Dat kan heel goed aan je kabel liggen, maar ik denk nog meer aan het gebruikte signaal. Als je kabel normaal afgeschermd is, zou je bij een langere kabel hooguit wat last moeten hebben van ghosting, zelfs bij composiet.
Ter illustratie; ik heb een vrij goedkope SCART-kabel tussen DVD-recorder en TV gehangen in de tijd dat ik nog TV had.
Die kabel had geen gouden aansluitingen, OFC koper of wat dan ook, en hij was 10 meter lang.
Het signaal was gewoon goed, zowel via composiet als RGB. Er zat wel wat ruis in, maar dat boeide me niet zoveel; de hoeveelheid ruis ten opzichte van het prijsverschil met een dure kabel van 10 meter was niet zodanig dat het prijsverschil te rechtvaardigen was.
Tegenwoordig heb ik geen TV meer, laat staan een ontvanger en hangt mijn projector via HDMI, VGA, Component (YPbPr) en S-video aan de rest van de set. Ook met kabels van 10 meter overigens, gewoon via RG59 coaxkabel.
Het beeld is strak, en ik heb in totaal mischien voor €130 euro aan voornoemde kabels gespendeerd.
- Af en toe lelijke strepen over mijn tv (ik weet niet of het komt door mijn gsm overigens)
- Beeld staat af en toe stil (wanneer een auto of een vrachtwagen passeert)
Je meldt niet welke ontvanger je hebt of welke manier van digitale TV, maar ik vermoed Digitenne. Heeft niets met je kabel te maken, maar gewoon aan het feit dat Digitenne erg gevoelig is voor stoorsignalen.
Laast gezien in een winkel met een redelijke binnenhuisantenne: als mijn Blackberry op een meter of twee afstand een e-mail ontvangt, krijg je strepen of stilstaand beeld op de buis.
- Kabel is 3m lang maar het had 1,5m gekund
Wederom; als je kabel gewoon afgeschermd is, zou die lengte nog niets uit mogen maken.
- Bij sommige zenders is het signaal erg zwak
Heeft wederom met de ontvanger te maken. Het is niet zo dat een zender ineens slechter doorkomt omdat je een goedkope SCARTkabel gebruikt.
Dus wat is wijsheid?
Kijk of je decoder HDMI snapt, en sluit hem daarmee aan op je TV.
Zo te zien staat er namelijk gewoon een composietsignaal op die SCART-aansluiting, en daar heb je kwalitatief gewoon geen moer aan.
Ik volgde dit topic een tijdje terug voor het aanschaf van HDMI kabels. Ik kan mij herinneren dat ik Monster / Oehlbach kabels het beste kon vermijden. Geldt dit ook bij SCART kabels?
Ligt eraan. Als jij het geld ervoor waard vindt, moet je het vooral doen.
Ik zou alleen eerst eens naar de bron van het signaal kijken, en daarna pas de kabel die de bron met de weergever verbindt onder de loep nemen.
Ik zag zo'n kabel van Vivanco bij de Mediamarkt liggen voor 20 euro. Is dit wat ik nodig heb?
[
afbeelding]
Al die kabels komen uit hetzelfde fabriekje, er zit alleen iets ander plastic omheen en er hangt een ander labeltje aan. Is geen geheim; iedereen die in retail werkt of heeft gewerkt en de inkoopkanalen een beetje kent, weet dat.
Ik (ex-retail en zeer bekend met inkoopkanalen) durf met zekerheid te stellen dat die kabel van €30 net zo goed is als die Vivanco van €20.