Het grote spoorwegentopic deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 54 Laatste
Acties:
  • 173.108 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
zwahiel schreef op maandag 22 december 2008 @ 09:11:
Zag in Roosendaal zo'n NS OV Chipkaart paal staan, best mooie dingen. In tegenstelling tot die units die je zo overal ziet staan door Nederland heen, heeft deze een groot grafisch wit backlid LCD display waarop meer informatie te zien is. Zou je dan ook vertraging of aansluiting zien? Dat zou namelijk wel extreem makkelijk zijn eigenlijk.
Foto? :)

Ik kom niet zo vaak meer in Roosendaal ;)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DDX schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:49:
Vanmorgen op traject zaandam-a'dam bijlmer 3 keer controle.

1e keer in stoptrein tussen zaandam en sloterijk
2e keer in ic tussen centraal en amstel (redde door de continue overstap weer eens niet de stoptrein)
3e keer in stoptrein tussen amstel en bijlmer
Is de metro vanaf Sloterdijk of CS geen optie naar Bijlmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Metro kan ook alleen is duurder en zit minder lekker.
En in principe is trein ook sneller als je overstap haalt naar 'sneltrein' die niet stopt op muiderpoort en amstel. (4 minuten dus te doen)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 12:22
Ariën Clay schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 19:18:
[...]

Totdat de kinderziektes opgelost zijn die Bombardier op zal lossen.
Er schijnen volgens bronnen op Somda nog problemen met de dodeman te zijn, en met het diagnosesysteem die soms een eigen leven leidt... En dan ook nog het 'op hol slaan' van de computer bij een aankoppeling, en duitse texten die nog niet vertaald zijn naar het Nederlands....

Planning: medio Jan of zelfs Feb....
De HMI / boordcomputer is inderdaad nog lang niet zoals het zou moeten zijn.

De simulatie die we hier maken voor NSO kreeg als commentaar: "Oh, dus zo gaat die eruit zien, alstie het doet..." :+
zwahiel schreef op maandag 22 december 2008 @ 09:11:
Zag in Roosendaal zo'n NS OV Chipkaart paal staan, best mooie dingen. In tegenstelling tot die units die je zo overal ziet staan door Nederland heen, heeft deze een groot grafisch wit backlid LCD display waarop meer informatie te zien is. Zou je dan ook vertraging of aansluiting zien? Dat zou namelijk wel extreem makkelijk zijn eigenlijk.
Zal er straks is 1 proberen te maken.

[ Voor 29% gewijzigd door --WaaZaa-- op 22-12-2008 15:32 ]

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Op de NS reisplanner mag Barneveld - Driebergen Zeist ook via Amersfoort-Utrecht in plaats van Ede-Wageningen.
Je moet toch altijd de snelste route pakken? Waarom mag het in dit geval dan wel?

44 vs 49 routestukjes op de spoorkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
De NS-reisplanner adviseert mij Almm - Bd altijd over Ut en Ht. Als ik over Shl en Gv/Rtd/Ddr reis, maken de conducteurs echter nooit problemen.

Vrijdag had ik ook een leuke, ik had controle tussen Ledn en Rtd, dus ik geef zo mijn kaartje, de conductrice keek even verbaasd.
Enkele reis, geldig op 19-12-2008
's-Hertogenbosch
Breda
Via: Almere Muziekwijk
Vond 't wel een leuke reisweg, en 't mocht gewoon. Ik heb dat traject al minstens 6x zo afgelegd zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:54

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Cheesy schreef op maandag 22 december 2008 @ 22:17:
Op de NS reisplanner mag Barneveld - Driebergen Zeist ook via Amersfoort-Utrecht in plaats van Ede-Wageningen.
Je moet toch altijd de snelste route pakken? Waarom mag het in dit geval dan wel?

44 vs 49 routestukjes op de spoorkaart.
Toegestane reisroutes zijn:
• de kortste route in km
• de snelste route in tijd
• de route die je het eerste op de eindbestemming brengt (ook als dat langer duurt dan een kwartier wachten en dan een andere route)
• de route met de minste overstappen.

De route via Utrecht valt onder punt 3, als je de trein van x:02 gemist hebt en die van x:03 wel kunt nemen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Oh typisch.
Ik heb in de Metro of Spits eens een ingezonden brief gelezen van een man die bekeurd werd omdat hij van Amersfoort naar Utrecht Overvecht reisde via de intercity Utrecht, en dan de stoptrein weer terug. Volgens mij had dat toen ook nog iets met Rover te maken.

edit: zie ook pagina 2 van dit document.

Normaal gesproken heb ik van deze dingen geen last (OV-kaart), maar in het weekend moet je wel opletten ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Cheesy op 22-12-2008 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, dat is expliciet verboden, behoudens enkele uitzonderingen: je mag je eindbestemming niet voorbijreizen om dan terug te reizen.
Dit is om tegen te gaan dat mensen (in dit geval) een kaartje naar Utrecht Overvecht kopen en toch naar Utrecht Centraal gaan. Dan mis je namelijk inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

Beetje grote woorden, op dit moment moet je gewoon een kaartje kopen met als 'via-station' Utrecht ;) .

edit: Hoe gaan ze dat met de OV-chipkaart doen trouwens? Als je bijv. opstapt op Overvecht, vervolgens via Amsterdam, Rotterdam op Utrecht komt en daar uitcheckt, worden de kosten dan puur op basis van tijd in rekening gebracht?

[ Voor 32% gewijzigd door LauPro op 23-12-2008 08:09 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LauPro schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 07:52:
[...]
Beetje grote woorden, op dit moment moet je gewoon een kaartje kopen met als 'via-station' Utrecht ;) .
Ik zeg toch, "behoudens enkele uitzonderingen"? >:)
edit: Hoe gaan ze dat met de OV-chipkaart doen trouwens? Als je bijv. opstapt op Overvecht, vervolgens via Amsterdam, Rotterdam op Utrecht komt en daar uitcheckt, worden de kosten dan puur op basis van tijd in rekening gebracht?
Dat is ook weer een van die dingen waar niet over nagedacht is. Het enige dat dat te controleren is is als je controle op de trein krijgt. Dan heb je een tijdstip en een trein waar je gezien bent en kunnen ze aan de hand van de dienstregeling zien waar je was.
Maar dat is niet waterdicht, en als we het over kleine dingen als terugsteken naar Utrecht Overvecht hebben, daar word je toch niet gecontroleerd.

[ Voor 41% gewijzigd door Maasluip op 23-12-2008 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

[...]
Dat zat ik me pas af te vragen. Stel dat ze je adviseren via een ander station te reizen. Heb dit ooit meegemaakt op het traject Nijmegen - Den Bosch - Eindhoven. In Den Bosch werd geadviseerd om via Tilburg om te reizen (vanwege vertraging door werkzaamheden, maar er reden ook bussen). Zou je dan eigenlijk ook een via kaartje moeten kopen?

En soms slaat de Intercity Eindhoven - Schiphol station Best over. Dan moeten die mensen in Den Bosch weer een trein terug nemen. Stel dat ze dan controle krijgen? Weet die conducteur dan dat de reiziger dit doet omdat de trein door is gereden?

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Denk gewoon hetzelfde als bij de metro, bij overstappen moet je uit/in checken.

Al zal het bij de trein wel iets anders worden, bij de metro kan je 4 euro afschijven als zekerheid dat iemand niet vergeet uit te checken, maar bij een trein kan je op die manier flinke afstanden halen en dan vergeten uit te checken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

.Gertjan. schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 09:35:
[...]

Dat zat ik me pas af te vragen. Stel dat ze je adviseren via een ander station te reizen. Heb dit ooit meegemaakt op het traject Nijmegen - Den Bosch - Eindhoven. In Den Bosch werd geadviseerd om via Tilburg om te reizen (vanwege vertraging door werkzaamheden, maar er reden ook bussen). Zou je dan eigenlijk ook een via kaartje moeten kopen?
Dan is dat het reisadvies van NS en mag je zo reizen. Conducteurs krijgen op hun mobieltje te zien waar er verstoringen zijn en wat alternatieve reisroutes zijn.
En soms slaat de Intercity Eindhoven - Schiphol station Best over. Dan moeten die mensen in Den Bosch weer een trein terug nemen. Stel dat ze dan controle krijgen? Weet die conducteur dan dat de reiziger dit doet omdat de trein door is gereden?
Nee. En het is niet zo dat de IC soms Best overslaat, nee, soms stopt de IC in Best. De 3500 stopt door de week in Best (vanwege de werkzaamheden aan de A2). En er rijdt een stoptrein tussen Eindhoven en Best waarmee je veel eerder in Best bent, dus er is geen enkele reden om in de IC te stappen die niet in Best stop als je er wel moet zijn.
Haltes staan altijd op de CTA aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 13:28

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Maasluip schreef op vrijdag 19 december 2008 @ 22:53:
[...]

Nou, zo oud zal het niet zijn. In ontwerp is het wel 46 jaar oud, maar zelfs de oudste ICK is pas van 1972.
ICL is daarbij begin jaren 90 flink verbouwd en heeft daarbij ook nieuwe draaistellen gekregen (geschikt voor 200 km/h). Je merkt het verschil tussen ICK en ICL daardoor wel.
Ja ICK is wel ietsjes ouder en heeft op het moment ook nog wat probleempjes met de draaistellen (die zijn wat ouder dan die van het ICL) en daarom gaan ze nu langzamerhand aan de kant (NS heeft geen zin om te investeren in een draaistelrevisie met SLT en VIRM-4 die nu (zou moeten) instromen :P).

ICL heeft echter wel 1 ander gebrek (ICK heeft dat in minder mate): onhandige indeling! Het zit wel comfortabel maar er passen veels te weinig mensen in (zie bijvoorbeeld tot voor kort de serie 2000 van Ut-Ah in de spits :P :X). Dan doet ICR het een stukje beter.... :P

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Maasluip schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:16:
[...]
Nee. En het is niet zo dat de IC soms Best overslaat, nee, soms stopt de IC in Best. De 3500 stopt door de week in Best (vanwege de werkzaamheden aan de A2). En er rijdt een stoptrein tussen Eindhoven en Best waarmee je veel eerder in Best bent, dus er is geen enkele reden om in de IC te stappen die niet in Best stop als je er wel moet zijn.
Haltes staan altijd op de CTA aangegeven.
Je hebt gelijk. Ik weet dat de IC niet altijd in Best stopt, maar heb al een paar keer meegemaakt dat hij zou moeten stoppen (in de spits op een werkdag), maar per ongeluk het station voorbij was gereden. Soms had het trein personeel het door en werd het omgeroepen ("Dames en heren het vorige station was station Best"), maar soms hebben ze het volgens mij niet door. De mensen die er dan in Best uit hadden gemoeten keken dan ook heel beteuterd.

Mijn vraag ging dan ook meer over een situatie zoals hierboven, dus dat men per ongeluk een fout maakt en een station voorbij rijdt.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan kun je natuurlijk niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
euh.. nu dacht ik die foto gepost te hebben van die ov-chipkaartpaal.. Kan ik mn post nergens terugvinden?

Afbeeldingslocatie: http://lh6.ggpht.com/_FbKN6QSnMAg/SVCnm9K2G7I/AAAAAAAAAPs/pKtk4xscvrQ/s400/IMAG0018.jpg

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanbstefan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-07 09:42
TMDevil schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 18:11:
...

Om even mee te gaan over de ICK discussie, van mij mogen ze die er asap uitgooien, ik slaap vaak in de trein, maar door het gebrek aan comfort lukt me dat totaal niet in een ICK. Was ook blij toen ze die van het traject Schilhol<->Eindhoven af hebben gehaald (hoewel ik dat nu niet meer rij).
Dat waren ICR ;) die zitten idd een stuk minder comfortabel dan de ICK/ICL.

Op de Flevolijn is er niet veel veranderd, behalve de 4600 die nu als 4700 door het leven gaat (Almere oostvaarders - Uitgeest), en wordt uitgevoerd met SGMm. Een heel verschil in de spits nu er ipv twee DDARren aan elkaar, een sprinters van 2x 3 bakken hetzelfde aantal mensen moeten vervoeren. Dat probleem is er ook al een tijdje met de 5800 (Amersfoort Vathorst - Amsterdam Centraal), maarja het materieeltekort is een bekend probleem ;)

De 4300/3900 worden nu uitgevoerd met veel DDM-1 (het lijkt wel of 'al' het DDM-1 nu op de Flevolijn rijdt?), wat wel een voordeel is vanwege beter comfort en 2 extra bakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

stefanbstefan schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 20:38:
[...]

Op de Flevolijn is er niet veel veranderd, behalve de 4600 die nu als 4700 door het leven gaat (Almere oostvaarders - Uitgeest), en wordt uitgevoerd met SGMm. Een heel verschil in de spits nu er ipv twee DDARren aan elkaar, een sprinters van 2x 3 bakken hetzelfde aantal mensen moeten vervoeren. Dat probleem is er ook al een tijdje met de 5800 (Amersfoort Vathorst - Amsterdam Centraal), maarja het materieeltekort is een bekend probleem ;)

De 4300/3900 worden nu uitgevoerd met veel DDM-1 (het lijkt wel of 'al' het DDM-1 nu op de Flevolijn rijdt?), wat wel een voordeel is vanwege beter comfort en 2 extra bakken :)
Meningen verschillen maar ik zit 1000x liever in ICR dan in ICK/ICL. In ICR kan ik tenminste lekker slapen enzo :P. ICK zit niet zo lekker met zn 6'en in 1 coupe :P. ICL idem dito (en de indeling zuigt :P).

En over de sprinterinzet enzo, dat is een gevolg van het hele verknopen rond amsterdam en de daarbij behorende materieelinzet. SGMm komt van de 4000 die tegenwoordig met DD-AR rijdt (wegens materieelkoppeling met de 4500 geloof ik).

En dan is er nog die geweldige eilandinzet van Mat'64 en SGMm rond Arnhem :P :X.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
--WaaZaa-- schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:36:
euh.. nu dacht ik die foto gepost te hebben van die ov-chipkaartpaal.. Kan ik mn post nergens terugvinden?

[afbeelding]
Deze OV Chiplezers worden door het GVB ook gebruikt in Amsterdam. Overigens de OV chipkaart site is een drama, hoevaak daar wel niet station onbekend op staat. Terwijl als ik een transactie overzicht uit een automaat opvraag wel de juiste stations/haltes er op staan.

[ Voor 19% gewijzigd door PolarBear op 24-12-2008 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Vanmorgen ook een leuke, sprinter van 9:19 vanaf a'dam cs naar utrecht. (die niet op muiderpoort en amstel stopt)
Een van de eerste keren eens op tijd.
Stopt opeens bij muiderpoort en deuren gaan open, mensen die dus instappen.

Bij amstel reed hij wel met volle snelheid door en kort daarna een omroep dat dit niet de sprinter naar Rotterdam was, maar de sneltrein naar Duivendrecht die daarna doorgaat als stoptrein naar Utrecht.
Lullig voor de mensen die naar Amstel moesten vanaf Muiderpoort (de sprinter die paar minuten later richting Rotterdam zou gaan stond al op de borden aangegeven)

Heb het idee dat je zulke foutjes wel vaker gaat zien.
Zoals je vroeger de ic had die op duivendrecht en bijlmer stopte (en niet op amstel).
Machinist vergat dan wel eens te stoppen op bijlmer, waarna je op abcoude mocht uitstappen als je naar Bijlmer wou gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 22-09 12:15

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

--WaaZaa-- schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:36:

[afbeelding]
Dat is 'm ja, stop niet vaak genoeg in Roosendaal om een foto daar te maken, alleen als de Zuurstok Express weer 's gefokupped heeft. (Lees geschrapt werd) Dan neem ik wel eens de L trein naar Roosendaal. Nadeel: 100% kans op kaartcontrole en dat wil ik liever niet. De NMBS / NS Highspeed controleren meestal pas na Roosendaal dus ik reis vaak op en neer op dezelfde kaarten, want vanaf Roosendaal is OV geldig :Y)

Wat komt er nog meer voor info op die terminals dan want anders heb je niet zo'n groot scherm nodig toch?

Overigens een kleine hiaat ontdekt in de dienstregeling m.b.t. de zuurstok express. Die gaat ineens van spoor 6 ipv 4. Nu is dat niet zo'n ramp, maar ROEP DAT OM!
Stonden gisteren genoeg internationale reizigers te wachten op een trein die op perron 6 binnenliep. Omdat ie altijd op 4 kwam ging iedereen daar heen. Ook was de vertrekstaat van 6 pas 2 minuten van te voren op Brussel Midi gezet. Dus dat was niet zo handig. Voorheen had je die stem die omriep dat ie ook binnen kwam, maar die is ook ineens weg.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDevil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 21:26

TMDevil

Blaat

stefanbstefan schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 20:38:
[...]
Dat zijn de "normale" rijtuigen, en die rijden daar nu nog steeds; ICR (rijen van 2 achter elkaar)
ICK zijn die oude duitse dingen, en hebben een korte periode naast de ICR gereden; ICK (coupes van 6)
ICR hebben best wel comfort, kan ik ook best goed in slapen :P
DDX schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:38:
Vanmorgen ook een leuke, sprinter van 9:19 vanaf a'dam cs naar utrecht. (die niet op muiderpoort en amstel stopt)
Een van de eerste keren eens op tijd.
Best bijzonder idd, volgens mij zit er een foutje in die dienstregeling, want in Veenendaal West (trein komt van Rhenen) heeft die vaak al 10min vertraging.

[ Voor 26% gewijzigd door TMDevil op 24-12-2008 13:32 ]

n54 power!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
zwahiel schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:22:
[...]
Overigens een kleine hiaat ontdekt in de dienstregeling m.b.t. de zuurstok express. Die gaat ineens van spoor 6 ipv 4. Nu is dat niet zo'n ramp, maar ROEP DAT OM!
Spoor 6? Op Roosendaal?

Sinds wanneer heeft Rsd 6 sporen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Spoor 6 zou nog wel kunnen in Roosendaal, maar ik denk dat uitstappen wat moeilijker wordt zonder perron. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door PolarBear op 24-12-2008 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:56

Luke!

#Treinbaas
Fear my shite HDR-skills:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008686.jpg
In diesem Sinne: prettige kerst. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Luke! op 24-12-2008 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 10:12

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Jammer dat er geen CocaCola wagons achter hangen :P

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Mooie foto Luccus, is dat jouw trein?

@PolarBear: sommige reizigers stappen echt overal uit :')

Btw, ik zat vanochtend in de trein van Bd naar Ht (ICRm), vlak voor Ht begonnen we langzamer te rijden. Ik was alvast bij de deuren gaan staan, even later stonden we stil (niet bij het station). Ik hoorde het bekende getik van ontgrendelde deuren... betekende dat dat van die ICRm alle deuren waren ontgrendeld, ook al stonden we niet bij een station? En is dat dan ook aan beide kanten?

En als we wel stilstaan op een station, kunnen dan aan beide kanten de deuren open (zoals bij de Benelux) of alleen aan de perronzijde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Alex) schreef op woensdag 24 december 2008 @ 23:09:
Mooie foto Luccus, is dat jouw trein?
Nee, van B-Cargo. :P
Btw, ik zat vanochtend in de trein van Bd naar Ht (ICRm), vlak voor Ht begonnen we langzamer te rijden. Ik was alvast bij de deuren gaan staan, even later stonden we stil (niet bij het station). Ik hoorde het bekende getik van ontgrendelde deuren... betekende dat dat van die ICRm alle deuren waren ontgrendeld, ook al stonden we niet bij een station? En is dat dan ook aan beide kanten?

En als we wel stilstaan op een station, kunnen dan aan beide kanten de deuren open (zoals bij de Benelux) of alleen aan de perronzijde?
Dat kan bij ICRm (buiten de Benelux sowieso) niet, want de rijtuigen rijden in treinstelmodus en niet meer in UIC-modus. Hoe het bij de Benelux zit weet ik niet, maar de aansturing van de deurvergrendeling is daar ook gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
Het kón in ieder geval op beiden. Heb een jaar terug in een ICR Rsd - Arnhem op Breda en later weer in Etten-Leur de deuren aan de verkeerde kant open gedaan.

prutsert

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Dat zeg ik: "niet meer".

• Alex)
"Treinstelmodus", "UIC-modus", wat houdt dat in? Ik kom de termen vaak tegen, maar als ik erop zoek vind ik niets duidelijks...

In september lukte het me bij de Benelux iig nog wel om de deuren open te krijgen aan de verkeerde kant (spoor 2 op Rsd), later heb ik het niet meer geprobeerd. Hoe is dat gewijzigd dan?

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
In beide gevallen geeft de conducteur sluitcommando's door middel van het sleutelen. In UIC-modus wordt de deurblokkering geregeld door een los systeem, in dit geval een relais dat bij snelheden boven vijf kilometer per uur aanspreekt en de deurbediening uitschakelt. Indien deuren gesloten moeten blijven en de snelheid beneden vijf kilometer per uur ligt (bv. een stop niet langs het perron, bij vertrek en bij aankomst) moet de conducteur de deuren vergrendeld houden. In treinstelmodus - de term verwijst naar de toepassing in alle treinstellen hier - wordt de deurvrijgave vanuit de bediende cabine geregeld. Eenmaal gesleuteld (dus deuren sluiten en vergrendelen) betekent dat de deurbediening wordt overbrugt totdat de machinist de deuren deurbediening weer vrijgeeft.

In UIC-modus worden alle deuren gelijktijdig aangestuurd (vandaar ook het aan beide zijden kunnen openen); in treinstelmodus wordt de vrijgave geregeld middels een terugverende draaiknop waardoor dus maar aan één zijde de deuren worden vrijgegeven.

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Alex) schreef op woensdag 24 december 2008 @ 13:52:
[...]
Spoor 6? Op Roosendaal?

Sinds wanneer heeft Rsd 6 sporen?
Rsd niet, Rotjeknor wel, vergeten erbij te zetten.

De Zuurstok kwam altijd aan op spoor 4 en nu dus ineens op spoor 6. Niet gek bij een nieuwe dienstregeling, ware het niet dat normaal altijd het vertrek + spoor omgeroepen werd en dat nu ineens niet meer gedaan werd.

En ook iets vaags, heel erg vaag eigenlijk, de Zuurstok is al drie dagen op tijd aan het rijden. Zag ook drie keer een Traxx, zou Infrabel dan eindelijk wat nieuwe Traxxen toegelaten hebben :?

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

nee er zijn slechts 3 traxxen toegelaten tot België, dus dat klopt dan toch? :P

Logius | Somda | Twitter

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SleutelMan schreef op donderdag 25 december 2008 @ 09:09:
nee er zijn slechts 3 traxxen toegelaten tot België, dus dat klopt dan toch? :P
Nee, ruim drie maanden geleden zijn daar nog twee stuks aan toegevoegd.

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Ow, dat valt me nog mee. En nu maar hopen dat er niet nog meer 11.8's uitvliegen... [/sarcasme]

Om het bovenstaande even toe te lichten: de HSA wil dus al op korte termijn (als het kan) beginnen met de (passagiers)ritten tussen Asd en Rtd via de HSL, dan komt echter even het probleem om de hoek dat er ook nog composities over moeten blijven voor de normale BNL, die nog gewoon over de oude lijn gaat rijden. Laatste inschattingen op Somda lijken aan te geven dat het kan maar dat het qua materieelinzet wel erg krap wordt allemaal... :P (11 Prio composities in totaal, 8 nodig voor reguliere BNL. 2 composities voor Asd-Rtd en 1 reserve.) Dat betekent ook dat er wat 186'ers uit de normale BNL moeten voor 11.8's om genoeg reserves te houden voor de HSL.

Neemt niet weg: als ze beginnen te rijden (dat duurt nog wel even dus...) dan ga ik dat wel even uitproberen, ik heb toch een Studenten-OV (en die is WEL geldig op de HSL :D :P).

[ Voor 16% gewijzigd door SleutelMan op 25-12-2008 13:27 ]

Logius | Somda | Twitter

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Nou afblijven van mijn zuurstok express! Die Prio's reden toch ook ergens in Maastricht toch?

Overigens, wel een geinige foto Luccus, dat die zo maar 'toegelaten' was met die lichtsnoer, wel een toffe mc dan :D

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
zwahiel schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:49:
Nou afblijven van mijn zuurstok express! Die Prio's reden toch ook ergens in Maastricht toch?
Ja, voor een constructiewijziging.

• LauPro
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

zwahiel schreef op donderdag 25 december 2008 @ 13:49:
Overigens, wel een geinige foto Luccus, dat die zo maar 'toegelaten' was met die lichtsnoer, wel een toffe mc dan :D
Ik vind het werkelijk belachelijk. Als men zoiets probeert op de openbare weg kan je zo 100 euro wegtikken los van het feit dat het vreselijk irritant is. Ik hoop dat de machinist in kwestie een naricht heeft gehad, een dergelijk 'seinbeeld' valt natuurlijk nooit goed af te lezen.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

In welke treinen mag je eigenlijk reizen met de OV-studentenkaart? Mag je ook bijvoorbeeld de ICE en de Benelux trein nemen tussen Amsterdam en Rotterdam?

• Mad Marty
  • Laatst online: 09:29

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Je kunt je studentenov op alle binnenlandse treinreizen gebruiken. Voor de ICE is wel een toeslag verplicht (maar dat wordt dan ook aangegeven). Thalys weet ik trouwens niet zeker.

Rail Away!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

OV-Studentenkaart is niet geldig in de Thalys, wel in de Benelux-treinen (alleen voor het Nederlandse deel van het traject uiteraard).

Die toeslag voor de ICE is € 2 overigens, dus dat is ook wel te overzien.

Virussen? Scan ze hier!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Weet iemand hoe het zit met de geldigheid van de OV Studentenkaart aan de grenspunten? Als ik bv. van Venlo naar Viersen wil, heb ik dan voor Venlo - Venlo grens nog een ander vervoersbewijs nodig? Of vervult het Duitse Zusatzticket deze rol?

[ Voor 121% gewijzigd door Luke! op 25-12-2008 18:19 ]

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Er is geen Venlo Grens (vroeger wel ooit lang geleden), je gaat na Venlo meteen over naar 't Duitse net qua kaartje. Je moet dus in Venlo een overgangsbewijs kopen, wat veuls te duur is. Je kunt veel beter de bus nemen naar Venlo, of naar 't station wandelen (ben je in 15 minuten wandelen) in Nettental/Kaldenkirchen. DB rekent nog steeds een grenstarief en volgens de NS automaat kun je geen kaartje kopen.

De bus die vanuit Venlo richting Duitsland gaat komt ook bij 't station in Nettental voorbij, scheelt nogal wat. Volgens mij kost 't in de 10 euro of zo, alleen door de grensovergang. Zonde geld.
Overigens komt op Venlo nu eindelijk weer een snackbar terug, de Smullers neemt haar intrede, waardoor de stationshal nu zo goed als weer gevuld is en het station bijna helemaal weer in gebruik is :) Nu zou ik alleen nog die GWK naar binnen verplaatst willen zien of gewoon een PIN binnen en een informatiebord voor de bussen evt. binnen of dat centrale bord gebruiken door er bus info op te zetten. Maar dat komt in de toekomst wel als dat busplein verbouwd gaat worden.

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nou, het Zusatzticket kost twee Euro, dus of jouw optie goedkoper is weet ik zo net nog niet. Plus dat dat wel erg omslachtig is: met de bus. :P

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ach zo kom je nog ergens :P

Volgens mij moet je ook nog een apart grensticket kopen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat de laatste keer dat ik dat gedaan heb de grens nog niet open was en dat 't toen met douane enzo nog ging...

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
je hebt geen apart grensticket nodig, er stond toch altijd een Duitse automaat?

• IJnte
  • Laatst online: 22-09 09:54
Ik meen me te herinneren dat je een speciaal toeslagkaartje moet kopen van Venlo naar Kaldenkirchen (dat is inderdaad zo'n Zusatzticket) en vanaf daar is b.v. een NRW Tages ticket geldig. Er moet iig een extra tarief betaald worden voor het kleine stukje van Venlo naar Kaldenkirchen. OV is op dit stukje dus niet geldig..

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Alex)
Luccus schreef op donderdag 25 december 2008 @ 01:11:
In UIC-modus worden alle deuren gelijktijdig aangestuurd (vandaar ook het aan beide zijden kunnen openen); in treinstelmodus wordt de vrijgave geregeld middels een terugverende draaiknop waardoor dus maar aan één zijde de deuren worden vrijgegeven.
Ah merci, nu snap ik 'm. Maar als ik me niet vergis kan de 11.8 niet in treinstelmodus rijden, hoe doen ze dat dan? Daar rijdt men in UIC-modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Alex) schreef op donderdag 25 december 2008 @ 23:35:
[...]
Ah merci, nu snap ik 'm. Maar als ik me niet vergis kan de 11.8 niet in treinstelmodus rijden, hoe doen ze dat dan? Daar rijdt men in UIC-modus?
Hoe dat precies bij de Benelux werkt weet ik niet, want in de Prio-stammen is (in de BD's) een apart systeem ingebouwd waardoor in ieder geval het groene lamp-circuit wordt aangestuurd (indicatie in de cabine dat alle deuren vergrendeld zijn). Ik vermoed dat het spul verder wel (of: nog steeds) in UIC-modus rijdt inderdaad. Pin me er echter niet op vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Even een goede vraag:
Binnenkort gaan er op de HSL dus TRAXX-locomotieven rijden met de bekende zuurstok rijtuigen tussen Schiphol en Antwerpen. Deze blijven dus rijden totdat Ansaldo Bredia de V250 kan leveren.

Maar hoe zit het dan met de Thalys? Waar gaat die dan nog rijden of ook op het zelfde traject tussen de V250?

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 26-12-2008 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Nou, de HSL is een hogesnelheidslijn (vandaar de afkorting HSL als naam), dus ik vermoed dat de Thalys op het conventionele net met beperktere snelheid blijft rijden. De inbouw van ETCS in de Thalys-stellen is noodzakelijk voor het stukje Roosendaal grens - Essen grens. :+ :+

[ Voor 3% gewijzigd door Luke! op 26-12-2008 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

wacht even, daar is nu toch helemaal geen beveiliging? :+

Maar goed, er zit wel meer mis, de Traxxen zijn met een andere versie van ERMTS uitgerust dan waarmee de Thalys straks gaat rijden en die moet dan ook weer geworden geupgraded (2 verschillende versies op hetzelfde spoor gaat niet). Sowieso is de inbouw in de Thalyssen nog niet echt ver gevorderd, er is 1 PBA en 1 PBKA stel die zijn voorzien van ERMTS, en de PBA daarvan heeft een ongelukje gehad bij Gouda een tijdje geleden geloof ik :P. (4536?).

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Thalys gaat over de HSL rijden als de inbouw van ETCS in de Thalyssen klaar is. En ik heb begrepen dat dat voor de zomer wel afgerond is.
De testen zijn met goed gevolg afgerond, het enige punt is dat de SNCF in eerste instantie de inbouw van ETCS wilde combineren met een verbouwing van het interieur. En vooral dat laatste kost tijd.
Daar is nu van af gestapt, dus er wordt eerst ETCS ingebouwd en daarna worden ze nog een keer verbouwd. Maar dat betekent iig dat ze sneller klaar zijn met de ETCS inbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Fuck it; ik pleur gewoon de hele hoop foto's hier neer. :P Een retourtje Antwerpen leverde naast bevroren voeten en een behoorlijk smerige auto het volgende op:

Aflossers van de oude e-locs 1:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008687.jpg
Franse inmenging in het pad van Veolia graantrein (*zuchtje*):
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008693.jpg
DLC met bestickerde loc en typhoonhufter:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008694.jpg
Zelfs de Belgen rijden tegenwoordig met G2000'tjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008698.jpg
Aflossers van de oude e-locs 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008702.jpg

Wunderbar, zoveel zon op één dag...

[ Voor 74% gewijzigd door Luke! op 27-12-2008 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Er heeft vanochtend een Benelux van Brussel naar Amsterdam meer dan 3 uur stilgestaan, door een defect aan de bovenleiding. Voor een reportage, zie http://www.deredactie.be/...erpen/081227_Trein_Duffel, discussie/meer info op HGBTF.

Ik vind dit schandalig. Dat je niet in 10 minuten vervangend vervoer kunt regelen snap ik, maar 3 uur is echt te veel, zeker met die vrieskou. Wat een gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Welkom in België. Waarschijnlijk is er eerst een discussie geweest wie er verantwoordelijk was, NS Highspeed, B-rail of Infrabel. Daarna is er nog eens koffie gedronken en heeft men eerst bij B-rail gekeken of er een loc beschikbaar was, daarna is eens gekeken of er personeel beschikbaar was waarna rustig eens met Infrabel gebeld is om te kijken of het mogelijk zou zijn om er een loc heen te sturen. Ondertussen hebben ze denk ik ook nog eens gebeld met NS of zij niet even een traxx of een 11.8 erheen konden sturen.

Zo gaat 't jammergenoeg dagelijks. Dat is erg jammer. Jammer is ook dat NS Highspeed daar niets aan gedaan had, want zij hadden natuurlijk ook een loc kunnen sturen, of kunnen kijken wat er mogelijk was. Maar dat zou dan weer door Infrabel tegengehouden worden denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Luccus schreef op zaterdag 27 december 2008 @ 20:37:
Fuck it; ik pleur gewoon de hele hoop foto's hier neer. :P Een retourtje Antwerpen leverde naast bevroren voeten en een behoorlijk smerige auto het volgende op:

Aflossers van de oude e-locs 1:
[afbeelding]
Franse inmenging in het pad van Veolia graantrein (*zuchtje*):
[afbeelding]
DLC met bestickerde loc en typhoonhufter:
[afbeelding]
Zelfs de Belgen rijden tegenwoordig met G2000'tjes:
[afbeelding]
Aflossers van de oude e-locs 2:
[afbeelding]

Wunderbar, zoveel zon op één dag...
Zo te zien is die SNCF-loc familie van de NMBS reeks 13, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
zwahiel schreef op zondag 28 december 2008 @ 14:53:
Zo gaat 't jammergenoeg dagelijks. Dat is erg jammer. Jammer is ook dat NS Highspeed daar niets aan gedaan had, want zij hadden natuurlijk ook een loc kunnen sturen, of kunnen kijken wat er mogelijk was. Maar dat zou dan weer door Infrabel tegengehouden worden denk ik...
Waarom zou NS Hispeed een bij een vervoerder een dieselloc inclusief personeel moeten huren, zelf iemand zoeken met wegbekendheid of hopen dat de Belgen een pilot kunnen leveren, en daarheen rijden terwijl Infrabel kampt met problemen met/in de stroomlevering? :?
Commendatore schreef op zondag 28 december 2008 @ 16:31:
[...]
Zo te zien is die SNCF-loc familie van de NMBS reeks 13, of zie ik dat verkeerd?
Klopt, komt van huize Alstom.

Tricolore:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008707.jpg
Eens zien of het geluk er ook morgen nog is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
zwahiel schreef op zondag 28 december 2008 @ 14:53:
Welkom in België. Waarschijnlijk is er eerst een discussie geweest wie er verantwoordelijk was, NS Highspeed, B-rail of Infrabel. Daarna is er nog eens koffie gedronken en heeft men eerst bij B-rail gekeken of er een loc beschikbaar was, daarna is eens gekeken of er personeel beschikbaar was waarna rustig eens met Infrabel gebeld is om te kijken of het mogelijk zou zijn om er een loc heen te sturen. Ondertussen hebben ze denk ik ook nog eens gebeld met NS of zij niet even een traxx of een 11.8 erheen konden sturen.
NS Hispeed is hier sowieso niet verantwoordelijk voor, de bovenleiding kwam zonder spanning te staan - dat is Infrabel. Een Traxx of 11.8 die kant opsturen heeft ook weinig zin als er geen bovenleidingspanning is ;)

En de 11.8'jes zijn niet van NS, die zijn van de NMBS.
NS Hispeed kan niets doen - zij zouden een loc moeten sturen vanuit Nederland, waarmee ze voor tientallen andere treinen een vertraging zouden veroorzaken, en wat uren zou duren voor ze ter plaatse zouden zijn. Dat schiet echt niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Was gister op station Enschede om op de trein naar Hengelo te stappen, kwam ik tot de ontdekking dat de kaartjesautomaat geen cash (meer?) als betalingsmethode had? :
Ivm halen van de trein niet naar de andere automaten gekeken, dus weet niet of ze allemaal dit "gebrek" hebben...

Iemand enig idee waarom cash niet meer kan?

@ hieronder: Moet je bankpas wel geaccepteerd worden he ;)
Zowel die van mij als mams werken nog lang niet bij elke touchscreenautomaat. Ondertussen wel bij wat meer dan toen ze net geplaatst waren... De oude automaat (die waar je 4 cijfers in moest voeren voor bestemming) heeft nergens last van.

[ Voor 32% gewijzigd door Raven op 28-12-2008 18:43 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ik heb nog nooit cash betaald bij een automaat, veel te veel gedoe. Pinnen gaat veel sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ja, die touch-screen kaart automaten doen soms erg rot met het herkennen van PIN-pasjes...
De oude kaartautomaten doen het gewoon beter met het accepteren van de pasjes. :)

Groot nieuws:
Mat '46 ernstig beschadigd na botsing te NSM:
http://www.somda.nl/www/forum/6110/

[ Voor 62% gewijzigd door AW_Bos op 28-12-2008 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Prutser zat op SGMm 2136 en zowel dat stel als de 273 hebben nu een ingedeukte neus. Nu kun je je afvragen hoe slim 't is museummat. te stallen op een spoor waarvan bekend is dat het gaar is en snel glad wordt maar feit is dat de heren prutsers daar wel erg vaak op hun bek gaan... Zeker RN'ers uit de Westhaven overgestapt naar NSR Utrecht. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Even kijken, er is dus een kopspoor te NSM wat het eindpunt van de trein is? Daar stond tijdelijk de 273 dus, en daar is de SGMm 2136 tegenaan gereden, waardoor de 273 weer tegen het perron werd geduwd??

Dit is dus gebeurd, vermoed ik?
Wel erg zonde, die koppen zijn lastig te herstellen vrees is, en ik dacht dat NSM al krap bij kas zat? In dat geval kan herstel lang duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Klopt. Lijkt je ook niet dat dat een verzekeringskwestie is?
Zonder er al te veel woorden aan vuil te maken: de SGMm is door een hek gereden, zo'n 25 meter door tot boem=ho met de 273, dat stel in het juk geramd, juk met spoorstaven zo'n tien centimeter opgeschoven én de spoorstaven in de houten balken van de perronwand. Naast deuken in de koppen zijn de vloeren in de 273 deels krom. Tenzij die meester een goed excuus heeft koop ik een hele grote 'p'.

[ Voor 101% gewijzigd door Luke! op 29-12-2008 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ariën Clay schreef op zondag 28 december 2008 @ 21:14:
Ja, die touch-screen kaart automaten doen soms erg rot met het herkennen van PIN-pasjes...
De oude kaartautomaten doen het gewoon beter met het accepteren van de pasjes. :)
Daar was ik al achter :+

Maar waarom accepteren die dingen geen cash dan? Wil de NS soms iedereen met de PINpas laten betalen?
Wil de NS wel vragen, maar kan geen emailadres vinden voor vragen...

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 29-12-2008 01:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat voor pasje heb je dan, dat het zo lastig doet?
Zowel rabo als van lansschot als postbank gaat hier prima.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
De nieuwste touch-screenautomaten accepteren wel muntgeld, de oude niet. Dat touch-screenautomaten zó moeilijk doen met passen is een dubieus verhaal; eerst schreeuwde iedereen dat juist de oude automaten (met cijfercode) moeilijk deden en de touch-screenautomaten juist minder problemen hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@ hierboven:
Wanneer komen die nieuwe automaten dan? Of zijn ze er al?
Boudewijn schreef op maandag 29 december 2008 @ 01:31:
Wat voor pasje heb je dan, dat het zo lastig doet?
Zowel rabo als van lansschot als postbank gaat hier prima.
Zowel mams als ik een ABN Amro wereldpas, beide geven problemen, maar bij het loket (en op andere plekken) doen ze perfect.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Raven schreef op maandag 29 december 2008 @ 13:52:
@ hierboven:
Wanneer komen die nieuwe automaten dan? Of zijn ze er al?
Al een paar jaar. :P

Na boem=ho bij rangeren heeft RN 1615 een nieuwe neus gekregen. En dat is te zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008709.jpg

Uitslapen zat er niet in en dán is een trein natuurlijk vertraagd:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008711.jpg

Vervolgens op reis voor drie andere leuke dingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008713.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008716.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.lucpeulen.nl/v3flash/railways/groot/008721.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Luke! op 29-12-2008 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als ik de diverse spoorfora zo lees lijkt de schade aan de 273 trouwens mee te vallen, in Haarlem verwachten ze hem in 3 weken te kunnen herstellen. Op de foto's, die her en der verschijnen, zie je ook dat de koppeling van de SGMm het koppeloog van de 273 klaarblijkelijk net gemist heeft en ik heb de indruk dat dat het stel een boel schade heeft bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Met bol staande cabinevloeren en ontzette deurlijsten lijkt me dat erg optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waar hoor jij van bol staande cabinevloeren en ontzette deuren?

Onze vrienden van Fok hebben wat foto's: http://forum.fok.nl/topic/1234691/3/25#64469328

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Maasluip schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 07:31:
Waar hoor jij van bol staande cabinevloeren en ontzette deuren?
Een vriend van me werkt daar en is kort na het ongeval ter plekke geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Luccus schreef op zondag 28 december 2008 @ 16:35:
[...]
Waarom zou NS Hispeed een bij een vervoerder een dieselloc inclusief personeel moeten huren, zelf iemand zoeken met wegbekendheid of hopen dat de Belgen een pilot kunnen leveren, en daarheen rijden terwijl Infrabel kampt met problemen met/in de stroomlevering? :?
Omdat het eigenlijk hun trein is, omdat het ook hun klanten zijn die reizen (meer Nederlanders in de Benelux dan Belgen), een mc hoeven ze niet te leveren want die hebben ze zelf genoeg. Kwestie van iemand opbellen uit de eigen gelederen.

Het had een groot gebaar gemaakt naar de reiziger en was daarbij nog eens een grote PR stunt geweest die NS Highspeed wel kan gebruiken lijkt me zo.

Natuurlijk is het niet hun probleem als Infrabel weer eens fokkedup, maar ze kunnen er wel iets aan doen als het in hun mogelijkheid ligt, en die mogelijkheden zijn er maar worden onvoldoende benut en dat is zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Zo werkt het dus niet (gelukkig!)

By the way: de volgende goederenvervoer vertoont zich in Nederland: Locon. Weliswaar nog op attest van ACTS, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

nou het zou leuk zijn als het eens zo zou werken. Dát er eens rekening gehouden werd met de reiziger en daadwerkelijk daadkrachtig gereageerd werd. Iets met klantvriendelijkheid, goed gezichtsvertoon en goodwill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door een loc van een extern bedrijf in te huren om andermans problemen in het buitenland op te lossen. Je kunt het ook overdrijven natuurlijk.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2009 17:27 . Reden: quote overbodig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

zwahiel schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 16:55:
nou het zou leuk zijn als het eens zo zou werken. Dát er eens rekening gehouden werd met de reiziger en daadwerkelijk daadkrachtig gereageerd werd. Iets met klantvriendelijkheid, goed gezichtsvertoon en goodwill.
Iets met overdrijven....

Word een knap kostbare zaak als de NS moet gaan betalen om dingen op te lossen, die a) niet op hun terrein liggen (want ander bedrijf en ook nog eens buitenland) en b) niet door hen is veroorzaakt of zelfs maar beïnvloed.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
zwahiel schreef op vrijdag 02 januari 2009 @ 16:55:
En hoe wil je dat in hemelsnaam doen dan? De bovenleiding was kaduuk dus een e-loc sturen zou niets uithalen... een dieselloc moet je eerst zien te vinden, bij een andere partij waarschijnlijk - NS Hispeed heeft geen dieselmaterieel en NS Reizigers heeft ze zelf nodig.

NS Hispeed zou dus bij bijvoorbeeld Railion een loc moeten huren, wat natuurlijk een enorme kostenpost is. Je moet een machinist hebben die de hele route kent, en die ook materieelkennis moet hebben. Daarna moet die loc van een plaats in Nederland, helemaal België in, dwars door alle reguliere treinverkeer door.

Al met al zou het NS Hispeed meer tijd kosten om daar een loc te krijgen, dan de huidige oplossing waarbij een NMBS-loc gebruikt is.

NS Hispeed en de NMBS exploiteren die trein trouwens samen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Een dieselloc is zo geregeld, zo extreem duur is dat niet. En daarbij, marketing kost geld. Zoiets had voor NS Highspeed een marketingactie van heb ik jou daar kunnen zijn.

't is niet persé dat dit nu zo is, maar het had ook in Nederland kunnen gebeuren bijvoorbeeld. Het is die houding die anders mag, van "we wachten wel af" naar "we pakken dit aan". Het is dat suffe gedoe wat reizigers zo langzamerhand gek laat worden, dat bijvoorbeeld volgens Belgische begrippen (3 minuten vertraging) 1 op de 3 Beneluxen vertraagd is en 1 op de 5 meer dan 15 minuten vertraagd is. (in NL is 't 1 op 5 omdat NL 5 minuten hanteert bij vertraging) En al zou het eens een keertje geld kosten, hoeveel de NS én NMBS verdiend hebben staat nergens, maar zeker te stellen is wel dat de trein continue bommetje vol zit, you do the math!

Wie 'm exploiteert is evident, maar van wie is hij eigendom? Van de HSA en wie is voor 90% eigenaar van de HSA? Juist de NS (overige 10% van KLM) Zie je ergens NMBS staan? Er is alleen overeenkomst tussen NS en NMBS dat NMBS de noodzakelijke loc's blijft leveren omdat er gewoonweg geen andere zijn die toegelaten zijn op beide sporen. NMBS doet helemaal niks nakkes nada meer qua uitvoering behalve in opdracht van HSA rijden die weer opereert de merknaam NS Highspeed. Lekker ingewikkeld, maar sinds een tijdje is de NMBS er dus uitgestapt.
Sallant detail is wel dat NMBS een deel van de HSA order mee overgenomen heeft om te zorgen dat de HSA niet omvalt. Maar dat ze geen deel van HSA bezitten snapt verder niemand. (ja lekker transparant). Ook niet dat zowel de Vlaamse als Nederlandse overheid geen enkele vinger in de pap heeft maar dat de Vlaamse overheid wel het schrappen van station Mechelen kan stoppen, maar onze Eurlings verder niets kan uitrichting aan het runnen van de lijn...

[ Voor 5% gewijzigd door zwahiel op 03-01-2009 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
zwahiel schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 00:56:
Een dieselloc is zo geregeld, zo extreem duur is dat niet.
Bij wie moeten ze die huren? En waar moet dat personeel 123 vandaan komen? Enige realiteitszin-hallo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
zwahiel schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 00:56:
Een dieselloc is zo geregeld, zo extreem duur is dat niet. En daarbij, marketing kost geld. Zoiets had voor NS Highspeed een marketingactie van heb ik jou daar kunnen zijn.
Denk jij dat er hier in Nederland iets van te horen zou zijn geweest? Als het zou zijn gegaan zoals jij nu zo makkelijk doet voorkomen, zou er zoiets zijn gebeurd:

*jingle* "Dit is het RTL Nieuws van 6 uur. Vanochtend vroeg is in België een internationale trein tot stilstand gekomen. NS Hispeed heeft een diesellocomotief ingehuurd, die vanuit het depot bij Arnhem* naar België is gereden en vanaf daar de trein verder heeft gesleept naar Amsterdam. Dit hielp de reizigers in die trein weliswaar, maar zorgde voor talloze vertragingen in zowel Nederland als België."

En daar zou niemand mee bij gebaat zijn, zeker NS Hispeed niet. Hier in Nederland hebben we al een dienstregeling die vol zit met allerhande treinen van evenzoveel vervoerders!

*of waar dan ook een depot moge zijn
't is niet persé dat dit nu zo is, maar het had ook in Nederland kunnen gebeuren bijvoorbeeld. Het is die houding die anders mag, van "we wachten wel af" naar "we pakken dit aan". Het is dat suffe gedoe wat reizigers zo langzamerhand gek laat worden, dat bijvoorbeeld volgens Belgische begrippen (3 minuten vertraging) 1 op de 3 Beneluxen vertraagd is en 1 op de 5 meer dan 15 minuten vertraagd is. (in NL is 't 1 op 5 omdat NL 5 minuten hanteert bij vertraging)
Het is omgekeerd. In Nederland is een trein vertraagd als hij 3 minuten te laat is, in België geldt 5 minuten.
En al zou het eens een keertje geld kosten, hoeveel de NS én NMBS verdiend hebben staat nergens, maar zeker te stellen is wel dat de trein continue bommetje vol zit, you do the math!
Afgelopen jaar boekte NS een winst van €337 miljoen. NMBS leed een verlies van (dacht ik) ongeveer €19 miljoen.

Bron: jaarverslagen NS en NMBS.

Ik ben het in deze eens met Luccus: waar is de realiteitszin? Een vervangende loc zoeken, en mensen die erop kunnen en mogen rijden, en ook nog eens de rit kennen. En dat wil je allemaal geregeld hebben in die 3,5 uur tijd dat die trein heeft stilgestaan in België?

Dat lukt je niet!

[ Voor 7% gewijzigd door Alex) op 03-01-2009 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Nou ja weet 't niet. Maar als je in Roosendaal bent zie je genoeg materieel staan wat ook de grens over mag. Misschien is het niet zo gemakkelijk maar vind dat er wel iets gedaan mag worden ipv lekker aan de zijlijn blijven staan. En dan bedoel ik niet alleen in dit geval maar algemeen bij vertragingen. En ok Prorail smijt vaak roet in het eten maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Zelfs al staat er in Roosendaal precies het juiste materieel, en al heb je mensen die die route kennen, en mogen berijden met dat materieel, dan is het nog lastig. Je moet vanaf Roosendaal België in, tot Antwerpen zal dat wel goed lukken, maar daarna moet je verder door, en uiteindelijk een heel stuk tegenspoor rijden, wat dus maar heel langzaam mag.

Maar het probleem begint al eerder, met tijd. In Roosendaal moet eerst het juiste personeel worden gevonden, dat moet ter plaatse komen. Voor je wegkunt uit Rsd ben je dan al snel een uur verder, daarna moet je naar Antwerpen (25 minuten), en verder. Voor je dan bij die trein bent, ben je minimaal 2,5 uur verder - in de meest gunstige situatie. En onder 'gunstige situatie' versta ik dus 'alle seinen groen, vrije baan, enz'.

In praktijk ben je minstens 3 uur verder (als er op het moment dat die trein strandt en er een oorzaak bekend is meteen een bericht naar NL gaat), maar waarschijnlijk nog meer. De destijds gekozen oplossing is dan toch beter, al duurde het wel erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Nou ik ga straks stukje treinen :
V 05:26 Bourg-St-Maurice
Thalys spoor 10A
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Goede reis! Waar ga je heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online

DDX

Ga naar Meribel, uitstappen bij Moutiers.

Lekkere buitenverlichting/flitsen net op stuk tussen Schiphol en Den Haag ;)
(zowat continu flitsen vanaf bovenleiding)

edit: En dit is weer jammer, interne website waar je via gps met kaartje kan zien waar je bent + snelheid.
Alleen stopt gps/kaartje na parijs...

http://dl.a2000.nu/ddx/thalys-gps.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door DDX op 03-01-2009 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
zwahiel schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 02:07:
Nou ja weet 't niet. Maar als je in Roosendaal bent zie je genoeg materieel staan wat ook de grens over mag.
Welk materieel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
Dat vroeg ik me eigenlijk ook af... Enige wat je kan bedoelen zijn diesels, maar verder dan class66 en 6400'en kom ik eigenlijk niet in Roosendaal. En zelfs die staan er nog maar heel sporadisch. In ieder geval zie ik ze niet meer langdurig daar staan.

1600'en staan er voldoende, je kunt er de grens mee over rollen, maar dan staan die daar toch ook echt vast :+

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Niet alle 6400-en mogen zomaar België in, enkel de Vlaamse Reuzen, die Memor (de Belgische variant van ATB) hebben ingebouwd. Die zijn er niet zoveel, en degenen die er zijn, zijn al nodig voor het reguliere verkeer. De rest van de 6400's mogen dus simpelweg Belgie niet in.

Hoe het met Class66 zit weet ik niet.

En een 1600/1700/1800 richting Belgie sturen lijkt me idd niet zo'n goed idee, dan raakt-ie erg snel defect met een bovenleidingspanning van 3000V terwijl hij gemaakt is voor 1500V ;)

Verder zou ik absoluut niet weten welk materieel hier (= Roosendaal) staat dat Belgie in mag, behalve dan af en toe een geparkeerde NMBS11.8 die hier staat, maar die zijn vaker defect dan dat ze werken. En eventueel een enkel rijtuig dat toegelaten is, maar daar heb je zo weinig aan voor tractie enzo ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
wildhagen schreef op zondag 04 januari 2009 @ 09:03:
Niet alle 6400-en mogen zomaar België in, enkel de Vlaamse Reuzen, die Memor (de Belgische variant van ATB) hebben ingebouwd. Die zijn er niet zoveel, en degenen die er zijn, zijn al nodig voor het reguliere verkeer. De rest van de 6400's mogen dus simpelweg Belgie niet in.
Vlaamse reuzen zijn op enkele diensten na werkloos, lees: ze worden door het hele land ingezet. Ze staan echter zeker niet te niksen in Roosendaal. ;)
Hoe het met Class66 zit weet ik niet.
Mogen deels België in, o.a. enkele van rail4chem, alle drie van Railion, drie van SNCF Fret Benelux en de loccen van DLC/Crossrail Benelux. Verder is G2000 in België toegelaten, maar ik weet niet of er loccen zijn waarvoor daadwerkelijk een inzetcertificaat is aangervaagd.

Qua e-loccen kom je er alleen met een 186 voor zover inzetcertificaat voorhanden (en het een loc met België-apparatuur is dus).

[ Voor 9% gewijzigd door Luke! op 04-01-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Luccus schreef op zondag 04 januari 2009 @ 11:55:
[...]
Vlaamse reuzen zijn op enkele diensten na werkloos, lees: ze worden door het hele land ingezet. Ze staan echter zeker niet te niksen in Roosendaal. ;)
Dat bedoelde ik ook met reguliere verkeer, niet alleen internationaal maar ook gewoon binnenlands verkeer.

En idd, ik zie de laatste maanden sowieso erg weinig 6400-en in Roosendaal, zelden meer dan drie of vier tegelijk en die zijn idd vaak al druk bezig met andere zaken (niet alleen treinen, maar ook rangeerwerk).
Qua e-loccen kom je er alleen met een 186 voor zover inzetcertificaat voorhanden (en het een loc met België-apparatuur is dus).
Hoe zit het eigenlijk met de toelating van de 186? Die zijn primair bedoeld voor de HSL uiteraard, maar mogen ze ook op andere trajecten worden ingezet?

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
wildhagen schreef op zondag 04 januari 2009 @ 12:42:
[...]
Hoe zit het eigenlijk met de toelating van de 186? Die zijn primair bedoeld voor de HSL uiteraard, maar mogen ze ook op andere trajecten worden ingezet?
De tien CB Rail-loccen (o.a. ITL, Locon) zijn AT+BE+DE+NL. Het feit dat de Locon-tr. naar Antwerpen vanaf Roosendaal door Crossrail gereden gaat worden doet mij vermoeden dat voor die loc geen inzetcertificaat is aangevraagd en/of dat Locon nog geen partner heeft gevonden (rijdt in Nederland ook op attest van andere vervoerder). De loccen zijn namelijk hetzelfde geconfigureerd als de veertig stuks die Cobra Rail inmiddels ontvangt (geleased van Angel Trains Cargo) en al inzet in België en Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Laatst online: 22-09 09:54
Gestrande ICE bij Klp vannochtend. Fotoverslagje van een andere user (V200 van Somda) is hier te vinden:
Linkje

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3079/3166638816_b8ac40e4c2.jpg?v=0

Grappig gezicht zo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik vind het best mooi, die gele loc met een witte trein erachter.

Maar qua techniek kan het nog erger hoor. DeSNCF reed hiermee in normale passagiersdienst. Exponent van alle kleine Napoleonnetjes buiten Ile de France die allemaal hun eigen TGV naar de hoofdstad moeten hebben.
Afbeeldingslocatie: http://www.trainweb.org/tgvpages/images/atlantique/dieseltgv.jpg

Pagina: 1 ... 25 ... 54 Laatste

Dit topic is gesloten.