Belastingaangifte 2007 - Tips & Trucs Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste
Acties:
  • 123.473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zit mijn reserveringsruimte te berekenen en ik kom dit vreemds tegen:
(Dit zit in Box 1:premies lijfrenten e.d. -> Inkomensvoorzieningen en dan de link onder "Bereken de reserveringsruimte")
Bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2000 wordt gevraagd voor de factor A van 2000,
bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2001 wordt gevraagd voor de factor A van 2001,
bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2002 wordt gevraagd voor de factor A van 2002,
bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2003 wordt gevraagd voor de factor A van 2002,
bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2004 wordt gevraagd voor de factor A van 2003,
bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2005 wordt gevraagd voor de factor A van 2004,
bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2006 wordt gevraagd voor de factor A van 2005.

Waarom wordt vanaf 2003 opeens de factor A van een jaar eerder gevraagd (en vul je die van 2002 dus dubbel in)? Is dat een fout in het programma?
Ik zie dat hetzelfde ook in de aangifte van vorig jaar terugkomt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 19:50:
Ik zit mijn reserveringsruimte te berekenen en ik kom dit vreemds tegen:
(Dit zit in Box 1:premies lijfrenten e.d. -> Inkomensvoorzieningen en dan de link onder "Bereken de reserveringsruimte")
Bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2000 wordt gevraagd voor de factor A van 2000,
bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2001 wordt gevraagd voor de factor A van 2001,
bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2002 wordt gevraagd voor de factor A van 2002,
bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2003 wordt gevraagd voor de factor A van 2002,
bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2004 wordt gevraagd voor de factor A van 2003,
bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2005 wordt gevraagd voor de factor A van 2004,
bij de berekening niet-benutte jaarruimte 2006 wordt gevraagd voor de factor A van 2005.

Waarom wordt vanaf 2003 opeens de factor A van een jaar eerder gevraagd (en vul je die van 2002 dus dubbel in)? Is dat een fout in het programma?
Ik zie dat hetzelfde ook in de aangifte van vorig jaar terugkomt.
Dit is geen fout in het programma. In 2003 heeft de overheid bepaald dat je de A-factor van het voorgaande jaar moet gebruiken waarom weet ik niet.
Kijk maar eens verder in het tool. Je ziet ook dat (volgens mij) je inkomsten van 1 jaar ook 2x in moet vullen in 2 verschillende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunde®
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-02 14:21

Thunde®

Don't Worry :)

Hoi,

ik heb een vraagje, mijn situatie is als volgt. Ik heb in 2007 en stagevergoeding verkregen, 2 bijbaantjes gehad (één van januari tot mei, andere van mei tot december) en nog in de zomervakantie vakantiewerk gedaan.

Mijn inkomen is dan ook als volgt: (Waar niks bij staat, zoals arbeidskorting en loonbelasting is dat gewoon 0)

- Bijbaan 1: € 2440 Arbeidskorting: € 37
- Bijbaan 2: € 3224 Arbeidskorting: € 62 Loonheffing : € 40
- Bijbaan 3: € 675
- Bijbaan 4: € 517
- Bijbaan 5: € 1569 Loonheffing : € 528

Mijn totaal inkomen is dus 8500. Voorgaande jaren kreeg ik met ongeveer zo'n zelfde situatie de loonbelasting (grotendeels) terug. Volgens het aangifte programma krijg ik nu (na het invullen van mijn ziektekosten premie's) ongeveer € 30 terug.

Wat ik niet snap is wat er nu zo anders is als voorgaande jaren? Ik heb de belasting gebeld maar die gaven mij eigenlijk geen antwoord, ook al gaf ik ze deze informatie gaven ze aan dat ik maar moest afwachten. Ik vind het heus niet erg om belasting te betalen maar ik heb vorig jaar gewoon gestudeerd en snap eigenlijk niet waarom ik nu bijna niks terugkrijg. Ben ik door een bepaalde grens heengegaan of is er iets anders aan de hand?

Ik kom ook geen wijs uit wat het belastingaangifteprogramma mij voorschoteld, zie ik nu gewoon iets heel simpels niet of zijn mijn twijfels gerechtvaardigd? Uiteraard snap ik dat ik nooit meer belasting kan terugkrijgen als ik betaald heb, maar ik heb toch 570 euro aan loonbelasting betaald...

Mijn spec's | Modelbouwforum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 15:23
Ik heb een discussie over de volgende situatie:

Stel, ik maak mijn studiefinanciering van 300 euro over naar m'n ouders. Zij betalen hier m'n zorgverzekering en collegegeld van, en houden de rest als een soort van kostgeld. Wie mag dan zorgpremie opvoeren op z'n aangifte, ik of m'n ouders?

Ik zou zeggen ik, aangezien het geld feitelijk uit mijn zak komt en m'n ouders eigenlijk alleen maar doorgeefluik zijn d.m.v. de acceptgiro invullen. Aan de andere kant kan je ook zeggen dat 300 euro kostgeld is, en zij collegegeld en zorg betalen, en het dus af kunnen trekken. Moeten m'n ouders, en zo ja waar, die 300 euro in dat geval opgeven als inkomsten? Feitelijk schiet je er dan weinig mee op, en dat lijkt me realistischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Thunde® schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:28:
Hoi,

ik heb een vraagje, mijn situatie is als volgt. Ik heb in 2007 en stagevergoeding verkregen, 2 bijbaantjes gehad (één van januari tot mei, andere van mei tot december) en nog in de zomervakantie vakantiewerk gedaan.

Mijn inkomen is dan ook als volgt: (Waar niks bij staat, zoals arbeidskorting en loonbelasting is dat gewoon 0)

- Bijbaan 1: € 2440 Arbeidskorting: € 37
- Bijbaan 2: € 3224 Arbeidskorting: € 62 Loonheffing : € 40
- Bijbaan 3: € 675
- Bijbaan 4: € 517
- Bijbaan 5: € 1569 Loonheffing : € 528

Mijn totaal inkomen is dus 8500. Voorgaande jaren kreeg ik met ongeveer zo'n zelfde situatie de loonbelasting (grotendeels) terug. Volgens het aangifte programma krijg ik nu (na het invullen van mijn ziektekosten premie's) ongeveer € 30 terug.

Wat ik niet snap is wat er nu zo anders is als voorgaande jaren? Ik heb de belasting gebeld maar die gaven mij eigenlijk geen antwoord, ook al gaf ik ze deze informatie gaven ze aan dat ik maar moest afwachten. Ik vind het heus niet erg om belasting te betalen maar ik heb vorig jaar gewoon gestudeerd en snap eigenlijk niet waarom ik nu bijna niks terugkrijg. Ben ik door een bepaalde grens heengegaan of is er iets anders aan de hand?

Ik kom ook geen wijs uit wat het belastingaangifteprogramma mij voorschoteld, zie ik nu gewoon iets heel simpels niet of zijn mijn twijfels gerechtvaardigd? Uiteraard snap ik dat ik nooit meer belasting kan terugkrijgen als ik betaald heb, maar ik heb toch 570 euro aan loonbelasting betaald...
De hoeveelheid belasting die je terugkrijgt heet niets te maken met de hoeveelheid loon. De hoeveelheid belasting die je terugkrijgt hangt met name af van de spreiding van je loon en van eventuele aftrekposten. Bij een zeer gelijkmatige spreiding krijg je weinig terug, bij een zeer ongelijkmatige spreiding krijg je zeer veel terug.

Snelle berekening
Heffingskorting: ca. €1.900, Arbeidskorting: 99 --> totale korting: ca. €2.000
€8.500 * 0.34 = €2.890, te betalen belasting na verrekening korting: 2.890 -/- 2.000 = ca. € 900.
Je hebt € 570 betaald, je zou dus nog (zonder aftrekposten) 900 -/- 570 = € 330 bij moeten betalen.
Je hebt echter een aftrekpost van (blijkbaar) ruim € 300 waardoor je zelfs nog geld terugkrijgt. Lijkt mij allemaal dik in orde.

Het verbaast mij wel dat er maar € 570 aan loonheffing is ingehouden. Ik heb het gevoel dat de heffingskorting bij meerdere bijbanen tegelijkertijd toegepast is. In een situatie met 5 bijbanen en een totaal loon van ca. € 8.500 zou je verwachten dat er meer loonheffing ingehouden zou zijn en dat je dus ook meer belasting terug zou krijgen.

[ Voor 30% gewijzigd door argro op 20-03-2008 21:09 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Thunde® schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 19:28:
Mijn totaal inkomen is dus 8500. Voorgaande jaren kreeg ik met ongeveer zo'n zelfde situatie de loonbelasting (grotendeels) terug.
Als je de situatie van vorig jaar er niet bij zet weten wij natuurlijk ook niet wat er anders is. "Ongeveer zo'n zelfde situatie" is bijna het toppunt van vaagheid (het is net iets minder erg dan "vorig jaar kreeg ik ook loon") ;)
Ik vind het heus niet erg om belasting te betalen maar ik heb vorig jaar gewoon gestudeerd en snap eigenlijk niet waarom ik nu bijna niks terugkrijg.
Misschien lees ik er teveel in, maar het lijkt of je nog steeds (zoals kennelijk veel studenten om onverklaarbare redenen) in de roze wolk leeft waar studenten bijzonder zijn en geen belasting zouden hoeven betalen. Ik heb het al vaker gezegd, er is geen enkel essentieel verschil tussen studenten en mensen. Alleen omdat studenten over het algemeen geen flikker uitvoeren weinig inkomsten hebben krijgen ze al snel alle belasting die ze betalen terug vanwegen de algemene heffingskorting en arbeidskorting. :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

<nevermind, heb het antwoord al gevonden>

[ Voor 92% gewijzigd door Gunner op 21-03-2008 10:09 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunde®

Thunde®

Dido schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 07:00:
[...]

Als je de situatie van vorig jaar er niet bij zet weten wij natuurlijk ook niet wat er anders is. "Ongeveer zo'n zelfde situatie" is bijna het toppunt van vaagheid (het is net iets minder erg dan "vorig jaar kreeg ik ook loon") ;)

[...]

Misschien lees ik er teveel in, maar het lijkt of je nog steeds (zoals kennelijk veel studenten om onverklaarbare redenen) in de roze wolk leeft waar studenten bijzonder zijn en geen belasting zouden hoeven betalen. Ik heb het al vaker gezegd, er is geen enkel essentieel verschil tussen studenten en mensen. Alleen omdat studenten over het algemeen geen flikker uitvoeren weinig inkomsten hebben krijgen ze al snel alle belasting die ze betalen terug vanwegen de algemene heffingskorting en arbeidskorting. :)
Ik heb de belastingaangifte van vorig jaar niet meer, maar daar zal mijn totaalinkomen rond de € 5000 zijn geweest.

Met 3 bijbaantjes en 24 uur per week stage het gehele jaar, en nog 2 dagen school zou ik mijzelf niet echt zien als iemand die "geen flikker uitvoert" trouwens, maargoed. Toch bedankt! Ik vind het alleen vreemd dat zelfs de belastingtelefoon mij hier niet echt een sluitend antwoord op kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:49

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Kijk je moet ongeveer 34% belasting betalen in de lagere schaal, van die 8500 is dat dan €2800, min de kortingen die je krijgt is dat dan €800 in totaal.

In 2006 verdiende je €5000, die 34% is dan ong €1700, maar met de heffingskortingen eraf wordt dat dan 0, dus toen hoefde je geen belasting te betalen, en kreeg je terug wat je betaald had.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Hark_k schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:39:
Ik heb een discussie over de volgende situatie:

Stel, ik maak mijn studiefinanciering van 300 euro over naar m'n ouders. Zij betalen hier m'n zorgverzekering en collegegeld van, en houden de rest als een soort van kostgeld. Wie mag dan zorgpremie opvoeren op z'n aangifte, ik of m'n ouders?

Ik zou zeggen ik, aangezien het geld feitelijk uit mijn zak komt en m'n ouders eigenlijk alleen maar doorgeefluik zijn d.m.v. de acceptgiro invullen. Aan de andere kant kan je ook zeggen dat 300 euro kostgeld is, en zij collegegeld en zorg betalen, en het dus af kunnen trekken. Moeten m'n ouders, en zo ja waar, die 300 euro in dat geval opgeven als inkomsten? Feitelijk schiet je er dan weinig mee op, en dat lijkt me realistischer.
Jij mag het opvoeren of, als je thuiswoont en jonger bent dan 27, je ouders. Maar niet allebei. Dat laatste loont vaak meer als ze daarmee over de drempels komen.. anders moet je het lekker zelf doen :)

Zie hier: http://www.belastingdiens...ren/particulieren-24.html

U kunt uitgaven aftrekken in verband met:
ziekte, invaliditeit en bevalling van uzelf, uw partner en uw kinderen die jonger zijn dan 27 jaar, van tot het huishouden behorende ernstig gehandicapte personen van 27 jaar of ouder en van tot het huishouden behorende zorgafhankelijke ouders, broers of zusters

[ Voor 11% gewijzigd door Jaspertje op 21-03-2008 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:43
argro schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 20:40:
[...]
De hoeveelheid belasting die je terugkrijgt heet niets te maken met de hoeveelheid loon. De hoeveelheid belasting die je terugkrijgt hangt met name af van de spreiding van je loon en van eventuele aftrekposten. Bij een zeer gelijkmatige spreiding krijg je weinig terug, bij een zeer ongelijkmatige spreiding krijg je zeer veel terug.

Snelle berekening
Heffingskorting: ca. €1.900, Arbeidskorting: 99 --> totale korting: ca. €2.000
€8.500 * 0.34 = €2.890, te betalen belasting na verrekening korting: 2.890 -/- 2.000 = ca. € 900.
Je hebt € 570 betaald, je zou dus nog (zonder aftrekposten) 900 -/- 570 = € 330 bij moeten betalen.
Je hebt echter een aftrekpost van (blijkbaar) ruim € 300 waardoor je zelfs nog geld terugkrijgt. Lijkt mij allemaal dik in orde.

Het verbaast mij wel dat er maar € 570 aan loonheffing is ingehouden. Ik heb het gevoel dat de heffingskorting bij meerdere bijbanen tegelijkertijd toegepast is. In een situatie met 5 bijbanen en een totaal loon van ca. € 8.500 zou je verwachten dat er meer loonheffing ingehouden zou zijn en dat je dus ook meer belasting terug zou krijgen.
De premies worden toch over je loon berekend, dan heeft loon er wel degelijk mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
SCIxX schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:52:
[...]

De premies worden toch over je loon berekend, dan heeft loon er wel degelijk mee te maken.
De hoeveelheid belasting die je betaald heeft inderdaad wel degelijk met het loon te maken. De hoeveelheid belasting die je terugkrijgt echter niet. En dat is dat ik zei.

Met een onregelmatig gespreid inkomen krijg je over het algemeen veel geld terug, of dit inkomen nou hoog of laag is.
Met een regelmatig gespreid inkomen krijg je over het algemeen geen geld terug, of dit inkomen nou hoog of laag is.

[ Voor 24% gewijzigd door argro op 21-03-2008 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunde®

Thunde®

argro schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 18:41:
[...]
De hoeveelheid belasting die je betaald heeft inderdaad wel degelijk met het loon te maken. De hoeveelheid belasting die je terugkrijgt echter niet. En dat is dat ik zei.

Met een onregelmatig gespreid inkomen krijg je over het algemeen veel geld terug, of dit inkomen nou hoog of laag is.
Met een regelmatig gespreid inkomen krijg je over het algemeen geen geld terug, of dit inkomen nou hoog of laag is.
Maar, het klopt dus wel wat het aangifteprogramma mij voorschotelt neem ik aan. Daar was het mij vooral om te doen namelijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Thunde® schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 19:08:
[...]

Maar, het klopt dus wel wat het aangifteprogramma mij voorschotelt neem ik aan. Daar was het mij vooral om te doen namelijk :).
Als jij de gegevens goed invult dan klopt het.

Tussen de regels door las ik ook een hoop onbegrip over de situatie, vandaar de verduidelijking. Tevens bleek dat je niet echt door had hoe het belastingstelsel globaal in elkaar zit, anders had je deze vraag niet gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunde®

Thunde®

argro schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 19:10:
[...]
Als jij de gegevens goed invult dan klopt het.

Tussen de regels door las ik ook een hoop onbegrip over de situatie, vandaar de verduidelijking. Tevens bleek dat je niet echt door had hoe het belastingstelsel globaal in elkaar zit, anders had je deze vraag niet gesteld.
Nee precies, ik heb me er eigenlijk ook nooit echt mee beziggehouden omdat het invullen zo'n 5 minuten kostte en ik altijd wat terugkreeg. Nu ik bijna niks terugkreeg ging ik (uiteraard :P ) pas kijken of ik misschien toch iets foutiefs deed. Bedankt voor je moeite in ieder geval, weer wat bijgeleerd.

*. Ik zie nu ook dat mijn stagebedrijf opeens volledig uitbetaald heeft per maand, ipv een gedeelte. Hierdoor krijg ik natuurlijk niks terug, wat normaal toch een paar honderd euro geweest zou zijn. Jammer dat het verkapte spaarpotje dit jaar dan niet opgegaan is (ook al blijft het een sigaar uit eigen doos).

[ Voor 18% gewijzigd door Thunde® op 21-03-2008 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 15:23
Jaspertje schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 13:45:
[...]
Jij mag het opvoeren of, als je thuiswoont en jonger bent dan 27, je ouders. Maar niet allebei. Dat laatste loont vaak meer als ze daarmee over de drempels komen.. anders moet je het lekker zelf doen :)

Zie hier: http://www.belastingdiens...ren/particulieren-24.html
Heeft dat niet iets met het buitenland te maken, gezien de URL en kruimelpad? Op http://www.belastingdiens..._aftrek-07.html#P112_8451 staat er namelijk niets over.

Zou het overigens wel erg vreemd vinden dat als een kind zelf zijn zorgpremie betaald de ouders dit als uitgave op zouden kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 19:30
Mag je de prestatiebeurs schuld (die dus in een gift omgezet gaat worden in de toekomst) aftrekken in Box3?

De belastingtelefoon zegt van wel. Toen ik echter de IB-groep belde om de precieze bedragen per 1 januari 2007 en 31 december j.l. vroegen ze me waar ik die voor nodig had. Volgens hij hebben zij nog nooit een dergelijk verzoek gehad... en dus zou het dan wel niet kunnen.

Mocht ik toch de precieze bedragen willen, dan moet ik daarvoor een schriftelijk verzoek doen bij de IB-groep.

Hier weet vast wel iemand wat meer over! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Tano schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 20:08:
Mag je de prestatiebeurs schuld (die dus in een gift omgezet gaat worden in de toekomst) aftrekken in Box3?

De belastingtelefoon zegt van wel. Toen ik echter de IB-groep belde om de precieze bedragen per 1 januari 2007 en 31 december j.l. vroegen ze me waar ik die voor nodig had. Volgens hij hebben zij nog nooit een dergelijk verzoek gehad... en dus zou het dan wel niet kunnen.

Mocht ik toch de precieze bedragen willen, dan moet ik daarvoor een schriftelijk verzoek doen bij de IB-groep.

Hier weet vast wel iemand wat meer over! :)
Ik begrijp dat het op dit moment niet zeker is of je het ooit zult moeten terugbetalen. Dan is het bedrag op dit moment een latente/voorwaardelijke schuld, en dat imho is geen schuld voor box 3.

Vandaar dat je ook geen overzicht van de IB groep hebt. Van een studieschuld sturen ze namelijk wel elk jaar een 1-1/31-12 overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:23

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik had een vraagje over reiskosten. Ik verrij bijna 400 euro per maand aan benzine. Mijn werkgever vergoedt maar tot 200 euro maximaal. 200 euro betaal ik dus uit eigen zak. En dat wilde ik graag aftrekken. Maar het belastingaangifteformulier rept alleen over openbaar vervoer. Wat moet ik doen om die 1200 euro kosten uit eigen zak af te trekken? Kan het uberhaupt wel?

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

FunkyTrip schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:28:
Ik had een vraagje over reiskosten. Ik verrij bijna 400 euro per maand aan benzine. Mijn werkgever vergoedt maar tot 200 euro maximaal. 200 euro betaal ik dus uit eigen zak. En dat wilde ik graag aftrekken. Maar het belastingaangifteformulier rept alleen over openbaar vervoer. Wat moet ik doen om die 1200 euro kosten uit eigen zak af te trekken? Kan het uberhaupt wel?
Nee, kun je niet aftrekken....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 23:23

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Cyberpope schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:30:
[...]

Nee, kun je niet aftrekken....
Dan heb ik vorig jaar de belasting getild door het wel op te geven. Toen heb ik de reiskostenvergoeding die ik van mijn werk kreeg opgevoerd :D
Kreeg bijna 1000 euro terug, terwijl ik normaal altijd maar een paar honderd terug kreeg.

Enfin, ik zal ooit wel een naheffing krijgen daarover dan.

Wel kut trouwens dat je dat niet kan aftrekken. Als het nou aan treinkaartjes was opgegaan was het dan wel ok geweest? Beetje raar zou dat zijn.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

FunkyTrip schreef op maandag 24 maart 2008 @ 11:34:
Dan heb ik vorig jaar de belasting getild door het wel op te geven. Toen heb ik de reiskostenvergoeding die ik van mijn werk kreeg opgevoerd :D
Kreeg bijna 1000 euro terug, terwijl ik normaal altijd maar een paar honderd terug kreeg.

Enfin, ik zal ooit wel een naheffing krijgen daarover dan.
Kan erg meevallen... Ik heb ook regelmatig "foutjes" in mijn voordeel gemaakt en nog nooit een naheffing gehad. Over een aantal zaken kan dat inmiddels ook niet meer.
Wel kut trouwens dat je dat niet kan aftrekken. Als het nou aan treinkaartjes was opgegaan was het dan wel ok geweest? Beetje raar zou dat zijn.
Niet raar als je weet dat het staand beleid is om het OV aan te moedigen en het autogebruik te ontmoedigen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:27
bedankt voor de tips hier over de normbedragen, ik had als studiekosten alleen mijn collegegeld ingevuld (ik krijg geen studiefinanciering), maar kom met die normbedragen veel hoger uit (HBO geheel 2007 en geen ontvangen stufi = € 2168). Het is wel vreemd dat als je in het aangifteprogramma op de helpfunctie drukt dat daar totaal niet gesproken word over deze normbedragen.

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is misschien een domme vraag, maar ik kan het niet (direct) vinden hier op GoT of op de belastingdienstsite.

Kan je aankopen gedaan voor je werk ook aftrekken van de belasting? Ik doel hier op de aanschaf van een bureaustoel en een laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op maandag 24 maart 2008 @ 15:01:
Het is misschien een domme vraag, maar ik kan het niet (direct) vinden hier op GoT of op de belastingdienstsite.

Kan je aankopen gedaan voor je werk ook aftrekken van de belasting? Ik doel hier op de aanschaf van een bureaustoel en een laptop.
Nee. Betaald je baas je computer en je bureaustoel niet? Ik zou eens gaan babbelen met je baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ron!n schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:28:
bedankt voor de tips hier over de normbedragen, ik had als studiekosten alleen mijn collegegeld ingevuld (ik krijg geen studiefinanciering), maar kom met die normbedragen veel hoger uit (HBO geheel 2007 en geen ontvangen stufi = € 2168). Het is wel vreemd dat als je in het aangifteprogramma op de helpfunctie drukt dat daar totaal niet gesproken word over deze normbedragen.
Ik heb dezelfde situatie. Wel collegegeld betaald (HBO) maar geen stufi gehad. Ik heb in 2007 in totaal ongeveer 1350 euro betaald (komt door maandelijkse/kwartaal betalingen. Ik heb hierover de belastingtelefoon gebeld en die zeiden dat ik de werkelijke kosten moet opgeven als je geen stufi ontvangt. Dit heb ik dus ook gedaan (minus de drempel uiteraard). Mag ik dus ipv de werkelijke kosten de normbedragen opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:39
Ron!n schreef op maandag 24 maart 2008 @ 12:28:
Maar ja, als je heel wat studie boeken hebt gekocht, computer, en hulp middelen (bijv. schriften, pennen enz. ) dan kan je zelfs op nog een hoger bedrag komen dan je norm bedrag (maar dan is het wel verstandig overal bonnetjes van te hebben ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Een aantal losse vragen zijn afgeplitst naar afzonderlijke topics :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 13:08
|:( mijn ouders zijn weer eens lekker beizg.

Heb afgelopen week hun aangifte gedaan maar had niet de mogelijkheid (internet verbinding) om hem te versturen.

Wilde dit vandag doen en vroeg hun om hun Digid code.
krijg ik 2 van die digid kaarten en op de een staan 5 woorden waarvan 2 doorgestreept en op de ander staan 3 dingen.

vul bij eentje de voor de hand liggende inlog code in en daarna dat waarvan ik denk dat het paswoord is.
paswoord klopt dus niet en de inlogcode is 24 uur lang geblocked :X hoe kan dit na 1 verkeerde poging.

maja is de schuld van mijn ouders (reeds de 2e keer in 3 jaar tijd dat ze hun electronische handtekening niet in orde hebben) maar ik denkd at ik nu morgen de hele dag aan de telefoon mag gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Laatst online: 20:23

CodeIT

Code IT

Ik heb vorig jaar een huis gekocht en voorlipige aangifte gedaan. Nu moet (ook al heb ik geen brief gehad) ik dus aangifte doen. Moet dit persé voor 1 april of is deze datum wat rekbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55
Een beetje domme vraag eerljik gezegd. Natuurlijk hoort dit voor 1 april. Je kan wel uitstel aanvragen, maar dat moet dan ook voor die datum gebeuren.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Laatst online: 20:23

CodeIT

Code IT

paella schreef op maandag 31 maart 2008 @ 09:09:
Een beetje domme vraag eerljik gezegd. Natuurlijk hoort dit voor 1 april. Je kan wel uitstel aanvragen, maar dat moet dan ook voor die datum gebeuren.
Hoort of moet is best een verschil. Is er een automatische boete als je het later invuld, ofwel wat zijn de consequenties als je dit 2 weken te laat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Heeft de Bdienst niet toegezegd niet heel erg strikt naar die datum van 1 april te kijken? Dit vanwege de circa 700.000 aangiftes die opeens kwijt waren? Er is volgens mij geen sprake van formeel uitstel maar de datum is minder strikt dan anders.

Een aangifte invullen voor een particulier is doorgaans geen dagen werk dus ga er vanavond even voor zitten, vul de aangifte in, stuur het op en je bent nog mooi op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
gatverdamme.
Ik denk dat er geen andere keus is dan uitstel aanvragen en opnieuw een digid aan te vragen.

Dit aangezien in de gegevens die ik heb over de huidige digid van mijn ouders de variabelen te groot zijn qua hoofdletters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xerix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-12-2020
Ik heb nog nooit belastingaangifte gedaan, heb altijd begrepen dat wanneer je geen bericht van de belastingdienst krijgt dit ook niet nodig is. Ik heb echter meer dan 20.014euro aan spaargeld en zou hier dus eigenlijk belasting over moeten betalen. Het gaat mij niet om het bedrag wat ik daarover moet betalen maar ik heb niet zo'n zin in de rompslomp er omheen. Welke rechten en plichten heb ik nu? Dien ik op eigen initiatief toch wel belasting aangifte te doen en kan ik dit nog met terugwerkende kracht doen voor 2005 en 2006? Wat als ik in 2008 wel aangifte doe en de belastingdienst ziet dat ik 'opeens' te 'veel' spaargeld heb?

vtec just kicked in yo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deadsy schreef op maandag 31 maart 2008 @ 10:18:
gatverdamme.
Ik denk dat er geen andere keus is dan uitstel aanvragen en opnieuw een digid aan te vragen.

Dit aangezien in de gegevens die ik heb over de huidige digid van mijn ouders de variabelen te groot zijn qua hoofdletters.
Om uitstel aan te vragen moet je toch ook een DigID hebben?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 23:14
rwb schreef op maandag 31 maart 2008 @ 13:28:
[...]

Om uitstel aan te vragen moet je toch ook een DigID hebben?
Je kan het op 3 manieren doen. Als je geen DigiD hebt kan je het ook telefonisch of schriftelijk doen.

http://www.belastingdiens...te2007-13.html#P190_16124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

paella schreef op maandag 31 maart 2008 @ 09:09:
Weet je dat zeker :?

Van de belastingsite:
Hebt u geen aangiftebrief of -biljet voor 2007 ontvangen? Maar verwacht u wel dat u meer dan € 13 terugkrijgt van ons? Dan kunt u ook aangifte doen met het aangifteprogramma. U kunt tot en met 31 december 2012 geld terugvragen.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
23:53 had ik m'n aangifte verzonden :)
Het programma (onder Linux) is dit jaar gammeler dan ooit, scrollen zorgde er voor dat de tekst weg viel! Leuker en makkelijker kunnen ze het niet maken, da's duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:12
Shit! Helemaal vergeten om mijn aangifte op te sturen.
Had alles al helemaal ingevuld enkele weken geleden alleen wou ik nog het eea controleren om wat meer centjes terug te krijgen.
Nu ben ik dus te laat, wat kan ik nu verwachten van de belastingdienst? Een waarschuwing? Boete? Of dat ik alleen mijn centen wat later terug krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
M@NIC schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:00:
Shit! Helemaal vergeten om mijn aangifte op te sturen.
Had alles al helemaal ingevuld enkele weken geleden alleen wou ik nog het eea controleren om wat meer centjes terug te krijgen.
Nu ben ik dus te laat, wat kan ik nu verwachten van de belastingdienst? Een waarschuwing? Boete? Of dat ik alleen mijn centen wat later terug krijg?
gisteren gebeld om uitstel aan te vragen (dit omdat de digid pas om 1 uur snachts gedeblockeerd was).
Ze vertelden me dat te laat te laat is en dat het in princiepe niets uitmaakt hoeveel je te laat bent.

Dus ik denk dat de kans op een boete groot is maar dat de hoogte van deze best wel meevalt.
Dus ik zou zeggen bel eens, afhankelijk van wie je aan de lijn krijgt zal jouw verhaal hun niet echt interesseren dus probeer aardig en geduldig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
Gisteren hoorde ik op de radio dat de Fiscus nog een paar dagen extra geeft omdat ze computer storingen hadden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zal wel weer ja. Heb er officieel niks over gehoord/gelezen. Staat niet op de site van de belastingdienst.

Het was geen probleem geweest om uitstel aan te vragen. Dat krijg je eigenlijk altijd wel. Maar nu kan je dat niet meer aanvragen en zul je de aangifte zsm moeten doen. Als je dit niet doet krijg je vanzelf een brief met het verzoek om alsnog aangifte te doen. Hier kan soms bij worden aangegeven dat je een boete verschuldigd bent. Als je het dan nog niet doet krijg je een aanslag waarin een fictief loon wordt gebruikt. Dit zet over het algemeen mensen wel aan om een bezwaar in te dienen en dan aangifte te doen ;)

Zou de aangifte gewoon zsm opsturen. Consequentie is wel dat je het geld (waarschijnlijk) niet voor 1 juli terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deadsy schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:17:
[...]

gisteren gebeld om uitstel aan te vragen (dit omdat de digid pas om 1 uur snachts gedeblockeerd was).
Ze vertelden me dat te laat te laat is en dat het in princiepe niets uitmaakt hoeveel je te laat bent.

Dus ik denk dat de kans op een boete groot is maar dat de hoogte van deze best wel meevalt.
Dus ik zou zeggen bel eens, afhankelijk van wie je aan de lijn krijgt zal jouw verhaal hun niet echt interesseren dus probeer aardig en geduldig te zijn.
Afgelopen jaren elke keer op 2 april verstuurd en nooit problemen, boete of wat dan ook gekregen. Zal wel meevallen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:44
Half maart heb ik hem verzonden.
Wat is de gemiddelde reactietijd van de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 14:38
Deadsy schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 10:17:
[...]

Nope, mocht je te laat zijn met je aangifte dan krijg je eerst een herinneringsbrief waarin je wordt aangemaand om voor een bepaalde datum (ik geloof 14 dagen na dagtekening) aangifte te doen. Pas als je daar niet aan voldoet (en ondertussen geen uitstel aanvraagt) krijg je een boete. Er kunnen overigens maanden overheen gaan voordat je deze herinneringsbrief krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
Tinuz___ schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 17:07:
[...]

Nope, mocht je te laat zijn met je aangifte dan krijg je eerst een herinneringsbrief waarin je wordt aangemaand om voor een bepaalde datum (ik geloof 14 dagen na dagtekening) aangifte te doen. Pas als je daar niet aan voldoet (en ondertussen geen uitstel aanvraagt) krijg je een boete. Er kunnen overigens maanden overheen gaan voordat je deze herinneringsbrief krijgt.
paar jaar geleden had ik hem ook aan het einde van maart verstuurd maar kreeg toen halverwege april een brief dat ze geen aangifte van mij ontvangenhadden en of ik die voor een bepaalde datum kon opsturen. Mits ik daaraan niet voldeed zou een boete volgen (achteraf bleek dat door een fout bij hun de aangifte wel was ontvangen maar niet als ontvangen was aangegeven).

Maar toen ik een paar dagen geleden om uitstel vroeg vertelde de dame me dat ze tegenwoordig hierop strenger letten etc. Dus ik weet niet of dit gewoon onzin van hun kant is (dus dat het nog steeds zo is als een paar jaar geleden) of dat ze echt strenger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

BtM909 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 22:56:
[...]

Weet je dat zeker :?

Van de belastingsite:

[...]
Die quote die je aanhaalt geldt voor mensen die geen aangifte hoeven te doen.. Dus mogen aangifte doen. Een ieder die een oproep tot aangift heeft gedaan is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:27:
[...]

Afgelopen jaren elke keer op 2 april verstuurd en nooit problemen, boete of wat dan ook gekregen. Zal wel meevallen denk ik.
Mag ik vragen waarom je de aangifte consequent te laat verstuurd? Is dat een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid, stoerdoenerij of heb je een andere reden? Het invullen van je aangifte is echt niet zo veel werk, ik zie dus niet in waarom dat niet ver voor 1 april kan. Zodra ik alle papieren in huis heb dan vul ik de aangifte even in, binnen een mum van tijd klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnax
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

Tinuz___ schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 17:07:
[...]

Dat was bij mij twee jaar geleden inderdaad ook zo. Na deze herinnering had ik nog een aantal weken de tijd om de aangifte alsnog te doen. Wel werd er gesproken dat na deze termijn een boete van maximaal €1000 kon volgen.

Verder heb ik nog een vraag: Ik mag een deel van het aanschafbedrag van mijn laptop aftrekken ivm het gebruik hiervan voor scholing. Ik heb hierover gebeld met de belastingdienst normaliter mag randapparatuur (zoals een scanner of printer) ook afgetrokken worden.
Nu is het geval dat ik thuis ook een externe monitor, muis en toetsenbord hierbij gebruik. Kan ik deze dan ook aftrekken onder het mom van 'randapparatuur' en tbv voorkoming gezondheidsklachten (zoals het welbekende RSI)?

Verder kon ik zo snel de bon van de laptop niet meer terug vinden. Is de belastingdienst erg strikt in het controleren van de aankoopbonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
argro schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:30:
Mag ik vragen waarom je de aangifte consequent te laat verstuurd? Is dat een vorm van burgerlijke ongehoorzaamheid, stoerdoenerij of heb je een andere reden? Het invullen van je aangifte is echt niet zo veel werk, ik zie dus niet in waarom dat niet ver voor 1 april kan. Zodra ik alle papieren in huis heb dan vul ik de aangifte even in, binnen een mum van tijd klaar.
Of de aangifte veel werk is hangt heel erg van je situatie af. Ik wilde vorig jaar bijvoorbeeld mijn reserveringsruimte voor aftrek lijfrentes berekenen, daar word je niet vrolijk van met pensioenoverzichten waar de benodigde bedragen niet direct op terug te vinden zijn.
Wat betreft de deadline van 1 april: die neem ik persoonlijk niet meer zo serieus omdat ik de afgelopen jaren tot resp. oktober en november heb moeten wachten voordat ik mijn geld terug kreeg, terwijl ik op tijd had ingestuurd. Paar keer met de BD gebeld, daar kon niemand me uitleggen wat de reden was, ook niet echt veel bijzondere posten op de aangifte. Maak ik verder geen halszaak van, met de heffingsrente is niets mis :*) , maar ik weet iig dat ze bij de BD niet stil hoeven te zitten als je een paar weken te laat bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
arnax schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:47:
[...]
Verder kon ik zo snel de bon van de laptop niet meer terug vinden. Is de belastingdienst erg strikt in het controleren van de aankoopbonnen?
Een computer (+ randapparatuur) die je voor je studie nodig hebt moet je over 3 jaar afschrijven met een restwaarde van 10%. Je mag dus 30% van de nieuwwaarde aftrekken. Er is echter een drempel van 500 euro, dus 't is de vraag of je daar bovenuit komt.
Als de BD je om bewijsstukken van aankoop vraagt (aangiftes worden steeksproefgewijs gecontroleerd) en je kunt geen betalingsbewijs overhandigen ben je uiteraard de sigaar. Krijg je een boete voor, weet alleen niet hoe hoog die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnax
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

Tinuz___ schreef op woensdag 02 april 2008 @ 15:11:
[...]

Een computer (+ randapparatuur) die je voor je studie nodig hebt moet je over 3 jaar afschrijven met een restwaarde van 10%. Je mag dus 30% van de nieuwwaarde aftrekken. Er is echter een drempel van 500 euro, dus 't is de vraag of je daar bovenuit komt.
Als de BD je om bewijsstukken van aankoop vraagt (aangiftes worden steeksproefgewijs gecontroleerd) en je kunt geen betalingsbewijs overhandigen ben je uiteraard de sigaar. Krijg je een boete voor, weet alleen niet hoe hoog die is.
Dit had ik inderdaad via de belastingtelefoon ook al te horen gekregen :) Die drempel kom ik wel bovenuit, aangezien ik ook studiekosten af kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
[...]
Als je je laptop online gekocht hebt kun je vaak in de web-winkel je factuur nogmaals uitprinten. Dat moet genoeg zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Tinuz___ schreef op woensdag 02 april 2008 @ 14:48:
[...]

Of de aangifte veel werk is hangt heel erg van je situatie af. Ik wilde vorig jaar bijvoorbeeld mijn reserveringsruimte voor aftrek lijfrentes berekenen, daar word je niet vrolijk van met pensioenoverzichten waar de benodigde bedragen niet direct op terug te vinden zijn.
Wat betreft de deadline van 1 april: die neem ik persoonlijk niet meer zo serieus omdat ik de afgelopen jaren tot resp. oktober en november heb moeten wachten voordat ik mijn geld terug kreeg, terwijl ik op tijd had ingestuurd. Paar keer met de BD gebeld, daar kon niemand me uitleggen wat de reden was, ook niet echt veel bijzondere posten op de aangifte. Maak ik verder geen halszaak van, met de heffingsrente is niets mis :*) , maar ik weet iig dat ze bij de BD niet stil hoeven te zitten als je een paar weken te laat bent.
Je hebt inderdaad gelijk dat het invullen van de aangifte soms veel werk kan zijn. Er is echter geen reden om je aangifte consequent op 2 april te versturen in plaats van voor 1 april, zoals Kayke aangaf te doen. Dat wilde ik duidelijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 11:35

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Dat geldt toch alleen als je een aangiftebrief hebt ontvangen?
Hebt u geen aangiftebrief of -biljet voor 2007 ontvangen? Maar verwacht u wel dat u meer dan € 13 terugkrijgt van ons? Dan kunt u ook aangifte doen met het aangifteprogramma. U kunt tot en met 31 december 2012 geld terugvragen.
Zo ben ik voor mijn vriendin bezig om nog geld over 2005 en 2006 terug te vragen, aangezien zij altijd dacht niets terug te krijgen.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even een last minute vraag.

als ik t goed begrijp kun je de kosten voor zvw aftrekken, toch?
als je dit de afgelopen jaren (lees: nog nooit) hebt gedaan en dit wel interessant was geweest kun je dit nog op 1 of andee manier corrigeren in de aangifte voor 2007 of moet je daar je andere aangiftes voor aanpassen of is t helemaal niet meer mogelijk?

En nog een volgende vraag, die ik in de tussentijd hier wel probeer op te zoeken in 27 pagina's.
Studieschuld is dat wel of niet aftrekbaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaMayan schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:12:
Tip is dat kosten voor lenzen (ook lensvloeistof!) en brillen aftrekbaar zijn als "medische hulpmiddelen".

Plus dat als je "specifieke uitgaven" dus idd ook je brillen/lenzen e.d. + altijd € 23 huisapotheek boven de € 320 uitkomt je een extra "bonus" krijgt: een aftrekpost van € 808 vanwege "chronisch ziekte".

Daarbij ook even letten op de 113% regel:
U mag uw aftrekpost ziektekosten voor specifieke uitgaven verhogen met 113% als uw drempelinkomen niet hoger is dan € 31.122.
Uhm oke.

Dus je kunt bij chronisch ziekte nu dus 808 als aftrekpost neerzetten. Zonder haken en ogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 14:58:
als ik t goed begrijp kun je de kosten voor zvw aftrekken, toch?
Niet alleen dat, maar ook andere zorgkosten zoals bijvoorbeeld lenzen, huisapotheek (pleisters etcetera, standaardbedrag 23 euro pppj ;)). Voor de basisverzekering geldt ook een standaardbedrag van 1059 euro over 2007. Van je kosten moet je je gekregen zorgtoeslag natuurlijk weer aftrekken en dan heb je nog een drempel van plusminus 1700 euro.

Studieschuld is inderdaad gewoon aftrekbaar van je vermogen :). Wordt overigens volgens mij ook gewoon duidelijk aangegeven in het aangifteprogramma :)

[ Voor 12% gewijzigd door eamelink op 03-04-2008 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eamelink schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:03:
[...]

Niet alleen dat, maar ook andere zorgkosten zoals bijvoorbeeld lenzen, huisapotheek (pleisters etcetera, standaardbedrag 23 euro pppj ;)). Voor de basisverzekering geldt ook een standaardbedrag van 1059 euro over 2007. Van je kosten moet je je gekregen zorgtoeslag natuurlijk weer aftrekken en dan heb je nog een drempel van plusminus 1700 euro.

Studieschuld is inderdaad gewoon aftrekbaar van je vermogen :). Wordt overigens volgens mij ook gewoon duidelijk aangegeven in het aangifteprogramma :)
ah, kijk lekker snel antwoord, thnx!

Ja, lenzen heb ik 300e + die huisapotheek van 23e.
Ik heb die standaard 1059 ingevuld ontvangen zorgtoeslag ingevuld, premie aanvullende verzekering ingevuld, de ZVW ingevuld (dat is die wat op je loonstrook staat toch ? )
En mag ik dan nu de vaste aftrek chronische ziektekosten van 808 dan gewoon opvoeren zonder enig reden?

Ik moet nu helaas weg, ik kom vanavond weer hard aangewaaid want wil t vanavond allemaal versturen. Ben t een beetje zat aan t worden :P

thnx again.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2008 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
eamelink schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:03:
[...]

Van je kosten moet je je gekregen zorgtoeslag natuurlijk weer aftrekken en dan heb je nog een drempel van plusminus 1700 euro.
Die drempel is inkomensafhankelijk volgens mij. Volgens mij is die drempel 11,2% van je inkomen, alleen bij een inkomen van circa 15,5k is de drempel dus €1.700,--. Voor mensen met een modaal inkomen is die hele aftrekpost dus vaak niet interessant.

[ Voor 9% gewijzigd door argro op 03-04-2008 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster
  • Laatst online: 10-08 22:54

Jopster

trotse papa x4

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:13:
ah, kijk lekker snel antwoord, thnx!

Ja, lenzen heb ik 300e + die huisapotheek van 23e.
Ik heb die standaard 1059 ingevuld ontvangen zorgtoeslag ingevuld, premie aanvullende verzekering ingevuld, de ZVW ingevuld (dat is die wat op je loonstrook staat toch ? )
En mag ik dan nu de vaste aftrek chronische ziektekosten van 808 dan gewoon opvoeren zonder enig reden?
Ja, dat mag. De belastingdienst ziet je als chronisch ziek (mede) omdat je over die drempel komt. Gebruik van maken!

Zo heb ik dit jaar ook nog even een mooie bril uitgezocht,want alleen dit jaar geldt die regeling nog. Weliswaar in een iets aangepaste vorm, maar het is nog steeds mogelijk om er flink voordeel mee te behalen.

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

argro schreef op woensdag 02 april 2008 @ 13:30:
[...]
Tuurlijk mag je dat vragen. Ik denk dat als ik dit in 1 woord duidelijk moet maken..... lui? ;-)

Ik vraag altijd zo veel mogelijk terug. Dit betekent ook het verrekenen van bv. reiskosten die gemaakt worden naar fysio, ziekenhuis etc. Dit jaar vaak genoeg naar fysio geweest om d.m.v. reiskosten de grens van chronische zieken te passeren. Ik maak het dus meer werk dan het initieel zou hoeven te kosten. De rekening van ziekenfonds en/of fysio is bewijsmateriaal voor de reiskosten. Echter moet ik dan wel al mijn papieren doorspitten van afgelopen jaar en ook daarin ben ik niet altijd even consequest. Na een jaar papieren opruimen en de juiste gebruiken bij de aangifte.

Dit jaar was ik minder "lui" want mijn aangifte is al een maandje geleden verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jopster schreef op donderdag 03 april 2008 @ 16:34:
[...]

Ja, dat mag. De belastingdienst ziet je als chronisch ziek (mede) omdat je over die drempel komt. Gebruik van maken!

Zo heb ik dit jaar ook nog even een mooie bril uitgezocht,want alleen dit jaar geldt die regeling nog. Weliswaar in een iets aangepaste vorm, maar het is nog steeds mogelijk om er flink voordeel mee te behalen.
Is misschien een tip voor iedereen met "zorgkosten". Dit jaar 2008 verandert het af te trekken bedrag m.b.t. ziektekosten. Dus in voorjaar 2009 geld hetvolgende.

De premies zijn niet meer af te trekken. Zowel de basis, aanvullende en de werkgeversbijdrage niet. In ruil daarvoor gaat de drempel van 11,2% naar 1,65%.

Ook is dit jaar het laatste jaar dat je je nieuwe brillen en lenzen af kunt trekken en daardoor "chronisch ziek" te worden. Dus tip: dit jaar nog nieuwe brillen/lenzen kopen.

(Let op!! Ik dacht dat het zoiets was. Kan het nu niet opzoeken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 11:16:
De premies zijn niet meer af te trekken. Zowel de basis, aanvullende en de werkgeversbijdrage niet. In ruil daarvoor gaat de drempel van 11,2% naar 1,65%.
Met een minimum van €115,- als ik me niet vergis.

Overigens kun je nog wel je aanvullende premies opgeven. Basisverzekering en werkgeversbijdrage verdwijnen.

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

argro schreef op donderdag 03 april 2008 @ 15:55:
[...]
Die drempel is inkomensafhankelijk volgens mij. Volgens mij is die drempel 11,2% van je inkomen, alleen bij een inkomen van circa 15,5k is de drempel dus €1.700,--. Voor mensen met een modaal inkomen is die hele aftrekpost dus vaak niet interessant.
Heej, das mijn inkomen ongeveer :P. Dat zal wel kloppen dan ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2008 @ 11:16:
[...]

Is misschien een tip voor iedereen met "zorgkosten". Dit jaar 2008 verandert het af te trekken bedrag m.b.t. ziektekosten. Dus in voorjaar 2009 geld hetvolgende.

Ook is dit jaar het laatste jaar dat je je nieuwe brillen en lenzen af kunt trekken en daardoor "chronisch ziek" te worden. Dus tip: dit jaar nog nieuwe brillen/lenzen kopen.

(Let op!! Ik dacht dat het zoiets was. Kan het nu niet opzoeken.)
Ok, dus in 2008 kunnen we nog 1 malig van de chronisch zieken toeslag "genieten' als we een brilletje ed aanschaffen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2008 @ 16:08:
Ok, dus in 2008 kunnen we nog 1 malig van de chronisch zieken toeslag "genieten' als we een brilletje ed aanschaffen dus?
Nee dus. Je doet nu (2008) aangifte ovcer 2007. Sterker nog, dat heb je als het goed is al gedaan.

In 2008 geldt de nieuwe regeling. Omdat je ergens begin 2009 aangifte over 2008 doet zul je het dan merken. Maar als je dus in 2008 nog even denkt te profiteren door een bril aan te schaffen kun je bedrogen uitkomen.

Terzijde: ik ben blij dat die regeling aangepast wordt, eerlijk gezegd. Het idee dat ik meebetaal aan iemands bril om de eenvoudige reden dat die iemand een bril wil die meer dan 3 keer zo duur is als de mijne (zonder dat daar een medische oorzaak voor hoeft te bestaan) gaat mijn begrip van solidariteit te boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster

Jopster

trotse papa x4

Dido schreef op zondag 06 april 2008 @ 19:53:
In 2008 geldt de nieuwe regeling. Omdat je ergens begin 2009 aangifte over 2008 doet zul je het dan merken. Maar als je dus in 2008 nog even denkt te profiteren door een bril aan te schaffen kun je bedrogen uitkomen.
Je "geniet" over 2008 nog van die aftrekpost. ;) Je profiteert dus nog wel degelijk in dit jaar. Je krijgt het alleen later terug.
Terzijde: ik ben blij dat die regeling aangepast wordt, eerlijk gezegd. Het idee dat ik meebetaal aan iemands bril om de eenvoudige reden dat die iemand een bril wil die meer dan 3 keer zo duur is als de mijne (zonder dat daar een medische oorzaak voor hoeft te bestaan) gaat mijn begrip van solidariteit te boven.
Of het nu eerlijk is of niet, valt inderdaad te betwisten. Daarvoor verdwijnt de regeling ook in 2009. Maar je zou wel gek zijn als je er geen gebruik van zou maken als je een bril nodig hebt. Zo zijn/waren er natuurlijk meer dubieuze aftrekposten.

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jopster schreef op zondag 06 april 2008 @ 21:34:
[...]

Je "geniet" over 2008 nog van die aftrekpost. ;) Je profiteert dus nog wel degelijk in dit jaar. Je krijgt het alleen later terug.
Volgens mij klopt dit echt wel.
[...]

Of het nu eerlijk is of niet, valt inderdaad te betwisten. Daarvoor verdwijnt de regeling ook in 2009. Maar je zou wel gek zijn als je er geen gebruik van zou maken als je een bril nodig hebt. Zo zijn/waren er natuurlijk meer dubieuze aftrekposten.
Solidariteit en de belastingdienst??

Maar goed, de aftrekposten zijn er en waarom dan niet profiteren. Laten we met zijn allen zeggen dat we de eigen woning niet meer aftrekken. Dat is niet eerlijk voor alle mensen die niet kopen (en/of huren, huurtoeslag.). Tuurlijk.......

Ja, eerlijk is het niet maar het is er en dan moet je er gewoon gebruik van maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2008 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
Dido schreef op zondag 06 april 2008 @ 19:53:
Wat dit puntje betreft ben ik het gedeeltelijk met je eens; ipv afschaffen lijkt het me eerlijker om een normbedrag vast te stellen. Dan maak ik me eerder druk om de hypotheekrente aftrek, want meebetalen aan de hypotheekrente van mensen die 2, 3, tig x modaal verdienen past absoluut niet in mijn begrip van solidariteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Ik heb mijn belastingaangifte nog niet ingestuurd. Dit durf ik ook niet omdat ik bang ben dat ik te veel terug krijg. Ik heb mijn aangifte ingevuld in het programma van de belasting dienst en in het programma van de Elsevier ik krijg tussen de 6000 en 9000 euro terug. Dit vind ik erug veel en ben daarom huiverig om het in te sturen

iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Jigs schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:10:
Ik heb mijn belastingaangifte nog niet ingestuurd. Dit durf ik ook niet omdat ik bang ben dat ik te veel terug krijg. Ik heb mijn aangifte ingevuld in het programma van de belasting dienst en in het programma van de Elsevier ik krijg tussen de 6000 en 9000 euro terug. Dit vind ik erug veel en ben daarom huiverig om het in te sturen

iemand tips?
Gewoon niet insturen, dan ben je echt solidair met de rest van Nedereland, daar moeten we er mee van hebben.

Voor de rest ben je gewoon stom bezig natuurlijk dat je het niet terug vraagt, of stom >:) dat je de verkeerde bedragen invult.
Maar als je meer info geeft kunnen wij misschien zeggen of je stom bent ;)

En het is of €6000 of €9000 natuurlijk, het kan niet bij het ene programma zus zijn en bij de ander zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Lolhozer op 08-04-2008 18:17 ]

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Dat was bij mij twee jaar geleden inderdaad ook zo. Na deze herinnering had ik nog een aantal weken de tijd om de aangifte alsnog te doen. Wel werd er gesproken dat na deze termijn een boete van maximaal €1000 kon volgen.
Yup, heb zo ook een keer een brief gekregen in Juni of ik nog even aangifte wou doen (was het gewoon vergeten), erg snel zijn ze niet, al helemaal niet met het verwerken.

Wat overigens natuurlijk niet wegneemt dat je dit het beste gewoon op tijd kunt doen :)

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jigs
Lolhozer schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:16:
[...]

Gewoon niet insturen, dan ben je echt solidair met de rest van Nedereland, daar moeten we er mee van hebben.

Voor de rest ben je gewoon stom bezig natuurlijk dat je het niet terug vraagt, of stom >:) dat je de verkeerde bedragen invult.
Maar als je meer info geeft kunnen wij misschien zeggen of je stom bent ;)
Hmm ik ben bang dat ik een fout maak en dat ik het later weer moet terug betalen. Daarom wil ik eigenlijk eerst zeker weten dat ik geen grote fouten heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Als jij een glazen bol voor me koopt, zeg ik wel of het klopt, oftewel of al je gegevens geven en hopen dat wij het wel snappen, of niet, maar dan moet je het zelf uitzoeken.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:32
Jigs schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:17:
[...]

Hmm ik ben bang dat ik een fout maak en dat ik het later weer moet terug betalen. Daarom wil ik eigenlijk eerst zeker weten dat ik geen grote fouten heb gemaakt.
Gewoon lekker insturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey allemaal,

Ik heb ook een vraag m.b.t. dubbel toegepaste loonheffingskorting. Ik ben werkzaam bij twee verschillende bedrijven en ik kom er achter dat er over een periode van vijf maanden door beide organisaties loonheffingskorting is toegepast. Ik heb nog nooit aangifte gedaan en daarom wist ik hier helemaal niets vanaf. Ik denk dat er iets fout is gegaan bij de communicatie naar de tweede werkgever toe.

Ik ben al een aantal jaren werkzaam bij bedrijf A en zo ook in 2007. Ergens eind maart 2007 ben ik in dienst gegaan bij bedrijf B. Beide banen betreffen een bijbaan. Bedrijf A heeft jaren loonheffingskorting toegepast en zo ook in 2007. Volgens mijn loonstrookjes heeft bedrijf B dit echter ook gedaan vanaf eind maart tot en met augustus (2007). Vanaf september 2007 ben ik officieel opnieuw aan de slag gegaan bij bedrijf B (werk werd stage) en tot en met eind 2007 is er over die periode door bedrijf B geen loonheffingskorting meer toegepast.

Hieronder nog een kort overzicht:

Januari t/m december 2007
Werkzaam bij bedrijf A, loonheffingskorting toegepast.

Eind maart t/m augustus 2007
Werkzaam bij bedrijf B, loonheffingskorting toegepast.

September t/m december (eind) 2007
Opnieuw werkzaam bij bedrijf B (stage), loonheffingskorting NIET toegepast.

Mijn vraag is nu, wat moet ik doen of wat kan ik verwachten? Ik ben nu bezig met mijn eerste aangifte en op het moment zou ik meer dan honderd euro terug kunnen van de Belastingdienst. Moet ik nog een actie ondernemen of gewoon de aangifte opsturen en maar afwachten wat hun ervan vinden? Over die periode van vijf maanden bij bedrijf B heb ik een aardig bedrag verdiend en ik ben behoorlijk bang voor een aanzienlijke boete of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TF
  • Laatst online: 22:11

TF

bla bla

Wanneer beginnen ze eigen met uitbetalen? Ik heb laat aangifte gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer

Lolhozer

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:23:
Hey allemaal,

Ik heb ook een vraag m.b.t. dubbel toegepaste loonheffingskorting. Ik ben werkzaam bij twee verschillende bedrijven en ik kom er achter dat er over een periode van vijf maanden door beide organisaties loonheffingskorting is toegepast. Ik heb nog nooit aangifte gedaan en daarom wist ik hier helemaal niets vanaf. Ik denk dat er iets fout is gegaan bij de communicatie naar de tweede werkgever toe.

Ik ben al een aantal jaren werkzaam bij bedrijf A en zo ook in 2007. Ergens eind maart 2007 ben ik in dienst gegaan bij bedrijf B. Beide banen betreffen een bijbaan. Bedrijf A heeft jaren loonheffingskorting toegepast en zo ook in 2007. Volgens mijn loonstrookjes heeft bedrijf B dit echter ook gedaan vanaf eind maart tot en met augustus (2007). Vanaf september 2007 ben ik officieel opnieuw aan de slag gegaan bij bedrijf B (werk werd stage) en tot en met eind 2007 is er over die periode door bedrijf B geen loonheffingskorting meer toegepast.

Hieronder nog een kort overzicht:

Januari t/m december 2007
Werkzaam bij bedrijf A, loonheffingskorting toegepast.

Eind maart t/m augustus 2007
Werkzaam bij bedrijf B, loonheffingskorting toegepast.

September t/m december (eind) 2007
Opnieuw werkzaam bij bedrijf B (stage), loonheffingskorting NIET toegepast.

Mijn vraag is nu, wat moet ik doen of wat kan ik verwachten? Ik ben nu bezig met mijn eerste aangifte en op het moment zou ik meer dan honderd euro terug kunnen van de Belastingdienst. Moet ik nog een actie ondernemen of gewoon de aangifte opsturen en maar afwachten wat hun ervan vinden? Over die periode van vijf maanden bij bedrijf B heb ik een aardig bedrag verdiend en ik ben behoorlijk bang voor een aanzienlijke boete of iets dergelijks.
Als jij gewoon netjes de bedragen hebt overgenomen klopt het gewoon.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:23:
Mijn vraag is nu, wat moet ik doen of wat kan ik verwachten?
Tel de ontvangen loonheffingskorting van A & B op en trek daar het maximum van € 2.043 vanaf. Als je dan wat overhoud heb je teveel korting gehad en zal je het verschil moeten terugbetalen. Geen boete oid.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2008 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties.
Lolhozer schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:47:
[...]

Als jij gewoon netjes de bedragen hebt overgenomen klopt het gewoon.
Volgens het programma krijg ik dus geld terug, maar houdt deze dan ook rekening met de kortingen? Is dat dus te zien?
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:51:
[...]

Tel de ontvangen loonheffingskorting van A & B op en trek daar het maximum van € 2.043 vanaf. Als je dan wat overhoud heb je teveel korting gehad en zal je het verschil moeten terugbetalen. Geen boete oid.
Oke, even een verduidelijking: Hoe kan ik berekenen of uitzoeken hoeveel loonheffingskorting er is afgetrokken? Staat dit op de jaaropgaven? Ik heb wel arbeidskorting en loonheffing en loon in euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ik heb in december 2007 een huis gekocht. Hypotheker was tussenpersoon. Die heeft voor mij de voorlopige teruggaaf ingevuld. Hierdoor krijg ik per maand 250 terug, dat is het verschil in netto/bruto hypotheek. Toch?
Nou kan je ook nog de notariskosten etc aftrekken, waardoor je wat extra`s terug krijgt, 1 malig. Moet ik dit voor 2007 invullen, nu dus? Ik heb het perongeluk al verstuurd zonder dit, hier kwam ik wat later achter. Kan ik het nog een keer versturen?

En waar kan ik in het programma dingen als PC`s ed invullen als aftrekposten?

[ Voor 7% gewijzigd door Guillome op 11-04-2008 00:03 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Guillome schreef op donderdag 10 april 2008 @ 23:48:
Ik heb in december 2007 een huis gekocht. Hypotheker was tussenpersoon. Die heeft voor mij de voorlopige teruggaaf ingevuld. Hierdoor krijg ik per maand 250 terug, dat is het verschil in netto/bruto hypotheek. Toch?
Theoretisch weet je dat pas aan het einde van het jaar.

Het gaat om het bedrag dat je verwacht teveel te gaan betalen aan belasting. Verander je van baan (of wordt je werkeloos) dan kan dat bedrag aanzienlijk veranderen.
Nou kan je ook nog de notariskosten etc aftrekken, waardoor je wat extra`s terug krijgt, 1 malig. Moet ik dit voor 2007 invullen, nu dus? Ik heb het perongeluk al verstuurd zonder dit, hier kwam ik wat later achter. Kan ik het nog een keer versturen?
Daar ben je lekker op tijd mee ;)
Tot 1 april kon je inderdaad je aangifte gewoon opnieuw versturen. Ik zou nu de belastingtelefoon maar even bellen om het zeker te weten. Je kunt het ongetwijfeld herstellen, maar het is handig om het op "hun manier" te doen :)
En waar kan ik in het programma dingen als PC`s ed invullen als aftrekposten?
Waar het hoort. Waarschijnlijk is de enige relevante plek voor jou "studiekosten". Dan hangt het revan af of je de normbedragen moet hanteren of niet. Als je meerdere PC's wilt gaan aftrekken vraag ik me af wat voor studie je doet :D
Je bent enigszins op de hoogte van de regels omtrent aftrekken van studiekosten in het algemeen en PC's in het bijzonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 19:15:
[...]
Volgens het programma krijg ik dus geld terug, maar houdt deze dan ook rekening met de kortingen? Is dat dus te zien?
[...]
Oke, even een verduidelijking: Hoe kan ik berekenen of uitzoeken hoeveel loonheffingskorting er is afgetrokken? Staat dit op de jaaropgaven? Ik heb wel arbeidskorting en loonheffing en loon in euro's.
Dit zie je in het Overzicht staatje op je aangifte (laatste stap voordat je hem ondertekent en verstuurt), onder het kopje heffingskortingen. Algemene heffingskorting is een vast bedrag, arbeidskorting is een percentage van je loon met een maximum. Het programma rekent deze bedragen overigens zelf uit a.h.v. jouw opgegeven werkzame periode in 2007 en je verzamelinkomen. Het maakt dus niet uit hoeveel korting jouw werkgever al heeft toegepast, het programma rekent de juiste kortingen uit en aan de hand daarvan de loonheffing die je zou moeten betalen. Kijk hier voor meer info over heffingskortingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tinuz___ op 11-04-2008 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 19:15:
Bedankt voor jullie reacties.

[...]

Uiteraard houdt het programma daar rekening mee. Het programma kijkt naar twee dingen:
1 hoeveel belasting moet je betalen op basis van de ingevulde inkomsten et cetara
2 hoeveel belasting is er reeds ingehouden gedurende het jaar.

Het verschil tussen 1 en 2 moet je bijbetalen of krijg je terug. Met het toepassen van de heffingskorting wordt getal 2 lager en daarmee het te verrekenen bedrag. In het ideale geval is het te verrekenen bedrag gelijk aan 0.

[ Voor 16% gewijzigd door argro op 11-04-2008 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Hehehe.. Ik heb uitstel gekregen en hoef niet als ondernemer aangifte te doen. \o/\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
Cyberpope schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:22:
Hehehe.. Ik heb uitstel gekregen en hoef niet als ondernemer aangifte te doen. \o/\o/
Nou, we zijn allemaal ZEER verheugd dat je dat hier met ons deelt, want we maakten ons al ernstige zorgen om je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Tinuz___ schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 14:08:
[...]

Nou, we zijn allemaal ZEER verheugd dat je dat hier met ons deelt, want we maakten ons al ernstige zorgen om je
Sorry. Iets meer uitleg is op zijn plaats.

Tip:
Als je een kleine ondernemer bent, kan het gunstig zijn om niet via het ondernemersformulier aangifte te doen, maar gewoon via het particuliere biljet, wat een stuk simpeler is. Zeker als je niet voor de voordelen van de ondernemer in aanmerking komt omdat je toch te weinig uren maakt.

Eerder is mij (o.a. door de belastingtelefoon) te verstaan gegeven dat dit niet zou kunnen. Mijn tip is dus dan altijd gewoon een standaard (op papier) briefje sturen waarin je vraagt wat je wilt. Dan heb je veel meer kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tinuz___ schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:27:
[...]

Dit zie je in het Overzicht staatje op je aangifte (laatste stap voordat je hem ondertekent en verstuurt), onder het kopje heffingskortingen. Algemene heffingskorting is een vast bedrag, arbeidskorting is een percentage van je loon met een maximum. Het programma rekent deze bedragen overigens zelf uit a.h.v. jouw opgegeven werkzame periode in 2007 en je verzamelinkomen. Het maakt dus niet uit hoeveel korting jouw werkgever al heeft toegepast, het programma rekent de juiste kortingen uit en aan de hand daarvan de loonheffing die je zou moeten betalen. Kijk hier voor meer info over heffingskortingen.
argro schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 13:17:
[...]
Uiteraard houdt het programma daar rekening mee. Het programma kijkt naar twee dingen:
1 hoeveel belasting moet je betalen op basis van de ingevulde inkomsten et cetara
2 hoeveel belasting is er reeds ingehouden gedurende het jaar.

Het verschil tussen 1 en 2 moet je bijbetalen of krijg je terug. Met het toepassen van de heffingskorting wordt getal 2 lager en daarmee het te verrekenen bedrag. In het ideale geval is het te verrekenen bedrag gelijk aan 0.
Oke bedankt allemaal! Ik ben nu een stuk wijzer geworden. O+ Ik zal hem deze week versturen en dan maar afwachten he. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Dido schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 07:57:
[...]

Theoretisch weet je dat pas aan het einde van het jaar.

Het gaat om het bedrag dat je verwacht teveel te gaan betalen aan belasting. Verander je van baan (of wordt je werkeloos) dan kan dat bedrag aanzienlijk veranderen.

[...]

Daar ben je lekker op tijd mee ;)
Tot 1 april kon je inderdaad je aangifte gewoon opnieuw versturen. Ik zou nu de belastingtelefoon maar even bellen om het zeker te weten. Je kunt het ongetwijfeld herstellen, maar het is handig om het op "hun manier" te doen :)

[...]

Waar het hoort. Waarschijnlijk is de enige relevante plek voor jou "studiekosten". Dan hangt het revan af of je de normbedragen moet hanteren of niet. Als je meerdere PC's wilt gaan aftrekken vraag ik me af wat voor studie je doet :D
Je bent enigszins op de hoogte van de regels omtrent aftrekken van studiekosten in het algemeen en PC's in het bijzonder?
Bedankt voor je reactie. Nee zijn er speciale regels voor PC`s aftrekken enzo dan?
Ik doel op 1 PC, en nog wat overige zaken die aftrekbaar zijn voor mijn werk. Niet voor studie dus. Valt het dan toch nog onder studie?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Guillome schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 23:31:
Bedankt voor je reactie. Nee zijn er speciale regels voor PC`s aftrekken enzo dan?
Ik doel op 1 PC, en nog wat overige zaken die aftrekbaar zijn voor mijn werk. Niet voor studie dus. Valt het dan toch nog onder studie?
Werk is geen studie, maar als je studeert voor je werk mag je wel weer eea aftrekken (maar het klinkt niet alsof dat relevant is.)

Het simpele antwoord is: nee. Je mag geen zaken aftrekken die jij voor je werk gebruikt.

Het iets genuanceerdere antwoord is: je mag als ondernemer investeringen aftrekken die je maakt voor je zaak. In dat geval zit je echter als het goed is een ander formulier in te vullen dan waar de rest in dit topic het over heeft, en is het sowieso een goed idee om er een professional naar te laten kijken als je met dit zoort vragen zit (en anders ook, trouwens).

Ik ga er dan even vanuit dat jij als werknemer een pc hebt aangeschaft waarvan je baas verwacht dat jij hem voor je werk gebruikt. Kort gezegd: als je baas daarvoor betaald heeft mag hij dat aftrekken, als jij ervoor betaald hebt ben je niet handig geweest. Het is nu jouw PC, en je baas heeft er niets over te zeggen, maar je krijgt er geen cent belasting over terug.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor alles wat jij betaalt of aanschaft voor je werk: je baas mag je ervoor vergoeden of mag het voor jou kopen - dan betaalt de belastingdienst mee. Als je baas zo handig is om jou ervoor op te laten draaien zonder vergoeding, dan kost het je de volle mep. De enige uitzondering die ik me voor de geest kan halen is OV-kosten: als je niets vergoed krijgt kun je die zelf aftrekken.

In de praktijk: je baas koopt een PC van 2100 euro en stelt die aan jou beschikbaar om je werk te doen. Je spreekt met hem af dat je er dan wel de komende drie jaar 700 euro bruto in loon op achteruit gaat. Dat komt erop neer dat die PC jou ongeveer 1200 euro netto kost, en de constructie lijkt op de oude PC-prive-constructie. Met het verschil dat de PC op papier van je baas is (maar dat hoeft niet veel uit te maken ;) )
Koop jij diezelfde PC zelf, dan kost het je netto 2100 euro, je krijgt niets terug. Je baas mag je wel vragen om hem voor je werk te gebruiken, maar hij heeft er niets over te zeggen. Het is jouw PC, namelijk.

Dergelijke situaties kun je ook bedenken met een prive-auto die je voor je werk gebruikt. Je baas mag je er een vergoeding voor geven (tot op zekere hoogte belastingvrij!) maar jij mag geen geld bij de belastingdienst gaan claimen wegens aanschaf of gebruik van die auto. Omgekeerd mag je baas wel eea aftrekken als hij een bedrijfswagen aan jou beschikbaar stelt.

Disclaimer: ik pretendeer absoluut niet volledig te zijn, ik baseer me op de informatie die je geeft (en die is wat karig ;) ) en een paar aannames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Laatst online: 12-09 11:37

911GT2

en blazen maar!

TF schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:41:
Wanneer beginnen ze eigen met uitbetalen? Ik heb laat aangifte gedaan.
Ik niet (zat bij de groep van 700.000 ;) ). Maar wil nog wel weten wanneer ik ongeveer het geld kan verwachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
911GT2 schreef op woensdag 07 mei 2008 @ 14:01:
[...]
Ik niet (zat bij de groep van 700.000 ;) ). Maar wil nog wel weten wanneer ik ongeveer het geld kan verwachten :)
Vorig jaar heb ik begin februari aangifte gedaan en had ik mijn geld op 3 mei. Dit jaar was ik ook weer vroeg (zat ook bij de groep van 700.000) maar ik verwacht het geld nog niet op zeer korte termijn. Ik hoop het wel aangezien argro zichzelf een MacBook heeft beloofd, te betalen met het van de belastingdient te ontvangen bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk zal het dit jaar wel een stuk later worden aangezien het op het begin fout was gegaan. Vorig jaar had ik het op 8 mei, toen had ik het begin februari ingevult net als dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand al iets ontvangen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caRe.Ghost
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:10
Nee nog niets! ik heb nog niet eens een bevestiging gehad van de belastingdienst, heeft iemand die al in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hier ook nog niets gehad.
In januari ingevuld (vervolgens ook bij de 700.000).
Vorig jaar inderdaad ook 3 mei geld gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paella
  • Laatst online: 21:55
Aan de andere kant. Ik moet wat betalen en dat heb ik ook nog niet hoeven doen.

No production networks were harmed during this posting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
caRe.Ghost schreef op maandag 12 mei 2008 @ 14:00:
[...]

Nee nog niets! ik heb nog niet eens een bevestiging gehad van de belastingdienst, heeft iemand die al in huis?
Vorig jaar had ik de bevestiging op dezelfde dag in de brievenbus als dat het geld op mijn rekening stond. Dat zegt dus niet zo veel.

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste

Let op:
Concrete vragen over een specifieke situatie of een uitgebreidere discussie aub in een eigen topic! Zie Invulling en behandeling Grote Topics aangepast