Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:21

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

quote:
Martinspire schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:33:
[...]

Maar hoezo zijn de opdrachten die Sogeti regelt dan niet inclusief brandstof voor de medewerker? Stel je zit bij de overheid en je woont 50km van de opdracht af. Dan rekent de overheid toch gewoon 50x0,19 als reiskostenvergoeding voor Sogeti? Stel ik ga daar zonder Sogeti in dienst, dan krijg je dat toch ook? Lijkt me raar als ze dat niet meerekenen en de reiskosten op zak van Sogeti of medewerker moeten komen.

Zoals ik al zei is dan de 710 mobiliteitsvergoeding een redelijke wassen neus. Want dat is dus auto + brandstof die je grotendeels voor de baas verbruikt en waarbij je ook nog eens veel teveel benzine/diesel aan het aftikken bent ook. Dan kun je een a-segment leasen waarbij auto + brandstof + bijtelling rond de 710 zit (en speel je kiet) en alles wat je erboven wilt is voor jou. Dus of je nou P3 of P7 bent, altijd betaal je er veel voor bij. Ok, bijtelling betaal je hoe dan ook, maar als je die los van de 710 ziet dan zit je nog maar met een b-segment.

En nu wordt het mobiliteitsbudget wel bij mn YP salaris opgeteld, maar daar hou je dus eigenlijk geen fluit aan over.

Stel ik laat het uitbetalen en pak dezelfde auto met ongeveer dezelfde uitvoering en voorwaarden maar doe het private lease dan betaal ik bv 520 voor de auto + 74 voor de benzine per maand. Ga ik hem leasen dan ben ik het hele leasebedrag kwijt, moet ik 204 bijtelling betalen + 148 extra voor brandstof (omdat die buiten het budget valt).

Nou blijft er minder over als ik het laat uitbetalen, dus dan leg ik alsnog bij, maar het toont aan dat je helemaal niks wint met leasen via Sogeti. Zelfs een auto kopen op afbetaling lijkt goedkoper :X
Geen idee hoe het zit bij de overheid maar bij alle klanten waar ik zit, betalen ze gewoon mijn
uurtarief * aantal uur dat ik gewerkt heb. er wordt niets met afstand gedaan.
Je werkt voor sogeti, niet voor de overheid.
En dan nog beetje vreemd, als je bij de overheid zit dan krijg je 19 cent, extra en als je bij tomtom zit krijg je niets... :)
En de overheid betaald sogeti volgens mij toch echt niets. ze nemen een dienst af en dat is incl alles en dat per uur.

De YP regeling is sowieso kut afgelopen 5 jaar. en wordt steeds slechter heb ik het idee als het op vervoer aankomt.

En ja, een auto kopen op afbetalen is goedkoper als je niet teveel prive rijdt. (niet meer dan 400 a 500km per maand prive). :)
Dat doe ik al jaren, mijn eigen auto rijdt ik alleen zakelijk.
En de lease auto gebruiken voor de prive ritjes.

En ken meerdere collega's die dat doen.
Zeker nu de bijtelling standaard 22% is ipv het vroegere 14% is de rekensom makkelijk gemaakt.

Gewoon sebastiaan

• Nnoitra
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17:46
quote:
Smuggler schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:45:

Uhhhhhh... :?
Je hebt een all-in leasebak op basis van 36.000 of 40.000 Km/jaar en dan gebruik je voor zakelijk vervoer je eigen auto?
Wat is daar het nut/voordeel van. Care to explain? :)

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Smuggler

Smuggler

quote:
Nnoitra schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:53:
[...]

Uhhhhhh... :?
Je hebt een all-in leasebak op basis van 36.000 of 40.000 Km/jaar en dan gebruik je voor zakelijk vervoer je eigen auto?
Wat is daar het nut/voordeel van. Care to explain? :)
Vriendinlief werkt ook bij Sogeti :).
Dus de 1 heeft een leasebak en de andere een prive auto.
En de lease auto ruilen we van persoon als dit fiscaal gunstiger is :).
mailtje naar mobiliteit: vanaf 1 februari kenteken XX-XXX-XX op naam van partner :D.
De andere schrijft dan de kilometers.
Maar dat is dus een vrij unieke situatie :D.
Maar de "prive" auto wordt dus nooit voor prive ritjes gebruikt, maar alleen voor ritjes die je kan declareren. (ik haal de 500km prive denk ik niet per jaar in mijn prive auto :X )

Voordeel: Alle eigen kilometers zijn "gratis"
De prive auto geeft geen kosten om te houden, alles wordt afgedekt door de mobiliteits regeling + flex regeling.
Bij elkaar erg goedkoop.

Nadeel; Op de regel allemaal 100% toegestaan, maar uiteraard niet in de geest van de regels. (grijs gebied dus).

Smuggler wijzigde deze reactie 10-01-2017 15:11 (15%)

Gewoon sebastiaan

• Nnoitra
quote:
Smuggler schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:08:
[...]

Vriendinlief werkt ook bij Sogeti :).
Dus de 1 heeft een leasebak en de andere een prive auto.
Moet je ook maar weten :+ (en ergens wist ik dat ook wel :F )
Maar dat maakt je verhaal wel wat duidelijker ;)

• Trapezoid
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 17-08 23:02
Dus degene die dichterbij werkt moet dan steeds met de privé auto?

Inderdaad wel erg specifiek geval hehe

• Martinspire
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 17:50

Martinspire

Awesomeness

quote:
Smuggler schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:45:
[...]

Geen idee hoe het zit bij de overheid maar bij alle klanten waar ik zit, betalen ze gewoon mijn
uurtarief * aantal uur dat ik gewerkt heb. er wordt niets met afstand gedaan.
Je werkt voor sogeti, niet voor de overheid.
En dan nog beetje vreemd, als je bij de overheid zit dan krijg je 19 cent, extra en als je bij tomtom zit krijg je niets... :)
En de overheid betaald sogeti volgens mij toch echt niets. ze nemen een dienst af en dat is incl alles en dat per uur.
Ok duidelijk, maar waarom zit er dan niets in het uurtarief verrekend over mobiliteit (bij Sogeti zelf)? Ik blijf het raar vinden dat brandstof voor de werknemer is en niet de werkgever.
quote:
En ja, een auto kopen op afbetalen is goedkoper als je niet teveel prive rijdt. (niet meer dan 400 a 500km per maand prive). :)

En ken meerdere collega's die dat doen.
Zeker nu de bijtelling standaard 22% is ipv het vroegere 14% is de rekensom makkelijk gemaakt.
Mwoah, de bedragen van de auto zijn toch niet mals. Ik heb het idee dat dit ook de laatste jaren enorm gestegen is vanuit de markt en Sogeti eigenlijk weinig omhoog is gegaan (sterker, ik denk dat het alleen maar minder is geworden?). Punt is vooral dat het leasebedrag bruto is en als je zelf iets regelt, je netto minder overhoudt. En als je minder dan 500km prive rijdt, dan heb je geen bijtelling maar betaal je alsnog mee aan de brandstof 8)7

Dan nog 3 vragen:

1) Alles wat je over het mobiliteitsbudget zit, wordt dat ook bruto verrekend? Dus duurdere auto kost je minder dan als je het van je nettobedrag moet doen?
2) Hoe streng zijn ze met de volgende eisen:
CO2-grenzen: 120 gram voor een diesel en 140 gram voor overige brandstoffen;
Contractduur: 24 of 48 mnd
Vast jaarkilometrage: 40.000

En dan vooral in het geval je zelf iets met een dealer regelt.
Die 40.000 lijkt me redelijk vast momenteel, maar bv 60 maanden is niet mogelijk? En wat als je bv 134 gram zit ipv 120? Hoeveel speelruimte krijg je?

3) Als je geen leaseauto neemt, heb je dan wel kilometervergoeding? Lijkt me nogal raar als je enerzijds wel en anderzijds geen brandstof betaald.

Martinspire - PC, PS4, WiiU, X1

• Nnoitra
quote:
Martinspire schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 17:22:
Dan nog 3 vragen:
1) Alles wat je over het mobiliteitsbudget zit, wordt dat ook bruto verrekend? Dus duurdere auto kost je minder dan als je het van je nettobedrag moet doen?
Eenmaal uit het YP traject is er geen apart mobiliteitsbudget meer; dit bedrag is een tijd geleden bij je beloningsbudget geplaatst. De kosten van de auto komen uit je beloningsbudget en wat er overblijft bepaalt je salaris.
Hoe duurder de auto, hoe lager je beloningsbudget en dus minder salaris.
quote:
2) Hoe streng zijn ze met de volgende eisen:
CO2-grenzen: 120 gram voor een diesel en 140 gram voor overige brandstoffen;
Contractduur: 24 of 48 mnd
Vast jaarkilometrage: 40.000
En dan vooral in het geval je zelf iets met een dealer regelt.
Die 40.000 lijkt me redelijk vast momenteel, maar bv 60 maanden is niet mogelijk? En wat als je bv 134 gram zit ipv 120? Hoeveel speelruimte krijg je?
De CO2 grenzen zijn keihard omdat de overheid dit regelt.
Een Sogeti of een willekeurige dealer kan daar helemaal niets aan veranderen.
De 40.000 kilometer is een rekenafstand voorin ieder geval de brandstofkosten en de leaseprijs. Of je nu meer of minder rijdt, je 'krijgt' de kosten op basis van die 40.000. Ga je daar overheen, dan gaat Sogeti je over het algemeen niet streng toespreken om minder te gaan rijden (of je moet er gigantisch overheen gaan).
Wat betreft de looptijd; de verschillende leasemaatschappij hanteren normaal gesproken looptijden van 12, 24, 36 en 48 maanden. Hoe korter de looptijd, hoe hoger het leasebedrag. De leasemaatschappij moet in een kortere periode z'n onkosten (en winst) incasseren.
De maximale looptijd staat volgens mij op 60 maand en vaak kun je zo tegen het eind van je 48 maand een verlenging aanvragen, tot die max van 60.
Vroegâh was het sowieso mogelijk om voor 24 te kiezen, geen idee hoe dat nu zit..
quote:
3) Als je geen leaseauto neemt, heb je dan wel kilometervergoeding? Lijkt me nogal raar als je enerzijds wel en anderzijds geen brandstof betaald.
Yup. Geen leaseauto = kilometervergoeding.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Nnoitra schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:25:
[...]
Eenmaal uit het YP traject is er geen apart mobiliteitsbudget meer; dit bedrag is een tijd geleden bij je beloningsbudget geplaatst. De kosten van de auto komen uit je beloningsbudget en wat er overblijft bepaalt je salaris.
Hoe duurder de auto, hoe lager je beloningsbudget en dus minder salaris.
Voor zover ik kan zien heb ik nog geen extra beloningsbudget (al is het even kijken wat deze maand aan salaris brengt), maar naar alle waarschijnlijkheid gaat het meeste toch weer op aan de auto.
quote:
[...]

De CO2 grenzen zijn keihard omdat de overheid dit regelt.
Ok, dus 0 afwijking. Jammer. Dan vallen een heleboel sportieve versies af :(
quote:
De 40.000 kilometer is een rekenafstand voorin ieder geval de brandstofkosten en de leaseprijs. Of je nu meer of minder rijdt, je 'krijgt' de kosten op basis van die 40.000. Ga je daar overheen, dan gaat Sogeti je over het algemeen niet streng toespreken om minder te gaan rijden (of je moet er gigantisch overheen gaan).
Ja ok, maar je kunt er dus ook niet op veel minder gaan zitten. Ik denk dat ik rond de 20k uit ga komen de komende maanden. Als mn opdracht niet afwijkt tenminste. Met de huidige auto zit ik ook rond de 25k.
quote:
Wat betreft de looptijd; de verschillende leasemaatschappij hanteren normaal gesproken looptijden van 12, 24, 36 en 48 maanden. Hoe korter de looptijd, hoe hoger het leasebedrag. De leasemaatschappij moet in een kortere periode z'n onkosten (en winst) incasseren.
De maximale looptijd staat volgens mij op 60 maand en vaak kun je zo tegen het eind van je 48 maand een verlenging aanvragen, tot die max van 60.
Vroegâh was het sowieso mogelijk om voor 24 te kiezen, geen idee hoe dat nu zit..
Maar kun je niet voor 60 maanden kiezen?
Bij een bepaalde auto scheelt dat toch weer 20 per maand. 72 maanden zelfs 50. Mij maakt het niet echt uit als ik 6 jaar moet doen met een auto die me toch wat beter bevalt.
quote:
[...]
En dat snap ik dan weer niet. Enerzijds betalen ze de benzine niet als je leased. Ga je alles zelf betalen, dan willen ze ineens wel bijstorten 8)7

Ik bedenk me nu wel dat ik geen rekening heb gehouden met de eigen bijdrage voor het afstrepen van de bijtelling, maar alsnog zet het niet echt veel zoden aan de dijk.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:17
Je moet overal met een vast aantal kilometers rekenen. Dat dient slechts om de leaseauto's te prijzen, en staat los van je werkelijke kilometers.

Die 48 maanden looptijd kun je ook niet op eigen houtje aanpassen.

En zelf benzine betalen?

• Thrilseeka
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:36

Thrilseeka

Woef Woef.

Ik zit pas sinds 1 november bij Sogeti, dus mocht er iemand zijn met meer kennis dan mag je me verbeteren.
quote:
Martinspire schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:40:

[...]
En dat snap ik dan weer niet. Enerzijds betalen ze de benzine niet als je leased. Ga je alles zelf betalen, dan willen ze ineens wel bijstorten 8)7
De kilometervergoeding komt uit je mobiliteitsbudget. Jij kunt als voorbeeld ¤500 reiskosten declareren. Dan gaat er 500 euro van je bruto Beloningsbudget af. Dit word dan via FLEX netto uitbetaald. Wat er overblijft is dan je bruto salaris.

There is no sadder sight than a young pessimist.

• Nnoitra
quote:
Martinspire schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:40:
Ja ok, maar je kunt er dus ook niet op veel minder gaan zitten. Ik denk dat ik rond de 20k uit ga komen de komende maanden. Als mn opdracht niet afwijkt tenminste. Met de huidige auto zit ik ook rond de 25k.
Zoals hierboven ook nog een keer staat; die 40.000 zijn reken getallen en waarschijnlijk gemiddelden. De ene die 25.000 kilometers maakt compenseert een ander die 55.000 maakt.
Per leasende werknemer een aparte administratie qua brandstof bijhouden en ook nog eens apart contracten met leasemaatschappijen afsluiten is niet te doen.
quote:
Maar kun je niet voor 60 maanden kiezen?
Bij een bepaalde auto scheelt dat toch weer 20 per maand. 72 maanden zelfs 50. Mij maakt het niet echt uit als ik 6 jaar moet doen met een auto die me toch wat beter bevalt.
Misschien wel in overleg, maar dat zul je aan de mensen van Mobiliteit moeten vragen. En zoals ik al zei; je kunt altijd nog een jaar verlenging aanvragen na die 48 maand.
En of 72 maanden mogelijk is, is geheel afhankelijk van de leasemaatschappij.
quote:
Als je leased betalen ze mogelijk de brandstof niet omdat je er ook privé mee kun rijden; zoveel je wil! (tot die theoretische 40k). Of misschien mag het niet van de belastingdienst omdat het dan als loon gezien zou kunnen worden, en dan mag je daar ook weer belasting over betalen.
Daarbij, als je een eigen auto zou hebben ben je die brandstofkosten voor prive km's ook kwijt .
Als je niet leased betalen ze ze brandstofkosten ook niet maar krijg je de mogelijkheid om (doormiddel van een kilometervergoeding je zakelijke km's ) van een deel van je bruto salaris netto uit te laten betalen.
quote:
Thrilseeka schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:27:
De kilometervergoeding komt uit je mobiliteitsbudget.
Er is géén mobiliteitsbudget meer.
Er is een 'totaal' BeloningsBudget waarin alles zit.
BeloningsBudget - autokosten - flexstorting = salaris + vakantiegeld.

Nnoitra wijzigde deze reactie 10-01-2017 20:42 (11%)

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Thrilseeka schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:27:
[...]

De kilometervergoeding komt uit je mobiliteitsbudget. Jij kunt als voorbeeld ¤500 reiskosten declareren. Dan gaat er 500 euro van je bruto Beloningsbudget af. Dit word dan via FLEX netto uitbetaald. Wat er overblijft is dan je bruto salaris.
Ja ok, maar gaat/kunt toch geen kilometers declareren? Je betaalt hoe dan ook de benzine als vast bedrag (want het is gekoppeld aan de leaseprijs)
quote:
t_captain schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:24:
Je moet overal met een vast aantal kilometers rekenen. Dat dient slechts om de leaseauto's te prijzen, en staat los van je werkelijke kilometers.
quote:
Die 48 maanden looptijd kun je ook niet op eigen houtje aanpassen.
Ok, jammer
quote:
En zelf benzine betalen?
Dat kan toch niet? Je kunt toch geen leaseauto zonder benzine doen?
quote:
Nnoitra schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 20:36:
[...]
Zoals hierboven ook nog een keer staat; die 40.000 zijn reken getallen en waarschijnlijk gemiddelden. De ene die 25.000 kilometers maakt compenseert een ander die 55.000 maakt.
Per leasende werknemer een aparte administratie qua brandstof bijhouden en ook nog eens apart contracten met leasemaatschappijen afsluiten is niet te doen.
Die 40.000 is anders een vrij hard getal waar je niet van af kunt wijken. Hoe je het ook went of keert, je betaalt gewoon voor auto + brandstof en de bijtelling (al kan die dus deels worden gebruikt voor als je boven de 710 komt te zitten). Je kunt niet een leaseauto op 40.000 km aannemen, er vervolgens maar 20k per jaar rijden en dan minder betalen.

Ik snap dat 40.000 een gemiddelde is, maar stoor me dan ook meer aan het feit dat ik uberhaupt de 40k moet ophoesten en niet dat dit voor Sogeti komt náást het mobiliteitsbudget. Het feit dat ik uberhaupt benzine betaal is wat me stoort.

Verder is het inderdaad niet te doen om alles handmatig bij te houden, maar daarvoor automatiseer je ook dat soort systemen dat het ook geen reet meer uitmaakt wat iemand voor leasecontract heeft. Het enige wat je moet weten is wat zijn contract is, wanneer het contract afloopt en of de rekeningen betaald zijn. De rest kan allemaal automatisch gebeuren. Of dacht je dat ze voor elke medewerker elke maand alles gaan uitrekenen? Dat is gewoon invoeren en het systeem doet de rest.
quote:
[...]

Misschien wel in overleg, maar dat zul je aan de mensen van Mobiliteit moeten vragen. En zoals ik al zei; je kunt altijd nog een jaar verlenging aanvragen na die 48 maand.
En of 72 maanden mogelijk is, is geheel afhankelijk van de leasemaatschappij.
Verlengen zal vast kunnen, maar je kunt geen goedkoper leasebedrag krijgen van een verlenging. Dat moet je op voorhand doen.

Goed, zaterdag maar eens naar de autosalon in Brussel.

Ik zag dat er weer een gameavond was in Vianen binnenkort. Gaan er nog wat Tweakers heen?

• Smuggler

Smuggler

quote:
Nnoitra schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:25:
1 kanttekening!
kilometer vergoeding bij de niet youngproffesionals is: FLEX.
FLEX betekend: je levert bruto salaris in om dat netto terug te krijgen.

Je krijgt dus effectief 19cent * 42% = 8 cent per kilomter! en dus geen 19 cent per kilometer.
Daar tegenover staat dat je wel elke maand dus 710 euro bruto. (deel van het mobiliteits budget wat nu niet "echt" meer bestaat) bij je salaris erbij :).
Reken je dus niet rijk met die reiskosten vergoeding. Het kost Sogeti op deze manier helemaal niets. dus is sogeti even veel kwijt aan leaserijders en niet leaserijders. ongeacht of ze 0 km rijden of 400 per dag.
Voor het uurtarief maakt het dus ook niet uit omdat personeel niet duurder wordt als ze verder weg zitten.
Hooguit in de vorm van burnouts :P.

Ja ik ben ook weer bij de gameavond :D athans dat staat op de planning :).

Gewoon sebastiaan

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 17:20
Voor het salaris hoef je her bij sogeti niet te doen, je moet er zoveel mogelijk uit halen wat erin zit :).
Ik rij bijvoorbeeld een paar keer naar mn broer in Zwitserland en verder veel prive.
Auto sinds 1/6/15 en zit nu op 70k..
Geld kost het toch wel, zolang ik er zelf maar waarde uit krijg.
Hier ook Gameavond, moet mezelf alleen nog even aanmelden als gamemaster van Mario Kart 8 Wii 😋

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Hier nog (hopelijk laatste) vragen mbt lease:

1) Kun je eigenlijk met een dealer onderhandelen over autoprijs om vervolgens minder duur te leasen? Of moet alles via de portal zonder dat de prijs verder omlaag kan? Ik dacht namelijk dat ik de optie een tijd geleden wel zag, maar nu niet meer.
2) Wat betalen jullie zoal voor de auto en wat rij je dan?

Martinspire wijzigde deze reactie 15-01-2017 14:59 (12%)

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
quote:
Martinspire schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:59:
Kun je eigenlijk met een dealer onderhandelen over autoprijs om vervolgens minder duur te leasen?
Het antwoord zal 'Nee' zijn in bijna 99% van de gevallen. Dealers worden qua prijs voor verkoop en onderhoud volledig uitgeknepen door leasemaatschappijen. Je kan het soms al merken hoe je behandeld wordt als je zegt dat het om een leaseauto gaat. De klanten die hun auto's zelf in bezit hebben brengen geld in het laatje, die krijgen een betere behandeling.

Houdt er ook rekening mee dat grote leasemaatschappijen de auto's niet bij de dealer kopen. Die bestellen rechtstreeks bij de importeur, vaak tegen vooraf afgesproken prijzen. De dealer mag jou dan enkel de sleutels geven. Over de prijs onderhandelen is zinloos in dit geval.
quote:
Martinspire schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:04:
Je kunt niet een leaseauto op 40.000 km aannemen, er vervolgens maar 20k per jaar rijden en dan minder betalen.
Indien je minder kilometers rijdt dan in je contract zitten krijg je geld terug van de leasemaatschappij. Althans, als jouw naam op het contract stond. Nu krijgt Sogeti dat geld teruggestort. Een deel daarvan zal de extra kosten van de kilometervreters moeten dekken, maar dat zullen er niet zo heel veel zijn op het gehele wagenpark vermoed ik.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
CMD-Snake schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:25:
[...]

Het antwoord zal 'Nee' zijn in bijna 99% van de gevallen. Dealers worden qua prijs voor verkoop en onderhoud volledig uitgeknepen door leasemaatschappijen. Je kan het soms al merken hoe je behandeld wordt als je zegt dat het om een leaseauto gaat. De klanten die hun auto's zelf in bezit hebben brengen geld in het laatje, die krijgen een betere behandeling.

Houdt er ook rekening mee dat grote leasemaatschappijen de auto's niet bij de dealer kopen. Die bestellen rechtstreeks bij de importeur, vaak tegen vooraf afgesproken prijzen. De dealer mag jou dan enkel de sleutels geven. Over de prijs onderhandelen is zinloos in dit geval.
Dus als ik bij een dealer ben, dan is eigenlijk het enige wat ie voor me kan regelen een proefrit? Ik kan niet zelf onderhandelen en die autoprijs naar een leasemaatschappij brengen als me dat bv 100 euro per maand scheelt? En alles wat uitonderhandeld wordt, is ten faveure voor de leasemaatschappij of Sogeti?

Naast het verplichten van betalen van brandstof die ik niet gebruik, vind ik dit ook wel een behoorlijke slap-in-the-face.

Want stel ik ga naar een dealer, zie daar een auto die me wel bevalt en dus goedkoper is omdat ie gebruikt is voor proefritten, showmodel of waar het contract niet doorging, dan kan ik daar verder niks mee (ook al ziet ie er goed uit). Offertes die ze je overal aanbieden kan ik dus ook helemaal niks mee (behalve catalogusprijzen)

Al met al is het toch wel minder leuk dan ik dacht om een leaseauto uit te zoeken :/

Martinspire wijzigde deze reactie 15-01-2017 16:05 (3%)

• Tennisbal
  • Laatst online: 18:16
quote:
Martinspire schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:04:
[...]

Dus als ik bij een dealer ben, dan is eigenlijk het enige wat ie voor me kan regelen een proefrit? Ik kan niet zelf onderhandelen en die autoprijs naar een leasemaatschappij brengen als me dat bv 100 euro per maand scheelt? En alles wat uitonderhandeld wordt, is ten faveure voor de leasemaatschappij of Sogeti?

Naast het verplichten van betalen van brandstof die ik niet gebruik, vind ik dit ook wel een behoorlijke slap-in-the-face.

Want stel ik ga naar een dealer, zie daar een auto die me wel bevalt en dus goedkoper is omdat ie gebruikt is voor proefritten, showmodel of waar het contract niet doorging, dan kan ik daar verder niks mee (ook al ziet ie er goed uit). Offertes die ze je overal aanbieden kan ik dus ook helemaal niks mee (behalve catalogusprijzen)

Al met al is het toch wel minder leuk dan ik dacht om een leaseauto uit te zoeken :/
Denk je echt dat jij beter kan onderhandelen dan de leasemaatschappij die dat dagelijks doet?

• CMD-Snake
quote:
Martinspire schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:04:
Daar komt het op neer. De prijs heb jij geen invloed op en de dealer ook niet, die is allang van te voren bepaald tussen de leasemaatschappij en de importeur. De rol van de dealer in dit hele traject is zeer beperkt, veel meer dan een proefrit en sleutels overhandigen hoeven ze niet te doen. Jouw rol is enkel kiezen welk merk en uitvoering binnen de keuzes die je krijgt vanuit Sogeti.
quote:
Leasewagens kunnen onder de streep nog heel duur zijn. Als je veel rijdt zakelijk en/of privé dan haal je het er wel uit ten opzichte van een eigen auto, maar indien je rijdt als de gemiddelde Nederlander dan lever je eigenlijk in.

Die 40.000km per jaar is heel standaard bij detacheringstoko's. Ze doen vrijwel allemaal rond dat getal hun kilometers afspreken. Vanuit de optiek van wagenparkbeheer zal dat denk ik de 'sweetspot' zijn qua geld.
quote:
Want stel ik ga naar een dealer, zie daar een auto die me wel bevalt en dus goedkoper is omdat ie gebruikt is voor proefritten of showmodel, dan kan ik daar verder niks mee (ook al ziet ie er goed uit). Offertes die ze je overal aanbieden kan ik dus ook helemaal niks mee (behalve catalogusprijzen)
Mag je dan gebruikte auto's leasen? Het nadeel voor de leasemij is dat ze dan zaken moeten doen met een dealer, niet met de importeur. Met de importeur maken ze afspraken op basis van volumes.

Een demo auto is vaak een hele leuke koop als particulier. Ze hebben weinig kilometers en zijn vaak dik uitgerust. Na een tijdje moet een dealer er ook vanaf dus is de prijs scherp.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Tennisbal schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:06:
[...]

Denk je echt dat jij beter kan onderhandelen dan de leasemaatschappij die dat dagelijks doet?
Nee dat niet, maar ook al onderhandelt de leasemaatschappij hard, dan levert me dat nog niks op omdat ze gewoon de standaard prijs vragen maar er wel meer marge op halen. Tenminste, zo komt het nu op me over.
quote:
CMD-Snake schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:21:
[...]

Daar komt het op neer. De prijs heb jij geen invloed op en de dealer ook niet, die is allang van te voren bepaald tussen de leasemaatschappij en de importeur. De rol van de dealer in dit hele traject is zeer beperkt, veel meer dan een proefrit en sleutels overhandigen hoeven ze niet te doen. Jouw rol is enkel kiezen welk merk en uitvoering binnen de keuzes die je krijgt vanuit Sogeti.
Mja dat snap ik. Mijn punt is dan ook meer dat Sogeti zichzelf presenteert als detacheerder waar je alles kunt kiezen en en niets onmogelijk is, maar vervolgens is het een vrij karig leasebudget, betaal je voor je eigen brandstof en leggen ze grote beperkingen op waardoor je ook niet eens alle auto's kunt kiezen als je dat er wel voor over hebt. Het is gewoon 1 grote sigaar uit eigen doos.
quote:
[...]

Leasewagens kunnen onder de streep nog heel duur zijn. Als je veel rijdt zakelijk en/of privé dan haal je het er wel uit ten opzichte van een eigen auto, maar indien je rijdt als de gemiddelde Nederlander dan lever je eigenlijk in.
Mwoah, je houdt weinig over als je het laat uitbetalen en kilometers gaat declareren. Je houdt van het mobiliteitsbudget ongeveer 400 euro over, plus dat je geen bijtelling betaald. (zo'n 200 euro bv). Van die 600 kun je ook geen fantastische auto rijden als je dan ook nog eens voor de benzine moet ophoesten omdat je uiteindelijk ook maar 8 cent per kilometer overhoudt.

Zeker als ik het vergelijk met de Belgische leaseprijzen die ik gister heb gezien. Die zitten echt een paar honderd euro onder de Nederlandse prijzen en dat komt echt niet door het gebrek aan BPM.
quote:
Mag je dan gebruikte auto's leasen? Het nadeel voor de leasemij is dat ze dan zaken moeten doen met een dealer, niet met de importeur. Met de importeur maken ze afspraken op basis van volumes.

Een demo auto is vaak een hele leuke koop als particulier. Ze hebben weinig kilometers en zijn vaak dik uitgerust. Na een tijdje moet een dealer er ook vanaf dus is de prijs scherp.
Het ging er mij meer om dat ik helemaal niks anders krijg dan de leaseprijs die ik op de leaseportaal zie staan. Ik kan er ook niet onder met een auto die wel besteld is, maar nooit geleverd is (en dus gewoon nieuw is). Zaken die vroeger wel konden (als ik mijn vader mag geloven die ook gewoon in de detachering heeft gewerkt).

Bovendien heb ik sterk het idee dat de vele kortingen die je ziet staan bij alle fabrikanten, zoals korting op een optie-pakket, niet doorberekend worden aan de leaserijders.

Tot slot heb ik ook voor 2 auto's doorgerekend dat auto's helemaal niet goedkoper op de portal staan door afspraken met importeurs en dat je, door de marge van de leasemaatschappij, eigenlijk niet goedkoper uit bent.

Echt het enige wat het verschil maakt is dat je bruto bezig bent en eventueel overwaarde met de bijtelling kunt verrekenen.

Ik wil overigens mijn excuus aanbieden dat ik dit topic de laatst overheers met mijn lease-vragen. Hoop dat het niet storend wordt ervaren dat ik mensen wegjaag of iets. Want verder vind ik Sogeti wel prima en de opdracht die ik momenteel heb echt schitterend. _/-\o_

• Thorgrem
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18:20
quote:
Martinspire schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:12:
Het is gewoon 1 grote sigaar uit eigen doos.
http://quotes.lifehack.org/media/quotes/quote-Milton-Friedman-theres-no-such-thing-as-a-free-56376.png

Uiteindelijk komt het geld linksom of rechtsom uit je eigen portemonnee natuurlijk. Sogeti (of welke detacheerder dan ook) maakt winst op jou en daar leven ze van.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Thorgrem schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:17:
[...]

[afbeelding]

Uiteindelijk komt het geld linksom of rechtsom uit je eigen portemonnee natuurlijk. Sogeti (of welke detacheerder dan ook) maakt winst op jou en daar leven ze van.
Oh dat klopt en ik snap het ook wel. Maar het had Sogeti gesierd als ze in ieder geval (een deel van) de benzine voor zich namen zodat je niet het gevoel hebt dat je extra genaaid wordt en er ook wat leukere leaseauto's binnen het budget vallen zonder bij te betalen.

En ik snap dus ook niet waarom dit niet onderdeel is van de prijs die Sogeti met bedrijven afspreekt want op het oog is dit prima door te berekenen naar de klant toe. Maar zoals je merkt zit ik nog niet lang genoeg in de branche en denk ik mogelijk wat te makkelijk over dit soort zaken O-)

Daarom ben ik ook wel benieuwd naar wat iedereen zoal rijdt en wat ze eraan over houden. Met name de c-segmenters :P

Martinspire wijzigde deze reactie 15-01-2017 17:26 (9%)

• Thorgrem
quote:
Martinspire schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:25:
[...]

Oh dat klopt en ik snap het ook wel. Maar het had Sogeti gesierd als ze in ieder geval (een deel van) de benzine voor zich namen zodat je niet het gevoel hebt dat je extra genaaid wordt en er ook wat leukere leaseauto's binnen het budget vallen zonder bij te betalen.

En ik snap dus ook niet waarom dit niet onderdeel is van de prijs die Sogeti met bedrijven afspreekt want op het oog is dit prima door te berekenen naar de klant toe. Maar zoals je merkt zit ik nog niet lang genoeg in de branche en denk ik mogelijk wat te makkelijk over dit soort zaken O-)
Dat had gekund, maar dan hadden we gewoon (nog) wat minder loon gekregen per maand. Linksom of rechtsom zullen ze toch evenveel winst op ons willen maken (en het liefst meer natuurlijk).

• Smuggler

Smuggler

Wij rijden hier (beiden sogeti):
Renault Clio 23K -> lease. 2012, + bijtelling. paste precies in die 710 euro, inclusief de gehele bijtelling (14% en de 100 euro wegenbelasting hebben ze nooit toegevoegd toen dat terug kwam).
Opel Corsa 19K -> prive lening, en kwam goed uit, vaste kosten en onderhoud 100% gedekt door de regeling.

In 2017 gaan we over op 2x Tesla Model 3. Verwachte kosten:
richtprijs: 2x 50K.
2 x 1100 bruto + 70 euro bijtelling.

Mocht dat te duur uitvallen dan ruilen we 1 tesla in voor een andere elektrische auto.
rond de 700 bruto en 50 euro bijtelling.

Smuggler wijzigde deze reactie 15-01-2017 18:15 (14%)

Gewoon sebastiaan

• CMD-Snake
quote:
Martinspire schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:12:
Nee dat niet, maar ook al onderhandelt de leasemaatschappij hard, dan levert me dat nog niks op omdat ze gewoon de standaard prijs vragen maar er wel meer marge op halen. Tenminste, zo komt het nu op me over.
Uiteraard heb jij een voordeeltje daaruit. Je betaald niet exact hetzelfde als wanneer de auto gekocht was voor het bedrag in de catalogus. Toch zet de leasemij er iets bovenop, ze doen dit niet uit liefdadigheid.
quote:
Mijn punt is dan ook meer dat Sogeti zichzelf presenteert als detacheerder waar je alles kunt kiezen en en niets onmogelijk is, maar vervolgens is het een vrij karig leasebudget, betaal je voor je eigen brandstof en leggen ze grote beperkingen op waardoor je ook niet eens alle auto's kunt kiezen als je dat er wel voor over hebt. Het is gewoon 1 grote sigaar uit eigen doos.
Meeste bedrijven leggen beperkingen op bij de keuze van leaseauto's. Dat is niet zo heel vreemd. Het wordt waarschijnlijk aan jou verkocht als lief zijn voor het milieu, maar het levert ook winst op voor Sogeti en de leasemij. Een wagenpark met onbeperkte keuze kan soms vervelende dingen opleveren. De wagenparkbeheerder wil liever geen exoten zien. Waarschijnlijk de enige die echt vrije keuze heeft is de directie.

Het grote voordeel van zelf kopen blijf ik vinden dat ik mijn eigen sigaar mag uitkiezen. ;)
quote:
Zeker als ik het vergelijk met de Belgische leaseprijzen die ik gister heb gezien. Die zitten echt een paar honderd euro onder de Nederlandse prijzen en dat komt echt niet door het gebrek aan BPM.
BPM zit wel in bij de prijs. Alle gemaakte kosten rekent de leasemij aan je door, inclusief belastingen. Zij moeten ook die BPM betalen omdat het een geel kenteken auto betreft. Grijs kenteken is een stuk goedkoper omdat je de BPM ook gedag mag zeggen dan.

Dat een paar jaar geleden de wegenbelastingtarieven wijzigden had ook zijn effect op leaseprijzen in Nederland. Maatschappijen gingen de hogere belastingen doorrekenen aan hun klanten.
quote:
Bovendien heb ik sterk het idee dat de vele kortingen die je ziet staan bij alle fabrikanten, zoals korting op een optie-pakket, niet doorberekend worden aan de leaserijders.
Kortingen voor de particuliere markt gelden niet voor leaserijders omdat dit al beklonken is tussen de importeur en de leasemij. Wel maken ze speciale versie voor de leasemarkt, dat zie je genoeg. Je krijgt bepaalde accessoires gunstiger aangeboden wat toch invloed heeft op je maandbedrag. Van populaire leaseauto's zie je genoeg lease edities in de markt.
quote:
Ik wil overigens mijn excuus aanbieden dat ik dit topic de laatst overheers met mijn lease-vragen. Hoop dat het niet storend wordt ervaren dat ik mensen wegjaag of iets. Want verder vind ik Sogeti wel prima en de opdracht die ik momenteel heb echt schitterend. _/-\o_
Waarom zou je niet mogen zeggen als je mobiliteitsregeling tegenvalt?

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
CMD-Snake schreef op zondag 15 januari 2017 @ 18:50:
[...]

Het grote voordeel van zelf kopen blijf ik vinden dat ik mijn eigen sigaar mag uitkiezen. ;)
Klopt, maar overall kost een auto je dan toch meer of op zijn minst evenveel? En je maandelijkse kosten liggen hoger (zeker als je iets nieuw aanschaft).

Zoals eerder uitgelegd is zelf kopen bij mij eigenlijk geen optie.
quote:
[...]

Kortingen voor de particuliere markt gelden niet voor leaserijders omdat dit al beklonken is tussen de importeur en de leasemij. Wel maken ze speciale versie voor de leasemarkt, dat zie je genoeg. Je krijgt bepaalde accessoires gunstiger aangeboden wat toch invloed heeft op je maandbedrag. Van populaire leaseauto's zie je genoeg lease edities in de markt.
Maar die lease-edities zijn weer niet te bestellen met andere (of beter gezegd: snellere) motoren. Ik wil momenteel wel iets met wat meer pit, al kom ik dan ook weer snel boven de 120/140 gram/km
quote:
[...]

Waarom zou je niet mogen zeggen als je mobiliteitsregeling tegenvalt?
Dat bedoel ik niet, maar meer dat het al een paar pagina's weer over leaseauto's gaat. Toen ik daar zelf nog niet mee bezig was, vond ik dat in dit topic ook wel wat oninteressant en een reden om een tijdje niet te lurken :P

• Thorgrem
Er zijn genoeg collega's van ons die wel degelijk met de eigen auto rijden omdat ze uitgerekend hebben dat ze dan (veel) goedkoper uit zijn.

• CMD-Snake
quote:
Martinspire schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:54:
Klopt, maar overall kost een auto je dan toch meer of op zijn minst evenveel? En je maandelijkse kosten liggen hoger (zeker als je iets nieuw aanschaft).

Zoals eerder uitgelegd is zelf kopen bij mij eigenlijk geen optie.
Indien je geen keuze hebt kan je eigenlijk ook niet klagen over de leaseregeling. Er blijft anders weinig over voor je. Dan moet je het beste proberen te maken van het matige aanbod.

Anderzijds als je niet afhankelijk bent van een partij voor je auto geeft ook een stuk vrijheid.
quote:
Maar die lease-edities zijn weer niet te bestellen met andere (of beter gezegd: snellere) motoren. Ik wil momenteel wel iets met wat meer pit, al kom ik dan ook weer snel boven de 120/140 gram/km
Dat komt door de bijtellingsregels. De lease-edities worden zo opgezet om zo gunstig mogelijk te zijn in het Nederlandse belastingregime. Dus krijg je dan een auto met aardig wat uitrusting met een kleine, slappe motor erin. Betaal je weinig bijtelling over het geheel. Een grotere motor betekend doorgaans hogere bijtelling. Alhoewel dat nu ook mee moet vallen, sinds de aanpassing van de tarieven vallen niet-elektrische auto's vrijwel allemaal in het 22% tarief. Dus nu zou je nog kunnen zeggen dat als je toch moet betalen je meteen een grote motor kiest omdat het toch weinig meer uitmaakt.

• Smuggler

Smuggler

bij sogeti mag je alleen auto's leasen met minder dan 130gram uitstoot.
tevens zijn auto's daarboven onevenredig duur de nederlandse bpm regels.
al gekeken naar een elektrische auto?

Smuggler wijzigde deze reactie 16-01-2017 06:45 (11%)

Gewoon sebastiaan

• Rmg
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:16
quote:
Martinspire schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:25:
[...]

Nee dat is niet door te berekenen, waarom zou ik meer moeten gaan betalen als ik een medewerker toegeschoven krijg als ie ver weg woont? Sterker nog dat is een projectrisico, lange reistijd, sneller laat, vermoeid van het reizen. Daar ga je als klant niet extra voor betalen. Zeker niet als er 10 andere detacheerders zijn die dat niet doen ;)

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Smuggler schreef op maandag 16 januari 2017 @ 06:45:
bij sogeti mag je alleen auto's leasen met minder dan 130gram uitstoot.
120 voor benzine en 140 voor diesel en de rest.
quote:
tevens zijn auto's daarboven onevenredig duur de nederlandse bpm regels.
al gekeken naar een elektrische auto?
Elektrisch ga ik niet rijden, ik heb niet nog een auto waar ik flexibel mee ben. Bovendien heb ik geen zin in de papierwinkel die erbij komt kijken en zit ik niet te wachten op de stress van het zoeken naar een laadpaal omdat je accu bijna leeg is. Als de radius is opgelopen tot 1000km wil ik het best doen maar nu nog niet. Nog afgezien van het feit dat je enerzijds zowat een a-segment en anderzijds een e-segment hebt voor elektrisch met weinig/niets ertussenin.
quote:
CMD-Snake schreef op maandag 16 januari 2017 @ 06:39:
[...]

Dat komt door de bijtellingsregels. De lease-edities worden zo opgezet om zo gunstig mogelijk te zijn in het Nederlandse belastingregime. Dus krijg je dan een auto met aardig wat uitrusting met een kleine, slappe motor erin. Betaal je weinig bijtelling over het geheel. Een grotere motor betekend doorgaans hogere bijtelling. Alhoewel dat nu ook mee moet vallen, sinds de aanpassing van de tarieven vallen niet-elektrische auto's vrijwel allemaal in het 22% tarief. Dus nu zou je nog kunnen zeggen dat als je toch moet betalen je meteen een grote motor kiest omdat het toch weinig meer uitmaakt.
Mja het valt me dus op dat er door de automerken dus niks is veranderd met de lease-edities sinds alles op 22% zit. Juist nu zou ik als merk (die daar last van had bv) gaan stunten. Maar qua acties is het momenteel echt naatje.
quote:
Rmg schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:16:
[...]

Nee dat is niet door te berekenen, waarom zou ik meer moeten gaan betalen als ik een medewerker toegeschoven krijg als ie ver weg woont? Sterker nog dat is een projectrisico, lange reistijd, sneller laat, vermoeid van het reizen. Daar ga je als klant niet extra voor betalen. Zeker niet als er 10 andere detacheerders zijn die dat niet doen ;)
Maar waarom kan ik dan wel parkeerkosten declareren? Bij Delta Lloyd stond ik elke dag op een parkeerplaats in de buurt voor 12 of 16 euro per dag. Dat is geen probleem, maar benzine doen ze dan weer niet. Nu een opdracht dus waar het niet nodig is om te betalen voor parkeren.

Verder proberen ze je te lokken met een Europese tankpas, maar die betaal je dus eigenlijk gewoon helemaal zelf.

Tenslotte ga je dat niet letterlijk aan de klant doorberekenen, maar duw je daarmee je tarief omhoog. Dat elke medewerker bv 20 euro per dag duurder wordt en daar betaal je dan de totaalpot van benzine van, ongeacht of iemand nou ver woon tof niet. Net zoals ze nu al wat reserveren om de leaseauto's van te betalen (maar wordt die marge dan gewoon wat meer)

Dan krijgt Sogeti zelf ook nog eens de incentive om mensen te zoeken die dichter bij een opdracht zitten en bieden ze je niet meer lukraak overal aan of het moet een afweging zijn vanwege de uitdaging van de opdracht of iets dergelijks. Dat er dus wat bewuster gematched wordt.

Maar daar hebben ze dus geen zin in. Dat is me wel duidelijk

• t_captain
quote:
Martinspire schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:12:
[...]

Tenslotte ga je dat niet letterlijk aan de klant doorberekenen, maar duw je daarmee je tarief omhoog. Dat elke medewerker bv 20 euro per dag duurder wordt en daar betaal je dan de totaalpot van benzine van, ongeacht of iemand nou ver woon tof niet. Net zoals ze nu al wat reserveren om de leaseauto's van te betalen (maar wordt die marge dan gewoon wat meer)

[...]
Behalve dat Sogeti met detacheringsdiensten in een volle markt zit. Prijzen worden door de markt bepaald en niet eenzijdig door de leverancier.

• Deshmir
quote:
Martin,
Ik weet niet of ik eroverheen heb gelezen, maar wat een aantal collega's ook doen is het volgende.

Afspraak maken met de dealer en overleggen wat er in de auto moet qua accessoires.
Vervolgens offerte laten opstellen met de opties die je wilt, en deze deponeren bij Mobiliteit.
Als deze wordt goedgekeurd vervolgens weer terug naar de dealer gaan en daar een afspraak maken bij aflevering.
Idee is dan dat je de accessoires pas laat monteren na aflevering; offerte wordt berekend met alle opties, maar leasebedrag wordt gebaseerd op auto zonder accessoires.
Op deze manier kan de dealer toch een klein graantje mee pikken.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Deshmir schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:27:
[...]

Martin,
Ik weet niet of ik eroverheen heb gelezen, maar wat een aantal collega's ook doen is het volgende.

Afspraak maken met de dealer en overleggen wat er in de auto moet qua accessoires.
Vervolgens offerte laten opstellen met de opties die je wilt, en deze deponeren bij Mobiliteit.
Als deze wordt goedgekeurd vervolgens weer terug naar de dealer gaan en daar een afspraak maken bij aflevering.
Idee is dan dat je de accessoires pas laat monteren na aflevering; offerte wordt berekend met alle opties, maar leasebedrag wordt gebaseerd op auto zonder accessoires.
Op deze manier kan de dealer toch een klein graantje mee pikken.
Ah ok. En dan betaal je de accessoires bij levering als soort aanbetaling? Interessant. Al weet ik niet hoeveel zaken er nog kunnen worden opgeleverd als ie eenmaal uit de fabriek komt rollen maar ik kan eens kijken :)

• Tjoekie
  • Niet online
quote:
Martinspire schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:09:
[...]

Ah ok. En dan betaal je de accessoires bij levering als soort aanbetaling? Interessant. Al weet ik niet hoeveel zaken er nog kunnen worden opgeleverd als ie eenmaal uit de fabriek komt rollen maar ik kan eens kijken :)
Denk aan andere velgen, trekhaak en soms ook bekleding (leder laten inbouwen bijvoorbeeld).

• CMD-Snake
quote:
Martinspire schreef op maandag 16 januari 2017 @ 10:12:
Mja het valt me dus op dat er door de automerken dus niks is veranderd met de lease-edities sinds alles op 22% zit. Juist nu zou ik als merk (die daar last van had bv) gaan stunten. Maar qua acties is het momenteel echt naatje.
Dat komt omdat er niet echt meer in te spelen is op de huidige regels.

Voorheen konden ze elkaar proberen af te troeven in het 14% segment, daar zaten de meeste lease klanten op te wachten. Nu zijn alle auto's 22% bijtelling en is er eigenlijk geen mogelijkheid meer om lager te komen in deze bijtellingstarieven. Het enige wat ze nog kunnen doen is dan de uitrusting zo gunstig mogelijk aanbieden zodat het jou wat aan bijtelling scheelt.

Het voordeel in deze situatie is wel dat je weer ongegeneerd kan kiezen voor een flinke motor. Die 1 liter drie cilinder knikkerbak of een dikke 3 liter V6? Beiden zitten in hetzelfde tarief.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
CMD-Snake schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 06:49:
[...]

Dat komt omdat er niet echt meer in te spelen is op de huidige regels.

Voorheen konden ze elkaar proberen af te troeven in het 14% segment, daar zaten de meeste lease klanten op te wachten. Nu zijn alle auto's 22% bijtelling en is er eigenlijk geen mogelijkheid meer om lager te komen in deze bijtellingstarieven. Het enige wat ze nog kunnen doen is dan de uitrusting zo gunstig mogelijk aanbieden zodat het jou wat aan bijtelling scheelt.

Het voordeel in deze situatie is wel dat je weer ongegeneerd kan kiezen voor een flinke motor. Die 1 liter drie cilinder knikkerbak of een dikke 3 liter V6? Beiden zitten in hetzelfde tarief.
Ware het niet dat je vastzit aan maxima van CO2 uitstoot waardoor al het leuks al snel erbuiten valt :(

• Nnoitra
quote:
Martinspire schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:14:
[...]

Ware het niet dat je vastzit aan maxima van CO2 uitstoot waardoor al het leuks al snel erbuiten valt :(
Dan koop één van al dat leuks toch zelf?
Meer salaris en een kilometer vergoeding en geen leaseregeling..

De leaseregels zijn helder en als je ze kut, nadelig, oneerlijk of wat-dan-ook vind, dan lease je niet.
Er over blijven klagen gaat niets aan de situatie veranderen.

• inc
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 15:26
Als alles volgens plan loop kan ik 1 feb beginnen bij Sogeti High Tech. Nu eerst nog dit hele topic doornemen :)

iPhone 7 - MBPr 13 2015 i7 3,1ghz 16GB 512GB - Canon EOS 100D - zuinige server - ioniq EV

• t_captain
Het is wel positief dat Sogeti het leasebedrag wil uitkeren, en dat ze de administratie willen doen om je zakelijke kilometers netto uit te keren.

Minder positief is het feit dat eigen rijders in deze regeling het risico van zakelijke kilometers lopen. Moet je veel voor de zaak rijden, dan gaat je mobiliteitsbudget daaraan op en blijft er minder over voor je privekilometers / loonwaarde.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Nnoitra schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:55:
[...]

Dan koop één van al dat leuks toch zelf?
Meer salaris en een kilometer vergoeding en geen leaseregeling..

De leaseregels zijn helder en als je ze kut, nadelig, oneerlijk of wat-dan-ook vind, dan lease je niet.
Er over blijven klagen gaat niets aan de situatie veranderen.
Zoals ik al zei: als je het uit laat betalen en zelf gaat financieren (inclusief brandstof) dan kom je al snel bedrogen uit en leg je echt significant meer neer. Je betaalt dan minimaal 300 euro per maand meer. Bruto > Netto, brandstof en verzekeringen e.d. gaat je meer kosten. Want al die leuke auto's vallen wel ruim boven het leasebedrag als je aankoop + maandelijkse kosten doorberekend op een maandbedrag.

Enige voordeel is dat je dan ook eigenaar bent en hem dus kunt verkopen. En ja, het scheelt dus aardig wat ten opzichte van zelf doen, maar alsnog hou je niet echt veel leuke betaalbare opties over.

Vooral met "meer salaris" kom je bedrogen uit want je hebt immers geen auto.

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 15-08 22:10

mvds

Totally awesome!

quote:
Martinspire schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:14:
[...]

Is maar net wat je belangrijk vind natuurlijk :) Als jij het belangrijk vind om strepen te kunnen trekken en steeds als snelste bij het volgende stoplicht aan te komen en daarmee het milieu extra te belasten, tja, dan heb je gelijk :)

Ik rij veel kilometers waarvan een groot gedeelte in de file, dan vind ik het belangrijker om dat met veel comfort te doen, dan dat ik weet dat ik veel onbruikbare PK's onder mijn rechter voet heb zitten. En ik vind het milieu ook belangrijk, dus ik vind het juist fijn als mijn auto klasse A of B heeft.

Maar ieder zijn ding natuurlijk. :)

Alles in het leven gebeurt met een reden. Soms is die reden dat je dom bezig bent en een verkeerde keuze gemaakt hebt!

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17-08 12:43
quote:
Thorgrem schreef op zondag 15 januari 2017 @ 19:58:
Er zijn genoeg collega's van ons die wel degelijk met de eigen auto rijden omdat ze uitgerekend hebben dat ze dan (veel) goedkoper uit zijn.
Ik heb dit destijds ook berekend; ik reed behoorlijk minder kilometers dan contractueel. Betekende dat ik bijna voor 100.000 km (!!) teveel betaald had.
In acht genomen dat leasen ook nog eens gevolgen heeft voor je sociale regelingen, pensioenopbouw, ben ik er heel bewust mee gestopt destijds. Alle vrijheid om duurder, goedkoper te rijden zo het uitkomt. Een dagje fietsen scheelt me direct in de variabele kosten. Een grote kostenpost in een auto zit hem in afschrijving. Ik heb daarom mijn oude leasebak gewoon overgenomen. Prima onderhouden, en met 90k op de teller voor een ruime comfortabele diesel (skoda Oct. buss.line combi) nog bijna aan heel leven te gaan. Van de 28k nieuwprijs was nog 12,5k overgebleven...
Een werkgever, noch een leasemij, noch een importeur is een liefdadigheidsinstelling. Elke cent besteed aan die auto komt van jouw salaris.
Leasen doe je vooral omdat je regelmatig een nieuwe auto wilt rijden; of echt heel veel kilometers rijd in een jaar. Maakt de leeftijd van de auto je niet veel uit, of rij je jaarlijks minder km's, dan zou ik niet gaan leasen, financieel gezien.

Na een poosje gaan velen beseffen dat autorijden tijdverspilling is, en het een apparaat is om van A naar B te komen, meer niet. Dan moet je zorgen dat je contractvrij bent. :)

Onze zonnepanelen en zonneboiler: http://solar.reinieren.net | Soladin loggen? http://www.solget.nl

• inc
quote:
Ik denk dat het ook vooral met je leeftijd, leefstijl en gezin situatie heeft te maken. In mijn eigen situatie vind ik de leaseauto toch best wel belangrijk. Dat ik er flink voor moet betalen moet dan maar.

iPhone 7 - MBPr 13 2015 i7 3,1ghz 16GB 512GB - Canon EOS 100D - zuinige server - ioniq EV

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
mvds schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:05:
[...]

Is maar net wat je belangrijk vind natuurlijk :) Als jij het belangrijk vind om strepen te kunnen trekken en steeds als snelste bij het volgende stoplicht aan te komen en daarmee het milieu extra te belasten, tja, dan heb je gelijk :)

Ik rij veel kilometers waarvan een groot gedeelte in de file, dan vind ik het belangrijker om dat met veel comfort te doen, dan dat ik weet dat ik veel onbruikbare PK's onder mijn rechter voet heb zitten. En ik vind het milieu ook belangrijk, dus ik vind het juist fijn als mijn auto klasse A of B heeft.

Maar ieder zijn ding natuurlijk. :)
Ik rij niet heel veel kilometer (in vergelijking met de rest) dus uiteindelijk ga jij waarschijnlijk nog over mijn uitstoot heen. En ja ik duw het gaspedaal graag wat verder in, maar juist dan heb je meer aan een snelle motor omdat die dan gewoon minder uitstoot dan een kleintje.

Verder zijn veel auto's met comfort ook boven de marge omdat die nou eenmaal zwaarder zijn en meer eisen van de energie die geleverd kan worden. Een Quick Heater optie kan dan ook al de CO2-waarde verhogen (i kid you not) terwijl je die tijdens het rijden nooit (lang) aan hebt.

Ook het nemen van bepaalde velgen/banden kan dat al doen, terwijl de motor zelf niet veranderd.

Martinspire wijzigde deze reactie 17-01-2017 11:58 (3%)

• Nnoitra
Aangezien het inmiddels weinig meer met Sogeti te maken heeft, zou deze discussie in één (of beide) van deze twee topics verder kunnen gaan:
Het grote Leaseauto-topic
Keuze leaseauto - Deel 4

• CMD-Snake
quote:
Martinspire schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:29:
Zoals ik al zei: als je het uit laat betalen en zelf gaat financieren (inclusief brandstof) dan kom je al snel bedrogen uit en leg je echt significant meer neer. Je betaalt dan minimaal 300 euro per maand meer. Bruto > Netto, brandstof en verzekeringen e.d. gaat je meer kosten. Want al die leuke auto's vallen wel ruim boven het leasebedrag als je aankoop + maandelijkse kosten doorberekend op een maandbedrag.
Lijkt mij ergens merkwaardig. Bij een identieke auto moet de leasemij ook dezelfde kosten hebben als jij, plus nog eens het feit dat ze winst moeten maken op de hele deal.

Indien je te weinig rijdt is een leaseauto een dure grap per maand. Even de tijd nemen om dit door te rekenen kan best handig zijn. Mistraller maakt daarover een goed punt.
quote:
iinnc. schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 11:27:
Ik denk dat het ook vooral met je leeftijd, leefstijl en gezin situatie heeft te maken. In mijn eigen situatie vind ik de leaseauto toch best wel belangrijk. Dat ik er flink voor moet betalen moet dan maar.
Waarom is het zo belangrijk dat je een leaseauto hebt? Het enige antwoord hierop kan zijn dat je bizar veel kilometers rijdt.

• inc
quote:
CMD-Snake schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:52:
[...]

Lijkt mij ergens merkwaardig. Bij een identieke auto moet de leasemij ook dezelfde kosten hebben als jij, plus nog eens het feit dat ze winst moeten maken op de hele deal.

Indien je te weinig rijdt is een leaseauto een dure grap per maand. Even de tijd nemen om dit door te rekenen kan best handig zijn. Mistraller maakt daarover een goed punt.

[...]

Waarom is het zo belangrijk dat je een leaseauto hebt? Het enige antwoord hierop kan zijn dat je bizar veel kilometers rijdt.
Ik heb geen 35k euro op de bank staan, ook al heb ik die lijkt het me niet slim om dit ' weg te gooien ' in een auto. Die het dan vervolgens in 4 jaar voor een groot deel afschrijft. Bij een lease auto zit ook wel een stukje 'service' dat je bijvoorbeeld bij problemen met onderhoud of garage je zelf dit niet hoeft te regelen.

Er zijn genoeg gevallen dat er een auto na x maanden ineens hele exotische reparatie's moet hebben omdat er iets kapot is.

Goed dit gaat verder niet over Sogeti. Ik ben dus akkoord gegaan met het aanbod van Sogeti High Tech. En wacht nu op mijn contract. PES en VOG procedure's heb ik al doorlopen.

• Thorgrem
Toen ik nog zelf auto's kocht waren dat auto's uit het C segment van een paar jaar oud met weinig kilometers van om en nabij de 10.000 euro. Daar kan je een prima tweedehands voor vinden, voor 5.000 ook wel denk ik.

Van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan! Veel plezier bij Sogeti.

• Barsonax
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23-06 12:30
Ik heb de test succesvol afgerond en een goed gesprek gehad bij Sogeti. Aanbod krijg ik nog toegestuurd en dan moet ik gaan beslissen of ik het ga doen of niet. Ik hoef dit niet snel te doen wat op dit moment heb ik al een vaste baan dus ik wil vooral een goede beslissing maken.

Ik vraag mij alleen nog af wat de werksfeer bij Sogeti is? Hoe ziet een doorsnee dag van een (.net) developer eruit? Heb je contact met de klant of programmeer je alleen maar? Ik heb niet met developers zelf kunnen spreken dus dit is nog onduidelijk voor mij.

Barsonax wijzigde deze reactie 20-01-2017 09:54 (12%)

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 17:11

Osxy

Holy crap on a cracker

Doorsnee dag in de detachering bestaat niet.

Hangt volledig af van de opdracht.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
Barsonax schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 09:53:
Ik vraag mij alleen nog af wat de werksfeer bij Sogeti is? Hoe ziet een doorsnee dag van een (.net) developer eruit? Heb je contact met de klant of programmeer je alleen maar? Ik heb niet met developers zelf kunnen spreken dus dit is nog onduidelijk voor mij.
Zoals eerder gezegd is er niet echt een doorsnee dag. Er zijn zoveel factoren mee te nemen. Zit je op de bank of op een opdracht, in huis of bij een klant, ben je puur ontwikkelaar of meer (bijv senior, dan heb je veel contact met juniors, consultant/scrummaster dan heb je ook veel contact met klant). De sfeer is ook afhankelijk van waar je zit natuurlijk, elke klant is anders, en de sfeer dus ook :)

Alles in het leven gebeurt met een reden. Soms is die reden dat je dom bezig bent en een verkeerde keuze gemaakt hebt!

• Barsonax
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23-06 12:30
quote:
mvds schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 12:34:
[...]

Zoals eerder gezegd is er niet echt een doorsnee dag. Er zijn zoveel factoren mee te nemen. Zit je op de bank of op een opdracht, in huis of bij een klant, ben je puur ontwikkelaar of meer (bijv senior, dan heb je veel contact met juniors, consultant/scrummaster dan heb je ook veel contact met klant). De sfeer is ook afhankelijk van waar je zit natuurlijk, elke klant is anders, en de sfeer dus ook :)
Ik ben nu 1 jaar developer, daarvoor was ik werktuigbouwkundige. Ik ga als .Net developer werken bij sogeti als het door gaat. Vooral als ontwikkelaar dus lijkt mij.

• inc
Zijn er meer die op 1 februari starten ? Ik begin dus bij High Tech. Gisteren getekend bij Sogeti, vandaag huidige baan opgezegd. En woensdag a.s. kickstart.

• NeOpHyTe-NL
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22-03 12:46
Ik ga hier ook maar even posten! Vandaag de selectiedag (Test automation) met succes afgerond en met een voorstel in de pocket naar huis gestuurd. ;) Nu even goed nadenken en alles laten bezinken! Komende tijd dit hele topic maar eens doorlezen want uiteraard zijn er nu nog genoeg vraagtekens. :D

Beginning to realize the power...

• janaaa
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 02-04 11:25
Ik heb nog niet alles kunnen lezen, maar wel de belangrijke punten voor mij gevonden en die zijn gelukkig beantwoord (zoals een leaseauto bijvoorbeeld).

Ik begin per 1 maart ook bij High Tech!
Dus even "hoi" zeggen tegen mijn toekomstige collega's :)

• Smuggler

Smuggler

hoewel high tech een klein clubje is binnen Sogeti, heb ik het idee dat deze groep wel over vertegenwoordigd is hier op het forum!, opzicht best logisch, het is het leukste groep van sogeti :D
Welkom Janaaa!.

Gewoon sebastiaan

• Deshmir
Er zitten ook mensen van TS hoor ;).. Maar zo'n idee kreeg ik ook.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

#Mobile represent :>

• Deshmir
quote:
Heb je nou al een nieuwe auto?

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Deshmir schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 08:58:
[...]

Heb je nou al een nieuwe auto?
Haha nee nog niet. Moet nog bestellen maar de versie die ik wil staat nog niet in de configurator :z
Blijkbaar updaten ze die alleen op vrijdag, dus ik kan pas eind deze week kijken of ie er staat :/

Maar was wel even slikken toen ik zag wat het me ging kosten. En dan heb ik niet eens een hele superdeluxe auto gekozen ;(

• inc
quote:
janaaa schreef op maandag 6 februari 2017 @ 15:46:
Ik heb nog niet alles kunnen lezen, maar wel de belangrijke punten voor mij gevonden en die zijn gelukkig beantwoord (zoals een leaseauto bijvoorbeeld).

Ik begin per 1 maart ook bij High Tech!
Dus even "hoi" zeggen tegen mijn toekomstige collega's :)
Cool welkom O-)

Ik ben op 1 feb gestart en heb op 2 feb preintake gehad. En op 3 feb de intake zelf. Vandaag heb ik nog een optie voor een intake ontvangen en heb mijn CV daar op aangepast. Het gaat niet zo heel erg snel bij iedereen maar zoals het er nu uit ziet zijn we wel snel ergens.

Voor de young professionals is dit natuurlijk niet van toepassing. Die komen pas na 2-3 maanden beschikbaar.

• Silversin
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 00:54
quote:
Martinspire schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:31:
[...]

Haha nee nog niet. Moet nog bestellen maar de versie die ik wil staat nog niet in de configurator :z
Blijkbaar updaten ze die alleen op vrijdag, dus ik kan pas eind deze week kijken of ie er staat :/

Maar was wel even slikken toen ik zag wat het me ging kosten. En dan heb ik niet eens een hele superdeluxe auto gekozen ;(
Hehe welkom bij de autokiesclub. Heb hetzelfde probleem als jij. De prijzen op de portal zijn verhoogd afgelopen weken. Ben ook niet echt te spreken over de constructie van mobiliteitsregeling. Zeker na vergelijken met een Capgemini collega. Het lijkt er op dat Sogeti alle mogelijke kosten gewoon doorbelast in de leaseprijs.

• mvds

mvds

Totally awesome!

quote:
Silversin schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 08:37:
[...]
Het lijkt er op dat Sogeti alle mogelijke kosten gewoon doorbelast in de leaseprijs.
Volgens mij lijkt het niet alleen zo maar IS het ook zo ;)

Als je binnenkomt met een jaarcontract ben je ook verplicht om de vervroegde afkoop erbij te nemen, kost je ook weer een paar tientjes per maand extra :)

• Thorgrem
Als yp zit je ook in een voor jou niet bijster gunstige regeling mbt lease.

• Silversin
quote:
mvds schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 09:46:
[...]

Volgens mij lijkt het niet alleen zo maar IS het ook zo ;)
Hehe kan er concreet niets over vinden, dus hou het zelf bij een aanname. Je moet er wat voor over hebben =p

• inc
Inderdaad, ik heb vandaag toegang gekregen tot de leaseportal. Maar de prijzen zijn in vergelijking met bv. directlease veel hoger. Maar goed daar is niets aan te doen helaas.

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

quote:
inc schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 11:02:
Inderdaad, ik heb vandaag toegang gekregen tot de leaseportal. Maar de prijzen zijn in vergelijking met bv. directlease veel hoger. Maar goed daar is niets aan te doen helaas.
Doe je wel een appels met appels vergelijking (contractduur, KM's, full-operational-lease, incl. brandstof voorschot etc)?

Osxy wijzigde deze reactie 08-02-2017 11:38 (3%)

• Silversin
Je kan het beste https://www.athlon.nl/essential/ gebruiken als je nog geen toegang hebt tot de leaseportal. Prijzen zijn dan exclusief brandstofvoorschot (dat ergens rechtsonder verschijnt bij het kiezen van een auto). Tel het bij elkaar op en je zit ongeveer op hetzelfde bedrag dat in de leaseportal staat.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Silversin schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:37:
Je kan het beste https://www.athlon.nl/essential/ gebruiken als je nog geen toegang hebt tot de leaseportal. Prijzen zijn dan exclusief brandstofvoorschot (dat ergens rechtsonder verschijnt bij het kiezen van een auto). Tel het bij elkaar op en je zit ongeveer op hetzelfde bedrag dat in de leaseportal staat.
Klopt. Vergeet niet om bij de Servicepakketten ook gewoon alles aan te vinken. Dan kom je op de euro nauwkeurig uit (vaak). En ja de prijzen zijn flink, al komt dat ook voor een deel door de toegevoegde brandstofkosten en dat vind ik eigenlijk niet netjes.

Ik had stiekem bij de Kickoff wel gehoopt op wat nieuws, maar denk dat er voorlopig weinig gaat veranderen.

Overigens zijn veel prijzen omhoog gegaan vanwege wegvallen van enkele bijtellingspercentages.

Martinspire wijzigde deze reactie 08-02-2017 16:21 (23%)

• DeN1234
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 24-07 15:14
quote:
Ossi schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 12:01:
[...]

Zodra het leasecontract is afgelopen, moet je de auto inleveren. Eerst laten schouwen :)
Dus nee, je kan er niet mee verder rijden tenzij je het contract laat verlengen, maar meestal is dat niet interessant.

De nieuwe leaseauto kun je bestellen wanneer je wilt, zolang de ingangsdatum maar gelijk is aan de einddatum van de auto, of later. Indien later dan kun je een voorloopauto krijgen als je wilt. Die zijn meestal vergelijkbaar met wat je besteld hebt.

Standaard is inderdaad 40k km/j voor benzine auto's. 45k km/j voor diesels. Dat is niet te verlagen of te verhogen. Op basis van die kilometers worden je brandstofkosten bepaald. De brandstofkosten moet je als een Sogeti brede pot zien. Ook al rijd je minder, dan betaal je dus mee aan mensen die meer rijden. Rij je zelf meer, dan betalen dus de mensen die minder rijden mee aan jouw kosten. Soort verzekering dus. Doordat alle kosten op een grote hoop worden gegooid, kun je dus niet afwijken hiervan. Hier kun je van vinden wat je wilt, maar ik vind het een goede regeling. Het zorgt er voor dat mensen die ver weg ingezet zijn, daar geen nadeel van ondervinden.
Niet helemaal waar, Inderdaad zou je officieel de auto moeten inleveren nadat het leasecontract is afgelopen. Maar stel je auto heeft nog niet het maximale aantal kilometers bereikt en de levering van je nieuwe leaseauto komt niet helemaal uit dan kan je het beste even contact opnemen met de mobiliteits afdeling. Hetzelfde geval is het namelijk met mijn Kliko (lees: Clio). Deze loopt af op 12 maart, helaas komt mijn nieuwe Astra op 18 maart (door vertraging). Ik heb mijn 120.000 km nog niet bereikt en zal het ook niet halen in de komende 4,5 week. In mijn geval zou ik eigenlijk voor een week een voorloper moeten rijden, waar ik geen zin in heb. Na een belletje werd het geregeld.

Zit er maanden verschil, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
quote:
Martinspire schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 09:31:
[...]

Bedoel je hiermee de Astra? of de Megane? Ik ben wel benieuwd in hoeverre de prijzen zijn gestegen? Ik kan na bestellen het leaseportal natuurlijk niet meer in.

DeN1234 wijzigde deze reactie 14-02-2017 15:15 (13%)

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
DeN1234 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 15:14:
[...]

Bedoel je hiermee de Astra? of de Megane? Ik ben wel benieuwd in hoeverre de prijzen zijn gestegen? Ik kan na bestellen het leaseportal natuurlijk niet meer in.
In ieder geval was de Mégane GT eerst 25% en volgens mij wat andere 1.5 en 1.6 motoren ook. Dan gaat de BPM omlaag en is de prijs dus iets minder. Weet alleen niet hoe veel dat is veranderd omdat ik pas in 2017 kan kijken in de portal :P

Mijn leasecontract loopt overigens begin maart af, maar elke auto wordt pas vanaf april/mei of zelfs juni geleverd, dus ik moet sowieso kijken wat ze willen. Heb ook nog genoeg kilometers te gaan, dus hoop dat ik gewoon in mn Clio kan doorrijden. En anders minimaal gelijk aan Mégane of Astra.

• powadha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13:10
Grappig dit forum even door te struinen! Voor alle YP die gaan starten bij Sogeti: veel plezier! Alles wat geschreven wordt over Ohio.....helemaal waar! Kleine tip: de business course die je gaat volgen in Ohio laat genoeg ruimte tot creatieve invulling! Opdrachten kun je prima in de kroeg uitwerken (als je bereid bent de regels een klein beetje te buigen) verder is het gewoon heeeeel veel drank, feest, plezier en je (hopelijk) leuke nieuwe collegae leren kennen. Tevens kom je ongeveer 5 kilo zwaarder thuis. Je zit in een omgeving met alleen maar studenten, de gevolgen mag je zelf invullen ;-)

Voor mij is het alweer 10 jaar geleden dat ik startte bij Sogeti. Inmiddels alweer 4 jaar zelfstandig, maar heb me prima vermaakt al die jaren bij Sogeti. Nog altijd heel leuk contact met een aantal oud collegae. Staar je overigens niet blind op de lease wagen, dat ding is zo ontzettend snel niet belangrijk meer. Pak de eerste paar jaren een niet te dure, zoveel betaald Sogeti niet. Het blijft een stuk blik op vier wielen en de meeste tijd doet het ding niks ;-) Die vette beemer kan ook over een paar jaar wel, als je wel goed geld verdient (bevalt goed overigens).

Opleidingen zijn okay, maar veel wordt intern gegeven en niet alles leidt tot officiële certificaten. Sogeti houd je graag in de Unit waar je start, dus mocht je willen overstappen zul je er hard aan moeten trekken (spreek uit ervaring). Maak je hard voor certificeringen, ook al moeten die extern worden gedaan.

Al met al een goede werkgever om te starten en je te gaan ontplooien. Prima werksfeer en redelijk 'open deur' mentaliteit.

• Silversin
Lijkt er op dat de prijzen alweer zijn verhoogd (tenminste wel voor Mercedes) =( =(

• Trapezoid
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 17-08 23:02
quote:
powadha schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:50:

Sogeti houd je graag in de Unit waar je start, dus mocht je willen overstappen zul je er hard aan moeten trekken (spreek uit ervaring).
Ik ben wel benieuwd hoe andere dit hebben ervaren, is dit echt zo moeilijk? Je zou toch zeggen uren zijn uren, zeker in het begin van je carriere. Ik zie ook best veel mensen vanuit test naar een andere BU stappen.

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:24
quote:
powadha schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:50:
Grappig dit forum even door te struinen! Voor alle YP die gaan starten bij Sogeti: veel plezier! Alles wat geschreven wordt over Ohio.....helemaal waar! Kleine tip: de business course die je gaat volgen in Ohio laat genoeg ruimte tot creatieve invulling! Opdrachten kun je prima in de kroeg uitwerken (als je bereid bent de regels een klein beetje te buigen) verder is het gewoon heeeeel veel drank, feest, plezier en je (hopelijk) leuke nieuwe collegae leren kennen. Tevens kom je ongeveer 5 kilo zwaarder thuis. Je zit in een omgeving met alleen maar studenten, de gevolgen mag je zelf invullen ;-)
Ik heb begrepen dat ze niet meer in Bromley Hall zitten, maar veel verder van het centrum af. Dus ik heb het flauwe vermoeden dat het feesten er wel een beetje minder is geworden ;)

• _vision
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17:55
quote:
Trapezoid schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 09:39:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe andere dit hebben ervaren, is dit echt zo moeilijk? Je zou toch zeggen uren zijn uren, zeker in het begin van je carriere. Ik zie ook best veel mensen vanuit test naar een andere BU stappen.
Lijkt me dat naast corporate targets iedere BU ook zijn eigen targets heeft. Als je een goede medewerker hebt die hoge utilisatie draait, dan houd je degene liever binnen je BU. Althans, dat vermoed ik.

• DeN1234
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 24-07 15:14
quote:
Martinspire schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 17:06:
[...]

In ieder geval was de Mégane GT eerst 25% en volgens mij wat andere 1.5 en 1.6 motoren ook. Dan gaat de BPM omlaag en is de prijs dus iets minder. Weet alleen niet hoe veel dat is veranderd omdat ik pas in 2017 kan kijken in de portal :P

Mijn leasecontract loopt overigens begin maart af, maar elke auto wordt pas vanaf april/mei of zelfs juni geleverd, dus ik moet sowieso kijken wat ze willen. Heb ook nog genoeg kilometers te gaan, dus hoop dat ik gewoon in mn Clio kan doorrijden. En anders minimaal gelijk aan Mégane of Astra.
Ja levertijden zijn crap, maar bij de Astra viel het mee. Begin januari besteld en wordt 18 maart geleverd maar een weekje later dan mijn leasecontract. Misschien wel handig om gauw de keuze te maken. Ik heb het idee dat prijzen er niet beter om zullen worden.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
DeN1234 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:00:
[...]

Ja levertijden zijn crap, maar bij de Astra viel het mee. Begin januari besteld en wordt 18 maart geleverd maar een weekje later dan mijn leasecontract. Misschien wel handig om gauw de keuze te maken. Ik heb het idee dat prijzen er niet beter om zullen worden.
Volgens mij maakt het weinig meer uit. Maar momenteel wacht ik tot de Mégane GT als Diesel in de prijslijst staat omdat de andere GT teveel uitstoot heeft.

Want voor zover ik heb gehoord controleren ze streng op de uitstoot (al vind ik het wel weer raar dat dergelijke auto's niet op de portal staat, maar dat is dan ook een vrij standaard wordpress plugin die ze volgens mij niet goed kunnen instellen (of niet gedaan hebben) en daardoor wat auto's bevat die eigenlijk niet mogen)

• Roeltjuh
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
quote:
Martinspire schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:35:
[...]

Volgens mij maakt het weinig meer uit. Maar momenteel wacht ik tot de Mégane GT als Diesel in de prijslijst staat omdat de andere GT teveel uitstoot heeft.
Hoezo teveel? Uitstoot is 134, grenzen zijn 120 voor diesel en 140 voor al het andere.

Be Cool, Be Roel

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
Roeltjuh schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:25:
[...]

Hoezo teveel? Uitstoot is 134, grenzen zijn 120 voor diesel en 140 voor al het andere.
Andersom toch? 120 benzine en 140 diesel?

Edit: oh wat stom. Heb ik ze de hele tijd door elkaar gehaald 8)7 |:(

Ik ga even in de hoek staan :F

Martinspire wijzigde deze reactie 20-02-2017 14:51 (18%)

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

Moderator General Chat

like.no.other

Modbreak:
De voorgaande pagina's lezend zou ik het topic naar bijna 'kies je leaseauto' kunnen hernoemen. Daar is er echter al een ander topic voor, dus hier gaan we het over her over andere zaken hebben dan (lease-)auto's. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Jumperke69
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 10-03 08:44
is er iemand die werkt bij Sogeti als first liner?
zou graag weten wat de technische test inhoudt?

• inc
Alle nieuwkomers van maart, welkom in de club. Zelf ben ik vorige maand gestart en op dag 3 een intake gesprek gehad. En na een 'onderhandeling' van 2 weken tussen Sogeti en de klant uiteindelijk kunnen starten.

• freedzed6
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10-07 12:05
Ik zag dit staan:

Je krijgt dus effectief 19cent * 42% = 8 cent per kilomter! en dus geen 19 cent per kilometer.
Daar tegenover staat dat je wel elke maand dus 710 euro bruto. (deel van het mobiliteits budget wat nu niet "echt" meer bestaat) bij je salaris erbij :).

Ik rij met een eigen auto en declareer 19 cent/km echter valt er nu nog iets extra's te regelen omdat ik voor eigen vervoer zorg en iets met die 710 ook kan regelen?

ofwel krijg je slechts 19c/km terug of valt er nog meer te regelen want op mijn salaris strook krijg ik geen extra's te zien ;)

• t_captain
Belangrijkste nadeel is dat de hoeveelheid kilometers die je van je baas moet rijden ineens jouw probleem worden. Klus naast de deur, hallo 710 euro. Klus op 100 km afstand, dag 710 euro aan autokosten.

• Smuggler

Smuggler

quote:
freedzed6 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 22:14:
Ik zag dit staan:

Ik rij met een eigen auto en declareer 19 cent/km echter valt er nu nog iets extra's te regelen omdat ik voor eigen vervoer zorg en iets met die 710 ook kan regelen?

ofwel krijg je slechts 19c/km terug of valt er nog meer te regelen want op mijn salaris strook krijg ik geen extra's te zien ;)
ben jij young Professional?
ik stel deze vraag omdat die regeling net iets anders is.

Gewoon sebastiaan

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

quote:
freedzed6 schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 22:14:
Declaraties worden nooit via de salarisstrook verrekend. Daar krijg je apart bericht van en wordt ook apart op je rekening gezet. Verder wordt die 710 bij je mijnBeloningsBudget opgeteld en dus zie je ook die niet op je salarisstrook volgens mij (omdat simpelweg het salaris het totaal is wat er van je beloningsbudget overblijft).

Verder was mijn reden om niet zelf te betalen voor een auto dat je toch nog wel wat risico loopt, zowel qua schade als qua afstand. En dat als je dus naar de andere kant van het land moet (bv een tijdelijke opdracht) dan maak je veel meer kosten en krijg je eigenlijk minder gedeclareerd. Ook blijft er van die 710 al snel weinig over als je dus zelf voor een auto moet zorgen en anders ga je veel inleveren qua veiligheid en gemak.

Overigens kun je het best een gesprek met je manager houden hierover. Die weet wel wat mogelijk is of weet iemand die dat wel weet.

• gangstahh
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 28-06 16:39

gangstahh

'don't stop dreamin'

Kan iemand mij hier meer vertellen over de capaciteitentest bij Sogeti, ik heb er zelf niet bijzonder veel over kunnen vinden. Wel over de test bij cap, alleen heb ik gehoord dat deze testen wel verschillen. Is er iemand die recent nog zo’n test heeft gedaan en mij kan vertellen wat ik kan verwachten?

soundcloud.com/patrykmoj

• Smuggler

Smuggler

quote:
gangstahh schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:34:
Kan iemand mij hier meer vertellen over de capaciteitentest bij Sogeti, ik heb er zelf niet bijzonder veel over kunnen vinden. Wel over de test bij cap, alleen heb ik gehoord dat deze testen wel verschillen. Is er iemand die recent nog zo’n test heeft gedaan en mij kan vertellen wat ik kan verwachten?
Test is al jaren hetzelfde (minstens 6 jaar), dus als je terug zoekt krijg je genoeg informatie.
Ook als je de test moet maken krijg je van te voren uitleg van sogeti over hoe de test eruit ziet.

1 Figuurreeksen
2 Cijferreeksen
3 Verbale Analogieën
4 Stroomdiagram schema's.

Allemaal op tijd, en je kan beperkt voor elkaar compenseren met de score.

Gewoon sebastiaan

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 13:24
quote:
Smuggler schreef op donderdag 6 april 2017 @ 14:59:
[...]

Test is al jaren hetzelfde (minstens 6 jaar), dus als je terug zoekt krijg je genoeg informatie.
Ook als je de test moet maken krijg je van te voren uitleg van sogeti over hoe de test eruit ziet.

1 Figuurreeksen
2 Cijferreeksen
3 Verbale Analogieën
4 Stroomdiagram schema's.

Allemaal op tijd, en je kan beperkt voor elkaar compenseren met de score.
Als jij die 6 jaar geleden hebt gehad en hij wordt nog steeds gebruikt, dan kan ik je vertellen dat ie al minimaal 9 jaar hetzelfde is :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChildishGambino
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 15-08 18:25
Hoi iedereen,

Vandaag heb ik een contractaanbieding van Sogeti binnengekregen om als YP Business Technology te starten.
De laatste paar weken heb ik veel gelezen over Sogeti (zowel op het Tweakers forum als Glassdoor), maar ik zit toch nog met een paar specifieke vragen.

Voordat ik een beslissing neem wil ik me toch wat beter informeren. Ik heb het gevoel dat de recruiters en UM van Sogeti mij bewust in een bepaalde richting wijzen. (Aangezien ik op de vacature van Business Intelligence had gereageerd en vervolgens door werd verwezen naar Business Automation)

Volgens de recruiter van Sogeti en UM van de businessline Automation / Business Automation is de afdeling en functie nog nieuw binnen Sogeti, vandaar dat ik er misschien niet veel informatie over heb kunnen vinden. Zijn er nog andere (ex-) Sogetisten die hier meer over weten?

(Vooral gericht op de business line Automation/ Business Automation, maar input over een andere afdeling is altijd welkom)
Vragen:
  • Wat is jouw ervaring qua opdrachten en werkzaamheden?
  • Is het waard om over salarisonderhandeling te beginnen? Zo ja, was je succesvol en wat was doorslaggevend?
  • Ik wil me vooral ontwikkelen op het gebied van Data Analyse/Informatie analyse, is dit wel een hot topic bij Sogeti?
  • Wat voor bedrijven zie je vooral terugkomen als klant? Hip/ouderwets, leeftijdsschaal van collega's, dresscode etc.
Een paar van mijn vragen kon ik misschien wel kwijt bij de recruiter of UM, maar hier kan ik veel meer (eerlijke) feedback verwachten. :)
Alvast bedankt voor de moeite! _/-\o_

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mikeoes
  • Laatst online: 03-08 09:29
quote:
ChildishGambino schreef op maandag 1 mei 2017 @ 15:32:

Vragen:
  • Wat is jouw ervaring qua opdrachten en werkzaamheden?
  • Is het waard om over salarisonderhandeling te beginnen? Zo ja, was je succesvol en wat was doorslaggevend?
  • Ik wil me vooral ontwikkelen op het gebied van Data Analyse/Informatie analyse, is dit wel een hot topic bij Sogeti?
  • Wat voor bedrijven zie je vooral terugkomen als klant? Hip/ouderwets, leeftijdsschaal van collega's, dresscode etc.
Een paar van mijn vragen kon ik misschien wel kwijt bij de recruiter of UM, maar hier kan ik veel meer (eerlijke) feedback verwachten. :)
Alvast bedankt voor de moeite! _/-\o_
Ik ben zelf in maart begonnen als professional. Maar voor wat ik heb begrepen kan er niet onderhandeld worden over het salaris van een YP. Echter krijg je wel een tripje naar Ohio (Dikke plus als je het mij vraagt. Ik mocht niet mee omdat ik geen YP ben.).

Mijn ervaringen met Sogeti zijn voor alsnog goed. Heb een maandje (betaald) op de bank gezeten terwijl ik opzoek was naar mijn eerste opdracht. Daarnaast een hoop cursussen kunnen volgen op kosten van Sogeti. Kreeg zelfs al mijn parkeerkosten vergoed :P .

Als we kijken naar de verschillende klanten van Sogeti is het echt van alles. Van overheid tot grote multinationals, dus voor ieder wat wils!

Als YP heb je trouwens een gelimiteerde keus in auto's mocht je geïnteresseerd zijn in een leasebak. Namelijk enkel een peugot 208 of een C4 Kak-tus (lees: Cactus).

Terugkomende op het "Kies je Auto". Ik ben zelf gegaan voor een Mazda 2 Skylease GT! Kan niet wachten tot mijn nieuwe schatje bezorgt wordt 8) 8) 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• inc
Ondertussen al een maandje of 3 aan het werk, geen problemen zo ver. Alleen helaas een aantal keren dat een cursus is geannuleerd. Maar daar valt wel mee te leven.

• DC Vogelaar
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 31-05 15:14
Ik heb afgelopen week een aanbod geaccepteerd om per 1 juni als Professional bij de Security tak van Sogeti te beginnen. Ik ben nu bijna 4 jaar intern bij een organisatie werkzaam geweest en ben erg benieuwd naar het werken bij een detacheerder á la Sogeti. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChildishGambino
quote:
Mikeoes schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 16:25:
[...]

Ik ben zelf in maart begonnen als professional. Maar voor wat ik heb begrepen kan er niet onderhandeld worden over het salaris van een YP. Echter krijg je wel een tripje naar Ohio (Dikke plus als je het mij vraagt. Ik mocht niet mee omdat ik geen YP ben.).

Mijn ervaringen met Sogeti zijn voor alsnog goed. Heb een maandje (betaald) op de bank gezeten terwijl ik opzoek was naar mijn eerste opdracht. Daarnaast een hoop cursussen kunnen volgen op kosten van Sogeti. Kreeg zelfs al mijn parkeerkosten vergoed :P .

Als we kijken naar de verschillende klanten van Sogeti is het echt van alles. Van overheid tot grote multinationals, dus voor ieder wat wils!

Als YP heb je trouwens een gelimiteerde keus in auto's mocht je geïnteresseerd zijn in een leasebak. Namelijk enkel een peugot 208 of een C4 Kak-tus (lees: Cactus).

Terugkomende op het "Kies je Auto". Ik ben zelf gegaan voor een Mazda 2 Skylease GT! Kan niet wachten tot mijn nieuwe schatje bezorgt wordt 8) 8) 8)
Super bedankt voor je reactie.
Ik kreeg te horen dat YPs bij Business Technology niet naar Ohio gaan als onderdeel van hun voorbereiding. :'( Helaas.
Gelukkig belde ik de recruiter van Sogeti om wat vragen te stellen en hij bracht mij in contact met twee professionals binnen de afdeling Business Technology. Zo kon ik toch nog wat vragen stellen over het type werk en hun ervaring.

Grappig dat je het over de leaseauto's hebt, gisteren zag ik een all-black C4 en vond hem wel redelijk stoer uitzien. Ik vind de 208 toch nog een beetje te klein uit zien en minder "stoer", maar misschien ben ik de enige die dat vind. :9~

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
quote:
ChildishGambino schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:11:
[...]

Super bedankt voor je reactie.
Ik kreeg te horen dat YPs bij Business Technology niet naar Ohio gaan als onderdeel van hun voorbereiding. :'( Helaas.
Gelukkig belde ik de recruiter van Sogeti om wat vragen te stellen en hij bracht mij in contact met twee professionals binnen de afdeling Business Technology. Zo kon ik toch nog wat vragen stellen over het type werk en hun ervaring.

Grappig dat je het over de leaseauto's hebt, gisteren zag ik een all-black C4 en vond hem wel redelijk stoer uitzien. Ik vind de 208 toch nog een beetje te klein uit zien en minder "stoer", maar misschien ben ik de enige die dat vind. :9~
Ik weet niet waar je woont en/of wanneer je in Vianen bent, maar je mag mijn afschuwelijke all-black c4 wel eens 'proeven'.
Mocht je daar behoefte aan hebben :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChildishGambino
quote:
Deshmir schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 14:50:
[...]

Ik weet niet waar je woont en/of wanneer je in Vianen bent, maar je mag mijn afschuwelijke all-black c4 wel eens 'proeven'.
Mocht je daar behoefte aan hebben :+
Hahaha, care to share waarom het zo afschuwelijk is? :9

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deshmir
Sowieso de bumpers natuurlijk..
Verder:
- geen automatische roll-down raam bestuurderskant
- geen electrische roll-down ramen achter
- achterbank is niet in delen inklapbaar
- electronisch begrensd
- velgen gaan roesten bij winterbanden

Dus.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

quote:
Deshmir schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 15:20:
Sowieso de bumpers natuurlijk..
Verder:
- geen automatische roll-down raam bestuurderskant
- geen electrische roll-down ramen achter
- achterbank is niet in delen inklapbaar
- electronisch begrensd
- velgen gaan roesten bij winterbanden

Dus.
Nieuwe (lees na dec 2015) modellen C4 hebben wel deelbare achterbank :)

Electronisch begrensd op 185 ja, keren dat je dat per jaar kan rijden kan je op 1 hand tellen.

Stalen velgen die gaan roesten bij bandenwisselen is niet cactus specifiek :)

Osxy wijzigde deze reactie 05-05-2017 16:07 (17%)

Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*