Op de site van almeernet staat een link naar een google maps pagina met de locatie van de glasvezelhuisjes en data van aanleg. Ik heb de indruk dat deze data ook weer afwijken van de data in de postcode check en dat deze data vermoedelijk ook afwijken van de werkelijke aanleg.
Anoniem: 47730
Haha, only in stedenwijkeymey schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 21:45:
Zo.... ik kon het toch niet laten maar even een foto van de rol te maken. Ik ben wel benieuwd wanneer ze 'm weg halen. Het is wel een beetje zonde, zo...
[afbeelding]

Maandag worden we hier (de velden, haven) ook aangesloten

Bij ons zou het beschikbaar zijn als ik de postcode en huisnummer invul op de website van KPN glasvezel. Je kunt zelfs 'bestellen'.
Dus ik heb een opzegbrief verzonden naar de huidig provider en vervolgens heb ik de bestelling bij KPN gedaan. Alles is immers vorig jaar oktober al aangesloten, tot en met in de meterkast!
Maar wat blijkt... Het echte aansluiten kan nog wel maanden duren! Ondanks dat je het nu gewoon kan bestellen. WTF is dat nou weer voor iets vaags? Kunnen bedrijven als KPN ooit wel eens iets goeds doen? Dus ik kan op zoek naar een tijdelijke oplossing, of terug naar de 'oude' provider...
Dus ik heb een opzegbrief verzonden naar de huidig provider en vervolgens heb ik de bestelling bij KPN gedaan. Alles is immers vorig jaar oktober al aangesloten, tot en met in de meterkast!
Maar wat blijkt... Het echte aansluiten kan nog wel maanden duren! Ondanks dat je het nu gewoon kan bestellen. WTF is dat nou weer voor iets vaags? Kunnen bedrijven als KPN ooit wel eens iets goeds doen? Dus ik kan op zoek naar een tijdelijke oplossing, of terug naar de 'oude' provider...
Anoniem: 150294
Sowieso een beetje vreemd dat KPN de enige provider voor glasvezel in aanmerking komt. Totaal geen concurrentie met anderen.
Maar wanneer de glasvezel in de meterkast is aangesloten, is het mogelijk om gebruik te maken van de huidige verbinding. Pas als je echt voordelen van glas wilt, dien je dat bij KPN (in de toekomst hopelijk meer) aanvragen.
Maar wanneer de glasvezel in de meterkast is aangesloten, is het mogelijk om gebruik te maken van de huidige verbinding. Pas als je echt voordelen van glas wilt, dien je dat bij KPN (in de toekomst hopelijk meer) aanvragen.
Wat bedoel je precies met je bericht?Anoniem: 150294 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 20:51:
Sowieso een beetje vreemd dat KPN de enige provider voor glasvezel in aanmerking komt. Totaal geen concurrentie met anderen.
Je zit langer in dit topic en hebt dus waarschijnlijk in links, slechts een ' paar' posts terug al kunnen lezen dat er op dit moment veel te doen is om de concurrentie en deze er waarschijnlijk ook wel echt gaat komen.
En je tweede alinea... spreekt toch voor zicht?

Anoniem: 51612
als jeje nu aanmeld voor glasvezel ben je ongeveer in mei aan de beurt voor je aansluiting,ze kunnen het momenteel niet aan.
(was gisteren bij het glasnet hutje)
was laatst voor mn werk bij unet,zij gaan niet leveren aan particulieren ( is wel een test geweest maar wordt niet mee verder gegaan ,alleen bedrijven blijven ze leveren)en kpn heeft zeker het eerste jaar het alleenrecht (heb ik gehoord)
mn vader heeft het in dec aangevraagd en word de 23e maart aangesloten.
(was gisteren bij het glasnet hutje)
was laatst voor mn werk bij unet,zij gaan niet leveren aan particulieren ( is wel een test geweest maar wordt niet mee verder gegaan ,alleen bedrijven blijven ze leveren)en kpn heeft zeker het eerste jaar het alleenrecht (heb ik gehoord)
mn vader heeft het in dec aangevraagd en word de 23e maart aangesloten.
[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 51612 op 15-03-2009 21:18]
Dat is mij inmiddels duidelijk uit een link uit een vorig bericht. Ik kan als enig alternatief Het Net kiezen met totaal pakket (ook KPN), of een andere variant van KPN totaalpakket.
Het is echt kiezen tussen de minst slechte van alle kwaden... Ik zit in dubio. Opzegging terugdraaien bij UPC. Het Net of een andere totaalpakket kiezen en wachten tot glasvezel wel aangesloten kan worden. Of gewoon op mijn naam UPC opnieuw aanvragen (vorige contract stond op naam van mijn vriendin). Is het meteen een stuk goedkoper ook.
Wat zou de beste optie zijn?
Het is echt kiezen tussen de minst slechte van alle kwaden... Ik zit in dubio. Opzegging terugdraaien bij UPC. Het Net of een andere totaalpakket kiezen en wachten tot glasvezel wel aangesloten kan worden. Of gewoon op mijn naam UPC opnieuw aanvragen (vorige contract stond op naam van mijn vriendin). Is het meteen een stuk goedkoper ook.
Tsja, dat alleenrecht van KPN is dus een soort van contractbreuk met de gemeente en woningbouwverenigingen. Het uitgangspunt van begin af aan was dat het open zou worden.
Unet ben ik ook wel eens binnen geweest voor m'n werk (ze leveren leuke diensten
) maar die zullen inderdaad waarschijnlijk nog diensten aanbieden aan particulieren in Staadsliedenwijk, Noorderplassen en Freezersplaats, omdat daar nou eenmaal ooit wel een pilot is uitgevoerd waar Unet de exploitatierechten op heeft gekregen. Of ze moeten die netwerken, netals de kpn-netwerken die al in Tussen de Vaarten en Eilandenbuurt liggen, aan Almeernet gaan "doneren" ofzo?
Unet ben ik ook wel eens binnen geweest voor m'n werk (ze leveren leuke diensten

martinweb.nl schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 21:57:
Dat is mij inmiddels duidelijk uit een link uit een vorig bericht. Ik kan als enig alternatief Het Net kiezen met totaal pakket (ook KPN), of een andere variant van KPN totaalpakket.

OF je gaat op de huidige actie van KPN in om interactieve TV + ADSL te nemen (eventueel nog met bellen erbij). Ik zelf maak nu gebruik van iTV en ben er behoorlijk tevreden over! Bovendien, mocht je dan op een gegeven moment toch naar glasvezel van KPN toe willen, dan schijn je probleemloos over te kunnen stappen. De apparatuur is nagenoeg hetzelfde

Het is alleen de beschermpijp (HDPE )die in de water ligt,daar moet de vezel nog doorheen geschoten worden.Maar het zal best kunnen dat het vocht in de pijp de kabel aantast na verloop van jaren.Ik denk ook niet dat die meer gebruikt gaat worden.zand en water in een pijp en daardoor de vezel trekken gaat niet echt samen.joop99 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:10:
[...]
Zou je dan nog willen dat die glasvezel naar jouw huis gelegd wordt ?
iTV is niet leverbaar op mijn adres. Dus dan wordt het Digitenne. KPN ADSL zit je weer meteen vast aan een jaarcontract, wat pas daarna per maand opzegbaar is. Alice heb ik een werkende telefoonlijn voor nodig, dus dat is ook geen optie.eymey schreef op zondag 15 maart 2009 @ 10:12:
[...]
Als je echt hecht aan hoge internet snelheden en breedbandig digitale tv met meer zenders dan in een standaard pakket zitten, dan zou je inderdaad weer terug moeten naar UPC.
OF je gaat op de huidige actie van KPN in om interactieve TV + ADSL te nemen (eventueel nog met bellen erbij). Ik zelf maak nu gebruik van iTV en ben er behoorlijk tevreden over! Bovendien, mocht je dan op een gegeven moment toch naar glasvezel van KPN toe willen, dan schijn je probleemloos over te kunnen stappen. De apparatuur is nagenoeg hetzelfde
Telfort met Digitenne kan, maar is ook een jaar contract. Dus enige alternatief is Het Net met Digitenne wat wel per maand opzegbaar is. Zodra glasvezel beschikbaar is kan ik dan overstappen.
Haha, wat ik met mijn bericht bedoel is: dat er op dit moment geen andere concurrenten van KPN zijn die ook glasvezel contracten aanbieden aan gebruikers (consumenten). Dit vind ik jammer aangezien er zo weinig keuze is. Maar hopelijk zullen er in de toekomst meer aanbieders naar voren stappen.eymey schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 20:55:
[...]
Wat bedoel je precies met je bericht?
Je zit langer in dit topic en hebt dus waarschijnlijk in links, slechts een ' paar' posts terug al kunnen lezen dat er op dit moment veel te doen is om de concurrentie en deze er waarschijnlijk ook wel echt gaat komen.
En je tweede alinea... spreekt toch voor zicht?. In ieder geval voor mensen die hier komen.
[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 150294 op 15-03-2009 19:00]
martinweb.nl schreef op zondag 15 maart 2009 @ 15:07:
[...]
iTV is niet leverbaar op mijn adres. Dus dan wordt het Digitenne. KPN ADSL zit je weer meteen vast aan een jaarcontract, wat pas daarna per maand opzegbaar is. Alice heb ik een werkende telefoonlijn voor nodig, dus dat is ook geen optie.
Telfort met Digitenne kan, maar is ook een jaar contract. Dus enige alternatief is Het Net met Digitenne wat wel per maand opzegbaar is. Zodra glasvezel beschikbaar is kan ik dan overstappen.

1325... Ik ga morgen maar eens bellen.eymey schreef op zondag 15 maart 2009 @ 21:49:
[...]
Eigenlijk blijft het best maf hoeveel verschil je in 1 stad kan hebben. Dat ik dus bv. wel iTV kan krijgen op mijn adres (1324) en jij niet.
Hmm... in dat postcode gebied heb ik ook ADSL gehad (toen ik nog aan de Odeonstraat, tijdelijke containerwoningen, woonde). Toen nam ik geen iTV af maar je zit daar (Filmwijk) redelijk dicht bij de centrale naar mijn indruk (ik had er altijd erg goed signaal). Dus waarom ze het dan technisch niet zouden kunnen leveren....
Een telefoontje is misschien wel de moeite waard

Dit weekend een informatie blaadje gehad van Almeernet. Hieruit begrijp ik dat heel almere dus verglaasd word. Een aantal weken voordat ze glasvezel gaan aanleggen in de buurt ontvang je een brief zodat je je kunt aanmelden. (ze hebben toestemming nodig om het tot de meterkast aan te leggen) Als je dit gedaan hebt, wordt het glasvezel gratis aangelegd. (wanneer je later alsnog glasvezel tot aan de meterkast wilt, gaat dit geld kosten) Je bent dan niet verplicht om ook een abonnement af te sluiten. Klopt dit een beetje?
Klopt helemaal! En ook al wil jij geen diensten af nemen, door ze in ieder geval toestemming te geven (wat je slechts ooit 1 keer een vrije ochtend of middag kost als ze het daadwerkelijk je huis in gaan brengen) maak je ook de weg vrij voor een eventuele volgende bewoner van het huis om toch glasvezel af te kunnen nemenDj-sannieboy schreef op maandag 16 maart 2009 @ 09:45:
Dit weekend een informatie blaadje gehad van Almeernet. Hieruit begrijp ik dat heel almere dus verglaasd word. Een aantal weken voordat ze glasvezel gaan aanleggen in de buurt ontvang je een brief zodat je je kunt aanmelden. (ze hebben toestemming nodig om het tot de meterkast aan te leggen) Als je dit gedaan hebt, wordt het glasvezel gratis aangelegd. (wanneer je later alsnog glasvezel tot aan de meterkast wilt, gaat dit geld kosten) Je bent dan niet verplicht om ook een abonnement af te sluiten. Klopt dit een beetje?

Dan heb ik het dus goed begrepen. Ben benieuwd wanneer ze gaan beginnen hier in de straat, maar zorg er iig voor dat mijn vader toestemming geeft.eymey schreef op maandag 16 maart 2009 @ 10:22:
[...]
Klopt helemaal! En ook al wil jij geen diensten af nemen, door ze in ieder geval toestemming te geven (wat je slechts ooit 1 keer een vrije ochtend of middag kost als ze het daadwerkelijk je huis in gaan brengen) maak je ook de weg vrij voor een eventuele volgende bewoner van het huis om toch glasvezel af te kunnen nemen.
Volgens het blaadje is het tevens een open netwerk, er zullen dus verschillende aanbieders glasvezel gaan aanbieden. Echter lees ik overal dat alleen KPN abonnementen heeft voor glasvezel in Almere. Dit vind ik geen probleem, maar concurrentie is natuurlijk niet slechts. De meeste mensen willen natuurlijk lekker snel internet voor een goede prijs.
Iemand een idee wie de gravingen doen via Schuuring? Die gasten houden nog steeds de boel vast hier in Waterwijk. Schuuring kan geen afspraak inplannen voordat ze reactie hebben van hen, dat al 3 maanden geleden is.
Anoniem: 201678
Vandaag is bij mij in de mooie Literatuurwijk (1321) het glasvezelmodem geplaatst:
Klik voor grotere versie...
Let verder niet op de kabels, het is alleen dat kastje en verder niets. Ook kan het kapje er niet afgehaald worden omdat er een soort van seal op zit (groene ding in het midden). Ik zal er verder niet mee rommelen totdat ik een superaanbieding krijg...
Klik voor grotere versie...
Let verder niet op de kabels, het is alleen dat kastje en verder niets. Ook kan het kapje er niet afgehaald worden omdat er een soort van seal op zit (groene ding in het midden). Ik zal er verder niet mee rommelen totdat ik een superaanbieding krijg...
[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 201678 op 16-03-2009 18:10]
Heeft er al iemand ervaring met de router ?
Is het mogelijk om het interne IP adres te wijzigen, of niet ?
Gezien het modem dat ik nu bij IPTV via ADSL heb gekregen van KPN (een TG787v) en het feit dat deze bij glasvezel aansluitingen ook als router gebruikt wordt:ASS-Ware schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:17:
Heeft er al iemand ervaring met de router ?
* Nee, dit kan je niet wijzigen
* De DHCP range loopt van 192.168.2.1 tot 192.168.2.250 .... erg weinig ruimte dus om IP adressen statisch in te stellen.... hoewel het modem wel stelselmatig zo laag mogelijke adressen lijkt uit te delen.... hoog in de range ben je wel redelijk veilig.
* Geen mogelijkheid om het publieke IP aan een "exposed host" (dmz) te koppelen, dus je kan er ook niet makkelijk een eigen router achter hangen.
Wat dat betreft ben ik in ieder geval behorlijk teleurgesteld in het modem. De opvolger van dit modem voor alle platformen van KPN (de TG789) schijnt in juni te komen. Laten we hopen dat KPN de kreten van veel van z'n geavanceerdere gebruikers hoort en hier wel wat meer opties in biedt. En dat ze het kreng eens wat energiezuiniger maken

Je bent nu al continu 38 watt kwijt aan het modem en de set top box, als je het 24/7 aan laat staan

Over de stabiliteit van het modem en de diensten zelf ben ik wel te spreken.
foutje...
[Voor 95% gewijzigd door The Wizard op 23-03-2009 16:38]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Een beschrijving van de originele TG789 (zonder KPN sausje) kan hier gevonden worden. Er lijken heel veel features op te zitten waarbij ik benieuwd ben wat ervan over is als KPN er mee in de weer geweest is. Het modem lijkt in zijn oorspronkelijke setting duidelijk bedoeld te zijn om bedrijfstelefonie vanuit het netwerk te bieden in zeer kleine omgevingeneymey schreef op maandag 23 maart 2009 @ 16:35:
[...]
...
Wat dat betreft ben ik in ieder geval behorlijk teleurgesteld in het modem. De opvolger van dit modem voor alle platformen van KPN (de TG789) schijnt in juni te komen. Laten we hopen dat KPN de kreten van veel van z'n geavanceerdere gebruikers hoort en hier wel wat meer opties in biedt. En dat ze het kreng eens wat energiezuiniger maken.
...
.
Ik doelde eigenlijk op een heel ander subnet.eymey schreef op maandag 23 maart 2009 @ 16:35:
[...]
Gezien het modem dat ik nu bij IPTV via ADSL heb gekregen van KPN (een TG787v) en het feit dat deze bij glasvezel aansluitingen ook als router gebruikt wordt:
* Nee, dit kan je niet wijzigen
* De DHCP range loopt van 192.168.2.1 tot 192.168.2.250 .... erg weinig ruimte dus om IP adressen statisch in te stellen.... hoewel het modem wel stelselmatig zo laag mogelijke adressen lijkt uit te delen.... hoog in de range ben je wel redelijk veilig.
Als ik het IP adres, en dan ook het subnet, kan aanpassen, dan zou ik tevreden zijn.
En zelf poorten open zetten, kan dat wel ?* Geen mogelijkheid om het publieke IP aan een "exposed host" (dmz) te koppelen, dus je kan er ook niet makkelijk een eigen router achter hangen.
Nee, een heel ander subnet kan dus ook niet (want je kan het IP adres niet aanpassen).ASS-Ware schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 02:46:
[...]
Ik doelde eigenlijk op een heel ander subnet.
Als ik het IP adres, en dan ook het subnet, kan aanpassen, dan zou ik tevreden zijn.
[...]
En zelf poorten open zetten, kan dat wel ?
Zelf poorten open zetten kan wel... dat is dan ook ong. het enige wat je kan instellen in de web interface.

Je kan hem toch hopenlijk wel in 'bridged' mode zetten??
Krijg anders het idee dat je een race-auto met trekhaak krijgt...
Object reference not set to an instance of an object
Wat versta je onder "bridged" mode?Oktopus schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:27:
Je kan hem toch hopenlijk wel in 'bridged' mode zetten??
De modem die je krijgt is oorspronkelijk ook gebruikt op KPN a- en v-dsl netwerken en die ADSL verbindingen werken van origine met "PPP over ATM", dus niet bridged... het modem krijgt zelf het IP en kan die hoogstens via een dmz of exposed host mode (of via een sip-spoof / dhcp-spoof trucje) 1 op 1 doorgeven aan een andere (linux- of hardware-based) router.
In het geval van glasvezel heeft de DSL-poort van het modem natuurlijk geen zin en wordt 1 lan poort dus geconfigureerd als WAN-poort. Maar het principe bl ijft hetzelfde: De modem is de router, klaar.
In dit geval is het dus inderdaad zoals jij het stelt, een race-auto met trekhaak.
De gemiddelde consument is hier tevreden mee: Hij krijgt de beloofde snelheden die KPN op glasvezel aanbiedt plus telefonie en TV... hoeft hier niets voor te doen.
Maar of wij techies er zo blij mee zijn....

Kun je hiermee leven, prima.... maar wacht anders even af tot er andere providers op de glasvezel komen. En dan hopen dat die je wel vrijheid geven in de vorm van een UTP-poort op de glasvezel module waar gewoon een IP op uit komt en waar je zelf verder alles mee kan doen.
Eh, als je een LAN poort dan aansluit op het apparaat waar het glas binnen komt ... dn werkt ie dus slechts als switch ?In het geval van glasvezel heeft de DSL-poort van het modem natuurlijk geen zin en wordt 1 lan poort dus geconfigureerd als WAN-poort. Maar het principe bl ijft hetzelfde: De modem is de router, klaar.
Waarom denk je dat?.....ASS-Ware schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:07:
[...]
Eh, als je een LAN poort dan aansluit op het apparaat waar het glas binnen komt ... dn werkt ie dus slechts als switch ?
Die speedtouches zijn ultra-customizeable door KPN. Zoals ik al zei: 1 LAN poort wordt gewoon geherconfigureerd als WAN poort. Anders zou je namelijk ook niet meerdere PC's op de aansluiting kunnen gebruiken tenzij je bij KPN zelf meerdere publieke IP's krijgt of in een private LAN zit.
Nee.... Het modem werkt gewoon precies hetzelfde als wanneer je Internet, IPB en TV via ADSL zou hebben. Maar dan dus met 1 LAN poort als WAN, je settopbox(es) op poort 3 en het bellen afgehandeld door de SIP client van het modem. Maar goed, dit had je ook al een zooi pagina's terug kunnen lezen in het relaas van de eerste persoon die uitgebreid fotoverslag heeft gemaakt van zijn aansluiting.
Inmiddels wordt er nu in een deel van parkwijk gegraven. De kabels liggen in de grond, nu nog wachten op de aansluiting, 2 a 3 maanden.. 

Het wordt steeds leuker, ik kan dan dus mijn Siemens S450IP Voip telefoon (SIP) ook niet meer gebruiken.eymey schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:36:
[...]
Waarom denk je dat?.....
Die speedtouches zijn ultra-customizeable door KPN. Zoals ik al zei: 1 LAN poort wordt gewoon geherconfigureerd als WAN poort. Anders zou je namelijk ook niet meerdere PC's op de aansluiting kunnen gebruiken tenzij je bij KPN zelf meerdere publieke IP's krijgt of in een private LAN zit.
Nee.... Het modem werkt gewoon precies hetzelfde als wanneer je Internet, IPB en TV via ADSL zou hebben. Maar dan dus met 1 LAN poort als WAN, je settopbox(es) op poort 3 en het bellen afgehandeld door de SIP client van het modem. Maar goed, dit had je ook al een zooi pagina's terug kunnen lezen in het relaas van de eerste persoon die uitgebreid fotoverslag heeft gemaakt van zijn aansluiting.
Zucht.
In wezen is kpnglasvezel o.a. ipb over glasvezel. In de experiabox zit een sip proxy die je met de s450 kunt gebruiken, hier is iemand die dit gedaan heeft, weliswaar met de siemens variant maar in principe zou dit ook met de thomson moeten kunnen.ASS-Ware schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 00:47:
[...]
Het wordt steeds leuker, ik kan dan dus mijn Siemens S450IP Voip telefoon (SIP) ook niet meer gebruiken.
Zucht.
En mocht het SIP proxy verhaal niet werken, dan rest je niet anders dan gewoon de "vaste net" aansluiting (pstn) aansluiting van je S450IP met de FXS poort van de Experiabox te verbinden
. Dat had ik met mijn C450IP ook gedaan toen ik nog een Fritzbox modem gebruikte en die als SIP client had vanwege de leuke statistiekjes.
Gelukkig kan ik nu wel wee rde SIP functionaliteit van mijn C450IP zelf gebruiken... ondanks dat in de Experiabox alles wat met SIP te maken heeft aan blijkt te staan heb ik geen NAT problemen richting mijn provider (Callvoip).
En inderdaad wat mijn voorganger al zei: Je krijgt gewoon "internetplusbellen" maar dan over de glasvezel dus als je de KPN telefonie wilt gebruiken zit je altijd vast aan de ingebouwde sip client van de experiabox.

Gelukkig kan ik nu wel wee rde SIP functionaliteit van mijn C450IP zelf gebruiken... ondanks dat in de Experiabox alles wat met SIP te maken heeft aan blijkt te staan heb ik geen NAT problemen richting mijn provider (Callvoip).
En inderdaad wat mijn voorganger al zei: Je krijgt gewoon "internetplusbellen" maar dan over de glasvezel dus als je de KPN telefonie wilt gebruiken zit je altijd vast aan de ingebouwde sip client van de experiabox.
Sinds vandaag ben ik ook een trotse bezitter van een werkende glasvezelaansluiting.
Ik heb alleen het (volgens kpn) onmogelijke mogelijk gemaakt, namelijk TV en data door dezelfde ethernetkabel naar boven. KPN biedt een oplossing om het signaal over het electriciteitsnet te transporteren, maar mijn ervaring met die techniek is dat het niet erg super werkt. Soms kunnen de buren meegenieten en soms krijg je nog geen meter overbrugd.
En het is hier helaas ook niet eenvoudig om er een tweede kabel naast te leggen, dus ik had bedacht om dat via VLAN's in elkaar te steken. Volgens die mensen bij het glasvezel-informatiehuisje zou dat niet gaan werken.
Echter, eigenwijs dat ik was heb ik ben ik toch maar naar een vlan oplossing gaan zoeken en kwam met dank aan DJSmiley in dit topic: Gezocht, een snelle router met L2 switch (tag-based vlan's) op een betere oplossing. Namelijk 2 Linksys SLM switches. Je hebt ze van 5 en 8 poorten, gezien de geringe meerprijs voor 3 poortjes extra heb ik er 2 van 8 gekocht (Linksys SLM2008).
Welnu... het is dus mogelijk om het tv-signaal over VLAN's te laten lopen.
Mijn setup is nu:
Beneden:
1 = Uplink (VLAN 1, 2, 3, QoS=high)
2 = gereserveerd voor management (als ik de VLAN's omzeep heb geholpen, staat ook op management VLAN 1, QoS=low)
3 - 6 = data (VLAN 2, QoS=normal)
7 - 8 = TV (VLAN 3, QoS = high)
Boven:
2 = gereserveerd voor management (VLAN 1, QoS=low)
3 = Server (VLAN 1, 2, QoS=normal)
4 - 7 = data (VLAN 2, QoS=normal)
8 = TV (VLAN 3, QoS = high)
Het enige is dat je bij het veranderen van kanaal wel eens last hebt van 'aanloopproblemen' alsof er eerst een buffer gevuld moet worden. Het stottert even maar loopt al gauw vloeiend. Daar lijk ik beneden geen probleem mee te hebben... Al is dat maar een waarneeming van 1 dag, dus nog niet echt representatief.
Wat wel zeker is, is dat die hd-recorder sowieso irritant traag reageert. Hij mag dan wel in staat zijn om 1080p uit te kotsen, maar normaal op de afstandsbediening reageren is blijkbaar teveel gevraagd.
Ik heb alleen het (volgens kpn) onmogelijke mogelijk gemaakt, namelijk TV en data door dezelfde ethernetkabel naar boven. KPN biedt een oplossing om het signaal over het electriciteitsnet te transporteren, maar mijn ervaring met die techniek is dat het niet erg super werkt. Soms kunnen de buren meegenieten en soms krijg je nog geen meter overbrugd.
En het is hier helaas ook niet eenvoudig om er een tweede kabel naast te leggen, dus ik had bedacht om dat via VLAN's in elkaar te steken. Volgens die mensen bij het glasvezel-informatiehuisje zou dat niet gaan werken.
Echter, eigenwijs dat ik was heb ik ben ik toch maar naar een vlan oplossing gaan zoeken en kwam met dank aan DJSmiley in dit topic: Gezocht, een snelle router met L2 switch (tag-based vlan's) op een betere oplossing. Namelijk 2 Linksys SLM switches. Je hebt ze van 5 en 8 poorten, gezien de geringe meerprijs voor 3 poortjes extra heb ik er 2 van 8 gekocht (Linksys SLM2008).
Welnu... het is dus mogelijk om het tv-signaal over VLAN's te laten lopen.
Mijn setup is nu:
Beneden:
2 = gereserveerd voor management (als ik de VLAN's omzeep heb geholpen, staat ook op management VLAN 1, QoS=low)
3 - 6 = data (VLAN 2, QoS=normal)
7 - 8 = TV (VLAN 3, QoS = high)
Boven:
2 = gereserveerd voor management (VLAN 1, QoS=low)
3 = Server (VLAN 1, 2, QoS=normal)
4 - 7 = data (VLAN 2, QoS=normal)
8 = TV (VLAN 3, QoS = high)
Het enige is dat je bij het veranderen van kanaal wel eens last hebt van 'aanloopproblemen' alsof er eerst een buffer gevuld moet worden. Het stottert even maar loopt al gauw vloeiend. Daar lijk ik beneden geen probleem mee te hebben... Al is dat maar een waarneeming van 1 dag, dus nog niet echt representatief.
Wat wel zeker is, is dat die hd-recorder sowieso irritant traag reageert. Hij mag dan wel in staat zijn om 1080p uit te kotsen, maar normaal op de afstandsbediening reageren is blijkbaar teveel gevraagd.
Ik verwachtte ook wel dat het ging werken. Gok eerder dat hun t niet helemaal snapte wat je wouRiDo78 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:32:
Ik heb alleen het (volgens kpn) onmogelijke mogelijk gemaakt, namelijk TV en data door dezelfde ethernetkabel naar boven. ...

Ik weet niet hoe het bij Almeernet zit, maar in Harderwijk/Nunspeet/Ermelo en omgeving worden de diensten apart over vlans geleverd op dezelfde fiber. (ik beheer die dingen). Dus waarom je dat zelfde niet over koper zou kunnen doen.. da's juist het hele idee van vlans

Ps: al eens getest zonder QoS? Misschien zijn dan je lichte 'aanloopproblemen' bij het zappen voorbij. Ik gok dat TV via multicast geleverd wordt, en je hebt best kans dat QoS dan net roet in het eten gooit. Zoiezo zie ik geen nut van QoS, 1Gbit uplink trek je zoiezo al niet dicht (Tenzij je een stevige hddset hebt en toevallig gelijktijdig met TV kijken die max benut)
Praktijk is eerder rond de 300Mbit (20-30Mb/sec) bij normale hardware als je tussen 2 systemen kopieert, en dan blijft er zat over voor je TV.
[Voor 23% gewijzigd door DJSmiley op 25-03-2009 22:59]
@DJSmiley, gaan ze in Ermelo en Harderwijk ook serieus bezig met glasvezel? Cool
.
Tsja, KPN zegt by default dat alles onmogelijk is, gewoon omdat ze niet de resources (monteurs en helpdesk die wat meer van IT weten dan alleen welke draadjes je waarop moet aansluiten) hebben om dit soort ingewikkelder vragen van consumenten te beantwoorden. Dezelfde reden waarom ze de modems compleet dicht timmeren.
Zelf hoop ik dat er nog eens informatie uitlekt over welke VLAN ID's KPN intern gebruikt voor het internet en het IPTV signaal, zodat je een eigen router (met VLAN support) kan gebruiken ipv die verdraaide Speedtouch.
Overigens heb ik nu zelf nog IPTV via ADSL (bij mij gaat dus eerder op: Welke ATM channels gebruiken ze?). Het IPTV gebeuren gaat verder inderdaad via een soort multicast (224.x.x.x). Ik heb een keer een kwartier verkeer van de STB gecaptured met Wireshark en je ziet een hele hoop IGMP multicast announces voorbij komen, SDAP protocol en verder alleen maar UDP streams op multicast adressen
.

Tsja, KPN zegt by default dat alles onmogelijk is, gewoon omdat ze niet de resources (monteurs en helpdesk die wat meer van IT weten dan alleen welke draadjes je waarop moet aansluiten) hebben om dit soort ingewikkelder vragen van consumenten te beantwoorden. Dezelfde reden waarom ze de modems compleet dicht timmeren.
Zelf hoop ik dat er nog eens informatie uitlekt over welke VLAN ID's KPN intern gebruikt voor het internet en het IPTV signaal, zodat je een eigen router (met VLAN support) kan gebruiken ipv die verdraaide Speedtouch.
Overigens heb ik nu zelf nog IPTV via ADSL (bij mij gaat dus eerder op: Welke ATM channels gebruiken ze?). Het IPTV gebeuren gaat verder inderdaad via een soort multicast (224.x.x.x). Ik heb een keer een kwartier verkeer van de STB gecaptured met Wireshark en je ziet een hele hoop IGMP multicast announces voorbij komen, SDAP protocol en verder alleen maar UDP streams op multicast adressen

Lees veel over het internet, maar zeer weinig over het TV-signaal.
Kan iemand hier zijn ervaringen eens delen?
Ik heb nu al diverse malen vernomen dat digitale TV er lang niet zo goed uit ziet als dat van UPC.
Het schijnt zelfs dat de KPN hier mee bezig is omdat er zoveel klachten zijn...iemand?
Hoe zijn de HD kanalen?
Hoe is het analoge signaal?
Ik heb nu al diverse malen vernomen dat digitale TV er lang niet zo goed uit ziet als dat van UPC.
Het schijnt zelfs dat de KPN hier mee bezig is omdat er zoveel klachten zijn...iemand?
Hoe zijn de HD kanalen?
Nee, dat wil ik niet gebruiken, maar ik zal wel moeten.En inderdaad wat mijn voorganger al zei: Je krijgt gewoon "internetplusbellen" maar dan over de glasvezel dus als je de KPN telefonie wilt gebruiken zit je altijd vast aan de ingebouwde sip client van de experiabox.
Je kan geen Internet only of TV only bestellen, het is 3 in 1.
Precies. Je kan er natuurlijk wel voor kiezen om de telefoon niet te gebruiken en gewoon je eigen voip provider met apparatuur aan et houden maar ja, dan schiet het wel nog meer de rechtvaardiging van het bedrag voorbijASS-Ware schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:46:
[...]
Nee, dat wil ik niet gebruiken, maar ik zal wel moeten.
Je kan geen Internet only of TV only bestellen, het is 3 in 1.

Het analoge signaal van glasvezel kan echt GEEN ENKELE upc tegenopMothergoose schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:23:
Lees veel over het internet, maar zeer weinig over het TV-signaal.
Hoe zijn de HD kanalen?

Het digitale signaal..... kan ik weinig over zeggen. Via ADSL zijn de zenders 4 mbit en heb ik geen HDTV. Ik ben er tevreden mee. Hoe de bandbreedte vai glasvezel is weet ik niet. Dat beetje extra kwaliteit dat UPC digitaal misschien heeft is voor mij geen reden om ooit nog maar 1 cent aan ze uit te geven.
Dat moet dan met wireshark oid wel te achterhalen zijn...eymey schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 08:32:
Mja... in de wat meer human readable weergave van Wireshark kon ik in ieder geval geen VLAN tags ontdekken. Heb nog niet naar de raw informatie gekeken maar weet eigenlijk ook ff zo 1 2 3 niet in welk veld van Ethernet die informatie zou moeten zittenjeroenr schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:03:
[...]
Dat moet dan met wireshark oid wel te achterhalen zijn...

En met ADSL atm channels wordt het al helemaal lastig

Analoog signaal over glasvezel???eymey schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:02:
[...]
Het analoge signaal van glasvezel kan echt GEEN ENKELE upc tegenop. Dat komt namelijk zonder verlies, zonder dat het door 10 repeaters/versterkers heen is geweest als licht binnen en wordt pas in jouw huis electrisch.
Het digitale signaal..... kan ik weinig over zeggen. Via ADSL zijn de zenders 4 mbit en heb ik geen HDTV. Ik ben er tevreden mee. Hoe de bandbreedte vai glasvezel is weet ik niet. Dat beetje extra kwaliteit dat UPC digitaal misschien heeft is voor mij geen reden om ooit nog maar 1 cent aan ze uit te geven.

Heeft niks met "Welkom in 2009" te maken
.
Een analoog signaal is nog steeds door zeer velen gewenst (eigen schuld van de kabelindustrie door het implementeren van digitale TV-standaarden te saboteren) aan gezien dit de enige echt betaalbare en handige optie is om meerdere tv's in huis te hebben.
Bovendien: Als je alleen maar kabel gewend bent kan ik me voorstellen dat je analoog niks vindt. Wat een bagger, beeld zeg!. Maar toen m'n ouders nog een antenne in de tuin hadden kwamen Nederland 1, 2 en 3 knalhelder zonder ook maar 1 ruisje, korreltje of spoortje van bleeding/ghosting binnen.
Kan zelfs geen enkele digitale TV zender op SD-resolutie met welke mpeg2 bitrate dan ook tegen op. Ik heb het bij een vriend van me in Best ook in werking gezien op de glasvezel en als het analoge signaal van KPN ook maar nearly zo goed is als daar, dan wil je haast geen digitale tv meer
.

Een analoog signaal is nog steeds door zeer velen gewenst (eigen schuld van de kabelindustrie door het implementeren van digitale TV-standaarden te saboteren) aan gezien dit de enige echt betaalbare en handige optie is om meerdere tv's in huis te hebben.
Bovendien: Als je alleen maar kabel gewend bent kan ik me voorstellen dat je analoog niks vindt. Wat een bagger, beeld zeg!. Maar toen m'n ouders nog een antenne in de tuin hadden kwamen Nederland 1, 2 en 3 knalhelder zonder ook maar 1 ruisje, korreltje of spoortje van bleeding/ghosting binnen.
Kan zelfs geen enkele digitale TV zender op SD-resolutie met welke mpeg2 bitrate dan ook tegen op. Ik heb het bij een vriend van me in Best ook in werking gezien op de glasvezel en als het analoge signaal van KPN ook maar nearly zo goed is als daar, dan wil je haast geen digitale tv meer

Toch wel welkom in 2009.eymey schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 19:40:
Heeft niks met "Welkom in 2009" te maken.
Kan zelfs geen enkele digitale TV zender op SD-resolutie met welke mpeg2 bitrate dan ook tegen op. Ik heb het bij een vriend van me in Best ook in werking gezien op de glasvezel en als het analoge signaal van KPN ook maar nearly zo goed is als daar, dan wil je haast geen digitale tv meer.
Bij mij hangt nu een apparaatje (NT) waar glas en een voedingsspanning in gaat en waar coax en ethernet uitkomen. Op de coax aansluiting zit gewoon het gehele TV spectrum. En het zou mij verbazen als er in dat apparaatje evenveel D/A converters zouden zitten als dat er zenders in dat spectrum passen. Het lijkt mij dat slechts 1 bronsignaal is wat al die frequenties bevat. Dat *KAN* natuurlijk een digitaal gesampelled signaal zijn, maar het lijkt me aannemelijker dat het gewoon simpelweg een analoog signaal is wat men op glas heeft weten te zetten.
Ik heb het nog niet bekeken op een analoge TV, maar dat zal niet lang meer op zich laten wachtten en dan hoor je wel wat ik van de kwaliteit vind. Maar zoals gezegd, het is geen 100x versterkt en vervolgens door de kabels gedempt signaal wat je van een kabelboer binnenkrijgt. Het zou mij dus niets verbazen als het GLAShelder is

[Voor 6% gewijzigd door RiDo78 op 26-03-2009 23:13]
Klopt. In principe wordt gewoon het analoge spectrum over een vezel getransporteerd. Daardoor kun je gewoon FM radio / TV over je vezel ontvangen. Zelfs DVB-C werkt gewoon, aangezien het hele freq.spectrum over die vezel gaat.RiDo78 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 23:12:
[...]
Toch wel welkom in 2009.
Bij mij hangt nu een apparaatje (NT) waar glas en een voedingsspanning in gaat en waar coax en ethernet uitkomen. Op de coax aansluiting zit gewoon het gehele TV spectrum. En het zou mij verbazen als er in dat apparaatje evenveel D/A converters zouden zitten als dat er zenders in dat spectrum passen. Het lijkt mij dat slechts 1 bronsignaal is wat al die frequenties bevat. Dat *KAN* natuurlijk een digitaal gesampelled signaal zijn, maar het lijkt me aannemelijker dat het gewoon simpelweg een analoog signaal is wat men op glas heeft weten te zetten.
Ik heb het nog niet bekeken op een analoge TV, maar dat zal niet lang meer op zich laten wachtten en dan hoor je wel wat ik van de kwaliteit vind. Maar zoals gezegd, het is geen 100x versterkt en vervolgens door de kabels gedempt signaal wat je van een kabelboer binnenkrijgt. Het zou mij dus niets verbazen als het GLAShelder is
In theorie zou het gelijk moeten zijn aan je analoge signaal, in de praktijk beter. Bij normale analoge lijnen is het kabelverlies niet gelijk. Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de demping die in de kabels optreed. Deze kabeldempingen heb je niet over een fiber. Resultaat: je signaal op je AOP (klantaansluiting) is over het hele spectrum hetzelfde nivo.The idea behind this type of network is to deploy a standard analogue/
digital RF head-end at the transmission side. The RF signal is
converted to an optical signal via a transmitter and sent through an
optical network to the subscriber. Here the signal is converted back
to an electrical signal via the DKTCOMEGA CPE gateway, which can
then be received by the majority of households.
The CPE gateway suits analogue TV/FM delivery from
45-862 MHz, as well as DVB-C/DVB-T digital television and DAB
standards. The high performance and low-noise broadband optical
receiver module provides an 88 dBμV output level with superior signal
specifications, capable of handling a large number of radio and
television channels for simultaneous delivery
Er zijn standaarden voor signaalnivos op je AOP, dus op dat punt maakt het niet uit, maar je verloop door de kabels heb je dus niet.
Ligt er al, maar niet op consumenten gericht. Je kan zakelijk gewoon een aansluiting nemen, 10, 100 of 1000mbit, vervolgens kun je zelf diensten afnemen bij <insert-partij-die-op-ndix-levert>, of een koppeling tussen panden (of andere ndix locaties) enz.eymey schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 08:32:
@DJSmiley, gaan ze in Ermelo en Harderwijk ook serieus bezig met glasvezel? Cool.
Ik neem aan dat je de WANpoort gesniffed hebt? op je TV poort zal je signaal vermoedelijk untagged afgeleverd worden. Dus aan je STB capturen gaat je gok ik geen vlan ID oplevereneymey schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:42:
[...]
Mja... in de wat meer human readable weergave van Wireshark kon ik in ieder geval geen VLAN tags ontdekken. Heb nog niet naar de raw informatie gekeken maar weet eigenlijk ook ff zo 1 2 3 niet in welk veld van Ethernet die informatie zou moeten zitten.
En met ADSL atm channels wordt het al helemaal lastig.

Ik wist wel hoe dat analoog over glas werkt (de uitleg van DJSmiley had ik al ongeveer begrepen van een collega die de glas uitrol in Zeewolde op poten heeft gezet

Analoog (of beter gezegd, diensten over vhf/uhf/fm) is nog verre van dood

Mja, helaas zit ik nu nog op ADSL en ben ik bang dat m'n hubje niet veel kan met het dsl-gemoduleerde gejank over de lijn ;-)DJSmiley schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 23:24:
[...]
Ik neem aan dat je de WANpoort gesniffed hebt? op je TV poort zal je signaal vermoedelijk untagged afgeleverd worden. Dus aan je STB capturen gaat je gok ik geen vlan ID opleveren
Kreeg net een mail terug, na wat vragen te hebben gesteld :
Vraag : Mag ik zelf het interne IP adres van de router bepalen ?
Antwoord : Het is niet mogelijk om uw eigen IP adres via de router te bepalen. De ip-adressen die onze router uitgeeft vallen in de range 192.168.2.xxx.
Vraag : Is het toegestaan om web- en mailservers te draaien achter de internet verbinding ?
Antwoord : Nee, deze poorten zijn gesloten
Vraag : Is het mogelijk om een grotere harddisk te bestellen of zelf plaatsen in de digitale TV ontvanger ?
Antwoord : Nee, dit is tot op heden niet mogelijk om dit te bestellen. Ik raad het af om deze zelf in de digitale ontvanger te plaatsen, indien u dit wel doet is dit voor eigen risico
Nee, laat maar.
Ik wacht wel op een andere aanbieder
Vraag : Mag ik zelf het interne IP adres van de router bepalen ?
Antwoord : Het is niet mogelijk om uw eigen IP adres via de router te bepalen. De ip-adressen die onze router uitgeeft vallen in de range 192.168.2.xxx.
Vraag : Is het toegestaan om web- en mailservers te draaien achter de internet verbinding ?
Vraag : Is het mogelijk om een grotere harddisk te bestellen of zelf plaatsen in de digitale TV ontvanger ?
Antwoord : Nee, dit is tot op heden niet mogelijk om dit te bestellen. Ik raad het af om deze zelf in de digitale ontvanger te plaatsen, indien u dit wel doet is dit voor eigen risico
Nee, laat maar.

Hier nog eentje dan. Vond ze al te duur, maar als je geen eigen servers mag draaien...?!?!ASS-Ware schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 12:09:
Kreeg net een mail terug, na wat vragen te hebben gesteld :
Nee, laat maar.
Toch niet meer van deze tijd.
Object reference not set to an instance of an object
Hmmm... ik zou toch haast vermoeden dat de persoon die je aan de lijn had gewoon geen zin in een uitgebreid antwoord had of het niet helemaal wist.
Ik durf bijna te wedden dat web gewoon open staat.... dat staat het bij KPN via ADSL namelijk ook gewoon.
Dat mail (poort 25) afgesloten is lijkt me evident.... los van providers als xs4all zijn er namelijk steeds meer providers die dit doen... gewoon om het gezeik met open relays en daaruit resulterende blokkeringen van ip-ranges bij grote mailproviders te voorkomen. Ik weet wel dat planet (KPN weet ik niet) altijd een bSMTP server gebruikte waardoor je toch eigen mailserver kon draaien, met als tussenstation hun server.
Ik durf bijna te wedden dat web gewoon open staat.... dat staat het bij KPN via ADSL namelijk ook gewoon.
Dat mail (poort 25) afgesloten is lijkt me evident.... los van providers als xs4all zijn er namelijk steeds meer providers die dit doen... gewoon om het gezeik met open relays en daaruit resulterende blokkeringen van ip-ranges bij grote mailproviders te voorkomen. Ik weet wel dat planet (KPN weet ik niet) altijd een bSMTP server gebruikte waardoor je toch eigen mailserver kon draaien, met als tussenstation hun server.
Oh ja, en om het wel of niet nemen van KPN ook mede te beoordelen op harddisk in de STB plaatsen, dat is ook een beetje flauw. Want er zal geen enkele provider zijn die gaat aanmoedigen dat klanten zomaar de settopbox open slopen om de harddisk te vervangen... dus dat zal bij IEDERE provider voor eigen risico zijn.
Wel eerst lezen he.eymey schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 13:29:
Oh ja, en om het wel of niet nemen van KPN ook mede te beoordelen op harddisk in de STB plaatsen, dat is ook een beetje flauw. Want er zal geen enkele provider zijn die gaat aanmoedigen dat klanten zomaar de settopbox open slopen om de harddisk te vervangen... dus dat zal bij IEDERE provider voor eigen risico zijn.
Het antwoord begon met "Nee, dit is tot op heden niet mogelijk om dit te bestellen".
Je hebt dus GEEN keuze.
Volgens Glashart waarbij de internetdiensten ook via KPN verlopen in mij regio werd toch nadrukkelijk verteld dat ik zonder extra kosten een web- en of ftpserver kon draaien voor niet-commercieel gebruik.
euhm OK, maar dan met betrekking tot beestellen..... bij welke andere provider kun je op di tmoment dan wel kiezen wat de harddisk capaciteit van de STB moet zijn? Trouwens, ik vind zelf de capaciteit nog best ruim bemeten.ASS-Ware schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 15:10:
[...]
Wel eerst lezen he.
Het antwoord begon met "Nee, dit is tot op heden niet mogelijk om dit te bestellen".
Je hebt dus GEEN keuze.
Ja, je kan geen hele seizoenen televisieseries oid. tot in lengte van dagen gaan bewaren, maar voor een flinke periode de wekelijkse serie opnemen of een wat filmpjes en andere dingen tijdens een vakantie, moet het toch best genoeg zijn.
Ik heb sinds gisteren middag KPN glasvezel in Almere Haven. Wat een gezeur met aanmelden zeg, vrijdag was de monteur al hier, maar wegens problemen in de activatie kon hij na een uur weer gaan, alles was aangesloten maar nog geen internet/telefoon en tv.. Gelukkig was de storing gisteren middag verholpen.
Ik heb het zilver pakket van 50/5 mbit maar met een test kom ik niet boven de 43/4,5 mbit uit. Blijft jammer van de upload snelheid van
maar 5 mbit, maar goed over een jaar als er meer mogelijkheden zijn dan alleen KPN zal dat wel geupgrade gaan worden hoop ik..
Verder over de poorten en het draaien van een web/mail server. Poort 25 wordt ingaand en uitgaand buiten de mailserver van KPN zelf geblokkeerd. Maar als je het via een andere poort uitgaand laat lopen werkt het natuurlijk wel gewoon. Poort 80 (web server) wordt inkomend gewoon toe gelaten. Of een FTP server ook werkt moet ik nog even testen..
Van de kwaliteit van de digitale TV ben ik nog niet echt onder de indruk. De HD kanalen zijn duidelijk nog een test, want het geluid loopt enkele seconden achter op het beeld. En de normale zenders komen op mn HD scherm een beetje wazig over. Overigens had de KPN monteur mij verteld dat radio signaal niet analoog werd aangeboden, alleen TV signaal, maar gelukkig werkt ook dat gewoon, anders zou je via het Motorola kastje radio moeten gaan luisteren..
Het interne IP adres van de modem/router is inderdaad niet aan te passen. Port forwarding zijn gelukkig wel mogelijk, en gelukkig kan je ook de ingebouwde bagger WIFI uitschakelen om vervolgens je eigen N serie WIFI access point te gebruiken
Ik heb het zilver pakket van 50/5 mbit maar met een test kom ik niet boven de 43/4,5 mbit uit. Blijft jammer van de upload snelheid van
maar 5 mbit, maar goed over een jaar als er meer mogelijkheden zijn dan alleen KPN zal dat wel geupgrade gaan worden hoop ik..
Verder over de poorten en het draaien van een web/mail server. Poort 25 wordt ingaand en uitgaand buiten de mailserver van KPN zelf geblokkeerd. Maar als je het via een andere poort uitgaand laat lopen werkt het natuurlijk wel gewoon. Poort 80 (web server) wordt inkomend gewoon toe gelaten. Of een FTP server ook werkt moet ik nog even testen..
Van de kwaliteit van de digitale TV ben ik nog niet echt onder de indruk. De HD kanalen zijn duidelijk nog een test, want het geluid loopt enkele seconden achter op het beeld. En de normale zenders komen op mn HD scherm een beetje wazig over. Overigens had de KPN monteur mij verteld dat radio signaal niet analoog werd aangeboden, alleen TV signaal, maar gelukkig werkt ook dat gewoon, anders zou je via het Motorola kastje radio moeten gaan luisteren..
Het interne IP adres van de modem/router is inderdaad niet aan te passen. Port forwarding zijn gelukkig wel mogelijk, en gelukkig kan je ook de ingebouwde bagger WIFI uitschakelen om vervolgens je eigen N serie WIFI access point te gebruiken

[Voor 9% gewijzigd door folker op 31-03-2009 15:16]
Mooi om zo uitgebreid verslag van 1 van de eerste abonnees die ook op GoT zitten te lezen :-).
Wat betreft digitale tv: Heb je al geprobeerd om de HDMI uitgang van de tuner te wisselen van 1080i naar 780p of andersom?. Dit schijnt nogal wat verschil uit te maken (upscale logica van je TV vs. upscale logica van je tuner). Als je tuner gewoon nog met scart ofzo (analoog) aan je TV hangt, tsja... dan kan het ook zijn upscale logica zijn die niet zo lekker werkt
. Dit is trouwens op basis van wat ik op fora van iTV heb gelezen.
Anyway, vooral TV mag zeker nog een flink pak verbeterd worden, al is het alleen al de tuner.
Wat betreft digitale tv: Heb je al geprobeerd om de HDMI uitgang van de tuner te wisselen van 1080i naar 780p of andersom?. Dit schijnt nogal wat verschil uit te maken (upscale logica van je TV vs. upscale logica van je tuner). Als je tuner gewoon nog met scart ofzo (analoog) aan je TV hangt, tsja... dan kan het ook zijn upscale logica zijn die niet zo lekker werkt

Anyway, vooral TV mag zeker nog een flink pak verbeterd worden, al is het alleen al de tuner.
Misschien nergens, maar ik trek geen vergelijking met andere aanbieders, ik stel iets vast.euhm OK, maar dan met betrekking tot beestellen..... bij welke andere provider kun je op di tmoment dan wel kiezen wat de harddisk capaciteit van de STB moet zijn?
Plus het feit dat ik bij een harddisk recorder in de winkel wel kan kiezen, maar die nemen analoog op ...
Ik heb de UPC ontvanger gehad en die kwam met 160 GB niet verder dan zo'n 22-25 uur en dan was de HD vol, ondanks de geadverteerde 65 uur.Trouwens, ik vind zelf de capaciteit nog best ruim bemeten.
Hmm, wat wil je routeren dan? ;-). En hoe wil je dat bereiken door het IP adres / subnet van het modem te veranderen? Het enige wat je daarmee bereikt is dat je andere IP adressen kan gebruiken als je dat fijner of 'leuker' vindt. De originele speedtouch (zonder KPN customizations) kon ook meerdere IP adressen/subnetten op 1 interface namen (IP aliassen) maar goed, daar heb je dan ook weer niet zoveel aan omdat het niet 'leuk' of 'netjes' is om meerdere subnetten over 1 fysiek touwtje te gaan sturen (tenzij je natuurlijk weer met VLANs werktASS-Ware schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 00:59:
[...]
Sja, maar daar heb je niets aan als je tussen 2 (of meer) netwerken wilt routeren.

Maar goed, begrijp me goed hoor. Ik vind het ook belachelijk dat je dit soort simpele dingen niet kan instellen. Vanuit KPN oogpunt en vanuit het oogpunt een product neer te zetten waar de gewone consument niks 'fout' mee kan doen begrijpelijk, maar vanuit het onze niet ;-).
Nee, het was een stuk makkelijker geweest als KPN gewoon voor die 'domme' consumenten dit modem had en verder de subnet/vlan gegevens voor iptv en de SIP gegevens voor bellen ergens op een support pagina had gezet. Dan waren zowel de doorsnee consumenten als de wat meer advanced users blij geweest.
Uiteraard met alleen recht op support als je de apparatuur van KPN gebruikt

Inderdaad! Ik vind het ronduit schandalig dat KPN je zo beperkt in je mogelijkheden. Ja je neemt internet-toegang van ze af. Maar als ze je zouden forceren om door een proxyserver te gaan dan bieden ze is ook internet-toegang in de letterlijke zin van het woord. Nu hoef je nog net niet door een proxyserver naar buiten, maar KPN beslist wel mooi eigenhandig hoe jouw interne netwerk eruit moet zien. Of je moet je eigen router er tussen hangen, met alle nadelige gevolgen van dien. Een paar minpuntjes:eymey schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 09:19:
Nee, het was een stuk makkelijker geweest als KPN gewoon voor die 'domme' consumenten dit modem had en verder de subnet/vlan gegevens voor iptv en de SIP gegevens voor bellen ergens op een support pagina had gezet. Dan waren zowel de doorsnee consumenten als de wat meer advanced users blij geweest.
Uiteraard met alleen recht op support als je de apparatuur van KPN gebruikt.
DHCP server
De experiabox draait een DHCP server die niet uit te zetten is, waardoor je een eventuele andere DHCP server uit dient te schakellen. De experiabox beslist ook welk apparaat welk IP adres krijgt, je kunt wel een lease permanent maken ('always use same IP address' aanvinken) maar je kunt niet opgeven WELK adres dat moet zijn. En heb je apparatuur die niet met DHCP overweg wil of kan (bv. een eigen DNS server / AD controller) dan heb je pech, de DHCP server heeft geen mogelijkheid tot het aanleggen van reserveringen.
Je netwerk komt gewoon in de range 192.168.2.0/24, and there's nothing you can do about it.
Eigen netwerkconfiguratie?
De gemiddelde gebruiker zal het aan z'n r**t roesten, maar wie bijvoorbeeld wil gaan trainen voor MCSE en een eigen active directory op wil zetten heeft een probleempje. De MS DHCP server gaat geheid ruzie maken met die van de experiabox. En aangezien je in de experiabox ook geen scope-opties aan kunt passen heeft het ook geen nut om een DNS server op te zetten. De clients zullen hun DNS-registraties proberen uit te voeren op de KPN servers.
Eigen DHCP/DNS servers draaien is dus ook niet mogelijk. De experiabox gooit keihard roet in het eten.
Logging
Eventlogging in de router staat aan, maar onthoudt maar de laatste paar regels. Je kunt de log niet laten forwarden of emailen, dus als er iemand in dat ding loopt te klooien, kun je er met een beetje pech niets van terugvinden.
Er zit een IDS in de experiabox, maar het is niet duidelijk wat die doet. Het enige wat je ziet is een lijstje met aanvallen en een tellertje hoevaak hij die aanval heeft gezien. De IDS uitschakellen of een bepaalde host whitelisten is niet mogelijk.
Portforwarding
Portforwarding is mogelijk, maar kan ook naar hosts die bij de mediabox bekend zijn. Dus niet naar een host met een statisch IP. Ook een DMZ-host aanmaken is niet mogelijk, met andere woorden, al het verkeer wat niet voor de experiabox zelf relevant is forwarden naar een andere host kan dus niet. Hierdoor kun je niet simpelweg een andere router achter de experiabox leggen. Of je moet elke poort die je wilt forwarden in beide routers vastzetten.
WLAN
Bij de WLAN opties kun je zelf wel wat zaken instellen, zoals SSID, interface type (B en/of G), kanaal selectie en security keys. WEP, WPA en WPA2 worden ondersteund, maar je kunt niet zonder encryptie werken. Ook kun je geen toegangsrestricties op basis van MAC-adressen instellen. Je kunt enkel instellen of nieuwe stations zich mogen registreren of niet.
TV signaal
De experiabox splitst ook het signaal binnenkomende signaal op in normaal netwerk en digitale TV. Dus om boven te internetten en op een tweede KPN-mediabox TV te kunnen kijken heb je dus 2 netwerkkabels naar boven nodig. Of je gaat gebruik maken van de KPN aanbieding om voor 80 euro 2 Ethernet over Power adapters aan te schaffen. Die gaan per 2, dus als je 2 TV's of PC's aan wilt sluiten, moet je 4 van die ondingen aanschaffen. (Oh en op de koop toenemen dat je verbinding wegvalt als je net vervuilt omdat je buren iets in de magnetron stoppen). De oplossing die ik heb gevonden staat al in een eerdere post en dat is door gebruik te maken van VLAN's. (Men neme 2 L2 switches....)
En nu we toch over TV bezig zijn... Die KPN-Mediabox reageert echt irritant traag op user-input. Eenvoudig weg een ander kanaal kiezen (bv. Discovery HD) door direct het nummer (797) in te toetsen is een ramp. Doe je het te snel, snapt de mediabox niet (dan pakt hij het op als 7, 79 of 77) en doe je het te traag dan accepteert hij de input al op voordat je klaar bent (en schakelt dan naar 7 of 79). Echt *rampzalig* dus.
Gelukkig is het complete analoge spectrum ook aanwezig op de NT en wordt gewoon via 75 Ohm Coax aangeboden (dmv. F-plugje). Op die manier kun je je TV dus 'ook' analoog aansluiten zodat je de mediabox enkel nodig hebt voor de extra kanalen en wat betere kwaliteit. En, ook niet onbelangrijk, je kunt er een meerdere TV's op aansluiten.
Conclusie
Kortom, voor de gemiddelde 'ik wil snel interneppen' nitwit heb je een fantastische internetverbinding en nog behoorlijk rap ook. Je krijgt er een stapel tv zenders bij en een harddiskrecorder in de vorm van een mediabox. Maar moedertje KPN bepaalt wel hoe jouw netwerk er uit ziet. De experiabox is de baas van je netwerk en je kunt er helemaal niets tegen in brengen.
Dus mijn advies voor iemand die iets meer wil dan gemiddeld, zet er een eigen router achter die snel genoeg is voor de lijn snelheid. (Lees goed de reviews voor je er een koopt, er zijn gigabit routers die niet sneller gaan dan 14 Mbit WAN->LAN).
[Voor 8% gewijzigd door RiDo78 op 03-04-2009 18:42]
Als ik het subnet 192.168.10.0/24 heb en iemand anders heeft 192.168.11.0/24 en ik maak naar een machine (RRAS server) in dat netwerk een VPN, dan weet mijn PC in welk netwerk een machine zit waarmee ik wil connecten.Hmm, wat wil je routeren dan? ;-). En hoe wil je dat bereiken door het IP adres / subnet van het modem te veranderen?
Als beide netwerken in 192.168.2.0/24 zitten, dan gaat dat nie werke nie.
Ik werk geregeld vanuit mijn eigen kantoor remote bij klanten en heb geregeld meerdere VPN's open staan.
Ik woon zelf niet in Almere, dus kan zelf niet testen. Wat je nog zou kunnen proberen is de vezel te sniffen. Als je een switch met de juiste SFP modules hebt kun je een poort in mirror zetten. Ik weet dat er diverse merken CPEs zijn die hun config via TFTP ophalen. (vaak zie je een untagged default vlan tbv provisioning, en zijn de data / tv vlans tagged op de vezel). Als je de config op die manier kan pakken kun je misschien ook gewoon de vlan ids uitlezen.RiDo78 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 18:37:
[...]
Conclusie
Kortom, voor de gemiddelde 'ik wil snel interneppen' nitwit heb je een fantastische internetverbinding en nog behoorlijk rap ook. Je krijgt er een stapel tv zenders bij en een harddiskrecorder in de vorm van een mediabox. Maar moedertje KPN bepaalt wel hoe jouw netwerk er uit ziet. De experiabox is de baas van je netwerk en je kunt er helemaal niets tegen in brengen.
Dus mijn advies voor iemand die iets meer wil dan gemiddeld, zet er een eigen router achter die snel genoeg is voor de lijn snelheid. (Lees goed de reviews voor je er een koopt, er zijn gigabit routers die niet sneller gaan dan 14 Mbit WAN->LAN).
Vervolgens zou je dan wel je eigen switch (+rest) kunnen gebruiken.
edit: Ik zie op de site van Genexis dat ze zowel catv als data over dezelfde vezel doen, dmv aparte golflengtes.
Als ik de info lees op http://www.genexis.eu/solutions.php?id=single zou je dus een gigabit spf moeten scoren, om op de juiste golflengte te zitten.
Op http://www.genexis.eu/dow...-managed-cpe-platform.pdf staat wel eea over het bootproces. Zoals al verwacht is het management vlan vermoedelijk untagged. Zo niet, dan kun je dat vlan ID wel uit de DHCP requests halen.
Ik zie alleen niet of de config op basis van TFTP wordt opgehaald.
[Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 03-04-2009 19:46]
Interessante info. Op 15 april wordt bij mij de glasvezel naar binnen gebracht. Ik zou haast op glasvezel overstappen om het te testenDJSmiley schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 19:36:
[...]
Ik woon zelf niet in Almere, dus kan zelf niet testen. Wat je nog zou kunnen proberen is de vezel te sniffen. Als je een switch met de juiste SFP modules hebt kun je een poort in mirror zetten. Ik weet dat er diverse merken CPEs zijn die hun config via TFTP ophalen. (vaak zie je een untagged default vlan tbv provisioning, en zijn de data / tv vlans tagged op de vezel). Als je de config op die manier kan pakken kun je misschien ook gewoon de vlan ids uitlezen.
Vervolgens zou je dan wel je eigen switch (+rest) kunnen gebruiken.
edit: Ik zie op de site van Genexis dat ze zowel catv als data over dezelfde vezel doen, dmv aparte golflengtes.
Als ik de info lees op http://www.genexis.eu/solutions.php?id=single zou je dus een gigabit spf moeten scoren, om op de juiste golflengte te zitten.
Op http://www.genexis.eu/dow...-managed-cpe-platform.pdf staat wel eea over het bootproces. Zoals al verwacht is het management vlan vermoedelijk untagged. Zo niet, dan kun je dat vlan ID wel uit de DHCP requests halen.
Ik zie alleen niet of de config op basis van TFTP wordt opgehaald.

Voor zover ik weet wordt de speedtouch van KPN die je krijgt gewoon via UTP op de CPE aangesloten en zou je met een simpele hub of een linux-bakkie met bridging ingeschakeld ertussen in principe dus ook nog wel wat moeten kunnen achterhalen

Iemand die in Almere woont, al glasvezel heeft en waar ik het een middagje mag komen wiresharken?

Die CPE is volgens mij vrij transparant, maar daar achter heb je de experiabox. Die functioneert als router en haalt ook het IP-TV signaal eruit...
Het enige wat die CPE volgens mij doet is het signaal van de ene ader op het coax-pluggie zetten en het signaal van de andere ader vrij direct op ethernet.
Maar ik kan wel eens gaan sniffen op de (ethernet) verbinding. Dat was ik al van plan, want volgens mij is het IP-TV signaal gewoon een VLAN. Ik had gister namelijk dat de internetverbinding weg viel, maar de IP-TV nergens last van had.
En die linksys switches ondersteunen poort-mirroring, dus als ik binnenkort tijd heb dan ga ik wel eventjes aan de slag.
Edit: Wat mij nog te binnen schoot, die CPE is ook verzegeld, dus je kunt niet bij de glaskabels komen zonder de verzegelling te breken.
Het enige wat die CPE volgens mij doet is het signaal van de ene ader op het coax-pluggie zetten en het signaal van de andere ader vrij direct op ethernet.
Maar ik kan wel eens gaan sniffen op de (ethernet) verbinding. Dat was ik al van plan, want volgens mij is het IP-TV signaal gewoon een VLAN. Ik had gister namelijk dat de internetverbinding weg viel, maar de IP-TV nergens last van had.
En die linksys switches ondersteunen poort-mirroring, dus als ik binnenkort tijd heb dan ga ik wel eventjes aan de slag.
Edit: Wat mij nog te binnen schoot, die CPE is ook verzegeld, dus je kunt niet bij de glaskabels komen zonder de verzegelling te breken.
[Voor 9% gewijzigd door RiDo78 op 03-04-2009 21:06. Reden: nog iets toegevoegd]
Ik heb zojuist enkele handleidingen van KPN glasvezel doorgelezen (kpn glasvezel tot in je huis) en daarin vond ik het volgende:
"Via de directe toegang tot de KPN Experia Box is het mogelijk om de uitgifte van de lokale IP-adressen aan te passen. Als je hiervan gebruik maakt, verandert ook het lokale IP-adres van de KPN Experia Box (standaard: 192.168.2.254)."
Dus het is wel mogelijk om de lokale IP adressen te wijzigen..
"Via de directe toegang tot de KPN Experia Box is het mogelijk om de uitgifte van de lokale IP-adressen aan te passen. Als je hiervan gebruik maakt, verandert ook het lokale IP-adres van de KPN Experia Box (standaard: 192.168.2.254)."
Ik denk dat het wel kan, als je geen prijs stelt op telefonie, dat lijkt mij het lastigste.eymey schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 20:23:
[...]
Iemand die in Almere woont, al glasvezel heeft en waar ik het een middagje mag komen wiresharken?. Als ik m.b.v. een router die VLAN's ondersteunt de speedtouch er tussenuit zou kunnen halen dan neem ik meteen een abbo
Ik heb me rot gezocht, maar niets kunnen vinden... Die webinterface is zeeeer irritant, maar ik heb volgens mij al een paar keer door alle schermpjes heen geklikt die dat ding kan produceren. Voorzover ik weet zit het daar niet in.Anoniem: 150294 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 20:38:
Ik heb zojuist enkele handleidingen van KPN glasvezel doorgelezen (kpn glasvezel tot in je huis) en daarin vond ik het volgende:
En geloof me, telnet naar dat ding mag niet (kan wel).
Misschien dat we daar nog iets mee open kunnen krijgen, maar dat is niet mijn kennisgebied.Username : kpn
Password :
Login not allowed (User 'kpn' is disallowed to login from lan to telnet)
Closing connection
Hmm, hier een link naar de handleiding waar het staat. (PDF) Pagina 33.
Er staat verder dat je dat in de webinterface kan veranderen.
Er staat verder dat je dat in de webinterface kan veranderen.

@RiDo78: Jij snapt me :-). Ik heb geen trek in het telefonie aanbod van KPN, juist omdat je gewoon niet je eigen SIP apparatuur kan gebruiken (ik wil de SIP mogelijkheden van mijn Siemens C450IP en later eventueel een Fritabox 7270 of diens opvolger kunnen blijven gebruiken).
Het enige wat ik dus wens is internet en Interactieve TV.
Ben dus heel benieuwd naar je bevindingen m.b.t. VLAN ID"s. Misschien werkt dit stiekem met mijn ADSL-versie wel hetzelfde (hoewel daar een extra complicatie zou kunnen zijn dat ze misschien ook via aparte Virtual Channels op het ATM netwerk werken).
Hier in tussen de vaarten zijn ze inmiddels ook druk bezig met het aanleggen van glasvezel. helaas nog een wel een aantal straten van mijn huis verwijderd, maar glasvezel komt inzicht 

Okay, ik heb wat lopen wiresharken. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar wat ik tot zover heb...
- TV zit op VLAN 4, die wordt untagged maar verder rechtstreeks door de thomson doorgezet
- Internet zit op VLAN 6 en 7. Op beide vlans lijkt verbinding gemaakt te worden, traffic lijkt vooral over 6 te gaan. Maar aangezien ik de hele dag (vanaf een uur of 10) al last had van haperende en wegvallende verbindingen, kan ik niet helemaal zeker zijn.
- Er worden PPPoE tunnels aangemaakt, en authenticatie gaat dmv. PAP.
Aangezien ik mijn laptop nog niet zo gek heb gekregen (met OpenSuse LiveCD en wireshark) om in promiscus te capturen, heb ik ook nog geen frames voorbij zien komen die betrekking hebben op de SIP. Dus in welke VLAN die zit weet ik niet. Ik heb 3 en 5 geprobeerd, maar de thomson wil er niet aan.
So far... zo good...
Als ik weer even tijd heb om te sharken dan zal ik de resultaten hier ook neerzetten... Maar dan probeer ik het met een normale machine met dubbele NIC en routing aan. Dan gaan we gewoon tussen de genaxis en de thomson zitten.
- TV zit op VLAN 4, die wordt untagged maar verder rechtstreeks door de thomson doorgezet
- Internet zit op VLAN 6 en 7. Op beide vlans lijkt verbinding gemaakt te worden, traffic lijkt vooral over 6 te gaan. Maar aangezien ik de hele dag (vanaf een uur of 10) al last had van haperende en wegvallende verbindingen, kan ik niet helemaal zeker zijn.
- Er worden PPPoE tunnels aangemaakt, en authenticatie gaat dmv. PAP.
Aangezien ik mijn laptop nog niet zo gek heb gekregen (met OpenSuse LiveCD en wireshark) om in promiscus te capturen, heb ik ook nog geen frames voorbij zien komen die betrekking hebben op de SIP. Dus in welke VLAN die zit weet ik niet. Ik heb 3 en 5 geprobeerd, maar de thomson wil er niet aan.
So far... zo good...
Als ik weer even tijd heb om te sharken dan zal ik de resultaten hier ook neerzetten... Maar dan probeer ik het met een normale machine met dubbele NIC en routing aan. Dan gaan we gewoon tussen de genaxis en de thomson zitten.
Hmm, dat is apart! Maar een mooi staaltje wireshark werk
Dus de VLAN's zie je op de verbinding tussen de Genaxis en de thomson? En het TV VLAN wordt aan poort 3 van de TG787 doorgegeven in een untagged formaat (aangezien de settop box op die poort op een eigen afgescheiden fysiek ethernet segment komt).
Ook wel apart trouwens om op te merken dat aan de Genaxis kant KPN dus met PPPoE het net op gaat. Dat zou dus betekenen dat je verplicht een PPPoE capable router moet gebruikenk (en waarschijnlijk verplicht de Thomson aangezien er authenticatie plaatsvindt en KPN, netals bij SIP, die gegevens niet vrijgeeft). Dit zou dus ook betekenen dat de glasvezeldienst ook echt nauwelijks verschilt van de diensten die ze over ADSL aanbieden (alleen de bandbreedte en het medium verschillen).
Anyway, dit geeft mij in ieder geval ook weer aanknopingspunten in het ontrafelen van het speedtouch bolwerk op mijn ADSL + iTV abbo
. Ik krijg eerdaags een oude Siemens speedtouch binnen die niet de scheiding in LAN's op basis van ethernet poorten heeft maar wel iptv zou moeten ondersteunen. Dit zou dus betekenen dat op het LAN achter die box, waar de STB het ethernet segment met het 'normale' netwerk deelt, de VLAN tag voor op z'n minst de STB behouden moet blijven.
Misschien nog een idee als je nog een PPPoE capable router ergens hebt liggen ofzo: Als je die aan de Genaxis hangt, zou je dan internet toegang krijgen wanneer je "kpn@direct-adsl" en "kpn" als gebruikersnaam resp. wachtwoord gebruikt?

Dus de VLAN's zie je op de verbinding tussen de Genaxis en de thomson? En het TV VLAN wordt aan poort 3 van de TG787 doorgegeven in een untagged formaat (aangezien de settop box op die poort op een eigen afgescheiden fysiek ethernet segment komt).
Ook wel apart trouwens om op te merken dat aan de Genaxis kant KPN dus met PPPoE het net op gaat. Dat zou dus betekenen dat je verplicht een PPPoE capable router moet gebruikenk (en waarschijnlijk verplicht de Thomson aangezien er authenticatie plaatsvindt en KPN, netals bij SIP, die gegevens niet vrijgeeft). Dit zou dus ook betekenen dat de glasvezeldienst ook echt nauwelijks verschilt van de diensten die ze over ADSL aanbieden (alleen de bandbreedte en het medium verschillen).
Anyway, dit geeft mij in ieder geval ook weer aanknopingspunten in het ontrafelen van het speedtouch bolwerk op mijn ADSL + iTV abbo

Misschien nog een idee als je nog een PPPoE capable router ergens hebt liggen ofzo: Als je die aan de Genaxis hangt, zou je dan internet toegang krijgen wanneer je "kpn@direct-adsl" en "kpn" als gebruikersnaam resp. wachtwoord gebruikt?

Weet je al zeker dan dat bij je ADSL+IPtv het over een apart (multicast) vlan gaat en niet over een apart VC? (zoasl bv pinnen). Daarnaast, doet zo'n ouwe speedtouch uberhaupt wel aan multicast of dropt ie dat?eymey schreef op woensdag 08 april 2009 @ 22:54:
Hmm, dat is apart! Maar een mooi staaltje wireshark werk![]()
Anyway, dit geeft mij in ieder geval ook weer aanknopingspunten in het ontrafelen van het speedtouch bolwerk op mijn ADSL + iTV abbo. Ik krijg eerdaags een oude Siemens speedtouch binnen die niet de scheiding in LAN's op basis van ethernet poorten heeft maar wel iptv zou moeten ondersteunen. Dit zou dus betekenen dat op het LAN achter die box, waar de STB het ethernet segment met het 'normale' netwerk deelt, de VLAN tag voor op z'n minst de STB behouden moet blijven.
Ps: Ik neem aan dat t de 780 is die gebruikt wordt, en niet de hierboven genoemde 787?
Overigens wordt in de applicationnotes gesproken over tripleplay op basis van multiple atm circuits. ( http://www.thomsonbroadbandpartner.com/getfile.php?id=5918 ), maar dat geintje gaat natuurlijk niet op over IP, dus best kans dat t daar wel op vlan basis is.
Kun je toch ook met XP/Vista (native PPPoE support ingebakken)Misschien nog een idee als je nog een PPPoE capable router ergens hebt liggen ofzo: Als je die aan de Genaxis hangt, zou je dan internet toegang krijgen wanneer je "kpn@direct-adsl" en "kpn" als gebruikersnaam resp. wachtwoord gebruikt?
ps: zoiezo staat er op http://www.thomsonbroadba...product-detail.php?id=144 een zooi interessante info

[Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 08-04-2009 23:55]
Correct...eymey schreef op woensdag 08 april 2009 @ 22:54:
Ja ik ben uiteindelijk van plan om de hele thomson het raam uit te flikkeren, ik heb dat ding nog maar kort, maar het bloed is al lang onder m'n nagels vandaan!Misschien nog een idee als je nog een PPPoE capable router ergens hebt liggen ofzo: Als je die aan de Genaxis hangt, zou je dan internet toegang krijgen wanneer je "kpn@direct-adsl" en "kpn" als gebruikersnaam resp. wachtwoord gebruikt?
Overigens, het username/wachtwoord kun je bovenwater halen door op de thomson simpelweg je verbinding te verbreken. Je kunt ze dan instellen, maar ze worden al wel klaar gezet in de velden. Dus even de bron van de pagina begluren en je hebt het wachtwoord.
Wanneer ik meer tijd heb klooi ik weer wat verder...
Ik heb er nog niet explciet naar gekeken, maar IP-TV lijkt gewoon dmv. multicast over VLAN4 te gaan. Ik heb een L2 switch aan de genaxis gehangen, VLAN4 naar 2 andere poortjes gestuurd en op die poortjex 2 HDD recorders gehangen. En ik had prima beeld. Wireshark geeft dan vrolijk IP4-Mcast packages aan naar een 224.X.Y.Z adres. En telkens als je een zender wisselt verspringen het poortnummer en/of bronadres.DJSmiley schreef op woensdag 08 april 2009 @ 23:43:
[...]
Weet je al zeker dan dat bij je ADSL+IPtv het over een apart (multicast) vlan gaat en niet over een apart VC? (zoasl bv pinnen). Daarnaast, doet zo'n ouwe speedtouch uberhaupt wel aan multicast of dropt ie dat?
Ps: Ik neem aan dat t de 780 is die gebruikt wordt, en niet de hierboven genoemde 787?
En ik heb het over een Thomson TG787v SIP met 780 firmware (zoals pasgeleden door kpn heer geleverd)
Blijkbaar.... maar je hoort mij niet klagenOverigens wordt in de applicationnotes gesproken over tripleplay op basis van multiple atm circuits. ( http://www.thomsonbroadbandpartner.com/getfile.php?id=5918 ), maar dat geintje gaat natuurlijk niet op over IP, dus best kans dat t daar wel op vlan basis is.

KAN... of je dat wilt is een 2de... Als ik me niet vergis vind Windows zulke netwerken standaard 'trusted'. Maar ik kan het mishebben.Kun je toch ook met XP/Vista (native PPPoE support ingebakken)
@DJsmiley:
Ja, het gaat over een apart (multicast) VLAN. Een apart VC lijkt me sterk omdat de speedtouch zo flexibel is in het toekennen van mijn 16 mbit bandbreedte aan dataverkeer danwel IPTV
. Volgens een collega van me die ATM goed kent zou dat bijna onmogelijk zijn of te veel overhead ten koste van je bandbreedte kosten als alle diensten over aparte VC's gaan. Ik weet wel dat de Siemens experiaboxen in hu nlogging melding maken van "atm1" en "atm10", waarbij .1 je het publieke IP van je internetverbinding geeft en die andere een 10.x.x.x adres. Het is steeds grappiger hoe erg dit overeen lijkt te komen met hoe het over fiber gaat.
En wat Rido78 ziet als hij het IPTV verkeer sniffed, datzelfde zie ik ook als ik op poort 3 van mijn TG787 sniff bij iptv over ADSL, dus veel multicast verkeer. De speedtouch kan daar dus prima mee overweg, blijkbaar.
Bij ipTV over ADSL zijn alleen op dit moment 3 experiaboxen in de omloop: Een siemens, een speedtouch 780 en een TG787. Vooral die TG787 haalt mij dus ook het bloed onder de nagels vandaan met z'n belachelijke 192.168.2.1 tot 192.168.2.252 DHCP range die niet aan te passen is
. Mijn ultieme doel in dit verhaal is om uiteindelijk een Fritzbox 7270 of diens opvolger als modem te kunnen gebruiken (en later bij glas evt. als router)... want ik heb opgevangen dat met wat tweaken die dingen ook prima met vlans overweg kunnen.
@Rido78: Iets aan jouw verhaal is mij nog niet helemaal duidelijk: Met die Linksys l2 switch, moet je daarmee ook nog ppp tunnels opzetten? Of gaat alles toch gewoon direct routed via de Genaxis het fiber netwerk op?
Ja, het gaat over een apart (multicast) VLAN. Een apart VC lijkt me sterk omdat de speedtouch zo flexibel is in het toekennen van mijn 16 mbit bandbreedte aan dataverkeer danwel IPTV

En wat Rido78 ziet als hij het IPTV verkeer sniffed, datzelfde zie ik ook als ik op poort 3 van mijn TG787 sniff bij iptv over ADSL, dus veel multicast verkeer. De speedtouch kan daar dus prima mee overweg, blijkbaar.
Bij ipTV over ADSL zijn alleen op dit moment 3 experiaboxen in de omloop: Een siemens, een speedtouch 780 en een TG787. Vooral die TG787 haalt mij dus ook het bloed onder de nagels vandaan met z'n belachelijke 192.168.2.1 tot 192.168.2.252 DHCP range die niet aan te passen is

@Rido78: Iets aan jouw verhaal is mij nog niet helemaal duidelijk: Met die Linksys l2 switch, moet je daarmee ook nog ppp tunnels opzetten? Of gaat alles toch gewoon direct routed via de Genaxis het fiber netwerk op?
Er komen kant-en-klare VLAN's uit de Genaxis. VLAN4 is IP-TV en zodra je die untagged (door in de switch de PVID van de betreffende poorten op 4 te zetten) snappen de harddiskrecorders het. Ik heb het niet geprobeerd wat er gebeurd als die dingen de VLAN-tag nog meekrijgen.eymey schreef op donderdag 09 april 2009 @ 09:23:
Dan heb je VLAN's 6 en 7. In *beide* VLAN's wordt een PPPoE tunnel opgezet met dezelfde eigenschappen (voor zover ik kan zien). Internet verkeer lijkt over 6 te gaan en ik *vermoed* dat 7 gebruikt wordt voor SIP. Maar aangezien ik me moet behelpen met het multicast verkeer kan ik daar nog geen uitsluiting over geven. Dat kan pas als ik met een machine men-in-the-middle ga zitten.
OK, duidelijk :-).
Ik zal ook weer eens wat gaan experimenteren wanneer ik de tweedehands Siemens experiabox binnen krijg die ik via Marktplaats op de kop heb getikt. Ik ben heel benieuwd hoe het iptv verkeer op die box wordt geregeld.
Op zich wil ik best wel glasvezel nog steeds (bellen zal ik toch niet via KPN gaan doen... dat maakt het aan de andere kant dus ook meteen wel weer zonde van die 65 euro po/mnd), maar eigenlijk alleen als ik gewoon m'n eigen router kan blijven gebruiken met behoud van internet en IPTV.
[edit]en ik ben benieuwd naar je pppoe bevindingen ;-).
Ik zal ook weer eens wat gaan experimenteren wanneer ik de tweedehands Siemens experiabox binnen krijg die ik via Marktplaats op de kop heb getikt. Ik ben heel benieuwd hoe het iptv verkeer op die box wordt geregeld.
Op zich wil ik best wel glasvezel nog steeds (bellen zal ik toch niet via KPN gaan doen... dat maakt het aan de andere kant dus ook meteen wel weer zonde van die 65 euro po/mnd), maar eigenlijk alleen als ik gewoon m'n eigen router kan blijven gebruiken met behoud van internet en IPTV.
[Voor 5% gewijzigd door eymey op 09-04-2009 10:27]
Hmm, ik weet niet wanneer ik tijd heb om weer eens lekker te kunnen wiresharken, dus verdere bevindingen kunnen even op zich laten wachtten.
Ik zit nu zonder EB in een PPPoE tunnel over mijn D-LINK router en L2 switch op internet.
De D-LINK router krijgt untagged VLAN6 packages door van de switch. De username en password heb ik gewoon van de wire gesharked, en soms laat de EB ze ook zien (maar ik vermoed dat dat een bug is).
Telefonie heb ik nog niet uitgevogeld, maar internet en digitale TV spinnen nu vrolijk.
Nou voorruit, speciaal omdat jij er zo op zit te wachtten... even de stoute schoenen aangetrokken en wat kabels omgeprikt...eymey schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:25:
Ik zit nu zonder EB in een PPPoE tunnel over mijn D-LINK router en L2 switch op internet.
De D-LINK router krijgt untagged VLAN6 packages door van de switch. De username en password heb ik gewoon van de wire gesharked, en soms laat de EB ze ook zien (maar ik vermoed dat dat een bug is).
Telefonie heb ik nog niet uitgevogeld, maar internet en digitale TV spinnen nu vrolijk.
Nog even wat stekkers omgestoken...
Telefonie zit inderdaad in VLAN7. Ik heb de EB gevoerd met een getaggede VLAN 7 (hij moet het zonder VLAN's 4 en 6 stellen) en telefonie uit de EB werkt.
Situatie is nu:
Genaxis (poort 1) -> Linksys SLM2008 (poort 1)
Linksys (poort 2, VLAN4 untagged) -> STB's
Linksys (poort 3, VLAN6 untagged) -> D-LINK 855 router (WAN poort) -> lokaal netwerk
Linksys (poort 4, VLAN 7 TAGGED) -> Thomson TG787 experiabox (WAN poort (4)) -> DECT station
Helaas heb ik nu mijn derde Linksys switch ingezet die ik ergens anders gepland had. Dus ik mag even gaan puzzellen hoe ik deze nu weer vrij kan spelen. Maar daar kom ik wel uit.
Nu alleen nog even kijken of we de SIP-instellingen uit die EB kunnen krijgen. Al heb ik geen apparatuur om dat te testen en mijn SIP ervaring is ook 0. Dus mocht iemand weten welke gegevens er precies nodig zijn........
Telefonie zit inderdaad in VLAN7. Ik heb de EB gevoerd met een getaggede VLAN 7 (hij moet het zonder VLAN's 4 en 6 stellen) en telefonie uit de EB werkt.
Situatie is nu:
Linksys (poort 3, VLAN6 untagged) -> D-LINK 855 router (WAN poort) -> lokaal netwerk
Linksys (poort 4, VLAN 7 TAGGED) -> Thomson TG787 experiabox (WAN poort (4)) -> DECT station
Helaas heb ik nu mijn derde Linksys switch ingezet die ik ergens anders gepland had. Dus ik mag even gaan puzzellen hoe ik deze nu weer vrij kan spelen. Maar daar kom ik wel uit.
Nu alleen nog even kijken of we de SIP-instellingen uit die EB kunnen krijgen. Al heb ik geen apparatuur om dat te testen en mijn SIP ervaring is ook 0. Dus mocht iemand weten welke gegevens er precies nodig zijn........
[Voor 14% gewijzigd door RiDo78 op 12-04-2009 14:00]
Staan die dlink en experiabox toevallig bij elkaar? Dan kun je op die poort 6 untagged en 7 tagged zetten, en met een domme switch je dlink en EB aansluiten (je eb pakt dan zelf wel tagged 7. Moet je alleen nog zien dat je je PPPoE uit je EB sloopt, anders gaat ie samen met je dlink connecten..RiDo78 schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:58:
Nog even wat stekkers omgestoken...
Situatie is nu:
Ps: sip verkeer kun je gewoon sniffen (en saven). Ik weet niet of je switch het kan, maar kun je geen mirrorpoort maken die vlan 7 untagged heeft? Dan kun je in principe sniffen zonder last te hebben van je vlans.
En wat doet je EB als je vlan 7 untagged aanlevert? of desnoods beide, untagged 7, en tagged 7? in theorie kun je dan een hub tussen je eb zetten (als je switch geen mirroring ondersteunt)
Kun je je wireshark capture eens posten? Ben erg nieuwsgierig eikRiDo78 schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:16:
Hmm, ik weet niet wanneer ik tijd heb om weer eens lekker te kunnen wiresharken, dus verdere bevindingen kunnen even op zich laten wachtten.
[...]
Nou voorruit, speciaal omdat jij er zo op zit te wachtten... even de stoute schoenen aangetrokken en wat kabels omgeprikt...

[Voor 31% gewijzigd door DJSmiley op 12-04-2009 14:16]
Dat is geen oplossing.DJSmiley schreef op zondag 12 april 2009 @ 14:03:
Staan die dlink en experiabox toevallig bij elkaar? Dan kun je op die poort 6 untagged en 7 tagged zetten, en met een domme switch je dlink en EB aansluiten (je eb pakt dan zelf wel tagged 7. Moet je alleen nog zien dat je je PPPoE uit je EB sloopt, anders gaat ie samen met je dlink connecten..
De EB zette 2 PPPoE tunnels op met dezelfde credentials, elk in een ander VLAN (6 en 7). En in beide VLAN's verkreeg dat ding dus een IP-adres. Op dit moment loopt VLAN6 naar mijn DLINK, die een tunnel opzet en VLAN7 loopt naar de EB die zijn eigen tunneltje opbouwt. Leuk detail is overigens dat hoewel er niet geinternet kan worden over de EB, maar dat ding wel mooie groene Internet en Voice lampjes laat branden. Voice klopt, dat werkt... maar mijn Skype dual-phone kon over de ethernet-poort van de EB geen verbinding maken met het Skype netwerk.
Maargoed, ik bedoelde meer hoe ik de apparaten nu aan elkaar ga knopen om zo min mogelijk switchpoorten van de Linksys te gebruiken. Ik kan voor 100 Mbit LAN poorten bv. terugvallen op switchpoorten van de DLINK router.
Mirrorpoort is geen probleem, maar promiscusmode wel. Daar ben ik nog een oplossing voor aan het zoeken.Ps: sip verkeer kun je gewoon sniffen (en saven). Ik weet niet of je switch het kan, maar kun je geen mirrorpoort maken die vlan 7 untagged heeft?
Daar staan username, password, macadressen e.d. in. Dus dat doe ik liever niet.Kun je je wireshark capture eens posten? Ben erg nieuwsgierig eik
Ik heb in het verleden Internetplusbellen gehad (en straks dus weer als ze een beetje opschieten met de aanleg in de verzetswijk) en toen kon je daar een 084 nummers aanvragen waarvan je wel je sip account kreeg, Ik heb bij menige uitval van IPB(en dat was toen altijd het modem dat zijn instellingen kwijtraakte) op de KPN site mijn geografisch nummer geforward naar mijn 084 nummer waarbij ik een gewone ATA (analogue telephone adapter) gebruikte om met een normale telefoon voip te bellen. Mogelijk is dit ook een oplossing voor je om van de experia box af te komen als je dat wil.RiDo78 schreef op zondag 12 april 2009 @ 13:58:
...
Wat betreft het sniffen van de sip gegevens, wireshark kan dat prima, het kan alleen zijn dat je SIP user-id en password encrypted zijn.
[Voor 7% gewijzigd door joop99 op 12-04-2009 19:40]
@RiDo78: Ik voel me vereerd dat je speciaal voor mij toch nog even hebt zitten pluggen
Leuk om te zien dat het zo makkelijk op te splitsen is!. De enige bottleneck is dus het SIP gebeuren (nou zou ik daar niet zo'n last van hebben omdat ik dus toch de telefonie van KPN voorlopig niet zou gaan gebruiken). Ik zelf heb nog steeds als wens op op ADSL dan wel op glasvezel ooit gewoon alleen maar een Fritzbox 7270 of diens opvolger (gigabit eth poorten) te hebben. Deze schijnt ook VLAN's aan te kunnen (volgens duitse fora) maar de aanschaf is me toch nog net wat te groot om het zomaar ff te proberen.
Laat ik dan ook nog even kort wat zeggen over mijn ADSL bevindingen: De 'oude' Siemens EB is een stuk meer in te stellen dan de Thomson EB's. Nog steeds niet het IP en subnet, maar wel de dhcp-range en dergelijke. Je kan zelfs bij de "internet" profielen... In de siemens staat een "internet" en een "voice" profiel. Internet gaat over VPI/VCI 8/48 en Voice gaat over VPI/VCI 8/47 (vermoedelijk het virtual channel waar bellen over heen gaat). Over beide wordt een PPPoA tunnel gebouwd.
Wat iTV betreft: De STB hangt aan poortje 1 (maar volgens mij moet ieder ander poortje ook werken) en iTV werkt, zelfs als ik zowel het internet- als voice profiel DISCONNECTED heb staan??
. Het 'vlan' hiervoor lijkt dus volgens een ander mechanisme te werken, maar de Siemens geeft niks vrij over het hoe. Met een Fritzbox 7170 aan de adsl-lijn kon de iTV stb in ieder geval niks....

Leuk om te zien dat het zo makkelijk op te splitsen is!. De enige bottleneck is dus het SIP gebeuren (nou zou ik daar niet zo'n last van hebben omdat ik dus toch de telefonie van KPN voorlopig niet zou gaan gebruiken). Ik zelf heb nog steeds als wens op op ADSL dan wel op glasvezel ooit gewoon alleen maar een Fritzbox 7270 of diens opvolger (gigabit eth poorten) te hebben. Deze schijnt ook VLAN's aan te kunnen (volgens duitse fora) maar de aanschaf is me toch nog net wat te groot om het zomaar ff te proberen.
Laat ik dan ook nog even kort wat zeggen over mijn ADSL bevindingen: De 'oude' Siemens EB is een stuk meer in te stellen dan de Thomson EB's. Nog steeds niet het IP en subnet, maar wel de dhcp-range en dergelijke. Je kan zelfs bij de "internet" profielen... In de siemens staat een "internet" en een "voice" profiel. Internet gaat over VPI/VCI 8/48 en Voice gaat over VPI/VCI 8/47 (vermoedelijk het virtual channel waar bellen over heen gaat). Over beide wordt een PPPoA tunnel gebouwd.
Wat iTV betreft: De STB hangt aan poortje 1 (maar volgens mij moet ieder ander poortje ook werken) en iTV werkt, zelfs als ik zowel het internet- als voice profiel DISCONNECTED heb staan??

Hallo allemaal.
Sinds afgelopen week is het mogelijk dat ik op mijn huisadres glasvezel kan nemen in Almere.
Ik twijfel of ik het zou doen.
Kwa kosten maakt het niet uit want de pakketten die ik nu heb (telefonie, tv van upc met digitaal paket en een adsl abbo) ben ik maandelijks ook rond de €70,0 kwijt.
Als ik het doe dan ligt mijn voorkeur bij het brons pakket.
eigenlijk ben ik nieuwsgierig of glasvezel stabiel is en of ik veel problemen kan verwachten zodat ik misschien beter even kan wachten totdat de kinderziektes er uit zijn.
Wat is jullie mening hierover?
Alvast bedankt
Sinds afgelopen week is het mogelijk dat ik op mijn huisadres glasvezel kan nemen in Almere.
Ik twijfel of ik het zou doen.
Kwa kosten maakt het niet uit want de pakketten die ik nu heb (telefonie, tv van upc met digitaal paket en een adsl abbo) ben ik maandelijks ook rond de €70,0 kwijt.
Als ik het doe dan ligt mijn voorkeur bij het brons pakket.
eigenlijk ben ik nieuwsgierig of glasvezel stabiel is en of ik veel problemen kan verwachten zodat ik misschien beter even kan wachten totdat de kinderziektes er uit zijn.
Alvast bedankt
Ik heb een silver pakket maar kan helaas geen mededelingen doen over de stabiliteit.
Bij mij klapte de verbinding er een aantal malen spontaan uit, waarna die ook weer vanzelf terug kwam. Ik heb sinds gisteren met een smerige truuk de bijgeleverde router (experiabox) omzeild en sindsdien *lijkt* het stabiel. Om het zeker te weten moet ik de verbinding nog even langer laten lopen.
Over de snelheid van internet en kwaliteit van zowel analoge als digitale TV heb ik absoluut niets te klagen.
Bij mij klapte de verbinding er een aantal malen spontaan uit, waarna die ook weer vanzelf terug kwam. Ik heb sinds gisteren met een smerige truuk de bijgeleverde router (experiabox) omzeild en sindsdien *lijkt* het stabiel. Om het zeker te weten moet ik de verbinding nog even langer laten lopen.
Over de snelheid van internet en kwaliteit van zowel analoge als digitale TV heb ik absoluut niets te klagen.
[Voor 9% gewijzigd door RiDo78 op 13-04-2009 11:08]
Tsja, als het qua kosten niet veel uitmaakt zou ik toch direct voor glasvezel kiezen! :-). Toekomstgericht, galvanische scheiding met 'buiten' (minder kans op impulsschade bij blikseminslag in de buurt, nu alleen de 220v nog naar glasgoldvinger schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:54:
Alvast bedankt

Qua stabiliteit (ook in aanvulling op Rido78): Van nature is glasvezel veel stabieler dan kabel of ADSL. Echter, de gebruikt speedtouch van KPN is geen helder licht qua stabiliteit, zeker niet omdat ze eigenlijk voortborduren op ADSL (alleen dan met glas als medium, maar verder met dezelfde ppp tunnels, etc.).
Bij een collega van me in zeewolde gaat XMSNET gewoon direct op de Genaxis al gescheiden signalen leveren (dus een UTP met het publieke IP, een UTP voor het STB vlan, etc.). Lijkt me toch wel wat stabieler maar goed, dat is meer een onderbuikgevoel

Als bewoner van Tussen de Vaarten en telecomfreak heb ik een vergelijking gemaakt tussen KPN Glasvezel en UPC Fibre Power. In het verleden heb ik eens een documentje geschreven dat het technische verschil tussen FTTH en Docsis 3.0 duidelijk maakt (http://www.oecd.org/dataoecd/49/8/40390735.pdf), maar nu heb ik puur het retailaanbod vergeleken. Het is allemaal in het Engels, maar misschien toch leuk voor de mensen hier.
http://internetthought.bl...-triumphant-over-kpn.html (hieronder alleen de conclusie, de hele review staat op m'n blog)
I'm living in Almere. It's one of the first towns in the Netherlands that gets both FTTH from KPN/Reggefiber as well as UPC's Docsis 3.0 offer Fiber Power. I thought it would be good to compare the offers.
Conclusion
KPN's offer is disapointing. It doesn't give a revolutionary feel. This is not the thing you'll be bragging to the neighbours about.There is no compelling reason to upgrade to DSL from fiber and there is no compelling reason to switch away from UPC. So you've got fiber. Internet isn't symmetrical, the TV offer doesn't have HDTV. KPN's TV offer offers too little channels, too little extra's. None of its offers have anything remotely innovative in them. It's clear KPN regards FTTH as nothing more than a more expensive upgrade from DSL. KPN can't even claim to offer the fastest internet in the country as UPC clearly gets that title. KPN strategy may have made a brilliant move with teaming up with Reggefiber, KPN Marketing sure knows how to mess it all up.
The price of the KPN's silver 50/5 offer at €80 is a bit more friendly than UPC's 60/6 offer at €92,60, but it doesn't offer the same quality TV. KPNs 60/6 offer at €110 is overpriced even if we allow for the Dutch Football League TV-channels.
Kudo's to UPC. It's technology is not up to the level of KPN's. It's expensive, it cheats on its website with only mentioning a €16 charge in the small print, but from personal experience I can say I like it's Royaal digital TV offer and according to the users on this forum its internet offer works as promised.
So what am I going to do? Well, I can't do without the BBC and KPN still can't offer it despite political pressure from the Netherlands on auntie Beeb and a lawsuit in the courts. I like the extra TV series that the Royaal offer has and I can't give my wife less than she currently has. So KPN is out for TV.
I would like to choose KPN's fibre offer. I'm currently on Alice DSL (20mbit/1mbit) and that delivers too little 6mbps with too much hassle (3 times major administrative problems). Moving to KPN for internet and telephony would give me the internet and telephony offer I had before. However at 55 euro and 30 euro for UPC royaal that would bring me to 85 euro a month. Almost as much as UPC fibre Power 60/6 at €92.
What needs to improve
Well call/mail me/twitter me, maybe we can do a strategy session. It is KPN however who is in the hot seat. It needs to create a wow factor for its offer. KPN can up the ante for free by making internet symmetrical. This might have some effects somewhere in its network, but it wouldn't change any of its wholesale transit agreements. KPN could also add a lot more television channels to its offer.It's the one who isn't constrained by technology, so add more analogue and more IP-TV channels. There should be a lot of more free to air channels available.
However if both KPN and UPC are continuing on this level, than price competition is their only option. What we need is innovation. New services on the network. Not that these are going to bring in massive amounts of money, but at this moment there is no compelling reason to switch between the two networks and worse for UPC customers there is no compelling reason to switch to KPN. Both networks could leverage their mobile offer and just add a lot more generic services to make their offer more sticky.
One final thought for KPN, in FTTH penetration is key to your businesscase, not ARPU. I can't fathom what the line of thinking was to market FTTH as DSL, but at 1000 euro per customer in investment, it can't be a good thing that Telfort or Planet DSL still looks like a compelling offer!
http://internetthought.bl...-triumphant-over-kpn.html (hieronder alleen de conclusie, de hele review staat op m'n blog)
I'm living in Almere. It's one of the first towns in the Netherlands that gets both FTTH from KPN/Reggefiber as well as UPC's Docsis 3.0 offer Fiber Power. I thought it would be good to compare the offers.
Conclusion
KPN's offer is disapointing. It doesn't give a revolutionary feel. This is not the thing you'll be bragging to the neighbours about.There is no compelling reason to upgrade to DSL from fiber and there is no compelling reason to switch away from UPC. So you've got fiber. Internet isn't symmetrical, the TV offer doesn't have HDTV. KPN's TV offer offers too little channels, too little extra's. None of its offers have anything remotely innovative in them. It's clear KPN regards FTTH as nothing more than a more expensive upgrade from DSL. KPN can't even claim to offer the fastest internet in the country as UPC clearly gets that title. KPN strategy may have made a brilliant move with teaming up with Reggefiber, KPN Marketing sure knows how to mess it all up.
The price of the KPN's silver 50/5 offer at €80 is a bit more friendly than UPC's 60/6 offer at €92,60, but it doesn't offer the same quality TV. KPNs 60/6 offer at €110 is overpriced even if we allow for the Dutch Football League TV-channels.
Kudo's to UPC. It's technology is not up to the level of KPN's. It's expensive, it cheats on its website with only mentioning a €16 charge in the small print, but from personal experience I can say I like it's Royaal digital TV offer and according to the users on this forum its internet offer works as promised.
So what am I going to do? Well, I can't do without the BBC and KPN still can't offer it despite political pressure from the Netherlands on auntie Beeb and a lawsuit in the courts. I like the extra TV series that the Royaal offer has and I can't give my wife less than she currently has. So KPN is out for TV.
I would like to choose KPN's fibre offer. I'm currently on Alice DSL (20mbit/1mbit) and that delivers too little 6mbps with too much hassle (3 times major administrative problems). Moving to KPN for internet and telephony would give me the internet and telephony offer I had before. However at 55 euro and 30 euro for UPC royaal that would bring me to 85 euro a month. Almost as much as UPC fibre Power 60/6 at €92.
What needs to improve
Well call/mail me/twitter me, maybe we can do a strategy session. It is KPN however who is in the hot seat. It needs to create a wow factor for its offer. KPN can up the ante for free by making internet symmetrical. This might have some effects somewhere in its network, but it wouldn't change any of its wholesale transit agreements. KPN could also add a lot more television channels to its offer.It's the one who isn't constrained by technology, so add more analogue and more IP-TV channels. There should be a lot of more free to air channels available.
However if both KPN and UPC are continuing on this level, than price competition is their only option. What we need is innovation. New services on the network. Not that these are going to bring in massive amounts of money, but at this moment there is no compelling reason to switch between the two networks and worse for UPC customers there is no compelling reason to switch to KPN. Both networks could leverage their mobile offer and just add a lot more generic services to make their offer more sticky.
One final thought for KPN, in FTTH penetration is key to your businesscase, not ARPU. I can't fathom what the line of thinking was to market FTTH as DSL, but at 1000 euro per customer in investment, it can't be a good thing that Telfort or Planet DSL still looks like a compelling offer!
@Raindeer: Interessant stukje! Toch nog even voor de duidelijkheid (ik meen het tussen de regels door wel te lezen, maar toch):
Als ik het goed begrijp vind je in technologisch opzicht de KPN offering veel beter (gegarandeerde bandbreedte voor FttH, terwijl Docsis 3.0 nog afhankelijk is van hoeveel mensen op 1 headend die snelheden willen afnemen), betere analoge TV, etc.
Maar ben je teleurgesteld in de aangeboden snelheden, het TV aanbod, etc. Hier kan ik het overigens ook wel met je eens zijn, en wel meerdere mensen met mij. Het zal weer koren op de molen zijn van onze stads-criticus (wie veel op de website van Almare komt weet op wie ik doel ;-) ), maar het bewijst maar weer dat Almere gewoon de meest verkeerde partij heeft uitgekozen om mee in zee te gaan als eerste aanbieder op de glasvezel.
Ik had al langer het gevoel dat KPN de glasvezel inderdaad alleen maar als uitloop op z'n huidige triple play aanbod ziet: Nieuw medium, iets hogere snelheden mogelijk maar vooral niet willen innoveren op diensten. Waarschijnlijk is zelfs de TV bandbreedte hetzelfde als via ADSL. Ook in technisch opzicht (de PPP tunnels, het gebruikte modem, etc.) borduren ze gewoon zwaar voort op het ADSL aanbod.
Oftewel, Almere denkt mede geinvesteerd te hebben in een mooi innovatief netwerk maar ondertussen is het nauwelijks concurrerend en innovatief te noemen omdat UPC op gebied van het TV aanbod nog steeds mijlen ver voor loopt.
Overigens, ik hoop wel dat je in het achterhoofd houdt dat niet iedereen primair de behoefte heeft aan zo'n uitgebreid TV aanbod als waar jij nu op doelt ;-). Plus dat ik het idee heb dat kabelmaatschappijen sowieso op gebied van TV altijd een voordeel hebben omdat ze hier al veel meer ervaringen in hebben ( om maar nie tte spreken van gewoonterecht, zoals met BBC 1 & 2, waar jij ook al naar verwijst).
Blijft staan dat ik nog steeds overweeg om glasvezel te nemen, maar dat ik wel hoop dat er snel andere providers komen die WEL echt concurreren op snelheden en niet alleen maar op prijs.
Als ik het goed begrijp vind je in technologisch opzicht de KPN offering veel beter (gegarandeerde bandbreedte voor FttH, terwijl Docsis 3.0 nog afhankelijk is van hoeveel mensen op 1 headend die snelheden willen afnemen), betere analoge TV, etc.
Maar ben je teleurgesteld in de aangeboden snelheden, het TV aanbod, etc. Hier kan ik het overigens ook wel met je eens zijn, en wel meerdere mensen met mij. Het zal weer koren op de molen zijn van onze stads-criticus (wie veel op de website van Almare komt weet op wie ik doel ;-) ), maar het bewijst maar weer dat Almere gewoon de meest verkeerde partij heeft uitgekozen om mee in zee te gaan als eerste aanbieder op de glasvezel.
Ik had al langer het gevoel dat KPN de glasvezel inderdaad alleen maar als uitloop op z'n huidige triple play aanbod ziet: Nieuw medium, iets hogere snelheden mogelijk maar vooral niet willen innoveren op diensten. Waarschijnlijk is zelfs de TV bandbreedte hetzelfde als via ADSL. Ook in technisch opzicht (de PPP tunnels, het gebruikte modem, etc.) borduren ze gewoon zwaar voort op het ADSL aanbod.
Oftewel, Almere denkt mede geinvesteerd te hebben in een mooi innovatief netwerk maar ondertussen is het nauwelijks concurrerend en innovatief te noemen omdat UPC op gebied van het TV aanbod nog steeds mijlen ver voor loopt.
Overigens, ik hoop wel dat je in het achterhoofd houdt dat niet iedereen primair de behoefte heeft aan zo'n uitgebreid TV aanbod als waar jij nu op doelt ;-). Plus dat ik het idee heb dat kabelmaatschappijen sowieso op gebied van TV altijd een voordeel hebben omdat ze hier al veel meer ervaringen in hebben ( om maar nie tte spreken van gewoonterecht, zoals met BBC 1 & 2, waar jij ook al naar verwijst).
Blijft staan dat ik nog steeds overweeg om glasvezel te nemen, maar dat ik wel hoop dat er snel andere providers komen die WEL echt concurreren op snelheden en niet alleen maar op prijs.
Technisch gezien is FTTH ( EPON/GPON of P2P over Ethernet 100Mbps of 1Gbps) superieur. Zeker voor point to poin glas geldt, dat het simpelweg het meest toekomst vaste netwerk is. Het is niet shared, het geeft de mogelijkheid over dezelfde infra verschillende typen netwerken te koppelen (bv ook wireless, bedrijfsnetwerken en in principe elke alternatieve of exotische variant die je maar kunt verzinnen). Dus ja, ik ben een groot voorstand van FTTH. Altijd al geweest en als je mijn achtergrond wat opsnorkelt, dan zul je dat ook snel genoeg zien.eymey schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:01:
@Raindeer: Interessant stukje! Toch nog even voor de duidelijkheid (ik meen het tussen de regels door wel te lezen, maar toch):
Maar ben je teleurgesteld in de aangeboden snelheden, het TV aanbod, etc. Hier kan ik het overigens ook wel met je eens zijn, en wel meerdere mensen met mij. Het zal weer koren op de molen zijn van onze stads-criticus (wie veel op de website van Almare komt weet op wie ik doel ;-) ), <SNIP>
Het grote probleem hier is KPN. Eigenlijk op geen enkel onderdeel doen ze een aanbod dat beter aanvoelt dan UPC. Je hebt misschien geen groot TV aanbod nodig, maar bij UPC krijg je royaal gratis bij een Internet60/6+Bellen aanbod. Zelfs met die rottige 16 euro extra die je moet betalen ben je beter af als je voor een 60mbit aanbod gaat. Brons is misschien een optie als je geen toeters en bellen wilt.Maar helaas voor KPN wil ik wel BBC hebben en ik krijg het thuis niet verantwoord dat we KPN kiezen zonder BBC.
Ik woon nog maar net in Almere, dus ik weet niet op wie je wijst bij de Almare (dat krantje belandt altijd in het ronde archief.) Maar mocht deze het lezen. Het is fantastisch dat Almere een FTTH netwerk uitrolt. Dit is een zeer wijs besluit. Het zou goed zijn als er meer aanbieders kwamen en de aanbiedingen op het FTTH netwerk beter worden. Het probleem zit hem dan ook niet in de visie, maar in de uitvoering.
Zie de volgende twee artikels (De rss feed rules, toch het krantje zonder de papierverspilling ;-) )
http://www.echo.nl/al-bu/....kpn.misleidt.almeerders/
http://www.echo.nl/al-bu/...alleenrecht.op.glasvezel/
Het is in ieder geval duidelijk dat er dankzij de Christenunie breed uitgemeten wordt hoe op dit moment de gang van zaken is rond het toelaten van andere providers op het netwerk. Ik heb ooit eens een mail naar XMSNET gestuurd (dat WEL innovatieve snelheden en aanbiedingen heft) en die gaven hier toen al aan het niet echt te zien zitten omdat ze zich dan moesten houden aan een vergelijkbaar aanbod tov. wat KPN aanbiedt.
http://www.echo.nl/al-bu/....kpn.misleidt.almeerders/
http://www.echo.nl/al-bu/...alleenrecht.op.glasvezel/
Het is in ieder geval duidelijk dat er dankzij de Christenunie breed uitgemeten wordt hoe op dit moment de gang van zaken is rond het toelaten van andere providers op het netwerk. Ik heb ooit eens een mail naar XMSNET gestuurd (dat WEL innovatieve snelheden en aanbiedingen heft) en die gaven hier toen al aan het niet echt te zien zitten omdat ze zich dan moesten houden aan een vergelijkbaar aanbod tov. wat KPN aanbiedt.
Dames en Heren
Ik reageer even als nieuweling op dit forum en geintereseerd in dit forum onderwerp op onderstaand bericht.
Bij Orange zie ik zojuist het volgende bericht verschijnen komend voorjaar in Almere glasvezel via Orange.
Inschrijven voor nadere info via een mailink enige tijd terug kreeg ik ook al een dergelijk bericht te zien.
Dus het lijkt er echt dat naast KPN Orange (Online nieuwe naam) ook Glasvezel gaat aanbieden.
zie voor meer info de website:
http://www.online.nl/
mvg
Ik reageer even als nieuweling op dit forum en geintereseerd in dit forum onderwerp op onderstaand bericht.
Bij Orange zie ik zojuist het volgende bericht verschijnen komend voorjaar in Almere glasvezel via Orange.
Inschrijven voor nadere info via een mailink enige tijd terug kreeg ik ook al een dergelijk bericht te zien.
Dus het lijkt er echt dat naast KPN Orange (Online nieuwe naam) ook Glasvezel gaat aanbieden.
mvg
oh ja, ook nog even @Raindeer,
Ik kan me voorstellen dat inderdaad gevoelsmatig UPC nu op dit moment de mooiste aanbieding doet maar ja, als je daarmee het risico moet nemen dat je op termijn van die 60 mbit down bar weinig meer over houdt...
Bovendien denk ik dat zeer veel mensen de veel betere kwaliteit van analoog ook zeker erg belangrijk zullen vinden en dat voor het merendeel van de mensen het huidige TV aanbod van KPN zeer acceptabel is (zowel qua kwantiteit als kwaliteit).
Alleen die BBC... tsja... dat blijft voor veel mensen nog een belangrijk argument voor UPC. Maar laten we hopen dat de huidige politieke acties wat zoden aan de dijk zetten en dat we binnenkort bij KPN en andere TV aanbieders ook BBC 1 en 2 kunnen verwachten. Zou het iig zeer toejuichen
. Maar voor mij nooit meer UPC, ondanks BBC.
Ik kan me voorstellen dat inderdaad gevoelsmatig UPC nu op dit moment de mooiste aanbieding doet maar ja, als je daarmee het risico moet nemen dat je op termijn van die 60 mbit down bar weinig meer over houdt...
Bovendien denk ik dat zeer veel mensen de veel betere kwaliteit van analoog ook zeker erg belangrijk zullen vinden en dat voor het merendeel van de mensen het huidige TV aanbod van KPN zeer acceptabel is (zowel qua kwantiteit als kwaliteit).
Alleen die BBC... tsja... dat blijft voor veel mensen nog een belangrijk argument voor UPC. Maar laten we hopen dat de huidige politieke acties wat zoden aan de dijk zetten en dat we binnenkort bij KPN en andere TV aanbieders ook BBC 1 en 2 kunnen verwachten. Zou het iig zeer toejuichen

Misschien ligt het aan mij, maar ik zie het niet staan hoor. Ook de zoekfunctie vind niets. En zelfs de postcodecheck geeft een 404 - pagina niet gevonden aan.Thijs1 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 13:47:
http://glasvezel.online.nl/RiDo78 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:33:
[...]
Misschien ligt het aan mij, maar ik zie het niet staan hoor. Ook de zoekfunctie vind niets. En zelfs de postcodecheck geeft een 404 - pagina niet gevonden aan.