Dat wordt snel gedacht, maar dat is dus niet zo. Deze scenery kost geen fps omdat het in feite (qua soort en grootte en opbouw) dezelfde soort textures zijn als de default textures. Het enige verschil is dat ik in plaats van een aantal textures die steeds herhaald worden, nu een heleboel verschillende textures heb die nooit herhaald worden. Met andere woorden: het kost alleen opslagruimte (zo'n 75 Gb als je alles installeert). In de praktijk heb ik nu echter meer fps (ik heb 'm nu gelimiteerd tot 30 en daar zit ik dus zowat altijd op) omdat ik geen autogen aanheb: ten eerste werkt dat niet (tenminste niet de default autogen) en ten tweede vind ik autogen er niet uit zien op deze textures. Dat scheelt dus heel wat fps! Zelfs zoveel dat ik nu de GA AI op 75% heb staan en daar alleen maar wat van merk rond grote vliegvelden.
Maar, zoals ik al zei, er kleven ook nadelen aan dit soort scenery: daar wil ik wel eerlijk over zijn. Zolang je op 3500 - 4500 feet vliegt (ik zit altijd op 4500) is het dus prachtig, maar onder de 2500 wordt het toch wel wat minder: je ziet dan ook dat alles plat is. En als je gaat landen of op een vliegveld rondrijdt, is het erg kaal. Maar persoonlijk vind ik dat geen probleem omdat ik 95% van de tijd hoog in de lucht zit. Die paar kale momenten neem ik voor lief.

Daarnaast zijn het perspectief en de schaduwen ingebakken in de textures: logisch. Dit heeft tot gevolg dat iets wat er van de ene kant bezien prachtig en net echt uit ziet, van de andere kant bezien opeens vreemd oogt. Maar ALS je iets van de goede kant bekijkt, is het ook adembenemend! Gewoon echt!
Tenslotte heb je geen seizoenen: in de winter is het licht wellicht wat anders, maar er ligt geen sneeuw.
En zo zijn er nog wel wat nadelen te verzinnen. Maar voor MIJ (het is zeer persoonlijk) wegen de nadelen absoluut niet op tegen de voordelen! Tijdens het vliegen ziet alles er gewoon net echt uit en geen 1 keer hetzelfde! Als je de complete VFR GenX set koopt, heb je ook een heel groot gebied, waar voor een GA vliegenier meer dan genoeg te doen is. (Iemand die alleen maar geinteresseerd is in big airliners, zal niet veel lol hebben aan dit soort scenery trouwens: het is echt voor lui die houden van GA!) Er zijn ook andere photorealistic sceneries, maar die beslaan maar 1 stad in Amerika: ook lollig, maar na 5 minuten vliegen zit je alweer boven default textures (je kan die zelfs al duidelijk in de verte zien). Dat vind ik dus niets. Bij VFR GenX is compleet Engeland en Wales (alles onder Schotland) zo echt als het maar zijn kan. Ik heb een tijdje een gauge gebruikt, waarin je via Google Eartth kon zien waar je was: nou, dat klopte allemaal exact! Elke straat en elk gebouw staat waar het hoort te staan! (Alhoewel wel wat terug in de tijd, natuurlijk.)
Voor mij voldoen generic textures in ieder geval niet meer. GEX en FTX zijn aan mij niet besteedt! Je hebt dan toch altijd weer dat je overal bepaald soort velden ziet, van een bepaalde grootte: dat kan gewoon niet anders. Maar ik zie overal weer wat anders: gebieden met veldjes a la James Herriot en gebieden met velden a la Nederland. En elke stad is weer anders. En ga zo maar door. En alles KLOPT (alhoewel er ook wel eens een wolkje in de texture gebakken zit en je soms wat kleurverschillen ziet). In ieder geval: ik ben blij met m'n aankoop.
Als vliegtuig gebruik ik trouwens de freeware Foxbat: een ultralight die een prachtige open view geeft op alles wat onder je is.
Hier is trouwens de site:
www.horizonsimulation.co.uk
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 28-09-2008 11:35
]