Haha, hetzelfde hier dus tijd voor wat keiharde IFR actie

. In dit geval ging ik voor
SkyWest Airlines #4658 van Salt Lake City Intl. naar Bert Mooney (= Butte, Montana). Normaliter vliegt SkyWest deze met een CRJ onder de noemer van Delta Connection maar gezien het gebrek aan een goede CRJ voor FS9 vlieg ik met een Delta 737-700, geen probleem voor KBTM waar men met Class C mag landen.
Het vluchtplan dus, heel eenvoudig; de LEETZ 2 RNAV departure naar HOLTR en vanaf daar direct naar CPN VOR, FL310. FS maakt er echter een hele opgave van omdat ik elk waypoint van de SID moet meegeven.

Daar staan we dan op de gate naast een CRJ van SkyWest, bezig met cockpit preparation en het boarden van de in totaal 66 pax en hun bagage.

En na de IFR, pushback en taxi clearance zijn we in beweging naar 16R. Daar aangekomen nog even wachten tot de RJ is geland en dan TOGA

...

Ik moet toegeven het ziet er vreemd uit, zo laag zo'n scherpe bocht naar rechts, maar toch geheel conform de SID. Er zitten nogal wat speed en altitude restrictions in maar dat geeft wel mooie plaatjes.

Een goed half uur later krijgen we dan de descent clearance en geheel volgens verwachting de ILS 15 met CPN transition, stiekem was een VOR of RNAV approach ook wel leuk geweest maar dit sloot beter aan

Als we ons even verdiepen in de chart en alles overnemen in de FMC dan lijkt de beste aanpak om de Coppertown VOR op FL120 te passeren, deze op dezelfde radial outbound als inbound te blijven volgen (dus ongeveer parallel aan de localizer) tot we onder een mooie hoek de ILS kunnen intercepten. Zouden we namelijk van CPN direct naar MAGIC gaan dan intercepten we de ILS onder een haakse hoek en dat is bad practice

. De MSA zetten we dan middels een FIX in de FMC zodat we kunnen zien wanneer we naar FL100 kunnen dalen om de glideslope te intercepten.

Na Coppertown VOR op FL120 te zijn gepasseerd, heading select mode en verder gevlogen tot 9 DME en daar direct MAGIC. De daling naar FL100 is ingezet na de CPN 165 radial inbound (= 345 outbound op dat plaatje) te zijn gepasseerd, gear dow, flaps 15

.

Established op de ILS en vanaf D5.8 visual. Volgens de PAPI zitten we goed

.

De flare en touchdown, een echte greaser met -102 fpm touchdown.

Op eigen houtje naar de gate taxiën want er is geen tower. Welcome to Butte Motana, the Richest Hill on Earth.

De Flight Analysis van de approach laat goed zien hoe ik heb gevlogen.
Bedankt voor uw aandacht
Mss is het wel handig als ik ook eens Fraps ga gebruiken