Het grote spoorwegentopic deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 54 Laatste
Acties:
  • 173.040 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Hallo, hier nog een treinengek.

Dit loopt verder van topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1369001

Hierin leg ik uit dat ik regelmatig met de TGV reis en deze 300 km/h rijdt. In het topic staat de technische info die ik via de SNCF heb gekregen vial mailing. (Mijn frans is prima)
Op hun site staat nog niet het koppel via Marne la Vallee direct naar Bordeaux. Dit gaat via een koppeltrein.

Hier een filmpje van in de TGV zelf. Dit is de route tussen Brussel en Parijs luchthaven met een GPS gemeten snelheid van 302-305 km/h en je merkt er geen moer van en je gelooft het niet.

Wie tussen parijs en brussel met de TGV reist moet opletten want om 11 minuten over het hele uur passeert de TVG langs de snelweg een bord met Bruxelles 180 kilometres en 43 minuten later sta je in Brussel :P

Vaak moet ik naar Bordeaux en dan ga ik met de auto naar Brussel en reis per TGV verder. Ik zit meer uren in de TGV dan in Nederlandse treinen want tussen Oss en Den Bosch meet ik 117 km/h en dat is traag :X

Naar Eurodisney bijvoorbeeld win je vanaf Brussel ruim 2 uur reistijd vergeleken met de auto want de TGV stopt recht onder het park :D
'
In de TGV.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die treinen zijn er ook op gebouwd om je er wenig van te laten merken. Een cabrio-uitvoering van de TGV is om meerdere redenen ondenkbaar. Het enige wat je doorgaans merkt is dat je wat langer dooraccellereert, hij trekt niet eens noemenswaardig sneller op.

Wat ik me afvraag is of je ook andere hogesnelheidstreinen kent? Je zou eens voorin de ICE-3 moeten zitten tussen Koeln en Frankfurt. Over de schouder van de machinist meekijken is een van de manieren waarop je *wel* merkt hoe gruwelijk snel je reist :o

Persoonlijk vind ik TGV en derivaten (Thalys en Eurostar) maar hogesnelheids-kippenhokken, In 2e klas zit je echt krap. Doe mij maar ICE of X2000, die zijn tenminste op de wat grotere reiziger berekend.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Met mijn zus heb ik 2e klasse gereist en het is niet krap voor mijn lengte van 175 cm.
Voor mijn werk naar Bordeaux reis ik wel 1e klasse en dat is beter en wat meer ruimte.

Ik trakteerde mijn zus en om nu 4 enkeltjes 1e klasse te kopen gaat me wat te ver ;)
1e klasse in de TGV :)

van Brussel naar Bordeaux is krap 6 uurtjes en kost per 1e klasse voor een retour een vette 200 euro.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2009 17:49 ]

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Gisteren zag ik de Belgenstam ook: tractie door een 11.8, daarachter I10 en een I6-je, en achteraan een rode Traxx.

We are shaping the future

• mrsar
  • Laatst online: 16:07

mrsar

waar een sar is,is een wodka

zagnet de benelux trein langskomen op sloterdijk,viel me op dat er nu inderdaad fyra op de wagons staat,had ik nog niet eerder gezien terwijl ikdie trein bijna iedere dag langs zie komen als ik op mijn trein wacht :+

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@freijman: de Eurostar mag en gaat gewoon 300 hoor. Zie bijvoorbeeld de Eurostar die in 1:27 van Parijs naar Calais rijdt. Een TGV doet dat met stop in Lille in 1:30 of 1:33.
En het is 330 km, dan krijg je een gemiddelde snelheid van 227 km/h.

Dat haal je niet als je niet harder dan 240 km/h kan rijden.
En aan 15kV zal het niet liggen, want daar is de Eurostar helemaal niet voor geschikt.

Signatures zijn voor boomers.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12

Luke!

#Treinbaas
DaannO schreef op donderdag 17 september 2009 @ 14:10:
Even een korte en vooral domme vraag :P Weet iemand waarom bij het CS in Amsterdam er al maanden twee spik splinter nieuwe sprinters staan die de hele periode niets te doen hebben gehad? Waarom zetten ze die dingen dan niet in?
Dat zijn SLT's en NSR neemt die dingen niet in dienst c.q. neemt geen nieuwe SLT's af van de fabrikanten zolang ze niet voldoende goed functioneren.

• IJnte
  • Laatst online: 20:09
Het gaat zelfs al gratis treintjes opleveren ;)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Huh, extra treintjes, gratis? Wat is er gaande?

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Maasluip schreef op donderdag 17 september 2009 @ 18:19:
@freijman: de Eurostar mag en gaat gewoon 300 hoor. Zie bijvoorbeeld de Eurostar die in 1:27 van Parijs naar Calais rijdt. Een TGV doet dat met stop in Lille in 1:30 of 1:33.
En het is 330 km, dan krijg je een gemiddelde snelheid van 227 km/h.

Dat haal je niet als je niet harder dan 240 km/h kan rijden.
En aan 15kV zal het niet liggen, want daar is de Eurostar helemaal niet voor geschikt.
Dat kan wel kloppen, maar de eerste modellen in ieder geval niet :)

1 uur 30 minten klopt, maar van Charles de Gaulle naar Bruxelles Midi is langer geworden sinds de omweg via Lille. De lijn loopt niet recht en de route is iets langer, namelijk 309? km en dat doet hij in 68 minuten.
Na 90 minuten sta je onder Euro Disney, dus komt er 24 kilometer bij die hij ook in 10 minuten overbrugt.

Leuk dat je intresse deelt :) Dat hoor ik graag :)
Op de GPS die mijn zus mat toen ik filmde was de snelheid 302-305 km/h en dat is stevig doorkaggelen. Het speciale high speed spoor is nu doorgetrokken tot in Brussel en daarom rijdt de TGV 3 a 4 minuten na vertrek al 300 km/h.
Hij heeft dus in totaal 8 minuten nodig om op snelheid te komen en om stil te staan (2 * 4 minuten), dus verlies je 4 minuten aan volle snelheid ; 20 kilometer. In 68 minuten legt hij dus 309 km af.
Ik ken dat traject uit mijn hoofd want elke maand zit ik in de TGV.

Het prettige is dat hij optrekt, dan zijn snelheid constant houdt en dan ook synchroon afremt. Op 2 minuut 11 in het filmpje passeren we een voedingsunit. Dit zie je omdat het filmpje maar 30 fps is.
Toen ik naar huis reed in mijn Nissan QashQai vanut Brussel reed ik 135 km/h en ik leek nog stil te staan. Ik rij altijd iets te snel en dat is geen opzet, maar in deze auto merk je vrijwel niets bij 120 km/h en 50 km/h is stilstaan :+

Voorbeeld van een typisch traject in Nederland: Den Bosch-Oss-Nijmegen.
Van Den Bosch naar Oss is het 19 km en kun je de 300 km niet halen, maar als je 220 km/h neemt zal je in plaats van 13 minuten in 9 minuten in Oss staan, dus 4 minuten winst op dat kleine stukje. Van Oss naar Nijmegen is het 24 km per spoor en omdat het spoor bij Ravenstein enkelspoor is doet de sneltrein er 18 minuten over en als je 200 km/h zou aanhouden red je het in 11 minuten, dus 7 minuten winst.
Over een afstand van 43 kilometer spoor win je al 11 minuten!
Als er 60 mensen in die trein zitten die 60 euro per uur kosten is dat al een winst van 12.000 euro per 43 kilometer. dat kost het niet aan elektra, dus ik roep niet zomaar dat de TGV in Nederland ook een succes zal worden. Tussen Den Bosch en Utrecht haal je met gemak 300 km/h en tussen Utrecht en Arnhem ook.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2009 21:19 ]

• Alex)
mrsar schreef op donderdag 17 september 2009 @ 17:59:
zagnet de benelux trein langskomen op sloterdijk,viel me op dat er nu inderdaad fyra op de wagons staat,had ik nog niet eerder gezien terwijl ikdie trein bijna iedere dag langs zie komen als ik op mijn trein wacht :+
Het Fyra-merk staat alleen op de stammen die ook daadwerkelijk op de HSL rijden. Ook aan de binnenzijde is Fyra-branding aangebracht, waaronder affiches over reistijden en hangertjes met veiligheidsvoorschriften.

Op de andere Benelux-stammen staat geen logo, en is ook aan de binnenzijde niks toegevoegd qua Fyra-branding.

• IJnte
wildhagen schreef op donderdag 17 september 2009 @ 20:35:
Huh, extra treintjes, gratis? Wat is er gaande?
Boeteclausule voor Bombardier.. NS heeft nog geen enkel stel overgenomen omdat er zoveel software problemen zijn (gekoppelt rijden van een viertje en een zesje gaat erg slecht). Volgens mij was het plan ze zo snel mogelijk in te zetten, aangezien de plan-v en plan-t stellen nu tegen het einde van hun levensduur aanhikken. Het gaat er op lijken dat de SLT pas naar alle waarschijnlijkheid in 2010 echt gaan rijden. NS is volgens mij zo slim geweest om een goed contract met de fabricant op te stellen. Niet zoals met dat NS Hispeed V250 debacle.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
IJnte schreef op donderdag 17 september 2009 @ 21:46:
[...]
Boeteclausule voor Bombardier.. NS heeft nog geen enkel stel overgenomen omdat er zoveel software problemen zijn (gekoppelt rijden van een viertje en een zesje gaat erg slecht).
Dat is niet waar, er zijn wel degelijk enkele stellen officieel afgenomen (sowieso de 2401, 2402, 2601 en 2602). Dat 't gratis treintjes gaat opleveren is wel erg kort door de bocht...

Na een hoop lelijke woorden en met maarliefst 320 minuten vertraging, en daardoor geen fatsoenlijke fotostek meer :-(, vertrok Veolia's 208 vandaag naar die Schweiz.
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/010003.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/site/photos/groot/010012.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Luke! op 17-09-2009 22:23 ]

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:49

Fisico

by Fabian

LauPro schreef op maandag 14 september 2009 @ 14:46:

Om deze discussie maar weer open te breken. Is het niet mogelijk om het stuk tot Driebergen-Zeist driesporig te maken?
Het is heel goed mogelijk en ook al jaren de bedoeling geweest. Het plan was om zowel de a12 als de spoorlijn te verbreden. Probleemgebieden zijn inderdaad Bunnik (de krattenstapel van Vrumona), wat huizen in Driebergen en het tochal verknipte dorp Maarn. Voor de doorstroming zou het wel een stuk beter zijn.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 20:47

LauPro

Prof Mierenneuke®

Fisico schreef op donderdag 17 september 2009 @ 22:27:
Het is heel goed mogelijk en ook al jaren de bedoeling geweest. Het plan was om zowel de a12 als de spoorlijn te verbreden. Probleemgebieden zijn inderdaad Bunnik (de krattenstapel van Vrumona), wat huizen in Driebergen en het tochal verknipte dorp Maarn. Voor de doorstroming zou het wel een stuk beter zijn.
Eerst zeg je heel goed mogelijk en daarna dat het niet kan ivm de krattenstapel :? . Wat vind je van mijn andere plan? Om het spoor gewoon om Bunnik (en Maarn) heen te leggen naast de snelweg?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• IJnte
Luccus schreef op donderdag 17 september 2009 @ 22:22:
[...]
Dat is niet waar, er zijn wel degelijk enkele stellen officieel afgenomen (sowieso de 2401, 2402, 2601 en 2602). Dat 't gratis treintjes gaat opleveren is wel erg kort door de bocht...

Na een hoop lelijke woorden en met maarliefst 320 minuten vertraging, en daardoor geen fatsoenlijke fotostek meer :-(, vertrok Veolia's 208 vandaag naar die Schweiz.
[afbeelding]
[afbeelding]
Mooie plaatjes weer hoor:) Gaat de 208 naar zwitserland om te worden verlengt :? Ik was er niet van op de hoogte dat die stellen al officieel afgenomen waren, aangezien er nog zoveel mee aan de hand is. Aan de andere kant.. als ze niet waren afgenomen hadden ze ook niet in proefbedrijf gedraait natuurlijk.. Maar goed. ze hebben wel een contract met kleine lettertjes, en die lijken nu wel effect te gaan hebben. Het mag duidelijk zijn dat de NS gewoon goede stellen wilt hebben. Ze hebben geen haast dus kunnen ze nu de fabrikant te gelegenheid geven om ze goed op orde te krijgen..
LauPro schreef op donderdag 17 september 2009 @ 22:32:
[...]
Eerst zeg je heel goed mogelijk en daarna dat het niet kan ivm de krattenstapel :? . Wat vind je van mijn andere plan? Om het spoor gewoon om Bunnik (en Maarn) heen te leggen naast de snelweg?
Volgens mij zegt hij: Ja, maar.. Bunnik is een lastig punt, en ook rondom het station van driebergen zal eerst wat moeten gebeuren voordat dat 3 sporig kan worden (denk aan een tunnelbak voor het verkeer aldaar).

[ Voor 17% gewijzigd door IJnte op 17-09-2009 23:12 ]

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
IJnte schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:09:
[...]

Mooie plaatjes weer hoor:) Gaat de 208 naar zwitserland om te worden verlengt :?
Ja, die is de 207 achterna (zie post op 27 augustus).
Hoe was Stockholm? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Luke! op 17-09-2009 23:18 ]

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

IJnte schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:09:
Volgens mij zegt hij: Ja, maar.. Bunnik is een lastig punt, en ook rondom het station van driebergen zal eerst wat moeten gebeuren voordat dat 3 sporig kan worden (denk aan een tunnelbak voor het verkeer aldaar).
Ken je de situatie daar? De overgang is al driesporig.... Bedoel die tunnelbak kost tig miljoen en gaat er voorlopig echt niet komen als het aan ProRail ligt. Dus dan maar om de ellende heen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Luccus schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:17:
[...]
Ja, die is de 207 achterna (zie post op 27 augustus).
Hoe was Stockholm? :)
Okidoki :)
offtopic:
Heel nice :) Mooie stad, veel te zien ook. Ook een super OV systeem daar.. Kan NL nog wat van leren :P
LauPro schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:22:
[...]
Ken je de situatie daar? De overgang is al driesporig.... Bedoel die tunnelbak kost tig miljoen en gaat er voorlopig echt niet komen als het aan ProRail ligt. Dus dan maar om de ellende heen zou ik zeggen.
Nee ik ken de situatie daar niet, maar kom er wel minimaal 10x per week overheen ;) Ik weet wat er speelt dus, en dat die betreffende overgang al 3 sporig is weet ik ook. Echter, het wegverkeer aldaar kan een nog langere sluiting van de overwegen niet aan. Er moet dus een tunnelbak komen voordat daar de frequentie flink verhoogt kan worden.

[ Voor 48% gewijzigd door IJnte op 18-09-2009 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

IJnte schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 09:59:
Nee ik ken de situatie daar niet, maar kom er wel minimaal 10x per week overheen ;) Ik weet wat er speelt dus, en dat die betreffende overgang al 3 sporig is weet ik ook. Echter, het wegverkeer aldaar kan een nog langere sluiting van de overwegen niet aan. Er moet dus een tunnelbak komen voordat daar de frequentie flink verhoogt kan worden.
Is dat wel zo? Want nu worden veel treinen vertraagd omdat er te weinig capaciteit is. Op het moment dat die gewoon op volle snelheid daar doorheen kunnen rijden kunnen de sluittijden weer iets korter worden.

Bovendien als men het trace naast de snelweg legt is het natuurlijk eenvoudig mogelijk om gewoon een viaduct te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Het volledig verleggen van het trace zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Echter dit vergt miljoenen/miljarden investeringen omdat alles verplaast (sporen, beveiliging, seinen, perons) moet worden. Ook een overgang bij de afrit maarsbergen van de A12 zal bij een frequentieverhoging ondertunnelt moeten gaan worden. Elke ochtend weer staat er een file op de A12 bij de afrit maarsbergen, omdat de overgang een aantal minuten dicht staat, en al het verkeer wat direct aan de aangelegen afrit ligt niet door kan stromen. Het is echt wel een goed idee om het stuk tussen Utrecht en Arnhem op ten duur uit te gaan bereiden, maar voorlopig zal dit alleen kunnen gebeuren door blokverdichting en het aanleggen van extra inhaalsporen (of het gebruik daarvan bevorderen). Knelpunten zijn zoals Fisico al aangaf, driebergen en bunnik (het bedrijventerein aldaar ligt dicht op het spoor en ook aan de andere kant door de A12 ingeklemd). Een plan om station ede-wageningen te gaan verbouwen ligt al in de maak. Verder zullen het inderdaad een (beperkt) aantal woningen kosten, maar vooral ondertunneling van het spoor voor het wegverkeer zal een hoge kostenpost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Alex) schreef op donderdag 17 september 2009 @ 21:21:
[...]

Het Fyra-merk staat alleen op de stammen die ook daadwerkelijk op de HSL rijden. Ook aan de binnenzijde is Fyra-branding aangebracht, waaronder affiches over reistijden en hangertjes met veiligheidsvoorschriften.

Op de andere Benelux-stammen staat geen logo, en is ook aan de binnenzijde niks toegevoegd qua Fyra-branding.
Fyra branding? ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.cyberhq.nl/~marco/fyraxxxx.jpg

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:33

DDX

dion_b schreef op donderdag 17 september 2009 @ 12:58:
Gisteren iets raars gezien: rond 19u stond ik op A'dam Sloterdijk te wachten op de "IC" naar Schiphol, toen op dat spoor een 11.8 (NMBS/Benelux) voorbij kwam rijden met vrij oud getrokken NMBS materieel erachter (ben er niet zo in thuis, ik geloof M4 of I6) ipv regulier Beneluxmatereel. Was dat iets uitzonderlijks, of worden Beneluxen in hun herfsttijdagen standaard met NMBS materieel gereden?
Vanavond rond 7 uur iets voor A'dam cs (uit richting muiderpoort) :

Afbeeldingslocatie: http://dl.a2000.nu/ddx/got/nmbs-benelux.jpg

De trein daarna niet meer gezien op cs of rangeerterrein aan andere kant.
dus niet gezien welke lok ervoor zat

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Ik zeg dat het best kan om er 4 sporen van te maken en dat er helemaal niet zoveel problemen zijn. Vrumona en die paar huizen her en der kan je financieel wel oplossen.

Bij het station is het spoor inderdaad drie breed, maar dat loopt niet lang door. Bij de volgende overweg (richting Arnhem) is het alweer twee en dat blijft het dan tot de afgraving bij Maarn. De overweg bij het station moet echt anders, want de spoorbomen zijn nu al lang dicht en de file staat tot op de snelweg en bijna tot in Zeist. Ook voor aanpassingen daar zijn al veel plannen gemaakt, maar die lopen altijd weer ergens op vast.

Om Bunnik en Maarn heen is erg lastig. Aan de andere kant van de snelweg staan veel meer huizen dan je vanuit de trein denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

bij Bunnik moet je vooral om het bedrijventerrein aan de noordkant en de flessenzaak (noem het maar even zo, is een groothandel in frisdrank) aan de zuidkant. Bij Maarn is het probleem zo mogelijk nog erger, aan de zuidkant nog enigsinds rek (hoewel, de A12 komt wel erg dichtbij), aan de noordkant vrijwel direct huizen naast de spoordijk (zit nog net een fietspad tussen)... dat ga je daar niet 3 of 4 sporig maken zonder het gehele traject (+A12!) te verleggen...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Kort opgesomt dus de volgende opstakels om Ede-wageningen - Utrecht 3 of zelfs 4 sporig te maken:
  • Bedrijventerrein Bunnik
  • Overweg Driebergen
  • Overweg Maarsbergen
  • Station Maarn
Volgens mij kan er al het een en ander bereikt worden met blokverdichting en het ondertunnelen van de 2 drukste overwegen. Kost al een hoop geld, maar kan wel de capaciteit van de lijn zeker met 5-10% verhogen (aannamens overigens). Het zal de komende tijd toch niet gebeuren, aangezien eerst Utrecht centraal op de schop moet en een spoor moet gaan missen in die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik vind het wel frappant dat mijn eerdere opmerkingen over de problemen (en vooral filevorming op de snelweg) bij Driebergen-Zeist nu gewoon bespreekbaar zijn geworden :) .

Als het wegverkeer nou zoveel last heeft van het spoor, is het dan niet handiger om gewoon een viaduct over het spoor te maken voor het autoverkeer? Het ziet er misschien wat raar uit maar het is toch al een vrij mislukte omgeving imo daar.

Een andere optie zou zijn om gewoon de sporen in een overkapping te maken over de bestaande sporen heen (op moeilijke plekken). Het loopt grotendeels toch in een bosreik gebied, daar zie je dan niets van. En bij sneeuwvorming zal dat het enige stukje zijn wat wel gewoon bereden kan blijven worden ;) . Met stormen e.d. liggen juist daar vaak bomen op de rails.

En imo zou het ook een hoop schelen om die goederentreinen van dat stuk af te halen, daar hebben we toch mooi de Betuweroute voor? Als het tijdelijk eensporig gaat worden daar dan zullen er tijdelijk (veel) bussen moeten rijden. Met desnoods een ontheffing om op bepaalde stukken op de vluchtstrook te kunnen rijden.

[ Voor 17% gewijzigd door LauPro op 18-09-2009 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

LauPro schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 22:18:

Als het wegverkeer nou zoveel last heeft van het spoor, is het dan niet handiger om gewoon een viaduct over het spoor te maken voor het autoverkeer? Het ziet er misschien wat raar uit maar het is toch al een vrij mislukte omgeving imo daar.
Jammer alleen dat gemeente utr. heuvelrug (driebergen) de omgeving zit als entree van de heuvelrug / stichtse lustwarande. Het kan allemaal mooier daar en dat zie ik meer zitten dan het lelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Maar hoe zie je dat voor je dan? Ze hebben net dat stationsgebied daar gerenoveerd, lijkt mij moeilijk dat de alles weer open kunnen breken. Voor een tunnelbak zal het station groter moeten worden (viersporig) en dat komt eigenlijk gewoon neer op het slopen van het karakteristieke Driebergen-Zeist station.

Bij vrijwel alle andere oplossingen die je kan bedenken zal er aan weerszijden minimaal 10-15 meter vrijgemaakt moeten worden.

Het zou wel mooi zijn als ze prefab tunnelelementen hebben die je gewoon in een gat kan hijsen. Dan zou je zo in 1 nacht een onderdoorgang kunnen realiseren voor het autoverkeer.

• IJnte
LauPro schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 22:18:
Ik vind het wel frappant dat mijn eerdere opmerkingen over de problemen (en vooral filevorming op de snelweg) bij Driebergen-Zeist nu gewoon bespreekbaar zijn geworden :) .
dat er problemen zijn daar mogen duidelijk zijn. Echter de motivatie die je daarvoor gaf sloeg nergens op(wegverkeer boven spoorverkeer qua prioriteit). Jij haat overwegen gewoon.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:31

DinX

Motormuis

Voor de liefhebbers misschien een uitstapje waard (het is wel in Luik, België).
Dit weekend is de officiële opening van het nieuwe HSL-station van Luik-Guillemins . Een,imho, prachtig staaltje van architectuur.

http://www.architectenweb...tie_detail.asp?iNID=21485

Afbeeldingslocatie: http://www.architectenweb.nl/bin/news/145466.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.architectenweb.nl/bin/news/145468.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.architectenweb.nl/bin/news/145470.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3186/2496658812_e2d96ff9c5.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door DinX op 19-09-2009 11:28 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Tha_T
  • Laatst online: 14:17
Het is idd een mooi station. Alleen jammer dat het in Luik ligt. Hét afvoerputje van België

• DinX

DinX

Motormuis

Tha_T schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 11:26:
Het is idd een mooi station. Alleen jammer dat het in Luik ligt. Hét afvoerputje van België
Klopt. Je kan best in en rond het station blijven, want Luik is voor de rest 1 doffe, grijze, vuile bende.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
DinX schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 11:25:
Dit weekend is de officiële opening van het nieuwe HSL-station van Luik-Guillemins . Een,imho, prachtig staaltje van architectuur.

[afbeelding]
Fraai bouwwerk ontworpen door Calatrava idd. Enig idee van waaraf dat bovenste plaatje is gemaakt?

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik denk een helikopter, want ik kan nergens een hoog gebouw vinden in die hoek.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou... de foto is vanuit het zuidoosten gemaakt (want rechts zie je het voorplein) en laat nu net aan die kant (op een berg) de basilique du Sacre Coeur en het Mémorial Interallié staan. Het kan best zijn dat die foto vanaf een van die bouwwerken gemaakt is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

DinX schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 11:25:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Heel leuk al dat glas....maar ik wil echt niet weten hoe warm het daar in de zomer is als het 30 graden en onbewolkt is. Dat wordt een broeikas die je nooit meer koud krijgt :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

De laatste keer dat ik daar ben geweest (1/2 jaar geleden) was dat station al aan alle kanten aan het roesten, waren die dakplaten viesgroen van de alg, was het voorplein één grote bende en zag het er absoluut niet uit of het een nieuw station was. Ik hoop dat het nu beter is...

• Jorrit
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:00
Ben ik de enige die dat station eigenlijk niets bijzonders vind? Een kap met glas zoals ze al maken sinds de 19e eeuw met wat modernere lijnen.

• AW_Bos
  • Laatst online: 20:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ben er in maart dit jaar nog geweest.
Zie ook deze foto en klik vooral even verder voor de rest van de foto's. Dan zie je dat Luik toen nog erg in verbouwing was. End t dak is ook te hoog.
Ik vraag me af wat er wel niet moet gebeuren om een glasplaat te vervangen die stuk is. :X
Van bovenaf is dat niet te doen.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3186/2496658812_e2d96ff9c5.jpg

Meer belgischer kan het niet. De gele wegaanduiding is zogoed als vergaan, maar wel een station dat vele miljoenen kost.
Met de hitte van het glas zal het wel goed zitten. Als het glas een zilverfilm heeft weerkaatst het 80% van alle warmte en er staat altijd tocht want de treinen moeten er ook doorheen kunnen, dus er is direct contact met de buitenlucht. Ik denk dat hitte geen probleem is.

Hoe houdt je dat schoon met die vele voegen enzo? :P

Luik, ach ja. Eerst een mislukte brug bij Visé en dan dit.
Niets tegen Belgen want ik mag dat volk graag, maar de regering doet ook maar wat. HSL is leuk, maar het station van Marne la Vallée ziet er van de buitenkant ook maar grijs uit en de klok boven het station was/is defect. Handig :D . What the fck. Ze weten niet eens op welk spoor de TGV zou aankomen en je moet ook maar net even in de gaten hebben dat er een koppelterin binnenrolt en wij bij het eerste koppel stonden en onze plaats 450 meter verderop was. Gelukkig kan ik heel goed Frans en heb de machienist gevraagt om te wachten totdat wij konen instappen. Dat noem ik aardig. Hij moest 2 minuten extra wachten en deed dat ook :) Zo ver stonden wij vooraan en ons rijtuig zat in het derde koppel!
Leuk als je dat niet weet :ahum:

Machinist: Achterste koppel gaat via vliegveld naar Brussel zonder tussenstop in Lille. Middelste koppel stopt in Lille en keert dan terug naar Nice. Het voorste koppel waar wij stonden stopt op het vliegveld en reist in een ruk naar Luik. Leuk als je auto in Brussel staat geparkeerd en dat leverde een officiële klacht op die ik bij de NCSF heb ingediend in vol Frans en uitgelegd dat vreemde mensen in de war raken als ze het spoorweg niet kennen en zo terinen missen of ergens anders terecht komen. Mazzel dat ik wel alert ben en het vlug doorhad.
Bericht is in behandeling en hebben de klacht op de agenda gezet en ik heb de mail geschreven gekregen en niet via een macro zoals ze hier doen.

Mijn zus heeft versleten kniën en die kan geen sprint trekken (leg dat maar even uit). Je zou zomaar in Luik staan, vet probleem en een zus die over de flos is.
Nu weet ik toevallig dat de TGV uit Paris Gare du Nord 57 minuten later vertrekt en je bij een gemiste trein kunt omboeken (kosteloos). Met de RER sta je er in 21 minuten, dus er zou niets aan de hand zijn geweest, maar ze hadden het wel mogen aangeven want zijn zus raakte aardig in paniek. Zij kan geen Frans spreken en Engels verstaan de meeste Fransen niet of het is gebrekkig VMBO Engels.

Ik reis vaker per TGV en vaak eerste klas en deze keer eens 2e klas en zoveel verschil is er niet. Ik vind de 2e klas van de TGV prima vero. Mijn baas vergoed 1e klas, maar je hebt er geen aanspraak en je mist alle achtergrondgeluidjes van mensen en enthousiaste kinderen die voor het eerst reizen met deze snelle trein.
Ook dat heeft zijn sfeer. In de eerste klas kan ik wel slapen met muziek op en stoort niemand me.
Mijn zus had nog nooit in een TGV gezeten en vond het kicken. Ik heb haar getrackteerd op 2 dagen Euro Disney en haar vrij gehouden. Ze zit in de bijstand en heeft PDD-NOS en dit kreeg ze voor haar verjaardag van haar oudste broer. Echt top en al helemaal prettig is dat de TGV recht onder het park stopt in een zit vanuit Brussel. Naar Brussel vanuit Oss met de auto want met de trein is het vanuit Oss zeker een vol uur langer. Geen files gehad en Brussel in 93 minuten gereden.
Prent is binnen :( Ik reed in mijn Nissan QashQai 144 km/h en er was geen man op de weg, dus waar is het gevaar dan??? :(
Al met al 900 euro inclusief eten wat daar best overpriced is, maar dat was het dik en dubbel waard en zeer geslaagt. Een beetje diner kost voor 2 personen 140 euro.

Ook eten in de TGV is niet aan te raden. Het is erg prijzig en je doet jezelf een plezier als je zelf wat meeneemt zoals een complete lunch.

Niets boven ons eigen water uit de kraan want in Frankrijk is het drinkwater sterk gechloreerd en drink het niet! Koop dan bronwater op het station zelf.
Die fout maakte ik een keer en meteen 2 dagen aan de dunne.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2009 21:07 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 20:42:
[afbeelding]
[...]

Luik, ach ja. Eerst een mislukte brug bij Visé en dan dit.
Niets tegen Belgen want ik mag dat volk graag, maar de regering doet ook maar wat. HSL is leuk, maar het station van Marne la Vallée ziet er van de buitenkant ook maar grijs uit en de klok boven het station was/is defect. Handig :D . What the fck. Ze weten niet eens op welk spoor de TGV zou aankomen en je moet ook maar net even in de gaten hebben dat er een koppelterin binnenrolt en wij bij het eerste koppel stonden en onze plaats 450 meter verderop was. Gelukkig kan ik heel goed Frans en heb de machienist gevraagt om te wachten totdat wij konen instappen. Dat noem ik aardig. Hij moest 2 minuten extra wachten en deed dat ook :) Zo ver stonden wij vooraan en ons rijtuig zat in het derde koppel!
Leuk als je dat niet weet :ahum:
Eh, leuke kritiek op Marne la Vallee, maar WTF heft dat met Belgen te maken :?

Wikipedia: Marne-la-Vallée
Marne-la-Vallée is a new town located near Paris, France.
Verder:
Machinist: [in Franse trein]

[...]

Zij kan geen Frans spreken
Wederom, dit is puur een Franse aangelegenheid (waarbij je je af mag vragen of het niet gewoon de verantwoordelijkheid van je zus is om de taal van het land waar ze in reist te verstaan). Belgie heeft er niets mee te maken :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Ik snap die plottwist ook niet helemaal.. TGV ok, Liège, ok, maar de rest :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 20:42:
Meer belgischer kan het niet. De gele wegaanduiding is zogoed als vergaan, maar wel een station dat vele miljoenen kost.
Gele wegmarkering dient voor tijdelijke wegmarkeringen. En wat heeft Marne-la-Vallé met België te maken?

[ Voor 7% gewijzigd door DinX op 20-09-2009 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemiddag :)

Punt: Dit is een treinen en spoorwegentopic en als het louter over België zou gaan moet dit wel in de topictitel.

Wagonaanduiding ontbreekt volledig!

@dion_b: Niet iedereen kan Frans spreken en dat aandeel is lager dan je denkt vermoed ik. Wil je een beetje meekunnen in Frankrijk en België dan is HAVO Frans als een minimum criteria want ze praten nogal vlug, heel vlug. Zelfs met mijn VWO Frans kan ik het soms moeilijk bijhouden.
Engels is dus de wereldtaal en ook Fransmannen mogen wel eens beter Engels leren :P O-)

Ik vergelijk alleen de stations langs de HSL spoorlijnen hoe groot het verschil is.
Station Brussel heeft al helemaal geen wow factor. En als je buiten stapt aan de Oostkant moet je opletten want oversteken is spelen met je leven daar, maar je staat dan wel recht voor het politiebureau :X
De oversteek is 2 meter na de klapdeuren.

Brussel is meer station dan het pareltje van Luik :P

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:24:
Goedemiddag :)

Punt: Dit is een treinen en spoorwegentopic en als het louter over België zou gaan moet dit wel in de topictitel.
Volledig mee eens, maar jij bent toch degene die Marne la Vallee en de omroepen in TGV rond Paris aanhaalt als voorbeelden van "Belgischer kan het niet" :?
@dion_b: Niet iedereen kan Frans spreken en dat aandeel is lager dan je denkt vermoed ik. Wil je een beetje meekunnen in Frankrijk en België dan is HAVO Frans als een minimum criteria want ze praten nogal vlug, heel vlug. Zelfs met mijn VWO Frans kan ik het soms moeilijk bijhouden.
Engels is dus de wereldtaal en ook Fransmannen mogen wel eens beter Engels leren :P O-)
Ik zeg ook niet dat ik het kan (heb Frans destijds ook op eerste mogelijkheid laten vallen), maar dat neemt niet weg dat het eigen verantwoordelijkheid is. En dat is echt niet anders in NL. Als ik in de trein zit van A'dam naar Nijmegen en dat ding wordt bij Arnhem opgeheven, wordt dat ook alleen in NL omgeroepen. Dan is FR toch echt meer wereldtaal dan NL. Versta je het niet? Zoek een conducteur en vraag het na. Desnoods met handen en voeten kan hij het dan uitleggen.
En het kan veel erger. Ga eens in Budapest naar Keleti Palyaudvar, waar de meeste internationale treinen vertrekken. Er wordt alleen in het Hongaars omgeroepen, en al zou je daar iets van begrijpen, door de galm in het mooie 19e eeuwse station is er alsnog geen drol van te verstaan.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 20-09-2009 13:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik heb gisteren ontdekt dat ook de Plan-V tjes voorzien worden van bestickering op de deuren voor het meenemen van fietsen en rolstoelen.

Afbeeldingslocatie: http://i37.tinypic.com/ojh849.jpg
Tot toen heb ik hem nog nooit eerder op NS-stoptreinen gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_T
  • Laatst online: 14:17
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2009 @ 12:24:
In een discussie over een Belgisch station over een Franse beginnen is dermate ver van mekaar af dat ik de link niet zie
Mijn ervaring is anders; Als je het probeert en je komt er niet uit wacht men 9 vd 10 keer geduldig op je. Dat zij zo snel praten betekent niet dat dat andersom ook moet hoor :')
AW_Bos schreef op zondag 20 september 2009 @ 13:48:
Ik heb gisteren ontdekt dat ook de Plan-V tjes voorzien worden van bestickering op de deuren voor het meenemen van fietsen en rolstoelen.

[afbeelding]
Tot toen heb ik hem nog nooit eerder op stoptreinen gezien.
Op de Veolia-treinen in Limburg staan ze wel erop. Maar bij de NS is dit ook een eerste keer voor mij inderdaad

[ Voor 20% gewijzigd door Tha_T op 20-09-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Tha_T schreef op zondag 20 september 2009 @ 13:50:
Op de Veolia-treinen in Limburg staan ze wel erop. Maar bij de NS is dit ook een eerste keer voor mij inderdaad
Intercity's van de NS dragen deze bestickering al enkele maanden. Zijn er overigens ook al DD-AR'etjes mee gespot?

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 20-09-2009 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Ex-werknemer schroeft spoorstaven los: 15 gewonden bij treinongeval Roemenië

Bij een treinongeluk in het zuiden van Roemenië zijn vandaag vijftien mensen lichtgewond geraakt. Een voormalige werknemer van de spoorwegen werd opgepakt omdat hij ervan verdacht wordt de schroeven van de rails te hebben losgemaakt. De locomotief en zeven wagons van een hogesnelheidstrein ontspoorden en kantelden enkele minuten na het vertrek uit het station van Craiova. De hogesnelheidstrein reed op het moment van het ongeval met een snelheid van 100 km per uur en had ongeveer 200 passagiers aan boord.

Schroeven losgemaakt
Uit de eerste onderzoeken blijkt dat de schroeven van de spoorstaven bewust losgemaakt werden, zo meldt het Roemeense persbureau Mediafax. Ook werden werktuigen en een bus met speciale olie ontdekt, die gebruikt kunnen worden om de schroeven los te draaien, zo verklaarde minister van Verkeer Radu Berceanu na het ongeval. "Enkel een wonder heeft een grote catastrofe verhinderd", zei hij voorts.

Wraakactie
De gearresteerde verdachte is een voormalige werknemer van de spoorwegmaatschappij, die om gezondheidsredenen afgedankt werd. De onderzoekers veronderstellen dat het om een wraakactie gaat. Ook diefstal wordt als motief niet uitgesloten. In Roemenië worden de rails van spoorwegen regelmatig gestolen en als schroot verkocht. Doorgaans gebeurt dat op weinig gebruikte spoorlijnen. (dpa/lpb)
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

:X idd

Die trein ken ik en heb ik zelf vaak zat in gezeten
(sterker nog, dikke kans dat ik over 2.5 maanden weer erin zit)

"Hogesnelheidstrein" is trouwens een groot woord, het is gewoon getrokken materieel wat grotendeels 140km/u doet met hier en daar stukken 160km/u op de Wallachische vlakte.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:38
http://www.nu.nl/algemeen...im-2500-klachten-hsl.html
Bij spoorbeheerder ProRail zijn ongeveer 2500 klachten over geluidshinder van de hogesnelheidslijn (HSL) binnengekomen. Dat liet een woordvoerster van ProRail dinsdag weten.

De klachten stroomden binnen vanaf het moment dat er treinen gingen proefrijden over het traject Rotterdam-Amsterdam. Na het begin van dienstregeling op 7 september kwamen er ongeveer driehonderd klachten binnen.

De woordvoerster kon niet zeggen uit welke plaatsen de meeste klachten komen. Wel komen er veel meldingen uit Roelofsarendsveen en de gemeente Lansingerland (Bleiswijk en omgeving). De HSL rijdt sinds twee weken twee keer per uur.

Geluid
Minister Camiel Eurlings van Verkeer laat uitzoeken of het geluid van de HSL boven de wettelijke normen zit. Volgende maand zijn de resultaten van het TNO-onderzoek bekend.

Volgens het zogeheten tracébesluit mag het geluid aan de gevel van een huis niet meer dan 57 decibel zijn. In huis mag het niet boven de 37 decibel uitkomen.

Als de resultaten bekend zijn, gaat ProRail bekijken waar eventueel extra maatregelen nodig zijn om de geluidshinder te verminderen.
Vind dit toch zo'n enorm gezeur :X
Wij wonen al jaren aan het spoor (ja ok, onze tuin ligt nog tussen het spoor en het huis), en daar gaat ook een halfuursdienst overheen, met af en toe een goederentrein naar Duitsland. Die treinen hoorden we de eerste week, daarna viel het niet meer op.
Mensen moeten niet zo zeuren IMO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is helemaal NIMBY. Mensen die middenin de Randstad willen wonen ivm gemak, korte reistijd naar het werk en voorzieningen aan alle kanten, maar dan ook nog eens verwachten om dezelfde volledige stilte te hebben die je ergens in Drenthe zou vinden...

Wil je totale stilte, ga weg uit de Randstad. Wil je de voordelen die de Randstad biedt, accepteer dan dat je de noodzakelijke voorwaarden voor die voorwaarden (zoals infrastructuur) zult moeten ervaren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2500 klachten over geluidshinder?

Snap ik niet want een hogesnelheidslijn is meestal afgescheiden en ligt verdiept.

Nederlanders hebben altijd wel wat te mauwen en is het niet het weer dan wel een trein die 160 km/h rijdt, wow.

Zouden de klachten niet ontstaan op plekken waar treinen elkaar passeren want dat geeft met 160+160 wel een zuigkracht van 320 km/h en dat hoor je, maar er zijn ergere dingen op de wereld hoor.

Met een buurman die een jakoezie heeft ben je ook niet blij.

Gemekker dus, of verkeerde infrastructuur.

Bij HSL lijnen liggen de rails iets verder uit elkaar om het effect van 2 passerende treinen minder hard te laten aankomen. Bij een TGV is dat toch 300+300= 600 km/h. Ga er maar tussen staan :oops:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb begrepen dat veel klachten met betrekking tot geluidshinder komen uit de omgeving van de verdiepte bak bij Bergschenhoek. Deze zou als een klankkast functioneren. Als blijkt dat zo'n bak inderdaad zorgt voor extra geluidsoverlast, hebben die omwonenden wat mij betreft een punt en moet er gewoon wat gebeuren.

Dit neemt niet weg dat er altijd mensen zijn die veel te veel zeuren, alleen maar om het zeuren en om overal tegen te zijn. Deze figuren moeten gewoon hun mond houden en verhuizen naar de rimboe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:06

Entity

9000rpm

Afgelopen weekend heb ik hierop mee mogen rijden:
Afbeeldingslocatie: http://www.treinspotter.nl/nmld/sgb/tractie/2_20042008.JPG
Locomotief 2 "Borsele" van de Stoomtrein Goes Borsele.

Als je ooit de mogelijkheid krijgt om op een stoomloc mee te mogen rijden, niet twijfelen, gewoon doen. Is een fantastische ervaring, mooi om te zien hoe alles van zo dichtbij werkt. De machinest en stoker weten (uiteraard) erg veel van de techniek af en het is mooi om ze aan het werk te zien. Ze waren bovendien erg jong, de machinist was 24 geloof ik en de stoker nog iets jonger dacht ik. Kreeg regelmatig kippenvel en dat terwijl het toch een vrij kleine stoomloc is. De kracht, de hitte uit de ketel, het geluid, erg mooi allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, je moet ook niet vergeten dat Berschenhoek tegenwoordig zo groot is omdat alle juppen die zich te goed voelen voor Rotterdam maar Hillegersberg niet kunnen betalen in Berschenhoek zijn gaan wonen. Beroepszeikerds dus, die wel de lusten van de grote stad willen maar niet de lasten. Van hetzelfde kaliber als de zeurpieten in Ridderkerk die een metrolijn afschoten omdat dan alle "zwervers" van Rotterdam centrum naar dat kutgat zouden komen. :') </rant>

Kan best zijn dat die bak flink wat herrie maakt, maar het zou mij niks verbazen als het gewoon gezeur blijkt te zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2009 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de site van Een Vandaag een item gevonden over de vermeende herrie van de HSL in Berken en Rodenrijs:
http://www.eenvandaag.nl/...9/hsl_maakt_teveel_lawaai

Opgepast: Veel blabla, weinig feiten :z

Verwijderd

Vreemd dat dat soort dingen hier niet langskomt, maar er is een tijdje geleden een aardverschuiving (qua namen dan) in het NWE goederenvervoer opgetreden:

http://www.railcargo.nl/index.cfm/menuid/6/Product/3058

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 23:29:
Op de site van Een Vandaag een item gevonden over de vermeende herrie van de HSL in Berken en Rodenrijs:

Iedereen heeft het over "HSL", terwijl het nog steeds het getrokken materieel betreft. Als die geluidsmeter goed geijkt is, is dit inderdaad een flinke hoeveelheid lawaai. Maar ik vraag me sterk af in hoeverre dit representatief is voor het uiteindelijke geluidsniveau met de V250...

Edit:
Ter vergelijking - de V250 weegt 423t. De Traxx combo (2 locomotieven, 7 wagons) weegt vermoedelijk 466t (2x 85t, 7x41t). Nog los van overige acoustische eigenschappen zou ik verwachten dat dat mindere gewicht al veel zal schelen qua geluidsproductie.

[ Voor 17% gewijzigd door dion_b op 23-09-2009 13:07 ]

Oslik blyat! Oslik!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

de traxxen rijden geloof ik met 1 loc (omlopen op Watergraafsmeer, wisseloc op Rotterdam). De geluidsoverlast komt door een combinatie van de draaistellen en de bovenbouw (niet de bovenleiding, das weer wat anders). ICR draaistellen zijn op sommige momenten niet al te stil, het geluid wat ik zelf ervaarde tijdens de HSL-proefrit kwam vooral van de draaistellen geloof ik.

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Groot spoorongeluk bij Barendrecht
Gepubliceerd: 24 september 2009 22:58 | Gewijzigd: 24 september 2009 23:35
ANP
Barendrecht, 24 sept. Op het spoor tussen Barendrecht en Dordrecht zijn vanavond rond half elf twee goederentreinen op elkaar gebotst. Het is onbekend of er gewonden zijn.
Het ongeval gebeurde op een flyover bij de Lorentzweg. Er zijn wagons naar beneden gevallen, zo meldt een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail. Op die wagons is een reizigerstrein ingereden, meldt ProRail.

Bij de botsing is in elk geval één gewonde gevallen. Het gaat om de machinist van één van de twee goederentreinen. De man zit bekneld in zijn cabine.

Bekijk hier een video

Voor zover nu bekend, zouden er geen gewonden zijn gevallen in de passagierstrein. Er zouden geen gevaarlijke stoffen zijn vrijgekomen bij de botsing tussen de goederentreinen.

Het treinverkeer tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht is stilgelegd. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van zeker een uur.

Bron: nrc.nl, http://www.nrc.nl/binnenl...orongeluk_bij_Barendrecht

Verwijderd

Ik hoorde het net bij de aankondiging van het jornaal zometeen (24.00h) op ned 3. Misschien hebben ze beelden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 september 2009 @ 23:55:
Ik hoorde het net bij de aankondiging van het jornaal zometeen (24.00h) op ned 3. Misschien hebben ze beelden.
Nederland 1 hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK 1 dan. Maar het is serieus, want Pieter v. V. is erbij...

Zie nu.nl voor een foto (ziet er wel heftig uit), foto is niet meer te vinden als je doorklikt naar het artikel overigens.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2009 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahh, die bedoelde ik dus ;)

Een class66 en dat rood is een 6400?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2009 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Dat ziet er niet goed uit zeg! 6400 en een class 66 vol tegen elkaar. Dat is niet heel zachtjes gegaan. Massatraagheid van zo'n zware cargo. Hoop dat de mcn het er goed vanaf brengt. Tzal morgen ochtend wel chaos worden in de spits. Als het IVW en Pieter v Vollenhoven erbij zijn, dan is het zeker een groot ongeluk. Was er nou ook nog een reizigerstrein bij betrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen gewonden gelukkig in de passagierstrein (was naar het schijnt tegen een goederenwagen opgereden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Treincrash Rotterdam

Hier ook veel info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJnte schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 00:09:
Als het IVW en Pieter v Vollenhoven erbij zijn, dan is het zeker een groot ongeluk.
Lijkt me niet veel te zeggen, is puur omdat het toevallig in de randstad is. Bij de dagelijkse ernstige ongelukken op de snelweg komt (behalve politie en soms brandweer) niemand kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
Van Vollenhove komt echt niet kijken bij een STS passage ofzo hoor.. Zoals een poos terug bij Schiphol met dat turkish air vliegtuig, of dat ongeluk met die Cargo (ook een class 66) en een stopper bij Arnhem. Dat zijn de grote ongeluken waarbij hij komt kijken om zich persoonlijk op de hoogte te laten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het overschot aan 6400'en is hierdoor i.i.g. afgenomen (zie foto's in dat andere topic), er zijn er i.i.g. 2 bij het ongeluk betrokken.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2009 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op de radio was net te horen dat ooggetuigen een 'enorme vuurbal' zagen en een explosie hoorden, Is daar al iets over bekend?

Volgens het NRC is overigens één van de machinisten overleden: http://www.nrc.nl/binnenl..._treinbotsing_Barendrecht

De betrokken 6400 is dus de 6415 zo te zien.

[ Voor 46% gewijzigd door wildhagen op 25-09-2009 00:48 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

IJnte schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 00:31:
Van Vollenhove komt echt niet kijken bij een STS passage ofzo hoor.. Zoals een poos terug bij Schiphol met dat turkish air vliegtuig, of dat ongeluk met die Cargo (ook een class 66) en een stopper bij Arnhem. Dat zijn de grote ongeluken waarbij hij komt kijken om zich persoonlijk op de hoogte te laten stellen.
wat zei je?
Pieter van Vollenhoven, voorzitter van de Raad voor de Verkeersveiligheid en de Spoorweg Ongevallenraad, is aangekomen in Barendrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 23:29:

86-98 db(a) in een rechte lijn met het opbject.

Filmpje bekijk ik nu, maar precies weer een mooi voorbeeld van massahysterie.
Ach, ja. 41 db op 300 meter en ook buiten. Heb je dan punt?
Hier is het soms wel meer en die bak is inderdaad puur beton en als je de vloer asfalteerd tot aan de bielzen hebben ze er nog geen last van als die trein 300 km/h gaat.
Tja.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2009 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

oke laten we niet teveel elkaar gaan afzeiken jongens. Sowieso is dit ongeluk ernstig, of er nou passagierstreinen bij betrokken zijn of niet (en dan spreek ik puur even uit beveiligingstechnisch oogpunt, het zou met een oplettende treindienstleider en ATB(-vv) (vrijwel) niet voor moeten komen)...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
offtopic:
even goed lezen. Ik zei dat ie er wel was, maar dat juist hij niet voor elk wissenwasje komt (met een simpele STS als voorbeeld)

Er is helaas een dode te betreuren bij dit ongeluk. Bron

[ Voor 12% gewijzigd door IJnte op 25-09-2009 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

IJnte schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 00:47:
[...]

offtopic:
even goed lezen. Ik zei dat ie er wel was, maar dat juist hij niet voor elk wissenwasje komt (met een simpele STS als voorbeeld)

Er is helaas een dode te betreuren bij dit ongeluk. Bron
my fuck up indeed.

Maar goed, ik denk dat hij er is als er iets gebeurt, want je kan nu nog niet zeggen wat er is, en er is wel ravage en veiligheidsdingen doorbroken, dus wel in zijn interest.

Wat hij er in person doet, vraag ik me altijd ook af, maar goed, we horen het morgen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nog een flink heftige plaat:

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1dzi5saa37c.jpg

De gele 6400 erachter is iig de 6415. De rode loc met de naam "Wim' kan drie locs zijn: 6422, 6454 of 6514. Die heten namelijk allemaal 'Wim'. Ik weet niet of het alledrie rode locs zijn.

Edit: de 6422 is het iig niet, die is geel. Dan is dus óf de 6454 óf de 6514

[ Voor 12% gewijzigd door wildhagen op 25-09-2009 01:04 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

aan de paint job te zien, zou ik zeggen dat het de 6454 is, maar die kan natuurlijk allang vernieuwd zijn.

Afbeeldingslocatie: http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00659/Trein_659703i.jpg

Duidelijk een 54, dus idd de 6454

[ Voor 38% gewijzigd door Hooglander1 op 25-09-2009 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Wat een ravage... hopelijk krijgen ze dat snel opgeruimd voordat de maandagochtendspits begint.

Ik ben benieuwd wat hiervan de oorzaak is... twee cargo's die frontaal botsen is niet bepaald een gewone gelegenheid, dat zou dus kunnen betekenen dat een trdl heeft zitten slapen, en dat veiligheidssystemen ook niet hebben gefunctioneerd als het zou moeten.

Als het laatste het geval is, hoop ik dat dat zal resulteren in een versnelde invoering van ERTMS op het Nederlandse spoorwegnetwerk. Daar heeft iedereen wat aan, tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hooglander1 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 01:04:
aan de paint job te zien, zou ik zeggen dat het de 6454 is, ...
Ja klopt, die foto op de wiki is minder dan een jaar oud dus kans is groot.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2009 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Class 66 is er één van ERS:

Afbeeldingslocatie: http://images2-telegraaf.nl/multimedia/archive/00659/trein2_659704a.jpg

Is dus volledig over de bodemplaat van de rode 6400 gegaan, waarbij de hele huif ingedrukt is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

is de 6616 van ERS. De machinist is bevrijd en ligt nu in het ziekenhuis, de machinist van de 6454 heeft het niet overleefd (R.I.P.)...

[ Voor 18% gewijzigd door SleutelMan op 25-09-2009 01:21 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sjee, wat een ravage :/ Hoe kan zoiets in hemelsnaam gebeuren?? Reed de 6454 niet aan de verkeerde kant (linkerkant) van de lijn? Was de 6616 wel voorzien van ATB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

om even te miereneuken: er is niet zoiets als een verkeerde kant (het traject is zgn. dubbel enkelspoor, dwz. dat alle sporen in beide richtingen zijn te berijden).

De 6616 is wel degelijk voorzien van ATB, dat is al jaren verplicht op ALLE treinen in nederland (alleen had wat werkmaterieel en museumspul ontheffing tot 1 april jl, zie ook ATB-E

Wat betreft de oorzaak: tja. Hoewel een technische fout niet uit te sluiten is natuurlijk (ik wil hier geen conclusies trekken) is een menselijke fout ook mogelijk. ATB staat toe dat treinen een stoptonend sein passeren (onder de 40 km/h). Dat gecombineerd met een aardige massa aan de haak en reken maar even wat een hoeveelheid kinetische energie is er bij zo'n trein, en dat 2x (1 van de 2 kan natuurlijk sneller dan 40 hebben gereden).

ATB-vv is bedoeld om dit gat op te vangen, maar het moet zowel op het baanvak als in het tractievoertuig zijn geinstalleerd. Hoe het met het baanvak aldaar staat weet ik niet, maar voor zover ik weet zijn zowel de 6400'en als de class 66's niet voorzien van ATB-vv...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een uitgebreider artikel waarin wat zaken enigszins opgehelderd worden:

http://www.ad.nl/ad/nl/10...otsing-drie-treinen.dhtml

(is al in andere topic gepost zie ik nu)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2009 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ik wordt net wakker en zag het op RTL-nieuws. Dit ziet er zeker niet best uit. Wat een ravage.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Een deel van de sporen is weer vrijgegeven, maar uiteraard heeft het nog wel forse gevolgen voor de reguliere dienstverlening:
Tussen Rotterdam en Dordrecht rijden vrijdagochtend pendeltreinen. Volgens de NS zijn er inmiddels twee sporen op de plek van de treinbotsing in Barendrecht vrijgegeven.

De sneltrein van Amsterdam naar Breda rijdt niet tussen Rotterdam en Dordrecht, de stoptrein van Den Haag naar Dordrecht is helemaal uit de dienstregeling gehaald. De NS heeft bussen ingezet. Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van een uur.
Uit het nu.nl artikel.

De A15, die over het getroffen viaduct loopt, is om 02:30 wel weer vrijgegeven voor het verkeer.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De informatievoorziening is dus weer eens pet.

Prorail zegt:
Tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht moeten reizigers rekening houden met een vertraging van 30 tot 45 minuten.
Door herstelwerkzaamheden rijden er tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht minder treinen.
Ook tussen Den Haag HS en Rotterdam minder treinen.
Geen woord over pendeltreinen.

NS zegt:
De beperkingen tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht als gevolg van herstelwerkzaamheden zijn voorbij.
Houdt u nog rekening met een langere reistijd.
Het is al voorbij?

Als ik op NS mobiel kijk dan zie ik in Dordrecht IC's naar Den Haag gewoon vertrekken, maar de stoppers naar Leiden (5000) en Amsterdam (2200) niet. En de Benelux valt uit, maar dat kan 1000 redenen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nog meer treinproblemen:
Op de Maas in Roermond is vrijdagochtend een schip tegen een pijler van een spoorbrug gevaren. Dat meldde de politie.

Als gevolg van de aanvaring rijden er geen treinen tussen Weert en Roermond.

Reizigers moeten rekening houden met een vertraging van meer dan zestig minuten. Meer bijzonderheden ontbreken nog.
nu.nl

Dan is het maar te hopen dat de brug niet ontzet is, kan anders wel eens een langdurige geschiedenis worden.

En nog een foto van de treinramp van gisteren, vanuit een ander standpunt:

Afbeeldingslocatie: http://www.nos.nl/nosjournaal/images/250909_barendrecht_AN_tcm44-571148.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door wildhagen op 25-09-2009 10:12 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Informatie bij NS/ProRail is altijd rotzooi.

Lijkt me zeer sterk dat ze die ravage al hebben kunnen opruimen, dat kost wel een paar dagen (en zeker onder dat viaduct). Dan moeten ze ook nog veel repareren, zag op een van de foto's dat het bovenleiding portaal helemaal scheef stond bijv.

Wat wel zou kunnen is dat er een of twee sporen open zijn voor een pendel dienst, dan kun je wel bijv IC tussen dordrecht en rotterdam (of een stopper) doen en verder alles omleiden/inkorten.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

dat is hier het geval, er zijn 2 sporen in dienst. Alles kan doorgaan behalve de 2200 (sneltrein Asd-Bd) en 5000 (stopper Dordrecht-Leiden). Volgens prorail rijden de Thalys en de Benelux hun normale route...

(hoewel meldingen net op Somda aangeven dat ze via Utrecht gaan...)

[ Voor 14% gewijzigd door SleutelMan op 25-09-2009 10:34 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

SleutelMan schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 10:30:
Volgens prorail rijden de Thalys en de Benelux hun normale route...

(hoewel meldingen net op Somda aangeven dat ze via Utrecht gaan...)
Ik zag vanochtend om 8:20 een Thalys bij Lunetten richting Utrecht rijden.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hooglander1 schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 01:04:
aan de paint job te zien, zou ik zeggen dat het de 6454 is, maar die kan natuurlijk allang vernieuwd zijn.

[afbeelding]

Duidelijk een 54, dus idd de 6454
Frontale botsing tussen 2 cargo's en zo aan de schade te zien hebben ze allebij vol in de remmen gezeten en hadden ze relatief weinig vaart.

2 TGV's die op elkaar klappen en niemand in heel die trein verteld dat nog na.

Hoe kan zoiets gebeuren in een zo'n strak geregeld land?

Je zult als machinist maar ineens zoveel ton komen zien aanrollen en ook op hetzelfde spoor. Ben je dan bang of niet?

Wie gaat dit betalen? De reiziger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Frontale botsing tussen 2 cargo's en zo aan de schade te zien hebben ze allebij vol in de remmen gezeten en hadden ze relatief weinig vaart.
Nou, gezien de schade moet er toch wel de nodige vaart ingezeten hebben, dit soort schade krijg je niet als je met 10 km/h op elkaar knalt zeg maar.
Hoe kan zoiets gebeuren in een zo'n strak geregeld land?
Ongelukken kunnen altijd gebeuren, hoe strak je regels ook zijn. Het blijft nu eenmaal grotendeels mensenwerk.

Zeker gezien de tekortkomingen van ATB, zoals het niet werken bij een snelheid van < 40 km/h.
Wie gaat dit betalen? De reiziger?
De verzekering waarschijnlijk.

Daarnaast valt het aantal doden bij treinongevallen in Nederland wel mee, de laatste was alweer 6 jaar geleden:
1962: Twee reizigerstreinen botsen op elkaar bij Harmelen (Utrecht). Er vallen 93 doden en 151 gewonden. Het is het ernstigste treinongeluk in de geschiedenis van NS. Zie Wikipedia: Treinramp bij Harmelen

1964: Bij Westervoort (Gelderland) botsen twee treinen op elkaar waarbij 5 doden en 52 gewonden vallen.

1971: Bij Duivendrecht komen 5 mensen om en raken 34 personen gewond bij een ongeluk.

1976: Een treinbotsing bij Schiedam kost 24 mensen het leven. Er raken 11 mensen gewond. Door een botsing in Goes vallen 7 doden en 7 gewonden.

1978: Op een enkelsporige brug bij Westervoort komen twee treinen met elkaar in botsing. Een persoon komt om het leven en er vallen 25 gewonden.

1979: Door een treinbotsing bij Nijmegen komen 8 mensen om en raken 30 reizigers gewond. Zie Wikipedia: Treinongeval Wijchen (1979)

1980: Bij Winsum vallen door een treinbotsing 9 doden en 21 gewonden. Zie Wikipedia: Treinongeval Winsum (1980)

1982: Bij Rotterdam vallen 3 doden en 20 gewonden bij een treinongeluk.

1988: Er vallen 3 doden en 28 gewonden als bij Rilland-Bath (Zeeland) een reizigerstrein achter op een grindtrein rijdt.

1992: Bij een ongeval in Hoofddorp vallen 5 doden en 32 gewonden.

2003: Bij Roermond raken zeven mensen zwaargewond bij een frontale botsing tussen een goederen- en een reizigerstrein. De oorzaak is een hartinfarct van de - omgekomen - machinist van de passagierstrein.

2009: Bij Barendrecht botsen twee goederentreinen en een passagierstrein op elkaar. Een van de machinisten komt om het leven.
Een totaaloverzicht is te vinden op Wikipedia: Chronologisch overzicht van ernstige spoorwegongevallen in Nederland

Uitgezonderd natuurlijk botsingen met andere voertuigen en zelfmoordenaars.

[ Voor 65% gewijzigd door wildhagen op 25-09-2009 13:29 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJnte schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 14:40:
Met alle respect, maar zo'n gerucht de wereld in helpen zonder een bron is niet echt netjes. Wacht dan lievere even, totdat je het zeker weet.
Aangezien je wel een punt hebt halen we het weer weg.
wildhagen schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 14:41:
Ik zeg niet dat het niet klopt, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat dit nu al meer dan een uur stil blijft voor de media, gezien alle commotie.

Weet je zeker dat je bron het niet uit zijn duim zuigt?
Daar ben ik vrij zeker van.

[ Voor 116% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2009 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hmm, heb je een bron van die tweede dode? Want dat vind ik op geen enkele nieuwssite terug? :?

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 51 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.