Het grote spoorwegentopic deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 54 Laatste
Acties:
  • 173.105 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CyBeR schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:52:
Neen, dat is juist wat in Londen niet hoeft: uitchecken in de bus. Je stapt in, houdt je kaart voor de lezer en betaalt daarmee direct het tarief. Dat tarief staat vast voor de hele rit.
Dat geeft alleen maar aan dat het vergeten of fout uitchecken in London dus (bijna?) uitsluitend bij de underground voor komt. En die hebben juist wel poortjes. Dus dat het in Nederland niet gaat gebeuren, waar je wel moet uitchecken in de bus en de tram (want je hebt hier geen eenheidstarief) dat zie ik niet gaan gebeuren.

Nu dus al 200.000 niet beëindingde transacties in een half jaar in Rotterdam. Wordt dat straks 5 miljoen op jaarbasis in Nederland?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 08:49:
[...]

Dat geeft alleen maar aan dat het vergeten of fout uitchecken in London dus (bijna?) uitsluitend bij de underground voor komt. En die hebben juist wel poortjes. Dus dat het in Nederland niet gaat gebeuren, waar je wel moet uitchecken in de bus en de tram (want je hebt hier geen eenheidstarief) dat zie ik niet gaan gebeuren.
Hoe dat daar precies gebeurt is mij idd ook niet helemaal duidelijk. Ik vermoed dat 't niet bij de Underground is, want die heeft overal poortjes waar je niet omheen kunt, maar bij de bovengrondse trein.
Nu dus al 200.000 niet beëindingde transacties in een half jaar in Rotterdam. Wordt dat straks 5 miljoen op jaarbasis in Nederland?
In het begin zal dat getal absoluut omhoog gaan. Maar ik verwacht dat 't zich na een tijdje zal stabiliseren op een lager getal omdat men dan gewend is uit te checken. Ook nu is het grootste deel van die 200000 transacties (niet mensen!) in de tram en bus gebeurd.

--

Los hiervan: mijn kaart zegt inderdaad saldo 10.97. Dus zo maar 's even Cxx aan de tand voelen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 11:10
Ik ben eind december een weekje in Londen geweest en heb veel met de Oyster card geweest. In de Tube lijkt het me bijna onmogelijk om te vergeten uit te checken. Je MOET door een poortje en er staan ook servicemedewerkers om te helpen. Hel lijkt me waarschijnlijker in bijvoorbeeld de DLR, op bijvoorbeeld station City Airport heb ik de paaltjes nooit kunnen vinden.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

De NS heeft ook een tarief uit de hoge hoed weten te toveren:
De Spoorwegen willen voor het gebruik van de ov-chipkaart een instaptarief van 20 euro hanteren.Dat wordt als borg afgeschreven bij het instappen.Na de reis moet de reiziger uitchecken met de ov-chipkaart,waarbij de borg wordt verrekend met de afgelegde kilometers.

NS gaat in mei met de ov-chipkaart proefdraaien op de Schiphollijn.Over het instaptarief wordt nog overlegd.

Bij het stadsvervoer in Rotterdam geldt een starttarief van 4 euro.Gisteren bleek dat zeker 200.000 Rotterdammers al een keer zijn vergeten met de kaart uit te checken,waardoor ze gemiddeld 2 euro te veel voor de rit betaalden.

Bron: NOS teletekst
en nu.nl weet het volgende te melden:
Vanaf volgend jaar internet in de trein

UTRECHT - Vanaf volgend jaar komt er internet in de intercity treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Dat heeft de nieuwe NS-baas Bert Meerstadt woensdag gezegd.

''Of daarvoor betaald moet worden of niet weten we nog niet.'' Internet in de treinen vergt een grote investering van de NS, die dit dan ook graag samen met een partner wil doen.

Een eerder avontuur met KPN strandde. Maar ook dat bedrijf kan weer in beeld komen. ''We besteden het Europees aan. Er is al gebleken dat er genoeg belangstelling is'', aldus Meerstadt.

Kosten

Het zal van de uiteindelijke kosten afhangen of internet in de trein gratis wordt of niet. ''We zullen het nooit kostendekkend kunnen krijgen, maar zien het ook als service.''

De aanbesteding loopt in de zomer af. ''Daarna kan het snel gaan. Begin 2010 zie ik wel gebeuren.''
Ben benieuwd of het deze keer gaat lukken... en gratis is nooit verkeerd natuurlijk :Y)

[ Voor 39% gewijzigd door Bastien op 14-01-2009 18:03 . Reden: berichtje erbij ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Over die kosten van mensen die het vertikken om netjes uit te checken:
De Rotterdamse vervoerder RET heeft in het afgelopen jaar 70.000 euro moeten toeleggen doordat reizigers verkeerd hebben uitgecheckt met hun ov-chipkaart.

Dat maakte Johan Taal, hoofd van de chipkaart bij de RET, woensdag duidelijk tijdens de hoorzitting in de Tweede Kamer over de invoering van het digitale vervoersbewijs.

De RET kreeg in totaal 480.000 euro te veel borg binnen. Ongeveer 330 duizend euro werd terugbetaald aan klanten die hun geld hadden teruggevraagd. Bovendien maakte de RET ruim twee ton aan administratiekosten.

Dinsdag werd duidelijk dat in Rotterdam het afgelopen jaar ruim 220.000 mensen verkeerd uitcheckten bij het verlaten van de tram, metro of bus.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bastien schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 17:47:
De NS heeft ook een tarief uit de hoge hoed weten te toveren:

[...]
Dat wordt nog interessant hoe ze dat gaan doen. Zoals ik al eerder zei, een nieuwe kaart kost €7.50, wat een stuk minder is dan €20. Mischien stellen ze dan ook nog 's dat je minimaal al 12.50 aan saldo erop moet hebben staan zodat je maar maximaal €7.50 in de min kunt gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Staat nu ook een artikel over dat Internet op de FP: nieuws: 'Volgend jaar internet in intercitytreinen NS'

Persoonlijk denk ik dat het weinig nuttig gaat zijn, de meeste mensen die er behoefte aan hebben hebben denk ik al wel een voorziening (GPRS, UMTS etc) die ze in staat stelt om te internetten.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:22

Coldcat

HODL

Sowieso is 20euro instaptarief een fail. Hoeveel % in de trein zijn korte ritjes? Als mensen het gaan vergeten komt er vanzelf weerstand tegen, en dan helemaal als dat geintje je 20 euro gaat kosten. Ik vind die OV kaart wel prima, in het begin is er zoveel onwennigheid dat de klant nooit de dupe zal worden. Je kunt dan gewoon met smoesjes zwart gaan rijden. Als het bij de NS ingevoerd wordt zeg je, ja sorry maar ik had geen instaptarief erop staan... blijkbaar is het scannen niet goed gegaan. Het lijkt mij echt sterk als ze in het eerste jaar echt harde boetes uit gaan delen. Daarvoor is de maatschappelijke weerstand tegen die kaart al te groot lijkt mij.

Wel leuk was een keer in de bus in Rotterdam. Bij een halte komt de chauffeur aanrijden en stopt, komt een verdwaasd iemand de hoek om kijken. Kaart voor de lezer en persoon was weer verdwenen. Persoon in kwestie was dus vergeten uit te checken :P

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 17:15

Luke!

#Treinbaas
wildhagen schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:47:
Persoonlijk denk ik dat het weinig nuttig gaat zijn, de meeste mensen die er behoefte aan hebben hebben denk ik al wel een voorziening (GPRS, UMTS etc) die ze in staat stelt om te internetten.
Heb je al eens geprobeerd te msn'en op je mobieltje? Via eBuddy of zo? Werkt voor geen meter door de beroerde dekking. HSDPA is leuk voor kleine sites als m.ns.nl, nu.nl en dergelijke maar niet voor fatsoenlijke toepassing die een degelijke verbinding vereisen.
Coldcat schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:51:
Sowieso is 20euro instaptarief een fail. Hoeveel % in de trein zijn korte ritjes? Als mensen het gaan vergeten komt er vanzelf weerstand tegen, en dan helemaal als dat geintje je 20 euro gaat kosten.
Ik vind dat een flauwekulargument. Het is gewoon een verplichting om fatsoenlijk uit te checken. Vergelijk het maar met een kaartje kopen: als je dat niet doet krijg je ook een boete. Het kaartje van nu stelt je in staat van a naar b te reizen en afhankelijk van a en b wordt een bedrag berekend. De OV-chipkaart werkt hetzelfde, alleen is b daarbij variabel en wordt pas bepaald zodra je uitcheckt.

"Vergeten" is toch geen serieus argument tégen?

[ Voor 40% gewijzigd door Luke! op 14-01-2009 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Luccus schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:53:
[...]
Heb je al eens geprobeerd te msn'en op je mobieltje? Via eBuddy of zo? Werkt voor geen meter door de beroerde dekking. HSDPA is leuk voor kleine sites als m.ns.nl, nu.nl en dergelijke maar niet voor fatsoenlijke toepassing die een degelijke verbinding vereisen.
Ja, dat heb ik en dat ging prima eigenlijk. Zelfs bellen met fring ging redelijk. Ook grotere sites zijn redelijk te doen. Hoe goed denk jij dan dat dat internet in de trein gaat worden. Ik heb het 2 jaar geleden 1 keer geprobeerd in zo'n trein en het was nog erger dan GPRS. Ik geef het echt een lage slagingskans.
[...]
Ik vind dat een flauwekulargument. Het is gewoon een verplichting om fatsoenlijk uit te checken. Vergelijk het maar met een kaartje kopen: als je dat niet doet krijg je ook een boete. Het kaartje van nu stelt je in staat van a naar b te reizen en afhankelijk van a en b wordt een bedrag berekend. De OV-chipkaart werkt hetzelfde, alleen is b daarbij variabel en wordt pas bepaald zodra je uitcheckt.

"Vergeten" is toch geen serieus argument tégen?
Dat lijkt me niet nee, ik zat meer te denken aan het feit dat ik regelmatig lange ritjes maak en dat het dan erg gunstig is om vergeten uit te checken :D

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]
Moeje eens raden hoe de verbindingen voor de treinen zelf geregeld worden...
Coldcat schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 20:51:
Wel leuk was een keer in de bus in Rotterdam. Bij een halte komt de chauffeur aanrijden en stopt, komt een verdwaasd iemand de hoek om kijken. Kaart voor de lezer en persoon was weer verdwenen. Persoon in kwestie was dus vergeten uit te checken :P
Iemand die op de volgende bus gewacht heeft dus, en daarin uitgecheckt heeft? Werkt dat?

[ Voor 33% gewijzigd door CyBeR op 14-01-2009 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
[...]
Ehm, ja. En dat gaat heel erg goed.

Op mijn X1 MSN ik, bezoek ik websites (en dan niet de m.-versie, maar gewoon de volledige versie), gebruik ik applicaties die gehost zijn op een Citrix-server (Terminal Services dus), ik doe e-mail, enzovoorts. Mijn Vodafone HSDPA-verbinding doet het prima!

Er zijn stukjes waar de verbinding even terugvalt naar GPRS, omdat 3G daar te zwak is, maar verder is het heel goed te doen :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

[...]
Ik wil niet dat het voor mij als reiziger moeilijker wordt dan de huidige situatie waar ik gewoon een kaartje koop. Dan hoef ik ook niet uit te checken.

Wat doen we trouwens als ik op een 'reisproduct' reis? Moet ik dan ook minimaal 20 euro op die kaart hebben staan?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Alex) schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 23:49:
[...]
Ehm, ja. En dat gaat heel erg goed.

Op mijn X1 MSN ik, bezoek ik websites (en dan niet de m.-versie, maar gewoon de volledige versie), gebruik ik applicaties die gehost zijn op een Citrix-server (Terminal Services dus), ik doe e-mail, enzovoorts. Mijn Vodafone HSDPA-verbinding doet het prima!

Er zijn stukjes waar de verbinding even terugvalt naar GPRS, omdat 3G daar te zwak is, maar verder is het heel goed te doen :)
Dan doet T-Mobile dus iets goed fout in de hele regio zuidoost. Regio Heerlen, Voerendaal, Sittard - Susteren, Maasbracht - Roermond, Haelen - Weert en Sterksel - Heeze, Best, stukken bij Horst=Sevenum en op de Noordelijke Maaslijn hebben vanuit de trein allemaal onstabiel 3G-bereik i.c.m. T-Mobile.
Wokschotel schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 07:22:
[...]
Ik wil niet dat het voor mij als reiziger moeilijker wordt dan de huidige situatie waar ik gewoon een kaartje koop. Dan hoef ik ook niet uit te checken.
Ah, dus bij tram en metro kan het wel en is het in veel landen zelfs "common practice" dat je met je normale kaartje ook moet uitchecken, maar als het in Nederland wordt ingevoerd kan dat niet, want "je maakt het moeilijker". Dat versterkt mijngevoel dat sommige bevolkingsgroepen gewoon "bad design" zijn.
Wat doen we trouwens als ik op een 'reisproduct' reis? Moet ik dan ook minimaal 20 euro op die kaart hebben staan?
Dat moet je niet aan mij vragen. Je kunt je afvragen hoe de verrekening van de borg wordt geïmplementeerd. Je kunt ook negatief staan, maar dan komen de kosten voor een nieuwe kaart om de hoek kijken in verband met fraude (daar is hier al over gesproken). Dat kan m.i. dus nog alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Daar heb je het probleem al. T-Mobile is echt een ramp, in het hele land trouwens, is mijn ervaring tenminste.

Zakelijk heb ik een abo via T-Mobile, en ik gebruik mijn telefoon dan ook als modem. Als ik vanuit Breda naar het hoofdkantoor in Almere reis, kan ik over Utrecht of over Schiphol reizen. Over Utrecht is m'n verbinding best brak, over Schiphol is het een stuk beter.

En toch heb ik het al een paar keer gehad dat ik bij Den Haag HS in de trein zat, dat mijn Touch Dual 4 streepjes bereik aangaf, maar dat ik totaal geen internetverbinding had.

Ik zit nu bij een klant in 's-Hertogenbosch, waar ik ook vol bereik heb. De verbinding is te doen, maar de pingtijden (naar Google :)) lopen toch regelmatig op tot 2 seconden of meer, wat echt veel is. Ook daar heb ik gewoon vol ontvangst - en dan zit ik stil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 13:28

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

net weer een lekker stukje (om)gereisd :P. Oorspronkelijke reisplan was 569/7469 (vertrek Den Haag 18.36, aankomst Veenendaal West 19.41). Uiteindelijke reisje door ongeluk bij Maarn Goederen: 569/31361/3072/bus/7474 (oftwel: Den Haag- Amersfoort - Ede-Wageningen- Veenendaal-De Klomp - bus naar Veenendaal Centrum - Veenendaal West).

Het is misschien niet de snelste route maar stik, ik heb toch een OV-kaart :+

Ow btw over T-mobile en mobiel internet: Geen klachten hier hoor. Elke dag Vndw-Gvc en alleen net voorbij Woerden heb ik eventjes geen bereik voor een paar minuten. Voor de rest prima dekking :).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Alex) schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:57:
[...]

Daar heb je het probleem al. T-Mobile is echt een ramp, in het hele land trouwens, is mijn ervaring tenminste.
Ah ja, maar het heeft wel een flink marktaandeel, dus daarmee kan de bewering dat internet in de trein overbodig is dus al linea recta de prullenbak in. :P Internet in de trein is één van de vele mogelijke oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
In Zwolle is een intercityrijtuig op het rangeerspoor ontspoort en tegen een stalen ondersteuning op gereden.
Zat behoorlijk wat schade aan het stel, staat allemaal (spoorweg) politie bij.

Ik zag het om 15.45. Mensen die nog wat foto's willen maken zijn denk ik nog wel op tijd. Zo te zien werden er geen aanstalten genomen om alles op te ruimen.

Edit:
ZWOLLE - Door nog onbekende oorzaak is een trein vanmiddag even na twaalf uur op station Zwolle tegen een mast naast het spoor tot stilstand gekomen.

Het ontspoorde passagiersvoertuig was volgens getuigen op het moment van het ongeval leeg, zodat niemand gewond raakte. Ook de machinist bleef ongedeerd.

De trein kwam uit de richting van het Ecodrome en ontspoorde ter hoogte van het oude hoofdpostkantoor vlak voor hij het perron zou binnenlopen. "Het treinverkeer heeft hooguit tien minuten vertraging opgelopen en is daarna weer normaal hervat", zegt woordvoerder Theo Brand van ProRail Zwolle. Over wat de machinist gedaan heeft of wat er gebeurd is wil hij geen uitspraak doen: "Daarvoor moet eerst een nader onderzoek verricht worden".

[ Voor 51% gewijzigd door Cheesy op 16-01-2009 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 22-09 14:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Na 33 jaar in een geel jasje te hebben gereden is het zover. De laatste gele Citypendel Sprinter-treinen (SGM-0) zijn uit Nederland vertrokken voor modernisering bij Randers in Denemarken.
[ meer... ]
Tot zover de gele 'bananen' op het spoor ;).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Die SGM 2008 stond toevallig ook deze maand in de Op de Rails, waarbij de treinramp bij Schiedam (4 mei 1976) ook ter sprake kwam, waarbij 24 doden gevallen zijn. De hele ABk is toen herbouwd, want was total-loss.

Afbeeldingslocatie: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Schiedam11.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Schiedam7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Schiedam5.jpg

Meer foto's op http://www.feijenoordseme...ijenoordse%20meesters.htm en op http://www.feijenoordseme...amp%20Schiedam%201976.htm

Betrokken materieel was toen iig e-loc 1311 (hersteld), SGM 2008 (ABk-bak herbouwd, andere bak was OK), en een mij onbekende Mat'64.

[ Voor 13% gewijzigd door wildhagen op 16-01-2009 17:36 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 22-09 14:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

De ramp met de 2008 stond niet echt uitgebreid beschreven. Alleem maar in het materieelovericht bij de SGM's voorin het blad.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ariën Clay schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:30:
De ramp met de 2008 stond niet echt uitgebreid beschreven. Alleem maar in het materieelovericht bij de SGM's voorin het blad.
Klopt, ging vooral over het feit dat de 2008 kennelijk werd gebruikt voor wegleer-ritten voor machinisten.

Maar vond het wel aardig om het er ff bij te halen, de meeste mensen weten dit soort dingen niet eens denk ik, en aangezien je het stel (via het artikel) toch al aanhaalde... ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Parallel aan de export van het SGM II: vanmiddag is er in Venlo weer een nieuwe VIRM4 de grens overgeschopt. Niet gelet op 't nummertje.

[ Voor 3% gewijzigd door Luke! op 16-01-2009 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Volgens Somda was die nieuwe VIRM4 de 9577 :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Shit, heb dat SGM-II transport gemist. Ik had de hele dienstregeling al liggen en mn reisplanning al klaar (ik zou gewoon een paar uur eerder naar Den Haag gaan dan gebruikelijk) om dat ding in ieder geval op de plaat te zetten te Den Haag HS, en dan verslaap ik me. Ik werd wakker om 7.15, vertrek goede trein: 7.18 :X.

Ach jah, ik kon in ieder geval iets langer blijven liggen :P.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 22-09 12:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

CyBeR schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:38:
Daar moet bijgezegd worden dat dat vergeten wel voornamelijk komt door gewenning: op dit moment stap je uit en dan ben je klaar. Die extra handeling moet men aan wennen. Op het moment dat dat zo is zal het vergeten uit te checken veel minder worden. Vergelijk het met mensen die overgaan op losse gedateerde kaartjes of een abo op kaartjes die vantevoren gestempeld moeten worden.
En dat is juist het achterlijke van het gehele systeem, juist dat uitchecken. Juist het feit dat mensen nu ineens iets anders moeten doen. Juist dat mensen straks doorhebben dat ze de vervoerders heerlijk veel geld geven voor iets waar zij toe gedwongen worden, geeft het gehele systeem een negatief imago. Ook dat 't in andere landen juist op kleinere schaal toegepast wordt en hier weer nationaal geeft al de dwaasheid van het hele systeem weer. Om nog maar te zwijgen dat de NS de watervalmethode NU pas opgegeven heeft terwijl iedereen op zijn klompen weet dat de watervalmethode gewoonweg nooit en in praktisch geen enkele situatie en zeer zeker niet op grote schaal werkt. Maar ja, dat dringt niet tot botte hoofden van beleidsmakers door. Neem maar even het fiasco van Transantiago, je zou denken dat men naar dit soort dingen kijkt, maar nee. Er wordt uitsluitend gekeken naar de successtories. En dat is jammer. Als ik Transantiago er even bijpak, dan hebben ze 't daar nog beter gedaan dan hier in NL. Het uitchecken is namelijk geen handeling daar. En dat is veel beter. Mensen vergeten het, mensen willen het niet. Als ik de trein uit kom ben ik op weg ergens naar, ik haat vertragingen, traaglopende mensen schiet ik 't liefste voor mijn baan weg en ik heb een missie om van A naar B te komen. Defecte poortjes, bejaarden die het systeem niet snappen en die vier uitcheckpalen bij 't station maken mijn humeur er niet beter op.

Ik heb echt 't gevoel alsof 't steeds meer naar een vliegveld idee aan het gaan is terwijl het Nederlandse net daar te klein voor is, de motivatie van de reizigers wegens hoog frequent gebruik daar totaal voor is en het systeem te vaak als een groot metronetwerk gezien wordt.

Die OV chip wordt nog leuk als dat landelijk gaat. Ik vraag me nu ook af hoe ik met mijn OV bijvoorbeeld straks in Rotterdam kan reizen, want ik heb nog altijd geen OV Chipkaart ontvangen ondanks dat ik al 3 pasfoto's ingeleverd heb. Er wordt voor mijn gevoel totaal niet gekeken naar de motivatie van de gebruiker en het oogpunt van de gebruiker, enkel naar het besparen en opleveren wat het systeem moet doen voor de vervoerders. Jammer, een grote gemiste kans.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
zwahiel schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 21:55:
[...]
Die OV chip wordt nog leuk als dat landelijk gaat. Ik vraag me nu ook af hoe ik met mijn OV bijvoorbeeld straks in Rotterdam kan reizen, want ik heb nog altijd geen OV Chipkaart ontvangen ondanks dat ik al 3 pasfoto's ingeleverd heb.
Off-topic: misschien eens beter lezen? Er staat folder die je krijgt samen met het afhaalbericht van je OV-kaart duidelijk dat je alleen een pasfoto voor de toekomstige OV-chipkaart moet meesturen als je dat nog niet gedaan hebt (een jaar ervoor dus). :+

[ Voor 5% gewijzigd door Luke! op 17-01-2009 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53

DDX

m.ns.nl bij schiphol, weer de ski thalys die flinke vertraging heeft :
V 00:21 + 103 min Amsterdam Centraal
Thalys spoor 1
niet instappen
en nee deze week zit ik er niet in dus geen details ;)

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 18-01-2009 00:19 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Luccus schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 21:59:
[...]
Off-topic: misschien eens beter lezen? Er staat folder die je krijgt samen met het afhaalbericht van je OV-kaart duidelijk dat je alleen een pasfoto voor de toekomstige OV-chipkaart moet meesturen als je dat nog niet gedaan hebt (een jaar ervoor dus). :+
Jup en elke keer vertellen ze bij 't postkantoor dat ik dat nog niet gedaan heb en dat ik dus nog een foto in moet leveren... Maar ach, dat is de IB-groep die vingerverven nog meer dan Prorail ;)

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

DDX schreef op zondag 18 januari 2009 @ 00:15:
m.ns.nl bij schiphol, weer de ski thalys die flinke vertraging heeft :

[...]

en nee deze week zit ik er niet in dus geen details ;)
over thalys gesproken: kijk eens wat er opvalt aan dit plaatje :+ :

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Wmg9AFnjiRxgOkUdUQMncPv9/full.jpg
Nee, ik heb deze foto niet zelf gemaakt maar op de orginele Flickr stond er in koeienletters boven wat er bijzonder aan was. Sowieso is dat snel te zien :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Helaas niet genoeg inzoombaar, maar vast een of andere speciale gelegenheid oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
^^ Twee stelletjes aan elkaar vandaag: woohoo (gaap)!
zwahiel schreef op zondag 18 januari 2009 @ 00:59:
[...]
Jup en elke keer vertellen ze bij 't postkantoor dat ik dat nog niet gedaan heb en dat ik dus nog een foto in moet leveren... Maar ach, dat is de IB-groep die vingerverven nog meer dan Prorail ;)
En dan zeg jij: dikke vinger! :P Sowieso betwijfel ik of ze dat bij de post kunnen nagaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Luke! op 18-01-2009 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Luccus schreef op zondag 18 januari 2009 @ 01:36:
^^ Twee stelletjes aan elkaar vandaag: woohoo (gaap)!

[...]
En dan zeg jij: dikke vinger! :P Sowieso betwijfel ik of ze dat bij de post kunnen nagaan.
ik zeg idd de vinger ja ;) Maar ze kunnen 't wel nakijken als je je ov af komt halen. Dan tikken ze ook je keuze e.d. in. Je krijgt dan te zien op 't scherm of je je foto al ingeleverd hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

zwahiel schreef op zondag 18 januari 2009 @ 00:59:
[...]

Dan heb je echt 100% prutsers voor je neus gehad. Ik heb alle keren nadat dat 'moest' geen foto meer in hoeven leveren. Dwz, het is me door de IB-groep een keer gevraagd en daarna nooit meer. (Pas ook nooit ontvangen maar da's weer iets anders.)

Ik heb weer een nieuwe besparing ontdekt btw: nachtbus kost bij Cxx gewoonlijk €5 flat-fee. Maar als je met je OV-Chipkaart betaalt rekent die gewoon het normale tarief. Wat voor mij van Amsterdam naar huis ruwweg €3.50 inhoudt. Scheelt toch weer. Ik snap /werkelijk/ niet waarom iedereen loopt te klagen dat 't met die kaart allemaal duurder wordt. Voor mij wordt echt zo ongeveer alles goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 22-09 09:54
SleutelMan schreef op zondag 18 januari 2009 @ 01:10:
[...]
over thalys gesproken: kijk eens wat er opvalt aan dit plaatje :+ :

[afbeelding]
Nee, ik heb deze foto niet zelf gemaakt maar op de orginele Flickr stond er in koeienletters boven wat er bijzonder aan was. Sowieso is dat snel te zien :P
Euhm het zijn 2 Thalys'en aan elkaar gekoppeld, waarbij het voorste stel nog bestickerd is(was sprake van dat dit er weer afgehaald zou worden) :? 1 van de twee was ernstig vertraagd, en toen hebben ze besloten de twee stellen te combineren. Passasiers voor oorspronkelijke trein (met vertraging) in het achterste stel, en de passagiers voor de niet-vertraagde trein in het voorste stel :) Zo komen ze toch nog allemaal aan ;)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ongeloofelijk dat het Nederlandse spoorwegnet deze ongebruikelijke situatie uberhaubt aan kan. Er zijn dus blijkbaar geen regeltjes die dit verbieden?

Paar absurditeiten van de laatste tijd:

Er is een aansluiting tussen BR en lijn Utrecht - Den Bosch. Na jaren is deze eindelijk vrijgegeven en vervolgens zegt Keyrail dat deze eventueel, bij voldoende aanvragen gebruikt kan gaan worden. Met andere woorden: al is er in een straal van 100 km geen andere trein te bekennen, een vervoerder die hem ad hoc wil gebruiken kan het dus schudden om deze aansluiting, die in totaal ongetwijfeld honderden miljoenen aan belastinggeld heeft gekost, te gebruiken.

Verder klaagt Keyrail over een paar V100'en die soms wat moeite hebben om 80 km/h te halen. Alsof dit de dienstregeling ook maar enigszinds in de weg staat, er rijdt nauwelijks iets over de BR.

En er wordt nog steeds 40 km/h gereden (eerder 30 als je het ziet hoe langzaam het gaat) op het havenspoorlijn. Hoe lang zal dit nog duren, een paar jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Verwijderd schreef op zondag 18 januari 2009 @ 12:37:
Ongeloofelijk dat het Nederlandse spoorwegnet deze ongebruikelijke situatie uberhaubt aan kan. Er zijn dus blijkbaar geen regeltjes die dit verbieden?
Waarom zou dat verboden moeten worden?
Verder klaagt Keyrail over een paar V100'en die soms wat moeite hebben om 80 km/h te halen. Alsof dit de dienstregeling ook maar enigszinds in de weg staat, er rijdt nauwelijks iets over de BR.
Er rijdt sinds 14-12-2008 zát over de BR. Het komt inmddels regelmatig voor dat de maximaal (wie dat bedacht heeft..) paden per uur gevuld zijn. Nu rijdt V100 niet tot nauwelijks op de BetuweRoute; weet je zeker dat het niet over het conventionele net gaat? Er zitten wel vervoerders bij die met V100 van te weinig tractie voorzien.
Er is een aansluiting tussen BR en lijn Utrecht - Den Bosch. Na jaren is deze eindelijk vrijgegeven en vervolgens zegt Keyrail dat deze eventueel, bij voldoende aanvragen gebruikt kan gaan worden. Met andere woorden: al is er in een straal van 100 km geen andere trein te bekennen, een vervoerder die hem ad hoc wil gebruiken kan het dus schudden om deze aansluiting, die in totaal ongetwijfeld honderden miljoenen aan belastinggeld heeft gekost, te gebruiken.
Het blijkt dat de aansluitbogen (deels?) te kort zijn om treinen op te stallen wanneer ze moeten invoegen op één van de lijnen. Los daarvan: wie zou die onzin willen gebruiken? Het levert alleen maar tijdverlies op. Pas als de cargopaden op Utrecht - Arnhem verdwijnen heb je die bogen (bij Meteren) nodig. De boog bij Elst lijkt me voorlopig nog niet nuttig gezien het noodzakelijke kopmaken bij Deventer op de route naar Bentheim (waar moet je anders heen?)
En er wordt nog steeds 40 km/h gereden (eerder 30 als je het ziet hoe langzaam het gaat) op het havenspoorlijn. Hoe lang zal dit nog duren, een paar jaar?
Prognose eind 2010.Erg leuk met seinen geplaatst voor 80 km/u...

[ Voor 7% gewijzigd door Luke! op 18-01-2009 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

wat betreft die Thalyssen: dat kan prima qua lengte, 10 bakken Thalys≠10 Bakken ICR/ICM. 1 bak thalyslengte is dus 20 m, van ICR/ICM ongeveer 26,5; oftewel:

20 bakken Thalys (2 stellen) = 15 bakken ICR/ICM. Alle stations op de route (Amsterdam Centraal, Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam CS) hebben perrons die lang genoeg zijn, dus waarom niet?

Wat betreft de havenspoorlijn: voor zover ik begrijp is daar ERMTS versie 1 in gebruik en versie 2 (die op de HSL en Betuweroute ligt en die in de locs zit) wil nog niet echt meewerken :P. Versie 2 wordt niet gebruikt op de havenspoorlijn omdat die geen rangeerfunctionaliteiten kent. Dus er moet eerst worden gewacht tot dat is opgelost, en zonder beveiliging is de max snelheid 40 km/h.

@DDX: 2 stellen in Nederland is wel bijzonder, in het buitenland komt dit vaak voor ja :).

[ Voor 11% gewijzigd door SleutelMan op 18-01-2009 14:34 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Skithalys is vanaf brussel altijd 2 stellen (vorige week trouwens 1 stel thalys en 1 stel tgv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Voor wie zich verveelt vandaag: de import van een VIRM SGMm (zelfs bij NS zijn ze het spoor bijster soms...) ingepakt tussen remwagens en dus gesleept naar Leidschendam via Bentheim (even voor 12u), Amersfoort (14u tot even na half drie) en Den Haag HS (tegen een uur of vijf of zo).

[ Voor 11% gewijzigd door Luke! op 20-01-2009 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag nog wat leuks meegemaakt in de trein. Ik stapte de intercity in nadat al wat anderen de trein in waren gegaan en liep een paar coupes door. Alle 2e klas plaatsen waren bezet, dus toen ben ik in de eerste klas gaan zitten. Er wordt toch bijna nooit gecontroleerd in de spits op dat traject, dus ik was nergens bang voor.
Zul je net zien dat ze op die dag wel controleren. Ik bleef gewoon zitten toen de conducteur de coupe inkwam en liet gewoon mijn OV zien. Die man zo van: euhm, je hebt een studenten OV en je zit in de eerste klas dat mag niet. Je kunt een kaartje kopen bij mij als je wilt. Ik dacht eerst van: hij wil me een boete geven of iets. Maar later kon ik gewoon mijn tas pakken en op het balkon gaan staan zonder problemen. En toen waren we toch al bijna op de eindbestemming, dus heb toch mooi daar gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

Bepaalde NMBS-treinen hebben een slechte verhouding eerste/tweede klas zitplaatsen zodat de eerste klas regelmatig gedeklasseerd om zoveel mogelijk reizigers een zitplaats te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

D'r rijden ook NS-treinen rond waarbij dat permanent geldt (of gold.. Hlm-Zvt is dat niet meer helaas). Er zijn zelfs een paar DD-AR stellen met delen van de 1e kas omgetoverd tot 2e klas door de '1' in een '2' te veranderen en de stoelen groen te stofferen in plaats van blauw (hoewel ook dat her en der niet 100% goed gaat.)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 20-01-2009 03:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Onduidelijkheid over beveiligde OV-chipkaartpoort

AMSTERDAM – Met de introductie van de OV-chipkaart zijn goed beveiligde stations nog steeds geen realiteit. De Tweede Kamer stelde hier in 2000 wel 500 miljoen euro voor beschikbaar.

Dat blijkt uit onderzoek van NU.nl en Dagblad Trouw. De uitkomst is opmerkelijk, omdat juist het afsluiten van de stations het middel moest worden om de sociale veiligheid te verhogen en zwartrijden tegen te gaan.

De diepere gedachte was dat zwartrijders niet meer het perron kunnen betreden en zich ook niet meer in de trein kunnen ophouden. Om dat voor elkaar te krijgen gaf het parlement in 2000 toestemming 500 miljoen euro aan dit doel te besteden.

Voornaamste reden

Juist het afsluiten van de stations was voor het parlement de voornaamste reden om met de OV-chipkaart door te gaan. Nu duidelijk is dat zeker 280 van de 416 stations vooralsnog geen poortjes zullen krijgen, lijkt het doel van de sociale veiligheid niet gehaald te worden.

De Nederlandse Spoorwegen zijn van plan op 115 van de 286 stations poortjes te plaatsen die de stations zouden afsluiten. Het is onduidelijk om welke stations het gaat. Inmiddels is wel duidelijk dat het niet gaat om de drie grote stations Amsterdam, Rotterdam en Utrecht, want die zullen geen poortjes krijgen.

Criteria

Het bedrijf weigert te vertellen welke criteria gelden voor het plaatsen van de poortjes. Zo lijkt een vandalisme-gevoelig station als Alkmaar niet van poortjes te worden voorzien.

Connexxion wacht voor hun stations op de NS, terwijl Arriva en Syntus al weten op geen van hun 87 stations poortjes plaatsen. Of de 17 stations van Veolia van poortjes worden voorzien blijft onduidelijk. Waar zowel de NS als concurrenten het station aandoen beslissen de NS.

Vaag

Het spoorwegbedrijf blijft vaag over veel aspecten van de poortjes. Zo is niet bekend hoeveel geld van de 500 miljoen euro nu verspijkerd is en waarom sommige stations wel beveiligd worden en sommigen niet. Ook weigert de NS te zeggen hoeveel geld het van het half miljard heeft besteed.

Stations zonder poortjes krijgen een paal waar reizigers zich kunnen aan- of afmelden. Wie dat vergeet betaalt standaard twintig euro voor de reis. Als bij de proef op de Flevolijn daarop teveel kritiek komt, zal het bedrijf overwegen dat boetebedrag te verlagen.

Bron: nu.nl
Dus geld ontvangen, er niets mee doen, sterker nog, ze gaan eraan verdienen door iedereen die vergeet uit te checken :X

De politiek heeft zich dus weer lekker bij de neus laten nemen... maar da's standaard ;)

En jammer dat ze dat hangtuig nog steeds niet aktief gaan weren. Want controle in de trein is ook al een utopie... als ik drie keer per maand van de 40 keer dat ik reis gecontroleerd ben is het veel. Dan helpen die poorten toch wel om te voorkomen dat ze op normale wijze binnen komen.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Bastien schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 08:30:
[...]
Dus geld ontvangen, er niets mee doen, sterker nog, ze gaan eraan verdienen door iedereen die vergeet uit te checken :X

De politiek heeft zich dus weer lekker bij de neus laten nemen... maar da's standaard ;)

En jammer dat ze dat hangtuig nog steeds niet aktief gaan weren. Want controle in de trein is ook al een utopie... als ik drie keer per maand van de 40 keer dat ik reis gecontroleerd ben is het veel. Dan helpen die poorten toch wel om te voorkomen dat ze op normale wijze binnen komen.
Men had toch niet serieus verwacht dat alles stations, incl. Slubbertkuttenveen, van poortjes zouden worden voorzien? Poortjes voor de OV-c zijn leuk, maar niet toepasbaar op de grote stations vanwege de drukte en op kleine stations heeft het weinig zin. Blijft over: de vandalismegevoelige stations, zoals langs de Hoekse lijn en de rest van de 'gewone' stations in de Randstad.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Natuurlijk, als je je het licht uit de ogen moet fietsen dán is de RTB op tijd én de trein goed beladen...
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008776.jpg
Eens zien of het zo in Born ook nog wat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wokschotel schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 09:38:
[...]
Poortjes voor de OV-c zijn leuk, maar niet toepasbaar op de grote stations vanwege de drukte [...]
Dat kan best, gewoon flink wat poortjes plaatsen. Dat gaat in de Rotterdamse metro ook prima op drukke stations zoals bijv. Beurs.
Luccus schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 13:54:
Natuurlijk, als je je het licht uit de ogen moet fietsen dán is de RTB op tijd én de trein goed beladen...
Desondanks is het een mooie foto geworden. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2009 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Opvallend mbt poortjesplaatsbeleid: Amsterdam CS zal ze dan niet krijgen, Amsterdam Amstel wel, op zodanige manier dat niet alleen de perrons afgesloten zijn (begrijpelijk an sich), maar ook de gehele tunnel onder het spoor afgesloten wordt, terwijl het de primaire route is voor mensen die in Omval (HvA, meerdere grote kantoren) werken of studeren om de rest van A'dam binnen te komen. Terwijl er krap twee km verderop bij Muiderpoort wel gewoon poortjes op de perrons komen 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:14:
[...]

Opvallend mbt poortjesplaatsbeleid: Amsterdam CS zal ze dan niet krijgen, Amsterdam Amstel wel, op zodanige manier dat niet alleen de perrons afgesloten zijn (begrijpelijk an sich), maar ook de gehele tunnel onder het spoor afgesloten wordt, terwijl het de primaire route is voor mensen die in Omval (HvA, meerdere grote kantoren) werken of studeren om de rest van A'dam binnen te komen. Terwijl er krap twee km verderop bij Muiderpoort wel gewoon poortjes op de perrons komen 8)7
NS wil in principe de poortjes niet bij de perrons hebben omdat je dan in- en uit moet checken om over te stappen.

Muiderpoort is een beetje een uitzonderingsgeval als je even meeneemt hoe dat station fysiek in elkaar zit. Bovendien wordt 't niet of nauwelijks als overstapstation gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dion_b schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:14:
[...]

Honderd meter verderop ligt volgens mij ook gewoon een tunnel bij amstel. Dat is bij de Treublaan trouwens.

Even iets anders: ga je ook dokken bij vergeten in te checken als je een OV jaarkaart hebt?

[ot]Lijkt me trouwens ook een forse killer voor de burgerking enzo.
Waarom maken ze niet 2 poortjes-zones met een 'vrij' gangpad ertussen? Dat kan prima en is alsnog alles bereikbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 20-01-2009 23:09 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Burgerking zit buiten de poortjes, poortjes (op amstel dus) sluiten alleen de tunnel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Boudewijn schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 22:58:
[...]

Even iets anders: ga je ook dokken bij vergeten in te checken als je een OV jaarkaart hebt?
Dan ben je zonder geldig vervoersbewijs, dus je loopt idd net zo goed als bij het vergeten te stempelen nu kans op boete.

Qua handhaving ben ik meer benieuwd hoe het bij grote drukte in bussen gedaan wordt. De uitcheck-poortjes (iig in de GVB bussen) hangen op heuphoogte bij de deuren achterin de bus. Als het nogal vol zit, sta je zo tegen zo'n poortje aan. Er zullen geheid vroeg of laat mensen gecontroleerd en beboet worden die per ongeluk er tegenaan zijn gaan staan.

Vroeg of laat gaan mensen die dat overkomt het voor laten komen, en als ze dan vrijgesproken worden, gok ik dat alle passagiers aan boord van de bussen "per ongeluk" er tegenaan gaan staan...
DDX schreef op dinsdag 20 januari 2009 @ 23:30:
Burgerking zit buiten de poortjes, poortjes (op amstel dus) sluiten alleen de tunnel af.
Ja, maar de meeste (potentiele) klanten zitten aan de andere kant van de versperring.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 21-01-2009 00:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Volgens mij hebben die (potentiele) klanten bijna allemaal een ov kaart, en dus weinig problemen om door die poortjes te komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 00:03:
[...]

Ja, maar de meeste (potentiele) klanten zitten aan de andere kant van de versperring.
Dan gebruiken ze hun kaart om er doorheen te kopen, of bij gebrek daaraan kopen ze die, of bij gebrek aan wil daartoe lopen ze even om via die andere tunnel.

Je kunt ook van elke verandering een probleem maken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I.d.d., let maar op, over een jaar vind iedereen het een verbetering. Zo gaat dat bijna altijd. Jammer dat de vooruitgang daardoor geremd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 00:29:
I.d.d., let maar op, over een jaar vind iedereen het een verbetering. Zo gaat dat bijna altijd. Jammer dat de vooruitgang daardoor geremd worden.
Yeah right, dat het onze privacy kost boeit verder niet?

I.d.d let maar op, over een jaar heeft niemand meer privacy (nog minder dan nu). Zo gaat dat bijna altijd. Jammer dat dat opgeofferd dient te worden aan de 'vooruitgang'.
CyBeR schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 00:08:
[...]

Dan gebruiken ze hun kaart om er doorheen te kopen, of bij gebrek daaraan kopen ze die, of bij gebrek aan wil daartoe lopen ze even om via die andere tunnel.

Je kunt ook van elke verandering een probleem maken natuurlijk.
Gegarandeerd dat dat klanten gaat kosten ;). (niet dat het welzijn van de Burger King me aan het hart gaat, maar toch).

Verder is het toch raar dat ik ik dus kan gaan betalen als student als ik vergeet uit te checken terwijl ik per definitie gratis mag reizen (door de week, 2e klas, bij de bekende OV bedrijven)?
Verder; hoe handhaaft men dan 1e en 2e klas tickets in de trein?

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 21-01-2009 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Boudewijn schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 01:10:
[...]
Yeah right, dat het onze privacy kost boeit verder niet?
En dit komt waarom ook alweer uit de lucht vallen?
Verder is het toch raar dat ik ik dus kan gaan betalen als student als ik vergeet uit te checken terwijl ik per definitie gratis mag reizen (door de week, 2e klas, bij de bekende OV bedrijven)?
Het is niet raar: je kijkt niet verder dan je neus lang is. :P IB-groep betaalt de vervoersbedrijven voor OV-studentenkaarten; het is toch niet het probleem van de vervoerder als jij je niet identificeert als een houder van een OV-studentenkaart en dus moet betalen?
Verder; hoe handhaaft men dan 1e en 2e klas tickets in de trein?
Op dezelfde manier als NS, Syntus, Arriva, Connexxion, VTLR, DB Regio NRW, en PEG dat nu ook doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Luke! op 21-01-2009 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Luccus schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 01:28:
[...]
En dit komt waarom ook alweer uit de lucht vallen?
Omdat je die nu afstaat? Het kan best zijn dat jij er geen waarde aan hecht, maar ik dus wel.
En ja ik heb als student momenteel het recht om gratis te reizen, en dat op anonieme wijze. Dat verdwijnt gewoon, en daar ben ik niet blij mee.
Het is niet raar: je kijkt niet verder dan je neus lang is. :P IB-groep betaalt de vervoersbedrijven voor OV-studentenkaarten; het is toch niet het probleem van de vervoerder als jij je niet identificeert als een houder van een OV-studentenkaart en dus moet betalen?
Ik kijk wel verder dan mijn neus lang is, en ik waardeer het niet dat jij me dat aan tracht te wrijven. Wmb komt er 1 algemene anonieme OV studentenkaart. Het is wel makkelijk om het bij de student neer te gooien he?
Ik wil me best als OV kaart houder identificeren, dat doe ik nu ook. Alleen wil ik me niet als Boudewijn identificeren die van A naar B reist, waarbij dat per definitie gelogd wordt.
Op dezelfde manier als NS, Syntus, Arriva, Connexxion, VTLR, DB Regio NRW, en PEG dat nu ook doen.
De conducteur kan aan je OV chipkaart zien of je een 1e klass of 2e klas check-in hebt gedaan? Als dat met goedkope hardware snel en makkelijk kan is dat inherent aan een beveiligingslek.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 21-01-2009 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 01:43:
[...]
Omdat je die nu afstaat? Het kan best zijn dat jij er geen waarde aan hecht, maar ik dus wel.
En ja ik heb als student momenteel het recht om gratis te reizen, en dat op anonieme wijze. Dat verdwijnt gewoon, en daar ben ik niet blij mee.
Dus, buiten de geldigheid van je SOV reis je niet? Want dan zouden 'ze' de transacties van je betalingen kunnen volgen. Of betaal je die met een bivakmuts (want camera's) op met contant geld? Hoe kom je daaraan, eigenlijk? Als je bij een flappentap geld haalt is je locatie ook meteen bekend. Of doe je dat altijd bij dezelfde automaat en dan ook nog eens met een bivakmuts op (ook in die apparaten zitten camera's). Heb je een mobiele telefoon? Want die kunnen we tracken. Ga je wel 's naar de les? Want dan weet school precies waar je zit.

Ik wed dat je geen van het bovenstaande doet, maar nu ga je over die OV-kaart zitten zeiken? Wat arbitrair.
De conducteur kan aan je OV chipkaart zien of je een 1e klass of 2e klas check-in hebt gedaan? Als dat met goedkope hardware snel en makkelijk kan is dat inherent aan een beveiligingslek.
Sinds wanneer wordt goedkope hardware (rfid lezers kosten geen drol) nou weer gelijkgesteld aan beveilingslekken?

De controleurs hebben inderdaad een controleapparaat bij zich waarmee ze kunnen controleren welke reisproducten jij op je kaart hebt staan en of je in hebt gecheckt e.d. Als jij er een tegenkomt zal 'ie zien: 'OV-Studentenkaart' en je vragen om je papieren OV-Studentenkaart.

[ Voor 62% gewijzigd door CyBeR op 21-01-2009 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CyBeR schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 01:55:
[...]

Sinds wanneer wordt goedkope hardware (rfid lezers kosten geen drol) nou weer gelijkgesteld aan beveilingslekken?
Omdat de myfare chip allang lekverklaard is? (oh dat mag ik vast niet van luccus zeggen hier).
Idd was het wel kort door de bocht, maar wat ik aan wl geven is dat het helemaal geen moeite meer kost om mij (en mijn sporen, haha woordspeling) te traceren. Dat is hetgeen waar ik een beetje bang van ben (ooit een boekje van blair uit '48 gelezen).
De controleurs hebben inderdaad een controleapparaat bij zich waarmee ze kunnen controleren welke reisproducten jij op je kaart hebt staan en of je in hebt gecheckt e.d. Als jij er een tegenkomt zal 'ie zien: 'OV-Studentenkaart' en je vragen om je papieren OV-Studentenkaart.
Vast wel , maar ondertussen is bij de vervoersonderneming allang bekend dat ik van A naar B reis (of iig van A, naar * .... tot ik uitcheck).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

[...]

Ja duh dat ze bij de grote stations geen poortjes willen, jezus. Ze willen er juist al jaren multifunctionele open winkel en kantoren van maken. Daar past een gesloten station wat de doorloop ernstig belemmerd naar in Utrecht bijv. HC niet echt bij hé. In A'dam en R'dam precies 't zelfde verhaal.
Dat van die poortjes bij mini stations had iedereen wel kunnen bedenken, al is er wel makkelijk een vandalismeproof iets te maken hoor, kost alleen wat meer en dat wil men natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 01:59:
[...]

[...]
Vast wel , maar ondertussen is bij de vervoersonderneming allang bekend dat ik van A naar B reis (of iig van A, naar * .... tot ik uitcheck).
Zie even m'n edit voor waarom dit onzin is.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 21-01-2009 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja dat doen ze dan nou net bij Amstel wel. Daar zitten niet gek veel winkels, maar is wel een erg druk station. Beetje raar hoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CyBeR schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 02:00:
[...]

Zie even m'n edit voor waarom dit onzin is.
Ja dat is een drogreden, die edit van je. Zullen we het netjes houden en het niet als 'onzin betitelen'?

Op die manier kun je alles wel afschaffen en ons meteen een RFID tag in de arm planten.
Omdat alles toch al gelogd wordt is dit niet erg? Beetje sneu hoor, een fors hellend vlak.

Verder is het zo dat als ik cash afreken op het station ik niet direct (wel met beeldherkenning...) herkenbaar ben. Verder is er zoiets als de strippenkaart in de metro. Daar is ook niet vantevoren bekend waarnaartoe (of wanneer) ik mijn strippen ga gebruiken.

Slecht punt dus, mi.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 21-01-2009 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Omdat de myfare chip allang lekverklaard is? (oh dat mag ik vast niet van luccus zeggen hier).
Idd was het wel kort door de bocht, maar wat ik aan wl geven is dat het helemaal geen moeite meer kost om mij (en mijn sporen, haha woordspeling) te traceren. Dat is hetgeen waar ik een beetje bang van ben (ooit een boekje van blair uit '48 gelezen).
E-mail is ook leesbaar in-transit. En toch kan ik er voor zorgen dat niemand mijn privé-mailtjes leest.

Een leesbaar medium houdt niet per definitie in dat het hele systeem als onveilig beschouwd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CyBeR schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 02:03:
[...]

E-mail is ook leesbaar in-transit. En toch kan ik er voor zorgen dat niemand mijn privé-mailtjes leest.

Een leesbaar medium houdt niet per definitie in dat het hele systeem als onveilig beschouwd moet worden.
Hij is niet alleen leesbaar, maar ook schrijfbaar (nijmeegs onderzoekje dat de doofpot in moest? als een stel informatica studenten het kan, kan ik het als informatica student ook....en vele derden met mij) . Verder kun je ervoor kiezen GPG etc te gebruiken bij mail.
Die keuze is er bij de ov chipkaart niet meer. Leuke vergelijking, maar hij gaat nogal mank.

[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 21-01-2009 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 02:03:
[...]

Ja dat is een drogreden, die edit van je. Zullen we het netjes houden en het niet als 'onzin betitelen'?

Op die manier kun je alles wel afschaffen en ons meteen een RFID tag in de arm planten.
Omdat alles toch al gelogd wordt is dit niet erg? Beetje sneu hoor, een fors hellend vlak.
Geïmplanteerde RFIDs gaat me wat ver. Ik wil wel graag die kaart ook niet bij me kunnen hebben. Dat kan namelijk gewoon: je kunt die kaart uit je portemonnaie schoppen. Of als je 'm wel bij je wilt hebben maar niet wilt dat iemand 'm kan lezen, 'm isoleren. (Ik heb er twee bij me, binnenkort drie, waarvan een in m'n portemonnaie en de andere in een aluminium houdertje).

Maar voor het doel 'reizen van A naar B' vind ik 't niet zo spannend dat NS weet dat ik dat doe. Dat weten ze nu ook al namelijk, en ook nog 's dat ik 't van plan ben vaker dan eens te doen (vijf-retourenkaart). En die ga ik echt niet met muntjes aftrekenen.

Sterker nog: ik heb eigenlijk graag dat NS weet dat ik, en velen met mij, vaak op een bepaald traject reis. Dat geeft ze namelijk inzicht in de reizigersaantallen zodat er geen trein van twee bakken voor een perron met 3000 mensen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 02:04:
[...]

Hij is niet alleen leesbaar, maar ook schrijfbaar (nijmeegs onderzoekje dat de doofpot in moest? als een stel informatica studenten het kan, kan ik het als informatica student ook....en vele derden met mij) . Verder kun je ervoor kiezen GPG etc te gebruiken bij mail.
Die keuze is er bij de ov chipkaart niet meer. Leuke vergelijking, maar hij gaat nogal mank.
Die e-mails zijn onderweg ook aan te passen. En inderdaad: dat kun je met o.a. GPG voorkomen (of detecteren in het geval van signatures.)

Ik heb geen idee in hoeverre dergelijke technieken zijn toegepast bij de ov-chipkaart en eigenlijk vind ik dat ook niet zo spannend. Het kost mij sowieso niets aangezien alle eventuele frauduleuze handelingen gerestitueerd worden (idem MagStripe op PINpassen). Maar dat de mifare lees- en schrijfbaar is maakt op zich niet superveel uit. De MagStripe is daar trouwens een prachtig voorbeeld van. Zo onveilig als de pest, en toch valt 't nog best wel mee wat er mee uitgehaald wordt en de eigenaar van de kaart heeft nergens last van. En dan zijn MagStripes een stuk makkelijker kopieerbaar dan MiFares.

En hetzelfde is toepasbaar: als je goed oplet bij het gebruik van je MagStripe kaarten (dwz, pinpas) is de kans dat je geskimmed wordt nihil. Idem MiFare, aangezien een legitieme transactie moet worden afgeluisterd om de sleutel te achterhalen eer je iets kunt met zo'n kaart. En daar is apparatuur voor nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 21-01-2009 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Op zich is er wat voor je standpunt te zeggen, maar je gaat ervanuit dat het kwaad van buitenaf komt.
Dat is op zich ook deels zo, maar ik vind het verkeerd dat de NS zelf weet waar ik naartoe ga. Dat is mijn privacy punt (niet het fraude punt, dat is inderdaad extern).
Conducteurs lopen nu snel langs (als ik ze al zie, ik doe elke dag 3 uur trein....) en gaan echt geen namen of kaartnummers noteren ;).

offtopic:
Met OpenPGP (bijv enigmail) kun je ook versleutelen. Als iemand je versleutelde bericht edit is het bijna per definitie heel erg duidelijk dat hetg gemuteerd is.

Het enge aan de mifare itt een magstripe is dat het ook op afstand (1 m? 10m? ) kan , en de overheid (alsmede de ov bedrijven) blijven ontkennen dat er een probleem is. Dat is mi. meer het issue dan de onveiligheid van het ding zelf.
Op afstand betreedbaar zorgt ervoor dat zelfs als je die kaart in je portefeuille hebt mensen 'eraan kunnen zitten' (in de breedste zin van het woord).

Even tussendoor: wat voordeel zou ik (en met mij alle studenten) eigenlijk voor voordeel van die ov-chipkaart hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 21-01-2009 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 02:21:
Op zich is er wat voor je standpunt te zeggen, maar je gaat ervanuit dat het kwaad van buitenaf komt.
Dat is op zich ook deels zo, maar ik vind het verkeerd dat de NS zelf weet waar ik naartoe ga. Dat is mijn privacy punt (niet het fraude punt, dat is inderdaad extern).
Conducteurs lopen nu snel langs (als ik ze al zie, ik doe elke dag 3 uur trein....) en gaan echt geen namen of kaartnummers noteren ;).
Precies. Dat vinden ze namelijk compleet niet interessant. Net als de personen die toegang hebben tot de databases (het zijn er meerdere, transacties gescheiden van persoonsgegevens) met transacties e.d. Die gaan niet opzoeken 'eens kijken waar Boudewijn heen is geweest vandaag', dat vinden ze niet interessant. Hoogstens iemand die jou persoonlijk kent, maar voor dit soort systemen zijn audit trails bedacht.

Wel interessant is, hoeveel mensen reizen op een bepaald traject, op welk moment van de dag (dit inzicht hebben ze nu nog niet echt namelijk, maar dat is wel belangrijke info), etc.

Begrijp me niet verkeerd: er zijn absoluut privacy-issues met electronische persoonsgebonden vervoersbewijzen. Maar het is ook weer niet zo erg dat iedereen je direct zit te volgen, zoals door veel van de anti-OV-Chipkaart-lui gesteld wordt.
offtopic:
Met OpenPGP (bijv enigmail) kun je ook versleutelen. Als iemand je versleutelde bericht edit is het bijna per definitie heel erg duidelijk dat hetg gemuteerd is.
offtopic:
Als 't encrypted is wel ja (garble garble), maar een signed bericht kan ik aanpassen zonder dat jij dat ziet. Alleen klopt dan de signature dus niet meer.
Het enge aan de mifare itt een magstripe is dat het ook op afstand (1 m? 10m? ) kan , en de overheid (alsmede de ov bedrijven) blijven ontkennen dat er een probleem is. Dat is mi. meer het issue dan de onveiligheid van het ding zelf.

Op afstand betreedbaar zorgt ervoor dat zelfs als je die kaart in je portefeuille hebt mensen 'eraan kunnen zitten' (in de breedste zin van het woord).
1 meter, mischien. Maar niet door een lezertje in je mouw te spelden. Daar heb je namelijk al een aardige antenne voor nodig. 10 meter idem: als je dat probeert val je op.

Volgens mij* is van elke OV-Chipkaart de sleutel anders. (Ik heb iig nog nergens een sleutel gepubliceerd zien worden, zelfs met zoekwerk.) Dus om er een te lezen moet je een echte transactie afluisteren. Ook daarvoor heb je een flinke antenne nodig, of je moet als skimmer vertrouwen op een wel heel erg onoplettende reiziger.

*) wat technische details van de kant van TLS af zou echt superfijn zijn.
Even tussendoor: wat voordeel zou ik (en met mij alle studenten) eigenlijk voor voordeel van die ov-chipkaart hebben?
Daar is een eerlijk antwoord op: op het moment dat je vrij reist, niets. En hetzelfde geldt voor houders van echte OV-Jaarkaarten. Dat is namelijk de enige doelgroep die, op het moment dat ze vrij mogen reizen in voertuigen waar hun vervoersbewijs geldig is (ex. nachtbussen dus bv.), werkelijk waar nooit iets zal hoeven betalen.

Echter: hoewel het mischien soms anders lijkt, is er een veel grotere hoeveelheid mensen die wel gewoon moet betalen (ook abonnementshouders vallen hieronder: als ze verder reizen dan hun abo moeten ze gewoon betalen. Daarom wordt ook bij hen borg afgeschreven.) En buiten je vrij-reizen periode en in voertuigen waar je kaart niet geldig is (again, nachtbussen) vallen studenten en OV-Jaarkaarthouders daar ook onder. En in gevallen is het hebben van een chipkaart wel handig om alle al genoemde redenen: geen gezeur met zones, niet om de anderhalve dag een strippenkaart kopen (meer saldo oplaadbaar of automatisch opladen), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

@Cyber, grote antenne om die MiFare uit te lezen? Dacht het dus niet! Enige wat je nodig hebt is een fatsoenlijke booster. Een lezer voor een maximale afstand van 10 meter is ongeveer net zo groot als een fatsoenlijke telefoon. Je kunt ze zelfs weer met bluetooth koppelen aan je computer zodat 't lekker automatisch gaat.

Veel mensen wuiven het privacy concept van Boudewijn onder de tafel met simpel gelul, maar ik ben 't wel met 'm eens.
Het voorbeeld van de MagSwipe is gewoon pure bullshit, MagSwipe in NL is nog redelijk veilig als je naar de buurlanden kijkt, hier is het nog enigszins beveiligd met bijvoorbeeld een PIN code. Het is niet voor niets dat mensen een camera'tje nodig hebben om je pincode te ontfrutselen. Natuurlijk staat deze op de kaart maar is redelijk deugdelijk versleuteld. Daarbij moet ik als gebruiker iets doen, verschillende handelingen. En dat is nu net waar de OVChip is faalt, dat gaat automatisch. Als ik wil kan ik ZO gemakkelijk een skimming device installeren op die poortjes, vooral op stations waar geen mens komt en er praktisch geen cameratoezicht is kan dat. En hopppa ik heb genoeg gegevens waarmee ik vanalles en nog wat mee kan doen.

Die key die in je chippie zit en de key die gegenereerd wordt, als je daar genoeg van hebt kun je het algoritme vrij simpel achterhalen. Laat daar wat MAVO en HAVO wiskunde op los en hoepla je kun je crackje schrijven. No rocket science zoals de Nijmeegse studenten al reeds aantoonden.

Daarbij, ik wíl helemaal niet dat NS weet waar ik geweest ben. PUNT.
Daar hebben ze feitelijk geen flikker mee te maken, willen ze dat wel weten dan kunnen ze betalen, niet ik die moet betalen maar zij, zij verkrijgen informatie van mij. Nu wordt het andersom gesteld. Het is zelfs zo dat in dit krankzinnige systeem de gebruiker INEENS uit moet checken en dat wanneer hij of zij dat niet doet de vervoerder nog ff lekker 2 tientjes in eigen zak steekt. Wat nu als zo'n kreng op een klein station het niet doet? Weg zijn mijn centen, wat nu als er stroomstoring is, wat nu als er vandalisten op zo'n paal los gegaan zijn, of als ik moet rennen om mijn aansluiting met bijvoorbeeld de bus te halen en zo niet uitcheck. Allemaal vrij reële en vaak voorkomende situaties maar ik ben wel 20 euro armer. En je denkt toch serieus niet dat het gemakkelijk is om die 2 tientjes snel te krijgen. Neen ik moet wachten op mijn eigen geld. De rente die de vervoerder binnentrekt steken ze in eigen zak (natuurlijk 2 tientjes is niet veel maar ik gok dat dagelijks zo'n 100.000 mensen in deze situatie zullen zitten, telt u even mee!). Daarnaast moet ik zelf moeite doen voor mijn eigen geld.

Deze hele nieuwe methode draait zaken op een dergelijke manier om waarvan ik niet zo erg gediend ben en wordt je wederom net zoals zoveel dingen door je stot geduwd door een achterlijk en falende politiek verhikel wat er net zoals alle andere jaren weer geen drol van snapt. Gesteund door vervoerders die geld ruiken, want informatie is macht. Dat is in de 17e eeuw al vast gesteld, met dat gegeven mag je eens nadenken over de andere kant van de medaille. De reiziger die door de extra arbeid zoveel informatie op gaat leveren bij de NS.

En dan heb ik 't niet eens gehad over de 'aanbiedingen' die je van NS en partners kunt krijgen. Volledig volgens de gebruikersovereenkomst die je niet kunt weigeren want er is geen andere en geen andere vervoerder én geen ander kaartje. NS en partners mogen je aanbiedingen doen, en dat zullen ze doen ook. Ze hebben immers al jouw gegevens en kunnen zo een prima entiteit van jouzelf opbouwen in hun systemen. Wie je bent wat je doet. En wie zijn die partners nou? Je zou je verbazen, Servex 100% dochter van de NS en 100% partner. En wie valt er onder Servex? Nou Servex is weer partners met o.a. PizzaHut, Starbucks (comming to a station near you in 2009), AH, V&D, Burgerking en nog een zooitje. Die hebben ook allemaal toegang tot een deel van de data, onder de noemen aanloop van klanten en verkeertraffieken.

Ow en voor iedereen die zijn OV studenten kaart koestert, deze wordt dus in de huidige vorm afgeschaft. De OV chipkaart is stap een van dit plan wat al ergens in 2001 aangekondigd is. De bedoeling is dat je straks een x aantal trajecten kunt reizen waarvan een aantal variabel is een een aantal vast. Door geheel Nederland reizen zal er niet meer in zitten. Dit was de IB-groep al een hele tijd van plan maar was technisch onhaalbaar. Met de komst van de OV Chipkaart werd het ineens een heel ander verhaal en is het project weer uit de motteballen gehaald. Leuk man vooruitgang!

Nog steeds volledig overtuigd dat 't zo'n prachtig privacy en geweldig goed systeem is? Ik toch een hele poos geleden niet, vooral toen ik zo'n skimactie in werkelijkheid mocht bewonderen tijdens een college en workshop over privacy in de hedendaagse maatschappij.

[ Voor 6% gewijzigd door zwahiel op 21-01-2009 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsja.

Op een dergelijke "ik ben tegen verandering van elke soort"-post heb ik eigenlijk maar een antwoord:

Dan ga je lekker niet met het OV :w

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 21-01-2009 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

+1 voor Zwahiel.

Bedenk je ook dat op saldo reizen niet gaat werken als je niet verplicht wordt om uit te checken (het is gewoon niet te controleren wat je doet als je niet een poortje passeert, en zwartrijden wordt op die manier gewoon supersimpel gemaakt) en dan is de enige conclusie ook nog dat reizen op saldo gewoon niet gaat werken en ook niet zal worden ingevoerd (behalve misschien op zeer specifieke lijnen zoals de Hoekse Lijn).

Dan blijft alleen nog maar voorgeladen reisprodukten over, en wat is dan het nut van een chipkaart boven papieren kaartjes?

@CyBeR: lekkere dooddoener he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, maar zo is het wel.

Zwahiel hier zet een post neer waar niets anders uit te lezen is. Hij wil niet dat de situatie zoals die nu is, op welke manier dan ook verandert. Jammer voor hem, maar da's niet te voorkomen. NS is een commercieel bedrijf, NS wil winst maken. Idem Connexxion, idem Arriva, idem etc. Dat doen ze door middel van je vervoerbewijs, en dat kunnen ze met een electronisch vervoerbewijs beter en goedkoper. Da's dus duidelijk.

De reiziger heeft er ook op allerlei manieren voordeel bij: geen gezeur met zones en strippen, automatisch opwaarderen is met een strippenkaart werkelijk waar niet mogelijk, je transacties zelf online bijhouden zodat je ze makkelijk kunt declareren (toegegeven dat moeten ze écht even goed fixen) of zelfs dat wellicht niet hoeft te doen (onderscheid kaarthouder rekeninghouder), etc. Maar 'nu kunnen "ze" zien waar ik geweest ben!' en kunnen alle argumenten voor het raam uit.

Dat studenten het hele land door kunnen reizen op kosten van de belastingbetaler is ook van den zotte. Ik heb er ook jaren gebruik van gemaakt hoor, geweldig. Ik snap het. Maar geef toe: het is heel duur om dat te doen. Het wordt ook alleen gedaan omdat 't niet anders kan, de andere opties zijn duurder omdat we nog met stomme papieren vervoersbewijzen rondreizen die uit zichzelf niks kunnen, en controleurs dát gaan laten controleren is al helemaal stervensduur. Maar nu krijgen we een vervoersbewijs dat dat wél kan, zonder belachelijke kosten, dus goed plan om dat onbeperkte reizen wat in te perken. Je moet van huis naar school en terug kunnen, eventueel een paar andere schoollokaties en je ouderlijk huis. Meer niet.

Voor elke verandering is wel een reden te bedenken waarom 't kut is. Andersom ook. Aanbiedingen van NS? Mooi, goedkoper reizen. Etc.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 21-01-2009 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CyBeR schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:23:
Ja, maar zo is het wel.

Zwahiel hier zet een post neer waar niets anders uit te lezen is. Hij wil niet dat de situatie zoals die nu is, op welke manier dan ook verandert. Jammer voor hem, maar da's niet te voorkomen. NS is een commercieel bedrijf, NS wil winst maken. Idem Connexxion, idem Arriva, idem etc. Dat doen ze door middel van je vervoerbewijs, en dat kunnen ze met een electronisch vervoerbewijs beter en goedkoper. Da's dus duidelijk.
Ja, daarom kost het de RET ook 2 ton extra aan administratiekosten om geld terug te betalen. Dat is allemaal meer winst voor de vervoersbedrijven. not.
De reiziger heeft er ook op allerlei manieren voordeel bij: geen gezeur met zones en strippen, automatisch opwaarderen is met een strippenkaart werkelijk waar niet mogelijk, je transacties zelf online bijhouden zodat je ze makkelijk kunt declareren (toegegeven dat moeten ze écht even goed fixen) of zelfs dat wellicht niet hoeft te doen (onderscheid kaarthouder rekeninghouder), etc. Maar 'nu kunnen "ze" zien waar ik geweest ben!' en kunnen alle argumenten voor het raam uit.
Ik heb geen gezeur met zones en strippen. Ik zeg tegen de buschauffeur waar ik heen wil en die stempelt mijn strippen af.
Voor elke verandering is wel een reden te bedenken waarom 't kut is. Andersom ook. Aanbiedingen van NS? Mooi, goedkoper reizen. Etc.
En nu kan de NS geen aanbiedingen geven? Je weet zelfs dat de aanbieding van 40% korting als je een retourreis maakt gaat vervallen? En dan ga je praten over aanbiedingen?

Over privacy:
Privacy
In de Nederlandse Grondwet (artikel 10) is privacy omschreven als het recht op eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer. Dit is een ruime definitie waar onder andere, volgens de definitie uit de Dikke van Dale, de volgende aspecten deel van uitmaken: persoonlijke vrijheid, recht op anonimiteit, het ontgaan van storende invloeden en gelegenheid zich af te zonderen. Privacy van informatie is de afwezigheid van informatie over onszelf bij anderen en bovendien het verbod aan anderen om zonder onze toestemming die informatie te verwerven. Privacy met betrekking tot elektronisch zakendoen, is dus het recht op informationele zelfbeschikking. Dit houdt niet alleen de afwezigheid van informatie over onszelf bij anderen in, maar ook het recht van ieder individu om zelf te bepalen welke informatie over zichzelf hij ter beschikking stelt en welke niet. Bescherming van persoonlijke levenssfeer houdt ook in dat personen gevrijwaard moeten kunnen blijven van ongewenste informatie, zoals reclame.
En ik stel prijs op mijn privacy. Een dooddoener als "dan reis je maar niet met het OV" slaat kant noch wal. Je zegt daarmee in feite: als je privacy wil hebben dan blijf je maar thuis. En dat gaat toch wel lijnrecht tegen bovenstaand stukje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:36:
[...]

Ja, daarom kost het de RET ook 2 ton extra aan administratiekosten om geld terug te betalen. Dat is allemaal meer winst voor de vervoersbedrijven. not.
Nu nog wel ja. Denk je dat dat heel lang zo doorgaat? Ik niet.
Ik heb geen gezeur met zones en strippen. Ik zeg tegen de buschauffeur waar ik heen wil en die stempelt mijn strippen af.
Maar, dan weet de buschauffeur toch waar je heen gaat? Ik snap het niet.
En nu kan de NS geen aanbiedingen geven? Je weet zelfs dat de aanbieding van 40% korting als je een retourreis maakt gaat vervallen? En dan ga je praten over aanbiedingen?
Dan kunnen ze je een nieuwe aanbieding maken. 50% korting als je minimaal 4x per week hetzelfde traject reist of iets dergelijks.
Over privacy:

[...]

En ik stel prijs op mijn privacy. Een dooddoener als "dan reis je maar niet met het OV" slaat kant noch wal. Je zegt daarmee in feite: als je privacy wil hebben dan blijf je maar thuis. En dat gaat toch wel lijnrecht tegen bovenstaand stukje in.
Hoe graag ik zou willen dat 't anders is: als je niet thuis bent heb je al geen privacy meer. Je staat op camera's, je kentekenplaat wordt geflitst, je aankopen worden getrackt is het niet met een bonuskaart dan wel met je pinpas. Maar nu kan de grote boze NS zien waar je heen gaat en dan kan is privacy "opeens" het belangrijkste goed ter wereld. Wat een gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik vind dat je wel erg lakoniek omgaat met je privacy, CyBeR. Je hebt er zeker ook geen bezwaar tegen dat biometrische gegevens in je paspoort worden opgeslagen, en dat je per 28/06 ook je vingerafdrukken moet afgeven als je een nieuw paspoort/identiteitsbewijs aanvraagt? En dat EPD heb je zeker ook totaal geen enkele moeite mee?

Ik vind niet dat vooruitgang slecht is, integendeel, maar de manier waarop het gebeurt met de OV-chipkaart is niet de juiste manier, vind ik. De burgers leveren teveel van hun privacy in, met als voordeel voor de vervoerders (en opsporingsinstanties) dat ze een schat van informatie krijgen. Een situatie die toch niet bepaald gewenst is, als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Maasluip schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:12:
Dan blijft alleen nog maar voorgeladen reisprodukten over, en wat is dan het nut van een chipkaart boven papieren kaartjes?
Dan zou het alleen maar een nadeel zijn, nu heb ik 4 verschillende kaartjes bij me die ik afhankelijk van bestemming hoef af te stempelen.
Dus tenzij je dan 4 verschillende chipkaarten gaat nemen.

Nee dat in/uit checken is prima, gewoon even wennen dat je het niet vergeet.
(ik ben het afgelopen jaar ook keertje vergeten in de metro in Amsterdam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nog los van de fundamentele privacyaspecten:

Persoonsgegevens zijn - zeker als ze aan gedragsgegevens gekoppeld zijn - geld waard. Dat is ook hoe de NS dit dure systeem rendabel wil maken, door onze gegevens door te verkopen aan derden.

Wat hier ontbreekt is een vergoeding van de NS aan degene wiens gegevens het eigenlijk zijn: wij dus. Per saldo zul je - zelfs als het systeem goed werkt en jij niets vergeet te doen - zeker niet goedkoper uit zijn met dit systeem. Wij betalen nu dus dubbel, rechtstreeks in geld, onrechtstreeks in gegevens. Geen wonder dat de NS hier laaiend enthousiast over is. Wat hier ontbreekt is het recht zelf aan te geven wat gedaan wordt met die gegevens.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Alex) schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 10:39:
Ik vind dat je wel erg lakoniek omgaat met je privacy, CyBeR. Je hebt er zeker ook geen bezwaar tegen dat biometrische gegevens in je paspoort worden opgeslagen, en dat je per 28/06 ook je vingerafdrukken moet afgeven als je een nieuw paspoort/identiteitsbewijs aanvraagt? En dat EPD heb je zeker ook totaal geen enkele moeite mee?
Dat valt wel mee. Ik vind alleen de voordelen wél opwegen tegen de (privacy)nadelen, én ik houd er rekening mee dat NS toch al weet waar ik heen ga, en dat dat dus feitelijk nauwelijks verandert. Ik wil ook liever geen biometrische gegevens in m'n paspoort. Dat heeft namelijk voor mij geen enkel voordeel. EPD heb ik me niet in verdiept.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 21-01-2009 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
[...]

Zou je je domme insinuaties in ieder geval tegenover mij achterwege willen laten? Mijn opmerking was gericht op het feit dat je in een discussie over a het volledig irrelevante b erbij betrok; niks meer. niks minder.
Boudewijn schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 01:43:
[...]
Ik kijk wel verder dan mijn neus lang is, en ik waardeer het niet dat jij me dat aan tracht te wrijven. Wmb komt er 1 algemene anonieme OV studentenkaart. Het is wel makkelijk om het bij de student neer te gooien he?
Ik wil me best als OV kaart houder identificeren, dat doe ik nu ook. Alleen wil ik me niet als Boudewijn identificeren die van A naar B reist, waarbij dat per definitie gelogd wordt.
Dan kun je beginnen met je opmerkingen duidelijker te formuleren. Ik gooi niks bij de student neer, ik geef alleen aan dat een vervoersbedrijf moet weten dat jij behoort tot groep x waarvoor de IB-groep een grote deal heeft gemaakt. Ik reageerde op het feit dat jij schreef dat je het gek vond dat je moet betalen als je vergeet uit te checken, nu komt het schijnbaar neer op het koppelen van je naam aan je reis. Dat is een fundamenteel anders aspect waar we over praten!
Oh, kan het nog korter door de bocht? Iemand kan aspect "klasse" uitlezen, dús beveiligingslek?

Ik vind het leuk en aardig dat jullie allemaal over privacy miepen - prima dat iedereen kritisch is, want het is een groot goed - maar hoe is dat opgelost in andere gebieden met chipkaarten gerelateerd aan OV? Zijn mensen daar aangetast in hun privacy na invoering?

[ Voor 67% gewijzigd door Luke! op 21-01-2009 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

CyBeR schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:37:
[...]

Dat valt wel mee. Ik vind alleen de voordelen wél opwegen tegen de (privacy)nadelen, én ik houd er rekening mee dat NS toch al weet waar ik heen ga, en dat dat dus feitelijk nauwelijks verandert. Ik wil ook liever geen biometrische gegevens in m'n paspoort. Dat heeft namelijk voor mij geen enkel voordeel. EPD heb ik me niet in verdiept.
De NS weet niet waar jij wanneer gaat als jij een OV kaart hebt.
Welk voordeel heb jij dan dat zo groot is dat het je privacy waard is? (en dat je ook nog eens uit moet checken omdat je anders 20E kwijt bent; ik vind dat ook geen voordeel)
offtopic:
EPD is ook vrij lek (ik heb gastcollege gehad van een van de ontwerpers, na wat leuke vragen kwam eruit dat het mogelijk is om gewoon *alles* patientendossiers te lichten, zonder dat dat op het moment van opvragen gecontroleerd wordt, maw controle vindt louter naderhand plaats als het al plaats vindt).

De oplossing die er met rekeningrijden gekomen is vind ik acceptabeler dan de ov chipkaart. Daar staat gewoon een trusted 'kastje' in je auto. Maar dat is onderttussen zwaar offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 15:26

ericding

Altijd de eerste.

Maasluip schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:36:
[...]
Als je anoniem wilt reizen, dan kan dat. Dan koop je een anonieme kaart en betaal je het standaardtarief. Als je gebruik wilt maken van kortingen (SOV, voordeeluren, trajectkaart, noem zelf maar op), dan heeft dat consequenties. Eén van die consequenties is dat de vervoerder kan zien waar je heen bent gereisd. Het is natuurlijk voor iedereen zijn of haar eigen afweging of ze die consequentie willen dragen in ruil voor de korting. Als jij deze afweging maakt in het voordeel van privacy, dan kun je daar het systeem toch niet de schuld van geven? 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door ericding op 21-01-2009 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Boudewijn schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 12:40:
[...]

De NS weet niet waar jij wanneer gaat als jij een OV kaart hebt.
Heb ik (helaas) niet (meer). Ik betaal nu gewoon voor kaartjes.
Welk voordeel heb jij dan dat zo groot is dat het je privacy waard is? (en dat je ook nog eens uit moet checken omdat je anders 20E kwijt bent; ik vind dat ook geen voordeel)
Ik heb de strippenkaart altijd al een vreemd onding gevonden. Nu kan ik gewoon de bus in stappen, bliep doen, bij het uitstappen hetzelfde, en dan is er 20ct minder van m'n kaart afgeschreven dan als ik strippen gebruikte. Voordeel nr. 1 is dus dat ik geen strippenkaarten meer hoef te kopen, want dat zou bij mij best hard gaan met 10 strippen per dag. Ik heb alleen nog een strippenkaart voor reizen waar de OV-Chipkaart nog niet is ingevoerd en die zijn zeldzaam aan 't worden nudat ik zowel thuis als in amsterdam van m'n chipkaart gebruik kan maken. Voordeel nr. 2, en passant, is de prijs. Met strippen betaal ik ruwweg 1.50 voor m'n ritje (drie zones), met OV-Chip ruwweg 1.30. En: in amsterdam geldt dat als een overstap, terwijl ik met strippen weer het basistarief mag betalen. Daar betaal ik nu dus ongeveer 20ct om van CS naar Keizersgracht te komen, versus ruwweg een euro met strippen. Bij de nachtbus is 't nog mooier: een los kaartje kost daar 5 euro. Van amsterdam naar huis met kilometertarief zoals dat dan geldt betaal ik ongeveer 3 euro 50. Buiten het extra gemak dus, scheelt 't ook nog 's een aardige hoeveelheid geld. En dat vind ik die éne extra handeling bij het uitstappen best waard. Voordeel nummer drie: ik hoef nooit meer na te denken of ik wel kan betalen voor m'n ritje. Mijn kaart laadt namelijk automatisch op: altijd genoeg saldo. Laatste: ik kan (zo tegen de tijd dat dat systeem goed werkt) online zien waar ik zelf uitgehangen heb. Met een strippenkaart is 't echt bijna onmogelijk om zelf achteraf te zien waar je geweest bent. Je kunt hoogstens zien waar je begonnen bent.

Iemand anders kan dat overigens niet zomaar: zoals ik al zei worden reisgegevens en persoonsgegevens apart opgeslagen. Dat wordt alleen aan elkaar gekoppeld als de betreffende reiziger daar expliciet toestemming voor geeft. Ik vermoed dat daar de moeilijkheid zit in de Mijn OV-chipkaart app. Die geeft namelijk perfect weer wat 't saldo is op m'n kaart (alleen transactiedata) maar de daadwerkelijke transacties (locatie + persoonsgegevens) zijn niet noodzakelijkerwijs altijd te zien.
offtopic:
EPD is ook vrij lek (ik heb gastcollege gehad van een van de ontwerpers, na wat leuke vragen kwam eruit dat het mogelijk is om gewoon *alles* patientendossiers te lichten, zonder dat dat op het moment van opvragen gecontroleerd wordt, maw controle vindt louter naderhand plaats als het al plaats vindt).
Ik geloof je. Van dat EPD weet ik echt 100% niets af. Niet technisch, niet privacy, niets.
Ik weet dat 't bestaat :P
De oplossing die er met rekeningrijden gekomen is vind ik acceptabeler dan de ov chipkaart. Daar staat gewoon een trusted 'kastje' in je auto. Maar dat is onderttussen zwaar offtopic
Dat actieve kastje vind je wel trusted maar een passieve kaart niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Laatst online: 22:29
ericding schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:27:
[...]

Als je anoniem wilt reizen, dan kan dat. Dan koop je een anonieme kaart en betaal je het standaardtarief. Als je gebruik wilt maken van kortingen (SOV, voordeeluren, trajectkaart, noem zelf maar op), dan heeft dat consequenties. Eén van die consequenties is dat de vervoerder kan zien waar je heen bent gereisd. Het is natuurlijk voor iedereen zijn of haar eigen afweging of ze die consequentie willen dragen in ruil voor de korting. Als jij deze afweging maakt in het voordeel van privacy, dan kun je daar het systeem toch niet de schuld van geven? 8)7
Als Albert Heijn mij korting kan geven op basis van een anoniem pasje, zie ik niet in waar de NS dat niet zou kunnen.

BV ik koop een chipkaart van 55 euro met daarop het 'product' 40% korting. Die kaart kan anoniem zijn. Eventueel kun je er ook een naam + pasfoto opplakken maar een koppeling tussen het klantnummer van de klant en het identificatienummer van de OV Chip is niet noodzakelijk.

Er is dus geen enkele reden waarom de huidige situatie (NAW bekend bij NS maar de reizen die je maakt zijn niet bekend bij NS) niet zou kunnen worden voortgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ericding schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:27:
[...]

Waarom niet?
Het is nu wel mogelijk, en die mogelijkheid wordt mij ontnomen.

Is in feite dus een complete verslechtering van de voorwaarden\omstandigheden. Laten we het toe dat de vervoerders (en de overheid) dit doen? Zoals iemand hierboven al opmerkt, dat soort data is echt grof geld waard. De overheid vertrouw ik nog een beetje (ook omdat daar al heel veel data over mij ligt, ik zal wel moeten!), maar de NS etc? No way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

rutgerw schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 13:53:
[...]

Als Albert Heijn mij korting kan geven op basis van een anoniem pasje, zie ik niet in waar de NS dat niet zou kunnen.
Heel simpel: omdat OV-Abonnementen in Nederland persoonsgebonden zijn. Mijn buurman mag ook niet met mijn Voordeelkaart op stap, tenzij ik er zelf ook bij ben.

Dat is belachelijk, absoluut (als mijn buurman 'm gebruikt kan ik 'm tenslotte niet gebruiken) maar zo is nou eenmaal het systeem hier. En dat is echt al meer dan 20 jaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Hoe gaat dat eigenlijk als de OV-chipkaart er eenmaal is, kun je dan nog wel samenreizen op één VUK? Bij controle kun je dat immers niet meer laten zien dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

[...]
Dat doen ze niet. Je kan op internet opzoeken welke producten je hebt gekocht en standaard word er naar je gegevens gevraagd. Dus zo heel makkelijk gaat dat niet...

[/off-topic]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
CyBeR schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:16:
[...]

Heel simpel: omdat OV-Abonnementen in Nederland persoonsgebonden zijn. Mijn buurman mag ook niet met mijn Voordeelkaart op stap, tenzij ik er zelf ook bij ben.

Dat is belachelijk, absoluut (als mijn buurman 'm gebruikt kan ik 'm tenslotte niet gebruiken) maar zo is nou eenmaal het systeem hier. En dat is echt al meer dan 20 jaar zo.
je kan ook een persoonsgebonden pas hebben (net als de 'oude' voordeelurenkaart) met je naam, geboortdatum, een klantnummer en een foto daarop. Je naam is dan bekend bij NS, een conducteur kan aan de foto zien dat jij bij die kaart hoort en dat je de rechtmatige gebruiker van die kaart bent. Het is technisch geen enkel probleem om die kaart te voorzien van een OV Chip waar op de chip staat dat het een VDU kaart is.

Maar NS heeft geen reden om het nummertje van de OV Chip (nodig om de prijs te berekenen) te koppelen aan het nummertje van de persoon. Die OV chip wordt gewoon voorzien van het product 'VDU', bij het berekenen van de ritprijs kan er op basis daarvan een korting worden berekend. Op de kaart staat wel een klantnummer vermeldt, maar technisch gezien hoeft er geen koppeling te zijn tussen deze twee gegevens.

NS heeft dan nog steeds een beter inzicht in vervoersstromen, ze kunnen nog steeds betalende klanten voorzien van extra korting, eventueel kunnen ze de Voordeelurenkaart persoonsgebonden houden (kan ik me voorstellen gezien de waarde daarvan). Maar er is geen technische reden om het reisgedrag te koppelen aan een bepaald persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Hooglander1 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:04:
[...]

Dat doen ze niet. Je kan op internet opzoeken welke producten je hebt gekocht en standaard word er naar je gegevens gevraagd. Dus zo heel makkelijk gaat dat niet...

[/off-topic]
Maar de gegevens die je opgeeft aan Albert Heijn kunnen ook fictief zijn, natuurlijk. Bij NS kan dat niet omdat je je ook nog eens moet legitimeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

[...]

BV ik koop een chipkaart van 55 euro met daarop het 'product' 40% korting. Die kaart kan anoniem zijn. Eventueel kun je er ook een naam + pasfoto opplakken maar een koppeling tussen het klantnummer van de klant en het identificatienummer van de OV Chip is niet noodzakelijk.

Er is dus geen enkele reden waarom de huidige situatie (NAW bekend bij NS maar de reizen die je maakt zijn niet bekend bij NS) niet zou kunnen worden voortgezet.
Dat ze het kunnen is irrelevant in deze, na vluchtig doorlezen ben ik de claim dat het niet kan niet tegengekomen.
Dat het wordt afgedwongen om wat voor reden dan ook is hier van belang. De NS *wil* anonieme reizigers geen korting geven, en daar moeten wij het mee doen. 8)7

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Swaptor schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:09:
[...]

Dat het wordt afgedwongen om wat voor reden dan ook is hier van belang. De NS *wil* anonieme reizigers geen korting geven, en daar moeten wij het mee doen. 8)7
De NS gebruikt hiervoor technische argumenten ('we kunnen geen korting geven aan anonieme kaarten'). En dat is onzin. Het is dus inderdaad een kwestie van niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Hooglander1 schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:04:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CyBeR schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:16:
[...]

En hoe vang je dat af door een kaart waar elektronisch op staat dat alleen CyBeR die kaart mag gebruiken? Niet. Of je wil de vingerafdruk in je paspoort verplicht koppelen aan het door het poortje gaan met je kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Maasluip schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:23:
[...]

En hoe vang je dat af door een kaart waar elektronisch op staat dat alleen CyBeR die kaart mag gebruiken? Niet. Of je wil de vingerafdruk in je paspoort verplicht koppelen aan het door het poortje gaan met je kaart.
Er staat een naam + pasfoto op de chipkaarten die NS uitgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 15:23:
[...]

Omdat 't op kaarten waar dat electronisch op staat ook fysiek op 't ding gedrukt is door middel van een naam (ok, kan m'n buurman ook gebruiken) en pasfoto (moet 'ie toch wel verdomd veel op mij lijken.)

Again: dit is gewoon de abonnementspolicy in Nederland. Waarom dat bestaat, ik weet 't niet. Maar het is niet nieuw. De OV-Chipkaart doet er alleen aan mee maar omdat die wel nieuw is wordt er toch over gezeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn punt is dat die elektronische data nutteloos is om die kaart aan jou te koppelen. En dat heeft niks te maken met enig beleid dat een abonnement persoonlijk is. Daar heeft toch ook niemand het over?

[ Voor 40% gewijzigd door Maasluip op 21-01-2009 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

CyBeR schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:23:
Ja, maar zo is het wel.

Dat studenten het hele land door kunnen reizen op kosten van de belastingbetaler is ook van den zotte. Ik heb er ook jaren gebruik van gemaakt hoor, geweldig. Ik snap het. Maar geef toe: het is heel duur om dat te doen. Het wordt ook alleen gedaan omdat 't niet anders kan, de andere opties zijn duurder omdat we nog met stomme papieren vervoersbewijzen rondreizen die uit zichzelf niks kunnen, en controleurs dát gaan laten controleren is al helemaal stervensduur. Maar nu krijgen we een vervoersbewijs dat dat wél kan, zonder belachelijke kosten, dus goed plan om dat onbeperkte reizen wat in te perken. Je moet van huis naar school en terug kunnen, eventueel een paar andere schoollokaties en je ouderlijk huis. Meer niet.

Ah een goedkoop vervoersbewijs? Dacht het niet! Controleurs op de trein blijven evengoed om de sociale veiligheid te garanderen voor de reizigers, of die nu alleen rondlopen of ook kaartjes knippen dat is evident. Daarbij moeten die mensen nu uitgerust worden met een uitgebreidere versie van de palmpc die ze nu al hebben, kost geld. Ze moeten bijgeschoold worden, kost geld. Nu schiet het dataverkeer van NS omhoog, kost geld. Een papieren versie van het vervoersticket blijkt uit diverse studies nog steeds zo'n 40% goedkoper uit te komen dan de electronische versie hiervan.

Daarbij, wordt het punt al goed belicht, de vervoerder wil geld verdienen aan het feit dat zij jou reizigersdata bezit. De NS is net als de andere vervoerders een vervoerder, die mensen transporteert van A naar B. Dat is de corebusiness van NS. Op de manier hoe men nu bezig is wordt dat slechts een bijzaak. Datamining is hun nieuwste geldmachine. En dat is een grote verdienste die ze daar in hun hand hebben. Want zoals ik al zei mag NSR de data gewoon zonder pardon doorspelen aan haar partners, welke toevallig wel mooi zaken als AH, Starbucks, de burgerking, V&D en tal van andere bedrijven zijn.
Goh hoe kan 't nu dat je de volgende keer dat je van Amsterdam naar Utrecht reist met de trein je in A'dam al vanzelf je favoriete bestemmingen in de automaat te zien krijgt en een mededeling dat als je uitcheckt je 25% korting krijgt op dat broodje kipfilet wat je altijd haalt bij de AH2Go waar je vrijwillig je bonuskaart laat zien (want die regels gaan in 2010 ook veranderen, AH MAG dan eindelijk wat met die terrabytes aan informatie over jou en mij). Handig? Zeker. Ongemakkelijk? Zeer? Vreemd, mensen kijken er niet meer van op maar zien 't als een handigheidje.

En 't mag gewoon dames en heren. Dat is hoe de vervoerders straks hun geld verdienen. Ik zou me niet verbazen als bij de AH2Go op Utrecht CS bij de deur of bij de kassa ook een OVchip terminal zou komen, onder de noemer, handig, je vergeet zo niet uit te checken. Huhu, en AH2go weet meteen dat jij daar bent geweest. Trafficroutes en meer kunnen zo enorm makkelijk opgesteld worden.

En voor een ieder die denkt, daar kijkt toch niemand in. Kijk eens naar jezelf, hoe vaak heb jij niet in de koekjestrommel gekeken om te loeren of er nog en welke koekjes erin zaten.

Wat betreft het studentenOV, natuurlijk mag dat veranderen. Persoonlijk ben ik voor een systeem wat men in België hanteert, de Go-card. Van te voren aangeven waar je heen gaat enzo. Goedkoop en je kunt alleen dat traject en freebee'en door 't land is er niet meer bij, prima! Maar niet op deze goedkope manier zodat de vervoerders zelf rijker worden door de informatie die ze geven.

Europa schreeuwt marktwerking, nou dit is zo'n voorbeeld dat dit dus duidelijk niet gebeurd. Want als er marktwerking was, dan kon ik én een papieren kaartje én een electronisch kaartje krijgen. En dat kan niet. Nu ben ik gebonden aan het feit dat ik moetwillig betaal voor het misbruiken van mijn eigen gegeven, ik kan niet aangeven dat ik dat niet wil. Ja natuurlijk een anonieme kaart kopen. Ok, maar ook die wordt getrackt, alleen staat er dan niet mijn naam bij maar een nummer.

De SOV wordt gewoon op naam en toenaam bekeken. Hmmm daar zijn veel studenten, als we die doelgroep aan willen spreken dat moeten we dit en dit doen... Wat denk je dat 't correspondentienummer van de IB-groep gaat vervangen? Juist het sofinummer alias BSN, dus staat er straks op jouw SOV? Je BSN en met die BSN kun je feitelijk alles. Ik kan niet eens naar de tandarts zonder dat ik me moet legitimeren want ook zij hebben mijn BSN.

Daar gaat het om, het gaat om het misbruiken en afdwingen van gegevens uit de private sfeer van de burger, zonder dat deze het gevraagd heeft, zonder dat deze het wil.

Klein voorbeeld: risico wedstrijd. Iemand heeft vandalistische ideeën en voert deze uit, maar komt met de trein. Imagingsoftware van de NS herkent de dader (deze software draait reeds op verschillende station als test i.c.m. gedeeltes van de politie). De software registreert dit en wanneer de man vervolgens incheckt bij de trein alarmeert de software de politie en stuurt deze met een melding in het systeem naar de dader. Eventueel compleet met foto en al. Dader opgepakt.
Welnu, was als eens de verkeerde geïdentificeerd wordt. Er wordt nu al vrij fors op het systeem geleund. Een dergelijk filmisch scenario is niet ondenkbaar en wordt door de invoering van de OVchip op naam en toenaam toch wel erg reëel en mogelijk. Ook al roepen veel mensen dat het onzin is, het gebeurd, het is al een tijdje gaande en iedereen laat zich vrolijk mee gaan in de hausse en roept straks moord en brand.

Ik heb niet verder een conspiracy theory of zo, maar ik baseer me gewoon op wat feiten van Prorail en NS en uitspraken van bijvoorbeeld de politie en het college bescherming persoonsgegevens.

Pagina: 1 ... 27 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.