rapture schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 10:27:
Met de 5 minuten regel kunnen we de cijfertjes van NS met die van NMBS vergelijken. Is de NMBS werkelijk zo dramatisch zoals de Belgen dat ondervinden? Of zijn de wilde verhalen van de NS nog dramatischer?
Ik heb zelf eerlijk gezegd niet veel te klagen wat betreft vertragingen op mijn route. Ik heb dan wel de keuze over 3-4 treinen per uur over 2 trajecten (Hasselt - Landen - Leuven en Hasselt - Diest - Aarschot - Leuven).
Ik ga nu een jaar met de trein naar m'n werk ongeveer, dus ongeveer een 200 dagen tot nu toe. Ik denk dat ik
ongeveer 10 keer een vertraging heb gehad ofzo (dat ik me herinner).
De keren langer dan 5 of 10 minuten kan ik op 1 hand tellen. Vaak is dat dan nog een oorzaak waar de NMBS niet meteen wat aan kan doen maar waar je in het slechtste geval 's morgens vertraging door hebt die dan gewoon de hele dag mee wordt genomen tot in de avondspits. Ik zeg maar wat, 's morgens springt er weer eentje voor de trein of ramt er een auto zo'n huisje bij een overweg, daar heb je toch echt de hele dag last van.
Dus, 10 keer vertraging van betekenis. Laten we het voor mijn part verdubbelen voor de keren die ik vergeten ben. Dan spreek je over 20 vertragingen op 400 ritten ofzo. Dan spreek je over een stiptheidspercentage van 95%. Of dat goed of slecht is is vrij persoonlijk denk ik. Voor mij is dat erg goed want het is meestal geen ramp als ik een paar minuten later op m'n werk ben of 's avonds weer thuis/andere verplichtingen na het werk.
Iemand die hetzelfde traject met de wagen moet doen heeft elke dag 20-40 minuten vertraging als er niks gebeurd is. Gebeurt er een ongeval ofzo dan is het al snel 45 minuten tot anderhalf uur in het slechtste geval. Je weet met de auto dus nooit hoe laat je juist gaat aankomen. Ik weet tenminste dat ik in 95% van de gevallen op de minuut exact ga aankomen. en in 98% van de gevallen ofzo binnen de 5 minuten die voorzien waren.
Het is natuurlijk een ander verhaal voor mensen die een aansluiting hebben, of een bus moeten nemen bij hun eindstation. Die kunnen in het slechtste geval nog een uur wachten door een vertraging van enkele minuten. Ik denk dat zij een heel ander idee hebben over die vertragingen van 5 minuten die mij geen bal kunnen schelen. Voor hun betekent dat dan een vertraging die uiteindelijk heel wat langer is.
Maar als je het uiteindelijk prijs/kwaliteit moet vergelijken tussen trein en auto wint voor mij persoonlijk de trein met 2 vingers in de neus. De trein is misschien niet goedkoop (mijn abonnement kost 1400 euro per jaar), maar een auto kost stukken meer vanaf de afstand die ik doe. Ik zou 120km per dag doen met de wagen. Dan zit je aan ongeveer 24.000km per jaar. Hij rijdt 1 op 12. Dan zit je al aan 2000 liter benzine op een jaar. Ben je al snel het dubbel kwijt, enkel de benzine gerekend.
Daarbij denk ik trouwens dat de helft van de mensen die in de spits op de trein zitten dat niet zelf betalen maar net zoals mij hun abonnement helemaal terugbetaald krijgen van hun werkgever. (Ze zeggen niet voor niets soms dat de NMBS eigenlijk alleen maar dient om alle ambtenaren in Brussel te krijgen

)
Dus over gratis vervoer dat in 95% van de gevallen tot op de minuut op tijd is heb ik geen slecht woord
[
Voor 15% gewijzigd door
DinX op 30-06-2009 11:06
]