Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Rudy_V schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 11:34:
(...). Enige probleem is dat ik mijn smart-status niet uitgelezen krijg. Health en temp zijn dus ook niet zichtbaar in hd tune. Ik heb een nforce 550 chipset, en of ik smart in de bios nou aan, uit of auto zet, ik krijg geen status... Iemand een idee?
Je schijf zal wel in SATA-modus staan. Tenzij iemand me kan verbeteren, meen ik te weten dat het SATA protocol geen S.M.A.R.T. ondersteunt. Een belangrijk hiaat, ook belachelijk want dit is cruciaal tegenwoordig.

Je kunt wel met ESTool de SMART status uitlezen, of in de BIOS je schijf op IDE-compatible (o.i.d.) zetten.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Weet iemand eigenlijk hoe het zit bij Samsung met RMA? ik had mn schijf bij Alternate besteld maar ben mn bon kwijt... (stom ik weet het) mijn 640 gb F1 is net gefailed in mn RAID-0 config.. is het de moeite waard en evt alsnog mogelijk? of kan ik maar beter gewoon een andere schijf halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De factuur staat meestal toch ook nog online? Als je een account daar hebt that is....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Raven schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 21:28:
De factuur staat meestal toch ook nog online? Als je een account daar hebt that is....
Al aan gedacht, maar had telefonisch besteld en afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:13
Gewoon even alternate bellen, ik was ook een keer een bon kwijt voor een RMA gevalletje en ze hebben me gewoon een kopie opgestuurd toen, waarna ik mijn RMA kon indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week 8 642JJ's gekocht. 4 in raid10 op een nvidia storage waarvan eentje direct dood. 4 andere in raid 10 op een intel storage en daarvan 1 direct dood, een tweede na enkele dagen (de 'juiste' twee gelukkig, dus alles draait nog).

Je kan het op een slechte batch steken maar ik heb gelijkaardige % uitvallen reeds met vorige modellen van samsung ervaren. 1 op 4 bij m'n 753LJ, 3 op 8 bij m'n 501LJ maar anderzijds 0 op 2 bij m'n 321KJ.
'T zijn stille, koele en goedkope schijven; gewoon rekening mee houden dat je er niet direct belangrijke data mag opzetten zonder backup.
Mensen die opmerken dat er excessief veel problemen zijn moeten zeker niet zwijgen, Samsung heeft gewoon een grotere uitval. Ofwel krijgt Nederland altijd de batches met fouten, daar kan je de oorzaak nog zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Inmiddels 6 F1-schijven gekocht:

1 TB: op een P5B-V; BSOD's. Of dit aan de schijf ligt heb ik nog niet kunnen nagaan
1 TB: op een M2N-E: geen problemen, toch maar getest met ESTool.

"Errors was detected in this test!!! It's recommended to do ERASE HDD!"
Dat Engrish ook, geweldig.

Maar ze willen dus dat ik de data back-up (400 GB) en dan een (lowlevel?) format doe, zodat de bad sectors worden verplaatst... niet iets waar ik echt op zit te wachten.

640 GB: geen problemen
320 GB: geen problemen
320 GB: nog niet in gebruik
320 GB: nog niet in gebruik

Update 24/10/2008: laatste twee getetst met EStool (full surface scan) en geen problemen geovnden.

Zou het met deze schijven net zo gaan als met de Deskstars die wel bloedsnel waren voor die tijd maar ook snel dood? Wat me hier opvalt is het aantal DOA's, maar dat kan zijn omdat mensen dat hier eerder melden dan een schijf die gewoon in orde is.

[ Voor 7% gewijzigd door pinockio op 26-10-2008 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de voorbije jaren merk ik dat Samsung ofwel meteen kapot is, ofwel gewoon blijft draaien zonder problemen. Net zoals de andere merken eigenlijk, gewoon goed onderhouden en die dingen gaan meestal niet kapot.
Bij Samsung valt het aantal DOA gewoon goed op, dus je moet een rondje RMA doorstaan voor je alles hebt wat je wil. Bij de 75gxp was het probleem eerder dat de schijf net lang genoeg meeging om je vertrouwen al gewonnen te hebben.

Het weerhoudt mij in ieder geval niet om spinpoints te blijven kopen. Ze blijven goedkoper, stiller en koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ewivis schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 10:49:
mensen...

ik heb op het moment een maxtor 500 gb... baggerschijf als je et mij vraagt.Maakt herrie en langzaam....

wilde ik vrijdag 2 spinpoint F1 1 TB halen om in raid 0 te zetten en dan die maxtor 500 gb op een aparte controller zetten om daarop backups te zetten van docjes, mp3tjes enzo (mappen laten syncroniseren-->kan dat sowieso??)

maar nu hoor ik slechte verhalen van de samsung... terwijl hij door andere mensen aangeprezen word door zijn snelheid...

wat is nu wijsheid? toch maar WD of Seagate halen?
Ik heb zelf 2x 1tb en 1x 750gb samsung. Het komende jaar gaan ze er allemaal uit en vervangen worden door WD of Seagate. Ik kan het mij helaas niet permiteren om risico's met dit merk te nemen. Ik lees te veel negatieve verhalen. Uiteraard zie je alleen de negatievelingen, maar wat ik lees is wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 12:22:
[...]
Het weerhoudt mij in ieder geval niet om spinpoints te blijven kopen. Ze blijven goedkoper, stiller en koeler.
Er zijn andere schijven op de markt met dezelfde prijs en die toch een stuk stiller zijn. Het pluspunt van Samsung is volgens mij snelheid, maar ten koste van betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 21:38
Ik heb zelf nu 4x 320GB F1 spinpoints, gezien de eerste 2 in raid 0 het gewoon deden.
Nu heb ik dus 2 750GBs en 4 320GBs alle 6 doen ze het geoon perfect, nog geen enkel probleem gevonden.
Het is natuurlijk niet erg safe om 4 schijven in raid 0 te draaien, maar er staan alleen spellen op, dus mocht er iets mis gaan, ben ik niets belangrijks kwijt, maar nogmaals -> het loopt al een tijdje keurig.
Afbeeldingslocatie: http://www.i-imagehost.com/pictures/834d73d96bace97990d55e1d115b2f92.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 15:09
Cyb schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 01:35:
[...]

Er zijn andere schijven op de markt met dezelfde prijs en die toch een stuk stiller zijn. Het pluspunt van Samsung is volgens mij snelheid, maar ten koste van betrouwbaarheid.
En welke zouden dit dan moeten zijn? Van de 1TB schijven is de F1 toch wel één van de stilste dacht ik, wel niet de betrouwbaarste zoals je ook zelf zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
Ik heb af en toe (+- 2x per week dat er een samsung schijf uitvalt.
Dan staat die nog wel in 'deze computer' maar dan zonder capaciteit en ongeformateerd.
Afbeeldingslocatie: http://masterdominion.nl/div/samsungfout.jpg

de enige remedie is de computer rebooten en de schijf formateren.

Dit gebeurt bij mij alleen bij de 4x 750gig samsung schijven, en niet bij de 2x 1000gig samsung of de 2x 500gig seagate schijven die ook in de pc zitten.
Binnenkort de winkel er eens op aanschrijven... :o

[ Voor 7% gewijzigd door Lennart_1337 op 22-10-2008 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:35
Lennart_1337 schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 18:48:
Ik heb af en toe (+- 2x per week dat er een samsung schijf uitvalt.
Dan staat die nog wel in 'deze computer' maar dan zonder capaciteit en ongeformateerd.
[afbeelding]

de enige remedie is de computer rebooten en de schijf formateren.

Dit gebeurt bij mij alleen bij de 4x 750gig samsung schijven, en niet bij de 2x 1000gig samsung of de 2x 500gig seagate schijven die ook in de pc zitten.
Binnenkort de winkel er eens op aanschrijven... :o
Al gekeken naar een firmware-update?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

buffy1966 schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 18:44:
[...]

En welke zouden dit dan moeten zijn? Van de 1TB schijven is de F1 toch wel één van de stilste dacht ik, wel niet de betrouwbaarste zoals je ook zelf zegt.
Ik heb in mijn systeem 2 F1's vervangen door 2 WD Green Power 1TB's (5400~7200rpm variabel). In eerste instantie ging ik er vanuit dat de F1's al vrij stil waren, en dat de GP's mijn systeem niet stiller zouden maken. Maar integendeel, tot mijn grote verbazing is mijn al stille systeem is nu een stuk stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NIET variabel, maar gelocked @5400rpm.

Please, verdiep jezelf in de GP serie en je zult uitvinden dat het gewoon 5400rpm schijven zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben er zelf de boot mee ingegaan voor drie stuks, dus vandaar dat ik er zo fel op ben. Het zijn prima schijven, maar niet als performance je nummer 1 item is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:13
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 09:21:
Vorige week 8 642JJ's gekocht. 4 in raid10 op een nvidia storage waarvan eentje direct dood. 4 andere in raid 10 op een intel storage en daarvan 1 direct dood, een tweede na enkele dagen (de 'juiste' twee gelukkig, dus alles draait nog).

Je kan het op een slechte batch steken maar ik heb gelijkaardige % uitvallen reeds met vorige modellen van samsung ervaren. 1 op 4 bij m'n 753LJ, 3 op 8 bij m'n 501LJ maar anderzijds 0 op 2 bij m'n 321KJ.
'T zijn stille, koele en goedkope schijven; gewoon rekening mee houden dat je er niet direct belangrijke data mag opzetten zonder backup.
Mensen die opmerken dat er excessief veel problemen zijn moeten zeker niet zwijgen, Samsung heeft gewoon een grotere uitval. Ofwel krijgt Nederland altijd de batches met fouten, daar kan je de oorzaak nog zoeken.
heb hier nog maar 3 dode samsungs gehad:
- een 400GB in een PC die ik niet gebouwd heb en waarvan ik dus niet weet hoe er met die disk is omgesprongen
- 2x een 80GB in een Medion laptop waar ook wel eens een hyperactief kind achter zit

Als je dat afstreept tegen de tientallen T166's en de enkele F1's (3x640GB, 1x250GB) die ik inmiddels heb ingebouwd zonder problemen is dat nog redelijk.

Verder schijnen er nogal wat verhalen rond te gaan over problemen met samsung disks en RAID controllers waardoor disks uit het array gegooid worden. Als je die dingen vervolgens afschrijft als dood gaat het idd hard met de uitval.

Schijven zijn nou eenmaal rare dingen qua betrouwbaarheid. Op mn werk heb ik servers draaien met Maxtor, Seagate, WD en Hitachi schijven. Van de 100 Hitachi 1TB Deskstars hebben we tot nu toe 2 stuks vaarwel mogen zeggen, de Maxtors zijn inmiddels bijna allemaal gestorven en vervangen door WD schijven, de Seagate 7200.11 hebben we al redelijk wat uitval van gehad en de WD Raptors in sommige servers willen ook nog wel eens doodgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit gebeurt bij mij alleen bij de 4x 750gig samsung schijven
NCQ uitschakelen heeft bij mij dat probleem verholpen. Terwijl NCQ gespecifieerd staat als zijnde ondersteund heb ik echter ondervonden dat m'n 750's er niet gelukkig van zijn en m'n 500's hebben er totaal geen probleem mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2008 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Dus met firmware update en NCQ uitschakelen moet het goed komen?
NCQ uitschakelen, moet dit in de BIOS, deze optie heb ik namelijk nog niet gevonden, of moet ik met een tooltje dit forceren in de firmware van de schijven of ergens in windows of de drivers een instelling veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buffy1966
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-09 15:09
Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 03:34:
NIET variabel, maar gelocked @5400rpm.

Please, verdiep jezelf in de GP serie en je zult uitvinden dat het gewoon 5400rpm schijven zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ben er zelf de boot mee ingegaan voor drie stuks, dus vandaar dat ik er zo fel op ben. Het zijn prima schijven, maar niet als performance je nummer 1 item is.
Ik dacht voor performance en betrouwbaarheid aan de Caviar Black. Maar die zouden dan weer luidruchtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lennart_1337 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 17:48:
NCQ uitschakelen, moet dit in de BIOS, deze optie heb ik namelijk nog niet gevonden, of moet ik met een tooltje dit forceren in de firmware van de schijven of ergens in windows of de drivers een instelling veranderen?
Als je schijven als IDE draaien staat het momenteel al uit, dus enkel van toepassing als je de AHCI drivers gebruikt.
Om uit te schakelen ga je naar de eigenschappen van je schijf of de controller. Als het daar niet mogelijk is kan je het langs het bios van de schijf doen. Dan moet je van een floppy of cd met de tool van de fabrikant opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 11:28
Samsung F1 schijven zijn op dit moment gewoon het populairst in de winkel. Check de pricewatch er maar op na, de 1TB versie is al maanden de populairste harddisk. Logisch is dus ook dat er meer mensen zijn die een defect exemplaar treffen, 1% van 100.000 schijven is natuurlijk meer als 1% van 1000 schijven die de geest geven. Als ik alle merken met elkaar vergelijk is er geen merk wat juist positief of negatief uit de band springt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
dominator schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:26:
Samsung F1 schijven zijn op dit moment gewoon het populairst in de winkel. Check de pricewatch er maar op na, de 1TB versie is al maanden de populairste harddisk. Logisch is dus ook dat er meer mensen zijn die een defect exemplaar treffen, 1% van 100.000 schijven is natuurlijk meer als 1% van 1000 schijven die de geest geven. Als ik alle merken met elkaar vergelijk is er geen merk wat juist positief of negatief uit de band springt.....
onderbouw eens ff met gegevens/data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

dominator schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 11:26:
Neem eens een kijkje op NewEgg, dan zie je dat de F1 daar helemaal niet zo populair is als in Europa, maar relatief gezien wel de meeste uitval heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 11:28
thefxr schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 14:52:
[...]

onderbouw eens ff met gegevens/data
Ga ik doen, ben nu thuis maar zal van de week eens de database doorspitten. :)
Cyb schreef op zaterdag 25 oktober 2008 @ 17:52:
[...]

Neem eens een kijkje op NewEgg, dan zie je dat de F1 daar helemaal niet zo populair is als in Europa, maar relatief gezien wel de meeste uitval heeft.
Uhmmm jah? Hier in nederland is volkswagen ook veel populairder als in frankrijk waar je alleen maar
peugeot/renault enz enz. ziet rondrijden. Ik beperk mij tot ons kikkerlandje als je het niet erg vind.

PS. kun je ook statistieken daar bij newegg oproepen dan?

[ Voor 4% gewijzigd door stylezzz op 26-10-2008 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

OMD

Ik heb sinds 3 weken nu de 320Gb van Samsung en ik moet zeggen dat ik errrug tevreden ben, Gebruik hem als OS schijf en werkt erg stil en snel ( vergelijking tot mijn oude 500gb WD )

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

dominator schreef op zondag 26 oktober 2008 @ 10:59:
[...]
PS. kun je ook statistieken daar bij newegg oproepen dan?
Ja. Geen volledig wetenschappelijk onderbouwde statistiek, maar wel degelijk wat om rekening mee te houden:

Bijv.
F1: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822152102
vs
GP: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822136151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-09 20:16

HaTe

haat niet

Ik heb net mijn HD103UJ (F1 1TB) aangesloten en als ik hem wil formateren, dan kan ik maar maximaal 32MB kiezen! :o Hoe kan dat? Wat moet ik doen om toch 1000GB te krijgen?

Ik gebruik Vista Ultimate en de verdere HW staat bij de specs

[ Voor 15% gewijzigd door HaTe op 28-10-2008 19:20 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 14:51
Na een maand van ellende besloten om toch maar andere HD's te kopen. Mijn systeem was namelijk niet stabiel te krijgen met twee 640'ers. Random crashes en iastor.sys BSOD's. Nu overgestapt op de paar procent "tragere" 7200.11 Seagate's, en ja, alle mijn vage problemen waren ineens opgelost. Voor mij geen Samsung meer, dat is me wel duidelijk geworden. Het feit alleen al dat ik een firmwareupdate moest doen om mijn smart error's weg te krijgen. Iets dergelijks heb ik zelfs bij Maxtor nog niet meegemaakt!

Aan de andere kant baal ik ook wel, de schijven zijn snel en stil. Het had zo mooi kunnen zijn... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 23:59

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Wat is het verschil (behalve de 10euro aanschafprijs) tussen de Samsung Spinpoint F1 HD103UJ/KIT en de Samsung Spinpoint F1 HD103UJ uit de Pricewatch? Bij de een staat er KIT bij en bij de andere niet. Zonder KIT is ie dus 10euro goedkoper. Als ik dan de specs bekijk zie ik dat deze identiek aan elkaar zijn...

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Waarschijnlijk krijg je bij de /KIT een kabeltje erbij ofzo?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Laatst online: 12-09 23:59

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

een SATA kabeltje van 10euro? 8)7

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Laatst online: 07-09 19:46
Als het hetzelfde is als vroeger.
Kabel, schroefjes en boekje in een hele grote oversized doos.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RipItUp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-12-2024
Toen ik m'n pc kocht in augustus, heb ik op basis van veel goede reviews ook maar een Samsung Spinpoint in m'n pc laten zetten (F1 HD642JJ).

Twee maanden later begaf ie het. Plots bad sectors en een hoop foutmeldingen in eventviewer. Ik heb deze toen RMA teruggestuurd naar Azerty, waar ze het bevestigden en me een nieuwe opstuurden. Omdat ik wegens mijn studies echt niet zonder pc kan tegenwoordig heb ik in de tussentijd twee WD Blue Caviars besteld en m'n geld voor de Samsung teruggevraagd.

Dit hebben ze blijkbaar niet zo begrepen, waardoor ik morgen mijn tweede WD zal krijgen (ook een RMA wegens bad sectors trouwens, dus op vlak van betrouwbaarheid acht ik Samsung en concurrenten evenwaardig) en ondertussen met drie schijven zit.

Echter, de Spinpoint die ik maandag uit RMA terug kreeg levert me vreemde resultaten op in HDTune, tragere transfer rates dan normaal (66 MB/sec) wat volgens één topic dat ik op het internet terugvond blijkt te liggen aan firmware versie 08. In dit topic had iemand het over 5 schijven met deze firmware versie die allemaal rond de bovengenoemde snelheid draaiden. (Te traag dus naar Spinpoint normen.) Iemand anders met de firmware versie 12 kreeg gewoon de gebruikelijke 90 MB/sec average.

Hij (en ikzelf ook) hebben een mailtje gestuurd naar Samsung om naar een firmware update van 08 naar 12 of 13 te vragen, maar naar het schijnt laat Samsung in dergelijke gevallen niks van zich horen.

Ik vind het dus echt smerig dat ik de volle pot mag betalen voor een schijf die maar op 2/3 van de snelheid draait door oude firmware ZONDER enige support op de site. (Want dan zou ik toch wel echt nieuwere firmware verwachten om dit te verhelpen.)

En stuur een schijf al maar eens terug in RMA met de reden: "Samsung bedriegt de consument wegens stilzwijgen van trage variant op de markt", o.i.d.

Nee, vanaf nu geen Samsungs meer voor mij. 't Is echt een dure grap geweest als ik de verzendingskosten voor die prul er nog eens bijtel.

[ Voor 4% gewijzigd door RipItUp op 05-11-2008 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Imperium schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 18:44:
Weet iemand eigenlijk hoe het zit bij Samsung met RMA? ik had mn schijf bij Alternate besteld maar ben mn bon kwijt... (stom ik weet het) mijn 640 gb F1 is net gefailed in mn RAID-0 config.. is het de moeite waard en evt alsnog mogelijk? of kan ik maar beter gewoon een andere schijf halen?
Waarom zijn ze gefailed in raid 0??
Ik heb dat ook gehad dat ze failden maar de schijven waren niet stuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Best Tweakers.

Ik heb 2 van deze schijven draaien in raid 0.

Ben over de snelheid goed te spreken. met hd tach 160.mb read spead, burst spead 357.7
Waar ik minder over te spreken is de betrouwbaarheid met raid.
Ik heb nu 1x gehad dat ik alles op nieuw moest installeren, inclusief raid array omdat mijn computer na 1.5 maand een foutmelding gaf dat een vand een schijven defect was (bij het booten)
Dus ik dacht dat een van de schijven echt kapot was, want ik ging der vanuit dat hij alleen zo'n foutmelding geeft als der echt ioets aande hand is niet dus!!!
Na allebei de schijven geprobeerd te hebben los van elkaar werken ze prima.
Dus ik heb ze nu weer met dezelfde driver geinstalleerd.
Ik weet niet wat probleem maar ik er ijn voglens mij een paar mogelijkheden:

Intel matrix storemanager begon te kloten met de raid drivers??
Windows update heeft zitten rommelen met de drivers.
Ik heb zelf de verkeerd drivers geinstalleerd (maar dan vind ik het raar het pas na 1,5 maanden gebeurd)

Ik denk zelf dat de groote kans ligt bij intel storage manager. Die heb ik er nu dus ook niet op staan.

Mijn moeder is een msi X48C met ICHR9 controller. Met 2 spinpoints van elk 1 TB.
Zijn er meer mensen met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
HaTe schreef op dinsdag 28 oktober 2008 @ 19:18:
Ik heb net mijn HD103UJ (F1 1TB) aangesloten en als ik hem wil formateren, dan kan ik maar maximaal 32MB kiezen! :o Hoe kan dat? Wat moet ik doen om toch 1000GB te krijgen?

Ik gebruik Vista Ultimate en de verdere HW staat bij de specs
Ik heb de schijf zelf niet, maar ik weet vrij zeker dat je dan de 32GB-clip erop heb zitten. Zie documentatie voor correcte jumper-layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Verwijderd schreef op donderdag 06 november 2008 @ 10:40:
Best Tweakers.

Ik heb 2 van deze schijven draaien in raid 0.

Ben over de snelheid goed te spreken. met hd tach 160.mb read spead, burst spead 357.7
Waar ik minder over te spreken is de betrouwbaarheid met raid.
Ik heb nu 1x gehad dat ik alles op nieuw moest installeren, inclusief raid array omdat mijn computer na 1.5 maand een foutmelding gaf dat een vand een schijven defect was (bij het booten)(...)
Heb ik ook meegemaakt; dit komt waarschijnlijk doordat bij het realloceren van een sector een gewone schijf hier meer tijd voor neemt dan een RAID-schijf. De controller krijgt dan een timeout en merkt de schijf aan als defect. (Ik heb in Intel Matrix Storage Manager op zo'n moment een kruisje gezien bij het array; was nog wel te benaderen, en het vervangen van de schijf hielp. Hoe ik dat gedaan heb weet ik niet meer.)
bulle bas schreef op donderdag 06 november 2008 @ 18:13:
[...]

Ik heb de schijf zelf niet, maar ik weet vrij zeker dat je dan de 32GB-clip erop heb zitten. Zie documentatie voor correcte jumper-layout.
De cache van de schijf is 32 MB. Geen 32 GB.

[ Voor 57% gewijzigd door pinockio op 12-11-2008 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
pinockio schreef op woensdag 12 november 2008 @ 11:49:
De cache van de schijf is 32 MB. Geen 32 GB.
Hardstikke leuk dat de cache 32 MB is, maar daar gaat het hier niet om.
Het gaat er om dat er waarschijnlijk een jumper geplaatst is waardoor de schijf zich identificeert als 32GB schijf (er van uitgaande dat 32MB een typo is, geweest wat zeer aannemelijk is).

Zie pagina 3 van bovengenoemde handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een simpele search had je geleerd dat jumpers bij de F1 niets doen. Je moet het softwarematig regelen.

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:29

JME

zeg maar Jamie

Mijn Vista 64 systeem draait op twee Spinpoints van 640GB in RAID1 (mirror). Sinds een paar dagen krijg ik BSOD's tijdens het opstarten. Opnieuw opstarten en kiezen voor "laatste werkende instellingen" helpt meestal, soms na een paar keer proberen. Lijkt er dus op dat de benodigde gegevens wel beschikbaar zijn, maar niet altijd bij de eerste opstartpoging worden gevonden.
Bij het starten van Outlook krijg ik regelmatig de foutmelding dat er iets mis is met DCIMAN32.DLL. Outlook start vervolgens wel gewoon door. Bij het werken met Internet Explorer flikkert het beeld als ik boven een hyperlink beweeg. Het heeft alle verschijnselen van een virusje, maar volgens twee verschillende scanners ben ik gewoon safe.
Kan dit allemaal iets met de HD's te maken hebben?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Grappig dat veel van de posts hier nog steeds negatief zijn :)
Ze zouden eigenlijk positief moeten zijn nietwaar. Maar die conclusie heb ik al een tijd geleden getrokken. Voor mij even geen F1's.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

psy schreef op donderdag 13 november 2008 @ 10:48:
Grappig dat veel van de posts hier nog steeds negatief zijn :)
Ze zouden eigenlijk positief moeten zijn nietwaar. Maar die conclusie heb ik al een tijd geleden getrokken. Voor mij even geen F1's.
woekele in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"

:)

Maarja, vrij nutteloze discussie denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door woekele op 13-11-2008 11:16 ]

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Natuurlijk zitten er genoeg goede bij. Mijn ervaring is, als ze het goed doen, blijven ze het ook doen. Ik heb zelf een F1 met 1TB. Nooit problemen mee gehad. Maar als je pech hebt sneuvelen ze vrij snel na aankoop. Het is mij met twee F1 schijven gebeurd. Eén, geen probleem, kan gebeuren. Maar twee kort achter elkaar, helaas. Zo'n serie vertrouw ik niet meer.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:25
Ik heb nu een paar dagen de 1tb versie, ik heb erop gelet dat ik een schijf kreeg met firmwarenummer 13, de schijf werkt probleemloos en is een stuk sneller dan mijn andere samsung van de vorige serie. Wat mij betreft een aanrader mits je de goede firmware hebt.

• Lennart_1337
Ik heb nu 8x Western Digital Caviar Green,7200RPM, SATA II, 16MB, 1000GB gekocht, even data overzetten en dan gaan 8x samsung F1 750gig retour.

Heb met 6 van de 8 last van dataverlies (dus dat de hele schijf ineens leeg is) of wegvallen uit windows en pas na een herstart weer bij "deze computer" verschijnen, random systeem freezes etc.
Sommige mensen hebben het over een firmware update voor de schijven, maar of je daarna nog garantie hebt...

Hiervoor had ik 2x 1TB Samsung F1, beide kapot bij aankomst (DOA), daarna wel 2 goede schijven gekregen die het tot de dag van vandaag nog doen (lees een aantal weken), helaas vertrouw ik mijn data de komende tijd niet meer toe aan samsung, ik durf dus geen F1 schijven meer te kopen.

De 2x F1 1TB zijn wel lekker snel en worden mijn boot schijven in RAID0, maar dan wel met een dagelijkse backup naar de WD schijven....

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Prutsertje13 schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:32:
Ik heb nu een paar dagen de 1tb versie, ik heb erop gelet dat ik een schijf kreeg met firmwarenummer 13, de schijf werkt probleemloos en is een stuk sneller dan mijn andere samsung van de vorige serie. Wat mij betreft een aanrader mits je de goede firmware hebt.
mmm volg het topic al een poosje en heb zelf dus ook zo'n 1 tb versie...maarre hoe kom je er nou achter welke firmware versie je hebt ?

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 09:59
Dat kun je bijv. met SpeedFan zien.
Ik draai hier net een weekje met 2x F1, tot nu geen problemen (met firmware 1AA01113).

[ Voor 55% gewijzigd door mdcobra op 13-11-2008 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

mdcobra schreef op donderdag 13 november 2008 @ 23:07:
Dat kun je bijv. met SpeedFan zien.
Ik draai hier net een weekje met 2x F1, tot nu geen problemen (met firmware 1AA01113).
aha thanks, ik had al eens in everest gekeken. daar heet het dan revisie (had ik niet aangezien voor firmware ) en ik heb inderdaad dezelfde als als jou. Nu 2 maanden in gebruik en probleemloos trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-11-2024
na jaren met volle tevredenheid wd schijven gehad te hebben

nam ik de gok om voor samsung te gaan in mijn nieuwe pctje
ik heb dit forum een beetje doorgewandeld omdat ik ook weer problemen heb
vandaar ook mijn verhaal omdat het echt geen toeval is of omdat er zoveel van verkocht zijn zoals sommige nog steeds denken

als eerst kocht ik een 1TB variant
daarna een 320 allen uit de F1 serie

de 1TB gaf na 4 weken de bekende b8 AJ26 unknown atribute melding en ook volgens het samsung tooltje
was het zaak snel te backuppen en dan terug sturen (ggrrr waar laat je zo snel 850 GB aan data)

oke snel vervangen alles weer goed
geen week later melde de 320GB zich met het zelfde verhaal
ook snel vervangen

nu na 180 uur gebruik geeft de 2de 320GB weer die zelfde melding 8)7 |:(

in 2 maanden dus 2 keer een schiijf stuk dit is echt nieuw voor mij en heb ervaring met 10tallen wd schijven

mijn conclusie is dan ook NOOIT meer Samsung (in ieder geval voorlopig)

edit: zojuist uitgebreide scan gedaan en ja hoor bad sectors en dat na 180 uur gggrrr

[ Voor 4% gewijzigd door wippo76 op 14-11-2008 10:50 ]

Ja zou ik ook zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 15:24
draai nu 6 weken ofzo met 2 samsung F1 1TB schijven in raid 0, gaat als een tierelier en nergens last van...

ik had trouwens ook een fout aan het begin met die 32 MB cach...

ik heb daar toen een tooltje voor gebruikt, waarmee je moest booten via een cdtje en dan kon je het terugzetten naar de oorspronkelijke schijfgrootte... zal even zoeken naar het programma....

dit dus: use estool to set native capacity back...

ESTOOL :) en dan native capacity gebruiken in het menu en dan zou het weer goed moeten zijn

edit: typo

[ Voor 17% gewijzigd door Ewivis op 14-11-2008 14:11 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 12-09 14:25

Sick Nick

Drop the top!

Na een goede ervaring met een 750gb F1 in m'n mediacenter voor m'n nieuwe pc 2 stuks 640gb in raid0 genomen. 1 van de schijven begint nu regelmatig te zeuren dat ie een fout heeft in de raid-array. Met wat kunstjes toch nog naar windows kunnen booten (bootcd en een uitgebreide checkdisk gedaan), in de matrix storage console weer op in orde gezet. Nu draai ik een verificatie maar die geeft een aantal ECC fouten aan. Ben bang dat die schijf toch echt kapot is (of aan het gaan is).

Dat tooltje van samsung om de boel te controleren kan ik ook niet draaien, de cd image boot wel maar geeft problemen met het maken van een virtuele cddrive ofzo. Die kan niks laden en het programma start dus ook niet. En die handel vanaf een bootable usb stick werkt ook niet.

Straks de boel maar opnieuw installeren op de enkele schijf die geen fouten geeft. Jammer want de snelheid van de array was wel super, gemiddeld 162 MB/sec, begon bij 215 MB/sec en liep af naar iets meer dan 100MB/sec.

En nu maar hopen dat ze bij alternate niet moeilijk doen over een RMA zonder dat plastic bakje waar de schijf in zat want die heb ik uiteraard niet bewaard. Als het na een week nog werkt bewaar ik al die rommel niet, was nu misschien wel handig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een uitstekende evaring met een 750 GB F1. Nu heb ik een 640 GB F1 aan mijn compu toegevoegd en constateer ik een irritante lage zoem.

Anderen die hier last van hebben? En is er wat aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deikke schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:13:
Ik heb sinds vrijdag ook een HD753LJ gekocht. Prestaties heb ik nog niet bekeken, maar qua geluidsproductie wil ik hem meteen wel terug brengen. Ik heb nog nooit een harde schijf gehad die idle (lees: na opspinnen) zoveel herrie maakt als deze.

De zoem is een laagfrequente zoem zoals wat je ongeveer kunt horen bij een transformator.
Hier heb ik dus ook last van. Exact hetzelfde probleem (met een 640 GB dan). Het gekke is dat het echt een harde brom is op 10 meter afstand (harder dan een ijskast) maar als je ernaast zit valt het eigenlijk niet op.

Ik zou de schijf eigenlijk wel terug willen brengen hierom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Zo'n brom kom ik bij Samsung schijven wel vaker tegen (ook wel eens bij andere merken trouwens). Het resoneert dan in de kast. Misschien helpt het de schijf anders te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 01:37:
[...]

Hier heb ik dus ook last van. Exact hetzelfde probleem (met een 640 GB dan). Het gekke is dat het echt een harde brom is op 10 meter afstand (harder dan een ijskast) maar als je ernaast zit valt het eigenlijk niet op.

Ik zou de schijf eigenlijk wel terug willen brengen hierom.
lol daar heb ik ook last van... ik dacht dat dat lag aan mijn kast... maar inderdaad als ik in bed lig dan hoor ik het en als ik aan het computeren ben heb ik nergens last van...

ben er al aan gewend eigenlijk... dus hoor het niet echt meer... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Laatst online: 12-09 16:28
Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 20:54:
Ik heb ook een uitstekende evaring met een 750 GB F1. Nu heb ik een 640 GB F1 aan mijn compu toegevoegd en constateer ik een irritante lage zoem.

Anderen die hier last van hebben? En is er wat aan te doen?
Dat is volgens mij de resonantie van 2 of meer schijven. Ze versterken dan bepaalde trillingen en dan hoor je als een brom. Niet speciaal iets van de F1 serie.

Het helpt om de schijven fysiek verder uit elkaar te plaatsen, of rubbers te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arnout schreef op maandag 17 november 2008 @ 09:35:
[...]

Dat is volgens mij de resonantie van 2 of meer schijven. Ze versterken dan bepaalde trillingen en dan hoor je als een brom. Niet speciaal iets van de F1 serie.

Het helpt om de schijven fysiek verder uit elkaar te plaatsen, of rubbers te gebruiken.
Hij hangt i.d.d. vlakbij een andere (Seagate) schijf dus dat zou kunnen. Zal vanavond proberen of een andere ophanging helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 11:21:
[...]

Hij hangt i.d.d. vlakbij een andere (Seagate) schijf dus dat zou kunnen. Zal vanavond proberen of een andere ophanging helpt.
ah mijn schijven zitten vlak boven elkaar.. misschien even een plekje ertussen doen... alhoewel ik niet weet of ik hier ruimte voor heb,want die nieuwe videokaarten zijn zo groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 21:48

Diamon

The Weird One

Modbreak:Vragen over S-ATAcontrollers horen niet in dit topic thuis, ook al wil je er een Spinpoint aanhangen.

[ Voor 91% gewijzigd door TERW_DAN op 18-11-2008 00:33 ]

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arnout schreef op maandag 17 november 2008 @ 09:35:
[...]

Lijkt i.d.d. te werken (heb oude schijf eruit gegooid en nieuwe schijf op plek oude gehangen). Ik hoor nog wel iets van een brom maar dat is misschien maar 10% van wat ik eerst hoorde. Acceptabel i.i.g.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ongeveer 4 weken 2 x 750 GB Spinpoint F1's in gebruik, beide geven (B8) Unknown Attribute S.M.A.R.T. error....... :|

Beide firmware 1AA01113, in RAID0 i.c.m. ICH9 (Asus P5K).

Schijven stonden eerst in RAID0, toen de eerste schijf de S.M.A.R.T. error gaf heb ik deze eruit gehaald, toen de andere schijf geformatteerd en als systeemschijf gebruikt, niet in RAID dus, maar nu geeft de andere dus dezelfde fout na het vastlopen van Windows Vista.

Ga morgen kijken of ik mijn geld terug kan krijgen of andere schijven mag uitzoeken.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Wel raar, had die ene schijf die fouten gaf in de raid0 array. Dus raid uit elkaar gehaald en gewoon normaal ingesteld. Windows en dergelijke op de goede schijf gezet, de 'slechte' als dataopslag schijf erbij. Ding doet het nu nog steeds prima? Alleen geeft de smart-status aan dat ie niet 100% fit is, geen lees of schrijffouten meer? Lekker wazig dus, in raid doet ie het niet maar los wel. Aangesloten op dezelfde sata poort, zelfde powerconnector, zelfde kabeltjes. Puur in de software aangepast naar non-raid.

Dat samsung controle tooltje heb ik trouwens nog steeds niks aan, kan niet starten. Maar eens ergens een ouderwetse floppy regelen en kijken of die versie het wel doet.

• aquila2
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-08 22:00
sinds vandaag mijn Samsung Spinpoint F1 640 in mijn pc. ze zeggen dat allemaal zo stil zijn maar , bij ging in me kast wat resoneren. bij me andere hd's had ik hier nog nooit last van gehad. maar het probleem was binnen 3 min opgelost door een dikke laag rubber onder me pc kast te leggen. De read times zijn in daad lekker snel.
misschien dan er nog 1 bij koop voor in RAID 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

JME schreef op donderdag 13 november 2008 @ 10:32:
Mijn Vista 64 systeem draait op twee Spinpoints van 640GB in RAID1 (mirror). Sinds een paar dagen krijg ik BSOD's tijdens het opstarten. Opnieuw opstarten en kiezen voor "laatste werkende instellingen" helpt meestal, soms na een paar keer proberen. Lijkt er dus op dat de benodigde gegevens wel beschikbaar zijn, maar niet altijd bij de eerste opstartpoging worden gevonden.
Check met HD-Tune leert dat beide schijven een gele waarschuwingsregel hebben voor S.M.A.R.T. categorie B8. Dat is een "unknown attribute" en zegt dus nog niks, maar interessanter is dat één van beide schijven ook een gele waarschuwing heeft op de Reallocated Sector Count. En das minder! Voor een schijf van net 2 maanden oud...
Contact opgenomen met de leverancier, en beide schijven mogen RMA. Dat is op zich mooi, maar nu blijkt dat ik er rekening mee moet houden dat ik mijn schijven 2 tot 5 weken kwijt ben, vanwege een lange reparatieprocedure bij Samsung. Zouden ze die dingen dan echt gaat repareren? Die flikkeren ze toch gewoon weg en vervangen ze? Met dit soort prijzen lijkt het mij de moeite van het onderzoeken niet eens waard, laat staan repareren 8)7
Volgens de leverancier is het niet mogelijk om te kiezen voor een ander merk/type als vervanging. Best jammer, dus nu maar hopen dat ik iets werkends terugkrijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JME schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 14:50:
Zouden ze die dingen dan echt gaat repareren? Die flikkeren ze toch gewoon weg en vervangen ze? Met dit soort prijzen lijkt het mij de moeite van het onderzoeken niet eens waard, laat staan repareren 8)7
Nee, maar dat maakt voor velen de drempel dus wel veel hoger om de schijven terug te brengen. Dat scheelt voor de fabrikant de volle verkoopprijs (qua winst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 09:33
Sick Nick schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 23:28:
Wel raar, had die ene schijf die fouten gaf in de raid0 array. Dus raid uit elkaar gehaald en gewoon normaal ingesteld. Windows en dergelijke op de goede schijf gezet, de 'slechte' als dataopslag schijf erbij. Ding doet het nu nog steeds prima? Alleen geeft de smart-status aan dat ie niet 100% fit is, geen lees of schrijffouten meer? Lekker wazig dus, in raid doet ie het niet maar los wel. Aangesloten op dezelfde sata poort, zelfde powerconnector, zelfde kabeltjes. Puur in de software aangepast naar non-raid.

Dat samsung controle tooltje heb ik trouwens nog steeds niks aan, kan niet starten. Maar eens ergens een ouderwetse floppy regelen en kijken of die versie het wel doet.
Draai je dit i.c.m. met een Intel ICHx? Het schijnt dat die chipsets daar last van hebben. Zelf draai ik Raid5 waarbij de eerste schijf steeds problemen geeft. Als ik hem individueel test, dan blijkt ie geen fouten te bevatten wanneer ik test met bijvoorbeeld Hdtune. Ook smart geeft geen rare waarden. Als ik de schijf weer opneem in de array, dan heb ik na een tijdje weer last van hetzelfde probleem en krijg ik wederom "raid volume degraded" en moet alles weer een rebuilt hebben (kost veel tijd).
Op diverse fora wordt hierover gesproken. Het lijkt te liggen aan de aansturing vanuit de ICHx chipsets met nieuwe schijven icm AHCI of Raid. Zodra de schijf op IDE gezet wordt is er niets aan het handje.

[ Voor 5% gewijzigd door RiCkY82 op 25-11-2008 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

ICH10R ja op een asrock P43R1600twins bordje. Heb me er maar bij neergelegd en draai ze nu gewoon zonder raid. Dan nog zijn ze lekker snel natuurlijk alleen niet zoals ik had gehoopt in raid0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RiCkY82 schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 15:37:
[...]

Draai je dit i.c.m. met een Intel ICHx? Het schijnt dat die chipsets daar last van hebben. Zelf draai ik Raid5 waarbij de eerste schijf steeds problemen geeft. Als ik hem individueel test, dan blijkt ie geen fouten te bevatten wanneer ik test met bijvoorbeeld Hdtune. Ook smart geeft geen rare waarden. Als ik de schijf weer opneem in de array, dan heb ik na een tijdje weer last van hetzelfde probleem en krijg ik wederom "raid volume degraded" en moet alles weer een rebuilt hebben (kost veel tijd).
Op diverse fora wordt hierover gesproken. Het lijkt te liggen aan de aansturing vanuit de ICHx chipsets met nieuwe schijven icm AHCI of Raid. Zodra de schijf op IDE gezet wordt is er niets aan het handje.
Gooi is wat meer juice op je southbridge .. half voltje ...
Oh ennuh installeer even de nieuwste versie van Intel Matrix manager & update even je ICH9R Raid driver in device manager door de driver te gebruiken uit de (ook) nieuw uitgebrachte raid driver die je gebruikt om windows te laten weten dat je Raid hebt (via F6) je weet wel ;)
Anders check ff : Verwijderd in "Intel Matrix Opnieuw Samenstellen drama ..." mijn posting geplaatst op dinsdag 02 december 2008 09:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
  • Laatst online: 08-09 19:34
JME schreef op dinsdag 25 november 2008 @ 14:50:
[...]

Check met HD-Tune leert dat beide schijven een gele waarschuwingsregel hebben voor S.M.A.R.T. categorie B8. Dat is een "unknown attribute" en zegt dus nog niks, maar interessanter is dat één van beide schijven ook een gele waarschuwing heeft op de Reallocated Sector Count. En das minder! Voor een schijf van net 2 maanden oud...
Contact opgenomen met de leverancier, en beide schijven mogen RMA. Dat is op zich mooi, maar nu blijkt dat ik er rekening mee moet houden dat ik mijn schijven 2 tot 5 weken kwijt ben, vanwege een lange reparatieprocedure bij Samsung. Zouden ze die dingen dan echt gaat repareren? Die flikkeren ze toch gewoon weg en vervangen ze? Met dit soort prijzen lijkt het mij de moeite van het onderzoeken niet eens waard, laat staan repareren 8)7
Volgens de leverancier is het niet mogelijk om te kiezen voor een ander merk/type als vervanging. Best jammer, dus nu maar hopen dat ik iets werkends terugkrijg...
Wat bedoelen ze met - Reallocated Sector Count.
Heb dat namelijk ook met 1 van mijn schijfen. ;(

Heb dat namelijk ook bij 1 van mijn schijven ;(

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:14

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

MiskentTalent schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 09:27:
[...]

Heb dat namelijk ook met 1 van mijn schijfen. ;(
Kapotte sector gevonden door je schijf. Normaal gesproken wordt er dan een reservesector op je harde schijf gebruikt om de kapotte sector te vervangen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
Kanarie schreef op dinsdag 02 december 2008 @ 09:36:
[...]

Kapotte sector gevonden door je schijf. Normaal gesproken wordt er dan een reservesector op je harde schijf gebruikt om de kapotte sector te vervangen.
Ja nu weet ik ook waarom mijn systeem soms niet uit wil schakelen, heb de schijf nu los gekoppeld en hij sluit keer op keer af.
Bedankt voor je info moet maar uit mijn systeem deze schijf, geeft veel ellende. :?

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Ewivis schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 10:09:
draai nu 6 weken ofzo met 2 samsung F1 1TB schijven in raid 0, gaat als een tierelier en nergens last van...

ik had trouwens ook een fout aan het begin met die 32 MB cach...

ik heb daar toen een tooltje voor gebruikt, waarmee je moest booten via een cdtje en dan kon je het terugzetten naar de oorspronkelijke schijfgrootte... zal even zoeken naar het programma....

dit dus: use estool to set native capacity back...

ESTOOL :) en dan native capacity gebruiken in het menu en dan zou het weer goed moeten zijn

edit: typo
Idemdito hiero! Echter heb ik ze al vanaf begin augustus en draai ik niet in raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu ook een Samsung 640GB met average transferrate van 66 MB/sec, blijkt dus ook firmware 1AA01108 op te zitten. Wat zal ik doen terug brengen en de kans lopen om er een terug te krijgen met de kans dat ie dezelfde firmware heeft.
Of toch voor een 750GB of 1 T te gaan
Gekocht bij Computerland Rotterdam
640GB €75
750GB €85
1T €99,99

P.S. Ik zie wel dat UDMA mode 6 active is terwijl UDMA 7 supported is of zou dit niets uit moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Western Digital WD6400AAKS halen ;)

Je doet net alsof je wereld vergaat nu Samsung een rotte serie heeft.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2008 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
mpnext ik zou hem als dat kan ook ruilen voor een wd6400aaks.
Maar leg hem eens op een keukenweegschaal: http://www.tomshardware.c...low-samsung-640gw-hd642jj
Het is waarschijnlijk een 3platter "nep-editie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiskentTalent
Gianni Rombios schreef op donderdag 04 december 2008 @ 08:40:
Maar leg hem eens op een keukenweegschaal: http://www.tomshardware.c...low-samsung-640gw-hd642jj
Prezies ik heb een WD Caviar Black wd1001FALS 1TB besteld schijnt zeer goed te wezen, mischien een beetje langzamer en een beetje meer geluid, maar na ik vermoed dat ie veel betrouwbaarder is dan de samsung. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The 7th Guest
  • Laatst online: 13-08 12:58
MiskentTalent schreef op donderdag 04 december 2008 @ 09:01:
[...]

Prezies ik heb een WD Caviar Black wd1001FALS 1TB besteld schijnt zeer goed te wezen, mischien een beetje langzamer en een beetje meer geluid, maar na ik vermoed dat ie veel betrouwbaarder is dan de samsung. :P
Is idd. een goede schijf. Heb je Samsung echter puur gekozen voor de stilte, dan is een schijf uit de Caviar Blue-serie miscchien een betere keuze; die zijn iets minder snel, maar ook ietsje stiller. Of WD betrouwbaarder is weet ik niet, je kunt pech hebben gehad met je Samsung schijf maar gezien dit en andere fora zit je met WD waarschijnlijk beter dan bij Samsung. Ik ben in ieder geval bij met de overstap naar een WD6400AAKS - iets stiller dan de Samsung (met minder vibratie), sneller en geen uitval meer in RAID 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
The 7th Guest schreef op donderdag 04 december 2008 @ 10:45:
[...]

Is idd. een goede schijf. Heb je Samsung echter puur gekozen voor de stilte, dan is een schijf uit de Caviar Blue-serie miscchien een betere keuze; die zijn iets minder snel, maar ook ietsje stiller. Of WD betrouwbaarder is weet ik niet, je kunt pech hebben gehad met je Samsung schijf maar gezien dit en andere fora zit je met WD waarschijnlijk beter dan bij Samsung. Ik ben in ieder geval bij met de overstap naar een WD6400AAKS - iets stiller dan de Samsung (met minder vibratie), sneller en geen uitval meer in RAID 0.
mijn 2 samsung TB-schijven doen het uitstekend in raid 0... nu al 2 maanden ofzo :? Ik heb wel last van een zoomgeluid(resonantie) moet eigenlijk een hdd verplaatsen ergens anders naartoe, maar geen zin/tijd/behoefte aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mpnext ik zou hem als dat kan ook ruilen voor een de wd6400aaks.
Zat te kijken op www.computer-land.nl maar daar hebben ze de WD6400AACS, die is zeker langzamer dan de wd6400aaksv?
De Samsung 1T is geen goeie optie? Zal die net zo langzaam zijn als de 640GB vanwege de firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The 7th Guest
  • Laatst online: 13-08 12:58
Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:12:
[...]

Zat te kijken op www.computer-land.nl maar daar hebben ze de WD6400AACS, die is zeker langzamer dan de wd6400aaksv?
De Samsung 1T is geen goeie optie? Zal die net zo langzaam zijn als de 640GB vanwege de firmware?
De WD6400AACS komt uit de Green serie: stiller maar ook langzamer (5400 rpm, wel geschikt voor puur data-opslag). De AAKS is dan een betere keuze. over de F1 kan ik weinig zeggen, je moet geluk hebben met de firmware. De WD6400AAKS in in ieder geval snel, en in dat opzicht een veilige keuze. Zoek ook eens wat na op forums, dan kun je je een goed beeld vormen van de snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WD6400AACS:
Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z137/jcvjcvjcvjcv/HDTune_Benchmark_WDC_WD6400AACS--1.png

WD6400AAKS:
Afbeeldingslocatie: http://i188.photobucket.com/albums/z137/jcvjcvjcvjcv/HDTune_Benchmark_WDC_WD6400AAKS-00A.png

De AACS is prima voor stille, zuinige data-opslag, maar hij komt dus niet als bootschijf in m'n mainPC :)

Ik heb ze allebei tegelijk gehad, allebei getest op hetzelfde systeem. Alleen was er bij het testen van de AAKS dus wat minder achtergrond belasting voor de CPU. Het OS stond niet op de schijf tijdens testen. Dus geen vieze dips erin :)

Eh, volgens mij raak ik off-topic :$
Wat een achterlijke streek. Als ik ergens een hekel aan heb is wel variatie in wat identieke producten zouden moeten zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:25

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Vandaag ook maar eens een scan gedaan van mijn Spinpoint F1 640GB. Ik had deze week last van mijn outlook die "vastliep" voor 2 minuten en dan kon ik vrolijk weer verder werken. Ook tijdens het booten bleef hij vaak hangen op acpi.sys dus ging ik daarop zoeken en kwam ik ook in dit topic uit. Waarna ik dus de scan heb gedaan, Met dit als resultaat:

Error Scan
Afbeeldingslocatie: http://i432.photobucket.com/albums/qq44/vipernow2000/HDTune_Error_Scan_SAMSUNG_HD642JJ.png

Health
Afbeeldingslocatie: http://i432.photobucket.com/albums/qq44/vipernow2000/HDTune_Health_SAMSUNG_HD642JJ.png

Hier zie dus de beruchte B8 en ook een 01??

Daarna dus nog ff het tooltje van Samsung zelf gedraaid, ES-Tool, en die adviseert mij om een low-level-format te doen en dan nogmaals te scannen. Ik vind het nogal snel na nog geen 2 maanden nadat ik deze schijf heb gekocht dat hij het niet meer doet, welk bewijs moet ik aanvoeren aan Samsung dat ik een andere schijf terug wil, aangezien het geld terug er niet in zal zitten? Het is nu nog maar 0,2% maar ik heb gelezen dat het nu kan gaan vallen als dominosteentjes en ik er veel meer kan verwachten.

Bijkomend probleem is dat deze schijf mijn enige schijf en moet ik dus ergens mijn data kwijt. Dus kan ik of nog een schijf kopen en dan deze later in raid o.i.d. zetten voor nog meer performance of kan ik bijvoorbeeld een WD kopen met dezelfde groote en deze gebruiken en later ook in raid zetten met de "nieuwe" Spinpoint?

Kunnen jullie met mij ervaringen delen en mij eventueel tips geven??

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omruilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Mr.Viper schreef op donderdag 04 december 2008 @ 23:53:
[..] Ik had deze week last van mijn outlook die "vastliep" voor 2 minuten en dan kon ik vrolijk weer verder werken. [...]
Kunnen jullie met mij ervaringen delen en mij eventueel tips geven??
Ook toevallig, ik kwam er ook achter dat mijn 1TB gaar was doordat er bad clusters zaten onder mijn Outlook PST data file. Van de 1000 GB zatten de badclusters precies in die ene 1GB van de PST file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LIMIT-AR
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07-2024
Kan iemand mij uitleggen wat het betekend als je bij B8 een gele balk ziet? Ik heb dit al vaker gezien in dit topic alleen wat betekend het?

Want ik heb er ook last van met mijn nieuwe Samsung 1 TB Spinpoint.

Afbeeldingslocatie: http://img201.imageshack.us/img201/3088/samsunghdmj2.th.jpg

Ik heb firmwareversie 1AA01114.

[ Voor 4% gewijzigd door LIMIT-AR op 07-12-2008 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 15:52

Fixer

FP ProMod
Deze link zal je wel verder helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LIMIT-AR
Ok heel erg bedankt.

Ik heb dus ook een slechte hdd gekregen. Kan ik hier dan mee terug naar de winkel om een nieuwe te krijgen? Of kan ik er nog iets aan doen om het goed te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Laten we elkaar ook niet (onnodig?) gek gaan lopen maken. Nummertje B8 is een "unknown attribute" en zolang niemand mij kan vertellen wat dat ding inhoudt, zie ik niet in waarom ik me zorgen zou moeten maken over een gele waarde op dat nummer. Ruil jij je tv ook in als ik je vertel dat je flupsakidorus blauw is? Misschien hoort dat ding wel blauw te zijn, weet jij veel? :+
Ik heb in ieder geval nog geen plaatjes van Spinpoints gezien waarbij de B8 niet geel was. Pas wanneer er identificeerbare onderdelen mankementen beginnen te vertonen (allocated sector count, dat soort dingen) dan zou ik me zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LIMIT-AR
Ik ben eigenlijk ook een beetje ''gek'' gemaakt door in dit topic te kijken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:26
JME schreef op zondag 07 december 2008 @ 22:12:
Laten we elkaar ook niet (onnodig?) gek gaan lopen maken. Nummertje B8 is een "unknown attribute" en zolang niemand mij kan vertellen wat dat ding inhoudt, zie ik niet in waarom ik me zorgen zou moeten maken over een gele waarde op dat nummer. Ruil jij je tv ook in als ik je vertel dat je flupsakidorus blauw is? Misschien hoort dat ding wel blauw te zijn, weet jij veel? :+
Ik heb in ieder geval nog geen plaatjes van Spinpoints gezien waarbij de B8 niet geel was. Pas wanneer er identificeerbare onderdelen mankementen beginnen te vertonen (allocated sector count, dat soort dingen) dan zou ik me zorgen maken.
als ik via hdtune kijk bij mijn b8 is deze Niet Geel ze zijn er dus wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 09:59
@JME Sorry hier is dat attribuut ook niet geel :> (bij 2 F1's)
Maar ik ben het met je mooie vergelijking eens :+

[ Voor 5% gewijzigd door mdcobra op 07-12-2008 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The 7th Guest schreef op donderdag 04 december 2008 @ 12:31:
[...]

De WD6400AACS komt uit de Green serie: stiller maar ook langzamer (5400 rpm, wel geschikt voor puur data-opslag). De AAKS is dan een betere keuze. over de F1 kan ik weinig zeggen, je moet geluk hebben met de firmware. De WD6400AAKS in in ieder geval snel, en in dat opzicht een veilige keuze. Zoek ook eens wat na op forums, dan kun je je een goed beeld vormen van de snelheden.
Ik heb 3x F1 ... te weten twee keer 750 (HD753LJ) en 1x 1 terra HD103UJ
Ik ben zéér tevreden tot op heden ...
Vraag ook gerust aan de webshop waar je koopt of ze hun best voor je willen doen om je de 1 terra Revisie 1AA01112 te leveren of in het geval van de 750 gig Revisie 1AA01109.

Tevens en daar ben ik keihard in .. al die lui die met kapotte Samsung schijven te maken krijgen en hier hun keel stuk schreeuwen over hoe onbetrouwbaar de Samsungs zijn die moeten dat vooral doen dat is je recht.
Naar mijn mening ben je echter een grote sukkel als je harde schijven via de post laat verzenden i.p.v deze op te halen bij de dichtstbijzijnde goede kwaliteit en service verlenende webwinkel in je buurt.
Om dan hier hard te beginnen met schreeuwen, als een kip zonder kop, en ziekelijk veel reclame te maken voor WD schijven, waar ik net zo veel gelazer over heb gelezen de afgelopen tijd, terwijl je behoort te weten dat HDD's met de post verzenden Über naïef is,... Tja !
Ze, de harde schijven, hoe goed ook ingepakt met lucht zakkies en plastic piepertjes, krijgen nog steeds onwijs veel, niet vloeiende klappen en schokken, te verwerken tijdens de reis man O man..
(Zeker als je, in mijn geval weet hoe de medewerkers van pakketpost omgaan met kleine pakketten).
Ze zeggen toch wel dat veel mensen geen frikadellen meer lusten als ze weten wat er in zit en hoe ze gemaakt worden nou ?!
Dat geldt ook voor veel lieden die graag harde schijven via de post laten verzenden en er vervolgens achter komen hoe kleine pakketten behandeld worden... Dan ben je spontaan genezen en ga je echt je spul ophalen.
Ikzelf heb in de afgelopen 6 jaar al meer dan 12 schijven van respectievelijk Maxtor, Seagate, WD en Samsung gekocht en altijd in persoon opgehaald, met in mijn achterhoofd wat ik weet rondom pakket post bezorging.
NOG NOOIT een schijf met bad sectors gehad of überhaupt een ander technisch mankement.
Naar mijn mening dus omdat ik ze vanaf moment dat ik ze ophaalde uiterst voorzichtig behandeld heb in plaats van de postbode deze taak op zich te laten nemen, en welk echt niet kan ruiken dat er stoot gevoelige elektronica in zit waar je goed functionerende computer mede vanaf hangt.
Sommige schijven zoals 3 Seagates, 1 WD en de Samsungs bovengenoemd heb ik nog in bezit en gebruik ik dagelijks waarbij de Maxtors en overige WDs in gebruik zijn bij mijn broertje en overige familieleden tot volle tevredenheid btw..
En mijn degraded raid gelazer met mijn Samsungs is naar ik begin te vermoeden keihard opgelost doordat ik maatregelen heb genomen om te zorgen dat de Sata stekkers goed en nagenoeg onbeweegbaar vast gemaakt zitten op de SATA aansluitingingen op de Samsung schijven en op mijn Sata aansluitingen op mijn Mobo.
Kortom naar mij mening kan duur betaalde luiheid veel problemen opleveren als je voor een paar lullige euro's schijven laat opsturen met alle risico's van dien.
Terwijl je ook gewoon bij de dichtst bijzijnde webshop voor enkele euro's meer kunt bestellen om ze dan zo voorzichtig als je zelf nodig acht te vervoeren naar je thuis locatie.
Wat dus nogmaals beter is dan bij de goedkoopste webshop aan de andere kant van het land je spul bestellen en via de post laten leveren.
Immers wanneer jij je schijven ophaalt wat weer 6,20 scheelt, en ook de kans op stoten en vallen ect tot 99% procent verlaagd, wat weer de kans op vele jaren gelukzalig verbruik drastisch doet toenemen, is toch echt het beste.
Bijgeloof of niet ik vervoer ze ook altijd nog in een anti statische zak.

Niet ter zaken doende plaatjes zijn op deze manier niet echt gewenst, daarom bij deze verwijderd

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 09-12-2008 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg trouwens in O&O defrag 64bit wanneer ik check for errors op mijn Raid 1 C:\ een rood kruis ...
En in mijn log staat Action carried out: CHKDISK Status: Error: File system is damaged.
(Maar ze doen het wel ) Moet ik nu ook mijn schijven terug sturen ?! :P

Sorry kon het niet laten al die Hysterie hier opgeroepen door één HDD programma :P
Draai gewoon eens Chkdisk /r .
Neem ook eens de moeite om het Samsung ES tooltje te downloaden en in combinatie met een bootdisk of Bootdisc het ES tooltje een sector check te doen als er dan drama is hey ..dan is er drama :X ...

[ Voor 253% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2008 04:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scherpmes: En jij denkt dat je HDD's door een kamelenkaravaan bij je webwinkel worden afgeleverd? Dream on! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 10:36:
Scherpmes: En jij denkt dat je HDD's door een kamelenkaravaan bij je webwinkel worden afgeleverd? Dream on! 8)7
Ja, je hebt ook genoeg winkeltjes waar men even een HD voor je uit het magazijn haalt en deze vervolgens met een triomfantelijke klap op de toonbank knalt. Alstublieft! 8)7

Bij hd's verzenden is het een kwestie van goed verpakken. Zolang men een hd in een behoorlijk formaat doos met schokabsorberend materiaal stopt, kan er bij verzenden niet veel gebeuren. Helaas komt het ook wel voor dat men een hd los in een doos gooit. De Samsung reparatiedienst deed dat ooit een keer bij mij bijv, nadat ik de kapotte hd volgens instructies uitgebreid verpakt naar hun had opgestuurd. :/ Die hd doet het nu nog steeds overigens.

NB @ Scherpmes: het is hier het grappige plaatjes topic niet..

[ Voor 4% gewijzigd door Atomsk op 09-12-2008 11:06 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

@Scherpmes, je doet alsof iedereen die een kapotte Samsung heeft, zijn HD per post heeft laten opsturen.

Samsung beschermt zijn HD's kwa verpakking beter dan andere fabrikanten. En ondanks dat, heeft de F1 relatief behoorlijk veel uitval.

Ik heb mijn Samsung (die later badsectors kreeg) trouwens gewoon in winkel gekocht, om dezelfde redenen die jij noemt. TNT mensen op de lopende band gooien graag met pakketten. Geen probleem als dat met een CPU gebeurt, maar met een HD liever niet.

Ik heb mijn defecte F1 bij de winkel omgewisseld gekregen voor een WD (waar ik naar vroeg), en kreeg nog geld terug ook omdat de HD in prijs was gedaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

LIMIT-AR schreef op zondag 07 december 2008 @ 21:33:
Kan iemand mij uitleggen wat het betekend als je bij B8 een gele balk ziet? Ik heb dit al vaker gezien in dit topic alleen wat betekend het?

Want ik heb er ook last van met mijn nieuwe Samsung 1 TB Spinpoint.

[afbeelding]

Ik heb firmwareversie 1AA01114.
mm nu ben ik nieuwsgierig geweest en ook gekeken. jawel ook de gele balk. Heb ook de overige comments al gelezen en ga me er dan ook niet direct druk over maken.

wat ik toch niet snap is dat de uitleg van hdtune is dat de waarde dus slecht zou zijn. Echter zijn current en worst allebei 100. dat zou dan toch prima moeten zijn ? alle overige waarden die current / worst gelijk hebben staan allemaal op ok. dat snap ik dus niet helemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Verwijderd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 02:56:
[...]

Ik heb 3x F1 ... te weten twee keer 750 (HD753LJ) en 1x 1 terra HD103UJ(...)
Ten eerste: terabyte. Géén terra als het om harde schijven gaat. Terra=aarde, tera is (een heel groot getal).

Dan: hoe denk je dat die winkels waar jij zo hoog van opgeeft hun schijven laten bezorgen? Juist ja, via pakketpost of pallet, dus ook op een manier die schokken teweeg brengt. Ik bestel al 8 jaar, jaarlijks tientallen harde schijven van uiteenlopende merken bij een webshop, deze worden in een pakket verstuurd (wat jij noemt "per post"). De schijven zitten óf in een plastic cover (Samsung en Exelstor) of in een antistatisch zakje met wat karton er omheen (andere merken). En dan in bubbeltjesplastic of in een stuk karton (de meeste die ik bestel). Deze los in een doos met opvulling (stukjes schuimplastic of luchtkussentjes) tussen andere hardware.

En dan heb ik misschien 2 DOA's per jaar, en enkele (misschien 5) schijven per jaar die stuk gaan na die periode. De meeste die ik nu terugkrijg zijn Maxtors van 3 jaar oud of ouder. (Ik heb sinds september 2005 geen Maxtor meer verkocht, toen bleek nl. dat de DiamondMax series veel uitval kende. Ook verkoop ik sinds ca. 2002 geen IBM/Hitachi schijven meer, toen een aantal Deskstar series veel uitval kende.)

Een schijf die niet draait kan een enorm grote versnelling aan (350G bijvoorbeeld). Een draaiende veel minder.

Laptopschijven zijn gebaseerd op dezelfde technologie als desktopschijven, en deze worden ook nog eens vervoerd. Vaak worden ze ook nog draaiend neergezet, bijvoorbeeld op een tafel. Misschien bevatten ze wat optimalisaties voor het mobiele gebruik, dat wel, maar dat betekent niet dat ze tegen ontzettend veel meer kunnen. Ook die gaan wel eens stuk, maar die worden dan ook aan veel meer vibraties blootgesteld, en dat al draaiende.

Ik denk niet dat de verzendmethode DE oorzaak is van problemen met de Samsung schijven. Elke schijf kan hier nl. gewoonlijk tegen (mits verzonden in een hiertoe geschikt pakket). Maar dat kun je van een professionele webshop wel verwachten.

Iedereen met problemen met een Samsung schijf zal het hier neerzetten, maar de tevreden gebruikers niet. Toch denk ik dat snelheid zijn prijs heeft. Ik heb de indruk dat Samsung F1 schijven wel iets minder betrouwbaar zijn dan WD AAKS of Seagate schijven van het moment. Maar het zijn ook de snelste. Dat is ook wat waard.

Eerder in dit topic heb ik enkele schijven genoemd die ik gekocht heb; sindsdien heb ik nog enkele (320 en 640 GB) schijven gekocht (en verkocht), en nog geen andere problemen. Ik vermoed dat deze schijven een normaal of maximaal iets verhoogd uitvalspercentage hebben. Voor een RAID-setup zijn ze niet zo geschikt. Maar daar biedt o.a. WD weer speciale schijven voor aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ewivis schreef op donderdag 04 december 2008 @ 11:01:
[...]

mijn 2 samsung TB-schijven doen het uitstekend in raid 0... nu al 2 maanden ofzo :? Ik heb wel last van een zoomgeluid(resonantie) moet eigenlijk een hdd verplaatsen ergens anders naartoe, maar geen zin/tijd/behoefte aan...
Bij mij werkte het ook 1,5 maanden goed. Zelfde setup als jij hebt,
Maar toen kreeg ik ineens een foutmelding bij het opstarten. Een van de schijven rood(error 0)
Ik ben er nu achter dat een van mijn schijven kapot is want, hij is namelijk twee keer gecrasht met dezelfde setup. En die schijf kraakt als de neten.

Maar bij jouw ik hoop voor je dat geen problemen krijgt.
Ik merk dat het je net gelukt moet hebben welke schijf je f1 schijf je koopt.
Maar je zou kunnen zeggen dat de consistentie van de f1 niet zo heel erg goed aangezien dit topic nog steeds actief en al 64 pagina´s lang is. ±P
Pagina: 1 ... 16 ... 21 Laatste

Let op:
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.