In theorie is dat inderdaad correct. Een 720p signaal is met 720 lijnen gemakkelijker te scalen omdat je maar in 1 richting moet scalen. We weten echter niet hoe de scaler juist werkt, en of hij dus die optimizatie ook zal doen. Bovendien bestaat de kans dat er overscan toegepast wordt wat wil zeggen dat je van een 720p signaal niet netjes 720 lijnen te zien krijgt maar bvb 700 (3% overscan is niet zo ongewoon) die dan natuurlijk weer naar 720 lijnen gescaled moeten worden.
Het probleem met 'ons' tweakers is dat we het te veel willen begrijpen

en dat is helaas onmogelijk omdat je met een aantal onbekende parameters zit, zoals bvb overscan, de implementatie van de scaler en deinterlacer, enz... die ervoor zorgen dat je al snel de verkeerde conclusies trekt. Vandaar dat sommige resultaten niet lijken te kloppen met onze intuitie (bvb dat 1080i er beter uitziet dan 720p). De enige manier om een TV te beoordelen is met je eigen ogen. Vandaar dat het belangrijk is van een TV in demo te zien met het materiaal dat je zelf hebt (en dus ook met dezelfde aansluitingen enz...). Jammer genoeg is dat in de praktijk behoorlijk lastig.
Twijfel nog steeds over Full HD. Ben zaterdag bij FOKA gaan kijken en daar hadden ze een 42pv70 en 50py70 staan. De laatste kwam toch een stuk fletser over. Volgens mij door de coating, en niet door de grootte. Hadden helaas geen 42PY70 staan
Zo een glanzend scherm geeft idd de indruk van veel mooier te zijn. Hadden we hier thuis al gezien met een Vaio laptop met X-Brite scherm. Blinkt als de pest maar de kleuren springen wel van het scherm. Met een TV is het echter de vraag hoe je TV zal kijken. Ik vermoed immers dat in een donkere ruimte je nauwelijks of geen verschil meer zal zien.
De reden dat zo een mat scherm er minder goed uit ziet is omdat het invallend licht in alle richtingen 'verstrooid' wordt en dus ook in je eigen richting waardoor je dus een mengeling krijgt van beeld en omgevingslicht. Bij een blinkend scherm heb je dan weer als (groter) nadeel dat je spiegeling krijgt. Je ziet niets van het omgevingslicht, maar wel alles direct rond je. Als er net een felle lamp naast je staat zal de TV bvb nauwelijks te bekijken vallen.
Als het de PV wordt neig ik nu naar de 37", omdat dat een stuk scherper moet zijn, door de kleinere pixels. Bovendien hoeft er alleen maar horizontaal geschaald worden bij 720P signaal. Zit r tussen de 2,5 en 3 m vandaan maar de koters vaak tussen de 1,5 en 2.
Zie hierboven. Ik zou me dus zeker nooit op de fysische resolutie baseren om te kiezen tussen 37" of 42". Belangrijker factoren zijn : hoeveel plaats heb, wat is je budget, hoe belangrijk is 'groot' voor je, naar wat ga je vooral kijken en hoe ver ga je van de TV vandaan zitten. 42" is zeker en vast niet te groot op 3m. De vraag is echter of je je kinderen op 1.5m van dergelijk scherm wil zetten (niet zozeer omwille van de kwaliteit want dat zien de kinderen toch niet

maar eerder voor hun oogjes

)
Ter vergelijking. Wij zitten op dik 2m van onze 42PV70 maar dat is dan wel in onze dedicated HT kamer waar we voornamelijk naar DVDs kijken. Op die afstand hebben we toch al een behoorlijk bioscoop-gevoel eigenlijk

. We zouden nog wel wat verder naar achter kunnen (max. 3m) maar dan is het beeld natuurlijk wel 50% kleiner en door de plaatsing van de surround speakers links en rechts zou ook het geluid minder goed zijn.
Heb overigens voorlopig alleen SD materiaal, Ik vraag me wel af hoe goed 1080i op de PV70 wordt weergegeven tov de PY70. Is volgens mij toch de europese standaard voor HDTV uitzendingen.
Tegenwoordig doen de meeste FullHD TVs 1:1 pixelmapping als ze een 1080i of 1080p signaal binnenkrijgen. Of maw, ze doen dan helemaal geen scaling meer. Dus op dat vlak zou de PY70 dan zeker winnen. Het is dan echter nog wel de vraag hoe goed je dat gaat zien vanop 3m afstand. Ik ben destijds gewoon voor HD-Ready gegaan omdat ik het verschil toch wel behoorlijk klein vond.
Er is eigenlijk maar 1 plaats waar ik het wel overduidelijk zie dat ik geen FullHD heb, en dat is wanneer ik in de PSN store ga met mijn PS3. De PS3 staat ingesteld voor 1080p, maar dan houdt de PS3 daar ook rekening mee en toont alles in een kleinere font met als gevolg dat de lettertjes op een HD-Ready TV niet altijd even mooi zijn. Met 720p is het overigens niet zoveel beter omdat hij nog altijd moet scalen (en vooral ook omdat de horizontale resolutie van de TV in principe nog altijd te laag is dan : 1024 tgo de 1280 in 720p).