Dat gaat niet werken, omdat de Mini-DVI naar DVI converter geen analoog signaal kan geven, en de DVI naar VGA converter die erachter hangt dus niet zal werken.Shrien schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 17:18:
[...]
Maar het gaat hier dus om een miniDVI naar DVI met een DVI naar VGA convertertje eraan hangend..
Ok thanks !Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 17:23:
[...]
Dat gaat niet werken, omdat de Mini-DVI naar DVI converter geen analoog signaal kan geven, en de DVI naar VGA converter die erachter hangt dus niet zal werken.
Dat wordt dus wéér 20 euro uitgeven
Natuurlijk is het een gebruiksvoorwerp, maar wel 1 waar je de moeite eens kunt nemen om hem schoon te maken. Ik irriteer mij mateloos aan vuil op mn MacBook, dus dan gaat er even iClean overheenVerwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 16:42:
[...]
Mijn Macbook heeft altijd op tafels gestaan (en dan altijd met de secondskin tussen de Macbook en tafel), in mijn rugtas met een secondskin en zeer minimaal op een spijkerbroek, en ik had exact hetzelfde toen na 10 maanden mijn accu werd vervangen.
Daarnaast is het een gebruikersvoorwerp.
[...]
De Mini-DVI naar DVI converter kan geen analoog signaal aan, waardoor een converter niet gaat werken. Je zult dan voor de Mini-DVI naar VGA converter moeten gaan.
Verwijderd
Dit is geen vuil, dit is simpelweg vergeling. En een algehele vergeling als deze, daar kan geen iClean tegen op.Rox_NL schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 09:39:
[...]
Natuurlijk is het een gebruiksvoorwerp, maar wel 1 waar je de moeite eens kunt nemen om hem schoon te maken. Ik irriteer mij mateloos aan vuil op mn MacBook, dus dan gaat er even iClean overheen. Op wit zie je nu eenmaal meer dan op het standaard plastic van andere leveranciers...
Vergeling die het wit zwart maakt? Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 12:10:
[...]
Dit is geen vuil, dit is simpelweg vergeling. En een algehele vergeling als deze, daar kan geen iClean tegen op.
Hebben anderen er trouwens soms ook last van dat wanneer je snel en vaak typt dat hij soms letters overslaat terwijl je ze wel echt hebt ingedrukt?
Het lijkt net alsof je maar een bepaald aantal toetsaanslagen mag hebben ofzo.
Zeker als je hard aan het typen bent in een verslag is dit bijzonder irritant omdat het je 'flow' weer verpest...
Het klinkt heel erg als mierenneuken, maar het valt me nu pas weer echt op nu ik weer veel voor mijn studie moet typen.
Verwijderd
Ik heb met mijn Macbook keyboard (eerste generatie) wel eens over de 500 aanslagen per minuut gehad, en geen letter werd gemist. Misschien type je wel zo snel dat je op een gegeven moment niet hard genoeg meer drukt?Rox_NL schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 15:42:
[...]
Vergeling die het wit zwart maakt? Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Hebben anderen er trouwens soms ook last van dat wanneer je snel en vaak typt dat hij soms letters overslaat terwijl je ze wel echt hebt ingedrukt?
Het lijkt net alsof je maar een bepaald aantal toetsaanslagen mag hebben ofzo.
Zeker als je hard aan het typen bent in een verslag is dit bijzonder irritant omdat het je 'flow' weer verpest...
Het klinkt heel erg als mierenneuken, maar het valt me nu pas weer echt op nu ik weer veel voor mijn studie moet typen.
je kunt de toetsen op een MacBook wel degelijk verkeerd raken.
Als je iets te snel een toets op de hoek raakt dan krijg je vaak al geen response.
Als je iets te snel een toets op de hoek raakt dan krijg je vaak al geen response.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Verwijderd
ik ga binnenkort ( na de exames) eens langs een applestore gaan
mijn scherm begint soms spontaan te flikkeren
en nu is mijn muisknop op het trackpad ook kapot
als ik op de linkerkant duw, klikt ie gewoon
maar op de rechterkant, zakt hij gewoon in, zonder klik.
ik heb nog garantie tot maart
en lijkt me wel dat dit een garantie geval is he?
Lijkt me wel hoor. Misschien kun je ook meteen proberen het probleem met je enter-toets te laten fixen.Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 20:59:
ik ga binnenkort ( na de exames) eens langs een applestore gaan
Als je je reactie mist: die zit nu in de TC. Dit topic is bedoeld om te discussiëren over de MacBook. Al het andere is gewoon offtopic en hoort of in een ander topic, of in een nieuw topic.
Daarnaast: als iemand z'n poststijl je niet bevalt, neem dan contact op met een moderator of maak een TR aan, maar ga mensen hier niet in het topic op aanspreken.
Daarnaast: als iemand z'n poststijl je niet bevalt, neem dan contact op met een moderator of maak een TR aan, maar ga mensen hier niet in het topic op aanspreken.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Om nog even terug te komen op dit probleem, Apple heeft me destijds een nieuwe power adapter toegestuurd. Deze had hetzelfde probleem en is helaas ook kapot gegaan want op een gegeven moment werkte het lampje niet meer en kreeg de laptop geen stroom meer van de adapter. Goed, Apple nogmaals gebeld en ze wilden het nogmaals met een andere power adapter proberen. Deze heb ik vrijdag ontvangen, exact hetzelfde probleem: het lampje werkt slecht.Frietsaus schreef op maandag 26 november 2007 @ 16:49:
Ik heb een klein probleempje met mijn MacBook (2GHz C2D, Combo, GMA950) en ik zou graag willen weten of anderen er ook last van hebben.
Het probleem is dat als ik de MagSafe-connector aansluit op de MacBook dat het lampje heel vaak niet aangaat of heel dofjes brandt. Ik moet dan een beetje met de connector wiebelen om hem weer goed aan te krijgen, maar dit werkt niet altijd helaas. In dat geval verwijder ik de MagSafe, draai hem om en sluit hem weer aan en meestal werkt het lampje dan wel goed. Overigens heeft de computer geen problemen met opladen, dat gaat prima.
Ik heb het idee dat het aan de laptop zelf ligt, maar ja, om nu een complete reparatie uit te laten voeren voor dat lampje (alhoewel het soms toch wel vervelend is en eigenlijk niet hoort) is wat overdreven.
Zijn er overigens nog meer mensen met dit probleem(pje)?
Edit: Alsof de duivel ermee speelt. Net wil ik even wat huiswerk maken op de laptop dus ik sluit de MagSafe adapter aan op de laptop. Alles goed en wel, de accu was op ongeveer 81% omdat ik op school wel eens met de accu werk. Het lampje was rood en ineens werd het heel dof groen (zo dof dat het met de bureaulamp aan net leek alsof het lampje uit was). Mac OS X gaf de melding "Batterij wordt niet opgeladen" en ging niet verder met opladen, de laptop kreeg volgens mij wel gewoon stroom van de adapter en werkte dus niet op de accu.
Wellicht dat deze verschijnselen verband met elkaar hebben? Is het verstandig om contact op te nemen met Apple voor dit?
[ Voor 19% gewijzigd door Frietsaus op 14-01-2008 19:59 ]
heb ik ook last van . mac book pro 15" leopard 2007..YellowCube schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 16:56:
je kunt de toetsen op een MacBook wel degelijk verkeerd raken.
tik je snel je wachtwoord in en is het fout

zo kwam ik er achter
hey mensen, ik wou gisteren een filmpje kijken toen moest ik in 1x de regio code veranderen, dit heb ik gedaan. Tevens stonden er nog resterend aantal wijzigingen bij. Hoe komt dit en komt dit vaker voor? Wat is de standaard code. Bedankt
De regiocode voor NL (Europa) is nummer "2". Je mag deze code geloof ik vijf keer wijzigen en daarna staat die vast.tom_aagten schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 14:14:
hey mensen, ik wou gisteren een filmpje kijken toen moest ik in 1x de regio code veranderen, dit heb ik gedaan. Tevens stonden er nog resterend aantal wijzigingen bij. Hoe komt dit en komt dit vaker voor? Wat is de standaard code. Bedankt
Meer info staat hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dvd#Regiocode
denk het
goed als ik hem nogmaals moet verander laat ik hem wel op regio 2 staan en dan kijk ik de dvd wel met VLC, dit zou wel moeten kunnen.
Hmm sinds vandaag een macbook, ben er nu al te spreken over. Installeren van dingen gaat gemakkelijk. Alles werk zo een beetje out the box en heb hem nu al een dagje draaien ... volop installaties uitgevoerd en bakkie blijft maar doorgaan. Daarnaast heb ik mensen gehoort over hard geluid enzo.. viel bij mij reuze mee 
Eventjes over een maand nog een keer me oordeel geven
http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/
Sinds vandaag een MacBook???CaVeFiSh schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 15:48:
Hmm sinds vandaag een macbook, ben er nu al te spreken over. Installeren van dingen gaat gemakkelijk. Alles werk zo een beetje out the box en heb hem nu al een dagje draaien ... volop installaties uitgevoerd en bakkie blijft maar doorgaan. Daarnaast heb ik mensen gehoort over hard geluid enzo.. viel bij mij reuze mee

Verwijderd
Tuurlijk, minder dan twee maanden na een upgrade een nieuwe Macbook....donaldo schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:55:
[...]
Sinds vandaag een MacBook???Over ongeveer een uur begint de KeyNote van Steve Jobs waarin waarschijnlijk allerlei nieuwe producten worden aangekondigd inclusief waarschijnlijk een nieuw soort MacBook. Ik had nog even gewacht voor de zekerheid in ieder geval.
Verwijderd
Kijk eens na of beide connectors niet vuil zijn. Even poetsen met een oude tandenborstel kan wonderen doen.Frietsaus schreef op maandag 14 januari 2008 @ 19:25:
[...]
Om nog even terug te komen op dit probleem, Apple heeft me destijds een nieuwe power adapter toegestuurd. Deze had hetzelfde probleem en is helaas ook kapot gegaan want op een gegeven moment werkte het lampje niet meer en kreeg de laptop geen stroom meer van de adapter. Goed, Apple nogmaals gebeld en ze wilden het nogmaals met een andere power adapter proberen. Deze heb ik vrijdag ontvangen, exact hetzelfde probleem: het lampje werkt slecht.
Ik heb het idee dat het aan de laptop zelf ligt, maar ja, om nu een complete reparatie uit te laten voeren voor dat lampje (alhoewel het soms toch wel vervelend is en eigenlijk niet hoort) is wat overdreven.
Zijn er overigens nog meer mensen met dit probleem(pje)?
Edit: Alsof de duivel ermee speelt. Net wil ik even wat huiswerk maken op de laptop dus ik sluit de MagSafe adapter aan op de laptop. Alles goed en wel, de accu was op ongeveer 81% omdat ik op school wel eens met de accu werk. Het lampje was rood en ineens werd het heel dof groen (zo dof dat het met de bureaulamp aan net leek alsof het lampje uit was). Mac OS X gaf de melding "Batterij wordt niet opgeladen" en ging niet verder met opladen, de laptop kreeg volgens mij wel gewoon stroom van de adapter en werkte dus niet op de accu.
Wellicht dat deze verschijnselen verband met elkaar hebben? Is het verstandig om contact op te nemen met Apple voor dit?
Wat ook kan, is dat één van de pinnetjes er niet volledig meer uitkomt (adapter zijde).
nuja, de koopaanbeveling voor de macbook staat gewoon op groen, aangezien de laatste update van de macbook zeer recent was, in november..donaldo schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 16:55:
[...]
Sinds vandaag een MacBook???Over ongeveer een uur begint de KeyNote van Steve Jobs waarin waarschijnlijk allerlei nieuwe producten worden aangekondigd inclusief waarschijnlijk een nieuw soort MacBook. Ik had nog even gewacht voor de zekerheid in ieder geval.
macbook Pro zou ik nu zeker niet kopen, aangezien de laatste update daarvan bovengemiddeld lang terug ligt en het zeer waarschijnlijk dat die een upgrade krijgt... maar de macbook een upgrrade zou zeer onverwacht zijn.
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
ik denk dat er wel een nieuwe macbook 'lijn' komt. Of het de huidige macbook reeks zal vervangen is natuurlijk de grote vraag.
Ik denk dat naast de gewone macbook een macbook komt die extreem dun/portable is..
speculeren natuurlijk, we weten het binnen een uur ongeveer
Ik denk dat naast de gewone macbook een macbook komt die extreem dun/portable is..
speculeren natuurlijk, we weten het binnen een uur ongeveer
[ Voor 13% gewijzigd door rickertsnaak op 15-01-2008 17:39 ]
Edit: doet het alweer
[ Voor 90% gewijzigd door CaVeFiSh op 15-01-2008 19:15 ]
http://eu.battle.net/d3/en/profile/cavefish-2679/
nou ik ben een gelukkig man; de huidige macbook wordt dus niet vervangen, kan nu met gerust hart een macbook kopen hehe 
die nieuwe Macbook Air is wel mooi hoor, echt heel plat. Jammer dat ze wel een aantal concessies moesten doen, waaronder een minder processor en geen optical drive.
1699,- Euro gaat de Air kosten, heel wat geld. Macbook daarintegen is 1049 en is alleen niet zo plat als de Air. Voor de rest is de Macbook wel een betere keuze als je het mij vraagt, of je moet natuurlijk stapel zijn op dat ultra dunne design.
die nieuwe Macbook Air is wel mooi hoor, echt heel plat. Jammer dat ze wel een aantal concessies moesten doen, waaronder een minder processor en geen optical drive.
1699,- Euro gaat de Air kosten, heel wat geld. Macbook daarintegen is 1049 en is alleen niet zo plat als de Air. Voor de rest is de Macbook wel een betere keuze als je het mij vraagt, of je moet natuurlijk stapel zijn op dat ultra dunne design.
Ik ben benieuwd of de MB en MPB alsnog een kleine update krijgen, want het nieuwe multitouch trackpad van de Air wil ik ook wel in de huidige MacBooks.
crap...en de MacBook Air heeft het dus.YellowCube schreef op donderdag 20 december 2007 @ 13:43:
het two finger scroll systeem van de trackpad is best aardig, maar wat ik wel jammer vind is dat ze niet hetzelfde zoomsysteem als op de iPod Touch geimplementeerd hebben.
(dus door 2 vingers naar of van elkaar te bewegen in of uitzoomen).
waarmee ik overigens niet baal van het feit dat ik een MacBook heb
maar kan iemand mij geruststellen en zeggen dat dit een softwarematige aanpassing is en ik dus binnenkort een update op m'n MB kan verwachten waarna ik met volle tevredenheid bovenstaande wens in vervulling zie gaan?
(ik bedoel...2 finger scrolling werkt nu ook al op de trackpad, dus imo zou er geen enkele reden moeten zijn waarom "pinch" en "swipe" niet zouden werken)
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Ik hoop met je mee!YellowCube schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:16:
[...]
crap...en de MacBook Air heeft het dus.
waarmee ik overigens niet baal van het feit dat ik een MacBook heb
maar kan iemand mij geruststellen en zeggen dat dit een softwarematige aanpassing is en ik dus binnenkort een update op m'n MB kan verwachten waarna ik met volle tevredenheid bovenstaande wens in vervulling zie gaan?
(ik bedoel...2 finger scrolling werkt nu ook al op de trackpad, dus imo zou er geen enkele reden moeten zijn waarom "pinch" en "swipe" niet zouden werken)
Bestel komende week een witte MacBook met superdrive, de Air is me veels te duur en niet waardig als desktopvervanger.
Op zich is het wel slim van Apple, die touchpad alleen nog maar in de mAir.. als dat allemaal ook in de gewone macbook zit, incl. led backlit scherm dan is de mAir ineens een stuk minder interessant.
Dan zouden veel mensen de mAir lekker links laten liggen, en gewoon de macbook halen.
Dan zouden veel mensen de mAir lekker links laten liggen, en gewoon de macbook halen.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
voor mij zou de keuze MB of MBA niet afhangen van de multitouch pad eerder in de afmetingen, materiaal en het (zoals je zelf zegt) ledscherm
Verwijderd
De MBA is enkel dunner en lichter.YellowCube schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 21:04:
voor mij zou de keuze MB of MBA niet afhangen van de multitouch pad eerder in de afmetingen, materiaal en het (zoals je zelf zegt) ledscherm
En heeft geen DVDriver en heeft een Core2Duo Mobile cpu (1.6ghz)
Kwa snelheid ben je dus beter af met een normaal macbookje, (ivm langzamere cpu en ook 4300rpm harddisk)
Kwa looks en scherm bij de air
Ik ben blij dat er geen vervangendmacbookje is aangekondigd (kon het al niet geloven ook)
Aangezien ik de mijne (met 4gb) nu pas een weekje heb
Kwa snelheid ben je dus beter af met een normaal macbookje, (ivm langzamere cpu en ook 4300rpm harddisk)
Kwa looks en scherm bij de air
Ik ben blij dat er geen vervangendmacbookje is aangekondigd (kon het al niet geloven ook)
Aangezien ik de mijne (met 4gb) nu pas een weekje heb
[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 15-01-2008 22:16 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ik ga na de apple conventie een macbook (goedkoopste model) halen heb ik besloten.
Ik wilde eerst voor de macbook pro gaan, maar ik zie mezelf niet die kracht nodig hebben (voor games koop ik dan wel een extra windows kast eventueel).
Ik zal hem uitsluitend gebruiken voor films, surfen en muziek. Dit alles wel op een extern scherm van 24 inch, maar dit zal de macbook makkelijk kunnen trekken toch ?
edit: Hoe zit het met de korting in een normale apple store ? Kan ik daar ook studentenkorting krijgen, of moet ik dan persé online bestellen ?
Ik wilde eerst voor de macbook pro gaan, maar ik zie mezelf niet die kracht nodig hebben (voor games koop ik dan wel een extra windows kast eventueel).
Ik zal hem uitsluitend gebruiken voor films, surfen en muziek. Dit alles wel op een extern scherm van 24 inch, maar dit zal de macbook makkelijk kunnen trekken toch ?
edit: Hoe zit het met de korting in een normale apple store ? Kan ik daar ook studentenkorting krijgen, of moet ik dan persé online bestellen ?
[ Voor 15% gewijzigd door BladePHQ op 15-01-2008 23:03 ]
Verwijderd
normale apple store krijg je ook studentenkorting.BladePHQ schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 22:30:
Ik ga na de apple conventie een macbook (goedkoopste model) halen heb ik besloten.
Ga eens naar http://maps.google.com/ en pinch met je macbook op de kaart... daar werkt het pinchen dus alYellowCube schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:16:
het is dus niet eens zozeer een firmware udate, maar vooral en softwarematige aanpassing, waarbij de software het moet ondersteunen (en kennelijk Safari dat al doet)...
Overigens vind ik het vreemd dat de Toegankelijkheid-Voorkeurinstelling met Zoom dat pinchen niet ondersteund (alhoewel dat weer kan zijn om bv conflicten tussen softwarematige toepassing te voorkomen)
[ Voor 10% gewijzigd door RM-rf op 16-01-2008 02:04 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Ik heb niet het idee dat dit pinchen is. Scroll maar eens met twee vingers, dit heeft hetzelfde effect. Het lijkt erop dat het 'pinchen' simpelweg wordt gezien als scrollen. 'Pinch' maar eens gewoon in Safari, je zal zien dat je dan ook gewoon scrolltRM-rf schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 01:12:
[...]
Ga eens naar http://maps.google.com/ en pinch met je macbook op de kaart... daar werkt het pinchen dus al
het is dus niet eens zozeer een firmware udate, maar vooral en softwarematige aanpassing, waarbij de software het moet ondersteunen (en kennelijk Safari dat al doet)...
Overigens vind ik het vreemd dat de Toegankelijkheid-Voorkeurinstelling met Zoom dat pinchen niet ondersteund (alhoewel dat weer kan zijn om bv conflicten tussen softwarematige toepassing te voorkomen)
Verwijderd
Maar de Macbook heeft toch geen touchpad die kan zien wat de individuele locaties van je twee vingers zijn?
Volgens mij wel hoor. Scroll maar eens een beetje rond met 2 vingers. Als je ze in tegengestelde richting beweegt scrolt hij dus niet. Daarbij werkt pinchen gewoon in maps.Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 09:46:
Maar de Macbook heeft toch geen touchpad die kan zien wat de individuele locaties van je twee vingers zijn?
Verwijderd
Het enige wat mijn Macbook weet, is dat er een vinger op het trackpad rust, en dat er een vinger beweegt.Maartenvs schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 10:35:
[...]
Volgens mij wel hoor. Scroll maar eens een beetje rond met 2 vingers. Als je ze in tegengestelde richting beweegt scrolt hij dus niet. Daarbij werkt pinchen gewoon in maps.
Verder is het geen pinchen waar jij het over hebt, maar scrollen.
ik had een jaar of 7 geleden een Gericom met trackpad. Daar zat een programma bij waarmee je kon zien dat je met je vinger op je trackpad tikte. Er verscheen dan op de plek van je vinger een klein bolletje.
Maar het kan best zijn dat er verschillende methodes zijn voor trackpads en dat de MacBook dit niet heeft.
Maar het kan best zijn dat er verschillende methodes zijn voor trackpads en dat de MacBook dit niet heeft.
Ik ben van plan een MBje te gaan halen, ik twijfel alleen aan de X3100 grafische kwaliteiten. Ik doe ik geen zwaar grafisch werk, maar alle leapord candy moet wel soepel lopen op een externe monitor met 1680x1050 resolutie. Ook is het fijn als ik beetje normaal C&C zou kunnen spelen (zelfde resolutie), is dit mogelijk of zit ik dan direct in het MBP gebied?
pinchen in google maps = scrollen...
je moet het niet mooier maken dan het is natuurlijk
je moet het niet mooier maken dan het is natuurlijk
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
C&C 3 kun je wel vergeten met een X3100, al helemaal op 1680x1050.Martijn schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 16:46:
Ik ben van plan een MBje te gaan halen, ik twijfel alleen aan de X3100 grafische kwaliteiten. Ik doe ik geen zwaar grafisch werk, maar alle leapord candy moet wel soepel lopen op een externe monitor met 1680x1050 resolutie. Ook is het fijn als ik beetje normaal C&C zou kunnen spelen (zelfde resolutie), is dit mogelijk of zit ik dan direct in het MBP gebied?
Laat je niet misleiden door de flitsende naam van die chip, want hij blijft enkel bedoeld voor office-doeleinden in mijn ogen. Een simpel spelletje kan echter best.
Tesla Model Y RWD (2024)
ik denk dat je nog best wel een eind komt met die x3100 als je niet kneiter hoge eisen stelt. Wat wel vervelend (maar erg logisch is) is is de ventilatie. Als mijn muiswijzer ook maar in de buurt komt van bijvoorbeeld het icoontje van StarCraft (toch geen killer game) begint hij al te loeien als een najaarsstorm.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Hmm, dus doorsparen voor een MBP zou een beter idee zijn begrijp ik...Jazzper schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 17:43:
ik denk dat je nog best wel een eind komt met die x3100 als je niet kneiter hoge eisen stelt. Wat wel vervelend (maar erg logisch is) is is de ventilatie. Als mijn muiswijzer ook maar in de buurt komt van bijvoorbeeld het icoontje van StarCraft (toch geen killer game) begint hij al te loeien als een najaarsstorm.
nou ja ik vind persoonlijk niet dat de MBP in het verlengde ligt van de MB. Alleen de grootte is al een bewuste keuze. Mijn MB in skin is toch een ander verhaal dan die halve desktopvervanger die MBP heet. En wat dacht je van accutijd? Ik vind mijn MB (late 2007, 2.2Ghz) echt prima vooruit racen.
Ik heb getwijfeld tussen de MB en een andere intel laptop met betere grafische kaart (maar dan WinXP/Vista uiteraard). Los van het OS heb ik overwogen dat een laptop nooit en te nimmer mijn main gamebak wordt. Op alle andere fronten wint de Mac het voor mij dik. Zeker sinds we van de GMA950 naar de X3100 zijn gegaan. Dat schijnt nogal te schelen. Spellen als HL2 draaien er ook op (niet geprobeerd nog). Dan is het geen sis onboard 4mb kaartje idee lijkt me...
Ik heb getwijfeld tussen de MB en een andere intel laptop met betere grafische kaart (maar dan WinXP/Vista uiteraard). Los van het OS heb ik overwogen dat een laptop nooit en te nimmer mijn main gamebak wordt. Op alle andere fronten wint de Mac het voor mij dik. Zeker sinds we van de GMA950 naar de X3100 zijn gegaan. Dat schijnt nogal te schelen. Spellen als HL2 draaien er ook op (niet geprobeerd nog). Dan is het geen sis onboard 4mb kaartje idee lijkt me...
Nou zoveel vind ik dat nou niet schelen. Mijn mbp is zeker niet m'n desktopvervanger. Vind het nog steeds een portable, aangezien hij met gemakt in m'n standard size rugzak past.Jazzper schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:31:
Mijn MB in skin is toch een ander verhaal dan die halve desktopvervanger die MBP heet.
Mja, dit is dus precies waar het mij om gaat, voor mij zal het wel mijn desktop worden, dus moet ik er een 1680 scherm aan kunnen hangen. Ik ga niet zwaar zitten photosjoppen maar zo af en toe moet er wel wat kunnen. Daarbij moet alle eyecandy van Leopard op 1680 vloeiend verlopen, en moet bijv. dus C&C goed speelbaar zijn op 1680 (niet alles op high uiteraard).Jazzper schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 20:31:
Op alle andere fronten wint de Mac het voor mij dik. Zeker sinds we van de GMA950 naar de X3100 zijn gegaan. Dat schijnt nogal te schelen. Spellen als HL2 draaien er ook op (niet geprobeerd nog). Dan is het geen sis onboard 4mb kaartje idee lijkt me...
Zijn mijn eisen/wensen alleen in te willigen met een MBP? Met betrekking tot photoshop maakt het denk ik weinig uit of sla ik de plank daar compleet mis? Wat betreft CPU, geheugen en harddisk maakt het elkaar weinig... of maakt photoshop ook flink gebruik van een GPU?
Heb je wel eens gewerkt met photoshop dan? Zo ja dan weet je dat het een 2D pakket is zonder 3D effecten. Photoshop maakt dus geen gebruik van je GPU alleen je CPU bij het renderen en voor de rest je geheugen en als dat vol zit een deel van je schijf.Martijn schreef op woensdag 16 januari 2008 @ 22:05:
[...]
Mja, dit is dus precies waar het mij om gaat, voor mij zal het wel mijn desktop worden, dus moet ik er een 1680 scherm aan kunnen hangen. Ik ga niet zwaar zitten photosjoppen maar zo af en toe moet er wel wat kunnen. Daarbij moet alle eyecandy van Leopard op 1680 vloeiend verlopen, en moet bijv. dus C&C goed speelbaar zijn op 1680 (niet alles op high uiteraard).
Zijn mijn eisen/wensen alleen in te willigen met een MBP? Met betrekking tot photoshop maakt het denk ik weinig uit of sla ik de plank daar compleet mis? Wat betreft CPU, geheugen en harddisk maakt het elkaar weinig... of maakt photoshop ook flink gebruik van een GPU?
Ik draai al tijden op een extern 20" widescreen scherm en de effecten gaan niet altijd vloeiend. Dit heeft ook te maken met hoeveel je proc in gebruik is en wat je op dat moment allemaal aan het doen bent. Tevens hoef je niet te wachten tot het effect voorbij is. Je ziet gewoon bepaalde delen van het effect niet dus je mist niks als je een keer met je ogen knippert.
Goed, ik heb de beslissing gemaakt om over te stappen naar Mac. Ik had gehoopt op een 13.3" MacBook Pro maar dat zit er helaas niet in. Aangezien ik nu een 15.4" heb en die te groot vind om mee te nemen, kom ik bij de 2.2Ghz MacBook uit met daarin 4GB RAM en een 7200rpm schijf.
Hierbij wil ik een 20.2" widescreen monitor bij gaan kopen (waarschijnlijk de Dell 2007WSP) voor het thuisgebruik.
Echter heb ik nog een aantal vraagjes.
1. Zit er kans in dat er op korte termijn (lees: 3 maanden) een MacBook met FireWire 800 komt?
2. Maakt de 4GB geheugen nog uit voor de performance van Leopard op 1680x1050?
3. Werken Photoshop en Lightroom (tegelijkertijd) goed icm nog wat lichtere programma's? Adium bijvoorbeeld. Zowel op 1280x800 als 1680x1050. Het gaat wel om vrij grote bestanden (10megapixel RAW's). Uiteraard heb ik ervaring met beide programma's alleen nog weinig op Mac OsX dus ik weet niet in hoeverre de performance verschilt.
Gebruik:
Fotobewerking (denk dat dit het zwaarste is wat ik gebruik) met Photoshop CS3 en Lightroom. Verder wat office taken, msn'en en uiteraard GoTten
Het moet eigenlijk een vervanger zijn van mijn huidige desktop (die overigens wel blijft maar het moet wel sneller zijn anders schiet ik er niets mee op).
Specs:
- AMD Athlon 3200+ (2.21GHz)
- 1GB RAM
- Radeon 9800PRO
- S-ATA schijfjes van 7200rpm
Het kan zijn dat ik nog wat vergeten ben maar dat horen jullie dan nog wel
Hierbij wil ik een 20.2" widescreen monitor bij gaan kopen (waarschijnlijk de Dell 2007WSP) voor het thuisgebruik.
Echter heb ik nog een aantal vraagjes.
1. Zit er kans in dat er op korte termijn (lees: 3 maanden) een MacBook met FireWire 800 komt?
2. Maakt de 4GB geheugen nog uit voor de performance van Leopard op 1680x1050?
3. Werken Photoshop en Lightroom (tegelijkertijd) goed icm nog wat lichtere programma's? Adium bijvoorbeeld. Zowel op 1280x800 als 1680x1050. Het gaat wel om vrij grote bestanden (10megapixel RAW's). Uiteraard heb ik ervaring met beide programma's alleen nog weinig op Mac OsX dus ik weet niet in hoeverre de performance verschilt.
Gebruik:
Fotobewerking (denk dat dit het zwaarste is wat ik gebruik) met Photoshop CS3 en Lightroom. Verder wat office taken, msn'en en uiteraard GoTten
Het moet eigenlijk een vervanger zijn van mijn huidige desktop (die overigens wel blijft maar het moet wel sneller zijn anders schiet ik er niets mee op).
Specs:
- AMD Athlon 3200+ (2.21GHz)
- 1GB RAM
- Radeon 9800PRO
- S-ATA schijfjes van 7200rpm
Het kan zijn dat ik nog wat vergeten ben maar dat horen jullie dan nog wel
Verwijderd
Dus je verwacht dat een vrij compacte instap/studentenlaptop per defenitie een desktopvervanger wordt?
Het hangt af van de desktop die moet vervangen worden, maar volgens mij zijn de verwachtingen dan toch niet helemaal zoals het hoort.
Qua cpu en ram en chipset (!!) ga je er uiteraard op vooruit. Graphicskwaliteit achteruit.
Echter, de 9800pro is reeds een zwaar verouderd (agp), stroomslurpend, warmwordend kaartje, dus ik zou er geen enkel probleem mee hebben indien die vervangen wordt door een basic, zuinig, netjes geïntegreerde onboard intel kaart. Een gpu die, met uitzondering van games, net hetzelfde zal presteren. (en hoe vaak game je nu nog op die verouderde pc).
In jouw geval kán het dus een desktopvervanger worden, maar dat ligt in grote mate aan de desktop zelf.
Zolang de leopard eyecandy vlot draait, is de onboard intel chip meer dan voldoende. (en ik ga er van uit dat leopard toch vlot draait op een macbook, dus ook alle exposé effectjes. Voor zover ik weet is dat ook sterk afhankelijk van de hoeveelheid ram die je hebt).
4 GB is mooi, beetje overkill, maar als je het wil betalen, waarom niet. Ram is uiteindelijk niet meer zo hyperduur.
Zoals gezegd speelt 'photoshoppen' zich helemaal af in cpu en ram, en is dus vooral intensief voor die twee componenten. Foto's zelf zijn louter een 2D bezigheid, dus de gpu moet alleen maar kunnen weergeven wat door de rest berekend wordt. Met een C2D en 4 GB ram ben je net zo goed voorbereid voor deze taak als om het even welke desktop met dezelfde specs.
Het hangt af van de desktop die moet vervangen worden, maar volgens mij zijn de verwachtingen dan toch niet helemaal zoals het hoort.
Qua cpu en ram en chipset (!!) ga je er uiteraard op vooruit. Graphicskwaliteit achteruit.
Echter, de 9800pro is reeds een zwaar verouderd (agp), stroomslurpend, warmwordend kaartje, dus ik zou er geen enkel probleem mee hebben indien die vervangen wordt door een basic, zuinig, netjes geïntegreerde onboard intel kaart. Een gpu die, met uitzondering van games, net hetzelfde zal presteren. (en hoe vaak game je nu nog op die verouderde pc).
In jouw geval kán het dus een desktopvervanger worden, maar dat ligt in grote mate aan de desktop zelf.
Zolang de leopard eyecandy vlot draait, is de onboard intel chip meer dan voldoende. (en ik ga er van uit dat leopard toch vlot draait op een macbook, dus ook alle exposé effectjes. Voor zover ik weet is dat ook sterk afhankelijk van de hoeveelheid ram die je hebt).
4 GB is mooi, beetje overkill, maar als je het wil betalen, waarom niet. Ram is uiteindelijk niet meer zo hyperduur.
Zoals gezegd speelt 'photoshoppen' zich helemaal af in cpu en ram, en is dus vooral intensief voor die twee componenten. Foto's zelf zijn louter een 2D bezigheid, dus de gpu moet alleen maar kunnen weergeven wat door de rest berekend wordt. Met een C2D en 4 GB ram ben je net zo goed voorbereid voor deze taak als om het even welke desktop met dezelfde specs.
hoe werkt die sluimer nou precies?
ik zat gisteravond op de bank te gamen zonder 220V. Op een gegeven moment ging de laptop uit in, naar ik aanneem sluimer. Dit is geen hibernate zoals in windows. Ik klap de laptop dicht en vergeet hem. Wordt vanochtend wakker, is het lampje nog steeds vrolijk aan het oscilleren (of hoe je het noemt). Doet ie leuk. Wat heeft hij nou gedaan dan? Na verloop van tijd toch naar hibernate ofzo?
ik zat gisteravond op de bank te gamen zonder 220V. Op een gegeven moment ging de laptop uit in, naar ik aanneem sluimer. Dit is geen hibernate zoals in windows. Ik klap de laptop dicht en vergeet hem. Wordt vanochtend wakker, is het lampje nog steeds vrolijk aan het oscilleren (of hoe je het noemt). Doet ie leuk. Wat heeft hij nou gedaan dan? Na verloop van tijd toch naar hibernate ofzo?
Nee, absoluut niet. Maar zoals je zelf al zegt hangt het er vanaf wat er vervangen moet worden.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 13:57:
Dus je verwacht dat een vrij compacte instap/studentenlaptop per defenitie een desktopvervanger wordt?
Ik game helemaal niet. Sorry, vergeten te vermeldenQua cpu en ram en chipset (!!) ga je er uiteraard op vooruit. Graphicskwaliteit achteruit.
Waarschijnlijk overkill ja maar voor iets van 65-70euro heb je 4GB dus voor dat geld ga ik het niet latenIn jouw geval kán het dus een desktopvervanger worden, maar dat ligt in grote mate aan de desktop zelf.
BedanktZoals gezegd speelt 'photoshoppen' zich helemaal af in cpu en ram, en is dus vooral intensief voor die twee componenten. Foto's zelf zijn louter een 2D bezigheid, dus de gpu moet alleen maar kunnen weergeven wat door de rest berekend wordt. Met een C2D en 4 GB ram ben je net zo goed voorbereid voor deze taak als om het even welke desktop met dezelfde specs.
Verwijderd
Zolang het lampje knippert staat hij in sleep-mode (snelle start), als de accu echt leeg is gaat hij in deep-sleep-mode (langezame start), waarbij hij geen stroom verbruikt.Jazzper schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:15:
hoe werkt die sluimer nou precies?
nou dan vind ik dat hij sleep-mode goed lang volhoudt! Gister niet het geval, maar als hij in sleep mode staat geeft hij dan nog wel hitte af? (lees: wat gebeurt er in een neopreen skin?)
hij houdt het in sleep mode heel lang uit. Ik durf zelfs te stellen dat je 'm langer dan een week in de slaapstand kunt laten staan en dat je accu nog niet leeg is.
Bij mij is het zo'n 5% accucapaciteit per etmaal (ik had even niets te doen).
En de warmteproductie is zo ongeveer 0.
Bij mij is het zo'n 5% accucapaciteit per etmaal (ik had even niets te doen).
En de warmteproductie is zo ongeveer 0.
Verwijderd
Ik heb mijn Macbook wel eens aan laten staan in een rugtas, terwijl ik op de fiets een kwartier lang over de meest hoge drempels ben gesprongen. Geen centje pijn.Jazzper schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:32:
nou dan vind ik dat hij sleep-mode goed lang volhoudt! Gister niet het geval, maar als hij in sleep mode staat geeft hij dan nog wel hitte af? (lees: wat gebeurt er in een neopreen skin?)
Vergeet niet dat de Macbook gemaakt is om te gebruiken.
Ik heb inmiddels een MacBook besteld, alleen nu vroeg ik me zojuist af of de MacBook zoiets kent als uitbreiding van je bureaublad? Op de Applesite staat het niet, alleen bij de MacBook Pro (bewust?). Het is geen afknapper, maar het zou mooi zijn als het erop zit. Kan iemand dit even nakijken?
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Verwijderd
Fout, macbooks gaan standaard altijd in deep sleep.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:22:
[...]
Zolang het lampje knippert staat hij in sleep-mode (snelle start), als de accu echt leeg is gaat hij in deep-sleep-mode (langezame start), waarbij hij geen stroom verbruikt.
Kijk maar wanneer je 'm in slaap doet, het duurt altijd een seconde of 7-8 voor hij 'uitvalt'. In gewone slaap gebeurt dit direct.
Vanuit gewone sleep kan hij trouwens niet verder naar deep sleep, dan zou hij eerst wakker moeten worden om het geheugen naar de schijf te schrijven.
Er staat bij zowel de MacBook als de MacBook Pro onder Technische Specificaties:Krisp schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:49:
Ik heb inmiddels een MacBook besteld, alleen nu vroeg ik me zojuist af of de MacBook zoiets kent als uitbreiding van je bureaublad? Op de Applesite staat het niet, alleen bij de MacBook Pro (bewust?). Het is geen afknapper, maar het zou mooi zijn als het erop zit. Kan iemand dit even nakijken?
Alleen de maximum resolutie van het externe scherm verschilt (1920x1200 voor de MacBook, 2560x1600 voor de MacBook Pro).Twee beeldschermen en synchrone weergave
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Verwijderd
Nee, hij schrijft zijn geheugen weg, en gaat in sleep. Wanneer je de accu eruit haalt valt hij vanzelf in deep-sleep, doordat er geen stroom meer op het geheugen staat.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:52:
[...]
Fout, macbooks gaan standaard altijd in deep sleep.
Kijk maar wanneer je 'm in slaap doet, het duurt altijd een seconde of 7-8 voor hij 'uitvalt'. In gewone slaap gebeurt dit direct.
Vanuit gewone sleep kan hij trouwens niet verder naar deep sleep, dan zou hij eerst wakker moeten worden om het geheugen naar de schijf te schrijven.
Dat is weer typisch iets van: "hoe lees je het."Daedalus schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 14:56:
[...]
Er staat bij zowel de MacBook als de MacBook Pro onder Technische Specificaties:
[...]
Alleen de maximum resolutie van het externe scherm verschilt (1920x1200 voor de MacBook, 2560x1600 voor de MacBook Pro).
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Voor de mensen die al langer een Macbook gebruiken:
De meeste laptops (van acer dell enz) beginnen na 2 a 3 jaar zwaar af te takelen, mechanisch danwel electronisch. Accu's zijn meestal ook binnen no time gaar. Hoe is dat bij de Macbooks? Laat ik de vraag zo formuleren, hoe goed werkt een Macbook nog na pakweg 3 jaar?
Ik zit namelijk te twijfelen of ik een Macbook of een Mini wil aanschaffen. Het grote voordeel van een MB is toch wel dat je hem makkelijk ergens heen kan slepen om iets te laten zien enzo. Okee Mini kun je ook meeslepen maar dan moet er ergens een scherm/toetsenbord/muis in de buurt zijn. Maar ik ben een beetje bang dat een laptop begint af te takelen na een jaar of 2 a 3. Of is de MB zo degelijk dat deze weinig last heeft van veroudering?
De meeste laptops (van acer dell enz) beginnen na 2 a 3 jaar zwaar af te takelen, mechanisch danwel electronisch. Accu's zijn meestal ook binnen no time gaar. Hoe is dat bij de Macbooks? Laat ik de vraag zo formuleren, hoe goed werkt een Macbook nog na pakweg 3 jaar?
Ik zit namelijk te twijfelen of ik een Macbook of een Mini wil aanschaffen. Het grote voordeel van een MB is toch wel dat je hem makkelijk ergens heen kan slepen om iets te laten zien enzo. Okee Mini kun je ook meeslepen maar dan moet er ergens een scherm/toetsenbord/muis in de buurt zijn. Maar ik ben een beetje bang dat een laptop begint af te takelen na een jaar of 2 a 3. Of is de MB zo degelijk dat deze weinig last heeft van veroudering?
Verwijderd
Mijn Macbook is van juni 2006, en doet het nog perfect. De enige slijtage die ik heb is een schermscharnier dat een graad of 1 a 2 krom staat, maar dat is mijn eigen schuld (gok ik). Verder doet hij het nog prima, ik had enkel last van de kinderziektes (die er tegenwoordig niet meer in zitten).
Klinkt goed! En hoe is de accu tov toen hij nieuw was?Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:12:
Mijn Macbook is van juni 2006, en doet het nog perfect. De enige slijtage die ik heb is een schermscharnier dat een graad of 1 a 2 krom staat, maar dat is mijn eigen schuld (gok ik). Verder doet hij het nog prima, ik had enkel last van de kinderziektes (die er tegenwoordig niet meer in zitten).
Mijn ervaring met Toshiba's/Dells/etc is vooral dat de behuizing, accu en schermhelderheid aftakelen, alles gaat los zitten en rammelen, toetsen breken af, dat soort dingen. De electronica (cpu/mobo/geheugen/voeding) gaat bij laptops eigenlijk zelden stuk, tenzij je ze van de tafel knikkert.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:05:
Voor de mensen die al langer een Macbook gebruiken:
Apple heeft geen magische speciale accutechnologie. Het zijn gewoon dezelfde Li-Poly's die ook in andere laptops zitten (zie ook de Sony recall actie van vorig jaar, daar bleek uit dat allerlei Dells, Sony's gewoon dezelfde accu hadden als de MB/MBP), en ze takelen op dezelfde manier af: afhankelijk van hoeveel je 'm gebruikt dus. De bouwkwaliteit is prima en het blijft zeker mooier dan een budget Acer laptopje, maar een Macbook die je heen en weer sleept gaat na verloop van tijd wel scheurtjes in het plastic krijgen, verkleuring van de behuizing, wat lossere scharnieren, etc. Doe je niks aan.
Bedenk ook dat als de accu gaar is na een paar jaar en je 'm door alle krassen niet meer in het openbaar wilt laten zien

[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 17-01-2008 17:36 ]
Verwijderd
De accu is in juni 2007 vervangen, en zit nu op 5153mAh van de 5200mAh. Al is deze sindsdien maar 5 keer gebruikt.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:15:
[...]
Klinkt goed! En hoe is de accu tov toen hij nieuw was?
@ Dreamvoid:
Dat is inderdaad zo, daarna kan hij nog fungeren als 'workstation' ala een Mini. Verder maakt het mij niet zo uit of het 1,83GHz of 2GHz is, dus het is dan wel 1050,- tegenover 600,- voor een mini, wat toch weer 450,- scheelt. Maargoed, dit moet ik dan nog maar even afwegen.
@Geqxon:
Waarom is die accu vervangen? Productiefoutje oid?
In ieder geval thanks, heb ik weer een iets beter beeld van de MB
Dat is inderdaad zo, daarna kan hij nog fungeren als 'workstation' ala een Mini. Verder maakt het mij niet zo uit of het 1,83GHz of 2GHz is, dus het is dan wel 1050,- tegenover 600,- voor een mini, wat toch weer 450,- scheelt. Maargoed, dit moet ik dan nog maar even afwegen.
@Geqxon:
In ieder geval thanks, heb ik weer een iets beter beeld van de MB
Verwijderd
Ik gok één van de kinderziektes, omdat meerdere mensen er toen last van hadden. Hij wou opeens alleen heel traag opladen.[J.d.I.] DirtyHarry schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:44:
@Geqxon:
OkVerwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 17:49:
[...]
Ik gok één van de kinderziektes, omdat meerdere mensen er toen last van hadden. Hij wou opeens alleen heel traag opladen.
Mja ik heb ook wel bij tweedehands MBs gekeken, maar voor die dingen wordt ook nog veel geld gevraagd, en dan heb je vaak een wat oudere met een core (1) duo enzo. Dan heb ik voor iets meer geld liever een hagelnieuwe met verse accu. Ook geen last van kinderziektes enzo
Verwijderd
ik heb een vraagje
ik gebruik op mijn MB microsoft messenger
en als ik een contact aanklik , gebeurt het soms dat het gespreksvenster 'naast' mijn scherm verschijnt.
ik kan het dus niet zien...
iemand hier een oplossing voor?
en als ik een contact aanklik , gebeurt het soms dat het gespreksvenster 'naast' mijn scherm verschijnt.
Extern beeldscherm aansluiten
.
Gebruik je Leopard? MIsschien dat het schermpje in een andere Space terecht komt.
Gebruik je Leopard? MIsschien dat het schermpje in een andere Space terecht komt.
Verwijderd
is nogal omslachtig he 
elke keer als een kadertje buiten men scherm komt, effe een 2de scherm aansluiten..
ik heb leopard, maar heb spaces uitstaan.
het lijkt wel alsof het beeld groter is dan het scherm...kan ik dit niet gewon afzetten, dus dat het beeld ook echt stopt op de rand van het scherm?
elke keer als een kadertje buiten men scherm komt, effe een 2de scherm aansluiten..
ik heb leopard, maar heb spaces uitstaan.
het lijkt wel alsof het beeld groter is dan het scherm...kan ik dit niet gewon afzetten, dus dat het beeld ook echt stopt op de rand van het scherm?
deze knaap heeft eindelijk een Macbook besteld!! Samen met een Incase neopreen sleeve! Ik heb keurig gewacht tot na de Apple expo van 15 jan. Gelukkig werd de huidige macbook niet vervangen.
ik word dus een Apple gebruiker na al die jaren windows hehe. Zal wel via bootcamp Windows xp erbij installeren, maar ik verwacht wel dat ik meer achter Leopard zit
Heb 'm via de apple online store besteld, zal 'm wel volgende week krijgen. Ben weer zo blij als een klein kind hehe
maargoed niet echt nieuwswaardig maar ik wilde het ff kwijt
ik word dus een Apple gebruiker na al die jaren windows hehe. Zal wel via bootcamp Windows xp erbij installeren, maar ik verwacht wel dat ik meer achter Leopard zit
Heb 'm via de apple online store besteld, zal 'm wel volgende week krijgen. Ben weer zo blij als een klein kind hehe
maargoed niet echt nieuwswaardig maar ik wilde het ff kwijt
Verwijderd
De macbook met een LED backlit scherm zou weer een stapje omhoog zijn imo. Gezien de pro en de air al uitgerust zijn met LED schermen kan het toch zolang niet meer duren vooraleer de macbook ook deze update krijgt? (en 13.3" led schermen zijn beschikbaar als je kijkt naar de air)
Helaas valt er hoe dan ook niets te speculeren over een dergelijke update. Het kan zijn dat het bij de volgende updateronde van de macbook al gebeurt, het kan evengoed nog twee jaar duren.
Ik vind led backlit schermen wel degelijk iets bijdragen voor de beeldkwaliteit van het scherm, het scherm kan eveneens dunner gemaakt worden en verbruikt minder stroom.
Anderzijds wil apple de macbook heel graag aan de 'low-end' kant positioneren, dus het kan ook zijn dat het gebruik van CCFL's nog zo lang mogelijk doorgetrokken wordt.
Ik vind wel dat bepaalde 'pro features' als BTO beschikbaar zouden mogen zijn voor de macbook. Voor wie helemaal geen belang hecht aan de gpu (en bijhorend extra gewicht/batterij/verbruik/warmte) maar wel een toetsenbord met achtergrond verlichting wil. De Air heeft net hetzelfde toetsenbor als de macbook, dus het kan wel degelijk uitgerust worden met dit systeem. Vraag daar 100 dollar/euro voor als BTO en ik twijfel er niet over...
Helaas valt er hoe dan ook niets te speculeren over een dergelijke update. Het kan zijn dat het bij de volgende updateronde van de macbook al gebeurt, het kan evengoed nog twee jaar duren.
Ik vind led backlit schermen wel degelijk iets bijdragen voor de beeldkwaliteit van het scherm, het scherm kan eveneens dunner gemaakt worden en verbruikt minder stroom.
Anderzijds wil apple de macbook heel graag aan de 'low-end' kant positioneren, dus het kan ook zijn dat het gebruik van CCFL's nog zo lang mogelijk doorgetrokken wordt.
Ik vind wel dat bepaalde 'pro features' als BTO beschikbaar zouden mogen zijn voor de macbook. Voor wie helemaal geen belang hecht aan de gpu (en bijhorend extra gewicht/batterij/verbruik/warmte) maar wel een toetsenbord met achtergrond verlichting wil. De Air heeft net hetzelfde toetsenbor als de macbook, dus het kan wel degelijk uitgerust worden met dit systeem. Vraag daar 100 dollar/euro voor als BTO en ik twijfel er niet over...
Ik heb hier zo nu en dan ook wel is last van, nooit echt een oplossing voor gevonden.Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2008 @ 18:52:
ik heb een vraagje
Je kan natuurlijk gewook Adium gaan gebruiken, dat veel fijner is..tom_aagten schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:13:
[...]
Ik heb hier zo nu en dan ook wel is last van, nooit echt een oplossing voor gevonden.
Heb het ook af en toe op m'n iMac. Dan verschijnt het gespreksvenster half buiten het scherm.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Verwijderd
Ik verwacht dat het wel bij de volgende update ronde(mei,juni) zal gebeuren.Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 00:55:
De macbook met een LED backlit scherm zou weer een stapje omhoog zijn imo. Gezien de pro en de air al uitgerust zijn met LED schermen kan het toch zolang niet meer duren vooraleer de macbook ook deze update krijgt? (en 13.3" led schermen zijn beschikbaar als je kijkt naar de air)
LED schermen worden immers ook steeds goedkoper.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2008 16:30 ]
Even een kort vraagje:
Vanaf welke versie is de MacBook voorzien van een wireless 'n' connectie? En hoe kan ik checken of die in mijn MacBook zit?
Vanaf welke versie is de MacBook voorzien van een wireless 'n' connectie? En hoe kan ik checken of die in mijn MacBook zit?
[ Voor 21% gewijzigd door martijn007 op 18-01-2008 16:33 ]
Ik vermoed dat hiertussen je antwoord staatmartijn007 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 16:31:
Even een kort vraagje:
http://en.wikipedia.org/wiki/Macbook
Ik heb hier een Macbook 1,83ghz maar ik kwam er gisteren achter dat er een speciale dvd combo drive in zit.
Ik had hem gisteren ff opengemaakt om een andere hd en geheugen in te stoppen maar ik wilde ook een dvd writer inbouwen maar dat ging mooi niet degene die er in zit is een paar mm platter.
Het ging om een Nec AD-7630A wie weet welke er wel in past?
Ik had hem gisteren ff opengemaakt om een andere hd en geheugen in te stoppen maar ik wilde ook een dvd writer inbouwen maar dat ging mooi niet degene die er in zit is een paar mm platter.
Ik heb altijd gedacht dat je de superdrives niet kon upgraden, simpelweg omdat er niets los wordt verkocht. Ik heb zelf een eerste generatie Macbook zonder DL brander. Als er ooit een mogelijkheid komt deze te vervangen doe ik het direct!Ik had hem gisteren ff opengemaakt om een andere hd en geheugen in te stoppen maar ik wilde ook een dvd writer inbouwen maar dat ging mooi niet degene die er in zit is een paar mm platter.
Superdrives voor Macbooks worden soms ook op eBay aangeboden. Hier bijvoorbeeld. Wel vrij prijzig, maar ze zijn dan ook platter dan standaard notebook modellen.
Zoals hierboven al aangegeven wordt, zijn ze op eBay te vinden. Zoek op HL data GWA-4080 (met eventueel de letters MA of M erachter) of panasonic/matsushita uj-857 (met eventueel een C erachter). Ik zit er zelf ook naar te kijken, maar het lijkt erop dat het toch wel ruim meer dan 100 euro gaat kosten en dat is mij net iets te veel.NiteFly schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:46:
[...]
Ik heb altijd gedacht dat je de superdrives niet kon upgraden, simpelweg omdat er niets los wordt verkocht. Ik heb zelf een eerste generatie Macbook zonder DL brander. Als er ooit een mogelijkheid komt deze te vervangen doe ik het direct!
Is het niet mogelijk om een van die nieuwe losse Superdrives dan te kopen, de behuizing open te maken en dan in een Macbook te bouwen?
Kort maar krachtig!
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Jammer, zou namelijk wel een goedkopere oplossing zijn lijkt mij, gewoon openschroeven en dan de drive eruit te halen en dan je defecte drive of combo drive vervangen door de nieuwe
. Maar goed, waarschijnlijk weer te simpel gedacht
.
Je kunt wel een losse drive kopen hoor. LG maakt ze geloof ik in de goede hoogte: maximaal 9.5mm.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Toch is het wel ruk dat ze niet overal superdrives in douwen
Volgens mij kost het ze geen drol extra, het is gewoon een pure marketingtruuk.. Maarja ik ga geen 200,- extra uitgeven zodat ik ook maar een SD erin heb. 
Overigens, als mensen een macbook ergens in de aanbieding zien dan hoor ik het graag

Overigens, als mensen een macbook ergens in de aanbieding zien dan hoor ik het graag
Bij A-Mac zijn de vorige generatie MacBooks (niet Santa Rosa) in de aanbieding. http://www.a-mac.nl/amac/...,0/option,com_virtuemart/[J.d.I.] DirtyHarry schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 23:58:
Toch is het wel ruk dat ze niet overal superdrives in douwenVolgens mij kost het ze geen drol extra, het is gewoon een pure marketingtruuk.. Maarja ik ga geen 200,- extra uitgeven zodat ik ook maar een SD erin heb.
Verwijderd
Ik heb mijn macbook aangesloten op mijn lcd tv, alleen nu moet ik het geluid nog regelen. Ik heb me laten vertellen dat ik een mini-jack kabel nodig heb. Via google kwam ik dit tegen. Iemand ervaringen/tips
?
Mja, hangt er vanaf wat voor aansluiting de audio in van je televisie heeft. Je hebt of de kabel nodig waarnaar je linkt of eentje met een tulp-stekkers aan één kant. 15 euro is trouwens duur voor zo'n kabel. Tussen de 5 en 10 euro moet dat ook lukken.Verwijderd schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 01:03:
Ik heb mijn macbook aangesloten op mijn lcd tv, alleen nu moet ik het geluid nog regelen. Ik heb me laten vertellen dat ik een mini-jack kabel nodig heb. Via google kwam ik dit tegen. Iemand ervaringen/tips?
Dat is op zich wel interessant, hoewel ik dan liever meteen de nieuwste generatie zou willen hebben. Maarja voor 999,- de 2,16GHz MET superdrive en 120 gb harddisk is niet slecht..donaldo schreef op zaterdag 19 januari 2008 @ 00:34:
[...]
Bij A-Mac zijn de vorige generatie MacBooks (niet Santa Rosa) in de aanbieding. http://www.a-mac.nl/amac/...,0/option,com_virtuemart/
Is het verschil tussen de twee generaties 'merkbaar' als je er mee werkt? Dwz is die graphics chip veel beter dan de oude gma950? En is de santa rosa veel zuiniger dan de vorige chipset?
Dit topic is gesloten.