Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19
Zie ook http://www.diskeeperblog....7/06/the_impact_of_f.html

Mijn theorie is dat fragmetatie alleen nog overhead met zich meebrengt mbt de metadata van het filesysteem en - zoals hierboven - bij het schrijven van data indien de disk niet zulke goede random write karakteristieken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:40

Snow_King

Konijn is stoer!

Natuurlijk, want wanneer de data zo verdeeld is over de cellen worden het dus random writes voor de SSD, waarin ze juist heel traag zijn, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:15:
Natuurlijk, want wanneer de data zo verdeeld is over de cellen worden het dus random writes voor de SSD, waarin ze juist heel traag zijn, nietwaar?
Nee, is niet waar! Het geldt bijvoorbeeld niet voor de MemoRight SSD die juist extreem snel schrijven met een datadoorvoer tot 120 MB/s, zie ook de benchmark hierboven (onderaan page 16). MemoRight GT serie heeft bijv. een ca. 2x zo hoge doorvoer bij het random schijven en haalt 5x de IOPS t.o.v. een Mtron Pro.

Dus dat alle SSD langzaam schrijven is achterhaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:56:
[...]

Nee, is niet waar! Het geldt bijvoorbeeld niet voor de MemoRight SSD die juist extreem snel schrijven met een datadoorvoer tot 120 MB/s, zie ook de benchmark hierboven (onderaan page 16). MemoRight GT serie heeft bijv. een ca. 2x zo hoge doorvoer bij het random schijven en haalt 5x de IOPS t.o.v. een Mtron Pro.

Daar heb ik overheen gelezen. Al zie ik nu wel dat de MemoRight SSD 2x zo duur is als een MTron. Gewoon verkapte "RAID-0" intern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:18

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:56:
[...]

Echter dat zijn sequentiële schrijfsnelheden. De vraag is juist of die ook snel random schrijven (dus per seek is de vertraging seek time + write delay, seek time is bekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Snow_King schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 23:12:
[...]
Daar heb ik overheen gelezen. Al zie ik nu wel dat de MemoRight SSD 2x zo duur is als een MTron. Gewoon verkapte "RAID-0" intern?
Alle SSD's hebben een soort van Raid-0 intern, ze lezen/schrijven allemaal van.naar meerdere cellen tegelijk. 1 Cel tegelijk is namelijk nogal traag. Zie SD-kaartjes, die halen normaal niet boven de 10MB/Sec reads en 3-4MB/sec writes.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 23:12:
[...]
Klopt, de "warrantied use" van de Mtron 3000 serie is echter "single user desktop only" --> huis, tuin en keuken SSD. (info van DV nation http://www.dvnation.com/ssdfaq.html)

De Mtron Pro en de MemoRight zijn professionele SSD, geschikt voor server gebruik, deze zijn dan ook vergelijkbaar (duurder) geprijst.

Wat betreft de raid o intern: SSD hebben een controller chip die het lezen / schrijven en de "wear level" managed. Ik kan me voorstellen dat de SLC NAND chips paralel beschreven worden om de transferrate op te krikken.

Het werken op een computer met een SSD is echt een verademing, alles gebeurt echt "instant". Heb nu een MemoRight 64GB GT in m' n laptop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Alleen jammer dat ze nog niet zo groot zijn... Als ze voorbij de 200GB gaan wil ik er ook wel een in mijn laptopje :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:35

Nakebod

Nope.

256 GB genoeg? Dan wens ik je veel plezier met je uitgave :P
Ze bestaan wel, maar niet echt veel, en ook allemaal met wat oudere techniek, en dus trager.
PQI is er één van: http://www.engadget.com/2...256gb-2-5-inch-ssd-drive/

Hoewel ik wel twijfel aan het nut van 200 GB in SSD.
Voor puur opslag, niet zakelijk gebruik, is het nog redelijk prijzig. 64 GB voor OS + apps en daarnaast nog genoeg ruimte voor documenten. Eventueel een externe schijf voor de echte data die je niet constant bij hoeft te hebben.

Zakelijk gezien is het al meer te verantwoorden, hoewel zoveel ruimte alsnog erg veel blijft.
200 GB aan bedrijfsdata meeslepen lijkt me nu niet echt het slimste om te doen :) (Vooral als er stiekem toch weer eens geen backups worden gemaakt, maar dat is een ander verhaal...)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

't is voor OS'en, tripleboot ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op woensdag 09 april 2008 @ 09:04:
[...]

Klopt, de "warrantied use" van de Mtron 3000 serie is echter "single user desktop only" --> huis, tuin en keuken SSD. (info van DV nation http://www.dvnation.com/ssdfaq.html)

De Mtron Pro en de MemoRight zijn professionele SSD, geschikt voor server gebruik, deze zijn dan ook vergelijkbaar (duurder) geprijst.

Wat betreft de raid o intern: SSD hebben een controller chip die het lezen / schrijven en de "wear level" managed. Ik kan me voorstellen dat de SLC NAND chips paralel beschreven worden om de transferrate op te krikken.

Het werken op een computer met een SSD is echt een verademing, alles gebeurt echt "instant". Heb nu een MemoRight 64GB GT in m' n laptop :P
Waar heb jij die MemoRight gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:41:
[...]
Waar heb jij die MemoRight gehaald?
Gewoon bestelt in Duitsland bij SSD Import-Export (importeur voor MemoRight). (Ze spreken daar ook Nederlands.)

In Nederland schijn je ze nu ook bij TWP computers te kunnen kopen, althans dat staat op de website:

http://www.memoright.eu/i...retobuy2&wheretobuy2_id=4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:28
Nakebod schreef op woensdag 09 april 2008 @ 11:34:
...
Zakelijk gezien is het al meer te verantwoorden, hoewel zoveel ruimte alsnog erg veel blijft.
200 GB aan bedrijfsdata meeslepen lijkt me nu niet echt het slimste om te doen :) (Vooral als er stiekem toch weer eens geen backups worden gemaakt, maar dat is een ander verhaal...)
Sja, ik ben (naast een prive gebruiker ook) een typische zakelijke gebruiker.
Naast het OS heb ik bijvoorbeeld het volgende op mn laptop staan:
- MSOffice
- Visual Studio 2005
- SQL Database (15 GB)
- ERP Pakket (10 GB)
- Overige onmisbare tools (Data modeling, etc)
- VMware images (3 stuks, a 8GB)
- Data (Powerpoint presentaties, Word documenten: naslagwerken, bezoekverslagen, inrichtingsdocumenten etc)

Ik kom in totaal ruim over de 100GB. Ik als zakelijke gebruiker.

Als je zakelijk een laptop gebruikt heb je best vaak veel software op je laptop staan (Ok, geen ruimteslurpende games), je moet immers naar klanten en daar ook iets doen, anders had je geen laptop gekregen maar een vaste pc...

Voor mn prive laptop wacht ik op de 64GB, maar als zakelijke gebruiker heb ik echt wel wat meer nodig. Ik zou de data wel op een externe disk kunnen plaatsen. De software alleen niet, maar dan heb ik aan 64GB nog te weinig.
Prive ga ik zeker een SSD kopen, ik wacht even op de MTRON 64GB, de Memoright vind ik momenteel te duur.
Mijn werkgever gaat echter echt niet die centjes op tafel leggen voor een laptop SSD. In servers kan ik het me wel goed voorstellen.

Overigens valt het me vaak op dat zowel op de frontpage als in de diverse fora er nogal vaak vanuit wordt gegaan dat een zakelijke gebruiker alleen maar met een Officepakketje werkt om een paar biefjes te typen. Niets is minder waar. (Dit was overigens niet gericht aan iemand persoonlijk hier)

Edit: games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Om eerlijk te zijn vind ik >100GB niet echt een doorsnee gebruiker. Wie neemt nu een hele database mee op weg? Ik kan mij voorstellen dat een enkeling (jij dus ;)) dat wel nodig heeft, maar de meesten hebben aan een Office-pakket (Powerpoint) en wat documenten meer dan genoeg om onderweg uit de voeten te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
De discussie gaat nu wel een hele andere kant op ;) maar zal me hier toch even verklaren:
Omdat ik een ingerichte database nodig heb als ik een demo moet geven bij een klant over een bepaald stuk functionaliteit. Van het type werk dat ik doe (deed) lopen er bij ons nog tientallen rond, daarnaast hebben presales nog eens per branche een andere ingerichte database nodig om een passende demo te kunnen geven, daar zijn er ook een stuk of tien van. Ik ben echt niet de enige die dit doet.
Ik denk dat alleen managers op pad gaan met alleen office geinstalleerd op hun laptop, anderen zullen toch echt moeten werken ipv alleen maar briefjes typen op een laptop. (niet dat briefjes typen geen werk is :) )

Om het topic niet al te veel te vervuilen zal ik het hier maar even bij laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Voor mijn desktop is een enkele MTron 64GB Mobi onderweg, lijkt me ook een genot.

Collega van me heeft een 32GB Pro in zijn laptop, die vliegt door MKV's heen. Wisselen van positie maakt niets uit, het gebeurd direct, zonder dat je beeld even hangt.

Maar MemoRight vind ik ook te duur voor wat ze leveren, zet ik liever een paar MTron's in RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Dat begrijp ik niet zo heel goed. Voor de desktop is aangetoond dat je voor iets meer geld beter 4x16GB met een raid controller met flinke write-back cache kan kopen. Waarom dan toch een 64GB mtron? Sterker nog, je zegt het zelf al?

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ruudjah schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:44:
Dat begrijp ik niet zo heel goed. Voor de desktop is aangetoond dat je voor iets meer geld beter 4x16GB met een raid controller met flinke write-back cache kan kopen. Waarom dan toch een 64GB mtron? Sterker nog, je zegt het zelf al?
Ik heb deze SSD gekregen, had daar dus weinig over te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
De enige 64GB die in mn laptop past is die van Memoright, als ik de bench van Memoright mag geloven is ie sneller dan MTron.
Ik las in de log van Femme dat hij ook een Memoright had binnengekregen, kunnen we daar nog wat benches van verwachten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zij die een SSD hebben (of meerdere natuurlijk) is iemand in staat om bootchart te runnen? Ik kwam dit vandaag tegen op het net en dit leek me toch wel enorm interessant om te zien hoe een SSD hierin presteert (en wat voor grafieken je dus krijgt) ten opzichte van een normale harde schijf.

Hier staat een post van me hierover:
http://www.thekip.nl/2008...t-happens-with-bootchart/

Kort gezegd, dit kreeg ik als output:
http://www.thekip.nl/wp-c...ads/2008/04/bootchart.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Anandtech heeft een MacBoob Pro uitgerust met een bijna $4000 kostende MemoRight 128GB SSD

Sommige resultaten zijn verrassend en ben benieuwd wat dezelfde SSD doet in een desktop omgeving met desktop chipsets.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessant verhaal weer van Anandtech, ik had zeker grotere winsten verwacht, zeker voor een 128GB ssd, maar net wat hij zegt, een PATA naar SATA chip en een FPGA controller komen de snelheid/zuinigheid niet ten goede.

Deze SSD vind ik absoluut zijn geld niet waard, in tegenstelling tot de meeste MTrons aangezien die ook in normaal gebruik sterke prestaties laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Dat is natuurlijk ook de prijs die je betaald als vroege koper; een hoge prijs voor een techniek die zeker nog niet de perfectie heeft benaderd.

Zeker, het is sneller dan HD's, maar de komende jaren zullen ze nog sneller worden als die bottlenecks 1 voor 1 worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ter info: ik heb hier een P-ATA Samsung SSD in m'n Vaio TZ zitten, 1.8" 32 GB UDMA 66, en onder hdparm pers ik er 46 MBps uit (uncached sequential read) 8). M'n vorige laptop had een 5400 RPM HD die zo'n 42 MBps deed, en de laptop van m'n broer deed net iets minder met een 7200 RPM HD, dus dat lijken me wel nette waarden :*). De cached sequential reads zijn niet zo bijster goed - 600 MBps :(.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 18:35:
Interessant verhaal weer van Anandtech, ik had zeker grotere winsten verwacht, zeker voor een 128GB ssd, maar net wat hij zegt, een PATA naar SATA chip en een FPGA controller komen de snelheid/zuinigheid niet ten goede.

Deze SSD vind ik absoluut zijn geld niet waard, in tegenstelling tot de meeste MTrons aangezien die ook in normaal gebruik sterke prestaties laten zien.
Ze hebben het oude 128GB model getest, de nieuwe is een stuk sneller. By the way, Mtron heeft niet eens een 128GB model. Qua Read IOPS zijn de Mtrons snel (2x sneller dan MemoRight), maar bij Write IOPS (5x langzamer dan MemoRight) en Lees / Schrijf snelheid in (MB/s) hebben ze het nakijken (bij schrijven haalt Mtron pro nog niet eens de helft van een MemoRight), daar zijn de MemoRight SSD duidelijk sneller.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2008 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:49:
[...]

Ze hebben het oude 128GB model getest, de nieuwe is een stuk sneller. By the way, Mtron heeft niet eens een 128GB model. Qua Read IOPS zijn de Mtrons snel (2x sneller dan MemoRight), maar bij Write IOPS (5x langzamer dan MemoRight) en Lees / Schrijf snelheid in (MB/s) hebben ze het nakijken (bij schrijven haalt Mtron pro nog niet eens de helft van een MemoRight), daar zijn de MemoRight SSD duidelijk sneller.
Daar lijkt het wel op ja, NotebookReview heeft dezelfde drive ook getest klik
Daar ziet ie er wel snel uit..

Overigens komen er nieuwe drives van MTron in juni klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 april 2008 @ 20:49:
[...]
Qua Read IOPS zijn de Mtrons snel (2x sneller dan MemoRight), maar bij Write IOPS (5x langzamer dan MemoRight) en Lees / Schrijf snelheid in (MB/s) hebben ze het nakijken (bij schrijven haalt Mtron pro nog niet eens de helft van een MemoRight), daar zijn de MemoRight SSD duidelijk sneller.
Je vergelijkt nu wel een schijf die ruwweg 2x zo duur is. De memoright 128GB kost 4K de 64GB Mtron kost 900eu. Hoewel dit soort vergelijkingen interessant kunnen zijn qua performance zegt het bijzonder weinig imho als het prijsverschil zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 11:56:
[...]

Je vergelijkt nu wel een schijf die ruwweg 2x zo duur is. De MemoRight 128GB kost 4K de 64GB Mtron kost 900eu. Hoewel dit soort vergelijkingen interessant kunnen zijn qua performance zegt het bijzonder weinig imho als het prijsverschil zo groot is.
Nee, ik vergelijk de MemoRight met de Mtron Pro, dat zijn beide professionele SSD. En die zijn beide ongeveer even duur. De Mobi heeft alleen garantie als ze in een single user desktop gebruikt wordt*. Het verschil zit'm niet alleen in de performance maar ook in de "durability".

* link: http://www.mtron.net/Engl...1=&ss2=&ob=&sb=&category=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:17:
[...]

Nee, ik vergelijk de MemoRight met de Mtron Pro, dat zijn beide professionele SSD. En die zijn beide ongeveer even duur. De Mobi heeft alleen garantie als ze in een single user desktop gebruikt wordt*. Het verschil zit'm niet alleen in de performance maar ook in de "durability".

* link: http://www.mtron.net/Engl...1=&ss2=&ob=&sb=&category=
Een macbook pro is in mijn ogen toch echt een single user desktop. Vandaar dat ik de vergelijking niet terecht vindt. Voor servers ligt het verhaal natuurlijk weer heel anders. Maar waarom zou je in een server minder garantie hebben (lees die hogere prijs betaal je dus voor de garantie), het gebruik is zwaarder en hij zal ook vaker en langer aan staan maar 2x de prijs....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Ik heb nu een 4Gb Transcend IDE flash disk. Gaat straks Linux op draaien maar nu even XP opgezet voor de gein. (het is in combi met een fanless Intel 1.2 Ghz celeron boardje)

Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/2ro2wpj.png

Geen geweldige snelheden, maar wel mooie access tijden :)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
GreenSky schreef op donderdag 17 april 2008 @ 20:39:
Ik heb nu een 4Gb Transcend IDE flash disk. Gaat straks Linux op draaien maar nu even XP opgezet voor de gein. (het is in combi met een fanless Intel 1.2 Ghz celeron boardje)

[afbeelding]

Zal lekker stil zijn ook dat systeem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha zeker, echt letterlijk doodstil, 0 db. Straks niet meer met de SATA schijven, maar dat geeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 12-09 22:42

XanderDrake

Build the future!

GreenSky schreef op donderdag 17 april 2008 @ 20:39:

[afbeelding]

Draait opvallend goed :)

Ik heb nu een nLited XP staan op mn "Minimus" systeem (zie sig). De installatie was een ramp en ging langzaam (zie ook hier), maar het resultaat is geweldig! Gewoon soepel en responsief, normale opstart tijden, alle apps draaien prima. Ik gebruik em nu als torrent bak, via VNC torrents zoeken en downen, via netwerk opslaan op mn NAS. Ik heb maar één kamertje, dus passief/geen bewegende onderdelen is handig om te slapen snachts :z

Daarmee zie je dus dat je niet blind moet staren op bandbreedte, zoals veel mensen doen.
Je hebt pas wat aan bandbreedte bij specifieke functies. De beste combo is lage latency, geen spin up en hoge bandbreedte. Dus een SSD schijf :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kan ook je NAS je torrents laten downloaden he?
Ik heb een NSLU2 staan met Unslung erop, daar draait torrentflux-b4rt op. Webinterface niet erg snel (ondanks lighttpd en sqlite), maar het werkt prima.

Maar cool systeempje hoor!

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 18-04-2008 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik las in de CT dat Dell toch nog 30% uitval heeft op hun SSD's, dit spraken ze eerst tegen maar nu bekennen ze het.
Ben toch blij dat mijn nieuwe D430 nog zonder SSD is, ik wacht nog wel een paar maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:59:
[...]

Een macbook pro is in mijn ogen toch echt een single user desktop. Vandaar dat ik de vergelijking niet terecht vindt. Voor servers ligt het verhaal natuurlijk weer heel anders. Maar waarom zou je in een server minder garantie hebben (lees die hogere prijs betaal je dus voor de garantie), het gebruik is zwaarder en hij zal ook vaker en langer aan staan maar 2x de prijs....
2x de prijs klopt niet helemaal, je vergelijkt de goedkoopste mobi en duurste MemoRight.

32GB Mobi kost EUR 522 (warrantied use single user desktop (mindere kwaliteit?), schrijf snelheid 50% van lees snelheid)

32GB MemoRight kost EUR 655 (professionele SSD, schrijven net zo snel als lezen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 08:13:
[...] schrijf snelheid 50% van lees snelheid)
Mtron Mobi 3000 heeft read 100MB/s en write 80MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lees je zo'n artikel, in de categorie 'budget SSD', een test van twee Transcend schijven:
http://www.computertotaal...nd-16-GB-en-32-GB-SSD.htm

Beetje rare resultaten, maar erger nog, is de accesstime niet getest! Dan heb je het nut van een SSD nog niet helemaal begrepen volgens mij.

En het kopieren van die bestanden, als ze dat met Vista hebben gedaan (omdat je daar de details kan zien) dan is het natuurlijk alles behalve representatief. Ik heb het idee dat mijn 4GB IDE DOM module nog beter presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deephouse schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 09:22:
[...]

Mtron Mobi 3000 heeft read 100MB/s en write 80MB/s.
In theorie ja, kijk maar eens naar deze test, dan zie je het verschil tussen theorie en praktijk:

http://www.memoright.eu/p...D%20Tach%20RW%20BMRev.pdf

|:(

Dan is het opeens een read van 100MB/s en een write van 50MB/s!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Logisch dat Memoright haar grootste concurrent op SSD-gebied slecht test 8)7

Daar moet je natuurlijk doorheen prikken. Ik heb zelf een Mobi 16GB in mijn Mac Mini, en als ik een sequential write test uitvoer dan kom ik op een gemiddelde van 77,5MB/s, dus het hangt er maar vanaf hoe je test.

Maar hoe kleiner de bestanden hoe lager de schrijfsnelheid, daar ontkomt ook Memoright niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deephouse schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 12:51:
Logisch dat Memoright haar grootste concurrent op SSD-gebied slecht test 8)7

Daar moet je natuurlijk doorheen prikken. Ik heb zelf een Mobi 16GB in mijn Mac Mini, en als ik een sequential write test uitvoer dan kom ik op een gemiddelde van 77,5MB/s, dus het hangt er maar vanaf hoe je test.

Maar hoe kleiner de bestanden hoe lager de schrijfsnelheid, daar ontkomt ook Memoright niet aan.
Pardon, test is uitgevoerd door BenchMarkReviews.com, zou noch al naief zijn om een test van de fabrikant te nemen......

Mijn 64GB GT haalt 122MB/s sustained write.

http://benchmarkreviews.c...task=view&id=149&Itemid=1

Feit is dat menig SSD merk de snelheid graag overdrijft. Zo bijv. ook OCZ, persbericht met 120 MB/s en een product data sheet met 100 MB/s

Marketing afdeling OCZ: (http://www.hartware.de/sh...a/news/44000/44298_1b.jpg )
Technische afdeling OCZ
( http://www.ocztechnology....rives/ocz_sata_ii_2_5-ssd ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik zou graag die GT's in RAID-5 willen testen achter de zelfde Areca (1680ix bijv) waar ik dan ook een MTron Pro achter zet.

En dan eens kijken hoe alles verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:10:
Ik zou graag die GT's in RAID-5 willen testen achter de zelfde Areca (1680ix bijv) waar ik dan ook een MTron Pro achter zet.

En dan eens kijken hoe alles verschilt.
Dat zou ik ook wel eens willen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@2fast4ya, zin om even HDtune te runnen en screenshot hier te posten? Zou ik graag willen zien. (of draai je geen Windows?)

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 22-04-2008 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:05:
[...]
Pardon, test is uitgevoerd door BenchMarkReviews.com, zou noch al naief zijn om een test van de fabrikant te nemen......

Mijn 64GB GT haalt 122MB/s sustained write.
Als ik die link van jou volg kom ik toch echt uit op de website van Memoright en er wordt geen enkele bronvermelding geplaatst bij de grafiek, dus hoe kan de lezer nu weten wie die test heeft uitgevoerd? Vermeld de bron er dan bij.

En aan de sustained write van zowel de 64GB GT als de Mobi 3000 is toch niets overdreven, die zijn beiden conform spec. Maar ik ben met je eens dat gedegen onderzoek alvorens een SSD aan te schaffen, noodzakelijk is. Wat dat betreft verschilt een SSD niet van een 'gewone' harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Daarom moet iedereen met een SSD gewoon HDtune (of vergelijkbaar iets) laten runnen en posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19
Deephouse schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:10:
[...]
Wat dat betreft verschilt een SSD niet van een 'gewone' harde schijf.
Het verschil is wel dat de performance van de verschillende SSD's enorm kunnen varieren tussen merken en typen zeker vergeleken met de huidige generatie harddisks. Als je slecht kiest (of weinig info kunt vinden over bijvoorbeeld meegeleverde SSD's bij bijvoorbeeld Dell, Apple of Asus) kan het verschil in performance met de performancetop van de markt zomaar 50% of meer zijn. Bij traditionele harddisks maakt het bijna niet uit welk merk 500GB disk je koopt, de verschillen zitten daar in enkele procentpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deephouse schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 14:10:
[...]

Als ik die link van jou volg kom ik toch echt uit op de website van Memoright en er wordt geen enkele bronvermelding geplaatst bij de grafiek, dus hoe kan de lezer nu weten wie die test heeft uitgevoerd? Vermeld de bron er dan bij.

En aan de sustained write van zowel de 64GB GT als de Mobi 3000 is toch niets overdreven, die zijn beiden conform spec. Maar ik ben met je eens dat gedegen onderzoek alvorens een SSD aan te schaffen, noodzakelijk is. Wat dat betreft verschilt een SSD niet van een 'gewone' harde schijf.
Op de grafiek, rechts onder staat de bron vermeld (logo BenchmarkReviews.com)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Niet online
Die bronvermelding was me inderdaad nog niet opgevallen, maar Ik heb dan ook nooit gehoord van benchmarkreviews.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Ik snap eigenlijk niet waarom het zo lang duurt tot dat de prijzen dalen. Ik heb namelijk net een nieuwe USB stick gekocht (4GB) met een gemiddelde read van 34MB/s voor een prijs van 18 euro! In theorie zouden ze dan toch ook eigenlijk een leuke SSD'tje van kunnen maken met intergrated raid ofzo 4x 4GB = 16GB (genoeg voor XP denk ik?), read speed van 4x30 = 120MB/s (geen 34 genomen omdat je dat nooit zult halen in raid.) voor een prijs van 4x 18 = 72 euro!

Of praat ik nu onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 11:18

The Third Man

The Third Jellyfish

SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 23:04:
Ik snap eigenlijk niet waarom het zo lang duurt tot dat de prijzen dalen. Ik heb namelijk net een nieuwe USB stick gekocht (4GB) met een gemiddelde read van 34MB/s voor een prijs van 18 euro! In theorie zouden ze dan toch ook eigenlijk een leuke SSD'tje van kunnen maken met intergrated raid ofzo 4x 4GB = 16GB (genoeg voor XP denk ik?), read speed van 4x30 = 120MB/s (geen 34 genomen omdat je dat nooit zult halen in raid.) voor een prijs van 4x 18 = 72 euro!

Of praat ik nu onzin?
Het is meer de access time, sequential write en random write die het kaf van het koren scheiden bij SSD's, ik denk niet dat jouw goedkope stickie daar bijster goed mee presteert. Daarnaast is de kwaliteit van de chips wat hoger op SSD's dan op USB sticks omdat die niet bedoeld zijn voor gebruik als systeemschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In theorie kan je dat al doen met 4 sticks en dan door windows daar een raid0 van te maken. Alles gaat dan via USB 2.0 en met verschillende kanalen kan je dan volgens mij boven 480MBit komen. Alleen hebben SSD's een speciale controller chip die het verschil uitmaakt tussen verschillende producten. Naast het gebruik van SLC, MLC etc.

De controller chip met de cache is het intelligente deel van de SSD en die maakt dat elke SSD van verschillende fabriekanten anders presteren. Inkoop van de geheugenchips wordt daarentegen steeds goedkoper, maar met goedkopere geheugenchips worden weer grotere drives gemaakt en blijft de prijs nog wel een jaar redelijk hoog. Hoger dan USB sticks bijelkaar genomen in ieder geval.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

USB sticks zijn daar ook niet voor bedoelt, ik heb geen idee hoeveel writes die kunnen hebben per sector. Voordat de sectoren niet meer bruikbaar zijn natuurlijk.

Zou iemand met een SSD zo'n bootchart kunnen runnen? Ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar omdat dat de performance van je boot sequence laat zien en je dus echt goed kunt zien hoe groot het verschil tussen een conventionele hdd en een ssd is.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2008 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 april 2008 @ 09:05:
Zou iemand met een SSD zo'n bootchart kunnen runnen? Ben ik eigenlijk wel erg benieuwd naar omdat dat de performance van je boot sequence laat zien en je dus echt goed kunt zien hoe groot het verschil tussen een conventionele hdd en een ssd is.
In het kader van 'beelden zeggen meer dan woorden', er staat een heel mooi filmpje op Youtube met bootende Macs met verschillende schijven naast elkaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-06 21:17

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 23 april 2008 @ 23:04:

Of praat ik nu onzin?
Qua sequential reads zou dat inderdaad prima kunnen, maar de writes zijn dan nog om te janken. De snelste standaard flash disks/SD cards die ik in mijn handen heb gehad haalden max 5-6 MB/sec writes. De access time van een USB stick is ook enorm hoog volgens mij, kopieren/verwijderen van veel kleine bestanden gaat altijd machtig traag met die dingen terwijl grote bestanden veel sneller gaan.
Daarnaast zit je nog met het probleem dat je sticks na zon 10,000 writes op dezelfde cell dood gaan, nu lijkt dat best veel, maar als een programma elke minuut een status wegshrijft naar een config/data file zit je al op 1440 writes per dag (24 uur). Na 5 dagen beginnen je sticks dus al gaar te raken.

SSD schijven voorkomen dat door de writes te verspreiden over de (lege) geheugencells/locaties. Ook hebben deze oa een write-cache aan boord zodat het geheel een heel stuk sneller wordt.

Een raid array van usb sticks zou voor sommige doeleinden best goed kunnen werken (cache schijf van een high speed FTP server voor files die veel worden gedownload bijvoorbeeld), maar als vervanging voor een HD voldoen ze gewoon totaal niet.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GreenSky schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:59:
@2fast4ya, zin om even HDtune te runnen en screenshot hier te posten? Zou ik graag willen zien. (of draai je geen Windows?)

@GreenSky

Heb HD Tune gerunt op m'n laptop met MemoRight 64GB GT.

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/e3d3q.jpg

Zijn er nog meer SSD bezitters die een HD Tune screenshot kunnen/willen/durfen posten?

Als ik tijd heb, hang ik de MemoRight SSD misschien nog even in m'n PC om te kijken hoe de resultaten dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wel vreemd dat je een lagere burst hebt dan je schijf sustained doet.

Mocht je overigens nog een andere plaats voor je image zoeken moet je maar even een DM sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 18:39:
wel vreemd dat je een lagere burst hebt dan je schijf sustained doet.
Daar schijnen meer SSD last van te hebben, zie link:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/iblog/mtron7ksb600hdtuneS.jpg

Dat ligt waarschijnlijk aan de meet methode, want HD Tach laat daar wel "normale" waarden zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Wel apart, de accesstijd van een MemoRight is 100% hoger dan die van een MTron, namelijk 0.2ms vs 0.1ms

Zal dat komen door de extra chips die de hoge doorvoer geven, maar dus hogere latency veroorzaken?

0.2ms is natuurlijk ook al niets, maar het is wel 2x zo hoog als dat van een MTron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Snow_King schreef op zondag 27 april 2008 @ 15:23:
Wel apart, de accesstijd van een MemoRight is 100% hoger dan die van een MTron, namelijk 0.2ms vs 0.1ms

Zal dat komen door de extra chips die de hoge doorvoer geven, maar dus hogere latency veroorzaken?

0.2ms is natuurlijk ook al niets, maar het is wel 2x zo hoog als dat van een MTron.
Tja, ik zou daar niet teveel op letten. Voor hetzelfde geld is het 0.19 vs 0.20ms. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow_King schreef op zondag 27 april 2008 @ 15:23:

Dat was mij ook al opgevallen maar het ligt niet aan de MemoRight SSD maar aan m'n laptop. In m'n desktop is de accesstijd wel 0.1ms.

@ Snow King, jij hebt toch ook een 64GB SSD. Post ff HD Tune van de jouwe......

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2008 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Sowieso is HDTune ontworpen om apparaten te testen die een 50 keer zo grote accesstime hebben, dus wie zegt dat het niet een afrondingsfout is of meetonnauwkeurigheid? Ik heb wel eens wat progjes losgelaten op een ramdisk van 2 GB, dat gaf ook niet bepaald constante meetresultaten..

[ Voor 25% gewijzigd door Demo op 27-04-2008 20:56 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Verwijderd schreef op zondag 27 april 2008 @ 19:35:
[...]

Dat was mij ook al opgevallen maar het ligt niet aan de MemoRight SSD maar aan m'n laptop. In m'n desktop is de accesstijd wel 0.1ms.

@ Snow King, jij hebt toch ook een 64GB SSD. Post ff HD Tune van de jouwe......
Ik draai Linux en HDtune is alleen voor Windows :)

Maar, een hdparm en seeker dan:

code:
1
2
3
Seeker v2.0, 2007-01-15, http://www.linuxinsight.com/how_fast_is_your_disk.html
Benchmarking /dev/sda1 [61028MB], wait 30 seconds..............................
Results: 5728 seeks/second, 0.17 ms random access time

code:
1
2
3
/dev/sda1:
 Timing cached reads:   6650 MB in  2.00 seconds = 3327.86 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  220 MB in  3.00 seconds =  73.33 MB/sec

Dit is overigens een Mobi.

Ik heb ook een tijdje een Pro in mijn desktop gehad (32GB) en die redde 0.12ms access-time en 118MB/sec buffered disk reads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snow king, werk jij heel toevallig op een debian based distro?

kun jij een run doen met bootchart, ik ben erg benieuwd naar de grafieken die daar uit komen (of je dus echt enkel meer wacht op je cpu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ja, ik draai Ubuntu Hardy.

Zie: http://zooi.widodh.nl/images/hardy-20080429-1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
http://www.ssdisk.eu/buy_mtron_sdd.php

Hey eerst stonden er prijzen bij de meeste, nu is het allemaal "ask" geworden...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GreenSky schreef op dinsdag 22 april 2008 @ 13:59:
@GreenSky & @Snow_King

Heb nu HD Tune op m'n PC gedraait met de MemoRight 64GB GT met het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/ivejw8.jpg

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Laatst online: 12:35

Nakebod

Nope.

Nette scores, kunnen veel SSD fabrikanten nog wat van leren (En worden ze ook weer goedkoper door:D)

Alleen CPU op 100%? Neem aan dat dat niet alleen Windows met HD Tune was, anders klopt er toch iets niet.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nakebod schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 21:54:
Nette scores, kunnen veel SSD fabrikanten nog wat van leren (En worden ze ook weer goedkoper door:D)

Alleen CPU op 100%? Neem aan dat dat niet alleen Windows met HD Tune was, anders klopt er toch iets niet.
Volgens mij is dat HD Tune programma een beetje gaar, HD Tach laat nl. wel normale waarden zien. Het is trouwens wel logisch dat bij snellere schijven, zoals de Memoight 64GB GT, de CPU utilization toe neemt omdat de schijven sneller de data leveren en de CPU dus vaker aan de beurt is. (maar 100% lijkt me stug)

Bijgaand nog een plaatje van de HD Tach resultaten:

Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/v4yq75.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indrukwekkend, thx.

een boot time van 23 seconden is ook fijn :). Helaas kan mijn laptop geen sata schijfjes aan (is wat ouder :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/?ProduktID=170858
De prijs is al voor meer dan 3 maanden hetzelfde. Ik wil meer concurrentie :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nette waardes 2fast4ya! Dat wou ik even zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 14:18
Dutchmega schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 17:33:
[afbeelding]
De prijs is al voor meer dan 3 maanden hetzelfde. Ik wil meer concurrentie :(
Ik zag ze laatst op marktplaats staan voor een mooi prijsje...maar ik denk dat ik nog maar even wacht, ik hoop dat de wat grotere schijven wat in prijs gaan dalen 't komende half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 23:47
Heeft iemand al 2 MOBIs met nieuwe firmware op een IHCxR in RAID-0 geprobeerd? Hier waren wat problemen mee, maar de 0.17r1 firmware revisie zou dit moeten hebben opgelost. Ik wil eigenlijk een 32GB MOBI, maar die kan komplett.nl momenteel niet leveren, dus lijkt mij 2 16GB MOBIs ook wel interessant, mits ik ze in RAID-0 kan draaien zonder aparte RAID controller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Snow_King schreef op maandag 28 april 2008 @ 08:51:
[...]
Ik draai Linux en HDtune is alleen voor Windows :)

Maar, een hdparm en seeker dan:

code:
1
2
3
Seeker v2.0, 2007-01-15, http://www.linuxinsight.com/how_fast_is_your_disk.html
Benchmarking /dev/sda1 [61028MB], wait 30 seconds..............................
Results: 5728 seeks/second, 0.17 ms random access time

code:
1
2
3
/dev/sda1:
 Timing cached reads:   6650 MB in  2.00 seconds = 3327.86 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  220 MB in  3.00 seconds =  73.33 MB/sec

Dit is overigens een Mobi.

Ik heb ook een tijdje een Pro in mijn desktop gehad (32GB) en die redde 0.12ms access-time en 118MB/sec buffered disk reads.
o_O Daar is m'n Samsung SSD'tje dat in deze Vaio TZ zit niets tegen :| ;(

* Borromini weet al wat z'n volgende aankoop wordt.

Vooral bij het laden van mappen met veel bestanden is dat ding pokketraag :(

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 03 mei 2008 @ 14:08:
[...]

Indrukwekkend, thx.

een boot time van 23 seconden is ook fijn :). Helaas kan mijn laptop geen sata schijfjes aan (is wat ouder :()
@ The KIP

MemoRight heeft een 2.5" IDE SSD in 16GB en 32GB met 100 MB/s lezen en schrijven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneerbeer340
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 20:50
Ik las net dat Supertalent ook nieuwe SSDs wil uitbrengen. Zowel een MLC productlijn (met lage writespeeds) en een SLC productlijn. De MLC serie zal dus voor enterprise gebruik niet echt interessant zijn (40MB/sec write) maar voor typisch desktop gebruik zal deze razendsnel zijn met 120MB/sec read. De SLC serie heeft dezelfde readspead, maar kan met 70MB/sec schrijven.

30GB: MLC $299, SLC $699
60GB: MLC $449, SLC $1299
120GB: MLC $649, SLC *N/A*

Omgerekend in euros en inc btw denk ik dat de MLC serie zeer aantrekkelijk is. Vooral als deze aan een sneller raid adapter (Areca?) met cache geheugen wordt gekoppeld.

Bron: http://www.dailytech.com/...AII+SSDs/article11696.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 12-09 22:42

XanderDrake

Build the future!

Borromini schreef op maandag 05 mei 2008 @ 20:19:
o_O Daar is m'n Samsung SSD'tje dat in deze Vaio TZ zit niets tegen :| ;(
Zeker een "Dell" SSD, die zon 800€ kost maar niet presteert?

Vreselijk dat grote merken de term 'SSD' op deze manier tot een hype bombarderen en daarna verkrachten door langzame en waarsch. MLC's te gebruiken!
Meneerbeer340 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 14:26:
De SLC serie heeft dezelfde readspead, maar kan met 70MB/sec schrijven.
Dan zou ik gewoon de MLC versie halen, want 70mb/s is niet 2x de prijs waard. Geef me dan maar een Mobi 32gb
Ja das niet onaardig, ik wil wel eens zien wat die 30gb MLC in benchmarks gaat doen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meneerbeer340 schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 14:26:
Ik las net dat Supertalent ook nieuwe SSDs wil uitbrengen. Zowel een MLC productlijn (met lage writespeeds) en een SLC productlijn. De MLC serie zal dus voor enterprise gebruik niet echt interessant zijn (40MB/sec write) maar voor typisch desktop gebruik zal deze razendsnel zijn met 120MB/sec read. De SLC serie heeft dezelfde readspead, maar kan met 70MB/sec schrijven.

Omgerekend in euros en inc btw denk ik dat de MLC serie zeer aantrekkelijk is. Vooral als deze aan een sneller raid adapter (Areca?) met cache geheugen wordt gekoppeld.

Bron: http://www.dailytech.com/...AII+SSDs/article11696.htm
Vrijwel alle SSD fabrikanten "willen" een MLC variant uitbrengen. Zal wel weer eeuwig duren, net zoals de 64GB en 128GB SLC varianten waar veel mee geadverteerd wordt maar als het puntje bij paaltje komt niet leverbaar zijn. (uitzonderingen daar gelaten).

De verhaaltjes van "willen uitbrengen" zijn wat mij betreft een beetje BS. Eerst zien dan geloven....

(topic luidt trouwens: wat IS er beschikbaar ;) en werkt het.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneerbeer340
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 20:50
Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 19:29:
[...]

Vrijwel alle SSD fabrikanten "willen" een MLC variant uitbrengen. Zal wel weer eeuwig duren, net zoals de 64GB en 128GB SLC varianten waar veel mee geadverteerd wordt maar als het puntje bij paaltje komt niet leverbaar zijn. (uitzonderingen daar gelaten).

De verhaaltjes van "willen uitbrengen" zijn wat mij betreft een beetje BS. Eerst zien dan geloven....

(topic luidt trouwens: wat IS er beschikbaar ;) en werkt het.)
Ik heb gezien dat de 30 en 60GB MLC versie half Mei op voorraad zijn bij grote Amerikaanse e-tailers zoals Newegg.

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820609303

[ Voor 4% gewijzigd door Meneerbeer340 op 06-05-2008 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:38
Die SuperTalent SSD's zijn echt de max...
En effectief verkrijgbaar bij Newegg en dergelijke, hopelijk snel ook in Europa.
Vooral een 15gb DX versie (SLC NAND) is erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bimm
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-01 20:15
SSD's lezen redelijk, schrijven niet zo snel maar hebben een hele lage access tijd.

Als ik het goed begrijp zijn ze dan idioot veel sneller bij het compileren van sourcecode bestaande uit honderden bestanden?

Of begrijp ik het mis wat het voordeel is ten opzichte van standaard hardeschijven in deze situatie?

Ik ook, jij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 21:47
Als je de benchmarks er naast legt dan zie je dat bij veel IO operaties (en dus ook veel kleine bestanden) de SSDs een raptor er grandioos uittrekken.

Zie bijvoorbeeld de IOMeter resultaten van http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/
Afbeeldingslocatie: http://www.nextlevelhardware.com/storage/battleship/chart6.jpg

Een enkele Mtron Pro trekt een Raptor er dus met gemak uit. Voor zaken zoals compileren lijkt het mij dus ook prima geschikt.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bimm
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-01 20:15
De grafiek die je hebt gegeven is neem ik aan voor de PRO versie(MLC dus?). Ik denk niet dat ik mijn baas -daar- voor kan overtuigen maar misschien wel voor een Mtron Mobi 3000 van 16GB, dat is nog haalbaar mogelijk. (Kwa overtuigen)

Ik hoop dat dat vergelijkbaar presteerd. Ik zal eens proberen een grafiek met IOPS vergelijking tussen MOBI en PRO te vinden.

Ik ook, jij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:38
SLC is beter dan MLC.
Hogere snelheden en VEEL langere levensduur.
Goedkope SSD's bestaan meestal uit MLC NAND chips (zoals de Super Talent MX t.o.v. de DX).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bimm schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 13:06:
SSD's lezen redelijk, schrijven niet zo snel maar hebben een hele lage access tijd.

Als ik het goed begrijp zijn ze dan idioot veel sneller bij het compileren van sourcecode bestaande uit honderden bestanden?

Of begrijp ik het mis wat het voordeel is ten opzichte van standaard hardeschijven in deze situatie?
@bimm

Dat geldt voor veel (goedkope) SSD. De MemoRight SSD halen zowel met lezen als schrijven 120MB/s. Mijn 64GB GT MemoRight SSD haalt 122 MB/s met schrijven en 118 MB/s met lezen.

Het echte voordeel van de SSD zit in de lage toegangstijd van <0.1 ms. Een WD Raptor heeft een gemiddelde zoektijd van ca. 5.4ms + een latentie van ca. 2.5ms en daarmee een toegangstijd van ca 7.9 ms.

Wanneer de WD Raptor de informatie gevonden heeft (na 7.9 ms) heeft een SSD @ 120 MB/s al ca. 950 kb gelezen (0,1 ms zoeken + 7,8 ms lezen). Daar komt het echte verschil in performance vandaan, zeker wanneer er veel kleine bestanden gelezen worden. Bij schrijven (althans voor de MemoRight SSD) geldt hetzelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:43
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 16:44:
[...]Wanneer de WD Raptor de informatie gevonden heeft (na 7.9 ms) heeft een SSD @ 120 MB/s al ca. 950 MB gelezen (0,1 ms zoeken + 7,8 ms lezen). Daar komt het echte verschil in performance vandaan. Bij schrijven (althans voor de MemoRight SSD) geldt hetzelfde verhaal.
Meer 950KB.. het zijn milliseconden hoor :)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@WVL_KsZeN

Je hebt gelijk.....iets te snel op verzenden geklikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bimm schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 13:06:
Voor leesacties, voor schrijfacties kan de latency prima 50ms of meer bedragen. Dat zijn niet meer dan 20 I/O's per seconde. :'(

Zonder intelligente controller chip heb je dus waardeloze performance, vandaar het grote verschil tussen chip-loze of light-chipped SSDs (iig de eerste Transcend serie) en SSDs met proprietary firmware chips zoals Mtron/Samsung. Sneller flash geheugen kan de snelheid nog iets opkrikken, maar de basis is een goede controllerchip om optimaal gebruik te kunnen maken van het medium (flashcells).
Het grote verschil tussen een mechanische hardeschijf en solid state storage zoals flash SSDs, is het feit dat de hardeschijf maar één leeskop heeft en dus maar één ding tegelijk kan doen. De 16MB buffercache op de schijven is ook voornamelijk bedoeld als write-cache, aangezien zonder enige vorm van buffer deze hardeschijven maximaal zo'n 800KB/s sequential write behalen. Om hardeschijven een beetje snel te laten presteren, wordt firmware van zo'n 400.000 regels code gebruikt. Sommige code hiervan is nog nooit herschreven over de jaren en dus decennia oud. Geen enkele fabrikant heeft zich tot dusver (en afaik) tot een poging van een algehele re-write gewaagd. Flash fabrikanten moeten dit nu wel doen, firmware voor hardeschijven is simpelweg niet toepasbaar op flash.

Flash daarintegen, kan meerdere cells tegelijkertijd aanspreken. Ook de contiguity van de requests maakt niet meer uit: of je nou sectoren 10-1-6-3-4-9-2-5-8 inleest of 1-2-3-4-5-6-7-8-9-10 maakt voor het flash geheugen geen verschil. Vandaar ook het grote verschil in performance tussen Mtron SSD en Raptor HDD in random read benchmarks. De hardeschijf heeft met zijn enkele leeskop geen kans in deze benchmark. Een grote array en dikke controller kan de pijn iets verzachten - maar het blijft slecht. Dit is dan ook een worst-case scenario voor hardeschijven, maar veel dingen zoals een applicatie opstarten of een zoekactie verrichten komen dicht in de buurt van random I/O. Theoretisch gezien kan een SSD deze requests allemaal in één keer verwerken, en daarvoor ook niet langer de tijd nemen dan het verwerken van slechts één request. Alhoewel in de praktijk de controller altijd een eigen latency. Conclusie: de huidige SSDs zijn nog van een eerste generatie; vele zullen volgen met nog véél hogere hogere performance. Daarvoor zijn dan wel veranderingen nodig aan besturingsystemen en filesystems, zodat deze meer I/O requests in één keer stuurt: asynchronous I/O.

Performance ook afhankelijk van OS en filesystem
Een voorwaarde voor snellere SSDs is wel dat de software, filesystem en besturingsysteem de SSD controller in staat stelt om hoge performance af te leveren. Als je besturingssysteem eerst om sector 10 vraagt, wacht tot die terug is en daarna pas om de volgende sector (1) vraagt, etc, dan is dat erg traag. De controller kan dan geen optimalisaties toepassen voor deze zogenaamde synchronous of blocking I/O. Om deze reden passen drivers/hardeschijven/controllers en RAID-mechanismen 'read-ahead' toe. Als sector 1 wordt opgevraagd, zal deze alvast volgende sectoren gaan inlezen en paraat houden in RAM geheugen. Als inderdaad het OS om deze sectoren vraagt is de verwerkingstijd nihil en de performance dus heel hoog. Maar als het een random-achtig patroon is, zorgt read-ahead juist voor performance degradatie.

Een slimmere variant, adaptive read-ahead, leest alleen vooruit indien een sequentiëel I/O patroon wordt ontdekt, zoals twee aaneensluitende (contiguous) I/O requests. Deze variant wordt vaak in high-end RAID-controllers gevonden. Read-ahead kan alleen sequentiële I/O versnellen, eigenlijk om een gebrekkig filesystem/OS te compenseren.

De toekomst
De SSD markt is nog nieuw, de performance van flash geheugen is theoretisch vrijwel oneindig, alleen zal het wiel opnieuw uitgevonden moeten worden. Firmware en 'zware' controllerchips zullen nodig zijn om de potentie van flash ten volle te benutten. Eveneens zullen delen van Windows en andere software ook herschreven moeten worden om hoge performance mogelijk te maken: met asynchrone I/O die de SSD controller in staat stelt I/O tegelijkertijd uit te voeren.

P.S. sorry voor de lengte :P als ik eenmaal begin....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Strebertje, maar wel relaxte info ;)

Het jeukt wel af en toe om zo'n ding te kopen...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 19:49:
De toekomst
De SSD markt is nog nieuw, de performance van flash geheugen is theoretisch vrijwel oneindig, alleen zal het wiel opnieuw uitgevonden moeten worden. Firmware en 'zware' controllerchips zullen nodig zijn om de potentie van flash ten volle te benutten. Eveneens zullen delen van Windows en andere software ook herschreven moeten worden om hoge performance mogelijk te maken: met asynchrone I/O die de SSD controller in staat stelt I/O tegelijkertijd uit te voeren.

P.S. sorry voor de lengte :P als ik eenmaal begin....
Is dat gewoon een kwestie van nieuwe drivers? Of denk ik nu te makkelijk :P

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nieuwe storage drivers? Sure, maar van wat ontvangen die hun I/O requests? Juist het OS (virtual filesystem) en daarna het filesystem en daarna een API layer en daarna de software applicatie (zeg winRAR). De hele keten moet op een optimale manier met I/O omgaan wil parallelle I/O echt van de grond komen.

Zie dit als een zelfde inspanning als het gebruik van meerdere processorcores door bijvoorbeeld spellen: dat is ook niet ergens een regel code veranderen. Parallellisatie betekent meer complexiteit dan synchrone operatie. SMP performance is daarnaast erg afhankelijk van locking-mechanismen en scheduling, taken waar het Operating System voor verantwoordelijk is.

Dat is het moeilijke aan de "PC wereld", omdat de technologie zoveel afhankelijk is van meerdere partijen, is het moeilijk vooruitgang te boeken. De ene fabrikant zit tekortkomingen van de ander te compenseren, zodat hun product nog leuk presteert. Zo gaat het al jaren. Maar de potentie tot superhoge performance is aanwezig en dat zal motiveren te investeren hierin. Maar net als SMP-games zal dit wel een langer durend proces zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

In 't kort, niet zo simpel op te lossen dus.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moogles
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 23:47
Hier een printscreen van mijn MOBI 3000 performance. Ik kwam eerst niet boven de 78MB/s uit op een IHC8R, maar na mijn enkele drive in RAID te hebben gezet in de BIOS, en Intel Matrix Storage Drivers te hebben geinstalleerd krijg ik nu wel de juiste snelheid.

Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/8545/mobihdtachtq5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toms Hardware heeft weer een nieuwe SSD review geplaatst:

"We already looked at various Flash SSD offerings from Samsung, Sandisk, Ridata and the Korean manufacturer Mtron, which has been offering the fastest flash SSD drives to date. Executives from SSD specialist DV Nation read our review of the Mtron drives and offered flash SSD from Memoright for our tests. A company representative said the devices would be an even better choice. He was right."

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/M/P/101905/original/image005.png

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/N/A/101926/original/image006.png

http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-memoright,1926.html

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2008 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

maratropa schreef op vrijdag 09 mei 2008 @ 19:54:
Strebertje, maar wel relaxte info ;)

Het jeukt wel af en toe om zo'n ding te kopen...
Respect voor de kennis zou ik eerder zeggen... Queen of RAID, bedankt voor het inzicht :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Laatst online: 12-09 16:43

DaOverclocker

Overclocker for life...

Leuke review...

Conclusie: "The transition from conventional HDDs to Flash SSDs has begun....Hence, we will have to wait for further improvements in flash memory density and affordable 100+ GB flash drives to drop below $500 before they enter the mainstream."

Die harddrive fabrikanten moeten echt alles overboord gooien en flash disks gaan maken :)
Dit plaatje moet voor sysbeheerders toch genoeg zeggen:
Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/M/U/101910/original/image016.png
Tvalt me wel op dat de mtron hier stuk lager scoort. Volgens mij is het voordeel van een leuke raid controller ook weg bij deze nieuwere memoright disks, maar daar kan Femme vast meer over vertellen.

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Nouja het licht toch vooral aan of de fabrikanten de interface tussen flash en sata bus goed optimaliseren? Want bij mindere SSD's kun je dat nu opvangen met een areca, bijv, maar als de SSD fabrikanten hier meer werk in stoppen dan is dat ook niet meer nodig lijkt me.. Dus bijv een soort van write cache ala areca in de schijf.. Maarja misschien is dat op een gegeven moment ook niet meer nodig, als je ziet hoe hard het gaat...

Eindelijk ook... grappig hoe lang dit wel duidelijk was maar nog niet gebeurde...

[ Voor 31% gewijzigd door maratropa op 14-05-2008 14:43 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Vergeet even niet dat die MemoRight SSD's veel duurder zijn!

Je hebt ook SSD's van 80k per stuk, die treken een MemoRight er ook zonder problemen uit, het ligt alleen aan je budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
DaOverclocker schreef op woensdag 14 mei 2008 @ 14:17:

Die harddrive fabrikanten moeten echt alles overboord gooien en flash disks gaan maken :)
Dit plaatje moet voor sysbeheerders toch genoeg zeggen:
Maar dit zijn toch geen traditionele HDD's? Dus dan ben ik benieuwd waar dit verschil tussen de SSD's door komt. Waarschijnlijk een (behoorlijk) betere vertaalslag/interfaces, minder bottlenecks en het gebruik van snellere chips.
Pagina: 1 ... 5 ... 17 Laatste

Dit topic is gesloten.