Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Fauna schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:14:
De huidige F1's hebben idd wat problemen in RAID. Persoonlijk zou ik voor een Seagate gaan, daar heb ik tenminste nooit gezeik mee gehad.
Vergeet niet dat er ook een F1R bestaat ! R van RAID editie.

http://www.samsung.com/gl...id_sales_sheet_200803.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:51
Lightning89 schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 18:51:
Maar seagate heeft weer geen 320GB schijven met 333GB platters. alleen Sammsung.
Not true...Seagate heeft inmiddels ook 1 platter 320GB schijven, die zijn zelfs nog wat sneller dan de Samsungs. Alleen maken ze ietwat meer geluid.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache schreef op vrijdag 05 september 2008 @ 15:03:
Ik ben aan het overwegen hiervan 8 schijven (De 1TB versies) in een raid 5 array te plaatsen?
Iemand hier ervaring mee, heb ik dan die raid editie echt nodig? Ik lees over redelijk wat uitval & firmware issues?
Ga ik beter voor ander merk?
Seagate ES.2's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de performance van alle 334gb platter modellen vergelijkbaar?
- 160GB (HD162GJ, single sided)
- 320GB (HD322HJ)
- 640GB (HD642JJ)
Ik twijfel tussen de volgende setups:
2x HD162GJ RAID0 OS + HD642JJ Opslag
2x HD322HJ RAID0 OS + HD642JJ Opslag
2x HD642JJ RAID0 OS + HD501LJ Opslag
Ik kan ook niet vinden wat sneller is..
Google , SPCR, GOT geprobeerd

Als echte tweaker heb ik de HD322HJ en de HD642JJ even aangesloten en HD Tune gedraaid.
Waarbij we de volgende cijfers hebben:
HD322HJ Read
Afbeeldingslocatie: http://xs331.xs.to/xs331/08366/hdtune_benchmark_samsung_hd322hj_read691.png.xs.jpg
HD322HJ Write
Afbeeldingslocatie: http://xs331.xs.to/xs331/08366/hdtune_benchmark_samsung_hd322hj_write271.png.xs.jpg

HD642JJ Read
Afbeeldingslocatie: http://xs331.xs.to/xs331/08366/hdtune_benchmark_samsung_hd642jj_read394.png.xs.jpg

HD642JJ Write
Afbeeldingslocatie: http://xs331.xs.to/xs331/08366/hdtune_benchmark_samsung_hd642jj_write771.png.xs.jpg

Waaruit ik concludeer:
Grofweg dezelfde performance.

En nog wat vergelijkingsmateriaal:
Western Digital WD3200AAKS-00SBA 320gb (nee niet single platter - HELAAS :( )
Afbeeldingslocatie: http://xs331.xs.to/xs331/08366/hdtune_benchmark_wdc_wd3200aaks-00sba774.png.xs.jpg

Samsung HD300LJ T133 300gb (handicap - OS Schijf, is te zien aan de grafiek.)
Afbeeldingslocatie: http://xs231.xs.to/xs231/08366/hdtune_benchmark_samsung_hd300lj301.png.xs.jpg

Samsung HD501LJ T166 500gb
Afbeeldingslocatie: http://xs231.xs.to/xs231/08366/hdtune_benchmark_samsung_hd501lj131.png.xs.jpg

Seagate Barracuda 7200.10 320gb ST3320820AS
Afbeeldingslocatie: http://xs231.xs.to/xs231/08366/hdtune_benchmark_st3320820as536.png.xs.jpg

Wat mij ook opvalt, bij inpluggen is de HD501LJ 23c , de F1's zijn 18c volgens HDtune.
Dit alles is getest op een Asus Commando, C2D e4300, XP Pro + 2gb ram. Geen SATA controller oid, onboard. Mocht iemand nog een andere schijf willen vergelijken, kan ik in de collectie zoeken.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2008 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

Ja en die kost ong. 40€ meer? waarom? elke hd zou toch gewoon in RAID geplaatst moeten kunnen worden, die moet zich enkel bezighouden met de I/O operations en meer niet? Raid zorgt niet meteen voor andere 0'n en 1'n die de hd moet wegschrijven? Dat stoort mij eerder dan dat ik er blij om, naar mijn inziens zou de standaard schijf gewoon perfect in raid moeten werken.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apache schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 14:58:
[...]

Ja en die kost ong. 40€ meer? waarom? elke hd zou toch gewoon in RAID geplaatst moeten kunnen worden, die moet zich enkel bezighouden met de I/O operations en meer niet? Raid zorgt niet meteen voor andere 0'n en 1'n die de hd moet wegschrijven? Dat stoort mij eerder dan dat ik er blij om, naar mijn inziens zou de standaard schijf gewoon perfect in raid moeten werken.
Omdat de RAID editie in tegenstelling tot de goedkope desktop variant een veel langere MTBF heeft, gemaakt is om 24/7 te draaien, gemaakt is om beter tegen warmte te kunnen, vibratiesensors heeft, een schrijf-leesmechanisme heeft wat op die vibraties anticipeert etc etc etc.

Het heeft in principe niks met RAID te maken, Seagate noemt zulke schijven ES, Western Digitial noemt ze RE, en Samsung noemt ze RAID.

Desktop Spinpoints zijn gewoon budgetschijven, en je moet niet verwachten dat budgetschijven goed presteren in serieuze productie setups, daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt.

Zoals het mooie spreekwoord al zegt: Alle waar naar z'n geld. :)

P.S.
Heb je uberhaubt naar pagina 2 van die specsheet gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:50
Behalve mogelijke bovenstaande verschillen is er ook nog een aanpassing gedaan in de firmware. Als je een normale desktopschijf in een RAID array gooit en je schijf gaat een bad sector repareren, duurt dit te lang, krijgt je controler een timeout en wordt de disk uit het array gegooid. Bij een RAID edition harddisk is de firmware aangepast zodat de controler weet dat de disk niet dood is, maar bezig is met een sector repair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 16:48:
[...]

Omdat de RAID editie in tegenstelling tot de goedkope desktop variant een veel langere MTBF heeft, gemaakt is om 24/7 te draaien, gemaakt is om beter tegen warmte te kunnen, vibratiesensors heeft, een schrijf-leesmechanisme heeft wat op die vibraties anticipeert etc etc etc.

Het heeft in principe niks met RAID te maken, Seagate noemt zulke schijven ES, Western Digitial noemt ze RE, en Samsung noemt ze RAID.

Desktop Spinpoints zijn gewoon budgetschijven, en je moet niet verwachten dat budgetschijven goed presteren in serieuze productie setups, daar zijn ze gewoon niet voor gemaakt.

Zoals het mooie spreekwoord al zegt: Alle waar naar z'n geld. :)

P.S.
Ik heb absoluut naar pagina 2 gekeken en vond dat wel allemaal fancy, maar mijn originele vraag had daar helemaal niets mee te maken.

Zijn er issues waar door het in raid plaatsen van deze schijven, de standaard F1, problemen zou veroorzaken waarbij er bvb geen sprake is van hardware failure maar dataloss gewoon omdat het in raid draait oid?

Ik begrijp wel dat ze voor 24/7 schijven meer geld vragen, maar imo moet elke schijf, ook budget in een raid setup werken.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 17:56

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 16:48:
[...]

http://www.samsung.com/gl...8/19/525716F1_DT_R4.8.pdf

al die vibratie meuk zit ook al standaard in de normale F1

Het verschil tussen de raid editie, en de normale versie zit puur in de firmware.
Raid editie schijven hebben gewoon een langere garantie,
is de MBTF van gemeten. en hebben een iets andere vorm van foutrecovery, waardoor het hele aray niet op 1 schijf zit te wachten

Tenminste dat geld in ieder geval voor de WD en Maxtor edities van schijven, heb er meerdere vergeleken, en alle chips en motoren komen gewoon uit dezelfde serie.
Heb geen reden om aan te nemen dat dat niet zo zou zijn voor samsung versies.
Heb je uberhaubt naar pagina 2 van de specsheet van de normale F1 gekeken?
zoek de verschillen :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 09:44
Eerder (een aantal pagina's terug) al eens een probleem gehad met mijn schijf. Namelijk dat ik de schijf niet op sata 1 kon instellen zonder een pc met sata2 controller.

Teruggegaan naar de winkel en daar hebben zij hem op sata1 ingesteld. Schijf werkte naar behoren leek het dus ik heb hem gepartitioneerd en ben de eerste schrijfacties begonnen (rond de 30 gb totaal) tijdens het schrijven hoor ik opeens een vreemd getik. Het kan de harde schijf geweest zijn maar ook een kabeltje dat meetrilde tegen de kast oid.

Nu heb ik de pc gereset omdat hij merkwaardig genoeg niet meer uit slaapstand wilde komen. Worde de schijf niet meer gedetecteerd (ook niet door de bios) net nu de winkels al gesloten zijn.

Hoe zorg ik dat de schijf zijn sata 1 instelling vasthoudt, of kan ik beter naar de winkel gaan en de schijf ruilen voor eentje met jumper?

Specs:
Samsung spinpoint F1 500GB
Asus a7v600-X (mobo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
Arno E schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 19:03:

Nu heb ik de pc gereset omdat hij merkwaardig genoeg niet meer uit slaapstand wilde komen. Worde de schijf niet meer gedetecteerd (ook niet door de bios) net nu de winkels al gesloten zijn.

Hoe zorg ik dat de schijf zijn sata 1 instelling vasthoudt, of kan ik beter naar de winkel gaan en de schijf ruilen voor eentje met jumper?
Heb je geen DOA schijf? die schijven bestaan dus niet meer met een jumper, wel van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exploited
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-10-2014
Ik heb twee Samsung Spinpoint F1 1TB-schijven en nu geven ze alletwee maar 32MB ruimte aan. Ze zijn aangesloten op een Promise SATA300 TX4-controller die deze schijven ook herkent en zou moeten ondersteunen. Als ik die Samsung-bootloader installeer, dan ziet hij wel 1TB, maar die bootloader werkt niet op mijn server.

Wat kan ik doen om die schijven helemaal te laten herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Exploited schreef op zondag 07 september 2008 @ 15:16:
Ik heb twee Samsung Spinpoint F1 1TB-schijven en nu geven ze alletwee maar 32MB ruimte aan. Ze zijn aangesloten op een Promise SATA300 TX4-controller die deze schijven ook herkent en zou moeten ondersteunen. Als ik die Samsung-bootloader installeer, dan ziet hij wel 1TB, maar die bootloader werkt niet op mijn server.

Wat kan ik doen om die schijven helemaal te laten herkennen?
Dit probleem is als het goed is al tweemaal hierlangs gekomen. De cache is 32 MB, dus.. effe zoeken :D

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Heb net 2x de HD642JJ binnengekregen en tot nu toe werken ze stil en zonder problemen. Ga ze zo in raid0 gooien en eens kijken hoe dat gaat. Ook zal ik wat HDtunes draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Laatst online: 11-09 09:44
thefxr schreef op zondag 07 september 2008 @ 02:13:
[...]

Heb je geen DOA schijf? die schijven bestaan dus niet meer met een jumper, wel van andere merken.
Dat kan ik dus onmogelijk testen omdat het ding niet meer gedecteerd wordt en deze precies dezelfde symptomen geeft als toen hij in sata2 stand stond. Het is of een DOA schijf, of hij houdt zijn instelling niet vast bij een reset en het ding staat weer op sata2.

Ik bedoelde ook de schijf omruilen voor een van een ander merk. Maar dat wordt offtopic. Een losse sata controller is geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Heb mijn 2x 640GB in Raid0 gezet op intel ICHR9. Het OS staat op deze raid-array geinstalleerd, dat was achteraf gezien niet zo slim, maargoed. Ik heb de raid array 800GB gemaakt, ik hoop dat hij dan automatisch alleen het begin van de schijven gebruikt. Verder heb ik geen arrays/partities etc.

Resulaten:

Afbeeldingslocatie: http://img68.imageshack.us/img68/2374/hdtune1pt2.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img68.imageshack.us/img68/3016/hdtune2qs6.th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exploited
  • Laatst online: 27-10-2014
salimrmaf schreef op zondag 07 september 2008 @ 15:48:
Dit probleem is als het goed is al tweemaal hierlangs gekomen. De cache is 32 MB, dus.. effe zoeken :D
HDD Capacity Restore Tool herkent wel de drie harddrives die op de PATA-aansluitingen van het moederbord zijn aangesloten, maar niet de twee TB-schijven die op de Promise-kaart zijn aangesloten. Ook laat de Promise-software niet toe om handmatig de schijf-eigenschappen in te vullen.

Heb ik nu een probleem? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrikbeeld
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-05 21:16
Even back to topic: de Samsung disks.

Ik heb op een Asus A7V600 dezelfde problemen als alle anderen: Geen disk detected en geen mogelijkheid om hem op SATA150 te zetten.
Dat gevoegd bij alle andere opmerkingen breng ik het ding snel weer terug en haal een ander merk.

Schrikbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 09:31
Uiteindelijk heb ik m'n schijven op 1.5GB/s gekregen op een pc op m'n werk, die wel sata2 aan boord heeft.

Let op! Bij die samsung tool hebben ze een fuckup gemaakt. De optie 3.0gbps -> 1.5gbps zet ze juist NIET op 1.5gbps maar op 3.0gbps.. precies andersom dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
In mijn kennissenkring had iemand 6x750GB F1 op een Highpoint 2120 (uit mn hoofd) en dat gaf een hoop ellende. Regelmatig degraded array.

Ik weet dat er velen iets tegen de 'slome' en 'logge' hitachi disks hebben maar zelf draai ik er 11 in raid6 zonder problemen op een areca 1280 en ook het samsung-incident draait sindsdien op hitachi disks.

Ze zijn misschien iets trager maar in een (grote) array merk je dat toch niet echt meer. En ja, doordat de 1TB versie 5 platters gebruikt verbruiken 3-4W extra aan stroom (tov Samsung F1) maar tov de idle powerconsumption van bijv. een graka valt dat weer in het niet. Daarintegen heb ik in de anderhalf jaar dat ik ze heb nog nooit problemen gehad met deze disks.

De samsung F1 is een leuke desktop-schijf maar voor wat intensiever gebruik zou ik toch een ander merk nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Hier net ook 6 dooie 1TB spinpoints vervangen door de RAID exemplaren (maar niet in RAID draaiend) eens zien of deze langer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09
dvl-2 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 13:30:
In mijn kennissenkring had iemand 6x750GB F1 op een Highpoint 2120 (uit mn hoofd) en dat gaf een hoop ellende. Regelmatig degraded array.

Ik weet dat er velen iets tegen de 'slome' en 'logge' hitachi disks hebben maar zelf draai ik er 11 in raid6 zonder problemen op een areca 1280 en ook het samsung-incident draait sindsdien op hitachi disks.

Ze zijn misschien iets trager maar in een (grote) array merk je dat toch niet echt meer. En ja, doordat de 1TB versie 5 platters gebruikt verbruiken 3-4W extra aan stroom (tov Samsung F1) maar tov de idle powerconsumption van bijv. een graka valt dat weer in het niet. Daarintegen heb ik in de anderhalf jaar dat ik ze heb nog nooit problemen gehad met deze disks.

De samsung F1 is een leuke desktop-schijf maar voor wat intensiever gebruik zou ik toch een ander merk nemen.
degraded array kan ook aan je raid controller liggen. ik draai hier nu 4 maanden met 3 1TB discs en 4 dagen geleden een 4e bij mijn array gevoegd zonder problemen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
dvl-2 schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 13:30:
Kan er ook aan liggen dat het geen RAID editie HDD is.
Non RAID editie HDD's kunnen valse meldingen veroorzaken door dat ze met iets bezig zijn en dat de RAID controller denkt dat er iets mis is en degraded geeft.
Daarvoor zit er speciale parameters in de RAID editie schijven om dit te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

JME

zeg maar Jamie

Uit de reacties krijg ik het idee dat de RAID-problemen vooral optreden met RAID0. Iemand met problemen met de Spinpoints in RAID1? Zie ik het bijvoorbeeld goed dat in RAID1 de schijven niet zo op elkaar hoeven te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abusimbal schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 15:49:
[...]

Kan er ook aan liggen dat het geen RAID editie HDD is.
Non RAID editie HDD's kunnen valse meldingen veroorzaken door dat ze met iets bezig zijn en dat de RAID controller denkt dat er iets mis is en degraded geeft.
Daarvoor zit er speciale parameters in de RAID editie schijven om dit te vermijden.
en dan zou je dus problemen krijgen omdat mensen liever de goedkope editie kopen en toch raid willen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
RAID level maakt niks uit qua evt problemen van normale schijven icm RAID controllers. Wij hebben hier veel servers met desktopharddisks, Hitachi Deskstar 1TB, Seagate 7200.10, WD Raptor en zelfs nog eentje met een mix van DiamondMax 9, 10 en Seagate 7200.11.
Problemen die we hierbij zien zijn meldingen in de logs over sector repairs (WD Raptor), of als de schijf dit helemaal niet doorgeeft aan de controller, een uitvallende disk waarna er overgegaan wordt op een hotspare (vnml Maxtor).

Een desktopharddisk doet bij sector repairs zijn best om alsnog een goede sector te krijgen, dit duurt bij een RAID controler te lang en vervolgens wordt de disk uit het array geflikkerd zonder dat deze daadwerkelijk echt kapot is. Na een rescan wordt de disk dus ook gewoon weer herkend en is er niks loos: de sector is gerepareerd en de disk is weer bruikbaar. Nadeel hiervan, naast het probleem dat er een rebuild plaatsvindt, is dat je nooit meldingen krijgt over sector repairs op dit soort disks. Je weet dus ook niet wat de betrouwbaarheid van je disk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Na veel wikken en wegen, heb ik toch maar een ander merk(seagate) HD gekocht, ondanks dat de samsung echt kickass specs heeft, leek mij dit merk betrouwbaarder voor een usenet gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Ik hoop voor jou dat die Seagates beter zijn.

Ik heb al 3 keer een Seagate moeten RMA'en op 11 maanden tijd.

Heb 3 Seagate ST3500630AS 500GB 7200.10 in RAID5 draaien op een ICH9R.

Ben nog altijd van plan deze 3 te vervangen door 4 320GB F1R HE322HJ's van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

JME schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 16:20:
Uit de reacties krijg ik het idee dat de RAID-problemen vooral optreden met RAID0. Iemand met problemen met de Spinpoints in RAID1? Zie ik het bijvoorbeeld goed dat in RAID1 de schijven niet zo op elkaar hoeven te wachten?
Ben ik ook wel benieuwd naar, al een tijdje...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bij RAID-0 is de kans gewoon heel erg groot dat je controller het array niet meer wil samenvoegen als er een schijf onterecht offline gegooid wordt. Bij RAID-1 en RAID-5 kan je gewoon rebuilden zonder noemenswaardige problemen. Behalve dit extra risico zouden er geen verschillen moeten zitten in de kans dat er een disk onterecht uit het array gegooid wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxession
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-02-2023
Heb sinds 4 dagen een Samsung F1 640GB met Firmware *12.

Hier is de B8 ook in het rood !
Lezen of schrijven op de schijf werkt niet altijd en Vista geeft zelf fout berichten over de HD om er een backup van te maken.
Tijdens het booten word hij ook niet elke keer erkend.

Firmware *12 is dus ook niet goed! :(
En ik durf te wedden dat als ze mij deze omwisselen ik terug problemen ga krijgen. :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Laatst online: 13-03 13:38
Hoe weet je dat het aan de firmware ligt? Je kunt ook een rot exemplaar hebben.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Maxession schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 00:25:
Heb sinds 4 dagen een Samsung F1 640GB met Firmware *12.

Hier is de B8 ook in het rood !
Lezen of schrijven op de schijf werkt niet altijd en Vista geeft zelf fout berichten over de HD om er een backup van te maken.
Tijdens het booten word hij ook niet elke keer erkend.

Firmware *12 is dus ook niet goed! :(
En ik durf te wedden dat als ze mij deze omwisselen ik terug problemen ga krijgen. :-/
Nou ik had er twee gekocht (320GB) en ze waren alletwee niet in orde... ik heb ze binnen 2 weken terug gebracht en nu Seagate's gekocht. Een fatsoenlijke winkel neemt ze terug.

Die F1's vertrouw ik voor geen meter meer. Je moet voor de lol eens kijken op newegg, hier staan ook reviews vanusers, en die Samsung F1 schijf heeft een ZEER bedenkelijke score, ik geloof 28% was slecht tot zeer slecht. Dat is toch wel iets om over na te denken... :|

[ Voor 21% gewijzigd door psy op 12-09-2008 09:01 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanch
  • Laatst online: 10-09 09:48
psy schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 09:01:
[...]

Nou ik had er twee gekocht (320GB) en ze waren alletwee niet in orde... ik heb ze binnen 2 weken terug gebracht en nu Seagate's gekocht. Een fatsoenlijke winkel neemt ze terug.

Die F1's vertrouw ik voor geen meter meer. Je moet voor de lol eens kijken op newegg, hier staan ook reviews vanusers, en die Samsung F1 schijf heeft een ZEER bedenkelijke score, ik geloof 28% was slecht tot zeer slecht. Dat is toch wel iets om over na te denken... :|
En waarschijnlijk zijn deze reviews grotendeels van users die problemen hebben terwijl overige users die geen problemen heben de moeite niet nemen om een review te schrijven. Wat dus net zo'n vertekend beeld geeft als dit topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Om even terug te komen op het RAID probleem, dit trof ik vanmorgen in mijn mailbox aan:
> c0 [Fri Sep 12 07:29:46 2008] ERROR Drive timeout detected: port=1
> c0 [Fri Sep 12 07:29:50 2008] WARNING Sector repair completed: port=1, LBA=0x52B2857
> c0 [Fri Sep 12 07:30:10 2008] WARNING Sector repair completed: port=1, LBA=0x52B2A1B

Dat krijg je dus als je desktopdrives in servers gebruikt. Die sector repair is heel normaal bij disks, die tref je na verloop van tijd ook aan bij dure serverschijven. Zoiets heet bad sector remapping. De timeout die eraan voorafgaat is typisch gevalletje desktopdrive die niet op tijd aangeeft dat ie aan het sectors repareren is. Het gaat hier trouwens om een WD Raptor WD1500ADFD.
Met tw_cli de disk verwijderd, rescan gedaan en de "nieuwe" disk als hotspare toegevoegd waarna automatisch een rebuild plaatsvond zonder verdere problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
psy schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 09:01:
[...]

my point exactly.

• Maxession
Heb vandaag men 640GB binnen gedaan, de winkel had er nog maar 1 over, en omdat die besteld was kon ik deze niet hebben.
Omwisselen voor een andere schijf zou een beetje dom geweest zijn, had deze in promo gekocht en kon deze inwisselen voor 1 van 500GB voor dezelfde prijs...

Dus dan maar in garantie gebracht en nu moet ik 2-3 weken wachten!

Gelukkig kan ik nog tijdelijk mijn oude 80GB + 200GB, 4 jaar oude en steeds werkende Maxtor schijven gebruiken...al zijn deze best traag en vol. :(

PC moet in orde zijn voor school op de nieuwe HD.

[ Voor 12% gewijzigd door Maxession op 22-09-2008 21:18 ]

• dntje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-05-2015
Als ik het goed begrijp is er nog geen firmware update voor de 08 versie?

Ik heb namelijk net een nieuwe 640gb F1 schijf met de 08 firmware maar ben een beetje bang dat hij het gaat begeven :| Heb al aan samsung gevraagd om een update maar tot nu toe nog geen reactie :'(

Zo... nu eerst een Bavaria

• Sperenvanger
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 22:59
Ik heb maar contact opgenomen met Samsung support. Ik heb een F1 750GB met firmware 06 en heb regelmatig last van problemen. Windows geeft disk errors en loopt vast. Na een reboot krijg ik de melding dat er geen bootdisk gevonden kan worden. Na een uurtje rust deed hij het vanochtend weer maar er waren wel schrijffouten opgetreden. Hopelijk kan ik een firmware upgrade krijgen van 06 naar 13 en dat dit mijn problemen oplost. Anders moet ik misschien maar een andere hdd kopen.

Edit: Heb hem wel goed gekoeld (28 graden volgens hdtune) dus dat zal het probleem niet zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Sperenvanger op 13-09-2008 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-11-2024
heb hier ook een F! 1TB met sinds kort de AJ26 (B8) melding

heb gemaild met iemand van samsung en die zei dit

Dear Customer,

Your drive is still working well.

But it is possible to stop its some function.

AJ26(SMART Error) is one of warning message.

You have to back-up your data then get a RMA service.

Thank you.

Regards

Jany

nou lekker dan 1ste samsung schijf meteen problemen binnen een paar weken
als ik het zo lees hier en daar is de dsamsung rommel snel maar allesbehalve betrouwbaar
nu nog een backup maken van 800GIG GGRRRR waar doe je dat op?

voorlopig even mijn laatste samsung en val weer terug op mijn WD RE2 schijven die vertrouw ik een stuk meer

Ja zou ik ook zeggen

• dntje
Krijg ik na een week eindelijk antwoord van Samsung over de aanvraag van een firmware update voor de hdd, krijg ik een volledig nutteloos bericht terug. Namelijk dat ik Estool moet downloaden om te kijken of er iets mis is met de hdd, en zo ja, een RMA aanvragen 8)7

Ik heb toch duidelijk verteld dat er niets mis is met mijn hdd maar de firmware van mij de kans wel vergroot dat hij het begeeft :/ Ik vraag me af of ze, op posttoast na, ooit een firmware update gaan weggeven :(

• thefxr
Is er geen NL importeur ofzo?

• The 7th Guest
  • Laatst online: 13-08 12:58
Mijn mailtje naar Samsung NL over de bios-update levert als reactie dat ze geen ondersteuning geven op harde schijven:
[...].
Geachte heer Metaal,
Dank u voor uw e-mail met betrekking tot uw Harddisk Drive.
Helaas bieden wij geen ondersteuning op HDD's. Wij verzoeken u daarom
vriendelijk om voor productinformatie contact op te nemen met de dealer
waar u het product heeft aangeschaft.
[...]
Ik heb het wel een beetje gehad met Samung, maar ja, tot nog toe werken hun producten bij mij wel goed. Toch zal ik in de toekomst zeker alternatieven voor dit merk zoeken.
Ik heb overigens de 250 GB versie (HD252HJ), ik weet niet of het RAID-probleem daar ook speelt. Ik heb er 2 in RAID 0, en die is één keer kapot gegaan maar ik weet niet of dat door de BIOS komt, sinds ruim twee weken draait het weer probleemloos.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:45
Zo om een oude 250GB hardeschijf te vervangen heb ik een nieuwe Samsung F1 Spinpoint 640gb in bestelling staa.

Ik was al zeer tevreden over de vorige generatie waar ik een 500GB hardeschijf van heb dus ik denk dat ik hier alleen maar blijer van wordt!

Als de HD binnen is zal ik wat benchmarkjes plaatsen 8)

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Striker2k2
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-07 11:32
Ik heb een 1TB F1 draaien op een Asus A8NE (nforce4). Werkt prima, itt tot andere berichten hier.
Benchmark is vergelijkend met degene die hier al gepost zijn. Hij is alleen een stuk heter, maar dat zal wel komen omdat hij tussen twee andere hdd's in zit. Die gaan er binnenkort uit ook, nu eerst alles overzetten.

• aukesuppereend
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-09-2024
Beste mensen
ik heb sinds kort de 750 GB versie.
toen ik deze had aangesloten herkende mn bios deze niet. heeft iemand enig idee hoe dit kan zijn. ter controle dat hij niet kapot was, heb ik m aangesloten op de pc van een vriend. hier werkte hij meteen.
verder vond ik het ook raar dat volgens de instalatieinstucties er 4 jumper plekken zouden zijn. terwijl dat er maar 2 zijn.
kan iemand mij vertellen hoe ik deze schijf draaiend kan krijgen?

ik gebruik (nu nog) WinXP
een Dell Optiplex GX270 met Biosversie A07

mzzls

Auke

• thefxr
aukesuppereend schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:28:
Beste mensen
ik heb sinds kort de 750 GB versie.
toen ik deze had aangesloten herkende mn bios deze niet. heeft iemand enig idee hoe dit kan zijn. ter controle dat hij niet kapot was, heb ik m aangesloten op de pc van een vriend. hier werkte hij meteen.
verder vond ik het ook raar dat volgens de instalatieinstucties er 4 jumper plekken zouden zijn. terwijl dat er maar 2 zijn.
kan iemand mij vertellen hoe ik deze schijf draaiend kan krijgen?

ik gebruik (nu nog) WinXP
een Dell Optiplex GX270 met Biosversie A07

mzzls
.
Auke
Ik zou eerst eens de FAQ en de forumvoorwaarden hier doorlezen en daarna eens je eerste post op GOT editten

• catfish
  • Laatst online: 11-08 17:20
daar zit normaal een 865G chipset in met een ICH5 met sata150
je zal de disk via software van samsung op sata150 moeten zetten, dit gaat enkel vanop een pc met sata300, zie eerder in het topic voor meer details

[ Voor 3% gewijzigd door catfish op 18-09-2008 09:49 ]

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Mijn Spinpoint 750GB. Even een klein beetje door het topic gebladerd. Van wat ik snel zag, zijn mijn resultaten iets beter dan het gemiddelde.

Getest met een ICH8R als standalone (niet boot) schijf. Overige:
-1AA01112 firmware
-Gigabyte-965P-DS3P (rev. 3.3)
-E6420
-2GB
Ik zal later ook de resultaten posten wanneer ik hem in gebruik heb als O.S.-schijf.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/d.verlinde9/f1.jpg

edit:
De F1 als O.S.-schijf (die negatieve spike naar 45.1 wordt natuurlijk veroorzaakt door het O.S):
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/d.verlinde9/f1boot.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door temp00 op 21-09-2008 23:30 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Dat lijkt idd een 1GB-versie waarvan alleen de eerste 75% gebruikt wordt. Zou ik niet over klagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dntje schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 12:47:
Als ik het goed begrijp is er nog geen firmware update voor de 08 versie?

Ik heb namelijk net een nieuwe 640gb F1 schijf met de 08 firmware maar ben een beetje bang dat hij het gaat begeven :| Heb al aan samsung gevraagd om een update maar tot nu toe nog geen reactie :'(
Beetje overdreven lijkt me, elke schijf kan kapot gaan als je zo gaat denken :X
Met maxtor kan je ook zat pech hebben weet ik eigen ervaring en met hitachi net zo .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:45
zie hier het resultaat met mijn net nieuwe Samsung SpinPoint F1 640GB
Afbeeldingslocatie: http://www.demeernoost.nl/5/hdtune.jpg

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Sinds een weekje heb ik nu ook me Samsung Spinpoint F1 640G, maar in speedfan lees ik af dat die bij gebruik (gaming) wel tot over de 50 graden heen kan gaan. Ook als ik me hand erop leg voelt de schijf veel warmer als me oude WD schijf, is dit normaal of is er iets mis mee?

mijn F1 wordt gekoeld door 2 80mm fans die over of onder me harde schijf langs blaast, maar ik merk geen temperatuur verschillen of die boven of onderlangs gekoeld wordt.

ps: schijf draait op default frequentie ofc :p

[ Voor 11% gewijzigd door Deveon op 21-09-2008 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dntje
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2008 @ 11:16:
[...]

Beetje overdreven lijkt me, elke schijf kan kapot gaan als je zo gaat denken :X
Met maxtor kan je ook zat pech hebben weet ik eigen ervaring en met hitachi net zo .
Ik had hiervoor ook een Samsung die DOA was. Mijn maat had ook een f1 Samsung gekocht met dezelfde firmware en die begaf het na een dag... Vandaar dat ik dus bang was dat die van mij dus nu ook weer kapot zou gaan ;)

Tot nu toe doet hij het gelukkig nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Laatst online: 02:28
Deveon schreef op zondag 21 september 2008 @ 21:18:
Sinds een weekje heb ik nu ook me Samsung Spinpoint F1 640G, maar in speedfan lees ik af dat die bij gebruik (gaming) wel tot over de 50 graden heen kan gaan. Ook als ik me hand erop leg voelt de schijf veel warmer als me oude WD schijf, is dit normaal of is er iets mis mee?
Hmm, ik heb hier 4x750GB F1 praktisch bovenop elkaar liggen (4-in-3 module met een 120mm fan aan de voorkant). Ondanks dat zijn dit toch de koelste schijfjes die ik tot nu toe in me systeem heb gehad. Ze worden maar een paar graden boven kamertemperatuur. Zitten op dit moment tussen de 20 en de 25 graden.

Weet je wel zeker dat speedfan je juiste waarder uitleest? Anders misschien eens Everest gebruiken? Dat is over het algemeen wat preciezer met temperaturen, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxession
Heb vandaag een vervang exemplaar gekregen voor mijn HD, aangezien ze deze nu in stock hadden en ik dan geen 2 extra weken moet wachten, goede service dus!

Mijn systeem: ASUS P5Q-E, E8400, 2GB ram, HD4850, ... hierbij heb ik tijdelijk 2 HD van Maxtor (80 + 200GB) in met Windows XP op geïnstalleerd, volledig geüpdatet en werkt zonder problemen.

Bij het toevoegen van de schijf heb ik volgende problemen:
- SMART error bij booten
- HD Tune B8 is rood aangeduid met de waardes 1, 1, 99, 150, failed
- HD Tune benchmark springt ie van 114 naar 0 naar 50 naar .... => slecht dus (er is ook nog geen data op de schijf)
- Firmware versie 1AA01113, welke dus goed zou moeten zijn, niet dus. (vorige schijf was ookal ver13)
- Samsung zijn test programma krijg ik niet opgestart, geeft volgende bericht: "Can't open CD driver CD001, SHSUCDX can't install" + "out of memory error" en krijg daarna de prompt.
- Als ik eender wat men men schijf probeer te doen, vertraagt het gewoon mijn volledig systeem...

Kan dit aan iets anders liggen? bvb moederbord?
Of is deze echt weeral slecht en moet deze terug binnen?

Is het misschien beter een ander merk te nemen? Zoals de Seagate Barracuda 500GB Sata2 32MB ? Deze is wel een pak trager, en duurder per GB, maar blijkbaar héél betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Tomshardware test Samsung F1, F1R en F1Eco 1TB schijven.
http://www.tomshardware.c...ung-spinpoint,2026-2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

Ik gebruik al een lange tijd Samsung HD's, vanwege de stilheid en omdat ze mij betrouwbaar leken. Zo heb ik er momenteel iets van 6 in huis, waarvan ik 4 nog eens moet verkopen omdat ik ze niet meer gebruik. In mijn huidige systeem gebruik ik 2x HD103UJ (2x1TB), die ik 4 maanden geleden heb gekocht.

Ik scan elke HD bij aankoop, en heb nooit last gehad van bad sectors bij Samsungs, maar kom er zojuist achter dat ik de eerste bad sector heb gevonden op 1 van mijn HD103UJ's. Kan gebeuren was mijn eerste reactie, maar als ik google op de HD103UJ, vind ik relatief veel mensen met bad sectors, neem bijv. de user reviews van NewEgg:

http://www.newegg.com/Pro...ark=False&Keywords=&Page=
en
productreview: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB review door Madshark (inclusief comments)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Deismyna schreef op maandag 22 september 2008 @ 20:49:
[...]

Hmm, ik heb hier 4x750GB F1 praktisch bovenop elkaar liggen (4-in-3 module met een 120mm fan aan de voorkant). Ondanks dat zijn dit toch de koelste schijfjes die ik tot nu toe in me systeem heb gehad. Ze worden maar een paar graden boven kamertemperatuur. Zitten op dit moment tussen de 20 en de 25 graden.

Weet je wel zeker dat speedfan je juiste waarder uitleest? Anders misschien eens Everest gebruiken? Dat is over het algemeen wat preciezer met temperaturen, etc.
Helaas is van Everest geen gratis/trail beschikbaar die hd temparaturen kan uitlezen, maar nu ik me harde schijven heb verwisseld (lucht stroom boven langs ipv onder langs) lijkt het of de schijf wel koeler blijft al hoewel dit niet uit te lezen is in speedfan, maar aangezien ik overal tegen kom dat ik geen zorgen hoef te maken als die onder de 55 granden blijft, dus maak ik me maar geen zorgen 8)

ps: me andere schijf een WDtje en die blijft meestal onder de 20 graden, maar is eigenlijk altijd idle

[ Voor 5% gewijzigd door Deveon op 23-09-2008 22:18 ]

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:26

MrDry

Desperados!

Ik krijg toch wel een naar gevoel na het lezen van dit topic bij de F1 serie van Samsung. Ben zelf opzoek naar een 2 hd's en heb al een aantal jaar alleen maar spinpoints. (3 st van 160 Gb en nooit problemen gehad)

Het is natuurlijk een beetje een open deur intrappen. Bij meer dan 1400 post moeten natuurlijk ook een aantal negatieve reacties zitten maar als ik dit lees kan ik eigenlijk geen rede meer bedenken om een Samsung Spinpoint te kopen.

Of zie ik het nu veel te zwart wit en wordt er in dit topic 'alleen maar geklaagd' of zouden jullie (de bezitters van de F1's) 'nooit meer' een Samsung kopen?

Quod licet lovi, non licet bovi

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 14:56
van de 4x 750 gig was er één kapot bij aankomst, de rest doet het nu eenhalfjaar goed.
Van de 2x terabyte die ik vorige week gekocht heb zijn ze allebei kapot, DOA dus.
Ik twijfel nu om een ander merk schijven te nemen of de gok met samsung weer te wagen :o

• Supremes
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-08 16:38
Volgens mij zit(ten) er gewoon (een) slechte batch(es) Samsung-schijven in de roulatie. Het rottige is, dat bij mijn zes(!) schijven het probleem pas duidelijk werd nadat ik de schijven even in gebruik had. Wat zeker is, is dat er iets nogal mis gegaan is in die Samsung HDD-fabriek en dat die schijven nu massaal teruggestuurd worden. Lijkt mij genoeg aanleiding voor Samsung om de kwaliteit te verbeteren. Ik vertrouw er dan ook op dat het in de toekomst wel beter wordt maar ik weet ook dat ik niet een van die mensen meer wil zijn die zich door die kapotte batch moet worstelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 14:51
Hier ook een horror verhaal! De samsung F1 HD642JJ schijf. Ik had 2 stuks gekocht. Na 1 dag al een smart error dus 1 schijf teruggebracht en laten vervangen.

Nu vandaag weer een smart error (B8) met de nieuwe schijf. Na een firmware update (hier eerder in dit topic geplaatst, geschikt voor de F1750 maar dus ook voor de F1640!) van 1aa01112 naar 1aa01113 is de schijf weer helemaal "heel".

Ik had ook problemen met de Raid setup dus ik ga nu even kijken of dat ook is opgelost!

Edit: De problemen in Raid-0 zijn nog steeds niet opgelost! Ik krijg namelijk regelmatig BSOD's met "iastor.sys". De regedit tweak werkt voor mij niet. Ik stap dus van Raid-0 af. P5E3 dus ICH9R

[ Voor 24% gewijzigd door Stijnd op 02-10-2008 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:13
Ik zal wat tegenwicht bieden aan de problemen hier. Sinds Juni een F1 1TB in een nas in gebruik. Werkt als een zonnetje, van de prestaties weet ik niets (het wordt allemaal gelimiteerd door de netwerkverbinding en een 1tb schijf koop ik niet voor de snelheid maar voor de opslag) maar voor de rest geen klagen hoor.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb tot nu toe 0 problemen met mijn 2x HD642JJ in raid0 (op intel ich9r).

* woekele klopt af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
woekele schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 17:40:
Ik heb tot nu toe 0 problemen met mijn 2x HD642JJ in raid0 (op intel ich9r).

* woekele klopt af...
Best toevallig, dat ik een Urban-Terror speler hier tegenkom. ;) Speel het iedere dag. Vooral in Nitro en/of Powney-server.

Maar ontopic; zie jij opo je ICH9R , wanneer je RAID draait die verdomde scherm waar je tezien krijgt welke schijven er in RAID-lopen? Zou je mishcien een video kunnen maken? Ik wil wel 2X320GB in raid draaien, maar heb geen zin in die extra secondes.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

@Stijnd. Ik heb die b8 waarde ook al vanaf het begin in het geel, echter ik weet niet welke tool jij gebruikt, maar bij mij in HDTune is die b8 een 'unknown' attribute. Ik begrijp dan ook niet dat mensen een conclusie aan b8 kunnen verbinden. Of heb jij software/info die wat meer kan zeggen over die b8 waarde en over een mogelijk defect? Ben ik wel benieuwd naar namelijk.

Trouwens: mijn Spinpoint 750GB is na +- 240 uur power on duidelijk iets meer lawaai gaan maken :>.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
Voor mij is de waarde B8 ook onbekend. Echter was deze bij mij rood ipv geel. Hierdoor gaf smart een error tijdens de startup van de pc. Aangezien dit al de tweede schijf was met een smart error ben ik gaan zoeken. Ik ben toen op dit topic terrecht gekomen heb de gok gewaagd om deze patch te downloaden ( Punica- in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!" post van punica) en zo mijn schijf te updaten. Let wel, ik heb het gedaan vanaf firmware versie 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tja volgens mij worden de samsungs knettertje veel verkocht en zul je absoluut gezien ook meer lezen over problemen. Ik wil wel eens groothandel en distributeur info zien, dan kun je pas wat zeggen over uitval en betrouwbaarheid..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
ik vind persoonlijk 59paginas over de spinpoints zegt al genoeg. Tuurlijk niet 59paginas vol meldingen en klachten. En tuurlijk zijn er zat probleemloze schijven in omloop. Ik heb ook een 500gb liggen, die draait nog als een zonnetje Maar toen mijn 1TB doa aankwam en de reacties hier gevolgd, was voor mij geen dezelfde meer, dan maar bijbetalen voor een andere merk. Ik zal in iedergeval voorlopig niemand een spinpoint aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
330d schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:28:
ik vind persoonlijk 59paginas over de spinpoints zegt al genoeg. Tuurlijk niet 59paginas vol meldingen en klachten. En tuurlijk zijn er zat probleemloze schijven in omloop. Ik heb ook een 500gb liggen, die draait nog als een zonnetje Maar toen mijn 1TB doa aankwam en de reacties hier gevolgd, was voor mij geen dezelfde meer, dan maar bijbetalen voor een andere merk. Ik zal in iedergeval voorlopig niemand een spinpoint aanbevelen.
Tja op internet zeggen mensen nou eenmaal sneller "hij doet het niet" dan "hij doet het"... Ik heb er zelf ook een maar nog niet gepost hier...
Je kan op basis van internetfora en eigen ervaring geen conclusies trekken over de betrouwbaarheid van schijven. Voornamelijk beeldvorming...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

maratropa schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:39:
[...]

Tja op internet zeggen mensen nou eenmaal sneller "hij doet het niet" dan "hij doet het"... Ik heb er zelf ook een maar nog niet gepost hier...
Je kan op basis van internetfora en eigen ervaring geen conclusies trekken over de betrouwbaarheid van schijven. Voornamelijk beeldvorming...
Dat is een veronderstelling. Hier op GOT zitten computerenthousiastelingen. Die gaan in een topic gezellig discussieren over een hdd. Naarmate de discussie vordert blijkt dat de hdd toch minder betrouwbaar is dan zou moeten. Volgens jouw theorie zouden mensen zich pas in dit topic voegen als ze problemen hebben. Dat geloof ik niet, waarom zou dat zo zijn? Het publiek hier vindt het al leuk om over het product te praten en heeft daar niet noodzakelijk problemen voor nodig als aanleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nja maar of je nou tweakers als doorsnee koper moet zien. Iig, ik ben geen statisticus maar ik denk dat er genoeg bezwaren zijn tegen op basis van dit topic dingen over de betrouwbaarheid roepen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

maratropa schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:39:
[...]

Harde wel/niet conclusies trekken is lastig idd, maar het geeft wel degelijk statistische informatie die je kan gebruiken bij het maken van beslissingen.
Ook de praktijk wijst uit dat forum discussies over HD betrouwbaarheid wel degelijk wat kunnen zeggen: nieuws: Hoog uitval van IBM 60GXP en 75GXP drives

Als ik vlug forums over de F1 lees, valt me op dat er relatief vaak problemen worden gemeld, waaronder meerdere horror verhalen.

Ook als je de user-score-reviews van NewEgg vergelijkt ( http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16822152102 ) met user-score-reviews van andere 1TB hd's op NewEgg, dan zie je een hogere uitval bij de F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

salimrmaf schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 18:24:
[...]
Maar ontopic; zie jij opo je ICH9R , wanneer je RAID draait die verdomde scherm waar je tezien krijgt welke schijven er in RAID-lopen? Zou je mishcien een video kunnen maken? Ik wil wel 2X320GB in raid draaien, maar heb geen zin in die extra secondes.
Ja, dat is de RAID bios die laadt en naar schijven scant. Helaas duurt die bij de ich9r behoorlijk lang ja. Die van Gigabyte (Jmicron) gaat een stuk sneller, maar de performance daarvan laat te wensen over. Als je snel wilt booten, kan je misschien beter stand-by/hybernate gebruiken ipv compleet afsluiten. Dan slaat hij de raid bios etc. over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
woekele schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 00:28:
[...]

Ja, dat is de RAID bios die laadt en naar schijven scant. Helaas duurt die bij de ich9r behoorlijk lang ja. Die van Gigabyte (Jmicron) gaat een stuk sneller, maar de performance daarvan laat te wensen over. Als je snel wilt booten, kan je misschien beter stand-by/hybernate gebruiken ipv compleet afsluiten. Dan slaat hij de raid bios etc. over.
Hmm, nee dan sla ik RAID over. :(

Mijn setup zal er dan dus zo uitzien:

Snelle/Goede (intel) SSD: OS XP+Vista
Samsung F1 320GB: Games en Applicaties
Samsung F1 1024GB: Data opslag/Downloads + Pagefile

Dit is dan een van de snelste setups. Omdat de Pagefile op de Data-disk wordt gezet, kan ik Gamen (Schijf2) terwijl de pagefile op Schijf 3 zit, terwijl die bijna niets te doen heeft. Mijn OS zit op de SSD, dus heeft alle ruimte. _/-\o_

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook de spinpoint aangeschaft en heb ook een probleem bij het opstarten. Hij herkend de ene keer wel en de andere keer mijn raid niet. EStool en connectors gechecked en alles ok.

Nu lees ik van alles over het updaten van de firmware van versie 1AA011XX naar 1AA01113. Ik wil eigenlijk ook wel een poging wagen om mijn 2 spinpoint 320 gig te upgraden maar mijn versie is 1AC01108. Van deze versie kan ik niks vinden op het net.

Zou ik deze versie ook kunnen upgraden met de 1AA01113 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 20:13
Is die groene versie btw niet te krijgen in nederland? In de pricewatch kan ik hem niet vinden. Hij lijkt me wel interessant. Stiller, zuiniger en trager. Perfect voor in een nas. Weet alleen niet of ie duurder is dan de normale of goedkoper.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:32:
Ik heb ook de spinpoint aangeschaft en heb ook een probleem bij het opstarten. Hij herkend de ene keer wel en de andere keer mijn raid niet. EStool en connectors gechecked en alles ok.

Nu lees ik van alles over het updaten van de firmware van versie 1AA011XX naar 1AA01113. Ik wil eigenlijk ook wel een poging wagen om mijn 2 spinpoint 320 gig te upgraden maar mijn versie is 1AC01108. Van deze versie kan ik niks vinden op het net.

Zou ik deze versie ook kunnen upgraden met de 1AA01113 versie?
Punica- in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!" hier staat dat het betreffende bestand alleen een update is van 12 naar 13. Wat hij doet met een firmware versie 8 is dus gissen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
Stijnd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 11:28:
[...]
Wat hij doet met een firmware versie 8 is dus gissen!
Als het goed is doet het niets...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bedoel je met hij doet niks? Geen optie om te doen of proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Maverick schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:36:
Is die groene versie btw niet te krijgen in nederland? In de pricewatch kan ik hem niet vinden. Hij lijkt me wel interessant. Stiller, zuiniger en trager. Perfect voor in een nas. Weet alleen niet of ie duurder is dan de normale of goedkoper.
Ik heb eerder in dit topic gelinkt naar prijzen in China. De green was (iets) goedkoper. Maar in Nederland zijn ze afaik nog steeds niet te krijgen.

woekele in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"

[ Voor 6% gewijzigd door woekele op 07-10-2008 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Laatst online: 23:10
Punica- schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 13:36:
Bij deze de firmware: http://81.171.99.111/f1_patch13.zip

Met de volgende opmerkingen :

!!!!!!!!! EIGEN RISICO !!!!!!!!!!!!!!!

As I know the update from firmware version 09 until 12 is very time consuming because it needs one complete write/ read test.

This firmware updates were done to cover some compatibility problems with RAID.

Firmware Version 12 covers more than 90% .

Firmware Version 13 (latest version) fixed additional special RAID compatibility issues.

I attached the patch file to update from firmware 12 to 13 (only if 12 is preinstalled). If you like you can update

Mogelijk krijg ik ook nog eerdere firmware updates.
Vandaag de 750gb gekocht en schrok me rot toen ik een B8 medeling kreeg met HDtune.

Gelukkig met een firmware update verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb ook twee Samsung 1tb schijven. Deze worden de ene keer wel herkend tijdens het booten (ism mijn asus p5k-e) en de andere keer niet. Ik heb geen idee waar het aan ligt. Het is compleet willekeurig. Ik draai geen raid en ze zijn gekomen met firmware 12. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd en de complete bios doorgespit of er misschien iets verkeerd zou zijn ingesteld, maar nada.

Hij blijft gewoon hangen na post en nvram check: het gedeelte waar de hds aan de beurt zijn. In de bios zelf zijn de schijven wel altijd te vinden. Soms moet ik hem drie a vier keer resetten voordat hij wel boot. Vage problemen... nog nooit eerder last van gehad met hds van welk merk dan ook.

Hdtune draait nu als laatste optie, maar ik verwacht daar eigenlijk niets uit. Gezien ik ze al eerder in dos compleet heb nagekeken met Samsung tools. Hds draaien trouwens met een temp van 30 en 31 graden dus dat is ook prima.

[edit]
Geen errors met hdtune. Of het aan het moederbord ligt of de hds, wie zal het zeggen.

[ Voor 42% gewijzigd door Paquito op 11-10-2008 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 21:38
Vandaag zijn mijn 2 Samsung F1 Spinpoint 320GB (de HD322HJ)s gearriveerd.
raid 0 op een GA-P35-DS3R
Afbeeldingslocatie: http://vazon.org/raid0readt.png
Afbeeldingslocatie: http://vazon.org/raid0writet.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Laatst online: 13-03 13:38
Zo te zien zit je tegen de limieten van je controller aan. Moet dus nog beter kunnen in RAID0!

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

Om een positief bericht te plaatsen mbt de Samsung Spinpoints: ik heb 2 weken terug zonder problemen een 640GB geïnstalleerd. Heb 'm draaien op de S-ATA controller van het MSI K9A2 Platinum mobo.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
pinockio schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:40:
Zo te zien zit je tegen de limieten van je controller aan. Moet dus nog beter kunnen in RAID0!
Omdat zowel write als read rond de 150 MBps zit te spiken? Bah, dan zou ik al een raid controller moeten kopen om meer snelheid te halen en ik zat te denken er nog 2 bij te pakken voor 300MBps ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Laatst online: 07:15

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Paprika schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 22:49:
[...]

Omdat zowel write als read rond de 150 MBps zit te spiken? Bah, dan zou ik al een raid controller moeten kopen om meer snelheid te halen en ik zat te denken er nog 2 bij te pakken voor 300MBps ;(
Met 2 F1's in raid 0 zit je echt niet aan de limiet van je controller, zet write-back cache eens aan, gaat je doorvoer ook iets van omhoog en je burst rate gaat flink omhoog.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

hier ook een positief resultaat op een asus k8v se de luxe (2004) mobo. Wordt zonder problemen direct herkent door de promise controller (geen sata 1 firm ware flash nodig) temp zo rond de 35 graden terwijl hij boven mijn raptor hangt van 45 graden (zit een 12 cm fan voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Maverick schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 10:36:
Daar heb ik ook interesse in omdat WD nog steeds 250GB platters in hun greenpowers gebruikt. Ik heb Samsung ervoor gemailt, maar die weten het ook niet. :(
Unfortunately, we are not a sales dept and we dont have one.

The only way for us to find out about products is when they appear on the
website. Another options you can try is To find a local dealer for Samsung
products, _click here_ <http://www.samsung.com/us/consumer/index.html> to go to
the Product Index Page, and then follow the steps listed below:

1. Select the category of the Samsung product that you are interested in.
2. On the proceeding page select the product you wish to purchace.
3. Click on the dealer or retail locator button and enter your zip code, or
click the buy online button if available.

*Note: *The results of the search, along with links to online retailers and
prices will appear (if available).

Was this information useful?

Satisfied Not Satisfied
Not really satisfied. :|

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 10-10-2008 01:08 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Fanatic_FS schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 23:07:
[...]

Met 2 F1's in raid 0 zit je echt niet aan de limiet van je controller, zet write-back cache eens aan, gaat je doorvoer ook iets van omhoog en je burst rate gaat flink omhoog.
Ja klopt, puur om te testen (ding mocht toch wel eens geformat worden onderhand) eens mijn 750GB f1 spinpoint erbij gedaan (3 platters, dus niet de ideale combinatie), met het OS op de raid setup;
Afbeeldingslocatie: http://vazon.org/3raid0readt.png
Waar zet je write-back cache aan? Ik kon het niet vinden in mijn raid manager (alleen maar de opties om een nieuwe raid te maken, te verwijderen of exit) en ik kwam het ook niet tegen in de bios. :(

Edit:
Duh |:(
Afbeeldingslocatie: http://vazon.org/burst3t.png

[ Voor 13% gewijzigd door Paprika op 10-10-2008 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultralover
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-11-2023
Stel je hebt een budget van maximaal 200 Euro en je wilt via je xbox of vanaf een andere locatie dan thuis toegang krijgen tot je bestanden. Wat zijn dan de mogelijkheden... iemand tips?

Ik denk dit te kunnen realiseren met een netwerk harde schijf, maar ik twijfel alleen tussen 2 varianten:

1. Aanschaf van een losse hdd en een losse netwerk hdd behuizing. Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB & D-Link DNS-313 Network Storage Enclosure 1 Bay SATA
2. Aanschaf van een alles in een behuizing met netwerk aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
ultralover schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 14:18:
Stel je hebt een budget van maximaal 200 Euro en je wilt via je xbox of vanaf een andere locatie dan thuis toegang krijgen tot je bestanden. Wat zijn dan de mogelijkheden... iemand tips?

Ik denk dit te kunnen realiseren met een netwerk harde schijf, maar ik twijfel alleen tussen 2 varianten:

1. Aanschaf van een losse hdd en een losse netwerk hdd behuizing. Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB & D-Link DNS-313 Network Storage Enclosure 1 Bay SATA
2. Aanschaf van een alles in een behuizing met netwerk aansluiting.
ik denk dat je die vraag in een ander topic moet stellen, hier gaat het nl alleen over de samsung schijven zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychokiller
  • Niet online
In Januari een SpinPoint 750GB gekocht (HD753LJ) die al vrijwel meteen kuren toonde; Opstarten wat meer dan 5 minuten duurde en een Eventlog compleet vol met disk-errors. Na een re-install ging het opstarten weer normaal, maar hing de pc bij het afspelen van een film bijvoorbeeld. Vorig weekend opeens weer een 'Cannot find the file C:\Windows\System32\Config' oid...

Zag gister dit topic staan en daar vaker over HD-Tune gelezen. Daar de Error Scan eens van gedaan en ook daar genoeg Damaged blocks.
Vanmiddag ESTool van Samsung deels laten lopen, die bleef ook honderden blocks vinden.

Kortom, nieuwe HD bestellen, deze op garantie sturen en maar eens zien of ik de data nog fatsoenlijk overgezet krijg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Psychokiller schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 22:25:
In Januari een SpinPoint 750GB gekocht (HD753LJ) die al vrijwel meteen kuren toonde; Opstarten wat meer dan 5 minuten duurde en een Eventlog compleet vol met disk-errors. Na een re-install ging het opstarten weer normaal, maar hing de pc bij het afspelen van een film bijvoorbeeld. Vorig weekend opeens weer een 'Cannot find the file C:\Windows\System32\Config' oid...

Zag gister dit topic staan en daar vaker over HD-Tune gelezen. Daar de Error Scan eens van gedaan en ook daar genoeg Damaged blocks.
Vanmiddag ESTool van Samsung deels laten lopen, die bleef ook honderden blocks vinden.

Kortom, nieuwe HD bestellen, deze op garantie sturen en maar eens zien of ik de data nog fatsoenlijk overgezet krijg :)
maar als je al meteen problemen hebt,dan ga je hem toch gelijk ruilen?
waarom 9 maanden wachten,het is nu al oktober :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychokiller
  • Niet online
Omdat ik er minder last van had, lui ben en me harde schijf geen 2+ week kwijt wilde zijn :)
Nu ben ik echter op een punt gekomen dat ik er niet meer aan ontkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Ondanks dat ik een beetje huiverig was voor het toch wel hoge uitvalspercentage van de schijven heb ik ook maar zo'n 1Tb schrijf gekocht (ik maak zeer regelmatig backups, dus gewoon de gok maar gewaagd). Eerste indruk is goed, veel sneller dan mijn oude 250Gig, geen fouten.

HD Tune:
Afbeeldingslocatie: http://xs232.xs.to/xs232/08422/hd_tune637.jpg

Ziet er volgens mij wel ok uit. Enige probleem is dat ik mijn smart-status niet uitgelezen krijg. Health en temp zijn dus ook niet zichtbaar in hd tune. Ik heb een nforce 550 chipset, en of ik smart in de bios nou aan, uit of auto zet, ik krijg geen status... Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nu zit ik eraan te denken om mn f1 1tb in een externe behuizing te hangen met esata...maar kan ik de smart status dan nog zien??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 15:24
mensen...

ik heb op het moment een maxtor 500 gb... baggerschijf als je et mij vraagt.Maakt herrie en langzaam....

wilde ik vrijdag 2 spinpoint F1 1 TB halen om in raid 0 te zetten en dan die maxtor 500 gb op een aparte controller zetten om daarop backups te zetten van docjes, mp3tjes enzo (mappen laten syncroniseren-->kan dat sowieso??)

maar nu hoor ik slechte verhalen van de samsung... terwijl hij door andere mensen aangeprezen word door zijn snelheid...

wat is nu wijsheid? toch maar WD of Seagate halen?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Pagina: 1 ... 15 ... 21 Laatste

Let op:
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.