[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste
Acties:
  • 569.890 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:10
Welke andere opties heb je voor DHCP server? "off" i.p.v. "relay" misschien?
(ook al krijgt de settopbox een correct adres, kan het toch de moeite waard zijn om er eens mee te spelen.)

En hoe is de TP-Link aangesloten, op welke poort(en)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05-2024
Bedankt voor het meedenken maar ook bij het disabelen van de DHCP blijft het probleem bestaan...

De TP-link is aangesloten via 1 van de 4 lanpoorten aan 1 van de 4 lanpoorten van de modemrouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Hmmm, lastig. Mijn ideeën zijn op, sorry... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-05-2024
Wat het probleem is of was, ik ben er niet achter gekomen. Ik heb nu een andere oude router ingezet als switch en dat werkt als een zonnetje. Bedankt voor het meednken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

JB

Cédric roelt!

Even een wellicht domme vraag maar ga ik iets merken als ik mijn wifi op de router op N-mode only zet en ik op de 1e verdieping een AP heb staan die alleen B/G ondersteund?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:45

Rick-Jan

always connected

vanaalten schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 20:52:
[...]

Ik ben bang dat ik dan een beetje afhaak wegens gebrek aan verstand.
Sowieso is het al een verschillende situatie: in dat topic waar je naar linkt wordt de TP-Link als router gebruikt en dat doe jij juist niet - dus al het DNS-gedoe wordt volgens mij gewoon nog door je modem afgehandeld.

Ik zou ook niet weten waar je dat in de TP-Link moet instellen, als je het ding als access point gaat gebruiken.

Heb je al geprobeerd om bijv. 8.8.8.8 op je PC/laptop als DNS-server vast in te stellen, gewoon om te kijken of dat het probleem oplost?
Het niet laden is opgelost, inderdaad door de dns op 8.8.8.8 in te stellen. En het domein probleem is opgelost, maar wel heel vreemd: standaard wordt onder android de gateway op 192.168.1.1 gezet, daardoor krijg je de rare fouten. Zodra ik deze op 192.168.1.254 (mijn modem) instelde, werkt alles weer. Enige probleem blijft alsnog dat ik niet in mijn modem kan komen vanaf het andere acces point.

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-01 16:02

dere12

Kennis delen is goud waard!

Beste Tweakers,

Ik dacht er met hulp van bestaande reacties in dit topic en de topic inleiding uit te komen, maar ik doe nog iets niet goed na 2 dagen ploeteren :'(

Huidige situatie:

1. Meterkast:
- Vodafone Glasvezel --> DrayTek modem/router in bridge mode met IP adres 192.168.1.1
- ASUS RT N66U router in wireless router mode met IP adres 192.168.0.1
- UTP-cat5 kabel naar zolder

2. Zolder:
- D-Link switch gekoppeld aan getrokken kabel om meerdere apparaten op zolder bedraad te kunnen aansluiten.

WIFI signaal is perfect op begane grond, redelijk op 1e verdieping en slecht op zolder

Gewenste situatie

-->Goed WIFI signaal op 1e verdieping en op zolder

Gekozen oplossing: extra ASUS RT N66U router gekocht als access point op zolder

Stap 1: heb DHCP range 1e ASUS router gezet van 192.168.1 tot 192.168.226

Stap 2: Heb 2e ASUS router aangesloten op een laptop en ingesteld als Access Point, ASUS web interface regelt dat top en zet alle instelling goed.

Stap 3: ASUS web interface vraagt om automatische IP adres toewijzen of handmatig, ik kies handmatig

Stap 4:
IP-adres ingevoerd: 192.168.0.230 (buiten DHCP bereik maar wel in zelfde range)
Subnetmask laten staan op: 255.255.255.0
Default gateway: ingevoerd het IP adres van de 1e ASUS router: 192.168.0.1
DNS automatisch toewijzen staat op nee, velden zijn leeg --> klopt dat???

Stap 5: Ik moet SSID opgeven voor 2.4ghz en 5ghz band, ik maak nieuwe SSID's aan

Vraag 1:
Vanaf hier weet ik niet hoe ik verder moet. Vanaf een vrije LAN-poort op mijn switch heb ik een UTP-kabel voor de 2e ASUS router, moet die in de WAN of LAN-poort?

Vraag 2:
Hoe kom ik nu weer in web interface voor 2e ASUS router? Pakt ie nu standaard het door mij aangegeven IP-adres van 192.168.0.230?

Ben ik nog stappen vergeten? Ik las dat ik de 2e ASUS router een ander channel moet geven, maar ik kom niet in de webinterface.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Life is all about Tweaking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
dere12 schreef op zondag 06 september 2015 @ 17:55:
Stap 1: heb DHCP range 1e ASUS router gezet van 192.168.1 tot 192.168.226
Hmmm... een IPv4 adres bestaat uit vier getallen, dus wat heb je exact ingesteld?
Stap 2: Heb 2e ASUS router aangesloten op een laptop en ingesteld als Access Point, ASUS web interface regelt dat top en zet alle instelling goed.
Yep, ik heb zelf een AC66U van Asus en die doet dat ook. Mooi spul. :)
Stap 3: ASUS web interface vraagt om automatische IP adres toewijzen of handmatig, ik kies handmatig

Stap 4:
IP-adres ingevoerd: 192.168.0.230 (buiten DHCP bereik maar wel in zelfde range)
Subnetmask laten staan op: 255.255.255.0
Default gateway: ingevoerd het IP adres van de 1e ASUS router: 192.168.0.1
DNS automatisch toewijzen staat op nee, velden zijn leeg --> klopt dat???
Hmmm, komt mij niet bekend voor, kan mij niet herinneren dat ik dat heb moeten opgeven.
Stap 5: Ik moet SSID opgeven voor 2.4ghz en 5ghz band, ik maak nieuwe SSID's aan

Vraag 1:
Vanaf hier weet ik niet hoe ik verder moet. Vanaf een vrije LAN-poort op mijn switch heb ik een UTP-kabel voor de 2e ASUS router, moet die in de WAN of LAN-poort?
LAN poort werkt hier, misschien dat WAN het ook doet maar probeer eerst LAN eens.
Vraag 2:
Hoe kom ik nu weer in web interface voor 2e ASUS router? Pakt ie nu standaard het door mij aangegeven IP-adres van 192.168.0.230?
Yep, dat zou inderdaad moeten werken.
[quote]
Vanaf die PC waar vandaan je probeert de ASUS te benaderen, welk IP-adres heeft die?
En kan je misschien wat screenshot plaatsen van wat je precies insteld op de ASUS?

De kabel die naar zolder gaat - die komt uit een LAN poort van de ASUS begane grond?
Laat anders in eerste instantie de switch er even tussenuit, als dat een optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dere12
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-01 16:02

dere12

Kennis delen is goud waard!

Hoi, dank voor je reactie.
Hmmm... een IPv4 adres bestaat uit vier getallen, dus wat heb je exact ingesteld?
Ai typefoutje! DHCP op 192.168.0.1 tot 192.168.0.226 gezet in 1e ASUS router. Daarom op 2e ASUS router IP adres 192.168.0.230 opgegeven, net buiten de DHCP maar wel in zelfde IP range.

Ik zal screenshot maken van instellingen op 2e ASUS router. Feitelijk start na aansluiten op laptop de ASUS setup wizard.

Die getrokken kabel van zolder komt volgens mij inderdaad uit de LAN poort van de 1e ASUS router in de meterkast, ik zal dit nog even dubbel checken morgen.

Update: heb het geheel werkend gekregen nadat ik alle UTP kabels helemaal opnieuw heb ingedeeld en uitgetekend heb hoe alles aangesloten zou moeten zijn. Blijkbaar heb ik daar eerder een foutje gemaakt want nu wordt de 2e ASUS router keurig herkend en hebben we nu op alle verdiepingen een prima WiFi signaal! :)

[ Voor 22% gewijzigd door dere12 op 08-09-2015 23:34 ]

Life is all about Tweaking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 696763

De beschreven situatie is steeds;
router 1 -> kabel -> router 2 -> WiFi

Nu kan ik geen kabel trekken vanaf de 1e router naar de 2e...
Ik dacht zelf; router 1-> wireless-> router 2-> kabel -> router 3; WiFi

router 1 werkt normaal en heeft WiFi.
router 2 moet niet zenden, maar WiFi van router 1 ontvangen.
en dan doorgeven aan
router 3, die WiFi zend.

Kan dit?
Hoe stel ik router 2 in?
Of moet ik hier echt een repeater voor kopen?

Dank!!

PS; ik heb voor router 2 en 3 twee maal een Speedtouch router liggen

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 696763 op 14-09-2015 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat kan inderdaad, Router 2 functioneert dan als wireless bridge (ook wel eens client mode genoemd geloof ik).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-04 12:54
Hey mensen,

Ik weet niet of ik op de goede plaats zit, sorry daarvoor.
Ik heb een nieuwe router besteld (Netgear R8000).

Nu wil ik deze achter mijn ziggo cisco modem/router zetten.
De Cisco moet natuurlijk in bridge. Maar kan ik mijn pc (staat naast de cisco) alsnog gewoon bekabeld aansluiten op de cisco en mijn HTPC bekabeld op de netgear?(zonder verlies van snelheid) Wifi verloopt dan natuurlijk via de netgear.
Ik vraag dit aangezien ik de router uit mijn meterkast wil hebben en ik zo geen nieuwe kabels hoef te trekken.

Bedankt alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Zodra je de Cisco in bridge mode zet kan je daar niks meer op aansluiten behalve je router.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
Orion84 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 12:35:
Zodra je de Cisco in bridge mode zet kan je daar niks meer op aansluiten behalve je router.
Hmm dan wordt het dus toch een kabel trekken. Of zou het niet zoveel verschil maken dat hij in de meterkast staat mbt. storingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wat is precies de reden om die nieuwe router toe te voegen? Puur ter verbetering van wifi ontvangst? Dan kan je hem ook gewoon (zoals dit topic beschrijft) inzetten als AP en het modem gewoon de routerfunctie laten vervullen.

Dan kan je wel je PC aan het modem laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scamid
Orion84 schreef op dinsdag 15 september 2015 @ 18:21:
Wat is precies de reden om die nieuwe router toe te voegen? Puur ter verbetering van wifi ontvangst? Dan kan je hem ook gewoon (zoals dit topic beschrijft) inzetten als AP en het modem gewoon de routerfunctie laten vervullen.

Dan kan je wel je PC aan het modem laten hangen.
Yep alleen voor wifi. De huidige ziggo modem is een ramp mbt wifi dekking (zelfs in een appartement).
Toch alles nog maar eens doorlezen dan.

Uiteraard is deze router gekocht met kijk op de toekomst (woning en netwerk uitbreiding)

[ Voor 7% gewijzigd door Scamid op 15-09-2015 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scamid
Ging perfect. Hoefde alleen maar de functie gebruiken als AP te selecteren van de netgear and alles loopt perfect!

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-04 12:32
Omdat ik boven slecht bereik had van mijn nieuwe router (TP-Link Archer C5), heb ik besloten om mijn oude router (TP-Link WR1043ND) als access point in te stellen op de eerste verdieping.

Dat ging allemaal prima, precies zoals in de OP beschreven... alleen krijg ik zowel via de kabel vanuit de AP als over WiFi vanaf de AP slechts een constante 10 Mbps up en down. Als ik de kabel die vanaf de Archer C5 komt, direct in mijn laptop stop, krijg ik een 80 Mbps. Ik zou met 25 ook al tevreden zijn voor boven.

Het probleem zit hem dus echt in de router die ik als AP gebruik.
Ik dacht dus dat er in mijn router instellingen iets mis zat, waardoor de snelheid gelimiteerd werd. Ik heb dus een factory reset gedaan, de stappen uit de OP gevolgd, en de WAN settings opnieuw doorgevoerd. Nog steeds maar 10 Mbps. Zowel bekabeld, als via wifi.

Iemand enig idee hoe dit kan komen?

PSN: ButsMG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 21:59
Prefab kabel? Zelf geknepen?

Kun je aan een van beide zijden de link speed zien, op een statuspagina of fysiek (leds)?

Klinkt alsof je slechts een 10 Mbit/s link hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
Nou, de kabel tussen de Archer en de oudere router heb ik zelf geknepen. Ik dacht dus dat ik iets fout had gedaan. Maar als ik die kabel vanaf de Archer direct in mijn laptop stop, haal ik 80 Mbps. Er lijkt dus niets mis te zijn met die kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19:58
Duidelijke uitleg, helaas krijg ik het bij mij niet werkend.
Meerdere malen stappen doorlopen en nu kom ik er gewoon niet meer uit.

Ik wil via mijn (tele2) moden op zolder een accespoint (Zyxel wap3205) instellen voor: beter wifi bereik op 1e en 2e verdieping en voor lan verbinding naar mijn pc op de 1e verdieping.

Status WIFI:
WIFI verbinding is vindbaar via het door mij opgegeven ssid maar de status bij verbinding blijft hangen op ip adres verkrijgen.
- ssid hetzelfde als mijn modem geprobeert, zelfde kanaal, zelfde naam, zelfde encryptie
- 2e ssid met andere gegevens

Status LAN
In de modem stond dhcp bereik tot .254, dit heb ik aangepast naar .100 zodat de nieuwe AP .150 als IP kan krijgen. (net zoals in de tekst) maar wat voor aanpasing ik ook doe in de AP (vast ip adres, de .150 en DHCP uitzetten) na het configeren en de reboot kan ik geen toegang meer krijgen tot de AP en er is ook geen verbinding..

Zie ik toch iets over het hoofd hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Vanaf welke poort (vn modem) en naar welke poort (op de Zyxel) is de kabel aangesloten?

En kan je anders wat screenshots plaatsen van alle schermen waar je wat op hebt ingesteld of aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Van modem poort 1 naar poort 1 op AP (Zyxel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Screens van modem

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/apfb0m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/jrd1sp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2npnpc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/zv4y3a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/dgwhs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Aan de modem kant ziet het er goed uit, daar ligt het denk ik niet aan.
Valt mij nu pas op, maar je Zyxel is geen router maar een dedicated wireless access point. Ofwel, de hele handleiding in de TS is niet van toepassing en eigenlijk zit je in dit topic verkeerd...

Desondanks: wat heb je in de Zyxel allemaal ingesteld, screenshots? En in welke mode staat 'ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
Mijn fout. De Zyxel staat in Acces Point mode (andere keuze is Universal Repeater of Client Mode).

Diverse malen al gereset maar hierbij hoe ik het zou instellen:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2m2xu0p.png

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/16m0evq.png

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2qukp4n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/15otmb5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/a2zrmd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1y5ohe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ziet er eigenlijk wel goed uit...

Wat je nog kan proberen is het access point geen vast IP adres geven, maar "get from DHCP server' kiezen. Of het LAN IP adres van het modem (192.168.1.1, denk ik?) opgeven bij Gateway IP address.

Enige andere wat ik mij nog kan indenken is storing van andere apparatuur op je netwerk. Wat zit er verder nog op aan routers, switches, clients, NASsen, mediaboxes (Horizon-box?) en zo? Probeer anders ook eens de meest simpele opstelling met enkel je modem en de Zyxel wap3205.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fromz
vanaalten, super!

Heb de DHCP aangelaten en alles werkt nu naar behoren :)

Thanks,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Mooi! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409621

Ik heb de goede how to gevolgd, en het werkte meteen. Enige probleem is dat mijn 2.4ghz van mijn accespoint veelste laag is. Hij is stabiel op 20mb. De ping is ook gewoon maar +/-15ms. Maar hij zou tot 60-65 moeten kunnen halen, zeker als ik er langs zit.Maar zowel beneden als op zolder, 20mb.

En dat terwijl hij op 5ghz wel 200mb haalt, en ook bedraad geen issues. De 2.4 van de netgear haalt wel netjes de 60mb.

Ik heb de volgende situatie:
NetgearR7000-kabel naar 1e verdieping getrokken-Tplink WDR4300.
Reden:
De netgear haalde 2-18mb onstabiel op zolder, dat werkt dus niet voor netflix/youtube/etc dus gekozen voor deze how to oplossing.

Kanalen staan ver van elkaar vandaan(2 en 10), geoptimaliseerd volgens wifi analyzer app en de genie app. (1 ander ssid op t zelfde kanaal). Signaal is perfect.

Ik heb vervolgens online gekeken en vervolgens de sterkte bij de wdr4300 op 20mhz gezet en bij de netgear op neighbour friendly. Geen verbetering. Toen iets gelezen over WMM uitzetten, tja proberen kan geen kwaad, maar toen viel de snelheid terug naar 3mb.

Ik heb overigens de Qos van netgear niet aanstaan.

Ook heb ik de wdr4300 router weer gereset en als main router neergezet, en toen haalde ie wel 60mb. Vervolgens de guide weer gevolgd, en weer t zelfde. 20mb max.

Iemand een suggestie?

Het lijkt wel alsof er een limiter aan staat, of een instelling iets tegenhoud.
Op zich is 20mb meer als voldoende voor Netflix en Youtube, maar hij kan 60 halen... en tja, ik wil er toch wel t maximale uit kunnen halen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-05 16:18
Misschien hier iemand?

Ik heb inmiddels sinds de zomer de Devolo Dlan 500 WiFi als wifi apparaat in huis. Werkt in principe top, op een paar dingen na;

Ik kan gewoon prima verbinding maken met mijn Macbook Pro, maar na een aantal minuten tot een uur loopt mn internet dan plots vast.. Dan schakel ik de wifi uit en aan op m'n macbook, en dan werkt het gewoon weer..
Zelfde probleem heb ik op m'n iphone 6.

Andere laptops in huis kunnen gewoon onafgebroken genieten van de wifi.

Staan er misschien wat instellingen verkeerd? Ik heb gewoon het stappenplan gevolgd tijdens de installatie, deze was vrij eenvoudig dus volgens mij heb ik niks fout gedaan.

Ik hoop dat iemand kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Zo'n Devolo Dlan 500 is in elk geval geen standaard draadloze router, dus deze HowTo is hier niet van toepassing. Ik vermoed dat je met "Ik heb gewoon het stappenplan gevolgd tijdens de installatie" de handleiding van de Devolo bedoeld?

Hoe dan ook, ik denk niet dat je vraag in dit topic thuis hoort - beste is dan om er een nieuw topic van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 445874

ButsMG schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 16:30:
Omdat ik boven slecht bereik had van mijn nieuwe router (TP-Link Archer C5), heb ik besloten om mijn oude router (TP-Link WR1043ND) als access point in te stellen op de eerste verdieping.

Dat ging allemaal prima, precies zoals in de OP beschreven... alleen krijg ik zowel via de kabel vanuit de AP als over WiFi vanaf de AP slechts een constante 10 Mbps up en down. Als ik de kabel die vanaf de Archer C5 komt, direct in mijn laptop stop, krijg ik een 80 Mbps. Ik zou met 25 ook al tevreden zijn voor boven.

Het probleem zit hem dus echt in de router die ik als AP gebruik.
Ik dacht dus dat er in mijn router instellingen iets mis zat, waardoor de snelheid gelimiteerd werd. Ik heb dus een factory reset gedaan, de stappen uit de OP gevolgd, en de WAN settings opnieuw doorgevoerd. Nog steeds maar 10 Mbps. Zowel bekabeld, als via wifi.

Iemand enig idee hoe dit kan komen?
Ik heb precies hetzelfde probleem. Wel niet de hoofd router die jij gebruikt, maar mijn WR1043ND had ook een soort 10MBPS cap.

Helaas geen oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ButsMG
Anoniem: 445874 schreef op zondag 01 november 2015 @ 00:04:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem. Wel niet de hoofd router die jij gebruikt, maar mijn WR1043ND had ook een soort 10MBPS cap.

Helaas geen oplossing gevonden.
Ik ook nog steeds niet. Ik heb mezelf maar aangepraat dat de router kapot is. Maar als jij het ook hebt zal het wel een "feature" zijn. Fijn dat we daar niets aan kunnen doen... :/

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-04 16:45
Ik heb een tweede router in mijn netwerk gehangen, op basis van deze handleiding.

De IP range van mijn normale router is 192.168.1.x Op basis van de handleiding heb ik mijn tweede router een IP adres: 192.168.8.1 (en DHCP uitgezet op router 2).

Dit werkt prima: ik heb een tweede access point gecreëerd.

Probleem: Ik wil mijn tweede router configuren. Dus wil ik naar dat betreffende IP adres via de browser, maar dat werkt niet. Ik kan het device wel zien wanneer ik bijvoorbeeld met Advanced IP scanner mijn netwerk scan. Wanneer ik het device probeer te pingen lukt dat echter niet. Komt dit doordat router twee in een andere range zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 21:23

job

djoelzz schreef op donderdag 19 november 2015 @ 21:00:
Probleem: Ik wil mijn tweede router configuren. Dus wil ik naar dat betreffende IP adres via de browser, maar dat werkt niet. Ik kan het device wel zien wanneer ik bijvoorbeeld met Advanced IP scanner mijn netwerk scan. Wanneer ik het device probeer te pingen lukt dat echter niet. Komt dit doordat router twee in een andere range zit?
Ja dat is correct, je hebt het door :)

Daarnaast valt het me op dat je de handleiding die je noemt niet volledig gevolgd hebt.
Je hebt een aantal zaken anders uitgevoerd dan daar staat.

Kies wat je wilt; tweemaal achter elkaar routeren (volg de handleiding die jij hebt gevonden), of volg de handleiding in dit topic (2e router als accesspoint) Ga niet zaken mixen en verbaasd zijn dat iets niet werkt zoals jij het wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-04 16:45
job schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 08:00:
[...]

Ja dat is correct, je hebt het door :)

Daarnaast valt het me op dat je de handleiding die je noemt niet volledig gevolgd hebt.
Je hebt een aantal zaken anders uitgevoerd dan daar staat.

Kies wat je wilt; tweemaal achter elkaar routeren (volg de handleiding die jij hebt gevonden), of volg de handleiding in dit topic (2e router als accesspoint) Ga niet zaken mixen en verbaasd zijn dat iets niet werkt zoals jij het wilt.
Handleiding in dit topic gevolgd waardoor router twee nu in dezelfde range zit. Nu is deze gewoon te benaderen, probleem opgelost. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-05 16:32
Heren graag jullie kennis:

Volgens mij moet het lukken maar zoek graag bevestiging.

SItuatie:
Meterkast staat zigo modem/router: 1 draad naar huiskamer waar accespoint staat, 1 draad naar zolder waar accespoint staat.
Werkte allemaal prima maar beneden (huiskamer) was het bereik toch niet voldoende dus heb ik heb een nieuwe Tplink archer C7 gekocht. Eigenlijk direct uit de verpakking heb ik de quickguide gevolgd. Dit zorgde ervoor dat de link werd aangesloten op de WAN poort en voila een nieuw netwerk was geboren, werkte prima. Echter is het wel een ander IP range. En kan ik dus niet de zolder meer zien via het huiskamernetwerk.
Volgens mij moet ik hem aansluiten op 1 van de LAN poorten om ervoor te zorgen dat deze zich ook netjes als een Accespoints in hetzelfde netwerk (IP range) gedraagt. Klopt toch?

Daarnaast kom ik erachter dat ik te weinig poorten heb zometeen. (3 over uit de Archer, maar nodig voor: Zigbee, TV, Xbox, NAS, Mediaspeler) Kan ik gewoon een switch toevoegen achter de Archer?

Alvast bedankt voor de moeite

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ekitch schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:39:
Werkte allemaal prima maar beneden (huiskamer) was het bereik toch niet voldoende dus heb ik heb een nieuwe Tplink archer C7 gekocht. Eigenlijk direct uit de verpakking heb ik de quickguide gevolgd.
Da's de quickguide van Tplink zelf?
Zo ja: hoe kunnen wij hier weten wat je dan gedaan hebt?
Dit zorgde ervoor dat de link werd aangesloten op de WAN poort en voila een nieuw netwerk was geboren, werkte prima. Echter is het wel een ander IP range. En kan ik dus niet de zolder meer zien via het huiskamernetwerk.
Volgens mij moet ik hem aansluiten op 1 van de LAN poorten om ervoor te zorgen dat deze zich ook netjes als een Accespoints in hetzelfde netwerk (IP range) gedraagt. Klopt toch?
Ja, misschien wel, maar zonder dat we weten hoe het ding ingesteld is blijft dat een beetje gokken. Wellicht dat je 'm terug naar fabrieksinstellingen kan zetten en dan de guide uit de topicstart hier volgen?
Daarnaast kom ik erachter dat ik te weinig poorten heb zometeen. (3 over uit de Archer, maar nodig voor: Zigbee, TV, Xbox, NAS, Mediaspeler) Kan ik gewoon een switch toevoegen achter de Archer?
Ja, als het eenmaal werkt en die 3 poorten het doen, dan kan je daar weer een switch achter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
De quickguide was letterlijk, plug de internet kabel in de wan poort en zet hem aan...
En hij deed het.
Had het misschien iets beter kunnen verwoorden.

Ik heb nog geen instellingen aangepast, maar dat ga ik idd vanavond proberen. Heb de guide destijds ook gevold en werkt idd prima. Ik werd alleen een beetje verward door het feit dat de Archer het zo snel deed en dat hij dus een nieuw IP range gaf aan de apparaten die met hem verbonden waren. Het is als het ware een 2e internet provider naast de modem/router van Ziggo

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kijk even in de uitgebreide handleiding van die C7 of hij niet gewoon een AP modus heeft. Dan kan je gewoon de WAN poort blijven gebruiken (en heb je dus alle 4 de LAN poorten beschikbaar). Nu heb je hem gewoon als router draaien en dan heb je achter de C7 inderdaad een apart netwerk, gescheiden van de rest van je netwerk.

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 27-11-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb ook de C7 als access point. Simpelweg DHCP uitzetten en het ip adres van de C7 binnen de IP range van de andere router houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekitch
Dat laatste heb ik dus geprobeerd echter forceerde hij toen TOCH een andere IP range.

Ik ga kijken of ik inderdaad niet de AP modus ergens kanaanzetten

- Squeeek !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn_o
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb deze installatie met succes gevolgd en nu dient mijn TP Link WRT1043ND als Access point op zolder.
Mijn asus beneden heeft IP adres 192.168.1.1 en deelt IP adressen uit in de range 192.168.1.1-127. (netmask 255.255.255.128).
Mijn TP Link heb ik ingesteld op 192.168.1.128. Ik zie hem ook in de networkmap op mijn asus.
Echter, ik kan nu niet meer de management pagina van de TP link benaderen. En ik zou graag het wifi password willen veranderen.
Via de browser naar tplinklogin.net of 192.168.1.128 levert niets op.

Is dit een bekend probleem? Kan ik dit oplossen zonder een factory reset van van TP Link en dan weer alles opnieuw instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Netmask groter maken? 255.255.255.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:41
Je moet je Dhcp rage niet beperken door de netmask, maar gewwon bij de instellingenvan de dhcp server.
Dus zials al hiervoor gezegd denetmask op 255.255.255.0 zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als ik router 1 192.168.1.1 geef, daarop dhcp van 192.168.1.25-192.168.1.125 laat draaien en router 2 zonder dhcp instel als accespoint op 192.168.1.2 moet dat gewoon werken neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:46
Ja dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:41
ik heb een ziggo modem met wireless, en ik had hiervoor al een linksys wrt 300N.

de linksys gebruikte 192.168.1.100 tot 192.168.1.149 om de ip adressen uit te delen, en krijgt zijn eigen ip via dhcp. zijn ip op de lan zijde is 192.168.1.1

de ziggo modem deelt geeft de linksys een ip adres op de wan zijde. 192.168.178.10
het adres van de modem is 192.168.178.1

op de linksys zitten een laptop aangesloten en 2x een youless via een vast ip adres. 192.168.1.14 en 192.168.1.15

dit werkt leuk, maar omdat het ziggo signaal in het ene deel van het huis sterker is dan het linksys signaal (dat soms niet bereikbaar is )

loggen mijn telefoon an andere wireless apparaten vaak op de ziggo modem in
en op dat moment kunnen ze dan de youless niet vinden

nu kan ik de youlessen wel op de ziggo modem aansluiten, maar dan zoen ze het denk ik niet zonder het ipdrades te veranderen, en dat zie ik niet zitten ivm de reeds opgebouwde logging via een website.

hoe kan ik e.e.a dan nu toch voor elkaar krijgen?

ik heb al geprobeerd de ziggo 192.168.1.2 als adres te geven zodat hij ook in de range 192.168.1.10 tot 192.168.1.73 ip adressen gaat uitgeven, maar dan kan ik daarnaa niet meer op het ziggo modem inloggen via de linksys, waarschijnlijk omdat ze beide op het zelfde netwerkdeel ipadressn uitdelen en de routering dardoor niet meer goed gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141444

Wat nu als je een access point wilt aansluiten op een bestaand netwerk en de router is niet toegankelijk?

Is het dan beter om het access point een fixed IP adres te geven (welke dan, want je weet de ingestelde DCHP range van de router niet) of via DHCP (dan kun je je access point niet meer bereiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 10:10
Ik heb de how-to uit de start-post gebruikt om een access point te maken van mijn tweede router. Zowel de primaire router als het access point zijn een TP-Link TL-WR1043N/ND v1 en draaien Gargoyle v1.8.1.

Op zich werkt het allemaal prima. Ik heb op alle apparaten die ik aansluit op de router en het access point een internet verbinding. Maar op het access point zelf krijg ik geen internet verbinding (wel op de apparaten die ik er op aansluit). Hoe krijg ik dat voor elkaar? Voor het installeren van plugins op het access point is het noodzakelijk dat ik een internet verbinding heb. Ook klopt de tijd op het access point niet, en kan ik die niet updaten, omdat ik geen verbinding met de NTP servers kan maken.

Als iemand tips heeft hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeremyTK
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-02-2021
Beste,

Bedankt voor je duidelijke instructies. Helderder kan niet naar mijn mening! Ik heb nog wel een vraagje. Of het namelijk ook mogelijk is dat de 2e modem gaat fungeren als wifi versterker en niet een apart signaal gaat uitzenden.

Situatie: Het bereik van mijn hoofdmodem is erg traag op zolder en werkt soms zelfs helemaal niet. De extra modem op de 1e verdieping haalt immers de zolder makkelijk. Alleen doordat er dus 2 aparte netwerken zijn ben ik telkens gedwongen om handmatig de verbinding te wisselen.

Wat ik al heb geprobeerd: de SSID van beide modems gelijk maken. Het probleem waar ik hier dan tegen aanloop is dat als ik op zolder ben geweest en mijn smartphone na enige tijd automatisch is overgeschakeld naar de 2e modem hij niet meer terugschakelt naar mijn hoofdmodem, als ik eenmaal weer beneden ben.

Met vriendelijke groet,

Jeremy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Hallo Jeremy,

Als eerste: de regels op het forum hier zijn vrij duidelijk: groeten en ondertekenen van je posts is niet nodig/ongewenst: het kost maar schermruimte en wij tweakers onder elkaar groeten impliciet al en vinden elkaar toch wel aardig enzo. :)
JeremyTK schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:18:
Bedankt voor je duidelijke instructies. Helderder kan niet naar mijn mening! Ik heb nog wel een vraagje. Of het namelijk ook mogelijk is dat de 2e modem gaat fungeren als wifi versterker en niet een apart signaal gaat uitzenden.
Niet vervelend bedoeld, maar het is voor nu en voor de toekomst handig als je de juiste termen leert te gebruiken:
  • Modem: vertaald een niet-ethernet signaal naar ethernet (en terug). Bijvoorbeeld een ADSL, glasvezel of coax aansluiting naar een ethernet signaal
  • Router: een interface die twee netwerken - bijvoorbeeld je provider's netwerk en je eigen LAN netwerk - met elkaar verbindt.
  • Switch: een apparaat dat binnen 1 netwerk meerdere devices kan koppelen en het verkeer ertussen kan regelen/schakelen
... en vaak zijn functies gecombineerd: goede kans dat je van je provider een modem/router/switch ineen krijgt. Kan je herkennen aan, bijvoorbeeld, een coax-aansluiting voor de provider kant en meerdere ethernet-aansluitingen voor eigen gebruik. En dan vaak ook nog een wireless access point inbegrepen.
(nou ben ik ook maar een amateur, goede kans dat een expert de definities wat beter weet te leggen, maargoed...)
Situatie: Het bereik van mijn hoofdmodem is erg traag op zolder en werkt soms zelfs helemaal niet. De extra modem op de 1e verdieping haalt immers de zolder makkelijk. Alleen doordat er dus 2 aparte netwerken zijn ben ik telkens gedwongen om handmatig de verbinding te wisselen.
... en nu wordt het dus interessant om de juiste definities te gebruiken:
ik gok dat wat je 'hoofdmodem' noemt, het apparaat is dat je van je provider gekregen hebt? Waarschijnlijk een alles-in-een apparaat voor aansluiting op bijvoorbeeld een kabelnetwerk?
En, belangrijker: wat bedoel je precies met 'extra modem op de 1e verdieping'?
En "doordat er dus 2 aparte netwerken zijn", klinkt alsof je de instructies niet goed hebt gevolgd, of je het verkeert verwoord. Als je het goed hebt gedaan is er slechts 1 netwerk in je huis, waarbij de router (onderdeel van je 'hoofdmodem'?) de leiding heeft en de andere onderdelen switches en access points zijn - die het netwerk dus NIET opdelen in twee netwerken, maar die het netwerk vooral uitbreiden.
Wat ik al heb geprobeerd: de SSID van beide modems gelijk maken. Het probleem waar ik hier dan tegen aanloop is dat als ik op zolder ben geweest en mijn smartphone na enige tijd automatisch is overgeschakeld naar de 2e modem hij niet meer terugschakelt naar mijn hoofdmodem, als ik eenmaal weer beneden ben.
En dan zie ik hier twee mogelijkheden: ofwel de instructies niet goed gevolgd, of je telefoon misdraagt zich (en dan kan je denk ik hooguit kijken naar een firmware update).

Kan je eens checken wat voor IP adres je telefoon krijgt als 'ie verbonden is met je 'hoofdmodem' en wat voor IP adres hij krijgt als 'ie op zolder verbonden is?

En, om het compleet te maken: een screenshot van de LAN & DHCP settings zoals in de webinterface van je 'hoofdmodem' is ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeremyTK
vanaalten schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:13:
Hallo Jeremy,

Als eerste: de regels op het forum hier zijn vrij duidelijk: groeten en ondertekenen van je posts is niet nodig/ongewenst: het kost maar schermruimte en wij tweakers onder elkaar groeten impliciet al en vinden elkaar toch wel aardig enzo. :)

[...]

Niet vervelend bedoeld, maar het is voor nu en voor de toekomst handig als je de juiste termen leert te gebruiken:
  • Modem: vertaald een niet-ethernet signaal naar ethernet (en terug). Bijvoorbeeld een ADSL, glasvezel of coax aansluiting naar een ethernet signaal
  • Router: een interface die twee netwerken - bijvoorbeeld je provider's netwerk en je eigen LAN netwerk - met elkaar verbindt.
  • Switch: een apparaat dat binnen 1 netwerk meerdere devices kan koppelen en het verkeer ertussen kan regelen/schakelen
... en vaak zijn functies gecombineerd: goede kans dat je van je provider een modem/router/switch ineen krijgt. Kan je herkennen aan, bijvoorbeeld, een coax-aansluiting voor de provider kant en meerdere ethernet-aansluitingen voor eigen gebruik. En dan vaak ook nog een wireless access point inbegrepen.
(nou ben ik ook maar een amateur, goede kans dat een expert de definities wat beter weet te leggen, maargoed...)

[...]

... en nu wordt het dus interessant om de juiste definities te gebruiken:
ik gok dat wat je 'hoofdmodem' noemt, het apparaat is dat je van je provider gekregen hebt? Waarschijnlijk een alles-in-een apparaat voor aansluiting op bijvoorbeeld een kabelnetwerk?
En, belangrijker: wat bedoel je precies met 'extra modem op de 1e verdieping'?
En "doordat er dus 2 aparte netwerken zijn", klinkt alsof je de instructies niet goed hebt gevolgd, of je het verkeert verwoord. Als je het goed hebt gedaan is er slechts 1 netwerk in je huis, waarbij de router (onderdeel van je 'hoofdmodem'?) de leiding heeft en de andere onderdelen switches en access points zijn - die het netwerk dus NIET opdelen in twee netwerken, maar die het netwerk vooral uitbreiden.

[...]

En dan zie ik hier twee mogelijkheden: ofwel de instructies niet goed gevolgd, of je telefoon misdraagt zich (en dan kan je denk ik hooguit kijken naar een firmware update).

Kan je eens checken wat voor IP adres je telefoon krijgt als 'ie verbonden is met je 'hoofdmodem' en wat voor IP adres hij krijgt als 'ie op zolder verbonden is?

En, om het compleet te maken: een screenshot van de LAN & DHCP settings zoals in de webinterface van je 'hoofdmodem' is ingesteld?
Bedankt voor je spoedige en duidelijke reactie. Excuses dat ik niet helemaal op de juiste werkwijze aan de slag ben gegaan _/-\o_

De zogenoemde ''hoofdmodem'' is inderdaad die van de provider (Technicolor TC7210). En zelf geplaatste modem op de eerste verdieping is een oude van kpn (Gigaset sx551).

Mijn laptop (kon geen ip zien op mobiel), verbonden met het hoofdmodem en extra modem geven in run>cmd>ipconfig dezelfde adressen weer. Afbeelding kan ik niet uploaden omdat er alleen een link kan ingevoerd worden als bijlage?

Anyway de gegeven adressen zijn:

IPv4 address: 192.168.178.12
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.178.1

Vreemd: De settings van mijn hoofdmodem is ook toegankelijk wanneer ik verbonden ben met het extra modem.

De settings van de hoofdmodem zijn:
LAN:
Gateway IP address: 192.168.178.1
MAC Address: 80:29:94:69:54:76

DHCP:
Lease pool start: 192.168.178.10
Lease pool end: 192.168.178.254
Lease time: 86400 seconds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
JeremyTK schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:39:
De zogenoemde ''hoofdmodem'' is inderdaad die van de provider (Technicolor TC7210). En zelf geplaatste modem op de eerste verdieping is een oude van kpn (Gigaset sx551).
Ah, OK, duidelijk. Beide zijn complete modem/router/switch/accesspoint combi's, waarbij je de sx551 enkel als access point en wellicht als switch gebruikt.
Mijn laptop (kon geen ip zien op mobiel), verbonden met het hoofdmodem en extra modem geven in run>cmd>ipconfig dezelfde adressen weer. Afbeelding kan ik niet uploaden omdat er alleen een link kan ingevoerd worden als bijlage?

Anyway de gegeven adressen zijn:

IPv4 address: 192.168.178.12
Default gateway: 192.168.178.1
Da's wel positief. Lijkt er op dat alles dus wel correct werkt.
Wat betreft je mobiel: wellicht toch even verder zoeken, het moet mogelijk zijn om ergens je IP adres op te vragen. Op m'n iPhone kan het - als Apple het al toestaat, dan moet het overal mogelijk zijn. :)
Vreemd: De settings van mijn hoofdmodem is ook toegankelijk wanneer ik verbonden ben met het extra modem.
Da's niet vreemd, dat hoort gewoon zo.[quote]
Ofwel, vooralsnog lijkt het allemaal wel correct te zijn. Maar ja - je hebt wel de gegevens gegeven in een situatie waarbij je GEEN probleem hebt. Met je laptop lijkt het vooralsnog te werken, dus, eh... toch voor de zekerheid met je mobiel hetzelfde kunstje doen en dan toch proberen het IP adres te achterhalen (zowel in een probleemsituatie als in een goed werkende situatie). En dan kan het zomaar zijn dat de boel goed is ingesteld, maar je mobiel het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeremyTK
vanaalten schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:06:
[...]

Ah, OK, duidelijk. Beide zijn complete modem/router/switch/accesspoint combi's, waarbij je de sx551 enkel als access point en wellicht als switch gebruikt.

[...]

Da's wel positief. Lijkt er op dat alles dus wel correct werkt.
Wat betreft je mobiel: wellicht toch even verder zoeken, het moet mogelijk zijn om ergens je IP adres op te vragen. Op m'n iPhone kan het - als Apple het al toestaat, dan moet het overal mogelijk zijn. :)

[...]
Da's niet vreemd, dat hoort gewoon zo.[quote]
Ofwel, vooralsnog lijkt het allemaal wel correct te zijn. Maar ja - je hebt wel de gegevens gegeven in een situatie waarbij je GEEN probleem hebt. Met je laptop lijkt het vooralsnog te werken, dus, eh... toch voor de zekerheid met je mobiel hetzelfde kunstje doen en dan toch proberen het IP adres te achterhalen (zowel in een probleemsituatie als in een goed werkende situatie). En dan kan het zomaar zijn dat de boel goed is ingesteld, maar je mobiel het probleem is.
Aah, found it! Verbonden met het hoofdmodem is het adres: 192.168.178.13 en met het extra modem...... the same!

Dus het is nu alleen een kwestie van de SSID gelijk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
JeremyTK schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 12:54:
[...]
Aah, found it! Verbonden met het hoofdmodem is het adres: 192.168.178.13 en met het extra modem...... the same!

Dus het is nu alleen een kwestie van de SSID gelijk maken?
Dat klinkt dan wel goed - en dan is het gelijk maken van het SSID inderdaad een volgende stap.

Maar goed, dan zijn we eigenlijk nog geen steek verder opgeschoten - je begon immers met:
... en daar valt, denk ik, weinig aan te doen. Hij houdt dus blijkbaar vast aan het lage-sterkte signaal van de 1e verdieping in plaats van het sterke signaal te pakken.

Weinig aan te doen, denk ik. Je zou kunnen spelen met de locatie van het access point op de eerste verdieping: zorgen dat 'ie op de begane grond niet meer bereikbaar is, dan MOET je telefoon wel overschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeremyTK
vanaalten schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 13:41:
[...]

Dat klinkt dan wel goed - en dan is het gelijk maken van het SSID inderdaad een volgende stap.

Maar goed, dan zijn we eigenlijk nog geen steek verder opgeschoten - je begon immers met:

[...]

... en daar valt, denk ik, weinig aan te doen. Hij houdt dus blijkbaar vast aan het lage-sterkte signaal van de 1e verdieping in plaats van het sterke signaal te pakken.

Weinig aan te doen, denk ik. Je zou kunnen spelen met de locatie van het access point op de eerste verdieping: zorgen dat 'ie op de begane grond niet meer bereikbaar is, dan MOET je telefoon wel overschakelen.
Gelijk heb je. Super bedankt in ieder geval voor je hulp. Dat probleem is verholpen als ik een router koop die de extra modem vervangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:17

MsG

Forumzwerver

Begrensen mensen actief de zendsterkte van de accesspoints?

Ik heb hier 1 router met de Wifi uit, daarnaast 2 routers als accesspoint ingesteld, eentje op DD-WRT, de ander op OpenWRT. Ik krijg op mobiel weleens de "ERR NETWORK RESET" op Chrome Android, waarna hij vrij snel opnieuw laad. Als ik echter meet met speedtest heb ik gewoon hoge snelheid, maar heb het idee dat misschien de 2 accesspoints elkaar teveel overlappen qua sterkte, waardoor de mobiel wellicht te gauw wisselt. Mensen hier ervaring mee?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
JeremyTK schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 14:07:
Dat probleem is verholpen als ik een router koop die de extra modem vervangt?
Eh, misschien wel, misschien niet.

Even voor de duidelijkheid: ik neem aan dat op de begane grond zowel je grond-station als je 1e verdieping-station bereikbaar zijn, waarbij die van de 1e verdieping uiteraard een veel slechter signaal zal geven. En daarbij neem ik aan dat je telefoon zo lang als 'ie nog verbinding heeft, hij verbinding zal houden met het station waar 'ie aan hangt. Ofwel: als je op zolder bent, verbindt je telefoon met het access point op de 1e verdieping. Ga je dan naar de begane grond, dan zal je telefoon die verbinding vasthouden zolang hij nog enig signaal heeft.

Dat is geen probleem met je netwerk, maar met je telefoon: ideaal gezien zou je telefoon regelmatig moeten 'pollen' of er geen sterker signaal te vinden is - en wellicht doet jouw telefoon dat niet.

Lijkt mij nu een goed moment om te benadrukken dat ik op dit gebied toch ook maar een amateur ben - ik kan er flink naastzitten, maar ik vind m'n eigen opmerkingen altijd wel slim overkomen. ;)

Dus wat kan er gebeuren als je een ander access point op de eerste verdieping zou plaatsen? Drie mogelijkheden:
  1. signaalsterkte op begane grond is ongeveer gelijk aan dat van je huidige access point --> geld uitgegeven en je hebt nog exact dezelfde situatie
  2. signaalsterkte op begane grond is slechter dan dat van je huidige access point --> wellicht dat dat een verbetering is: als je telefoon dan het signaal kwijtraakt van de eerste verdieping, dan pakt 'ie hopelijk wel het begane-grond signaal.
  3. signaalsterkte op begane grond is beter dan van je huidige access point --> je telefoon heeft dan geen enkele moeite om de verbinding in stand te houden. Maar, van de positieve kant bekeken: de verbinding is wel beter dan voorheen, dus wellicht is het dan snel genoeg voor wat je nodig hebt.
... maar wellicht dat je kan kijken of je het access point naar zolder kan verplaatsen? Of met de antennes spelen, kijken of je het signaal van de 1e-verdieping-AP op de begane grond zo slecht kan maken dat je telefoon wel over moet schakelen?

Of wellicht heb je een Android toestel - en wellicht is er een app voor die regelmatig wifi-netwerken scant en automagisch met een sterker signaal verbindt? Ik heb tegenwoordig een iPhone, maar uit m'n Android-tijd weet ik nog dat je voor de meest idiote dingen wel een app had om dingen mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeremyTK
vanaalten schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 15:00:
[...]

Eh, misschien wel, misschien niet.

Even voor de duidelijkheid: ik neem aan dat op de begane grond zowel je grond-station als je 1e verdieping-station bereikbaar zijn, waarbij die van de 1e verdieping uiteraard een veel slechter signaal zal geven. En daarbij neem ik aan dat je telefoon zo lang als 'ie nog verbinding heeft, hij verbinding zal houden met het station waar 'ie aan hangt. Ofwel: als je op zolder bent, verbindt je telefoon met het access point op de 1e verdieping. Ga je dan naar de begane grond, dan zal je telefoon die verbinding vasthouden zolang hij nog enig signaal heeft.

Dat is geen probleem met je netwerk, maar met je telefoon: ideaal gezien zou je telefoon regelmatig moeten 'pollen' of er geen sterker signaal te vinden is - en wellicht doet jouw telefoon dat niet.

Lijkt mij nu een goed moment om te benadrukken dat ik op dit gebied toch ook maar een amateur ben - ik kan er flink naastzitten, maar ik vind m'n eigen opmerkingen altijd wel slim overkomen. ;)

Dus wat kan er gebeuren als je een ander access point op de eerste verdieping zou plaatsen? Drie mogelijkheden:
  1. signaalsterkte op begane grond is ongeveer gelijk aan dat van je huidige access point --> geld uitgegeven en je hebt nog exact dezelfde situatie
  2. signaalsterkte op begane grond is slechter dan dat van je huidige access point --> wellicht dat dat een verbetering is: als je telefoon dan het signaal kwijtraakt van de eerste verdieping, dan pakt 'ie hopelijk wel het begane-grond signaal.
  3. signaalsterkte op begane grond is beter dan van je huidige access point --> je telefoon heeft dan geen enkele moeite om de verbinding in stand te houden. Maar, van de positieve kant bekeken: de verbinding is wel beter dan voorheen, dus wellicht is het dan snel genoeg voor wat je nodig hebt.
... maar wellicht dat je kan kijken of je het access point naar zolder kan verplaatsen? Of met de antennes spelen, kijken of je het signaal van de 1e-verdieping-AP op de begane grond zo slecht kan maken dat je telefoon wel over moet schakelen?

Of wellicht heb je een Android toestel - en wellicht is er een app voor die regelmatig wifi-netwerken scant en automagisch met een sterker signaal verbindt? Ik heb tegenwoordig een iPhone, maar uit m'n Android-tijd weet ik nog dat je voor de meest idiote dingen wel een app had om dingen mogelijk te maken.
Helder en duidelijk. Thanks alot! Ik ga nog even overwegen wat ik ga doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-05 10:10
job schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 21:59:
[...]
Ik heb nog even voor je gezocht en kwam op meerdere plekken de volgende instellingen tegen om ntp aan de praat te krijgen via jouw methode (static route). destination ip: 0.0.0.0, subnet: 0.0.0.0 : gateway: ip_van_je_router.
Maar als jouw oplossing ook werkt, en je geen zin hebt om aan te klooien kan je het natuurlijk ook zo laten.
Bedankt voor deze tip. Met deze instellingen is mijn eerdere vraag beantwoord. Heb nu ook een internetverbinding op m'n access point zelf, en niet alleen op de apparaten die er op aangesloten zijn.

Ik heb nu ook de WAN interface gedisabled en de WAN port gebridged naar de LAN. Zo kan ik mijn WAN port ook gebruiken als extra LAN port. Overigens lukt me dit alleen in combinatie met de bovengenoemde static route. Als ik de WAN port disable en geen static route heb toegevoegd kan ik mijn access point niet meer benaderen en moet ik hem hard resetten.

Volgens mij is niet niet specifiek voor mijn Router/access point en/of firmware die ik gebruik, en kan ik me voorstellen dat meerdere Tweakers een dergelijke configuratie zouden willen. Wellicht is dit iets wat in de how-to van de start-post opgenomen kan worden, want ik vond dit niet vanzelfsprekend en informatie hierover vond ik lastig te vinden.

Dus:
  1. Om je access point zelf ook internet toegang te kunnen geven (en niet alleen de apparaten die er op aangesloten zijn) moet je een (default) static route toevoegen in je access point configuratie:
    • Destination IP: 0.0.0.0
    • Subnet Mask: 0.0.0.0
    • Network: LAN
    • Gateway: <LAN IP adres van je router>
  2. Om vervolgens je WAN port van je access point ook te kunnen gebruiken als extra LAN port:
    • WAN connect via: Disabled
    • WAN Ethernet Port: Bridge to LAN
Zo werkt het in ieder geval in Gargoyle (v1.8.1), dat op OpenWRT gebaseerd is. Met OpenWRT (en waarschijnlijk ook DD-WRT) zal dit dus ook wel kunnen. En wellicht ook wel met stock firmware.

[ Voor 56% gewijzigd door slow whoop op 19-02-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-05 16:18
Misschien hier iemand?

Ik heb inmiddels sinds de zomer de Devolo Dlan 500 WiFi als wifi apparaat in huis. Werkt in principe top, op een paar dingen na;

Ik kan gewoon prima verbinding maken met mijn Macbook Pro, maar na een aantal minuten tot een uur loopt mn internet dan plots vast.. Dan schakel ik de wifi uit en aan op m'n macbook, en dan werkt het gewoon weer..

Staan er misschien wat instellingen verkeerd? Ik heb gewoon het stappenplan gevolgd tijdens de installatie, deze was vrij eenvoudig dus volgens mij heb ik niks fout gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Saaslijer1 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 09:31:
Misschien hier iemand?

Klinkt alsof je er beter aan doet een eigen topic aan te maken - het is zo te zien off-topic hier: dit topic gaat over een standaard wifi-router gebruiken als access point, niet over problemen met powerline adapters. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 764019

Na de how to gelezen te hebben en de meeste opmerkingen hier was ik er klaar voor mijn Sitecom WL-366 als accesspoint in te stellen. Ik loop helaas al behoorlijk snel vast. Ik kan de instellingen van de router niet opslaan. Wijzig ik DHCP-server vab enable in disable dan springt ie gewoon weer terug naar enable. Dit geldt ook voor de meeste andere instellingen.

Firmware wordt volgens mij automatisch ge-update dus daar kan ik weinig aan doen. Firewall uitzetten heeft ook geen nut.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie02
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-03 15:47
Nooit gedaan, maar morgen even proberen met deze howtoo.
Ik heb zelfs dezelfde router uit de kast van m'n vader!
Hij kreeg m bij z'n nieuwe appartement, maar gebruikt m niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Anoniem: 764019 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 16:23:
Na de how to gelezen te hebben en de meeste opmerkingen hier was ik er klaar voor mijn Sitecom WL-366 als accesspoint in te stellen. Ik loop helaas al behoorlijk snel vast. Ik kan de instellingen van de router niet opslaan.
Misschien doe je het al, maar nadat je de instelling aanpast (DHCP uit + een IP nummer & subnetmask ingevuld) moet je rechts onder op apply klikken. Hij zal dan restarten (daarna moet je naar je ingevulde IP nummer gaan in de browser om verder te gaan.

Als je geen IP nummer en subnetmask nummer invult zal hij het zeer waarschijnlijk niet accepteren en dus gewoon dhcp weer aan zetten.

Als je dat allemaal doet, dan de volgende vraag.
Zien de router menu's er verder normaal uit of zitten er lege tabs tussen/ andere 'rare' zaken? Ik wel eens een (oudere) sitecom router gehad die alleen maar in te stellen was met een oudere versie van internet explorer (in andere browsers/latere versies kwamen die menu's niet goed door en kun je ook niets instellen).

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Probleem: TP-link Archer C2, met de meest recente firmware (160218) er op, na de HowTo van de TS gevolgd te hebben, heeft slechts 10Mbit switch-snelheid.

Iets uitgebreider:
Router eerst naar factory default gezet, vervolgens ingesteld: DHCP uit voor het LAN; vast IP-adres gegeven (192.168.1.9 - geen andere devices in het LAN met dit adres en de DHCP range start vanaf 192.168.1.100), wifi settings ingesteld en vervolgens de Archer C2 aangesloten vanaf de 'echte' router, LAN poort, op een LAN poort van de Archer. Andere LAN poorten verbonden met een PC, NAS en een mini-PC. WAN poort niet aangesloten.

Overigens is het bij lange na niet de eerste keer dat ik een draadloze router instel als switch/access point: kan de procedure wel dromen en gaat altijd wel goed.

En ook deze keer gaat het redelijk goed: prima wifi ontvangst en alle aangesloten apparatuur heeft keurig een internetverbinding. Maar, wel wat traag: grote bestanden kopieeren gaat dus met zo'n 10Mbit/sec. Om windows uit te sluiten ook gemeten met "iperf" tussen twee Linux machines (gescheiden via de Archer C2): ook ~9.5Mbit/sec.

Even rondzoeken en TP-link heeft bij andere modellen blijkbaar een vergelijkbaar issue:
ButsMG in "[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point"
Anoniem: 445874 in "[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point"

Daarna de Archer C2 direct vervangen door een simpele Gbit switch - zelfde kabels, andere switch dus - en daarmee direct een Gbit verbinding.

Iemand suggesties hoe dit op te lossen is, behalve door een ander niet-TP-link apparaat aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb een TP-Link Archer C9 achter een Ziggo Ubee modem geplaatst. Maar het lukt me niet om de C9 goed in het netwerk te hangen. Ik heb DHCP op de C9 uitgeschakeld, een vast IP-adres gegeven en de kabel vanaf de Ubee in een LAN poort van de C9 gestoken. Dat laatste lijkt de C9 niet leuk te vinden. Hij geeft geen internet verbinding meer, en het configuratiescherm blijft klagen dat er geen kabel in de WAN poort zit. Ehhh. Help! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

vanaalten schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 21:41:
Iemand suggesties hoe dit op te lossen is, behalve door een ander niet-TP-link apparaat aan te schaffen?
Gekke situatie. Weet helaas geen oplossing voor je.
KopjeThee schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:13:
Ik heb een TP-Link Archer C9 achter een Ziggo Ubee modem geplaatst. Maar het lukt me niet om de C9 goed in het netwerk te hangen. Ik heb DHCP op de C9 uitgeschakeld, een vast IP-adres gegeven en de kabel vanaf de Ubee in een LAN poort van de C9 gestoken. Dat laatste lijkt de C9 niet leuk te vinden. Hij geeft geen internet verbinding meer, en het configuratiescherm blijft klagen dat er geen kabel in de WAN poort zit. Ehhh. Help! :)
Dan laat je de router toch lekker klagen. Die melding krijg je omdat de router controleert of die is verbonden met het internet. Zijn eigen verkeer gaat via de wanpoort naar buiten en die gebruik je niet.
Werkt je router als accespoint? Zoja, dan zie ik het probleem niet.

Als je het instelt zoals in de topicstart beschreven staat (of volg deze link: http://www.tp-link.com/en/faq-417.html) Dan is er niets aan de hand.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 01-06-2016 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diker20
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-03-2024
Het is mij gelukt om mijn router te gebruiken als accespoint (topcom wbr 7121), dit omdat mijn ISP gisteren een nieuwe modem heeft geplaatst die nu ook tevens als router werkt ! Dus daar geen probleem. Prima uitleg, waarvoor dank.

Alleen ik probeer iets te begrijpen :
1. Ik heb het accespoint als "DHCP - disabled" gezet.
2. Ik had eerst het ip adres gezet buiten de range die de DHCP toekent maar wel binnen de range van modem/router/switch, zoals voorgeschreven.
Modem/router/switch = 198.168.0.1 en de DHCP range begint van 100.
Ik heb dan 198.168.0.99 gekozen.
==> Resultaat : prima internet via acces point = Dus ok.

ALLEEN : ik geraak niet meer op het acces point. Het is niet meer beschikbaar, via het nieuwe IP-adres.
Waarom ? dat wil ik begrijpen.

Om toch terug het acces point te kunnen betreden heb ik dan reset gedaan en nu kon ik terug met het standaard IP-adres op het acces point nl. 198.168.1.1.
Terug het accespoint geconfigureerd, alleen heb ik deze keer de ip 198.168.1.1 gewoon laten staan en niet veranderd naar de range van modem/router/switch.
==> resultaat : Perfect internet via het acces point, maar kan terug het acces point niet betreden !

Ik begrijp het dus niet en zoek een antwoord op volgende 2 vragen :
1. waarom kan ik het acces point niet meer betreden, na configuratie ervan?
2. waarom werkt het acces point toch, zelfs als ik het IP-adres niet verander binnen de range van de modem/router/switch ?

Merci, Diker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Even voor de zekerheid: hoe is het access point aangesloten op de router? LAN-poort router naar LAN-poort access point, of heb je per ongeluk de WAN poort gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diker20
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07-03-2024
Aangesloten Lan naar Lan, denk ik toch.

De modem/router/switch (van telenet België) heeft enkel 4 dezelfde uitgangspoorten, waarvan poort 1 nu gebruikt is en die gaat nu naar AP (wel degelijk LAN) !

[ Voor 155% gewijzigd door Diker20 op 17-06-2016 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter47
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-09-2024
Bedankt voor de heldere uitleg!

Werkt perfect bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silence
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-05 09:09

Silence

Godlike

Ik heb sinds kort een Synology router, deze staat op de 3e etage, toch niet ideaal voor mijn raspberry (via wifi) staat op de 2e, meter kast 1e (bg).

Nu wil ik hem gaan plaatsen in de meterkast zodat de raspberry ook weer op de kabel kan, Maar dan heb ik weer geen wifi op de 3e en dakterras.

Nu heeft Ziggo:
https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/

Is dit een beetje kwaliteit? Of kan ik beter gaan kijken naar een andere accesspoint / router die dan op de 3e etage komt te staan?

Of is dit niet ideaal? want dan heb ik alweer 3 routers (ziggo synology en dan weer ziggo)

[ Voor 8% gewijzigd door Silence op 22-08-2016 13:06 ]

Inventaris - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Dat heeft toch weinig te maken met dit topic?
Het lijkt me handiger dat je dit topic doorneemt: Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-05 16:18
Mede Tweakers, ik zit met het volgende probleem. Mijn experiabox V8 van Telfort zit buiten onze woning (appartement) waardoor het wifi signaal zwak is in en rondom onze woonkamer. Om dit probleem op te lossen is er vanaf de meterkast een kabel getrokken vanuit de meterkast naar de woonkamer. Er gaat ook nog een internetkabel vanaf de meterkast naar de slaapkamer omdat daar een tweede interactieve tv gebruikt wordt.

Huidige situatie;

Experiabox V8 poorten in gebruik:

WAN poort (internet komt hierop binnen)

Lan poort 1 --> woonkamer
Lan poort 2 --> slaapkamer

De internetkabel die vanuit de lan poort 1 komt heb ik aangesloten op een simpele Sitecom switch (ingang 1 op de switch) zodat ik meerdere apparaten bekabeld aan kan sluiten. Naast dat ik ze bekabeld kan gebruiken is dit ook nodig omdat ik anders de Interactieve TV van Telfort niet kan gebruiken. Deze werkt namelijk niet als ik de interactieve tv via mijn router (E1200) in de woonkamer laat lopen.

Van de Sitecom switch heb ik 1 utp kabel naar een Linksys E1200 router (in de WAN poort) om deze te gebruiken als access point zodat het wifi signaal in mijn woonkamer sterker is. Nou zou ik de DHCP op deze E1200 router uit willen zetten en hem een vast ip adres geven dat buiten de poule valt van de DHCP op de Experiabox. Echter kan ik de DHCP poule van mijn experiabox niet beïnvloeden

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik op de E1200 kan connecten en het betere/snellere wifi signaal hiervan kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
BertP schreef op maandag 05 september 2016 @ 13:02:
Van de Sitecom switch heb ik 1 utp kabel naar een Linksys E1200 router (in de WAN poort) om deze te gebruiken als access point zodat het wifi signaal in mijn woonkamer sterker is. Nou zou ik de DHCP op deze E1200 router uit willen zetten en hem een vast ip adres geven dat buiten de poule valt van de DHCP op de Experiabox. Echter kan ik de DHCP poule van mijn experiabox niet beïnvloeden

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik op de E1200 kan connecten en het betere/snellere wifi signaal hiervan kan gebruiken?
Je schrijft dat je de DHCP-pool van de Experiabox niet kan beinvloeden - kan je wel zien wat de niet-aan-te-passen DHCP range is? Dan is het een kwestie van het IP-adres van de E1200 zo te kiezen dat 'ie er buiten valt.

Dus stel, Experiabox DHCP range is 192.168.1.100 tot 192.168.1.200, dan zou je de E1200 als IP-adres bijvoorbeeld 192.168.1.99 kunnen geven. Hoef je in de Experiabox niets aan te passen.

(verbaasd mij trouwens wel dat ze dat in de Experiabox blijkbaar vast hebben gezet - dat soort basisdingen hoor je toch eigenlijk te kunnen aanpassen).

Overigens, niet vergeten om ALS de E1200 goed is ingesteld (DHCP server uit, vast IP-adres buiten range, wifi naar wens configureren), de kabel uit de WAN poort te halen en in een LAN poort te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-05 16:18
vanaalten schreef op maandag 05 september 2016 @ 16:05:
[...]

Je schrijft dat je de DHCP-pool van de Experiabox niet kan beinvloeden - kan je wel zien wat de niet-aan-te-passen DHCP range is? Dan is het een kwestie van het IP-adres van de E1200 zo te kiezen dat 'ie er buiten valt.

Dus stel, Experiabox DHCP range is 192.168.1.100 tot 192.168.1.200, dan zou je de E1200 als IP-adres bijvoorbeeld 192.168.1.99 kunnen geven. Hoef je in de Experiabox niets aan te passen.

(verbaasd mij trouwens wel dat ze dat in de Experiabox blijkbaar vast hebben gezet - dat soort basisdingen hoor je toch eigenlijk te kunnen aanpassen).

Overigens, niet vergeten om ALS de E1200 goed is ingesteld (DHCP server uit, vast IP-adres buiten range, wifi naar wens configureren), de kabel uit de WAN poort te halen en in een LAN poort te stoppen.
Thanx! Voor zover ik weet kan je in de experiabox ook niet de range inzien, het hele DHCP stuk lijkt wel uit het admin gedeelte gehaald te zijn.

Voor nu heb ik het werkend op de volgende manier, de experiabox (met ip range 192.168.2.xxx en dhcp aan) heeft 2 UTP kabels, 1 naar de woonkamer, de ander naar de slaapkamer. De UTP kabel komt in de woonkamer binnen op de sitecom switch en gaat vanaf daar naar de E1200 router (wel in de WAN poort) en wat andere apparaten (ps4/apple tv/etc.)

Op de E1200 heb ik een ip range ingesteld van 192.168.10.xxx en ook de dhcp aan. Op deze manier voorkom ik ip conflicten en werkt het, of het heel 'netjes' is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
BertP schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 13:14:
Thanx! Voor zover ik weet kan je in de experiabox ook niet de range inzien, het hele DHCP stuk lijkt wel uit het admin gedeelte gehaald te zijn.
Dan zou ik eens een mailtje naar de helpdesk sturen met de vraag wat de DHCP range is. Dat soort info hoort gewoon bekend te zijn en lijkt mij ook geen moeilijke vraag.
Voor nu heb ik het werkend op de volgende manier, de experiabox (met ip range 192.168.2.xxx en dhcp aan) heeft 2 UTP kabels, 1 naar de woonkamer, de ander naar de slaapkamer. De UTP kabel komt in de woonkamer binnen op de sitecom switch en gaat vanaf daar naar de E1200 router (wel in de WAN poort) en wat andere apparaten (ps4/apple tv/etc.)

Op de E1200 heb ik een ip range ingesteld van 192.168.10.xxx en ook de dhcp aan. Op deze manier voorkom ik ip conflicten en werkt het, of het heel 'netjes' is durf ik niet te zeggen.
Oh, dat durf ik wel te zeggen hoor... >:)
Je komt, verwacht ik, in de problemen als je apparatuur vanaf het 192.168.10.x subnet wil communiceren met 192.168.1.2.x apparatuur. Daarom heeft het de voorkeur om alles binnen 1 subnet te houden, met 1 DHCP server aan. Ofwel, zie daar het bestaansrecht voor dit topic.

Nou lees ik alleen niet of je een probleem hebt en of je sowieso de boel anders wil instellen, je klinkt namelijk best tevreden met je huidige setup. Als dat zo is, dan heb je hier verder niets te zoeken natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-04 22:51
Ook gepost in AC87u topic, maar toch ook even hier:

Mede Tweakers! Ik heb een vraag. Ik gebruik momenteel een AC88U in de woonkamer als "hoofdrouter" achter het ziggo modem welke in bridge straat en waar alle wireless uit staat. Het signaal is prima in 3/4 van het huis. Nu wil het dat mijn "schuur/tuin/mancave" net geen bereik hebben en daar alle mancave spullen niet werken.

Ik heb dus een half jaar geleden een AC51u gehaald via powerline voor die lichte taken (internetten, spotify, etc), maar het bereik is net niet genoeg. Nu heb ik vorige week een repeater aangeschaft, de RP-AC68U en het repeaten ging ook maar erg matig en uiteindelijk heb ik de repeater op het powerline setje aangesloten. Ik haalde daar via de AC68u ongeveer 100Mbit meer over het 5Gghz en 80mbit over de 2,4ghz op de pekken waar het nodig is. Prima dus. Helaas regelmatig connection drops en wederom geen uitgebreide opties in de repeater en dus retour Coolblue.

Nu heb ik via een mede tweaker een 8 maanden oude AC87U overgenomen welke ik op de powerline ga aansluiten als AP.

Nu lees ik overal de Merlin en de hggomes firmwares. De merlin reeks wordt vaak bijgewerkt en de hggomes minder lees ik, klopt dit? Welke raden jullie aan? Ik wil het maximale zendvermogen behalen van de router om zo de hoogst mogelijke dekking te verkrijgen.

Heeft er iemand nog verder advies? Ik heb zelf al kanalen ingesteld om niet met de router van de overburen in het vaarwater te zitten.
- channel bandwith: staat nu op 20/40
- MU-MIMO staat aan
- pre-amble type: short

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-01 11:50
Hoi,

Ik heb een standaard modem/router van Ziggo welke wireless internet in de woonkamer verzorgt. nu heb ik in de garage een extra router Linksys e-1200 staan om mijn ps4 en PC bekabeld van internet voorziet en mijn mobiel van wireless. hoe kan ik dit modem als accespoint / switch instellen zodat mijn telefoon niet telkens tussen deze twee verschillende netwerken schakelt? Wie o wie kan me helpen met een duidelijke handleiding?

Gr Kupsani

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
kupsani schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:15:
Ik heb een standaard modem/router van Ziggo welke wireless internet in de woonkamer verzorgt. nu heb ik in de garage een extra router Linksys e-1200 staan om mijn ps4 en PC bekabeld van internet voorziet en mijn mobiel van wireless. hoe kan ik dit modem als accespoint / switch instellen zodat mijn telefoon niet telkens tussen deze twee verschillende netwerken schakelt? Wie o wie kan me helpen met een duidelijke handleiding?
Zie de eerste post van dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
Die eerste post heb ik gelezen en ik heb twee verschillende netwerken waartussen dus telkens geschakeld wordt. Hierdoor is mijn verbinding dus niet stabiel en heb ik vaak korte internet uitvallen/netwerk instabiliteit op mijn mobiel. Hoe kan ik hier vanaf komen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Dat kan je niet echt voorkomen met de apparatuur die je hebt. Je mobiel schakelt tussen de twee netwerken of je nou een of twee ssid's hebt.

Wil je een naadloze overgang dan moet je apparatuur (accespoints) aanschaffen die roaming ondersteunen. Dan zullen accespoints met elkaar kunnen communiceren en een device overzetten naar de accespoint met het sterkste signaal.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 06-10-2016 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kupsani
job schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 17:33:
Dat kan je niet echt voorkomen met de apparatuur die je hebt. Je mobiel schakelt tussen de twee netwerken of je nou een of twee ssid's hebt.

Wil je een naadloze overgang dan moet je apparatuur (accespoints) aanschaffen die roaming ondersteunen. Dan zullen accespoints met elkaar kunnen communiceren en een device overzetten naar de accespoint met het sterkste signaal.
Hey bedankt, dan hoef ik er niet meer moeite in te steken en zal ik het moeten accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
  • Laatst online: 11-03 22:12
Ik zit te kloten met het maken van een acces point. Ik heb het al een paar keer op andere locaties gefixt in het verleden en ook nu werkt dat zonder problemen.

Maar wat ik wil krijg ik nog niet voor elkaar.
Ik wil nu namelijk een extra netwerk erbij creëren op het tweede Router/modem/switch.
Dat er twee aparte netwerken ontstaan die elkaar niet kunnen zien/benaderen.

In de hoop dat het volgende de wens verduidelijkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- Router/modem/switch 1
  Wireless:
  - Laptop 1 wireless
  - Laptop 2 wireless
  Port 1 Printertje
  Port 2 Router/modem/switch 2 (Zyxel P-2812HNU-F1)
         Wireless:
         - Laptop 1 wireless
         - Laptop 2 wireless
         - Chromecast
         Port 1 Printertje

Wat mijn gedachte was na deze tutorial;
DHCP aan laten staan want ik wil een andere range IP adressen toekennen.
Wanneer het cijfer voor de laatste punt in het IP adressen een andere is dan in modem1, kan men elkaar niet vinden omdat het in een andere pool zit.
Echter, wanneer ik de stekker vanaf het 1e modem in het 2e modem doe kom ik direct in de pool van het eerste modem (en het internet werkt ook gewoon). Ik kan dan inloggen in Modem1 en niet in Modem2.

Ergens anders (Link)las ik ook nog dat de kabel kon pluggen in de WAN poort, leek me niet heel waarschijnlijk, toch geprobeerd, doet dan helemaal niets, niet eens verbinding met modem2.

IP settings:
Modem1
IP Range
http://192.168.2.1
http://192.168.2.252
IP Adres modem:
http://192.168.2.254

Modem2
IP Range
http://192.168.1.1
http://192.168.1.250
IP Adres modem:
http://192.168.1.254

Ik heb nog geprobeerd om het IP adres van Modem2 te laten vallen in de pool van Modem1 (192.168.2.250) maar dat accepteert het modem natuurlijk niet in combinatie met de pool die ik wil voor het andere netwerk (192.168.1.x) (The IP Pool starting address is invalid. Enter an IP adress within the valid subnet range)

Wat zie ik over het hoofd?
Of is het uberhaubt niet mogelijk wat ik wil?... :(

Edit:
De hele middag al aan het puzzelen dus na dit bericht nog eens grondig googlen, kwam ik uit bij deze pagina, alwaar de oplossing was om toch op de WAN poort te plaatsen. Moet ik dan misschien eerst wat settings veranderen in Modem2 voordat deze het signaal van Modem1 accepteert via de WAN poort?

[ Voor 9% gewijzigd door johan1989 op 03-12-2016 18:44 . Reden: Toevoeging WAN bron ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
johan1989 schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 17:29:
Ik zit te kloten met het maken van een acces point. Ik heb het al een paar keer op andere locaties gefixt in het verleden en ook nu werkt dat zonder problemen.

Maar wat ik wil krijg ik nog niet voor elkaar.
Ik wil nu namelijk een extra netwerk erbij creëren op het tweede Router/modem/switch.
Dat er twee aparte netwerken ontstaan die elkaar niet kunnen zien/benaderen.

In de hoop dat het volgende de wens verduidelijkt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- Router/modem/switch 1
  Wireless:
  - Laptop 1 wireless
  - Laptop 2 wireless
  Port 1 Printertje
  Port 2 Router/modem/switch 2 (Zyxel P-2812HNU-F1)
         Wireless:
         - Laptop 1 wireless
         - Laptop 2 wireless
         - Chromecast
         Port 1 Printertje

Wat mijn gedachte was na deze tutorial;
DHCP aan laten staan want ik wil een andere range IP adressen toekennen.
Wanneer het cijfer voor de laatste punt in het IP adressen een andere is dan in modem1, kan men elkaar niet vinden omdat het in een andere pool zit.
Echter, wanneer ik de stekker vanaf het 1e modem in het 2e modem doe kom ik direct in de pool van het eerste modem (en het internet werkt ook gewoon). Ik kan dan inloggen in Modem1 en niet in Modem2.

Ergens anders (Link)las ik ook nog dat de kabel kon pluggen in de WAN poort, leek me niet heel waarschijnlijk, toch geprobeerd, doet dan helemaal niets, niet eens verbinding met modem2.

IP settings:
Modem1
IP Range
http://192.168.2.1
http://192.168.2.252
IP Adres modem:
http://192.168.2.254

Modem2
IP Range
http://192.168.1.1
http://192.168.1.250
IP Adres modem:
http://192.168.1.254

Ik heb nog geprobeerd om het IP adres van Modem2 te laten vallen in de pool van Modem1 (192.168.2.250) maar dat accepteert het modem natuurlijk niet in combinatie met de pool die ik wil voor het andere netwerk (192.168.1.x) (The IP Pool starting address is invalid. Enter an IP adress within the valid subnet range)

Wat zie ik over het hoofd?
Of is het uberhaubt niet mogelijk wat ik wil?... :(

Edit:
De hele middag al aan het puzzelen dus na dit bericht nog eens grondig googlen, kwam ik uit bij deze pagina, alwaar de oplossing was om toch op de WAN poort te plaatsen. Moet ik dan misschien eerst wat settings veranderen in Modem2 voordat deze het signaal van Modem1 accepteert via de WAN poort?
Geen idee of wat je wil ook mogelijk is, maar in dit topic zit je in elk geval verkeerd: hier doen we ons best om de router/DHCP functies juist UIT te zetten (en zo een domme switch/access point te maken), terwijl jij juist een routerfunctie lijkt te willen. Ofwel, waarschijnlijk beter om hier een apart topic voor te maken.

Kan wel goed zijn om dan je terminologie op orde te hebben:
  • modem
  • : omzetter van een bepaalde technologische netwerktechniek naar een ander soort technologie. Veel voorkomend: glasvezel naar ethernet, telefonie(ADSL) naar ethernet, coax naar ethernet.
  • router: 'poort' tussen twee netwerken, regelaar die het verkeer van verschillende apparaten richting een ander netwerk schakelt. Vaak gecombineerd met een DHCP server voor het regelen van dynamische IP adressen
  • switch: verbindingselement tussen diverse netwerk-devices - doet geen IP-adressen uitdelen, geen routering richting het internet of een ander netwerk, enkel verkeer lokaal onderling koppelen
  • wireless access point: een draadloos toegangspunt verbonden aan het vaste netwerk
Vaak krijg je van je provider een combinatiekastje: modem, router, switch en wireless access point in 1 doosje - wat veel mensen dan gewoon een 'modem' noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan1989
  • Laatst online: 11-03 22:12
vanaalten schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 19:06:
Geen idee of wat je wil ook mogelijk is, maar in dit topic zit je in elk geval verkeerd: hier doen we ons best om de router/DHCP functies juist UIT te zetten (en zo een domme switch/access point te maken), terwijl jij juist een routerfunctie lijkt te willen. Ofwel, waarschijnlijk beter om hier een apart topic voor te maken.
Uiteindelijk heb ik een topic ontdekt wat spreekt van het molesteren van de Zyxel software door Telfort, waardoor de EtherWAN functie niet meer werkt. (met originele Zyxel software gepached werkt het perfect). DE reden dus waarom ik me suf probeer om het te fixen en het me niet lukte.

Ondertussen de hoop opgegeven en een TP-Link accespoint besteld. Dan maar op die manier een tweede netwerk...

Dank voor je reactie!

[ Voor 4% gewijzigd door johan1989 op 09-12-2016 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
  • Laatst online: 13-05 21:09
Hoi, ik ben hier nog volop mee aan het rommelen. Een kleine verwarring die ik had was dat ik de netwerkkabel vanaf de PC naar het access point op de LAN-poort van dit access point moet aansluiten.

Misschien kun je dat bij punt 3 extra vermelden: "Je hangt een PC alleen aan de Wireless router met een UTP-kabel op een LAN-poort, niet de WAN-poort, en gaat naar..."

Ik had vandaag de router aan de praat als access point. Hij stond op een hoge kast onder het plafond. Op de begane grond was prima internet, maar op de eerste verdieping niks. Hoe kan een verdiepingsvloer (van een oud huis) zoveel signaal tegenhouden??

Bedankt, Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 17:46

Frostbite

🤦🏻‍♂️

daanh schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 22:29:
Hoi, ik ben hier nog volop mee aan het rommelen. Een kleine verwarring die ik had was dat ik de netwerkkabel vanaf de PC naar het access point op de LAN-poort van dit access point moet aansluiten.

Misschien kun je dat bij punt 3 extra vermelden: "Je hangt een PC alleen aan de Wireless router met een UTP-kabel op een LAN-poort, niet de WAN-poort, en gaat naar..."

Ik had vandaag de router aan de praat als access point. Hij stond op een hoge kast onder het plafond. Op de begane grond was prima internet, maar op de eerste verdieping niks. Hoe kan een verdiepingsvloer (van een oud huis) zoveel signaal tegenhouden??

Bedankt, Daan
Wat dacht je van isolatiemateriaal (steenwol/glaswol) met een aluminium folie?
En dat je de PC aan een LAN port moet hangen is toch wel erg basic hoor. Je schakelt namelijk van je router het Internetgedeelte uit (WAN poort) en maakt hem door er een AP van te maken nu niet meer dan een netwerkswitch. Dus zul je nu 1 LAN poort moeten gebruiken voor naar de andere Router/Modem. De overige poorten kun je dus gebruiken om andere clients aan te sluiten (of door weer een kabel naar een hogere verdieping te trekken voor nog een AP enz. ;) )

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Frostbite schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 07:53:
[...]
En dat je de PC aan een LAN port moet hangen is toch wel erg basic hoor.
Het is erg basic als je snapt hoe een router/switch werkt. Veel mensen, zeker hier in deze HowTo-thread, zoeken naar een eenvoudige manual zonder zo'n apparaat te willen snappen - dus eens met daanh dat dit punt wel wat extra verduidelijking kan krijgen.

Wat dat betreft is de TS vrij lang en zijn er drie essentieele punten:
1) DHCP uit
2) 'access point' IP adres naar een fixed adres in router range buiten router DHCP range
3) 'access point' alleen op LAN poorten aansluiten

@daanh: wellicht dat je een DM naar de topicstarter kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-05 17:46

Frostbite

🤦🏻‍♂️

vanaalten schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:26:
[...]

Het is erg basic als je snapt hoe een router/switch werkt. Veel mensen, zeker hier in deze HowTo-thread, zoeken naar een eenvoudige manual zonder zo'n apparaat te willen snappen - dus eens met daanh dat dit punt wel wat extra verduidelijking kan krijgen.
Het is Tweakers geen computeridee. Nog even en dan moeten we beginnen dan ze de stekker in het stopcontact moeten stoppen omdat het anders niet duidelijk is...

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
Frostbite schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:23:
[...]

Het is Tweakers geen computeridee. Nog even en dan moeten we beginnen dan ze de stekker in het stopcontact moeten stoppen omdat het anders niet duidelijk is...
Nou nou Frostbite, het verschil tussen een wan en een lan poort is wel wat anders dan een stekker er in stoppen. Als je dit allemaal aan het uitzoeken bent en je komt bij dit topic uit, kan het erg verwarrend zijn als je geen zinnige informatie krijgt met ipconfig als je de router aan je pc hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
Hoi, het is nu gelukt, hoezee.

Ik heb wel nog één vraagje: op het moment dat ik het IP-adres van de router wijzig en hem reboot, kan ik er NIET meer op inloggen. Niet op de nieuwe, niet op de oude IP. Hij geeft wel gewoon internet door, bedraad én draadloos.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? Bedankt, Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Wat is het interne IP-adres van de (echte) router en wat van het access point?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanh
vanaalten schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 19:26:
Wat is het interne IP-adres van de (echte) router en wat van het access point?
Echte router: 192.178.0.1
Access point: 192.178.0.200
Dhcp range router is .10 tot .100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:38
Diker20 schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 20:09:
Het is mij gelukt om mijn router te gebruiken als accespoint (topcom wbr 7121), dit omdat mijn ISP gisteren een nieuwe modem heeft geplaatst die nu ook tevens als router werkt ! Dus daar geen probleem. Prima uitleg, waarvoor dank.

Alleen ik probeer iets te begrijpen :
1. Ik heb het accespoint als "DHCP - disabled" gezet.
2. Ik had eerst het ip adres gezet buiten de range die de DHCP toekent maar wel binnen de range van modem/router/switch, zoals voorgeschreven.
Modem/router/switch = 198.168.0.1 en de DHCP range begint van 100.
Ik heb dan 198.168.0.99 gekozen.
==> Resultaat : prima internet via acces point = Dus ok.

ALLEEN : ik geraak niet meer op het acces point. Het is niet meer beschikbaar, via het nieuwe IP-adres.
Waarom ? dat wil ik begrijpen.
daanh schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:12:
Hoi, het is nu gelukt, hoezee.

Ik heb wel nog één vraagje: op het moment dat ik het IP-adres van de router wijzig en hem reboot, kan ik er NIET meer op inloggen. Niet op de nieuwe, niet op de oude IP. Hij geeft wel gewoon internet door, bedraad én draadloos.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit? Bedankt, Daan
Zojuist dit topic gevonden nadat ik gisteren op de juiste manier mijn oude router als extra acces point heb geïnstalleerd op de 1e verdieping zodat er een sterker wifi signaal op de zolder is.

--> Maar ook ik begrijp niet waarom het AP niet meer bereikbaar is via het ingestelde IP, binnen hetzelfde netwerk maar buiten de uitgedeelde IP-range/pool. Ik ben erg benieuwd naar een uitleg daarover.

- Verder het nieuwe AP hetzelfde SSID te geven als het hoofdmodem in de meterkast, maar ik begrijp nu waarom de situatie met twee SSID's het makkelijkst is. Omdat telefoons vaak lang vasthouden aan het eerst gekozen netwerk, ook al is er boven een sterker signaal van een AP. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Snowmiss schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:16:
Zojuist dit topic gevonden nadat ik gisteren op de juiste manier mijn oude router als extra acces point heb geïnstalleerd op de 1e verdieping zodat er een sterker wifi signaal op de zolder is.

--> Maar ook ik begrijp niet waarom het AP niet meer bereikbaar is via het ingestelde IP, binnen hetzelfde netwerk maar buiten de uitgedeelde IP-range/pool. Ik ben erg benieuwd naar een uitleg daarover.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een uitleg hiervoor gezien. Sommige merken/types gedragen zich zo, andere merken/types zijn wel bereikbaar.
- Verder het nieuwe AP hetzelfde SSID te geven als het hoofdmodem in de meterkast, maar ik begrijp nu waarom de situatie met twee SSID's het makkelijkst is. Omdat telefoons vaak lang vasthouden aan het eerst gekozen netwerk, ook al is er boven een sterker signaal van een AP. :(
Verschilt denk ik per telefoon - iPhones hebben dat volgens mij niet, die gaan dacht ik wel automagisch over. Maar hoe gaat dan twee SSIDs helpen? Hij gaat toch niet automatisch naar een ander SSID als die sterker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:38
vanaalten schreef op maandag 30 januari 2017 @ 12:28:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een uitleg hiervoor gezien. Sommige merken/types gedragen zich zo, andere merken/types zijn wel bereikbaar.
Nou, dat is dan in ieder geval een opmerking erover ;-) Zolang het blijft werken vind ik het prima!
[...]

Verschilt denk ik per telefoon - iPhones hebben dat volgens mij niet, die gaan dacht ik wel automagisch over. Maar hoe gaat dan twee SSIDs helpen? Hij gaat toch niet automatisch naar een ander SSID als die sterker is?
Dat betekend dan inderdaad als ik op zolder bezig ben, of als mijn zoon naar zijn kamer gaat, dat ik/hij handmatig even over moet schakelen. Kleine moeite, groot plezier :)
Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste

Let op:
Heb je op of aanmerkingen op de TopicStart dan kan je deze hier melden. Voor specifieke problemen kan je in dit topic niet terecht.