CyBeR schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 09:23:
Ja, maar zo is het wel.
Zwahiel hier zet een post neer waar niets anders uit te lezen is. Hij wil niet dat de situatie zoals die nu is, op welke manier dan ook verandert. Jammer voor hem, maar da's niet te voorkomen. NS is een commercieel bedrijf, NS wil winst maken. Idem Connexxion, idem Arriva, idem etc. Dat doen ze door middel van je vervoerbewijs, en dat kunnen ze met een electronisch vervoerbewijs beter en goedkoper. Da's dus duidelijk.
De reiziger heeft er ook op allerlei manieren voordeel bij: geen gezeur met zones en strippen, automatisch opwaarderen is met een strippenkaart werkelijk waar niet mogelijk, je transacties zelf online bijhouden zodat je ze makkelijk kunt declareren (toegegeven dat moeten ze écht even goed fixen) of zelfs dat wellicht niet hoeft te doen (onderscheid kaarthouder rekeninghouder), etc. Maar 'nu kunnen "ze" zien waar ik geweest ben!' en kunnen alle argumenten voor het raam uit.
Dat studenten het hele land door kunnen reizen op kosten van de belastingbetaler is ook van den zotte. Ik heb er ook jaren gebruik van gemaakt hoor, geweldig. Ik snap het. Maar geef toe: het is heel duur om dat te doen. Het wordt ook alleen gedaan omdat 't niet anders kan, de andere opties zijn duurder omdat we nog met stomme papieren vervoersbewijzen rondreizen die uit zichzelf niks kunnen, en controleurs dát gaan laten controleren is al helemaal stervensduur. Maar nu krijgen we een vervoersbewijs dat dat wél kan, zonder belachelijke kosten, dus goed plan om dat onbeperkte reizen wat in te perken. Je moet van huis naar school en terug kunnen, eventueel een paar andere schoollokaties en je ouderlijk huis. Meer niet.
Voor elke verandering is wel een reden te bedenken waarom 't kut is. Andersom ook. Aanbiedingen van NS? Mooi, goedkoper reizen. Etc.
Ah een goedkoop vervoersbewijs? Dacht het niet! Controleurs op de trein blijven evengoed om de sociale veiligheid te garanderen voor de reizigers, of die nu alleen rondlopen of ook kaartjes knippen dat is evident. Daarbij moeten die mensen nu uitgerust worden met een uitgebreidere versie van de palmpc die ze nu al hebben, kost geld. Ze moeten bijgeschoold worden, kost geld. Nu schiet het dataverkeer van NS omhoog, kost geld. Een papieren versie van het vervoersticket blijkt uit diverse studies nog steeds zo'n 40% goedkoper uit te komen dan de electronische versie hiervan.
Daarbij, wordt het punt al goed belicht, de vervoerder wil geld verdienen aan het feit dat zij jou reizigersdata bezit. De NS is net als de andere vervoerders een vervoerder, die mensen transporteert van A naar B. Dat is de corebusiness van NS. Op de manier hoe men nu bezig is wordt dat slechts een bijzaak. Datamining is hun nieuwste geldmachine. En dat is een grote verdienste die ze daar in hun hand hebben. Want zoals ik al zei mag NSR de data gewoon zonder pardon doorspelen aan haar partners, welke toevallig wel mooi zaken als AH, Starbucks, de burgerking, V&D en tal van andere bedrijven zijn.
Goh hoe kan 't nu dat je de volgende keer dat je van Amsterdam naar Utrecht reist met de trein je in A'dam al vanzelf je favoriete bestemmingen in de automaat te zien krijgt en een mededeling dat als je uitcheckt je 25% korting krijgt op dat broodje kipfilet wat je altijd haalt bij de AH2Go waar je vrijwillig je bonuskaart laat zien (want die regels gaan in 2010 ook veranderen, AH MAG dan eindelijk wat met die terrabytes aan informatie over jou en mij). Handig? Zeker. Ongemakkelijk? Zeer? Vreemd, mensen kijken er niet meer van op maar zien 't als een handigheidje.
En 't mag gewoon dames en heren. Dat is hoe de vervoerders straks hun geld verdienen. Ik zou me niet verbazen als bij de AH2Go op Utrecht CS bij de deur of bij de kassa ook een OVchip terminal zou komen, onder de noemer, handig, je vergeet zo niet uit te checken. Huhu, en AH2go weet meteen dat jij daar bent geweest. Trafficroutes en meer kunnen zo enorm makkelijk opgesteld worden.
En voor een ieder die denkt, daar kijkt toch niemand in. Kijk eens naar jezelf, hoe vaak heb jij niet in de koekjestrommel gekeken om te loeren of er nog en welke koekjes erin zaten.
Wat betreft het studentenOV, natuurlijk mag dat veranderen. Persoonlijk ben ik voor een systeem wat men in België hanteert, de Go-card. Van te voren aangeven waar je heen gaat enzo. Goedkoop en je kunt alleen dat traject en freebee'en door 't land is er niet meer bij, prima! Maar niet op deze goedkope manier zodat de vervoerders zelf rijker worden door de informatie die ze geven.
Europa schreeuwt marktwerking, nou dit is zo'n voorbeeld dat dit dus duidelijk niet gebeurd. Want als er marktwerking was, dan kon ik én een papieren kaartje én een electronisch kaartje krijgen. En dat kan niet. Nu ben ik gebonden aan het feit dat ik moetwillig betaal voor het misbruiken van mijn eigen gegeven, ik kan niet aangeven dat ik dat niet wil. Ja natuurlijk een anonieme kaart kopen. Ok, maar ook die wordt getrackt, alleen staat er dan niet mijn naam bij maar een nummer.
De SOV wordt gewoon op naam en toenaam bekeken. Hmmm daar zijn veel studenten, als we die doelgroep aan willen spreken dat moeten we dit en dit doen... Wat denk je dat 't correspondentienummer van de IB-groep gaat vervangen? Juist het sofinummer alias BSN, dus staat er straks op jouw SOV? Je BSN en met die BSN kun je feitelijk alles. Ik kan niet eens naar de tandarts zonder dat ik me moet legitimeren want ook zij hebben mijn BSN.
Daar gaat het om, het gaat om het misbruiken en afdwingen van gegevens uit de private sfeer van de burger, zonder dat deze het gevraagd heeft, zonder dat deze het wil.
Klein voorbeeld: risico wedstrijd. Iemand heeft vandalistische ideeën en voert deze uit, maar komt met de trein. Imagingsoftware van de NS herkent de dader (deze software draait reeds op verschillende station als test i.c.m. gedeeltes van de politie). De software registreert dit en wanneer de man vervolgens incheckt bij de trein alarmeert de software de politie en stuurt deze met een melding in het systeem naar de dader. Eventueel compleet met foto en al. Dader opgepakt.
Welnu, was als eens de verkeerde geïdentificeerd wordt. Er wordt nu al vrij fors op het systeem geleund. Een dergelijk filmisch scenario is niet ondenkbaar en wordt door de invoering van de OVchip op naam en toenaam toch wel erg reëel en mogelijk. Ook al roepen veel mensen dat het onzin is, het gebeurd, het is al een tijdje gaande en iedereen laat zich vrolijk mee gaan in de hausse en roept straks moord en brand.
Ik heb niet verder een conspiracy theory of zo, maar ik baseer me gewoon op wat feiten van Prorail en NS en uitspraken van bijvoorbeeld de politie en het college bescherming persoonsgegevens.
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020