Toon posts:

Ervaring werken bij Sogeti Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste
Acties:
  • 338.963 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik denk dat er in de afgelopen 10 jaar misschien 1 keer een raam naar beneden is gegaan op mijn achterbank.. Dus die klapraampjes vind ik prima. Het ontbreken van automatische rolldown voor vind ik ook vervelend, maar om daar nou een complete auto op af te schrijven. En die begrenzing heb ik nog nooit wat van gemerkt in 2 jaar tijd... Komt misschien ook omdat ik nooit boven de 150 uitkom en zelfs dat is al een zeldzaamheid...

Ik heb zelf een Cactus en ik vind het echt een hele fijne auto. In ieder geval stukken beter dan de voorloopgolf die ik had. Om over uitstraling maar te zwijgen. Da's echt gewoon geen vergelijking. De golf is echt de meest neutrale auto die ik ken. Emotieloos...

[Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 05-05-2017 16:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:00

Martinspire

Awesomeness

Fijne auto? Ik heb hem nu als voorloper maar zou hem werkelijk aan niemand aanraden

Veel kabaal tijdens het rijden, stuurt heel zwaar (elke andere auto kun je met je pink sturen), schakelpook moet enorm veel afleggen om een versnelling te vinden (en als je met iemand samen rijdt zit je altijd zijn knie opzij te doen om de 5e versnelling te vinden), onhandige plaatsing handrem, ruimte achterin is erbarmelijk. Ik dacht dat de Clio al erg matig was, maar hier kan niemand zijn onderbenen meer kwijt als ik aan het rijden ben. Alles voelt enorm goedkoop aan, zelfs in de duurdere versies, stoelen zitten maar erg matig, etc. En dan heb je nog het enorm trage, onhandige, idiote mediasysteem. Geen multitouch ondersteuning ook (vooral bij kijken van de kaart is dat irritant), navigatie werkt supertraag, invoer overal is onhandig, duurt lang voor je bij de gewenste plekken uitkomt en veel zaken zitten erin verborgen waardoor je niet even snel de ventilator hard kunt zetten (of uit), recirculatie aan (bv met een stinkende auto voor je) of de temperatuur hoger/lager. Automatisch raam voor is irritant, zeker als je bij een klant zit waar je slagbomen hebt e.d. Ik vergeef hem dan al veel zoals deuren die wat goedkoop dicht slaan, een tankknop die wat onhandig is (openmaken met sleutel maar vervolgens komt ie eraf en kun je hem nergens echt laten), geen elektrische stoelverstelling e.d.

Ik snap werkelijk waar niet waarom je die C4 zoveel zit. Ik heb het idee dat het bijna allemaal starters zijn die hem krijgen aangesmeerd omdat ie geen godsvermogen kost (maar nog steeds meer dan de Clio van ervoor) en hij er niet saai uit ziet (mooi is wat anders helaas). Elke rit erger ik me wel ergens aan en ik zit de dagen al af te tellen voor mn bestelde auto binnenkomt. Toen ik de Clio kreeg had ik een I10 als voorloper maar die zou ik nog liever willen dan dat gedrocht van een C4.

Ik snap ook niet waarom het de YP auto is (geweest?). Veel mensen zullen hem niet mooi vinden (ik heb het bij ons op de afdeling gevraagd en van de 20 man vond maar 2 personen hem mooi en wilden 15 er absoluut niet in rijden), hij is niet economisch, hij is niet echt snel en erg onpraktisch. De eerste de beste proefrit zou iemand met ook een greintje aan auto-ervaring hem waarschijnlijk wel afkeuren. Ik kan zo 5 auto's noemen die beter zijn dan de C4 zonder saai of standaard te zijn.

[Voor 22% gewijzigd door Martinspire op 05-05-2017 17:46]

Martinspire - PC, PS4, X1

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 181786
  • Registratie: juli 2006
  • Niet online
Hij is vrij economisch. Bied veel ruimte voor weinig. Is vrij praktisch. Snel genoeg, ook in Duitsland, 150 rijdt nog relatief comfortabel. Redelijk compleet voor weinig. Ziet er voor veel mensen leuk uit. Van mijn YP groep ging zo'n 50% voor de Cactus.

Mijn huidige 308 is in alles een fijnere auto maar ook duurder. De Cactus is een prima B-segment auto.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 181786 op 05-05-2017 17:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Anoniem: 181786 schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:49:
Hij is vrij economisch alleen economisch als je max 80 rijdt. Bied veel ruimte vooral achterin red je het niet met volwassenen, voor weinig vanaf 17.870 en niet bepaald rijk uitgerust, business versie zelfs vanaf 20.070. Is vrij praktisch niet echt geschikt voor lange afstanden. Snel genoeg, ook in Duitsland, 150 rijdt nog relatief comfortabel (mits je geen probleem hebt met veel lawaai). Redelijk compleet voor weinig. Ziet er voor veel weinig mensen leuk uit (de rest selecteert hem voor lelijkste auto van het jaar). Van mijn YP groep ging zo'n 50% voor de Cactus omdat de 308 ook niet bepaald een hoogvlieger is.

Mijn huidige 308 is in alles een fijnere auto maar ook duurder. De Cactus is een prima B-segment auto.
FTFY :Y)

Met de Cactus tank ik gemiddeld 1 keer per maand meer dan dat ik met de Clio deed (zelfde werkgever, zelfde rijstijl, zelfde tankinhoud). Dat kun je niet bepaald economisch noemen. En ja ik rij lekker vlot, maar geeft meer aan dat het vooral economisch op papier is omdat ze enorm ver naast de werkelijke waarde ligt.

De keuze tussen Cactus en 308 is wat mij betreft tussen een emmer met stront en een emmer met kots. Had de Clio er nog in gezeten, dan was dat echt geen 50/50 meer.

En het is niet alsof ik een hekel heb aan Citroën. Mijn vader heeft jarenlang Citroëns gehad. Zelf ook al regelmatig aan het sturen geweest in de C4 en ook hij vind het de slechtste auto waar ie ooit in heeft gereden. Nog een maand en dan nooit meer.

[Voor 30% gewijzigd door Martinspire op 05-05-2017 19:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Ik heb er 60.000 mee gereden, voornamelijk snelweg. File en vaak 130 op cc en kwam op een leuk zuinig gemiddelde uit. Met 1 tank kon ik vaak de 1000 km wel halen. Lange afstanden voor woon werk of vakantie naar bv Praag of doot Noorwegen geen enkel probleem.

4 volwassenen was ook geen probleem. Alhoewel de mensen achterin slechts 1.80m waren. Wellicht met langere mensen krapper maar welke b-segment auto is dat niet?

De 308 is car of the year geweest en in zijn segment een prima keuze.

Verder hebben de YP bij Sogeti de keuze tussen de 208 en de Cactus. Een 308 is een segment hoger dan de 208.

Maar zeik de auto vooral af om jouw mening die schijnbaar de enige mogelijke is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 23:53
Martinspire schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:35:
een tankknop die wat onhandig is (openmaken met sleutel maar vervolgens komt ie eraf en kun je hem nergens echt laten), .
Je kan hem in het deurtje hangen, zit een uitsparing in |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chamek
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14-12-2020
Hallo allemaal, volgende week moet ik een test maken voor sogeti. Nou kan je veel voorbereiden maar het onderdeel stroomdiagrammen wil ik nog de tijd geven. Iemand die oefeningen met antwoorden kan aanraden ? Boeken sites alles is welkom.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 00:10
Chamek schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 21:22:
Hallo allemaal, volgende week moet ik een test maken voor sogeti. Nou kan je veel voorbereiden maar het onderdeel stroomdiagrammen wil ik nog de tijd geven. Iemand die oefeningen met antwoorden kan aanraden ? Boeken sites alles is welkom.
Geen oefeningen, maar een tip: volg de route met je vinger. Gewoon op het scherm drukken dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chamek
celshof schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 23:04:
[...]

Geen oefeningen, maar een tip: volg de route met je vinger. Gewoon op het scherm drukken dus.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:46
Martinspire schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 17:35:
Fijne auto? Ik heb hem nu als voorloper maar zou hem werkelijk aan niemand aanraden

Veel kabaal tijdens het rijden, stuurt heel zwaar (elke andere auto kun je met je pink sturen)
Tjonge jonge, wat een azijnzeikerij zeg...
Stuurt heel zwaar? Geen enkel probleem mee, misschien eens naar de sportschool?
Kabaal tijdens het rijden? In vergelijking met een duurdere auto misschien, het is al beter dan de Fiat Punto die ik hiervoor had. Dus voor mij was het vooruitgang.
schakelpook moet enorm veel afleggen om een versnelling te vinden (en als je met iemand samen rijdt zit je altijd zijn knie opzij te doen om de 5e versnelling te vinden)
Eens, ik druk regelmatig de knie van mijn vriendin opzij. Nou ja, so be it.
onhandige plaatsing handrem
Que?
ruimte achterin is erbarmelijk. Ik dacht dat de Clio al erg matig was, maar hier kan niemand zijn onderbenen meer kwijt als ik aan het rijden ben.
Dat geldt voor elke auto als ik rijd. Het is nog altijd een B-segment auto en die zijn allemaal krap bemeten voor passagiers achterin.
Alles voelt enorm goedkoop aan, zelfs in de duurdere versies, stoelen zitten maar erg matig, etc.
Ik mis inderdaad de lendesteun in de stoelen, maar verder heb ik al 55k km op zitten zonder problemen.
En dan heb je nog het enorm trage, onhandige, idiote mediasysteem. Geen multitouch ondersteuning ook (vooral bij kijken van de kaart is dat irritant), navigatie werkt supertraag, invoer overal is onhandig, duurt lang voor je bij de gewenste plekken uitkomt en veel zaken zitten erin verborgen waardoor je niet even snel de ventilator hard kunt zetten (of uit), recirculatie aan (bv met een stinkende auto voor je) of de temperatuur hoger/lager.
Ja die vind ik ook behoorlijk irritant. Inderdaad traag en vervelend om op deze manier je ventilatie etc te moeten regelen. Vermoedelijk gedaan om zo min mogelijk extra knopjes met draadjes etc te hoeven maken. Dit om het gewicht laag te houden. Zo is de auto nou eenmaal ontworpen. Love it or hate it.
Automatisch raam voor is irritant, zeker als je bij een klant zit waar je slagbomen hebt e.d.
Inderdaad jammer dat het er niet in zit.
Ik vergeef hem dan al veel zoals deuren die wat goedkoop dicht slaan, een tankknop die wat onhandig is (openmaken met sleutel maar vervolgens komt ie eraf en kun je hem nergens echt laten), geen elektrische stoelverstelling e.d.
Als je een luxe feel wil bij het dichtslaan van deuren dan moet je in een duurdere klasse zoeken. Dit is vergelijkbaar met alle andere auto's in deze prijsklasse. De tankdop kun je in het klepje doen, daar is een uitsparing voor gemaakt, best handig. ;)
Ik snap werkelijk waar niet waarom je die C4 zoveel zit. Ik heb het idee dat het bijna allemaal starters zijn die hem krijgen aangesmeerd omdat ie geen godsvermogen kost (maar nog steeds meer dan de Clio van ervoor) en hij er niet saai uit ziet (mooi is wat anders helaas). Elke rit erger ik me wel ergens aan en ik zit de dagen al af te tellen voor mn bestelde auto binnenkomt. Toen ik de Clio kreeg had ik een I10 als voorloper maar die zou ik nog liever willen dan dat gedrocht van een C4.
De C4 was in 2015 eigenlijk de enige auto die 14% bijtelling had. Dat is voor mij ook de reden geweest om voor deze auto te gaan. En nee ik ben geen starter, maar een auto is maar een vervoersmiddel en voor dit geld was er geen betere auto. Daarnaast vind ik m er wel heel leuk uit zien. De meningen over het uiterlijk zijn enorm verdeeld en er zitten maar bar weinig mensen tussenin.
Ik snap ook niet waarom het de YP auto is (geweest?). Veel mensen zullen hem niet mooi vinden (ik heb het bij ons op de afdeling gevraagd en van de 20 man vond maar 2 personen hem mooi en wilden 15 er absoluut niet in rijden)
Tja, napratende schaapjes heb je overal :O
En uiteraard zullen sommigen hem echt niet mooi vinden, maar de meesten praten gewoon anderen na om maar niet buiten de groep te vallen.
hij is niet economisch, hij is niet echt snel en erg onpraktisch. De eerste de beste proefrit zou iemand met ook een greintje aan auto-ervaring hem waarschijnlijk wel afkeuren. Ik kan zo 5 auto's noemen die beter zijn dan de C4 zonder saai of standaard te zijn.
Hij is prima economisch, zolang je er ook maar zo naar rijdt.
Voor het geld dat hij kostte in 2015 was er gewoon geen betere auto in die grootte. Nu met 22% bijtelling zou ik ook voor een andere auto gaan.

Maar noem vooral die 5 auto's, ik ben erg benieuwd waar je mee komt, misschien heb ik er wat aan, over een aantal jaar :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChildishGambino
  • Laatst online: 14-11-2018
In dit geval hebben YP's weinig te kiezen, 208 of C4. In ieder geval wil ik iedereen bedanken, ik ben ondertussen al zeker van mijn keuze!

Iemand anders nog een idee hoe het zit met het kiezen van een afdeling. Ik heb ondertussen het assessment gehaald en op gesprek geweest met een UM. Aanbieding voor de afdeling Automation/Business Automation(A/BA) is binnen, maar ik twijfel tussen Business Intelligence (BI) en A/BA....

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
ChildishGambino schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:35:
In dit geval hebben YP's weinig te kiezen, 208 of C4. In ieder geval wil ik iedereen bedanken, ik ben ondertussen al zeker van mijn keuze!

Iemand anders nog een idee hoe het zit met het kiezen van een afdeling. Ik heb ondertussen het assessment gehaald en op gesprek geweest met een UM. Aanbieding voor de afdeling Automation/Business Automation(A/BA) is binnen, maar ik twijfel tussen Business Intelligence (BI) en A/BA....

Alvast bedankt!
Je kiest de cactus? :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chamek
powadha schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 00:50:
Grappig dit forum even door te struinen! Voor alle YP die gaan starten bij Sogeti: veel plezier! Alles wat geschreven wordt over Ohio.....helemaal waar! Kleine tip: de business course die je gaat volgen in Ohio laat genoeg ruimte tot creatieve invulling! Opdrachten kun je prima in de kroeg uitwerken (als je bereid bent de regels een klein beetje te buigen) verder is het gewoon heeeeel veel drank, feest, plezier en je (hopelijk) leuke nieuwe collegae leren kennen. Tevens kom je ongeveer 5 kilo zwaarder thuis. Je zit in een omgeving met alleen maar studenten, de gevolgen mag je zelf invullen ;-)

Voor mij is het alweer 10 jaar geleden dat ik startte bij Sogeti. Inmiddels alweer 4 jaar zelfstandig, maar heb me prima vermaakt al die jaren bij Sogeti. Nog altijd heel leuk contact met een aantal oud collegae. Staar je overigens niet blind op de lease wagen, dat ding is zo ontzettend snel niet belangrijk meer. Pak de eerste paar jaren een niet te dure, zoveel betaald Sogeti niet. Het blijft een stuk blik op vier wielen en de meeste tijd doet het ding niks ;-) Die vette beemer kan ook over een paar jaar wel, als je wel goed geld verdient (bevalt goed overigens).

Opleidingen zijn okay, maar veel wordt intern gegeven en niet alles leidt tot officiële certificaten. Sogeti houd je graag in de Unit waar je start, dus mocht je willen overstappen zul je er hard aan moeten trekken (spreek uit ervaring). Maak je hard voor certificeringen, ook al moeten die extern worden gedaan.

Al met al een goede werkgever om te starten en je te gaan ontplooien. Prima werksfeer en redelijk 'open deur' mentaliteit.
Dit is een goed en beknopte samenvatting van Sogeti. Bedankt voor de tip mbt leasen. In mijn opinie is het gewoon uittellen en of het realistische voordeliger is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23:08
ChildishGambino schreef op maandag 8 mei 2017 @ 16:35:
Indien je toch wil overstappen tussen de afdeling laat dit schriftelijk vastleggen dat het kan. Anders moet je misschien tot de conclusie komen dat je misschien wel niet kan overstappen als je er al werkt. Dat kan je beter nu ontdekken en dan als je hart echt bij BI ligt maar doorzoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

CMD-Snake schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:46:
[...]

Indien je toch wil overstappen tussen de afdeling laat dit schriftelijk vastleggen dat het kan. Anders moet je misschien tot de conclusie komen dat je misschien wel niet kan overstappen als je er al werkt. Dat kan je beter nu ontdekken en dan als je hart echt bij BI ligt maar doorzoeken.
Volgens mij kun je altijd nog wel overstappen, maar gaat het er in het begin om welke afdeling de rekening van de opleiding krijgt gepresenteerd. Zodra dat allemaal weer terugverdiend is, kun je prima wisselen (en vaak daarvoor ook al, als je het echt wilt)
Ossi schreef op maandag 8 mei 2017 @ 15:17:
[...]

Stuurt heel zwaar? Geen enkel probleem mee, misschien eens naar de sportschool?
Ik vind het irritant, niet dat het onmogelijk is. Voor een moderne auto stuurt ie zwaar. Pap vroeg zelfs of ie wel stuurbekrachtiging had. Vooral tussen de 30 en 80 vind ik hem onnodig zwaar sturen, waardoor snelle acties (rotonde) niet zo vloeiend genomen kan worden. En ja dat heeft niks met sportschool te maken. Andere auto's laten zich sturen met een pink, maar in deze kan dat vaak niet.
Kabaal tijdens het rijden? In vergelijking met een duurdere auto misschien, het is al beter dan de Fiat Punto die ik hiervoor had. Dus voor mij was het vooruitgang.
Prima dat het hiervoor slechter was, maar in veel vergelijkbare B-segment auto's is het beter geregeld. En dat komt omdat de deur zelf geen strips heeft vanwege het design. Dat sluit gewoon niet goed af als dat de deur of beiden dat hebben.
[...]

Que?
De armsteun zit nogal in de weg om hem handig aan te trekken.
[...]

Dat geldt voor elke auto als ik rijd. Het is nog altijd een B-segment auto en die zijn allemaal krap bemeten voor passagiers achterin.
Maar het blijft een groot nadeel (en een Opel of Mazda is al een stuk ruimer bv)
...]

Als je een luxe feel wil bij het dichtslaan van deuren dan moet je in een duurdere klasse zoeken. Dit is vergelijkbaar met alle andere auto's in deze prijsklasse.
Snap ik en vanwege de prijs vergeef ik deze zaken ook, maar dat maakt het niet meteen goed.
De tankdop kun je in het klepje doen, daar is een uitsparing voor gemaakt, best handig. ;)
Maar waarom heeft Citroën nog steeds dat je je sleutel erin moet steken? Ford heeft overigens al dat je niet eens een dop hebt, wordt tijd dat andere merken dat overnemen
[...]

De C4 was in 2015 eigenlijk de enige auto die 14% bijtelling had.
Niet bepaald:
https://www.autokopen.nl/...-overzicht-met-alle-autos
Punto, Fiesta, Corsa, 208, Clio, Yaris, Fabia, Polo. Mijn Clio kwam dan wel uit 2015, maar geldt ook gewoon.
Maar noem vooral die 5 auto's, ik ben erg benieuwd waar je mee komt, misschien heb ik er wat aan, over een aantal jaar :)
Voor het C-Segment vond ik de Renault Mégane, Opel Astra, Mazda 3, Fiat Tipo of nieuwe Honda Civic wel wat. Maar voor YP is dat toch nog wat te duur. Dus dan kom je al snel op een Renault Clio (die ik persoonlijk reed en echt aan kan raden. Complete auto met prima wegligging/motor/comfort/stoelen/afwerking/etc voor mooie prijs), Nissan Micra, Opel Corsa, DS 3, Ford Fiesta, Kia Rio, Hyundai i20 (of i30) die allemaal momenteel goedkoper zijn dan een C4 Cactus qua leaseprijs (al weet ik niet wat ze qua brandstof erbij tellen, C4 is bij Athlon 404 pm). Zelfs een Alfa MiTo kost maar 16 euro meer. En de nieuwe Seat Ibiza lijkt me ook wel interessant voor nieuwe YPs. Past ook wat meer bij Soget imo

Overigens is een Polo of Astra nog niet eens zo heel duur als ik de leaseprijzen zo zie van speciale lease-versies. Heb je wel de langzaamste motor, maar dan is ie wel weer zuinig (en dus minder kosten voor 40.000km brandstof), en dan zit je dus max op 500 p/m wat mijn Clio destijds ook kostte volgens mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 23:08
Martinspire schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:58:
Volgens mij kun je altijd nog wel overstappen, maar gaat het er in het begin om welke afdeling de rekening van de opleiding krijgt gepresenteerd. Zodra dat allemaal weer terugverdiend is, kun je prima wisselen (en vaak daarvoor ook al, als je het echt wilt)
Maar is dit een zekerheid? Kan dat indien nodig zwart op wit gezet worden? Dat wil de vraagsteller weten. Gezien de gok die genomen wordt adviseer ik toch wat garanties te vragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

CMD-Snake schreef op maandag 8 mei 2017 @ 21:37:
[...]

Maar is dit een zekerheid? Kan dat indien nodig zwart op wit gezet worden? Dat wil de vraagsteller weten. Gezien de gok die genomen wordt adviseer ik toch wat garanties te vragen.
Oh dat kan altijd, maar volgens mij is het nu eerder aan de 2 units om hem te overtuigen voor hun te komen werken. Gesprekken aangaan met beide units en kijken welke het beste bevalt. Er is veel te regelen, niet altijd alles hoeft zwart-wit. Al zal Sogeti waarschijnlijk wel een voorkeur uitspreken (qua beschikbare opdrachten bv), maar dat hoeft niet onbespreekbaar te zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChildishGambino
Yess! 8)7
Ik heb de plus- en minpunten in overweging gebracht en tot de conclusie gekomen dat de Cactus mij toch wat leuker lijkt. Aangezien ik pas over twee maanden mag kiezen, kan ik misschien nog een proefritje meepikken van een collega en het zelf ervaren.
CMD-Snake schreef op maandag 8 mei 2017 @ 18:46:
[...]

Vandaag met de recruiter gesproken en hierover gehad. Hij gaf aan dat overstappen eigenlijk geen probleem is. Ik sprak ook met een Sogetist die momenteel binnen de afdeling Automation/ Business Automation werkt en die gaf aan dat dit altijd kan mits je de opleidingskosten terug hebt verdiend. In dit geval gaan YP's (van A/BA) niet naar Ohio, dus liggen de kosten op 50% van wat ze normaal zijn.

Ik heb er toch nog voor gekozen om binnen de afdeling van A/BA te starten, aangezien ik Technische Bedrijfskunde gestudeerd heb en weinig voorkennis bezit op het gebied van programmering/Python/R. Met de cursussen die worden aangeboden zal ik proberen dit allemaal te leren en misschien dat een overstap dan makkelijker gemaakt kan worden. Mijn opleiding en achtergrond sluiten meer op A/BA aan, dus ik ben er vrij zeker van dat ik het naar mijn zin zal hebben. Bij het bespreken van mijn contract zal ik ook aankaarten dat ik enige voorkeur heb om mezelf op het gebied van BI te ontwikkelen, dit zal waarschijnlijk niet erg zijn. Het straalt alleen leergierigheid over O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

ChildishGambino schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 00:23:
[...]

Vandaag met de recruiter gesproken en hierover gehad. Hij gaf aan dat overstappen eigenlijk geen probleem is. Ik sprak ook met een Sogetist die momenteel binnen de afdeling Automation/ Business Automation werkt en die gaf aan dat dit altijd kan mits je de opleidingskosten terug hebt verdiend. In dit geval gaan YP's (van A/BA) niet naar Ohio, dus liggen de kosten op 50% van wat ze normaal zijn.
Niet naar Ohio vind ik wel raar? Wat maakt A/BA anders en niet geschikt daarvoor? Is daar nog een toelichting voor gegeven? Je mist dan namelijk wel wat.

Anyways zoals ik al zei dus: het ligt aan de opleidingskosten wie dat moet gaan financieren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ossi
Martinspire schreef op maandag 8 mei 2017 @ 19:58:
Ik vind het irritant, niet dat het onmogelijk is. Voor een moderne auto stuurt ie zwaar. Pap vroeg zelfs of ie wel stuurbekrachtiging had. Vooral tussen de 30 en 80 vind ik hem onnodig zwaar sturen, waardoor snelle acties (rotonde) niet zo vloeiend genomen kan worden. En ja dat heeft niks met sportschool te maken. Andere auto's laten zich sturen met een pink, maar in deze kan dat vaak niet.
Persoonlijke voorkeur dus, ik vind het heerlijk dat ik niet bij elke nies of kuch de halve rijweg overvlieg.
Prima dat het hiervoor slechter was, maar in veel vergelijkbare B-segment auto's is het beter geregeld. En dat komt omdat de deur zelf geen strips heeft vanwege het design. Dat sluit gewoon niet goed af als dat de deur of beiden dat hebben.
Zijn maar bar weinig weinig B-segment auto's die lekker geruisloos rijden. Heeft volledig met de kosten te maken.
De armsteun zit nogal in de weg om hem handig aan te trekken.
Geen probleem mee. Persoonlijk voorkeur dus ook?
Snap ik en vanwege de prijs vergeef ik deze zaken ook, maar dat maakt het niet meteen goed.
Ik zal ook nooit zeggen dat de Cactus perfect is, maar in z'n prijsklasse vond ik m geen gelijke hebben.
Vooral niet omdat hij iets ruimer is dan de meeste B-klasse auto's.
Maar waarom heeft Citroën nog steeds dat je je sleutel erin moet steken? Ford heeft overigens al dat je niet eens een dop hebt, wordt tijd dat andere merken dat overnemen
Valt wat voor te zeggen, maar om daar nou een auto op af te keuren.
Niet bepaald:
https://www.autokopen.nl/...-overzicht-met-alle-autos
Punto, Fiesta, Corsa, 208, Clio, Yaris, Fabia, Polo. Mijn Clio kwam dan wel uit 2015, maar geldt ook gewoon.
Excuses, je hebt gelijk. Ik had voor de Cactus een Fiat Punto en wilde een iets grotere auto. De enige twee betaalbare in die klasse waren de Cactus en de 308. De 308 kwam echter zo laat pas op de markt dat ik er geen proefrit in kon maken. Dus ben ik voor de Cactus gegaan. Als je kijkt naar het lijstje van compact middensegment was de Cactus de goedkoopste keuze. De Clio heb ik ook in gereden, reed ook best leuk, maar de Cactus is iets groter nog van binnen.
Voor het C-Segment vond ik de Renault Mégane, Opel Astra, Mazda 3, Fiat Tipo of nieuwe Honda Civic wel wat. Maar voor YP is dat toch nog wat te duur. Dus dan kom je al snel op een Renault Clio (die ik persoonlijk reed en echt aan kan raden. Complete auto met prima wegligging/motor/comfort/stoelen/afwerking/etc voor mooie prijs), Nissan Micra, Opel Corsa, DS 3, Ford Fiesta, Kia Rio, Hyundai i20 (of i30) die allemaal momenteel goedkoper zijn dan een C4 Cactus qua leaseprijs (al weet ik niet wat ze qua brandstof erbij tellen, C4 is bij Athlon 404 pm). Zelfs een Alfa MiTo kost maar 16 euro meer. En de nieuwe Seat Ibiza lijkt me ook wel interessant voor nieuwe YPs. Past ook wat meer bij Soget imo
C-segment is toch wel weer een heel andere prijsklasse, dus die valt buiten beschouwing.
Als je klaagt over stoelen, dan snap ik niet dat je Opels aanraadt. Tenzij je van harde planken houdt. Kia Rio heeft 0,0 beenruimte achterin. De voorstoelen hebben aan de achterkant een harde plastic plaat, echt waardeloos. DS3 is een leuke auto, nadeel is 3 deurs en toen ik m reed was ie begrensd op 160.
Ford Fiesta... saaaaaai, plus ik schoof alle kanten op op die stoelen in de bochten. Daarnaast was het geluid dermate sneu dat je een optie moest nemen op een 1500 euro soundsystem. i20, alleen benzine? Vaker aan de pomp. Verder geen idee, nooit in gereden.

Al met al zijn ze stuk voor stuk kleiner dan de C4 Cactus, voor de één een voordeel, voor de ander een nadeel. Ook zijn de meeste alleen financieel interessant met 1.0 of 1.2 liter motortjes, vaak 2 of 3 cilinders met bijkomend rare geluiden. De Cactus kan lekker meekomen met het hedendaagse wagenpark wat voornamelijk bestaat uit "zuinige" 1.0 - 1.3 motortjes. Ik scheur ze wel lekker voorbij. Voor een nog snellere auto zit je vaak al in flink duurdere auto's.

Eigenlijk is het gewoon een keuze naar smaak, zo slecht is de C4 cactus echt niet. Je hebt gewoon een schurfthekel aan die auto en daardoor vergroot je elke minpuntje tot iets groots. Dat mag. :+
Ik ben blij met mijn Cactus :9

Nu genoeg offtopic geneuzel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thegod
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 22:04
Jongens,

Wat verdien je eigenlijk met 3 jaar (.net/c#/javascript + diversen) ervaring ongeveer bij Sogeti, en is het mogelijk/handig te onderhandelen? Ik heb nu namelijk verscheidene aanbiedingen gekregen van verscheidene partijen, en een salarisindicatie is altijd handig om te weten.

Mvg,
Eventueel aanstaande werknemer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mikeoes
  • Laatst online: 13-09 15:07
thegod schreef op zondag 14 mei 2017 @ 17:37:
Jongens,

Wat verdien je eigenlijk met 3 jaar (.net/c#/javascript + diversen) ervaring ongeveer bij Sogeti, en is het mogelijk/handig te onderhandelen? Ik heb nu namelijk verscheidene aanbiedingen gekregen van verscheidene partijen, en een salarisindicatie is altijd handig om te weten.

Mvg,
Eventueel aanstaande werknemer.
Dat is heel afhankelijk van de werkervaring, specialisatie en de bewijslast (lees certificeringen) die je bezit. Op basis hiervan zullen zij een aanbod doen. Staar je echter niet blind op het bedrag wat ze noemen gezien hier je leaseauto (Indien gewenst) en de vakantiegeld nog vanaf gaat. Ik zou zeggen ga het gesprek aan en kijk wat ze bieden ;) .

Om een beetje indicatie te geven. Ik zit zelf ongeveer 3 jaar in het vak als infrastructuur engineer nog zonder bewijslast en zit rond de 3000.

• ChildishGambino
Martinspire schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 00:52:
[...]

Niet naar Ohio vind ik wel raar? Wat maakt A/BA anders en niet geschikt daarvoor? Is daar nog een toelichting voor gegeven? Je mist dan namelijk wel wat.

Anyways zoals ik al zei dus: het ligt aan de opleidingskosten wie dat moet gaan financieren.
Ik heb het nagevraagd en hoogstwaarschijnlijk komt het door de opleidingskosten voor Mendix en Blueriq.
;(

Acties:
  • +1Henk 'm!

629110

Nu mag je bij Vodafone vanaf 1 juni roaming like at home doen. En laat ik in de zomer op vakantie gaan naar Turkije. Maar vodafone wel, echter heb ik geen idee of onze Sogeti Vodafone zakelijk abbonement wel 'roaming like at home' doet. Enig idee ?

https://www.vodafone.nl/o...ieuws.html?post_id=280069

Mijn prive abbonement is bij t-mobile die ziet Turkije niet als EU.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Je kan dan denk ik het beste even contact opnemen met Vodafone zakelijk denk ik. Die kunnen zo zien wat voor abbo je hebt en wat er wel en niet bij hoort. Turkije is idd (gelukkig) geen EU, de nieuwe EU regelgeving omtrent roaming zal daar hoogstwaarschijnlijk niet gelden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

629110

Succes als je als werknemer van Sogeti support krijgt van Vodafone. Dit moet via Sogeti. Vodafone biedt volgens die link die ik gaf wel roaming voor Turkije aan, voor normale abonnementen dan.

[Voor 9% gewijzigd door 629110 op 09-06-2017 15:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
Ik heb een mooi smsje gekregen toen ik naar Zwitserland ging dit weekend:

Welkom bla bla bla, u kunt u telefoon gebruiken zoals u gewend bent, buiten bundel betaald u bla bla.
Kijk op vodafone.nl/zakelijkinternationaal of 0654500100
Prettig verblijf!

Je kan dus je sim meenemen, als je zon sms al hierboven krijgt kan je je zakelijke sim gebruiken :+

[Voor 16% gewijzigd door Deshmir op 09-06-2017 16:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

629110

Ja en vervolgens krijg je eind van de maand salaris - kosten vodafone international uitbetaald. Op einstein staat ook dat je de smsjes niet serieus moet nemen omdat die niet altijd kloppen met ons huidige contract.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
Ik zie hier geen onderscheid in consumenten en zakelijke gebruikers, en het lijkt me sterk dat Sogeti (NL) of Cap (FR) tegen EU regelgeving in gaat.

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/roaming

(Legislation boven contract)

[Voor 7% gewijzigd door Deshmir op 09-06-2017 17:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet online
Toen ik nog in dienst was was het bij Vodafone een zooitje op de administratie en kreeg ik bijna een jaar (geloof ik iig meer dan 6 maand) geen overzicht en werd er mij dus ook niets in rekening gebracht. Is dat inmiddels al opgelost?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 00:19

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nope 😉

"You never come second by putting other people first"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deshmir
Ze zeiden van wel toch?
Althans, op Einstein heeft hier wel een bericht over gestaan

• Trapezoid
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 22:51
Vraagje over een leaseauto en brutoloon.

Uitgaande van het cafetariamodel, verlaagt het leasebedrag mijn brutoloon (fiscaal gezien voor bijvoorbeeld belastingtoeslagen zoals kinderopvang etc.)?

Dus stel beloningsbudget is 3500 en ik heb een leaseauto van 600.

Wordt dan mijn brutoloon voor de belastingdienst 2900 (+bijtelling)?

Of blijft het 3500 + bijtelling.

Ik zal het voor de zekerheid even met administratie checken, maar wellicht vind ik hier al een antwoord.

629110

Op einstein is inmiddels een bericht gekomen over het vodafone EU verhaal. Op dit moment is het nog niet mogelijk maar ze zijn aan het onderhandelen met vodafone voor een nieuw contract.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deshmir
Trapezoid schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 16:44:
Vraagje over een leaseauto en brutoloon.

Uitgaande van het cafetariamodel, verlaagt het leasebedrag mijn brutoloon (fiscaal gezien voor bijvoorbeeld belastingtoeslagen zoals kinderopvang etc.)?

Dus stel beloningsbudget is 3500 en ik heb een leaseauto van 600.

Wordt dan mijn brutoloon voor de belastingdienst 2900 (+bijtelling)?

Of blijft het 3500 + bijtelling.

Ik zal het voor de zekerheid even met administratie checken, maar wellicht vind ik hier al een antwoord.
Salaris is pas na het verminderen van mobiliteitsbudget.
Voorbeeld:

3500 => beloningsbudget
750 => mobiliteitsbudget
----- -
2750 => salaris EN vakantiegeld (2530 bruto salaris & 220 vakantiegeld).

Wil je dus een 'goedkopere' auto dan je mobiliteitsbudget, dan wordt je deel "salaris en vakantiegeld" groter.
Klopt dus inderdaad wat je zegt; 2900 + bijtelling (er van uitgaande dat je vakantiegeld elke maand uit laat betalen).

Update:
Kies je dus voor een auto die maar 600 kost, dan wordt het:
3500
600
----- -
2668 => bruto loon
232 => vakantiegeld

[Voor 6% gewijzigd door Deshmir op 14-06-2017 16:55]

• Trapezoid
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 22:51
Ok thanks Deshmir

• Deshmir
YW.

Het werkt ook de andere kant op, alleen mag je bruto salaris niet onder minimum loon komen.

Dus als je een Tesla wil, kan dat, maar moet je wel meer dan 1400(?) over hebben na aftrek vakantiegeld (en voor bijtelling ofc) :+

• Chamek
Als YP heb je niet veel keus bij Sogeti. Cactus of 208. De cactus trekt me wel. Maar het leasecontract is dat voor 4 jaar of hoe zit dat?

• Mohius
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21-11 11:42
Een leasecontract is of voor 4 jaar of het maximale aantal kilometers. Rij je dus minder dan het maximale aantal kilometers dan is het 4 jaar. Rij je meer kilometers dan geldt dat als richtlijn. Officieel krijgt Sogeti, volgens mij een boete als je de 4 jaar niet uitrijdt maar goed ik heb daar nog nooit een opmerking over gekregen. Ik ken collega's die makkelijk een auto in 2 jaar afrijden i.p.v. de gestelde 4 jaar.

Bij YP auto's wil het leasecontract ook nog wel eens 2 jaar zijn. Als het goed is, staat dat bij de aanbieding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thechip
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21-11 10:37
Afgelopen weken sollicitatie procedure gevolgd bij Sogeti. Capaciteiten test gehaald. Cijfereeksen waren echt pittig. Rest was echt een eitje. Nu het laatste gesprek nog. Benieuwd wat ze mij gaan bieden. ( geen YP) heb een paar vragen.

De cursussen zijn die voorzien van certificeringen?
Hoeveel avonden in de maand zijn er meetings en hoeveel daarvan is acceptabel om aanwezig te zijn?
Hoe werkt dat met de lease auto. Ik begrijp dat er een mobiliteitsbudget is van 700€ per maand is dit inclusief een brandstof component of mag je voor 700€ besteden als leasebedrag en komt het component daarbij?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Mohius schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 11:16:
Bij YP auto's wil het leasecontract ook nog wel eens 2 jaar zijn. Als het goed is, staat dat bij de aanbieding.
3 jaar toch? Daarna 4 jaar voor auto's die je zelf uitzoekt?
thechip schreef op maandag 3 juli 2017 @ 23:11:
Afgelopen weken sollicitatie procedure gevolgd bij Sogeti. Capaciteiten test gehaald. Cijfereeksen waren echt pittig. Rest was echt een eitje. Nu het laatste gesprek nog. Benieuwd wat ze mij gaan bieden. ( geen YP) heb een paar vragen.

De cursussen zijn die voorzien van certificeringen?
Hangt van de cursus af. Sommigen wel, sommigen niet. Er zijn ook veel cursussen die een kortere variant zijn en dus wel de materie behandelen, maar waar geen certificaat bij komt. Zoek je iets in het bijzonder? Of een richting?
Hoeveel avonden in de maand zijn er meetings en hoeveel daarvan is acceptabel om aanwezig te zijn?
Hangt van de unit af en waar je je voor inschrijft. De ene unit heeft een opleidingsprogramma waar meerdere cursussen bij horen, de ander doet weer een eigen manier (met of zonder certificering). En als je je nergens voor inschrijft, heb je verder ook geen verplichtingen, al is het gebruikelijk dat je toch wel een paar cursussen per jaar volgt als je tenminste een goede beoordeling wilt :P

Er zit behoorlijk wat verschil in niveau ook. Er zijn erg veel beginnerscursussen. Die je vooral moeten prikkelen om verder in te gaan op een onderwerp. Dan heb je nog de langere cursussen, bv een cursus Javascript van meerdere dagen. Ook kun je iets doen van Scrummaster, Lean Yellow Belt of iets dergelijks. De ene is dan wat serieuzer dan de ander en soms zit er een certificaat bij. Handig is dan dat je je in kunt schrijven voor avondeten, zodat je daar verder geen omkijken meer naar hebt.

Je hebt ook (even promotie) van het Front End Core Team elke maand een meeting waar je kennis maakt met nieuwe technologieën. Bv een avondje Angular 2, Polymer, React, etc. Waar je dan kennis maakt met het framework en dan samen aan de slag gaat waarbij je vragen kunt stellen aan de begeleiding. En uiteindelijk laten zien wat iedereen zoal heeft gemaakt aan het eind van de avond. De ene keer met een mooie presentatie, de andere keer een kort praatje en dan zelf uitzoeken.

Ook zijn er nog de grotere dagvullende evenementen. En als je zelf iets wilt organiseren of presenteren, dan kan dat natuurlijk ook.
Hoe werkt dat met de lease auto. Ik begrijp dat er een mobiliteitsbudget is van 700€ per maand is dit inclusief een brandstof component of mag je voor 700€ besteden als leasebedrag en komt het component daarbij?
700 is inclusief brandstof met ook als limiet 140 gram per kilometer CO2 bij benzine en 120 voor diesel. En ja dat is behoorlijk krap als je geen A-segment wilt. Wat je meer uitgeeft gaat dus van je salaris af. En geef je minder uit (bv als je in een Hyundai i10 gaat rijden) dan hou je meer salaris over. Het is niet een apart deel, maar gewoon bovenop je salaris. En met de huidige autoprijzen is het vrij krap, dus bij onderhandelen kun je daar misschien wat meer ruimte voor krijgen? (al weet ik niet wat de ervaringen zijn op dat vlak om dat gedaan te krijgen)

[Voor 19% gewijzigd door Martinspire op 04-07-2017 08:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thechip
Bedankt voor je uitgebreide antwoord daar kan ik wat mee. Als ik de auto alleen zakelijk ga gebruiken ben je dan met dat budget nog steeds beperkt tot zo een kleine boodschappenwagen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:32

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ja je hoeft alleen geen bijtelling te betalen. En je kan een iets goedkoper contract afspreken maar verwacht daar niet te veel van.

Gewoon sebastiaan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

thechip schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 09:49:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord daar kan ik wat mee. Als ik de auto alleen zakelijk ga gebruiken ben je dan met dat budget nog steeds beperkt tot zo een kleine boodschappenwagen?
Eigenlijk wel. Ze gaan uit van een vast aantal kilometers per jaar: 40.000km. Dus dat laat weinig ruimte over. Diesel wordt duur vanwege belasting maar heeft weer minder brandstof, benzine is goedkoper in aanschaf maar hapt weer meer in je maandelijks budget.

Je kunt er bv prima een Clio of instap Mégane van rijden, maar wil je meer dan betaal je eigenlijk altijd bij. Wel jammer, zeker ook omdat het bedrag bij/van je salaris gaat afhankelijk van hoe duur je auto is. Ik vraag me ook af of dit bewust is gedaan door de directie of dat ze niet doorhebben dat auto's de laatste jaren veel meer zijn gaan kosten vanwege hogere belasting en brandstofkosten.

• Zenix
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:49

Zenix

BOE!

Is er een wervingsbonus bij Sogeti? Ik ben namelijk net afgestudeerd en kreeg van een persoon op linkedin een bericht of hij mij kan voorstellen bij Sogeti, maar deze persoon lijkt er niet te werken. Ik zie er ook geen voordeel in, want kan ook gewoon direct solliciteren.

Mijn profiel past wel goed bij de infrastructuur en cloud tak. Maar ik twijfel of de detachering wel wat voor mij is.

629110

Ja, er loopt nu zelfs een extra actie tot en met eind juli.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goegol
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:26
Op einstein staat nu bericht over telefonie:
Europa zit er bij in, incl data

Hemelaar Fotografie

• Tjoekie
  • Niet online
Zenix schreef op donderdag 6 juli 2017 @ 00:59:
Is er een wervingsbonus bij Sogeti? Ik ben namelijk net afgestudeerd en kreeg van een persoon op linkedin een bericht of hij mij kan voorstellen bij Sogeti, maar deze persoon lijkt er niet te werken. Ik zie er ook voordeel in, want ook gewoon direct solliciteren.

Mijn profiel past wel goed bij de infrastructuur en cloud tak. Maar ik twijfel of de detachering wel wat voor mij is.
Als het je wat lijkt zou ik gewoon rechtstreeks reageren. Die wervingsbonus is meer een extraatje als je iemand uit je eigen netwerk aandraagt. Zou sowieso niet via recruitment of wervinsbureaus bij Sogeti gaan solliciteren. De drempel om binnen te komen is zo laag dat hun toegevoegde waarde daar echt nul is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Geo_Ros
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 26-12-2020
Veel nuttige info teruggevonden in dit topic waarvoor dank! Heeft zeker een bijdrage geleverd voor mijn keuze voor Sogeti _/-\o_ .

Net afgestudeerd aan de HvA voor Business IT & Management, en morgen contract tekenen bij Sogeti.
(YP Business Intelligence engineer, beginnen per 1 september 8) )

• thechip
De prijzen die bij de leaseportal staan zijn dit de all-in prijzen dus met brandstof component? Kan iemand van Sogeti mij dit vertellen misschien. Alvast bedankt.

• Fixers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 24-12-2019

Fixers

Princess Charming

Vanmorgen een goed eerste gesprek gehad voor de Testdivisie, dus nu dit topic even een jaartje teruggelezen. De auto discussies overgeslagen, want toch nog geen rijbwijs. :$

Volgende week een tweede gesprek (ze houden de vaart erin) en voor die tijd de capaciteitentest en papi maken. Als dat goed gaat lijkt het een zij-instroom Young Professional te worden, ik ga voor een carrièreswitch vanuit een compleet andere branche en met een bedrijfseconomievariant hbo. Dus dat wordt nog best spannend.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

thechip schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:36:
De prijzen die bij de leaseportal staan zijn dit de all-in prijzen dus met brandstof component? Kan iemand van Sogeti mij dit vertellen misschien. Alvast bedankt.
Zo was het een maand of 6 geleden nog wel ja. Als het goed is staat dit ook vermeld in het detail-venster als je een auto aanklikt en de prijzen bekijkt. Zit je naar goedkope auto's te kijken dan zit de brandstof rond de 100 euro per maand. Ga je naar duurdere auto's of auto's die meer uitstoten, dan gaat dit al richting de 200 euro per maand, met iets van 250 als je een benzine wilt.

En het is een vast bedrag per maand wat uiteindelijk neerkomt op 40.000 per jaar en 160.000 voor je hele contract. Of 4 jaar als je het niet allemaal opmaakt. Maar verder maakt het dan niet uit waar je tankt en hoe duur de brandstof daar dan is. Er is wel een incentive van 250 euro per (volgens mij) kwartaal voor het goedkoop tanken, maar die kans is vooralsnog erg klein. Weet pas van 2 man in mijn unit die het hebben gekregen in de bijna 4 jaar dat ik er werk.

Als je die prijzen in gedachten houdt, kun je ook op andere websites kijken naar hoe duur het daar is als je dezelfde regels hanteert (die 40k voor 4 jaar dus) als je er zelf de brandstof bij telt.

• sleggie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-11 14:49
Hallo mede tweakers,

Ook hier iemand die even erg nieuwsgierig is naar het e.e.a.

Voordat jullie zeggen dat moet je zelf bepalen, dat weet ik maar al te goed. Anyhow, hier mijn ervaring en gevoel. Twee weken geleden (Of is het alweer 3?) gesprek gehad bij Sogeti. Was er erg positief over en niet alleen inhoudelijk gepraat maar ook zeker op persoonlijk vlak. Werd daarna uitgenodigd om de test te doen en de papi. Test gehaald met uitstekende resultaten ;) en de papi test dat spreekt voor zich. Nu tweede gesprek gehad en ben even benieuwd wat ik zou kunnen verwachten en hoe jullie ertegenaan kijken.

Back in time.. vorig jaar carrièreswitch gemaakt en SAP traineeship begonnen. Momenteel als SAP functioneel consultant/ business analist aan de slag bij multinational. Waarbij ik changes maak, eigen projecten mag opzetten, testplannen schrijf (UAT/Regressie/FUT) en incidenten oplos als SPOC, waarbij ik dus alle inkomende vragen en problemen van de business probeer op te lossen oftewel tweedelijns support.

Nu wil het zo zijn dat mijn traineeship eindigt en ik niet verder kan bij mijn huidige opdracht. Nou kreeg ik vandaag te horen dat mijn contactpersoon mij graag op de business unit testing (SAP) wil gaan plaatsen. Heb er wel het e.e.a. over bij gelezen, maar weet niet of dit voor mij de juiste stap is. Ik ben ook nog in gesprek met een aantal andere partijen maar mijn gevoel bij Sogeti is erg goed. Ik ben overigens geen young professional meer door 6 jaar werkervaring in de ICT sales, maar op SAP gebied weet ik dat ik nog stappen moet zetten. Kortom de soft skills zijn aanwezig alleen vakinhoudelijk kan er nog wat bijgespijkerd worden.

Mijn vraag is dan ook eigenlijk, zou dit een goede stap zijn en zou ik gelukkig worden van te werken in de BU testing? En zou dan Sogeti de juiste vervolgstap zijn om mij verder te ontwikkelen of kan ik beter nog even verder om mij heen kijken? Overigens ben ik 34 dus geen volledig broekie meer :)

• Deshmir
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je aardig 'onderaan' begint bij de BU omdat je testervaring in weze op het laagst is t.o.v. je andere ervaring.
Dit betekend wel dat je zelf in die rol wil moeten zetten (=YP+ of YP (P3/P3+)), ook al zeg je zelf dat je geen YP meer bent. (Ik had bijna 10 jaar werk ervaring maar geen testervaring, en kwam dus binnen als YP+).
Je hebt wel de ruimte om snel te groeien als je dit goed kan aantonen en je je vak begrijpt. (Zo kan je rustig in 3 jaar tijd P6 worden :+).

Aan jou dus de keus of dat je je liever specialiseert op SAP (Business Analist / Pakket Specialist), of op het gebied van testing (Test Specialist).

Wil je liever het eerste, dan zou ik kijken bij toko's die echt gespecialiseerd zijn in SAP (daar ken ik er sws wel 2 van). Anders, ga de uitdaging aan, verrijk jezelf met testervaring, en groei van daaruit door naar iets wat je wilt worden.

(my 2 cents).

• sleggie
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-11 14:49
Deshmir schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 10:02:
[...]

Uit ervaring kan ik je vertellen dat je aardig 'onderaan' begint bij de BU omdat je testervaring in weze op het laagst is t.o.v. je andere ervaring.
Dit betekend wel dat je zelf in die rol wil moeten zetten (=YP+ of YP (P3/P3+)), ook al zeg je zelf dat je geen YP meer bent. (Ik had bijna 10 jaar werk ervaring maar geen testervaring, en kwam dus binnen als YP+).
Je hebt wel de ruimte om snel te groeien als je dit goed kan aantonen en je je vak begrijpt. (Zo kan je rustig in 3 jaar tijd P6 worden :+).

Aan jou dus de keus of dat je je liever specialiseert op SAP (Business Analist / Pakket Specialist), of op het gebied van testing (Test Specialist).

Wil je liever het eerste, dan zou ik kijken bij toko's die echt gespecialiseerd zijn in SAP (daar ken ik er sws wel 2 van). Anders, ga de uitdaging aan, verrijk jezelf met testervaring, en groei van daaruit door naar iets wat je wilt worden.

(my 2 cents).
Bedankt voor de reactie. Dat is inderdaad de tweestrijd die ik heb, enerzijds verder in SAP specifiek ontwikkelen en anderzijds testing. Heb in ieder geval nu een voorstel ontvangen en ga deze even vergelijken met mijn andere opties. Loop een beetje aan tegen de leaseconstructie, waarbij ik als p4 wordt ingeschaald en dus volgens mij het leasebedrag van mijn Beloningsbudget wordt afgehaald waardoor ik toch minder gunstige voorwaarden krijg. In tegenstelling tot een p3 functie waarbij het niet van je Beloningsbudget afgehaald wordt? Ik zal in ieder geval eens alles goed gaan vergelijken en mijn gevoel volgen. Dank.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

sleggie schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:12:
[...]

Bedankt voor de reactie. Dat is inderdaad de tweestrijd die ik heb, enerzijds verder in SAP specifiek ontwikkelen en anderzijds testing. Heb in ieder geval nu een voorstel ontvangen en ga deze even vergelijken met mijn andere opties. Loop een beetje aan tegen de leaseconstructie, waarbij ik als p4 wordt ingeschaald en dus volgens mij het leasebedrag van mijn Beloningsbudget wordt afgehaald waardoor ik toch minder gunstige voorwaarden krijg. In tegenstelling tot een p3 functie waarbij het niet van je Beloningsbudget afgehaald wordt? Ik zal in ieder geval eens alles goed gaan vergelijken en mijn gevoel volgen. Dank.
Een P3 krijgt gewoon minder belongingsbudget waar buitenom dus de leaseprijs wordt afgehaald. Als je Young Professional af bent, krijg je er 700 bruto bij om een auto voor uit te zoeken (en inclusief brandstof is dat dus eigenlijk niet mogelijk om voor die prijs te doen als je niks wilt bijbetalen en met bijtelling geen verlies wilt maken). Maar goed, dan heb je wel al de salarisstijging van P3 naar P4 gemaakt, dus in die zin is starten als YP (als je tenminste geen zin hebt om naar Ohio te gaan), onnodig.

Weeg het effe lekker af, bekijk de rest van de voorwaarden eens goed en maak dan je beslissing ;)

• Niet online
Yp’s krijgen toch de keuze uit twee auto’s? Of is dat inmiddels veranderd?
Toen ik begon was dat een C4 Cactus of een Clio hatchback. Die Clio is later vervangen voor de 208.

• Thrilseeka
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-11 16:34

Thrilseeka

Woef Woef.

Anoniem: 181786 schreef op zondag 15 oktober 2017 @ 11:36:
Yp’s krijgen toch de keuze uit twee auto’s? Of is dat inmiddels veranderd?
Toen ik begon was dat een C4 Cactus of een Clio hatchback. Die Clio is later vervangen voor de 208.
Correct. Dit is nog steeds zo.

There is no sadder sight than a young pessimist.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Thrilseeka schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 20:12:
[...]

Correct. Dit is nog steeds zo.
Maar welke 2 zijn het op dit moment?

• DC Vogelaar
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 06-03 11:50
Volgens de personeelsgids zijn het de volgende twee auto's. Weet niet hoe up to date dit momenteel nog is.

Citroen C4 Cactus Blue HDI 100 Business Plus
Peugeot 208 1.6 Blue HDI Blue Lease Executive

• Unknown01
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 24-03-2020
Zijn er hier nog YP actief die binnen nu en de afgelopen 6 maanden gestart zijn, en mij even willen informeren hoe het zit met de opleidingen die je kan volgen intern en de 3 weekje Ohio trip ?

Ben zeer geïnteresseerd hier in, en wil wat brain stormen met de mensen die in dienst van Sogeti zijn.

• Deshmir
Unknown01 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:23:
Zijn er hier nog YP actief die binnen nu en de afgelopen 6 maanden gestart zijn, en mij even willen informeren hoe het zit met de opleidingen die je kan volgen intern en de 3 weekje Ohio trip ?

Ben zeer geïnteresseerd hier in, en wil wat brain stormen met de mensen die in dienst van Sogeti zijn.
Misschien handig om aan te geven welke divisie :+

629110

Algemene opleidingen die je kunt volgen zijn dingen zoals:
Lean Belt
Agile, Scrum - Scrum master - Product owner etc.

Vakinhoudelijk hangt heel erg af van wat je zelf wilt en zoals hier boven gezegt in welke unit je terecht komt. Bij High Tech (waar ik zit) kan je Python of C++ cursus doen, embedded linux. Ze zijn nu van plan om weer mensen op te leiden die BSP's kunnen maken voor alle soorten bordjes. Maar dat is niet wat je even in een paar weken leert.

• Fixers
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 24-12-2019

Fixers

Princess Charming

Fixers schreef op woensdag 27 september 2017 @ 18:41:
Vanmorgen een goed eerste gesprek gehad voor de Testdivisie, dus nu dit topic even een jaartje teruggelezen. De auto discussies overgeslagen, want toch nog geen rijbwijs. :$

Volgende week een tweede gesprek (ze houden de vaart erin) en voor die tijd de capaciteitentest en papi maken. Als dat goed gaat lijkt het een zij-instroom Young Professional te worden, ik ga voor een carrièreswitch vanuit een compleet andere branche en met een bedrijfseconomievariant hbo. Dus dat wordt nog best spannend.
Nou, het is nu nog steeds spannend, maar dan anders. Ik begin over twee weken. :o

• Bludjini
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 14-04 08:57
Heeft iemand een salaris tabel van Sogeti met de verschillende salarisschalen per functie? Via PM sturen mag ook.

• Smuggler

Smuggler

Wat voor informatie hoop je daar uit te halen?

Gewoon sebastiaan

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Bludjini schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:12:
Heeft iemand een salaris tabel van Sogeti met de verschillende salarisschalen per functie? Via PM sturen mag ook.
Volgens mij is er geen vaste tabel. Iedereen stroomt anders in en salarissen zitten niet vast aan functieniveau's volgens mij. Ja je krijgt er wel salaris bij maar het is niet vast.

• Smuggler

Smuggler

Martinspire schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:52:
[...]

Volgens mij is er geen vaste tabel. Iedereen stroomt anders in en salarissen zitten niet vast aan functieniveau's volgens mij. Ja je krijgt er wel salaris bij maar het is niet vast.
Die is er wel, zoek maar op einstein. Ik zit bijvoorbeeld onderaan P7 betreft salaris, heb dus nog een hoop groeiruimte :)

[Voor 10% gewijzigd door Smuggler op 17-11-2017 14:54]

Gewoon sebastiaan

• Bludjini
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 14-04 08:57
Smuggler schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:46:
Wat voor informatie hoop je daar uit te halen?
Ben al meerdere keren benaderd door Sogeti en wil toch wel eens weten hoe de salarissen daar liggen.

• Smuggler

Smuggler

Voor de standaard proffesional lopen de salarisschalen van 1.690 tot 11.800 per maand.
De schaal waar ik nu in zit loopt van 3500 tot 6500 bijvoorbeeld. (ben zelf test engineer)
Directeur gaat door tot 25K per maand.
Je hebt er dus vrij weinig aan, en ik ben ook niet van plan meer te delen.

Sogeti betaald goed genoeg als je kennis van zaken hebt.
Als sogeti je meerdere keren benaderd heeft dan kan je toch gewoon voorleggen wat je wilt verdienen.
Als het past dan past het, als het past dan is sogeti blijkbaar niet je werkgever.

Ben je benaderd als ervaren kracht of als Young proffesional.
Young Proffesionals krijgen allemaal exact hetzelfde bij hun start.

[Voor 16% gewijzigd door Smuggler op 17-11-2017 15:31]

Gewoon sebastiaan

• Chillz
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 16:27
Smuggler schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:13:
...
Young Proffesionals krijgen allemaal exact hetzelfde bij hun start.
Is ook niet helemaal waar.
In principe starten alle YP's gelijk; maar als je net andere ervaringen hebt of toch goed kunt onderhandelen, dan kun je als YP een ander startsalaris hebben.

Leeg - Sinds 20180907

• Smuggler

Smuggler

Uitzonderen bevestigen de regel, ik ben zelf ook met net iets andere voorwaarden gestart. maar 90% begint volgens mij exact hetzelfde.

[Voor 20% gewijzigd door Smuggler op 17-11-2017 15:34]

Gewoon sebastiaan

• Haswellhandig
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 26-11 15:29
Smuggler schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 15:33:
Uitzonderen bevestigen de regel, ik ben zelf ook met net iets andere voorwaarden gestart. maar 90% begint volgens mij exact hetzelfde.
Hoe bedoel je dit? Is er veel meer mogelijk?

Momenteel ben ik IT consultant en kijk naar mogelijkheden om te starten bij Sogeti als Young Professional PMO. Huidige salaris is 2500 aangevuld met bonussen tot gemiddeld 3250. Daarnaast autobudget van 400 euro.

Gezien ik meer voel voor projectmanagement en daarin enige ervaring heb wil ik deze stap maken. Helaas heb ik geen opleiding voor PMO.

Wat is het gemiddelde of verwachtte salaris bij Sogeti dan? Inleveren is ok, mits reëel.

• Smuggler

Smuggler

Ik heb echt geen idee, dan kan je het beste met sogeti zelf contact opnemen.

Gewoon sebastiaan

• escort77
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 14-01-2020
Binnenkort kan dit draadje verplaatst worden naar
Ervaring werken bij Capgemini (Deel 3)?

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Oh, interessant! Vertel, heb je nieuws? Ik werk er al een aantal jaar niet meer hoor, maar ik heb hier nog een flesje wijn op staan.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Tenzij je nieuws/geruchten hebt, blijft Sogeti gewoon zelfstandig hoor? Ja ze hebben wat IT-zaken overgenomen van Cap, maar doen nog steeds hun eigen ding qua aanbiedingen en opdrachten.

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:08
The Killer schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 22:22:
[...]

Oh, interessant! Vertel, heb je nieuws? Ik werk er al een aantal jaar niet meer hoor, maar ik heb hier nog een flesje wijn op staan.
Je bent niet de enige ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Chillz
Flesjes wijn gingen altijd direct door als cadeau voor anderen.
Heb wel nog genoeg andere prullaria en cadeau's liggen uit mn Sogeti-tijd. :)

Leeg - Sinds 20180907

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Even in tags gegooid, goeie tip.

[Voor 6% gewijzigd door SmurfLink op 27-11-2017 15:22]

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Zou het even in een membersonly ding gooien als ik jou was.
Verder zou ik het opvallend vinden, gezien de cultuurverschillen maar we gaan het zien. Verder ben ik benieuwd of dat dan voor NL of heel Sogeti geldt

[Voor 14% gewijzigd door Martinspire op 27-11-2017 15:05]

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 00:03

Osxy

Holy crap on a cracker

Gerucht ging al veel langer, Nederland is binnen de groep een uitzondering met de vorm van de 2 merken die elkaars concurenten zijn.

HR was de eerste van vele mergers.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Niet online
Ach ja, dat wordt nu al wel een paar jaar geroepen. Tot noch toe valt het allemaal reuze mee en is Sogeti nog behoorlijk zelfstandig.

• Mohius
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21-11 11:42
Mijn ervaring is dat deze, mogelijke, merge niet in heel goede aarde gaat vallen bij een behoorlijk deel van de Sogetisten. Ik ken genoeg software engineers die niet zitten te wachten om bij Cap te werken.

[Voor 15% gewijzigd door Mohius op 27-11-2017 18:59]

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Chillz schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:55:
Flesjes wijn gingen altijd direct door als cadeau voor anderen.
Heb wel nog genoeg andere prullaria en cadeau's liggen uit mn Sogeti-tijd. :)
Hij bedoelt dat hij er een fles wijn OP heeft staan, in het kader van een weddenschap...

Niet dat hij er nog 1 thuis heeft staan....,,,

• Chillz
:D
scheef gelezen

Leeg - Sinds 20180907

629110

Heeft er iemand een oproep gekregen om zijn laptop uit te wisselen voor een nieuwe ? Kan je de specs delen van de nieuwe laptop ?

Ik heb zelf nog geen uitnodiging.

• Ossi
629110 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 16:59:
Heeft er iemand een oproep gekregen om zijn laptop uit te wisselen voor een nieuwe ? Kan je de specs delen van de nieuwe laptop ?

Ik heb zelf nog geen uitnodiging.
Goede vraag, ben ik ook wel erg benieuwd naar. :)

• Roeltjuh
  • Registratie: april 2003
  • Niet online
Zelfde model laptop, ander OS. Hoe mensen er kennelijk bijkomen dat ze een geheel nieuwe laptop krijgen is me een raadsel.

• Ossi
Roeltjuh schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:05:
Zelfde model laptop, ander OS. Hoe mensen er kennelijk bijkomen dat ze een geheel nieuwe laptop krijgen is me een raadsel.
Oh ja, de omruilactie gaat idd om een nieuwe image. Maar deze laptops zijn al drie jaar oud en na drie jaar zouden we nieuwe krijgen :)

629110

In het mailtje wat ik heb gekregen staat er wel degelijk in dat laptops ouder dan 3,5 jaar worden vervangen. De laptop die ik heb (T440P) maat hier kans op.

• Syntagma
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het cafetariamodel van Sogeti in combinatie met een leaseauto? Ik vind het namelijk een vreemde constructie. Vroeger had je een los budget voor mobiliteit, tegenwoordig betaal je een auto in feite uit je salaris. Om dit te compenseren zou je salaris dus eigenlijk verhoogd moeten worden. Je kunt natuurlijk ook geen leaseauto nemen, maar je moet ook elke dag naar de klant kunnen rijden. Het voelt nu een beetje als een sigaar uit eigen doos i.p.v. een auto van de zaak.

Bovendien is het heel nadelig voor bijv. het aanvragen van een hypotheek, omdat Sogeti de kosten van de auto van je bruto salaris aftrekt en wat overblijft dan als salaris op je loonstrook zet. Op papier verdien je dan dus een stuk minder dan je 'beloningsbudget'. Hierdoor is je leencapaciteit een stuk lager. Het zou toch normaler zijn als je salaris gewoon je salaris blijft en je ergens onderaan bij de streep de auto verrekent met de bijtelling. Maar in dit geval wordt de auto al van je salaris afgetrokken voordat het salaris op je strook komt te staan. Hierdoor betaal je wel minder belasting (denk ik), maar het is ongunstig voor andere dingen.

Zijn er hypotheekverstrekkers die deze constructie begrijpen en toch kijken naar je 'beloningsbudget' inclusief het bedrag van de leaseauto? Anders is het vrij mager :)

• Osxy
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 00:03

Osxy

Holy crap on a cracker

Syntagma schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:25:
Zijn er hypotheekverstrekkers die deze constructie begrijpen en toch kijken naar je 'beloningsbudget' inclusief het bedrag van de leaseauto? Anders is het vrij mager :)
Nope. Het maakt helemaal niets uit, het beloningsbudget is alleen lichtelijk misleidend maar verder maakt het voor de hypotheek niet uit.

- Of je nou 2500 bruto verdiend en daarbij een leasebak van 750 mag uitzoeken
- Of 3250 bruto verdiend en daaruit je leasebak moet betalen

Voor de hypotheek verstrekker is de uitkomst gelijk, je hypotheek word berekend op basis van jou bruto maandloon (min bijtelling). Jij wilt eigenlijk je beloningsbudget + lease auto erboven op.

[Voor 4% gewijzigd door Osxy op 30-01-2018 16:30]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Smuggler

Smuggler

Wees blij dat je volledige vrijheid hebt hoe je je lease auto neemt.
Vroeger was er een apart mobiliteitsbudget, dat is nu bij je salaris toegevoegd.
Het was toe ook een sigaar uit eigen doos, maar veel mensen zagen dat toen niet.
Ik heb het aan mijn hypotheek adviseur (ABN-AMRO) kunnen uitleggen, en hebben dus 2x het volledige sogeti salaris kunnen aandragen voor de hypotheek. Niet dat we het nodig hadden, maar het voelde als ademruimte in de gehele aanvraag.
Hoofdargument: We kunnen goedkoper leven omdat we 0 kosten hebben voor mobiliteit.

Als je problemen met de hypotheek rond krijgen kan je de volgende dingen doen.
1. Afvragen of je geen te duur huis wilt kopen.
2. Een goedkopere auto leasen.
3. Een prive auto aanschaffen, en kilometers declareren.
4. Goed verhaal ophangen bij de hypotheek verstrekker.
5. Andere baan zoeken.

[Voor 8% gewijzigd door Smuggler op 30-01-2018 17:26]

Gewoon sebastiaan

• Niet online
Ik ben wel tevreden over de leaseregeling van Sogeti. Behalve voor een YP kan het wat vervelend zijn omdat die nog geen vrije keuze hebben.

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Private lease kan op zich ook een oplossing zijn. Dan zit je ook niet vast aan de 40.000 kilometer per jaar waar je wel brandstof voor betaald elke maand, maar waarschijnlijk niet opmaakt.

Ik denk achteraf gezien dat mijn huidige auto goedkoper was in private lease en/of ik meer had overgehouden qua vakantiegeld, prestatieloon e.d.

Inderdaad is het een beetje een sigaar uit eigen doos aan het worden. Zeker ook omdat de verhoging die je krijgt als bv Young Professional, lang niet voldoende is voor een leuke auto. Je wilt dan op zijn minst een niveau omhoog, maar je gaat al achteruit als je hetzelfde model wilt gaan leasen waar je al in reed.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Uiteindelijk begint het een middel te worden om zoveel mogelijk mensen het OV in te krijgen, zo lijkt het wel.

Anyways, had iedereen het naar zijn zin vanavond?

[Voor 6% gewijzigd door Martinspire op 30-01-2018 23:24]

• Syntagma
Ik heb het idee dat er wat vijandig gereageerd wordt en dat mijn vraag niet goed begrepen wordt?

@Osxy Nee ik wil niet mijn beloningsbudget + lease er bovenop, ik wil mijn beloningsbudget überhaupt kunnen gebruiken. Dat zou namelijk gewoon mijn bruto salaris moeten zijn (plus vakantiegeld). Wat er echter gebeurt, is dat door dit model de leasekosten bij voorbaat van het beloningsbudget afgetrokken worden en dit ‘kale’ salaris op je salarisstrook staat. Terwijl je in feite meer verdient maar dit zie je op papier niet. Ik werk zelf bij een hypotheekverstrekker en daar geldt het acceptatiebeleid op basis van het bruto salaris op je salarisstrook. En daardoor kun je in dit geval veel minder lenen dan eigenlijk zou kunnen. Het cafetariamodel is in dat geval ongunstig. Het zou kunnen dat er adviseurs zijn die het snappen en die naar je beloningsbudget kijken (voordat de auto eraf gaat), maar dan moet je daarna nog door de acceptatiemolen van de verstrekker. Ik voorzie daar problemen en ben dus benieuwd welk bedrag men als daadwerkelijk inkomen ziet.

@Smuggler Goeie punten maar bedenk even dat er ook mensen zijn die op 1 salaris een huis moeten kopen. Dan zijn de mogelijkheden niet groot. Het scheelt enorm of je dan je totale beloningsbudget mag inzetten of beloningsbudget - auto = salaris op strook. En een andere leaseauto nemen of privé rijden kan ook niet als je al een leaseauto genomen hebt natuurlijk. En dat is het punt ook niet. Het gaat erom hoe er gerekend wordt, hoe dit op papier komt en wat je er vervolgens mee kunt.

Ik ben hartstikke tevreden met mijn leaseauto, alleen de cafetariaregeling biedt ook nadelen die vooraf niet duidelijk waren dus ik was benieuwd naar ervaringen hier.

• Niet online
Geld wat je niet hebt (omdat het besteed wordt aan een auto) kan je niet inzetten voor je hypotheek. Dan is het huis simpelweg te duur voor je.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Als je op 1 salaris een huis wil kopen moet je misschien niet bij Sogeti werken :+

Gechargeerd natuurlijk, maar voor mij gold dat wel. In 2013 weggegaan, ergens anders bruto 700 meer gaan verdienen, in 2014 een huis gekocht :+

• Syntagma
Anoniem: 181786 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 06:27:
Geld wat je niet hebt (omdat het besteed wordt aan een auto) kan je niet inzetten voor je hypotheek. Dan is het huis simpelweg te duur voor je.
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Normaal gesproken verandert je bruto salaris an sich niet door een auto maar wordt er onderaan bij de streep bijtelling verrekend etc. Daar kijken hypotheekadviseurs niet naar, die nemen je bruto salaris. Dan zit een auto dus niet in de weg. Maar bij een cafetariamodel werkt het anders, dan gaat alles wat je a la carte kiest van je salaris af. Belastingtechnisch waarschijnlijk gunstig maar niet voor je leencapaciteit. Het ligt net aan de vorm die de werkgever hanteert en de voor- en nadelen had ik liever duidelijker geweten vooraf. Het is overigens niet zo dat het mobiliteitsbudget van vroeger nu automatisch bij je salaris zit als je een aanbod krijgt (is mijn ervaring). Ik heb er echt wat bij moeten onderhandelen om een leaseauto iets te compenseren, maar achteraf gezien had ik hier nog strenger in moeten zitten want op papier lijkt het mooi (ook door de bonussen etc) maar in de praktijk telt alleen de kale salariscomponent en die valt lager uit door deze constructie.

Maar blijkbaar ben ik de enige die het zo ervaart, dus laat anders maar :) Ben overigens geen YP maar werk sinds 2006 in de IT (begonnen bij Sogeti, toen kon ik makkelijk een huis kopen op 1 salaris. Nu weer terug bij Sogeti en is het kopen van een nieuw huis lastiger geworden).

[Voor 3% gewijzigd door Syntagma op 31-01-2018 07:17]

Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee