Is het toch ook, eigenlijk? Op dit moment is het voor mij eigenlijk puur toeval dat m'n favoriete bestemmingen al op de automaat staan nadat ik 'dagretour' heb gezegd. Dat komt omdat ik tussen Amsterdam en Haarlem reis, en dat doet een redelijke hoeveelheid mensen samen met mij. (Geweldige shortcut trouwens, die vijf veelgekozen stations.) Maar als ik vaak naar Rotjeknor reis en mijn kaart weet dat, kan 'ie dus zorgen dat Rotjeknor in die lijst staat. Handige manier om 't proces van het kopen van een kaartje (zover dat ueberhaupt nog nodig is trouwens, maar dat terzijde) te versnellen. Kunnen er weer meer mensen per uur langs zo'n automaat en heb ik minder last van lange rijden waardoor ik m'n trein mis.zwahiel schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 22:30:
[...]
Goh hoe kan 't nu dat je de volgende keer dat je van Amsterdam naar Utrecht reist met de trein je in A'dam al vanzelf je favoriete bestemmingen in de automaat te zien krijgt en een mededeling dat als je uitcheckt je 25% korting krijgt op dat broodje kipfilet wat je altijd haalt bij de AH2Go waar je vrijwillig je bonuskaart laat zien (want die regels gaan in 2010 ook veranderen, AH MAG dan eindelijk wat met die terrabytes aan informatie over jou en mij). Handig? Zeker. Ongemakkelijk? Zeer?
En als de kaartautomaat mij korting wil geven op een broodje kipfilet juich ik dat ook alleen maar toe eigenlijk. Zolang 'ie me niet verplicht dat broodje ook daadwerkelijk te gaan kopen, welteverstaan.
En het belangrijkste, zoals je al zei:
Precies. Jij vindt dit blijkbaar een fundamentele fout in, nou ja, eigenlijk alles wat digitaal is. Maar het leeuwendeel van de bevolking kan het geen drol schelen. Die hebben ook een bonuskaart, meestal op naam. Want dat maakt de boodschappen goedkoper. Reteslim idee van Albert Heijn, geef toe. Ik heb er geeneen, om dezelfde redenen als die je opnoemt. Het aantal keer dat ik een 'nou en dat albert heijn weet dat ik elke week cola koop!' naar m'n hoofd geslingerd heb gekregen is niet meer te tellen. Wat dus bevestigt wat ik eerder zei.Vreemd, mensen kijken er niet meer van op maar zien 't als een handigheidje.
Zou mij ook niets verbazen als die bij de kassa komt. Lijkt me handig. Kan ik er m'n croissantje + vifit mee betalen. En yay als dat dan leidt tot korting.En 't mag gewoon dames en heren. Dat is hoe de vervoerders straks hun geld verdienen. Ik zou me niet verbazen als bij de AH2Go op Utrecht CS bij de deur of bij de kassa ook een OVchip terminal zou komen, onder de noemer, handig, je vergeet zo niet uit te checken. Huhu, en AH2go weet meteen dat jij daar bent geweest. Trafficroutes en meer kunnen zo enorm makkelijk opgesteld worden.
Mwah, daar heb je op zich gelijk in hoor (herinner je dat voorval bij de polizei met die bekende, ik meen, voetballer). Maar de persoonsgegevens en reisgegevens worden uiteraard wel apart opgeslagen. Dat moet ook echt, want anders wordt het geheel door minimaal twintig organisaties teruggefloten. Da's niet zomaar in te zien dus. Iemand die bevoegd is om door de reisgegevens te kijken ziet alleen 'kaart 123, check in Amsterdam CS', 'kaart 123 check uit Rotterdam CS'. Spannende informatie dus. Iemand anders die door de persoonsgegevens kijkt ziet dus alleen 'Zwa Hiel (21), kaart 123'. Natuurlijk zou een persoon die tot allebei bevoegd is ze aan elkaar kunnen koppelen. Maar ja, wie de fuck is Zwa Hiel dan weer?En voor een ieder die denkt, daar kijkt toch niemand in. Kijk eens naar jezelf, hoe vaak heb jij niet in de koekjestrommel gekeken om te loeren of er nog en welke koekjes erin zaten.
Begrijp me niet verkeerd: dit zal best van toepassing zijn op bepaalde mensen die een wat hogere bekendheid genieten. Maar niet op jou. Want niemand kan 't wat schelen waar jij geweest bent. Of ik. Of m'n buurman.
En je denkt dat ze die electronische kaarten in België niet loggen? Ik kan helaas niks vinden over die Go-card, dus ik moet hier aannames maken. Iig in brussel zijn de kaartjes ook electronisch, allen dan met magneetstrippen ipv NFC.Wat betreft het studentenOV, natuurlijk mag dat veranderen. Persoonlijk ben ik voor een systeem wat men in België hanteert, de Go-card. Van te voren aangeven waar je heen gaat enzo. Goedkoop en je kunt alleen dat traject en freebee'en door 't land is er niet meer bij, prima! Maar niet op deze goedkope manier zodat de vervoerders zelf rijker worden door de informatie die ze geven.
Waarom maak je deze aanname (waar ik ook anderen op betrapt heb trouwens)? Denk je echt dat iemand die eens in het jaar een keer een treinritje maakt meteen gedwongen wordt een full-fledged OV-Chipkaart te kopen? Natuurlijk niet! Die krijgt een wegwerpkaart. En wees gerust: de wegwerpkaarten zijn gemaakt van het oude vertrouwde papier. Maar dan met een chip erin.Europa schreeuwt marktwerking, nou dit is zo'n voorbeeld dat dit dus duidelijk niet gebeurd. Want als er marktwerking was, dan kon ik én een papieren kaartje én een electronisch kaartje krijgen. En dat kan niet.
Of even het vinkje zetten in het vakje 'ik wil geen informatie van NS ontvangen'. Wel 's een aanvraagformulier voor, bijvoorbeeld, een Voordeelurenkaart van dichtbij gezien? Je bent student dus ik gok van niet. Dat vakje staat er gewoon op.Nu ben ik gebonden aan het feit dat ik moetwillig betaal voor het misbruiken van mijn eigen gegeven, ik kan niet aangeven dat ik dat niet wil. Ja natuurlijk een anonieme kaart kopen.
Dat is anoniem. Die gegevens zijn op geen enkele manier te herleiden naar jou als persoon. Dat is zo ongeveer de definitie van anoniem zijn, zelfs. En daarmee die van privacy.Ok, maar ook die wordt getrackt, alleen staat er dan niet mijn naam bij maar een nummer.
Euh, ik heb me nog nooit gelegitimeerd bij m'n tandarts. Maar goed het hele BSN-idee staat hier compleet los van. Ben er ook geen fan van hoor. Ten eerste is de naam kut (BurgerServiceNummer? Kots.) en ten tweede wordt 't voor teveel dingen gebruikt. Was prima toen dat nog Sociaal en Fiscaal was. Maar anyway..De SOV wordt gewoon op naam en toenaam bekeken. Hmmm daar zijn veel studenten, als we die doelgroep aan willen spreken dat moeten we dit en dit doen... Wat denk je dat 't correspondentienummer van de IB-groep gaat vervangen? Juist het sofinummer alias BSN, dus staat er straks op jouw SOV? Je BSN en met die BSN kun je feitelijk alles. Ik kan niet eens naar de tandarts zonder dat ik me moet legitimeren want ook zij hebben mijn BSN.
Of 'het Openbaar Vervoer' nog binnen de 'private sfeer' valt is te bediscussieren natuurlijk.Daar gaat het om, het gaat om het misbruiken en afdwingen van gegevens uit de private sfeer van de burger, zonder dat deze het gevraagd heeft, zonder dat deze het wil.
Yay! Crimineel van de straat.Klein voorbeeld: risico wedstrijd. Iemand heeft vandalistische ideeën en voert deze uit, maar komt met de trein. Imagingsoftware van de NS herkent de dader (deze software draait reeds op verschillende station als test i.c.m. gedeeltes van de politie). De software registreert dit en wanneer de man vervolgens incheckt bij de trein alarmeert de software de politie en stuurt deze met een melding in het systeem naar de dader. Eventueel compleet met foto en al. Dader opgepakt.
Absoluut een risico. Maar dit soort beslissingen zal nooit in de handen van geautomatiseerde systemen komen. Daar zullen altijd mensen aan te pas komen. En die kunnen dan vervolgens zien dat die opgepakte gast niet diegene is die op de video een auto aan het slopen is.Welnu, was als eens de verkeerde geïdentificeerd wordt. Er wordt nu al vrij fors op het systeem geleund. Een dergelijk filmisch scenario is niet ondenkbaar en wordt door de invoering van de OVchip op naam en toenaam toch wel erg reëel en mogelijk. Ook al roepen veel mensen dat het onzin is, het gebeurd, het is al een tijdje gaande en iedereen laat zich vrolijk mee gaan in de hausse en roept straks moord en brand.
Buiten dat: in Engeland is het ook andersom gedaan he (daar gaan ze nog veel verder met dit soort dingen dan wij.) De Oyster card is daar juist gebruikt om potentiele verdachten (hoe ze die status verkregen hebben weet ik niet) juist op een andere plek te plaatsen op het tijdstip van het misdrijf, ze daarmee een waterdicht alibi gevend. Op het moment namelijk dat iemand in Amsterdam vermoord wordt, en jij wordt daarvan verdacht maar je had vijf minuten eerder in Rotterdam in- of uitgecheckt, dan kun jij onmogelijk degene zijn die eerder genoemde persoon vermoord heeft. Zo kun jij overgeslagen worden omdat het systeem zegt 'leuk, maar die persoon was daar helemaal niet, die was namelijk hier', waarna geverifieerd kan worden dat dat zo is met behulp van de camerabeelden.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.