zou in dd-wrt kunnen kijken of je daar specifiek een "vlan" tab ziet bij de netwerkconfiguratie, met de mogelijkheid om tags en VLANS toe te kennen aan bepaalde poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F10®!@n
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
K3ke schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 19:02:
[...]

Ondertussen contact gehad met KickXL en ze hebben me verzekerd dat het helemaal goed gaat komen. Wel was het zo dat ik rekening moest houden met 1 week downtime, gezien ze me pas konden aansluiten als Xms de lijn netjes zou vrijgeven. De planning is nu dat ze me 16 juli gaan aansluiten.
Voor mij was de gratis router , HD ontvanger en digitale tv de reden om de knoop door te hakken.
Inmiddels ben je dus als het goed is aangesloten. Hoe is de service van KickXL je tot nu toe bevallen? En werkt alles naar behoren?

Ik ben ook van plan om in Almere het triple pakket van KickXL te nemen en ben erg benieuwd naar ervaringen. Hier is nog erg weinig over te vinden omdat ze zo nieuw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
F10®!@n schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 11:15:
[...]

Inmiddels ben je dus als het goed is aangesloten. Hoe is de service van KickXL je tot nu toe bevallen? En werkt alles naar behoren?

Ik ben ook van plan om in Almere het triple pakket van KickXL te nemen en ben erg benieuwd naar ervaringen. Hier is nog erg weinig over te vinden omdat ze zo nieuw zijn.
Nou, ik kan je alleen zeggen dat je het beter niet kunt doen!
Zit momenteel een week zonder internet en ik word niet op een fatsoenlijke manier op de hoogte gehouden.
Ik krijg alleen te horen dat ze zelf ook zitten te wachten. Er werd eerder gesproken over een downtime van een week. Nu hebben ze het over een downtime van een maand.
Ik ben dus niet bepaald blij met mijn overstap :(

[ Voor 3% gewijzigd door K3ke op 22-07-2011 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
De vraag is waar vandaan je overstapt?

Als dat vanaf een andere glasvezel provider is, dan moet je gewoon op alles voorbereid zijn. Begin 2011 werd er ook gewoon over downtimes van 3 weken gesproken (en met mazzel 1 week, zoals in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
eymey schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:37:
De vraag is waar vandaan je overstapt?

Als dat vanaf een andere glasvezel provider is, dan moet je gewoon op alles voorbereid zijn. Begin 2011 werd er ook gewoon over downtimes van 3 weken gesproken (en met mazzel 1 week, zoals in mijn geval).
Ik stap over van XMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F10®!@n
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat is slecht nieuws!

Ik ben trouwens niet van plan om over te stappen, dit wordt mijn eerste glasvezel abonnement. Ze spreken hier ook over een levertijd van 4 weken, maar tot die tijd kan ik dus gewoon mijn ADSL verbinding gebruiken.

Bij telefonisch contact lijken ze niet zo kundig en jouw ervaringen maken me eigenlijk ook niet zo enthousiast over KickXL. Wel jammer, het aanbod is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
F10®!@n schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 10:46:
Dat is slecht nieuws!

Ik ben trouwens niet van plan om over te stappen, dit wordt mijn eerste glasvezel abonnement. Ze spreken hier ook over een levertijd van 4 weken, maar tot die tijd kan ik dus gewoon mijn ADSL verbinding gebruiken.

Bij telefonisch contact lijken ze niet zo kundig en jouw ervaringen maken me eigenlijk ook niet zo enthousiast over KickXL. Wel jammer, het aanbod is goed.
Misschien heb je meer geluk als je van ADSL overstapt. Blijkbaar hebben ze geen fatsoenlijke procedures als je van glasvezel naar glasvezel gaat.
Tot nu komen ze amateuristisch over. Ik heb op 28 juni een brief gehad van ze waarin ze schrijven dat ze alles in gang hebben gezet en dat ik binnen 8 dagen weer een brief zal ontvangen en vervolgens hoor je 3 weken niks van ze. Ik ben echt benieuwd wanneer mijn internetverbinding wordt opgeleverd, want lang zonder internet is geen pretje. Ik hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Tsja, wie bedoel je met "ze"?

Procedures voor glas-glas overstappen dienen door de operators gemaakt te worden. Zowel als je binnen operator van provider wil wisselen als wanneer je van operator naar operator wil (op plekken waar dat kan).

Als die het niet voor elkaar hebben kan KickXL er helaas weinig aan doen. Ik zie hen ook nog niet aanwezig op dit fora, anders had je waarschijnlijk een wat directer lijntje gehad om voor je te poken. Zo heb ik mijn overstap van Tweak naar Lijbrandt iig wat weten te bespoedigen, beiden zijn/waren bereikbaar via mensen die (meestal op eigen titel) hier het forum in de gaten houden.

Triest dat het zo moet maar de stroperige overstap is niet alleen KickXL aan te rekenen (hoewel zij wel meer zouden kunnen pushen).

Een overstap van kabel of adsl naar glas is hier iig niet meer te vergelijken. Het mag als logisch beschouwd worden dat je dan gewoon wacht met opzeggen van je oude provider tot glas is aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 22-07-2011 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
eymey schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 11:45:
Tsja, wie bedoel je met "ze"?

Procedures voor glas-glas overstappen dienen door de operators gemaakt te worden. Zowel als je binnen operator van provider wil wisselen als wanneer je van operator naar operator wil (op plekken waar dat kan).

Als die het niet voor elkaar hebben kan KickXL er helaas weinig aan doen. Ik zie hen ook nog niet aanwezig op dit fora, anders had je waarschijnlijk een wat directer lijntje gehad om voor je te poken. Zo heb ik mijn overstap van Tweak naar Lijbrandt iig wat weten te bespoedigen, beiden zijn/waren bereikbaar via mensen die (meestal op eigen titel) hier het forum in de gaten houden.

Triest dat het zo moet maar de stroperige overstap is niet alleen KickXL aan te rekenen (hoewel zij wel meer zouden kunnen pushen).

Een overstap van kabel of adsl naar glas is hier iig niet meer te vergelijken. Het mag als logisch beschouwd worden dat je dan gewoon wacht met opzeggen van je oude provider tot glas is aangesloten.
Met ze bedoel ik KickXL. Het is inderdaad jammer dat het zo moet lopen. Want mijn eerste indruk van KickXL was goed. Als ze van te voren hadden verteld dat ik rekening moest houden met 1 maand downtime, had ik tijdelijk wat anders kunnen regelen. Je wordt gewoon niet goed geïnformeerd.

Dit is trouwens het laatste wat ik van ze heb vernomen :
Wij zijn op dit moment in afwachting van de glasvezelprovider dat de verbinding opgeleverd kan worden. Zolang wij hierover geen bericht hebben gekregen kunnen wij geen precieze datum geven. Wel gaan wij dit opnemen met de glasvezelprovider om je aansluiting zo snel mogelijk actief te laten zijn. Met vriendelijke groet, Team KickXL

[ Voor 5% gewijzigd door K3ke op 22-07-2011 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Mijn indruk van KickXL is nog steeds goed (ben iig van plan om volgend jaar van Lijbrandt naar hun over te stappen). Ook als je het weblog van Ben over glasvezel in Oost Nederland leest, dan is KickXL duidelijk beter in communicatie en betrokkenheid dan KPN en Lijbrandt samen.

In weze hebben ze gewoon gelijk: Zij kunnen niets, maar dan ook niets als de operator en de provider die jij verlaat tegenwerken.

Het enige wat je ze hier kan aanrekenen dat ze je niet goed hebben geinformeerd over overstap die tussen de 1 en 4 weken kan duren).

Dat laatste is trouwens ook wel een teleurstelling: Toen ik rond kerst/jaarwisseling in die hele overstapprocedure zat werd beloofd (door KPN en Reggefiber) dat in de loop van 2011 die procedure net zo 'smooth' zou worden als bij ADSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
eymey schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 13:15:
Mijn indruk van KickXL is nog steeds goed (ben iig van plan om volgend jaar van Lijbrandt naar hun over te stappen). Ook als je het weblog van Ben over glasvezel in Oost Nederland leest, dan is KickXL duidelijk beter in communicatie en betrokkenheid dan KPN en Lijbrandt samen.

In weze hebben ze gewoon gelijk: Zij kunnen niets, maar dan ook niets als de operator en de provider die jij verlaat tegenwerken.

Het enige wat je ze hier kan aanrekenen dat ze je niet goed hebben geinformeerd over overstap die tussen de 1 en 4 weken kan duren).

Dat laatste is trouwens ook wel een teleurstelling: Toen ik rond kerst/jaarwisseling in die hele overstapprocedure zat werd beloofd (door KPN en Reggefiber) dat in de loop van 2011 die procedure net zo 'smooth' zou worden als bij ADSL.
Hoe ze het moeten regelen met de operator, de provider, de overheid, monteur en weet ik wie allemaal zal mij als consument een zorg moeten zijn. Ik wil gewoon een werkende lijn en zo snel mogelijk.
Als ze dat niet voor elkaar kunnen krijgen, dan moeten ze dat gewoon ruim van te voren melden en mij het liefst elke week een update geven van de status.
Als ze mij van te voren hadden verteld dat ik een maand downtime zou hebben, was ik namelijk gewoon bij XMS gebleven en was ik nooit overgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

eymey schreef op maandag 18 juli 2011 @ 23:12:
Als je kennis in Twente woont is de kans groot dat hij een R+ abbo heeft bij Tweak of een abbo bij een andere provider die de diensten al in de glasvezel module splitst (Lijbrandt, KickXL, Concepts, Solcon, XMS, etc.). In Enschede opereren bv. zowel KPN als Reggefiber samen in bepaalde wijken en is het afhankelijk van de provider die je kiest welke operator je krijgt.

Bij R+ of genoemde providers is er geen Experiabox in het spel en krijg je op poort 1 van de Genexis gewoon DHCP.

Heb je KPN of Tweak KPN, dan komt alles met VLAN tags binnen op poort 1 van de Genexis.

Edimax router met dd-wrt firmware erin is helaas nog net iets te weinig info. Toen ik nog Tweak via KPN had hier in Almere, toen had ik een TP-link WR1043ND router. Icm. OpenWRT ondersteunde die prima verkeer met VLAN tags (en het opsplitsen hiervan) maar in dd-wrt was de switch driver dermate brak dat de functionaliteit daar niet beschikbaar was. Je zou in dd-wrt kunnen kijken of je daar specifiek een "vlan" tab ziet bij de netwerkconfiguratie, met de mogelijkheid om tags en VLANS toe te kennen aan bepaalde poorten.
hier een berichtje vd dTweak helpdesk.Volgens hen zou het dus wel mogelijk moeten zijn,zie onderstaand reply:

Geachte heer / mevrouw,

Wij geven geen support op modems van derde partijen, enkel het apparatuur wat bij het pakket geleverd word.
Echter kan ik u wel een stap verder helpen om de modem in te stellen. U kunt namelijk zelf een PPPOE verbinding opzetten op uw glasvezel lijn.
Dat betekent dat de experiabox/thomson niet meer ingezet hoeft te worden, en uiteindelijk kunt u de gehele LAN omgeving zelf beheren (dhcp, portforwarding etc.) De betreffende router (edimax) dient wel ondersteuning te bieden voor VLAN tagging.

* Username en password

In principe is de PPPoE username vrij kiesbaar. Het is echter met klem aan te raden om de username 'klantid@cambrium-access.nl' te laten gebruiken, bijvoorbeeld TK1654321@cambrium-access.nl. Het password moet altijd 'kpn' zijn. Een fout password resulteert uiteraard in een niet werkende internet verbinding. Authenticatie geschiedt met het PAP protocol.

* Vlans

Er worden 3 vlans gebridged door de Genexis. Dit zijn:

* VLAN 4: Televisie
* VLAN 6: Internet
* VLAN 7: VoIP (liever niet gebruiken als Thomson niet wordt gebruikt)

Het VLAN protocol op de Genexis is 802.1q.
De Internet verbinding kan alleen worden gemaakt als er een PPPoE sessie op Vlan 6 wordt gestart. Hierbij moet de gebruikersnaam worden ingesteld zoals bovengenoemd.
Indien een klant een TV service heeft, moet Vlan 4 worden gebridged naar een SetTopBox zoals de Experiabox/Thomson. Een degelijke managed switch kan dit goed bewerkstelligen.
De telefonie verbinding kan alleen worden gemaakt als er een PPPoE sessie op Vlan 7 wordt gestart. Hierbij moet de gebruikersnaam worden ingesteld zoals bovengenoemd.

Wij vertrouwen erop u voldoende te hebben geinformeerd.

De Edimax ondersteund VLAN tagging,dus ga ik in het weekend eens proberen of ik een verbinding kan bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat vind ik dan wel weer 'stoer', dat ze nu gewoon ook de VLAN info geven 8)7

"In den beginne" (we spreken pas iets meer dan een jaar en 3 maanden geleden) moesten we dat nog allemaal zelf uitzoeken en zei de servicedesk alleen maar "het mag, we houden u niet tegen maar we kunnen u er niet bij helpen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:48
is er een "hack" beschikbaar om van de kpn router af te komen?(zit op het kpn netwerkt :( ) Op zich niks mis static ip lekker snel allen dat ding kan de load niet zo goed aan.

[ Voor 47% gewijzigd door justahuman op 23-07-2011 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Als je dit topic een beetje door zou lezen, dan zou je verschillende keren gezien hebben dat dit (onder bepaalde voorwaarden en met enige know-how) kan. Het staat zelfs nog enkele posts hierboven uitvoerig beschreven!

En wat bedoel je met " kpn netwerk" ? Zit je bij KPN zelf of zit je bij KPN via bv. Tweak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:48
eymey schreef op zondag 24 juli 2011 @ 13:24:
Als je dit topic een beetje door zou lezen, dan zou je verschillende keren gezien hebben dat dit (onder bepaalde voorwaarden en met enige know-how) kan. Het staat zelfs nog enkele posts hierboven uitvoerig beschreven!

En wat bedoel je met " kpn netwerk" ? Zit je bij KPN zelf of zit je bij KPN via bv. Tweak?
Ik zit zelf bij kpn.(geld de info hierboven voor alle providers?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hij geldt in principe voor alle providers die via "KPN Wholesale MultiPlay" diensten aanbieden (tot nu toe Tweak en ik geloof ook Plinq). En ook voor KPN zelf.

Bij KPN zelf is er echter 1 valkuil: KPN geeft het wachtwoord voor VOIP niet vrij :(. Wil je dus nog kunnen bellen met kPN, dan is het zaak om op 1 poort van je router of switch het VOIP vlan (7) tagged aan te bieden en daar je Experiabox aan te hangen. Je gebruikt die dan dus eigenlijk als veredelde VOIP client :P

Zie ook KPN Glasvezel router vervangen voor eigen met Gb + OpenWrt

[ Voor 9% gewijzigd door eymey op 24-07-2011 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K3ke
Ik ben overigens nog steeds niet aangesloten bij KickXL. Het lijkt er op dat ze bij KickXL totaal niet weten waar ze mee bezig zijn. Een week terug lag het aan KPN en zouden ze de boel escaleren. Krijg ik vandaag te horen dat het helemaal niks met KPN heeft te maken en dat ik contact moet opnemen met Glashart. Geen idee waarom. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik overstap van glasvezel, maar blijkbaar snappen ze dat niet helemaal.
Met andere woorden, een prutsorganisatie die ik zeker niet zal aanbevelen. Zit ondertussen 3 weken zonder internet, telefonie en televisie en na 3 weken weet ik ook niks over de status :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Het is overigens wel heel erg duidelijk dat UPC de commotie over de beeldkwaliteit van KPNGlasvezel streams flink aan het uitmelken is.

Vandaag in "Almere Vandaag" een paginagrote advertentie waarom je toch echt beter af bent bij UPC.

Met op nummer 1, jawel, "de beste beeldkwaliteit volgens telecompaper".

En verder nog wat half ware argumenten m.b.t. snelheid (dat ze bv. als best getest zijn in het segment 24-100 mbit en dat je bij hun geen last hebt van zwaar dataverkeer genererende buren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javaboon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 10:03
Goh, ik had gedacht dat de overstap tijden van de ene naar de andere glas provider wel verbeterd zou zijn nu. Mijn termijn bij lijbrandt loopt in december af en ik zit wat rond te kijken of het interessant is om over te stappen naar een ander. IPTV gebruik ik niet vanwege de encryptie die KPN toepast (ik kijk nu via mythtv en 4 dvbc decoders) en volgens mij is er voorlopig nog geen zicht op iptv zonder die encryptie? De telefonie is ook niet zo spannend. Wat ik wel vervelend zou vinden is de 3 weken overstaptijd, of langer zoals ik nu hier lees?

duh, electrons are life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120071

javaboon schreef op zondag 07 augustus 2011 @ 20:20:
IPTV gebruik ik niet vanwege de encryptie die KPN toepast (ik kijk nu via mythtv en 4 dvbc decoders) en volgens mij is er voorlopig nog geen zicht op iptv zonder die encryptie?
Reken er maar niet op. KPN houd ervan alles dicht te timmeren. In plaats van een opener en technologisch hoogstaand product neer te zetten, wat zich onderscheid van de grote Nederlandse kabelproviders, proberen ze onwetende klanten (Generatie KPN?) af te zetten met dichtgetimmerde customized lage kwaliteit meuk.

TIP: Als je het interactieve gebeuren niet gebruikt, hou het dan bij DVB-C en zeg (KPN)IPTV op bij Lijbrandt. De Technicolor SD streams bij DVB-C bevatten meer detail dan de KPN HD streams, dus als je zelf al een pvr oplossing hebt of alleen lineaire tv kijkt is er geen enkele reden om IPTV van KPN te blijven gebruiken (want ja het is gewoon IPTV van KPN. De core (ip-streams) zijn van KPN, aangekleed met een jasje van Glashart Media).

Anoniem: 289053

Ik heb een abo bij Lijbrandt afgesloten en heb een 50 compleet pakket met PVR-HD. Aangevraagd op 6 Juli, binnen 2 dagen een bevestigingsbrief in huis. Op 27 Juli werd het glasvezelkastje geplaatst met direct internet. Ik haal een ping van 5 ms op speedtest.net en 51 Mbit down en 41 up. Niet slecht dus. Tot dusver geen problemen. Vandaag heb ik de Amico PVR gekregen en aangesloten. Werkt ook perfect, zappen gaat snel met een retescherp beeld. Erg tevreden dus. Alles binnen 5 weken werkend opgeleverd.

Ik had een UPC abo met 30Mbit en digitale TV met PVR.
Mijn nieuwe abo is op alle fronten beter en veel sneller. Met name de TV kwaliteit is helemaal superieur tov UPC. en ik betaal 5 € per maand minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Hmm, ik kan opeens Lijbrandt nemen in de Eilandenbuurt... Alleen dat overstappen van Glas>Glas (nu bij Tweak), heb ik niet zo'n zin in als ik dat zo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Dat kan al sinds eind vorig jaar ;).

Maar idd, glas->glas is nog steeds een ramp. Geen probleem als je er rekening mee wil houden door bv. een tijdelijke adsl-verbinding te nemen, maar je moet het wel van te voren weten. Het kan helpen om bij de 'latende' provider en de nieuwe provider direct contact met mensen te hebben (bv. via het forum hier).

Overigens, misschien is dit ook wel wat voor je ;)

http://www.glasvezel.nu/n...et-bellen-tv-op-glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Ben even bezig met een nieuw netwerkplan voor hier thuis (voor het geval hier binnenkort een glasvezelaanvraag de deur uit gaat),

Ik ben van plan om voorlopig alleen eventueel internet af te nemen maar wil alvast wel wat dingen richting toekomst voorbereiden :) en woon in een WGDO wijk. Moet ik in de configuratie van de router die al het verkeer vanaf de benedenverdieping naar de andere locaties in het huis voor zijn rekening neemt rekening houden met het feit dat verkeer op Genexis poort 2 (IPTV) alsnog over een apart VLAN gaat a la KPN? Of kan ik (bijvoorbeeld) gewoon tegen m'n router zeggen dat al het verkeer op WAN x verplaatst kan worden naar VLAN y (bedoeld voor intern IPTV verkeer) en vice versa and be done with it?

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Als ik je vraag goed begrijp vraag je of het verkeer op Genexis poort 2 untagged wordt aangeboden: Yep, dat klopt :). Zolang je router de mogelijkheid biedt een poort op z'n interne switch te isoleren als WAN2 en die met een aparte tag verder in je huis te verspreiden om het op een switch in de betreffende kamers weer te scheiden, dan moet je goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

eymey schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 13:39:
Als ik je vraag goed begrijp vraag je of het verkeer op Genexis poort 2 untagged wordt aangeboden: Yep, dat klopt :). Zolang je router de mogelijkheid biedt een poort op z'n interne switch te isoleren als WAN2 en die met een aparte tag verder in je huis te verspreiden om het op een switch in de betreffende kamers weer te scheiden, dan moet je goed zitten.
En dat gaat die router ook zeker doen, want dat gaat waarschijnlijk pfSense in combinatie met een zelfgebouwd Atom ITX systeempje worden (qua netwerk wordt het dan de gbit aansluiting op het Jetway mobo + een daughterboard die nog eens 3 gigabit netwerkaansluitingen gaat aanbieden); 2 daarvan gaan naar de Genexis (WAN 1 en 2 voor IPTV en Ethernet); één naar de switch in de huiskamer (met profi HP gigabit switch dus ook 802.11q support) en de ander naar boven (zelfde switch). Dus dat gaat zeker lukken :)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Pagina: 1 ... 44 ... 47 Laatste