Qua content;Oscar Mopperkont schreef op donderdag 12 juni 2008 @ 10:50:
@G_M_C: Niet schalen is natuurlijk altijd te prefereren boven wel schalen, maar je moet je natuurlijk wel realiseren dat ook een 1080p scherm vaak zal moeten schalen omdat veel content in bv 720p of SD res wordt aangeleverd. Dan is het natuurlijk wel weer zo dat voor een 1080p scherm geldt dat die de makkelijkste schaalklus heeft, want hoe meer pixels hoe mooier je kunt schalen.
Is het trouwens tegenwoordig al wel zo dat elk 1080p scherm voldoet aan 1:1 pixelmapping? Wnat vroegah gingen ook 1080p schermen een 1080p signaal nog even met overscan weergeven waardoor er alsnog geschaald werd (omdat dit normaal was bij CRT televisies en de tv makers er rekening mee hielden dat x procent wegviel en je dingen wilt weergeven zoals bedoeld)
Voor mij persoonlijk zal SD en 720p steeds minder vaak voorkomen, omdat ik een processor in mijn receiver heb zitten die alle signalen naar 1080p omzet en zo verstuurd naar de TV.
En steeds meer mensen krijgen vergelijkbare mogelijkheden aangeboden, in bijvoorbeeld de nieuwere HT-sets, of in hun receiver(s) waar ook scalers in zitten (Reon of Faroudja/DCDi enzo)... Uiteindelijk kom je dan bij een situatie dat TV dus alleen maar 1080p (of 720p) signalen gevoed krijgt omdat dergelijke scalers alleen werken met officiele HDTV-specs. Dit wil je natuurlijk het liefst ongescaled 1:1 weergeven, en niet nog voor een 2e maal laten scalen dor je TV.
En wat 1:1 mapping betreft begrijp ik dat de meeste huidige TV's dat kunnen, mijn Pana in ieder geval wel. Raar genoeg bleek de Philips die door t.net werd getest de enige in die testgroep te zijn die dit niet deed/had
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2008 12:25 ]