[Algemeen] AMD nieuws en discussietopic - Deel 19 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:
  • 5.719 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:54
Abbadon schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 21:39:
[...]

Maar AMD zal met zo'n 4x4 platform gewoon keihard op z'n plaat gaan, logisch dat ze er voorlopig maar niet mee verder gaan. Zo'n setup is net als Skulltrail voor de überenthousiastelingen, als dan blijkt dat net als met de huidige 4x4 de prestaties totaal niet in de buurt komen van de concurent moet je het niet doen. Of je moet qua prijs véél lager zitten maar dan leg je er zwaar geld op toe met zulke nicheproducten.

Huishoudelijke mededeling: verder zou ik het graag ontopic willen houden, dus geen specifieke moederbord/BIOS vragen hier in deze thread. Dank u :)
Zowel Skulltrail als 4x4 zijn imho papieren producten. Leuk dat het technisch mogelijk is, maar niemand die helder denkt gaat het kopen. Hierdoor zullen shops het ook niet op voorraad leggen en distributeurs het ook niet aanbieden. Daarbij zullen Vendors zich ook 3x achter de oren krabben om hiervoor een mainboard te ontwerpen. Asus was de enige met een 4x4 platform mainboard, en wat nu? Wat met alle voorraad die geproduceerd is en die nog links en rechts zal liggen. Natuurlijk is dat niet veel maar het is wel direct 0 waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik geloof dat Cloetens één van de weinigen is die FX modellen in aanbieding heeft.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
AMD CEO: Intel heeft alles van ons gekopieerd
"Als je naar de laatste vijf jaar kijkt en je ziet welke innovaties de computermarkt heeft gezien, dan kwamen ze allemaal van AMD. Geen enkele innovatie is toe te schrijven aan Intel. Intel probeert op dat gebied ons bij te benen", aldus Ruiz.
Bron: http://www.techzine.nl/ni...s-van-ons-gekopieerd.html

Er zit wat in het bericht als ik denk aan hypertransport en de geheugencontroller... :)

Ps: een echte AMD fanboy zal nu zeggen dat ie dit al jaren wist... :P

[ Voor 7% gewijzigd door Stephan224 op 03-12-2007 09:34 ]

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Het enige wat AMD zélf heeft verzonnen wat door Intel is gekopieerd is de x86-64 instructieset. Het hele geheugencontroller+interconnect+multicore verhaal werd al jaren door verschillende bedrijven gebruikt voor AMD er mee kwam.

[ Voor 41% gewijzigd door Wouter Tinus op 03-12-2007 09:40 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Maar het blijft een feit dan ondanks dat Intel zo verselijk groot is dat er weinig vernieuwend van hun kant is gekomen.
AMD heeft misschien niet alles helemaal zelf bedacht maar zij waren het wel die al die technologie naar de x86 markt heeft gebracht.
Toen het een succes bleek is Intel er ook aan begonnen omdat ze anders te ver achter zouden lopen.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

De situatie is dat AMD aan de zijlijn staat te kijken hoe Intel 10 doelpunten op rij maakt. Ook een beetje achteraf geklets van meneer Ruiz. Het eerste wat me te binnen schiet is 'Calimero-gedrag'.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

ronny schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:01:
Maar het blijft een feit dan ondanks dat Intel zo verselijk goot is dat er weinig vernieuwend van hun kant is gekomen.
AMD heeft misschien niet alles helemaal zelf bedacht maar zij waren het wel die al die technologie naar de x86 markt heeft gebracht.
Toen het een succes bleek is Intel er ook aan begonnen omdat ze anders te ver achter zouden lopen.
Ja, de Nehalem krijgt nu ook weer alles wat AMD voor de Fusion en Athlon 64 heeft/had bedacht. :+

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Wouter Tinus schreef op maandag 03 december 2007 @ 09:38:
Het enige wat AMD zélf heeft verzonnen wat door Intel is gekopieerd is de x86-64 instructieset. Het hele geheugencontroller+interconnect+multicore verhaal werd al jaren door verschillende bedrijven gebruikt voor AMD er mee kwam.
Maar AMD implementeerde het wel, en dan ging Intel plots zorgen dat ze het ook hebben. Er zijn genoeg voorbeelden. AMD komt met NX, Intel komt komt daarna met XD.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100904

_the_crow_ schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:07:
De situatie is dat AMD aan de zijlijn staat te kijken hoe Intel 10 doelpunten op rij maakt. Ook een beetje achteraf geklets van meneer Ruiz. Het eerste wat me te binnen schiet is 'Calimero-gedrag'.
Precies, hij kan zich beter druk maken over de miljarden die AMD in het rood staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614

Stephan224 schreef op maandag 03 december 2007 @ 09:32:
AMD CEO: Intel heeft alles van ons gekopieerd

[...]

Bron: http://www.techzine.nl/ni...s-van-ons-gekopieerd.html

Er zit wat in het bericht als ik denk aan hypertransport en de geheugencontroller... :)

Ps: een echte AMD fanboy zal nu zeggen dat ie dit al jaren wist... :P
Een echte Intel Fanboy zal zeggen van niet en voorts aankomen dat AMD zich beter druk kan maken om de miljarden verlies :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Hacku schreef op maandag 03 december 2007 @ 11:56:
Maar AMD implementeerde het wel, en dan ging Intel plots zorgen dat ze het ook hebben. Er zijn genoeg voorbeelden. AMD komt met NX, Intel komt komt daarna met XD.
In dat specifieke geval lijkt het me waarschijnlijk dat Microsoft ze beide tegelijk gevraagd heeft om het implementeren. Als het echt een reactie van de een op de ander was dan kon het nooit zo snel achter elkaar.

Maar terug naar het hoofdpunt: Ruiz moet gewoon niet klagen dat Intel 'alles' van AMD kopieert, als ze het zelf ook schaamteloos kopiëren. Laat hem dan gewoon (correct(er)) zeggen dat ze de eerste in de x86-wereld waren met een aantal dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mad_max234 schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 01:14:
quote:
Sake schreef op zaterdag 24 november 2007 @ 01:07:
1. Als je de multiplier op 14x zet van een 5000+ BE, gaat de memory devider dan mee?

Zoals in:
CPU Internal Clock - CPU Multiplier - Memory Divider - Memory Bus
2.8 GHz - 14x - 7 - 800 MHz
2.6 GHz - 13x - 7 - 742 MHz
2.4 GHz - 12x - 6 - 800 MHz

2. En werkt CnQ dan ook nog?
[...]

1. Ja
2. Ja

:)
Punt 1 werkt perfect.
Punt 2 krijg ik niet voor elkaar met m'n K9A2 CF.
Iemand die wel CnQ heeft draaien met zelf gezette multiplier?

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 614 op 03-12-2007 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-06 02:37
Wouter Tinus schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:41:
[...]

In dat specifieke geval lijkt het me waarschijnlijk dat Microsoft ze beide tegelijk gevraagd heeft om het implementeren. Als het echt een reactie van de een op de ander was dan kon het nooit zo snel achter elkaar.

Maar terug naar het hoofdpunt: Ruiz moet gewoon niet klagen dat Intel 'alles' van AMD kopieert, als ze het zelf ook schaamteloos kopiëren. Laat hem dan gewoon (correct(er)) zeggen dat ze de eerste in de x86-wereld waren met een aantal dingen.
Helemaal waar. Ik vind het alleen jammer dat het zo slecht met AMD gaat. Niet goed voor de concurrentie. In de Mid range en low end doet AMD het goed het zijn vooral de high end machines waar AMD te kort schiet. In de toekomst kan AMD het nog moeilijker gaan krijgen. In de Video kaart markt gaat het nu iets beter met dank aan de HD3xxx serie. Nu maar hopen dat de R700 wel zijn mannetje staat tov de G100 en dat je niet weer een R600 VS G80 verhaal krijgt. Want de R600 is heel snel echter is hij zijn tijd te ver vooruit en heb je hele goede support en drivers nodig wil je die snelheid er uit halen.

De K10 vind ik teleurstellend. Het is wel een hele mooie basis. Maar ze moeten echt aan de Int performance gaan werken want dat is ook het gene waar de P4 erg slecht in was en de K7/K8 goed in waren. Echter was de C2D nog beter maar ze hebben dit in de K10 na genoeg niet verandert en opzichte van de K8. FP performance is wel getweaked en in die gevallen is deze cpu ook sneller dan de C2D. Nu maar hopen dat ze in de 45nm versie hier wel wat aan kunnen doen. Als ze dat voor elkaar krijgen kunnen ze concurreren met Penryn op gelijke clock.

Dan dan maar hopen dat die bulldozer goed genoeg is tegen nehalem. + Ik hoop dat ze snel met een Octa core komen ( want intel ook met de Quad core deed door meteen 2x C2D aan elkaar te plakken. ) Gewoon 2x sjanghai aan elkaar plakken. Met de huidige barcelona zal dat denk ik niet gaan omdat de core gewoon te groot is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Anoniem: 614 schreef op maandag 03 december 2007 @ 12:43:
[...]

Punt 1 werkt perfect.
Punt 2 krijg ik niet voor elkaar met m'n K9A2 CF.
Iemand die wel CnQ heeft draaien met zelf gezette multiplier?
Heb je alles netjes geïnstalleerd en heb je de profile goed staan?

Het zou gewoon moeten werken volgens mijn, of zou de multie perse op auto moeten staan? Dacht dat C&Q gewoon nog werkte bij een Athlon FX met een ver hoogte multipleir, maar begin nu te twijfelen.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 16-04 23:54
De reden waarom de K8 niet gemakkelijk aan elkaar te plakken is, ligt hem in de geïntegreerde geheugen controller. Door 'gewoon' twee 'dies' te gebruiken heb je namelijk opeens een geheugen controller over die geen 'pin out' heeft. Dat betekent dat als je die tweede die al op de eerste aansluit via hypertransport, dat je dan nog al je geheugen verkeer daar overheen moet sturen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
kalizec schreef op maandag 03 december 2007 @ 13:21:
De reden waarom de K8 niet gemakkelijk aan elkaar te plakken is, ligt hem in de geïntegreerde geheugen controller. Door 'gewoon' twee 'dies' te gebruiken heb je namelijk opeens een geheugen controller over die geen 'pin out' heeft. Dat betekent dat als je die tweede die al op de eerste aansluit via hypertransport, dat je dan nog al je geheugen verkeer daar overheen moet sturen.
K8 = Singel core. K9= dual core K8. Maar idd geen plak oplossing. Je kunt natuurlijk ook gewoon een Memory controller uit zetten. Maar het kan zijn dat je dan wel het een en ander moet aanpassen.

Ik weet ook niet hoe bv opterons dat doen. 2 Opterons samen kunnen wel beide een MC actief hebben via NUMA maar hoe dit met bv 4 opterons gaat weet ik niet.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja daar zou de 2e en 3e HT-link gebruikt voor kunne worden, zou in theorie geen probleem moeten zij om 8 dual core's aan elkaar te knopen. Nu kan ook de 2e cpu in een smp bij het geheugen van de 1e cpu via de geheugen controller van de 1e cpu.

Zou dus moeten kunnen, maar dan zou hij nog steeds even traag zijn als de K8 (die nu ineens K9 heet lol) core voor core. Nu hebben we er 10-15% bij gekregen per core, en sommige gevallen nog meer. En dat is zelfs niet voldoende om klok voor klok weer even snel te zijn als Intel. Dan had de "quad k8" wel de 4GHz+ moeten halen of zo, en dat is niet mogelijk met die core. Al helemaal niet als je er 4 bij elkaar steek, wil je niet weten wat de TDP dan zal zijn. :)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Review@www.bit-tech.net: Gigabyte MA790FX-DQ6

[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 03-12-2007 18:47 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Hmmm, bedenk me net dat K10, itt een K8 twee losse memory controllers heeft.

Dat betekent dat als je op iedere die 1 controller (= 1 channel) uitschakeld, en ze met hypertransport aan elkaar knoopt. (K10 heeft voor zover ik weet de mogelijkheid om links te halveren) Als ze die enkele link halveren en beide de ene helft naar de andere die sturen en de andere helft naar de chipset, dan houd je de mogelijkheid over om dual-die // octa-core te doen.

Verder meen ik dat K10 tot 4 HT-links ondersteunt, kwestie van eentje minder uitschakelen om full links mogelijk te maken. Als ze dat doen op 1 die, dan kan die die een volle link aangaan met de andere die en met de chipset. Je hebt dan wel een minder toegankelijk chipset voor de 'andere' die. Hoe dan ook ga je dan wel al snel richting een 4x4 platform, hetgeen ze juist gestopt hebben.

En ja de TDP van een dual-die Barcelona is veel te hoog. Kwestie van wachten tot Shanghai dus.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

K10 kan net als de K8 en K9, drie HT link van 16bit up en down, en dus kunnen inderdaad nog eens opgesplitst worden in 2x 8bit links. Totaal van 6 HT-links. ;)

Afbeeldingslocatie: http://origin.arstechnica.com/staff/carthage.media/barcelona.gif

Maar 3 links HT-links zijn genoeg voor 8 quad core cpu's, totaal dus 32 core's. :)

[ Voor 13% gewijzigd door mad_max234 op 03-12-2007 22:25 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:25
Zijn er hier mensen die een gigabyte 790X-DS4 hebben net als ik en die de cpu temps uit kan lezen? Heb elke programmatje al geprobeerd, zelfs de beta versies ervan, maar geen enkele werkt. :s

Heb ook de nieuwste bios er al op staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Deagle op 03-12-2007 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Tot (eind?) Q1 worden er geen quadcore Opterons meer geleverd, tenzij je een speciale klant bent (supercomputerinstallatie e.d.). Het wachten is op de B3-stepping die de TLB-bug oplost. Ik vraag me af of ze ondertussen nog wel Phenoms blijven leveren.

http://www.techreport.com/discussions.x/13721

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Goede vraag, maar op dit moment zijn de Phenoms iig goed te verkrijgen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 16:55

EaS

Tja, de laatste nieuwsfeiten komen toch eigenlijk ook niet geheel als verrassing?
Barcelona is gewoon een zeer prematuur gelanceerde MPU. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit gegeven:

AMD was in januari 2006 nog maar net bezig met modelling/rtl-design. De stap die uitgevoerd wordt na het opstellen van het concept (wat moet het ding "kunnen" etc.):

Afbeeldingslocatie: http://www.design-reuse.com/news_img/20050611_novas1.gif

AMD heeft dus in -pak 'em beet- 1¾ a 2 jaar een chip op de markt gebracht daar waar normaal zo'n 3 tot 4 jaar voor staat. Uiteraard het gevolg van een "we moeten wel", of in wat krachtigere termen: een panic launch. Maar daar worden nu de vruchten van geplukt.

Ik denk dat we het volgende dan ook wel als juist mogen beschouwen:
"This chip will probably be ok by mid 2008, the time frame it should have targeted all along."

Erg jammer allemaal natuurlijk. Ik vindt ook dat AMD het toekomstige competitieve landschap zeer vreemd in heeft geschat (zo rond eind 2005?) m.b.t. waar een "gezonde" Barcelona in had deel moeten nemen (toendertijd een gepland halverwege 2008?).

Wat ze bij AMD trouwens hebben uitgevreten tussen de tape-out van K8 (november 2001) en de start van K10 (eind 2005) mag ook joost weten (speculaties genoeg op de INQ e.d. dat wel). Alle 'resources' die vrijkwamen na het afronden van K8 zijn in ieder geval niet besteed aan iets wat het daglicht heeft gezien. Het lijkt erop dat ze een complete CPU cyclus gemist hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Dus het is haastig in elkaar geflanst om maar antwoord te hebben op de Core2Duo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Tja, de laatste nieuwsfeiten komen toch eigenlijk ook niet geheel als verrassing?
Voor degenen die goed op de kleine (maar essentiële) details letten niet, maar het is ongelooflijk hoe groot het gat was tussen wat AMD's marketingafdeling allemaal beloofde en wat de technische mensen daadwerkelijk hadden c.q. voor elkaar konden krijgen. Zelfs toen de meeste details al bekend waren en de eerste tekenen van terugkrabbelen zichtbaar werden bleef de hype zo sterk dat honderden mensen in AMD bleven geloven en zelfs de grootste sceptici een 'killer' Barcelona niet helemaal af durfden schrijven.

Ik vind het jammer dat Henry Richard weggevlucht is voor hij massaal teruggepakt kon worden op zijn eigen opgeblazen uitspraken, maar wie weet is hij wel ontslagen, net als Hector Ruiz eigenlijk zou moeten worden. Die gast heeft AMD echt ten gronde gericht door in de jaren waarin ze van het succes van K8 genoten nauwelijks in de toekomst te investeren, maar er in plaats daarvan gewoon op te vertrouwen dat Intel door zou blijven blunderen met Pentium 4-kloontjes.

Ondertussen nog eens lekker hard tegen Intels schenen aan schoppen met allerlei rechtszaken die je vooral groot opblaast in de media. Dan heb je ze niet alleen wakker gemaakt, maar ook nog eens pissig. Net wat je nodig hebt als je nog maar net (of misschien nog niet eens) begonnen bent met je eigen toekomst veiligstellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wouter Tinus op 04-12-2007 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:28
Tuurlijk... Vindt dit vrij Intel Fanboyism eigenlijk hierboven. Intel heeft ook jaren geblunderd met die Pentium 4. Het enige voordeel dat ze hadden is dat ze zoveel geld hebben dat ze toch snel genoeg met de Conroe konden komen. Moet je bedenken wat er was gebeurt als Intel dat geld niet had en de Conroe een jaar uitstel moest krijgen. AMD's op 3GHz waar een P4 3,8GHz soms nog terug moet klokken ivm warmte... Dat geld hebben ze grotensdeels met hun naam verdient. Hoe ze aan die naam komen, ik verwijs wel even door naar de rechtzaak. AMD heeft weldegelijk een punt.

Ieder bedrijf maakt fouten en het zit AMD helaas gewoon niet mee. Dat kunnen we stellen. Echter vraag ik me nog altijd af wie deze Barcelona als K10 heeft bestempeld! Ook als ik even zoek op T.net dan kom ik tot een jaar terug nog altijd de K8L als codename tegen. Ik wil wel eens onderzoeken waar een of andere blogger "Barcelona = K10" oid heeft neergezet wat de wereld heeft overgenomen.

Als ik de laatste posts van de vorige pagina zie en de prestaties dan zie ik eerder een "K8L" als verbeterde K8 core, wat het wel is dan dat ik een compleet vernieuwende "K10" zie. Wie is AMD gewoon bezig met het afmaken van het antwoord en is dit een soort van "Athlon XP".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Jullie hebben beide wel gelijk.

Maar het was wel naief om te denken dat Intel niet snel met iets beters zou komen. Echter Trejas was af maar is nooit op de markt gekomen. Deze zou het AMD ook al moeilijk gemaakt hebben met hun K8. Want zoals we nu ook zien clockt de K8 niet echt verder dan 3.2 GHz. Ik vind het ook bagger dat AMD niet sneller met een opvolger is gekomen. Ze hebben de K9 denk ik als een opvolger gezien. Echter was dit niet zo dit was gewoon een dubbele K8. IPC per core was niet hoger. Intel had ook dual cores dus ze moesten wel. De K10 had er gewoon een jaar eerder moeten zijn. En sterker moeten zijn dat hij nu is. Dit soort fouten maken de ramp alleen maar groter. Clockspeeds zitten tegen er zit een bug in die ze over 4-6 maanden opgelost denken te hebben. Tot die tijd is hun oude 3200 MHz K8 weer top model wat alleen maar mee kan in de low end markt.

Dit is gewoon een ramp denk ook dat ze bij AMD alles behalve blij zijn. Ik vind het erg om te zeggen maar ben blijk dat ik hier niet meer op heb zitten wachten.... Ook al ben ik AMD fan ( ben ik nog steeds ) dit gaat mij te ver. Voor PC's die niet veel power nodig hebben > AMD. Maar voor mijn eigen pc waar ik wel power nodig heb nu dus Intel.

Ik hoop dat ze met sjanghai wat gemiste kansen goed gaan maken maar als je ziet hoe lang het duurt zo iets te ontwerpen denk ik dat het gewoon een 45nm K10 wordt dus niet sneller.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
AMD heeft dus in -pak 'em beet- 1¾ a 2 jaar een chip op de markt gebracht daar waar normaal zo'n 3 tot 4 jaar voor staat.
Het is onmogelijk om binnen twee jaar een nieuwe cpu te ontwerpen, zeker als het om een native quad core gaat waar je voorheen nog geen ervaring met had. Dat zegt natuurlijk ook al heel wat. Barcelona doet het enkel uitstekend in de benchmarks waarmee ze de aandeelhouders warm kunnen houden, en dat hebben ze ons ook de hele tijd voorgeschoteld.

Maar goed, volgende kans is 2009. Samen met Fusion moet er ook een nieuw cpu architectuur komen.
Het lijkt erop dat ze een complete CPU cyclus gemist hebben.
Ze hadden er inderdaad eerder aan moeten beginnen.
Echter vraag ik me nog altijd af wie deze Barcelona als K10 heeft bestempeld! Ook als ik even zoek op T.net dan kom ik tot een jaar terug nog altijd de K8L als codename tegen. Ik wil wel eens onderzoeken waar een of andere blogger "Barcelona = K10" oid heeft neergezet wat de wereld heeft overgenomen.
Barcelona/Phenom is ook de K10. AMD spreekt intern over de K10. K8L was door The Inquirer in het leven geroepen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ieder bedrijf maakt fouten en het zit AMD helaas gewoon niet mee. Dat kunnen we stellen. Echter vraag ik me nog altijd af wie deze Barcelona als K10 heeft bestempeld! Ook als ik even zoek op T.net dan kom ik tot een jaar terug nog altijd de K8L als codename tegen. Ik wil wel eens onderzoeken waar een of andere blogger "Barcelona = K10" oid heeft neergezet wat de wereld heeft overgenomen.
K8L was de codenaam voor Turion, K10 is eigenlijk helemaal niets (maar wel geaccepteerd als de makkelijke 'afkorting' voor wat AMD de 10h-familie noemt).
Als ik de laatste posts van de vorige pagina zie en de prestaties dan zie ik eerder een "K8L" als verbeterde K8 core, wat het wel is dan dat ik een compleet vernieuwende "K10" zie. Wie is AMD gewoon bezig met het afmaken van het antwoord en is dit een soort van "Athlon XP"
Dit noem ik pas fanboygedrag, blijven hopen op een of ander geheim wapen. Denk je dat AMD tijdens al het gehaast om Barcelona op de markt te krijgen (en daarna te repareren), de voorbereidingen voor de 45nm Shanghai, de mobiele chip Griffin en de volgende generatie Bulldozer/Fusion/Bobcat nog mankracht over heeft om aan een geheime super-Barcelona te werken? Nee, 2009 is pas weer de volgende kans, dan zullen we zien of ze iets in kunnen brengen tegen een 32nm-versie van Nehalem.

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter Tinus op 04-12-2007 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Die veronderstelling was gebasseerd op informatie die ik nog niet wist omtrend K8L. Tuurlijk heeft AMD geen mankracht meer over. Het antwoord die ik bedoel is ook de Bulldozer/Fusion/Bobcat. 2009 lijkt verder dan het is. Mits het ergens aan het begin is. Helaas zal het wel niet uitkomen, maar hopen mag altijd lijkt me. Van de hele K10 hoeven we niks te verwachten, daar valt weinig aan te doen en AMD heeft daar ook niet het geld en de mensen voor. Ze moeten snel die bug er uit halen en dat beest iig op snelheid brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
GENETX schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 10:25:
Die veronderstelling was gebasseerd op informatie die ik nog niet wist omtrend K8L. Tuurlijk heeft AMD geen mankracht meer over. Het antwoord die ik bedoel is ook de Bulldozer/Fusion/Bobcat. 2009 lijkt verder dan het is. Mits het ergens aan het begin is. Helaas zal het wel niet uitkomen, maar hopen mag altijd lijkt me. Van de hele K10 hoeven we niks te verwachten, daar valt weinig aan te doen en AMD heeft daar ook niet het geld en de mensen voor. Ze moeten snel die bug er uit halen en dat beest iig op snelheid brengen.
Tja ik hoop dat AMD snel met iets nieuws kan komen want Intel is al erg ver met Nehalem Die komt misschien wel eind 08 uit. En die wordt een heel stuk sneller dan de Penryn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Toegeven dat Nehalem er veel belovend uitziet:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/nehalem_diagram.gif

En ook nog http://www.hardware.info/...n_Intel_Foxhollow_bekend/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Zeker meteen tripple channel memory controller CSI en misschien weer hyper threading. Dat belooft veel. Wat het ook belooft is dat je wederom een nieuw moederbord mag gaan kopen :) En dat is iets waar je bij AMD niet veel last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:38
Astennu schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:16:
Zeker meteen tripple channel memory controller CSI en misschien weer hyper threading. Dat belooft veel. Wat het ook belooft is dat je wederom een nieuw moederbord mag gaan kopen :) En dat is iets waar je bij AMD niet veel last van hebt.
Vind je? S939 is waardeloos. AM2 heb je eigelijk al AM2+ nodig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
S939 waardeloos ? hoezo dat nu weer ? S754 was het goedkope platform en S939 had je gewoon nodig om Dual channel memory te hebben.

AM2 is gewoon nodig geweest voor DDRII. AM2+ heb je niet perse nodig alleen voor power save features en om de northbidge op andere snelheden te laten draaien en natuurlijk snellere HT links. Echt veel meerwaarde heeft het niet. Dus als je AM2 hebt is het denk ik niet heel nuttig om een nieuw mobo te kopen.

Intel heeft S775 maar al 3x een nieuwe serie borden uitgegeven omdat de voorgaande borden met chipsets niet compatible waren met de C2D of de nieuwe Slurp P4's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Paprika schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:22:
[...]

Vind je? S939 is waardeloos. AM2 heb je eigelijk al AM2+ nodig 8)7
Phenom werkt prima op AM2. De afgelopen jaren was alleen S754 waardeloos aangezien ze direct dualchannel support moesten geven. S939 -> AM2 was nodig voor DDR2, anders had je ook een nieuw chipset nodig gehad in het geval van Intel. Met AM2 kun je nog een paar jaar vooruit en heb je geen reden om up te graden als je al 1 hebt. Straks krijgen we toch ook AM3, maar als alles goed is is het allemaal ook weer backwards compatible. Ook dan zul je nieuwe dingen moeten missen zoals DDR3, maar veel performance zal het niet kosten en het is wel makkelijk en goedkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 04-12-2007 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Ik vind dat _vipeax een punt heeft. Het S939 platform is misschien wel opgezet voor dual channel (weet ik niet zeker), maar het is gewoon veel te snel vervangen voor AM2. Bovendien er zijn gewoon zeer weinig processoren nog te verkrijgen voor S939. Ik heb een 3800+ gekocht en ik wil upgraden... helaas wordt ik gedwongen om een nieuwe mobo+mem+cpu te kopen, das natuurlijk best wel waardeloos.

AMD daarin tegen heeft zijn fout allicht wel ingezien met S939. Als je nu naar de roadmap kijkt dan kan je het beste AM2+ nemen als je toch overstapt. AM2 heeft geen power features wat toch wel gewenst is en AM3 heeft maar weinig verbeterpunten (DDR3 en nog iets). Bovendien de AMD chipset 790 ziet er erg goed uit (energieverbruik, OC).... BTW the SB660 chipset ondersteund in tegenstelling tot de nieuwe versie nog wel IDE, ook belangrijk als je gaat upgraden van een ouder platform.

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

S939 is lang meegegaan. Ik ben overgestapt naar AM2 omdat DDR2 zo spotgoedkoop is.
En dan AM2+ vanwege upgrade naar Phenom.

S939 single core A64 naar dual core A64 Vanaf maart 2005 (Asus A8N SLI DLX)
Onlangs van AM2+ dual core A64 met MSI K9A2 CF (over een tijd naar triple of quad core Phenom)

Niets mis mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Stephan224 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:52:
Ik vind dat _vipeax een punt heeft. Het S939 platform is misschien wel opgezet voor dual channel (weet ik niet zeker), maar het is gewoon veel te snel vervangen voor AM2. Bovendien er zijn gewoon zeer weinig processoren nog te verkrijgen voor S939. Ik heb een 3800+ gekocht en ik wil upgraden... helaas wordt ik gedwongen om een nieuwe mobo+mem+cpu te kopen, das natuurlijk best wel waardeloos.

AMD daarin tegen heeft zijn fout allicht wel ingezien met S939. Als je nu naar de roadmap kijkt dan kan je het beste AM2+ nemen als je toch overstapt. AM2 heeft geen power features wat toch wel gewenst is en AM3 heeft maar weinig verbeterpunten (DDR3 en nog iets). Bovendien de AMD chipset 790 ziet er erg goed uit (energieverbruik, OC).... BTW the SB660 chipset ondersteund in tegenstelling tot de nieuwe versie nog wel IDE, ook belangrijk als je gaat upgraden van een ouder platform.
Lol S939 niet lang mee gegaan. Het is duidelijk dat jij niet veel ervaring hebt met het beleid van Intel. Als je in het begin bij S775 ingestapt bent heb je al 3x noodgedwongen een nieuw moederbord moeten kopen om de nieuwste intel cpu te kunnen gebruiken. Nee dat is lekker.... Volgens mij is S939 3 jaar op de markt geweest. Er zijn nu niet veel S939 cpu's meer nee die zijn verkocht. Je kunt nog wel hier en daar een Opteron krijgen die vaak tot 2800 MHz clocken. Maar op een gegeven moment houd het gewoon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Stephan224 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:52:
Het snel vervangen van s939 door AM2 was gewoon nodig, anders was een AMD platform duur aangezien op een gegeven moment DDR duurder was dan DDR2. Maar akkoord, ze hadden gewoon s939 cpu's blijven maken, voor mensen die willen upgraden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:38
ik weet niet of ik dit hier kan vragen:

ik zit momenteel met een 3 jaar oud systeem: athlon 64 3500+ S939. Zie dat de X2 4200+ redelijk goedkoop te krijgen is. Heeft het zin om deze upgrade te doen?
Ben niet van plan te overclocken

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het heeft altijd wel wat voordeel. Ik weet niet wat voor een applicaties je gebruikt. Maar bij games merk je al winst bij dual core omdat de vga driver op de 2e core draait. Er zijn ook steeds meer apps die wel gebruik kunnen maken van dual core. En zo i zo ik vond windows veel lekkerder lopen. Alles gaat veel sneller en soepeler. Ook veel dingen tegelijk op je pc doen is look super. Daar naast wil een bepaalde applicatie nog wel eens gaan hangen. Met dual core houd je altijd een core over die dan niet vol belast is waardoor je makkelijker die applicatie kan afsluiten.

Ik vind multicore echt een geschenk uit de hemel. Ik wist niet dat het verschil zo groot was. Maar heb ook mensen gehoord die geen verschil merkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:38
Astennu schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 13:47:
Het heeft altijd wel wat voordeel. Ik weet niet wat voor een applicaties je gebruikt. Maar bij games merk je al winst bij dual core omdat de vga driver op de 2e core draait. Er zijn ook steeds meer apps die wel gebruik kunnen maken van dual core. En zo i zo ik vond windows veel lekkerder lopen. Alles gaat veel sneller en soepeler. Ook veel dingen tegelijk op je pc doen is look super. Daar naast wil een bepaalde applicatie nog wel eens gaan hangen. Met dual core houd je altijd een core over die dan niet vol belast is waardoor je makkelijker die applicatie kan afsluiten.

Ik vind multicore echt een geschenk uit de hemel. Ik wist niet dat het verschil zo groot was. Maar heb ook mensen gehoord die geen verschil merkte.
nou ik heb hier op t werk een Intel Core 2 Duo 2.4ghz en ben daar niet echt tevreden over. Soms is ie echt niet voorruit te branden. Ik werk vooral met grafische programma's.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
GENETX schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 09:16:

Ieder bedrijf maakt fouten en het zit AMD helaas gewoon niet mee. Dat kunnen we stellen.
"Het zit niet mee" impliceert dat AMD er niks aan zou kunnen doen (of weinig). Dat lijkt me erg stug... Het bedrijf heeft gewoon geblunderd, nog veel erger dan tot nu toe werd aangenomen. Ze doen ook erg hun best om hun fanbase van zich weg te jagen door bijvoorbeeld zichzelf niet bepaald populair te maken bij de reviewers bij de launch van de Phenom... Als je de zaken zo aanpakt verlies je gewoon het respect van je klanten.

Ik zit nu na 4 AMD's te hebben gekocht voor het eerst met een Intel cpu. Terwijl ik toch altijd graag voor de underdog juich. Maar ik kon gewoon niet langer wachten totdat AMD eens over de brug kwam met een fatsoenlijk nieuw product.

Dat iemand als ik (die vooral naar de prijs/prestatie van het middensegment kijkt) overstapt zegt dan misschien nog niet alles (al zegt het wel al veel dat je als sympathisant van AMD tóch voor de concurrent kiest) maar dat een AMD-fan als Astennu zelfs een Intel quadcore heeft moet toch wel een belletje doen rinkelen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

GENETX schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 11:32:
[...]

Phenom werkt prima op AM2. De afgelopen jaren was alleen S754 waardeloos aangezien ze direct dualchannel support moesten geven. S939 -> AM2 was nodig voor DDR2, anders had je ook een nieuw chipset nodig gehad in het geval van Intel. Met AM2 kun je nog een paar jaar vooruit en heb je geen reden om up te graden als je al 1 hebt. Straks krijgen we toch ook AM3, maar als alles goed is is het allemaal ook weer backwards compatible. Ook dan zul je nieuwe dingen moeten missen zoals DDR3, maar veel performance zal het niet kosten en het is wel makkelijk en goedkoop.
Zou ik het nog sterker vertellen, de chipsets van S754 (Nforce3 bijvoorbeeld) is nog steeds bruikbaar om een mobo te maken voor AM2+ cpu's. Net als de S939 chipsets gebruikt zouden kunnen worden om een Phenom te huisvesten. :)

Madmax234 is nu meer dan 10 jaar tevreden AMD gebruiker, en ga voorlopig nog niet weg bij AMD. :)

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 04-12-2007 15:08 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
mad_max234 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:53:
Zou ik het nog sterker vertellen, de chipsets van S754 (Nforce3 bijvoorbeeld) is nog steeds bruikbaar om een mobo te maken voor AM2+ cpu's. Net als de S939 chipsets gebruikt zouden kunnen worden om een Phenom te huisvesten. :)

Madmax234 is nu meer dan 10 jaar tevreden AMD gebruiker, en ga voorlopig nog niet weg bij AMD. :)
Dat is ook vrij logisch door de HT link :). Het gaat idd ook meer om de lanes en de mem-controller in je CPU zelf. Denk dat AMD nu ook eindelijk dat voordeel zelf heeft ontdekt om goed uit te bouwen door de volgende gen DDR3 CPU's ook van DDR2 mem controller te voorzien om zo ook je oude bord te kunnen blijven gebruiken. Alle upgrades (S754 - S939 - AM2) kwamen voort uit vernaderingen aan de memory kant. AM2 -> AM2+ komt voort uit de HT 3.0 link, welke echter ook weer backwardscompatible kan werken.

Heb afgelopen zaterdag mn systeempje dan ook besteld op basis van een AM2+ bord om later up te graden naar Phenom. Quadcore heeft voor mij weinig nut en voor het prijsverschil (DC - QC) nu + verkoop CPU haal ik een snellere Quadcore over 1,5-2 jaar dan de Q6600 nu :). Moet echter wel mn Asus M3A bordje leverbaar zijn |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dus je gaat voor het Asus M3A bordje, ik zelf ga voor een Gigabyte MA770-DS3. Maar moet nog wel even wat reviews afwachten.

Laat het me even weten als je hem heb, ben erg benieuwd wat het bordje kan qua overklokken.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
GA-MA770-DS3 is pas voor januari.

Verder ben ik ook heel tevreden van AMD. Systeem is gewoon stabiel en goedkoop. Al onze budget systemen zijn MSI of Gigabyte 690 bordjes, koop je in aan 35 euro. Beeld je even in hoe goedkoop je budget systemen kan verkopen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
mad_max234 schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:28:
Dus je gaat voor het Asus M3A bordje, ik zelf ga voor een Gigabyte MA770-DS3. Maar moet nog wel even wat reviews afwachten.

Laat het me even weten als je hem heb, ben erg benieuwd wat het bordje kan qua overklokken.
Overclocken begin ik niet aan. Was wel de bedoeling met de Q6600. Tot Intel NVIDIA had gesaboteerd, iets dat een AMD/NVIDIA aanhanger zeer zeker niet kan waarderen. Ben nu zelfs blij dat ik me daar bijna 200 euro (lokaal) door bespaar, geld dat ik later veel beter in een snelle Phenom kan steken. Nu ga ik het als gamer toch amper missen.

Echter is het wel de vraag wanneer de M3A komt. Ze belden me gister dat hij misschien pas in 2008 kon worden geleverd... Is er al iets meer bekend over de Gigabyte MA7700-DS3? Die is namelijk nieuw voor mij en klinkt ook als een optie. Verder hebben we de MSI K9A2 CF-F nog. Alleen is daarvan onduidelijk op hij nou wel PCIe 2.0 heeft (MSI zegt dat het x16 slot 1.0a is 8)7 ) en uiteraard geen ondersteuning voor 125W CPU's wat kan betekenen dat hij dat niet kan leveren en dus voor OC-ers geen optie is lijkt me.

* GENETX gaat op onderzoek uit als die thuis is

Edit:
Bah, januari dus pas... Toch wat te vroeg besteld alsnog terwijl ze daar vaak alleen het spul op de site hebben dat ze kunnen leveren itt de concurrent hier die dus zn spullen kon pakken ivm slechte service... en terecht }:O . Dat wordt dus nog wat langer proberen op mn laptopje te gamen...

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 04-12-2007 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

GENETX schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 15:55:
[...]

Overclocken begin ik niet aan. Was wel de bedoeling met de Q6600. Tot Intel NVIDIA had gesaboteerd, iets dat een AMD/NVIDIA aanhanger zeer zeker niet kan waarderen. Ben nu zelfs blij dat ik me daar bijna 200 euro (lokaal) door bespaar, geld dat ik later veel beter in een snelle Phenom kan steken. Nu ga ik het als gamer toch amper missen.

Echter is het wel de vraag wanneer de M3A komt. Ze belden me gister dat hij misschien pas in 2008 kon worden geleverd... Is er al iets meer bekend over de Gigabyte MA7700-DS3? Die is namelijk nieuw voor mij en klinkt ook als een optie. Verder hebben we de MSI K9A2 CF-F nog. Alleen is daarvan onduidelijk op hij nou wel PCIe 2.0 heeft (MSI zegt dat het x16 slot 1.0a is 8)7 ) en uiteraard geen ondersteuning voor 125W CPU's wat kan betekenen dat hij dat niet kan leveren en dus voor OC-ers geen optie is lijkt me.

* GENETX gaat op onderzoek uit als die thuis is

Edit:
Bah, januari dus pas... Toch wat te vroeg besteld alsnog terwijl ze daar vaak alleen het spul op de site hebben dat ze kunnen leveren itt de concurrent hier die dus zn spullen kon pakken ivm slechte service... en terecht }:O . Dat wordt dus nog wat langer proberen op mn laptopje te gamen...
Beetje raar dit op de MSI site:

• 1 mazarine PCI Express x16 slot with x16 operation (PCI Express Bus SPEC V1.0a compliant)
• 1 light-blue PCI Express x16 slot with x8 operation (PCI Express Bus SPEC V2.0 compliant)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Phyxion schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:29:
[...]

• 1 mazarine PCI Express x16 slot with x16 operation (PCI Express Bus SPEC V1.0a compliant)
• 1 light-blue PCI Express x16 slot with x8 operation (PCI Express Bus SPEC V2.0 compliant)
Beetje raar inderdaad... maar de chipset is toch de zender/ontvanger van de PCIe data, dus als de chipset de 7xx is dan is je PCIe versie 2.0 even ongeacht het aantal sloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Ik denk dat dit 'rare' is wat je krijgt als je een northbridge en southbridge van verschillende generaties gebruikt. Verder hebben beide sloten zo te zien identieke hoeveelheden bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91868

kalizec schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:40:
Ik denk dat dit 'rare' is wat je krijgt als je een northbridge en southbridge van verschillende generaties gebruikt. Verder hebben beide sloten zo te zien identieke hoeveelheden bandbreedte.
Je bedoelt een SB600 bij een 790FX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
kalizec schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:40:
Nee, 2e slot is een 16x slot qua grootte zodat je er een videokaart in kan knallen, echter is het tempo 8x. Vindt het ook heel raar dta het ene slot wel 2.0 zou zijn en het andere (hoofd)slot niet... Chipset bepaald overigens wel de bandbreedte. MSI kan er echter nog wel voor zorgen dat het slot niet de beschikking krijgt over het vereiste vermogen voor een PCIe 2.0 slot. Zelf gok ik op een foutje op de site eigenlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
GENETX schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 19:04:
Nee, 2e slot is een 16x slot qua grootte zodat je er een videokaart in kan knallen, echter is het tempo 8x.
Jawel, want PCIe 2.0 heeft 2x zoveel bandbreedte per kanaal. 16x PCIe 1.0a en 8x PCIe 2.0 zijn dus even snel qua bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Phusebox schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 14:27:
[...]

nou ik heb hier op t werk een Intel Core 2 Duo 2.4ghz en ben daar niet echt tevreden over. Soms is ie echt niet voorruit te branden. Ik werk vooral met grafische programma's.
In op je singel core A64 loopt dat wel goed ? ik denk dat daar wat anders aan de hand is. En misschien is het grashische werk niet echt zwaar. Je moet zo i zo geen wonderen verwachten maar 10% boost is mogelijk. Als je meer winst wilt moet je software multicore geschreven zijn. Maar als je thuis hetzelfde werkt op je singel core goed kan doen zit dat probleem om je werk ergens anders. Heeft dan niets met Dual vs Singel core te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
kalizec schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 19:10:
[...]

Jawel, want PCIe 2.0 heeft 2x zoveel bandbreedte per kanaal. 16x PCIe 1.0a en 8x PCIe 2.0 zijn dus even snel qua bandbreedte.
Daar zit wel wat in, maar logisch vindt ik het gewoon niet. Vraag me uberhaupt af of dat wel helemaal lekker gaat werken met 2 soorten PCIe... Eerst maar even het mailtje van de shop afwachten, daarna en de manual van het bordje even doorlezen en/of MSI even mailen. PCIe 1.0a kan gewoon echt niet op een AM2+ bord |:( (in de zin, heel erg verkeerde keuze).

Ik wordt nu al gek van de C2D in mn laptop zeg... Onder Windows wil het ding op max performance nog wle springen van 1800->1200MHz. Op energiebesparing staat hij stijf op de 1600MHz.. OpenSUSE 10.3 erop en dat ding vliegt op de accu gewoon netjes naar de 800MHz. 8)7 heb het ding pas 2 weekjes en mag echt niet klagen (gratis nieuwe zonder garantie nadat ik ranja over mn Asus A6T had gegooid O-) ) maar merk toch echt dat AMD het wat dat betreft voro Vista een stuk beter voorelkaar heeft. ZOnder de rest te tweaken kreeg ik ook direct een kwartier meer accutijd op de eerste prognoses...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Ik ben eens wat gaan nazoeken over die 7xx chipset en ik heb de volgende verschillen kunnen vinden.

Chipset: 790FX (RD790)
PCIe: v2.0 (2x16 of 1x16 en 2x8 of 4x8)
CrossfireX: 4 max

Chipset: 790X (RD780)
PCIe: v2.0 (1x16 of 2x8)
CrossfireX: 2 max

Chipset: 770 (RD780)
PCIe: v2.0 (1x16)
CrossfireX: -

Bron van deze gegevens heb ik ten tijde van het uitzoeken niet genoteerd, maar die zal vast wel te vinden zijn.

Ik snap tevens niet waarom iedereen steeds de SB600 kritiek geeft. Oke, de core is reletief oud, maar de SB700 zal ook niet zoveel beter worden. Ik heb de volgende verschillen kunnen vinden over de southbridge.

Chipset: SB600
SATA aansluitingen: 4
IDE aansluitingen: 1
USB aansluitingen: 10

Chipset: SB700 (Jan 2008)
SATA aansluitingen: 6
IDE aansluitingen: -
USB aansluitingen: 12

Als je een upgrade doet en je hebt nog IDE aansluitingen dan wil je volgens mij niet eens de nieuwe SB700 hebben volgens mij. En voor de rest... de SB700 heeft meer SATA en USB aansluitingen plus hypermemory maar dan hebben we alle nieuwe en betere features wel opgenoemd. (zover bekend)

[ Voor 16% gewijzigd door Stephan224 op 05-12-2007 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Het gaat hem bij het MSI bord ook niet om de snelheid. Crossfire zal me uberhaupt al een worst zijn. Het gaat er om dat het 1e PCIe 16x slot een PCIe 1.0a slot is volgens MSI ipv 2.0 slot. Dat terwijl slot 2 (8x) wel PCIe 2.0 is... Lijkt me dan ook gewoon een fout op de site. De Chipset is opzich bepalend, maar ook de stroomtoevoer die verhoogd is bij 2.0..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
GENETX schreef op woensdag 05 december 2007 @ 09:28:
Het gaat hem bij het MSI bord ook niet om de snelheid. Crossfire zal me uberhaupt al een worst zijn. Het gaat er om dat het 1e PCIe 16x slot een PCIe 1.0a slot is volgens MSI ipv 2.0 slot. Dat terwijl slot 2 (8x) wel PCIe 2.0 is... Lijkt me dan ook gewoon een fout op de site. De Chipset is opzich bepalend, maar ook de stroomtoevoer die verhoogd is bij 2.0..
Verkeerd gelezen, ik dacht dat het ging om de totale PCIe bandbreedte (dus 1x16 of 2x8). Maar dat er versie 1.0a ipv 2.0 staat dat zal idd een fout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Als er geen Ide meer op zit wil ik wel 8 Sata aansluitingen hebben en dan ook een controller die raid en normale apparaten tegelijk kan. Want dat wil nog wel eens niet goed gaan. Dan kun je of geen raid gebruiken of je DVD drive wordt niet meer gedetecteerd. Of je moet twee sata controllers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Astennu schreef op woensdag 05 december 2007 @ 10:00:
Als er geen Ide meer op zit wil ik wel 8 Sata aansluitingen hebben en dan ook een controller die raid en normale apparaten tegelijk kan. Want dat wil nog wel eens niet goed gaan. Dan kun je of geen raid gebruiken of je DVD drive wordt niet meer gedetecteerd. Of je moet twee sata controllers hebben.
Ik heb dat dus met de Sb600 raid controller; 2 hd's in raid 0, 1sata hd ook in raid 0 en een sata dvd brander.
En die brander doet echt moeilijk. (vaak leest ie cds niet en loopt explorer.exe vast als je het probeert te sluiten)
Heel jammer dat raid niet aan te zetten is voor bepaalde sata poorten alleen ipv allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 91868 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 11:52:
[...]

Ik heb dat dus met de Sb600 raid controller; 2 hd's in raid 0, 1sata hd ook in raid 0 en een sata dvd brander.
En die brander doet echt moeilijk. (vaak leest ie cds niet en loopt explorer.exe vast als je het probeert te sluiten)
Heel jammer dat raid niet aan te zetten is voor bepaalde sata poorten alleen ipv allemaal.
Dat bedoel ik dus heb dus me brander weer lekker op IDE zitten ipv Sata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-11-2024
Anoniem: 91868 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 11:52:
[...]

beetje knap bordje heeft tegenwoordig gewoon een 2 de sata controller bv van silicon image ofzo
ik gebruik de 2de voor opslag schijf en brander

wat ik trouwens nog steeds niet blij van word is de prices watch
kijk hier eens http://www.kieskeurig.nl/...72ECBC125739300570EA6.htm
waarom zie ik dit bordje hier nog steeds niet
als ik wat submit krijg ik het vriendelijk terug dat ik te kort info geef

[ Voor 18% gewijzigd door wippo76 op 05-12-2007 20:27 ]

Ja zou ik ook zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Phyxion schreef op dinsdag 04 december 2007 @ 16:29:
[...]

In de manual op p1-3 staat:
Slots
- 2 PCI Express x16 slots compatible with PCIE 2.0 specification,
supports CrossFire mode
a. the mazarine PCIE x16 (PCI_EX1) slot supports PCIE x16 speed
b. the blue PCIE x16 (PCI_EX2) slot supports PCIE x8 speed
c. if you intend to install two expansion cards into both PCIE x16
slots, these two PCIE x16 lanes will auto arrange from x16/ x0 to
x8/ x8
d. if you intend to install only One expansion card, make sure that
the expansion card is installed on the mazarine PCIE x16 slot
(PCI_EX1)
- 1 PCI Express x 1 slot
- 2 PCI slots

En nogmaals op p2-19:
Mazarine PCI Express x16 Slot (PCI_EX1)
supports up to PCI Express 2.0x16 speed
Blue PCI Express x 16 Slot (PCI_EX2)
supports up to PCI Express 2.0x8 speed

Edit2:
Everest Ultimate geeft voor m'n MSI K9A2 CF:
PCI-E 2.0 x16 port #0 - In Use @ x16 (nVIDIA GeForce 7900 GS Video Adapter)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 614 op 06-12-2007 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Thx Sake. Vond het ook wel vaag en ik vertrouw zo'n manual toch altijd wat eerder. Mocht de M3A niet leverbaar zijn, maar deze wel dan is de keuze wel gemaakt. Beide mooi goedkope AM2+ bordjes. Nu alleen hopen dat er in de toekomst niet veelal 125W Phenoms komen waar dit wordt wss niet mee om kan gaan gezien de "NO" bij de 6000+ en 6400+ op 125W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Ik hoop dat Phenom 9900 al rev B3 is. dan grijp ik die over een paar maand wel uit het schap ^^

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Kortom wij hebben hier geen last van. Alleen als je virtualisatie gebruikt met twee memory arbiters kan het een probleem geven. Mensen die gewoon games spelen zullen er dus niets van merken. En zoals ik het nu lees maakt het ook niet uit op welke clockspeed de cpu draait. Dus gewoon overclocken die B2's !!!

Maar dit is dus wel slecht nieuws voor AMD nog 4 maanden te gaan voor een fix. Dan heeft het 2 jaar geduurd voordat ze iets hadden tegen de C2D en dan presteert hij nog niet eens zo goed.... Erg jammer ik hoop dat AMD het hooft boven water houd maar het markt aandeel blijft maar zakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Alleen als je virtualisatie gebruikt met twee memory arbiters kan het een probleem geven.
Dit is niet waar. Ik ben bezig met een artikel dat het wat dieper uitlegt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wouter Tinus schreef op donderdag 06 december 2007 @ 09:18:
[...]

Pak je de Core2 bug ook gelijk mee?
nieuws: Bug in Intel Core 2 Duo aan het licht gebracht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Wouter Tinus schreef op donderdag 06 december 2007 @ 09:18:
[...]

Ah ben benieuwd. Want in dat geval is het artikel van digitimes niet volledig. Wanneer komt het artikel uit ?

En L3 cache uit = 10% lagere prestaties ? neem aan in het ergste geval ? want anders is de K8 clock voor clock nog sneller :D

[ Voor 16% gewijzigd door Astennu op 06-12-2007 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ach, er zitten wel honderd bugs in de Core 2 Duo, of eigenlijk iedere andere processor die er maar bestaat. Bios- en microcode-updates zijn ook niets ongewoons om hier omheen te werken en in meeste van de gevallen merkt de gebruiker daar helemaal niets van, noch van de bug zelf, noch van de oplossing.

Dat is bij deze issue van AMD toch even iets anders: klanten hebben er concreet last van gehad, AMD heeft de leveringen stilgelegd, en de oplossing zorgt voor mindere prestaties. Dat maakt deze toch een 'stukje' ernstiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter Tinus
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Astennu schreef op donderdag 06 december 2007 @ 11:01:
Ah ben benieuwd. Want in dat geval is het artikel van digitimes niet volledig. Wanneer komt het artikel uit ?
Ik hoop dit weekend :).
En L3 cache uit = 10% lagere prestaties ? neem aan in het ergste geval ? want anders is de K8 clock voor clock nog sneller :D
Het L3-cache wordt niet uitgezet, alleen een deel van de TLB. Maar dat kan inderdaad in sommige (geheugenintensieve) situaties voor 10% mindere prestaties zorgen. Het blijkt trouwens ook dat de Phenoms die reviewers hebben getest sowieso een stukje sneller waren dan degenen die in de winkel liggen (samples hadden een 200MHz hogere northbridge-klok).

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter Tinus op 06-12-2007 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Nou dat we het toch over het L3 cache hebben... dat loopt toch op een lagere frequentie dan oorspronkelijk bedacht was door AMD? Is er al iemand die het L3 heeft geprobeerd te overclocken en wat is de winst ervan?

[ Voor 122% gewijzigd door Stephan224 op 06-12-2007 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Zoals ik al eens eerder een filmpje van youtube had gepost over een paar gasten die een modcase maken geïnspireerd door AMD Phenom FX. Zijn ze in het volgende filmpje al een stap verder in het proces. Moet zeggen dat ik het ontwerp wel erg cool vind.

Wie het project op de voet wil volgen. >>> http://episteme.arstechni...909585/m/816004628831/p/1

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wippo76 schreef op woensdag 05 december 2007 @ 20:23:
[...]

beetje knap bordje heeft tegenwoordig gewoon een 2 de sata controller bv van silicon image ofzo
ik gebruik de 2de voor opslag schijf en brander

wat ik trouwens nog steeds niet blij van word is de prices watch
kijk hier eens http://www.kieskeurig.nl/...72ECBC125739300570EA6.htm
waarom zie ik dit bordje hier nog steeds niet
als ik wat submit krijg ik het vriendelijk terug dat ik te kort info geef
Voor een extra sata controller moest ik een 790FX kopen en die was meteen veel duurder :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Astennu schreef op donderdag 06 december 2007 @ 09:08:
[...]

Kortom wij hebben hier geen last van. Alleen als je virtualisatie gebruikt met twee memory arbiters kan het een probleem geven. Mensen die gewoon games spelen zullen er dus niets van merken. En zoals ik het nu lees maakt het ook niet uit op welke clockspeed de cpu draait. Dus gewoon overclocken die B2's !!!

Maar dit is dus wel slecht nieuws voor AMD nog 4 maanden te gaan voor een fix. Dan heeft het 2 jaar geduurd voordat ze iets hadden tegen de C2D en dan presteert hij nog niet eens zo goed.... Erg jammer ik hoop dat AMD het hooft boven water houd maar het markt aandeel blijft maar zakken...
Ik denk dat je niet alle links gelezen hebt die in het artikle staan? Dit bijvoorbeeld:
AMD has stated previously that virtualization workloads can lead to this problem, but Saucier clarified that other workloads can trigger system hangs, as well.
Erratum degrades Phenom 9500, 9600 performance

Daar staat het duidelijk uit gelegd.

[ Voor 8% gewijzigd door mad_max234 op 06-12-2007 13:48 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
Preformance analyse van de Phenom met en zonder TLB bug. (workaround!)
http://www.hardware.info/...rks_Phenom_met_TLB_patch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja ik had hem al gelezen net, is ernstig. Gelukkig heb ik er nog geen gehaald en dat gaat ook niet meer gebeuren voordat de B3 uit is. ;)

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Stephan224 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 14:01:
Ai dat is heel wat meer dan 10%. Dus K8 is dan sneller. Heel erg jammer dit. Bij AMD zullen er ook wel een aantal mensen aan het janken zijn. En hun maar denken dat het niet erger kan worden. Intel zal zig wel kapot aan het laggen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Stephan224 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 14:01:
Yikes, dat schiet niet echt op. Het is of een instabiel systeem, of performance inleveren. :/

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flowmo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 12:59
Xadeon schreef op donderdag 06 december 2007 @ 14:23:
[...]

Yikes, dat schiet niet echt op. Het is of een instabiel systeem, of performance inleveren. :/
"Instabiel" als in zeer minimale gevallen, waarbij de kans is dat je een processor hebt met een erge bug al erg klein is en de kans dat je er last van hebt is nog kleiner aangezien het alleen gaat om speciale full load omstandigheden die alleen in het lab van AMD zijn gereproduceerd. Normale thuisgebruikers die een beetje gamen/videobewerken zullen er nauwelijks last van hebben.

Maar het blijft toch jammer dat we nou tot minimaal januari moeten wachten tot de Phenom een beetje redelijk presteert. Tegen die tijd maar een Phenom 9600 Black Edition kopen met B3 revisie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
So much for the killer barcelona. Het is nu gewoon een kleine ramp geworden. En gaat AMD extra geld kosten omdat de cpu's terug komen en je er niets meer mee kunt. Ai ai so much for the super B2 stepping....

Vind het erg om te zeggen maar wat ben ik blij dat ik die Q6600 gekocht heb en niet heb zitten wachten op die K10 die nu pas Rond April in de winkel komt. Want in maart komt de B3 maar mja server bouwers wachten er dan al zo lang op. Dus die krijgen eerst. Sjanghai zit er dan ook al weer bijna aan te komen. Mag hopen dat ze die niet uitstellen want dan wordt het helemaal ellende.

[ Voor 96% gewijzigd door Astennu op 06-12-2007 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Ik wordt met de dag blijer dat ik ook maar eerst een Athlon X2 neem en over een maand of 18-24 wel eens een Phenom haal als ik er echt wat aan heb...

De mensen die nu een Phenom in hun PC hebben zitten hebben gewoon een enorm misbaksel. Intel heeft gewoon vrijspel op de Quadcore markt tot Maart/April, wie wil er nou een mislukte quadcore hebben die nog wordt geslacht door zn dualcore broertjes... Daarnaat mag AMD wel opschieten met de TriCore, anders maakt de Penryn Dualcore ook gehakt in het middensegment binnenkort en blijft AMD alleen nog op de been in het low-end segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik ook, toen ik hem net had gekocht zijden sommige dat het zonde is om nu nog een Athlon 5600+ te kopen, en dat ik dat beter bij de Phenom had kunnen leggen. :+

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:09
Xadeon schreef op donderdag 06 december 2007 @ 12:38:
Zoals ik al eens eerder een filmpje van youtube had gepost over een paar gasten die een modcase maken geïnspireerd door AMD Phenom FX. Zijn ze in het volgende filmpje al een stap verder in het proces. Moet zeggen dat ik het ontwerp wel erg cool vind.

Wie het project op de voet wil volgen. >>> http://episteme.arstechni...909585/m/816004628831/p/1
Hehe, die gozer van PlanetAMD64 weet ook niet echt waar hij het over heeft met z'n Front Side Bus enzo :p

Toen ik dat stukje hoorde over het individueel overclocken van de cores (wist al dat dat kon) dacht ik ineens: hoe gaat dat dan :? Stel je dat de HTT van Core 1 op 280 hebt staan en de HTT van Core 2 op 290, hoe zit dit dan met de geheugensnelheid en de frequentie van de hypertransport bus, die zijn afhankelijk van de HTT? Hoe clock je die cores dan individueel over, met HTT gaat niet lijkt me? Kan iemand misschien even uitleggen hoe dit individueel overclocken van cores werkt?

Overigens ben ik van mening dat de K10 (iig de huidige Phenom/Barcelona/Agena FX) een flop is, net als de HD2900XT. Op papier zijn het beide enorme killers, maar uiteindelijk zijn het maar bagger producten. De HD3870 is (qua techniek althans) iets beters, dus ik hoop dat ze de R700 en de opvolger van de huidige K10 (Shanghai) aanpassen en de huidige bugs fixen en de performance een stuk weten op te krikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Kreeg net een telefoontje van de PC shop. De K9A2 CF-F was ook niet leverbaar, net als de M3A. Echter kreeg ik nu de optie op een Gigabyte bord van 125 euro. Die staat niet bij hun op de site (of ze geven me grote korting). Kan best dat het het 770 bordje is waarvan werd gezegd dat hij pas in januari kwam! Hij wa sop voorraad bij de leverancier.

* GENETX gaat op onderzoek uit

Dat 770 bordje ziet er niet gek uit. Zit nog op mn werk dus info komt straks (zal nog ff andere webshops bijlangs om te kijken of hij daar staat. Ergens volgende week zou hij klaar zijn.

@ Leonpwner1:
Tuurlijk fixen ze de bugs. Tuurlijk tunen ze alles. Voor het einde van het jaar zit AMD met de Quadcores gewoon weer op hetzelfde punt als met de K8 dualcores: Snel, goed, goedkoop alleen niet de snelste. Niks mis mee als de CPU lekker klokt en mooi kan meedraaien in het midrange. Er zijn op dit moment gewoon allemaal problemen die samenvallen. De wetten van Murphy... maar als deze zijn opgelost (betere yields, hogere clocks, geen bugs) dan kan AMD weer prima meedoen. De problemen zijn nu heel groot en AMD zal niet de snelste zijn. Maar nog altijd een hele goede 2e en met het AM2+ platform heb je geweldige upgradeopties.Ik zweer het je, het komt goed _/-\o_

[ Voor 54% gewijzigd door GENETX op 06-12-2007 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
GENETX schreef op donderdag 06 december 2007 @ 16:10:

@ Leonpwner1:
Tuurlijk fixen ze de bugs. Tuurlijk tunen ze alles. Voor het einde van het jaar zit AMD met de Quadcores gewoon weer op hetzelfde punt als met de K8 dualcores: Snel, goed, goedkoop alleen niet de snelste. Niks mis mee als de CPU lekker klokt en mooi kan meedraaien in het midrange. Er zijn op dit moment gewoon allemaal problemen die samenvallen. De wetten van Murphy... maar als deze zijn opgelost (betere yields, hogere clocks, geen bugs) dan kan AMD weer prima meedoen. De problemen zijn nu heel groot en AMD zal niet de snelste zijn. Maar nog altijd een hele goede 2e en met het AM2+ platform heb je geweldige upgradeopties.Ik zweer het je, het komt goed _/-\o_
Mja, maargoed. Als je kijkt naar de HD2900XT wat een flop bleek te zijn. De XTX die zelfs nooit gereleased is... De bugs in de K10 kunnen wel opgelost worden, maar dan nog vind ik het een inferieure CPU aan de Core 2 Quad (op de meeste performance vlakken althans, op andere vlakken vind ik de K10 erg sterk). De HD2900XT bijvoorbeeld heeft zoveel sterkere specs dan de G80 maar komt regelmatig niet eens in de buurt van de G80 performance, dat is erg jammer. De K10 zou een betere IPC hebben dan de Core 2 en dus ook een stuk hogere IPC dan de K8, maar blijkt dit meestal niet waar te maken... Ook erg jammer.

Hoop dus dat ze wel weer 'normale' performance krijgen met de R700 en Shanghai, niet 50% van de performance die de chip eigenlijk zou kunnen halen met zulke specs...

M'n vraag over het individueel overclocken van cores stel ik wel in het OC & Info topic, ik wil het toch wel eens weten :P

[ Voor 3% gewijzigd door Avalaxy op 06-12-2007 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Hoe kom je d'r nou bij dat de HD2900XT geflopt is? De kaart deed 't in z'n prijssegment heel behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hekking
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-02-2020

Hekking

Can of whoopass

Ik vind gevalletje K10 toch vele malen erger dan 2900 XT. Als je verdorie een half jaar voordat de concurent met een goeie cpu komt nog met het ontwerp moet beginnen met je eigen antwoord daarop ben je stom bezig. ik vraag me echt af wat die gasten hebben zitten doen al die tijd :'( .
Ook wel verdient dat ze nu er van langs krijgen imo :O

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Hector mag wat mij betreft per direct opflikkeren en mag blij zijn dat hij geen oprot premie hoeft te betalen wat mij betreft.

Wat mij betreft is een per kloktik langzamere CPU neit een probleem, maar ze moeten wel zorgen dat ze de yields hoog krijgen en de kloksnelheid voor midden 2008 al minimaal op 3,0-3,2GHz hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Xadeon schreef op donderdag 06 december 2007 @ 16:37:
Hoe kom je d'r nou bij dat de HD2900XT geflopt is? De kaart deed 't in z'n prijssegment heel behoorlijk.
Jaja, blijf het vooral dromen en misschien is het inderdaad werkelijkheid als je je ogen waar opendoet :z :P Ik ben voorstander van ATi, maar de HD2900XT is gewoon een flop. Period.

Half jaar te laat, te hoog stroomgebruikt, hoge temperatuur, relatief gezien erg lage performance, zeker gezien de specs van die kaart. De discussie is al érg vaak gevoerd, en veel mensen kozen hem toch als winnaar boven de 8800GTS omdat ie wat goedkoper was, maar eigenlijk is het gewoon een flop. Iedereen had er veel meer van verwacht, ATi zelf ook wel volgens mij.
GENETX schreef op donderdag 06 december 2007 @ 18:19:
Hector mag wat mij betreft per direct opflikkeren en mag blij zijn dat hij geen oprot premie hoeft te betalen wat mij betreft.
Hector is niet degene die die chips heeft ontworpen en ontwikkeld. Hector heeft anders een hele hoop goede dingen gedaan voor AMD, hij heeft een heleboel grote contracten binnengesleept en vooral dankzij hem heeft AMD nu zo'n bekende naam imho. AMD heeft veel marktaandeel veroverd op Intel sinds ~2000, en daar heeft hij mede voor gezorgd (contracten met o.a. Dell, en nu nog vele deals, zelfs na het succes van de Athlon 64).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
True, maar Hector heeft ook teveel beloofd en kraamt regelmatig een hoop onzin uit.

Sowieso heeft de marketing ons lang warm gemaakt en veel beloofd. Maar Phenom is zeker geen flop, AMD heeft nu eindelijk ook quad core cpu's te bieden en dat is belangrijk. Je kan nu goedkope quad core systemen assemblaren.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Over het moederbord:

Het is idd het Gigabyte 770 bord. Bij Salland ook al leverbaar :) Dus Madmax, jij kunt hem ook bestellen :) Wanneer je nog wacht dan zal ik hopelijk volgende week even een reviewtje voor je schrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Hacku schreef op donderdag 06 december 2007 @ 18:28:
True, maar Hector heeft ook teveel beloofd en kraamt regelmatig een hoop onzin uit.
De laatste tijd inderdaad wel, helaas dat het zo gegaan is. Al denk ik dat die onzin ook maar is om te proberen meer klanten te winnen, denk ook aan die ophef die gemaakt werd voor de launch van de Black Box edition CPU's. Maar om te zeggen dat hij het bedrijf om zeep heeft geholpen vind ik niet helemaal correct, aangezien hij ook niet veel kan doen aan de performance van de chips (behalve de ontwikkelaars op hun donder geven).
Sowieso heeft de marketing ons lang warm gemaakt en veel beloofd. Maar Phenom is zeker geen flop, AMD heeft nu eindelijk ook quad core cpu's te bieden en dat is belangrijk. Je kan nu goedkope quad core systemen assemblaren.
Nja, of de Phenom een flop is? Hij is nog niet zo lang uit, dus een flop durf ik het niet meteen te noemen, maar imho heeft de K10 zeker de potentie een flop te worden. Wederom veel te laat gereleased, veel te hoog TDP (Phenom X4 9900 met een TDP van 140W :X), IPC vaak gelijk aan de IPC van de K10 terwijl men beloofde dat hij clock-voor-clock sneller zou zijn dan de Core 2 architectuur, clock kan men niet hoger krijgen zonder het TDP teveel te verhogen en dan, niet onbelangrijk, die rampzalige bug in de TLB waardoor je hem niet eens echt kunt overclocken of met ~15% minder performance zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Avalaxy op 06-12-2007 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

leonpwner1 schreef op donderdag 06 december 2007 @ 18:24:
[...]

Jaja, blijf het vooral dromen en misschien is het inderdaad werkelijkheid als je je ogen waar opendoet :z :P Ik ben voorstander van ATi, maar de HD2900XT is gewoon een flop. Period.

Half jaar te laat, te hoog stroomgebruikt, hoge temperatuur, relatief gezien erg lage performance, zeker gezien de specs van die kaart. De discussie is al érg vaak gevoerd, en veel mensen kozen hem toch als winnaar boven de 8800GTS omdat ie wat goedkoper was, maar eigenlijk is het gewoon een flop. Iedereen had er veel meer van verwacht, ATi zelf ook wel volgens mij.
Te laat, nee. Laat, ja! Te hoog stroomverbruik, nee. Hoog stroomverbruik, ja. Relatief gezien, kreeg je een behoorlijke performance gezien de prijs. Geflopt, nee dus. Jij mag dan teleurgesteld zijn in de HD2900XT, ok. Maar als jij een Ultra of GTX killer had verwacht, dan was dat wel een beetje naief van je. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Xadeon schreef op donderdag 06 december 2007 @ 18:35:
[...]

Te laat, nee. Laat, ja! Te hoog stroomverbruik, nee. Hoog stroomverbruik, ja. Relatief gezien, kreeg je een behoorlijke performance gezien de prijs. Geflopt, nee dus. Jij mag dan teleurgesteld zijn in de HD2900XT, ok. Maar als jij een Ultra of GTX killer had verwacht, dan was dat wel een beetje naief van je. ;)
Tja, naief van mij of niet, voor er benchmarks bekend waren verwachtte vrijwel iedereen wel zo'n +20% performance over de 8800GTX, en als je de specs gaat vergelijken (ondanks dat dit niet helemaal kan door de andere architectuur) dan zou je ook wel verwachten dat de HD2900XT het ruimschoots zou winnen. Denk aan de 512-bit geheugeninterface versus 384-bit geheugeninterface die respectievelijk zo'n 105 en 85 GB/s bandbreedte opleverden, de shaderkracht van de R600, etc.

Ik zou het een inefficiënte chip durven noemen, teveel lekstroom waardoor de kaart meer verbruikt en waardoor hij dus ook meteen warmer wordt, wisselvallige performance, hij wordt nog behoorlijk vaak geklopt door de 8800GTS wat gewoon jammer is. Of dit door de drivers komt of niet, bij bijna elk nieuw spel is het hetzelfde verhaal. Dan nog maar niet de spreken over de AA performance, waar ook al vaak over gediscussieerd is in het ATi topic.

Maar zoals ik eerder zij zijn er al hele topics vol geschreven over deze 2 onderwerpen, en ik wil de discussie liever niet helemaal opnieuw voeren :) ;) Ik hou het er op dat ik hoop dat ze de performance wat verbeteren in de R700 en K10 opvolger, en het stroomverbruik wat reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Dat laatste hoop ik ook, maar het is altijd afwachten wat de benchmarks laten zien. ;)

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.