Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
@BasNation
De nieuwe green power van Western Digital gezien ?
http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=576

Jammer enkel in 1, 1.5 en 2TB zo te zien.
Test 2TB green power http://hothardware.com/Ne...en-Monster-Drive-Preview/

Wanneer komt Samsung Met de F2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-03-2024

rjf

Vetpriester

disk error's spinpoint F1

Sinds juli 2008 heb ik 2 x 1TB samsung spinpoint F1 in mijn computer zitten.
Ik ben zeevarende en deze hardschijven hebben alles bij elkaar zo'n 3 maanden gedraaid, en drie maanden stil gestaan.

Ik kreeg tijdens het spelen(27/01/09) van GTA steeds blauwe schermen, met de melding
kernel_stack_inpage_error en kernel _data_inpage_error.

Het bleek dat er op de een van de spinpoints ecc error zaten.
Ik ben nu 3 dagen bezig geweest(formatteren/chkdsk) en het heeft het volgende op geleverd

Beschrijving:
Het bestandssysteem op D: wordt gecontroleerd...
Het type bestandssysteem is NTFS.
Volumenaam is NieuwVolume.
CHKDSK is bezig met het controleren van de bestandsgegevens (stap 4 van 5)...
De controle van bestandsgegevens is voltooid.
CHKDSK is bezig met het controleren van vrije ruimte (stap 5 van 5)...
De controle op vrije schijfruimte is voltooid.
Bezig met toevoegen van 89 beschadigde clusters aan het bestand met beschadigde clusters.
Bezig met het herstellen van fouten in de volumebitmap.
Het bestandssysteem is hersteld.

874362352 kB totale schijfruimte.
20 kB in 2 bestanden.
4 kB in 9 indexen.
6824 kB in beschadigde sectoren.
92688 kB wordt gebruikt door het systeem.
Het logboekbestand neemt 65536 kB in beslag.
874262816 kB beschikbaar op schijf

4096 bytes per cluster
218590588 clusters in totaal op schijf
218565704 clusters beschikbaar op schijf

Zou ik deze schijf nog gebruiken of vervangen?
Moet dit deel van het forum nog wel even doorlezen.

Ze gaan in de rma waar ik ze heb gehaald.

een goede week later heeft komplett.nl 2 samsung 1TB HD103Uj terug gestuurd
dit ging heel makkelijk door de door hun goed opgezette rma formulieren. :)

[ Voor 5% gewijzigd door rjf op 14-02-2009 14:22 . Reden: update rma ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 19:34
rjf schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 20:49:
disk error's spinpoint F1

Sinds juli 2008 heb ik 2 x 1TB samsung spinpoint F1 in mijn computer zitten.
Ik ben zeevarende en deze hardschijven hebben alles bij elkaar zo'n 3 maanden gedraaid, en drie maanden stil gestaan.

Ik kreeg tijdens het spelen(27/01/09) van GTA steeds blauwe schermen, met de melding
kernel_stack_inpage_error en kernel _data_inpage_error.

Het bleek dat er op de een van de spinpoints ecc error zaten.
Ik ben nu 3 dagen bezig geweest(formatteren/chkdsk) en het heeft het volgende op geleverd

Beschrijving:
Het bestandssysteem op D: wordt gecontroleerd...
Het type bestandssysteem is NTFS.
Volumenaam is NieuwVolume.
CHKDSK is bezig met het controleren van de bestandsgegevens (stap 4 van 5)...
De controle van bestandsgegevens is voltooid.
CHKDSK is bezig met het controleren van vrije ruimte (stap 5 van 5)...
De controle op vrije schijfruimte is voltooid.
Bezig met toevoegen van 89 beschadigde clusters aan het bestand met beschadigde clusters.
Bezig met het herstellen van fouten in de volumebitmap.
Het bestandssysteem is hersteld.

874362352 kB totale schijfruimte.
20 kB in 2 bestanden.
4 kB in 9 indexen.
6824 kB in beschadigde sectoren.
92688 kB wordt gebruikt door het systeem.
Het logboekbestand neemt 65536 kB in beslag.
874262816 kB beschikbaar op schijf

4096 bytes per cluster
218590588 clusters in totaal op schijf
218565704 clusters beschikbaar op schijf

Zou ik deze schijf nog gebruiken of vervangen?
Moet dit deel van het forum nog wel even doorlezen.
Ja direct vervangen want dat zijn echte foute meldingen hoor, had hier nog 2x 250GB Samsung Spinpoints van 2 jaar oud, en prezies dezelfde meldingen kreeg ik ook.
Het bleek in 1 van de schijven te zitten, en de ene ging kapot en nog geen week later de andere ook.
En ze hadden inderdaad ook Badsectors.
Voor mij geen samsung meer, heb nu 2 WD Caviar Blacks 1TB niet in raid maar gewoon en die bevallen prima (stil-koel-snel) wat wil je nog meer, mischien ga ik ze nog is in raid0 stripe doen.

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

is het do-able om de hier toch her en der voorbij gekomen firmware's op te nemen in de TS ?
En idem voor de benodigde firware tool?

Ik heb nu 2 nieuwe HD103UJ's met 1AA01113 terwijl mijn 'oude' versie 1AA01112 heeft. Ik zou dit toch graag gelijk willen trekken. De link elders in dit topic is dood helaas.

Heb nu 2 schijven in RAID 0 draaien en ben de data er op over aan het zetten zodat ik daarna de 3e er aan toe kan voegen voor RAID 5.

edit: migrating naar RAID 5 @ 3 disks

[ Voor 4% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-02-2009 17:41 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:35

n00bs

Het is weer Zomer!

Welke problemen verhelpt de nieuwe firmware?
Ik heb zojuist de welbekende 1TB gehaald als backup schijf die maar af en toe aangesloten wordt, maar het is wel de bedoeling dat die data de komende jaren benaderbaar is zonder bad sectors ;)

Ik vraag mij ook af of de mensen die deze schijf hebben de schijf niet blootgesteld hebben aan schokken, warmte, kioude, vochtigheid en instabiele PSU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
JME schreef op maandag 19 januari 2009 @ 15:49:
[...]

Ehm... :o Ik heb twee Caviar Blacks (WD6401AALS) gekregen als vervanging voor mijn defecte Spinpoints van 640 GB. Blijkt er toch ook eentje twee bad sectors van te hebben, dus ook die is DOA. Merk en type zeggen niet altijd alles...
Merk zegt wel wat, aangezien het aantal slechte disken bij western digital zeer klein is. Ieder merk heeft wel missers er tussen zitten helaas. Laat jij die nou net te pakken hebben. Samsung heeft nu alleen veels te veel missers er tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:01

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Helaas, mijn Samsung F1 die ik afgelopen jaar 22-5 heb gekocht is overleden. De bad sectors / ECC fouten poppen als paddestoelen uit de grond. Morgen maar eens een RMA aanvragen. De meldingen die ik her en der lees over soortgelijke problemen stemmen mij niet vrolijk.

Het gaat om ecc error tijdens de surface test; getest met de samsung tool. De schijf is echt defect. Het copieren van data van deze schijf naar andere schijven geen hangers.

[ Voor 24% gewijzigd door Bor op 02-02-2009 22:21 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Bor de Wollef schreef op maandag 02 februari 2009 @ 22:18:
Helaas, mijn Samsung F1 die ik afgelopen jaar 22-5 heb gekocht is overleden. De bad sectors / ECC fouten poppen als paddestoelen uit de grond. Morgen maar eens een RMA aanvragen. De meldingen die ik her en der lees over soortgelijke problemen stemmen mij niet vrolijk.

Het gaat om ecc error tijdens de surface test; getest met de samsung tool. De schijf is echt defect. Het copieren van data van deze schijf naar andere schijven geen hangers.
Heeft Samsung enkel deze DOS tooling 8)7
http://www.samsung.com/gl...rt/utilities/ES_Tool.html

Ik bedoel, ik heb al 9 jaar geen floppy drive meer in mijn PC en wil ook niet moeilijk gaan doen met CD's geemuleerd als floppy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:16
Moeilijk doen? Gewoon even de CD-iso downloaden, branden en er van booten... Lukt je alles bij elkaar binnen 3 minuten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:05

the mod man

iets van beeldmaker

Mischien neit helemaal de plek maar hier is waarschijnlijk de meeste kennis. Wij hadden een samsunf F1 1Tb in een synology gestopt, die heeft het een tijd goed gedaan. helaas kregen we problemen. In een ander topic zei iemand dat de Hd wss dood is en nu probeer ik de data te redden. Omdat die in een synology zat is het bestandssysteem ext3. Op het forum van synology zag een tooltje om data te recoveren van een als ext3 geformateerde schijf helaas wil dta niet goed lukken.

In bios wordt de Hd gezein als bad. Het progje ziet de schijf gewoon (ik denk gewoon omkdat de wel werkende net zo worden getoont)

Nu dacht ik wat kan er kapot zijn; de platters? leeskoppen? Of het 'moederbord' van de hd? (hoe????)
Heeft er iemand ervaring mee? of kan iemand de data voor mij terug halen? (platters overzetten zal moeilijk/onmogelijk zijn maar het 'mobo' kan wel (heb ik hier wel vaker gelezen)

Iemand enige tips kwa progjes of iemand die een poging wil wagen?

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sak3d
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-12-2023

Sak3d

Reise, Reise

HIER

[ Voor 93% gewijzigd door Sak3d op 22-09-2009 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

n00bs schreef op maandag 02 februari 2009 @ 22:54:
[...]

Heeft Samsung enkel deze DOS tooling 8)7
http://www.samsung.com/gl...rt/utilities/ES_Tool.html

Ik bedoel, ik heb al 9 jaar geen floppy drive meer in mijn PC en wil ook niet moeilijk gaan doen met CD's geemuleerd als floppy.
Ik heb Ultimate BootCD gebruikt, daar staan meerdere Samsung tools op. Altijd handig om achter de hand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Overigens begrijp ik dat de tooling van Samsung niet echt goed werkt en CRC's laat zien terwijl dit niet feitelijk zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:19

Wildfire

Joy to the world!

n00bs schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 10:49:
Overigens begrijp ik dat de tooling van Samsung niet echt goed werkt en CRC's laat zien terwijl dit niet feitelijk zo is.
Lekker handig dan :)

Ik moet mijn 1TB F1tje toch ook maar eens nakijken. Alhoewel ik begrijp dat de problemen zich voornamelijk in RAID-opstellingen voor te lijken doen, wil ik met mijn solo-F1tje geen risico's lopen.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

n00bs schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 10:49:
Mwah, in de gevallen waar ik errors op de schijf tegen kwam zaten deze er ook echt (bij mij en kennissen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Bor de Wollef schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 11:22:
[...]

Mwah, in de gevallen waar ik errors op de schijf tegen kwam zaten deze er ook echt (bij mij en kennissen)
Heb je dit ook met andere toolings getest? en zoja, welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

n00bs schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 12:44:
[...]

Heb je dit ook met andere toolings getest? en zoja, welke?
HDtune, die geeft netjes errors weer op de surface scan, windows idem. Schijf draait non raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 21:13

Roytoch

Nietes

Ik heb thuis sinds een maand of 3 een Samsung HD502IJ, en mijn broertje ook. 500 gig schijven dus. Bij bijvoorbeeld het afspelen van bestanden die op deze harde schijven staan, begint de schijf hard te zoemen, afwisselend hard en zacht, waarbij de computerkast heerlijk meeresoneert. Als ik een trap(je) tegen de kast gaf hield het weer op, dus ik heb de Hd uit de kast gehaald en hier een fantastische oplossing voor bedacht: hij ligt nu bovenop de CD-speler, staande op viltjes.

Helaas heeft de HD op zichzelf al genoeg geluidspotentie, dus deze oplossing werkt ook niet meer. Het typische is, dat begint de schijf te resoneren, alleen het aanraken van de plastic rand om de schijf, al voldoende is om het geluid weer te laten stoppen.

Nu is geluid op zich niet zo'n ramp, maar ik ben bang dat dit voorbode is van een kapotte harde schijf, en aangezien het lage geluidsniveau van de schijf een aankoopreden is voor velen kan ik me niet voorstellen dat het geluid normaal is.

Er zijn geen bad sectors, en de snelheid van testen is tussen de 60-90 mb per seconde, wat volgens mij ook normaal is. Iemand een idee of dit een oplosbaar probleem is?

EDIT: even beter gescand met hd-tune, heb 1 blokje van 190 mb damaged, maar dit zal toch het geluid niet veroorzaken?

@hieronder:
Nou, tis ook niet zo dat ik dwars door de kastheentrap, een tikje met vinger is dus al voldoende. Zou het misschien zijn dat er fysiek bewegende delen in onbalans zijn oid. Dan kan ik hem beter terugbrengen naar de winkel, maar is deze klacht voldoende om een omruiling te mogen eisen?

[ Voor 15% gewijzigd door Roytoch op 03-02-2009 14:34 ]

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08 18:10
roy.ahuis schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 14:00:

...begint de schijf hard te zoemen...

...als ik een trap(je) tegen de kast gaf hield het weer op...

...maar ik ben bang dat dit voorbode is van een kapotte harde schijf...
Ik denk dat trapjes geven tegen de kast inderdaad een voorbode is van een kapotte harde schijf >:)

[ Voor 5% gewijzigd door _starbuck_ op 03-02-2009 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Kan iemand mij hier aan firmware versie 1AA01113 helpen voor mijn HD103UJ ?

Net die ene schijf met versie 1AA01112 valt net uit mijn array.. ;(

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ik zie her en der firmwares over en weer gaan. Zijn deze niet gewoon direct bij Samsung te verkrijgen? Ik vind nergens een officiele download link namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

'k heb Samsung reeds een berichtje gestuurd..

edit:
Ondanks de 2 verschillende versies van de firmware heb ik het nu toch goed aan het draaien :)

Allereerst was er het 37 uur wachten tot de RAID 0 op 2 disks was gemigreerd naar RAID 5 op 3 schijven. (zie [RAID] Rebuild/migrating duurt dagen i.p.v. uren ..)
Waarom dat zolang duurde is misschien wel verklaarbaar, want het resultaat was als volgt ..

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/GoT/Areca/RAID5_64kb_voor.jpg

.. en op het volgende plaatje is precies te zien wanneer de 3e disk uit de array viel (en hij als het ware in RAID 0 verder ging)

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/GoT/Areca/RAID5_64kb_lowpriority.jpg

Maargoed, een rebuild verder de instellingen nog eens grondig nagelopen en dankzij _Arthur 's post met instellingen (_Arthur in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!") .. dit ook eens nauwkeurig overgenomen .. waarbij Disk Write Cache Mode van automatic naar enabled hét verschil maakte! (heeft wel een reboot nodig!)

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/GoT/Areca/Areca_DiskWriteCacheMode_Enabled.jpg

.. met het volgende resultaat :*)

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/GoT/Areca/RAID5_64kb_ATTO_DWCM_Enabled.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/GoT/Areca/RAID5_64kb_HDtach_DWCM_Enabled.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/GoT/Areca/RAID5_64kb_HDtune_DWCM_Enabled.jpg

Voor alle duidelijkheid, NCQ staat nu dus ook uit

Als de schijven nu een beetje betrouwbaar blijken komt er binnen zéér afzienbare tijd nog een 4e disk bij.

edit: besteld binnen :)

[ Voor 97% gewijzigd door Alfa Novanta op 19-02-2009 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Vandaag 3 1TB spinpoints binnen gekregen om in raid 5 te plaatsen. Heb eerst van de afzonderlijke schijven de snelheid getest met HD Tach (zonder een partitie aan te maken of te formatteren) en 1 van de schijven laat met de quick bench aan het begin een grote piek naar een lagere snelheid zien, terwijl de andere 2 schijven niet dergelijke grote dalen laten zien in de grafiek. De lange test van HD Tach komt dezelfde schijf helaas niet eens doorheen, ik krijg een foutmelding dat de test een error gegeven heeft of dat deze door de gebruiker gestopt is.

Ik vermoed dus een doa, ben nu de diagnosetool van samsung aan het draaien. (full scan duurt ook eeuwen... :/ ) Nu vraag ik me alleen af of dit ook opgevallen was wanneer ik gewoon gelijk de schijf in gebruik genomen had, heb een kennis van mij ook van zo'n schijf voorzien maar daar heb ik geen test op gedraaid met HD Tach. Toch binnenkort voor de zekerheid maar eens doen.

edit:
Helaas is de volgorde van de schijven in ESTool anders dan ik verwachtte, dus na 3 uur en 17 min testen tot de conclusie gekomen dat de verkeerde schijf getest is. Andere schijf geeft bij quick test al een ECC error, code AJ24: bad sector.

[ Voor 15% gewijzigd door Comp-Freak op 05-02-2009 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Nu online

_Arthur

blub

Mooi dat mijn info nog geholpen heeft. Ik had destijds hetzelfde 'probleem'. En je Background Task Priority staat op UltraLow (5%). Geen wonder dat hij er wat lang over deed :-)

(Of heb je dit toevallig net verandert voor het maken van de screenshot?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

jup, idd ;)

Neuh .. hij deed er zólang over :z dat ik álle tijd had om uit te vogelen dat die inderdaad op high 80% moest :P Denk omdat de Disk Write Cache Mode verkeerd stond hij er zolang over deed..

Deze week nr. 4 eens gaan bestellen bij Coolprices. Moet ook nog een andere geluidskaart hebben, PCI-e dus dat kan mooi in 1 keer.

[ Voor 114% gewijzigd door Alfa Novanta op 07-02-2009 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:58
Helaas, ik wou een review plaatsen over dat de schijven prima werken, maar ook hier een gevalletje degraded raid array (1+0) op een ICH10R Chipset. Ik denk dat ik de driver raid maar voor gezien ga houden (omdat mijn chipset in de gewraakte reeks Intel ICHx zit) en mij eens bezig ga houden met software raid. Per slot van rekening 'zien' de chipset en de schijven dan niet dat ze in een raid staan. Het is 'toevallig' dat het OS naar alle schijven gaat schrijven.
Het probleem trad op nadat mijn computer, na een crash, in een loop terechtkwam (pc aan gedaan -> logo gigabyte -> pc reboot en dat dan zoveel keer, totdat ik zelf maar eens in bios ben gedoken en er meteen weer uit ben gegaan). Waarschijnlijk is daar ergens iets fout gegaan.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Om toch even wat positiefs te posten, heb een nieuwe schijf gekregen en werkt nu allemaal prima. Ben benieuwd of ik op de lange termijn nog tegen problemen aan ga lopen.

3 stuks, raid 5 op ICH7R, 64kbyte blokgrootte.

Afbeeldingslocatie: http://whoei.net/crap/hddbench/thumbs/raid5_64k_long.jpg

Afbeeldingslocatie: http://whoei.net/crap/hddbench/thumbs/raid5_64k_hdtune.jpg

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik ben voor mijn nieuwe PC tje waarin stilte een belangrijk onderdeel is op zoek naar een nieuwe harde schijf en ben aan het twijfelen tussen de Samsung Spinpoint F1 640GB (16mb cache) en de Seagate Barracuda 7200.11 640GB (32 mb cache).

Ik lees veel positieve reacties over het geluid en de snelheid van de spinpoint, maar ten eerste in hoeverre is dit echt hoorbaar en ten tweede: is deze schijf met 16mb cache niet een stuk langzamer dan de 32mb barracuda?

Ook ben ik een beetje huiverig over het grote aantal maandagochtendmodellen van de spinpoint waarover je leest. Kortom: voor welke schijf kan ik het best gaan :)

youtube.com/@hisrep

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Tja dat past niet erg in dit F1 topic. Maar ik zou zonder meer voor de Seagate 7200.12 500GB singleplatter gaan.

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 15:24
bij deze dan mijn hd tune resultaten:

is dit beetje netjes voor 2x 1 TB F1 discen in raid 0 op een onboard intel raid?

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2a7tphi.jpg

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Wat denk je zelf?

Een 1TB Spinpoint T1 doet 110 MB/s max en 55MB/s min.

2x 110MB/s max == 220MB/s
2x 55 MB/s min == 110 MB/s

oftewel, precies wat je ervan mag verwachten. :)

• Bor

Bor

Great... Mijn 2e Spinpoint F1 1GB is ook naar zijn grootje. Hetzelfde probleem terwijl de schijf goed is gemonteerd (dus geen schokken), niet te warm is geworden door goede cooling en gemiddeld is gebruikt (in power on tijd als in lees en schrijfacties). Ik begin echt te twijfelen aan de kwaliteit van deze schijven. Eens kijken of ik deze toch kan omruilen voor een betrouwbaarder merk.

• Rob1106
  • Laatst online: 22-04-2024
Bor de Wollef schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 22:58:
Great... Mijn 2e Spinpoint F1 1GB is ook naar zijn grootje. Hetzelfde probleem terwijl de schijf goed is gemonteerd (dus geen schokken), niet te warm is geworden door goede cooling en gemiddeld is gebruikt (in power on tijd als in lees en schrijfacties). Ik begin echt te twijfelen aan de kwaliteit van deze schijven. Eens kijken of ik deze toch kan omruilen voor een betrouwbaarder merk.
Same here, 1 van mijn 2 1TB schijven heeft een aardige zooi bad sectors... Vandeweek maar ff RMA :S.

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

• Bor

Bor

Rob1106 schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 23:00:
[...]

Same here, 1 van mijn 2 1TB schijven heeft een aardige zooi bad sectors... Vandeweek maar ff RMA :S.
De eerste die kapot ging bij mij (slechts enkele dagen terug) is inmiddels omgewisseld voor een Caviar Black 1 GB 32 MB cache. Iets langzamer, iets meer geluid maar waarschijnlijk wel betrouwbaarder (en uiteindelijk is dat nog steeds het belangrijkst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Bor de Wollef schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 23:03:
[...]

De eerste die kapot ging bij mij (slechts enkele dagen terug) is inmiddels omgewisseld voor een Caviar Black 1 GB 32 MB cache. Iets langzamer, iets meer geluid maar waarschijnlijk wel betrouwbaarder (en uiteindelijk is dat nog steeds het belangrijkst).
:w @ Bor de Wollef .. those were the days >:)

Misschien is dit wat?
Maxtor DiamondMax 22 STM31000340AS, 1TB
pricewatch: Maxtor DiamondMax 22 STM31000340AS, 1TB

Wellicht had ik er ook voor gekozen alstie tenminste eerder uit was geweest..

Anyway, ik draai al een poosje zonder problemen met 3 disks en heb vandaag mijn 4e Spinpoint F1 1TB binnengekregen en de set is nu aan het migreren/expanden van 3 naar 4 disks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 16:43

DaOverclocker

Overclocker for life...

Even ter aanvulling op kapotte F1 schijven, Ik heb er 2 gesloopt door mijn power sata stekker erin te drukken/eruit te halen terwijl het systeem aan het draaien was. 2x met mijn stomme kop achter elkaar binnen 1 uur, toen kreeg ik door dat deze schijven daar niet zo goed tegen kunnen. Beide schijven bleven tikken en waren dus onbereikbaar. Andere schijven in mijn systeem konden daar wel altijd tegen, dus kijk uit!

btw, heb ik al 2 schijven van de RMA terug gehad, en ik heb er nu 3 draaien voor een tijdje (paar maanden) en die doen het alle drie prima!

[ Voor 14% gewijzigd door DaOverclocker op 20-02-2009 08:57 ]

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
ik heb nu al 5 maanden mijn raid 0 met mijn F1 disken en nergens problemen mee :)

toch nog ergens een positief geluid van de disken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Same here, maar ik vind het zo eng om dat te zeggen. Want dan gaat het gegarandeerd vanavond mis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral_R2D2
  • Laatst online: 13-09 11:30
woekele schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 10:36:
Same here, maar ik vind het zo eng om dat te zeggen. Want dan gaat het gegarandeerd vanavond mis :P
same here as well :X
4 x 1 tb in RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Bij mij begint het helaas nu wel zon beetje mis te lopen :'(
Mn HD753LJ heeft bijna een jaar probleemloos als opslagschijf aan een niet-SMART-ondersteundende controller gewerkt, en enkele maanden daarna nog aan een andere controller. Nu heb ik er sinds drie weken Windows Vista en Windows 7 (toen ik 7 erop zette gaf Vista blijkbaar al wel problemen aan het logboek te zien alleen merkte ik daar niets van) op staan, en begint dat ding steeds moeilijker te doen: verspreid over de partitie van Windows Vista zijn er bad blocks met als gevolg een instabiel systeem. Geen idee of het iets te maken heeft met mn nieuwe HD103UJ, die twee wilden al niet samen aan dezelfde controller :? Maarja, ik heb maar contact opgenomen met de winkel en ik ben benieuwd wat eruit komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

ing._Buttje schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 00:34:
[...]

:w @ Bor de Wollef .. those were the days >:)
Hij land hier nog even niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Geefnie .. Ogame? Section5? :)
opfrissertje

On-topic: mijn raidset is gisteren succesvol uitbereid van 3 naar 4 disken en heb er i.p.v. 1 hele grote volume van 3 TB toch maar voor gekozen er 2 TB, 500 GB en 2x 250 GB van te maken. Iets handelbaarder voor wat ik ermee wil gaan doen.

De resultaten ..
Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/GoT/Areca/ATTO_F.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/GoT/Areca/HDtach_F.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/GoT/Areca/HDtune_Vol0_F.jpg

Je kunt wel zien dat de array aan het begin sneller is dan verderop... dus ik heb voor de andere volumes ook even HD Tune gedraait ... en als je die dan achterelkaar zet, heb je het complete beeld van de performance van 4x F1 RAID 5 oftewel 3 TB :)

Afbeeldingslocatie: http://www.alfa90register.nl/overig/GoT/Areca/HDtune_4TB.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 21-02-2009 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
waarom gebruikt hij zoveel cpu % ? ik heb nog geen eens 5% bij hdtune...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik was ook MP3 aan het afspelen en misschien draaide er nog iets. 't Is volgens mij niet alleen de load van de schijfacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Ik heb een Spinpoint 1TB HD103UJ.. en redelijk vaak problemen mee. Hij draait super, dat wel.. lekker stil enzo
Maar ik krijg nu alweer Illegal Partition Table meldingen

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/2lctf0z.jpg

Kreeg ik ook toen ik de pc ge-assembleerd thuis kreeg (van Coolprices).. Toen heb ik alle partities eraf gegooid, lowlevel enzo gedaan.. dat loste toen het probleem op

Ik krijg nu veel fouten die CHKDSK vind.. hij fixt ze altijd maar vind daarna met de volgende scanbeurt weer nieuwe fouten. :?

Hij mekkert vaak over:
"Het eerste cluster is ongeldig"
of
"...is kruislings gekoppeld aan cluster"
of
"de grootte van vermelding .. is ongeldig"..
enz..

Het zijn altijd bestandjes van programmas die ik vaak gebruik.. Firefox, Picasa en de firewall.. meestal temp-achtige bestandjes.. hij lijkt me dat iets met de cache niet helemaal in orde is..

Met de ESTOOL krijg ik AJ24 fouten.. maar dat programma moet ik niet al te serieus nemen, gezien de reakties hierboven

Ik heb weinig zin om alles weer eraf te gooien.. wellicht dat een nieuwe firmware helpt? :?
Ik heb het nog niet kunnen vinden op de download-pagina van mijn HD.
Kan iemand anders mij in de goede richting sturen?

spek pc, spek hifi, last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:53
Vraag me af of die HDD nog wel helemaal zuiver is.
Is misschien een stomme vergelijking maar heb hier een laptop HDD vervangen omdat die ook partitieproblemen had en beschadigde bestanden (plotseling) kreeg en alles was wel te herstellen maar het ging uiteindelijk wel sloom. De hdd was gewoon beschadigd. Er zit een andere nu in en dit gaat vele malen sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

YoG schreef op zondag 22 februari 2009 @ 15:13:
Ik heb een Spinpoint 1TB HD103UJ.. en redelijk vaak problemen mee. Hij draait super, dat wel.. lekker stil enzo

Met de ESTOOL krijg ik AJ24 fouten.. maar dat programma moet ik niet al te serieus nemen, gezien de reakties hierboven
Waarom zou je ESTOOLS, Samsungs eigen low level check tool niet serieus nemen? Wanneer het fouten geeft heb je in ieder geval iets wat volgens Samsung niet normaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Bor de Wollef schreef op zondag 22 februari 2009 @ 17:15:
[...]

Waarom zou je ESTOOLS, Samsungs eigen low level check tool niet serieus nemen? Wanneer het fouten geeft heb je in ieder geval iets wat volgens Samsung niet normaal is.
Hij mekkert over bad sectors.. die zitten er volgens Windows Scandisk/Chkdsk, HDtune en Partition Table Doctor niet op.. En zoals ik al schreef: gezien de reakties van anderen hier in dit forum..
Hij herkent mn schijf ook niet goed.. ik kan bepaalde features niet gebruiken in EStools.. een andere LBA mode instellen lukt niet eens

Ik ben al wat verder met troubleshooten.. CHKDSK vind alleen problemen op mn C: partitie.. das vreemd .. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Het punt is dat je een ESTOOLS scan moet draaien wil je een Samsung disk voor RMA kunnen aanbieden bij de meeste bedrijven. Vreemd dat hij bad sectors ziet (hoe geeft de tool dit aan (met welke code)) die er niet zijn. Bij mij klopt alles. Wel is het met bv HD tune vaak nodig om de quick scan uit te zetten. Die quick scan is ERG onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Dan zullen ze het druk krijg bij Samsung...

Ik krijg AJ24 als foutmelding

De Quick Scan heb ik zeker niet aangehad.. ik gebruik liever CHKDSK daarvoor.. (is toch in principe hetzelfde? maar dan betrouwbaar)

Ik blijf het vreemd vinden dat CHKDSK alleen fouten vind op de C: partitie..

[ Voor 15% gewijzigd door YoG op 22-02-2009 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaOverclocker schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 08:55:
Even ter aanvulling op kapotte F1 schijven, Ik heb er 2 gesloopt door mijn power sata stekker erin te drukken/eruit te halen terwijl het systeem aan het draaien was. 2x met mijn stomme kop achter elkaar binnen 1 uur, toen kreeg ik door dat deze schijven daar niet zo goed tegen kunnen. Beide schijven bleven tikken en waren dus onbereikbaar. Andere schijven in mijn systeem konden daar wel altijd tegen, dus kijk uit!
Ik heb heel vaak dat als ik windows afsluit , dat de pc blijft hangen daarin en dus niet afsluit. Ik gooi dan
altijd de stroom eraf , wat moet je anders ?
Gelukkig gaat het om een oude pc en mag die van mij gerust naar de kl*te >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Bij mijn eerste bestelling van 8 x de F1 750 Gb zijn er ook binnen 3 weken 3 schijven kapot gegaan, reageerden steeds niet bij booten, wat mijn raidkaart niet zo leuk vond.

Heb de hele bende terug gestuurd en bij een andere shop besteld, sindsdien draai ik al 11 maanden zonder ook maar 1 probleem

8 x Samsung F1 750GB
op Highpoint 3520 met bbu (writeback)
in Raid 5

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jaffien/Files/New/atto256samsungraid5.jpg

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinussje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik lees hier veel over kapotte schijven etc.
Beter een ander merk kiezen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin
  • Laatst online: 11-09 19:43
@Tinussje: Mensen posten hier over het algemeen niet als de schijven goed functioneren, dus het geeft een vertekend beeld. Vergeet niet dat de F1-serie razend populair is, dus procentueel kunnen de problemen reuze meevallen terwijl er een groot aantal mensen kunnen zijn met problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tinussje schreef op maandag 23 februari 2009 @ 23:00:
De uitval zal vast iets hoger zijn dan gemiddeld, laten we zeggen 5%.

Dan mag jij voor jezelf inschatten of je dit "risico" wil nemen. Bedenk je een paar dingen:

1) Als schijf kapot gaat gaat het meestal snel. Als je je oude schijf even (een week of een maand) bewaart met de oorspronkelijke data minimaliseer je het risico.

2) Veel mensen experimenteren hier met de schijf (lees het tiopic maar eens door, steeds veranderen, met power schakelen, tussen andere (warme) schijven), als jij hje schijf gewoon eenmalig inbouwt in een koele kast is het risico veel lager.

3) Veel mensen in dit topic maken een probleem van de B8 "error", dat vertekent ook. Die errro is geen enkel probleem (en wellicht niet eens Samsungs fout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Tinussje schreef op maandag 23 februari 2009 @ 23:00:
Statistieken van Newegg.com:

Laten we uitgaan dat iedereen die gevote heeft met 3 sterren (eggs) of minder, een DOA (dead on arrival) of defect na enige heeft gehad.

-Samsung F1, 1TB: (60+23+19)/289= 35% uitval
-WD Caviar Black 1TB: (21+15+23)/388= 15% uitval
-WD Caviar Green 1TB: (14+2+5)/112= 21% uitval

Conclusie:
Uitval van Samsung is 2,33 maal hoger dan WD Caviar Black, en 1,67 maal hoger dan de WD Caviar Green.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar de uitval van schijven is toch echt lager hoor. In Amerika worden statistieken bijgehouden van het % uitval van consumentenprodukten. Wat ik me kan herinneren is dat WD ooit een serie had die veel uitval vertoonde en dat was toen 4%. Daar stond een artikel over op de FP ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:10

JME

zeg maar Jamie

Statistiek op z'n JBF :+
Mensen die hun mening op internet ventileren, doen dat vooral als ze iets te klagen hebben. Producten waar er veel van worden verkocht, zullen in absolute zin meer uitval kennen dan producten die niet zo hard lopen. Gevolg is dat er over die producten relatief veel geklaagd zal worden. De percentages die Cyb hierboven heeft berekend, zeggen mij daarom helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

JME schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 10:40:
Statistiek op z'n JBF :+
Producten waar er veel van worden verkocht, zullen in absolute zin meer uitval kennen dan producten die niet zo hard lopen. Gevolg is dat er over die producten relatief veel geklaagd zal worden. De percentages die Cyb hierboven heeft berekend, zeggen mij daarom helemaal niets.
Weet jij uberhaupt wel wat het woord percentage inhoud? Percentage is geen hoeveelheid maar een verhouding. Als een product meer wordt verkocht, dan zal er inderdaad meer over geklaagt worden uitgaande van een constant uitval ratio. Daarom ga ik niet uit van hoeveelheden, maar van verhoudingen.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 10:29:
Maar de uitval van schijven is toch echt lager hoor. In Amerika worden statistieken bijgehouden van het % uitval van consumentenprodukten. Wat ik me kan herinneren is dat WD ooit een serie had die veel uitval vertoonde en dat was toen 4%. Daar stond een artikel over op de FP ofzo.
Uiteraard zijn de percentages geen werkelijke uitval percentages, dat lijkt me logisch. Het zijn gerapporteerde gebruiker percentages, en die liggen altijd hoger dan de werkelijke percentages.

Waar het om gaat zijn niet om de percentages opzich, maar om de verhouding tussen de percentages. En die zeggen wel degelijk wat.

Conclusie:
Uitval van Samsung is 2,33 maal hoger dan WD Caviar Black, en 1,67 maal hoger dan de WD Caviar Green.

[ Voor 61% gewijzigd door Cyb op 24-02-2009 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ewivis schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 13:57:
bij deze dan mijn hd tune resultaten:

is dit beetje netjes voor 2x 1 TB F1 discen in raid 0 op een onboard intel raid?

[afbeelding]
Zie hier mijn score van 2x 1TB F1 RAID0 op een onboard nforce 4 bord.

Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/szijlmans/fotos/raid.png

Aardige scores dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Redelijk veel problemen dus nog met de spinpoint lees ik zo.

Ik heb er ook twee gekocht in oktober '08 en heb er al één kunnen vervangen, gewoon ineens out of te blue kwam vista met de melding dat mijn schijf niet meer consistent was en of ik het backup proces nu in werking wilde stellen.

Inmiddels een nieuwe schijf gekregen en beide schijven zitten nu ongeveer voor de helft vol (500gb gevuld) en wat ik toch merk is dat ik nog steeds redelijk vaak tikken hoor bij het raadplegen van de schijf. Ook als ik mijn data schijf (wat een fysieke schijf opzich is) raadpleeg duurt het ongeveer +/- 10 seconden voordat hij toegankelijk is (dit is de nieuwste schijf, oud exemplaar is vervangen bij RMA).

Ook heb ik al meerdere malen meegemaakt dat de schijven niet performen en als ik ze dan op een andere sata poort steek, kunnen ze er weer even tegenaan. (mobo is p5q pro i.c.m. e8400 en 2 * 2gb)

Erg vreemd en een slechte zaak van Samsung, voorheen had ik Western Digital en daar was het met de CaviarSE's ook al niet veel beter

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

loewie-643- schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:49:
Redelijk veel problemen dus nog met de spinpoint lees ik zo.

Erg vreemd en een slechte zaak van Samsung, voorheen had ik Western Digital en daar was het met de CaviarSE's ook al niet veel beter
Mijn vader heeft z'n Velecio Raptor net RMA gestuurd, deze werd gewoon af en toe helemaal niet meer herkent door de controller. Vanalles geprobeerd, andere sata poorten, kabels, voeding.

Een van mijn Seagate Baracuda's heeft het dit jaar ook begeven na 5 jaar trouw zijn werk te hebben gedaan.

Nu heb ik sinds 3 maanden 2 F1's in raid 0 staan. Hier gelukkig nog geen problemen ondervonden. :D *klopt even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:10

JME

zeg maar Jamie

Cyb schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:41:
Weet jij uberhaupt wel wat het woord percentage inhoud? Percentage is geen hoeveelheid maar een verhouding. Als een product meer wordt verkocht, dan zal er inderdaad meer over geklaagt worden uitgaande van een constant uitval ratio. Daarom ga ik niet uit van hoeveelheden, maar van verhoudingen.
Ik weet heel goed wat het woord percentage inhoudt. En ik weet bovendien hoe ik mijn werkwoorden moet vervoegen :+
Jij komt tot de conclusie dat de Spinpoint kampt met een uitvalpercentage van 35%. Pardon? En je aanname dat iemand die 3 sterren of minder geeft dat doet vanwege uitvalproblemen, is ook niet meer dan dat: een aanname. Jouw vergelijking heeft niets te maken met de schijven an sich, maar alles met de mensen die een review op Newegg achterlaten. Dat is iets anders.

Als een schijf veel wordt verkocht, zullen meer mensen een defect exemplaar hebben. Omdat mensen met een defect exemplaar vaker hun mening op internet ventileren dan tevreden klanten, zal de stemming bij veel verkochte schijven lager zijn dan je op basis van een representatieve steekproef zou verwachten. Dat is wat ik poogde duidelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Vandaag bij een kennis weer een Spinpoint uitgeschroeft uit voorzorg. De schijf begon enkele dagen geleden met redelijk hard tikken. Eerst de data overgezet naar een andere schijf natuurlijk. Binnenkort zullen we de schijf eens testen met de Samsung tools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

JME schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 17:20:
[...]
Jij komt tot de conclusie dat de Spinpoint kampt met een uitvalpercentage van 35%.
Nee, dat is mijn conclusie niet. Mijn conclusie is:
Conclusie: Uitval van Samsung is 2,33 maal hoger dan WD Caviar Black, en 1,67 maal hoger dan de WD Caviar Green.
------
En je aanname dat iemand die 3 sterren of minder geeft dat doet vanwege uitvalproblemen, is ook niet meer dan dat: een aanname.
Die aanname komt redelijk overeen met de werkelijkheid van de reacties: mensen die 3 sterren of minder hebben meestal een DAO of defect na enige tijd. Ik had ook uit kunnen gaan van 1 of 2 sterren, dan nog zal Samsung in verhouding beduidend meer uitval hebben.
Als een schijf veel wordt verkocht, zullen meer mensen een defect exemplaar hebben.
eens
Omdat mensen met een defect exemplaar vaker hun mening op internet ventileren dan tevreden klanten
eens
, dan zal de stemming bij veel verkochte schijven lager zijn dan je op basis van een representatieve steekproef zou verwachten.
eens. Mensen die negatieve ervaringen hebben, zullen eerder geneigd zijn hun mening te uiten. Dit zal bij elke HD het geval zijn, onafhankelijk van hoe goed de schijf is.
Het kijken naar het aantal negatieve ervaringen opzich doe ik daarom dan ook niet. Ik kijk naar de verhouding tussen negatief t.o.v. totaal van 1 enkele schijf.

Stel 9000 van de 10000 beoordelingen van een schijf zijn negatief. Bij een andere schijf is het 100 van de 1000, dan kan je de conclusie trekken dat de eerste schijf duidelijk minder betrouwbaar is dan de tweede. Dit is precies wat ik heb gedaan, en dat zegt wel degelijk wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Als we toch bezig zijn met leuke statistieken, bij mij is de situatie als volgt:
100% van de Toshiba schijven is kapot gegaan
33% van de Samsung schijven is kapot gegaan
20% van de Maxtor schijven is kapot gegaan
17% van alle schijven zijn kapot gegaan.
Hier zijn Samsung schijven dus 2 keer vaker dan gemiddeld kapot gegaan. Komt nog aardig overeen met jouw schatting zelfs :+
Alleen het echte gemiddelde ligt echt wel anders, ik ga er maar van uit dat de meeste mensen geen Quantums meer hebben draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Toch is het niet ondenkbaar dat Samsung schijven 2x vaker kapot gaan dan een ander merk. Het jammere is dat je de enige betrouwbare gegevens alleen van Samsung zult kunnen krijgen en die zijn er vast niet zo happig op om dit soort cijfers openbaar te maken tenzij het gemiddelde VER beneden dat van de concurrentie ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Het is een onprettig gevoel dat al je data op een medium staat waarvan je weet dat anderen er veel problemen mee hebben. Ik heb al aardig wat schijven versleten maar heb nog nooit zoveel klachten gelezen als bij de Spinpoint.. hij is heerlijk snel, dat moet gezegd worden..
Die van mij leeft nog, zij het met de nodige kuren..
Ik maak vaak genoeg een backup (op een externe Maxtor) maar het idee dat je gevoelige data aanvankelijk op een 'onstabiel' medium komt is niet prettig

wat kinderachtig om elkaars spelling te gaan corrigeren
:/

Linkje naar vergelijkingstest op Storagereview
Die WD mag er ook wezen... :) zelfde specs en is nog wat sneller ook, en ongeveer in dezelfde prijsrange. Wel een DB lawaaiiger.. maar daar zou ik mee kunnen leven.
Ook een paar tientjes duurder.. maar nog altijd flink budget

nieuwsbericht op t.net

[ Voor 38% gewijzigd door YoG op 24-02-2009 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

YoG schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 19:02:

Linkje naar vergelijkingstest op Storagereview
Die WD mag er ook wezen... :) zelfde specs en is nog wat sneller ook, en ongeveer in dezelfde prijsrange. Wel een DB lawaaiiger.. maar daar zou ik mee kunnen leven.
Ook een paar tientjes duurder.. maar nog altijd flink budget

nieuwsbericht op t.net
offtopic:
Die Black Caviar is inmiddels bij mij de trotse vervanger van mijn eerste Spinpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

Bor de Wollef schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 20:16:
[...]
offtopic:
Die Black Caviar is inmiddels bij mij de trotse vervanger van mijn eerste Spinpoint.
Feli.. Mag dan offtopic zijn.. ben heel benieuwd hoe deze schijf je gaat bevallen op de korte en lange duur

Bestaat er eigenlijk een programma die controller op de HD kan testen op fouten?
Ik heb hoogstwaarschijnlijk geen bad sectors op de fysieke schijf.. de SATA kabel heb ik laten vervangen door een nieuwe en nog steeds krijg ik foutmeldingen. Dan is de controller in feite de laatst mogelijke oorzaak, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Met een SpinPoint is dat een best goed mogelijke oorzaak. Mn schijfje à 750GB van hierboven wilde niet babbelen met de controller waar die in eerste instantie aan moest. Op een volgende controller had ik geen problemen, maar op de huidige is dat ding de alleenheerser: hij maakt ruzie met alle andere aangesloten apparaten (waaronder ook een 1TB SpinPoint, die nu aan een reservecontroller zit). Alle combinaties zonder deze lastige schijf werken echter wel...
In een andere computer met een 500GB Spinpoint liep t ook niet lekker aan 1 van de controllers, viel namelijk zo af en toe weg. Nu er een Maxtor aan die controller zit werkt het echter weer prima, en de Samsung werkt aan de andere controller wel lekker.
Nogal eigenwijze schijfjes zo af en toe dus :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 00:19:
Hier wat artikeltjes over de betrouwbaarheid van HDD's in het algemeen:
[...]
http://www.tgdaily.com/content/view/41265/135/
[...]
Hehe, in die TG Daily post wordt ook gebruik van de user data van Newegg, om een probleem bij Seagate aan te tonen.

-Samsung F1, 1TB: (60+23+19)/289= 35% maxuitval
-WD Caviar Black 1TB: (21+15+23)/388= 15% maxuitval
-WD Caviar Green 1TB: (14+2+5)/112= 21% maxuitval
-Seagate 7200.11= 44% maxuitval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Cyb schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 01:36:
[...]

Hehe, in die TG Daily post wordt ook gebruik van de user data van Newegg, om een probleem bij Seagate aan te tonen.

-Samsung F1, 1TB: (60+23+19)/289= 35% maxuitval
-WD Caviar Black 1TB: (21+15+23)/388= 15% maxuitval
-WD Caviar Green 1TB: (14+2+5)/112= 21% maxuitval
-Seagate 7200.11= 44% maxuitval
Apart dat het zuinige model (green) meer uitval heeft dan het performance model (black). Ik zou dat net andersom verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is met 20 gevallen nog niet echt statistisch verantwoord lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb ook een DOA Spinpoint F1. Ik move'te met mijn (inmiddels door mijzelf benoemd tot) domme kop mijn projectmap van 400 gig naar deze schijf. Vervolgens 1000 meldingen bij het rebooten en twee bad blocks volgens HD Tune.

Werkt die HD Tune check (die ondanks de langzaamheid verdacht snel is vergeleken bij andere (offline) test tools) wel met lege schijven, of moet je er eerst wat opgezet hebben voordat ie doorheeft dat de CRC niet klopt ofzo?

Want als ik een RMA vervanging krijg wil ik graag meteen checken of ik weer een rotte schijf heb. Wat is hier het beste tooltje voor?

-edit-
@ Hieronder:
Gelezen, maar zoek niet naar partitioneren, formatteren, clonen, backuppen, data recovery of benchmarken. Als ik iets mis let me know.

[ Voor 12% gewijzigd door Sando op 28-02-2009 16:21 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 14:35:
Wat is hier het beste tooltje voor?
OM FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:02
dcm360 schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 17:55:

Alleen het echte gemiddelde ligt echt wel anders, ik ga er maar van uit dat de meeste mensen geen Quantums meer hebben draaien...
Nee alleen maar IBM deathstars :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Als je doelt op de samsung tool, los van het feit dat de link dood is, ik ben niet op zoek naar een low level tooltje die meteen mijn blocks reallocate zodat ik de schijf niet meer RMA kan sturen, maar gewoon een Windows tooltje die checkt of er foute blokken zijn, ookal staat er nog niks op de schijf.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Sando schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 16:23:
[...]

Als je doelt op de samsung tool, los van het feit dat de link dood is, ik ben niet op zoek naar een low level tooltje die meteen mijn blocks reallocate zodat ik de schijf niet meer RMA kan sturen, maar gewoon een Windows tooltje die checkt of er foute blokken zijn, ookal staat er nog niks op de schijf.
Samsung verlangt een scan met hun eigen low level tool. als ik het goed heb. Een normale scan zal niets relocaten voor zover ik weet maar geeft je wel een rapport wat je kunt gebruiken om RMA aan te vragen. De tool is bij samsung zelf te vinden. Daar staat de warranty procedure ook overigens. Claim je garantie bij een retailer dan zul je ook met bewijs van het euvel moeten komen.

Overigens weet ik uit ervaring dat de HDtune error scan niet erg betrouwbaar is. De quick mode kun je uberhaubt beter overslaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 28-02-2009 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ah, daar heeft de retailer me nog niets over verteld :P alleen dat ik een reden voor RMA aanvraag moet opgeven om vervolgens op een mailtje terug te wachten. :)

Ik denk dat ik de schijf maar even ga wipen met eraser als de recoverpogingen klaar zijn en 'm dan vannacht laten samsung-scannen.

Zonde van mijn tijd zeg. Maarja de enige domme partij hier dat ben ik zelf, door mijn spul te moven ipv copyen. ;(

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Het hangt er ook vanaf of je een claim doet bij de retailer of bij Samsung zelf. De ene retailer ruilt zonder vragen om en de ander wil meer bewijs zien.

Overigens doe ik altijd een surface scan van een nieuwe schijf voor ik hem echt in gebruik neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Slim. Wat gebruik jij daarvoor? Norton Disk Doctor, HD Tune, tool van fabrikant of geheime optie D?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Sando schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 18:28:
Slim. Wat gebruik jij daarvoor? Norton Disk Doctor, HD Tune, tool van fabrikant of geheime optie D?
Altijd de tool van de fabrikant omdat die het meest betrouwbaar zou moeten zijn (ontworpen voor de drive) en je bij problemen altijd gelijk een goed rapport hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De winkel waar ik mn schijf naar heb teruggestuurd vond het voldoende dat ik aangaf dat mn Windows logboek volliep met foutmeldingen, de computer af en toe vastliep op een leesactie en dat diverse programma's om SMART uit te lezen aangaven dat er 153 beschadigde sectoren geheralloceerd waren. Dat er ook nog 400 wachtten op herallocatie had ik niet vermeld, maar dit was blijkbaar genoeg ;) En met reden natuurlijk :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 14:10
Zucht..heb nu een half jaar zonder problemen de f1 750gb gehad..en zonet deed ik mijn pc aan, beetje MSN-en, en de boel reageerde ineens niet meer, dus ik heb een reset gedaan..en ineens SMART STATUS BAD, BACKUP AND REPLACE..mooi kloten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoG
  • Niet online

YoG

C:\Documents and Settings\Antje>chkdsk
Het type bestandssysteem is FAT32.
Volume WINDOWSXP gemaakt op 20-11-2008 9:16
Het volumenummer is A2FC-6A81
Controleren van bestanden en mappen...
Windows heeft fouten op de schijf gevonden, maar zal de
fouten niet herstellen omdat de schijfcontrole werd uitgevoerd
zonder de parameter /F (fix).
\Documents and Settings\Antje\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\oa0nozx3
.default\prefs.js.
Het eerste cluster is ongeldig.
De vermelding wordt afgebroken.
De grootte van vermelding \Documents and Settings\Antje\Local Settings\Temp\etil
qs_eal0wWEFJVsjj8ScJeur is ongeldig.
\WINDOWS\SoftwareDistribution\DataStore\Logs\tmp.edb.
Het eerste cluster is ongeldig.
De vermelding wordt afgebroken.
De grootte van vermelding \WINDOWS\system32\config\system.LOG is ongeldig.

De bestanden en mappen zijn gecontroleerd.
Verloren ketens omzetten in bestanden (J/N)? n
Hiermee wordt 1248 kB aan vrije schijfruimte toegevoegd.
Er zijn problemen met het bestandssysteem vastgesteld.
Voer CHKDSK uit met de optie /F (fix) om deze problemen te herstellen.
40.947.648 kB totale schijfruimte.
1.172.128 kB in 1.126 verborgen bestanden.
358.176 kB in 11.113 mappen.
35.041.568 kB in 105.695 bestanden.
4.374.496 kB beschikbaar.

32.768 bytes per cluster
1.279.614 clusters in totaal op schijf
136.703 clusters beschikbaar op schijf
Dit krijg ik nou al een paar dagen.. als ik ze fix komt ie een half uurtje later met weer nieuwe fouten :? En het gaat altijd om tijdelijke bestanden.
Zou dit aan m'n Windows installatie liggen of HD ?

Een tijdje geleden stond mn Windows' logboek vol met
Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\Harddisk4\D.
..dus vandaar dat ik de controller verdenk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Start ik mn pctje op vandaag, open toevallig direct na het starten HDTune, en zie tot mijn verbazing de temperatuur van mn schijf op 12 graden staan. Weet ik ook weer dat de door de schijf aangegeven temperatuur minstens 5 graden te laag is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
  • Laatst online: 01-05-2024

MantaMania

Pray Hard

Heb nu mn 2e 750 gb f1 gehaald de 1e meteen terug gebracht omdat ie flink trilde (vastgeschoeft 4 punten met die rubbere dopjes eronder) waardoor die dus ook teveel lawaai maakte.
Geen probleem gelukkig en meteen nieuwe mee gekregen deze is een stuk stiller maar nog niet zo stil als ik had verwacht na alle positieve commentaar over het geluidsnivo.
De harddisk is nu wel het meest gehorige apparaat van mn systeem en dat terwijl mn ouwe 80gb maxtor stiller was. Denken jullie dat ook fout is of hoor je hem altijd wel een beetje?

Uiteraard is volume lastig aan te geven maar ik hoor hem dus boven mn normale fans uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The 7th Guest
  • Laatst online: 13-08 12:58
MantaMania schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 13:11:
Heb nu mn 2e 750 gb f1 gehaald de 1e meteen terug gebracht omdat ie flink trilde (vastgeschoeft 4 punten met die rubbere dopjes eronder) waardoor die dus ook teveel lawaai maakte.
Geen probleem gelukkig en meteen nieuwe mee gekregen deze is een stuk stiller maar nog niet zo stil als ik had verwacht na alle positieve commentaar over het geluidsnivo.
De harddisk is nu wel het meest gehorige apparaat van mn systeem en dat terwijl mn ouwe 80gb maxtor stiller was. Denken jullie dat ook fout is of hoor je hem altijd wel een beetje?

Uiteraard is volume lastig aan te geven maar ik hoor hem dus boven mn normale fans uit.
Het klopt dat de Samsungs flink trillen.Ik had er eerst 2 met een fluittoon die enorm vibreerden, zelfs als ik ze buiten de kast testte op een dik kussen. Die zijn omgeruild en er was geen fluittoon, maar ze trilden nog steeds, als was het iets minder. Kun je er mee leven, hou ze dan, Zoniet, kijk dan evt. naar een ander merk (ik noem geen namen ;) Op SPCR staat hier een lijstje over de mate van trillen van div. schijven.
Dat je de schijf boven je fans uithoort, vind ik wat verdacht maar ik vond de geluidproductie, met name door de vibratie, toch wel tegenvallen; het was licht hoorbaar in een P182. Ik heb nu 2 WD's (6400AAKS) in een Solo en die hoor ik vrijwel/helemaal niet, en ik het een passieve cpu-koeler op men C2Q 9550, een passieve 9600GT en 1 x 120 en 2 x 92 mm Nexus fans op low, dus de pc is al aardig stil. Je kunt natuurlijk ook AAM inschakelen (maar daar merk ik niet veel van) of de schijven in de een of andere suspension stoppen. Heb je een Solo, dan kun je hem ook in de elastieken hangen, helemaal trillingsvrij. Succes ermee.

[ Voor 20% gewijzigd door The 7th Guest op 05-03-2009 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYX
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-09 15:54

DYX

Ik zal ook eens wat positieve geluiden laten horen over de F1 1TB schrijven..
Ik heb zelf al een aantal maanden een Areca 1222 met 4 x Samsung F1 1TB draaien zonder problemen. NCQ staat, maar voor de rest draait alles stabiel. Tevens heb ik minimaal 10 andere schrijven geïnstalleerd bij vrienden of kennissen welke ook allemaal nog perfect draaien. Misschien is het gewoon puur geluk, maar dit is mijn persoonlijke ervaring met deze schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-09 21:33

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier draaien er ook 2 x 640GB F1 al zowat een jaar goed ;)
Heb ze dan wel vast gezet in de rubberen lades in m'n kast met een 120mm fan ervoor. Dan blijven ze maar 25 graden ^_^

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De temperatuur van HD's doet niet zoveel ter zake, onder de 55 graden is er niets aan de hand.
De normale werktemperatuur ligt rond de 40 graden.

De Samsung F1 is een populaire schijf met relatief veel uitval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 23:48:
De temperatuur van HD's doet niet zoveel ter zake, onder de 55 graden is er niets aan de hand.
Het enige wat er bij 50 - 55 graden aan de hand is is dat de PC slecht gekoeld wordt waardoor er bij een (incidentele) volle CPU / GPU belasting alsnog problemen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Hoe weet je eigenlijk of de printplaat kapot is of de schijf zelf als er geen zichtbare schade aan de onderdelen op de printplaat zit? Ik bedoel als de schijf tikt kan je zeggen dat het aan het interne loopwerk ligt; maar kan net zo goed aan de spanningen liggen die het loopwerk krijgt van de aansturing. Hoe sluit je dat uit en met welke methode?

De meeste mensen deugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 20:24

Aapje

Opel-beun
Beste lui, ik heb totaal nu 6 x 750GB F1's in m'n pc hangen. Ik denk alleen dat er een paar schijven bij zitten die rot zijn want ze maken een gigantisch hoge piep. Iemand hier ook ervaring mee?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qCsckaTr58Iq7DhovZShUZ8i/thumb.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Aapje op 06-03-2009 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The 7th Guest
  • Laatst online: 13-08 12:58
Aapje schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 11:52:
Beste lui, ik heb totaal nu 6 x 750GB F1's in m'n pc hangen. Ik denk alleen dat er een paar schijven bij zitten die rot zijn want ze maken een gigantisch hoge piep. Iemand hier ook ervaring mee?
Die piep had ik ook in mijn beide schijven (maar dan de 320 MB-variant). Ik heb ze RMA gestuurd en nieuwe gekregen. Het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 20:24

Aapje

Opel-beun
Mja probleem is nu alleen, ik heb 6 schijven in de PC. Welke van de 6 maken de piep (of doen ze 't allemaal een klein beetje en word dat enorm veel _O-) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Aapje schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:37:
Mja probleem is nu alleen, ik heb 6 schijven in de PC. Welke van de 6 maken de piep (of doen ze 't allemaal een klein beetje en word dat enorm veel _O-) :D
Als het geen raid set is is dat niet zo moeilijk toch? Een voor een aansluiten en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

GravGunner

Man's inhumanity to Man

Ik wil/ga binnenkort een 6 tal Samsung Spinpoint F1 RAID HE103UJ (1TB) in een RAID 5 opstelling zetten op een 3Ware 9650SE-8LPML. Gezien het RAID(enterprise) schijven zijn verwacht ik hier geen problemen mee, maar ik wil het toch even zeker weten voor ik zo'n smak geld neerleg. Zijn er problemen met deze schijven icm de controller/raid opstelling bekend?

2e vraag: op dezelfde controller wil ik ook 2 maal een Samsung HD103UI in RAID 1 neerzetten, zijn er hier problemen mee bekend?

ik heb overigens zowel hier als op google gezocht, maar of te vage sites gevonden of algemene sites(zoals Newegg) welke mij ook niet wijzer maken

target assimilated

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste

Let op:
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.