@Mdelas Ik loop al 11 jaar mee in de ICT. 6 jaar daarvan bij Getronics, 5 jaar Sogeti. In die tijd heb ik met vele logicanen, ordinezen, cappers, en noem het maar op gewerkt. En in die tijd heb ik heel erg vaak moeten constateren dat Sogeti gewoon een prettig bedrijf is, waarbij uiteraard enerzijds gewoon geld verdiend moet worden, maar waar anderzijds de medewerker wel goed ondersteund wordt, vaak beter dan bij andere bedrijven.
Ik ben nu nog steeds blij dat ik bij Getronics weg ben, en bij Sogeti terecht ben gekomen. Na 11 jaar meen ik toch wel te mogen zeggen dat dat een teken is dat je bij Sogeti een fijne job kan hebben. Te meer omdat ik al vele malen een baan aangeboden heb gekregen vanuit andere hoeken.
Het werk wat je doet bij Sogeti is inderdaad niet anders dan andere detacheerders, het gaat om alles daaromheen. Ik vind dat Sogeti dat goed doet, beter dan anderen. Tuurlijk is Sogeti geen zaligmakend bedrijf, anders zouden we wel tienen scoren op de medewerkerstevredenheidsmetingen.
Je noemt opleidingen als groot minpunt. Ik ben het daarmee gedeeltelijk eens. Sogeti heeft als beleid om niet zomaar externe cursussen toe te staan. Als dat commerciëel belang in de weg staat wordt er vaak een uitzondering gemaakt. Daar heb je misschien niet altijd wat aan. Maar als ik bedenk dat ik bij Getronics voor mijn MCSE2000 destijds alle klassikale cursussen bij Azlan moest volgen, die belachelijk veel kosten, dan denk ik dat Sogeti helemaal geen rare keus maakt door een dergelijk leertraject intern aan te bieden. Maar goed, het is ook erkend dat er op dit gebied weer meer geïnvesteerd moet worden.
Wat ik verder als groot voordeel zie bij Sogeti is dat er getracht wordt om de administratieve rompslomp tot een minimum te beperken. Waar ik bij Getronics uren kwijt was aan formuliertjes, naar het hoofdkantoor voor een meeting met de unitmanager, etc, pakt Sogeti dit anders aan. Voordeel voor Sogeti is natuurlijk veel uren draaien, maar voor jezelf is het prettig dat je heel veel zelf in de hand hebt en kan regelen zonder gezeur. Ook positief is dat de regelingen in duidelijke begrijpbare taal is beschreven. Geen juristentaal zeg maar.
Sogeti is echter geen bedrijf waar je je loopbaan op een presenteerblaadje krijgt aangereikt. Je moet er wel zelf voor gaan, en ga je op je krent zitten, dan gebeurt er ook niet zoveel. Ga je er wel voor, dan wordt dat gewaardeerd en beloond.
Wat ik verder een enorm verschil vind vergeleken met andere grotere detacheerders, is dat er ondanks de grootte van het bedrijf toch steeds betrokkenheid met het bedrijf Sogeti is. Bij veel detacheerders mist die betrokkenheid. Zo kan je het aardigheidje op je verjaardag (en het aardigheidje op de verjaardag van je partner, je "Sogeti-verjaardag" etc) wel afschuiven als nep omdat het geautomatiseerd gaat oid. Uiteindelijk is het echter wel zo dat het management accoord geeft op het maken van dit soort kosten. En er heeft wel ooit iemand bedacht dat het goed is om dat soort dingen te doen. Ik waardeer dat.
Het is verder wel zo dat het gewoon moet klikken tussen jou en je werkgever. Jij hebt die klik niet gehad. Dat wil niet zeggen dat je daarom generaliserend moet doen over het hele bedrijf. Ik heb bij Getronics ook niet echt geweldige jaren gehad als starter, maar ik weet wel dat er massa's mensen zaten en zitten die Getronics gewoon een goede werkgever vinden. Die ga ik dan ook zeker niet neersabelen.
Bij het lezen van
Alleen voor een goede baan in de ICT moet je niet bij Sogeti zijn...
Zie ik iemand die wrok koestert jegens Sogeti, en zich er niet bij neer kan leggen dat men nou eenmaal niet iedereen 100% tevreden kan houden. Als je niet tevreden bent, ga je gewoon weg, en begin je gewoon weer bij een ander bedrijf wat beter bevalt. Zo simpel is dat. Niets mis mee.
Over auto's en allerlei materialistische zaken; De vragen zijn inderdaad allemaal legitiem, ik denk echter wel dat ze in dit topic niet thuishoren, omdat ze niet echt Sogeti-specifiek zijn. Iedereen in de ICT is met auto's, telefoons ed. bezig.
Er is op dit gebied in elk geval wel te melden dat Sogeti een erg vrije regeling kent. De keuzevrijheid bv. op het gebied van mobiliteit is gewoon zeer ruim. Geen beperkingen van merk, dealer, of kilometerbeperkingen, brandstofkeuze, etc. Dat zie je gewoon niet zo vaak. Ook op andere gebieden zoals de flex is het prettig geregeld.
De keuzevrijheid heeft alleen één keerzijde die je vooral bij leaseauto's terugziet: de financiële voordelen van schaalgrootte zijn beperkter. Een getronics bijv. die een half wagenpark van Opel heeft rondrijden kan gewoon meer korting bedingen.
Om je nog een idee te geven van de kosten: Ik rij een Skoda Octavia Combi Greenline Businessline diesel voor €915,- Dat is een 20% bijtelling auto. Dat is naar mijn idee heel goed te doen. Maar daarvoor kan je misschien beter terecht in een topic als dit:
Ervaringen leasevergoeding, -regeling en -tarieven - Deel 2