Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2008 @ 14:45:
Ik las in de startpost veel, om kunnen te begrijpen en zo.
Maar er is me nog niet echt duidelijk van paar dingetjes....
1) wat is er verschil tussen 60Hz en 100Hz? Bij 100Hz een scherpere beeld?
2) DTS... wat houdt het in?
3) 9632 is een analoge tv, maar hoe krijg je het digitaal instellen... via TV-provider te aanvragen?
4) Cineos...?
Vast en zeker bedankt van de uitleg!
1) Europese uitzendingen zijn in het Pal(50) type. Dit houdt in dat de beelden 50Hz zijn.
Nu kun je met deze tv de beelden verdubbelen om zo iets in scherpte en rust te winnen. Nadeel is wel dat als letterlijk verdubbeld (elk plaatje 2 weergeven) wordt snel bewegende schaken erg schokkerig lijken. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de tekst regels bij goede morgen nederland en bij rtl.z die kunnen er lastig worden.
Amerikaanse zenders, maar voor europe vooral belangrijk, amerikaanse zenders zijn in ntsc opgenomen. Deze hebben de beelden op 60Hz. Veel oudere tv's deden deze beelden terug rekenen naar 50 Hz of op rekenen naar 100Hz. Dit leverde eigenlijk altijd trillingen / haperingen in het beeld. Deze generatie kan ze gewoon op 60 Hz laten.
Voor blu-ray en hd-dvd geldt hetzelfde deze zijn 24 beelden per seconde en kun je door de tv laten oprekken naar 100 maar gelukkig ook gewoon op 24 laten.
2) DTS is nat als DD een methode om geluid te comprimeren en zo meerkanaals bijv. 5.1 of 7.1, op een dvd op te slaan. DTS heeft een lagere (en andere) compressie dan dd, dit leidt ertoe dat een DTS soundtrack doorgaans meer ruimte in neemt op de schijf. Hoewel de compressie lager is vergt een DTS doorgaans toch meer rekenkracht doordat het aantal Mb/s hoger is. Tevens vraagt DTS weer een extra chip / licentie overeenkomst. Vaak wordt er door tv en dvd fabrikanten daarom ervoor gekozen om uitsluitend DD te encoderen (uit te pakken). DTS kan vaak wel onbewerk doorgevoerd worden naar bijv. een receiver die het dan wel kan uitpakken.
Het is overigens iets te kort door de bocht om te zeggen dat een DTS soundtrack beter is dan DD. Dit ligt vooral ook aan de zorg die de uitgever aan de soundtrack besteed.
3) Ik denk dat je heel wat door elkaar haalt.
De tv beschikt over een paneel dat digitaal aanestuurd wordt. Maar de bron hoeft niet digitaal te zijn.
De tv zelf heeft zowel een analoge tuner, voor bijv. standaard analoog kabel signaal, ingebouwd en tevens beschikt de tv over een
DVB-T tuner welk
UITSLUITEND voor digitale tv via de
ETHER geschikt is, in nederland is dat Ned 1,2,3 en digitenne (plus iets van tele 2 geloof ik.
Wil je digitale tv via de kabel ben je toch overgeleverd bij deze tv aan een extrene decoder die je (op de hd-tv decoder van samsung na) lekker ironisch analoog (scart) dient aan te sluiten.
4) Cineos is niks anders dan een verzamel naam voor een reeks producten die Philips bij elkaar vindt passen kwa design en mogelijkheden. Doorgaans is dit tevens de "luxere" product lijn.
Elke fabrikant heeft zo wel hun kreet om een bepaalde groep producten aan te duiden.