Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Dat zou heel nuttig zijn, ik loop nu te overwegen om me toch maar aan UPC te gaan wagen als we niets van XMS horen (verzetswijk), qua service lijkt mij dat UPC het niveau van KPN glasvezel wel moeten kunnen overtreffen. Als ik dat doe dan raakt KPN op dat moment een wholesale klant (telfort) en een digitenne klant kwijt.Yogoi schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 16:50:
Helaas kan ik je het (nog) niet vertellen eymey. Zodra ik de info wel heb zal ik het ook posten zodat de mensen hier geinformeerd zijn.
Ik heb glas genomen omdat die snelheid erg handig is voor mijn thuis server.
Helaas zit de experiabox op slot en kan je het ip adres, en de dhcp scope niet veranderen, nat en firewall erg beperkt en lastig in te stellen en ze blokkeren de poorten voor smtp en http verkeer.
Lekker dan! Ik heb dus niets aan deze internet verbinding.
KPN gebeld:
De nieuwere experiabox met minder beperkingen willen ze niet geven.
Andere firmware doen ze niet.
Gegevens over hoe je tv / voip op een andere router kan instellen verstrekken ze niet.
Ze zeggen letterlijk, je kan internetten, tv kijken en bellen en verder bekijk je het maar. Wil je meer, dan heb je pech! Ze doen alsof het hier om een goedkoop inbel lijntje gaat voor een simpele consument. Dit terwijl glas juist ideaal is voor de wat meer eisende hobbyist.
En ik zit nu met een probleem. Ik denk dat ik een hele boze brief ga schrijven om onder het jaar contract uit te komen. Wat een bagger zooi!
[ Voor 8% gewijzigd door jhead22 op 28-01-2010 20:59 ]
levert KPN dezelfde apparatuur in Almere als in Nijkerk? Dit soort beperkingen mogen providers in de toekomst niet meer opleggen zodra de regelgeving verbetert. Het is aan de consument om te bepalen hoe hij de dienst Internet benut.jhead22 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:55:
[...]
Helaas zit de experiabox op slot en kan je het ip adres, en de dhcp scope niet veranderen, nat en firewall erg beperkt en lastig in te stellen en ze blokkeren de poorten voor smtp en http verkeer.
[...]
En ik zit nu met een probleem. Ik denk dat ik een hele boze brief ga schrijven om onder het jaar contract uit te komen. Wat een bagger zooi!
Verder kan ik mij niet anders voorstellen dan dat het wel mogelijk moet zijn met eigen apparatuur de verbinding te gebruiken. Echter kan dat 2 dagen prutsen kosten om de juiste configuratie uit te zoeken.
d:)b
Het enige wat ik iedereen die dit stoort kan aanraden is om in dit topic te posten:
http://www.ipbforum.nl/ex...viewtopic.php?f=32&t=3409
En dan geen ellenlange verhalen over hoe vervelend het wel niet is (daar zijn de discussie topics voor) maar gewoon een simpele kreet zoals "Eigen router achter de EB, beheer van mijn internetverbinding en firewall met eigen apparatuur" .
Overigens, SMTP blokkeren, dat doet tegenwoordig bijna iedere consumentenprovider, op XS4ALL na! Maar die hebben dan ook geinvesteerd in flinke filtering en zijn er als de kippen bij als jouw verbinding bv. een open relay wordt.
Maar ik weet bijna zeker dat HTTP niet geblokkeerd wordt hoor! Ik heb KPN adsl en dat stukje werkt iig prima.
Verder ben ik bang dat je met regelgeving niet ver gaat komen. In essentie heeft KPN gewoon gelijk als ze zeggen "internet" te bieden. Er is geen wet die zegt wat voor apparatuur KPN daar voor moet/mag gebruiken, zeker gezien het feit dat 98% van de consumenten geen issue zal hebben. Ze staan nu echter wel wat zwakker, omdat blijkt dat met de TG789n geen PS3 en Xbox live verkeer mogelijk is
Als glasvezel in Nijkerk net zo wordt aangeboden als in Almere, dan is het wel mogelijk om andere apparatuur te gebruiken, maar dat wordt wel een hele constructie, zeker als je ook bellen via glas afneemt. Daar zal je namelijk altijd de EB voor moeten blijven gebruiken.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Je gaat geluk hebben. KPN gaat per 1 maart haar algemene voorwaarden wijzigen (heb ik vandaag een mail over gehad). Je kunt kostenloos opzeggen tot 1 maart als je het daarmee niet eens ben (ga ik wel doen).jhead22 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:55:
Fijn is dat glasvezel van KPN (Nijkerk)
KPN gebeld:
De nieuwere experiabox met minder beperkingen willen ze niet geven.
Andere firmware doen ze niet.
Gegevens over hoe je tv / voip op een andere router kan instellen verstrekken ze niet.
Ze zeggen letterlijk, je kan internetten, tv kijken en bellen en verder bekijk je het maar. Wil je meer, dan heb je pech! Ze doen alsof het hier om een goedkoop inbel lijntje gaat voor een simpele consument. Dit terwijl glas juist ideaal is voor de wat meer eisende hobbyist.
Mocht u zich niet kunnen vinden in deze tariefswijzigingen of de aanpassing van de algemene voorwaarden, dan kunt u uw glasvezelpakket kosteloos opzeggen. Dit kunt u tot 1 maart 2010 telefonisch doen via 0900-0747 (lokaal tarief). Uw glasvezelpakket wordt dan per 1 maart 2010 stopgezet/
[ Voor 10% gewijzigd door Adlermann op 28-01-2010 22:06 ]
Internationaal bellenchocka schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 22:43:
Tariefswijziging? Welke dan?
Dat is hier toch al besproken ?jhead22 schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 20:55:
Fijn is dat glasvezel van KPN (Nijkerk)
Dat had je kunnen weten.
Natuurlijk houd ik alles hier nog wel in het oog, maar neem er voorlopig even afstand van. En zie volgend jaar wel weer verder, want op dit moment zie ik nog niets rooskleurig voorbij komen waarvan opgewonden raak.
Deze opstelling wil ik ook gaan maken, maar dan met een Draytek Vigor2130n. Deze ondersteund vlans out of the box. Heeft iemand dit toevallig al eens geprobeerd ?hvandrie schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:51:
Mijn opstelling is dus nu:
Genaxis --> Linksys WRT54GS (met DD-WRT firmware pre-SP2 revision 12533) WAN port
WRT54GS port 1 --> STB (tv) VLAN 4 untagged
WRT54GS port 2 --> EB (telefoon) VLAN 7 tagged
WRT54GS port 3 + 4 --> intern netwerk
WAN port is assigned aan VLAN 6, tagged en trunked mede VLAN 4 + 7.
Thanks Rido78 voor al het uitzoek werk!
[...]
Maar ook het snelste ADSL pakket bij Concepts kent een max upstream van slechts (een theoretische) 1Mbps. Tenzij je sDSL gaat maar dan kost het €187/mnd ex BTW voor 2Mbps down/2Mbps up ...chocka schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 17:52:
Dankzij berichten dat XMS ten tonele kwam had ik mijn ADSL keuze ff uitgesteld, maar nu blijkt dat XMS zekers dit jaar nog niet verder dan Almere Buiten zal komen, was het wel weer tijd om eens verder te kijken dan mijn huidige KPN 8/1 lijntje (waar overigens bitter weinig van over blijft +/- 4Mb) Zodoende zojuist de overstap gemaakt naar Concepts ICT. Na lang zoeken kwam ik tot de ontdekking dat ADSL via BBned de meest haalbare snelheid kan leveren welke circa zal hangen rond de 10~12Mb. Wat die jongens van BBned beter of anders doen, weet ik, maar per saldo hebben ze meer te bieden dan menigeen KPN aanbieder. Geen bijkomende kosten en een goede modem, de Siemens SX762, voor dezelfde prijs als KPN alleen dan iets meer Mb's op de lijn.
Natuurlijk houd ik alles hier nog wel in het oog, maar neem er voorlopig even afstand van. En zie volgend jaar wel weer verder, want op dit moment zie ik nog niets rooskleurig voorbij komen waarvan opgewonden raak.
d:)b
Zelf zit ik nog tot maart aan m'n KPN 8/1 + iTV lijntje vast en als XMS echt niet eerder dan volgend jaar verder gaat, dan overweeg ik toch om dan maar over te stappen op glasvezel via KPN voor die paar euro per maand meer, of om het eens bij "de zwarte schapen" te gaan proberen met hun Fiberspeed aanbod icm. digitale TV.
In alle gevallen behalve XMS of UPC geldt dat ik aan een verplicht modem vast zit als ik er ook tv bij wil dus tsja......
@Chocka,chocka schreef op maandag 01 februari 2010 @ 12:45:
@Eymey, wees reëel. XMS is nog druk bezig met de uitrol in Almere Buiten, laat staan dat ze al aan het evualeren bezig zijn. Het schiet gewoon niet op, dus neem ik er een jaartje afstand van. Blijf het wel volgen en zie volgend jaar wel weer wat ik ga doen.
Je hebt gelijk dat XMS natuurlijk nog druk bezig is in Almere buiten en dat ze de rest erbij misschien niet aankunnen qua organisatie. Het punt voor glashart/reggefiber/KPN blijft natuurlijk wel dat voor iedere niet aangesloten klant de 16/17 euro per maand gemist wordt (het tarief voor de huur van de fiber tussen huis en area pop) zolang ze niet aangesloten zijn terwijl de glasvezel in de grond ligt weg te rotten.
In de analisten presentatie gaf KPN aan dat ze de ambitie hebben om 60% van de huishoudens met glasvezel via wholesale te bedienen, volgens mij betekent dat twee dingen als ze dat halen:
- Dat in Almere het kopernetwerk afgebouwd wordt (anders blijven er heel wat mensen op ADSL), gaan ze de providers die hiervan gebruik maken voor ADSL een glasvezel aanbod doen?
- Dat ze toch echt iets aan de tarieven moeten doen (nadat ze de early adopters afgeroomd hebben)
Het leuke aan XMS is dat die het op hun eigen manier doen maar een probleem is gewoon dat KPN enerzijds 40% in Reggefiber zit en aan de andere kant het eigen merk van Reggefiber (XMSNet) tegen ze wil gaan concurreren.
Ik ben echt nog benieuwd hoe dit gaat lopen.....
Ik hoop echt dat er op de Almeerse glasvezel nog meer concurrentie gaat komen maar ik zie het voorlopig somber in, zeker nu Online definitief weg is en XMSnet tot nader orde alleen half Almere Buiten doet. Dus het koper netwerk afbreken zal denk ik ook nooit gaan gebeuren.... Al is het alleen al omdat er voorlopig ook nog niets ligt in Almere Poort en Hout en ook in de bestaande stad lang niet alle huishoudens zijn aangesloten (ken genoeg weigeraars omdat het ze geen reet boeide of omdat de onderbuurman in een appartementencomplex geen medewerking gaf).
Onderdeel van all-ip (ook al is dat op een laag pitje gezet) is dat de centrales opgeruimd gaan worden (en dat zullen ze moeten doen om e.a. rendabel te houden, zeker gezien het grote aantal voip, mobiel only enz. klanten) en dat mensen of een ATA thuis krijgen (of naar ik vermoed in een wijkkast). Hoe dan ook, als er een glasvezelnetwerk en een kopernetwerk en een kabeltv netwerk ligt dan gaat het voor iedereen moeilijk zijn om dit rendabel te houden. Ik denk niet dat ik iets spectaculairs roep als ik veronderstel dat een koperlijn niet meer de 7 euro (o.i.d) per aansluiting kost als het netwerk nog maar een zeer beperkt aantal abonnees heeft, hetzelfde geldt voor de kabel en glasvezel als dit een (vrijwel) volledig dekkend netwerk is.eymey schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:19:
.
... Dus het koper netwerk afbreken zal denk ik ook nooit gaan gebeuren.... Al is het alleen al omdat er voorlopig ook nog niets ligt in Almere Poort en Hout en ook in de bestaande stad lang niet alle huishoudens zijn aangesloten (ken genoeg weigeraars omdat het ze geen reet boeide of omdat de onderbuurman in een appartementencomplex geen medewerking gaf).
...
Tot nu toe zorgt dat er alleen maar voor dat XMS sneller kan groeien door toegang tot gebieden die eerder ontoegankelijk waren. (Zoals bijvoorbeeld Almere
Als het een open netwerk is maar je mag er niet op dan schiet je er nog niks mee op
Mijn vermoeden is een beetje dat XMS in Almere buiten aan de slag is gegaan/(gezet?) omdat KPN gewoon aansluit capaciteit mist waardoor het netwerk niet snel genoeg geld op kan gaan leveren. Het probleem is alleen dat we daar in Almere stad niets mee opschieten.eymey schreef op maandag 01 februari 2010 @ 16:14:
Mwa in het geval van Almere zou dat juist helemaal niet nodig hoeven zijn. Want voor Almere wordt al vanaf het begin door de politiek geroepen en "geëist" dat het netwerk een OPEN netwerk is......
Ik verwacht overigens van de wholesale variant niet dat dit een volledige KPN clone moet worden (kijk bijvoorbeeld naar Telfort op ADSL gebied). De winst van KPN (en de provider die er gebruik van maakt) zou erin moeten zitten dat deze niet zelf alle area pops hoeft te ontsluiten met een eigen backbone.
chocka schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 12:15:
Leuk stukje. Aardig te lezen dat KPN toch iets heeft geleerd van "Internetplusbellen", maar daar in tegen zich wederom verslikt heeft in de aanleg cq laten aanleggen van FttH glasvezel. Ondanks dat ze nu even niet verder willen gaan uitrollen en zich meer willen richten op het verbeteren van het huidige IT systeem en de consumenten alwaar de glasaansluiting al ligt uit te drogen.
Maar dan zal de vraag worden in hoeverre KPN het toelaatbaar gaat vinden dat er prik op die uitdrogende lijnen gaat worden gezet door XMS (lees Reggfiber). Want in Almere duurt het vooralsnog ruim 8~9 maanden voordat je als consument operationeel bent op je KPN glasvezellijn, nadat die al wel in de meterkast is aangelegd. En gedurende 8~9 maanden zijn er dus geen opbrengsten voor de club.
Na mijn idee heeft de instap van KPN bij Reggfiber, naast geld voor meer investeringen voor de club, alleen maar beslommeringen met zich mee gebracht waardoor XMS meer een redmiddel voor de club is om uitdrogende lijnen een beetje rendabel te laten maken, zodra het Reggfiber allemaal te lang gaat duren wat KPN uitvoert. En heeft XMS geen enkele potentie meer om mee te groeien met alle clubs, wetende "onder bezwaar" het product op termijn toch in handen komt van KPN. Economisch en zakelijk gezien, een goede keuze met enig nadeel wij als consument de huilende derden zijn. En maar moeten afwachten.
Maar in dat geval, verzekerde ene wethouder Visser in een lokale krant nog met mooie woorden, zou de Opta ingeschakeld worden....Yogoi schreef op maandag 01 februari 2010 @ 16:36:
Open is een rekbaar begrip.
Als het een open netwerk is maar je mag er niet op dan schiet je er nog niks mee op

Ik zorg er gewoon voor dat problemen opgelost worden (of probeer ze op te lossen
Die gaat nog schrikken als er "toevallig" een initiatief onder ontevreden burgers zou ontstaan, dat haar aan deze woorden zou herinneren. Of misschien zijn de naderende gemeenteraadsverkiezingen een mooi moment.eymey schreef op maandag 01 februari 2010 @ 21:38:
[...]
Maar in dat geval, verzekerde ene wethouder Visser in een lokale krant nog met mooie woorden, zou de Opta ingeschakeld worden....![]()
Dat ben ik wel met je eens, maar misschien wordt het langzaamaan eens tijd dat consumenten eens van zich laten horen. Het is toch idioot dat bv UPC bepaalt uit welke settopboxen je mag kiezen, dat Ziggo bepaalt welk tv-toestel (zie de CI+ module discussie) er in jouw huis komt en dat KPN bij een glasvezel abonnement een hoop apparaten jou huis insleept? Alleen maar omdat er bij ieder bedrijf volslagen incompetente productmanagers zitten die geen benul hebben wat er technisch allemaal mogelijk is? En waarom komen er geen standaarden in de markt? Nu bedenkt iedere provider maar wat. Vergeef me mijn toonzetting, maar ik kan me er soms best druk over maken - en ik ben vast niet de enige. Misschien wordt het tijd dat ontevreden zielen zoals ik zich gaan bundelen (een soort omgekeerde marketing zeg maar).Yogoi schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 08:54:
We zullen het gaan zien Eymey, ik hou me gelukkig niet zo bezig met de politiek en de regeltjes.
Ik zorg er gewoon voor dat problemen opgelost worden (of probeer ze op te lossen)
Met Neelie Kroes op ICT en Telecom in Europa zou ik me als een KPN of een UPC minder gerust gaan voelen...
zo dat was wel weer heel erg off topic
Afijn, 20 januari is bij mij de glasvezel aansluiting opgeleverd (Almere Buiten - Eilandenbuurt), maar ik heb nog aldoor geen reactie van XMSnet gekregen op de "houd mij op de hoogte"-optie na de postcode check op hun site. Ik kijk voorlopig nog wel even de kat uit de boom. Ondertussen heeft mijn dsl provider (XS4all) al laten weten naar de mogelijkheden met vdsl en triple play te kijken. We gaan het allemaal wel zien...
George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..
Om nog even off-topic op Ziggo terug te komen: Ik vnd het prima dat zij CI+ hebben geintroduceerd (nou heb ik makkelijk praten omdat ik toevallig een Ziggo-certified tv in huis heb). Scheelt iig een kassie. Maar goed, we gaan het meemaken....
Verwijderd
Ach, al zouden we er ons wel mee bezig houden... Ze vragen ons echt niet om advies hoorYogoi schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 08:54:
We zullen het gaan zien Eymey, ik hou me gelukkig niet zo bezig met de politiek en de regeltjes.
Ik zorg er gewoon voor dat problemen opgelost worden (of probeer ze op te lossen)

Oftewel: Als ik nu eens een upgrade wil van m'n huidige 10/1 mbit lijntje + iTV, heb ik geen andere keus om terug te gaan naar UPC. Want noch KPN, noch XMS kunnen op dit moment iets....
Ik ben toevallig afgelopen week nog een keer opgebeld door KPN naar aanleiding van mijn recente acties. En het kwam natuurlijk weer terug op de vraag of ik echt niet wil. Ik heb aangegeven dat ik er niet eens over na ga denken als zij niet een datum kunnen noemen binnen een week, ik ben benieuwd en ik zou verrast zijn als ze met een datum kunnen komen (eigenlijk verwacht ik helemaal niets te horen).eymey schreef op zaterdag 06 februari 2010 @ 15:25:
Nou... ondanks dat er nu ook blijkbaar in Almere Stad mondjesmaat mensen worden aangesloten door KPN wist een gast van de KPN winkel tegenover de bios vanmiddag te vertellen dat het nog steeds een half jaar kan duren voor je aangesloten bent
Oftewel: Als ik nu eens een upgrade wil van m'n huidige 10/1 mbit lijntje + iTV, heb ik geen andere keus om terug te gaan naar UPC. Want noch KPN, noch XMS kunnen op dit moment iets....
Ik wil gewoon wel eens upgraden en XMS heb ik voorlopig ook maar even "afgeschreven". Ik lees zoveel problemen en strubbelingen in het XMS topic. Grotendeels dingen die voor mij totaal niet relevant zouden zijn dus ik zou het nog steeds graag krijgen in plaats van KPN. Maar als zij nieteens iets in de buurt van een indicatie willen geven, jammer dan....
Uit KPN stappen kan altijd nog tot het geleverd is en als KPN er eerder is dan dat XMS bekend heeft gemaakt verder uit te rollen, tough luck, gemiste kans. (En hetzelfde geldt voor KPN als xms alsnog op tijd komt
Had ook nog over UPC nagedacht (als ik m'n principes ff op zij zet is het nog niet zo duur tov KPN) maar goed, m'n vriendin zit dat ook niet zitten (in het verleden zelf ook veel gezeik met UPC gehad) dus tsja, dan houdt het op he
En ze is ondanks de traagheid van de STB van KPN tevreden met hoe het werkt, met name programma gemist waar je bij UPC dik voor moet bij betalen.
Monteur melde dat in de zomer up ook naar 50Mbit/s gaat en dat in het derde kwartaal alle TV zenders HD worden.
Scientia potentia est
Ze zijn 2 straten van ons verwijderd, maar dat is al sinds de kerst
Wat me wel opviel, is dat ik al wel bij KPN de aanvraag kan doen omdat ik al glasvezel heb volgens hun test. Is het dan al slim om aan te vragen, of gaat het dan nog meer fout ivm afstemmingen zodat ik een soort 'vergeten' bak terecht kom?
XMS zit alleen in de wijken naast ons (baleh), dus KPN is de enigste oplossing.
Bij 18 maanden vertragen, zou ik natuurlijk probleemloos een aanvraag kunnen insturen, en heb ik een maandje ofzo winst... al weet ik niet of ik nog 17 maanden ga wachten.
Eigenlijk heb ik geen flauw idee of het uitmaakt wanneer je aanvraagt, officieel is het statement dat je aangesloten wordt op volgorde van binnenkomst maar ik heb ook wel eens gehoord dat het in plukjes per wijk gaat.badnews.nl schreef op zondag 07 februari 2010 @ 10:21:
Door de kou en vorst in de grond, zitten wij nog steeds op de fysieke aansluiting te wachten in Buiten.
Ze zijn 2 straten van ons verwijderd, maar dat is al sinds de kerst
Wat me wel opviel, is dat ik al wel bij KPN de aanvraag kan doen omdat ik al glasvezel heb volgens hun test. Is het dan al slim om aan te vragen, of gaat het dan nog meer fout ivm afstemmingen zodat ik een soort 'vergeten' bak terecht kom?
XMS zit alleen in de wijken naast ons (baleh), dus KPN is de enigste oplossing.
Bij 18 maanden vertragen, zou ik natuurlijk probleemloos een aanvraag kunnen insturen, en heb ik een maandje ofzo winst... al weet ik niet of ik nog 17 maanden ga wachten.
Ik neem aan dat KPN een aansluit termijn van 18 maanden zelf ook niet acceptabel vindt (we zijn geen trabant aan het bestelling in de DDR) en dat deze op termijn naar weken gaat afhankelijk van de aansluitcapaciteit. Als je de pers berichten van KPN een beetje volgt dan kon je in december zien dat ze van plan zijn om in 2010 (voor heel Nederland) het aantal geactiveerde aansluitingen per week van 800 naar 5000 op te schroeven.
In de volgende fase gaan ze dan met een hogere upload, dual play en wholesale aan de slag (mogelijk dus xs4all en telfort via glas).
In de fase daarna zou dan PSTN en ISDN uitgefaseerd moeten worden (zie voor dit alles slide 20 van de analisten presentatie)
Pffff... 18 maandenmartijn--g schreef op zondag 07 februari 2010 @ 08:19:
Nu ongeveer een week zilver abonnement van KPN actief. (±18 maanden na tekening contract) We halen ongeveer 47Mbit/s down en 4Mbit/s up. Vrij netjes (beloofd is 50 down en 5 up). Internet is volkomen stabiel, TV heeft heel af en toe freezes maar niets om naar huis over te schrijven.
Monteur melde dat in de zomer up ook naar 50Mbit/s gaat en dat in het derde kwartaal alle TV zenders HD worden.
Die TV freezes worden met wat mazzel halverwege februari opgelost. Ze gaan dan nieuwe software naar de ontvangers pushen (en ik neem aan dat dit ook voor glasvezel geldt) en wat aan het netwerk sleutelen.
Qua HD: zie ook KPN Interactieve TV (IPTV) [Deel 3], deze pagina en de volgende. HD komt er zeker aan en wordt zeer compleet, maar je moet er wel nog 10 euro extra voor lappen
Ik woon in buiten en heb in november een aanvraag gedaan.
3 weken terug had ik de bevestiging dat ik binnenkort aangesloten gaat worden.
Bij navraag zei men dat het gehelde proces niet langer dan 4 maanden nog mag duren.
Dus duurt wel iets langer maar 18 maanden is ook weer overdreven.
Ik kan deze paar maandjes wel even wachten.
mvg
Hangt per locatie af. Collega van me wacht ook al 12 maanden (is net aangesloten).. Hij stond al op de wachtlijst voordat ik aangesloten werd....Thijs1 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 14:23:
18 maanden weet niet waar dat verhaal vandaan komt maar dat is niet rieel.
Bij navraag zei men dat het gehelde proces niet langer dan 4 maanden nog mag duren.
mvg
Wij hebben begin juli 2009 besteld en kregen ongeveer een week geleden ook een bevestiging.Thijs1 schreef op zondag 07 februari 2010 @ 14:23:
18 maanden weet niet waar dat verhaal vandaan komt maar dat is niet rieel.
Gaan we vervolgens kijken bij de orderstatus krijgen we de melding dat het tot zes maanden kan duren.
In totaal zitten we nu dus op zeven maanden en daar kunnen er in het slechtste geval nog zes bijkomen wat in totaal dus dertien maanden is.De status van de bestelling op <postcode huisnummer verwijderd> is: order in behandeling
We zijn in februari gestart met het aansluiten van kleine aantallen per week op volgorde van binnenkomst. Geleidelijk sluiten we steeds meer klanten aan. Wij verwachten dat wij u binnen 6 maanden kunnen aansluiten. U kunt er op rekenen dat KPN twee tot drie weken voor aansluiting van uw woning contact met u opneemt.
Wat voor info krijg jij als je je orderstatus bekijkt op http://www.kpnglasvezel.nl/orderstatus/
PS
Eind november heb ik telefonisch contact gehad met KPN en kreeg te horen dat het hooguit een maand of vier zou duren voor ik daadwerkelijk online zal zijn maar dan mogen ze zo langzamerhand wel gaan opschieten

Als ik de postcodecheck doe krijg ik ook deze melding waarschijnlijk krijgt iedereen deze dus daar hecht ik niet zoveel waarde aan.
Ik ga vooralsnog even uit van wat tegen mij gezegd is max 4 maanden.
Ik wacht rustig af op KPN.
mvg
De extra kanalen zijn er overigens nog niet. Volgens de Helpdesk komen die na 10 februari (stopt de doorgave van HD regulier, dus zou kunnen). Dan zouden ook de extra kanalen voor Net5, Veronice en BRT erbij komen. De andere comercielen volgens de data op de site van KPN.
Kijken of van het weekend er dan wat meer HD te kijken is....
Ik denk erover na om het HD pakket te nemen, maar dan downgrade ik wel naar brons....Ik vind het eigenlijk ook te duur (en hoopte dat het hdpakket automatisch in zilver zou komen).. Maar het is wel een ontzettend uitgebreid pakket..Beter dan bv een Ziggo aanbiedt (maar 3 zenders).hkraan schreef op maandag 08 februari 2010 @ 16:51:
Ik heb gisteren mijn abbonnement uitgebreid met HD. Ik vindt het eigenlijk te duur, maar ik wil ook niet zonder en omdat het per maand opzegbaar is ...
De extra kanalen zijn er overigens nog niet. Volgens de Helpdesk komen die na 10 februari (stopt de doorgave van HD regulier, dus zou kunnen). Dan zouden ook de extra kanalen voor Net5, Veronice en BRT erbij komen. De andere comercielen volgens de data op de site van KPN.
Kijken of van het weekend er dan wat meer HD te kijken is....
Ja, dat is ook mijn grootste probleem. Ook zou ik graag het pluspakket uit willen zetten in zilver, maar de rest wel houden.eymey schreef op maandag 08 februari 2010 @ 20:00:
Ik heb me weer ingeschreven voor Brons - Internet + TV (dus zonder bellen). 55 euro per maand, plus straks dan misschien nog 10 euro voor HD. Maar daar ben ik nog niet over uit. 10 euro om een paar zenders wat scherper te zien? (ik heb eik alleen behoefte aan ned. 1, 2 en 3 in HD). Jammer dat KPN niet de service biedt om dit evt. aan een zilver pakket te koppelen ofzo, of op z'n minst ned. 1, 2 en 3 in HD door te geven.....
Dus de prijs opmaat afhankelijk van:
* Je gekozen up- en download snelheden
* Je zender pakketkeuze (wel of geen HD, of alleen de publieken hd, pluspakket, etc.)
* Je bel pakketkeuze (wel of geen 24/7 of avond-flatfee, etc. )
Maar goed, ik blijf erbij dat KPN hun prijzen gewoon heel erg afkijkt van UPC....
En ik denk dat ze daarmee een issue hebben in de Ziggo gebieden. Vandaag is overigens de laatste dag dat ze mij terug kunnen bellen en anders gaat het denk ik toch UPC worden (kijken of die tegenwoordig wel hun zaken op orde hebben).eymey schreef op maandag 08 februari 2010 @ 21:26:
...
Maar goed, ik blijf erbij dat KPN hun prijzen gewoon heel erg afkijkt van UPC....
edit: Hoewel, thuis ligt ADSL van kpn er nu uit

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 09-02-2010 09:12 ]
De prijzen worden 1 maart bekend gemaakt, aanmelden voor meer info kan op http://aanmelden.tweak.nl/
Ik ben erg benieuwd iig!
edit: url verkeerd overgetikt
[ Voor 6% gewijzigd door nielsj op 09-02-2010 14:06 ]
blup blup
Verwijderd
Onzin. Er zijn verschillende wholesale lagen. Wordt een operator layer-1 klant van Reggefiber, dan kan hij zelf DSLAM's neerzetten en is alles helemaal vrij. Wordt een operator layer-2 klant van KPN, dan zijn er nog steeds legio opties, maar zit je wel vast aan een bepaalde netwerk setup van KPN en vastgestelde bandbreedtes. Word je layer-3 klant van KPN (of hoger) dan zit je steeds meer vast aan KPN constraints, maar dat doe je omdat je toch nog verwacht meerwaarde te kunnen creeren, misschien op andere dienstvlakken.eymey schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:19:
@Joop99: Het probleem van "wholesale" is (in mij nogen) dat alle providers die op die fiber willen dan dus ook een diensten pakket moeten aanbieden dat gelijk is aan dat van KPN, misschien zelfs wel met dezelfde settop boxen en zo.
KPN heeft geen enkel aandeel in XMS. XMS is van Reggeborg, Reggefiber is ook van Reggeborg (en KPN), maar XMS is voor 49% eigendom van InterNLnet (of was dat tot voor kort). Er is dus geen enkele directe relatie tussen XMS en KPN.Yogoi schreef op maandag 01 februari 2010 @ 15:49:
Even over dat KPN een 40% heeft in XMS (of eingelijk is het een iets andere constructie maar daar komt het op neer.
Wie 'mag' er niet op dan? En van wie mag dat niet? Er wordt in dit topic maar een hoop in de rondte gespeculeerd over hoe 'open' de fiber is en wie wat bepaalt, maar dit lijkt ontzettend weinig relatie te hebben met de werkelijkheid.Yogoi schreef op maandag 01 februari 2010 @ 16:36:
Open is een rekbaar begrip.
Weer zo'n vermoeden. Het is veel simpeler: KPN en Reggefiber spreken in hun joint venture gewoon af waar ze samen aan de slag gaan. Als Reggefiber vervolgens andere plekken ook nog wil doen, terwijl KPN daar geen prio aan wil geven, dan kan Reggefiber dat doen. En dan krijg je dus deze situatie: XMS is dan een logische partij om te leveren, maar Concepts en Solcon doen ook graag mee, voor zover ik begrepen heb.joop99 schreef op maandag 01 februari 2010 @ 17:14:
Mijn vermoeden is een beetje dat XMS in Almere buiten aan de slag is gegaan/(gezet?) omdat KPN gewoon aansluit capaciteit mist waardoor het netwerk niet snel genoeg geld op kan gaan leveren. Het probleem is alleen dat we daar in Almere stad niets mee opschieten.
Even een simpele vraag: stel dat KPN en Reggefiber een vies spel zouden spelen en alles lekker voor zichzelf houden. Even rekening houdend met het feit dat er een overleg is, bestuurd door de OPTA, met Reggefiber en alle (potentiele) wholesaleklanten van Reggefiber, waar men alle voortgang van de Reggefiber dienstverlening en roll-out bespreekt: zouden die wholesalepartijen niet van de daken schreeuwen dat er dingen gebeuren die niet horen? Zou er dan niet al een klacht bij de OPTA liggen? Heb je ook maar enig inzicht in dit proces, en zie je wat er achter de schermen gebeurt?eymey schreef op maandag 01 februari 2010 @ 21:38:
Maar in dat geval, verzekerde ene wethouder Visser in een lokale krant nog met mooie woorden, zou de Opta ingeschakeld worden....![]()
En wat kunnen die 'ontevreden burgers' dan precies betekenen? Die hebben geen idee van wat er zich achter de schermen afspeelt, en kunnen dus ook totaal niet inschatten waarom de situatie zo is als ie is. Klagen: prima. Maar als je denkt dat je weet waar de oorzaak ligt, heb je het mis.oehoe schreef op dinsdag 02 februari 2010 @ 21:23:
Die gaat nog schrikken als er "toevallig" een initiatief onder ontevreden burgers zou ontstaan, dat haar aan deze woorden zou herinneren. Of misschien zijn de naderende gemeenteraadsverkiezingen een mooi moment.
Dat ligt er maar net aan, over welk netwerk gaan de diensten van tweak.nl?eymey schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:13:
Als ze met iets goeds komen ben ik over. Dan zijn zowel XMS als KPN me kwijt....
Ik zelf ben al sinds jaar en dag gebruiker van hun usenet dienst en die is echt dik in orde.
Het enige wat ik aan tweak dan nog zou afwachten is de prijs die ze willen gaan vragen voor dit alles en in hoeverre ze ook al iets met digitale/interactieve tv kunnen aanbieden (bij ons thuis zijn we inmiddels behoorlijk gewend/verwend geraakt met de Uitzending Gemist dienst van KPN).
Even een wedervraag: En weet jij wel precies hoe die joint-venture KPN en Reggefiber in elkaar zit? Ik weet alleen maar dat KPN voor minimaal 40% in Reggefiber zit en dus ook zeker een flinke vinger in de pap heeft m.b.t. wat XMS, dat ook tot de holding met Reggefiber behoort, doet.Even een simpele vraag: stel dat KPN en Reggefiber een vies spel zouden spelen en alles lekker voor zichzelf houden. Even rekening houdend met het feit dat er een overleg is, bestuurd door de OPTA, met Reggefiber en alle (potentiele) wholesaleklanten van Reggefiber, waar men alle voortgang van de Reggefiber dienstverlening en roll-out bespreekt: zouden die wholesalepartijen niet van de daken schreeuwen dat er dingen gebeuren die niet horen? Zou er dan niet al een klacht bij de OPTA liggen? Heb je ook maar enig inzicht in dit proces, en zie je wat er achter de schermen gebeurt?
Maar goed, ook XMS is (helaas) niet zaligmakend dus ach, blijkbaar moeten we toch gewoon nog heeeel lang geduld hebben tot de concurrentie op de glasvezel (en dan met name tov. UPC) echt los barst....
[ Voor 44% gewijzigd door eymey op 09-02-2010 16:04 ]
Ik heb die brief ook vandaag binnen gekregennielsj schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:05:
Ik kreeg zo juist een brief van tweakdsl (m'n internet provider) met de melding dat er op m'n postcode (1325) vanaf 1maart glasvezel leverbaar is.
De prijzen worden 1 maart bekend gemaakt, aanmelden voor meer info kan op http://aanmelden.tweak.nl/
Ik ben erg benieuwd iig!
edit: url verkeerd overgetikt
Meteen maar effe opgegeven, kijken waarmee zij gaan komen....
Alleen wel teleurstellend dat ze per 1 maart beginnen met uitleveren en dat ook per 1 maart de prijzen en specificaties pas bekend zijn.
Maar goed... tot nu toe een tevreden tweak-gebruiker...
Object reference not set to an instance of an object
Ik heb van de week maar even gebeld met de glasvezelwinkel en voor zover ik nu begrijp zit ik in een 'trilink'gebied (ik heb zelfs het 'trilink'-huisje gezien bij mij in de straat, gebouwd in 2003!!). KPN is nu bezig met tuinboringen en graafwerkzaamheden en het hele trilink verhaal (buizen in de grond waar nog vezel doorheen geblazan moet worden) is in de koelkast gezet.
Hoogstwaarschijnlijk ligt er al een buis bij mij tot aan de meterkast, maar nog geen vezeltje. Waardeloos, niemand weet wanneer ze dit weer oppakken.
www.skratchamental.com
Begrijp ik nu goed dat er een derde ISP bij komt ?
Tweak !!
mvg
In ieder geval ben ik voorzichtig en wacht ik nog maar even tot begin maart met juichen
Yogoi schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:54:
Vanaf vandaag (later vanmiddag) bied XMS in Zeewolde 200/200mbit aan.
Er word gestart in Zeewolde en in de loop van 2010 zal dit mogelijk worden voor de rest van het netwerk tot het gehele netwerk deze mogelijkheid heeft.
Als iemand deze snelheid wil gebruiken dient de huidige modem vervangen te worden. Hiervoor zal natuurlijk een afspraak gemaakt worden. (gigabit modem anyone?)
Ik begrijp dat mensen gaan roepen dat dit niks veranderd aan de basis 50mbit. Dat klopt. Echter komen er heel andere mogelijkheden als er een gigabit netwerk is.
Vraag het eens bij Glashart..... of Martine Visser. Ik snap ook werkelijk niet welke slaapkop dit niet meteen ook mee heeft laten nemen in de bouw van een splinternieuw stadsdeel......
Dat gesprek met Bouwfonds had een half jaar geleden plaats gevonden, en we hadden toen gevraagd wat voor internet voorzieningen er zouden zijn in Almere Poort (zodat we niet perse vast zitten aan UPC), en toen werd er verteld dat Almere Poort een glasvezelnetwerk zou krijgen. Maar nu zit ik dus blijkbaar toch vast aan UPC.eymey schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:18:
Dan zou ik als ik jou was je "bouw" eens vragen waar ze dat vandaan heb. Volgens mij hebben verschillende mensen hier al gezegd niets de grond in te hebben zien gaan. Ook ik heb niks van oranje tules of wat dan ook zien liggen, die paar keren dat ik huizenblokken en straten in aanbouw zag.
Vraag het eens bij Glashart..... of Martine Visser. Ik snap ook werkelijk niet welke slaapkop dit niet meteen ook mee heeft laten nemen in de bouw van een splinternieuw stadsdeel......
Over Poort gesproken. M'n broer gaat daar over een jaartje wonen en wist ook niet of ze daar nou glasvezel hebben. Lijkt opzich het handigst om dat gelijk aan te leggen als alles toch nog gebouwd moet worden (en alles open ligt), maar blijkbaar werkt dat niet zo in de praktijk.
[ Voor 38% gewijzigd door Dj-sannieboy op 11-02-2010 18:56 ]
Klopt helemaal, Almere Poort zal een glasvezelnetwerk krijgen, maar zoals met alles praat men in de toekomst dus dat is een (zoals yogi leuk kan zeggen) een rekbaar begrip. Maar rekening houdende dat XMS nog niet verder komt dan Almere Buiten dat hemelsbreed 10KM verderop ligt, zal het waarschijnlijk mogelijk wel binnen 10 jaar kunnen gaan geschieden. En tot die tijd veel plezier met UPC in Almere Poort!!!bones schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:22:
[...]
, en toen werd er verteld dat Almere Poort een glasvezelnetwerk zou krijgen.
In het tweak topic heeft iemand de brief gepost en daar wordt gesproken over interactieve tv. aangezien tweak het glasvezel aanbod ook in andere glashart plaatsen doet krijg ik het idee dat het een KPN wholesale aanbieding is. Ik ben benieuwd hoeveel het op de KPN aanbieding krijgt, zelfs als het identieke aanbieding is dan zou deze prijstechnisch nog steeds interessant kunnen zijn.eymey schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 14:56:
Het heeft er iig alle schijn van. Ben benieuwd, vooral naar het aanbod en op wat voor termijn ze denken mensen aan te kunnen sluiten.
In ieder geval ben ik voorzichtig en wacht ik nog maar even tot begin maart met juichen.
Alles met een uurtje of 3 geregeld. snelheid is prima. TV kwaliteit is beter dan de digitenne wat ik had (maar dat kan ook niet anders).
Alle instellingen omgezet en zo goed als alles is weer online en bereikbaar
DNS even geflushed, dat scheelde al een heleboel snelheid, Exchange ontvangen en verzenden geen probleem.
Exchange Active Sync wil nog even niet, maar dat komt meer omdat ik bij mijn hosting-provider mijn dns-entries heb moeten aanpassen i.v.m. een ander IP-adres en dat heeft even tijd nodig om door te werken.
Telefonie zijn nog wat problemen mee, maar dat moet als het goed is vanavond/vannacht automagisch goed komen.
Eerste indrukken zijn dus goed.
[ Voor 17% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 12-02-2010 21:18 ]
Tjee, liet ik 30 januari nog weten te zijn overgestapt naar Concept ICT. Ben ik sinds gisteren weer terug bij KPN. Kreeg gisteren de bevestiging van Concepts ICT, maar moest KPN nog opzeggen. En wat gezegd mag worden heeft KPN het slim aangepakt want opzeggen kan alleen telefonisch. Waarbij er mij tijdens het gesprek een super aanbieding werd gedaan voor het komende jaar Internet Premium tot 20Mb (/1Mb) met 50% korting, waarop Concepts ICT geen antwoord kan geven. Mss komt er komende jaar wel verandering in het aanbod van KPN zodat ik alsnog kan doorstromen naar KPN glasvezel (alleen internet) Wie zal het weten. Maar vooralsnog is KPN lekker scherp geweest om mij niet kwijt te raken als klant. Jaja, crisis heeft ook zijn voordelen....chocka schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 17:52:
Dankzij berichten dat XMS ten tonele kwam had ik mijn ADSL keuze ff uitgesteld, maar nu blijkt dat XMS zekers dit jaar nog niet verder dan Almere Buiten zal komen, was het wel weer tijd om eens verder te kijken dan mijn huidige KPN 8/1 lijntje (waar overigens bitter weinig van over blijft +/- 4Mb) Zodoende zojuist de overstap gemaakt naar Concepts ICT. Na lang zoeken kwam ik tot de ontdekking dat ADSL via BBned de meest haalbare snelheid kan leveren welke circa zal hangen rond de 10~12Mb. Wat die jongens van BBned beter of anders doen, weet ik, maar per saldo hebben ze meer te bieden dan menigeen KPN aanbieder. Geen bijkomende kosten en een goede modem, de Siemens SX762, voor dezelfde prijs als KPN alleen dan iets meer Mb's op de lijn.
Tsja, niet zo veel te melden op dit moment.... KPN levert mondjesmaat, XMS is nog druk aan het 'evalueren' (
ik zal hier melden wanneer ik (helaas) heb moeten besluiten om voor UPC te gaan vanwege de noodzaak van meer snelheid (upload voor het thuiswerken). Dat is dan tevens een pijnlijk moment, want ik was destijds blij ieder abonnement bij UPC te kunnen beëindigen.chocka schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 17:58:
Overigens wat is het hier stil geworden, iedereen weer eens vastgevroren ofzo?
Ik ben bang dat ik met:
- KPN niet meer in zee wil omdat ze zelfs de klachtenafhandeling verkloten
- XMS nog aan het evalueren is
- tweak met een wholesale aanbod komt dat prijstechnisch volstrekt niet interessant is omdat is omdat ze op dit moment alleen maar met KPN als wholesale aanbieder in zee konden
Het zou iig wel jammer zijn, zeker als ze het ook via precies dezelfde apparatuur als KPN moeten aanbieden. Mocht je daar bij tweak nog steeds wel een keuze in houden, dan is dat ondanks de prijs misschien nog wel interessant (zo heel slecht is KPN nou ook weer niet). We wachten dus 1 maart nog maar ff af....
Je hebt niets gemist, het is alleen zo dat het wholesale aanbod van KPN niet gereguleerd is, ik weet dat KPN zelfs voor het tv gedeelte verschillende varianten aanbied inclusief losse streams. Ik zag overigens een presentatie van KPN uit november 2009 waar cambrium (moeder bedrijf van tweak) als wholesale multiplay klant genoemd werd. Als ik heb de wholesale site van KPN kijk dan vermoed ik dat met de tarieven daar er prijstechnisch best nog wel eens een redelijk aanbod uit zou kunnen rollen (waarbij symmetrisch aanbiedingen relatief goedkoop zijn).eymey schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 21:47:
Hmm, waar haal je dat 3e punt vandaan, @joop99? Er is toch nog niks bekend volgens mij? Of heb ik wat gemist.
Het zou iig wel jammer zijn, zeker als ze het ook via precies dezelfde apparatuur als KPN moeten aanbieden. Mocht je daar bij tweak nog steeds wel een keuze in houden, dan is dat ondanks de prijs misschien nog wel interessant (zo heel slecht is KPN nou ook weer niet). We wachten dus 1 maart nog maar ff af....
We wachten af, ik ben trouwens benieuwd hoe het voor tweak met de installatie capaciteit uit gaat pakken.
En als ze voor TV de capaciteit van KPN gebruiken zou ik dat ook nieteens zo erg vinden... de streams van KPN zijn op dit moment best OK te noemen (ben iTV klant van ze).
We wachten af.... zolang het aanbod maar symmetrisch is en het incl. tv niet meer dan een euro of 55 p/mnd gaat kosten, dan hebben ze een potentiele klant aan me
Overigens, zat nog een beetje te denken... ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat, wanneer Tweak z'n FttH-diensten moest aanbieden in een soort KPN-keurslijf, ze dat dan zouden proberen.
Tweak is juist een bedrijf dat klanten een grote mate van vrijheid wil geven (als ik hun website moet geloven). Anyway, geduld hebben is moeilijk
[ Voor 73% gewijzigd door eymey op 17-02-2010 09:31 ]
Sterker nog, dat staat ook in de brief, ik zal even quoten:eymey schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 09:16:
Haha, vond dat "cursus" idee van hun website al zo 'verdacht'
Overigens, zat nog een beetje te denken... ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat, wanneer Tweak z'n FttH-diensten moest aanbieden in een soort KPN-keurslijf, ze dat dan zouden proberen.
Tweak is juist een bedrijf dat klanten een grote mate van vrijheid wil geven (als ik hun website moet geloven). Anyway, geduld hebben is moeilijk
"Ultimate Freedom"
Bij Tweak vinden we het blangrijk dat je met je verbinding kunt doen wat je wil. Een eigen webserver hosten of radiostation streamen? Je eigen netwerk opzetten? Downloaden tot je erbij neervalt? Met glasvezel wordt het pas echt leuk! Ga je gang, want je verbinding is van jou. "Ultimate freedom", noemen we dat.
Oftewel, ga ik ervan uit dat er niet zoals KPN een Xperiabox achtig ding komt, maar meer een soort van XMS oplossing. In ieder geval hoop ik dit van harte...
[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 19-02-2010 11:55 ]
Blijf dit een vreemd verhaal vinden !
Op de eerst plaats is nergens gecommuniceerd dat Tweak de derde ISP van Glashart gaat worden.
Op de tweede plaats liggen er volgens mij helemaal geen vezels in Poort ,daarmee is het dan nog vreemder dat er wel een Genexis zou zijn in de meterkast.
Beetje vreemd allemaal maar misschien mis ik een aantal berichten of zaken !!
mvg
als het goed is krijg je de TG789VN. Dit is nu het standaard modem voor de hele range van KPN diensten en media waar deze overheen gaan (ADSL, VDSL, FttH). Helaas uiterst dicht getimmerd en slecht functionerend, dat welDj-sannieboy schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 10:41:
Aanstaande vrijdag worden we hier aangesloten op KPN glasvezel. Ben benieuwd wat voor modem (speedtouch) er nu geleverd wordt. Las op internet iets over een nieuw glasvezel modem. http://glasvezel.gebruike...wthread.php?thread_id=122
Maar er is hoop
http://www.ipbforum.nl/ex....php?f=32&t=3409&start=45
Dat is inderdaad het 'nieuwe' modem waar ik op doelde. Deze heeft ook wireless N. Hoop dat ik gewoon prima online kan gamen met m'n PS3. Mijn buurman heeft ook sinds een aantal weken KPN glasvezel en daar werkt het iig gewoon goed. (Open NAT type in MW2)eymey schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 12:47:
[...]
als het goed is krijg je de TG789VN. Dit is nu het standaard modem voor de hele range van KPN diensten en media waar deze overheen gaan (ADSL, VDSL, FttH). Helaas uiterst dicht getimmerd en slecht functionerend, dat wel
Maar er is hoop
http://www.ipbforum.nl/ex....php?f=32&t=3409&start=45
We hebben het brons pakket. Daarbij krijg je dus 2 digitale decoders. Is het nu zo dat je echt 30Mbit krijgt of wordt er nog een deel afgesnoept voor de tv? Is me niet helemaal duidelijk.
5 maart komen ze hier om het modem e.d. te plaatsen. Hoop dat alles in een keer goed gaat. Voor de decoders hebben we vanuit de meterkast 2 CAT6plus kabels gelegd naar de woonkamer en slaapkamer dus dat zit wel goed. (lijkt me beter dan die power line adapters) Verder een kabel naar de gigabit switch welke het internet weer verdeeld. (allemaal cat6plus en cat5e) Telefoon aansluiting gaat ook vanuit de woonkamer naar de meterkast. HDMI kabels ook alvast binnen dus we zijn helemaal voorbereid.
EDIT:
Het meeste was al aanwezig in de meterkast omdat we nu Telfort internet en bellen hebben. Stroom is ookal aanwezig echter hoop ik dat er genoeg stopcontacten over zijn aangezien Telfort gewoon een modem gebruikt en KPN glas meerdere apparaten.
[ Voor 29% gewijzigd door Dj-sannieboy op 19-02-2010 11:55 ]
Hier moet ik zelfs nog stroom in de meterkast laten aanleggen. Maar het kan heel goed dat ik gewoon 220 vanuit de trapkast (waar hier alles staat) naar de meterkast maak zodat ook de Genexis op de UPS komt
Of ik moet m'n hele telecom-rig naar de meterkast verplaatsen maar in m'n vorige huis werd het daar soms zo warm dat er apparatuur door fikte. En ik vraag me af of het niet wat riskant is als er eens een leiding springt (ok ok, what are the odds....)
Ik heb de indruk dat die 30 mbit wel ook echt voor internet wordt gebruikt als ik de ervaringen hier zo lees. Je zal het echter niet helemaal halen, door de mega overhead van PPP bij dit soort snelheden...
TV en internet is inderdaad gescheiden. Je hebt ongeveer 10% overhead van PPP.eymey schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 11:49:
Ik heb de indruk dat die 30 mbit wel ook echt voor internet wordt gebruikt als ik de ervaringen hier zo lees. Je zal het echter niet helemaal halen, door de mega overhead van PPP bij dit soort snelheden...
Ja zoiets hoorde ik ook van de monteur die de glasvezel naar de meterkast heeft gelegd. Iets met kleuren ofzo groen en blauw? Hoef dus niet bang te zijn dat ik weinig van de 30Mb overhoudt omdat ik 2 digitale decoders heb.Adlermann schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:05:
[...]
TV en internet is inderdaad gescheiden. Je hebt ongeveer 10% overhead van PPP.
Waar de glasvezelmonteur aan refereert is de analoge tv variant (die niet meer door KPN geleverd wordt) , die loopt dacht ik over de "groene" glasvezel, data (internet, IP TV en voip) lopen over de "blauwe" glasvezel.Dj-sannieboy schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 13:15:
[...]
Ja zoiets hoorde ik ook van de monteur die de glasvezel naar de meterkast heeft gelegd. Iets met kleuren ofzo groen en blauw? Hoef dus niet bang te zijn dat ik weinig van de 30Mb overhoudt omdat ik 2 digitale decoders heb.
Zeker nu glashart misschien (via XMS maar wellicht ook andere aanbieders?) nu ook de meest populaire zenders via de DVB-C standaard daaraan toe wil gaan voegen. Ik snap dan ook echt niet waarom KPN dit niet gewoon blijft doorgeven, als dat via Glashart gewoon kan. Het is en blijft voor veel mensen erg belangrijk om gewoon zonder extra kastjes TV te kunnen kijken, of om dat iig op de 2e, 3e en verdere tv's te kunnen.
Om hierop weer aan te sluiten: er zijn enkele kabelproviders die ook gaan stoppen met analoogsingnaal...eymey schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 09:53:
Dat blijft voor mij nog steeds wel een groot nadeel, het ontbreken van analoog signaal bij KPN. Op zich kan ik zonder want dat doe ik nu ook, maar het zou voor zelfbouw PVR activiteiten of incidenteel op een usb-stick boven TV kijken wel handig zijn.
Zeker nu glashart misschien (via XMS maar wellicht ook andere aanbieders?) nu ook de meest populaire zenders via de DVB-C standaard daaraan toe wil gaan voegen. Ik snap dan ook echt niet waarom KPN dit niet gewoon blijft doorgeven, als dat via Glashart gewoon kan. Het is en blijft voor veel mensen erg belangrijk om gewoon zonder extra kastjes TV te kunnen kijken, of om dat iig op de 2e, 3e en verdere tv's te kunnen.
Verwijderd
1. Vervangen van het modem. Ik heb een TG789vn gekregen, opzich niks mis met het modem was het niet dat KPN de software simpel weg heeft verkracht! Als ze er voor zouden zorgen dat je de firewall uit kan schakellen en verder upnp/nat in order hebben dan is het een top modem. Ik heb geprobeerd om het modem te vervangen. Als PPPoE user: kpn@adsl-direct en password: kpn gebruikt maar het werkt niet. Standaard staat in het modem als gebruiker: MAC-adres-modem@direct-adsl en wat het wachtwoord is weet ik niet want dat laat hij niet zien. Iemand enig idee hoe ik dit modem kan vervangen of hacken om volledige functionaliteit te krijgen.
2. De TV decoder. De fan van de decoder maakt te veel geluid en staat constant aan. Ik kan hem vanaf de bank horen. Is dit normaal?
Edit: De afspraak staat er bij glashart gelijk in. Verder kon hij niets zeggen.
[ Voor 7% gewijzigd door Hyena op 19-02-2010 14:55 ]
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé
Yep, maar dan hebben ze waarschijnlijk op z'n minst het digitale aanbod goed op orde tegen een prijs ide niet hoger ligt dan het basis pakket....Adlermann schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:00:
[...]
Om hierop weer aan te sluiten: er zijn enkele kabelproviders die ook gaan stoppen met analoogsingnaal...
Je bent op zich goed bezig, het modem is niet te hacken, maar wel te vervangen. Wat jen og moet doen is met een ander modem op het juiste VLAN gaan luisteren. dan kan je met user: kpn@adsl-direct en password: MAC-address het TV en internet gedeelte krijgen. LETOP: je zult niet meer kunnen bellen met deze oplossing. Daarvoor MOET de oplossing van kpn gebruiken.Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 14:33:
Ik heb glasvezel van KPN maar ik woon in Uden. Ik heb een paar vragen en in het Uden topic kreeg ik daar geen reacties op en omdat dit topic iets populairder is dacht ik dat ik het ook hier even kan proberen.
1. Vervangen van het modem. Ik heb een TG789vn gekregen, opzich niks mis met het modem was het niet dat KPN de software simpel weg heeft verkracht! Als ze er voor zouden zorgen dat je de firewall uit kan schakellen en verder upnp/nat in order hebben dan is het een top modem. Ik heb geprobeerd om het modem te vervangen. Als PPPoE user: kpn@adsl-direct en password: kpn gebruikt maar het werkt niet. Standaard staat in het modem als gebruiker: MAC-adres-modem@direct-adsl en wat het wachtwoord is weet ik niet want dat laat hij niet zien. Iemand enig idee hoe ik dit modem kan vervangen of hacken om volledige functionaliteit te krijgen.
Verwijderd
Heb hele dag gedownload en tv stond ook tegelijk aan en totaal geen problemen gezien. Ik heb geen telefoon in mijn pakket dus de experiabox kon ik uitzetten.
Verwijderd
Zoals de sip server kun je zo bij het configuratie scherm komen. Dit is het overzicht scherm.
http://192.168.2.254/cgi/...server/ov/?be=0&l0=3&l1=3
Door de ov te vervangen met cfg kom je bij het configuratie scherm.
http://192.168.2.254/cgi/...erver/cfg/?be=0&l0=3&l1=3
Alleen het probleem is dat hij dan om een wachtwoord vraagt, ik probeer het wachtwoord te bruteforcen met als user Administrator. Hopelijk hebben ze de username niet veranderd. Ik laat nog van me horen.
KPN kennende dan hebben ze dat wachtwoord wel gewijzigd en een custom login. Dat doen ze bij alle experia boxenVerwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 01:37:
Ik ben een beetje met het de 789vn lopen klote en ik ben er achter dat je door de url een beetje manipuleert je eventueel toegang zou kunnen krijgen tot afgelsoten delen van het modem.
Zoals de sip server kun je zo bij het configuratie scherm komen. Dit is het overzicht scherm.
Alleen het probleem is dat hij dan om een wachtwoord vraagt, ik probeer het wachtwoord te bruteforcen met als user Administrator. Hopelijk hebben ze de username niet veranderd. Ik laat nog van me horen.
ROOT (admin) Access in Experiabox (SpeedTouch 780WL)
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 01:37:
Ik ben een beetje met het de 789vn lopen klote en ik ben er achter dat je door de url een beetje manipuleert je eventueel toegang zou kunnen krijgen tot afgelsoten delen van het modem.
Als ik dat zo lees vraag ik me steeds meer af waarom KPN ineens zonodig moest stoppen met het doorgeven daarvan
Het modem van XMS is van Genexis: eentje uit deze pagina - http://www.genexis.eu/products.php?id=ethernet_voip (dus OCG-118m, OCG-218m of OCG-1018m - kan het typenummer nergens achterhalen).
Ik ben erg enthousiast over de verbinding: No-nonse link met internet zonder poespas van de leverancier. Kan KPN nog een hoop van leren.