Even mijn ervaring posten met mijn zoektocht naar een ideale platte tv.
Ik was gisterenmiddag bij de BCC op osdorpplein in Amsterdam een beetje aan het scheumen kijkend naar wat tv's. De ruimte was schemerig met hier en daar een spotje en een verkoper die naar mijn weten zijn vak niet verstond, maar daarover later meer.
Op alle tv's werd heel toevallig tijdens mijn bezoek statische plaatjes (om de +/- 2min afgewisseld in hd formaat) uitgezonden. Ik heb vooral bij de felle en met name witte achtergronden met een logo of patroon gekeken of de plasma's enige retentie vertoonden door van zeer dicht bij te kijken bij de overgang naar een nieuw plaatje maar kon niets ontdekken. Wel viel me op dat de plasma's en een enkele samsung lcd die net onder een spotje stonden last hadden van schittering, duidelijk was te zien dat zo'n glasplaat het kijkplezier gruwelijk kan ontnemen. Wat me trouwens heel erg op viel was dat wit geen wit is op een plasma, eerder licht grijs tot grijs op een aantal Panasonic tv's. Ik vond redelijk storend om eerlijk te zijn. Je ziet nu dat de nadruk bij de plasma vs. lcd discussie vaak de zwartwaarde als argument word aangehaald maar hoe zit het dan met witwaarde

Ondanks dat bleven de plasma's mooier -lees: natuurgetrouw- beeld weer te geven dan de meeste lcd's waar een enkele samsung zelfs snoeiharde kleuren als groen en rood vertoonde...brrr.
Eén lcd heeft me trouwens wel kunnen bekoren er stond een Sony 46w4210 (schijnt exclusief bcc model te zijn). Dit toestel kon zwart wel weergegeven zoals ik bij de Panasonic's terug zag, ik heb nog wel drie keer geknipperd maar zwart was echt zwart. Een toestel om in de gaten te houden en zeker een serieus alternatief op plasma voor zover ik kon zien.
Over de verkoper ja... deed echt goed zijn best maar voor mijn gevoel had hij echt geen enkel benul wat hij verkocht.
De eerste vraag, bent u opzoek naar hd of full-hd?
Ik: nou ik zit op zeker 3m afstand van mijn tv, dus volgens mij doet het er niet zo toe bij 40".
De verkoper: maar het beeld word er echt veel scherper door
Ik: weet je zeker dat je na 3m afstand nog onderscheid kunt maken kijkend naar het aantal pixels? Verkoper: hmm ja....
Verkoper: met full-hd is uw tv-beeld echt vele malen scherper
Ik: oh ja... vertel
Verkoper: dit komt doordat blabla met pixels 1920*1080...
Ik: Zijn er dan al uitzendingen in f-hd dan?
Verkoper: eh...nog niet, volgens mij heeft wel al het één en ander gelezen
Ik: mwoah, consumentbond artikeltje alleen.
Verkoper: Wel kun je dit zien met blu-ray, loop maar even mee.
Al daar aangekomen bij een samsung 6 serie (die met rode rand) in een soort huiskamer opstelling.
Verkoper: ik zal even de bijpassende speler aanzetten, kost maar €399 als u de tv koopt...
Ik: Eh, volgens mij is dit een dvd en ziet de ondertiteling er niet uit, kijk is hoe vreselijk geblokt het is
Verkoper: hmm ja, dit is niet echt een goede verkoop presentatie maar we hebben aan het begin nog een aantal sony tv's staan aangesloten op een blu-ray speler.
Al daar aangekomen stonden 3 sony tv's in verschillende grootte (32, 40 en 46 uit me hoofd) op rij.
Verkoper: dit zijn de nieuwe sony tv's exclusief voor de bbc gemaakt.
Ik: Okay wat is er zo exclusief aan?
verkoper: eh, weet niet moet ik even vragen aan me collega.
Verkoper: eh tja... eigenlijk alleen de onderste rand deze is normaal grijs maar bij dit model zwart
Ik: nou ja, in iedergeval oogt het wel erg strak
Ik: hey wat is er met de middelste tv aan het de hand, het beeld ziet er niet uit als ik naar de rechter kijk
Verkoper: Ja die hebben we aangesloten met tulp aansluiting op de blu-ray speler
Verkoper: maar de rechter geeft het weer zoals het zou moeten.
Ik: Nee ik geloof je wel, beeld ziet er erg strak uit en zwart lijkt echt zwart.
Verkoper: BCC houdt van sony, zijn echt de mooiste tv's...
Verkoper: de blu-ray speler is aangesloten op een monster hdmi kabel
Ik: Oh klinkt wijs, maar wat houd dat in?
Verkoper: Kabel heeft vergulde aansluitingen en heeft een omhulsing gevuld met een speciaal gas...
Ik: Eh.. maar hmdi is toch digitaal, dan heb je toch geen signaal verlies. Ik kan me met een analoge aansluiting wel iets voor te stellen dat je met goede aansluitingen signaalverlies kan opvangen maar digitaal?
Verkoper: Nee niet helemaal waar, de vergulde stekkers omkapselen het signaal en zitten extra stevig vast in de aansluitpunten, waardoor geen verlies kan optreden.
Ik: Ah zo, nu snap ik het

Ik: Weet je, ik ben toch wel onder de indruk van die sony maar ook die pioneer kuro heeft me ook kunnen bekoren. Ik ben er nog niet helemaal overuit. Ik moet nog even nadenken maar in iedergeval harstikke bedankt voor al je uitleg. Misschien zien wel elkaar deze week nog wel.
Hoef er geen woorden aan toe te voegen lijkt me