Het grote topic voor treinfreaks; de TGV

Pagina: 1
Acties:
  • 495 views

Verwijderd

Topicstarter
Goedennacht.

Dit topic gaat over vervoer per trein en wat je ervan vindt. Algemene discussies over openbaar vervoer zijn toegestaan, maar graag spits ik me liever op buitenlands vervoer en wel de hogesnelheidstrein.
Geef hier je impressie van snel reizen want de trein is niet altijd trager dan de auto. Sinds de komst van de hogesnelheidstrein kun je veel tijd winnen en je raakt niet moe van het rijden.

De TGV is de voorloper van de Eurostar, de snelle trein die je naar Londen brengt vanaf Brussel in enkele uurtjes. Er zijn diverse versies in omloop: de oude oranje TGV's. Deze lijkt te rammelen en gammel te zijn, maar dit is de wind die tegen de zijkant slaat en geen gammel materiaal :P
Dan de blauwe en deze rijden iets stiller. De Eurostar mag maximaal 240 km/h door de bouw van de trein en de aanpassing van het spoornet in frankrijk (15 kV AC). Om de 100 kilometer staat een trafostation om de TGV en Eurostar te voorzien van hun enorme behoefte aan stroom.
De TGV loc met 8 rijtuigen en een barrijtuig beschikt over 12.000 kW aan vermogen en gemiddeld is het verbruik zo'n 8.000 kW. dat is 4x zo veel als een Nederlandse trein bij dezelfde massa.
Er zijn milieubezwaren tegen deze HSL lijnen. Per persoon kost het dus 4x zoveel aan elektra per kilometer en het is per persoon en per kilometer meer verkwisting dan met de auto mits je met meer dan 2 personen per auto reist. Dan is de auto schoner.
De TGV kost zo'n 12 cent per kilometer en dat tikt goed aan en werkt per enkele reis.

Ook is het bezwaar dat de TGV zelden vol zit en je hebt altijd plaatsgarantie. Maximaal 1 uur vantevoren kun je reserveren en dat kan ook via internet en telefonisch. Op de NS hispeed website zijn tickets zo te bestellen.

Duur is het wel en als je met meer dan 2 personen per auto gaat is het goedkoper want een enkeltje Brussel-Euro Disney kost 49 euro. Dat is toch 12 cent per kilometer en als je met 2 personen gaat al 24 cent. Dus met meer dan 2 personen is de auto goedkoper, maar beslist minder snel.
Ook tussen de luchthaven van Parijs en Chessy haalt de TGV 270 km/h en dat is maar 24 kilometer.

Spectaculair? Niet echt want je merkt er heel weinig van. Bij Brussel trekt de TGV langzaam, maar wel synchroon op en na 3 minuten zit je al aan de 300 km/h want sinds 3 jaar heeft België ook een HSL lijn.

Het nadeel is dat de TGV via Lille rijdt en hij stopt er niet, maar dat is de route. Daarom is het per spoor aanzienlijk langer in kilometers. Brussel-Parijs airport is via het spoor 317 km en die tour duurt 68 minuten en het is monotoom. De TGV houdt zijn snelheid zeer constant zodat hij een hoge gemiddelde snelheid kan halen. Ook het afremmen gaat haast ongemerkt.

Naar Eurodisney per auto vanuit Oss of zelf rijden naar Brussel en dan de TGV nemen scheelt 140 minuten reistijd van huisdeur tot ingang van park. Ik enmijn zus per TGV en mijn maten per auto.

De bijgesloten film geeft een impressie van in de TGV op volle snelheid.
GPS meting 302-305 km/h
[knip]Filmpje staat in het grote treinentopic via mijn webspace omdat het origineel veel beter van kwaliteit dan heel YouTube[knip]
De TGV is alleen geschikt om vanaf Brussel naar Frankrijk te reizen. Bordeaux, Marseille en Nice zijn directe lijnen en na Lyon is het normaal spoor, dus 160-190 km/h.

Mijn idee? Onmiddelijk de TGV invoeren in Nederland. Als hij in 24 km als 270 km/h kan halen kan dat ook in Nederland. Mijn idee! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2009 14:36 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je hebt het over de prijs van de auto versus de trein, maar dat hangt er natuurlijk vanaf met welke auto je het vergelijkt. Voor 24 cent ben je zeer beperkt in de auto's waarin je kunt rijden.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12

drooger

Falen is ook een kunst.

Roenie schreef op donderdag 17 september 2009 @ 07:48:
Je hebt het over de prijs van de auto versus de trein, maar dat hangt er natuurlijk vanaf met welke auto je het vergelijkt. Voor 24 cent ben je zeer beperkt in de auto's waarin je kunt rijden.
Bijkomend voordeel van de auto, is dat de auto je van A naar B brengt. De trein brengt je van een plek waar je niet woont, naar een plek waar je eigenlijk niet naartoe moet. (maar wel dichter in de buurt is)

Zodra ik student-af ben, ga ik zeker voor een auto. Vind auto ook veel leuker. ;)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 02:12:
De Eurostar mag maximaal 240 km/h door de bouw van de trein en de aanpassing van het spoornet in frankrijk (15 kV AC).
Onzin. En verder: Het grote spoorwegentopic deel 17

Signatures zijn voor boomers.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:37

911GT2

en blazen maar!

drooger schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:45:
[...]

Bijkomend voordeel van de auto, is dat de auto je van A naar B brengt. De trein brengt je van een plek waar je niet woont, naar een plek waar je eigenlijk niet naartoe moet. (maar wel dichter in de buurt is)

Zodra ik student-af ben, ga ik zeker voor een auto. Vind auto ook veel leuker. ;)
Top gear gekeken? ;)

Daarnaast heeft Top Gear al meerdere keren bewezen auto's zijn sneller dan treinen! Ook al gebruikl je de TGV

Verwijderd

Topicstarter
Alleen weten jullie niet dat
1. De TGV recht onder het park stopt
2. Je midden in het centrum komt van de stad waar je moet zijn

24 cent per kilometer is te weinig voor een auto en nogmaals zeg ik dat de auto echt intressant wordt als je met méér dan 2 personen in de auto reist. Dus bij 3 personen al 36 ct/km en daar kun je wel auto van rijden.

En daarbij valt het me tegen dat er slecht inhoudelijk gelezen wordt.
Als ik naar Bordeaux moet reis ik met mijn Nissan QashQai naar Brussel zuid net zoals eergisteren met mijn zus naar Euro Disney en gebruik ik ook de auto.... maar vanaf Brussel per TGV wil ik het wel opnemen tegen een snelle auto. Een klein oponthoud en je verliest het breed.
300 km/h rijden op de Franse snelwegen en de politie voderd je rijbewijs en auto ter plekke in.

In een dag kun je eenvoudig op en neer naar Parijs als je wilt, uitgerust en wel en als ik dat moet rijden ben ik gebroken want het is een leuke 500 kilometer en stap dan maar eens fit uit.

Het gaat dus om ervaringen met treinen in het buitenland en met name de TGV. Moet ik dan in Frankrijk wonen om zo'n topic te mogen openen?

het grote treinen topic behandeld meer de benelux treinen en ja, de Eurostar mag 240 km/h en de Thalys mag wel 300 km/h. Verwarring misschien.

Ik heb het topic geopend omdat ik elke maand naar Bordeaux moet voor mijn werk en mijn tankpas geld alleen in de Benelux.
Ik dacht een pleziertje te delen met jullie en deze keer naar Euro Disney.
.

Dus graag inhoudelijk blijven en het is geen strijd van wie de beste leraar is hier ;)

@Maasluip, je reactie valt me wel wat tegen. Ik kan het in het grote treinentopic zetten, maar dan valt de relevantie van het onderwerp wel in de verre achtergrond. Je hebt wel punt, maar geen onderbouwing en je uit je ergenis in 10 seconden.
Rapporten zijn in het Frans en ik ben wel benieuwd of jij de Franse taal echt meester bent.

Ik zit zelden tot nooit in de beneluxtreinen en daar win je geen tijd mee tenzij er ergens een dikke file staat.
In de ring van Antwerpen, Keulen, Strassbourg en Parijs kun je ettelijke uurtjes kruipen met wat pech.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2009 14:22 ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
911GT2 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:54:
[...]

Daarnaast heeft Top Gear al meerdere keren bewezen auto's zijn sneller dan treinen! Ook al gebruikl je de TGV
Top Gear maakt amusante TV, Top Gear bewijst niets.

De wedstrijdjes tussen auto's, treinen, duiven, luchtbalonnen, boten, vliegtuigen, bobsleën en dergelijke zijn allemaal in scene gezet.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

Topicstarter
argro schreef op donderdag 17 september 2009 @ 14:06:
[...]
Top Gear maakt amusante TV, Top Gear bewijst niets.

De wedstrijdjes tussen auto's, treinen, duiven, luchtbalonnen, boten, vliegtuigen, bobsleën en dergelijke zijn allemaal in scene gezet.
Precies, en ik meet in real-estate condities. :)

GPS is en blijft leuk speelgoed. Tussen Den Bosch en Oss haalt de sneltrein zijn hoogste snelheid van een dappere 117 km/h.
Met de trein van Oss naar Brussel kost 2,5 uur en met de auto 2 uur inclusief een ruime reservetijd.

Je mag ook ervaringen wisselen over de ICE (Duitsland) en andere hogesnelheidstreinen.

Om verwarring te voorkomen; dit is een hogesnelheidsspoortopic.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2009 14:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic mag gesloten worden. Ik zal een mooie post maken in het treinentopic op GoT.
Ik wil geen ophef over een topic die misschien verkeerd geplaatst is en mijn bedoelingen zijn goed.

Zullen we hier verder gaan?
http://gathering.tweakers...ist_messages/1267972/last

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2009 14:38 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.