Spinpoint SATAII-HDD in AC Ryan case niet werkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik heb (toevallig) vandaag de AC Ryan HD50138 Alubox (IDE of SATA(II) naar USB2.0 of eSATA) + Samsung Spinpoint F1 103UJ (1TB SATAII) binnen gekregen.

Omdat ik (nog) geen SATA(II)-aansluitingen in mijn PC heb, was mijn bedoeling om 'm voorlopig nog even met USB2.0 te verbinden, echter dit lukt me niet.
De aansluitingen heb ik gemaakt zoals hier: https://www-304.ibm.com/s...supportsite.wss/sata2.jpg

Ik draai Vista Ultimate 32-bits en daarbij herkent deze wel iets aan USB, maar ik hoor bv. ook niet de Spinpoint draaien...(blauwe leds branden wel, dus voeding werkt).
Als ik een verbinding via (e)SATA wil maken, dan heb ik een SATA PCI-kaart nodig (zover ik weet), maar USB zou toch gewoon moeten werken (schakelaar staat op USB-mode uiteraard)?
In de doos zit een eSATA-bracket zoals deze: http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=384&cat=47
Maar dan heb je dus wel een SATA-aansluiting in je PC nodig.

Er zit ook een USB-driver-CD bij, maar deze is alleen nodig/geschikt voor Win ME of 98.
Moet ik eerst iets in BIOS doen wellicht? Voor een USB-connectie zegt de manual hier niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
[Uit ander topic... verplaatst]

Door: Remark
Bekijk myReact van RemarkBekijk de gallery van RemarkBerichten: 397
Reg. datum: 26 januari 2002
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
@sdirx: bij mijn AluBox HD51936 (volgens mij identiek aan jouw model, behalve de kleur) en dezelfde harddisk is het gewoon een kwestie van aansluiten zoals jij gedaan hebt en dan is hij (in Windows XP US) te vinden onder schijfbeheer: Start, Programs, Administrative Tools, Computer Management, Disk Management en kan je hem daar formatteren en een drive letter toekennen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
gewoon een kwestie van aansluiten zoals jij gedaan hebt en dan is hij (in Windows XP US) te vinden onder schijfbeheer: Start, Programs, Administrative Tools, Computer Management, Disk Management en kan je hem daar formatteren en een drive letter toekennen etc.
Ga ik proberen! Moet zeggen dat de handleiding niet erg goed in. Er staat dat na aansluiten deze meteen zou moeten werken in USB-modus. Verder is het Engels (vertaald waarschijnlijk) niet al te best... Hopelijk / waarschijnlijk gaat de behuizing/schijf zelf beter bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
De schijf wordt wel weergegeven als Schijf 2, maar is "onbekend en onleesbaar..."? Formatteren is me nog niet gelukt.
Eerst nog maar 's in Schijfbeheer van Vista kijken. Ik zou 'm eerst moeten initialiseren las ik, maar heb die optie nog niet gezien.

Ik heb de drive nog geen geluid horen maken, dus of er iets met de voeding of de schijf is gewoon kapot. Misschien bij iemand met een nieuwere PC, de drive intern proberen te laten herkennen...

Kan ik uberhaupt wel een externe SATA-schijf werkend krijgen op een PC met alleen IDE-schijven (via USB weliswaar)? Heeft iemand deze combi werkend?
Moet ik geen SATA-controller hebben of iets in BIOS aanpassen?
Een SATA PCI-card kopen kan ook nog, maar omdat ik over een tijdje toch een nieuw systeem koop/bouw, is toch een beetje weggegooid geld.

[ Voor 38% gewijzigd door dutch79 op 10-07-2008 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je hebt de voedingsstekker toch wel aangesloten? En ook maar eentje aangezien je niet een legacy en een S-ATA voedingsstekker tegelijk mag aansluiten.

Verder kan je ook eens proberen of je een jumper op de harde schijf kan verstellen waardoor die in SATA-150 modus gaat draaien. Dit kan problemen met bepaalde controllers oplossen en heeft er al eens voor gezorgd dat ik een hele dag zoet was met een schijf + moederbord :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Ik heb de data- en de powerkabel aangesloten op de schijf en die met de behuizing verbonden, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: http://www.sharkyextreme.com/img/2008/04/samsung_1tb/drive_2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www-304.ibm.com/systems/support/supportsite.wss/sata2.jpg
Verder waren alleen nog de pinnetjes voor de jumpers over op de drive.
Zou toch OK moeten zijn? Ik kan de connectors nog 's checken. Misschien is er iets los geschoten...

2 vragen:
-Wanneer zou je een drive moeten kunnen horen draaien? Meteen als er stroom op komt? Of pas nadat deze is geinitialiseerd (vista) of zelfs geformatteerd.
-Jumpers wijzigen: kan dit schade aan m'n drive veroorzaken (hoe risicovol)? Heeft dit wel zin, omdat ik momenteel alleen via USB2.0 zal werken op mijn huidige systeem en niet via eSATA met de PC zal verbinden.

[ Voor 41% gewijzigd door dutch79 op 10-07-2008 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Normaal hoor je bij het aanzetten van de stroom de schijf meteen opspinnen en na een paar seconden hoor je dat hij op toeren gekomen is.

Probeer anders de schijf eens zonder datakabel gewoon aan de stroom te hangen en meet ook even of er wel stroom staat op die S-ATA stroomkabel. Of hang de schijf even aan een stroomconnector van je voeding (al dan niet met een convertor als je die nodig hebt) zonder datakabel aangesloten.

Verander alleen een jumper als er gedocumenteerd is hoe je deze moet aansluiten! Het kan weldegelijk zin hebben aangezien in je externe case ook gewoon een S-ATA controller zit en als deze niet goed met SATA-300 schijven overweg kan, kan je een probleem hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Admiral Freebee op 10-07-2008 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Normaal hoor je bij het aanzetten van de stroom de schijf meteen opspinnen en na een paar seconden hoor je dat hij op toeren gekomen is.
OK, daar zit dan al misschien een probleem.
Probeer anders de schijf eens zonder datakabel gewoon aan de stroom te hangen en meet ook even of er wel stroom staat op die S-ATA stroomkabel. Of hang de schijf even aan een stroomconnector van je voeding (al dan niet met een convertor als je die nodig hebt) zonder datakabel aangesloten.
OK, ik ga vanavond wat uitproberen met de stroomconnector.
Verander alleen een jumper als er gedocumenteerd is hoe je deze moet aansluiten! Het kan weldegelijk zin hebben aangezien in je externe case ook gewoon een S-ATA controller zit en als deze niet goed met SATA-300 schijven overweg kan, kan je een probleem hebben.
Juist. Die controller zie ik in m'n PC wel terug en Apparaatbeheer zegt: 'het apparaat werkt correct', maar zal dit even in gedachten houden, als de andere tests niks opleveren.

In ieder geval erg bedankt voor het meedenken. Appreciate that! _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door dutch79 op 10-07-2008 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch79
Nou, ben eruit! Een niet heel voor de hand liggende, maar wel een makkelijke oplossing moet ik zeggen.

Het probleem was dus dat wel de externe behuizing, maar niet mijn schijf (Samsung Spinpoint F1) werd herkend (in Windows Vista Ultimate). Omdat ik de schijf ook helemaal niet hoorde draaien dacht ik aan een stroomprobleem. In Schijfbeheer zag ik dat de schijf wel werd gezien, maar deze onbekend en onleesbaar was (en niet te initialiseren, alvorens deze geformateerd kon worden).

Wat probeersels met de stroomkabel/connector haalde niks uit en toen kreeg ik het idee om Windows XP nog 's 'n keer op te starten (heb 'n dual boot systeem). Toen ik de schijf aanzette, hoorde ik 'm meteen gaan spinnen..! En ja hoor, in Schijfbeheer stond er nu online, waarbij de optie initialiseren wel beschikbaar was. Initialisatie werkte, dus toen ben ik weer naar Vista gegaan en ben momenteel aan het formatteren..... 8)7

Toch raar, zo'n nieuw type schijf die onder Vista niet geinitialiseerd kan worden. Of de verbinding via USB er nog iets mee te maken heeft weet ik niet, maar ik ga ervan uit dat de schijf het straks gewoon gaat doen.

Iemand nog gedachten over de oorzaak hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 18:30
Heb hier nu dezelfde harde schijf alleen dan met een IDE HDD case van samsung.

helaas werkt de Windows XP workaround niet: XP kent de HDD wel en gaat nieuwe hardware zoeken, maar blijft hangen op het installeren van de driver. Pas als ik de USB loskoppel gaat de driver installatie verder. Opnieuw aansluiten geeft echter geen weergave in Schijfbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 18:30
En ook voor mij bleek de oplossinge gemakkelijk te zijn.
De gebruikte HDD &seagate 120gb) wilde perse een jumper hebben op Master en werd daarna juist herkend door Vista en kon geformateerd worden.
Een andere HDD hoefde dit niet.
Pagina: 1