Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:10

Smarron

The bend

Nounou, ik heb er weken over gedaan om een schijf te testen. Verschillende CD's verprutst met H-Util erop, opstart CD's die niet fatsoenlijk werken etc. etc. Het is eindelijk gelukt door een USB-stick bootable te maken via een zeer handig programma wat HP ooit heeft uitgebracht samen met de files van een win98 bootdisk. Daarbij heb ik de FDD versie van ES-Tool geplaatst en dat werkte.

Ik had 1 schijf uit mijn raid1 setup (1TB) welke errors vertoonde. 4 uur getest en wat bleek: Geen errors! Pfft.

Nou, mijn RAID1 setup meldde toch echt wat anders en die schijf wilde gewoon niet meer werken. Nu lijkt hij het opeens weer perfect te doen. HD Tune resultaten (bench en error test) laten hetzelfde zien als mijn andere wel goed werkende schijven. Ik heb nog 2 andere 1TB's ter vergelijking. Ik hoor ook geen gekke geluiden uit de schijf komen. Er lijkt dus niks aan de hand te zijn.

Aan de ene kant denk ik, ik ga de schijf weer volop in gebruik nemen, maar het vertrouwen is stiekem een beetje weg en 1TB aan data is behoorlijk wat. Ik kan hem ook niet retourneren, want er is geen error code en hij lijkt nu ook weer perfect te werken.

Ik neem de gok wel en zet er alleen films op. Mijn documenten en foto's vind ik te belangrijk om kwijt te raken. Ik had in die tussentijd al een nieuwe 1TB aangeschaft, dus mijn raid setup draait gelukkig alweer een tijdje.
ing._Buttje schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 18:43:
Kan iemand mij hier aan firmware versie 1AA01113 helpen voor mijn HD103UJ ?

Net die ene schijf met versie 1AA01112 valt net uit mijn array.. ;(
Lees ik het topic nog eens door over firmwares ... De schijf van hierboven heeft ook nog de 1AA01112 firmware als enige van alle HD's. De rest heeft 1AA01113. Toeval ?

Waar kan ik deze firmware downloaden? De enige link uit dit topic is dood.

[ Voor 15% gewijzigd door Smarron op 08-03-2009 13:35 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ja daar vroeg ik dus ook om, maar ben er ook niet aan gekomen. Echter heb ik nu dus 3x 1AA01113 en 1x 1AA01112 maar het draait nu alweer een maand zonder enkele problemen. d:)b
Die NCQ heb ik dus wel uitgezet zoals op verschillende plekken wordt aangegeven.

Je hebt RAID 1 toch? Als er al een disk uit de array valt is er nog geen man over boord. Schijf kun je dan zo opnieuw in de array plaatsen. Zolang maar niet ineens de hele array in de problemen komt ;)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke ik ben nu ook lid van de familie, mijn spintpoint F1 1TB heeft vrijdag avond aangegeven dat hij het loodje wilt gaan leggen.

De bios geeft aan dat de smart status bad is en HDD health geeft aan dat er nog 1% leven in zit. Alleen ik zie mijn hdd al niet meer in windows, hoe kan ik hem toch nog backuppen :( ? Hij leeft in principe wel nog, bijna dood.. mijn bios zegt ook dat ik nu nog snel moet backuppen en dan vervangen.

Tevens ben ik benieuwd nemen jullie evengoed weer een samsung nadat deze dood is gegaan? Of gaan jullie voor een ander merk?

Ik weet wel dat dit mijn eerste keer is dat ik een probleem ondervind met een harddisk en dit is tevens de eerste keer dat ik voor samsung heb gekozen! Nooit problemen gehad met mijn seagate en western digital harddisks.

Wat ook vervelend is is dat ik net een nieuwe externe harddisk heb gehaald voor het backup proces van deze "gefaalde hdd".. en raad eens in mijn externe hd case van verbatim zit de zelfde samsung spinpoint F1 hdd dus ik ben nogal bang dat deze niet 100% veilig is als backup harddisk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

ing._Buttje schreef op zondag 08 maart 2009 @ 16:04:
Ja daar vroeg ik dus ook om, maar ben er ook niet aan gekomen. Echter heb ik nu dus 3x 1AA01113 en 1x 1AA01112 maar het draait nu alweer een maand zonder enkele problemen. d:)b
Die NCQ heb ik dus wel uitgezet zoals op verschillende plekken wordt aangegeven.

Je hebt RAID 1 toch? Als er al een disk uit de array valt is er nog geen man over boord. Schijf kun je dan zo opnieuw in de array plaatsen. Zolang maar niet ineens de hele array in de problemen komt ;)
Klopt, ik ben dan ook geen data kwijt geraakt, maar heb de schijf wel direct vervangen voor een ander exemplaar welke dus de nieuwe firmware heeft. De rest van de schijven waren al voorzien van de 13 firmware. Ik heb verder nog niks met NCQ gedaan.
Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 16:56:
Oke ik ben nu ook lid van de familie, mijn spintpoint F1 1TB heeft vrijdag avond aangegeven dat hij het loodje wilt gaan leggen.

De bios geeft aan dat de smart status bad is en HDD health geeft aan dat er nog 1% leven in zit. Alleen ik zie mijn hdd al niet meer in windows, hoe kan ik hem toch nog backuppen :( ? Hij leeft in principe wel nog, bijna dood.. mijn bios zegt ook dat ik nu nog snel moet backuppen en dan vervangen.

Tevens ben ik benieuwd nemen jullie evengoed weer een samsung nadat deze dood is gegaan? Of gaan jullie voor een ander merk?

Ik weet wel dat dit mijn eerste keer is dat ik een probleem ondervind met een harddisk en dit is tevens de eerste keer dat ik voor samsung heb gekozen! Nooit problemen gehad met mijn seagate en western digital harddisks.

Wat ook vervelend is is dat ik net een nieuwe externe harddisk heb gehaald voor het backup proces van deze "gefaalde hdd".. en raad eens in mijn externe hd case van verbatim zit de zelfde samsung spinpoint F1 hdd dus ik ben nogal bang dat deze niet 100% veilig is als backup harddisk :P
Ik heb de volgende merken gehad:

- IBM (kapot gegaan)
- Western Digital (kapot gegaan)
- Samsung (kapot gegaan)
- Hitachi (kapot gegaan)
- Maxtor (kapot gegaan)
- Seagate (niet kapot gegaan).

Het maakt voor mij vrijwel niks uit welk merk ik neem. Er valt altijd wel wat uit. Ik zal hierna gewoon weer Samsung nemen. Ik krijg niet het gevoel dat het slechte schijven zijn. Destijds genomen vanwege de lage geluidsproductie en goede performance. Voor grote opslag zou die WD Green Power wel wat kunnen zijn. Energiebesparend, stil en blijft lekker koel. Maar voorlopig ben ik nog steeds blij met mijn 500GB T166, F1 750GB en 4x 1TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb mijn Samsung Spinpoint T1 maar omgeruild voor een Seagate Barracuda 1TB. Geen zin om belangrijke bestanden op een dubieuze schijf te zetten.
Smarron schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:27:
Het is eindelijk gelukt door een USB-stick bootable te maken via een zeer handig programma wat HP ooit heeft uitgebracht samen met de files van een win98 bootdisk.
Beetje omslachtig, maar dat is ook hoe ik dat meestal 'het makkelijkst' voor elkaar krijg.
Erg vervelend dat Seagate bijvoorbeeld van die tools heeft die in een image staan die je er niet zo uit kunt halen. Blaat Bootdisk Maker.exe is niet te openen (met een zipprogramma) maar wil perse direct op een lege fdd schrijven. Niet van deze tijd. De .ISO bevat ook een floppy boot image die ik niet kan openen.

Anyway dit gaat over de Samsung. Ik heb dus 2 doa gezien en mijn vertrouwen is weg. Mijn 5 andere schijven (<1TB) zijn overigens wel gewoon Samsung.

-edit-

Oja trouwens, leuk om te vermelden dat ik ik 400 GB op de schijf zette, en na 2 keer rebooten alles terughaalde (om de schijf met RMA te sturen). Daarna met een backup gesynct en die vertelde me dat er 15056 files (18,8GB) ontbrak. van 114 files had ik nog geen backup :P

[ Voor 12% gewijzigd door Sando op 09-03-2009 22:40 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

Sando schreef op maandag 09 maart 2009 @ 11:25:
Beetje omslachtig, maar dat is ook hoe ik dat meestal 'het makkelijkst' voor elkaar krijg.
Erg vervelend dat Seagate bijvoorbeeld van die tools heeft die in een image staan die je er niet zo uit kunt halen. Blaat Bootdisk Maker.exe is niet te openen (met een zipprogramma) maar wil perse direct op een lege fdd schrijven. Niet van deze tijd. De .ISO bevat ook een floppy boot image die ik niet kan openen.
De minder omslachtige manieren had ik dus al geprobeerd. Geen bootdisk wilde normaal opstarten. Ik heb geen floppdrive meer, dus dat werkte ook al niet en ik vind het jammer dat Samsung van z'n programma geen DOS bootable CD maakt.

Nu heb ik in elk geval voortaan een oude USB-stick klaarliggen voor booten in DOS voor Vista x64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:51

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Smarron schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:54:
[...]
De minder omslachtige manieren had ik dus al geprobeerd. Geen bootdisk wilde normaal opstarten. Ik heb geen floppdrive meer, dus dat werkte ook al niet en ik vind het jammer dat Samsung van z'n programma geen DOS bootable CD maakt.

Nu heb ik in elk geval voortaan een oude USB-stick klaarliggen voor booten in DOS voor Vista x64.
Voor schijf test/diagnose tools is ook Ultimate Boot CD beschikbaar...

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Tx voor de tip :)

Nu had ik die OM FAQ best gelezen, maar dat er ook alle testtools van alle HD's op staat had van mij best in koeieletters erbij gemogen.. want in 95% van de gevallen moet je toch zo'n specifiek tooltje draaien, en 'handige tools' doet me daar niet aan denken. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Sando schreef op maandag 09 maart 2009 @ 11:25:
Ik heb mijn Samsung Spinpoint T1 maar omgeruild voor een Seagate Barracuda 1TB. Geen zin om belangrijke bestanden op een dubieuze schijf te zetten.
[...]
Seagate is ook niet echt betrouwbaar. Misschien nog wel erger dan Samsung.
WD moet je waarschijnlijk hebben voor betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron

Smarron

The bend

remy007 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 15:23:
Voor schijf test/diagnose tools is ook Ultimate Boot CD beschikbaar...
Die had ik ook al gedownload, maar ik kreeg H-Util echt niet werkend via die CD. Maar ik ben al blij dat ik het op deze manier heb opgelost.
Cyb schreef op maandag 09 maart 2009 @ 23:31:
[...]

Elk merk heeft last van uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Smarron schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 00:17:
[...]
Elk merk heeft last van uitval.
Uiteraard, dat is ook geen discussiepunt. Wel interessant is om te weten hoe groot de verschillen zijn in uitval, want dat blijkt behoorlijk te verschillen per merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 20:38
Dit vind ik wel erg goedkoop bij Zercom, vergeleken bij andere webshops:

http://tweakers.net/ext/l...26a%3D95280&location=tnet

Zal wel een foutje zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 08:31
Snap eigelijk niet hoe iedereen zijn harddisks kapot krijgt. heb de afgelopen 8 jaar nog nooit een harddisk kapot gehad. Draai nu zo'n 2 jaar met Spinpoint schijven en F1 schijven en nog geen enkel probleem gehad. Tevens zijn de schijven ook erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LocoJ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 19:26
C4l1m3r0 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 08:06:
Dit vind ik wel erg goedkoop bij Zercom, vergeleken bij andere webshops:

http://tweakers.net/ext/l...26a%3D95280&location=tnet

Zal wel een foutje zijn ;)
Heb net geprobeerd te bestellen bij Zercom (You never know ;-)), maar bij het doorgaan na de winkelwagen zegt ie dat deze schijf niet meer leverbaar is via Zercom, duzz...

Assumption is the mother of all fuckups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

FreestyleFrl schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 08:24:
Snap eigelijk niet hoe iedereen zijn harddisks kapot krijgt. heb de afgelopen 8 jaar nog nooit een harddisk kapot gehad. Draai nu zo'n 2 jaar met Spinpoint schijven en F1 schijven en nog geen enkel probleem gehad. Tevens zijn de schijven ook erg stil.
Ik denk zelf dat koeling het grootste probleem is. Ik heb hiervoor voornamelijk met Maxtor schijven gewerkt eigenlijk en die chips werden zodanig heet dat je binnen een paar seconden je vinger er aan brandde. Dus ik heb sindsdien altijd geforceerde koeling gebruikt bij mijn HDD's.

Toen ik mijn 120 en 160 GB Maxtor schijven uiteindelijk opnieuw ging inzetten in een portable USB behuizing duurde het maar een paar weken eer ze de geest gaven. Echt bizar zo heet die dingen worden ..

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Hier testresultaten voor de 1.5TB en 500GB EcoGreen

1.5TB
http://www.techpowerup.com/index.php?83382

500GB
http://www.hardware.info/..._F2_EcoGreen_500GB_SATA2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Draai nu ook ongeveer een maand 3x samsung f1 640gb in raid 0+5 en het werkt perfect (ich9r is alleen verrot langzaam). De schijven zijn lekker stil en ook snel (320MB/s 9ms). Zal nog een paar dagen duren, maar dan worden ze toch uitelkaar getrokken, want ze moeten op een degelijke controller draaien :)

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Brrr dat zijn wel héél erg slechte access times!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ook de F1 1TB versie waar we hier zo veel problemen mee lezen? Het kan natuurlijk prima een rotte serie oid zijn.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Gianni Rombios schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 18:17:
[...]

Brrr dat zijn wel héél erg slechte access times!
viel mij ook al meteen op.

5400rpm en de koppen bewegen misschien niet op volle snelheid. sjah :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

GravGunner

Man's inhumanity to Man

GravGunner schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 15:49:
Ik wil/ga binnenkort een 6 tal Samsung Spinpoint F1 RAID HE103UJ (1TB) in een RAID 5 opstelling zetten op een 3Ware 9650SE-8LPML. Gezien het RAID(enterprise) schijven zijn verwacht ik hier geen problemen mee, maar ik wil het toch even zeker weten voor ik zo'n smak geld neerleg. Zijn er problemen met deze schijven icm de controller/raid opstelling bekend?

2e vraag: op dezelfde controller wil ik ook 2 maal een Samsung HD103UI in RAID 1 neerzetten, zijn er hier problemen mee bekend?

ik heb overigens zowel hier als op google gezocht, maar of te vage sites gevonden of algemene sites(zoals Newegg) welke mij ook niet wijzer maken
Niemand die deze vragen kan beantwoorden?

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 10:38
Wat is het verschil tussen de normale editie en de raid editie van elk type?
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:43
In principe vooral de firmware, de RAID versies geven bij fouten sneller op waardoor niet de hele schijf uit het array wordt gegooid door de controller. Ze hebben meestal ook een hogere MBTF, langere garantie en zouden door de fabrikant beter/langer getest zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 12-03-2009 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
Nielson schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 10:06:
In principe vooral de firmware, de RAID versies geven bij fouten sneller op waardoor niet de hele schijf uit het array wordt gegooid door de controller. Ze hebben meestal ook een hogere MBTF, langere garantie en zouden door de fabrikant beter/langer getest zijn.
Dus eigenlijk niet echt de moeite voor een home opstelling van 2x 160gb in raid0?
Of vergis ik mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JokerLash
  • Laatst online: 16-04 11:03
Ik heb net 3x de Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB van de UPS mogen ontvangen.

Deze heb ik aangesloten op mijn Intel X38 moederbord (ICH9), de 3 disks heb ik via Intel Matrix RAID op raid0 gezet (128 KB strip size). Waarna ik Windows 2008 (zonder extra raid drivers overigens) heb geïnstalleerd. Hierna heb ik alleen de chipset drivers en de Intel Matrix Storage Console software geïnstalleerd.

Eerste test met Write Back uitgeschakeld leverden de volgende resultaten op:

Afbeeldingslocatie: http://www.thumnet.com/images/atto_nowriteback_raid0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.thumnet.com/images/hdtach_nowriteback_raid0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.thumnet.com/images/hdtune_nowriteback_raid0.jpg

Hierna via de Intel tool Write Back geactiveerd en dat resulteerde in het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.thumnet.com/images/atto_writeback_raid0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.thumnet.com/images/hdtach_writeback_raid0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.thumnet.com/images/hdtune_writeback_raid0.jpg

Wat denken jullie ervan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

JokerLash schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 19:48:
Ik heb net 3x de Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB van de UPS mogen ontvangen.

Deze heb ik aangesloten op mijn Intel X38 moederbord (ICH9), de 3 disks heb ik via Intel Matrix RAID op raid0 gezet (128 KB strip size). Waarna ik Windows 2008 (zonder extra raid drivers overigens) heb geïnstalleerd. Hierna heb ik alleen de chipset drivers en de Intel Matrix Storage Console software geïnstalleerd.

Eerste test met Write Back uitgeschakeld leverden de volgende resultaten op:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Hierna via de Intel tool Write Back geactiveerd en dat resulteerde in het volgende:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Wat denken jullie ervan :?
wat vind je er zelf van? :)

[ Voor 95% gewijzigd door Alfa Novanta op 12-03-2009 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Ik vind dit een mooie score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JokerLash
  • Laatst online: 16-04 11:03
Ik moet zeggen dat ik er wel tevreden mee ben, ik ga ook nog RAID5 testen. Ben bang dat me 1 disk kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Afbeeldingslocatie: http://home.caiway.nl/~walooyen/bestanden/hd.png
Ziet er niet al te geweldig uit. :S?
Het zijn twee Samsung Spinpoint F1's van 640GB op de SB700 in Windows XP x64 Professional SP2.
Over die minimum/maximum maak ik me niet zoveel zorgen. Maar wel over de access time en het cpu gebruik.
Je zou het kunnen vertalen dat me (nieuwe) raid0 setup een core van mijn Phenom 9950 opeet. :(
Hoe kan dit?

EDIT:
Afbeeldingslocatie: http://home.caiway.nl/~walooyen/bestanden/niks.png
Dat Folding@Home gezeik stond aan. Niks gevraagd. O-)

[ Voor 13% gewijzigd door Dijkertje op 13-03-2009 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• querex
Maakt jullie gebruik van een RAID kaart? Of van de onboard sata RAID controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Cyb schreef op maandag 09 maart 2009 @ 23:31:
[...]

Ah chips dan ben ik al de luwl, hij zit al in mijn computer en alles is er op verplaatst. Wel lekker stil hoor, tijdens het moven van de data amper een ratel die de spinpoint wel had.

Maar is dat een op ervaringen gebaseerde mening of heb je een bron?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap het ook niet, heb hier een omgeving met 8000 machines maar toch is het nr 1 wat stuk gaat hier. Wel kom ik veel Hitachi schijven tegen, en de Baracuda serie van Seagate. Ook heeft WD een serie die niet helemaal lekker loopt.

Thuis heb ik altijd seagate gehad, nog nooit 1x uitval gehad. Maar ik zit er toch over na te denken om de F1 1TB te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Sando schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 14:40:
[...]Maar is dat een op ervaringen gebaseerde mening of heb je een bron?
Seagate heeft een aantal problemen. Zie ook recente nieuwsberichten op Tweakers, en http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/31550459
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:42:
[...]
Snap het ook niet, heb hier een omgeving met 8000 machines maar toch is het nr 1 wat stuk gaat hier.[...]
8000 machines, en maar 1 HD defect. Dan zullen die machines voor het leveren waarschijnlijk allemaal getest zijn, door er bijv. een OS op te plaatsen.

Bij losse ongeteste HD's uit de winkel, is de kans op een ratio van 1:8000 defect, haast onmogelijk. Als die schijf dan ook nog eens een F1 blijkt te zijn, dan is dat helemaal knap.

Houd er ook rekening mee dat niet alle defecten opgemerkt wordt. Stel dat bijv. maar 10% van de schijf gebruikt wordt, dan valt het een stuk minder snel op dan bij 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
ing._Buttje schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 19:11:
[...]

viel mij ook al meteen op.

5400rpm en de koppen bewegen misschien niet op volle snelheid. sjah :/
Western digital heb je wel een lage accestime? dus zo vanzelfsprekend is het niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Cyb schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 22:46:
[...]
8000 machines, en maar 1 HD defect. Dan zullen die machines voor het leveren waarschijnlijk allemaal getest zijn, door er bijv. een OS op te plaatsen.
Ik lees nr1 niet maar 1 ;)

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hem besteld, hoop over paar dagen mijn Samsung Spinpoint F1 1tb te ontvangen.

En ja ik bedoelde inderdaad dat het datgene is wat het meeste defect is. Heb ook nog even een hdd test gedaan op mijn huidige schijf: Maximum acces time = 50mb/s

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2009 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Laatst online: 31-07 06:24
Heeft iemand ervaring met short stroking een samsung F1 320 gb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-09 07:47

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Heb de 1 TB versie en deze geeft sinds een paar dagen een mooie foutmelding:
the file or directory D: is corrupt and unreadable. Please run the chkdsk utility
Dus ik lekker fijn herstarten en laten draaien, helaas stopt ie bij 60% (32357 of 34138 index entries processed)
Na nog een x draaien geeft ie zelfs: an unspecified error occurred.

is ie nu kaduk? SMART geeft niks aan...

HD103UJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Als je bestanden toch al kwijt zijn moet je ff dat low level scantooltje van Samsung draaien. Duurt een poosje, maar je kunt die hd ook ff in een oude computer hangen zodat je niet zonder zit. Dat ding geeft prolly foutmeldingen en ja dan is ie stuk. Kan je met dat log (rapport ofzo) dmv RMA mss een nieuwe krijgen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-09 07:47

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Schijf is gewoon nog benaderbaar... en krijg de foutmelding bij alt.binz, verder nog niet. Dus ja geen idee wat ik moet doen, zal wel contact opnemen met Samsung.

Edit: trouwens welk tooltje? Want ik heb 64-bit versie en kan niet zoveel vinden over een tooltje :S

[ Voor 24% gewijzigd door lawaai op 10-04-2009 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Is er ook een manier om je harde schijf op fouten te controleren in een enkel bestand?
Ik heb een bestand wat bij video-editing mijn NLE steeds crasht, ik weet niet of het een software of hardwarefout is, maar ik denk dat laatste omdat het eerder vandaag nog gewoon werkte. Heel irritant.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Ik had dus ook een F1 waar volgens de simpele scan errors in zaten.
Service code: AJ24: Bad Sector

Schijf gekloond naar een tweede F1, en de low-level format gedaan.
Na een extra scan geeft-ie geen fouten meer aan. Wat me opvalt is dat er daarna in de SMART gegevens géén reallocated sectors staan. Hoe heeft die tool die bad sectors dan verwijderd vraag ik me af?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik heb 5* Samsung F1 1TB 1AA01110 firmware op een ICH8R RAID 5 met af-en-toe wegvallende disks.

Kan Punica of iemand anders deze f1_patch13.zip met RAID fixes misschien weer beschikbaar maken? Desnoods via www.rapidshare.com?
Punica- schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:36:
Bij deze de firmware: http://81.171.99.111/f1_patch13.zip

Met de volgende opmerkingen :

!!!!!!!!! EIGEN RISICO !!!!!!!!!!!!!!!

As I know the update from firmware version 09 until 12 is very time consuming because it needs one complete write/ read test.

This firmware updates were done to cover some compatibility problems with RAID.

Firmware Version 12 covers more than 90% .

Firmware Version 13 (latest version) fixed additional special RAID compatibility issues.

I attached the patch file to update from firmware 12 to 13 (only if 12 is preinstalled). If you like you can update

Mogelijk krijg ik ook nog eerdere firmware updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Nu online

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op maandag 27 april 2009 @ 11:06:
Ook ik heb 5* Samsung F1 1TB 1AA01110 firmware op een ICH8R RAID 5 met af-en-toe wegvallende disks.

Kan Punica of iemand anders deze f1_patch13.zip met RAID fixes misschien weer beschikbaar maken? Desnoods via www.rapidshare.com?

[...]
Of je zet NCQ uit.

En hier de patch, heb em zelf nooit kunnen gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Kanarie op 27-04-2009 14:56 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks a 1000000!

Ik zal beide proberen...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2009 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApOE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-07 10:36
Ik heb een vraagje, ik ben van plan om een 1TB disk te kopen.
Mijn huidige 250GB schijf heeft kuren en deze wil ik vervangen.
Nu vraag ik mij af of het voor de prestaties uitmaakt als ik een partitie maak waar ik mijn OS op zet, en de overige ruimte gebruik voor opslag.
Of is het beter om een kleine hdd te gebruiken voor mijn OS, en de 1TB schijf gewoon te laten voor wat hij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 20:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Het beste is een OS op de snelste harde schijf te zetten.
De samsung F1 1TB is al aardig snel, dat is voor de meeste mensen voldoende. Als je nog meer snelheid wilt moet je Raptor 10.000RPM of dure SSD schijven nemen (voor database en veel kleine bestanden met lagere accesstimes).

Het beste is denk ik 2 Raptor in RAID 0 met een aparte FAT of FAT32 partitie met 32KB clusters voor de pagefile (swapfile).
Dan heb je de ultieme snelheid te pakken (ik weet niet of sommige SSD schijven tegenwoordig sneller zijn).

Op mijn laptop heb ik als eerste, dus vooraan de schijf, een FAT partitie met 32KB clusters van 1,05GB gemaakt en swapfile van 1GB. Dat had ik van te voren gemaakt voordat ik windows erop had geinstalleerd.
Op een 2e partitie staan OS en programma's
3e partitie is voor opslag voor films, muziek, school, etc

Met mijn oude Pentium III 500mhz pc had ik veel geexperimenteerd zodat windows XP erop kon draaien. Deze configuratie loopt bij alle computers waarop ik het heb toegepast zeer goed, alles reageert sneller en swapfile wordt niet gefragmenteerd. De tijdverlies om tussen partities te schakelen is denk ik verwaarloosbaar.

Belangrijkste vraag voordat je iets koopt: waarvoor wil je het gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door Archimond op 04-05-2009 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:51

DukeBox

loves wheat smoothies

Archimond schreef op maandag 04 mei 2009 @ 21:44:
Het beste is denk ik 2 Raptor in RAID 0 met een aparte FAT of FAT32 partitie met 32KB clusters voor de pagefile (swapfile).
Het beste is een goede hardware raid controller met bbu cache, caching maakt meer goed dan je disk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 15:42:
[...]

Snap het ook niet, heb hier een omgeving met 8000 machines maar toch is het nr 1 wat stuk gaat hier. Wel kom ik veel Hitachi schijven tegen, en de Baracuda serie van Seagate. Ook heeft WD een serie die niet helemaal lekker loopt.

Thuis heb ik altijd seagate gehad, nog nooit 1x uitval gehad. Maar ik zit er toch over na te denken om de F1 1TB te nemen.
Ik was altijd Seagate fan, de Barracuda IV serie was fantastisch. Sindsdien heb ik schijven uit de 7200.8, 7200.9 en 7200.10 serie gehad. Geen problemen mee, maar ik vind wel dat ze erg warm lopen. Superstil zijn ze ook niet. Ik heb een uitstapje naar WD gemaakt (750GB AAKS) en dat beviel ook wel, stiller dan de Seagate maar nog steeds heet. Ik heb er nu 2x Samsung Spinpoint F1 van 1TB bij en dat is een complete verademing, 30 graden zonder harddiskkoelers, lekker stil en de prestaties zijn prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coeluh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 17:24
Ik ben er van plan een te kopen, 1TB voor 74 euro :) Lijkt mij een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

PhilipsFan schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 00:39:
[...]Ik heb er nu 2x Samsung Spinpoint F1 van 1TB bij en dat is een complete verademing, 30 graden zonder harddiskkoelers, lekker stil en de prestaties zijn prima!
Waarom is temperatuur voor jou zo belangrijk als je daarbij betrouwbaarheid moet inleveren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
Cyb schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 19:19:
[...]

Waarom is temperatuur voor jou zo belangrijk als je daarbij betrouwbaarheid moet inleveren :?
Waar zegt hij dan dat hij betrouwbaarheid wil inleveren?

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

GAIAjohan schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:15:
[...]
Waar zegt hij dan dat hij betrouwbaarheid wil inleveren?
Nergens, maar het is wel een gevolg. Kan zijn dat hij niet op de hoogte is dat de F1 een brakke schijf is.
Maar meestal willen mensen een lage hd temperatuur om de betrouwbaarheid te verhogen, maar hij bereikt het tegenovergestelde door van WD over te gaan naar de F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 08:01
De F1 is allen brak in RAID configs volgens mij. In ieder geval zijn mijn F1's na een half jaar nog helemaal okay met temps tusen 26 en 28 graden :). Maargoed, ik heb nog nooit een kapotte HDD gehad sinds 1990. Oudste pc die hier nog draait is van 1992.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09
Cyb schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:49:
[...]

Nergens, maar het is wel een gevolg. Kan zijn dat hij niet op de hoogte is dat de F1 een brakke schijf is.
Maar meestal willen mensen een lage hd temperatuur om de betrouwbaarheid te verhogen, maar hij bereikt het tegenovergestelde door van WD over te gaan naar de F1.
hij kan ook andere redenen hebben om een lagere temperatuur te willen bereiken. daarnaast geeft google aan (in het onderzoek van hieronder) dat ook de temperatuur van disks (mits niet extreem hoog) niet van invloed is op de levensduur van de disks.

daarnaast, zijn er cijfers van dat de F1 minder betrouwbaar is dan andere schijven, of vallen er enkel meer uit doordat er meer van gekocht cq gebruikt worden? van maxtors wordt en werd ook vaak gedacht dat het brakke disks waren maar uit onderzoek dat Google daarnaar gedaan heeft blijkt dat dit verschil verwaarloosbaar klein is: http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf

er zal best verschil zitten tussen de ene en andere firmware en de ene disk zal beter zijn dan de andere, maar om nu meteen te zeggen dat alle F1 disks onbetrouwbaar zijn omdat een paar mensen melden dat ze problemen ermee hebben gaat me wat ver.

ik ben gestart (1 jaar geleden denk ik) met 3x1TB in Raid 5 op een dell perc 5/i. na een maand of 5 heb ik daar een 1TB disk aan toegevoegd en 2 maanden geleden nog 1, en ik heb nog nooit zo'n betrouwbare disk setup gehad als deze, en dat met 5 onbetrouwbare disks...

[ Voor 5% gewijzigd door LinuZZ op 08-05-2009 07:32 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Tja het is altijd een gok, maar toch hebben de afgelopen tijd vooral Samsung en Seagate schijven echt heeeel veel uitval/problemen.
Ik heb al een flinke tijd 2x Samsung F1 van 1 TB los aan een Sil3114 als backup schijven die weer een backup van elkaar zijn, maar dat heb ik echt gekocht met in het achterhoofd rekening houdend met eventuele uitval...
De S133/S166/T133/T166 en P120 of P80 series hebben toch wel eerlijk gezegd zo goed als geen problemen gehad in tegenstelling tot de F1 serie.
Als ik wat meer SATA poorten had dan had ik stiekem wel een 1 TB Hitachi gekocht als 3de schijf "voor het geval dat" sinds ik daar echt 0,0 over lees wat betreft problemen enz... :+

Ik hoor laatste tijd ook allerlei rare geluiden uit mijn kast komen maar welke HDD het is van de 8 ... ik wacht wel tot er een crashed dan weet ik het zeker + het is nu nog 4 doordat ik 4 Raptors door SSD heb vervangen :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
Ik heb al een paar jaar enkel samsung schijven draaien, 320GB, 400GB en heel wat 500GB schijven. Sinds een maand 5 F1 1TB schijven draaien in RAID5 op een intel ich10R controller. Geen enkel probleem tot nu toe met al de Samsung schijven. Ik zal geluk hebben zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Binnen het jaar hier nu ook bad sectors op een F1 1TB. Mijn bootschijf. Hij heeft altijd op 29 graden gedraaid. (staat een cooler op gericht) Het is gebeurd na zo'n zes uur intensief lezen. 'Ineens' zat er een bad sector op.

Meteen maar even switchen naar WD. Ik heb in mijn leven maar 2x eerder een schijf gehad die er binnen het jaar mee is gekapt. Benieuwd hoe lang mijn andere 2 Samsngs het uithouden! Spijt dat ik deze schijfjes heb gekocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
  • Laatst online: 19-03 11:03
Ik heb een vraagje aan mensen die al Samsung schijven in RAID-0 hebben draaien. Ik wil binnenkort 3 schijven in RAID-0 gaan zetten, maar zit nu te twijfelen over de 1TB of de 640GB.

Wat zouden jullie aanraden?

De 1TB is wel een stukje duurder dan de 640 GB, maar waar het bij mij om gaat is de snelheid die je kan halen als je er 3 in RAID-0 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Snoll3bulk schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:23:
Ik heb een vraagje aan mensen die al Samsung schijven in RAID-0 hebben draaien. Ik wil binnenkort 3 schijven in RAID-0 gaan zetten, maar zit nu te twijfelen over de 1TB of de 640GB.

Wat zouden jullie aanraden?

De 1TB is wel een stukje duurder dan de 640 GB, maar waar het bij mij om gaat is de snelheid die je kan halen als je er 3 in RAID-0 zet.
Heb zelf 2 van 1TB in RAID0. Heb niet eens getwijfeld tussen deze of de 640GB, maar als je budget het niet toelaat moet je gewoon voor de 640GB gaan. Echter zijn de 1TB's niet heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Dj-sannieboy schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:46:
[...]

Heb zelf 2 van 1TB in RAID0. Heb niet eens getwijfeld tussen deze of de 640GB, maar als je budget het niet toelaat moet je gewoon voor de 640GB gaan. Echter zijn de 1TB's niet heel duur.
Oke dan ga ik ook maar voor de 1TB. Heb jij last van fouten op de schijf?
Het gaat om deze 1TB, http://www.informatique.nl/116078? of deze http://www.informatique.nl/116107? Wat is het verschil eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
F1R is de Raid versie. Fijn prijsverschilletje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Snoll3bulk schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:24:
[...]

Oke dan ga ik ook maar voor de 1TB. Heb jij last van fouten op de schijf?
Het gaat om deze 1TB, http://www.informatique.nl/116078? of deze http://www.informatique.nl/116107? Wat is het verschil eigenlijk?
Wist niet eens dat er een raid edition was toen ik ze kocht. Maar heb nergens last van. (klopt even af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Heb nu de normale versie gekocht van 1TB (3x). Ga er proberen een RAID-0 opstelling van te maken.

3x 1TB in RAID-0

Eerst maar even met HD-Tune de schijven schijf voor schijf testen.

EDIT:

Heb nu de drie 1TB schijven in RAID-0 alleen HD-Tune snapt het niet helemaal.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/nb53r9.jpg

Wat doe ik verkeerd :? Zoiezo vind ik het vreemd dat HD-Tune maar 2199 GB ziet, de Matrix Storage Console ziet gewoon 2700 GB.

Met partitioneren krijg ik ook dit:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/1197yol.png

Die 746 GB kan ik niet gebruiken.....

[ Voor 70% gewijzigd door Snoll3bulk op 13-05-2009 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Iemand al een idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:44
Snoll3bulk schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 18:19:
Iemand al een idee wat het zou kunnen zijn?
Check deze link even: http://technet.microsoft....rary/cc773268(WS.10).aspx is een limiet van basic disk, je moet naar dynmaic disk.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
MoBi schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 18:37:
[...]

Check deze link even: http://technet.microsoft....rary/cc773268(WS.10).aspx is een limiet van basic disk, je moet naar dynmaic disk.
Bedankt!

[ Voor 43% gewijzigd door Snoll3bulk op 15-05-2009 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
hapSnap schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 10:38:
[...]

Ik heb de test nu gedraaid net na het booten vanaf een volledige shutdown. Volgens deze theorie zou de eerste run dus een normale uitslag moeten geven, echter, dit is het resultaat:
[afbeelding]

Ik zal vanmiddag de boel eens testen met wat andere progs, en op een ander OS.
Misschien beetje late reactie maar ik zit met hetzelfde probleem, hoe heb je dit opgelost?

EDIT:

Dit ziet er volgens mij beter uit: (3 x 1TB RAID-0) :*)

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/dx1b0z.png

[ Voor 10% gewijzigd door Snoll3bulk op 15-05-2009 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Kijk in HDTune in de configuratie,(moertje rechts bovenin), je moet de blocksize groter zetten dan 64KB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Gianni Rombios schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 18:08:
Kijk in HDTune in de configuratie,(moertje rechts bovenin), je moet de blocksize groter zetten dan 64KB.
Wat houd dat precies in die blocksize? Als ik die op 8MB zet krijg ik behoorlijk hoge scores.

285 MB/s (min)
332 MB/s (max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
http://en.wikipedia.org/wiki/Block_(data_storage)

Door caching kun je van die onmogelijk hoge scores krijgen (je meet dan eigenlijk gewoon je RAM geheugensnelheid). Als je een grotere block size kiest kan dat verholpen zijn. De score is dan natuurlijk niet meer vergelijkbaar. Sowieso is HDTune een niet al teveel zeggend (lees) testje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Gianni Rombios schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 20:40:
http://en.wikipedia.org/wiki/Block_(data_storage)

Door caching kun je van die onmogelijk hoge scores krijgen (je meet dan eigenlijk gewoon je RAM geheugensnelheid). Als je een grotere block size kiest kan dat verholpen zijn. De score is dan natuurlijk niet meer vergelijkbaar. Sowieso is HDTune een niet al teveel zeggend (lees) testje.
Oke, dan had ik nog een vraag. Stel je stelt de stripe size in op 64kb via de Intel Matrix (RAID-0), hoe moet je dan in Windows de partitie instellen, welke unit size moet je dan kiezen? ook 64kb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coeluh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-09 17:24
Heb hem nu erin iztten, geweldig ding, doet het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
Heb er een vierde 1TB bijgekocht van Samsung (HD103UJ)

RAID-0: (stripe size 64kb, partitie 1000GB, write back cache uit)
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2j1vkvm.jpg

RAID-0: (stripe size 64kb, partitie 1000GB, write back cache aan)
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/b54bgm.jpg

RAID-10: (stripe size 64kb, partitie 1800GB, write back cache uit)
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/of7wx2.jpg

Wat ik waarschijnlijk wil gaan doen is bijvoorbeeld een 1000GB partitie (64kb stripe size) voor Windows en Games in RAID-0 en dan de rest in RAID-5 voor belangrijke data. Is dat een slimme opstelling?

RAID-0 (1100GB) (64kb stripesize)
RAID-5 (2000GB) (64kb stripesize)

[ Voor 126% gewijzigd door Snoll3bulk op 17-05-2009 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Mjah, alles persoonlijk natuurlijk en afhankelijk waarvoor je hem gaat inzetten. :)

Een dikke database server zou je mogelijk in raid 0 willen draaien, toch vanwege de veiligheid kies je voor een raid 10. Voor thuis, vaak met veel data (muziek, films, spellen), is de hoeveelheid opslag vaak van groter belang. Evenals de veiligheid van je data. Je zou hier nu rustig RAID 5 kunnen kiezen mits je en snelle controller hiervoor hebt. Voor het OS kun je ook besluiten toch een RAID 0 aan te gaan leggen, eventueel gewoon op dezelfde schijvenset, of zelfs RAID 10.

Persoonlijk vind ik de performance van 1 zo'n disk al zo goed (tot een paar jaar terug moest ik 3 Maxtor schijven in raid 0 zetten om >100MB/s te bereiken, dat doet nu 1 disk!), dat ikzelf nu voor het OS een raid 1 heb van 2 disks (2x Maxtor 250 perpendicular). Alle data én games staan verder op mijn 4x F1 raid 5 set achter een Areca ARC1110 met bbu. Bevalt prima! _o_

edit: persoonlijk ben ik wel vrij kritisch waar ik wát op zet. Zo heb ik voor het pagefile een aparte kleine partitie zodat deze snippers data niet mijn andere belangrijkere partities fragmenteren. Idem voor de downloads.

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/GoT/disks_setup.png

[ Voor 13% gewijzigd door Alfa Novanta op 17-05-2009 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
ing._Buttje schreef op zondag 17 mei 2009 @ 10:54:

Persoonlijk vind ik de performance van 1 zo'n disk al zo goed (tot een paar jaar terug moest ik 3 Maxtor schijven in raid 0 zetten om >100MB/s te bereiken, dat doet nu 1 disk!), dat ikzelf nu voor het OS een raid 1 heb van 2 disks (2x Maxtor 250 perpendicular). Alle data én games staan verder op mijn 4x F1 raid 5 set achter een Areca ARC1110 met bbu. Bevalt prima! _o_

edit: persoonlijk ben ik wel vrij kritisch waar ik wát op zet. Zo heb ik voor het pagefile een aparte kleine partitie zodat deze snippers data niet mijn andere belangrijkere partities fragmenteren. Idem voor de downloads.

[afbeelding]
Ziet er goed uit. Ik heb nu bij mij de 4 TB schijven verdeelt over RAID-0 en een stuk RAID-5, werkt op zich goed alleen als er naar RAID-5 geschreven word gaat RAID-0 langzamer maar dat is natuurlijk logisch.

Nu was mijn vraag, hoe heb je de partitie voor de SWAP precies ingedeeld? Wat voor cluster size heb je gebruikt hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Gewoon standaard. Toevallig nu wel weer eens NTFS maar pak ook nog wel eens FAT32 omdat die wat minder overhead heeft.

De swap staat wel op de 2x Maxtor schijven overigens. En ook nog eens in mirror :D Zou ook prima in raid 0 kunnen. Misschien doe ik dat nog wel eens. Heb er niet zoveel aandacht aan besteed. 't Is namelijk zo, de OS schijf was eerst nog enkel, maar een paar weken terug heb ik daar een image van gemaakt en via de Marvel chipset uiteindelijk weer teruggeplaatst op 2 schijven in mirror. Daarna heb ik er feitelijk niets meer mee gedaan omdat ik allang blij was Windows iig weer redundant te hebben :P

hmm ... dat kan ik nog welleens ff gaan aanpassen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 17-05-2009 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoll3bulk
ing._Buttje schreef op zondag 17 mei 2009 @ 12:01:
Gewoon standaard. Toevallig nu wel weer eens NTFS maar pak ook nog wel eens FAT32 omdat die wat minder overhead heeft.

De swap staat wel op de 2x Maxtor schijven overigens. En ook nog eens in mirror :D Zou ook prima in raid 0 kunnen. Misschien doe ik dat nog wel eens. Heb er niet zoveel aandacht aan besteed. 't Is namelijk zo, de OS schijf was eerst nog enkel, maar een paar weken terug heb ik daar een image van gemaakt en via de Marvel chipset uiteindelijk weer teruggeplaatst op 2 schijven in mirror. Daarna heb ik er feitelijk niets meer mee gedaan omdat ik allang blij was Windows iig weer redundant te hebben :P

hmm ... dat kan ik nog welleens ff gaan aanpassen ;)
Ok heb nu SWAP ook maar apart gedaan op een 20GB partitie met een cluster size van 4KB. Nu heb ik RAID-5 met een stripesize van 64KB en cluster size op default laten staan. Had ik dit misschien beter anders kunnen doen??

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2unzs6u.jpg

C, D, G (RAID-0, 64kb stripesize)
E (RAID-5, 64kb stripesize)
F (Losse schijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Spinpoint 750GB HD753LJ die maar 8,5 maand oud is. Wordt als bootdisk gebruikt in een pc die middelvaak wordt gebruikt (staat wel eens een nachtje aan om te DL.......maar niet continue 24/7 achter elkaar).

Reallocated sector is best hoog zoals het screenshot weergeeft. De reservere sectoren zijn op en als ik een sector-scan doe, krijg ik 1 bad sector. Dit worden er natuurlijk meer.

Eigenlijk wil ik gezien de leeftijd van de schijf gelijk een nieuwe. Denken jullie dat dat gaat lukken (bij Alternate)? RMA gaat zoiezo met zo'n reallocated sector count en de ene bad sector die niet meer door een reserve sector vervangen kan worden wel lukken toch?
Afbeeldingslocatie: http://img31.imageshack.us/img31/9756/spinpoint750.jpg
edit:
Net even de winkel gebeld. Ik kan hem gelijk omruilen voor een nieuwe (zonder lange Samsung RMA-procedure). Dit vind ik toch wel netjes :)

[ Voor 9% gewijzigd door temp00 op 12-06-2009 11:35 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

temp00 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 03:13:
Net even de winkel gebeld. Ik kan hem gelijk omruilen voor een nieuwe (zonder lange Samsung RMA-procedure). Dit vind ik toch wel netjes :)
FYI : Maximaal 2 weken duurt het dat is toch best OK leek me zo :)

Heb 3 schijven opgestuurd uit de P120 en F1 serie en allemaal redelijk snel terug gehad !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Ik heb bij alternate 6 schijven tegelijk terug gestuurd omdat er 2 aan het flippen waren, eerst één en daarna nog één; ik heb het probleem voorgelegd en de schijven omgeruild voor wd greenpoints.
Dus ik zou gewoon contact met ze opnemen en zorgen dat je een toestemming per mail hebt voor dat je de schijven opstuurt, anders krijg je namelijk extra kosten als de RMA niks vind.

Bij azerty heb ik ook 4 (niet kapotte) schijven terug gestuurd en daar mocht ik ze ook ruilen voor wd greenpoints.

Ik had het helemaal gehad met die samsungs, ook verdween er af een toe een schijf uit de "deze computer", en rebooten stond die er dan weer. (bij verschillende schijven...), of de computer sloeg af en toe vast voor een paar seconden en dan tikten de hardeschijven een paar keer en dan ging de pc weer verder.
Nu met wd schijven nergens last van :)

[ Voor 38% gewijzigd door Lennart_1337 op 12-06-2009 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

2 weken is idd niet echt lang, maar ermm.......ik ga gewoon binnenkort naar de winkel (ik woon gelukkig vlakbij) en ruil hem gewoon daar om :). Volgens de medewerker die ik telefonisch heb gesproken krijg ik gelijk een nieuwe.

Ik moet nu alleen kijken hoe ik +600GB aan data, muziek, films enz. op m'n backup schijf van 320GB krijg 8)7

edit:
@hieronder:
Dat is ook geen verkeerde service misschien dat dat ik ook ga vragen.

[ Voor 12% gewijzigd door temp00 op 12-06-2009 12:54 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Ik zat met hetzelfde probleem.
Toen heb ik met alternate en azerty afgesproken om eerst hardeschijven te kopen (de wd schijven), de data over te zetten, en daarna de oude schijven op te sturen en die te laten verrekenen met de nieuwe schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 13:03

Trouble

Everything is awesome

Ik heb vanmiddag een Spinpoint F1 opgehaald, en geinstalleerd. Hij is op dit moment nog compleet leeg, heb er nog niks opgezet en alleen een quickformat mee gedaan zodat Vista (Premium Home edition) hem kan herkennen. Gewoon standaard NTFS, schijf werd daarna goed herkend en was in orde.

Maar toen ik een game opstartte (eerst Sims 3, later Warhammer Online) bleek dat de games niet meer soepel draaiden, het stotterde en haperde en was domweg onspeelbaar. HD van het stroom gehaald, opnieuwe opgestart en de games draaiden wél soepel.

Heb dit topic even een beetje teruggelezen (vanaf pagina 72 ofzo) en las ergens dat een quickformat niet altijd genoeg is om de schijf gebruiksklaar te maken, dus ik doe momenteel een full format. Ik ben van plan om Hutil ook nog te draaien, maar die vond ik pas nadat ik met formatteren was begonnen.

Mijn vraag is vrij simpel: Heeft íemand enig idee waarom ik door die nieuwe HD niet fasoenlijk kan gamen - en hoe kan ik het fiksen?

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

temp00 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 03:13:
Spinpoint 750GB HD753LJ die maar 8,5 maand oud is. Wordt als bootdisk gebruikt in een pc die middelvaak wordt gebruikt (staat wel eens een nachtje aan om te DL.......maar niet continue 24/7 achter elkaar).

Reallocated sector is best hoog zoals het screenshot weergeeft. De reservere sectoren zijn op en als ik een sector-scan doe, krijg ik 1 bad sector. Dit worden er natuurlijk meer.

Eigenlijk wil ik gezien de leeftijd van de schijf gelijk een nieuwe. Denken jullie dat dat gaat lukken (bij Alternate)? RMA gaat zoiezo met zo'n reallocated sector count en de ene bad sector die niet meer door een reserve sector vervangen kan worden wel lukken toch?
[afbeelding]
edit:
Ik heb 3 dezelfde disken, alles nog 0 reallocated sectors. Ze draaien best veel uren maar werken tot op heden perfect. Wat die andere gele is weet ik niet, ik heb dat hier ook bij sommige disken maar data is gewoon ook 0, denk niet dat het iets uitmaakt ;)
Vorige week heb ik er twee F1 1TBs bij gehaald, werken ook perfect tot nu toe :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 14:49
-Trouble- schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:22:

Mijn vraag is vrij simpel: Heeft íemand enig idee waarom ik door die nieuwe HD niet fasoenlijk kan gamen - en hoe kan ik het fiksen?
Geen idee, maar ik wil alleen doorgeven dat ik nog nooit een full format heb gedaan. Hoe lang duurt een full format trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trouble
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 13:03

Trouble

Everything is awesome

Anarchy 99 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:35:
[...]

Geen idee, maar ik wil alleen doorgeven dat ik nog nooit een full format heb gedaan. Hoe lang duurt een full format trouwens?
Geen idee :+ Ik heb niet gekeken hoe laat het was toen ik begon, maar het was voor m'n laatste post en ik zit nu op 20%.

Laatste update voor vannacht: Ik geloof dat ik het weer fatsoenlijk aan de praat heb gekregen, heb na de format de disk op fouten gecontroleerd en Vista vond niks. Toen nog even snel Sims 3 opgestart en dat draaide een stúk beter dan daarvoor :) Nu maar hopen dat dat niet stom geluk is en dat ik morgen met hetzelfde gezeik zit :z

[ Voor 31% gewijzigd door Trouble op 14-06-2009 03:33 ]

| 17 December 1991 | De Nerdette |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mind_
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

mind_

evil smile

Ik las in een product review op de site dat er RAID problemen zijn, heb dit hele topic niet doorgelezen maar ik neem aan dat dit nog steeds is? Welke schijf presteert wel goed in RAID (striped)

de review: productreview: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB review door Tromp.et

[ Voor 31% gewijzigd door mind_ op 08-07-2009 17:39 ]

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 14:49
Dezelfde versie maar dan met de 'R' erachter, dus de F1R.
De R van RAID dus ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Net even gereageerd in je die review. Persoonlijk dus niets dan lof wat betreft RAID mogelijkheden van deze schijven d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 08-07-2009 21:25 . Reden: my bad =) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mind_
  • Niet online

mind_

evil smile

Anarchy 99 schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:02:
Dezelfde versie maar dan met de 'R' erachter, dus de F1R.
De R van RAID dus ....
en waarin verschilt deze dan precies van de gewone versie?
ing._Buttje schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 19:49:
Net even gereageerd in je review. Persoonlijk dus niets dan lof wat betreft RAID mogelijkheden van deze schijven d:)b
voor de duidelijkheid: het is niet mijn review. De auteur is tromp.et

com·pu·ter (de ~ (m.), ~s) 1 elektronische informatieverwerkende machine die door een reeks gecodeerde instructies wordt bestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

my bad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tromp.et
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:48
Dus Tromp.et reageerd ook nog maar ffe:

Ik heb het in mijn review gezet omdat het gewoon na te lezen is hier, dat er best wat problemen met deze schijven in Raid zijn. Of in ieder geval waren, heb ook keurig doorverwezen naar dit topic. Dus dat is eigenlijk de enige reden dat ik het erin gezet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Er mag inderdaad wel naar verwezen worden :)

maar het is vrij zwart-wit .. of het draait goed, of je hebt er problemen mee. Bij mij draait het goed en met mij een aantal anderen hier in dit topique.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Laatst online: 26-08 14:55
Samsung introduceert medio Juli de F3 series. Dit is de directe opvolger van de F1 variant. Laten we hopen dat deze nieuwe serie beter presteerd dan de F1 serie dat doet en minder uitval heeft.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-08 09:13
mind_ schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 17:36:
Ik las in een product review op de site dat er RAID problemen zijn, heb dit hele topic niet doorgelezen maar ik neem aan dat dit nog steeds is? Welke schijf presteert wel goed in RAID (striped)

de review: productreview: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB review door Tromp.et
Ik heb er al ruim een jaar geen problemen mee, het type zit in een synology constant bezig te zijn (probleem met idle detectie en in hibernate gaan icm synology's firmware). Maar ik ben er zeer over te spreken. Ik ben dus 1 van de mensen die er geluk mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mind_
  • Niet online

mind_

evil smile

Tekn0z schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 14:03:
Samsung introduceert medio Juli de F3 series. Dit is de directe opvolger van de F1 variant. Laten we hopen dat deze nieuwe serie beter presteerd dan de F1 serie dat doet en minder uitval heeft.
Zie hem al bij sommige webwinkels staan, met onbekende levertijd.
Kon er verder weinig over ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Ik heb de samsung F1 1TB ,samsung F1 750GB en de Samsung F1 640GB gehad.

Met geen een problemen ondervonden. Vind het raar dat sommige mensen het toch lukt om keer op keer foute schijven te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agilo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-07 10:50
Ik sta op het punt deze harde schijf te kopen maar lees hier nu veel reacties van mensen die er allerlei problemen mee ondervinden in verschillende situaties en opstellingen.
Nu heb ik zelf een ASUS P5K moederbord en vraag ik me af of er slechte ervaringen zijn met deze harde schijf en dit moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk heb ik een asus p5b-delux en geen enkel probleem. Vind het de beste hdd die ik ooit gehad heb: Geen geluids issue's, snel, koel.
Pagina: 1 ... 19 ... 21 Laatste

Let op:
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.