Het grote spoorwegentopic deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 54 Laatste
Acties:
  • 173.107 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Een dieselloc voor een TGV? What the ...?

Zeker weten dat dat Frankrijk is, en niet België? O-)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 13:28

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Nee het is frankrijk, en zoals Maasluip al het, het was gewoon in reizigersdienst. Dit stel is op weg naar les Sables d'Olonne (vanuit Nantes). De lijn waarover wordt gereden was destijds (2000) nog niet geëlektrificeerd en omdat de TGV (normaal gesproken) een waslijn nodig had en de lokale politiek geen zin had om te wachten werd er besloten tot dit (bizarre?) besluit om 3 locs serie 72000 en 8 TGV's Atlantique aan te passen zodat de passagiers niet over hoefden te stappen...

Tja, je kunt zeggen wat je wilt, maar in Nederland zie je zoiets nooit :P...

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Idd... staan hier ook een paar pics van: http://pagesperso-orange.fr/train-jacky/collect06.htm

Afbeeldingslocatie: http://pagesperso-orange.fr/train-jacky/attache%20tgv%20cc.JPG
Afbeeldingslocatie: http://pagesperso-orange.fr/train-jacky/CC+TGV22.JPG
Afbeeldingslocatie: http://pagesperso-orange.fr/train-jacky/CC+TGV21.JPG

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

mm die had ik nog niet gezien. Als ik mijn beste Frans toepas zie ik ook dat die oplossing het nog 6 jaar heeft volgehouden ook :X. (ik dacht aan 2 jaar ofzo :P).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Lijkt het wel op ja... nu spreek ik zelf geen woord Frans, maar de Babbelvis van Google vertaalt
La CC 72064, adaptée d'un attelage spécifique est l'une des trois machines spécialement affectée à la traction des TGV entre Nantes (44)et Les Sables-d'Olonne (85)....en attendant l'électrification de la ligne, prévue en 2006.
als
CC 72.064, aangepast van een specifieke koppeling is een van de drie machines die speciaal toegewezen aan tractie tussen Nantes TGV (44) en Les Sables-d'Olonne (85 ).... in afwachting van de elektrificatie van de lijn in 2006.
Zou dus betekenen dat het iig van 2000 tot 2006 zo is geweest. Eigenlijk een bizarre oplossing idd...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Die loc lijkt wel wat op onze 16/17/1800 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

wildhagen schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:26:

Zou dus betekenen dat het iig van 2000 tot 2006 zo is geweest. Eigenlijk een bizarre oplossing idd...
Er stond me ergens iets bij dat de electrificatie pas onlangs in gebruik is genomen, en volgens dit bericht klopt dat ook wel. Dus pas sinds afgelopen december kan er doorgereden worden.
Alex) schreef op zondag 04 januari 2009 @ 22:51:
Die loc lijkt wel wat op onze 16/17/1800 :)
Het is dan ook het dieselzusje van de BB7200, het franse voorbeeld van onze 1600. Alleen zijn het 6-assers en is het dak verhoogd om ruimte te maken voor een dik broem masjien (3600 pk).

Overigens ontworpen door de ontwerper Paul Arzens. Bekend om zijn enigszins eccentrieke (IMHO geweldig mooie) ontwerpen.

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 04-01-2009 23:26 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 22-09 14:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

De ICE had geen lucht meer om de stroomafnemer tegen de bovenleiding te plaatsen?
Kennen ze met die trein dan geen NoodGereedmaken procedure waar je met een voetpomp (serieus) er lucht in kan blazen, net als in de ICM(m)?
Bron: Instructie DVD ICMm

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 22-09 09:54
Blijkbaar niet, want anders was die hulploc niet nodig geweest :) Ook had de hulploc problemen met lucht op het moment dat de hulpkoppeling aangesloten was op de ICE.. Er zal dus wel ergens wat defect zijn in de toevoerleiding of in de compressor oid.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 23:53

silverstorm

tearing me apart

Ariën Clay schreef op maandag 05 januari 2009 @ 10:02:
De ICE had geen lucht meer om de stroomafnemer tegen de bovenleiding te plaatsen?
Kennen ze met die trein dan geen NoodGereedmaken procedure waar je met een voetpomp (serieus) er lucht in kan blazen, net als in de ICM(m)?
Ik heb 1x gezien dat men met een houten stok de afnemer tegen de bovenleiding aandrukten.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09 17:15

Luke!

#Treinbaas
Ariën Clay schreef op maandag 05 januari 2009 @ 10:02:
Jawel, maar wil je met je voetpompje ook je treinleiding vullen? Of rem je met de kont tegen de krib?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 22:11
Ben ik nou gek :S of hoe zit dat, ik zie toch echt 2 stroomafnemers tegen de bovenleiding zitten op de foto's: of zeg ik nu iets heel doms :P

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedoel je soms onderstaande foto? Dit is een andere trein van hetzelfde type die later voorbij komt. Op de achtergrond is links nog de hulploc te zien waar de gestrande trein achter staat.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3079/3165808865_c770a6bb07.jpg?v=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008747.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008752.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008756.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Die heb ik vanuit m'n kantoor 2x voorbij zien komen vandaag :) (Ik werk in 's-Hertogenbosch ten zuiden van het station - prachtuitzicht)

Mooie foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kou is misschien niet altijd even prettig maar deze foto's zijn prachtig! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

aaah, mooi, die D-GTW's van Veolia (die in tegenstelling tot hun elektrische broertjes vandaag wel reden :P). Waar heb je die laatste foto genomen Luccus? Ik herken het niet zo in de sneeuw (ben ook al een tijdje niet meer op de Maaslijn geweest :P).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SleutelMan schreef op dinsdag 06 januari 2009 @ 21:23:
aaah, mooi, die D-GTW's van Veolia (die in tegenstelling tot hun elektrische broertjes vandaag wel reden :P). Waar heb je die laatste foto genomen Luccus? Ik herken het niet zo in de sneeuw (ben ook al een tijdje niet meer op de Maaslijn geweest :P).
Op de Heuvellandlijn reden tot begin van de middag de sneltreinen niet, daarna reed alles. De foto van het dieselstel is gemaakt bij Asselt, in de boog vlak voor Roermond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 18:12

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Maasluip schreef op zondag 04 januari 2009 @ 23:19:
[...]

Er stond me ergens iets bij dat de electrificatie pas onlangs in gebruik is genomen, en volgens dit bericht klopt dat ook wel. Dus pas sinds afgelopen december kan er doorgereden worden.

[...]

Het is dan ook het dieselzusje van de BB7200, het franse voorbeeld van onze 1600. Alleen zijn het 6-assers en is het dak verhoogd om ruimte te maken voor een dik broem masjien (3600 pk).

Overigens ontworpen door de ontwerper Paul Arzens. Bekend om zijn enigszins eccentrieke (IMHO geweldig mooie) ontwerpen.
Ik snap niet dat iedereen altijd wil weten hoeveel pk zo'n ding heeft. Wat veel interessanter is is hoeveel koppel zo'n loc heeft. Daar moet ' ie het van hebben :P Dus. Iemand een idee??

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is een dieselelektrische trein, dus koppel is helemaal niet zo interessant (toerental van de motor is niet vast gekoppeld met de snelheid van het voertuig, zoals bij auto's wel het geval is).

Maar er zit een SACM AGO V16 ESHR in die maximaal 2650 kW bij 1350 1/min levert, dus minimaal 18.745 Nm. Er is een test geweest met een SEMT Pielstick V12 PA 6 van 3100 kW bij 1050 1/min, dat maakt 28.193 Nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Pas geleden kwam ik een goederentrein tegen van 4x6400. Het klopt toch dat er max. 3 in tractie kunnen zijn, of is dit ooit aangepast ofzo? Of is het gewoon 3x6400 in tractie plus een (defecte?) loc als sleep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 18:12

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Maasluip schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 08:24:
Het is een dieselelektrische trein, dus koppel is helemaal niet zo interessant (toerental van de motor is niet vast gekoppeld met de snelheid van het voertuig, zoals bij auto's wel het geval is).

Maar er zit een SACM AGO V16 ESHR in die maximaal 2650 kW bij 1350 1/min levert, dus minimaal 18.745 Nm. Er is een test geweest met een SEMT Pielstick V12 PA 6 van 3100 kW bij 1050 1/min, dat maakt 28.193 Nm.
Dat zijn nog eens cijfers. Dank voor de verheldering :)

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Ariën Clay schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 21:35:
Pas geleden kwam ik een goederentrein tegen van 4x6400. Het klopt toch dat er max. 3 in tractie kunnen zijn, of is dit ooit aangepast ofzo? Of is het gewoon 3x6400 in tractie plus een (defecte?) loc als sleep?
Om met je laatste vraag te beginnen: daar valt natuurlijk geen antwoord op te geven, want je geeft geen enkele informatie waaruit te herleiden is om welke trein het wanneer ging. 6400'en kunnen met zijn vieren multiple rijden en dat is altijd zo geweest. Los daarvan gebeurt het vrijwel nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij is er wel een tijd geweest dat de 4800 ton ertstrein naar Dillingen met 4x6400 reed. Maar die wordt tegenwoordig normaal gesproken ook met 3x6400 gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Luccus schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:53:
[...]
Om met je laatste vraag te beginnen: daar valt natuurlijk geen antwoord op te geven, want je geeft geen enkele informatie waaruit te herleiden is om welke trein het wanneer ging. 6400'en kunnen met zijn vieren multiple rijden en dat is altijd zo geweest. Los daarvan gebeurt het vrijwel nooit.
Met zijn vieren dus, ikd acht namelijk altijd met zijn drieën.
Alsnog bedankt Luc voor de opheldering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:13:
Volgens mij is er wel een tijd geweest dat de 4800 ton ertstrein naar Dillingen met 4x6400 reed. Maar die wordt tegenwoordig normaal gesproken ook met 3x6400 gereden.
Altijd.

(en het is inmiddels 5400 ton)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13
Wat is er aan de hand met de verwarming in de (oude) metro's in amsterdam? Vandaag zat ik in een metro zonder verwarming en dat is echt ontzettend koud. Mijn vader klaagt er ook al dagen over.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

pingkiller schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:30:
Wat is er aan de hand met de verwarming in de (oude) metro's in amsterdam? Vandaag zat ik in een metro zonder verwarming en dat is echt ontzettend koud. Mijn vader klaagt er ook al dagen over.
Zijn oud en vallen uit. Als 't goed is krijg je van 't GVB iig op CS warme chocomel ter compensatie :P

http://www.gvb.nl/overgvb...rwarmtmetroreizigers.aspx

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 09-01-2009 21:35 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:22

DDX

Ik ben nu met de thalys onderweg vanuit de alpen naar nl.
+/- 120 minuten vertraging door zoals ze dat zo mooi omroepen 'te laat aankomen materiaal in bourg st maurice' *)

en ze roepen nu net om dat we moeten overstappen op een andere trein in brussel
en dit moet zo snel mogelijk gedaan worden
en als de trein in roosendaal meer als 120 minuten vertraging heeft dan wordt de trein opgeheven

maf verhaal allemaal
en vraag me af wat de reden is waarom we zonodig moeten overstappen

*)
eerder met een conducteur gesproken en reden van vertraging (van de trein die vanuit nl vanmorgen naar alpen is gegaan)
30 minuten door onbekend iets vanuit nl al
toen in brussel (of antwerpen?) vertraging ivm ziekte van iemand die door ambu opgehaald moest worden
en toen ook nog eens tgv die in brand heeft gestaan ergens in frankrijk, waardoor alles vertraagd was

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar gelukkig heb je nog wel internet, je vermaakt je dus wel. Of ga anders eens lekker een biertje pakken in de bar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

internet op de heenreis was stuk beter, terugreis valt het continu uit
maar vermaak me wel verder, paar filmpjes gekeken ed ;)
heb ook perfecte plek, zo'n 1 persoons plek met stoel tegenovergesteld tegenover me.
die ook nog eens niet bezet is (naja nu wel door mijn benen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Vanavond heeft een DD-AR in Leidschendam geprobeerd kindjes te maken met plan V 419, dat lelijke groene ding van die club van mensen zonder (realistische) visie. Nou stelde dat ding toch al niks voor maar het is dus het volgende "museumstel" dat is geramd in korte tijd.

Interessanter - twee keer is scheepsrecht:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008767.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008769.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Luke! op 11-01-2009 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:02
Luccus schreef op zondag 11 januari 2009 @ 00:07:
[...], dat lelijke groene ding van die club van mensen zonder (realistische) visie.
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessanter - twee keer is scheepsrecht: ...
Voor en na Venlo ofzo (richting DE)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Waarom is er een Plan V 'museumstel'? Dat spul rijdt toch nog gewoon? Is net zoals een CRT scherm in een computermuseum zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Vanavond heeft een DD-AR in Leidschendam geprobeerd kindjes te maken met plan V 419, dat lelijke groene ding van die club van mensen zonder (realistische) visie. Nou stelde dat ding toch al niks voor maar het is dus het volgende "museumstel" dat is geramd in korte tijd.
:D Raap me op _O-

Hoe je het omschrijft, prachtig.
Interessanter - twee keer is scheepsrecht:
[afbeelding]
[afbeelding]
Nice pics!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Inmiddels wat meer info kunnen achterhalen over het vage verhaal :

-we moesten van trein wisselen ivm warmlopen as, en de thalys mocht om die reden niet het nl spoor op
(waarom we dan wel veilig 298 konden rijden in frankrijk... ?)
-en opheffen trein in roosendaal zou te maken hebben met werkzaamheden van prorail die om 01:00 gingen beginnen.
(hebben wegehaald btw, we maken nu extra stop in roosendaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 12:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

is dat nu nog eigenlijk duur?

Wilde de Wintersport TGV naar Moutiers pakken maar dat ding gaat echt maar een keer per week, op zaterdag. En ik wilde op dinsdag, heb nog hier bij zo'n reisbureau'tje van de SNCF gezeten maar die bevestigde 't zelfs geen boemel volgens hun waar ik in kon zonder dat 't een reis van 8 uur extra was met veel overstappen. Zonde!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

1e klas is 202 euro voor tickets heen en terug
2e klas is dacht ik 150 euro

en nu voor mij extra goedkoop ivm 132minuten vertraging 100% terug van terugreis :)

gaan wel meer treinen hoor, collega gaat as donderdagmiddag, en stapt dan over op de nachttrein in parijs
terug gaat hij op een vrijdag avond met tgv om 23:30 oid en hij is dan om half12 's ochtends in amsterdam.
(hij gaat naar bourg st maurice)

je moet gewoon ff op tgv-europe.com kijken, die geeft alle opties aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

CyBeR schreef op zondag 11 januari 2009 @ 00:37:
Waarom is er een Plan V 'museumstel'? Dat spul rijdt toch nog gewoon? Is net zoals een CRT scherm in een computermuseum zetten...
Dat laatste bestaat trouwens al hoor :P. Plan V 419 is een van de oudste Plan V's (serie V1 t/m V3) die al in 2004 terzijde zijn gesteld. Het leek een aantal mensen mooi om een van de oudste V'tjes die er zijn te bewaren en in de oorspronkelijke groene kleur over te spuiten. Meer hierover op www.mat64.nl.

Ow, btw: foto van Ldd botschade:

Afbeeldingslocatie: http://www.mat64.nl/Indexfoto.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door SleutelMan op 11-01-2009 10:15 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 22-09 09:54
Arme DD-AR Afbeeldingslocatie: http://www.mat64.nl/Plan-V-0081.jpg

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 00:27:
[...]

Voor en na Venlo ofzo (richting DE)?
Klopt, tussen Horst=Sevenum en Blerick vanaf de grote bult en vlak voor de grens met de Niederlande-fähige 186.
SleutelMan schreef op zondag 11 januari 2009 @ 10:11:
[...]
Dat laatste bestaat trouwens al hoor :P. Plan V 419 is een van de oudste Plan V's (serie V1 t/m V3) die al in 2004 terzijde zijn gesteld. Het leek een aantal mensen mooi om een van de oudste V'tjes die er zijn te bewaren en in de oorspronkelijke groene kleur over te spuiten. Meer hierover op www.mat64.nl.
Nee nee, het stel is vlak voor terzijdestelling gebruikt door standplaats Amsterdam ten behoeve van wegleerritten voor machinisten. Daarop heeft de NVBS met een zooitje vrijwilligers het stel snel groengeschilderd als ludieke actie. Na afloop van de wegleerritten is dat Mat '64-clubje om de hoek komen kijken en wilde het stel hebben, zonder te kijken naar de technische staat van het ding maar puur vanwege het kleurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja, er zijn er gelukkig nog genoeg dus deze kunnen ze naar de sloper sturen.

Nog een idee: anders knal je er een nieuwe(re) kopwagen op en heb je Mat '64 oud en nieuw in 1 setje!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:36:
Nou ja, er zijn er gelukkig nog genoeg dus deze kunnen ze naar de sloper sturen.
Volgens mij zijn er geen andere Plan V1-V3's bewaard gebleven, maar zijn die allemaal gesloopt, op de 419 na dan. Welke is er volgens jou dan nog meer bewaard gebleven uit die deelserie?

En sowieso zou een Plan-V uit een latere deelserie in het groen wel iets minder historisch verantwoord zijn geweest, want alleen de de 401 t/m 430 hebben ooit in het groen rondgereden, en afaik zijn er, los van de 419, uit die serie dus geen enkele meer intact.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja OK, ik bedoelde plan V in het algemeen. Het is i.d.d. wel erg lullig als daar verder geen 1 meer van over is. Hopen dat de verzekering gewoon uitbetaalt zodat het stel hersteld kan worden.

Wat ik wel een vervelende gedachte vind is dat ditzelfde ook met echt historische stellen kan gebeuren. Ze zouden toch een procedure moeten maken dat ze dat spul niet zomaar overal neerplempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

wildhagen schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:40:
[...]

Volgens mij zijn er geen andere Plan V1-V3's bewaard gebleven, maar zijn die allemaal gesloopt, op de 419 na dan. Welke is er volgens jou dan nog meer bewaard gebleven uit die deelserie?

En sowieso zou een Plan-V uit een latere deelserie in het groen wel iets minder historisch verantwoord zijn geweest, want alleen de de 401 t/m 430 hebben ooit in het groen rondgereden, en afaik zijn er, los van de 419, uit die serie dus geen enkele meer intact.
Als nou de Bk van het stel was geraakt dan had je die nog kunnen vervangen door de Bk van Plan T 528, die heeft hem namelijk gekregen van een Plan V uit de V1-V3 serie. Maar de ABDk is geraakt, en die is (nu) in nederland uniek, dus geen vervanging mogelijk.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:49:
Wat ik wel een vervelende gedachte vind is dat ditzelfde ook met echt historische stellen kan gebeuren. Ze zouden toch een procedure moeten maken dat ze dat spul niet zomaar overal neerplempen.
Waarom niet? Opstelruimte is duur en aangezien al die blöde verenigingen het al jaren niet voor elkaar krijgen om samen op te trekken en samen onderdak te regelen zijn dit dus de consequenties: materieel dat her en der buiten moet staan omdat er geen andere plek is. Van drukke opstelterreinen zoals de Watergraafsmeer wordt het spul m.i. terecht geweerd.

Omdat het zo mooi is en de A73-Zuid zo handig is:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008774.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen in mei beginnen met de 'uitrol' van de ov-chipkaart. ''Dat hopen we.'' Het eerste traject waarmee met het digitale vervoersbewijs gereisd kan worden, wordt de Flevolijn. Dat heeft een woordvoerster van de NS zondag gezegd.

Dat is het traject tussen Lelystad en Schiphol. Op die lijn houdt de NS nu een proef met de ov-chipkaart.

Sinds 1 januari van dit jaar zijn alle kaartautomaten van de NS op de stations Bijlmer Arena, Amsterdam Amstel en -Zuid en Duivendrecht geschikt gemaakt voor de verkoop van de anonieme ov-chipkaart en het laden van saldo.

Eind februari moet dat het geval zijn op alle Amsterdamse stations. In de Amsterdamse tram, metro en bussen kan al gereisd worden met de ov-chipkaart.

De NS heeft besloten de ov-chipkaart stapsgewijs per traject of regio in te voeren. Het zou voor de hand liggen dat ze daarbij de regionale vervoerders volgen.

''Dat zou een overweging kunnen zijn'', zegt een woordvoerster. Het Rotterdamse openbaar vervoerbedrijf RET stapt eind januari in de metro helemaal over op de ov-chip. De NS begint eind februari in die regio met het aanpassen van de kaartautomaten.

'Maar in die periode kan daar nog niet gereisd worden met de kaart.'' Omdat de landelijke invoering van de ov-chipkaart in een 'big bang' allang van de baan is, heeft de NS ervoor gekozen ook de kaartautomaten niet meer in een klap aan te passen. De medewerkers van de NS zullen ook pas opgeleid worden wanneer dat opportuun is.

''Wij zijn het grootste vervoersbedrijf van Nederland, dus de invoering is voor ons het ingewikkeldst.''
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Even terugkomend op de boem=ho met die 419. Aan de schade van zowel de DD-AR als de V is te zien dat de aanrijding niet frontaal heeft plaatsgevonden. Wie deze foto van mat64.nl bekijkt, ziet een engelsman (wissel) tussen de beide stellen. De 419 staat vrij van dit wissel (zie vrijbalk), maar volgens mat64.nl is de 419 achttien meter naar achter geduwd. Dat betekent dus dat de 419 niet vrij heeft gestaan en in het wisselgebied is geramd.

Edit: zie hier uitleg van iemand met verstand van zaken.

Inmiddels is men er ook achter dat de 273 meer schade heeft opgelopen dan de deukjes in de neuzen. Daar ga je dan, met je "binnen drie weken hersteld". Told ya... Prognose is inmiddels twee maanden. :P

[ Voor 32% gewijzigd door Luke! op 11-01-2009 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Is er dan inmiddels al bekend hoe/wat borg voor reizen via de ov chip ?
Want 4 euro borg ga je mensen krijgen die vergeten uit te checken, maar 60 euro borg krijg je verplicht heel hoog opladen ook leuke 'boetes' als je per ongeluk vergeet uit te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De borg was op de Hoekse lijn meer in de richting van €7.50. Maar dit probleem heb je overal: als je in de bus een ritje van meer dan 4 euro doet is niet uitchecken ook voordeliger. Uiteraard wordt dat wel geregistreerd en als je 't te vaak doet wordt je kaart geblokkeerd.

Meer dan €7.50 borg kan niet: zoveel kost een nieuwe anonieme kaart. Dan is 't voordeliger om niet uit te checken en in plaats daarvan gewoon een nieuwe kaart uit de automaat te trekken. (Dat is dus ook meteen waarom zo'n kaart kopen geld kost: je betaalt om er tijdelijk mee 'rood' te kunnen staan. De kosten voor de fysieke kaart zijn nihil en dus niet boeiend.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Laatst online: 12-09 11:10
Dat bedrag zal vast geen €60,- zijn, aangezien bijvoorbeeld een enkeltje Rotterdam Groningen nog geen €35,- kost. Bovendien hoef je niet voor dat bedrag opgeladen te hebben, aangezien je op de OV-chipkaart rood kan staan. Zolang er nog iets op je kaart staat, al is het maar 5 cent, kan je inchecken.
Wat wel een probleem is, is de manier waarop de NS met de kaart om gaat. Het idee van de chipkaart is dat abonnementen etc. op je persoonlijke chipkaart worden geladen. Vreemdgenoeg krijg je bij de NS iedere keer een nieuwe chipkaart. Vervolgens kan je het electronische abonnement niet over laten zetten op je oude kaart en je kan het tegoed van je oude kaart ook niet op je nieuwe kaart laten zetten. Het over laten zetten van het automatisch opladen kan ook niet zonder meer, dat kost je een hoop papierwerk en op en neer reizen naar de OV-winkel. Al met al heb ik al drie persoonlijke OV-chipkaarten liggen (vierde al onderweg), met allemaal nog een beetje tegoed erop 8)7
Iemand die hier al een oplossing voor gevonden heeft, zonder dat het je geld heeft gekost? NS en TLS verwijzen namelijk lekker naar elkaar :X

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Mja maar op die manier kost denhelder maastricht dus niet meer dan 7,50 ?
(enkele reis 1e klas kost 62,10)

edit: En hoe ga je aangeven dat je in 1e klas wilt bijvoorbeeld?

[ Voor 41% gewijzigd door DDX op 11-01-2009 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DDX schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:36:
Mja maar op die manier kost denhelder maastricht dus niet meer dan 7,50 ?
En dat is dus waarom NS nog aan 't kutten is en RET/GVB/CXX al maanden bezig zijn ;)

Ik vermoed dat het 1e-klasprobleem opgelost wordt ofwel met een speciaal poortje ofwel met een extra paal, te gebruiken nadat je door een poortje gelopen bent.
Vunzz schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:36:
Dat bedrag zal vast geen €60,- zijn, aangezien bijvoorbeeld een enkeltje Rotterdam Groningen nog geen €35,- kost. Bovendien hoef je niet voor dat bedrag opgeladen te hebben, aangezien je op de OV-chipkaart rood kan staan. Zolang er nog iets op je kaart staat, al is het maar 5 cent, kan je inchecken.
Wat wel een probleem is, is de manier waarop de NS met de kaart om gaat. Het idee van de chipkaart is dat abonnementen etc. op je persoonlijke chipkaart worden geladen. Vreemdgenoeg krijg je bij de NS iedere keer een nieuwe chipkaart. Vervolgens kan je het electronische abonnement niet over laten zetten op je oude kaart en je kan het tegoed van je oude kaart ook niet op je nieuwe kaart laten zetten. Het over laten zetten van het automatisch opladen kan ook niet zonder meer, dat kost je een hoop papierwerk en op en neer reizen naar de OV-winkel. Al met al heb ik al drie persoonlijke OV-chipkaarten liggen (vierde al onderweg), met allemaal nog een beetje tegoed erop 8)7
Iemand die hier al een oplossing voor gevonden heeft, zonder dat het je geld heeft gekost? NS en TLS verwijzen namelijk lekker naar elkaar :X
Mja. Lastig probleem tijdens de overgangsperiode idd. Het saldo zou je bij een GVB/RET balie over moeten kunnen laten zetten van kaart A naar kaart B. Automatisch opwaarderen is idd lastig omdat dat te maken heeft met automatische incasso's en dat is nu eenmaal lastig. Wat ik zou doen, als ik jou was, is een normale persoonlijke kaart aanvragen bij een vervoerder danwel bij TLS zelf (ov-chipkaart.nl) en die gebruiken voor reizen op saldo in de bus e.d., en dan de NS-chipkaart gewoon lekker mooi alleen bij NS gebruiken. (Of één NS-kaart hiervoor aanwijzen, maar aangezien die er allemaal hetzelfde uitzien is dat wellicht verwarrend.)

Dwz, dat ben ik nu van plan :P Ik heb een zgn. 'RFID-Safe' (http://www.mediamatic.net/page/23356/nl), wat in fysiek een businesscardhouder is van aluminium, waarin ik dergelijke kaarten anders dan m'n gewone TLS-OVC prop zodat ik ze niet perongeluk kan gebruiken. Die houder zit gewoon in m'n binnenzak. Zo kan ik meerdere OV-Chipkaarten bij me hebben (Binnenkort een NS voordeelurenkaart, nu een anonieme GVB kaart en een wegwerp RET-kaart in de houder en een persoonlijke TLS-kaart die ik gebruik om mee te reizen in m'n portemonnaie) zonder dat dat elkaar stoort. 't is een beetje een lastigheid maar zolang NS weigert hun producten op andere kaarten te zetten is 't helaas nodig..

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 11-01-2009 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)

Gevonden bij de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Duurt voorlopig dus nog wel even, maar ik zou het persoonlijk fijn vinden om lekker met ov-chip te gaan treinen.
Nu moet ik steeds 5 retourkaartjes kopen en gaan afstempelen iedere ochtend.
(of ns moet eens een maandkaart met korting aanbieden voor mensen die na 9'en reizen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DDX schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:51:
Duurt voorlopig dus nog wel even, maar ik zou het persoonlijk fijn vinden om lekker met ov-chip te gaan treinen.
Bij NS idd wel ja :/ Maar bij CXX/GVB doe ik al leuk mee hoor. Is namelijk goedkoper voor mij :) 1.27 (sinds dit jaar) vanaf hier naar station in Haarlem met OV-Chip, versus 1.46 met strippenkaart. Als ik binnen 35 minuten van hier naar Amsterdam kom is 't stukje van hier naar kantoor (excl. trein) zelfs goedkoper op vol tarief met OV-chip dan op een roze strippenkaart, laat staan een normale. Ik zie niet waarom iedereen loopt te zeiken dat 't duurder wordt :P
Ja precies, dat probleem lijkt me met zo'n chip toch makkelijk oplosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vunzz
  • Laatst online: 12-09 11:10
CyBeR schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:42:
Mja. Lastig probleem tijdens de overgangsperiode idd. Het saldo zou je bij een GVB/RET balie over moeten kunnen laten zetten van kaart A naar kaart B.
Dat is nou net het punt, dat kan dus niet.
Automatisch opwaarderen is idd lastig omdat dat te maken heeft met automatische incasso's en dat is nu eenmaal lastig. Wat ik zou doen, als ik jou was, is een normale persoonlijke kaart aanvragen bij een vervoerder danwel bij TLS zelf (ov-chipkaart.nl) en die gebruiken voor reizen op saldo in de bus e.d., en dan de NS-chipkaart gewoon lekker mooi alleen bij NS gebruiken. (Of één NS-kaart hiervoor aanwijzen, maar aangezien die er allemaal hetzelfde uitzien is dat wellicht verwarrend.)
Die persoonlijke kaart van de RET heb ik al jaren. De pest is dat de NS eigenwijs is en steeds nieuwe kaarten geeft. Eigenlijk zou TLS dat bij moeten houden en moeten zorgen dat er maar één persoonlijke kaart per persoon uit wordt gegeven. Natuurlijk kan ik de oude kaart gebruiken in de metro, maar het punt is dat ik een NS-jaarabonnement PLUS ZONES heb. Als ik het tegoed op mijn oude kaart opreis, betaal ik dus eigenlijk iedere keer teveel, want 99,9% van mijn reizen begint of eindigd in een gebied dat binnen die zones valt.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zie je voordeel niet zo. In plaats van nu 1x per dag stempelen mag je dan 4x per dag in de rij gaan staan voor een poortje. En reizen op saldo zal duurder zijn dan een huidig retourtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
CyBeR schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:56:
Ik zie niet waarom iedereen loopt te zeiken dat 't duurder wordt :P
In principe is de invoering kostenneutraal. Als jouw traject goedkoper wordt dan moeten er ook trajecten zijn die duurder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Vunzz schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:53:
[...]

Dat is nou net het punt, dat kan dus niet.
Bij het GVB niet? Als je ze lief aankijkt? Is wel de bedoeling namelijk. Toch in ieder geval voor producten, mischien dat ze saldo dan weer niet interessant genoeg vinden. In dat geval zit er weinig anders op dan gewoon elke kaart opgebruiken tot 'ie negatief staat.

Kun je je oude kaarten niet teruggeven aan NS en 't saldo op je rekening laten storten trouwens? Stond me iets van bij dat dat kon.
Die persoonlijke kaart van de RET heb ik al jaren. De pest is dat de NS eigenwijs is en steeds nieuwe kaarten geeft. Eigenlijk zou TLS dat bij moeten houden en moeten zorgen dat er maar één persoonlijke kaart per persoon uit wordt gegeven. Natuurlijk kan ik de oude kaart gebruiken in de metro, maar het punt is dat ik een NS-jaarabonnement PLUS ZONES heb. Als ik het tegoed op mijn oude kaart opreis, betaal ik dus eigenlijk iedere keer teveel, want 99,9% van mijn reizen begint of eindigd in een gebied dat binnen die zones valt.
Oh, dat je ook zones hebt zei je er niet bij. Dan moet je inderdaad steeds de nieuwste gebruiken ja, en dan is de NS elke-keer-een-nieuwe-kaart-policy natuurlijk pestirritant. Maar hopelijk komt daar dan binnenkort verandering in als ze 't echt in gaan voeren. Nu zeggen baliemedewerkers nog 'ja daar doen wij niets mee, dat gebeurt in Utrecht' als je iets wilt vragen aangaande OV-chipkaarten. Maar als NS 't daadwerkelijk gaat gebruiken krijgen de baliemedewerkers mischien ook wel apparatuur om dit soort handelingen mee uit te voeren. Kun je eindelijk je producten overzetten. Volgens CXX moet je dat namelijk doen bij de vervoerder die het product afgegeven heeft. Dus om een RET abo op een NS kaart te zetten moet je bij RET zijn. Maar aangezien NS nog geen apparatuur heeft om dit soort dingen te doen kom je daar ook niet echt ver mee..
asmi schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:06:
[...]

In principe is de invoering kostenneutraal. Als jouw traject goedkoper wordt dan moeten er ook trajecten zijn die duurder worden.
Ik weet 't. Ik woon zonetechnisch namelijk erg ongelukkig. Tussen mijn halte en de volgende is een zonegrens namelijk. 't scheelt dat de volgende zone wel net na m'n eindhalte (Haarlem NS) begint, anders was 't verschil nog groter. Maar ik zal 's kijken wat 't kost naar 't centrum van Haarlem (weer een zone verderop dus) en dat vergelijken met de ruwweg 2 euro aan strip danwel dalkaartje.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 12-01-2009 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

(of ns moet eens een maandkaart met korting aanbieden voor mensen die na 9'en reizen)
Geloof maar niet dat er een "5-retourkaart" komt als het al te moeilijk is om een enkele reis en retourtarief te verzinnen.
Als die er toch zou komen dan alleen als voorgeladen product, wat inhoudt dat je naar de automaat moet gaan, je reisproduct moet laden, naar het poortje moet gaan, je chipkaart aanbieden, in de trein nog een keer aan de conducteur laten zien, bij het overstappen weer door de poortjes.

Ik zie niet in waarom een OV-Chipkaart op dat gebied makkelijker is dan een 5-retourkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Er hoeft ook niets te komen ala een 5retourkaat, dat is nml niets anders dan makkelijkere manier om 5 retourkaartjes tegelijk te kopen uit de automaat.
Wat ik nu dus ook regelmatig doe. En die stempel ik dan netjes af iedere ochtend als ik in de trein stap.

Daarom lijkt me de ov chip een stuk makkelijker, niet geen vooraadje kaartjes hebben maar gewoon in/uit checken.
Ook nog eens makkelijker als ik besluit een station eerder of verder uit te stappen (wat ik nu vantevoren moet bedenken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, de korting op de 5-retourkaart is inderdaad al een tijdje geleden afgeschaft.
Alles in het kader van "met de OV-chipkaart wordt treinreizen niet duurder".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:04

Coldcat

HODL

Die borg is wel interessant, persoonlijk ben ik iemand die altijd reist tegen het voordeligste tarief, dan maar een keertje een paar strippen minder stempelen of een station minder betalen in de trein. Als die borg op een gegeven moment lager is dan de prijs die je betaald voor de trip zelf dan weet ik het wel en check ik alleen maar in en "vergeet" uit te checken. Met een anonieme chipkaart is dat volgens mij heel goed mogelijk.

Maar hoe gaat de NS dit invoeren? In de randstad zullen de stations afgesloten worden en alleen toegankelijk worden door die poortjes, daar ben je dus in feite verplicht om uit te checken anders kom je niet van het station af. Maar op andere kleinere stations kun je dus wel gewoon van het station af komen zonder door een poortje te gaan. Ik denk echt dat het een grote fail gaat worden... helemaal leuk als er ergens storing is en die pestpoortjes dicht blijven zitten :P
3. De wegwerpchipkaart

* Geschikt voor eenmalig gebruik of voor een korte periode
* U kunt zelf geen reisproduct of saldo op de kaart laden

Terug naar boven
Dat zal mijn kaart dus worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Coldcat op 12-01-2009 10:47 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Grote stations gaat ook nog leuk worden met thalys homeprint tickets bijvoorbeeld.
Papiertje wat ik thuis geprint heb met kaartnummer gaat echt niet met die poortjes werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
Coldcat schreef op maandag 12 januari 2009 @ 10:41:
Maar hoe gaat de NS dit invoeren? In de randstad zullen de stations afgesloten worden en alleen toegankelijk worden door die poortjes, daar ben je dus in feite verplicht om uit te checken anders kom je niet van het station af. Maar op andere kleinere stations kun je dus wel gewoon van het station af komen zonder door een poortje te gaan.
De conducteur en controleploegen verdwijnen niet. Je kunt nog steeds worden betrapt als je zonder geldig kaartje in een trein of op een perron bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 15:26

ericding

Altijd de eerste.

Op het moment dat je in de trein zit heb je nog niets verkeerd gedaan. Je hebt immers wel ingecheckt. Het gaat pas mis als je op het punt van aankomst niet uitcheckt, en dat is zonder poortjes nauwelijks te controleren. Ik zou niet vreemd staan te kijken als reizen met saldo niet wordt ingevoerd op trajecten zonder poortjes, en dat je voor die trajecten dus van te voren een los kaartje op je ov-chip moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als ik dit document: http://www.minvenw.nl/cen...hipkaart_tcm61-171436.pdf mag geloven, wordt reizen op saldo gewoon landelijk ingevoerd. Ten eerste om gelijk te lopen met de stads- en streekvervoerders maar vooral ook omdat de klant dat wil: die ziet dat als een manier van betalen, niet zozeer als een product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

CyBeR schreef op maandag 12 januari 2009 @ 13:42:
Als ik dit document: http://www.minvenw.nl/cen...hipkaart_tcm61-171436.pdf mag geloven, wordt reizen op saldo gewoon landelijk ingevoerd. Ten eerste om gelijk te lopen met de stads- en streekvervoerders maar vooral ook omdat de klant dat wil: die ziet dat als een manier van betalen, niet zozeer als een product.
Ik mag het hopen, want dat maakt goedkoop rondreizen toch nog mogelijk.
Er is namelijk (afgezien van controle op de trein) geen mogelijkheid om te zien of ik rechtstreeks van Vroomshoop* naar Vriezenveen* ben gegaan of dat ik een omweg via Vierlingsbeek* heb gemaakt
* vul naar wens een station zonder poortjes in.

En omdat de saldering achteraf pas plaats vindt kan een controleur jou ook niet halverwege betichten van zwartrijden. Ik heb toch ingecheckt? Ik mag toch hier zijn als ik op saldo reis? En wat moet ik nu betalen nu ik tussen Zutphen en Arnhem gecontroleerd ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kan niet zomaar natuurlijk he. Ik kan niet 4 uur lang 'onderweg' zijn van Haarlem naar Uitgeest, tenzij via Maastricht.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 12-01-2009 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens de reisregels van de NS kan dat wel. Je mag je reis altijd onderbreken.
Goed, nu ben ik vergeten uit- en in te checken tijdens mijn onderbreking. Maar wat wordt er dan berekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je mag je reis onderbreken ja, en bij die onderbreking moet je uitchecken en als je opstapt weer inchecken. Anders reis je dus gewoon zwart naar een of andere plek toe B , zwart naar een andere plek toe C, en doe je daar alsof je normaal van A naar C bent gegaan. Dat is niet altijd te controleren, maar je kunt tussen A en C maar een bepaalde tijd onderweg zijn zonder in/uitchecks. Als jij in Haarlem incheckt, in Amsterdam uitcheckt en daar zit 8 uur tussen, heb je dus iets vreemds gedaan.

Maar inderdaad: hoe daar mee omgegaan wordt moeten we nog zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, je hebt volgens de reisregels niets vreemds gedaan. Je mag je reis onderbreken.

Ik weet niet waar in alle stations de poortjes geplaatst worden, maar ik weet van Leiden dat je door de poortjes moet om van buitenaf in de stationstraverse (waar alle winkels zijn) te komen. Er is niets in welke reisregels dan ook dat mij verbiedt om van Amsterdam naar Rotterdam te reizen en 8 uur in de traverse van Leiden door te brengen. Dat mag gewoon. Daar kun je reizigers dus ook niet vreemd op aankijken.
En dat ik in die 8 uur het hele land doorcross is alleen te controleren door een controleur op de trein, maar de vraag is dan hoe dan de kosten berekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op maandag 12 januari 2009 @ 14:29:
Nee, je hebt volgens de reisregels niets vreemds gedaan. Je mag je reis onderbreken.
En zodra je het station verlaat moet je uitchecken. Dat staat nu nog niet in de regels maar je kunt er natuurlijk vergif op innemen dat dat er in komt te staan.

Het zou me ook niets verbazen als er in komt te staan dat je binnen X minuten na aankomst op een station uit moet checken. Anders gaat de controleerbaarheid namelijk inderdaad compleet de goot in.
Ik weet niet waar in alle stations de poortjes geplaatst worden, maar ik weet van Leiden dat je door de poortjes moet om van buitenaf in de stationstraverse (waar alle winkels zijn) te komen. Er is niets in welke reisregels dan ook dat mij verbiedt om van Amsterdam naar Rotterdam te reizen en 8 uur in de traverse van Leiden door te brengen. Dat mag gewoon. Daar kun je reizigers dus ook niet vreemd op aankijken.
En dat ik in die 8 uur het hele land doorcross is alleen te controleren door een controleur op de trein, maar de vraag is dan hoe dan de kosten berekend worden.
Ja, als jij acht uur lang binnen de poortjes van een station wilt rondhangen is dat jouw ding natuurlijk. Maar laten we even stellen dat de meeste mensen van station naar station reizen omdat ze het station uit willen.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 12-01-2009 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

8 uur is overdreven, maar een uurtje in le place ofzo even zitten doen genoeg mensen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

2 uur ook wel. En een als de grijze golf komt misschien wel 3 uur (nog een appelflap mevrouw?).
Mijn punt is dat dit niet te controleren is, juist voor die uitzonderingen. En om dan te zeggen "je moet direkt uitchecken" terwijl je dan door de poortjes moet, daar zal Servex wel heel erg van gaan steigeren. De NS wil juist het station als winkelcentrum gaan promoten, komen ze hier mee.

[ Voor 46% gewijzigd door Maasluip op 12-01-2009 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Servex is een dochter van NS, dus dat zal ongetwijfeld als aspect mee worden genomen, denk je niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Luke! op 12-01-2009 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Maargoed op amsterdam bijlmer heb je behalve de poortjes ook nog op willekerig wat plekken binnen de poortjes, grijze in/uit check paaltjes staan (die nog uitstaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Voor de geinteresseerden, ik heb even uitgezocht waar Werkspoor precies zat,
Met sanfranjake (profiel) had ik op MSN een discussie erover, en het is boven water:

hier vind je de plek waar Werkspoor Utrecht heeft gezeten.
De lange loods blijkt nog te bestaan, maar van wie deze is? Of van Kidzworld of van iemand anders...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Coldcat schreef op maandag 12 januari 2009 @ 10:41:
Ik denk echt dat het een grote fail gaat worden... helemaal leuk als er ergens storing is en die pestpoortjes dicht blijven zitten :P
Dan doet een NS medewerker ze weer open, en kunnen de mensen de in/uitcheck palen gebruiken>
In geval van brand kan iedereen die poortjes zo opengooien met een druk op de noodknop, wel staan er camera's op gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vanmorgen IC 7.08 Amersfoort - Zwolle.
Werd omgeroepen dat we een noodrem gingen maken voor een machinist in opleiding.Vond het wel geinig dat het gebeurde, had het nog nooit eerder meegemaakt. En inderdaad, een minuut later stonden we midden in een weiland stil. Ons werd verzekerd dat we geen tijd zouden verliezen.
Helaas liepen we toch nog 15 minuten vertraging op door overwegen die niet dichtgingen oid.

Opmerkelijk hoe leeg de trein om 7.08 is en hoe vol om 7.38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Cheesy schreef op maandag 12 januari 2009 @ 23:37:
Vanmorgen IC 7.08 Amersfoort - Zwolle.
Werd omgeroepen dat we een noodrem gingen maken voor een machinist in opleiding.Vond het wel geinig dat het gebeurde, had het nog nooit eerder meegemaakt. En inderdaad, een minuut later stonden we midden in een weiland stil. Ons werd verzekerd dat we geen tijd zouden verliezen.
Helaas liepen we toch nog 15 minuten vertraging op door overwegen die niet dichtgingen oid.

Opmerkelijk hoe leeg de trein om 7.08 is en hoe vol om 7.38
Ach, bij Arriva lieten ze een jaar geleden voor mij als meereizende passagier in de cabine zien hoe een noodrem werkt. Het was dan ook met een lage snelheid, maar toch :P...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-09 16:32
Vanmiddag een nog een beetje slaperige omroeper (denk aan de reclame van het drinkontbijt :+ ):
"Dames en heren in verband met een aanrijding bij Zwolle rijden er geen treinen naar Zwolle. Reizigers voor de richting Amersfoort kunnen omreizen via Deventer, ehm, ehm, ehm ... Amersfoort"

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:04

Coldcat

HODL

Zeker 220.000 reizigers in Rotterdam zijn het afgelopen jaar vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart. De helft daarvan heeft bij vervoerder RET geld teruggevraagd, blijkt uit cijfers van de RET. Het bedrijf zegt dat zij hun geld hebben teruggekregen, gemiddeld 2 euro.

Bij het inchecken in bus, tram of metro wordt standaard 4 euro afgeschreven als een soort borg. Bij het uitchecken wordt de afgelegde afstand berekend en van het bedrag afgetrokken. Wie vergeet uit te checken betaalt dus 4 euro.

Over twee weken kan in de metro van Rotterdam alleen nog betaald worden met de ov-chipkaart.
Van de nos...

Dus ik zal niet de enige zijn over korte tijd :)

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik ben 't ook wel 's vergeten. Nooit in de metro overigens: daar heb je die poortjes. Alleen in de bus/tram is 't lastig omdat je gewend bent gewoon uit te stappen en klaar. * CyBeR pleit voor een vast tarief zodat uitchecken daar niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Vraag ik mij alleen af waarom die mensen hun geld terug hebben gekregen ?
(ben ook wel eens vergeten uit te checken bij de metro in Amsterdam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het een beetje non-nieuws eerlijk gezegd. Nieuw systeem, mensen moeten daar aan wennen, dus ze vergeten het wel eens. Lijkt mij volkomen logisch en niet nieuwswaardig. Zonder verdere statistische gegevens is de suggestie dat het veel is ook niks waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DDX schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:04:
Vraag ik mij alleen af waarom die mensen hun geld terug hebben gekregen ?
(ben ook wel eens vergeten uit te checken bij de metro in Amsterdam)
Coulance. En imagoverbetering. Ze willen nu zo min mogelijk gezeur en tegenstand hebben, dus geven ze maar gewoon geld terug als je geld kwijt raakt, al is dat je eigen schuld.

Ik heb wat dat betreft wel een appeltje te schillen met Connexxion trouwens: volgens de Mijn OV-Chipkaart heb ik een saldo van 8.25 op m'n kaart staan, wat 10.97 had moeten zijn. Het laatst bekende saldo daarvoor was 12.25 (bewijs op een bon van RET). Dus in plaats van 1.28 zoals de lezer in de bus aangaf is er 4 euro vanaf gegaan.

Wel interessant eigenlijk nu ik er nog even verder over nadenk: de lezer in de bus zei dat er 1.28 vanaf is gegaan. Dus als 't goed is vindt m'n kaart zelf ook dat 'ie 10.97 erop heeft staan, terwijl de backend vindt dat er 8.25 op staat. Morgen eerst maar 's met een andere kaart op weg gaan en m'n normale langs een saldolezer halen...

[ Voor 45% gewijzigd door CyBeR op 13-01-2009 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waar las ik dat nu vandaag of gisteren? Hetzelfde doet zich in London voor met de Oyster Card. Daar is een niet beëindigde transactie 4 pond, en de vervoersbedrijven harken zo enkele miljoenen (18 miljoen staat me bij) per jaar bij elkaar. Dat is dus inclusief aftrek van wat een reis normaal kost (gemiddeld 2,6 pond als ik het me goed herinner).

Als ik me nu alleen maar kon herinneren waar ik dat las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Nu heb ik dat chipkaart gedoe nog niet van dichtbij gezien op stations e.d., maar wat ik voor ogen heb is dat je dus het perron niet opkomt zonder die kaart te gebruiken voor het openen van het hek. Maar naar buiten kun je zonder uit te loggen, oftewel je kunt zo doorlopen? Lijkt me een erg kromme constructie dan.

Voor de bus zal het lastiger zijn, maar voor trein/metro lijkt me dat toch vrij logisch dat je ook je kaart nodig hebt om naar buiten te komen. Heb genoeg landen bezocht waar je je ticket net zo goed nodig hebt om uit het station te komen. Lijkt me simpel om dat te fixen en ben je iig met de trein/metro weer van wat gezeur af.

[ Voor 4% gewijzigd door Bastien op 13-01-2009 21:23 ]

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 16:31

TommyGun

Stik er maar in!

Daarom gaat het ook over bussen / trams me dunkt.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee bij het naar buiten gaan moet je ook door de poortjes die je opent door de kaart erbij te houden.
Als die transactie fout gaat, dan krijg je geen afboeking. En als je op een station zonder poortjes komt dan kun je het uitchecken makkelijk vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Zou zo'n transactie dan niet foolproof moeten zijn? Of je checkt succesvol uit, of je krijgt een duidelijke melding dat het uitchecken is mislukt voor de poortjes opengaan... lijkt mij logischer dan de mensen in het ongewisse laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Daar moet bijgezegd worden dat dat vergeten wel voornamelijk komt door gewenning: op dit moment stap je uit en dan ben je klaar. Die extra handeling moet men aan wennen. Op het moment dat dat zo is zal het vergeten uit te checken veel minder worden. Vergelijk het met mensen die overgaan op losse gedateerde kaartjes of een abo op kaartjes die vantevoren gestempeld moeten worden.
Alex) schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 21:37:
Zou zo'n transactie dan niet foolproof moeten zijn? Of je checkt succesvol uit, of je krijgt een duidelijke melding dat het uitchecken is mislukt voor de poortjes opengaan... lijkt mij logischer dan de mensen in het ongewisse laten.
Op het moment dat er iets mis is met je transactie gaan uiteraard de poortjes niet voor je open.

[ Voor 36% gewijzigd door CyBeR op 13-01-2009 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zie boven. Ik denk dat je in Londen toch veel meer poortjes hebt dan in Nederland.
En je hebt nog altijd bussen en trams. Daar gaat de deur open en moet je bij het naar buiten gaan uitchecken. Ik denk dat je door de chauffeur toch vrij dringend wordt verzocht je te verwijderen als het uitchecken om de een of andere reden niet lukt en je in de deur blijft staan. Als je al merkt dat je niet uitcheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Neen, dat is juist wat in Londen niet hoeft: uitchecken in de bus. Je stapt in, houdt je kaart voor de lezer en betaalt daarmee direct het tarief. Dat tarief staat vast voor de hele rit. Afaik is 't in Londen ook voor alle ritten hetzelfde, maar in bijvoorbeeld Hong Kong is dat tarief anders naar mate de bus verder langs 't traject is. Toch betaal je ook daar alleen bij het instappen. Uitstappen hoef je niets voor te doen. (Gek genoeg is 't daar in de tram andersom: je stapt achter in en betaalt voor bij het uitstappen de HK$2 die dat ritje kost.)

[ Voor 49% gewijzigd door CyBeR op 13-01-2009 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 15:26

ericding

Altijd de eerste.

Daarbij komt dat je op dit moment wel kunt vergeten uit te loggen: de poortjes bij de uitgang gaan altijd open als er iemand aan komt. Dat moet wel, omdat je nu nog met de strippenkaart mag reizen. Het kan dus gebeuren dat je de kaart bij de uitgang voor het poortje houdt, dat de kaart niet wordt gelezen maar dat het poortje toch open gaat omdat het systeem rekening houdt met strippenkaartreizigers. Over twee weken gaat het poortje in zo'n geval niet meer open, en word je dus gedwongen je kaart nog een keer voor de lezer te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat probleem bestaat op dit moment inderdaad, maar is te omzeilen door de speciale 'OV-Chipkaart-only' poortjes te gebruiken. Scheelt je ook weer tijd omdat er geen strippenkaartlutsers voor staan te klooien ;)

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeR op 13-01-2009 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

En als het uitchecken fout gaat bij die poortjes zie je dat ook, want dan brand er een rood lampje met Probeer Opnieuw ipv een groen lampje met OK (+saldo). Iig in de metrostations van de RET.

Lijkt me dus geen probleem.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 26 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.