Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sherpmes:

Ik vind zoals een andere tweaker al aangaf dat je alles over een kam scheert door te zeggen dat iedereen ze schijven per post laat bestellen. wat dus dik niet klopt.En ben ik het met pinockio eens dat die winkels hun spullen ook laten bezorgen door bezorgers die volgens jouw allemaal met spullen smijten. Ik heb mijn pc laten opsturen maar door een pc webshop. Zij hadden alles netjes in dozen gedaan met een hoop gesneden papier en karton ertussen om de klappen op te vangen.
Dus sommige bedrijven doen houden er dus wel degelijk rekening mee.

Al zeg jij nog dat per post versturen voor hardeschijven niet zo handig is vanwege gevoeligheid zeg ik ok.
Maar om te zeggen dat het allemaal onze sguld is omdat we zo per post laten versturen is gewoon onzin.
Want WD schijven kunnen ook per post gestuurd worden en dan kunnen ze ook kapot zijn.
Dat ligt dan egt niet aan het per post versturen alleen. (tenminste niet in alle gevallen)

En verder dit topic geen pro voor WD want hier staan mensen hun ervaringen op.
En ik ben best tevreden over de samsung f1 alleen (dan moet die wel werken ) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ja ... Ik meen toch echt te zeggen dat ik mensen die hun schijven per post bestellen en dan gaan zeuren over uitval sukkels zijn wanneer ze de keuze links laten liggen om deze op te halen.
Tevens en daar ben ik keihard in .. al die lui die met kapotte Samsung schijven te maken krijgen en hier hun keel stuk schreeuwen over hoe onbetrouwbaar de Samsungs zijn die moeten dat vooral doen dat is je recht.
Naar mijn mening ben je echter een grote sukkel als je harde schijven via de post laat verzenden i.p.v deze op te halen bij de dichtstbijzijnde goede kwaliteit en service verlenende webwinkel in je buurt.
Om dan hier hard te beginnen met schreeuwen, als een kip zonder kop, en ziekelijk veel reclame te maken voor WD schijven, waar ik net zo veel gelazer over heb gelezen de afgelopen tijd, terwijl je behoort te weten dat HDD's met de post verzenden Über naïef is,... Tja !
Over begrijpend lezen hebben we het hier toch niet ?!
4 Launch slaat niet met harde schijven op de toonbank en ze laten ze ook niet vallen.
En die pallets vol harde schijven worden toch echt anders behandeld en vervoerd dan losse schijven in te kleine kartonnen doosjes met lucht zakjes ... Ga anders zelf is vakantie werk doen bij TNT ;)
En ik ben nogmaals zeer tevreden met mijn Samsungs, evenals mijn WD's en mijn Seagate's !

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 04:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Nogmaals, ik bestel al jaren (in totaal honderden) harddisks, deze worden gewoon in een pakket verzonden, en ze zijn vrijwel allemaal na al die jaren nog in gebruik.

Bij RMA-procedures zijn er ook strenge eisen voor de verzending, ik verzend op dezelfde wijze als mijn leverancier (zie boven) en heb nog nooit klachten gekregen. (Heb tot nu toe 5 Maxtor schijven, 2 IBM/Hitachi schijven, 2 Samsung en 1 WD schijf geretourneerd. De rest van de uitval is na de garantieperiode geweest.)

ALS de F1 schijven (vaak) uitvallen wat m.i. niet bewezen is, heeft dat niets te maken met verzendmethoden.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 04:49:
Ja ja ... Ik meen toch echt te zeggen dat ik mensen die hun schijven per post bestellen en dan gaan zeuren over uitval sukkels zijn wanneer ze de keuze links laten liggen om deze op te halen.

[...]

Over begrijpend lezen hebben we het hier toch niet ?!
4 Launch slaat niet met harde schijven op de toonbank en ze laten ze ook niet vallen.
En die pallets vol harde schijven worden toch echt anders behandeld en vervoerd dan losse schijven in te kleine kartonnen doosjes met lucht zakjes ... Ga anders zelf is vakantie werk doen bij TNT ;)
En ik ben nogmaals zeer tevreden met mijn Samsungs, evenals mijn WD's en mijn Seagate's !
Ja, en de dikke Boeing waarin ze op Schiphol landen doet ook een perfecte landing :z

Als jij gelooft dat je HDD's van Thailand tot aan jouw winkel keurig netjes schokvrij vervoerd worden dan moet je dat vooral doen, maar de praktijk is toch echt anders.

Natuurlijk zijn er zat sukkels die niet weten hoe ze een HDD moeten verpakken, maar een fatsoenlijke webshop weet prima hoe ze een HDD moeten verpakken. De WD 2.5" schijven zitten bijvoorbeeld in een antistatisch zakje wat aan het plafond van een kartonnen doosje is geplakt. Dat doosje zit dan weer tussen airbags in een grotere doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Schok (buiten gebruik) 300G Lol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Laatst online: 17-03 20:11
Lama :X

[ Voor 98% gewijzigd door JohnB op 10-12-2008 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 december 2008 @ 16:00:
[...]

Ja, en de dikke Boeing waarin ze op Schiphol landen doet ook een perfecte landing :z

Als jij gelooft dat je HDD's van Thailand tot aan jouw winkel keurig netjes schokvrij vervoerd worden dan moet je dat vooral doen, maar de praktijk is toch echt anders.

Natuurlijk zijn er zat sukkels die niet weten hoe ze een HDD moeten verpakken, maar een fatsoenlijke webshop weet prima hoe ze een HDD moeten verpakken. De WD 2.5" schijven zitten bijvoorbeeld in een antistatisch zakje wat aan het plafond van een kartonnen doosje is geplakt. Dat doosje zit dan weer tussen airbags in een grotere doos.
Lekker naïef om vervoer van een goed ingesealde pallet Hdd's in een boeing te vergelijken met die van een hdd in een klein pakketje los staande in een stug verende TNT bus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:21

JME

zeg maar Jamie

Ideetje: zullen we dit scherpe trolletje verder lekker negeren? Hebben we allemaal een prettiger weekend van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:47
Ik heb een Spinpoint F1 750 GB

Nu keek ik vandaag even bij HD Tune pro en zag ik dat er iets geel gearceerd was.

ID 05 Reallocated Sector Count
Current 100
Worst 100
Treshold 10
Data 16
Status OK

Wat houdt dat Reallocated Sector Count precies in? Moet ik me zorgen of een back-up maken?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Iedere HD heeft een aantal reserve-sectoren. Als er een gewone sector stuk gaat, dan wordt de data die daarop stond (mits nog leesbaar) verplaatst naar zo'n reserve-sector. Dat verplaatsen heet heralloceren. Als je dus "reallocated sectors" hebt, zijn er normale sectoren stuk gegaan. Dat is op zich redelijk normaal (die reserve-sectoren zijn er niet voor niets en zolang ze niet op zijn is er weinig aan de hand) maar het kan ook het eerste teken van een slechter wordende HD zijn. Je zou eens een uitgebreide scan kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik wil een RAID-5 array gaan bouwen met een viertal F1s die ik in mijn bezit heb (alle 750GB). Nu lees ik nogal tegenstrijdige berichten over F1's in combinatie met RAID(-5) en dan voornamelijk ook nog onder invloed van de verschillende controllers. Bij de één werkt het goed op een ICHxR chip, bij de ander weer matig. Een enkeling (hier op het forum) krijgt niet eens één F1 aan de praat op een dure Areca 1212 controller (mooi ding overigens, met zo'n webinterface!).

Ik heb het hele internet (okee, Google, de eerste 10 pagina's van een tiental verschillende zoektermen in verschillende talen...) afgestruind en kom er gewoon niet uit of het werkt en hoe ik bepaal wat voor mij de beste oplossing is. De meeste benchmarks die ik vind zijn inmiddels redelijk gedateerd (ICH6R). RAID-5 op een ICHxR controllertje lijkt op het eerste gezicht niet beperkt door de parity-operaties op de CPU (dat was 3 jaar geleden ook al zo...), maar de schrijfsnelheden zijn echt jammerlijk. Ik wil er toch op zijn minst in beide richtingen een Gbit verbinding ermee dicht kunnen trekken (of laten we zeggen 50MB/s). Zelfs een PCI-RAID controller in een dedicated NAS (software danwel hardware) zou dit al moeten kunnen.

Heeft hier iemand een RAID-5 array met F1's werkend? Zoja, met wat voor controller en wat zijn de behaalde sequentiele lees- en schrijfsnelheden? Heeft een OS-based RAID-5 array met vier schijven op bijvoorbeeld een Windows Home Server bak zin? Kun je dit dan weer combineren met een software RAID-controller bijvoorbeeld op het moederbord? Ik lees her en der dat WHS soms problemen geeft bij het gebruik van bijvoorbeeld Intel ICHxR chips.

Ik zit nog met te veel vragen om gericht verder te kunnen zoeken, laat staan om een controller of ander moederbord te kopen... :+

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmz na 3 weken weer 2 nieuwe 750 GB harde schijven ontvangen als ik had met dezelfde firmware, eens kijken hoelang deze het uithouden, HD Tune geeft voor nu in ieder geval nog geen fouten aan of iets dergelijks :/ .

Met HD Tune:

Maximum: 146,4 MB/sec
Minimum: 80,4 MB/sec
Average: 128 MB/sec
Access Time: 12,4 ms
Burst Rate: 133,8 MB/sec
CPU Usage 5,7%

Valt niet tegen toch?: RAID0, Intel E8400 3.0 GHz, 2 GB RAM Kingston PC2-6400, Asus P5K Premium Wifi/AP :*) .

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2008 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Laatst online: 13-03 13:38
Die maximum doorvoersnelheid vind ik eerlijk gezegd wel tegenvallen. Een enkele F1 haalt nl. al 110 MB/s. Test eens met HDtach?

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 19:34
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 00:15:
Hmmz na 3 weken weer 2 nieuwe 750 GB harde schijven ontvangen als ik had met dezelfde firmware, eens kijken hoelang deze het uithouden, HD Tune geeft voor nu in ieder geval nog geen fouten aan of iets dergelijks :/ .

Met HD Tune:

CPU Usage 5,7%

Valt niet tegen toch?: RAID0, Intel E8400 3.0 GHz, 2 GB RAM Kingston PC2-6400, Asus P5K Premium Wifi/AP :*) .
Vindt de snelheid niet echt goed voor raid0, mijn enkele WD Caviar Black Edition 1TB 32MB haalt al 108 MB/sec en 12,5 ms.
Dus is maar net wat je goed vindt :)

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
JME schreef op zaterdag 13 december 2008 @ 23:56:
Iedere HD heeft een aantal reserve-sectoren. Als er een gewone sector stuk gaat, dan wordt de data die daarop stond (mits nog leesbaar) verplaatst naar zo'n reserve-sector. Dat verplaatsen heet heralloceren. Als je dus "reallocated sectors" hebt, zijn er normale sectoren stuk gegaan. Dat is op zich redelijk normaal (die reserve-sectoren zijn er niet voor niets en zolang ze niet op zijn is er weinig aan de hand) maar het kan ook het eerste teken van een slechter wordende HD zijn. Je zou eens een uitgebreide scan kunnen doen.
Ga er maar vanuit dat de HD nog weinig draai uren heeft.
Mijn Samsung Spinpoint had dat ook en stond in het geel aangegeven, maar kreeg steeds meer problemen, met afsluiten-Geheugendump enz... en na 1 week later helemaal niks meer dus schijf kaput (dus pas op) voor je data.

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:44

Lulukai

God's gift to women

Ik lees hier dat (relatief) veel mensen problemen hebben gehad met de Spinpoint F1. Toch zou ik er graag binnenkort eentje bestellen. Wie heeft een defecte harde schijf gehad en is tevreden over de afhandeling van de webshop?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ruyckske schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 21:10:
Ik lees hier dat (relatief) veel mensen problemen hebben gehad met de Spinpoint F1. Toch zou ik er graag binnenkort eentje bestellen. Wie heeft een defecte harde schijf gehad en is tevreden over de afhandeling van de webshop?
Half Nederland heeft die schijf. Je leest natuurlijk vooral reacties van mensen waarbij de schijf niet goed werkt. Uitvalspercentage van schijven (algemeen) binnen een jaar ligt tussen de 1 en 4%. Bij de F1 ligt het wellicht wat meer richting de bovenkant van deze range maar het is absoluut niet zo dat jij een grote kans hebt dat je schijf het begeeft als je er 1 koopt.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2008 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-01 07:59
Is het eigenlijk niet logisch dat naar mate de capaciteit verveelvoudigd dat bad sectors sneller om de hoek komen kijken ? Vind het eigenlijk niet eens zo vreemd...

Overigens ESD is geen fabeltje, ik kan iedereen alleen maar aanraden polsbandjes te gebruiken met blote electronica, je kan ervan denken wat je wilt, maar ik heb nooit problemen gehad met mijn zelfbouw computers en ik geloof zeker dat dat door respect voor ESD en het aarden van mijn apparatuur komt.

Mijn vorige computer heeft het maar liefst 7 jaar prima gedaan, en waarschijnlijk had ie nog gewerkt als ik em niet te traag had gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jeroentb schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 22:53:
Is het eigenlijk niet logisch dat naar mate de capaciteit verveelvoudigd dat bad sectors sneller om de hoek komen kijken ? Vind het eigenlijk niet eens zo vreemd...
Daar zit wel wat in, heb persoonlijk meer uitval naarmate de schijf groter is onafhankelijk van het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mr_Atheist schreef op zondag 14 december 2008 @ 02:06:
Heeft hier iemand een RAID-5 array met F1's werkend? Zoja, met wat voor controller en wat zijn de behaalde sequentiele lees- en schrijfsnelheden? Heeft een OS-based RAID-5 array met vier schijven op bijvoorbeeld een Windows Home Server bak zin? Kun je dit dan weer combineren met een software RAID-controller bijvoorbeeld op het moederbord? Ik lees her en der dat WHS soms problemen geeft bij het gebruik van bijvoorbeeld Intel ICHxR chips.
Yep, heb hier 3 x F1 750GB in RAID-5, ze hangen aan een Highpoint 2310 controller. Zit er al een jaar in en naar alle tevredenheid. Volgens mij staan in het vorige deel wat snelheden en plaatjes van deze installatie.
Een OS based raid kan prima, als je CPU snel genoeg is (en dat is tegenwoordig eigenlijk geen issue meer), Ik heb bewust voor de Highpoint gekozen zodat ik het hele zaakje naar een ander mobo kan overhevelen zonder dat ik de raid instellingen kwijtraak. Mijn OS staat op een losse F1 320GB disk.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Even mijn stand van zaken melden:

Ik heb zojuist een 1TB F1 besteld bij Komplett. Ik ben van plan om over een tijdje een 2e (3e dus) F1 te kopen, een HD322HJ voor RAID-0:

Huidig:

-mTron 32GB SLC als OS-schijf. 3525
-500GB Hitachi als Data schijf. P7K500
-320GB Samsung F1 , Program Files. HD322HJ
-1X WD Passport 320GB

Toekomstig:

mTron 32GB SLC - OS
2X 320GB F1 in RAID-0 , voor Program Files etc.
1X Samsung F1 1TB voor Data.

1X WD Passport 320GB

Zal ik er veel op vooruitgaan? Denk het zelf wel.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 15:24
Verwijderd schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 00:15:

Met HD Tune:

CPU Usage 5,7%

valt mij ook wat tegen eigenlijk.. Ik heb met Raid 0 2x 1tb spinpoint max. van 230 MB/s

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat valt daaraan tegen dan? Da's een lineaire schaling van je snelheid. En waarom "ook"? Hij heeft ze nog niet hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 09:39

_Arthur

blub

Mr_Atheist schreef op zondag 14 december 2008 @ 02:06:
Heeft hier iemand een RAID-5 array met F1's werkend?
8x Samsung 1TB F1's op een Areca 1222:

Afbeeldingslocatie: http://www.neworder.org/benches-areca/raid5-6.6tb-set4-hdtach-fullbench-read-write.jpg
Areca 1222, 256mb cache, raid5, 6.6TB, HDTach Full Bench Read+Write

Meer benches met de Areca op: http://www.neworder.org/benches-areca/ en met een Dell Perc 5/i (met idem disks) staan hier: http://www.neworder.org/benches/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

_Arthur schreef op maandag 22 december 2008 @ 11:26:
[...]

[afbeelding]

Meer benches met de Areca op: http://www.neworder.org/benches-areca/ en met een Dell Perc 5/i (met idem disks) staan hier: http://www.neworder.org/benches/
Volgens mij ben jij de eerste die geen problemen met F1's heeft op een Areca kaart. En dan nog wel een SAS; volgens de HD compatibility list van Areca zijn die helemaal niet compatible! Maargoed, tof dat het werkt, ben wel benieuwd of je NCQ en buffering gewoon aan hebt staan :)

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:55

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

[...]

[afbeelding]

Geen rare fratsen meer gehad met je disken _Arthur? Nog steeds NCQ uit neem ik aan?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

nose schreef op maandag 22 december 2008 @ 12:30:
Volgens mij ben jij de eerste die geen problemen met F1's heeft op een Areca kaart. En dan nog wel een SAS; volgens de HD compatibility list van Areca zijn die helemaal niet compatible! Maargoed, tof dat het werkt, ben wel benieuwd of je NCQ en buffering gewoon aan hebt staan :)
NCQ staat uit, read-ahead cache is enabled, volume data read ahead op normal en disk write cache mode enabled. Verder is het 1 maal voorgekomen dat er een disk uit de array is gevallen de afgelopen 6 maanden. Indien NCQ aanstond (in het begin) was het net de loterij met de disks :)
Kanarie schreef op maandag 22 december 2008 @ 12:31:
Geen rare fratsen meer gehad met je disken _Arthur? Nog steeds NCQ uit neem ik aan?
Zie boven. Heb de firmwares trouwens ook niet meer geupgrade sinds dien.

Systeem waar die disks en Areca in hangen staat trouwens 24/7 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
Is raid6 niet verstandiger met zoveel schijven ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

jeroentb schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 05:14:
Is raid6 niet verstandiger met zoveel schijven ?
Wat zou er verstandiger aan zijn? Nu verlies ik 'maar' N-1 disks aan opslag. Anders N-2.

OS partitie staat op een 1+0 raid set verdeelt alle 8 disks. De rest zijn meerdere raid 5 sets.

Ik voel me er prima bij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
[...]

[afbeelding]

Damn... dat is erg nice :)

Voor ik de pecunias uitgeef voor zo'n controller ga ik eerst kijken of ik met FreeNAS op een Core2Duo en 4xF1-750GB een gigabit verbinding kan dichttrekken (bij 60MB/s ben ik eigenlijk al tevreden).

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05:05
hey mensen,

ook ik heb 2x "Samsung Spinpoint F1 1TB HD103UJ" aangeschaft en direct is er al gezeur mee. nu is mn systeem niet de nieuwste van het nieuwste(asus a8n-sli deluxe nforce4, amd 4400+ etc) maar ik had toch verwacht dat het gewooin plug en play zou gaan. nou goed hier het verhaal: heb er dus 2 waarvan ik er 1 in de verpakking heb gehouden voor 2 weken om te kijken of de ander uberhaubt wel goed zou werken. nou ja aangesloten natuurlijk en op het eerste gezicht werkte het wel goed. volgende dag boot ik weer, het windows scherm met het bewegende balkje staat vervolgens 15 minuten een show te geven, waarom hij daarna gewoon boot. alleen nu ziet hij dus de samsung niet. goed ik reboot en hij staat er weer en dit gaat zo door ong. 1 op de 6x. met booten. een week later geen last meer van gehad vreemd genoeg. de hdd heeft dus wel gewerkt voor opslag al is het verre van perfect.

nu komt het grootste probleem, na pak en beet 3 weken gedraait te hebben, start in mn pc op en krijg ik de melding "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK" dus ik denk, ja hoor boot disk stuk (maxtor 80gb op IDE). hdd geprobeerd in een andere pc, werkt prima op slave. vervolgens haal ik de 2e samsung uit de verpakking want ik vond het wel eens tijd voor een format, of in dit geval een andere boot disk dus :) maar dat ging ook niet zoals het moest. maxtor ide boot disk eruit gelaten, samsung f1 1tb erbij... alle hdd's die ik heb worden netjes gedetect en dvdspeler+brander op ide kanaal 1 worden ook netjes gezien.
nu zet ik dus de cdrom op boot prio 1, windows xp cd erin, ik krijg alleen nu niet het stukje text dat aangeeft dat ik op een knop moet drukken om van de cd te booten, ik krijg er gewoon helemaal niks en er gebeurt ook niks. goed dus ik zet mn maxtor weer terug en probeer ik daar weer van te booten, wat overgens lukt nadat ik in de bios de SATA controllers uit heb gezet. alles boot perfect zoals vanouds alleen nu heb ik geen opslag :P

nou ja goed, pc weer uit, sata controller weer aan, alleen de kabels van de samsungs los laten hangen. alles werkt perfect! kan gewoon booten, oude storage hdds werken prima, alleen nu zit ik met 2 samsungs die dus voor geen meter werken op mijn systeem.

nou ja lang verhaal kort, nVidia nForce4 Sata controller + samsung werkt slecht? zijn de samsungs nou gewoon brak? is mn ide/sata controller gesloopt door de samsungs? moet ik op 1 of andere manier een hdd setting veranderen met de ESTOOL (dacht ik dat het was genaamd?) firmware is overgens versie 13.

ik heb overgens wel gesearched door het topic maar word er niet veel wijzer van, sorry :P

Mijn YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:44

Lulukai

God's gift to women

Mag ik vragen waarvoor je zoiets gebruikt Arthur?

[ Voor 7% gewijzigd door Lulukai op 23-12-2008 11:52 . Reden: er kwam een andere post tussen ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik heb hetzelfde geprobeerd op een a8n sli premium, niets dan ellende.
Sommigen zeggen dat het kan werken als je ncq uitzet en de sata op 150 zet via estool.
Zelf heb ik maar gekozen om mobo etc. maar eens te upgraden.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Laatst online: 27-08 13:06
Hier ook een a8n sli premium maar geen enkel probleem. (ook een 2e Samsung en WD zonder probleem)
Alle schijven staan aangesloten op de "hoofd" controller (mischien dat daar een probleem in kan zitten)
Ook nooit geen problemen met een windows instal icm de sata schijven gehad, alles werkt gewoon 100% PnP (geen tools, speciale drivers of bios instellingen gedaan).

[ Voor 6% gewijzigd door W.Wonderland op 23-12-2008 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

brailroad schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 12:06:
Hier ook een a8n sli premium maar geen enkel probleem. (ook een 2e Samsung en WD zonder probleem)
Alle schijven staan aangesloten op de "hoofd" controller (mischien dat daar een probleem in kan zitten)
Ook nooit geen problemen met een windows instal icm de sata schijven gehad, alles werkt gewoon 100% PnP (geen tools, speciale drivers of bios instellingen gedaan).
Op de 2e controller doet hij het bij mij helemaal niet (not a valid device).
Misschien zijn er verschillende hardware versies van het moederbord?

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

ruyckske schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 11:51:
Mag ik vragen waarvoor je zoiets gebruikt Arthur?
Systeem is een semi-test omgeving in Hyper-V. Er draaien 9 VM's in mbt o.a. Exchange, DPM, SCOM, SCVMM etc. Doos heeft verder 2x Xeon 5405's met 16gb ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-09 13:01
Is er een firmware update voor de 750GB versie met firmware 1107?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
Mr_Atheist schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 10:11:
[...]

Damn... dat is erg nice :)

Voor ik de pecunias uitgeef voor zo'n controller ga ik eerst kijken of ik met FreeNAS op een Core2Duo en 4xF1-750GB een gigabit verbinding kan dichttrekken (bij 60MB/s ben ik eigenlijk al tevreden).
Makkelijk, dat lukt mij al met 3x250GB (lezen (150MB/s) dan, schrijven haal ik maar 50MB/s) op een sempron 1200!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroentb
_Arthur schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 09:27:
[...]

Wat zou er verstandiger aan zijn? Nu verlies ik 'maar' N-1 disks aan opslag. Anders N-2.

OS partitie staat op een 1+0 raid set verdeelt alle 8 disks. De rest zijn meerdere raid 5 sets.

Ik voel me er prima bij 8)
Ja als je meerdere RAID5 sets hebt, even aannemen 2x4 schijven, dan haal je hetzelfde als RAID6 op 8 schijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

jeroentb schreef op woensdag 24 december 2008 @ 12:30:
Ja als je meerdere RAID5 sets hebt, even aannemen 2x4 schijven, dan haal je hetzelfde als RAID6 op 8 schijven ;)
Meerdere volume-Raid5 levels op dezelfde raid-set. Raidset is 8 disks, daarop 3x een raid5 volume en 1x een raid1+0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

kevz schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 11:48:
hey mensen,

... zijn de samsungs nou gewoon brak? is mn ide/sata controller gesloopt door de samsungs? moet ik op 1 of andere manier een hdd setting veranderen met de ESTOOL (dacht ik dat het was genaamd?) firmware is overgens versie 13.

ik heb overgens wel gesearched door het topic maar word er niet veel wijzer van, sorry :P
Dan had je kunnen weten dat er gewoon wat problemen zijn met deze schijven. Als je geluk hebt werken ze, maar er is gewoon een gerede kans dat je gezeik krijgt. En zie daar.

Bij mij waren ook vanaf het begin twee F1's niet in orde. Ook vage fouten. Terwijl een andere al maandenlang rustig zijn werk doet zonder enig probleem. Maar als ik bij notabene 2 schijven die net nieuw gekocht zijn bij alletwee meteen al problemen ontstaan belandt zo'n serie bij mij meteen op de zwarte lijst. Ikmoet steeds weer aan de IBM Deathstar's denken... :|

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aqblue
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 23:43
Hebben jullie dat ook, ik hoor bij het aanzetten van de pc de schijf 1sec even "opspinnen"? Alle vorige hdd's die ik gehad heb deden dat niet. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevz
  • Laatst online: 05:05
Aqblue schreef op zondag 28 december 2008 @ 17:41:
Hebben jullie dat ook, ik hoor bij het aanzetten van de pc de schijf 1sec even "opspinnen"? Alle vorige hdd's die ik gehad heb deden dat niet. :p
jep, even heel snel een spin up en dan is het vrij stil :P

Mijn YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb twee Samsungs F1 640GB (642JJ) in RAID0 opstelling staan met een nVidia softraid.

Is het dan normaal dat bij het opstarten het redelijk lang duurt voordat de 'spin up' voltooid is? Het duurt even voordat ze opstarten: de ene keer langer dan de andere (+- 10 seconden). Verder heb ik met de schijven geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:04

razoon

"Keep on keeping on"

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 01:17:
Heb nu ook een Samsung 640GB met average transferrate van 66 MB/sec, blijkt dus ook firmware 1AA01108 op te zitten. Wat zal ik doen terug brengen en de kans lopen om er een terug te krijgen met de kans dat ie dezelfde firmware heeft.
Of toch voor een 750GB of 1 T te gaan
Gekocht bij Computerland Rotterdam
640GB €75
750GB €85
1T €99,99

P.S. Ik zie wel dat UDMA mode 6 active is terwijl UDMA 7 supported is of zou dit niets uit moeten maken?
Ik heb 2 Samsungs HD642JJ's gekocht.
In HD Tune zitten ze tussen 100mb/s en 45mb/s. Gemiddeld 77mb/s
En nu komt het....ze wegen ieder 652 gram! T.o.v. de 610 grams oudere en snellere schijven.
Dus ik vermoed dat er 3 platters in zitten, zoals iemand had op Toms Hardware (zie link ergens boven, Giannie Rombios)
Maar toch: firmware versie is 1AA01112. Dat verklaart het verschil van 10mb/s met versie 1AA01108. Alhoewel nog steeds een stuk lager dan de oudere versies met 2 platters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
na de samsung spinpoint f1 disken nu 3 maanden in bezit te hebben werken ze nog steeds als een tierelier! ze zijn nog steeds rap(230 MB/s lezen) geen rare dingen gehad, rare geluiden oid! werken gewoon zoals het hoort! pc staat overigens wel 24/7 aan. Maar dat schijnt alleen maar beter te zijn voor disken? :? dacht ik tenminste :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

Ewivis schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 01:04:
pc staat overigens wel 24/7 aan. Maar dat schijnt alleen maar beter te zijn voor disken? :? dacht ik tenminste :9
Klopt, dan kunnen ze lekker blijven draaien. Dat steeds up en down spinnen vinden disken helemaal niet fijn.

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
nose schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:30:
[...]

Klopt, dan kunnen ze lekker blijven draaien. Dat steeds up en down spinnen vinden disken helemaal niet fijn.
De Samsung HD* serie is daar volgens Samsung zelf in ieder geval niet op gebouwd. De MTBF van zulke desktopschijven is gebaseerd op kantooruren volgens mij. Echte 24/7 disks zijn Samsung HE*, WD RE2 of Hitachi Ultrastar bijvoorbeeld.

Maar volgens jou weegt het niet te hoeven up- en downspinnen op tegen het relatief beperkt aantal uren dat zo'n ding gemiddeld kan draaien? Zou kunnen hoor, ik ben verder geen expert.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

LB06 schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:50:
[...]

De Samsung HD* serie is daar volgens Samsung zelf in ieder geval niet op gebouwd. De MTBF van zulke desktopschijven is gebaseerd op kantooruren volgens mij. Echte 24/7 disks zijn Samsung HE*, WD RE2 of Hitachi Ultrastar bijvoorbeeld.

Maar volgens jou weegt het niet te hoeven up- en downspinnen op tegen het relatief beperkt aantal uren dat zo'n ding gemiddeld kan draaien? Zou kunnen hoor, ik ben verder geen expert.
Het is net als je auto hè, wanneer merk je dat ie het niet doet? Bij het starten. Als ie eenmaal loopt blijft ie wel lopen, of hij moet wel heel rot zijn. Da's bij HDD's hetzelfde.

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

_Arthur schreef op maandag 22 december 2008 @ 14:08:
[...]

NCQ staat uit, read-ahead cache is enabled, volume data read ahead op normal en disk write cache mode enabled. Verder is het 1 maal voorgekomen dat er een disk uit de array is gevallen de afgelopen 6 maanden. Indien NCQ aanstond (in het begin) was het net de loterij met de disks :)

[...]

Zie boven. Heb de firmwares trouwens ook niet meer geupgrade sinds dien.

Systeem waar die disks en Areca in hangen staat trouwens 24/7 aan.
wow .. goed dat ik dit even tegen kom .. B)

Ik heb momenteel 1x 1 TB Samsung Spinpoint F1 schijf _o_ en wil daar volgende maand 2 bij kopen om dan een RAID 5 op te gaan zetten op mijn Areca 1110 (4poorts sata). Dit ter vervanging van mijn 4x 320 GB Maxtor DM10 schijven.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Ikzelf heb 1X F1 320GB, en 1X 1TB F1-schijf.

Wat ik merk, is dat; de 1TB schijf STUKKEN meer lawaai maakt dan de 320GB-variant. De 320 hoor je echt niet. Heel soms een seek of iets dergelijks, maar daarbuiten is ie superstil. De 1TB-schijf hoor ik vaak "zoeken". :/ Dat is best lastig vind ik. Ook schakelt de F1 1TB (Datadisk) zichzelf na een tijdje zelf half uit, omdat er geen activiteit is. Hoe kan ik dit uitzetten?

Thats it; 1TB stukken lawaaieriger dan mn 320 dus. ;)

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
nose schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 11:59:
[...]

Het is net als je auto hè, wanneer merk je dat ie het niet doet? Bij het starten. Als ie eenmaal loopt blijft ie wel lopen, of hij moet wel heel rot zijn. Da's bij HDD's hetzelfde.
Huh? Schijven die draaien gaan niet dood? Dat is handig.

Op de vraag of goed is om schijven 24/7/365 te laten draaien - afgezien van de vraag of het nodig is - is het antwoord lang niet altijd ja. Om de auto-analogie maar even voort te zetten: het starten van een motor kost veel brandstof. Het aan laten staan van de motor als je toch niet rijdt kost óók extra brandstof. Simplistisch gezegd is er ergens een snijpunt. Door de ANWB oid is berekend dat deze rond de minuut ligt. Dit betekent dat als je langer dan een minuut stil staat, kun je beter je auto uitzetten.

Zo is het ook met harde schijven. Op het moment dat het laten draaien meer impact heeft op de betrouwbaarheid dan het uit- en aanzetten is het reliability-wise verstandiger om de pc/server uit te zetten

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Laatst online: 07-09 19:46
salimrmaf schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 20:06:
Ikzelf heb 1X F1 320GB, en 1X 1TB F1-schijf.

Wat ik merk, is dat; de 1TB schijf STUKKEN meer lawaai maakt dan de 320GB-variant. De 320 hoor je echt niet. Heel soms een seek of iets dergelijks, maar daarbuiten is ie superstil. De 1TB-schijf hoor ik vaak "zoeken". :/ Dat is best lastig vind ik. Ook schakelt de F1 1TB (Datadisk) zichzelf na een tijdje zelf half uit, omdat er geen activiteit is. Hoe kan ik dit uitzetten?

Thats it; 1TB stukken lawaaieriger dan mn 320 dus. ;)
Dat ie meer lawaai maakt lijkt mij niet meer dan logisch er zitten 3platters in ipv1 :/

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:01
LB06 schreef op zondag 04 januari 2009 @ 00:23:
[...]

Huh? Schijven die draaien gaan niet dood? Dat is handig.

Op de vraag of goed is om schijven 24/7/365 te laten draaien - afgezien van de vraag of het nodig is - is het antwoord lang niet altijd ja. Om de auto-analogie maar even voort te zetten: het starten van een motor kost veel brandstof. Het aan laten staan van de motor als je toch niet rijdt kost óók extra brandstof. Simplistisch gezegd is er ergens een snijpunt. Door de ANWB oid is berekend dat deze rond de minuut ligt. Dit betekent dat als je langer dan een minuut stil staat, kun je beter je auto uitzetten.

Zo is het ook met harde schijven. Op het moment dat het laten draaien meer impact heeft op de betrouwbaarheid dan het uit- en aanzetten is het reliability-wise verstandiger om de pc/server uit te zetten
Jij kijkt alleen naar het brandstof en stroomverbruik. Als je een auto hebt met een zwakke accu of brakke startmotor, is het niet verstandig om voor elke minuut dat je stilstaat je auto uit te zetten.

Of laten draaien beter is dan aan en uitzetten hangt van het type schijf af. Een 15K RPM serverschijf wil jij niet elke 10 minuten laten downspinnen. Een 5400RPM laptopschijf wil je liefst zo vaak en zo lang mogelijk laten downspinnen.
Schijven zijn gebouwd met een bepaald gebruik in het vooruitzicht. Je kunt een desktopschijf 24/7 laten draaien, mits het ding fatsoenlijk zijn warmte kwijt kan. De ene schijf kan hier beter tegen dan de andere naar mijn ervaring. Mijn werkgever heeft een stuk of 70 servers draaien, waarvan het grootste deel met desktopschijven. Er wordt een mix van Maxtor, Hitachi, Seagate en WD gebruikt. Als ik kijk naar de uitval van die dingen, is alleen de Hitachi Deskstar vrij van uitval, de rest sterft bij bosjes.

Om nog even een klassiek voorbeeld naar voren te halen van een desktopdrive die niet van downspinnen en langdurig stilstaan houdt: de Quantum Bigfoot. Een enorme platter waar de motor moeite mee heeft om deze op te laten spinnen, welke dus totaal niet meer opspint na verloop van tijd als de kop niet goed naast de schijf is geparkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
_JGC_ schreef op zondag 04 januari 2009 @ 11:33:
[...]

Jij kijkt alleen naar het brandstof en stroomverbruik. Als je een auto hebt met een zwakke accu of brakke startmotor, is het niet verstandig om voor elke minuut dat je stilstaat je auto uit te zetten.

Of laten draaien beter is dan aan en uitzetten hangt van het type schijf af. Een 15K RPM serverschijf wil jij niet elke 10 minuten laten downspinnen. Een 5400RPM laptopschijf wil je liefst zo vaak en zo lang mogelijk laten downspinnen.
Schijven zijn gebouwd met een bepaald gebruik in het vooruitzicht. Je kunt een desktopschijf 24/7 laten draaien, mits het ding fatsoenlijk zijn warmte kwijt kan. De ene schijf kan hier beter tegen dan de andere naar mijn ervaring. Mijn werkgever heeft een stuk of 70 servers draaien, waarvan het grootste deel met desktopschijven. Er wordt een mix van Maxtor, Hitachi, Seagate en WD gebruikt. Als ik kijk naar de uitval van die dingen, is alleen de Hitachi Deskstar vrij van uitval, de rest sterft bij bosjes.

Om nog even een klassiek voorbeeld naar voren te halen van een desktopdrive die niet van downspinnen en langdurig stilstaan houdt: de Quantum Bigfoot. Een enorme platter waar de motor moeite mee heeft om deze op te laten spinnen, welke dus totaal niet meer opspint na verloop van tijd als de kop niet goed naast de schijf is geparkeerd.
Weet ik. Het is ook slechts een theoretische analogie. Ik beschreef de situatie in het abstracte met als enige veranderlijke het aantal keer dat een hdd moet up- en downspinnen.

Ik ben me er terdege van bewust dat er verschillen zijn tussen de verschillende typen harde schijven. Maar Nose deed het voorkomen alsof het vooral alle schijven geldt, of in ieder geval voor de schijven waar we het over hadden: de Samsung Spinpoint F1 HD*. En daar zet ik slechts enkele vraagtekens bij. Jouw ervaringen lijken dit te corroboreren, omdat die desktopschijven "sterven bij bosjes".

Overigens heeft een grootschalige studie van Google aangetoond dat warmte niet of nauwelijks invloed heeft op de levensduur van de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose

nose

size matters

LB06 schreef op zondag 04 januari 2009 @ 13:28:
[...]

Weet ik. Het is ook slechts een theoretische analogie. Ik beschreef de situatie in het abstracte met als enige veranderlijke het aantal keer dat een hdd moet up- en downspinnen.

Ik ben me er terdege van bewust dat er verschillen zijn tussen de verschillende typen harde schijven. Maar Nose deed het voorkomen alsof het vooral alle schijven geldt, of in ieder geval voor de schijven waar we het over hadden: de Samsung Spinpoint F1 HD*. En daar zet ik slechts enkele vraagtekens bij. Jouw ervaringen lijken dit te corroboreren, omdat die desktopschijven "sterven bij bosjes".

Overigens heeft een grootschalige studie van Google aangetoond dat warmte niet of nauwelijks invloed heeft op de levensduur van de schijven.
Uiteraard geldt dit niet voor alle schijven, natuurlijk zijn er verschillen. En het niet downspinnen zal ook zeker niet garanderen dat je schijf het altijd zal blijven doen. Minder downspinnen zal wel voor minder "slijtage" zorgen. Een garantie dat je schijf zal blijven werken is het zeer zeker niet.

En het was ook meer een opmerking in het algemeen, ik bezit zelf geen F1 schijven, vanwege het simpele feit dat ze niet willen samenwerken met m'n SAS controller. De Hitachi's die er nu aan hangen doen het echter perfect. Hiervoor heb ik WD's en Maxtor's in software RAID gehad (24x7) en de Maxtor's waren daar niet van gedient, die waren zo kapot. De WD's draaien na 5 jaar nog steeds lekker hun rondjes.

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Ik heb een F1 1TB en een Samsung 500GB ( geen F1), ik heb een vraag over de F1:
Een paar posts hierboven werd er over het 'opspinnen' van de schijf gepraat. Ik heb dat ook, maar volgens mij net even wat anders. Ik heb bijvoorbeeld een spel op die schijf gezet en als ik dan met Vista via ontspanning dat spel wil opstarten reageerd de pc totaal niet. Dan na 5 sec hoor je de HDD opspinnen en daarna doet hij het. Maar hetzelfde geldt ook als ik gewoon een map wil openen in de HDD. Dit heb ik bij mijn andere schijf niet.

Is het een soort energiebesparing (instelling?) of is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
SjorsVN schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 20:00:
Ik heb een F1 1TB en een Samsung 500GB ( geen F1), ik heb een vraag over de F1:
Een paar posts hierboven werd er over het 'opspinnen' van de schijf gepraat. Ik heb dat ook, maar volgens mij net even wat anders. Ik heb bijvoorbeeld een spel op die schijf gezet en als ik dan met Vista via ontspanning dat spel wil opstarten reageerd de pc totaal niet. Dan na 5 sec hoor je de HDD opspinnen en daarna doet hij het. Maar hetzelfde geldt ook als ik gewoon een map wil openen in de HDD. Dit heb ik bij mijn andere schijf niet.

Is het een soort energiebesparing (instelling?) of is dit normaal?
Ja, dit heb ik dus ook;

Vrij simpel te verklaren denk ik. De mappen zijn als het goed is opgeslagen op je C:/ schijf, en/of geindexeerd; die zijn dus altijd meteen beschikbaar, en pas als je daadwerkelijk het bestand nodig hebt zal de desbetreffende schijf worden gestart.

Ik denk dat je de besparingsfunctie kan uitschakelen. Probeer het eens met HUTIL. :z

Zou ikzelf eigenlijk moeten doen, maar ja.

Volgens mij zag ik zo een optie ergens..

Aan de andere hand.. Ik zie echt een verschil van 5 watt tussen wanneer de HDD draaid en wanneer ie uit staat. :/ Best veel, tsja het ligt er maar net aan wat jij wilt.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 december 2008 @ 00:33:
Ik heb twee Samsungs F1 640GB (642JJ) in RAID0 opstelling staan met een nVidia softraid.

Is het dan normaal dat bij het opstarten het redelijk lang duurt voordat de 'spin up' voltooid is? Het duurt even voordat ze opstarten: de ene keer langer dan de andere (+- 10 seconden). Verder heb ik met de schijven geen problemen.
Niemand...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Zo begon het bij mij ook. Verschillende opstarttijden, soms lang, soms kort. Vervolgens steeds vaker lang. Toen regelmatig herstarts nodig. Volgende stap waren BSOD's. Laatste stap was het zat zijn en de schijven RMA naar de leverancier. Allerlaatste stap (vandaag gezet) is na 6 weken wachten op Samsung uiteindelijk maar Western Digitals aangeboden krijgen door de winkel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JME schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:36:
Zo begon het bij mij ook. Verschillende opstarttijden, soms lang, soms kort. Vervolgens steeds vaker lang. Toen regelmatig herstarts nodig. Volgende stap waren BSOD's. Laatste stap was het zat zijn en de schijven RMA naar de leverancier. Allerlaatste stap (vandaag gezet) is na 6 weken wachten op Samsung uiteindelijk maar Western Digitals aangeboden krijgen door de winkel...
hm... dat klinkt niet zo best, hoe lang duurde het voordat je die problemen kreeg (na aankoop)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Paar weken. Achteraf gezien misschien al wel vanaf begin, maar toen niet opgevallen doordat het een heel nieuw systeem was en mogelijke schijfproblemen toen nog niet als zodanig opvielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frixel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:29
gerritman schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 17:02:
[...]

Simpele oplossing is:
In de bios niet automatisch laten herkennen maar handmatig op LBA zetten en Cylinders = 16643, Heads = 255 Landingszone = 65534, Sectoren = 63, Precomp = 0 .
Heb een groot probleem met mijn samsung HD103UJ want hij geeft nog maar 137MB aan.Heeft wel 4 maanden goed gewerkt!!
Ik heb allerlei tooltjes geprobeerd om dit op te lossen maar ik ben ten einde raad.
Ik ben oa met Testdisk bezig geweest en die ziet inderdaad dat de disk één TB is maar adviseerd om de de jumpers 8)7 settings te bekijken of de schijf op LBA te zetten, daar kom ik dus ook niet verder mee...

Nu las ik deze <simpele> oplossing hierboven maar is dus toch niet zo simpel.

Bij mijn disk zie ik staan
Cylinders = 17766, Heads = 240 Sectoren = 63 dat is dus anders dan hierboven.
In mijn Bios (Gigabyte GA-MA78GM 6 mnd oud) kan ik dit niet aanpassen!!

Ik heb in bios niet de keuze op de disk op LBA te zetten, ik kan kiezen uit auto en large.
Tevens twijfel ik aan onderstaande opties in mijn Bios of dat goed staat te weten:
On Chip channel >>Enable
On Chip Controller >> Enable
On Chip Type >> Native IDE

Heeft iemand een idee hoe ik de Cylinders en Heads anders kan instellen of zit ik op een verkeerd spoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 20:11
JME schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:36:
Ik heb dit probleem nu ook bij de 640GB versie van de F1. Soms wil de schijf niet snel genoeg opspinnen. Ik kreeg gisteren al een SMART foutmelding bij het opstarten. Maar soms gaat het ook goed, of krijg ik geen foutmelding en wordt de schijf gewoon niet herkend. Het lijkt me met dit soort vage klachten lastig om het RMA te sturen, ik heb maar een nieuwe WD besteld en ik wacht wel tot deze helemaal kapot gaat (nadat ik een image heb hoop ik...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Oude quote, maar goed.
RiCkY82 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 15:37:
[...]

Draai je dit i.c.m. met een Intel ICHx? Het schijnt dat die chipsets daar last van hebben. Zelf draai ik Raid5 waarbij de eerste schijf steeds problemen geeft. Als ik hem individueel test, dan blijkt ie geen fouten te bevatten wanneer ik test met bijvoorbeeld Hdtune. Ook smart geeft geen rare waarden. Als ik de schijf weer opneem in de array, dan heb ik na een tijdje weer last van hetzelfde probleem en krijg ik wederom "raid volume degraded" en moet alles weer een rebuilt hebben (kost veel tijd).
Op diverse fora wordt hierover gesproken. Het lijkt te liggen aan de aansturing vanuit de ICHx chipsets met nieuwe schijven icm AHCI of Raid. Zodra de schijf op IDE gezet wordt is er niets aan het handje.
Heb ook exact hetzelfde probleem nu, echter heeft mijn raid array al 8 maanden perfect gewerkt tot een week geleden. Toen heb ik een rebuild gedaan, maar nu geeft hij alweer een fout.

Voor de duidelijkheid:
Ik heb 4 1TB schijven met firmware 1AA01110 in raid 0 en raid 5 via de ICH9R. De eerste 125GB van elke schijf vormt met de raid 0 array mijn boot array. De resterende schijfruimte is in raid 5 opslag. Het stomme is dat er met mijn Raid 0 dus niets aan de hand is, terwijl daar net zo goed die schijf in zit die fouten geeft.

Nu kan ik dus weer gaan rebuilden, dat koste mij de vorige keer al 50 uur :'(

Helaas kan ik mijn data nergens kwijt, dus afstappen van mijn raid array is geen optie. Ik zal wel eens proberen mijn south bridge wat meer juice te geven.

Edit: De vorige keer gebeurde het trouwens tijdens een ongelukkige reboot. Toen heb ik de stroom uit moeten schakelen om de pc uit te zetten, dus ik dacht dat het daar aan lag. Echter gebeurde het nu gewoon terwijl ik bezig was in Windows.

Edit2: Wat wil je overigens ook met een HD met serie nr: S13PJ1CQ400666 :')

Edit3: Hoera, hij failed nu al tijdens de rebuild :X

[ Voor 9% gewijzigd door Aapenootjes op 14-01-2009 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een samsung f1 maar nog steeds vind ik hem veel te sloom.

Doordat hij niet snel genoeg is hapert hij soms in 1080p films. Heel irritant als je weet dat je cpu maar maximaal 20% word belast bij die films. En je hele systeem sloom is door de hdd.

Hebben meer mensen hier last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Dat zou normaal toch niet moeten kunnen gebeuren. Ik denk zelf dat je de oorzaak ergens anders moet zoeken. De zwaarste HD film die ik heb zit rond de 20Mb/s, zeg maar 2,5 MB/s. Als je harde schijf dat niet trekt is er iets grondigs mis.

Zit je geheugen niet vol? Controleer ook eens of je harde schijf niet gefragmenteerd is. Kijk ook of een andere player soelaas bied. Bij mij loopt VLC net iets beter dan media player classic heb ik het gevoel, die laatste geeft echter wel betere kwaliteit.

Test ook je harde schijf eens met andere programma's, als je alleen problemen hebt met films is er duidelijk iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavierk
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-08 21:44
Ik krijg met HD Tune de volgende RAID statistieken:
HD Tune: SAMSUNG HD753LJ Health
Afbeeldingslocatie: http://img141.imageshack.us/img141/8376/smartstatsrt6.jpg
Dit is 1 van mijn 2 RAID0 schijven.
Ik loop tegen problemen aan bij normaal gebruik en wanneer in RAID gebruikt met nForce 730a chipset (ASRock K10N78FullHDhSLI R3.0 en Abit AN78GS, dus 2 verschillende moederborden geprobeerd.
andere specs zijn: Phenom X3 8450, 4GB KingstonValueRAM DDR2 800, Pioneer DVD-RW, Asus Xonar DX.

EDIT: Plaatje gefixed, slechte forumcode van Imageshack.US

Samsung ES Tool CD image werkt in ieder geval niet. Ben nu een check met HDD Tune aan het draaien, maar de vraag is dus of dat wel zo betrouwbaar werkt als een DOS tooltje. Iemand nog een andere HDD Diagnostic tool die van CD kan worden geboot? Alle die ik heb gevonden zijn voor diskette drives (die ik niet heb), of betaald.

EDIT2: Slechte sector? Toch tijd voor RMA? Afbeeldingslocatie: http://img389.imageshack.us/img389/3752/badsectorsum3.jpg

[ Voor 68% gewijzigd door xavierk op 15-01-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Imageschack :r

Je plaatjes doen het in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:11:

Doordat hij niet snel genoeg is hapert hij soms in 1080p films. Heel irritant als je weet dat je cpu maar maximaal 20% word belast bij die films. En je hele systeem sloom is door de hdd.

Je gebruikt niet heel toevallig VLC Media Player?

Probeer Media Player Classic eens icm CoreAVC.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 20:11:

Het is uitgesloten dat een willekeurige harde schijf -laat staan een Spinpoint- normaalgesproken geen 1080p films kan afspelen. Hence, een H.264 film @ 1080p is zo ongeveer 8-15 Mbit/s. Dat is zo'n slordige 2MB/s. Maximaal.

Of heb je het over uncompressed video of een directe 135mbit/s VC-1 @1080p60 rip van BR ofzo? Maar zelfs dat zou geen probleem mogen zijn. Op z'n sloffen.

Staan je instellingen wel goed? Heb je DMA aanstaan, als dat nog bestaat? Is je controller nog wel goed? En als je gewoon iets kopieert, is de performance dan wel goed? Probeer ook eens een Linux LiveCD te booten en dan wat de rommelen met je HDD. Als je dan geen problemen overvindt ligt het waarschijnlijk aan je windows installatie of instellingen. En anders is er waarschijnlijk hardwarematig iets mis.

[ Voor 27% gewijzigd door HarmoniousVibe op 16-01-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan een f1 320 gig te kopen maar heb een 3 vragen:
Is deze schijf betrouwbaar ten opzichte van bijvoorbeeld hitachi?

Is deze schijf sneller dan een schijf met 2 platters?

Ik hoor wel eens dat mensen er rubbertjes tussen moeten plaatsen omdat hij trilt en dan lawaai gaat maken. Of ligt dit gewoon aan hun goedkope kast? (ik ga zelf een antec ninehundred kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The 7th Guest
  • Laatst online: 13-08 12:58
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 15:48:
Ik ben van plan een f1 320 gig te kopen maar heb een 3 vragen:
Is deze schijf betrouwbaar ten opzichte van bijvoorbeeld hitachi?

Is deze schijf sneller dan een schijf met 2 platters?

Ik hoor wel eens dat mensen er rubbertjes tussen moeten plaatsen omdat hij trilt en dan lawaai gaat maken. Of ligt dit gewoon aan hun goedkope kast? (ik ga zelf een antec ninehundred kopen)
Er schijnen nogal eens problemen te zijn met de schijven van Samung, dat staan al zo'n 67 pagina's over vol. Maar er zijn ook heel veel mensen die wel goede schijven hebben. Over Hitachi weet ik niets en bij WD zijn er naar verluid minder problemen: ik ben er zelf erg blij mee. Maak het voor jezelf uit en lees de reviews.
Een 1- platter schijf is in principe sneller dan een 2-platter, maar het gaat meer om andere zaken als toegangstijd en doorvoersnelheid die er echt toe doen. Je zult echt geen boost krijgen als je van een 1- naar een 2-platter gaat, het is meetbaar maar waarschijnlijk niet merkbaar.
Een beetje goede kast kan zeker verschil maken. Veel kasten van Antec, zoals de Solo en P182, hebben rubbertjes die goed werken. Volgens mij heeft de mooie Nine Hundred die niet, maar er zijn verschillende systemen op de markt van rubberen elastieken tot complete omhulsels. Ik moet wel zeggen dat mijn F1 behoorlijk trilde, ik heb nu een WD6400AAKS en die is een stuk stabieler.
Ik hoop je hiermee een beetje op weg te hebben geholpen maar eigenlijk moet je dit soort dingen zelf uit kunnen zoeken. Maar ik ben vandaag in een gulle bui ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:01

Smarron

The bend

Ik heb hier een aantal Samsung schijven draaien en tot op heden geen enkel probleem mee gehad.

3x Samsung F1 1TB (de laatste vorige week gekocht, de andere 2 eind 2008)
1x Samsung F1 750GB (halverwege 2008)
1x Samsung T166 500GB (eind 2007)

Ik heb de 3 F1's 1TB overigens in elastieken hangen, dus merk sowieso vrijwel niks van resonantie/trillingen.

Mijn persoonlijke ervaringen zijn dus goed, maar dat is dus bij iedereen anders. Ik sta op het punt nog een 1TB schijf erbij te kopen, dus ik ben er zelf erg tevreden over.

[ Voor 11% gewijzigd door Smarron op 16-01-2009 18:07 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 15:18

Rub3s

+3 , omdat het kan

xavierk schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:14:
EDIT2: Slechte sector? Toch tijd voor RMA? [afbeelding]
bij mij heeft het programma hdd regenerator geholpen bij precies dezelfde schijf: http://www.dposoft.net/ . de slechte sector is gefixt bij mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavierk
Rub3s schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:43:
[...]

bij mij heeft het programma hdd regenerator geholpen bij precies dezelfde schijf: http://www.dposoft.net/ . de slechte sector is gefixt bij mij ;)
Maar deze harde schijf is pas 6 maanden oud, lijkt me niet dat hij nu al slechte sectors hoort te hebben.
Tevens dus in smart 7 Raw Read Errors en Soft Read Errors... vaag.

Is Samsung goed met garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:53
xavierk schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 22:14:
EDIT2: Slechte sector? Toch tijd voor RMA? Afbeeldingslocatie: http://img389.imageshack.us/img389/3752/badsectorsum3.jpg
Amateur.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DBp8r32YYQSmSvcsP7mzfssL/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/exQk8YmK1cudz6ozW9HWfCPy/full.png

Ik heb er meer. :X

Schijfjes werkten tot eind vorige week perfect, maar maandag gaven ze er ineens vrijwel tegelijk de brui aan, bad sectors en datacorruptie zijn toch niet helemaal de bedoeling denk ik. :+

Het resultaat van ES-Tool is trouwens redelijk hetzelfde, alleen geeft die veel meer error's aan, met allemaal opvolgende LBA nummers. HD Tune werkt met grotere blokken lijkt het.
Smarron schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 18:06:
Ik heb hier een aantal Samsung schijven draaien en tot op heden geen enkel probleem mee gehad.

3x Samsung F1 1TB (de laatste vorige week gekocht, de andere 2 eind 2008)
1x Samsung F1 750GB (halverwege 2008)
1x Samsung T166 500GB (eind 2007)

Ik heb de 3 F1's 1TB overigens in elastieken hangen, dus merk sowieso vrijwel niks van resonantie/trillingen.

Mijn persoonlijke ervaringen zijn dus goed, maar dat is dus bij iedereen anders. Ik sta op het punt nog een 1TB schijf erbij te kopen, dus ik ben er zelf erg tevreden over.
Ik heb hier ook meerdere Samsungs in gebruik (gehad)...

2x Samsung P120 250GB (SP2504C)
4x Samsung T166 500GB (HD501LJ)
2x Samsung F1 640GB (HD642JJ)

Met de P120's en T166's heb ik nooit problemen gehad, erg fijne schijfjes. Mijn mening over mijn F1's laat zich raden... :X

Dat gezegd hebbende, mijn pa heeft 4 F1's in zijn PC, 2x 750GB en 2x 1TB, die werken voor zover ik weet wel feilloos.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Zo, ben er bijna klaar voor om mijn RAID array weer te gaan rebuilden. Wat mij voornamelijk opviel was dat de schijf die steeds failde als enige van mijn schijven verbonden was met een sata kabel met een hoekconnector. Die heb ik inmiddels vervangen door een andere kabel.

Er zit dus inderdaad wellicht wat in om je kabels goed vast te hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
Ik heb nu 8x 1TB f1 schijven maar de vraag is als ik de schijven in raid5 zet, moet de firmware van de schijven dan gelijk zijn? Of maakt dit weinig uit? Ik had namelijk al 4 schijven deze beschikken over de 112 firmware en de 4 nieuwe die ik gekocht heb beschikken over de 113 firmware. Is het nu eerst verstandig om de eerst oude schijven te voorzien van een nieuwe firmware, of maakt dit niet veel uit? HDtune geeft bij de oude schijven wel de gele B8 error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The 7th Guest schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 17:04:
[...]

Er schijnen nogal eens problemen te zijn met de schijven van Samung, dat staan al zo'n 67 pagina's over vol. Maar er zijn ook heel veel mensen die wel goede schijven hebben. Over Hitachi weet ik niets en bij WD zijn er naar verluid minder problemen: ik ben er zelf erg blij mee. Maak het voor jezelf uit en lees de reviews.
Een 1- platter schijf is in principe sneller dan een 2-platter, maar het gaat meer om andere zaken als toegangstijd en doorvoersnelheid die er echt toe doen. Je zult echt geen boost krijgen als je van een 1- naar een 2-platter gaat, het is meetbaar maar waarschijnlijk niet merkbaar.
Een beetje goede kast kan zeker verschil maken. Veel kasten van Antec, zoals de Solo en P182, hebben rubbertjes die goed werken. Volgens mij heeft de mooie Nine Hundred die niet, maar er zijn verschillende systemen op de markt van rubberen elastieken tot complete omhulsels. Ik moet wel zeggen dat mijn F1 behoorlijk trilde, ik heb nu een WD6400AAKS en die is een stuk stabieler.
Ik hoop je hiermee een beetje op weg te hebben geholpen maar eigenlijk moet je dit soort dingen zelf uit kunnen zoeken. Maar ik ben vandaag in een gulle bui ;)
Bedankt! Ik had al gezocht en ik had gezien dat hij trilde maar ik wilde gewoon even zekerheid omdat reviews niet op betrouwbaarheid over een lange tijd kunnen testen. Maargoed bedankt voor je antwoord nu denk ik dat ik niet meer ga voor de f1 samsung maar eens ga kijken naar andere merken.

Nogmaals bedankt voor je antwoord1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

MasterMike schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 12:07:
Ik heb nu 8x 1TB f1 schijven maar de vraag is als ik de schijven in raid5 zet, moet de firmware van de schijven dan gelijk zijn? Of maakt dit weinig uit? Ik had namelijk al 4 schijven deze beschikken over de 112 firmware en de 4 nieuwe die ik gekocht heb beschikken over de 113 firmware. Is het nu eerst verstandig om de eerst oude schijven te voorzien van een nieuwe firmware, of maakt dit niet veel uit? HDtune geeft bij de oude schijven wel de gele B8 error.
8x 1TB .. held _o_

Ik zou altijd dezelfde firmware gebruiken op alle schijven .. voelt gewoon ook beter.

Ga je ze alle 8 in RAID 5 doen, of komt er 1 in als hotspare? Zo niet, misschien een aanradertje :)
En post je jouw ervaringen hier ook even? Ik hoop binnenkort ook met 3 of 4 aan de slag te gaan.

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavierk
@Xander: Oei.
Ik heb Samsung RMA (wordt gedaan door een extern bedrijf, All-In Logistics) gebeld.
Blijkt dat je ze moet e-mailen, het adres is SamsungRMA@allin.nl, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik weet nog toen deze schijven uitkwamen, iedereen was er razend enthausiast over en wilde er 1 hebben.
Vooral vanwege de snelheid. Alleen het aantal doodbezorgde hard disks en later failende ligt toch wel erg hoog.

Iemand anders problemen met deze HDD in combinatie met een nForce 730a moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
xavierk schreef op maandag 19 januari 2009 @ 13:42:
@Xander: Oei.
Ik heb Samsung RMA (wordt gedaan door een extern bedrijf, All-In Logistics) gebeld.
Blijkt dat je ze moet e-mailen, het adres is SamsungRMA@allin.nl, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Ik weet nog toen deze schijven uitkwamen, iedereen was er razend enthausiast over en wilde er 1 hebben.
Vooral vanwege de snelheid. Alleen het aantal doodbezorgde hard disks en later failende ligt toch wel erg hoog.

Iemand anders problemen met deze HDD in combinatie met een nForce 730a moederbord?
Neem de WD Caviar Black 1 TB FALS maar die zijn prima en bijna net zo snel, ben je in iedergeval van het onvertrouwde af van de samsung F1, je weet namelijk nooit dat je een goede te pakken hebt.
Ik heb daar om ook gekozen voor de WD Black Edition. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

MiskentTalent schreef op maandag 19 januari 2009 @ 14:23:
Neem de WD Caviar Black 1 TB FALS maar die zijn prima en bijna net zo snel, ben je in iedergeval van het onvertrouwde af van de samsung F1, je weet namelijk nooit dat je een goede te pakken hebt.
Ik heb daar om ook gekozen voor de WD Black Edition. :9
Ehm... :o Ik heb twee Caviar Blacks (WD6401AALS) gekregen als vervanging voor mijn defecte Spinpoints van 640 GB. Blijkt er toch ook eentje twee bad sectors van te hebben, dus ook die is DOA. Merk en type zeggen niet altijd alles...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik heb 14 F1's en ik heb er geen problemen mee, alleen vind ik dat ze redelijk veel lawaai maken, maar dit kan dan weer komen aan de bay waarin ze zitten (SNT212x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

SiXke schreef op maandag 19 januari 2009 @ 16:10:
Ik heb 14 F1's en ik heb er geen problemen mee, alleen vind ik dat ze redelijk veel lawaai maken, maar dit kan dan weer komen aan de bay waarin ze zitten (SNT212x)
in welke case passen er trouwens 14 hdd's ?? :s of is t in meerdere pc's :o

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

BGB4rn schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:59:
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/a_images/products/Chassis/3U/SC836B_spec.jpg
SuperChassis 836TQ-R710B

En deze als je er 24 in kwijt wilt :+

Afbeeldingslocatie: http://www.supermicro.com/a_images/products/Chassis/4U/SC848A-R1800B_spec.jpg
SuperChassis 848A-R1800B

[ Voor 21% gewijzigd door _Arthur op 19-01-2009 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

supa sweet :P

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feep
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik krijg sinds vanochtend als ik de pc op start de melding dat hij checkdisk aan het draaien is. Hij vind niks maar ik krijg dan wel een melding in mijn logboeken dat de schijf beschadigd is. Een ntfs fout.

Afbeeldingslocatie: http://img37.picoodle.com/img/img37/3/1/20/f_750gbm_6dce2f4.jpg

Ik heb met hd tune gezocht naar bad sectors en vond niks en ook checkdisk vind niks.

Hebben meer mensen dit gehad? Is dit het begin van het einde?

Heb er 600gb data op staan die ik niet kwijt wil en heb geen plek om het neer te zetten.
Het gaat om een spinpoint f1 750gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

ik heb ook wel es dat vista automatisch checkdisk gaat draaien voor men f1 750gb, maar dan fixed ie ook allerlei dingen. er heeft ook een bad sector op gezeten, maar die heeft een programma weggehaald (so far so good ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Ik heb nu mijn spinpoint F1 disken 4 maanden oid in raid 0 staan. Ze werken tot nu toe BIJNA vlekkeloos. Was keer serie aan het kijken en ineens stopte het afspelen. PLOEP! BSOD! dus ik dacht, geheugen ofzo, windows error, je kent het wel. Dus opnieuw opstarten. Gaat ie disken detecteren in dat dos schermpje, moeten de schijven nog opspinnen :? Dus duurde langer dan normaal, maar werkte wel gewoon. Heb tot 80% een checkup gedaan in hdtune, maar geen problemen. Moet hem eigenlijk nog keer laten draaien. Hierna geen problemen meer gehad eigenlijk.Geen idee wat die BSOD nou was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn vorige Samsung F1 1TB opgestuurd voor garantie na 1 bad sector (steeds dezelfde) die mijn Vista installaties steeds killde. Nu heb ik een nieuwe teruggekregen, eerst getest onder XP vanuit andere HD, daarna Vista erop gezet en weer getest met HDTune, geen bad sectors. Read test is ook goed, 88MB/s avg.

Alleen. . . .deze is echt LUIDDD. Serieus. . .Bij HDTune bijvoorbeeld, wanneer de Read is voltooid en de accestime/burstrate wordt getest, hoor je dus elke keer dat een gele dot verschijnt een geluid, en het klinkt alsof een floppy disk wordt gecheckt. Wat moet ik doen? Ik heb een Sonata III, dus redelijk stille kast. Heb ik misschien de schroeven te strak aangedraaid op de rubbertjes, zitten er kabels in de HDD ofzo, of is dit gewoon een luide exemplaar? Want mijn vorige was egt muisstil. Denk erover om hem (weer :S) terug te sturen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
dubbel post

[ Voor 82% gewijzigd door SiXke op 22-01-2009 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiXke
BGB4rn schreef op maandag 19 januari 2009 @ 17:59:
[...]

GHS2000 case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 11:16:
Alleen. . . .deze is echt LUIDDD. Serieus. . .Bij HDTune bijvoorbeeld, wanneer de Read is voltooid en de accestime/burstrate wordt getest, hoor je dus elke keer dat een gele dot verschijnt een geluid, en het klinkt alsof een floppy disk wordt gecheckt. Wat moet ik doen? Ik heb een Sonata III, dus redelijk stille kast. Heb ik misschien de schroeven te strak aangedraaid op de rubbertjes, zitten er kabels in de HDD ofzo, of is dit gewoon een luide exemplaar? Want mijn vorige was egt muisstil. Denk erover om hem (weer :S) terug te sturen).
ik ken ook iemand met die kast (en toevallig ook zo'n hd), maar af en toe resoneert die kast gewoon mee :S misschien is het een kwestie van iets je hd's eruit schuiven (maar ik heb et niet getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
Heb zelf 2x 500GB F1 sinds 2 maanden.

Beide hebben de B8 fout, maar ondervind verder nog geen problemen. Word wel een beetje bang voor deze schijven als ik alle verhalen over de F1's hoor.. Had ik mss toch beter voor Seagates kunnen gaan..

Valt me alleen wel op dat de ene schijf 3 graden warmer is dan de andere, 29 vs 26 graden. Terwijl ze beide gewoon gebruikt worden en er zit een fan voor.

Verder zijn mijn schijven gelukkig doodstil :).

[ Voor 30% gewijzigd door GAIAjohan op 23-01-2009 00:49 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
GAIAjohan schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 00:46:
Had ik mss toch beter voor Seagates kunnen gaan..
Berichten over Seagate niet gelezen ? Die hebben ook veel problemen.
Blijft eigenlijk alleen Western Digital over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:01
abusimbal schreef op vrijdag 23 januari 2009 @ 01:09:
[...]

Berichten over Seagate niet gelezen ? Die hebben ook veel problemen.
Blijft eigenlijk alleen Western Digital over.
Ik weet van de Barracuda 11 ja.. Maar voor mij was Seagate altijd hét merk. Was destijds alleen voor Samsung gegaan vanwege het toen riante prijsverschil en het feit dat ik voor familie Samsung T166 160GB schijven had besteld die erg goed voldeden en voldoen.. Anders had ik nu (een stervende) Barracuda 11 gehad. Maargoed, daar zijn nu nieuwe firmware upgrades voor. Behalve voor de 640GB versie.

Ik ben zelf niet echt een WD persoon aangezien ik er via vrienden veel problemen mee heb gehad enige jaren geleden, en verder heb ik zelf nog maar 1x een dode schijf gehad van Seagate. Dat was een Barracuda 5 die gewoon 'op' was na 6 jaar.

De oudste schijf die ik nog steeds gebruik is ook van Seagate 17 jaar oud.. En ik had dus altijd erg goede relatie met hen en ik denk dat áls deze Samsungs kapot gaan, ik toch voor een Barracuda 12 (toekomst) zou gaan, ondanks de Barracuda 11 malaise.

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 23-01-2009 01:20 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

MasterMike schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 12:07:
draait het spul onderhand? en ben je er tevreden mee?
_Arthur schreef op maandag 19 januari 2009 @ 18:15:
[...]

Zoiets:
[afbeelding]
SuperChassis 836TQ-R710B

En deze als je er 24 in kwijt wilt :+

[afbeelding]
SuperChassis 848A-R1800B
*slik*

nice! :P

edit:
euhm .. ik ben er nog steeds niet helemaal uit. Ik sta nog steeds op het punt 3 Samsung F1's 1TB aan te schaffen om ze achter mijn Areca 1110 PCI-X kaart te steken. Het is natuurlijk logisch dat je op internet altijd over de problemen leest, dus dan vraag ik mij stiekum af hoeveel mensen dit lezen en thuis zonder problemen een dergelijke setup hebben draaien?!

to do .. or not-done .. thats the question }:O

edit: besteld O-)

[ Voor 42% gewijzigd door Alfa Novanta op 27-01-2009 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasNation
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-08 17:11
Samsung Ecogreen F2, 500GB benchy gevonden:

http://www.planet3dnow.de/vbulletin/showthread.php?t=354082

Afbeeldingslocatie: http://666kb.com/i/b5etcdajqhqe7wdjd.png
Afbeeldingslocatie: http://666kb.com/i/b5etcvv2e75pl8fwp.png

Seagate Barracuda 7200.12 ST3500410AS, 500GB

http://www.planet3dnow.de...php?p=3832698#post3832698

Afbeeldingslocatie: http://home.arcor.de/data-home/benches/ST3500410AS/hdtune_read.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.arcor.de/data-home/benches/ST3500410AS/hdtune_write.jpg

Zit nu te twijfelen welke ik zal nemen, ga sowieso een 500GB per platter model nemen... maar eerst maar eens geluidsproductietests afwachten.

[ Voor 75% gewijzigd door BasNation op 26-01-2009 21:30 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 21 Laatste

Let op:
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.