Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
maratropa schreef op maandag 28 juli 2008 @ 17:59:
[...]

Volgens mij is dat nergens op gebaseerd.. Grote kans dat de F1 even betrouwbaar is als elke andere schijf in zijn klasse, maar omdat er knettertje veel van verkocht worden is er absoluut gezien meer uitval, wat logisch is. Ik zou iig niet afgaan op wat posts in een internetforum.. Kom maar met groothandel of winkel uitvalsdata, dat zegt iig iets...
Het is gebaseerd op ervaringen van mensen die op het internet posten,anders heeft dat dus nooit meer nut, verder hoef ik niet met data of onderbouwing te komen, iedereen bepaald voor zichzelf wat hij/zij koopt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:32

Valkyre

Kitesurf FTW!

Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2008 @ 18:06:
500GB = 465GiB
1000GB = 930GiB

Je "verliest" dus 70GiB voor een terabyte-schijf.
wow dat heb ik dan goed gegkokt :) thanks

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
thefxr schreef op maandag 28 juli 2008 @ 18:17:
[...]

Het is gebaseerd op ervaringen van mensen die op het internet posten,anders heeft dat dus nooit meer nut, verder hoef ik niet met data of onderbouwing te komen, iedereen bepaald voor zichzelf wat hij/zij koopt. :+
duh :) maar ik zeg alleen maar dat posts op het internet over "mijn schijf is stuk" geen goed beeld geven van de betrouwbaarheid.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
maratropa schreef op maandag 28 juli 2008 @ 18:59:
[...]

duh :) maar ik zeg alleen maar dat posts op het internet over "mijn schijf is stuk" geen goed beeld geven van de betrouwbaarheid.
en dat ik met groothandelsdata moet komen!, waarom kom jij niet met andere data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Lastig om dat als leidraad te nemen. Ik heb bijvoorbeeld ook een paar WD schijven, maar ik heb niet op internet gezet dat deze het wel goed doen.
Ik bedoel te zeggen dat het volgens mij gebruikelijker is je beklag te doen over iets dat niet werkt, dan het verkondigt dat iets wel werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 28-07-2008 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
-MM- schreef op maandag 28 juli 2008 @ 14:09:
[...]

Ik wilde de data verplaatsen van mijn 8 ex.hd's naar de nieuwe RAID configuratie, daarom heb ik gekozen voor hernoemen/verplaatsen. De desbetreffende 500GB ben ik dus kwijt als ik de schijf niet meer aan de praat krijg,... :'(
ook al heb je data verplaatst, betekent niet dat het fysiek van je schijf is verwijderd. Kijk eens op het forum naar data recovery.

edit: behalve als deze dus van een RAID config kwam die nu corrupt is... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Kurios op 28-07-2008 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
thefxr schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:04:
[...]

en dat ik met groothandelsdata moet komen!, waarom kom jij niet met andere data?
haha dat was niet persoonlijk bedoeld hoor meer een algemene opmerking, je hoeft met helemaal niks te komen hoor.. :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01 15:19
Er is een probleem met de Samsung Spinpoint F1 1TB schijven in combinatie met Gigabyte (P35) moederborden.
Er zit een bug in de BIOS van die moederborden welke ervoor zorgt dat de schijf herkend wordt als 32MB of 33MB groot in de BIOS. In Windows Disk Managment wordt de schijf als 8GB groot herkend.
Hoewel er een BIOS update is geweest waarvan geclaimed wordt dat deze de problemen met 1TB schijven oplost werkt het echter toch niet voor Samsung Spinpoint F1 1TB schijven.

Ik ben dus tegen dit probleem aangelopen en aangezien in dit topic nog geen oplossing ervoor stond link ik bij deze naar de thread waar ik uiteindelijk tot een oplossing ben gekomen na veel geprobeerd te hebben:

1TB schijf wordt herkend als 8GB schijf

Good luck, dit zal ongetwijfeld bij meer mensen voor gaan komen aangezien zowel het moederbord en de schijf vrij populair zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Arcane Apex op 29-07-2008 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MM-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-08 10:59

-MM-

D'oh!!

Kurios schreef op maandag 28 juli 2008 @ 19:40:
[...]
ook al heb je data verplaatst, betekent niet dat het fysiek van je schijf is verwijderd. Kijk eens op het forum naar data recovery.
Ik heb gisteravond al mijn data terug kunnen halen! Ik wist wel dat er tools waren, maar dat dit zó goed zou werken had ik nooit verwacht. _/-\o_ Nu alleen nog zorgen dat mijn raid goed gaat werken,.....

What's the point of living if you can't feel alive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoe zit het met trillen van de F1 1tb??
ik heb nu 2x een samsung 500gb,en die trillen nauwelijks/niet...terwijl ik ook een WD caviar SE 320gb heb die heel erg trilt,en in de kast een golvende resonantie geeft(deze schijf ligt nu ook stof te vergaren)

daarom ben ik benieuwd hoe veel deze schijf trilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arcane Apex schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 01:11:
Er is een probleem met de Samsung Spinpoint F1 1TB schijven in combinatie met Gigabyte (P35) moederborden.
Er zit een bug in de BIOS van die moederborden welke ervoor zorgt dat de schijf herkend wordt als 32MB of 33MB groot in de BIOS. In Windows Disk Managment wordt de schijf als 8GB groot herkend.
Hoewel er een BIOS update is geweest waarvan geclaimed wordt dat deze de problemen met 1TB schijven oplost werkt het echter toch niet voor Samsung Spinpoint F1 1TB schijven.

Ik ben dus tegen dit probleem aangelopen en aangezien in dit topic nog geen oplossing ervoor stond link ik bij deze naar de thread waar ik uiteindelijk tot een oplossing ben gekomen na veel geprobeerd te hebben:

Good luck, dit zal ongetwijfeld bij meer mensen voor gaan komen aangezien zowel het moederbord en de schijf vrij populair zijn.
Niet verder zoeken als je dit probleem hebt: er bestaat een tool om de herkenning van de werkelijke capaciteit van de 1TB-schijf te herstellen.

Je kunt deze gratis tool vinden op de site van Atola Technology:
http://blog.atola.com/restoring-factory-hard-drive-capacity/

De tool is direct te downloaden via:
http://hdd-tools.com/products/cr/download/crsetup.exe

Ik heb dit probleem ook gehad met de 1TB schijf van Samsung in combi met Gigabyte P35 mobo. Bios-update mobo bracht geen oplossing. Deze tool dus wel! :)

Tool gewoon in windows XP of Vista starten, gaat heel simpel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 10:38:
hoe zit het met trillen van de F1 1tb??
ik heb nu 2x een samsung 500gb,en die trillen nauwelijks/niet...terwijl ik ook een WD caviar SE 320gb heb die heel erg trilt,en in de kast een golvende resonantie geeft(deze schijf ligt nu ook stof te vergaren)

daarom ben ik benieuwd hoe veel deze schijf trilt :)
Alle of bijna alle HD's gaan op den duur een golvende resonantie geven.
Een nieuwe schijf doet dat nooit.
Het is een heel iritant geluid en voor mij altijd het moment om een nieuwe schijf aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 11:08:
[...]

Alle of bijna alle HD's gaan op den duur een golvende resonantie geven.
Een nieuwe schijf doet dat nooit.
Het is een heel iritant geluid en voor mij altijd het moment om een nieuwe schijf aan te schaffen.
mijn WD doet dit al vanaf het begin,nu na 4000 draai uren is het nog steeds hetzelfde,niet erger maar ook niet minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zitten jullie constant op jullie PC kast ofzo :? Ik vind ook al die rubbertjes en weet ik veel wat allemaal onzin : Gewoon goed vastschroeven en een stille HD kiezen en gaan met die banaan !!

FYI : Ik heb 8 schijven waarvan 4 Raptors en het is echt niet zo dat mijn Stacker staat te schudden heel de tijd :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Arcane Apex schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 01:11:

Simpele oplossing is:
In de bios niet automatisch laten herkennen maar handmatig op LBA zetten en Cylinders = 16643, Heads = 255 Landingszone = 65534, Sectoren = 63, Precomp = 0 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
aargh waardeloos, ik blijf crashen houden met deze schijf... vannacht weer. Het gebeurd alleen als ik veel schijfbewerkingen heb (utorrent) vandaag foutmelding: KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR stop: 0x00000007A srv.sys

man wat irritant. ik gebruik vista ultimate, q6600 8 gb intern. een search via google levert 4 hits op. allen over xp en geen oplossing beschreven.. wat nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
tennisbal schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 15:02:
aargh waardeloos, ik blijf crashen houden met deze schijf... vannacht weer. Het gebeurd alleen als ik veel schijfbewerkingen heb (utorrent) vandaag foutmelding: KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR stop: 0x00000007A srv.sys

man wat irritant. ik gebruik vista ultimate, q6600 8 gb intern. een search via google levert 4 hits op. allen over xp en geen oplossing beschreven.. wat nu?
terugbrengen? je hd is toch defect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
thefxr schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 00:23:
[...]

terugbrengen? je hd is toch defect!
damn idd, net testtool gedraaid, nou ja hij is nog bezig maar hij geeft all errors bij de simple read write test....

dus nog maar een f1 bestellen (heb er nu 1) en raid gaan draaien. ik draai vista en xp 64 op de d. ik heb nog ff geen verstand van raid gebeuren, maar kan ik gewoon 2e harddisk erin prikken, raid aanmaken en dan de kapotte eruit knallen en opsturen? zodat ik geen herinstall van xp64/vista moet doen? want ik kan me voorstellen dat m'n bootstructuur naar de kl%te is straks als ik schijf 1 eruit haal.

zo maar ff inlezen en morgen nieuwe harddisk halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb toch de samsung 1tb (HD103UJ) gekocht.
werkt perfect,inpluggen,opstarten,even formatteren in windows en klaar.
net zoals de 2 500gb T166 schijven van samsung die er al inzitten geen lawaai of trillingen van de schijven.

de estool van samsung geeft geen fouten,ik laat nu de komende weken azureus op de schijf downloaden(veel activiteit) en dan vertrouw ik hem wel
de schijf hangt trouwens aan een asus p5k mobo,geen klachten met installeren.

ik dacht,het is mischien eens tijd voor wat goed nieuws hier :*) ,ik zie meer klachten dan lof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2008 @ 09:07:
heb toch de samsung 1tb (HD103UJ) gekocht.
werkt perfect,inpluggen,opstarten,even formatteren in windows en klaar.
net zoals de 2 500gb T166 schijven van samsung die er al inzitten geen lawaai of trillingen van de schijven.

de estool van samsung geeft geen fouten,ik laat nu de komende weken azureus op de schijf downloaden(veel activiteit) en dan vertrouw ik hem wel
de schijf hangt trouwens aan een asus p5k mobo,geen klachten met installeren.

ik dacht,het is mischien eens tijd voor wat goed nieuws hier :*) ,ik zie meer klachten dan lof
zou een mooie boel zijn als ie gelijk kapot is.

ik heb btw mijn 2e schijf binnen. nu aan het ghosten en straks de oude terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:09
Zeg euhm nu was ik ook van plan om een 1TB schijf van jawel Samsung te kopen maar blijkbaar gaan er veel stuk ?

Ik heb nu geen geosting om 49 pages te gaan lezen dus mocht iemand hierover vlug duidelijkheid scheppen zonder al te veel geflame dan ben ik dankbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Je kan niet afgaan op wat mensen hier zeggen. Uiteraard klagen alleen de mensen met problemen. Mensen die GEEN problemen hebben hoor je amper, daardoor lijken er veel stuk te gaan. Feit is dat er altijd schijven stuk gaan.

Probeer eerder ergens cijfers vandaan te halen van mensen of instanties die dat opzettelijk verzameld en trek geen conclusies op basis van particulieren reacties.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astratuner
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:09
ok hartelijk dank voor je reply Tijgert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klopt het trouwens dat de 1tb schijf (HD103UJ) onder hdtune met s.m.a.r.t. waardes bij B8 een gele highlight geeft?
waarde is B8 100,100,99,0,ok

zou tof zijn als iemand dit even kon checken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:59
Verwijderd schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 21:16:
klopt het trouwens dat de 1tb schijf (HD103UJ) onder hdtune met s.m.a.r.t. waardes bij B8 een gele highlight geeft?
waarde is B8 100,100,99,0,ok

zou tof zijn als iemand dit even kon checken :)
Ja dit had ik ook met mijn nieuwe HD103UJ. Ik heb geprobeert die diagnostic tool te draaien van samsung. Echter kreeg ik die niet eens aan de praat en heb in overleg hem terug mogen sturen naar de webshop waar ik hem heb gekocht.

Als de TNT ook op zaterdag pakketjes langs brengt heb ik morgen een nieuwe. Anders maandag.

Wat voor hardware, OS en controller heb jij? De gene die mij had gesupport bij die webshop had het erover dat het ook een conflict kon zijn tussen de hardware/drivers.

Mijn hardware:
Intel Q9450, Asus p5q, 4GB kingston, XP pro 64 bit en een ICH10R (onboard) controller.

Ik ben dus benieuwd wat mn nieuwe schijf zegt...

[ Voor 5% gewijzigd door Danjel op 01-08-2008 22:05 ]

They who buy the dip, deserves the rip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik xp en heb een asus p5k,ik geloof dat hier een JMicron® JMB363 PATA- en SATA-controller opzit.

estool al gedraaid,simpele test zegt dat alles ok is.
maar heb je hem alleen om die B8 waarde geruild?

zal je daalijk zien dat die waarde normaal is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
Nouja, dat maakt mij niet zoveel uit als het "normaal" blijkt te zijn.

Ik verlies er niks op iig. Hooguit een paar dagen mijn hardeschijf missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danjel schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 23:22:
Nouja, dat maakt mij niet zoveel uit als het "normaal" blijkt te zijn.

Ik verlies er niks op iig. Hooguit een paar dagen mijn hardeschijf missen.
dat is waar,laat wel even weten of je nieuwe schijf ook deze waarde heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Tijgert schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 20:13:
Je kan niet afgaan op wat mensen hier zeggen. Uiteraard klagen alleen de mensen met problemen. Mensen die GEEN problemen hebben hoor je amper, daardoor lijken er veel stuk te gaan. Feit is dat er altijd schijven stuk gaan.

Probeer eerder ergens cijfers vandaan te halen van mensen of instanties die dat opzettelijk verzameld en trek geen conclusies op basis van particulieren reacties.
dat kan jij dat toch mooi proberen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
Zonet een nieuwe hardeschijf ontvangen. Zelfde melding in HDtune en cpu-fan.
Ik krijg binnenkort nog een nieuwe. Maar ik vermoed dat het normaal lijkt te zijn of een hardware/driver conflict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Danjel schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 08:36:
Zonet een nieuwe hardeschijf ontvangen. Zelfde melding in HDtune en cpu-fan.
Ik krijg binnenkort nog een nieuwe. Maar ik vermoed dat het normaal lijkt te zijn of een hardware/driver conflict.
dan zal het idd een normale waarde zijn :*)
maar kan je nu wel estool draaien? (je moet eerst opstarten in dos met een opstartdiskette,dan de diskette met estool erin en run intikken,dos in windows werkt niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
Hmm, ik ben van na het dos tijdperk (athans, heb er nooit mee gewerkt) dus ik heb daar maar weinig verstand van.

Ik zal het vanmiddag nog eens proberen.
Zojuist heb ik ook nog even een mailtje naar Samsung gestuurd. Ben benieuwd wat hun hiervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb twee HD103UJ en beide geven die melding op mijn ASUS P5B. Schijven zijn van verschillende data.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 16:28
Afgelopen zaterdag 2x een F1 750GB gehaald bij Alternate.

Gister in een HP DC7700 (Intel 82801 ICH8 chipset) gehangen, en vervolgens Debian geinstalleerd. De 2 schijven als RAID1 samengevoegd, daaroverheen LVM en de boot partitie aangemaakt.

Paar keer gereboot (installer een paar keer opnieuw doorlopen), niks aan de hand. Gisteravond de installatie afgerond en daarna geboot naar Debian. Eerste keer booten duurde lang, erg lang (~3 minuten), maar ik denk dat dat kwam omdat de RAID1 nog aan het syncen was (die melding werd ook gegeven tijdens boot).

Vannacht aan laten staan, vanochtend was het syncen klaar, en ik denk: even een reboot om te kijken of booten nu ok is en de RAID1 goed opkomt.

Krijg ik een melding tijdens de POST: SMART error disk 1 (lightblue connector). Booten ging wel goed (ondanks die error), RAID1 lijkt ook OK te zijn (disk 2/2) maar die SMART error zit me natuurlijk niet lekker. Sowieso boot hij niet automatisch omdat je op F1 moet drukken.

De vraag is: komt dit nu door mijn RAID1 + LVM configuratie, of is de disk echt kapot of kapot aan het gaan. M.a.w., kan door mijn gepruts met partitie's een SMART error ontstaan?
Of is dit een gevalletje kapot en garantieverhaal?

[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 07-08-2008 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
Smart Errors moet je een beetje zien als Early Failure Warnings.

Vernauwde bloedvaten, hartritmestoornissen, hoog cholesterolgehalte, slechte conditie.

Wachten op een hartaanval is dan een kwestie van tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Ok, maar dat kan ook met schijven die nog geen SMART error geven.

Even een smartctl rapport gemaakt:

ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   100   100   051    Pre-fail  Always       -       0
  3 Spin_Up_Time            0x0007   074   074   011    Pre-fail  Always       -       8720
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       8
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   001   001   010    Pre-fail  Always   FAILING_NOW 4035
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   253   253   051    Pre-fail  Always       -       0
  8 Seek_Time_Performance   0x0025   100   100   015    Pre-fail  Offline      -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       37
 10 Spin_Retry_Count        0x0033   100   100   051    Pre-fail  Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       8
 13 Read_Soft_Error_Rate    0x000e   100   100   000    Old_age   Always       -       0
183 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
184 Unknown_Attribute       0x0033   100   100   099    Pre-fail  Always       -       0
187 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
188 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
190 Unknown_Attribute       0x0022   070   061   000    Old_age   Always       -       504365086
194 Temperature_Celsius     0x0022   064   059   000    Old_age   Always       -       36 (Lifetime Min/Max 0/9232)
195 Hardware_ECC_Recovered  0x001a   100   100   000    Old_age   Always       -       5791
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   100   100   000    Old_age   Always       -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x000a   099   099   000    Old_age   Always       -       4864
201 Soft_Read_Error_Rate    0x000a   253   253   000    Old_age   Always       -       0

Reallocated_Sector_Ct is FAILING_NOW, dit nummer (5) wordt ook bij de boot genoemd.
Ook de Multi_Zone_Error_Rate is niet nul, bij de andere schijf wel.

Kan ik hier nog wat aan doen met een test, of kan ik beter niks beginnen en de schijf omruilen (als dat lukt bij Alternate).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
rma, veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan nog het testprogramma draaien van samsung,als die errors geeft gelijk omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Ik heb de mijne nu aan een SATA2 controller hangen en wil graag terugschakelen naar SATA1 omdat hij eigenlijk in een andere PC moet. Ik heb ESTOOLS aan de praat, maar kan geen optie vinden zoals Set SATA-mode of zoiets.

Kan iemand hier een step by step neerpennen hoe ik met ESTOOLS v2.11 de schijf op SATA 1 krijg?

Edit:
het kán dus helemaal niet met de ESTOOLS. Ik heb de speedswitch software gedownload en daarmee een bootdisk gemaakt. De bestanden op de A-schijf in files.zip kun je ook gewoon unzippen op de disk. Waarom ze dat niet meteen gedaan hebben, is me een raadsel, maar goed.
Na het booten en runnen kreeg ik EINDELIJK :) een melding terug: Link speed set to 1.5Gbps of zoiets.

[ Voor 37% gewijzigd door GeeBee op 11-08-2008 17:06 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 16:13

DukeBox

loves wheat smoothies

GeeBee schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 16:28:
Na het booten en runnen kreeg ik EINDELIJK :) een melding terug: Link speed set to 1.5Gbps of zoiets.
Ik vraag me af of het enig nut heeft hem van 1.5 op 3 te zetten als je per disk een SATA kanaal hebt en de cache uitschakeld, iemand ervaring mee ? (4x 750GB in raid5)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb vorige week een Areca 1200 besteld en een Samsung 1TB. Ik heb nog 2 oude Raptors van 35gb elk die ik als raid0 op de Areca wilt zetten. Ik heb echter een paar vraagjes omdat dit mijn eerste losse raidcontroller is:

1. De Areca 1200 biedt maar 2 satapoorten, dus als de 2 Raptors erop zitten dan is het vol?
2. Write-back cache is veel sneller in raid0?
2. Ik heb een Asus P5B-E plus met ICH8R en JMicron363. Is het beter om de Samsung dan op de Intel controller aan te sluiten of op de 363?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

Ik word er een beetje (beetje maar...) moedeloos van. Het moederbord wil de schijf nog steeds niet herkennen. Het gebeurt niet vaak, maar ik gooi de handdoek in de ring en zet m wel weer in de andere PC. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje,
ik heb laatst mijn samsung aangezet (in external icybox-case) en toen hoorde ik een luide "screeeech!" wat de neuk zou dat kunen zijn geweest?

Tweede vraagje; als je een harddisk in een externe casing uitdoet, parkeert een harddisk de koppen als de stroom eraf gaat?
Of spint een harddisk altijd op pas nadat het de koppen heeft terruggetrokken zodat het de schijven niet beschadigt?

Zomaar nieuwsgierig vraagje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:48

_Arthur

blub

330d schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:05:
Ik heb vorige week een Areca 1200 besteld en een Samsung 1TB. Ik heb nog 2 oude Raptors van 35gb elk die ik als raid0 op de Areca wilt zetten. Ik heb echter een paar vraagjes omdat dit mijn eerste losse raidcontroller is:

1. De Areca 1200 biedt maar 2 satapoorten, dus als de 2 Raptors erop zitten dan is het vol?
Jep. De 1200 heeft maar 2 poorten. Dus 2 disks er aan en 'vol'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12
Na 2 maanden gewerkt te hebben, krijg ik nu smart-errors volgens het bios. Ik moet het officiele samsung programma nog draaien maar ik heb al een nieuwe besteld, zodat ik iig mijn data kan backuppen. Ik hoop dat dit een exemplarisch defect is en niet een kenmerk van deze serie. Maar ik heb gezien in dit topic dat het meer voorkomt. Nu maar hopen dat de nieuwe schijf het langer vol houdt, en ik de oude met rma kan retourneren...
Ik had deze schijf overigens 24/7 in een htpc laten draaien. Wellicht dat ze daar niet zo goed tegen kunnen. Met mijn vorige Samsungs (1604C) had ik daar geen last van, die hebben al 3 jaar gewerkt en doen het nog steeds goed.

[ Voor 20% gewijzigd door Munchkin op 12-08-2008 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:11
330d schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 20:05:

2. Write-back cache is veel sneller in raid0?
2. Ik heb een Asus P5B-E plus met ICH8R en JMicron363. Is het beter om de Samsung dan op de Intel controller aan te sluiten of op de 363?
Zolang je die Samsung maar niet op de Areca aansluit....dan krijg je problemen...Areca en Samsung Spinpoint is een NO NO!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Geeft de Samsung dan geen problemen met de ICH8 of 363?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:42

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

MasterMaceMichu schreef op dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:07:
[...]

Zolang je die Samsung maar niet op de Areca aansluit....dan krijg je problemen...Areca en Samsung Spinpoint is een NO NO!
Geen problemen met de Areca 1210 en Samsung Spinpoint F1 750GB's.

Areca 1222 en Spinpoint 1TB's is een ander verhaal. Met NCQ uit heb ik nog geen problemen gehad, maar NCQ aan is bijna onmiddelijk ellende.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:11
Hmmm...volgens de Areca-site zijn er mogelijke problemen met alle 11xx en 12xx modellen.
Op mijn 1220 leek er icm een 750Gb Samsung ook geen probleem te zijn, totdat je je raidset een keer checked....Dan valt de schijf in error....

[ Voor 27% gewijzigd door MasterMaceMichu op 12-08-2008 16:30 ]

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j.moosdijk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 12:57
Heeft iemand ervaring met de HD103UJ disken op een Highpoint Rocketraid 2320?

Dit aangezien er veel problemen zijn met Areca controllers en deze disken en ik m'n 8x250GB nu toch wel wil upgraden naar 1TB versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t1mmy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-08 16:39
Zo! Lekker gister de 320 besteld! Als ik weer genoeg geld heb koop ik er nog 1 en zet ik ze in raid _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Voor al die Areca en andere RAID kaarten gebruikers.
Niet gedacht aan de RAID versie F1R ?

Ben zelf van plan mijn 3 Seagates 7200.10 500GB te vervangen door 4 320GB F1R HE322HJ in RAID5.

Al 3 Seagates kapot gehad op 9 maanden tijd, en nu maakt 1 een metaal tikkend geluid, zeer angstaanjagend.

Iemand een idee wat de tik is ? Tot nu werkt het nog.

Verwijderd

Arnout schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 20:22:
Ok, maar dat kan ook met schijven die nog geen SMART error geven.

Even een smartctl rapport gemaakt:

ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   100   100   051    Pre-fail  Always       -       0
  3 Spin_Up_Time            0x0007   074   074   011    Pre-fail  Always       -       8720
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       8
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   001   001   010    Pre-fail  Always   FAILING_NOW 4035
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   253   253   051    Pre-fail  Always       -       0
  8 Seek_Time_Performance   0x0025   100   100   015    Pre-fail  Offline      -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       37
 10 Spin_Retry_Count        0x0033   100   100   051    Pre-fail  Always       -       0
 11 Calibration_Retry_Count 0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       8
 13 Read_Soft_Error_Rate    0x000e   100   100   000    Old_age   Always       -       0
183 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
184 Unknown_Attribute       0x0033   100   100   099    Pre-fail  Always       -       0
187 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
188 Unknown_Attribute       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
190 Unknown_Attribute       0x0022   070   061   000    Old_age   Always       -       504365086
194 Temperature_Celsius     0x0022   064   059   000    Old_age   Always       -       36 (Lifetime Min/Max 0/9232)
195 Hardware_ECC_Recovered  0x001a   100   100   000    Old_age   Always       -       5791
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   100   100   000    Old_age   Always       -       0
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x000a   099   099   000    Old_age   Always       -       4864
201 Soft_Read_Error_Rate    0x000a   253   253   000    Old_age   Always       -       0

Reallocated_Sector_Ct is FAILING_NOW, dit nummer (5) wordt ook bij de boot genoemd.
Ook de Multi_Zone_Error_Rate is niet nul, bij de andere schijf wel.

Kan ik hier nog wat aan doen met een test, of kan ik beter niks beginnen en de schijf omruilen (als dat lukt bij Alternate).
Hoe ben je hier aan gekomen?
Als dit vanaf een Linux systeem is, met smartctl -d ata -a /dev/sd* dan staat onder deze rits waarden ook nog een error log, met daarin het type error en de tijd waarop.

Aan dit lijstje te zien heeft je schijf 4035 re-allocated sectoren, iets wat normaal niet erg is, zolang het maar beperkt blijft tot een klein aantal. Schijven kunnen tot op zekere hoogte kapotte sectoren re-mappen.
4035 is wel heel erg veel, en als het ook nog oploopt, gaat dat ding er elk moment mee kappen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2008 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-Tuup
  • Laatst online: 04-12-2024
Ik heb een probleem met mijn twee nieuwe Samsungs F1 640GB. Zoals Terw_Dan in een eerder topic vermelde, lijken mijn schijven spontaan uit te vallen.
Terw_Dan schreef op zondag 03 augustus 2008 @ 09:27:
[...]

Ik heb het idee dat het gezeik met Samsungs op ICHRs enorm groot is. Zelf had ik een 4tal 500GBers die zonder reden continu uit RAIDarrays vielen (en was dus iedere keer data kwijt, omdat het in RAID 0 stond). In RAID1 had ik dus hetzelfde probleem als dat jij hebt. Om van het gezeik af te zijn heb ik die dingen eruit geknikkerd en Seagates gekocht en tot op de dag van vandaag geen problemen meer gehad (en ben van een ICH8R, naar ICH9R naar ICH10R gegaan inmiddels).

Ik heb dus het vermoeden dat die Samsungdisks gewoon niet lekker werken met Intel controllers, zeker omdat ik het probleem al een flink aantal keren ben tegengekomen. Zelf zou ik ze er gewoon uitknikkeren en een ander merk disk kopen, of je moet een andere controller in je systeem duwen, maar dat is wellicht wat aan de prijzige kant.
Ik zit nog binnen mijn 7 dagen retour-recht, maar ik zou graag willen weten of hier meer mensen last van hebben? Ik kan hier nog niet veel informatie over vinden namelijk.
Als dit een reeel probleem is dat zonder driver update of iets dergelijks te verhelpen is, ga ik liever toch voor de WD SE16 AAKS schijven.

Vandaag "gelukkig" dit voor het eerst ook echt gemerkt. Afgezien daarvan zijn de prestaties in RAID 0 subliem op een ICHR9 (P35-DS3R). 215 MB/s en een reactietijd van 9.5ms voor de eerste 155GB partitie. De resterende schijfruimte met een gemiddelde van 150 MB/s en reactietijd van 13.2 ms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er was bij mij al eerder onduidelijkheid over de prestaties van de F1 750, de eerste schijven die ik kocht presteerden ongeveer even goed als de F1 1TB. Nu ik deze week nog een F1 750 heb gekocht lijkt het er op dat er 750 schijven zijn/waren met 333 GB platters en anderen met 250 GB platters.

Dit is een van de schijven die ik enige tijd geleden heb gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.foto-uploaden.nl/upload/e1dacf24ac89bfde78d939425dcf2054.png

En dit een schijf die ik deze week heb gekocht.

Afbeeldingslocatie: http://www.foto-uploaden.nl/upload/2f019b76fafee06f0486affb0b0335fd.png

Beiden aangesloten op dezelfde SATA 1 controller. Wisselen of aansluiten op een andere controller laat hetzelfde beeld zien. Bij de eerste schijf valt op dat de snelheid ook vrij lang even hoog blijft.

Nu gebruik ik de nieuwste schijf alleen voor data, dus vind ik het niet zo belangrijk. Opvallend is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Gisteravond mijn nieuwe 1TB F1 geinstalleerd en toen mijn data aan het overzetten naar deze nieuwe schijf. Ondertussen printertdrivers installeren, surfen opeens liep xp vast. Niets reageerde meer. Opnieuw opgestart gaf het systeem aan SMART status bad.

Jezus, net 10minuten in gebruik gehad en nu al dood?? Kan ik er nog wat aan doen of is die echt afgeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
330d schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:59:
Gisteravond mijn nieuwe 1TB F1 geinstalleerd en toen mijn data aan het overzetten naar deze nieuwe schijf. Ondertussen printertdrivers installeren, surfen opeens liep xp vast. Niets reageerde meer. Opnieuw opgestart gaf het systeem aan SMART status bad.

Jezus, net 10minuten in gebruik gehad en nu al dood?? Kan ik er nog wat aan doen of is die echt afgeschreven?
dat heb ik meer gelezen in dit topic, dat wordt toch een RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
330d schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 12:59:

damn, dat zou zuur zijn, ff diagnostische tool eroverheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 10:47
Dat zou inderdaad zuur zijn ja. Zijn er manieren om dit goed te checken voor je alles hebt geïnstalleerd? Zodat je niet na een uur configureren en instellen tot deze nare conclusie moet komen? Zou het checken met een diagnostische tool als je de disk net hebt dit soort ellende al kunnen vinden?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
ik heb een tooltje van de Samsung site gedownload en everesthome. Ga vanavond even kijken wat eruitkomt. Xp start nu wel op maar als ik eenmaal op de Samsung (gelukkig is deze niet mijn OS schijf) klik loopt xp heel traag.
Heb al een berichtje achtergelaten bij Salland Automatisering waar die vandaan kwam. Had het afgelopen woensdag pas binnen. Kijk of ik kan omruilen voor een WD blackseries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 09:44
Ik heb vanochtend een samsung F1 500 GB gehaald om ons oude beestje nog wat langer mee te laten gaan. Ik heb hem nog steeds niet aan de praat( 4,5 uur later :( )

Moederbord: Asus a7v600-X
Proc: Sempron 2400+
HDD1 (ide): western digital 80 gb
Sata controller onboard op het moederbord. VIA VT8237

Ik heb de sata drivers geinstalleerd en de raid controller wordt gedecteerd en geeft geen foutmeldingen als de harde schijf niet aangesloten is.

Vervolgens sluit ik de schijf aan en wordt in apparaatbeheer het volgende aangegeven. Het apparaat start niet (Code 10).

Google gaf als antwoordt dat de schijf op sata1 ingesteld moet worden. Nu heb ik dat met ES tools en SSpeed.iso geprobeerd. Beide programma's geven aan dat er geen harde schijven verbonden zijn (primary schijf heb ik afgekoppeld om te testen).
Nu lees ik in dit topic en ik krijg net de schrik dat de F1 schijven NIET op sata1 te forcen zijn. Kan iemand dit bevestigen ???
In de winkel werd mij verzekerd dat dit wel mogelijk was!
Ik heb ook nog geprobeerd of het met een jumper werkte. Helaas mocht ook dit niet baten.

Ik heb geen andere PC met sata mogelijkheden in de buurt om de schijf daar te testen.
Heeft er iemand een oplossing of een tip voor mij (losse satacontroller is geen oplossing).

[edit] Indien er geen mogelijkheid is om dat ding op sata1 te dwingen is het misschien handig om even ENORME melding in de TS te zetten zodat potientiele kopers met de VT8237 chipset iets kopen dat wel werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernie op 16-08-2008 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:58

AirX

Tweak Guru

Arno E schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 16:23:
Ik heb vanochtend een samsung F1 500 GB gehaald om ons oude beestje nog wat langer mee te laten gaan. Ik heb hem nog steeds niet aan de praat( 4,5 uur later :( )

Moederbord: Asus a7v600-X
Proc: Sempron 2400+
HDD1 (ide): western digital 80 gb
Sata controller onboard op het moederbord. VIA VT8237

Ik heb de sata drivers geinstalleerd en de raid controller wordt gedecteerd en geeft geen foutmeldingen als de harde schijf niet aangesloten is.

Vervolgens sluit ik de schijf aan en wordt in apparaatbeheer het volgende aangegeven. Het apparaat start niet (Code 10).

Google gaf als antwoordt dat de schijf op sata1 ingesteld moet worden. Nu heb ik dat met ES tools en SSpeed.iso geprobeerd. Beide programma's geven aan dat er geen harde schijven verbonden zijn (primary schijf heb ik afgekoppeld om te testen).
Nu lees ik in dit topic en ik krijg net de schrik dat de F1 schijven NIET op sata1 te forcen zijn. Kan iemand dit bevestigen ???
In de winkel werd mij verzekerd dat dit wel mogelijk was!
Ik heb ook nog geprobeerd of het met een jumper werkte. Helaas mocht ook dit niet baten.

Ik heb geen andere PC met sata mogelijkheden in de buurt om de schijf daar te testen.
Heeft er iemand een oplossing of een tip voor mij (losse satacontroller is geen oplossing).

[edit] Indien er geen mogelijkheid is om dat ding op sata1 te dwingen is het misschien handig om even ENORME melding in de TS te zetten zodat potientiele kopers met de VT8237 chipset iets kopen dat wel werkt.
Volgens het infoboekje dat bij de schijf geleverd werd moet dit wel mogelijk zijn met een Samsung tooltje. (deze: http://www.samsung.com/gl...bbs_msg_id=126&orderNum=2). Als deze hem ook niet herkent kun je hem wellicht tijdelijk in een andere PC hangen die hem wel herkend en dan omzetten naar SATA 1 (1,5 Gb/s)?

[ Voor 10% gewijzigd door AirX op 17-08-2008 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee

GeeBee

Oddball

GeeBee in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"

Ik heb het dus niet met ESTools gedaan, maar met de bootdisk van de samsung site. Het irritante is dus dat als je de HD op SATA-1 wilt hebben draaien, je toch over een SATA-2 PC moet beschikken omdat de schijf anders niet herkend wordt en je hem dus niet op SATA-1 kunt zetten, enzovoorts...
Mijns inziens een grote fout van Samsung om de jumpersetting van de HD weg te modden...

Ik heb overigens ook het bios van mijn moederbord geupdate en misschien is dat ook een tip voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Verwijderd schreef op zaterdag 16 augustus 2008 @ 07:56:
Er was bij mij al eerder onduidelijkheid over de prestaties van de F1 750, de eerste schijven die ik kocht presteerden ongeveer even goed als de F1 1TB. Nu ik deze week nog een F1 750 heb gekocht lijkt het er op dat er 750 schijven zijn/waren met 333 GB platters en anderen met 250 GB platters.

Dit is een van de schijven die ik enige tijd geleden heb gekocht:

[afbeelding]

En dit een schijf die ik deze week heb gekocht.

[afbeelding]
[..]
Ik ga of de F1 750GB of de F1 1TB kopen. Mijn voorkeur neigt om bepaalde redenen sterk naar de 750GB.

Is er al duidelijkheid omtrent de de platters in de 750GB? Ik heb namelijk dit hele topic doorgelezen op search query 'platters' en kom hier en daar dingen tegen zoals één mogelijk niet volledig gebruikte platter en ook messed-up's laatste post (zie kw00t) dat er mogelijk 750-versies met 333 GB platters beschikbaar zijn. Zijn dit vermoedens of kan dit ook enigszins bevestigd worden met andere dingen dan benches? Wat ik zit er niet op te wachten om op de gok een 750 te kopen en dan thuis te ontdenken dat ik er eentje heb gekocht met 250-platters en dus iets mindere performance.

Andere vraag waarbij ik benieuwd ben naar jullie meningen: als je bijv. een 750 in je systeem heb t.o.v. van 1TB, speelt het dan ook niet mee dat de 1TB door zijn grootte uiteindelijk een veel groter fragmentatiepercentage heeft en dus wellicht een iets mindere perfomance?

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

temp00 schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 20:39:
[...]

Ik ga of de F1 750GB of de F1 1TB kopen. Mijn voorkeur neigt om bepaalde redenen sterk naar de 750GB.

Is er al duidelijkheid omtrent de de platters in de 750GB? Ik heb namelijk dit hele topic doorgelezen op search query 'platters' en kom hier en daar dingen tegen zoals één mogelijk niet volledig gebruikte platter en ook messed-up's laatste post (zie kw00t) dat er mogelijk 750-versies met 333 GB platters beschikbaar zijn. Zijn dit vermoedens of kan dit ook enigszins bevestigd worden met andere dingen dan benches? Wat ik zit er niet op te wachten om op de gok een 750 te kopen en dan thuis te ontdenken dat ik er eentje heb gekocht met 250-platters en dus iets mindere performance.

Andere vraag waarbij ik benieuwd ben naar jullie meningen: als je bijv. een 750 in je systeem heb t.o.v. van 1TB, speelt het dan ook niet mee dat de 1TB door zijn grootte uiteindelijk een veel groter fragmentatiepercentage heeft en dus wellicht een iets mindere perfomance?
Als performance zo belangrijk is, waarom koop je dan niet gewoon (Veloci)Raptors?
Moderne filesystems fragmenteren amper nog, en als ze dat wel doen is het verlies in performance te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Bedankt voor de tip...nooit aan gedacht. Ik wist nog geen eens dat die dingen er waren :?. Waarvoor koop ik niet gelijk een QE, SSD's enz. Als ik het geld had zou ik het zo doen maar performance is niet zó belangrijk en m'n budget is beperkt. Ik wil zoals ik aangeef de 750 of de 1TB. Als ik die twee vergelijk, kijk ik logischerwijs naar de beste prestaties :).

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:13

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Gisteren voor iemand een Game-PC in elkaar gezet; Bewust voor de 500GB F1 gekozen..

Crysis loopt niet eens vloeiend! Telkens hick-ups. Kijk ik dan naar het HDD-LED-lamp: Die brandt.

Bij mij loopt alles wel vloeiend op mijn HD322HJ. :9

Conclusie: de 500GB, en 750GB F1's zijn sloom.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 17:24

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Ik heb nu ook een paar dagen in een nieuw systeem twee Samsung Spinpoint F1's van 1 TB draaien (HD103UJ).
Heb net als andere posters in HD Tune bij beide drives een gele balk voor attributie B8 met de waarden 100, 100, 99, 0, OK.
Zal dus wel normaal zijn, ik maak me geen zorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 21:24
Als ik het topic goed doorgelezen heb zijn er dus behoorlijk veel problemen met de F1 op een nForce 4 Chipset?

Ik wil binnenkort een 320GB F1 schijf gaan kopen, omdat ik op het moment behoorlijk ruimtegebrek heb. Later wil ik een zelfde schijf erbij kopen en deze dan in RAID-0 plaatsen dmv de nForce 4 Chip. De schijven zijn dus puur voor opslag en niet voor Windows (Daarvoor heb ik een 74GB Raptor).

Zelf heb ik een Asus A8N-E met de nieuwste BIOS.

Zijn er problemen te verwachten als ik besluit een F1 schijf aan te schaffen, en kan ik dus beter uitwijken naar een ander merk, of zijn de meeste problemen er nu uit?

Ik heb mijn ook op een F1 schijf laten vallen omdat deze als erg stil en toch lekker snel worden aangemerkt, en dat zijn 2 criteria die ik zelf erg belangrijk vind.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

salimrmaf schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:56:
Gisteren voor iemand een Game-PC in elkaar gezet; Bewust voor de 500GB F1 gekozen..

Crysis loopt niet eens vloeiend! Telkens hick-ups. Kijk ik dan naar het HDD-LED-lamp: Die brandt.

Bij mij loopt alles wel vloeiend op mijn HD322HJ. :9

Waarom bewust voor de 500 GB F1 gekozen ?
Crysis draait hier soepel vanaf een 500 GB T166, de "hickups" zullen echt niet komen door een wat lagere doorvoersnelheid. Niet echt een realistische vergelijking als Crysis op twee verschillende pc`s draait. Misschien toch nog maar eens naar de Game-PC kijken.
Mijn "oude" 750 GB F1`s zijn nauwelijks langzamer dan de 320, 640 of 1 TB en zeker niet sloom. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ge2rt schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 22:19:
Ik heb nu ook een paar dagen in een nieuw systeem twee Samsung Spinpoint F1's van 1 TB draaien (HD103UJ).
Heb net als andere posters in HD Tune bij beide drives een gele balk voor attributie B8 met de waarden 100, 100, 99, 0, OK.
Zal dus wel normaal zijn, ik maak me geen zorgen...
Al mijn F1 schijven hebben dit ook, de waarde blijft hetzelfde en de schijven werken perfect.
Het zal dus inderdaad wel normaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 19:35
salimrmaf schreef op zondag 17 augustus 2008 @ 21:56:
Bij mij loopt alles wel vloeiend op mijn HD322HJ.
Wat een onzin, ik speel vlekkenloos Crysis (very high) met een Samsung P80 (80GB dus) als enige HDD in mijn bakkie. Dat ding haalt amper de 50MB/s @ 17ms. :9

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Hmm dacht ik al: het kan er misschien ook aan liggen door de ram? Zit maar 1GB ram in?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:53

Wildfire

Joy to the world!

salimrmaf schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 11:38:
Hmm dacht ik al: het kan er misschien ook aan liggen door de ram? Zit maar 1GB ram in?
1 Gig RAM maar? Voor een game PC? Dat is veel te weinig, zeker voor Crysis. Met 1 gigabyte geheugen vind ik het al een wonder dat Crysis überhaupt draait. Het is iig niet vreemd dat Crysis niet lekker speelt, die PC loopt continu het wisselbestand te gebruiken omdat het intern geheugen vol zit.

Uitbreiden naar 4 gigabyte is het beste wat je kunt doen :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
OOw tuurlijk,w as het wisselbestand vergeten. :P

Hij had 2GB RAM, alleen was een stickie van zijn OCZ kapoet. Nu Haalt hij 2X8500 1GB Crucial Tracers.

Dan zal alles wel goedlopen.

Gulfstream G650

• Arnout
Bij Alternate kon ik hem zonder problemen direct omruilen voor een identieke nieuwe. Netjes. Morgen testen of die wel goed is...

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:28

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Vraagje: Op de achterkant zitten 2 jumpers. je kan daar geloof ik 3Gb/s en 1.5Gb/s mee zetten, maar waar is die andere jumper voor?

Kan je er ook ledje op zetten?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• thefxr
Tijgert schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 18:58:
Vraagje: Op de achterkant zitten 2 jumpers. je kan daar geloof ik 3Gb/s en 1.5Gb/s mee zetten, maar waar is die andere jumper voor?

Kan je er ook ledje op zetten?
voor zover ik weet, kan je die schijven alleen softwarematig terugzetten op SATA I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gisteren een samsung 753lj nieuw aangeschaft. Checkte net power on time en daar staat 330 ? Is dit normaal? Testfase maybe?

Ik vindt de smart waardes niet echt "safe" uitzien
Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/8379/samsunghd753ljwaardesbx1.th.png
Spin up time 77 vindt ik erg laag

Mijn vraag is moet ik em omruilen of niet?

Nog een vraagje

Sinds paar weken geleden gaf me hd501lj errors aan en hdutil 2.10 gaf me aan om te formatteren
omdat er errors op zaten.Uiteindelijk(paar weken later) ben ik begonnen om schijf leeg te halen. Helaas crashte de schijf. Hd501lj begon hevig te tikken en WinXP liep vast.
De schijf werd unreachable onder WinXp. "Gelukkig" ben ik maar 3GB verloren aan virtual machine OS/en.
Heb daarna weer hdutil uitgevoerd en ermee geformatteerd. Om zeker te zijn dat er geen errors meer stonden een volledige scan uitgevoerd en die vond geen errors. Daarna heb ik de disk weer toegevoegd aan Winxp
Probleem echter is als ik wat nieuws gedownload hebt, duurt het ongeveer 5a10 seconden voordat die map waar ik iets gedownload hebt kan openen.
Volgens hdutil staan er geen fouten meer op maar ik vertrouw die disk niet meer en ik kan geen rma aanvragen zonder foutcode 8)7 Iemand enig idee wat ik kan doen?

Ik weet het samsung hds en ik :O

edit:

fixed pic

Suggestie noted ;)

Edit:

Niemand die me kan vertellen of mijn hd gebruikt is?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2008 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo heb ik eens een wd schijf omgeruild,tikte een halve dag,was ineens een partitie weg en na een format deed hij het weer schijnbaar zonder problemen :X
zet daar nog maar eens belangrijke dingen op :/
jammer dat mn hdd tegen een stuk zacht hout aan gleed toen hij aan stond en ik hem makkelijk kon ruilen daarna :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2008 @ 17:50:
zo heb ik eens een wd schijf omgeruild,tikte een halve dag,was ineens een partitie weg en na een format deed hij het weer schijnbaar zonder problemen :X
zet daar nog maar eens belangrijke dingen op :/
jammer dat mn hdd tegen een stuk zacht hout aan gleed toen hij aan stond en ik hem makkelijk kon ruilen daarna :z
Mijn 2 oude 36gb raptors 'tikken' ook voortdurend sinds een jaar geleden, lijkt wel of ze steeds aan het zoeken zijn, ik hoor steeds hele korte 'seek' geluiden.
Arnout schreef op donderdag 21 augustus 2008 @ 09:44:
[...]

Bij Alternate kon ik hem zonder problemen direct omruilen voor een identieke nieuwe. Netjes. Morgen testen of die wel goed is...
Yup, ik heb het bij Salland gehaald. Na wat mailverkeer eindelijk de Samsung teruggestuurd en de duurdere WD Blackseries besteld tegen een meerprijs van 39euro. Net binnengekomen, vanavond gelijk installeren en mijn zooi overzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ik lees wel erge spookverhalen over die F1's. Moet ik me zorgen maken?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Zorgen maken dat weer niet. Ik had deze topic niet helemaal doorgelezen, door de lage prijs en prestaties vd F1 had ik het toch besteld. Totdat die na 10min dood was, had ik geen zin meer in gezeik van Samsung, dus betaal liever paar tientjes extra voor een WD, niet dat WD nooit problemen heeft, maar mijn vertrouwen in de F1 was al voorbij na die eerste 10min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Nou ja, dit lijkt me toch wel reden toch zorgen. Ik heb ook een F1 in mijn PC gehangen. Op dit moment nog niet als systeemschijf, maar dat wil ik wel gaan doen. Ik heb er alleen niet zoveel zin in dat hij er plotseling mee stopt.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Laatst online: 17:32
posttoast schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:31:
Heb er hier 4x750GB F1 in mijn PC zitten. Draaien allemaal nog prima. Moet wel eerlijk toegeven dat ik, voordat ik ze in gebruik neem, meteen even helemaal scan op fouten e.d. met Hutil. Iets wat ik vroeger toch nog nooit heb gedaan met mijn oude Seagates en Raptors ;))

De F1's staan alleen redelijk vaak in een slecht daglicht omdat ze niet altijd even compatible zijn met wat oudere mobo'tjes. Voeg daar een paar post's van crashende F1's aan toe en je gaat al snel denken dat het verschrikkelijk brakke schijven zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57
Je leest spookverhalen over alles. Over populaire harddisks lees je er misschien meer, maar da's altijd al zo geweest. ;)

Ik heb tot nu toe meer Maxtor's en Seagates zien overlijden dan Samsungs. En nu ik er over nadenk, volgens mij zijn alle (13 stuks - oei, een ongelukgsgetal :+) schijven hier in huis van Samsung. Maak me er eerlijk gezegd niet zo druk over.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ugh, uiteindelijk toch besloten om hd753lj disk in te bouwen.
Nu loopt me WinXp telkens vast na 15a 20min terwijl ik em niet eens gebruik :'(
Voor dat ik hem inbouwde heb ik hem nog uitvoerig getest met hdtune, geen crashes niks maar toen was mijn hd501lj niet aangesloten. Heb daarna low level format uitgevoerd en die vond geen errors.
Daarna aan Winxp toegevoegd.

Nu heb ik mijn pc zonder de hd753lj gestart en alles draait soepel... pfff dit is echt waardeloos.
Ik las vandaag nog dat er heel veel issues zijn met nforce mobos en samsung... geweldig!!! |:(
Ik heb een oude nforce4 mobo ,k8 neo4 s939 platinum .. pfff dit wordt niks

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2008 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, hier zijn uitgebreide statistieken van beschikbaar. In een normale HDD serie gaat 1 tot 2% (uiteindelijk) kapot, er kan een uitschieter zijn naar 4% (zoals Maxtor vroeger geloof ik).

Mijn F1 loopt i.i.g. prima (om ook eens iets positiefs te melden).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2008 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
  • Laatst online: 06-09 18:13
Hallo,
ik heb vandaag een Samsung F1 750 gb LJ gehaald HD753LJ en daarbij 2x Sitecom s-ata controller
voor mijn thuisserver een beetje extra ruimte te geven
mijn maxtor sataschijf accepteer hij perfect.
alleen als ik de samsung aansluit laat hij een schermpje zien na de POST van de servermoederbord.
ik kan dus nog niet in de bios.
hij blijft dan de hele tijd knipperend op Samsung HD753LJ staan terwijl hij bij de maxtor zo doorloopt.
ik heb dus wat ge-googled en daarbij gevonden dat de schijf op sata1 moet worden gezet.. ( jammer maar helaas)
dit lukt niet via jumpers en moet via een s speed iso.
dit heb ik gedaan en de tool zei dat hij nu handmatig op sata1 staat
maar de controller doet nog steeds zo raar..
weet iemand de oplossing voor dit probleem ? ik zit nu namelijk nog in de testfase van de winkel en kan hem daardoor omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
mistermerlijn schreef op zondag 24 augustus 2008 @ 00:24:
Hallo,
ik heb vandaag een Samsung F1 750 gb LJ gehaald HD753LJ en daarbij 2x Sitecom s-ata controller
voor mijn thuisserver een beetje extra ruimte te geven
mijn maxtor sataschijf accepteer hij perfect.
alleen als ik de samsung aansluit laat hij een schermpje zien na de POST van de servermoederbord.
ik kan dus nog niet in de bios.
hij blijft dan de hele tijd knipperend op Samsung HD753LJ staan terwijl hij bij de maxtor zo doorloopt.
ik heb dus wat ge-googled en daarbij gevonden dat de schijf op sata1 moet worden gezet.. ( jammer maar helaas)
dit lukt niet via jumpers en moet via een s speed iso.
dit heb ik gedaan en de tool zei dat hij nu handmatig op sata1 staat
maar de controller doet nog steeds zo raar..
weet iemand de oplossing voor dit probleem ? ik zit nu namelijk nog in de testfase van de winkel en kan hem daardoor omruilen.
Je kan de hd alleen via een SATA II controler op SATA I zetten, anders zou de hd het direct ook op SATA I doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
ja dit doe ik via mijn eigen desktop.
die ziet hem gewoon kan hem daarop gewoon gebruiken
maar het punt is dat ik hem graag in de fileserver wil hebben ..
samen met gigabit is dat natuurlijk nice ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 09:39:
[...]

Je kunt deze schijf niet met een jumper forcen op SATA I. Je moet hem met een opstartdiskette/opstart cd software matig terugzetten. Dan krijg je een message als "succesfully downgraded to SATA 1.5G" of zoiets ;)

Ik heb hetzelfde probleem met mijn PCI SATA controller van Sitecom (type CN-033). Deze herkent deze schijf ook niet :(. Ik heb nog een Samsung T166 500GB sata schijf en die doet het prima op die controller. Ik baal er echt van maar ik krijg ook nul respons van de helpdesk van sitecom. Wat een club is dat, je krijgt ze aan de telefoon niet te pakken en op mails reageren ze niet :X.

Ik zit er aan te denken om een nieuwe controller te bestellen op goede hoop... Gelijk 1 met Esata achterop >:)
Hoe heb jij het opgelost Scuz ? want ik heb precies dezelfde controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:57
Wat voor controllerchip zit er op dat Sitecom kaartje? Een van Silicon Images toevallig?

Mijn vader had hetzelfde probleem met 3 willekeurige schijven groter dan 500GB (waaronder een Spinpoint F1 750GB) en een Sweex kaartje. Controller omgeruild voor een fatsoenlijke Promise-controller en alles werkte prima.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterm90
ja een SIL controller
ik heb de moed opgegeven en de schijf in mijn desktop gehangen en de oude 250 gb in de server gehangen.
ik werd er een beetje zat van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
330d schreef op zaterdag 23 augustus 2008 @ 13:12:
[...]

Mijn 2 oude 36gb raptors 'tikken' ook voortdurend sinds een jaar geleden, lijkt wel of ze steeds aan het zoeken zijn, ik hoor steeds hele korte 'seek' geluiden.
volges mij hoort dat gewoon zo.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Via het bedrijf wat de garantieafhandelingen regelt van de Samsung harde schijven heb ik het e-mail-adres van een contactpersoon van Samsung in het verre oosten gekregen. Het volgende heb ik gemailt:
Dear Sir/Madam,

I'm writing you concerning a question about the Samsung Spinpoint F1 750GB 32MB harddisk (HD753LJ). Does this disk have 3 x 250GB platters or 3 x 333GB platters? Cause this information is not to be found on any Samsung website.

With kind regards,
Hier kreeg ik het volgende antwoord op:
Dear Customer,

HD753LJ has 3 disks which has 334GB capacity on a disk.

Thank you.

Sincerely

Jany
Overigens staat er wel op de Samsung hdd site: "Max. 334GB Formatted Capacity per Disk". Dus dan zullen ze hier idd toch wel te platters bedoelen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Laatst online: 17:32
Hmmm, heb nu iets merkwaardigs gemerkt aan mijn nieuwe 750GB F1.

Zoals op onderstaand plaatje te zien is, is de linker (nieuw) net ff wat sneller dan de rechter (ouder model). Ik dacht eigenlijk meteen dat ik nu een model met 334GB platters gekregen had, maar na een korte zoektocht blijken die nog een stuk sneller te gaan (ruim boven de 100MB/s).

Afbeeldingslocatie: http://img297.imageshack.us/img297/273/spinpointrv8.th.jpg

Ik merkte wel dat die nieuwe een nieuwere firmware had. Misschien dat Samsung het 1 en ander geoptimaliseerd heeft ofzo. Of is dit nou toch een 334GB platter model en kijk ik gewoon scheef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Deismyna schreef op dinsdag 26 augustus 2008 @ 13:41:
Hmmm, heb nu iets merkwaardigs gemerkt aan mijn nieuwe 750GB F1.

Zoals op onderstaand plaatje te zien is, is de linker (nieuw) net ff wat sneller dan de rechter (ouder model). Ik dacht eigenlijk meteen dat ik nu een model met 334GB platters gekregen had, maar na een korte zoektocht blijken die nog een stuk sneller te gaan (ruim boven de 100MB/s).

[afbeelding]

Ik merkte wel dat die nieuwe een nieuwere firmware had. Misschien dat Samsung het 1 en ander geoptimaliseerd heeft ofzo. Of is dit nou toch een 334GB platter model en kijk ik gewoon scheef?
Wat moeilijk te zien, de schaalverdeling is anders op het 1ste plaatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
Hoi,

Misschien belangrijk om te melden, maar wij gebruiken bij het bedrijf waar ik werk grote hoeveelheden van de nieuwe Spinpoints 1TB.

Ook wij hebben last van zeer veel uitval van deze schijven, net als veel andere mensen.

Vandaag eindelijk zinvol antwoord gehad van Samsung, het lijkt erop dat de problemen veroorzaakt worden door een issue in de firmware.

Alle firmware welke _NIET_ eindigt op 12 of 13, bijvoorbeeld :

1AA01109
1AA01110

Schijnen problemen te hebben waardoor ze sneller kapot gaan.

Op dit moment kan je nog geen firmware update downloaden van de website van Samsung, maar ik denk dat die wel verkrijgbaar is via de support van Samsung.

Met het programma smartmontools (google it) kan je uitvinden welke firmware je schijf draait, door de properties van je schijf op te vragen met bijvoorbeeld smartctl -a /dev/sda.

Hopelijk schept dit wat duidelijkheid in de grote onduidelijkheid qua defecte spinpoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Punica- schreef op woensdag 27 augustus 2008 @ 16:21:
Hoi,

Misschien belangrijk om te melden, maar wij gebruiken bij het bedrijf waar ik werk grote hoeveelheden van de nieuwe Spinpoints 1TB.

Ook wij hebben last van zeer veel uitval van deze schijven, net als veel andere mensen.

Vandaag eindelijk zinvol antwoord gehad van Samsung, het lijkt erop dat de problemen veroorzaakt worden door een issue in de firmware.

Alle firmware welke _NIET_ eindigt op 12 of 13, bijvoorbeeld :

1AA01109
1AA01110

Schijnen problemen te hebben waardoor ze sneller kapot gaan.

Op dit moment kan je nog geen firmware update downloaden van de website van Samsung, maar ik denk dat die wel verkrijgbaar is via de support van Samsung.

Met het programma smartmontools (google it) kan je uitvinden welke firmware je schijf draait, door de properties van je schijf op te vragen met bijvoorbeeld smartctl -a /dev/sda.

Hopelijk schept dit wat duidelijkheid in de grote onduidelijkheid qua defecte spinpoints.
Welk model hadden jullie aangeschaft? het consumentenmodel of het servermodel?
Pagina: 1 ... 13 ... 21 Laatste

Let op:
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.