N0stradamus schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:02:
Even een update van mijn verhaal:
Ik ben vandaag dus over op Telfort internet en wat blijkt....? Ik heb een 8Mbit verbinding. Ik ben dus toch 2mbit omlaag. Mijn downstream attenuation is verbeterd, die is nu 28db ipv 31, dus ook hier ligt het probleem niet.
Op mijn mail naar Telfort heb ik in zijn geheel GEEN reactie gehad...
Nu maar eens kijken of ik kan bellen, want hier ben ik het niet mee eens. Een verlaging van mijn snelheid en dat terwijl mijn buren een verhoging zouden krijgen, dat mogen ze mij wel eens uitleggen.
Ziet er naar uit dat je in hetzelfde bootje zit als ik....
Je bent vast aangesloten via KPN op Telfort? Wat geeft je modem aan op de statuspagina?
ADSL, ADSL2, of ADSLPLUS?
Indien het modem ADSL aan geeft, zit je op een telefooncentrale die nog niet aangepast is naar ADSL2+. Dan is de snelheid die je nu hebt, de maximaal haalbare snelheid op jouw verbinding.
De telefooncentrales die nog niet aangepast zijn, worden
niet meer aangepast naar ADSL2+.
KPN is van plan om wijkcentrales te gaan bouwen die met VDSL of glasvezel gaan werken, waardoor er vanaf 2010 hogere snelheden gehaald zouden gaan worden. Veel van de huidige telefooncentrales zouden dan worden ontmanteld. Bron:
http://tweakers.net/nieuw...-langer-open-blijven.html
Vandaar dat er dus geen ISP meer is, die nu nog apparatuur vervangt in de telefooncentrales.
Dan wordt het gewoon wachten tot na 2010.
Indien je modem ADSL2 aan geeft, zit je waarschijnlijk hetzelfde als ik.
Indien je modem ADSLPLUS aan geeft, maar dat neem ik niet aan, dan is er iets heel vreemds aan de hand, met die downstream attenuation.
Is weinig wat je daar aan kunt doen, ben ik bang. Telfort is voor mij een onderzoek gestart omdat ook ik slechts een 8 Mb/s verbinding kreeg op ADSL2, terwijl de telefooncentrale wel is aangepast naar ADSL2+. Verderop bij mij in de straat, ong. 50 meter verder, zou volgens de Telfort check wel 16 Mb/s gehaald kunnen worden.
Uitkomst onderzoek Telfort: helaas, dit is zo ingesteld door KPN, gezien de afstand tussen u en de telefooncentrale. Uit de tabel van KPN blijkt dat de maximaal stabiele verbinding die ik kan krijgen, ADSL2 is met een geknepen verbinding tot 8 Mb/s. Telfort heeft contact opgenomen met Netwerkbeheer van KPN, maar hier is niets aan te veranderen. Aan Telfort ligt het volgens hun niet, zij hebben de verbinding gewoon volledig open staan.
Inmiddels heb ik een brief gestuurd naar KPN Netwerkbeheer, met de vraag om mij hier uitleg over te geven, en naar de instellingen van mijn verbinding te kijken. Ik heb nl. op een ander forum ook al eens gelezen dat je hetzelfde effect krijgt, als KPN het profiel niet juist ingesteld heeft staan. Er schijnen 2 profielen geladen te worden in de telefooncentrale, het profiel van de ISP, Telfort dus, en het profiel van de Netwerkbeheerder, KPN.
Indien de beide profielen niet met elkaar overeen komen, zou je dan het effect krijgen dat de verbinding op ADSL2 verbind, met een gemaximeerde snelheid van 8 Mb/s, terwijl er eigenlijk een snellere verbinding mogelijk zou moeten zijn.
Mocht er iets uitkomen bij KPN, dan laat ik dat hier nog weten.
Jij en ik zijn overigens niet de enigen met dit probleem, al komt het niet zo heel veel voor blijkbaar.
Tenminste, de meeste gebruikers op dit forum zijn of verbonden met ADSL, of ADSL2+.
Wellicht dat bellen met de helpdesk zou kunnen helpen, maarja, kost wel euri's