Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vandaag zou ook de HE322HJ F1R binnen moeten komen (maar is er ook nog niet). Ik zou nu na het lange wachten meteen maar de Raid versie nemen. Bij Centralpoint kun je een email/sms krijgen zodra hij op voorraad is http://harde-schijven.cen...7200rpm-sata-16mb/?ref=18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225107

fmb schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 23:55:
[...]

Bedoel je deze?
Rechtsklik op deze computer - beheren - logboeken (linker window)?
Ehh. nee. Control Panel/Admin tools/Event viewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Luke Skywalker schreef op maandag 16 juni 2008 @ 21:09:Mogelijk wat nuttige informatie voor mensen met een Asus A8N-SLI Deluxe met nForce 4 chipset en Sata II (3,0 GBps).

Het moederbord was uiteraard geflasht met de laatste BIOS beschikbaar van de Asus website. Alle onderdelen in de PC hadden de laatste firmware en of drivers, waaronder ook de laatste nForce 4 drivers.
Dan nog de vraag : Op de nForce 4 SLI SATA300 poorten aangesloten of op de extra Sil3112/3114 controller ??

Bij mij gaat er straks namelijk 2x 1 TB Samsung F1 op de Sil3114 als Storage/Backup, zodra ik de tijd en zin heb. Schijven kunnen niet wachten om aangesloten te worden :)
Op vooral Duitse fora wordt gezegd dat je bij problemen met de Spinpoint F1 het beste deze drivers kunt deinstalleren, maar dit vind ik geen optie omdat deze drivers het bij sommigen bekende incompatabiliteits probleem tussen nForce4 met Maxtor HDs had opgelost. (Tweede harddisk is een Maxtor 320 GB Sata2)
Leuke tip als je RAID 0 draait :X
Vervolgens zegden anderen dat je met behulp van een Samsung tool ofwel NCQ kan uitzetten als ook de harddisk op SATA 1 kan zetten. Dit zou dit probleem ook oplossen.
Dit scheelt niet zoveel in snelheid uiteindelijk. Ik kan het weten sinds ik 2 Hitachi schijven heb die in RAID 0 nauwelijks sneller werden in SATA300 modus met NCQ en dergelijke ;)
Leuk grapje zo een nieuwe harddisk....
Niemand die het je verplicht ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 23:58
Ik heb een Samsung F1 1TB icm een Gigabyte GA-965P-DS4 moederbord.
Dit moederbord heeft 2 verschillende soorten SATA aansluitingen, namelijk 6 poorten die aangestuurd worden door de Intel ICH8R southbridge, en 2 poorten die aangestuurd worden door de GIGABYTE SATA2 controller. Beide werken op 3Gb/s.
Als ik de F1 schijf op een van de ICH8R poorten aansluit, werkt de schijf niet en kan ik hem ook niet formatteren. Windows Vista geeft ook een foutmelding aan dat de schijf niet in orde is.
Als ik de schijf aansluit op een van de GIGABYTE SATA2 poorten, dan kan ik de schijf wel formatteren en doet deze het ook, maar Vista geeft nog steeds een foutmelding dat de schijf niet in orde is.
In beide gevallen krijg ik ook de volgende foutmelding in HD Tune:
Afbeeldingslocatie: http://www.image-load.eu/out.php/i59612_hderror2.jpg
Van Vista krijg ik in beide gevallen de volgende foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.image-load.eu/out.php/i59613_hderror.jpg

Ik heb nu al 6 van deze F1 schijven gehad, allemaal hetzelfde probleem.
De twee Seagate schijven die ik heb werken wel goed icm mijn moederbord.
Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?

#FFTB #CRO validator Kingstaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Offtopic:"Binnenkort weer leverbaar dus. Prijs valt zeer tegen bij Centralpoint.(kan je net zogoed 640gb kopen)

Wat is verschil dan met F1 en F1Raid? behalve dat de ene meer geschikt is voor raid maar waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
De 1000GB raid is zelfs meer dan 200 euro (maar ook nog niet binnen)...
Wat het verschil in de praktijk wordt (behalve hogere garantie/MTBF) is dacht ik nog niet bekend.

De 750GB Raid versie is al wél te koop maar ook fijn duur
http://www.centralpoint.n...set=1&search=spinpoint+f1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:16
John2B schreef op vrijdag 13 juni 2008 @ 21:49:
[...]

Welke firmware heeft de Areca en de Samsung disks?
Heb je NCQ uitgeschakeld staan?

Er zijn momenteel veel problemen met alle Samsung F1 schijven dat Areca en volgens mij 3Ware ook de F1 serie voorlopig als incompatibel heeft verklaard, helemaal i.c.m. NCQ, maar ook andere issues.
Nou...een HOOP problemen...Op de Areca Compatibility list staat bij de Samsungs:
It means we had got some usage problem reports by customers and we are trying to get some drives to
find out the possible problem now.
If you already use this drive, please disable NCQ for better compatibility.
Ik heb er nu één in mijn RAID set zitten (naast 5 Seagates) en absiluut nog geen problemen gehad.
Lijkt me niet iets dat niet met een Firmware update kan worden opgelost, toch?

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115987

De Samsung F1 320GB is sinds donderdag ruim voorradig bij Afuture.
Heb er gisteren een besteld en zoëven binnen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Nu de EcoGreens nog :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852

hesr schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 16:17:
Ik heb een Samsung F1 1TB icm een Gigabyte GA-965P-DS4 moederbord.
Dit moederbord heeft 2 verschillende soorten SATA aansluitingen, namelijk 6 poorten die aangestuurd worden door de Intel ICH8R southbridge, en 2 poorten die aangestuurd worden door de GIGABYTE SATA2 controller. Beide werken op 3Gb/s.
Als ik de F1 schijf op een van de ICH8R poorten aansluit, werkt de schijf niet en kan ik hem ook niet formatteren. Windows Vista geeft ook een foutmelding aan dat de schijf niet in orde is.
Als ik de schijf aansluit op een van de GIGABYTE SATA2 poorten, dan kan ik de schijf wel formatteren en doet deze het ook, maar Vista geeft nog steeds een foutmelding dat de schijf niet in orde is.
Vervang je kabels eens? Werkt de schijf oke in een andere computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Ben aan het wachten dat de HE322HJ, de 320GB F1R binnenkomt bij Zercom.

Dan bestel ik er 5. 4 in RAID5 en 1 spare.

Zal dan ook ene HDtune posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 242096

hi, ik heb hier onlangs eens een postgezet omdat ik mijn 1tb niet aan de praat kreeg op mijn gigabyte mobo.

Men heeft mij toen gezegd dat ik de laatste nieuwe bios moest installen. Voor dat ik dit gedaan had heb ik nog eerst rap hdtune even over de schijf laten lopen en ja..eerste cluster was direct corrupted.

Dus daar lag de fout aan. Vandaag heb ik een nieuwe schijf toegekregen, terug hetzelfde liedje, initialiseer de schijf, begin ze de eerste maal te formatteren en net voor hij klaar is krijg ik dat het formatteren niet geluk is :/

ik heb er rap nog eens hdtune over laten lopen maar deze keer géén fouten...ik heb ook reeds de laatste nieuwe bios (f7c) van mijn mobo (ga-p35-dq6)...ik weet dus echt niet wat te doen -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Hardware.info zegt dat de RAID editie 7 jaar garantie zou hebben. _/-\o_

Datasheet F1 "normaal"
http://www.samsung.com/gl...478742DesktopRev4.5.6.pdf

Hier de datasheet van de RAID editie
http://www.samsung.com/gl.../11/13/842047Rev4.5.6.pdf

Datasheet EcoGreen
http://www.samsung.com/gl.../397858F1EGDTRev4.5.3.pdf

Datasheet voor topicstart.

[ Voor 18% gewijzigd door abusimbal op 23-06-2008 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:41
Hoe zit het eigenlijk met de CCTL (zeg maar de TLER van Samsung) feature? Wordt het net als bij WD afgeraden om deze schijf in een non-mirrorring environment te draaien vanwege deze feature?

Zie ook: http://www.samsung.com/gl...earningResource_CCTL.html en http://www.wdc.com/en/library/sata/2579-001098.pdf.
It is important to realize TLER-capable hard drives should not be used in non-RAID environments.
Mijn vraag: geldt dit ook voor CCTL capable drives zoals de F1R?

edit:
Dat van die 7 jaar garantie is volgens mij niet juist: http://www.samsung.com/gl...id_sales_sheet_200803.pdf. De drive heeft gewoon 5 jaar garantie net als de enterprise-SATA disks van de concurrenten.

[ Voor 20% gewijzigd door HarmoniousVibe op 23-06-2008 14:53 . Reden: aanvulling over garantie ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Laatst online: 15:40
Heeft er iemand inmiddels al iets gehoord over wanneer de EcoGreens daadwerkelijk in de winkels komen. Tot nu toe is er alleen maar een persbericht uitgekomen dat ze in Nederland te koop zouden zijn voor een adviesprijs van €199,-.
Als de EcoGreens inderdaad voor die prijs voor de toonbank gaan dan laat ik ze links liggen. Dan mogen ze misschien wel 15% zuiniger zijn dan de WD GP serie, het prijsverschil is veel hoger (60 euro). Dat verdien je pas in 10 jaar terug als je schijven uitstaan :D

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:15

tijmeng

Panasonic 7J

pffff wat een gedoe met een SATA 150 controller.

Als ik de samsung er voor het eerst in stop ziet de bios de 750GB schijf.

Ubuntu start op maar geeft een error. XP en vista lopen vast wanneer ze de schijf willen benaderen.

Aangezien ik met een Asus K8NE-deluxe (Nforce 3) werk in mn server moet mn schijf op SATA150 draaien. De CD utility die op de samsung site staat werkt niet en ziet mn schijf niet. Ook niet als SATA in IDE mode staat.
Wanneer de schijf op de 4 poort RAID controller zit van Silicon Image (ook SATA150) wordt deze niet herkend en blijft deze hangen. De naam van de schijf staat er goed maar de grootte van niet worden afgelezen.

Wanneer ik de schijf in mn vaste pc doe (Intel P35 chipset) start deze gewoon op. Ik kan de schijf gebruiken in vista. Wanneer ik de schijf in SATA150 wil zetten wordt deze weer niet herkend.

Zet ik dan de schijf terug in mn server dan loopt de bios vast. De schijf wordt niet meer gezien door de bios en hij maakt tikkende geluiden. Ga ik dan weer terug naar mn P35 chipset dan krijg ik de melding: SMART error. kortom mn Nforce3 chipset is lekker de F1 aan het slopen.

Hoe kan dit in godsnaam. Na 3 nieuwe schijven van azerty is dit mn conclusie en ik wordt er onderhand goed gek van.

Ik heb al contact opgenomen me asus maar die verwijzen me naar samsung en andersom. Deze links kwam ik ook tegen:

http://forum.pcmech.com/showthread.php?p=1353076

Zijn er nog meer mensen met een nforce3 250gb chipset en hoe hebben jullie die opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Dadona schreef op maandag 23 juni 2008 @ 21:04:
Heeft er iemand inmiddels al iets gehoord over wanneer de EcoGreens daadwerkelijk in de winkels komen. Tot nu toe is er alleen maar een persbericht uitgekomen dat ze in Nederland te koop zouden zijn voor een adviesprijs van €199,-.
Als de EcoGreens inderdaad voor die prijs voor de toonbank gaan dan laat ik ze links liggen. Dan mogen ze misschien wel 15% zuiniger zijn dan de WD GP serie, het prijsverschil is veel hoger (60 euro). Dat verdien je pas in 10 jaar terug als je schijven uitstaan :D
In China kosten de EcoGreens ongeveer hetzelfde als de gewone. Zelfs goedkoper: http://kakaku.com/itemlist/I0530053017N101/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Hmm, als dat zo is dan hoop ik dat de schijven snel ook hier te koop zijn. Ik wil toch wel binnen nu en twee weken een aantal schijven bestellen. De EcoGreens vullen naar mijn idee wel heel mooi een gat:
-Workstation waarbij snelheid belangrijk is: Spinpoint F1
-Workstation waarbij snelheid niet belangrijk is: Spinpoint F1 EcoGreen
-Server 24/7/365: Western Digital GP
-Server 8/5/260: Samsung Spinpoint F1 EcoGreen

Lastigste is de keuze bij een workstation. Ik denk dat voor simpele data een F1 EcoGreen erg geschikt is (office/cad/muziek/films/...), voor videobewerking is de F1 beter. De keuze die je nu maakt is wel bepalend voor later.
Bij een server is alleen in het geval dat de server over een dual gigabit (en in sommige gevallen een enkele) met een enkele schijf of twee in raid-1 opstelling de F1 nuttig, anders zou ik voor de F1 EcoGreen gaan.

Ik heb er zin in, laat de F1 EcoGreens maar komen :) (mits ze daadwerkelijk zo goedkoop zijn)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:58
Dadona schreef op maandag 23 juni 2008 @ 21:04:
De 1TB ecogreen is in japan omgerekend ongeveer 95 euro. Het lijkt me dus sterk dat de schijf in Nederland 2x zoveel zal kosten. Reken maar eerder op 150 euro of lager.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 21:32
LB06 schreef op maandag 23 juni 2008 @ 11:39:
Hoe zit het eigenlijk met de CCTL (zeg maar de TLER van Samsung) feature? Wordt het net als bij WD afgeraden om deze schijf in een non-mirrorring environment te draaien vanwege deze feature?

Zie ook: http://www.samsung.com/gl...earningResource_CCTL.html en http://www.wdc.com/en/library/sata/2579-001098.pdf.

[...]

Mijn vraag: geldt dit ook voor CCTL capable drives zoals de F1R?

edit:
Dat van die 7 jaar garantie is volgens mij niet juist: http://www.samsung.com/gl...id_sales_sheet_200803.pdf. De drive heeft gewoon 5 jaar garantie net als de enterprise-SATA disks van de concurrenten.
Zijn er behalve de twee jaar langere garantietermijn verder nog dingen anders aan de RAID versie van die schijf? Het prijsverschil is namelijk aanzienlijk. (50 euro ongeveer!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Het ziet naar uit dat er nog echt schokkende dingen anders aan de RAID versie zijn. Als ik naar de eerder aangehaalde specificaties kijk lees ik alleen dat de RAID 10 gram lichter is. Maar dit leidt niet tot andere access times of verbruik. Ik denk dat er dan ook sprake is van een typfout bij de RAID of de normale editie.
Wel lijkt het erop alsof er van de RAID editie geen 160 GB versie komt....
Zelf vind ik dat juist in een RAID opstelling de langere garantie onzinnig is (RAID-0 is geen RAID).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:41
whiteguy schreef op dinsdag 24 juni 2008 @ 23:28:
[...]

Zijn er behalve de twee jaar langere garantietermijn verder nog dingen anders aan de RAID versie van die schijf? Het prijsverschil is namelijk aanzienlijk. (50 euro ongeveer!)
De Raid edition is server-class, dus betere betrouwbaarheid en ontworpen om 24/7 te draaien.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Prijzen van de Raid editie schijven bij leverancier/groothandel:

HE103UJF1 RAID CLASS 1TB SATA 3.5IN 8.9MS 7200RPM 32MB€ 152,58
HE753LJF1 RAID CLASS 750GB SATA 3.5IN 8.9MS 7200RPM 32MB € 92,26
HE502IJF1 RAID CLASS 500GB SATA 3.5IN 8.9MS 7200RPM 16MB € 62,47
HE322HJF1 RAID CLASS 320GB SATA 3.5IN 8.9MS 7200RPM 16MB € 45,05

Alle prijzen zijn EX btw!!!

Mijn conclusie: best wel aan de prijs.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lightning89
  • Nu online
Wat zijn de groothandel prijzen van de Normale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Lightning89 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:44:
Voor 1 TB zo rond de 100 € of net eronder :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
@LB06

Samsung spreekt zichzelf tegen !

In de PDF die jij hierboven postte, zetten ze 5 jaar.
In het persbericht 7.
http://www.samsung.com/us...r/newsView.do?news_id=932

En in de winkels is het 3 jaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Lightning89 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 14:44:
Prijsvergelijking tussen de normale en de RAIDversie

1TB versies
HD103UJF1 1TB SATA 3.5IN 8.9MS 7200RPM 32MB € 103.33
HE103UJF1 RAID CLASS 1TB SATA 3.5IN 8.9MS 7200RPM 32MB€ 152,58

750GB versies
HD753LJF1 750GB SATA 3.5IN 8.9MS 7200RPM 32MB€ 67.31
HE753LJF1 RAID CLASS 750GB SATA 3.5IN 8.9MS 7200RPM 32MB € 92,26

500GB versies
HD502IJF1500GB SATA 3.5IN 8.9MS 7200RPM 16MB € NVT
HE502IJF1 RAID CLASS 500GB SATA 3.5IN 8.9MS 7200RPM 16MB € 62,47
de 500gb is niet bij leverancier verkrijgbaar, vast wel bij andere leveranciers

320GB versies
HD322HJF1 320GB SATA 3.5IN 8.9MS 7200RPM 16MB € 37.42
HE322HJF1 RAID CLASS 320GB SATA 3.5IN 8.9MS 7200RPM 16MB € 45,05

En weer prijzen EX btw!!

En een ferm prijsverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deismyna
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
PASware schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 11:13:
[...]

Prijsvergelijking tussen de normale en de RAIDversie

....

En een ferm prijsverschil
Bedenk wel dat de RAID versies vrij nieuw zijn en dat het aanbod waarschijnlijk wat lager is dan de normale versies. De normale 750GB heeft in het begin ook minstens 130 euro gekost.

De prijs zal vanzelf wel een beetje dalen, ook al zullen ze natuurlijk altijd wel wat duurder blijven dan hun normale 'broertjes'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Deismyna schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 14:11:
[...]

Bedenk wel dat de RAID versies vrij nieuw zijn en dat het aanbod waarschijnlijk wat lager is dan de normale versies. De normale 750GB heeft in het begin ook minstens 130 euro gekost.

De prijs zal vanzelf wel een beetje dalen, ook al zullen ze natuurlijk altijd wel wat duurder blijven dan hun normale 'broertjes'.
Yup, dat was ik nog vergeten erbij te zetten. Prijzen dalen vanzelf, het verschil lijkt nu groot, maar over een maand of 2 is het verschil al een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:15

tijmeng

Panasonic 7J

Ik heb mn F1 weer de deur uit gedaan. Dat gedoe met SATA150. Nu twee mooie Western Digital AAKSjes liggen. Superstil en het werkt gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey6666
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-05 13:12
Afuture is inderdaad heel snel, mijn 320 F1 gisteren om 11:00 besteld en vanochtend om 09:45 gebracht.

Leuk "huiswerk" voor het weekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ik snap er niets van, Alternate en Informatique geven allebei aan nog niets te hebben gehoord over de EcoGreen, laat staan dat ze hem binnen hebben.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-03 15:40

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

De HD103UJ schijven presteren ook erg goed in Raid5.
Heb helaas wel van de 4 al 2 retour moeten sturen .... ;(

Dit is op de ICH9R interne Raid Controller :)

Afbeeldingslocatie: http://www.250kb.de/u/080628/p/08fb3e76.png

[ Voor 26% gewijzigd door SmokeyTheBandit op 28-06-2008 08:24 ]

Turn it off and on again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 13:25

_Arthur

blub

SmokeyTheBandit schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 08:10:
En dat kan nog veel beter met een goede controller 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

_Arthur schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 15:51:
[...]

En dat kan nog veel beter met een goede controller 8)
Tja dat is waar maar voor een "simpele" controller is dit niet verkeerd het hele bang for buck voordeel is weg zodra ik er een betere controller in knal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

SmokeyTheBandit schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 17:44:
Tja dat is waar maar voor een "simpele" controller is dit niet verkeerd het hele bang for buck voordeel is weg zodra ik er een betere controller in knal ;)
Nu gebruik je het potentieel van die F1 1TB disks niet, dus je gooit al bucks voor de bang weg 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
SmokeyTheBandit schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 08:10:

Dit is op de ICH9R interne Raid Controller :)
Een uitval van 50%, da's geen katte(n)drek. Als ik zo vrij mag zijn; wat was er mee aan de hand?

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

pafdaddy schreef op zondag 29 juni 2008 @ 00:13:
Een uitval van 50%, da's geen katte(n)drek. Als ik zo vrij mag zijn; wat was er mee aan de hand?
Om het uitval percentage wat omhoog te krikken ;)
10 stuks HD103UJ op een Dell perc5 (raid10), werkt al 10 maanden prima zonder problemen.
4 stuks HD753LJ op een Dawi Control 4300 (raid5), werkt al 11 maanden prima zonder problemen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokeyTheBandit

SmokeyTheBandit

DOCer met Pensioen

pafdaddy schreef op zondag 29 juni 2008 @ 00:13:
[...]

De 1e had bad sectors en de 2e begon na 2 weken te tikken .... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Even ter info :

Ik heb gisteravond eindelijk mijn 2x 1 TB Samsung schijfjes ingebouwd en aangesloten op mijn OnBoard nForce4 SLI controller van mijn DFI SLI DR LanParty Venus 25th Anniversary Edition zonder problemen :)
Vervolgens uitgebreide oppervalkte test gedraaid met de ES Tool op beide schijven en 7 uur later zei het gekke proggie dat beide schijven OK zijn.
Momenteel zitten ze op de Silicon Image 3114 controller aangesloten en zit ik data over te zetten, nadat ik wat benchmarks heb gedraaid en tot zover ziet het er allemaal 100% OK uit :)

Enige wat ik raar vond is dat je ze niet vast kan zetten op SATA150 of SATA300, zoals mijn Hitachi T7K250 en Samsung P120 SP2504C schijven via software of een jumpertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
mooie boel, heb nu 3 maanden de spinpoint 1 tb draaien, maar is nu al kapot volgens mij. lees op internet hele slechte reviews over deze schijf...

ik heb sinds een week of 2 veel BSOD's de laatste tijd 5 keer per dag gemid. nu ff een testtool vinden om te kijken wat er allemaal mis is... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-06 19:34
Heb mezelf ook 2 Samsung F1's 1TB cadeau gedaan, moet zeggen dat ik er wel over te spreken ben.
Ze zijn best stil, stiller als mijn vorige Hitachi's (alhoewel dat er 3 waren), die ook al niet veel lawaai maakte.
Of ze sneller zijn weet ik niet, Onder Vista 64 bit zie ik bij het kopieren van grote bestanden snelheden van 110 mb/sec staan, en bij kleinere bestanden zo tegen de 60 mb/sec. :)
Vista start nu wel sneller op, maar dat heeft meer te maken met dat ik een verse install heb gedaan, lijkt me.

[ Voor 15% gewijzigd door eX0duS op 01-07-2008 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
en jawel weer een blauw scherm. man wat irritant. ik krijg de samsung diagnostic ook al niet opgestart. wat nu?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
Heeft iemand misschien een tool (evt. met download link) om de SATA mode van de schijf weer terug op SATA-II 3Gbps te zetten ? Omdat ik eerst problemen had met mijn vorige raid controller had ik de disken met zo'n boot CD naar SATA1 1.5Gbps gezet. Mijn nieuwe controller kan wel SATA-II, maar met die CD kan ik de disken niet terug zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

tennisbal schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:43:
mooie boel, heb nu 3 maanden de spinpoint 1 tb draaien, maar is nu al kapot volgens mij. lees op internet hele slechte reviews over deze schijf...

ik heb sinds een week of 2 veel BSOD's de laatste tijd 5 keer per dag gemid. nu ff een testtool vinden om te kijken wat er allemaal mis is... :'(
Hoe kom je erbij dat dit door de schijf komt? Door de slechte reviews?

Uitvalspercentage van dit soort schijven is maximaal 3 tot 5%, dus kleine kans dat de schijf kapot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Anoniem: 9449 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 01:23:
[...]

Hoe kom je erbij dat dit door de schijf komt? Door de slechte reviews?

Uitvalspercentage van dit soort schijven is maximaal 3 tot 5%, dus kleine kans dat de schijf kapot is...
ik krijg de volgende meldingen: kernel_data_input_error met acpi.sys stopmelding: 0x000000007a

en soms een melding helemaal gelijk maar dan met ntsf.sys ipv acpi.sys

bij diverse sites blijkt het aan de schijf te liggen. maar ik krijg die tool dus ook niet opgestart, dus helemaal zeker weet ik het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Mijn nieuwe Spinpoint F1 750gb is net aangekomen. Ik wil deze aansluiten op mijn, toch al ouder, moederbord en natuurlijk herkent de bios hem niet. Mijn moederbord is een MSI PT8 Neo-SR (MS-6799).

Ik heb al de SATA I jumper setting geprobeerd en een andere kabel enzo, maar dit helpt niet.

Hulp aub :(

[ Voor 18% gewijzigd door bke op 08-07-2008 18:54 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264539

bke schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 18:54:
Mijn nieuwe Spinpoint F1 750gb is net aangekomen. Ik wil deze aansluiten op mijn, toch al ouder, moederbord en natuurlijk herkent de bios hem niet. Mijn moederbord is een MSI PT8 Neo-SR (MS-6799).

Ik heb al de SATA I jumper setting geprobeerd en een andere kabel enzo, maar dit helpt niet.

Hulp aub :(
Bios update? Anders zul je toch echt een sata pci kaartje moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

bke schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 18:54:
Heb je al gezocht naar andere mensen die tegen een grens qua grootte van HDD's aanliepen?

Volgens mij is de enige grens van het BIOS 128 GB (of daaromtrent, kan ook 137 GB zijn). Maar dan is het wel een erg oud mobo. Ik durf te beweren dat als het mobo SATA heeft (wat blijkbaar het geval is) dat de size van de schijf dan niets uitmaakt voor de herkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:49

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Het is niet de grootte van de harde schijf die hier het probleem is, anders zou die gewoon maar 128GBherkennen (of minder, er zijn meer limitien, kijk hier maar eens in de faq)
Het probleem hier dat de F1's niet werken op een computer met sata1 aansluitingen maar per sé een sata2 nodig hebben. Dit is op te lossen met jumpers of met een tooltje. Dit tooltje moet je dan wel uitvoeren op een sata2 aansluiting, anders werkt het nog niet! Als geen van beide werkt heb je voor zover ik weet pech en kun je beter uitkijken naar iets anders.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen Robbie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-05-2018
Rare jongens, die Koreanen...

Loze opmerkingen hebben wij hier op GoT niet echt iets aan. Ik wil jouw dan ook vriendelijk verzoeken alleen te reageren in dit of een ander topic wanneer je echt kunt bijdragen in de discussie of ervaringen wilt delen.

[ Voor 80% gewijzigd door _Dune_ op 09-07-2008 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Dirk schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 10:47:
Het is niet de grootte van de harde schijf die hier het probleem is, anders zou die gewoon maar 128GBherkennen (of minder, er zijn meer limitien, kijk hier maar eens in de faq)
Het probleem hier dat de F1's niet werken op een computer met sata1 aansluitingen maar per sé een sata2 nodig hebben. Dit is op te lossen met jumpers of met een tooltje. Dit tooltje moet je dan wel uitvoeren op een sata2 aansluiting, anders werkt het nog niet! Als geen van beide werkt heb je voor zover ik weet pech en kun je beter uitkijken naar iets anders.
Het probleem is inderdaad de SATA I poort van mijn oud moederbord. De 3 WD schijven die ik reeds heb, moest ik stuk voor stuk op SATA I zetten door middel van een jumper. Ik heb de indruk dat dit niet kan met deze samsung schijf (via jumper) maar enkel mogelijk is via de ESTOOL cd. Nu heb ik deze cd geprobeerd in een pc waar de schijf wel herkend wordt, maar ik vraag me af wat ik precies moet verandren.. Na wat logisch denkwerk, kan het in principe enkel de LBA mode zijn? Maar als ik dit van 48 naar 28 bit probeer te veranderen, lukt het niet me zijn pc... Op google vind ik geen deftige tutorial voor dit tooltje. Heeft iemand duidelijke richtlijnen hoe ik de schijf SATA I maak via het tooltje?

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Even nogmaals ter info (Read The F***ING TOPIC :P ) : nero355 in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"

Kortom : Schijven werken (tot zover) WEL op een SATA150 controller en NEE je kan ze NIET op SATA150 zetten, zoals dat bij de vorige modellen kon via een jumper of softwarematig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Ik heb een hele tijd problemen gehad met mijn PC. Mijn PC ging geregeld 'freezen' waarop ik elke keer moest resetten.

Het geluid viel soms ook weg waarna er een schelle pieptoon voor in de plaats kwam.

Ik heb de PC al geformatteerd dit hielp niet.

Nu heb ik mijn PCI SATA Card Sil 3112 eruit gehaald waarop 2 Samsung F1 drives zaten (1TB en 750GB model).

In dit topic is iemand die werkt met de SATA Card Sil 3114 (4ports ipv 2) die geen problemen ondervindt.

Mijn Specs:
Intel P4 3,2Ghz (CPU)
Asus P4P800-E Deluxe (motherboard)
2x1GB PC3200 DDR400
ATI X850XT PE

**allemaal op moederbord aangesloten**
1x500GB Hitachi
2x1TB Samsung F1
1x750GB Samsung F1

Audigy 2ZS (soundcard)
PCI USB Card
PCI Netwerk Card
1x DVD-ROM
1x DVD-RW

3x80mm Fan

Nexus NX-4000 (400WATT PSU)

Dit zijn de specs zonder de 2 Harddisk op de SATA card anders zijn het in totaal 6 Harddisks.

Kan het zijn dat mijn voeding te 'zwak' is waardoor de computer freezed?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Laatst online: 22:19

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

jordi.c schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:08:
...
Het geluid viel soms ook weg waarna er een schelle pieptoon voor in de plaats kwam.
...
http://nl.europe.creative...OS=10&select=11&x=45&y=21

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
Ja Robbie laatste drivers had ik al geprobeerd tevens de drivers van Kx project. Na het verwijderne van de geluidskaart was de pc nog steeds ana het freezen pas bij het verwijderne van het SATA kaartje niet meer ;/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Voor de liefhebber: ik kreeg net een sms dat de F1R HE322HJ op voorrraad was bij Central Point:
http://harde-schijven.cen...7200rpm-sata-16mb/?ref=31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jordi.c schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 17:08:
Kan het zijn dat mijn voeding te 'zwak' is waardoor de computer freezed?
Nee dat denk ik niet eerlijk gezegd.

Ik denk eerder aan drivers die geupdate moeten worden of de Sil3112 een conflict heeft met een van je PCI kaarten voor LAN of USB. Sowieso even checken of er geen Firmware/BIOS update is voor je Sil3112 naast de drivers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 22:44
Ik ben op zoek naar 2 nieuwe disks en ben op zoek naar de beste prijs, kwaliteit, snelheid, betrouwheidsratio. Wat uit de bus is gekomen is deze de 640 gb Samsung en WD. Die amper in prijs (5 euro) verschillen. Spijtige is wel dat ik van de Samsung nogal veel negatieve dingen lees kwa betrouwbaarheid, en dat ook ik in het verleden (wel reeds 5 jaar geleden) hiermee slechte ervaringen heb gehad. Is er nergens een interessante betrouwbaarheidsdatabase te vinden mss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Niet online
Bij newegg.com krijg je wel een indruk van de betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Vandaag een Spinpoint F1 1 TB aan het draaien gekregen... d.w.z. naar veel moeite.
Conclusie was: Initialiseren werkte niet in Vista Ultimate, wel in XP Pro... :?
Zie: Spinpoint SATAII-HDD in AC Ryan case niet werkend

Iemand een verklaring? Voeg maar toe aan genoemde topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Ik was van zins de HE322HJ te halen.
Nu ga ik toch even wachten op de nieuwe Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB.

Als hier een 320 of 640GB van uit komt met dezelfde 375GB platters dan wil ik wachten.
Seagate claimt constant 120MB/sec te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusteloos
  • Laatst online: 29-10-2012
Hoi, ik spring er even tussen.
Ik heb een 750GB F1 schijf. Opgesplitst in 3 partities (win xp, downloads, music)
20 - 340 - 340

Enkel de win xp schijf is langzaam geformatteerd. na een tijdje kreeg ik I/O device errors. bepaalde gebieden waren niet meer te bereiken ook kreeg ik soms bluescreens gevolgd met een reset. Natuurlijk gebeurde dit wanneer er I/O werd gegeneerd. Ik heb even alles wat ik kon salvagen (99%) weggezet op een externe schijf. Vervolgens heb ik met ESTOOL utlity test uitgevoerd. Jawel.. na meer dan 10jaar gebruik van hardware mijn eerste eigen schijfje met bad sectors!

nu mijn vraag ik heb de scan geabort omdat het zo ellendig traag gaat (dat ik het maar vannacht laat uitvoeren)... maar is ESTOOL enkel een diagnostisch tooltje? of zorgt het er ook voor dat het sectoren als ongebruikbaar maakt voor windows? anders voer ik liever een CHKDSK uit.

en dan nog een laatste vraag... ik zit nog in mijn garantieperiode, heb ik ook garantie op schijf met bad sectors? (waarschijnlijk een shitload)..

hartelijk dank en een fijne zondag...

SPECS: Intel Core i8-1080 @ 8 x 6666MHz, 12GB DDR3-3200, 3DFX DOOVOO 7, GTX-ultra-CrossDressed 4GB, Aureal Vorte-1 A3D, 2x WD T-Rex SSD 1TB RAIDX, 80" Samsung 1200HZ UHDV 3D AMOLED-HYBRID, Apple iDon't, Windows PX Pro SP3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 20:34
lees hier in de FAQ. Als de fabriekstool problemen aangeeft, RMA...

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-05 01:10
ik wilde deze HD kopen, alleen heb ik nog een SATA I mb.
Ben eens gaan kijken voor een SATA II controller,maar dat gaat richting de 60 euro.
Kan ik dan niet beter gelijk een nieuw MB kopen met SATA II aansluitingen erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 18:38

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Vandaag 2 van die nieuwe F1 Raid Schijfjes in Raid0 gezet: errug snel en stil.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
thefxr schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 15:23:
ik wilde deze HD kopen, alleen heb ik nog een SATA I mb.
Ben eens gaan kijken voor een SATA II controller,maar dat gaat richting de 60 euro.
Kan ik dan niet beter gelijk een nieuw MB kopen met SATA II aansluitingen erop?
Dit ligt aan welk type geheugen en cpu je hebt. Je moet natuurlijk wel een moederbord kopen welke je overige hardware ook ondersteund. Waarschijnlijk zou ik een nieuw mb kopen.

Overigens heb ik sinds gisteren de he322hj gekocht en moet zeggen dat hij stukken stiller + koeler is als mijn oude tikkende seagate (van 9maanden oud).

[ Voor 3% gewijzigd door Edmund op 16-07-2008 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 17:38

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
De Topicstarter is terug van weggeweest! *O*

Ikzelf heb de 322HJ als een van de eerste hier in Nederland. Maar ja, ik kon de afgelopen half jaar niet updaten, helaas. Ik zal een productreview plaatsen van de schijf. Hij is stil, en best snel. Ik krijg alleen op mijn P5E icm ICH9R via DOS de AAM niet uit.. ik wil dus meer snelheid en meer geluid.

Ik zit nu alleen te twijfelen..

SATA Port 1: Samsung F1 OS (partities van 16 en 32 GB: toegangstijden van ~4 MS) :D
SATA Port 2: Hitachi 500GB Data
SATA Port 3-5: leeg
SATA Port 6: DVD-Brander.

ZOals je kunt zien zijn er nog een aantal poorten over. :> Ik ga er eentje vullen met de OCZ Core SSD van 64 GB.. Kijken of het qua snelheid wat uitmaakt... Aan de andere kant wil ik weten of het wat uitmaakt als ik een 2e 322HJ erbij pak, en ze in RAID zet; voor de programma's that is.

To be continued... :9

[ Voor 39% gewijzigd door SalimRMAF op 16-07-2008 22:57 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Edmund schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 18:16:
[...]

Dit ligt aan welk type geheugen en cpu je hebt. Je moet natuurlijk wel een moederbord kopen welke je overige hardware ook ondersteund. Waarschijnlijk zou ik een nieuw mb kopen.

Overigens heb ik sinds gisteren de he322hj gekocht en moet zeggen dat hij stukken stiller + koeler is als mijn oude tikkende seagate (van 9maanden oud).
ik heb een asrock 775 dual-vsta MB, duo-core en 2 Gig ddr2 geheugen, dus nog redelijk aktueel,dus wil ik dat overzetten in een nieuw mb-tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Laatst online: 05-06 16:12
Van de week mijn nieuwe setup binnen gekregen. Waaronder:
- 1 x 640GB F1
- 4 x 1TB F1

De 640GB schijf gebruik ik voor het OS (Vista Ultimate x64) en van de 4 x 1TB maak ik een Raid5 array op de ICH10R van mijn GA-EP45-DS5.

Vervolgens een ATTO 256 test gedraaid met write en read cache aan:
Afbeeldingslocatie: http://img511.imageshack.us/img511/4757/ich10rhm7.jpg

Met HD Tune krijg ik extreem hoge waarden, iemand een idee hoe ik daarmee een realitische test kan uitvoeren. Heb al geprobeerd caching uit te zetten, maar zonder resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door waslijn op 17-07-2008 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 17:38

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Dit topic zit overvol.. Zal ik een nieuwe topic aanmaken? :X

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
oke, goed idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

waslijn schreef op donderdag 17 juli 2008 @ 09:59:
Met HD Tune krijg ik extreem hoge waarden, iemand een idee hoe ik daarmee een realitische test kan uitvoeren. Heb al geprobeerd caching uit te zetten, maar zonder resultaat.
Gebruik HD Tach eens. Dan zou je er zoiets uit moeten krijgen (met een full bench): http://www.neworder.org/b...-fullbench-read-write.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

salimrmaf schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 22:54:De Topicstarter is terug van weggeweest! *O*
Welkom terug :)
Ikzelf heb de 322HJ als een van de eerste hier in Nederland. Maar ja, ik kon de afgelopen half jaar niet updaten, helaas. Ik zal een productreview plaatsen van de schijf. Hij is stil, en best snel. Ik krijg alleen op mijn P5E icm ICH9R via DOS de AAM niet uit.. ik wil dus meer snelheid en meer geluid.
Ik weet niet waarom je ze niet kan benaderen, maar kan je wel vertellen dat je het waarschijnlijk niet eens hoeft te doen : Beide 1TB beestjes die ik hier heb hadden AAM op OFF staan en zijn amper te horen zelfs bij Random Access benches :o

Gewoon gebruiken en checken of je Access Times rond de 13.x zitten dan is het goed !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
Na alle problemen hier gelezen te hebben, heb ik toch maar een F1 320Gb besteld.
Ik draai nu een raid 0 met 2x 120gb maxtor met 2mb cache. Nu is er 1 schijf van kapot. naja bad sectors. dus voor dat het niet meer kan de data maar opslaan.

Maareuh moet ik nog iets speciaals met deze schijf doen? Ik update mijn BIOS meteen even. Mijn mobo ondersteunt SATAII met 300mb/sec
gewoon aansluiten en blazen met dat ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Xavier schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 14:35:
Na alle problemen hier gelezen te hebben, heb ik toch maar een F1 320Gb besteld.
Ik draai nu een raid 0 met 2x 120gb maxtor met 2mb cache. Nu is er 1 schijf van kapot. naja bad sectors. dus voor dat het niet meer kan de data maar opslaan.

Maareuh moet ik nog iets speciaals met deze schijf doen? Ik update mijn BIOS meteen even. Mijn mobo ondersteunt SATAII met 300mb/sec
gewoon aansluiten en blazen met dat ding?
als je SATAII hebt wel, gewoon aansluiten en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
thefxr schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 18:00:
[...]

als je SATAII hebt wel, gewoon aansluiten en gaan.
Mooi! bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Laatst online: 24-05 15:21

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ik moet zeggen dat er relatief veel meldingen opduiken over bad sectors.. IK heb dat nog nooit meegemaakt met een HD..
Anyway, ik heb ook 3x 320GB F1 gekocht, alleen wil mijn ICH8R controller niet verder booten als ik hem instel op RAID. OP ACHI of SATA mode doet ie het wel. Wanneer de controller in raid modus draait (ingesteld via mijn mobo bios) herkent hij ze wel als RAID HD, maar verder dan dat komt ie dan niet. Ik kan dus geen raid definiëren...? Iemand hier een oplossing voor? Nieuwe bios is er niet voor mijn Abit AB9pro moederbord.

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe ver komt hij dan wel, en hoe merk je dat het mislukt? Foutmeldingen b.v.? Heb je wel de RAID driver geinstalleerd met F6 tijdens het installeren van Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 21:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Mijn $0.02

Ik had al mijn persoonlijke spul op 2 van die TB jongens gezet in een NAS op Raid Mirror. Zijn beide drives nu blijkbaar stuk, ze klikken er op los dat het een lieve lust is.

Ik heb nu geen toegang meer tot al mijn foto's e.d. en baal als een stekker. Heb al met een data recovery service gemaild over wat te doen, ik wacht op antwoord. Denk je een veilige Mirror te hebben... &^$@#!(

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:42
ik heb zelf ook een 3tal 1TB disks aangeschaft en deze op een Dell Perc5/i in RAID 5 gezet met hetvolgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.linuzz.nl/bench/3d%20RAID5%20Perc5i%201t%20SamsungAtto.png
Afbeeldingslocatie: http://www.linuzz.nl/bench/3d%20RAID5%20Perc5i%201t%20Samsung.png
Afbeeldingslocatie: http://www.linuzz.nl/bench/3d%20RAID5%20Perc5i%201t%20SamsungHDTach.png

ik ben er eigenlijk best wel blij mee :)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Weet er iemand nog een betaalbaar (voor particulieren) recovery bedrijf?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Het ligt eraan hoe kapot de hd/usb stick is.
http://www.datarecover.be/nl/prijzen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Da's best duur... bij RSE is het een stuk vriendelijker, lijkt het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Tijgert schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 20:02:
Da's best duur... bij RSE is het een stuk vriendelijker, lijkt het zo.
nou, als je het zelf goedkoper weet, vanwaar de vraag dan? 8)7
Wat heeft het trouwens met de samsung te maken?

[ Voor 9% gewijzigd door thefxr op 24-07-2008 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:53

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Kwaliteit

Ik ben eigenlijk niet zo heel erg onder de indruk van de kwaliteit van de Samsung F1 1 TB drives. Ik heb er in totaal 5 getest. De performance blijkt namelijk consequent te verschillen per drive. Soms 5 10 MB/s maar een enkele drive presteerde zelfs 35 MB/s schrijfsnelheid slechter dan de andere drives. Ik heb dezelfde tests meerdere keren herhaald met alle services uitgeschakeld. De test is een simpele dd if=/dev/zero of=/dev/<device> bs=1M count=10000 (10 GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

nou, als je het zelf goedkoper weet, vanwaar de vraag dan?
Nou, omdat er wellicht meerdere bedrijven zijn dan die ene die jij noemt? Wiseass.
Wellicht dat iemand hier ook ervaringen met de F1 had en een oplossing had, je probeert eens wat he...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Tijgert schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 01:39:
[...]
Nou, omdat er wellicht meerdere bedrijven zijn dan die ene die jij noemt? Wiseass.
Wellicht dat iemand hier ook ervaringen met de F1 had en een oplossing had, je probeert eens wat he...
Kan samsung zelf niet iets voor je betekenen? de recovery vergoeden ofzo?Het is al erg genoeg dat die samsungs na een paar maanden al dood zijn, waarschijnlijk door productiefouten ipv slijtage.Laat staan dat je daardoor alle data kwijt bent.
Nu zullen veel mensen wel zeggen,moet je maar back ups maken, alleen dat lijkt me van toepassing bij onverziene omstandigheden,blikseminslag,slijtage hardware,brand enzo,
niet bij produktiefouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Dat is wellicht geen slecht idee... ik ga ze eens bellen/mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MM-
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 19:21

-MM-

D&#039;oh!!

Ik heb een probleem, dit weekend ben ik bezig geweest om vier spinpoints 1TB in software Raid-5 te zetten in windows XP. Gisteravond heb ik een datatransfer aangezet met een que van 1.8TB. Toen ik vanmorgen mijn pc controleerde was deze gereboot en was er slechts 500GB gekopieerd. Echter het ergste van alles was dat mijn Raid niet meer wordt herkend! In verkenner en schijfbeheer kan ik de schijf niet meer terug vinden.

Ik heb gelezen dat bij software raid stroomuitval je raid kan slopen, maar hoe herstel ik dit? Heeft iemand ervaring of suggesties? Ik zal vanavond na mijn werk thuis met partition magic kijken of die nog wat kan detecteren, maar anders heb ik geen idee,... Mocht overigens stroomuitval de raid daadwerkelijk slopen heeft raid 5 weinig zin naar mijn mening omdat dan nogsteeds je data dus niet veilig is :(

What's the point of living if you can't feel alive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Laatst online: 13-03 13:38
@Tijgert:
Harddiskfabrikanten sluiten in hun voorwaarden verantwoordelijkheid voor de data altijd uit.

Norman heeft een datarecoveryservice voor particulieren, is wat goedkoper dan hun gewone voor bedrijven want je moet er wat langer op wachten.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Niet online
..

[ Voor 99% gewijzigd door Kurios op 28-07-2008 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MM-

-MM-

D&#039;oh!!

Ik wilde de data verplaatsen van mijn 8 ex.hd's naar de nieuwe RAID configuratie, daarom heb ik gekozen voor hernoemen/verplaatsen. De desbetreffende 500GB ben ik dus kwijt als ik de schijf niet meer aan de praat krijg,... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
-MM- schreef op maandag 28 juli 2008 @ 09:12:
Ik heb een probleem, dit weekend ben ik bezig geweest om vier spinpoints 1TB in software Raid-5 te zetten in windows XP. Gisteravond heb ik een datatransfer aangezet met een que van 1.8TB. Toen ik vanmorgen mijn pc controleerde was deze gereboot en was er slechts 500GB gekopieerd. Echter het ergste van alles was dat mijn Raid niet meer wordt herkend! In verkenner en schijfbeheer kan ik de schijf niet meer terug vinden.

Ik heb gelezen dat bij software raid stroomuitval je raid kan slopen, maar hoe herstel ik dit? Heeft iemand ervaring of suggesties? Ik zal vanavond na mijn werk thuis met partition magic kijken of die nog wat kan detecteren, maar anders heb ik geen idee,... Mocht overigens stroomuitval de raid daadwerkelijk slopen heeft raid 5 weinig zin naar mijn mening omdat dan nogsteeds je data dus niet veilig is :(
Dan had je toch echt wat meer onderzoek moeten doen, RAID is voor beschikbaarheid van data en voor het verhogen van de snelheid, NIET primair voor dataveiligheids doeleinden... Daar is een Backup voor.. Vervelende les om het zo te leren...
Ik vind RAID 5 voor thuisgebruik ook onzin, je kan beter investeren in een goede backup..

Ik zou eens met wat tooljes over je oude schijven heen gaan om te kijken of die die 500gb terug kunnen halen...Dus de bron van de data, niet de nieuwe array dus.

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 28-07-2008 14:15 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MM-

-MM-

D&#039;oh!!

maratropa schreef op maandag 28 juli 2008 @ 14:13:
[...]
RAID is voor beschikbaarheid van data en voor het verhogen van de snelheid, NIET primair voor dataveiligheids doeleinden... Daar is een Backup voor..
Ik had toch echt begrepen dat het grote voordeel van RAID5 is dat je het risico van één schijfcrash voorkomt omdat je die desbetreffende schijf kan herstellen. En ik neem aan dat het niet gebruikelijk is dat je RAID na een stroomstoring onbeschikbaar wordt 8)7

Verder heb ik ruim 4TB aan data thuis, om dit allemaal te gaan backupen vindt ik een beetje zonde als er ook oplossingen zijn als RAID-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
-MM- schreef op maandag 28 juli 2008 @ 14:23:
[...]

Ik had toch echt begrepen dat het grote voordeel van RAID5 is dat je het risico van één schijfcrash voorkomt omdat je die desbetreffende schijf kan herstellen. En ik neem aan dat het niet gebruikelijk is dat je RAID na een stroomstoring onbeschikbaar wordt 8)7

Verder heb ik ruim 4TB aan data thuis, om dit allemaal te gaan backupen vindt ik een beetje zonde als er ook oplossingen zijn als RAID-5.
Bij het uitvallen van 1 schijf is je data nog wel beschikbaar ja. Maar vallen er 2 uit, dan ben je het alsnog kwijt. Het is iets veiliger, niet veilig.

Bij raid moet je altijd rekening houden met datacorruptie, stroomuitval of stroompieken, bijv. Misschien dat door stroomuitval niet eens iets kapotgaat, maar dat wel je bestands systeem de geest geeft... Bij bedrijven wordt raid ook alleen maar gebruikt voor het beschikbaar houden van data bij uitval van een schijf, en of voor versnelling.

Iig, als die 4TB je lief is dan zou ik voor een goede backup zorgen, of anders accepteren dat het gewoon niet veilig is. Je moet raid 5 niet zien als "oplossing" voor het veilig houden van je data. Dat is een (offsite) backup.

Ik zou eigenlijk zelf zo veel data zonder backup nooit op een 1 raid array zetten maar op afzonderlijke schijven, om het risico te spreiden..

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 28-07-2008 14:51 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Gezien deze thread, voor mij een reden om geen samsung harde schijf te kopen, ik leg wel 3 tientjes bij voor een betrouwbare WD. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
thefxr schreef op maandag 28 juli 2008 @ 17:53:
Gezien deze thread, voor mij een reden om geen samsung harde schijf te kopen, ik leg wel 3 tientjes bij voor een betrouwbare WD. :+
Volgens mij is dat nergens op gebaseerd.. Grote kans dat de F1 even betrouwbaar is als elke andere schijf in zijn klasse, maar omdat er knettertje veel van verkocht worden is er absoluut gezien meer uitval, wat logisch is. Ik zou iig niet afgaan op wat posts in een internetforum.. Kom maar met groothandel of winkel uitvalsdata, dat zegt iig iets...

[ Voor 6% gewijzigd door maratropa op 28-07-2008 18:01 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:04

Valkyre

Kitesurf FTW!

thefxr schreef op maandag 28 juli 2008 @ 17:53:
moet zeggen dat ik mij daar een beetje bij aansluit, alleen heb ik al 2x 1Tb Samsung besteld heb.
daarnaast moet ik zeggen dat ik al jaren WD gebruik, maar deze bij mij ook redelijk vlot stuk gaan....
Heb 2x 1Tb besteld voor een fileservertje, en wil de schijven dan als RAID 1 zetten, mocht er 1 kapot gaan ik tijd heb om een nieuwe te bestellen...

wat ik eigenlijk afvroeg, hoeveel ruimte heb je netto eigenlijk na de afronding? 930gig ofzo? of nog minder?

[ Voor 8% gewijzigd door Valkyre op 28-07-2008 18:01 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

500GB = 465GiB
1000GB = 930GiB

Je "verliest" dus 70GiB voor een terabyte-schijf.
Pagina: 1 ... 12 ... 21 Laatste

Let op:
Let op: dit topic gaat over de Samsung Spinpoint F1. Discussieren over WD schijven kan je in het algemene Western Digital topic doen.