ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Maar, in mijn ogen, dan wel Beide-benen-op-de-grond Exclusief. Niet het zweverige ons-kent-ons audiofiele geblaat over soundstage, snelheid, en (ik blijf 'em hilarisch vinden) "dansbaarheid".B_FORCE schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:02:
[...]
Ach der zijn wel meer dingen die niet in serieproductie worden gemaakt.
Ik denk dat de prijs meer is naar het "exclusieve"
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Geen idee, ik kan er niks over zeggen, zou eerst diverse test er wel over willen lezen.JumpStart schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:06:
[...]
Maar, in mijn ogen, dan wel Beide-benen-op-de-grond Exclusief. Niet het zweverige ons-kent-ons audiofiele geblaat over soundstage, snelheid, en (ik blijf 'em hilarisch vinden) "dansbaarheid".
Die paar specs zeggen me nog niet hoe iets presteert.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
dat is hoogstwaarschijnlijk de reden waarom het animo onder de believers uit groep 2 (niet 3) zo laag is om een test te komen doen. Zolang de 'goede' believers niet komen opdagen zal de stelling nooit ontkracht kunnen worden.Lekkere Kwal schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:32:
Een falend persoon betekent niet per sé dat een believer denkt dat de persoon ongekwalificeerd is voor de test. De believer kan immers zelf als testpersoon meedoen, blijkt hij dan te falen dan moet hij zijn overtuiging herzien (en dat is menselijk), of ermee leven dat hij iets gelooft dat feitelijk niet klopt (ook menselijk).
Per definitie moet een believer denken dat het een testpersoon van groep 3 (de believer die andermans mening heeft overgenomen en zelf incapabel is om het aan te tonen) moet zijn toch?
Maar los daarvan is de persoonseigenschap dat hij/zij wel/niet gelooft in de invloed van extra dure kabels op geluidskwaliteit ten opzichte van gebruikelijk dure kabels niet bepalend bij de persoonseigenschap om een goed genoeg gehoor te hebben om dergelijke dingen te horen (daar is immers de DBT voor uitgevonden). Natuurlijk is een DBT met een klein aantal personen nietszeggend, dus dien je met een flinke groep te werken, het liefst ook met mensen met bewezen kwaliteiten (geluidstechnici van studio's, apparaattechnici bij audiofabrikanten enz.).
dat bedoel ik, het falen van 1 testpersoon kan het bestaan van de mensen in groep 3 niet totaal uitsluiten en dus is een DBT in voordeel voor de believers want zij kunnen wel wanneer er een positief testresultaat wordt behaald de groep non believers totaal uitsluiten. (en dus de discussie slechten)
voor de non believers duurt het langer om GEEN verschil aan te tonen dan voor de believers.
Daarom is DBT geen oplossing voor deze vraag of er hoorbare verschillen zijn
De uitkomst van een dergelijke DBT is niet alleen blind wat betreft de test maar ook wat betreft de testpersonen, en daarom gaat in zo'n geval het argument van 'de testpersoon is niet gekwalificeerd' niet op. Desnoods breidt je de test uit met controletests zoals het verschil horen tussen mp3/aac/ac3 en lossless (en bij welke bitrates van mp3/aac/ac3). Fraunhofer en Dolby e.a. zijn natuurlijk constant met dergelijke onderzoeken bezig.
je kan natuurlijk het aannemelijker maken dat het een juist testpersoon is die neit in groep 3 hoort, maar zolang je die optie niet 100% kan uitsluiten kan je het resultaat niet interpoleren om daarmee hele groepen dezelfde eigenschappen toe te schrijven.
Stel dat er geen kwaliteitverschil in kabels is.
Dan hebben alle believers een zodanige sterke eigenschap tot placebo effect en misschien zou je ookkunnen stellen ook enigsinds narcistisch aangezien ze de stelling met hand en tand zullen en willen verdedigen (zoals bleek eerder in het topic).
Zij hebben dus een extra hoge 'eigenwaarde' dan gemiddeld (1)
Mensen uit groep 3 hebben dat ook omdat ze graag pochen met andermans wijsheden en daarmee aantonen dat ze niet willen onder doen voor andere mensen. (2)
1+2 is misschien een verklaring waarom het zo lang duurt voordat er een test komt vanuit zowel de groep believers in groep 2 en 3. Zij hebben namelijk een incentive om hun theorie niet ontkracht te zien worden.
Het weigeren van de DBT is waarschijnlijk een sterker argument voor de believers dan het scenario wanneer er geen verschil door die ene testpersoon aangetoond wordt en de believers het (per defenitie) moeten gooien op een meer 'wankel' "slecht gehoor" argument.
[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 52977 op 08-04-2008 16:54. Reden: conclusie toegevoegd]
En nogmaals, de DBT is niet bedoeld om aan te tonen dat er verschil is tussen kabel A of kabel B. Daarvoor hang ik 'm liever aan wat meet apparatuur. Of sterker nog, als beide kabels verschillend zijn van materiaal of constructie dan geloof ik direct dat er verschil is. Waar het om gaat is of het hoorbaar is.Anoniem: 52977 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 15:14:
Een DBT test zegt alleen iets over de testpersoon en niet over het verschil tussen de kabels zolang je geen voldoende grote testpopulatie hebt! En daar zullen believers zoals wij uit ervaring weten gebruik van maken in het weerleggen van het resultaat.
believers vinden dat er 3 groepen bestaan: believers, non-believers en believers die een onvoldoende gehoor hebben om een uit eigen overtuiging believer te zijn.
(Gehoor is een schaal en je zult altijd mensen hebben (wanneer er daadwerkelijk verschil is tussen kabels) die op basis van andere mensen hun eigen (gejatte) mening vormen en zelf incapabel zijn om verschil aan te tonen.
non-believers vinden dat er 2 groepen bestaan: non believers en believers die aan het placebo effect leiden.
wat toont een DBT uit bij een falend testpersoon voor de :
-believers: die persoon heeft een onvoldoende gehoor om het aan te tonen dat er verschil is tussen de kabels
-non believers: dat er geen verschil bestaat in kabels OF we hebben te maken met de 3e groep mensen: de believers die op andermans mening varen.
wat toont een DBT aan bij een succesvolle testpersoon voor de:
-believers: er is verschil
-non believers: er is verschil
beide situaties zijn in voordeel voor de believers omdat bij het succesvol aantonen er een onomstotelijk bewijs is geleverd. bij onsuccesvol testen kan er geen conclusie getrokken worden want de 3e groep believers gooit roet in het eten. Dus moet je doortesten totdat er een significante populatie is getest om met een redelijke zekerheid te kunnen zeggen dat je niet alleen 3e groep believers hebt getest. Dit zal zoals ik al zei erg lang gaat duren aangezien 1 stuks test al zo lang op zich laat wachten.
DBT is nogmaals in voordeel voor de believers
De non believers claimen namelijk dat je dit blind niet kunt horen. De believers claimen dat ze het verschil, welliswaar met open ogen, wel degelijk kunnen horen. De non believers claimen dat dit volledig door het placebo effect komt. De DBT komt dan om de hoek kijken om deze believers, dus niet een willekeurige groep mensen, maar deze groep believers deelnemend aan de discussie de genoemde kabels blind te laten beluisteren. Om zo te bewijzen dat het volledig aan het placebo effect te wijten is.
Dat de believer zichzelf dan geen believer meer kan noemen, maar zichzelf een "believers die een onvoldoende gehoor hebben om een uit eigen overtuiging believer te zijn" moet gaan noemen is precies het doel van de DBT, en dus ook niet in het nadeel van de non believer, maar in het voordeel.
Daarnaast is de DBT enkel bruikbaar om een tijdelijke discussie te eindigen. Iedere nieuwe discussie op elk ander forum vraagt weer opnieuw om een DBT met de believers welke deelnemen aan de desbetreffende nieuwe discussie. Het gaat niet om het onomstotelijk bewijs dat zilver anders geleidt dan koper. Dat vind ik wel in m'n oude binas boekje. Het gaat er om dat volgens de non believer de verschillen die jij als believer hoort volledig te danken zijn aan een placebo effect. Dat is het bewijs dat men probeert te leveren.
Maar wat als de believer zelf de test niet haalt? Dan wordt hij een groep-3 believer, maar dat wetende (wat een groep-3 believer niet doet) is hij een apart geval. Zo kunnen we nog wel even doorgaan met groepjes. Op persoonlijke basis kan de 'believer' zelf uit z'n droom gehaald worden met een DBT óf daarmee de non-believer overtuigen. Op groepsbasis heb je juist diversiteit nodig.Anoniem: 52977 schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 16:32:
Per definitie moet een believer denken dat het een testpersoon van groep 3 (de believer die andermans mening heeft overgenomen en zelf incapabel is om het aan te tonen) moet zijn toch?
Wat is het nadeel van het blijven bestaan van groep 3? Er zullen toch altijd mensen in fabeltjes blijven geloven? Daar heeft de wetenschap geen last van.dat bedoel ik, het falen van 1 testpersoon kan het bestaan van de mensen in groep 3 niet totaal uitsluiten en dus is een DBT in voordeel voor de believers want zij kunnen wel wanneer er een positief testresultaat wordt behaald de groep non believers totaal uitsluiten. (en dus de discussie slechten)
Met de wetenschap in het achterhoofd is het juist voor de believer moeilijker om voor de DBT te slagen. Een DBT excelleert in het bewijzen van het ontbreken van een verschil, er ontstaat dan namelijk een natuurlijke verdeling. Juist daarom worden DBT's toegepast voor zowel het bewijzen van het bestaan als het ontbreken van een bron voor waarneming.voor de non believers duurt het langer om GEEN verschil aan te tonen dan voor de believers. Daarom is DBT geen oplossing voor deze vraag of er hoorbare verschillen zijn
Een groep heeft een gemiddelde eigenschap, niet allemaal dezelfde. Natuurlijk neem je niet het gemiddelde van alle DBT's voor één uitspraak maar je kan juist op zoek gaan naar significante verschillen en kijken of die een persoonsgebonden (of subgroepgebonden) oorzaak hebben.je kan natuurlijk het aannemelijker maken dat het een juist testpersoon is die neit in groep 3 hoort, maar zolang je die optie niet 100% kan uitsluiten kan je het resultaat niet interpoleren om daarmee hele groepen dezelfde eigenschappen toe te schrijven.
Het is meer de menselijke natuur die daar voor zorgt dan de specifieke audiofiele natuur. Als je niet gelooft waar je voor staat dan ben je een windvaan, dus kies je partij en streef je dat na. Als dat fout blijkt te zijn en je bent wijs dan accepteer je dat en leer je ervan, als het juist blijkt te zien is het +1 eigenwaarde. Hoe dan ook kan je het niet in de schoenen van de believers schuiven dat die geen DBT organiseren, de non-believers organiseren die immers ook niet. Zo blijft het een pat-stelling totdat iemand het initiatief neemt.-knip- speculatie over organisatie DBT
Specs - current quote: "Happiness Only Real When Shared"
Misschien toch handig om even duidelijk te maken waar DBT wel voor staat (Double Blind Testing).
Dan blijft mijn vraag waar iedereen zich zo druk om maakt. Zoals eerder vastgesteld zijn er believers en non-believers. De non-believers kopen gewoon normale door dwergen bij tortslicht gesmeedde kabels en zijn daar heel tevreden mee en dat is hun goed recht. Believers kopen de door elfen bij maanlicht gesmeedde kabels en betalen daar veel geld voor en dat is hun goed recht. Waarom zouden we daar over moeten discussieren en het ongelijk van anderen moeten bewijzen? Als jij tevreden bent met jouw apparatuur, dan ben je toch klaar?
Misschien om erachter te komen of IntelR Turbocache tm wel of niet nuttig is om voor je laptop aan te chaffen of dat je beter een sneller cpu kan selecteren voor dat geld in je wensenlijst.mr_obb schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 17:59:
Na mijn initiele zoektocht naar de betekenis van DBT kwam ik tot de conclusie dat alle audiofielen aan een Borderline Persoonlijkheidsstoornis leiden en daaraan behandeld dienen te worden (link).
Misschien toch handig om even duidelijk te maken waar DBT wel voor staat (Double Blind Testing).
Dan blijft mijn vraag waar iedereen zich zo druk om maakt. Zoals eerder vastgesteld zijn er believers en non-believers. De non-believers kopen gewoon normale door dwergen bij tortslicht gesmeedde kabels en zijn daar heel tevreden mee en dat is hun goed recht. Believers kopen de door elfen bij maanlicht gesmeedde kabels en betalen daar veel geld voor en dat is hun goed recht. Waarom zouden we daar over moeten discussieren en het ongelijk van anderen moeten bewijzen? Als jij tevreden bent met jouw apparatuur, dan ben je toch klaar?
waarom zou je het er niet over hebben?
[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 52977 op 08-04-2008 18:16]
yepz, dat ding tussen stekkerblok en apparaat. Ik heb deze in de opruiming omdat ik andere (duurderemr_obb schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 14:39:
[...]
Even voor mijn begrip. Jij hebt stroomkabels, die dingen die van je stopcontact naar je apparatuur lopen, van meer dan 3000 euro per stuk (nieuwwaarde)?
Dan heb je neem ik aan ook iets tussen het stroomnet en jouw installatie hangen om onregelmatigheden te filteren? Hoe duur is dat dan?
Mijn eerste reactie is: ik kan me voorstellen dat je een kabel van 100 euro koopt in plaats van eentje van 5 euro en daar is denk ik ook best verschil tussen te horen. Waar is echter de grens dat een duurdere kabel of duurdere versterker geen beter geluid meer oplevert? Als je zo veel geld uitgeeft aan kabels, dan is geen enkele normale CD meer voldoende, aangezien ze allemaal slechts een beperkte weergave zijn van de realiteit. Als je LP's gebruikt zul je nog meer last hebben van stofjes en dan hebben we het nog niet over het effect van een vrachtwagen die door de straat rijdt en je hele huis doet trillen.
Als je zo ver gaat om kabels van 3000 euro te kopen, moet dan niet ook je volledige huis geisoleerd van de ondergrond staan om trillingen te voorkomen? Moet dan niet je huis voldoen aan ISO 14644-1 klasse 1 om te voorkomen dat er stofjes op je plaat komen? Is het uberhaupt niet beter om gewoon een violiste in te huren als je muziek wil horen?

Helaas heb ik het belangrijkste, mijn woning / akoestiek, nog niet volledig onder controle. Daar wordt aan gewerkt. Wel heb ik een degelijk audiorack zodat ik van die vrachtwagen geen last heb
waar is de grens ? die is er niet, daar kan ik kort in zijn.
Live muziek is inderdaad super en ik heb samen met een aantal kennissen al meerdere malen geld bij elkaar gedaan om een band privé voor ons te laten spelen in een akoestisch goede ruimte..
Grens ? welke grens.....
Je banksaldo, hoop ik voor je. Het wordt toch lastig als je bijvoorbeeld je hypotheek niet meer zou kunnen aflossen. [/extreem voorbeeld]
hehe gelijk heb je .... maar kijk in mijn profiel en zie dat dit ook al ondervangen isJumpStart schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:19:
[...]
Je banksaldo, hoop ik voor je. Het wordt toch lastig als je bijvoorbeeld je hypotheek niet meer zou kunnen aflossen. [/extreem voorbeeld]

het is trouwens echt niet zo dat ik overdreven veel geld heb. Zoals ik in deel 1 al ergens heb staan is mijn set in 15 jaar opgebouwd. 15 jaar vakantiegeld en bonussen zitten er in (ben dus ook al 15 jaar niet op vakantie geweest) Ieder zijn ding...en nu svp geen reacties in de bekende trent...Dit is mijn bewuste keus en ik ben er blij mee dus......

(Te weten: Een Canon 1Ds3, 40D+grip, 14/2,8L, 15/2,8L fish eye, 35/1,4L, 50/1,2L, 85/1,2L, 16-35/2,8L, 24-70/2,8L, 70-200/2,8L IS, 28-300/3,5-5,6L IS, 2x Speedlite 580EX II, 1,4x TC, een lensbaby 3G en een überfotospullentas. Voor de leken/niet-fotografen: 2 camera's, 10 lenzen, 2 flitsers en een extender. )
tja wat is het je waard ? ik heb in het begin ook best geld geleend om spullen te kunnen kopen. Daarover heb ik inderdaad rente betaald maar dat is het me waard. Je bepaald zelf hoever je wilt gaan en zolang het haalbaar is....JumpStart schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:41:
Ach ... als we het over "beroepsdeformatie" hebben ... Gedachtenexperiment: Geef mij denkbeeldig 20k euro, en ik ratel direct een lijstje af met wat ik daarvoor aan fotoapparatuur zou halen.
(Te weten: Een Canon 1Ds3, 40D+grip, 14/2,8L, 15/2,8L fish eye, 35/1,4L, 50/1,2L, 85/1,2L, 16-35/2,8L, 24-70/2,8L, 70-200/2,8L IS, 28-300/3,5-5,6L IS, 2x Speedlite 580EX II, 1,4x TC, een lensbaby 3G en een überfotospullentas. Voor de leken/niet-fotografen: 2 camera's, 10 lenzen, 2 flitsers en een extender. )
Ach voordat ik zo extreem met audio bezig ging gaf ik het geld uit aan sportauto's. Dan is audio toch een betere investering

Ok, dan probeer je dus inderdaad zo veel mogelijk externe factoren uit te sluiten. Ik kan me er echt niets bij voorstellen, maar zoals JumpStart al aangeeft heeft iedereen wel een passie. Bij de schaatsbaan zag ik ook schaatsen van over de duizend euro, daar kan ik me ook niets bij voorstellen.Ray schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 18:13:
[...]
yepz, dat ding tussen stekkerblok en apparaat. Ik heb deze in de opruiming omdat ik andere (duurdere) heb gekocht. Er zit inderdaad filtering voor tw € 4000,-- een aangepast meterkast, aangepaste aarde en bekabeling vd meterkast naar de filtering.
Helaas heb ik het belangrijkste, mijn woning / akoestiek, nog niet volledig onder controle. Daar wordt aan gewerkt. Wel heb ik een degelijk audiorack zodat ik van die vrachtwagen geen last heb
waar is de grens ? die is er niet, daar kan ik kort in zijn.
Live muziek is inderdaad super en ik heb samen met een aantal kennissen al meerdere malen geld bij elkaar gedaan om een band privé voor ons te laten spelen in een akoestisch goede ruimte..
Grens ? welke grens.....
Maar dan heb ik toch nog een vraagje. Heb je dan ook alleen Super Audio CD's die ook gemaakt zijn met vergelijkbare apparatuur? Ik kan me niet voorstellen dat er veel studio's voorstellen die zilveren kabels gebruiken voor hun microfoons e.d. Uiteindelijk kan jouw geluid toch nooit beter worden dan de bron en als bij de opname niet net zo voorzichtig met de geluidskwaliteit wordt omgegaan, dan heb jij toch een probleem?
inderdaad is de beperking waar je uiteindelijk mee te maken krijgt is de opname van de cd. Op mijn set hoor je dan ook mix / fader en andere fouten als die op de cd aanwezig zijn. Vooral de laatste jaren is de gemiddelde pop cd bagger opgenomen (loopt ook een ander topic over)mr_obb schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 21:43:
[...]
Ok, dan probeer je dus inderdaad zo veel mogelijk externe factoren uit te sluiten. Ik kan me er echt niets bij voorstellen, maar zoals JumpStart al aangeeft heeft iedereen wel een passie. Bij de schaatsbaan zag ik ook schaatsen van over de duizend euro, daar kan ik me ook niets bij voorstellen.
Maar dan heb ik toch nog een vraagje. Heb je dan ook alleen Super Audio CD's die ook gemaakt zijn met vergelijkbare apparatuur? Ik kan me niet voorstellen dat er veel studio's voorstellen die zilveren kabels gebruiken voor hun microfoons e.d. Uiteindelijk kan jouw geluid toch nooit beter worden dan de bron en als bij de opname niet net zo voorzichtig met de geluidskwaliteit wordt omgegaan, dan heb jij toch een probleem?
Sacd heb ik niet. Tot op heden nog geen sacd speler kunnen vinden die aan mijn eisen kan voldoen / beter klinkt dan dezelfde gewone cd op mijn 'red book' speler
Er zijn gelukkig nog best wel een aantal goede cd's te krijgen en er zijn ook studio's die juist extra veel aandacht besteden aan productie. Ik zoek / heb dus veel MSFL / Target / XRCD's en albums van bv stock fish records.
Het grappige is dat juist in de jaren 80 / 90 veel cd's super goed opgenomen zijn. Ok je hoort wel een boel ruis die niet weg gecompressed is maar daarnaast krijg je ook veel extra informatie / details.
Anoniem: 111992
wat vindt jij van die kabeltest op hifi.nl ?
En dan bedoel ik vooral, de keuze van de apparatuur + het beluisteren met een aantal personen tesamen.
Je hebt zelf een kick-ass installatie staan die voor 95% aan je wensen voldoet, hoor jij verschil in apparatuur die veel meer low-end is, en dan bedoel ik niet tov jouw apparatuur...
En vooral, wordt je beinvloed door de verkoper,of denk je in veel gevallen, wat zit die man toch uit zijn nek te kletsen ?
Naar mijn mening is het veel makkelijker om tekortkomingen te ontdekken als je gewend bent aan goeie dingen, dan wanneer je bagger gewoon bent en daarna moet luisteren naar veel beter materiaal....
Als Belg kan ik bv. perfect vertellen , wat er mis is met jullie pils

Als er een Nederlander op bezoek komt en ik geef hem een pils, dan gaat het enkel van : "Lekker biertje"

Daar zit overigens vaak ook de kracht van een betere versterker. Het eerste wat mij opvalt is dat het dynamische bereik in de muziek veel mooier wordt. Stille passages kunnen echt fluisterzacht zijn, terwijl luide passages je bijna letterlijk uit een ruimte blazen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Omdat men toen nog vaak flat transfers uitvoerde, wat helaas niet meer zo gebruikelijk is (als iemand weet waarom?). Helaas hebben wel veel cd's uit die tijd preemphasis en dan ben ik weer aan het klooien omdat eruit te halen bij het rippen naar mp3/flac.Ray schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 22:14:
[...]
Het grappige is dat juist in de jaren 80 / 90 veel cd's super goed opgenomen zijn. Ok je hoort wel een boel ruis die niet weg gecompressed is maar daarnaast krijg je ook veel extra informatie / details.
Anoniem: 74303
Wat ik helemaal geweldig vind is verbeterde powercables. Wat een belachelijk idee, je veranderd immers niets aan de verbindingen in je huis, meterkast, kabels naar de wijktrafo etc. Stabiele spanning/stroom is inderdaad belangrijk maar waarom denk je dat er joekels van elcos/trafo's in een goede versterker zitten.
En als laatste kabels in het digitale domein. Ik heb wel eens een review gelezen van een SPDif kabeltje waar kabel X een ruimtelijker geluid en betere stereo scheiding zou opleveren. WTF? Euh, stereo scheiding? Ruimtelijker geluid? Door een ander kabeltje? Hou toch op!
Deze is ook wel leuk: Audiofielen horen het verschil niet tussen Monster kabel en klerenhangers:
http://forums.audioholics...6a34&p=15412&postcount=28
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens wat betreft de 230V bekabeling.
Wat ik nog het allerminste begrijp, is dat je voor dat bedrag beter je woning akoestisch kan verbeteren.
Dat is meestal lastiger, omdat de meesten niet de luxe hebben om alleen te wonen.B_FORCE schreef op woensdag 09 april 2008 @ 12:10:
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens wat betreft de 230V bekabeling.
Wat ik nog het allerminste begrijp, is dat je voor dat bedrag beter je woning akoestisch kan verbeteren.

Het is inderdaad zo dat de subtiele aanpassingen voor de akoestiek aan de ruimte nauwelijks zichtbaar zijn voor het ongeoefend oog van een leek.
[Voor 9% gewijzigd door LauPro op 09-04-2008 13:16]
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Ehm, de functie van een compressor is dynamiek inperken, dat is geen bijwerkingdeepbass909 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 00:43:
Een compressor is rampzalig voor de kwaliteit van het geluid. Een bijwerking is namelijk dat het dynamiek weg haalt.

De maximale dynamiek van cd-audio is door de bitdiepte van 16 bit vastgezet op 96dB. Een slechte versterker kan dat minder maken (clipping), een goede versterker kan geluid niet dynamischer maken. Een versterker die dat kon zou ik in ieder geval niet kopenDaar zit overigens vaak ook de kracht van een betere versterker. Het eerste wat mij opvalt is dat het dynamische bereik in de muziek veel mooier wordt. Stille passages kunnen echt fluisterzacht zijn, terwijl luide passages je bijna letterlijk uit een ruimte blazen.

En de terugkerende vraag is dan natuurlijk hoeveel geld is een versterker waard

zoveel je er zelf voor wilt gevenLekkere Kwal schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:54:

Sterker nog het ligt eerder aan de bijbehorende speakertjes.Lekkere Kwal schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:54:
Zijn punt is ook meer (denk ik) dat een gemiddelde tot goedkope versterker de dynamiek drastisch beperkt, terwijl de duurdere versterkers (en dan bedoel ik de klasse, niet met extreme prijzen) de dynamiek beter benaderen van de bron.
Die zijn meestal zo klein en zo slecht gefilterd dat je met deze truc nog enigszins wat herrie er uit kan krijgen.
Nou zegt het formaat niet alles over de prestaties, maar verwacht niet uit een 5,25" speaker giga veel laag, dat brengt meestal teveel vervorming met zich mee.
Door er nu voor te zorgen dat de dynamiek uit het geluid is, kan je toch nog een beetje laag uit die dingen verwachten (ze krijgen minder grote "klappen" te voortduren)
Daarbij ook nog wat jij zegt, laag kost gewoon veel vermogen. Dat hebben de meeste goedkope versterkertjes ook niet tot hun beschikking.
Vreemd eigenlijk, is nogal omgedraaide wereld

[Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 10-04-2008 11:32]
Klopt, ik doelde ook niet op het apparaat, maar de manier waarop een compressor wordt ingezet. Vaak wordt hij zo ingesteld dat hij bij volume's net boven het ruisniveau helemaal dichtklapt (goede eigenschap), maar dat ook het dynamisch bereik wordt aangetast. Bij een goed ingestelde compressor gebeurt het eerste wel, het laatste niet. Je kan een compressor zelfs "misbruiken" om het dynamisch bereik juist te vergroten. Door het weghalen van de ruis, komt er onderin zo'n 20dB "beschikbaar" en kan je dus gebruik maken van de volle 96dB bereik van een cd. Helaas menen veel uitgevers van cd's, dat de muziek juist in de bovenste 30dB moet zitten, wat dus de dynamiek weghaalt. Dat noem ik misbruik van een compressor (en in zekere zin een ongewenste bijwerking, want daarvoor is een compressor niet bedoeld).FoOL schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:40:
[...]
Ehm, de functie van een compressor is dynamiek inperken, dat is geen bijwerking
Het dynamische bereik van een versterker wisseld toch echt van ontwerp tot ontwerp. Een ideale haalt de 96dB of meer, maar dat zijn er maar heel weinig. Echter, hoe beter het ontwerp, hoe meer er van dat bereik daarwerkelijk gehaald wordt. Een versterker clipt alleen niet, hij werkt als compressor op het geluid. Pas bij luide volumes treedt clipping op.[...]
De maximale dynamiek van cd-audio is door de bitdiepte van 16 bit vastgezet op 96dB. Een slechte versterker kan dat minder maken (clipping), een goede versterker kan geluid niet dynamischer maken. Een versterker die dat kon zou ik in ieder geval niet kopen
De speakers spelen overigens ook een rol bij. Ik heb nu de oude speakers van m'n Sony op m'n Cambridge Audio zitten (even als nood tot ik nieuwe speakers heb), en daar klink de muziek ook plat door. Ik heb mijn versterker echter ook gehoord met Monitor Audio RS6 speakers (die qua prijs bij de versterker passen), en daarmee haal ik veel meer dynamiek.
Vergis je niet in de omvang van bepaalde speakers. Ik heb de Monitor Audio GS10 horen spelen. Dat is een 2-weg boekplank speaker van 360 × 206 × 270 mm met een 6.5" woofer. Volgens z'n specs komt hij tot 40Hz, en geloof me, dat haalt hij op z'n sloffen. Ik heb diverse grote meer-weg speakers gehoord die nog niet in de buurt kwamen van het warme volle geluid van deze kleine speakers, ook in dezelfde en duurdere prijsklassen. Er zijn meer kleine speakers die laag goed aan kunnen, maar ze vallen wel allemaal stuk voor stuk in de duurdere prijsklassen. Het is nou eenmaal ook simpeler om met een grote speaker laag te maken, dan met een kleine.B_FORCE schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:31:
[...]
Sterker nog het ligt eerder aan de bijbehorende speakertjes.
Die zijn meestal zo klein en zo slecht gefilterd dat je met deze truc nog enigszins wat herrie er uit kan krijgen.
Nou zegt het formaat niet alles over de prestaties, maar verwacht niet uit een 5,25" speaker giga veel laag, dat brengt meestal teveel vervorming met zich mee.
[...]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Het is vaak zo dat er met die cijfers gespeeld is en dat goedkopere grote luidsprekers betere cijfers pretenderen te hebben dan kleine dure. Maar uit een kleine box kun je zonder rare kunstgrepen nou eenmaal niet veel diepe bas halen. Dat de box 'warmer' klinkt, wil niet direct zeggen dat de box meer bas produceert, maar dat de toonverdeling\kleuring anders is. Het is natuurlijk wel zo, dat een goed ontworpen kleine box wel meer bas kan produceren dan een grote slecht ontworpen. Maar ontwerp je beide goed, dan levert de grotere box altijd een diepere bas af.deepbass909 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:59:Vergis je niet in de omvang van bepaalde speakers. Ik heb de Monitor Audio GS10 horen spelen. Dat is een 2-weg boekplank speaker van 360 × 206 × 270 mm met een 6.5" woofer. Volgens z'n specs komt hij tot 40Hz, en geloof me, dat haalt hij op z'n sloffen. Ik heb diverse grote meer-weg speakers gehoord die nog niet in de buurt kwamen van het warme volle geluid van deze kleine speakers, ook in dezelfde en duurdere prijsklassen. Er zijn meer kleine speakers die laag goed aan kunnen, maar ze vallen wel allemaal stuk voor stuk in de duurdere prijsklassen. Het is nou eenmaal ook simpeler om met een grote speaker laag te maken, dan met een kleine.
In dat opzicht zelf wel eens een testje uitgevoerd met een paar luisteraars bij mij thuis op mijn oude B&W speakers, waar een hoge en lage tonen regeling op zat (geloof dat dat de DM2a was). En wat bleek,: Als je het hoog wat temperde op de speaker beweerde bijna iedereen dat de box meer bas had.
Ik heb een ding in deze discussie gemist, of ik ben het vergeten en dat gaat over die peperdure voedingskabels. Wat is de verklaring die geleverd word, waardoor deze kabel beter zou klinken?
Niet de vraag of het beter klinkt, die discussie loopt al. Maar ik ben benieuwd welke verklaring ervoor geleverd word. De stroom wordt via koper in je huis afgeleverd. Tot aan de stoppenkast kun je niets doen. Je kunt een extra aarde slaan, daar kan ik me veel bij voorstellen. Een schone, goede aarde zonder storingen zal je apparatuur best helpen (minder storing erin, minder eruit)..Maar dan, gouden stoppen, stopcontacten en powercables.....Je schijnt beter klinkende apparatuur te krijgen (dat laat ik gewoon in het midden), maar waarom?
(serieus bedoelde vraag en ik kon het antwoord in de SEARCH ook niet echt terugvinden)
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Iedere amp met een SNR van meer minimaal 96 dB is in staat om de dynamiek van de CD weer te geven. Daar voldoen de meeste een beetje serieuze amps wel aan hoor. Komt nog bij dat zelfs de meest dynamische CD's niet meer dan 60 tot 70 dB dynamiek gebruiken (even afgezien van passages die echt in zijn geheel stil zijn).deepbass909 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:59:
Het dynamische bereik van een versterker wisseld toch echt van ontwerp tot ontwerp. Een ideale haalt de 96dB of meer, maar dat zijn er maar heel weinig.
Dat lekker warme is gewoon een bak vervorming die het laat lijken alsof het heel diep gaat. In werkelijkheid valt dat reuze mee. Zo'n 6.5" woofertje zit al snel op 10% vervorming onder de 80 Hz, terwijl een flinke 10 of 12" woofer daar flink onder kan blijven. Fysiek is de 6.5" gewoon niet in staat om zo goed te presteren, ook al klinkt dat misschien wel lekker vol en warm.Vergis je niet in de omvang van bepaalde speakers. Ik heb de Monitor Audio GS10 horen spelen. Dat is een 2-weg boekplank speaker van 360 × 206 × 270 mm met een 6.5" woofer. Volgens z'n specs komt hij tot 40Hz, en geloof me, dat haalt hij op z'n sloffen. Ik heb diverse grote meer-weg speakers gehoord die nog niet in de buurt kwamen van het warme volle geluid van deze kleine speakers, ook in dezelfde en duurdere prijsklassen. Er zijn meer kleine speakers die laag goed aan kunnen, maar ze vallen wel allemaal stuk voor stuk in de duurdere prijsklassen. Het is nou eenmaal ook simpeler om met een grote speaker laag te maken, dan met een kleine.
@Killer: er is in al die twee delen nog nooit een voldoende valide antwoord gegeven..
Wil je serieus laag dat nog een beetje strak is, dan ontkom je niet aan wat groters.
Daarnaast zijn er maar een paar drivers van de kleinere formaat die genoeg xmax hebben om te echt serieuze klappen op te vangen.
Daarbij komt ook nos eens dat je maxspl niet heel hoog is.
Een bekende voorbeelden zijn de Scanspeak REF monitors, die laag lijken te gaan, maar nogal sompig klinken, wat mij betreft.
Ik heb hier twee boekenplank modellen staan en hebben beiden een -3dB van tussen de 55 en 65Hz, dat kan nog net.
Maar ik ben sowieso niet echt kapot meer van BR systemen, doe mij maar een goed gesloten of open baffle systeem

Maargoed in feite is de meeste pop/rock muziek toch niet echt dynamisch, dus het zal wel niet zo'n vaart lopen. Met goede klassieke passages heb je daar mee last van.
Zoals ik al eerder zei hebben de meeste doorsnee speakers zo'n bak vervorming dat het met flinke compressie nog enigszins te pruimen valt (nouja voor de mensen die daar naar willen luisteren dan)
[Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 10-04-2008 18:42]
Dan heb je de subwoofers nog niet gezien die in de vloer gemetseld zijn

Kun je mij vertellen waar je dit soort informatie vandaan hebt? Een compressor zal sowieso nooit je dynamisch bereik kunnen vergroten, daar is een expander voor. Misschien haal je die twee begrippen door elkaar? Of ik interpreteer het verkeerd, of er klopt vrij weinig van je verhaal hierboven.deepbass909 schreef op donderdag 10 april 2008 @ 14:59:
[...]
Klopt, ik doelde ook niet op het apparaat, maar de manier waarop een compressor wordt ingezet. Vaak wordt hij zo ingesteld dat hij bij volume's net boven het ruisniveau helemaal dichtklapt (goede eigenschap), maar dat ook het dynamisch bereik wordt aangetast. Bij een goed ingestelde compressor gebeurt het eerste wel, het laatste niet. Je kan een compressor zelfs "misbruiken" om het dynamisch bereik juist te vergroten. Door het weghalen van de ruis, komt er onderin zo'n 20dB "beschikbaar" en kan je dus gebruik maken van de volle 96dB bereik van een cd. Helaas menen veel uitgevers van cd's, dat de muziek juist in de bovenste 30dB moet zitten, wat dus de dynamiek weghaalt. Dat noem ik misbruik van een compressor (en in zekere zin een ongewenste bijwerking, want daarvoor is een compressor niet bedoeld).
Je kan het ook merken aan drumsolo's (het liefst zonder andere instrumenten erbij), op boekenplankspeakers hoor je wel een hoop hard getrommel, maar bij een vloerspeaker klinkt het alsof iemand ook echt aan het drummen is. Ook niet zo raar als je kijkt naar de diameter van de drums in een drumstel.B_FORCE schreef op donderdag 10 april 2008 @ 18:39:
Maargoed in feite is de meeste pop/rock muziek toch niet echt dynamisch, dus het zal wel niet zo'n vaart lopen. Met goede klassieke passages heb je daar mee last van.
Zoals ik al eerder zei hebben de meeste doorsnee speakers zo'n bak vervorming dat het met flinke compressie nog enigszins te pruimen valt (nouja voor de mensen die daar naar willen luisteren dan)
Iedereen is weg van mp3-tjes: dankzij deze kleine bestanden passen immers alle favoriete liedjes op één simpele mp3-speler. Maar bijna niemand lijkt nog stil te staan bij het feit dat deze gecomprimeerde muziekbestanden ook een hoop details missen die een volwaardig wav-bestand bijvoorbeeld wel bevat.
Wie wel wakker ligt van de kwaliteitsverlies die optreedt bij de compressie naar mp3, kan voortaan gelukkig weer rustig slapen. En dat alles dankzij een nieuw wondermiddel van het Amerikaanse bedrijf Intunition: de Clari-Fi. Dit product laat zich direct aansluiten tussen de minijack van de oordopjes en de koptelefoonaansluiting van een mp3-speler, om vervolgens automatisch alle oneffenheden van afgespeelde mp3-tjes glad te strijken. Dit levert een mooier en helderder geluid op, aldus Intunition. Bovendien zou het beter zijn voor de oren.
Maar zoals met alle wondermiddeltjes, is het lastig in te schatten of de Clari-Fi ook daadwerkelijk doet wat het belooft. Wel is duidelijk dat er twee verschillende versies verkrijgbaar zijn: de ene is bedoeld voor gewone mp3-muziek en de andere voor podcasts. Wie in is voor een gokje, kan een van beide producten voor respectievelijk zo’n 39 of 27,50 euro thuis uitproberen.
link
[Voor 1% gewijzigd door Envy007 op 11-04-2008 09:45. Reden: link toegevoegd]
Klinkt als een eigenschap van een Creative Geluidskaart (niets mis mee, ik heb er zelf ook een, bevalt prima!), maar volgens mij lost het helemaal niets op, dat 'bedenken' van oude informatie.Envy007 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 09:44:
Wondermiddel voor mooiere muziek
Iedereen is weg van mp3-tjes...
link
Als uit een mp3 eerst omgevingsgeluid of galm etc weggehaald wordt, dan verzint hij de vogeltjes bij Pink Floyd er weer bij?
An sich zou zoiets best kunnen werken. Slecht gecodeerde MP3's zijn te herkennen door de typische vervorming. Het is denkbaar dat je een DSP gebruikt om juist dat soort vervorming op te sporen en vervolgens specifiek die vervorming te onderdrukken. Ook zou je, door zorgvuldig bestuderen van tonen en boventonen, nog wat aan harmonische boventonen kunnen herstellen. Hetzelfde geldt voor laag trouwens.
Creative X-Fi geluidskaarten kunnen zoiets ook al lang overigens, dat noemen ze zelf "Crystalizer", dus zo nieuw en grensverleggend is het niet.
Compressie? Nog meer compressieAt the heart of the clari-fi is a proprietary semiconductor technology developed over the past three years in San Jose, CA using custom Silicon. This technology allows for real-time compression of digital audio, removing harmful digital artifacts and 'spikey-ness,' while retaining the music's original acoustic tonal quality, and improving its clarity and richness. What makes the clari-fi revolutionary from a technology standpoint, is that the unit is powered by the audio signal, and thus requires no batteries for operation.

Ik geloof er niets van. Ik wil de binnenkant wel eens zien. Zou me niets verbazen als dat gewoon een 3-tal passieve componenten bevat

Right... Omgekeerde wereld! Juist van dynamische compressie wordt je vreselijk luister moe en het is zeer zeker niet beterIn the age of MP3 players, the phenomenon of hearing fatigue has become increasingly widespread. Elimination of digital artifacts through compression not only reduces hearing fatigue, but also substantially improves sound quality.

Edit: Eureka!
* voodooless denk dat ie weet wat ze met met "proprietary semiconductor technology" bedoelen:
Een zener diode

Zo maken ze een soft clipping effect...
[Voor 20% gewijzigd door voodooless op 11-04-2008 10:21]
Twee zeners dan, anti-parallel, en dan een elco in serie, om de gelijkstroom eruit te houden. Of iets vergelijkbaars engs.voodooless schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:13:
Een zener diode![]()
Zo maken ze een soft clipping effect...
I don't like facts. They have a liberal bias.
Dat is grofweg hetzelfde als blokkerige filmpjes proberen vloeiender te laten lijken. Meer detail krijg je er niet door terug, het lijkt echter minder erg dan het was. In weze dus je hersenen voor de gek houden.JumpStart schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 10:12:
[...]
An sich zou zoiets best kunnen werken. Slecht gecodeerde MP3's zijn te herkennen door de typische vervorming. Het is denkbaar dat je een DSP gebruikt om juist dat soort vervorming op te sporen en vervolgens specifiek die vervorming te onderdrukken. Ook zou je, door zorgvuldig bestuderen van tonen en boventonen, nog wat aan harmonische boventonen kunnen herstellen. Hetzelfde geldt voor laag trouwens.
Dat is idd zoals eerder gezegd de hoofdfunctie van een compressordeepbass909 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 00:43:
Een compressor is rampzalig voor de kwaliteit van het geluid. Een bijwerking is namelijk dat het dynamiek weg haalt. En juist die dynamiek is zo belangrijk voor de beleving van de muziek. Ik heb liever wat ruis met veel dynamiek in de muziek, dan een stille opname die plat gedrukt is door een compressor...
Daar zit overigens vaak ook de kracht van een betere versterker. Het eerste wat mij opvalt is dat het dynamische bereik in de muziek veel mooier wordt. Stille passages kunnen echt fluisterzacht zijn, terwijl luide passages je bijna letterlijk uit een ruimte blazen.

Compressie is iets dat heel veel toegepast wordt, veel meer dan iedereen denkt. Ook bij de opnames die iedereen zo ontzettend mooi en dynamisch vindt

Wat betreft de discussie over DBTs: al vaak gezien, helaas komt de test er nooit van. Zou het wel mooi vinden als de believers de daad bij het woord voegen en een keer een DBT aangaan. Moeilijk te organiseren, geeft wel veel nieuwe inzichten

Anoniem: 255612
Kheb in een blad gelezen( Music Emotion geloof ik) dat ze in Japan daar ook mee bezig zijn, op studio niveau, en dat je dat 25.000 euro per cd kost. Voor nog geen 30 euro zal het wel niet veel soeps zijn.Envy007 schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 09:44:
Wondermiddel voor mooiere muziek
Iedereen is weg van mp3-tjes: dankzij deze kleine bestanden passen immers alle favoriete liedjes op één simpele mp3-speler. Maar bijna niemand lijkt nog stil te staan bij het feit dat deze gecomprimeerde muziekbestanden ook een hoop details missen die een volwaardig wav-bestand bijvoorbeeld wel bevat.
Wie wel wakker ligt van de kwaliteitsverlies die optreedt bij de compressie naar mp3, kan voortaan gelukkig weer rustig slapen. En dat alles dankzij een nieuw wondermiddel van het Amerikaanse bedrijf Intunition: de Clari-Fi. Dit product laat zich direct aansluiten tussen de minijack van de oordopjes en de koptelefoonaansluiting van een mp3-speler, om vervolgens automatisch alle oneffenheden van afgespeelde mp3-tjes glad te strijken. Dit levert een mooier en helderder geluid op, aldus Intunition. Bovendien zou het beter zijn voor de oren.
Maar zoals met alle wondermiddeltjes, is het lastig in te schatten of de Clari-Fi ook daadwerkelijk doet wat het belooft. Wel is duidelijk dat er twee verschillende versies verkrijgbaar zijn: de ene is bedoeld voor gewone mp3-muziek en de andere voor podcasts. Wie in is voor een gokje, kan een van beide producten voor respectievelijk zo’n 39 of 27,50 euro thuis uitproberen.
link

Audio =! Video.Lekkere Kwal schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 19:11:
[...]
Dat is grofweg hetzelfde als blokkerige filmpjes proberen vloeiender te laten lijken. Meer detail krijg je er niet door terug, het lijkt echter minder erg dan het was. In weze dus je hersenen voor de gek houden.
In het geval van muziek kan je, door fourier transformatie "zien" hoe het zit met de verdeling van frequenties en intensiteit. Zo kan je tonen en hun boventonen (harmonischen) eruit pikken.
Als je een grondtoon ziet, en vervolgens eerste, tweede en derde harmonische toon ziet, maar hogere orde harmonischen niet meer omdat deze om wat voor reden wegvallen, dan zou je -met inachtneming van het feit dat hogere harmonischen zachter klinken- de vierde en vijfde alsnog opnieuw kunnen genereren.
Hoeiii, dat is gramaticaal gezien een draak van een zin

Met audio kan je dus dingen uithalen die voor video niet kunnen. Andersom ook trouwens.
Dat is puur speculatief, aangezien je per frequentie niet kan weten of die een boventoon heeft en zo ja hoe veel. Laat staan de bijbehorende intensiteit... Dit is dan ook instrument-afhankelijk. Daarnaast is niet elke boventoon harmonisch, dus daar gaat je regeneratie al de mist in.JumpStart schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 18:26:
[...]
Audio =! Video.
In het geval van muziek kan je, door fourier transformatie "zien" hoe het zit met de verdeling van frequenties en intensiteit. Zo kan je tonen en hun boventonen (harmonischen) eruit pikken.
Als je een grondtoon ziet, en vervolgens eerste, tweede en derde harmonische toon ziet, maar hogere orde harmonischen niet meer omdat deze om wat voor reden wegvallen, dan zou je -met inachtneming van het feit dat hogere harmonischen zachter klinken- de vierde en vijfde alsnog opnieuw kunnen genereren.
Mijn vergelijking met video ging over het principe van quantization, dat natuurlijk zowel bij video- als audiocompressie een grote rol speelt. Door die quantization (die blokjes veroorzaakt in video) gooi je details weg, en die kan je niet terug toveren. Vandaar ook dat een decoder altijd volgens een standaard algoritme werkt en een encoder met een eigen algoritme.
Oftewel: in een aantal gevallen kan je, op basis van bestaande gegevens, reconstrueren wat er geweest moet zijn, en dus een signaal verbeteren met aanwijzingen die je vist uit bestaande data.
grote zegt echt niets. Bij a merken teminsten. Zelf kleine 2Weg B&O'tjes (ben zelf nooit erg over het merk te spreken, alleen de BIOVOX 901 zijn prima). Alleen bij de merken zoal's JVC/AWAI/ENZ moet je er wel op letten. Liefst gewoon niet kopen. De versterkers zijn vaak alles in een voor zeg maar 100euro Incl. luidsprekers. Bose is daar nog beter bij....B_FORCE schreef op donderdag 10 april 2008 @ 11:31:
[...]
Sterker nog het ligt eerder aan de bijbehorende speakertjes.
Door er nu voor te zorgen dat de dynamiek uit het geluid is, kan je toch nog een beetje laag uit die dingen verwachten (ze krijgen minder grote "klappen" te voortduren)
Daarbij ook nog wat jij zegt, laag kost gewoon veel vermogen. Dat hebben de meeste goedkope versterkertjes ook niet tot hun beschikking.
Vreemd eigenlijk, is nogal omgedraaide wereld
Ja maar dat heeft niks met compressie te maken, aangezien juist de resultaten van compressie niet random zijn, met andere woorden ze liggen binnen het verwachte bereik. Bij quantization neem je tussenliggende waardes en die kan je niet terugberekenen, net zoals je bij een foto in grijswaarden niet kan terugrekenen hoe het in kleur moet zijn geweest.JumpStart schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 20:47:
Over een andere boeg dan ... Bij video kan je frame-na-frame vergelijken en zo een deel van de ruis wegfilteren, omdat dat random data is, ten opzichte van vaste data met eventuele translatie.
Oftewel: in een aantal gevallen kan je, op basis van bestaande gegevens, reconstrueren wat er geweest moet zijn, en dus een signaal verbeteren met aanwijzingen die je vist uit bestaande data.
We lullen langs elkaar heenLekkere Kwal schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 21:42:
[...]
Ja maar dat heeft niks met compressie te maken, aangezien juist de resultaten van compressie niet random zijn, met andere woorden ze liggen binnen het verwachte bereik. Bij quantization neem je tussenliggende waardes en die kan je niet terugberekenen, net zoals je bij een foto in grijswaarden niet kan terugrekenen hoe het in kleur moet zijn geweest.

Ik had het niet specifiek over compressie, maar dat, in z'n algemeen, je wel een beetje audio data kan herstellen door zorgvuldige informatie analyse. Net zoals dat bij video (op andere manier) dus ook kan.
Ik denk dat als de mensen bij Fraunhofer een beter(de) compressiealgoritme hadden kunnen schrijven waardoor het eindresultaat beter was, ze dat wel gedaan hadden. Ik geloof niet zo in die voodoo-tooltjes.JumpStart schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 21:55:
[...]
We lullen langs elkaar heen![]()
Ik had het niet specifiek over compressie, maar dat, in z'n algemeen, je wel een beetje audio data kan herstellen door zorgvuldige informatie analyse. Net zoals dat bij video (op andere manier) dus ook kan.
JuistJag schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 13:52:
Compressie is iets dat heel veel toegepast wordt, veel meer dan iedereen denkt. Ook bij de opnames die iedereen zo ontzettend mooi en dynamisch vindt. Het is gewoon een belangrijke tool om mee te mixen en muziek mooi te registreren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Het is meer de vrijheid van implementatie bij mp3 die voor de slechte reputatie heeft gezorgd. Dit in combinatie met cd-rippers die maar zo snel mogelijk (burst mode) ripten. Vervolgens kreeg mp3 de schuld van het belabberde resulataat. De Fraunhofer codec was niet voor niets een betaalde codec, daar was de kwaliteit wel ok van, ondertussen ingehaald door Lame (na jaren van ontwikkeling).FoOL schreef op zaterdag 12 april 2008 @ 23:57:
[...]
Ik denk dat als de mensen bij Fraunhofer een beter(de) compressiealgoritme hadden kunnen schrijven waardoor het eindresultaat beter was, ze dat wel gedaan hadden. Ik geloof niet zo in die voodoo-tooltjes.
Maar inderdaad, iets wat lossy gecomprimeerd is, kan niet volledig worden hersteld, anders zou het lossless heten

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik mij heb zitten bescheuren

Hulde aan deze man!fractal schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:10:
Een kleine waarschuwing, dit is mogelijk wat off topic, maar toch wel duidelijk gerelateerd aan het topic "zilveren HIFI kabels..." en ik wil toch even de aandacht vestigen op de manier waarop de fa. Monster Cables opereert. Ik kwam via dit Monster Cables Pushes Around the Wrong Small Company Slashdot artikel terecht bij de oorsprong Blue Jeans Cable Strikes Back - Response to Monster Cable en je moet wel even goed doorbijten bij deze lap Engelstalige tekst.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik mij heb zitten bescheuren
We moeten meer van dat soort mensen hebben!

U bedoelt? JumpStart in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen ..."mace schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 21:39:
[...]
Hulde aan deze man!
We moeten meer van dat soort mensen hebben!
(Ik zie nu dat ik bovenstaande verkeerd opvatte... Niet per sé hulde voor het posten van de links maar hulde voor de eigenaar van Tartan Cables!)
De 'business tactics' van Monster Cable waren al eerder langsgekomen hoor...
En ja, die zijn om te

[Voor 17% gewijzigd door JumpStart op 15-04-2008 22:05]

Let me begin by stating, without equivocation, that I have no interest whatsoever in infringing upon any intellectual property belonging to Monster Cable. Indeed, the less my customers think my products resemble Monster's, in form or in function, the better.
2x KEF iQ9 (bi-amp aansluiten)
2x KEF iQ7SE
1x KEF iQ6C
1x KEF PSW2500
1x Denon 3808
Nu moet ik nog een paar weken wachten op deze bestelling en zei de verkoper dat we dan als de bestelling er is ook meteen kabels erbij kunnen kopen. Daarbij is de lengte belangrijk in combinatie met de dikte. Nu zal mijn langste kabel ergens tussen de 10 en 15 meter zijn.
Wat raden jullie mij aan gewoon standaard "profesioneel" speakerkabel van 4mm dik (of 2,5mm) ala 7-8 euro de meter. Of is dat goed voor de achter speakers en doe ik er goed aan om de iQ9 speakers met een top merk bi-amp kabel aan te sluiten? Bijvoorbeeld een Xindak of Hull? Je hebt natuurlijk ook nog de standaard KEF snoeren, maar naar mijn gevoel zijn deze niet afdoende.
Ik hoor graag jullie mening!
Uw SAP specialist

Wat betreft biamping, je hebt een 5.1 speakerset en een 7.1 receiver. Dan heb je nog 2 uitgangen vrij (surround back). Volgens mij ondersteunt die denon het biampen van de fronts met de overgbleven surround back uitgangen. Maar check daarvoor even de specificaties.
Welke kabel je moet hebben moet je zelf gewoon testen. Als je blij wordt van een dure kabel en je hebt het geld er voor over moet je dat gewoon doen.
Mijn advies zou zijn: Neem voor de normale lengtes 'standaard' 2.5 mm kabel en voor de lange 10 meter kabels een iets dikkere. Dit omdat ik er zelf grotendeels van overtuigd ben dat de door maanlicht top kabels niets significants toevoegen aan je set, buiten hoge kosten.
Maar ik heb ook wel zo iets van voor kan je 2x een 2,5 meter bi-amp kabel kopen die wat duurder is, omdat hier toch het meeste geluid uit komt zeker bij gewoon muziek. Verder weet ik nog niet of ik warm of koud wordt van het kabelmerk

En het manueel van de Denon 3808 staat wel de mogelijkheid deze in bi-amp modus te zetten, dus het moet lukken!
Uw SAP specialist
Ik mag toch aannemen dat je een actieve sub hebt? Dan volstaat een simpele tulpkabel toch? Hoogfrequente ruis, if any, wordt er sowieso toch wel uitgefilterdSangurash schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 13:41:
Ik las ook ergens dat op de subwoofer een dikkere kabel wordt geadviseerd dus misschien dat ik daar dan een mooie 4mm tussen zet, ook al zal deze niet erg lang worden.

Uw SAP specialist

Ik zat te denken aan Silver line 2,5MM bij Conrad:
http://shop.conrad.nl/Aud...bel_per_meter/342300.html
Enige meningen over deze kabels?

Uw SAP specialist
* Boudewijn heeft 4mm voor vrij veel vermogen en daar heb ik dan minder voor betaald per m dan jij voor die kabel.
Heb dan wel gewoon 'cheapass' koper

[Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 16-05-2008 11:14]
Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl
Money for nothin' and your chicks for free
Gewoon koper met 4MM kan je voor die prijs ook krijgen natuurlijk.
Ik kreeg hiervoor geen duidelijk advies, meer de vraag wat ik wilde... En die had alleen monster speakerkabel liggen...
[Voor 19% gewijzigd door Sangurash op 16-05-2008 11:25]
Uw SAP specialist
Zilver geleidt echt amper beter (1.59 vs 1.67) μΩcm aldus wikipedia.
Gevolg is dus dat een zilveren kabel dus net zo dik moet zijn als een koperen, en volgens de 2000 replies voor je wel eens bullshit zou kunnen zijn volgens bepaalde mensen. Volgens anderen (die geen meetresultaten geven) dan weer niet.
http://shop.conrad.nl/Aud...bel_per_meter/603894.html
En bij 35 meter, maar 5,50 euro p/m. Lijkt me de beste optie dan.
Uw SAP specialist
Denk alleen niet dat de ware audiofiel hiermee je kabel goed vindt; daar is hij niet duur genoeg voor

[Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 16-05-2008 11:35]
Uw SAP specialist
"het is duur, dus moet het wel goed zijn".
okay.
Vooral kopen dan.
De kabel bij een HiFi zaak is volgens mij (en anderen in deze thread) oplichting, en dit is gewoon mindere oplichting.
Koop ze allebei,luister en doe dan een dubbelblinde test.
Daarna 1 van de 2 terugsturen (wel echt dubbelblind), en als je het niet hoort de zilveren kabel terug

Anoniem: 107284
Ja, voor de anti-kamp dat dan wel weer, heBoudewijn schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 11:52:
De kabel bij een HiFi zaak is volgens mij (en anderen in deze thread) oplichting, en dit is gewoon mindere oplichting.

Ik zie hem terugkomen met de -van een grote rol afgeknipte- kabels aan de balie staan: "jah, het maakt niets uit. Zal ik em weer aan de rol vastsolderen?"Koop ze allebei,luister en doe dan een dubbelblinde test.
Daarna 1 van de 2 terugsturen (wel echt dubbelblind), en als je het niet hoort de zilveren kabel terug.

Ik ga gewoon voor 4MM OFC koper, waarschijnlijk. 2,80 p/m

En sja een kabel proberren is gewoon te veel werk, dan koop ik liever alleen de dure...
[Voor 21% gewijzigd door Sangurash op 16-05-2008 13:21]
Uw SAP specialist
Conrad: online bestellen.Anoniem: 107284 schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 12:48:
Ik zie hem terugkomen met de -van een grote rol afgeknipte- kabels aan de balie staan: "jah, het maakt niets uit. Zal ik em weer aan de rol vastsolderen?"
Consumentenrecht; binnen 8 dagen tergugsturen.
Opgelost

Ik zeg dan ook niet dat het onzin is. Ik zeg alleen dat een bepaald deel van de mensen hier denkt dat het onzin is. Geen speld tussen te krijgen hoor.
[Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 16-05-2008 13:27]
Ik heb zelf al eens koperen kabels moeten vervangen omdat ze helemaal groen geoxideerd waren en erg slecht begonnen te geleiden.
Fantastische link, waarvoor m'n dank. (Lees ook de rest, is erg boeiend..)Sangurash schreef op vrijdag 16 mei 2008 @ 13:21:
Dus nou ik heb nog wat meer research gedaan; http://www.roger-russell.com/wire/wire.htm#wiretable
Anoniem: 14829

Eigenlijk kan dit topic nu wel dicht, dacht ik zo...

ik hoor wel het verschil tussen wat type kabels opzich.. qua techniek is er wel een staaltje verschil nog.
Een verzilverde kabel klinkt wel iets anders... meestal wat scheller..gelukkig ben ik niet de enige die dat zegt

Persoonlijk een goedkope koperen kimber-kabel is prima... gelukkig zijn die dingen ook op technische / natuurkundige & scheikundige wetenschappen gemaakt. (Iemand weet nog de kabeleigenschappen van Cisco Netacedemy 1? (CCNA)

in ieder geval.. beetje oud topic geworden, blijft toch de eeuwen oude discussie ^_^
Ontwikkelaar van Gleamy
Klopt, maar al sluit je het dan gaan mensen nieuwe topics over hetzelfde onderwerp openen omdat, zoals je het zegt, een eeuwenoude discussie is. Laat alle discussie hierover maar in één topic, zodat de rest van GoT niet vervuild.Gitaarwerk schreef op zondag 18 mei 2008 @ 10:19:
in ieder geval.. beetje oud topic geworden, blijft toch de eeuwen oude discussie ^_^

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Ik wil graag even wat hulp bij het aanschaf van een SCART kabel
Nu heb ik een 40" FULL HD LCD televisie aangeschaft. Helaas heb ik een digitale decoder van Samsung met een SCART aansluiting. Ik heb mijn tv door middel van een 5euro scart kabel (el cheapo model) aangesloten op mijn decoder. Hetzelfde heb ik ook gedaan bij mijn JVC dvd speler (ook helaas met SCART aansluiting). Nu weet ik dat er SCART kabels te vinden zijn voor 100 euro. Voor mij is dit helaas too much maar ik ben toch benieuwd naar jullie mening: IS EEN SCART KABEL VAN 100 EURO VELE MALEN BETER DAN EEN VAN 20 EURO?
En moet ik mijn SCART kabel van 5 euro vervangen voor beter beeld & geluid? Zo ja, welk merk zou je voor mij adviseren of waar moet ik op letten bij aanschaf?
Klachten m.b.t. mijn huidige kabels:
- Erg veel ruis op mijn tv
- Af en toe lelijke strepen over mijn tv (ik weet niet of het komt door mijn gsm overigens)
- Beeld staat af en toe stil (wanneer een auto of een vrachtwagen passeert)
- Kabel is 3m lang maar het had 1,5m gekund
- Bij sommige zenders is het signaal erg zwak
Dus wat is wijsheid? Ik volgde dit topic een tijdje terug voor het aanschaf van HDMI kabels. Ik kan mij herinneren dat ik Monster / Oehlbach kabels het beste kon vermijden. Geldt dit ook bij SCART kabels?
Ik zag zo'n kabel van Vivanco bij de Mediamarkt liggen voor 20 euro. Is dit wat ik nodig heb?

Ik kom nu zoiets bv tegen voor 30 euro:
http://www.kabelsenco.nl/...4_28_351&products_id=1537
of
http://www.kabelsenco.nl/...24_28_257&products_id=920
en als ik hen moet geloven is dit de beste scart kabel op dit moment
http://www.lcdhome.info/accessoires.php?pid=266
of een profigold waar mensen ook erg over tevreden zijn:
http://www.lcdhome.info/accessoires.php?pid=268
VRAAG 2:
Wat is het verschil tussen Profigold 7000 en de 7500?
Bij de een staat er SCART TO RGB SCART?
http://www.profigold.com/...ypure+Scart+Interconnects
http://www.profigold.com/...e+RGB+Scart+Interconnects
[Voor 23% gewijzigd door Dagi op 18-05-2008 11:22]
.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.
Toen een keer een goede gekocht (deze was geloof ik 30 euro), en toen ook negens geen last meer van gehad.
Toen nog een gekocht die was iets van 15 euro, ook hier geen problemen mee.
Als je beeld stil staat is storing op de scart-kabel niet de oorzaak. Ik neem aan dat je iets van digitenne kijkt ofzo. Daar bevriest het beeld als het ontvangen signaal teveel fouten bevat, en bij kortdurende foutjes kun je vlekken, blokjes of strepen zien.Dagi schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:01:
- Af en toe lelijke strepen over mijn tv (ik weet niet of het komt door mijn gsm overigens)
- Kabel is 3m lang maar het had 1,5m gekund
- Bij sommige zenders is het signaal erg zwak
Extreem goedkope scart-kabels zijn geen coax maar 'gewone' afgeschermde draden. Omdat de impedantie niet klopt kun je 'ringing' op je signaal krijgen. Dat zie je terug in sterk overdreven randen in je beeld. In het volgende plaatje zie je ringing-artefacts tussen de grijsvlakken:

zeker als je het vergelijkt met het origineel:

Dat is het meest kenmerkende product van een slechte en te lange scart-kabel. Andere problemen die je hebt met je beeld komen uit andere problemen, en gaan niet weg met een scartkabel van 20 of 2000 euro.
Dat kan heel goed aan je kabel liggen, maar ik denk nog meer aan het gebruikte signaal. Als je kabel normaal afgeschermd is, zou je bij een langere kabel hooguit wat last moeten hebben van ghosting, zelfs bij composiet.Dagi schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:01:
Ter illustratie; ik heb een vrij goedkope SCART-kabel tussen DVD-recorder en TV gehangen in de tijd dat ik nog TV had.
Die kabel had geen gouden aansluitingen, OFC koper of wat dan ook, en hij was 10 meter lang.
Het signaal was gewoon goed, zowel via composiet als RGB. Er zat wel wat ruis in, maar dat boeide me niet zoveel; de hoeveelheid ruis ten opzichte van het prijsverschil met een dure kabel van 10 meter was niet zodanig dat het prijsverschil te rechtvaardigen was.
Tegenwoordig heb ik geen TV meer, laat staan een ontvanger en hangt mijn projector via HDMI, VGA, Component (YPbPr) en S-video aan de rest van de set. Ook met kabels van 10 meter overigens, gewoon via RG59 coaxkabel.
Het beeld is strak, en ik heb in totaal mischien voor €130 euro aan voornoemde kabels gespendeerd.
Je meldt niet welke ontvanger je hebt of welke manier van digitale TV, maar ik vermoed Digitenne. Heeft niets met je kabel te maken, maar gewoon aan het feit dat Digitenne erg gevoelig is voor stoorsignalen.- Af en toe lelijke strepen over mijn tv (ik weet niet of het komt door mijn gsm overigens)
Laast gezien in een winkel met een redelijke binnenhuisantenne: als mijn Blackberry op een meter of twee afstand een e-mail ontvangt, krijg je strepen of stilstaand beeld op de buis.
Wederom; als je kabel gewoon afgeschermd is, zou die lengte nog niets uit mogen maken.- Kabel is 3m lang maar het had 1,5m gekund
Heeft wederom met de ontvanger te maken. Het is niet zo dat een zender ineens slechter doorkomt omdat je een goedkope SCARTkabel gebruikt.- Bij sommige zenders is het signaal erg zwak
Kijk of je decoder HDMI snapt, en sluit hem daarmee aan op je TV.Dus wat is wijsheid?
Zo te zien staat er namelijk gewoon een composietsignaal op die SCART-aansluiting, en daar heb je kwalitatief gewoon geen moer aan.
Ligt eraan. Als jij het geld ervoor waard vindt, moet je het vooral doen.Ik volgde dit topic een tijdje terug voor het aanschaf van HDMI kabels. Ik kan mij herinneren dat ik Monster / Oehlbach kabels het beste kon vermijden. Geldt dit ook bij SCART kabels?
Ik zou alleen eerst eens naar de bron van het signaal kijken, en daarna pas de kabel die de bron met de weergever verbindt onder de loep nemen.
Al die kabels komen uit hetzelfde fabriekje, er zit alleen iets ander plastic omheen en er hangt een ander labeltje aan. Is geen geheim; iedereen die in retail werkt of heeft gewerkt en de inkoopkanalen een beetje kent, weet dat.Ik zag zo'n kabel van Vivanco bij de Mediamarkt liggen voor 20 euro. Is dit wat ik nodig heb?
[afbeelding]
edit:
Ik kom nu zoiets bv tegen voor 30 euro:
http://www.kabelsenco.nl/...4_28_351&products_id=1537
of
http://www.kabelsenco.nl/...24_28_257&products_id=920
Ik (ex-retail en zeer bekend met inkoopkanalen) durf met zekerheid te stellen dat die kabel van €30 net zo goed is als die Vivanco van €20.
Heel erg bedankt voor jullie reacties.Kaj. schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:28:
[...]
Dat kan heel goed aan je kabel liggen, maar ik denk nog meer aan het gebruikte signaal. Als je kabel normaal afgeschermd is, zou je bij een langere kabel hooguit wat last moeten hebben van ghosting, zelfs bij composiet.
Ter illustratie; ik heb een vrij goedkope SCART-kabel tussen DVD-recorder en TV gehangen in de tijd dat ik nog TV had.
Die kabel had geen gouden aansluitingen, OFC koper of wat dan ook, en hij was 10 meter lang.
Het signaal was gewoon goed, zowel via composiet als RGB. Er zat wel wat ruis in, maar dat boeide me niet zoveel; de hoeveelheid ruis ten opzichte van het prijsverschil met een dure kabel van 10 meter was niet zodanig dat het prijsverschil te rechtvaardigen was.
Tegenwoordig heb ik geen TV meer, laat staan een ontvanger en hangt mijn projector via HDMI, VGA, Component (YPbPr) en S-video aan de rest van de set. Ook met kabels van 10 meter overigens, gewoon via RG59 coaxkabel.
Het beeld is strak, en ik heb in totaal mischien voor €130 euro aan voornoemde kabels gespendeerd.
[...]
Je meldt niet welke ontvanger je hebt of welke manier van digitale TV, maar ik vermoed Digitenne. Heeft niets met je kabel te maken, maar gewoon aan het feit dat Digitenne erg gevoelig is voor stoorsignalen.
Laast gezien in een winkel met een redelijke binnenhuisantenne: als mijn Blackberry op een meter of twee afstand een e-mail ontvangt, krijg je strepen of stilstaand beeld op de buis.
[...]
Wederom; als je kabel gewoon afgeschermd is, zou die lengte nog niets uit mogen maken.
[...]
Heeft wederom met de ontvanger te maken. Het is niet zo dat een zender ineens slechter doorkomt omdat je een goedkope SCARTkabel gebruikt.
[...]
Kijk of je decoder HDMI snapt, en sluit hem daarmee aan op je TV.
Zo te zien staat er namelijk gewoon een composietsignaal op die SCART-aansluiting, en daar heb je kwalitatief gewoon geen moer aan.
[...]
Ligt eraan. Als jij het geld ervoor waard vindt, moet je het vooral doen.
Ik zou alleen eerst eens naar de bron van het signaal kijken, en daarna pas de kabel die de bron met de weergever verbindt onder de loep nemen.
[...]
Al die kabels komen uit hetzelfde fabriekje, er zit alleen iets ander plastic omheen en er hangt een ander labeltje aan. Is geen geheim; iedereen die in retail werkt of heeft gewerkt en de inkoopkanalen een beetje kent, weet dat.
Ik (ex-retail en zeer bekend met inkoopkanalen) durf met zekerheid te stellen dat die kabel van €30 net zo goed is als die Vivanco van €20.

Even in het kort mijn opstelling vermelden (nu ik zie dat hier naar gevraagd wordt):
- Samsung 40A552 40" Full HD LCD tv
- aangesloten dmv budget 3m scart kabel op een Samsung DCB-9401R

- ik maak gebruik van digitale televisie van Ziggo (voorheen Athome).
- ik ga ervanuit dat mijn decoder goed werkt en dat mijn nieuwe tv ook geen fouten heeft
- het enige wat hen in contact brengt is een budget scart kabel (waar ik graag de schuld aan wil geven

Nu wil ik zometeen een bestelling plaatsen bij een webwinkel en aan de hand van jullie reacties ben ik op de volgende producten gekomen:
14 euro:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=9549
16 euro:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=9603
21 euro:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=1348
25 euro:
http://www.lcdhome.info/accessoires.php?pid=268
32 euro
http://www.lcdhome.info/accessoires.php?pid=271
Ik ga er twee halen (ook een voor mijn dvdspeler) dus welke van de 5 zou gegarandeert een succes opleveren?

.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.
http://www.digitalekabelt...msung/aansluitingen.shtml
Nou, als je TV dat RGB-signaal snapt, zou ik 'm daarop instellen; meer kwaliteit zul je namelijk niet uit die decoder halen.
De invloed van voorbijrijdende voertuigen zul je ook houden, omdat ook die invloed zullen hebben op dit doosje; kwalitatief is dit namelijk helemaal niet zo'n geweldig ding.
Sluit anders voor de grap eens een andere bron aan op die kabel; als de kwaliteit verbetert met een goede dvd-speler, kun je concluderen dat het niet aan je kabel ligt.
[Voor 7% gewijzigd door Kaj. op 18-05-2008 11:59]
Hoe kan ik zien dat mijn tv dat ondersteunt?Kaj. schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:58:
Juist ja.
http://www.digitalekabelt...msung/aansluitingen.shtml
Nou, als je TV dat RGB-signaal snapt, zou ik 'm daarop instellen; meer kwaliteit zul je namelijk niet uit die decoder halen.
De invloed van voorbijrijdende voertuigen zul je ook houden, omdat ook die invloed zullen hebben op dit doosje; kwalitatief is dit namelijk helemaal niet zo'n geweldig ding.
Sluit anders voor de grap eens een andere bron aan op die kabel; als de kwaliteit verbetert met een goede dvd-speler, kun je concluderen dat het niet aan je kabel ligt.
Hier heb je de specs van mijn tv:
http://www.samsung.com/nl...LE40A552P3RXXC&fullspec=F
Wel goed om te weten dat mijn decoder RGB ondersteunt
De TV-SCART aansluiting levert (instelbaar) tegelijk een composiet en een RGB-signaal, of alleen een composiet signaal.
Moet ik dan hiervoor een Scart --> Scart RGB kabel kopen?
Of werkt dit met een willekeurige scart kabel ook?
[Voor 7% gewijzigd door Dagi op 18-05-2008 14:45]
Ga anders aan de hand van deze pagina eens meten of jouw kabel al kabels op de juiste pennen heeft.
Ik voorspel een teleurstelling.Dagi schreef op zondag 18 mei 2008 @ 11:39:
- ik maak gebruik van digitale televisie van Ziggo (voorheen Athome).
- ik ga ervanuit dat mijn decoder goed werkt en dat mijn nieuwe tv ook geen fouten heeft
- het enige wat hen in contact brengt is een budget scart kabel (waar ik graag de schuld aan wil geven)
ThanksKaj. schreef op zondag 18 mei 2008 @ 15:45:
Geen idee; sla anders de handleiding van je TV eens open. Doe je ook eens wat moeite.
Ga anders aan de hand van deze pagina eens meten of jouw kabel al kabels op de juiste pennen heeft.

http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=9603
Ik heb tegelijkertijd ook nieuwe kabels voor mijn antenne besteld
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=10115
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=10116
[Voor 14% gewijzigd door Dagi op 18-05-2008 18:53]
Op voorwaarde dat je huidige kabel ook vol bedraad is. Meten is weten.
[Voor 90% gewijzigd door Kaj. op 18-05-2008 17:01]
Anoniem: 14829
Wanneer de SCART kabel volledig bedraad is, werkt 't. Tenzij je settop box of je TV 't niet ondersteunt, maar dat lijkt me niet aannemelijk...Dagi schreef op zondag 18 mei 2008 @ 14:20:
Moet ik dan hiervoor een Scart --> Scart RGB kabel kopen?
Of werkt dit met een willekeurige scart kabel ook?

Edit: nette prijzen bij die webshop, maar OFC is niet echt iets bijzonders. zuurstof is nl. helemaal niet nadelig voor koper...
[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 18-05-2008 17:42]
Van een audiofabrikant van wie ik niet had gedacht dat deze zich zou verlagen tot absolute volksverlakkerij ... Ik presenteer u de ethernet kabel van US$500 per 1,5 meter!!
Oftewel, wederom, een gevalletje van "There's one born every minute"...

High Powered Madness
Ook is het mij opgevallen dat de kabels in je luidspreker helemaal niet zo dik zijn. Na het filter gaan er dunne draadjes naar de speakers. Wat heeft het dan voor zin om daarvoor dure kabels te gebruiken
Sommige denken zelfs dat je stekkerdoos bedraad moet zijn met zilver. Denk je dat ze bij het essent (of however it is ) met zilver draad werken.
Als je stroom KM's aflegt op gewoon koperdraad. Waarom zou je de laatste CM nog moeilijk gaan doen. 230V is niet zo kieskeurig
Je luidsprekers moet je niet met een '' draadje '' ten dikte van een dropveter aan gaan sluiten.
Achja ieder zijn mening
JumpStart schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 16:37:
En er is weer een leuk excuus om dit draadje op te graven...
Van een audiofabrikant van wie ik niet had gedacht dat deze zich zou verlagen tot absolute volksverlakkerij ... Ik presenteer u de ethernet kabel van US$500 per 1,5 meter!!
Oftewel, wederom, een gevalletje van "There's one born every minute"...

Mijn data lopen prima door budget- en Bandridge-UTP-kabels. Benieuwd of ADSL of een Gigabit-netwerk hier sneller van wordt

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
dat denk je dan verkeerd. Serieuze merken gebruiken zilver voor de interne bekabeling of zilver / goud. Ook na het filter. Als het puur zilver is hoeft de kabel ook niet dik te zijn om grote vermogens te kunnen verwerken,Roderiktweaker schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 17:20:
Leuk als je dure zilverkabels hebt liggen naar je luidsprekers. Alleen ik denk dat de fabrikant van je luidspreker & versterker gewoon koper heeft gebruikt.
Ook is het mij opgevallen dat de kabels in je luidspreker helemaal niet zo dik zijn. Na het filter gaan er dunne draadjes naar de speakers. Wat heeft het dan voor zin om daarvoor dure kabels te gebruiken
Sommige denken zelfs dat je stekkerdoos bedraad moet zijn met zilver. Denk je dat ze bij het essent (of however it is ) met zilver draad werken.
Als je stroom KM's aflegt op gewoon koperdraad. Waarom zou je de laatste CM nog moeilijk gaan doen. 230V is niet zo kieskeurig
Je luidsprekers moet je niet met een '' draadje '' ten dikte van een dropveter aan gaan sluiten.
Achja ieder zijn mening
Uit ervaring weet ik dat juist de laatste paar meters het meeste effect hebben. Waarom ? geen idee maar je hoort het direct terug. Ook in stroomkabels.
En wat betreft die ethernet kabel van Denon...ach dat valt best mee! als je bedenkt dat NorthStar een paar jaar geleden voor een zelfde kabel al € 1700,-- vroeg (1 meter lang) voor tussen hun loop/werk dac combo
http://www.northstar.it/n...ml?audio=cdtransport.html
kan helaas over die kabel zo snel geen info vinden. stond in de hvt zo even uit mijn hoofd..
aha daar issie (halverwege artikel) http://www.analogueaudio.com/north-star.htm
'Het uiterste in oplossend vermogen, timbreweergave, ruimtelijkheid en dynamiek wordt vervolgens bereikt met een kostbare maar waardevolle oplossing: de zilveren digitale UTP-kabel van WHITE GOLD. Het kost 1750,00 euro, maar pas daarmee wordt het resultaat een analoge ervaring.'
Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze combo ook een paar maanden gehad heb maar dan met de standaard kabel

oja voor geïnteresseerden. Bij toeval heb ik een Wadia 581 se in mijn bezit gekregen. Wil er hier best wel wat over vertellen indien gewenst.
[Voor 23% gewijzigd door Ray op 14-06-2008 18:07]
Ik begrijp wel als je 1000euro's betaald dat je dan verschil wilt horen. Dat neigt het brein om te doen.
Ik moet wel zeggen. Ook al zit het tussen je oren als jij verschil merkt kan je zo je koop rechtvaardigen. Ook al lijkt dat maar zo (kan,zelf geen ervaring mee).
Natuurlijk kan een dure kabel niet ontbreken bij set's van 10.000euro's dat hoort er bij. Alleen toch zal ik eerst ergensanders geld in steken. Bijvoorbeeld aan het kopen van betere apparatuur.
Wel lijken mij betere Tulpstekkers wel te helpen.. Die zijn vaak om te huilen zo slecht
beste Roderik, ik heb al een aantal topic van je gevolgd en je bent goed bezig op audio gebied. Echter begrijp ik uit je profiel dat je 15 jaar oud bent. geen enkel probleem maar normaal gesproken heb je dan nog geen gelegenheid gehad om veel dingen te kunnen proberen. NOFI maar toen ik zo oud was dacht ik ook heel anders over deze dingen. Echter nu 21 jaar verderRoderiktweaker schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 19:32:
Ieder zijn mening, Alleen waarom zouden die laatste paar meters iets uitmaken. Terwijl de kabel al KM over normale kabels loopt ?
Ik begrijp wel als je 1000euro's betaald dat je dan verschil wilt horen. Dat neigt het brein om te doen.
Ik moet wel zeggen. Ook al zit het tussen je oren als jij verschil merkt kan je zo je koop rechtvaardigen. Ook al lijkt dat maar zo (kan,zelf geen ervaring mee).
Natuurlijk kan een dure kabel niet ontbreken bij set's van 10.000euro's dat hoort er bij. Alleen toch zal ik eerst ergensanders geld in steken. Bijvoorbeeld aan het kopen van betere apparatuur.
Wel lijken mij betere Tulpstekkers wel te helpen.. Die zijn vaak om te huilen zo slecht

Veel dingen, en daar gaat deze discussie ook over, zijn niet verklaarbaar maar voor de liefhebbers wel hoorbaar.
Op een gegeven moment kan je niet meer verder binnen apparatuur en dan ga je de kabels opwaarderen. In die volgorde!
voor tulp zijn er de next gen uitvoeringen van wbt. Overigens zijn ook hier de meningen over verdeeld.
Dit topic is gesloten.