albatross schreef op maandag 17 december 2007 @ 18:49:
Ik denk dat wel eens onderschat wordt dat sommige zaken nou eenmaal erg gevoelig liggen. Vaak omdat mensen iets heel onterecht vinden. Zo las ik vandaag dat iemand hier, over de RIAA, hard weggemod was omdat ie zoiets zei als: "Wederom een arme burger ontdaan van z'n spaargeld." Kijk, dat soort uitspraken zijn natuurlijk niet echt genuanceerd. Maar ik kan me de emotie daarachter vaak wel erg goed voorstellen. Mensen voelen bij dat soort zaken soms een diep onrecht.
Maar goed, wat ik dus eigenlijk wilde zeggen, is dat ik een beetje emotie niet zo erg vind. Het hoeft wat mij betreft niet allemaal Spock-achtige analyses te wezen. Zo zie ik emotie, zeker bij zaken als van de RIAA, eigenlijk niet zozeer als ongewenst per se, en horen ze m.i. gewoon bij de maatschappelijke verontwaardiging die bij bepaalde groepen leeft over controversiele zaken. Tja, iemands hele leven wordt verwoest omdat ie een paar mp3-tjes gedownload heeft. Ik vindt het helemaal niet zo onredelijk wanneer je de (soms hoge) emotie die gepaard gaat met dit soort nieuws ook wat terug ziet in de commentaren. Die emotie is m.i. ZELF ook een vorm van nieuws. Het zegt namelijk iets over wat mensen erg hoog zit (en drukt dus maatschappelijke relevantie uit).
Ik zelf zou het in ieder geval niet erg vinden wanneer niet al dat soort reacties weggemod wordt.
Om even hierop in te gaan.
Ik denk dat het gevaar op online criminaliteit dat het moreel niet "illegaal" of "crimineel" lijkt. Sla jij iemand naast je dan voel je je schuldig en weet je dat het slecht is. Het downloaden of uploaden van een mp3tje gaat hierin tegen met een aantal klikken en de computer doet de rest voor je. Hierdoor voelt het nogal "onschuldig". Ze pakken nu wel veel mensen, en veel mensen weten wat ze doen maar weten niet dat het echt gewoon om stelen gaat. Hierin moet gewoon meer voorlichting gebeuren zodat mensen echt weten dat ze met stelen bezig zijn.
En dat niet alleen, de prijs van media kan ook wel nog eens omlaag als je het mij vraagt. Mensen downloaden omdat ze het geld er niet voor hebben OF omdat ze geen intresse hebben om dit product te kopen maar toch willen "proberen". De eerste groep zou je kunnen aanspreken door reële prijzen te zetten op je CD's. Als jij een CD publiceert die 10 euro voor een aantal singles is zal je waarschijnlijk veel meer verkopen hebben dan als deze voor 20 euro op de toonbank legt. Als deze grens tot dubbele verkopen kunnen gemaakt worden dan wordt het verschil al gouw minder en zal er minder piracy zijn.
Het is triest dat zo iemand geboet wordt, vooral omdat deze persoon waarschijnlijk niet wist WAAR zij mee bezig was omdat het moreel niet fout voelt. Maar de wet hoort gehandhaafd te worden, als ik te snel ga op de snelweg krijg ik ook een bekeuring.
Ik ben het eens dat reacties met enige emotie of die tegen een partij ingaat niet ongewenst is, maar het moest niet bestaan uit alleen een kreet. Als je met emoties je mening wil tonen zal je deze ook moeten onderbouwen anders heeft het weinig waarde op tweakers.net
Intressante post, maar een +1 vindt ik het inderdaad niet waard. Een mooi nulletje dan.
Indy-Jones in 'nieuws: 'Intels X48-chipset uitgesteld door voorraadoverschot X38''
Een speculatie maar een +1 is het imo niet waard, ik geef een 0.
svenk91 in 'nieuws: 'Intels X48-chipset uitgesteld door voorraadoverschot X38''
In een voorgaande
reactie al een soortgelijk gepost, -1 of op een 0 blijven?
kami124 in 'nieuws: 'Intels X48-chipset uitgesteld door voorraadoverschot X38''
Echt geen meerwaarde imo, zeker niet meer dan een 0.
[
Voor 16% gewijzigd door
Fox op 17-12-2007 20:15
]