Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
25 maart is het zo ver, dan komen ze hier glasvezel aanleggen en krijg ik de beschikking over 50 Mbit down, 5 mbit up en digitale tv. Leuk allemaal, tot je bedenkt dat ik maar 1 ethernet kabel naar boven heb liggen, waar zowel netwerk als digitale tv overheen moeten. Dus ik had bedacht om dan met VLAN's op te lossen...

Het idee is dus om het TV signaal op een (V)LAN poort aan te bieden en te taggen, vervolgens over de lijn naar boven te sturen en daar op een L2 switch weer op een poort te untaggen. Zo krijg je in mijn ogen prima digitale tv over een Gb lijn naar boven.

Nu heb ik de ideale router gevonden: de Linksys / Cisco RVS4000. De vreugde was echter korte duur toen ik een review op Smallnetbuilder las waaruit blijkt dat deze 'super router' met Gigabit LAN en WAN poorten.... niet harder fietst dan 14 Mbit WAN-to-LAN. Hij staat met 516 Mbit LAN-to-WAN wel op eenzame hoogte qua snelheid, maar daar heb ik dus niets aan.

Ik heb me nu echt rot gezocht naar een vergelijkbaar product die wel harder wil lopen, maar ik kan echt niets vinden.

Dus mijn vraag, wie kent er toevallig zo'n product die 50Mbit WAN-to-LAN ondersteund en met tag-based VLAN's overweg kan? Die router moet daarnaast natuurlijk gewoon kunnen NAT'ten en een aardig aantal concurrent-connections is ook mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
RiDo78 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:14:
25 maart is het zo ver, dan komen ze hier glasvezel aanleggen en krijg ik de beschikking over 50 Mbit down, 5 mbit up en digitale tv. Leuk allemaal, tot je bedenkt dat ik maar 1 ethernet kabel naar boven heb liggen, waar zowel netwerk als digitale tv overheen moeten. Dus ik had bedacht om dan met VLAN's op te lossen...

Het idee is dus om het TV signaal op een (V)LAN poort aan te bieden en te taggen, vervolgens over de lijn naar boven te sturen en daar op een L2 switch weer op een poort te untaggen. Zo krijg je in mijn ogen prima digitale tv over een Gb lijn naar boven.

Nu heb ik de ideale router gevonden: de Linksys / Cisco RVS4000. De vreugde was echter korte duur toen ik een review op Smallnetbuilder las waaruit blijkt dat deze 'super router' met Gigabit LAN en WAN poorten.... niet harder fietst dan 14 Mbit WAN-to-LAN. Hij staat met 516 Mbit LAN-to-WAN wel op eenzame hoogte qua snelheid, maar daar heb ik dus niets aan.

Ik heb me nu echt rot gezocht naar een vergelijkbaar product die wel harder wil lopen, maar ik kan echt niets vinden.

Dus mijn vraag, wie kent er toevallig zo'n product die 50Mbit WAN-to-LAN ondersteund en met tag-based VLAN's overweg kan? Die router moet daarnaast natuurlijk gewoon kunnen NAT'ten en een aardig aantal concurrent-connections is ook mooi meegenomen.
toon volledige bericht
Wat heb je er voor over ? ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-05 15:16
Een simpele linksys switch MET vlan support koop je voor ongeveer 80 eur. Dan kun je gewoon <insert router> gebruiken.
pricewatch: Linksys SLM2005 5-port 10/100/1000 Gigabit Smart Switch with PD and AC power

In theorie moet het werken, je gebruikt je ene utptje gewoon om daar de vlans apart overheen te trappen (tagged) en aan de andere kant weer uit elkaar te trekken.
Controleer wel even of ie ook multicast over vlans aankan, best kans dat je TV poort multicast enabled is.

Overigens zou je ook kunnen kijken of je je TV al tagged uit je CPE kan krijgen, dat scheelt je weer een switch.

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 18-03-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.

Ik heb inmiddels een D-link DIR-855 router in combinatie met 2 Linksys SLM2008 switches besteld. Hopelijk krijg ik dat IPB-TV signaal als VLAN door de kabel heen, anders wordt het alsnog breken om een tweede kabel bij te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Nou de spullen zijn binnen, de glasvezel is aangesloten en... het werkt :)

RiDo78 in "[Almeernet] Glasvezel in heel Almere"

Nogmaals hartelijk dank voor die suggestie, hij was zo simpel en toch kijk je er zo eenvoudig overheen.