Hier op tweakers kom ik anders weinig anders tegen dan stomme HDTune screenshots en gepraat over accesstimes. Niet dat dat totaal irrelevant is, in tegendeel, maar het is absoluut niet synoniem voor performance. IOps, dát is echte performance, afgezien van echte tests in seconden dan, maar niet ieder soort gebruik leent zich daarvoor. Hoe moet zo'n test de responstijden bij dagelijks gebruik van Windows aantonen?Philflow schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 19:55:
Dat soort verklaringen had ik ook bedacht, maar het doet niets af aan het feit dat PCMark Vantage maar een synthetische benchmark is waarvan de resultaten maar geringe waarde hebben, in mijn ogen.
I/O trace benchmarks zoals Vantage imiteren de echte I/O read/write requests van een bepaald programma en spelen die af ('replay') op een hardeschijf of RAID-array naar keuze, zodat je de performance kan testen met het soort I/O die dat programma, zoals Adobe Photoshop, geneereert. De grote aanname hierbij is dat de I/O een 100% bottleneck vormt, wat niet altijd het geval is. Ga maar decompressen met WinRAR en je CPU blijft vaak bottleneck. Trace-benches van WinRAR geven daarom geen realistisch beeld van de uiteindelijke performance. Maar mits juist ingezet en uitgevoerd, kunnen tracebenches je het meest realistisch haalbare oordeel geven hoe een bepaalde applicatie het doet op verschillende soorten disks of arrays. Dat zegt zoveel meer dan 95% van wat ik hier op OM voorbij zie komen qua benchmarks.
Toegegeven, Windows kent geen uitstekende gratis I/O benchmark tools, die ook gemakkelijk zijn uit te voeren en het resultaat cross-comparable is. Maar als Vantage doet wat het belooft denk ik dat dit een mooi commerciëel alternatief voor Windows is.
Veel interessanter lijkt me de boot tijd van een gevulde windows installatie, incl. fragmentatie. In elk geval als je een realistisch scenario wilt nabootsen, een schone Windows XP boot zo snel dat disk I/O maar een klein aandeel neemt in de totale wachttijd (latency of hoe je het wilt noemen).Philflow schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 23:23:
Ik heb het gemeten door een image van een schone installatie te plaatsen, dus dat het verschil veroorzaakt wordt door fragmentatie lijkt me uitgesloten.
Dus maak een image van je systeempartitie incl. data precies zoals jij in dagelijks gebruik werkt, en ga daarvan de boot tijd meten op zowel een SSD als HDD, ik denk dat je dan al een groter verschil hebt. Zeker qua programma's die opgestart worden zodra windows start, een HDD zit maar te ratelen omdat de I/O sterk non-sequentiëel is, terwijl een SSD dat weinig uitmaakt en op die momenten flink performanceverschil niet alleen kan aantonen maar ook merkbaar gemak geven bij de gebruiker. Nu nog zie ik regelmatig dat de GUI van mijn systemen blokkeert zodra disk I/O een bottleneck wordt, een schokkerig systeem voelt dat soms wel. Met een SSD zou je daar qua gebruikservaring sterk op vooruit kunnen gaan.