Ray schreef op zaterdag 14 juni 2008 @ 19:42:
[...]
Echter nu 21 jaar verder

en veeeel duizenden euro's leergeld kan ik toch uit een stuk ervaring spreken. Natuurlijk kan het allemaal tussen mijn oren zitten maar zo zwart / wit als jij het even in 1 zin neerplemt is het zeer zeker niet.
Veel dingen, en daar gaat deze discussie ook over, zijn niet verklaarbaar maar voor de liefhebbers wel hoorbaar.
Hier zou ik dan weer het volgende op kunnen zeggen:
- Jouw oren zijn waarschijnlijk een stuk slechter dan die van Roderik.
Dat komt door je leeftijd, kan je niet aan ontkomen.
Als ik blind moest kiezen tussen jouw oren of die van Roderik dan koos ik niet voor jouw.
Oh ja, en ik ben audio engineer....
- Een kabeltje van 20.000 euro kan fisiek gewoon niet veel beter zijn dan een knap gefabriceerd kabeltje van onder de 100 euro. Tenzij ie atoom voor atoom in elkaar geplakt is ofzo.
- De hi-end markt waar jij over praat weet doodleuk een ethernet kabel van $499,- te produceren. totaly pointless. nuff said.
Al met al is die markt er een van Wat de gek ervoor geeft.
Dat wil niet zeggen dat er niet wat goeds tussen zit. Zeker met versterkerdesigns kan flink gesleuteld worden.
Overigens gaat het vooral om de kwaliteit van de vervorming en nietzozeer om het zo transparant doorlaten van het signaal. m.a.w. een 'goed' design is eigenlijk een beheerste verslechtering van de signaalkwaliteit.
Waar het zeker NIET om gaat is correcte reproductie.
Meeste van die hi-end versterkers produceren een signaal dat afwijkt van het origineel.
Grappig genoeg kun je dit vrij aardig in het digitale domein doen.
Helaas zou dat betekenen dat er een hoop gebakken lucht uit de zeepbel zou verdwijnen en dat willen de amp makers niet (de audiofielen trouwens ook niet, digitale processing, je moet eens durven...)
Er wordt dus ook ontzettend veel lucht verkocht.!!!.
Ik heb dubbelblind tests gelezen van hoogstaande audiofielen die een 128kbps mp3 niet van een cd konden onderscheiden.
Ik heb dubbelblind tests gelezen waar er geen significante voorkeur was voor een kabel van duizenden euro's ten opzichte van een cheap-ass kabeltje van de gamma.
Het is echt grotendeels onzin.
Als je voor een bepaald product niet goed getest hebt (dus volgens wetenschappelijke princiepes) kun je de placebowerking niet uitsluiten.
Een goed kabeltje kost geen duyzenden euro's.
En de geluidskwaliteit is ook niet afhankelijk van de magnetische impactt op de elektronenspin bij zonsopgang met inachtneming van de baan van Aquarius...