[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 74 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 8.793 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nvidea heeft ook vaak een driver cheat, zie ook 3d mark 2003... ati is tenminste eerlijk.
edit: het gaat een beetje om het gevoel, ook al is ati 1 fps (soms) langzamer (veel meer is het niet namelijk), je weet wel dat ze eerlijk zijn. ik vertouw alleen eerlijke hardware. stel je voor dat nvidia een bestanden cheat gaat doen, wat wil je dan beginnen? nee geef mij maar een ati.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 09:58
het is ook vaag dat crytek dx10.1 niet belangrijk vind.... voor farcry kwam gelijk een patch voor 64bit uit toendertijd en 64bit gaming begint nu pas vruchten af te werpen...

misschien is het niets groots, maar dx10.1 is ook voor crytek een feature die vernieuwend overkomt bij het grote publiek. het lijkt me toch echt dat Nvidia dit tegen houdt vanwege het ontbreken van die functie in hun line-up.

crytek: meer dan 2gb geheugen is altijd iets beter: merk hier geen verschil met 4gb

crytek: als je pc in balans is dan is een quadcore een betere investering dan een snellere gpu: heb zelf een quad@3ghz met een ver overgeclockte GTS 640 en dat draait exact hetzelfde met 2 cores uitgeschakeld.

crytek: 64bit geeft 15% boost: heb hier xp32, xp64, vista32 en vista64 (quad-boot ;) )op mijn pc en kan geen grote verschillen meten. meeste games draaien bij mij in xp64 het soepelst, maar niet sneller. ook crysis niet!

crytek: dx10 versie is op een geforce8 aanbevolen en is sneller dan dx9: no way, dx10 is hier op high maar net speelbaar terwijl dx9 op high perfekt draait.

crytek: mag geen aanbevelingen meer doen of commentaar leveren, das mijn mening 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 11:57:
nvideia heeft ook vaak een driver cheat, zie ook 3d mark 2003... ati is tenminste eerlijk.
quote: faq
plaats geen onzinnige berichten

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 01:58:
Iemand schreef ooit eens over deferred shading: "The largest advantage of deferred shading is the decoupling of lighting and surface computations, which simplifies engine management, improves batching, improves asymptotic complexity and solves the light contribution problem cheaply per-pixel." Deferred shading moet alles dus gemakkelijker maken. Maar DX9 biedt daarvoor niet de controle die DX10(.1) wel biedt.
Ik heb dat ook ergens gelezen. Volgens mij was dat AndyTX op B3d of miss was t op gamedev.net. Op die fora wordt er trouwens ook fel discussie over gevoerd.
Ik vind overigens wel dat ie gelijk heeft. Neem nou de Cry-engine vs de UT3 engine. Voor de een heb je een monster CPU/GPU nodig, terwijl de tweede ook op een standaard bak draait.

PS. Overigens een mooie samenvatting. Miss nog wat plaatjes erbij en hij kan zo in de openingspost! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quote: fag plaats geen onzinnige berichten??
je hoeft me niet aan te vallen als je het niet eens bent hoor!
en een drivers cheat hoeft niet verzwegen te worden. voor veel mensen is het belangrijk bij de aankoop.

edit: oke faq dan, frequency asked question, ik dacht dat je iets anders bedoelde, zeker met de boodschap erachter.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RappieRappie, De HD3870 legt het niet altijd onder:
Hij is ook wel koeler (scheelt wel maar enkele graden en verbruikt minder)
Hier is hij wat overclockt, dus als er pre-overclocked kaarten komen, dan is er toch nog iets moois? :) Nuja, wat maakt het ook uit.
Afbeeldingslocatie: http://img118.imageshack.us/img118/3973/tempfilelp0.jpg

[ Voor 146% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54

WoutF

Hoofdredacteur
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:05:
[...]

Ik heb dat ook ergens gelezen. Volgens mij was dat AndyTX op B3d of miss was t op gamedev.net. Op die fora wordt er trouwens ook fel discussie over gevoerd.
Ik vind overigens wel dat ie gelijk heeft. Neem nou de Cry-engine vs de UT3 engine. Voor de een heb je een monster CPU/GPU nodig, terwijl de tweede ook op een standaard bak draait.

PS. Overigens een mooie samenvatting. Miss nog wat plaatjes erbij en hij kan zo in de openingspost! :)
De Crysis engine kan dan ook veel mooiere beelden op je scherm toveren dan UE3. Met daarbij veel grotere outdoor omgevingen, en betere physics.

Over deferred rendering, als ik het goed heb gebruikt Killzone 2 voor de PS3 een engine volledig gebaseerd op deffered rendering/lighting/shading MET AA. Ik dacht dat de RSX in de basis een DX9 architectuur was, hoe kan dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:06:
quote: fag plaats geen onzinnige berichten??
je hoeft me niet aan te vallen als je het niet eens bent hoor!
en een drivers cheat hoeft niet verzwegen te worden. voor veel mensen is het belangrijk bij de aankoop.
het was 'faq' en niet 'fag' (dus hij heeft het gequote uit de FAQ)

is idd irritant lezen met dat streepje eronder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoutF schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:17:
[...]
Over deferred rendering, als ik het goed heb gebruikt Killzone 2 voor de PS3 een engine volledig gebaseerd op deffered rendering/lighting/shading MET AA. Ik dacht dat de RSX in de basis een DX9 architectuur was, hoe kan dat dan?
bij de ps3 wordt het renderen geassisteerd door de co-processors van de cpu, mss dat het daarin zit?
http://www.guerrilla-game...ions/dr_kz2_rsx_dev07.pdf
btw, dx9 heeft helemaal niks te maken met welke effecten mogelijk zijn.
op alles kan AA worden gedaan, laat je niet van de wijs brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:12:
Hier is hij wat overclockt, dus als er pre-overclocked kaarten komen, dan is er toch nog iets moois? :) Nuja, wat maakt het ook uit.
Ook een 8800GT kan je overklokken.

Maar die laatste zin slaat de spijker op zijn kop; wat maakt het uit?

Iedereen moet lekker zelf weten wat ie koopt, en daar heeft een ander niks mee te maken. Iedereen heeft zijn voorkeur. So be it. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:05:
[...]

Klopt. Zal in ieder geval door een dev gezegd zijn. En een andere dev schreef gisteren nog op B3D:
For my point of view DX10.1 has lots of really useful features. Our new renderer is a fully deferred one, and DX10.1 seems to have focused on improving the shortcomings on that side.

Subsample reading allows me to finally do proper antialiasing. Currently we need to either do a edge-detect blur filter in post process pass, or render everything in 2x1 (or 2x2) resolution and downsample the result in combine pass (or both for best quality). Subsample reading both improves the AA quality and speeds up the rendering, and it helps the shadow map rendering as well. This is the hands down biggest feature in DX10.1.

Separate blend modes for MRT is also useful when rendering complex volumetric effects to deferred buffers (you need separate blending modes for particle normals, volume density accumulation and other parameters). But it's not that important for basic rendering. I can easily life without it (and most likely we spend resources on something else instead of it).

It's also good that they finally properly support Gather4, instead of the current Fetch4 hack implementation. We are using Fetch4 in lots of our post process filters, so it's a good thing to have it in DX10.1 feature list. Soon all the Fetch4 optimizations will be usable on Geforces as well (or I am hoping so at least).

For me cube maps in texture arrays is just a small and natural incremental feature addition to the texture array operation. It can be used improve ambient lighting quality, but storing huge amount of cubemaps is going to consume a lot of memory, and is not going to feasible in most real games (compared to a small one room ATI techdemo). It's a fun feature to play around with in the future, but certainly not something that resolves the whole realtime global illumination problem, like PR and marketing departments like to say :)
Nog meer text in de first post... Denk niet dat dat slim is... niemand leest volgens mij ook de uitgebreide uitleg in de FAQs over de reden waarom AMD gekozen heeft voor shaderbased resolve. :+

Dan iets anders. Op Incrysis.com is de transcript verschenen van de chat die ze hadden met Roy Taylor (NV's grote man achter TWITMTBP) en Cevat Yerli. Opvallende quotes:
Ap0C: Is Crytek's priority to get full SLI support, or are they working on getting support for ALL multi-GPU setups?

Cevat: Right now the priority is SLI but we will support other solutions too in the future.

matthew: Why should people use NVIDIA for playing Crysis?

NVIDIA_Roy: 1. Because the DX10 features and effects were designed using GeForce, they were specifically put in the game with GeForce users in mind.

2. Those effects run faster on GeForce so spec, $ for $ your $ are going to get a better return on your investment using GeForce
http://www.incrysis.com/i..._content&task=view&id=559

Wat een zak met geld allemaal wel niet kan doen. ATI had ze meer moeten bieden, net zoals ten tijde van de X850 launch met de speciale Crytek demo die er overigens nog steeds brilliant uit ziet.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:13
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 01:26:
[...]

lol nee!

maar google het, nvidia leek de sterkste dankzij de ti4600, toen kwam ati... r300. radeon. 9700. pro.
volledig dx 9.0, pixel shader 2.0, vertex shader 2.0, alles erop en eraan! het duurde een paar jaar voordat nvidia weer een beetje in de buurt kwam.
ik heb het gevoel dat dit weer gaat gebeuren, denk aan intel die zwakker was dan amd.. ineens sloegen ze amd helemaal naar de klote met de core duo, en nu is amd als een neergtrapte hond: ze moeten alle fabrieken verkopen: dat soort vervelende praktijken. zoals intel een comeback had, zo zal ati ook een comeback maken, ik weet het bijna zeker.
ati is iets aan het broeden met nieuwe technieken, waarschijnlijk dx11 ofzo, zoals ze dx9 hadden dik een jaar voor nvidia. zelfs de geforce 5999 ondersteunde niet alle dx9 functies heb ik gelezen een keer.
Eigenlijk moest ik wel lachen om je stukje, je begint over dat ATi ooit zal komen met Unified Shaders, maar dit hebben ze al lang, de R600 heeft namelijk Unified Shaders ;)

ATi zal heus geen DX11 ontwikkelen hoor, DirectX (of D3D) wordt door Microsoft ontwikkeld, en ATi en NVIDIA brengen slechts videokaarten uit die hardwarematige features hebben om de desbetreffende DirectX versie te ondersteunen.

Eigenlijk raakt je verhaal kant noch wal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWolf666
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-06-2022

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

offtopic:
Ik wordt echt schijtziek van al dat gezeur 8800GT vs 3870.. In het ergste geval scheelt het 10-15 FPS en dat is dan 60 vs 45FPS of iets dergelijks. Beide speelbaar. In de meeste gevallen, scheelt het ongeveer 5 FPS en zijn ze of allebei speelbaar, of allebei onspeelbaar. Dus nu gewoon kappen met dat gezeur.

@Saladin79: Wees voorzichtig met wat je post hier... Een paar posts geleden met die FX/R300, misschien dat het nu wel zo wordt met de DX10.1 kaarten van ATi tov van toekomstige DX10.1 kaarten van nVidia. DX10.1 was bedoeld als DX10 maar lieve nVidia kon niet alle functies implenteren en heeft MS het maar ingedeeld en DX10 en DX10.1. Dus MS heeft ATi gewoon genaaid in principe. Dus het kan zijn dat in DX10.1 de kaarten pas goed uit de bus komen. Maar je post aan het begin van deze pagina, ATi doet ook aan drivercheats, alleen veel minder dan nVidia. Het is gewoon minder vaak nodig :+ nVidia wil ALTIJD aan kop staan terwijl ATi het niet erg vindt om als tweede plaats te staan voor een betere value. Vandaar dat nVidia nu "cheats" toevoegt in hun PureVideoHD. Maar in spellen werken ze gewoon samen met programmeurs om ze te optimaliseren. Eigenlijk moet ATi dit ook doen. Het is niet de schuld van nVidia dat ATi het minder doet. Maar het probleem is vaak dat nVidia een contract heeft waarbij die fabrikanten niet met ATi mee mogen werken. Beetje vies, net zoals hun SLI die ze niet vrij willen geven. Maar goed. Je kan het vies vinden, maar ook slim.. Kies maar..

Is het nou wel of niet mogelijk om een 2900GT/Pro/XT met een 3850/3870 in crossfire te zetten? Of moet ik hiervoor de topicstart checken? }:O

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wie zegt dat ze een contract hebben?

zoals met half life 2 bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarrY A.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-08 16:19

BarrY A.

Two strokes never die...

Ach jongens...zo kun je nog wel ff doorgaan. AMD/ATI staat er financieel niet zo goed voor als Nvidia, dus dan kan er idd geen grote zak geld af vanwege een 'spelletje'!!

Bij mij staat er inmiddels een HD 3870 in bestelling. :)

Verder wil ik me aansluiten bij onze Nvidia-vriend :P :P :P RappieRappie
Iedereen moet lekker zelf weten wat ie koopt, en daar heeft een ander niks mee te maken. Iedereen heeft zijn voorkeur. So be it. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWolf666

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:32:
wie zegt dat ze een contract hebben?

zoals met half life 2 bedoel je?
Weleens van TWIMTBP gehoord? }:O

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weleens van GITG gehoord? }:O

:) maar bedankt, ik snap nu wat er bedoeld wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
ff wat anders

2 varianten van quad crossfire

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/quad_cf_1_550.jpg
4x 3870's

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/quad_cf_2_550.jpg
2x R680's

Jammer dat er geen benches zijn.

http://www.hardware.info/...anten_van_Quad_Crossfire/

[ Voor 4% gewijzigd door Bullus op 17-11-2007 13:04 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CJ schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:25:
Op Incrysis.com is de transcript verschenen van de chat die ze hadden met Roy Taylor (NV's grote man achter TWITMTBP) en Cevat Yerli. Opvallende quotes:

Cevat: Right now the priority is SLI but we will support other solutions too in the future.
Ik vind dit niet zo raar hoor. Als ik een gamedev zou zijn, en ik zit in een fase dat ik Multi-GPU aan het optimaliseren ben in mijn code, dan zou SLI voor mij ook de eerste prioriteit zijn, en vervolgens kijk ik naar Cfire. Een zeer ruime meerderheid van de multi-GPU gebruikers gebruikt namelijk SLI. Dit heeft weinig met een zak geld van doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoutF schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:17:
Het zou een simpele vorm van supersampling kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackWolf666 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:31:
het probleem is vaak dat nVidia een contract heeft waarbij die fabrikanten niet met ATi mee mogen werken. Beetje vies
Ja hallo, moet Ati ze dan niet gewoon in de "onderhandelingsronde" een betere aanbieding doen? Of is het voor bijvoorbeeld een Ajax fan ook "vies" dat Ruud van Nistelrooy onder contract staat bij Real Madrid zodat hij niet voor Ajax mag spelen? :)

(even los gezien van het feit of TWIMTBP/GITG wel zo werkt. Of er contracten bestaan waarin het verboden wordt om "met Ati engineers danwel Nvidia engineers samen te werken" betwijfel ik ten zeerste. Misschien bij een beginnend klein gamedev'je, maar de grote jongens zijn allemaal
financieël onafhankelijk, die laten zich niet koeioneren.)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWolf666

BlackWolf666

Dawn's Moonlight

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:29:
[...]

Ja hallo, moet Ati ze dan niet gewoon in de "onderhandelingsronde" een betere aanbieding doen zodat
GITG weer eens van haar luie reet afkomt? Of is het voor bijvoorbeeld een Ajax fan ook "vies" dat Ruud van Nistelrooy onder contract staat bij Real Madrid zodat hij niet voor Ajax mag spelen? :)

(even los gezien van het feit of TWIMTBP/GITG wel zo werkt. Of er contracten bestaan waarin het verboden wordt om "met Ati engineers danwel Nvidia engineers samen te werken" betwijfel ik ten zeerste. Misschien bij een beginnend klein gamedev'je, maar de grote jongens zijn allemaal
financieël onafhankelijk, die laten zich niet koeioneren.)
BlackWolf666 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:31:
Het is niet de schuld van nVidia dat ATi het minder doet. Maar het probleem is vaak dat nVidia een contract heeft waarbij die fabrikanten niet met ATi mee mogen werken. Beetje vies, net zoals hun SLI die ze niet vrij willen geven. Maar goed. Je kan het vies vinden, maar ook slim.. Kies maar..
Dat stukje laat je weg natuurlijk :P Maar bijvoorbeeld op voedingen van Coolermaster. Daar staat vaak SLI op. Maar ze mogen geen Crossfire naast SLI erbij zetten, terwijl het eigenlijk voor beiden is bedoeld. Het is bij spellen ook zo volgensmij. Als ze een aanbieding hebben, betekent dat gewoon dat ze met de concurrent geen aanbieding mogen hebben. Aangezien nVidia zowat bij alle spellen het TWIMTBP programma start betekent dat, dat er niet tegelijk met dat spel het GITG programma gestart mag worden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:07:
[...]

Ik vind dit niet zo raar hoor. Als ik een gamedev zou zijn, en ik zit in een fase dat ik Multi-GPU aan het optimaliseren ben in mijn code, dan zou SLI voor mij ook de eerste prioriteit zijn, en vervolgens kijk ik naar Cfire. Een zeer ruime meerderheid van de multi-GPU gebruikers gebruikt namelijk SLI. Dit heeft weinig met een zak geld van doen.
Als je nou eens SLI en CrossFire vanuit een technisch standpunt bekijkt... Beide gebruiken Alternate Frame Rendering als preferred rendering technique... dus elke GPU rendered om de beurt een frame...

Je zou dan denken dat optimalisaties generiek zouden zijn omdat dezelfde renderingtechniek gebruikt wordt, zodat zowel SLI als CFX er evenveel van profiteren.

Vanuit dat oogpunt vind ik het wel een beetje vreemd...

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackWolf666 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:33:
Maar bijvoorbeeld op voedingen van Coolermaster. Daar staat vaak SLI op. Maar ze mogen geen Crossfire naast SLI erbij zetten
Dat ligt er helemaal aan wat Coolermaster voor contract tekent natuurlijk. Stel nou dat Coolermaster ook weet dat Ati graag haar "CrossfireX ready" logo op de voedingen wilt hebben, dan moeten ze tegen Nvidia zeggen tijdens de onderhandelingen "Sli logo is prima, maar jullie hebben geen alleenrecht". En dan kan Nvidia kiezen of delen. (en Nvidia zal hoogstwaarschijnlijk alsnog accoord gaan want die zien liever een SLI logo én Cfire logo naast elkaar dan enkel een Cfire logo ;) )

Dat zogenaamde "alleenrecht" wat er lijkt te zijn komt volgens mij omdat Ati/AMD gewoon weinig aan marketing doen, Nvidia heeft vrij spel. Wat dat betreft had Ati beter door Intel overgenomen kunnen worden. ;) Gegarandeerd dat GITG dan vaker van haar luie kont was afgekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

Er is kennelijk geknoeid met de reviews en benchmark resultaten bij Techspot en Legionhardware. :?

Zie hier en hier.
1. The author swapped the 8800GTS and 2900XT results. The author swapped 8800GT and 8800GTX results in certain cases. All "mistakes" are in NVIDIA's favor.
2. The OS is different across the review websites (Vista vs WindowsXP).

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 13:52:
[...]

Dat ligt er helemaal aan wat Coolermaster voor contract tekent natuurlijk. Stel nou dat Coolermaster ook weet dat Ati graag haar "CrossfireX ready" logo op de voedingen wilt hebben, dan moeten ze tegen Nvidia zeggen tijdens de onderhandelingen "Sli logo is prima, maar jullie hebben geen alleenrecht". En dan kan Nvidia kiezen of delen. (en Nvidia zal hoogstwaarschijnlijk alsnog accoord gaan want die zien liever een SLI logo én Cfire logo naast elkaar dan enkel een Cfire logo ;) )

Dat zogenaamde "alleenrecht" wat er lijkt te zijn komt volgens mij omdat Ati/AMD gewoon weinig aan marketing doen, Nvidia heeft vrij spel. Wat dat betreft had Ati beter door Intel overgenomen kunnen worden. ;) Gegarandeerd dat GITG dan vaker van haar luie kont was afgekomen.
op mijn receiver staat naast dts toch ook dolby digital? |:(
jammer dat de afspraken er dan zijn, elke gamer verdient toch een goede beleving van het spel?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Ze moeten gewoon spellen uitbrengen 1 voor nvidia en 1 voor ati, net zoals je xbox360 spellen hebt en ps3 spellen en Wii.

Dan wordt er expliciet games gemaakt voor nvidia/ati. TWIMTBP/GITG .
Maar omdat Nv zoveel geld heeft ,worden er veel meer TWIMTBP spellen gemaakt en dat zie je ook terug in de performance van dat spel.Toch wel logisch dat ze dan beter presteren.

Stel dat ATI veel geld in Crysis had ingepompt, dan hadden we al dx10.1 kunnen zien en misschien was de performance wel een stukken beter....wie weet.Nu moeten we gewoon wachten totdat Nv dx10.1 in hun kaarten implenteren en dan zien we dx10.1 pas.
Wat geld allemaal kan doen.

Maar ja dit is alleen een sprookje......

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bullus, ik zie dat je een ati hebt. als je weet dat deze slechter presteert, waarom heb je er dan voor gekozen? je zegt zelf namelijk dat spellen beter presteren dankzij geheime afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Toen ik hem kochte was het de r600 of de GTS640 en de r600 was beter .

en zoals je zegt ...ati is eerlijk.En omdat er veel TWINTBP spellen zijn, vindt ik dat ATI het niet slecht doet.

Hier nog een korte review van de HD3870
http://www.computerbase.d...ati_radeon_hd_3870_rv670/

Qua 8xAA + 16AF is ie toch wel sterk(+5%,8800gt). Maar bij 4xAA+16AF is ie 20% langzamer dan de 8800GT.

Je zou verwachten dat ie dan nog langzamer wordt (8xAA) ,maar dat is niet het geval.
Hoe zou dit komen?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 15:12:
bullus, ik zie dat je een ati hebt. als je weet dat deze slechter presteert, waarom heb je er dan voor gekozen? je zegt zelf namelijk dat spellen beter presteren dankzij geheime afspraken.
Prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Bullus schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:59:
Nu moeten we gewoon wachten totdat Nv dx10.1 in hun kaarten implenteren en dan zien we dx10.1 pas. Wat geld allemaal kan doen.

Maar ja dit is alleen een sprookje......
Halverwege 2008 zien we de eerste DX10.1 kaarten van nVidia. Verwacht dan een complete marketingoffensief waarin DX10.1 als de nieuwe heilige graal wordt aangekondigd. Ondertussen hebben developers al kunnen experimenteren met DX10.1 op de HD3x00 serie van AMD en daar zal nV dan ook weer de vruchten van plukken met hun nieuwe generatie (G100/D9x)
Bullus schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 15:53:
Toen ik hem kochte was het de r600 of de GTS640 en de r600 was beter .

en zoals je zegt ...ati is eerlijk.En omdat er veel TWINTBP spellen zijn, vindt ik dat ATI het niet slecht doet.

Hier nog een korte review van de HD3870
http://www.computerbase.d...ati_radeon_hd_3870_rv670/

Qua 8xAA + 16AF is ie toch wel sterk(+5%,8800gt). Maar bij 4xAA+16AF is ie 20% langzamer dan de 8800GT.

Je zou verwachten dat ie dan nog langzamer wordt (8xAA) ,maar dat is niet het geval.
Hoe zou dit komen?
Vaak zijn het optimalisaties voor de memory controller of juist het gebrek aan optimalisaties als er onregelmatige resultaten zijn. Driver issues dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
weet niet of deze al bekend was over de RV620
Afbeeldingslocatie: http://img178.imageshack.us/img178/1473/rv620dpie0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img178.imageshack.us/img178/1415/rv620id1.jpg

bron: http://news.expreview.com/2007-10-19/1192786125d6080.html

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Die was nog niet in dit topic verschenen. :)

Leuk al die codenamen. Jammer van die 64-bit.

Overigens heeft ComputerBase ook een leuk overzicht van alle beschikbare HD3800 kaarten. Deze sprongen er uit:

Asus:
EAH3850 TOP/G/HTDI/256M - Core: 730 MHz, mem 950 MHz
EAH3870 TOP/G/HTDI/512M - Core: 850 MHz, mem 1.140MHz
EAH3870/G/HTDI/512M
EAH3850/G/HTDI/512M
EAH3850/G/HTDI/256M

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/1/9/7/3/3/8.jpg
EAH3850

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/1/9/7/3/3/9.jpg
EAH3870

http://www.computerbase.d...cht_radeon_hd3850_hd3870/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Over reviews gesproken. Ik quote mezelf even.
Xadeon schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 14:06:
Er is kennelijk geknoeid met de reviews en benchmark resultaten bij Techspot en Legionhardware. :?

Zie hier en hier.

[...]
Het is toch niet normaal dat er mensen zijn die vinden dat dit nodig is. Het is dan wel niet de eerste keer, maar blijft toch irritant. Ik snap best dat je je eigen mening moet vormen, of dat je een voorkeur hebt voor een van de 2 merken, maar knoeien met cijfers. :?

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
CJ schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 16:26:
Die was nog niet in dit topic verschenen. :)

Leuk al die codenamen. Jammer van die 64-bit.

.....
Hehe, je kunt niet alles bijhouden ;)

Afbeeldingslocatie: http://img178.imageshack.us/img178/1415/rv620id1.jpg

Vreemde memory configs....Je denkt dat het relateert is aan geheugenmodules,alleen die laatste met gddr3 is wel een videokaart-geheugen.

Zijn er trouwens al wat HD3780 verkocht in nl? Alles is nog pre-order of ze verwachten ze pas aan het einde vd maand.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Zover ik weet, nog niet. Ik denk op z'n vroegst mid volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Xadeon schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 17:12:
Zover ik weet, nog niet. Ik denk op z'n vroegst mid volgende week.
Zie wel dat 1 shop de HD3850 256mb wel op voorraad heeft.

Detailed pics van de R680
Warsaw AMD event: A detailed look

We were patient enough to ask the AMD guys to take the cards out and David, the Product Manager for this baby, as well as Ian, agreed that we can take detailed pictures of these cards. We managed to get some quite exclusive pictures of these cards here.....
Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2007/November/General%20News/r6c1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2007/November/General%20News/r6c5.jpg

http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=4251&Itemid=34

[ Voor 16% gewijzigd door Bullus op 17-11-2007 17:34 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Begin me toch sterk af te vragen of deze kaart wel in mn kast gaat passen. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
CJ, zo te zien wordt die kaart een aardig maatje langer dan de 8800GTX, kun je iets zeggen over de afmetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Iemand vertelde al eens in dit topic dat ie ongeveer 9 inch lang zou zijn, dus zo'n 22,5cm. Maar hij hoogt op de bovenstaande screenshots langer.

edit: Ik heb even gemeten of 't uberhaupt gaat passen. En hij komt zo te zien 0,5cm onder een van mn hardeschijven terecht. Dus moet even de hardeschijven anders indelen in mn kast.

[ Voor 38% gewijzigd door Xadeon op 17-11-2007 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Uitgaande van deze pic, wordt ie langer dan de 2900xt.
Nu is mijn xt even lang als mijn mobo, dus tel er ong. 2-3cm erbij.
25cm + 2 a 3 cm

Afbeeldingslocatie: http://img405.imageshack.us/img405/2554/atiradeonr680wd9.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Bullus op 17-11-2007 17:44 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Ben wel blij dat de connectors aan de zijkant zijn geplaatst. :D

edit: Wat, 27 a 28cm?!?! Omg, dat gaat dus niet passen. :S

[ Voor 32% gewijzigd door Xadeon op 17-11-2007 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:59
Xadeon schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 17:44:
Ben wel blij dat de connectors aan de zijkant zijn geplaatst. :D
Volgens mij zit er aan de achterkant ook een power aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Weet je dat zeker? Want ik zie 'm op de foto alleen aan de zijkant zitten, en aangezien dat bij de HD2900XT ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-08 10:58
neeee, weer van die stroomvreters.. :( twee stroomaansluitingen waarvan één volgens mij acht-pin is... jammer.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Ted56 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 18:00:
[...]

neeee, weer van die stroomvreters.. :( twee stroomaansluitingen waarvan één volgens mij acht-pin is... jammer.. :/
Ja wat verwacht je anders van een versie met 2 GPU's in 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
leonpwner1 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 18:02:
[...]

Ja wat verwacht je anders van een versie met 2 GPU's in 1?
Twee zes-pin aansluitingen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 12:12:
[afbeelding]
Die nieuwe drivers helpen behoorlijk goed, ik kan me nog beelden herinneren waarin de HD2900XT door een 8600GTS om de oren werd geslagen in Lost Planet. Moet zeggen dat dit best een leuk kaartje is. Heeft iemand al softwarematig het voltage kunnen verlagen van de HD38x0?

Welk voltage heeft de GPU eigenlijk? Niet superlaag lijkt me gezien de overclocks die ermee gehaald worden. Kan iemand dit eens uitzoeken voor de nieuwsch-gierige tweaker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

biobak schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 17:49:
[...]

Volgens mij zit er aan de achterkant ook een power aansluiting.
De kaart is dus toch 9 inch(22,5cm). En inderdaad de connector kan schijnbaar ook aan de achterkant zitten, want ik heb nu pics gespot van Sapphire en HIS kaarten waar de connector aan de achterkant geplaatst is.
Vind dat eigenlijk niet zo handig, aangezien de kaart al zo lang is. :/

D'oh! Zie nu pas dat 't om een R670 ging! |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Xadeon op 17-11-2007 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Xadeon schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 18:29:
[...]

De kaart is dus toch 9 inch(22,5cm). En inderdaad de connector kan schijnbaar ook aan de achterkant zitten, want ik heb nu pics gespot van Sapphire en HIS kaarten waar de connector aan de achterkant geplaatst is.
Vind dat eigenlijk niet zo handig, aangezien de kaart al zo lang is. :/
Dat is idd minder handig, opzij juist wel. Het zou idd balen zijn als er weer een 8 pins + 6 pins is, heb extra deze voeding gekocht omdat ik er vanuit ging dat de volgende reeks kaarten toch wat zuiniger werden, iig geen 8 pins meer...

Lengte is geen probleem lijkt me, heb net ff in mn 900 gekeken en er kan zeker nog iets van 4 cm langer bij... alleen als die aansluitingen dan achterop zitten, wordt het krap :S

Maar ehm jij zegt 22,5 cm? Dat is nog minder dan m'n 2900XT...

[ Voor 3% gewijzigd door peakaboo op 17-11-2007 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

Mijn fout, zoals ik vorige post net heb ge-edit. De connectors van de R680(25cm<) zitten wel alleen aan de zijkant. Zou inderdaad niet handig zijn als de connectors wel aan de achterkant zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Xadeon schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 18:58:
Mijn fout, zoals ik vorige post net heb ge-edit. De connectors van de R680(25cm<) zitten wel alleen aan de zijkant. Zou inderdaad niet handig zijn als de connectors wel aan de achterkant zou zitten.
Ah oke :) Ik d8 al... Maar 25cm of kleiner is goed te doen in de meeste cases lijkt me zo... Of heb ik het mis? Fijn dat die connectors aan de zijkant zitten! Nu nog een release en een prijs, en kopen maar :P Eindelijk iets wat wat bij mij in de smaak valt.. Dan voorlopig wachten op de echte high end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-09 23:00
Er is wel iets vreemds aan die X2. geen pci-e bridge van PLX meer nodig?
Die was toch extreem duur op de gemini - zou geweldig zijn!

http://images.dailytech.c...ni-front_qGH3RPO2BF4Y.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Joepi op 17-11-2007 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• movo.
Joepi schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 19:07:
Er is wel iets vreemds aan die X2. geen pci-e bridge van PLX meer nodig?
Die was toch extreem duur op de gemini - zou geweldig zijn!

http://images.dailytech.c...ni-front_qGH3RPO2BF4Y.jpg
Crossfire bridge neem ik aan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Heeft iemand al 2400 of 2600 kaartjes met een HDMI uitgang gezien? GeForce 8600 kaartjes met HDMI zijn er genoeg te vinden, maar ik wil liever een 2400 in de media center.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/hdmi_550.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Het duurde even, maar ik heb eindelijk een complete testrun om te kijken wat die Crysis Hotfix te bieden heeft. Ik heb getest met de volledige versie van het spel, en van elke benchmarkscore (getest met meegeleverde GPU benchmark) de tweede meting genomen. De eerste run is altijd lager dan de daarop volgende, vandaar.

Hardware: P5W64 WS Professional / E6600 @ 3.00GHz / 2x1GB PC6400 CL4 / 2x HD2900XT default clock

Resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://www.knopers.net/webspace/tweakers/benchmarks/crysishotfixbenchmark.PNG

Opmerkingen:
- De hotfix heeft inderdaad alle texture corrupties aangepakt die ik voorheen zag tijdens het spelen van Crysis.
- De hotfix brengt geen performancewinst is single GPU opstelling (no AA/AF).
- Eindelijk werkt crossfire, ipv lagere framerates geeft het nu hogere framerates tov single HD2900XT.
- De intro filmpjes en het menu zijn nu in CF gewoon normaal, het dampatroon probleem is opgelost.

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CJ schreef op donderdag 15 november 2007 @ 21:40:
Laatst viel me op dat in de meest recente Valve Survey CrossFire naar 20% was gekrabbeld. Dit was toen met 100 mensen die een multi-GPU setup hebben. Nu met 310 mensen is de score nog steeds 20% voor ATI CrossFire. Dat is al een hele vooruitgang dus vanaf die 2 of 3% waar het in de vorige survey op stond. En nu er binnenkort allerlei 790FX mobo's uit komen voor de Phenom met een dik "ATI CrossFire X" logo er op is dit natuurlijk de uitgelezen kans om meer bekendheid te geven aan CrossFire X en nog wat af te schnabbelen van NVs SLI.
Ik heb de stats nog eens bekeken, maar volgens mij is er geen vooruitgang.

Hier de oude: http://www.steampowered.com/status/survey_v6.html

12984 multi-gpu users

NVIDIA SLI (2 GPUs) 12,401 95.51 %
NVIDIA SLI (3 GPUs) 5 0.04 %
NVIDIA SLI (4 GPUs) 2 0.02 %
ATI Crossfire (2 GPUs) 576 4.44 %

En hier de nieuwe: http://www.steampowered.com/status/survey.html

730 multi-gpu users

NVIDIA SLI (2 GPUs) 587 80.41 %
ATI Crossfire (2 GPUs) 143 19.59 %

12 984 vs 730. De survey loopt altijd enkele maanden, er moeten nog veel mensen meedoen, en ik denk dat we op het einde van de rit een totaal ander beeld krijgen (er moeten zich nog 10 000 nVidia mensen met twee kaarten aanmelden, dat zal het percentage ATI direct een pak zakken).

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
Misschien leuk voor sommige mensen hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.sapphiretech.com/en/productfiles/200specimage.jpg

HD3850 met heatpipe :) helemaal stil en toch een snel kaartje :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Hacku schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 20:17:
Heeft iemand al 2400 of 2600 kaartjes met een HDMI uitgang gezien? GeForce 8600 kaartjes met HDMI zijn er genoeg te vinden, maar ik wil liever een 2400 in de media center.

[afbeelding]
Er is laatst hier laatst één voorbij gekomen met HDMI. Zal wel 3 of 4 topics terug zijn geweest gezien het tempo dat het hier gaat :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
FnF schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 20:58:
[...]

Er is laatst hier laatst één voorbij gekomen met HDMI. Zal wel 3 of 4 topics terug zijn geweest gezien het tempo dat het hier gaat :)
Dan ga ik even zoeken, maar ik bedenk me net dat UVD niet werkt onder Win XP. Toch maar een 8600 dan.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:31

nFo

frankknopers schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 20:23:
Het duurde even, maar ik heb eindelijk een complete testrun om te kijken wat die Crysis Hotfix te bieden heeft. Ik heb getest met de volledige versie van het spel, en van elke benchmarkscore (getest met meegeleverde GPU benchmark) de tweede meting genomen. De eerste run is altijd lager dan de daarop volgende, vandaar.

Hardware: P5W64 WS Professional / E6600 @ 3.00GHz / 2x1GB PC6400 CL4 / 2x HD2900XT default clock

Resultaten:
[afbeelding]

Opmerkingen:
- De hotfix heeft inderdaad alle texture corrupties aangepakt die ik voorheen zag tijdens het spelen van Crysis.
- De hotfix brengt geen performancewinst is single GPU opstelling (no AA/AF).
- Eindelijk werkt crossfire, ipv lagere framerates geeft het nu hogere framerates tov single HD2900XT.
- De intro filmpjes en het menu zijn nu in CF gewoon normaal, het dampatroon probleem is opgelost.
Windoos XP ? of Viesta ?
Crossfire doet het nu een stuk beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:16

Apoca

Array Technology Industry

@ Frank

Thanks voor de update met de drivers, zoals altijd mooi met grafiek :)

Hoop dat de final 7.11 ook ergens volgende week zal komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Apoca op 17-11-2007 21:08 ]

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Fudzilla
Warsaw AMD event: Quad crossfire with two cards in action

We told you that AMD will demonstrate its R680 card based on two RV670 chips and we got a bit more than we expected.

AMD showcased Call of Duty 4 running on two of these cards and eventually got it out for us, as well. The most interesting thing is that the card is dual slot, as expected, has two GPU's on it with a rather interesting 777 MHz clock and two power connectors, a 3x2 pin and one 4x2 pin.

Here is how it looks inside, detailed pics to follow.
Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2007/November/General%20News/r680i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fudzilla.com/images/stories/2007/November/General%20News/r6803.jpg

http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=4250&Itemid=34

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat ziet er uit als een verdomd goede vervanger van mijn HD2900XT :)

Maar waarom is die Core-clock van 777Mhz rather interesting?

@ Hieronder: Dat maakt het verhaal nog net iets mooier!

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2007 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

nFo schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 21:01:
[...]

Windoos XP ? of Viesta ?
Crossfire doet het nu een stuk beter. :)
Ik dacht dat DX9 in de titel al duidelijk genoeg zou zijn, het is WinXP (heb het niet zo met Vista :P).

En crossfire loopt nu echt heel erg lekker. Voorheen haalde ik 31 FPs met 1280x1024, nu speel ik het op 1920x1080 met dezelfde framerate en het speelt echt lekker. De graphics zijn echt zooo mooi :*)
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 21:37:

Dat is interessant omdat je zou verwachten dat twee snelle RV670's zo dicht op elkaar op één PCB dusdanig veel warmte zouden produceren dat de 775 MHz reference snelheid niet gehaald zou worden. Door de 777MH is deze kaart dus zeker zo snel als een HD3870 in CF, waarschijnlijk zelfs nog iets sneller door de lagere latencies tussen de cores.

De 7950GX2 liep per core namelijk een stuk langzamer dan een 7900GTX

[ Voor 41% gewijzigd door frankknopers op 17-11-2007 21:49 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 21:37:

Denk omdat de dual kaarten die onlangs verschenen ,altyd een lagere clock-speed hebben,dan wat de single kaart had.De R680 blijkbaar niet.

HD3780 775MHz --> R680 777Mhz

[ Voor 52% gewijzigd door Bullus op 17-11-2007 21:44 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:49

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Is er van die R680 al een benchmark verschenen :9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Splinter Cell schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 21:43:
De RV670 is net uit, wat wil je nou :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Men neme een HD3870 review waar crossfire getest wordt en je hebt al een aardige indicatie van de performance. Nou wordt het wel spannend, want het succes van de R680 wordt grotendeels bepaald door de medewerking van de spellenmakers en het driverteam van ATI/AMD. Ondersteunt een spel geen CF, dan heb je weinig aan je dual GPU kaartje. En ook multi monitor en v-synch behoren volgens mij nog steeds niet tot de mogelijkheden met CF :z

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
frankknopers schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 21:42:

De 7950GX2 liep per core namelijk een stuk langzamer dan een 7900GTX 7900GT
Nee, maar je kunt wel een schatting maken door ongeveer 150% (zeer afhankelijk per applicatie) van de RV670 performance te nemen. Of gewoon de Crossfire resultaten van de HD3870 bekijken.

@frankknopers, volgens mij kun je wel een dual-screen opstelling maken met een crossfire opstelling...? Dat kan zviw alleen met SLI niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Avalaxy op 17-11-2007 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
Volledige test van Computerbase over de HD3870

http://www.computerbase.d.../test_ati_radeon_hd_3870/

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Dat noem ik nog eens uitgebreid.

Hier is de Engelse versie, door Google vertaald:

http://64.233.179.104/tra.../test_ati_radeon_hd_3870/

@frankknopers & leonpwner1: Bedankt, zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is de beste kaart die ati momenteel heeft toch?
dat is wel mooi dan, voor een 210 euro heb je de beste kaart die ati te beiden heeft, de 8500 was destijds ietsje duurder als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:56
Ik weet niet of het jullie is opgevallen bij de Computerbase review. Als je de AA/AF grafieken bekijkt naar procentuele mindere fps blijkt dat de 2900/3870 gemiddeld echt niet slechter is dan de 8800 serie.

AA doet ATi het gemiddeld wat beter en met AF wat slechter zo te zien in deze review

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Heeft iemand nog goede Crossfire reviews van de 3870?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 22:17:
[...]

dit is de beste kaart die ati momenteel heeft toch?
dat is wel mooi dan, voor een 210 euro heb je de beste kaart die ati te beiden heeft, de 8500 was destijds ietsje duurder als ik me niet vergis.
Definieer 'beste'? ATi heeft ook FireGL kaarten die ruim 2000 euro kosten, dat is wel andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xadeon
  • Niet online

Xadeon

winwiz schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 22:36:
Ik weet niet of het jullie is opgevallen bij de Computerbase review. Als je de AA/AF grafieken bekijkt naar procentuele mindere fps blijkt dat de 2900/3870 gemiddeld echt niet slechter is dan de 8800 serie.

AA doet ATi het gemiddeld wat beter en met AF wat slechter zo te zien in deze review
Dat viel mij ook al op. In de meeste tests scoren zowel de HD2900XT als de HD3870 minimaal gelijk aan de 8800GTX, en is de 8800GT de mindere van de 4.
Ik heb zo m'n twijfels over de eerlijkheid van deze tests. :/

edit: Of is hier iets anders aan de hand? Want in andere reviews was het verschil tussen de HD3870 en de 8800GT toch wat groter dan uit deze benchmarks blijkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Xadeon op 17-11-2007 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

leonpwner1 schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 22:48:
[...]

Definieer 'beste'? ATi heeft ook FireGL kaarten die ruim 2000 euro kosten, dat is wel andere koek.
Zijn dezelfde kaarten die wij voor 200 euro kopen alleen met ander BIOS en drivers die speciaal geoptimaliseerd zijn voor cad/3dmax etc. dus sneller zijn ze niet hoor. ;)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Krizzie schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 23:53:
[...]

Zijn dezelfde kaarten die wij voor 200 euro kopen alleen met ander BIOS en drivers die speciaal geoptimaliseerd zijn voor cad/3dmax etc. dus sneller zijn ze niet hoor. ;)
Zijn niet exact hetzelfde, zo heb je ook kaarten met 2GB aan VRAM erop ;) Ook presteren ze veel beter in CAD etc, maar dit komt idd gewoon door een daarvoor geoptimaliseerd BIOS/drivers.

Punt is dat ze wel kaarten hebben duurder dan 200 euro :) Ook al is die markt maar een niche.

[ Voor 8% gewijzigd door Avalaxy op 17-11-2007 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Wanneer kunnen we de R680 ongeveer verwachten volgend jaar? In januarie al, of is dit te optimistisch gedacht :P? Hoop dat ik het zolang nog ff uithoud met mijn 2900XT... Heeft weinig nut om een 3870 CF aan te schaffen (+ daarbij een nieuwe mobo, zoals velen dit ook zouden moeten), te duur voor te weinig winst in prestaties (voor mij dan iig). Ik wacht op die R680, ik denk dat die een groter prestatieverschil heeft tov. de 2900XT en 3870XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Xadeon schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 23:09:
[...]

Dat viel mij ook al op. In de meeste tests scoren zowel de HD2900XT als de HD3870 minimaal gelijk aan de 8800GTX, en is de 8800GT de mindere van de 4.
Ik heb zo m'n twijfels over de eerlijkheid van deze tests. :/

edit: Of is hier iets anders aan de hand? Want in andere reviews was het verschil tussen de HD3870 en de 8800GT toch wat groter dan uit deze benchmarks blijkt.
Veel reviewers gebruiken verschillende drivers. Sommigen gebruiken Catalyst 7.10 terwijl anderen de releasedriver 8.43.1 (Catalyst 7.11) of 8.43 beta (RC1, RC2 of RC3) of 8.44 RC2 gebruikten. 8.43.1 is beter geoptimaliseerd voor de HD3800 serie en 8.44 brengt meer performance. Vergeet niet dat 8.42.1 de eerste performance driver was. In 8.43.1 zitten er ook weer wat, dus niet alleen de nieuwe serie heeft er profijt van, maar ook de HD2K serie.

Let er trouwens wel op dat in sommige versies een bug zat met de fancontrol (zie ook de review van Guru3D). Je kan dit zien aan het feit dat de fan niet opspint in 3D modus, waardoor de geluidsproductie in 2D (30%) hetzelfde is als 3D (60%), terwijl de temperatuur gigantisch veel omhoog vliegt. Als het normaal zou werken, dan zou de cooler in 3D iets luider moeten worden en zou de temperatuur ipv in de 85 graden regionen zelfs onder de 65 graden moeten hangen in 3D. Met Rivatuner is dit wel in te stellen totdat het gefixed is in de drivers.

Dit probleem zie je ook in de ComputerBase review. Geluidsproductie is gelijk in Idle als in Load (dus gelijke snelheid), terwijl de temperatuur flink oploopt in Load (richting 85+).

Overigens heeft AMD in de RV670 dus wel wat verbetering toegebracht ten opzichte van de R600. Zoals ik al eerder zei in het topic is de RV670 beter in het verbergen van latency, en indirect daarmee samen hangt dat de performance daarom met AA daardoor in veel gevallen beter is dan die van de HD2900XT. De performancedrops zijn vaak percentueel gezien minder groot dan bij de HD2900XT, ondanks dat hier ook gewoon gebruik wordt gemaakt van shaderbased AA resolve. Toen de R600 terug kwam uit de fabs was men nog bezig met de ontwikkeling van de RV670, dus men heeft er toen nog wat dingen aan kunnen verbeteren, zonder dat meteen een compleet nieuwe GPU nodig was.

Wat dat betreft is het artikel van ComputerBase wel interessant aangezien ze de procentuele performancedrop aangeven per verschillende game... Je ziet dat de HD3800 serie wel wat optimalisaties bevat om de AA performance op een hoger peil te houden dan bij de HD2900 serie. En uit de grafieken blijkt dat de HD serie van AMD helemaal niet zo veel onder doet voor de GF8800 serie. Die laatste zakt vaak procentueel gezien iets meer in dan de HD serie ondanks dat de HD gebruik maakt van shaderbased AA resolve.

Bv Oblivion @ 1600x1200
HD2900XT 4xAA = 22.4% drop
HD3870 4xAA = 12.6% drop
GF8800GTX 4xAA = 23.7% drop
GF8800GT 4xAA = 25.7% drop

En R680... volgens Xbit Labs zou de launch tijdens CES 2008 zijn (7-10 januari).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donski
  • Laatst online: 28-08-2023
Ik heb er 1 besteld nadat iemand me van Ati vertelde dat de hd3870 compatible zou zijn met pcie 1.0a.. (asus p5w dh deluxe).. maar nu lees ik toch steeds meer mensen die toch wat last hebben van pcie 1.0a en de 8800gt.. Irritant dat het zo onduidelijk als de pest is. Toch maar een mailtje gestuurd naar Asus.. Sorry als dit offtopic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Donski schreef op zondag 18 november 2007 @ 01:16:
Ik heb er 1 besteld nadat iemand me van Ati vertelde dat de hd3870 compatible zou zijn met pcie 1.0a.. (asus p5w dh deluxe).. maar nu lees ik toch steeds meer mensen die toch wat last hebben van pcie 1.0a en de 8800gt.. Irritant dat het zo onduidelijk als de pest is. Toch maar een mailtje gestuurd naar Asus.. Sorry als dit offtopic is.
Nee hoor, helemaal niet offtopic vind ik.

@ CJ
Thanks, dat is vrij snel nog vind ik! Zou er tussen mobo's met PCI-E 1.1 en 2.0 veel merkbaar verschil zitten in performance bij zo'n R680?

Klein beetje optopic, ik haal met een reso van 1024x768 4xAA en alles very high in crysis nog geen speelbare framerate :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Volgens mij haalt niemand met welke setup dan ook accetabele framerates... Voor die game heb je een NASA computer nodig volgens mij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donski
RappieRappie schreef op zondag 18 november 2007 @ 01:28:
Volgens mij haalt niemand met welke setup dan ook accetabele framerates... Voor die game heb je een NASA computer nodig volgens mij. :P
Gewoon op medium draait ie wel toch? Althans op mijn x1950xt draait ie medium wel lekker, alleen moet ik na 2 minuten stoppen want dat piept de hardware en zit de temp op een leuke 106 graden:)

Maar ik ben echt benieuwd wanneer er duidelijkheid komt omtrent 1.0a, mn asus p5w dh deluxe kostte 225 toen ie net uit was. Anderhalf jaar oud..

[ Voor 14% gewijzigd door Donski op 18-11-2007 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ach dat werkt vast wel... De 8800GT werkt ook toch? :) Dus ik ga er vanuit dat de HD3xxx serie ook wel werkt. :)

Edit; op medium draaien vind ik zonde... >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Format-C op 18-11-2007 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donski
RappieRappie schreef op zondag 18 november 2007 @ 01:34:
Ach dat werkt vast wel... De 8800GT werkt ook toch? :) Dus ik ga er vanuit dat de HD3xxx serie ook wel werkt. :)

Edit; op medium draaien vind ik zonde... >:)
Op sommige 1.0a moederborden niet, daaronder een aantal asus borden. Zelfs op de asus site staat dit:

Here's the official FAQ statement from ASUS;

The PCIEX16_1 slot has been designed based on PCI express 1.1 specification, while PCIEX16_2 slots adopts PCI express 1.0/1.0a specification.
As PCI express 1.0/1.0a standard is not compatible with PCI express 2.0 specification, installing PCI express 2.0 cards onto PCIEX16_2 slot will result in system fail to detect expension cards installed on both PCIEX16_1 and PCIEX16_2 slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

met peakaboo en donski,
Ik gooi atm mijn crossfire setup de deur uit (2x X1900) om te uppen naar een HD3870 (of god forbid een 8800GT, maar liever niet). Op het moment heb ik een PCI-e 1.1 mobo, namelijk de Asus A8R32-MVP (R580 als ik me niet vergis). Gaat dit problemen opleveren? KAn ik hier ook gebruik maken van crossfire X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepi
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-09 23:00
Hacku schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 20:17:

[afbeelding]
http://geizhals.at/eu/?cat=gra16_256&asuch=2400%20hdmi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donski
Edmin schreef op zondag 18 november 2007 @ 01:49:
met peakaboo en donski,
Ik gooi atm mijn crossfire setup de deur uit (2x X1900) om te uppen naar een HD3870 (of god forbid een 8800GT, maar liever niet). Op het moment heb ik een PCI-e 1.1 mobo, namelijk de Asus A8R32-MVP (R580 als ik me niet vergis). Gaat dit problemen opleveren? KAn ik hier ook gebruik maken van crossfire X?
Een single kaart lukt opzeker, crossfire eigenlijk geen idee. Denk dat de rest je daar wel mee kan helpen. Ik lees heel vaak op dit soort fora's en als ik wat vind laat ik het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Edmin schreef op zondag 18 november 2007 @ 01:49:
met peakaboo en donski,
Ik gooi atm mijn crossfire setup de deur uit (2x X1900) om te uppen naar een HD3870 (of god forbid een 8800GT, maar liever niet). Op het moment heb ik een PCI-e 1.1 mobo, namelijk de Asus A8R32-MVP (R580 als ik me niet vergis). Gaat dit problemen opleveren?
Nee
KAn ik hier ook gebruik maken van crossfire X?
Ja.

Het is een AMD chipset ontwikkeld door ATI dus reken maar dat je ook PCIe 2.0 kaarten in CF kan laten draaien op deze chipset. PCIe 2.0 is zowiezo backwards compatible met 1.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Goed bezig! en bedankt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
@ CJ

Zou je ook even naar mijn vraag kunnen kijken? Die was of het veel verschil uitmaakt om voor een nieuwe mobo te gaan (niet per se CF) maar wel met PCI-E 2.0, of je daar dan (veel) winst mee maakt tov een huidig mobo, met de toekomstige R680 erin gestopt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Maakt volgens mij niet veel verschil uit. Misschien 1 of 2% zoals het er nu naar uit ziet bij single-kaarten. Waar het meer verschil uit gaat maken is in het geval van bv softwarematige CrossFire omdat er meer data via de PCIe bus vervoert kan worden. Ongetwijfeld zal hardware CF hier ook enig voordeel van kunnen hebben, maar ik denk dat het verschil dan kleiner is.

Overigens ander nieuws. Alle retail HD3870s worden als het goed is voorzien van een nieuwe bios die afwijkt van de bios die er op de reviewkaarten zat. Bijna alle reviewers haalden een ~860 Mhz core overklok op de HD3870. Dit was een grens die in de kaarten zat door een fout in de bios. De nieuwe bios haalt deze grens er van af en overklokken zou dus op retailkaarten nog verder moeten kunnen dan 862 Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
CJ schreef op zondag 18 november 2007 @ 02:49:
Maakt volgens mij niet veel verschil uit. Misschien 1 of 2% zoals het er nu naar uit ziet bij single-kaarten. Waar het meer verschil uit gaat maken is in het geval van bv softwarematige CrossFire omdat er meer data via de PCIe bus vervoert kan worden. Ongetwijfeld zal hardware CF hier ook enig voordeel van kunnen hebben, maar ik denk dat het verschil dan kleiner is.
Sweet, bedankt voor je uitleg! Ik hoef niet te gaan upgraden en alleen te wachten nog op de R680 :D
Overigens ander nieuws. Alle retail HD3870s worden als het goed is voorzien van een nieuwe bios die afwijkt van de bios die er op de reviewkaarten zat. Bijna alle reviewers haalden een ~860 Mhz core overklok op de HD3870. Dit was een grens die in de kaarten zat door een fout in de bios. De nieuwe bios haalt deze grens er van af en overklokken zou dus op retailkaarten nog verder moeten kunnen dan 862 Mhz.
Hmm maar gaat dit veel performance winst opleveren? Overigens wel hoge frequenties zeg, gaat richting de 900mhz core :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is heel mooi imo. Toch doet 't de vraag rijzen waarom men de 3870 niet gewoon standaard @ 825 heeft geclockt, zoals voorspeld. Aangezien toch vrijwel alle chips die snelheid halen? En 900+ mhz blijkbaar mogelijk is? Ook 't shaderbased AA heeft hiermee een grote performanceboost te behalen, op 't niveau van de 8800GT mss. Jammer imo, aangezien nu de extra features van de 38xx reeks gewoon worden neergesabeld door betere GT performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Niet online
(overleden)
Waarschijnlijk gewoon TDP redenen, iets waar OEMs veel belang aan hechten. De echte tweaker overklokt z'n videokaart toch wel... en AMD maakt het alleen maar gemakkelijker met Overdrive en Autotune. Daarnaast zijn er meerdere AIBs die met OC versies komen die standaard al rond de 825Mhz+ lopen.

@ Peakaboo: Hardware Canucks gebruikte de 8.44 RC driver en overklokte de kaart naar 860Mhz core (ook hier weer die limiet) en 2748Mhz mem. Ze kregen ongeveer deze resultaten die hier onder staan. Daar komt dus nog een beetje bij als de 860Mhz limiet weg is:

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image/skymtl/GPU/HD3870/HD3870_47.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image/skymtl/GPU/HD3870/HD3870_43.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image/skymtl/GPU/HD3870/HD3870_55.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image/skymtl/GPU/HD3870/HD3870_59.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20:59
IT Report: AMD to Replace CEO Hector Ruiz with Dirk Meyer

Signs indicate AMD CEO Hector Ruiz is on his way out, but when is the question on everyone's mind

Chipmaker AMD historically played second fiddle to Intel when it comes to market share and often performance. For a while, AMD parts enjoyed performance advantages over its Intel counterpart, but recently the performance crown has again moved back to Intel.

When AMD moved to buy ATI, the graphics firm, in 2006 many expected big things from the merger for both ATI and AMD, but to date that just hasn’t materialized. NVIDIA is running away from ATI in discrete graphics market share and after it posted record earnings while earnings from ATI/AMD drop.

The lackluster performance of AMD and ATI has led to the exodus of some AMD executives starting with the resignation of ATI’s Dave Orton in July 2007. The next executive to leave AMD was Henri Richard, AMD executive vice president and chief sales and marketing officer in August of 2007.
bron: http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=9687

Lijkt mij geen heel verkeerde zet gezien de concurrentiepositie van Ati op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat mij opvalt is dat de GTX toch heel dikwijls een stuk sneller is dan de GT. Is dat door de 384-bit bus?
Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is GoT en geen kleuterschool... dus:

- geen basic vraagjes die makkelijk via (in-topic) search te vinden zijn
- geen gezever over winkels of levertijden
- post on-topic, onderbouwd en vriendelijk of post niet
- vergelijkingen met non-ATi kaarten mag altijd, maar ga daarbij ongeacht resultaten niet trollen
- als je een ander uitmaakt voor fanboy kun je direct een Officiele Waarschuwing verwachten