Best Wii games 2007: Super Mario Galaxy, zonder twijfel. Metroid Prime 3 volgt op respectabele afstand.
Grootste verrassing (game) 2007: Geen.
Kijk het meest uit naar: Het volgende project van Retro Studios (nieuwe IP)
Terugblik op het eerste jaar als Wii-bezitter:
Gaming heeft altijd een redelijke rol in mijn vrije tijd gespeeld. Al sinds de 8-bit dagen. Ik groeide, net zoals miljoenen anderen, op met de NES. Dit is waar iedereen zijn eerste kennismaking had met Mario en Zelda. Het is cliché inmiddels, maar Nintendo redde de hele industrie van een teloorgang na Atari's capriolen. De SNES volgde, en dit is waar ik uiteindelijk het meeste plezier aan heb beleefd. De SNES Super Mario Kart, Super Metroid, en Final Fantasy VI zijn spellen waaraan ik -- misschien niet meer geheel objectief -- met warme gevoelens aan terugdenk. De SNES was meer een evolutie dan een revolutie, maar dit was ook nodig. Metroid is daarbij het beste voorbeeld. Vol met bugs op de NES, terwijl de Super Nintendo versie ontzettend verfijnd was en bij uitstek een toonbeeld voor gamedesign. Zoals Retro eigenlijk al zei: "
...And I think that Nintendo are masters of polish. They polish games and they're very well put together and they're extremely solid games and that's because there is a great deal of iteration after the point where most developers would say it's done...".
Toen kwam de Nintendo 64. En toen ging het flink mis. De keuze voor cartridges had desastreuze gevolgen voor third-party support. Squaresoft, Capcom, en Konami kozen voor de PSX. De machtsoverdracht was een feit. Hoewel Nintendo 64 uiteindelijk niet slecht verkocht is (in de orde van 33 miljoen), werd het volledig overrompeld door Sony. Toch kijken veel gamers met nostalgie terug naar Mario 64, Zelda: Ocarina of Time en Goldeneye 007. Voor mij waren dit leuke spellen om te spelen, maar een combinatie van overspannen verwachtingen, gebrek aan third party support (Final Fantasy in het bijzonder) en het 'been there, done that' gevoel zorgden er voor dat gaming niet meer voor mij was. Ik hield op met gamen, en nog drastischer, het volgen van de gameswereld.
Fast forward, eind 2006. Verhalen gaan rond dat de Wii overal uitverkocht is. De hype en buzz in de
mainstream press is ongelooflijk. Hoe kan het nu dat games, dat voornamelijk in het ogen van de gemiddelde consument gezien wordt als bezigheden voor "nerds" of "geeks", nu plotseling gespeeld worden door huismoeders, of door oma's in het bejaardentehuis? Het lijkt er opeens op dat de Wii de facto niet meer kan ontbreken op elk feestje of sociale gelegenheid. Nieuwsgierigheid alom ook, vanuit mijn kant. Zo erg dat ik een
impulse buy maakte en er op de valreep voor kerst nog een Wii weg wist te kapen.
In hindsight: Ik ben blij dat ik hem gekocht heb. Niet dat de software library over het algemeen zo geweldig is...Third-party software is nog mager (en dan druk ik mij nog voorzichtig uit). Er zit daarvoor veel te veel rotzooi tussen. En ik speel eigenlijk vrij weinig party games. Nintendo moet het, net als de vorige twee generaties, vooral hebben van de first-party software. In het afgelopen jaar hebben we (traditionele) games gehad zoals Twilight Princess, Metroid Prime 3, Super Paper Mario en Super Mario Galaxy. Deze lineup kan haast niet beter. Zelda en Metroid Prime 3 zijn niet revolutionair, maar desondanks toch een leuke ervaring voor mij geweest. Twilight Princess beviel mij zelfs beter dan Ocarina of Time. Deels omdat het meer 'polished' was, anderzijds omdat ik een lange gaming sabbatical heb genomen. Maar als er één reden is voor een traditionele gamer om een Wii te bezitten, dan is het Super Mario Galaxy wel. De gravity zet, letterlijk én figuurlijk, alles op zijn kop. Als je wat ouder wordt begin je game-design *an sich* meer te waarderen, en dit is waar SMG in uitblinkt. Ik moet teruggaan naar de 16-bit dagen, als ik een game wil opnoemen die net zoveel indruk op mij heeft gemaakt.
Het ander punt -- zoals Nintex al heeft genoemd -- is de voortdurende populariteit. Het blijft me verbazen hoe de buzz is blijven rondhangen in de menigte. Waar ik nog steeds niet aan kan wennen, is dat veel niet-gamers in mijn omgeving toch geïnteresseerd raken in gaming vanwege de Wii. Iedereen heeft dat hier kunnen herkennen. Eigenlijk is het zien spelen van je moeder al reden genoeg om een Wii te bezitten.
Op naar een goed 2008 voor Nintendo.
[
Voor 3% gewijzigd door
Kajun op 18-12-2007 20:21
]