Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Ik heb ongeveer 8 maanden een Panasonic TH-37PV70 plasma TV in huis. Het aantal gebruikte uren weet ik niet, maar ik kijk af en toe een film of speel een game. In elk geval geen hele dagen televisie.

Nu heb ik vanavond een film gekeken met een vriend. Die ging om ongeveer 12 uur naar huis waarbij ik het beeld op pauze zette. Dit was de aftiteling na afloop van de film. Daarna ben ik achter de pc gekropen en om 01:20 (ongeveer) wilde ik de TV gaan uitzetten. Toen ik de dvd-speler uitdeed, zag ik tot mijn schrik dat de tekst van de aftiteling op het scherm bleef staan! Ik heb de TV uitgezet, weer aangezet, heb kanalen gewisseld, etc., maar er blijven met grote letters allemaal namen en rollen van acteurs e.d. op het scherm staan.

Ik ben direct op internet gaan zoeken, en ik vond een aantal dingen:
- Bij nieuwe(re) plasma's komt inbranden minder voor (is een 37PV70 'nieuw'?)
- De TV op ruis/sneeuw zetten (een nachtje) kan het effect verminderen

In de handleiding van de TV wordt gesproken over 'nabeeld', maar de TV dimt het beeld vanzelf na een aantal minuten als er niets gebeurt. Dit heb ik ook vaak gezien, dus ik ging er vanuit dat dat nu ook zo zou zijn. Ik weet echter niet zeker of dit het geval was, ik heb er niet op gelet. Maar de aftiteling heeft dus ongeveer 1,5 uur stilgestaan op het beeld. Ik heb het idee dat het inmiddels minder is geworden, maar ik ben er niet gerust op. Je ziet het vooral goed als je dicht bij de TV gaat staan, van een afstandje zie je het minder.

Vragen die ik nu heb, zijn:
- Is de tekst nu ingebrand, of heet dit effect anders en is het minder schadelijk?
- Is anderhalf uur aftiteling al genoeg hiervoor? (Blijkbaar wel)
- Wat moet ik nu doen? Kan het zijn dat de TV uitzetten al helpt en dat het morgen weg is? Of moet ik de TV een nacht lang op sneeuw/ruis zetten? Dat vind ik zelf ook een beetje eng.
- Zit er nog een functie op deze TV om het effect te proberen weg te werken? Ik las ergens iets over 'white washing er overheen halen'.

Mocht dit nu permanent zijn, wat moet ik dan doen? Is dit middels reparatie op te lossen?
In de instellingen zie ik wel dat ik contrast op max heb staan, dus ik heb zelf een risico genomen lijkt me. Terwijl ik dit typ, loop ik af en toe naar de TV die op sneeuw/ruis staat, en het effect lijkt te verminderen. Misschien heb ik geluk..

Maar alle tips en trucs zijn welkom, want ik ben hartstikke bang dat ik mijn mooie TV al vernaggeld heb. Is dit echt mijn eigen schuld, of zou dit niet moeten kunnen gebeuren, rekening houdend met bovenstaande feiten (vrij nieuw model, scherm zou automatisch moeten dimmen, 1,5 uur en geen uuuuren, etc.) ..?

Ik hoop dat ik gerust kan gaan slapen zo en dat het morgen weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mijn pana 42" gaat na enkele minuten zelf de pixels een keer veranderen als deze hetzelfde blijft (á la RTL4 logo)
Die zie je dan bv even trillen, ik heb wel vaker voor langere tijd hetzelfde beeld aanstaan (MCE) en heb hier in de 2 jaar dat ik hem heb geen last mee gehad.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Ok, dat effect van verschuivende pixels.. ik weet niet of mijn model dat ook doet?
Het lijkt er gelukkig op dat de letters steeds minder zichtbaar worden, dus misschien is het alleen een soort lang ghosting effect en geen inbranding.

Maar wat ik voor nu graag wil weten:

Stel dat het echt helpt om de TV op sneeuw te zetten, moet ik dit dan NU meteen doen en de hele nacht? Of kan ik hem net zo goed uitzetten en morgen nog eens kijken, en als het dan nog zichtbaar is alsnog sneeuw op te zetten? Deze wetenschap bepaalt of ik lekker kan gaan slapen nu.

[edit] Ik waag de gok maar, zet de TV uit en ga slapen. Morgen eens kijken wat er nog te zien is.

[ Voor 27% gewijzigd door Syntagma op 18-05-2008 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 08:19
Maak je niet zo druk, ga gewoon tv kijken of wat anders doen met je tv je zult zien dat alles gewoon verdwijnt, permanent inbranden komt niet meer voor, het is gewoon retentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 15:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zwart op wit is het meest extreme wat retentie kan veroorzaken. Dit kan dus prima gebeuren. Als je je TV gewoon blijft gebruiken, dan zal dat vanzelf verdwijnen.

Sneeuw aanzetten versnelt het proces om die retentie kwijt te raken.

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 18-05-2008 13:05 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb hier ook een beetje last van, maar dan met de nieuwe GTA op een LG 32pc51 plasma.

Het radartje linksonder staat altijd op dezelfde plek, en wordt zelden niet getoond in het spel, en is dus vrijwel altijd aanwezig.

Dit rondje is ook een beetje erin "gebrand".

Maar ik heb eergister een film gekeken, en toen was het rondje wel weer weg.

Als je erg contrasterende beelden hebt (wit op zwart), dan zie je na 1 minuut stilzetten al dat het heel flauw een beetje blijft staan, maar het is dan ook snel weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syntagma
Jullie hebben gelijk, ik heb de TV weer aangezet en er is niets meer te zien!

Sorry voor mijn paniekerige reactie, maar ik had dit nog nooit eerder gezien en was echt even bang dat het permanent zou zijn. Voortaan let ik dus wel beter op :)

Maar ik heb wel wat dingen geleerd nu (o.a. TV op sneeuw zetten, verschil tussen inbranden en retentie, etc.) dus het was niet nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
wat grappig dat dit fenomeen "retentie" heet, de meeste tweakers willen een zo lang mogelijke retentie =p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:58
Heeft je DVD speler geen screensaver dan ?

Ik heb zo'n el cheapo DivX ding van de aldi, en die tovert na 5 min van die verkleurende "DVD" logo's op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Als je hem zolang aan had laten staan dat de betreffende plasmacellen duidelijk meer gebruiksuren hadden gemaakt dan de rest dan was ie ingebrand geweest. Nu is het alleen een tijdelijk effect zoals je gemerkt hebt.
Pagina: 1