@Wokschotel
Ik ben er van overtuigd dat er verschillen zitten tussen kabels onderling. En alhoewel misschien minimaal, zijn deze voor de geoefende luisteraar misschien inderdaad waarneembaar. Of die minimale verschillen je een heleboel geld waard zijn is een andere vraag.
En met koffie en auto's gaat dat verschil net zo op. alleen zijn de verschillen groter. Maar om met dat argument bekabeling als twijfelachtig te bestempelen vindt ik niet opgaan. Juist omdat de verschillen bij bekabeling minimaal zijn, is het misschien niet voor iedereen weggelegd om de verschillen te horen.
Ik zie persoonlijk geen verschil tussen een Porsche en een Ferrari. Ja, qua uiterlijk natuurlijk wel. Maar als ik erin stap en wegrijdt, gaan ze alletwee voorruit. En als ik prestaties ga meten, zijn ze bijna gelijk. en zijn beide auto's op het uiterlijk na min of meer hetzelfde. Pas de echte coureur zal verschillen merken in weggedrag en handeling. Ik als gewone sterveling vindt ze allebei retesnel. En dat terwijl de Porsche goedkoper is dan de Ferrari, dus waarom zou ik een Ferrari kopen?
Koffie vindt ik pertinent niet te zuipen en het maakt niet uit of het uitgescheten is door een kat of komt uit een oploszakje, voor mij smaakt het allemaal bagger. Een familielid van mij is koffiesamensteller voor een koffiebedrijf. Hij proeft subtiele verschillen tussen dezelfde bonen als gevolg van verschillende brandings en bereidingsprocessen. Zelfde koffie, twee verschillende automaten en in elke dubbelblindtest pakt hij ze er feilloos uit. Verschillen die de doorgewinterde normale koffiedrinker niet kan onderschijden. Daarom drinkt hij koffie's, waarvan ik denk: Das niet alleen bagger, maar dat is hele dure bagger!
En zo zit het met kabels ook. Ik ben geen audiofiel maar hoor tot op zekere hoogte verschillen tussen kabels.. Alleen de hele fijne verschillen tussen een goede en een supergoede kabel ontgaan mij en zijn mij ook het vaak enorme prijsverschil niet waard. Maar dat wil niet zeggen dat een audiofiel daarmee gestoord is. Hij\Zij hoort het wel en de verschillen zijn hem\haar het geld wel waard.
Ik heb hier zelf de proef op de som genomen.
Recentelijk heb ik uit China een setje luidsprekerkabels over laten komen, die bij chinees maanlicht door chinese elfjes zijn gesmeed van chinees engelenhaar. Alleen uit china zijn deze kabels een eind goedkoper als van een gerenomeerd niet chinees kabelmerk. Ik kocht de kabels niet vanwege hun geluid (reizen naar china om ze te beluisteren zou het prijsvoordeel te niet doen), maar vanwege hun uiterlijk. Ook ik was heilig overtuigd van het feit dat ier geen of minimaal verschil was tussen een goede kabel en een andere goede kabel. Ik kocht ze meer om de look van mijn systeem 'af' te maken. Mooie apparatuur, mooie luidsprekers, een mooi meubel...Nou dan ook een paar mooie kabels.. Nu had ik goede dikke luidsprekerkabel, maar toen ik de chinese kabels aansloot hoorde ik verschil met mijn oude kabels??? Ik dacht direct dat dat psychologisch was en ben toen gaan testen:
Versterker kan 2 luidsprekerparen aansturen
Luidsprekers hebben ivm met bi-wire mogelijkheden 4 aansluitklemmen.
Dus beide kabels tussen de versterker en luidsprekers, kameraad ervoor en hij switchen achter de versterker tussen de kabels (banaanpluggen, dus lekker makkelijk) En ik kon ze er gewoon uitpikken, elke keer weer. Ik kon absoluut niet zien welke kabel actief was en de verschilen waren niet enorm, maar ze waren er wel degelijk. Een warmere bas uit de chinese kabel, een scherper hoog uit mijn bestaande kabel (of misschien minder scherp hoog uit de chinees, waardoor de bas warmer leek). Deze kabels kosten mij 100 euro (2 X 2.5M), tegen ongeveer 40 euro voor de bestaande kabels. En met dat verschil was de investering het geluidsmatig absoluut wel waard. plus het feit dat de chinezen er veel beter uitzagen, waar het mij uiteindelijk om te doen was.. Was het verschil mij 500 euro waard geweest (vergelijkbare prijs voor een europese variant van de kabel) NEE, in geen 500 jaar..
Een paar maanden terug heb ik dezelfde test gedaan bij een audiozaak en toen was er geen verschil hoorbaar, ook niet voor de daar anwezige kenners en verkopers (in een dubbelblind test).. Dus misschien is er toch wat, maar zijn de toepassingsgebieden zo specifiek dat het maar in hele speciale gevallen een klein verschil maakt...
-EDIT- Typo's
[
Voor 4% gewijzigd door
Killer op 20-12-2007 14:53
]