1TB schijf wordt herkend als 8GB schijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01 15:19
Ik heb zojuist een Samsung Spinpoint F1 1TB schijf in een PC geplaatst, echter wanneer ik in Windows XP SP2 boot en vervolgens een partitie wil aanmaken op de schijf in Partition Magic, dan herkent Partition Magic de schijf slechts alsof deze enkel 8GB heeft.
Ik heb geprobeerd om van deze 8GB een NTFS partitie te maken, maar dat gaf tijdens de creatie ervan een error.
Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
De schijf is via SATAII verbonden aan het moederbord en wordt herkend in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

Robtimus

me Robtimus no like you

Staat de schijf wel als 1TB in Windows' eigen Disk Management?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Ook in disk managment staat de schijf als 8GB geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

oh oh oh.. hier was laatst ook n topic over.. zal ff kijken of ik het kan vinden met search (sorry maar die search blijft braq)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ten eerste: Heb je al andere tools dan Partition Magic gebruikt?? Zoals bijvoorbeeld Windows eigen Disk Management.
Welke versie van Partition Magic gebruik je? Want als dat al een wat oudere is kan het wel eens zijn dat die zich verslikt in de terabyte.

Zit er misschien een jumper op de schijf op de capaciteit te limiteren?
8GB is namelijk een van de limieten van oudere BIOSs.
AlexanderB schreef op zondag 27 juli 2008 @ 21:40:
oh oh oh.. hier was laatst ook n topic over.. zal ff kijken of ik het kan vinden met search (sorry maar die search blijft braq)
* Ultraman wijst naar de bijbehorende avatar :z

[ Voor 75% gewijzigd door Ultraman op 27-07-2008 21:44 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Ultraman schreef op zondag 27 juli 2008 @ 21:43:
Ten eerste: Heb je al andere tools dan Partition Magic gebruikt?? Zoals bijvoorbeeld Windows eigen Disk Management.
Welke versie van Partition Magic gebruik je? Want als dat al een wat oudere is kan het wel eens zijn dat die zich verslikt in de terabyte.

Zit er misschien een jumper op de schijf op de capaciteit te limiteren?
8GB is namelijk een van de limieten van oudere BIOSs.

[...]
* Ultraman wijst naar de bijbehorende avatar :z
Ik gebruik versie 8 van Partition Magic. Er zit geen jumper op de schijf. Ook Windows Disk Managment heb ik geprobeerd, zelfde verhaal. Het moederbord is vrij nieuw en de PC bevat al een 320GB IDE schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

lekker dat je mn post dan ook meteen maar weghaald enzo..(laatmaar, forum bugje)
nee, ik kan hem dus totaal niet vinden met de search, leuk dat dat dat soort topics dus gewoon verdwijenen onder de "zomg ik zie maar 230 gb van mn "250" gb hdd" topics..

t heeft mogenlijk wat te maken met n "verborgen" partitie van samsung op die schijf, en met eenofander tooltje kon je het weer goed krijgen, en dat stond dus heel mooi in dat ene topic, van hooguit n paar maanden oud..

wat ook kan helpen (denk ik) is n tooltje dat de 1e 60 bytes van je drive wist.. dan is je mbr en alles weg, en kan je weer helemaal vers beginnen, misschien dat het dan wel gewoon werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

En over welk moederbord hebben we het precies?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
EWK schreef op zondag 27 juli 2008 @ 21:51:
En over welk moederbord hebben we het precies?
Het moederbord is een Gigabyte GA-P35-DS3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ligt niet aan mobo, maar aan de drive, dat was ook de conclusie van de vorige topics..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

AlexanderB schreef op zondag 27 juli 2008 @ 21:40:
Dit komt iig overeen:
Verwijderd in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"

Er staat alleen geen oplossing bij. Ik heb even in de .pdf van de harde schijf gekeken en het ligt iig niet aan de jumpers (want die fixed het op 32GB). Je kunt eens proberen om via linux (live-disk oid) te bekijken of het daar wel klopt.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Met een (ben hem zelf ff kwijt) bepaald programma wat je op disquette kon zetten moest je de lba sectors opnieuw (of goed) invoeren en dan was alles weer goed.
Zelfs als de data er al op stond kreeg je de volledige disk weer terug.
Zal nog ff zoeken morgen voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Ik ben er nog steeds niet uit. Ik probeer nu de Gparted Live CD te branden en te kijken of Gparted de schijf eventueel wel als 1TB ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Ook met GParted geen success, want die ziet de hele schijf niet eens.
Ook heb ik de Windows XP SP2 installatie cd-rom geprobeerd. Ook deze herkent de schijf als een 8GB schijf ipv een 1TB schijf.

[ Voor 47% gewijzigd door Arcane Apex op 28-07-2008 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-09 21:36

JW1

Hoe ziet je BIOS deze HD? Kan je de instelling 'access mode' op LBA of LARGE instellen in de BIOS?
Kan je bij meerdere controllers (indien aanwezig) op het moederbord een andere controller proberen?
Nieuwe BIOS proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:28

Ankh

|true

Misschien een hele stomme vraag. Maar misschien samsung even over gebeld? Blijkbaar is er een verborgen partitie en die kan je met een proggie goed maken. Waarschijnlijk zal Samsung je blijkbaar mee helpen :)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je eigenlijk al de EStool gebruikt van Samsung? Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
JW1 schreef op maandag 28 juli 2008 @ 20:10:
Hoe ziet je BIOS deze HD? Kan je de instelling 'access mode' op LBA of LARGE instellen in de BIOS?
Kan je bij meerdere controllers (indien aanwezig) op het moederbord een andere controller proberen?
Nieuwe BIOS proberen.
Ik heb nu de nieuwste BIOS voor mijn moederbord geinstalleerd/geflashed. In BIOS wordt de schijf nu gezien als een 33MB schijf. Wanneer ik access op LARGE zet dan blijft BIOS de schijf als 33MB zien.
Wanneer ik weer in Windows boot dan ziet Partition Magic de schijf weer als 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Ankh schreef op maandag 28 juli 2008 @ 20:22:
Misschien een hele stomme vraag. Maar misschien samsung even over gebeld? Blijkbaar is er een verborgen partitie en die kan je met een proggie goed maken. Waarschijnlijk zal Samsung je blijkbaar mee helpen :)
Als het zo blijkt te zijn dat er een verborgen partitie op de schijf staat. Kan het dan zijn dat ik een gebruikte harde schijf heb gekregen bij aankoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Ik kwam de volgende post tegen in het Samsung Spinpoint F1 topic:
Verwijderd in "[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!"
quote:
messed-up schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 16:28:
[...]

Wat voor SATA controller gebruik je ?

Ik heb een Gigabyte GA-P35-DS3P, hierbij heb ik hem op beide controllers aangesloten gehad. Dus de Intel (ICH9R) en Gigabyte (JMicron) Raid als ik me niet vergis.
Ik heb trouwens de 64 bits versie van windows, maar heb het idee dat dit verder niet uit maakt, omdat hij in de bios hem ook als 32 mb aan geeft.

Ik kwam dit berichtje toevallig tegen:

Um hier etwas Licht in die 33 MB Problematik zu bringen: Das liegt nicht an der Platte, sondern ist ein Bug im BIOS von Gigabyte Mainboards (einfach mal googeln nach "1 tb gigabyte bug") und betrifft eine ganze Reihe von 1 TB Platten. Falls ihr ein Gigabyte Mainboard habt, einfach VOR Montage der Platte das BIOS updaten...

Misschien heb je er iets aan ..

Even gezocht: http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=2626
Er staat inderdaad een update voor problemen met 1 TB schijven :P
Dit lijkt het probleem exact te beschrijven. Echter nu is het volgende het geval. Ik heb de nieuwste BIOS gedownload.(Versie F13)
Deze BIOS versie bevat ook de bugfix voor de 1TB schijven. Echter wanneer ik in de BIOS kijk dan staat de schijf nog steeds als 33MB geregistreerd en in Windows nog steeds als 8GB.

Het is dus een probleem dat eerder gefixed zou zijn, maar blijkbaar gaat die fix niet op voor Samsung Spinpoint F1 1TB schijven.
Kent iemand toevallig dit probleem en is er een oplossing voor? In het Samsung Spinpoint F1 topic is het probleem wel een aantal keer voorbij gekomen, maar er is nog geen oplossing gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Misschien dat de Linuxkenners een oplossing voor je probleem weten. Een bootable Linux CD met wat programma's erop kan soms net wat meer.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
For those that are having this problem with Samsung 1000GB showing up as 32MB
Samsung Spinpoint F1 Series HD103UJ 1TB SATA2 7200RPM
Maak dus een disquette met MHDD32.

http://www.samsung.com/gl...lities/Support_HUTIL.html
http://forum.hddguru.com/...f3b61403916074fe27785ba38

[ Voor 4% gewijzigd door JohnB op 28-07-2008 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Ik heb op Arstechnica een forumpost gevonden van iemand met hetzelfde probleem en hij schijnt een oplossing te hebben gevonden.(Zie laatste reply van zijn thread)

http://episteme.arstechni...f/96509133/m/403004231931

Ik ga dus proberen wat hij ook heeft gedaan om te zien of het werkt. Ook bij hem namelijk had de BIOS update geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ankh schreef op maandag 28 juli 2008 @ 20:22:
Een hidden partitie van 992GB? Beetje onwaarschijnlijk, niet? 8)7

En trouwens, als het een hidden partitie is, had de Windows Disk Manager hem wel gevonden, zij het zonder een driveletter er aan gekoppeld... ;)

[ Voor 16% gewijzigd door CH4OS op 28-07-2008 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
Nee is zo, ook zo gehad, en is prima mee opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcane Apex
Success!
Ik heb alle oplossingen doorgelezen en heb vervolgens gekeken wat mij het makkelijkste leek om te doen.

De volgende oplossing werkte voor mij:

Ik heb de ISO bootdisk versie van de volgende tool gedownload:
http://www.hdat2.com/

Deze ISO heb ik gebrand op een CD en vervolgens heb ik ermee geboot. De bootdisk bootte netjes, echter tot mijn verbazing leek de applicatie HDAT2 niet op de bootdisk te staan.
Vervolgens ben ik terug naar Windows gegaan en heb de ISO van de HDAT2 bootdisk ge-extract met Winrar.
Vervolgens heb ik weer geboot met de bootdisk. Via de bootdisk browste ik(DOS style, met cd en dir commands) naar de ge-extracte ISO versie van het programma en startte HDAT2.exe.
Success. HDAT2 herkende de Samsung schijf en ik kon deze vervolgens kiezen uit een menu.
Ik koos de schijf en startte een optie genaamd SET MAX.
De HDAT2 applicatie herkende nu een verschil tussen hoe groot de schijf geregistreerd stond (33MB) en hoe groot de schijf werkelijk was.
Onderaan stond een menu met een aantal opties. Ik koos de optie SET.
HDAT2 deed zijn ding en dat was het. De schijf werd nu correct als 1000GB schijf herkend in BIOS en in Windows.

PS: Ik heb ook andere opties geprobeerd zoals ESTOOLS, en MHDD. Echter bleek gaandeweg dat mijn floppydrive stuk was. Dus probeerde ik dingen zoals booten vanaf een Windows 98 SE CD-ROM bootdisk en de ge-extracte versies van ESTOOLS en MHDD te starten vanaf de harde schijf. Dit werkte vaak niet en gaf veel errors wanneer ik die applicaties op die manier probeerde te starten.

Bronnen voor mogelijke oplossingen:

1) http://forum.hddguru.com/...f3b61403916074fe27785ba38

2) http://episteme.arstechni...f/96509133/m/403004231931

3) http://www.samsung.com/gl...rt/utilities/ES_Tool.html

4) De nieuwste BIOS voor je moederbord downloaden. Let wel op dat je de correcte BIOS download voor de exacte revisie van JOUW moederbord. Voor mijn moederbord waren meerdere revisies beschikbaar, dus ik heb even op de verpakkingsdoos gekeken van mijn moederbord om te zien welke revisie ik had, zodat ik de juiste BIOS kon downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritman
  • Laatst online: 29-07-2024
Arcane Apex schreef op zondag 27 juli 2008 @ 20:58:
Ik heb zojuist een Samsung Spinpoint F1 1TB schijf in een PC geplaatst, echter wanneer ik in Windows XP SP2 boot en vervolgens een partitie wil aanmaken op de schijf in Partition Magic, dan herkent Partition Magic de schijf slechts alsof deze enkel 8GB heeft.
Ik heb geprobeerd om van deze 8GB een NTFS partitie te maken, maar dat gaf tijdens de creatie ervan een error.
Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
De schijf is via SATAII verbonden aan het moederbord en wordt herkend in de BIOS.
Zie mijn oplossing bij [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er!.

Heb je al partitie's op de schijf dan met Estools behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
_/-\o_ Arcane Apex _/-\o_

[ Voor 172% gewijzigd door JohnB op 29-07-2008 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnB
Hij heeft de oplossing al als je ff leest een berichtje naarboven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-09 23:51

Kortfragje

......

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mijn verse Samsung was ook gereduceerd tot een grootte van 33 MB, eerst verdacht ik nog Vista, maar uiteindelijk bleek dit topic de oplossing te bieden.

De oplossing van Arcane Apex werkte bij mij ook, in combinatie met testdisk om de verloren partitie te herstellen!

NIETS AAN DE HAND!!

(misschien iets voor in een FAQ ergens? is nml een simpele handeling om je 1 TB aan dataverlies te besparen) (jah ik had hem na 2 dgn al volgezet, stom :+ )

Ps, waarom gebeurt dit soort shit altijd na 23.00 uur??

Ps2, sluit me van harte aan bij Maverick

[ Voor 9% gewijzigd door Kortfragje op 30-07-2008 00:06 ]

http://www.gjpvanwesten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Laatst online: 20:13
Browse zomaar ff door dit topic maar wil TS even complimenten geven voor de mooie documentatie. Das weer eens wat anders dan een TS die nadat het probleem is opgelost niet meer laat weten wat nu uiteindelijk hielp :)

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het probleem dat niet 33Mb, maar 128Gb wordt toegekend in Windows. In de BIOS wordt wél 1000Gb weergegeven. Ik kan bij de disk manager in Windows echter maar 1 partitie zien, 128 Gb groot en geen 'unallocated'.

Zou dit dezelfde oorzaak kunnen hebben? Ik gebruik een Gigabyte GA-P35-DS3P rev 1.1

/edit:
niets aan de hand, hij doet het al na installatie van SP2!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2008 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
[quote]Um hier etwas Licht in die 33 MB Problematik zu bringen: Das liegt nicht an der Platte, sondern ist ein Bug im BIOS von Gigabyte Mainboards (einfach mal googeln nach "1 tb gigabyte bug") und betrifft eine ganze Reihe von 1 TB Platten. Falls ihr ein Gigabyte Mainboard habt, einfach VOR Montage der Platte das BIOS updaten...[quote]

hier staat dat je bios moet updaten voordat je de harde schijf erin hangt. aangezien je nu recentste bios hebt, schijf los, booten, schijf erin, booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remy007
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:51

remy007

Broodje Bakpao Helmond

Maverick schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 00:03:
Browse zomaar ff door dit topic maar wil TS even complimenten geven voor de mooie documentatie. Das weer eens wat anders dan een TS die nadat het probleem is opgelost niet meer laat weten wat nu uiteindelijk hielp :)
Dat is idd een compliment waard, niet iedere TS-er doet dit. Bedankt voor je documentatie, hebben in de toekomst ook andere met dit probleem wat aan!

* V&A Advertenties * Systemen: Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-09 23:51

Kortfragje

......

hier staat dat je bios moet updaten voordat je de harde schijf erin hangt. aangezien je nu recentste bios hebt, schijf los, booten, schijf erin, booten.
Idd, maar HDAT2 kan dus t probleem in ieder geval tijdelijk oplossen (voor een eventuele data restore, kan je erna je bios altijd nog updaten.

http://www.gjpvanwesten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:54

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Hoe krijg ik dan in godsnaam dat iso bestand in mijn dos draaiende? ik brand het met imageburner, werkt in principe ook maar ik krijg dan een foutmelding dat de boel out of memory is.

Ik brand wel op dvd aangezien ik geen cd heb maar dat lijkt me stug dat dat wat uitmaakt.
verder heb ik een p35 ds3r met nieuwste bios, hielp niet, estools geeft dezelfde foutmelding, out of memory.

Windows en bios geven 8,78gig en 32gig aan.
hard disk wipe tool werkt ook niet echt, geeft alleen maar een lijst met write errors.
optie van booten, hdd los, booten hdd eraan werkte ook niet.

Ik wordt zo'n beetje gestoord van die harde schijf en als het niet lukt dan haal ik wel een nieuwe.

[ Voor 4% gewijzigd door SouLLeSSportal op 15-04-2009 14:24 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Pagina: 1