Nog even een update over het probleem qua snelheid omdat ik via het KPN-netwerk op Telfort ben aangesloten:
- aansluiting op een ADSL2+ centrale;
- mijn ZYxel 2602 maakt slechts op ADSL2 verbinding;
- ik heb slechts een verbinding heb van 7996 down en 1023 up, ADSL1 waardes dus;
- ik op 2005 meter van de telefooncentrale zit volgens att. downstream en div. postcode-checks;
- ik dus niet echt blij ben aangezien er technisch met 28dB downstream attenuation meer snelheid uit mijn verbinding te halen moet zijn.
Vandaag werd ik teruggebeld door Telfort, iemand die voor mij heeft uitgezocht waarom ik slechts 8 Mb/s haal en maar op ADSL2 intrain via Telfort, terwijl verderop in de straat 12-16 Mb haalbaar is.
Zijn uitleg:
- mijn telefoonlijn zou via een andere lus naar de telefooncentrale lopen, waardoor de daadwerkelijke lengte tot de telefooncentrale een stuk langer zou zijn, ong. 3 km. Verderop in de straat is de afstand tot de centrale korter omdat dit via een andere lus gaat. Vreemd verhaal, maar goed, het zou kunnen. 28 dB demping op een lengte van 3 km. is dan verdomd goed te noemen, zou ik zo zeggen. 28:13,8 is nl. rond de 2000 meter. Maar goed.
- het probleem zit hem bij KPN. Zij kennen geen Wide-Open policy: zij doen een lijnmeting, en via een tabel zetten ze de maximale snelheid vast. Mijn verbinding is dus inderdaad gecapt op 8Mb/s.
- ik kan lullen als Balkenellende, over dat ik hier gebruikers zie met dezelfde demping op de lijn, maar die toch veel hogere snelheden halen dan ik, dus dat ik dat dan ook zou moeten kunnen halen.
Heel verhaal kreeg ik toen te horen over kwaliteit van de verbinding, maar als ik dan vraag hoe het dan kan dat anderen met dezelfde intrainwaardes wel hogere snelheden halen, krijg ik geen duidelijk antwoord. De intrainwaardes geven toch de kwaliteit van de verbinding weer, of ik snap het niet helemaal, dan hoor ik dat graag?
- Het tiscali/telfort netwerk wordt niet meer uitgebreid. Als je nu op een gecapte verbinding zit via KPN op Telfort, zal de verbinding dus ook nooit sneller worden. KPN zal de cap er niet af halen, simpelweg omdat volgens hun tabellen er op een stabiele verbinding niet meer snelheid mogelijk is.
Volgens Telfort is de maximaal haalbare snelheid op ADSL2, 8 Mb. Geen 12 Mb, nee, 8, misschien 9. En omdat 9 Mb op ADSL2 al niet meer stabiel zou zijn, wordt de lijn gecapt op 8 Mb.
Het instellen van een ADSL2+ profiel voor mijn verbinding, zou geen nut hebben, ook dan haal ik niet meer dan 8 Mb. Yeah, right, dat geloof ik dus echt niet. Die mooie grafiekjes in de openingspost kunnen misschien laboratorium tests zijn waar je niet in de praktijk van uit mag gaan, maar ik zie hier genoeg gebruikers die vele hogere waarden halen op ADSL2+ met 28 dB attenuation downstream. Maar nogmaals, zou kunnen dat dit ook betrekking heeft op de marges die er nog zijn op mijn lijn. Laat het me weten als dit inderdaad zo is ajb.
Volgens de uitleg van Telfort, zou het verhaal dat telefooncentrales die nog niet compleet omgebouwd zijn naar ADSL2+, dat de ADSL2+ kaarten dan gecapt worden op 8 Mb/s en ADSL2, zoals in de opening van dit topic staat, niet kloppen. Eerlijk gezegd vind ik dat een geloofwaardiger verhaal, dan dat er technisch niet meer uit mijn verbinding te halen zou zijn. De kwaliteit van een ADSL lijn blijkt toch uit alle waardes die het modem meet tijdens het intrainen? En mijn waardes zijn toch niet dusdanig slecht dat er niet meer mogelijk is?
Het komt er dus op neer, dat KPN de lijnsnelheid gewoon begrenst heeft op 8 Mb/s. Dit omdat dit in hun tabellen als de technisch hoogst haalbare stabiele snelheid staat aangegeven. Telfort kan hier niets aan doen, men heeft overleg gehad met afdeling Netwerkbeheer van KPN, maar zij weigeren er iets aan te veranderen, omdat de lijn daar niet stabiel genoeg voor zou zijn.
Voor de echte kenners hierzo: is dit nou een hoop gelul, of klopt dit verhaal nou echt?
Ik zal voor de zekerheid mijn waardes nog even weergeven, voor hetzelfde geld lees ik de waardes verkeerd...
intrainsnelheid: 7996 kbps / 1023 kbps
DSL Mode: ADSL2
noise margin upstream: 11 db
output power downstream: 19 db
attenuation upstream: 13 db
noise margin downstream: 11 db
output power upstream: 11 db
attenuation downstream: 28 db
Klopt het inderdaad dat ik met deze waardes aan de grens van de haalbare snelheid zit?
En dan bedoel ik bv. qua noise margins, want dit schijnt er ook mee te maken te hebben?
Ik heb ondertussen aardig wat gelezen over ADSL techniek, maar dit was mij nog niet helemaal duidelijk... in de noise margins zou wel te lezen zijn hoeveel 'rek' er nog in de lijn zit qua snelheid, of heb ik dit verkeerd begrepen? En zit er dan bij mijn lijn gewoon niet genoeg marge om op ADSL2 of 2+ over te gaan op een hogere snelheid? Dan zou ik het standpunt van KPN nog verdedigbaar vinden... en anders moeten ze niet zo lullig doen en die cap van de lijn af halen.
Wel vertelde de man van Telfort mij dat hij zich kon voorstellen dat ik niet tevreden was met het resultaat van het onderzoek, maar dat dit de eerste keer was dat Telfort dit onderzocht heeft, en dat dit gewoon de grenzen zijn die KPN gesteld heeft. Ik zou zo graag iemand van KPN Netwerkbeheer willen spreken hierover. Ik heb al flink wat rondgevraagd en rondgebeld, maar niemand kan me hier een duidelijk antwoord op geven.
Ik weet dat € 19,95 niet veel is voor een verbinding van 8 Mb/s, ik kom zelf van een vergelijkbare verbinding af op het @home netwerk, waar ik € 47,95 per maand betaalde.
Maar ik blijf het niet fair vinden als een of andere oetlul bij KPN heeft besloten om mijn lijn te cappen, terwijl er meer uit te halen zou zijn. Ook de Telfort medewerker noemde het Telfort netwerk Wide Open, maar Wide Open met halverwege een flessenhals waardoor de lijn een stuk langzamer wordt, is echt not funny.
Ik ben wel erg benieuwd hoe diegenen met ADSL-kennis hier tegenaan kijken?