Klopt gewoon. Helaas.kadooosh schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 16:20:
Ik heb gisteren een Opteron 170 gekocht van iemand en draai hem nu op 2.6ghz maar zogenaamd wordt me core temp tot 67c tijdens prime95..
Zag trouwens dat ie pas tijdens test2 boven de 60c gaat.
Maar de seconde dat ik prime95 stop dan dropt ie GELIJK naar 40c en is ie in een paar seconden 28c.
Me fan gaat ook niet sneller dan 3300rpm terwijl tijdens gaming ie wil 5000+ gaat en dan blijft me core temp ook 55c max.
Het kan toch niet zijn dat ie in een seconde 27c koeler wordt?
Heb ik nu een brakke sensor of wat?
Ik heb trouwens de opteron 170 koeler met heatpipes en 1 120mm fan intake dan nog een 120mm fan op me x1950xt met accelero s1 en me psu met een 120mmfan.
Had in me bios voltage 1.3 ingesteld maar alsnog gaat ie op 1.35, nvm ligt uitteraard aan cnq
Heb trouwens een Asrock Dual sata2 bordje
Is er niet een of andere manier dat ik kan zorgen dat ie de fan sneller gaat draaien als de core temp zo hoog wordt.
Vindt het eigenlijk wel slechte beveiliging

Ahum ik ben vergeten dat ik geen koelpasta op me cpu heb, ga maandag wel ff wat halen.
Maar dat kan toch niet echt veel schelen?
Zal deze koeler veel helpen:
http://mycom.nl/Products/...ter_Hyper_TX2/149366.aspx
Max 1800rpm

Kan helaas niet bij dit bordje, kan niet eens de shutdown temp veranderenSaturnus schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 17:19:
Kan mogelijk vanuit je BIOS.

[ Voor 48% gewijzigd door kadooosh op 26-04-2008 17:21 ]
Kan wel, maar heeft geen zin. Ik durf te wedden dat je heatsink niet eens echt warm wordt, dan heb je ook niet veel aan een fan die hard draait.kadooosh schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 17:14:
[...]
Is er niet een of andere manier dat ik kan zorgen dat ie de fan sneller gaat draaien als de core temp zo hoog wordt.
Vindt het eigenlijk wel slechte beveiliging.
Tja, geen koelpasta op je CPU, niet slim heAhum ik ben vergeten dat ik geen koelpasta op me cpu heb, ga maandag wel ff wat halen.
Maar dat kan toch niet echt veel schelen?
Hmm ga anders morgen gelijk wel ff wat halen.leonpwner1 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 18:15:
[...]
Kan wel, maar heeft geen zin. Ik durf te wedden dat je heatsink niet eens echt warm wordt, dan heb je ook niet veel aan een fan die hard draait.
[...]
Tja, geen koelpasta op je CPU, niet slim heDie heatsinks (en je IHS overigens ook) zijn altijd bijzonder ruw, zeker als je geen koelpasta gebruikt ga je dat merken.
Zal dit werken: http://www.computer-land....etails.aspx?en=NS00453367 of kan ik beter een winkel met artic silver 5 zoeken?
Het is een A-merk dus het zal best goed zijnkadooosh schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 19:00:
[...]
Hmm ga anders morgen gelijk wel ff wat halen.
Zal dit werken: http://www.computer-land....etails.aspx?en=NS00453367 of kan ik beter een winkel met artic silver 5 zoeken?
Je kunt het best zoeken voor AS5 of Zalman STG1
Woah heb net gelezen dat het echt heel slecht kan zijn zonder koelpaste, nooit geweten(heb altijd boxed coolers gekocht waar het altijd standaard op zat, maar deze was dus 2dehands)leonpwner1 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 19:36:
[...]
Het is een A-merk dus het zal best goed zijnNee ik weet niet, er staat geen merk of iets bij.
Je kunt het best zoeken voor AS5 of Zalman STG1

Ga hem nu maar ff op stock draaien en goed de temps in de gaten houden tot ik as5 heb(heb het bij pcsilent besteld maar moet nu wachten tot ze een aspraak met me maken maar goed om nou 7 verzendkosten te betalen

De heatpipes voelen best warm opzich aan (zou zeggen 30-40c).
Op 2ghz blijft ie rond de 55c hangen
[ Voor 4% gewijzigd door kadooosh op 26-04-2008 20:39 ]
Het hoeft niet per sé heel slecht te zijn, maar er zitten enorm veel groeven (en micro-groeven) in zo'n heatsink en in de IHS, wat een hoop loze ruimte is waarin de IHS geen contact met de HSF kan maken. Als je koelpasta gebruikt vul je die groefjes op met min of meer geleidende pasta waardoor je het contactoppervlak maximaliseert.
Maar als jij je heatsink en IHS lapt tot zo'n grit 1500 dan hoef je geen koelpasta meer te gebruiken want dan is het zo vlak dat er amper meer groefjes in zitten
Maar als jij je heatsink en IHS lapt tot zo'n grit 1500 dan hoef je geen koelpasta meer te gebruiken want dan is het zo vlak dat er amper meer groefjes in zitten
Heb was restant pasta van me ouwe athlon 1500 erop gedaan( was nog vochtigleonpwner1 schreef op zaterdag 26 april 2008 @ 20:42:
Het hoeft niet per sé heel slecht te zijn, maar er zitten enorm veel groeven (en micro-groeven) in zo'n heatsink en in de IHS, wat een hoop loze ruimte is waarin de IHS geen contact met de HSF kan maken. Als je koelpasta gebruikt vul je die groefjes op met min of meer geleidende pasta waardoor je het contactoppervlak maximaliseert.
Weet iemand hoe je de multipler omhoog haalt bij een Opteron 170?
Ik zit nu al een tijdje te zoeken maar lees elke keer hetzelfde namelijk dat het niet hoger dan 10 kan maar hoe kan dit dan:
http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=259146
Als ik hoger dan 2.6ghz ga zou ik dan mijn vcore moeten verhogen op 2.7ghz gaat prime95 fouten geven, nu is me vcore default @ 1.35 max kan 1.4v.
Om op 2.6ghz te komen moet ik mijn memory divier op 133mhz zetten(173 wordt het dan), heb ik nou gewoon echt kut ram of kan het ergens anders aan liggen.
Ik heb 2x 512mb Geil cl2-2-2 Ultrax400 en 2x 512mb Crosair cl2.2-3-3-8 VS512MB400, ik verwacht dat het aan dat Crosair geheugen ligt.
Ze draaien trouwens volgens cpu-z allemaal op 2.5-2-2-5 maar ook als ik de timings in me bios instel op de default van die van Crosair dan gaat ie niet hoger.
Op stock kan ik de divider niet hoger krijgen dan 166mhz, hij draait dus sowieso nooit op 200
Ze draaien gelukkig wel allemaal in dual.
Als ik in Systool me memory divider op 140 zet dan crashed ie al

[ Voor 39% gewijzigd door kadooosh op 27-04-2008 13:36 ]
Een 185 heeft een maximale MP van 13x ja. Een 170 10x, verhogen onmogelijk.
Ah stom zag niet dat het een 185 wasSaturnus schreef op maandag 28 april 2008 @ 17:45:
Een 185 heeft een maximale MP van 13x ja. Een 170 10x, verhogen onmogelijk.

Maar heeft niemand enig idee waarom me geheugen niet omhoog wilt

Zal morgen wel ff proberen zonder Crosair erin enzo heb ook nog wat andere setjes liggen dus weet ik gelijk of het wel aan het ram ligt(bedoel die moet toch sowieso op 200 kunnen draaien).
4 latjes is altijd lastiger ... probeer het eens met 2 eerst...kadooosh schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 00:57:
[...]
Ah stom zag niet dat het een 185 was.
Maar heeft niemand enig idee waarom me geheugen niet omhoog wilt.
Zal morgen wel ff proberen zonder Crosair erin enzo heb ook nog wat andere setjes liggen dus weet ik gelijk of het wel aan het ram ligt(bedoel die moet toch sowieso op 200 kunnen draaien).
Ik heb 4 PC3200 512MB modules van PQI en die krijg ik ook niet hoger dan 200 MHz.kadooosh schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 00:57:
[...]
Ah stom zag niet dat het een 185 was.
Maar heeft niemand enig idee waarom me geheugen niet omhoog wilt.
Heb net beide setjes geprobeert in beide slots maar hielp nietDark schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 11:02:
[...]
4 latjes is altijd lastiger ... probeer het eens met 2 eerst...
Mja ik krijg mijne niet eens op 200, ze draaien nu 173.leonpwner1 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 12:02:
[...]
Ik heb 4 PC3200 512MB modules van PQI en die krijg ik ook niet hoger dan 200 MHz.
Vergeet ik niet een optie ofzo waardoor dit kan gebeuren, bedoel dat Geil geheugen is echt wel goed geheugen
http://www.hardware.info/...l_UltraX_1_GB_DDR400_kit/
Commandrate in ieder geval op 2T, en verder gewoon je timings zo los mogelijk zetten en kijken of dat werkt.kadooosh schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:53:
[...]
Heb net beide setjes geprobeert in beide slots maar hielp niet
[...]
Mja ik krijg mijne niet eens op 200, ze draaien nu 173.
Vergeet ik niet een optie ofzo waardoor dit kan gebeuren, bedoel dat Geil geheugen is echt wel goed geheugen:
http://www.hardware.info/...l_UltraX_1_GB_DDR400_kit/
Net ff wat geprobeerd maar zelfs met Cas 3 start ie niet, ook niet als me memory divider op 133 staatleonpwner1 schreef op dinsdag 29 april 2008 @ 14:55:
[...]
Commandrate in ieder geval op 2T, en verder gewoon je timings zo los mogelijk zetten en kijken of dat werkt.

Commandrate heb ik inderdaad op 2T anders start ie niet.
Vreemde is dat ie met cas 2 , trcd 2, trp 2 en tras 5 wel gewoon start

Ga nog ff proberen alles op de slechte timing te doen kijken wat er dan gebeurt.
Heb trouwens ook al me dram voltage op high gezet, hielp ook niet.
Hmm cas 2.5 tras 15 trp 6 en trcd 6 start ie ook niet met divider 166

Heb ik gewoon een brakke geheugencontroller ofzo

Wat is eigenlijk beter zeer lage timings of a snellere frequencies(en dan in mijn geval he, niet extreme gevallen 100mhz vs 2-2-2-5 ofzo dus).
[ Voor 17% gewijzigd door kadooosh op 29-04-2008 18:58 ]
Zat net ff te voelen aan me cpu of ie wel warm genoeg wordt(of de AS5 dus goed zit) maar dat was wel oke maar me north bridge koelblok voelde echt gloed heet aan, kon hem echt een paar seconde vast houden voordat het "pijn" ging doen zeg maar
.
Dit terwijl Speedfan aangeeft dat met chipset(NB neem ik aan) 35c is.
Zal ik misschien hierdoor me geheugen niet echt hoog kunnen klokken?
Hmm maakt schijnbaar niets uit:
Dit terwijl Speedfan aangeeft dat met chipset(NB neem ik aan) 35c is.
Zal ik misschien hierdoor me geheugen niet echt hoog kunnen klokken?
Hmm maakt schijnbaar niets uit:
http://www.techpowerup.co...Rock/939Dual-SATA2/4.htmlDuring our overclocking tests the Northbridge cooler reached temperatures of about 80°C, but without any effect on stability. We added a cooler to the heatsink and it did not increase the overclock, which means that the high temperature didn't lower the overclock in the first place.
[ Voor 33% gewijzigd door kadooosh op 01-05-2008 00:24 ]
Iemand enig idee of de AM2 Opterons ook een ''gesoldeerde'' ihs hebben?
Heb hier een opty 1216 F3, die met de true en sflex 1600rpm al 55 graden is, en met mijn wc setje al 50 graden op stock speeds (2,4ghz).
Mijn x2 5000+ BE is 50 graden op 3,312ghz, dus kun je naagaan wat een heet monster die 1216 is.
Dus wil proberen de ihs eraf te krijgen. Heb hem al gelapped
maar dat hielp nix
Overigens lijkt het mij stug, dat er echt tin onder zit zoals op de eerst pagina van dit draadje staat. Hoe wou amd zorgen dat de chip zelf heel blijft bij 370graden? Denk dat er gewoon andere rotzooi onder zit. Tin is gewoon onzin...
Heb hier een opty 1216 F3, die met de true en sflex 1600rpm al 55 graden is, en met mijn wc setje al 50 graden op stock speeds (2,4ghz).
Mijn x2 5000+ BE is 50 graden op 3,312ghz, dus kun je naagaan wat een heet monster die 1216 is.
Dus wil proberen de ihs eraf te krijgen. Heb hem al gelapped

Overigens lijkt het mij stug, dat er echt tin onder zit zoals op de eerst pagina van dit draadje staat. Hoe wou amd zorgen dat de chip zelf heel blijft bij 370graden? Denk dat er gewoon andere rotzooi onder zit. Tin is gewoon onzin...
Mja hoe dan ook : Blijf van je IHS af 
Waarom ?? Nou dat zal ik je vertellen :
Ooit had deze meneer een vrolijke PC met een X2 4400+ die geweldig stabiel was en niks mis mee was. Maar ... al heeeel lang merkte ik dat er gewoon 15 graden "Extra onder de IHS zat" en wou ik dus de IHS eraf halen.
Nou is dat gelukt, echt zijn de temperaturen een ramp
Poging 1 : PC start op en gaat uit nog voordat Windows start ...
Poging 2 : Gaat nog eerder uit.
Poging 3,4,5 : Goh laat ik eens mijn HD's afkoppellen voordat die naar hun grootje gaan (8 stuks !!)
Poging 6 : De PC een tijdje laten afkoelen en dan booten naar BIOS toe => Core Temp van 75 die langzaam naar 102 ging en ** ploef ** UIT
* nero355 heel erg bang aan het worden nu ....
Eerste wat bij me opkwam was dat mijn ThermalRight Ultra 120 erg beschadigd is doordat er toch aardig wat CPU's onder zijn geweest in verschillende smaken dus ben die maar met Korrel 1000 schuurpapier gaan lappen een half uurtje of ietsjes langer.
Poging 7 : Core Temp van 35-38
Toen weer HD's aangesloten en naar Windows toe geboot +
die automatisch start en beide Cores naar 100% "gooit". Ging allemaal goed !!
Heb toen maar mijn
maar eerst even uitgedaan om alles te bekijken en het zag er best goed uit :
CPU Temp graadje of 40.
Core Temp graadje of 40.
Dit was met SpeedFan uitgelezen trouwens.
Toen weer
opgestart en wat zie ik :
Core Temp die schommeld tussen de 48 en 65 graden waarvan meestal 55 zo'n beetje.
CPU Temp ... 70-75 graden
Dit is al de 2de keer dat ik een CPU zonder IHS zulke rare temperaturen zie halen !! Waardoor komt dit in hemelsnaam ?? Doe ik iets verkeerd ofzo
Hoe zit het met de huidige Phenom's wat betreft de temperaturen ?? Ik word hier gek van
Ik heb gewoon een prima CPU'tje naar de klote geholpen en de extra 4200+ die ik 2dehands van een Tweaker heb is ook niet echt een temperatuur wonder
HELP ...
Waarom ?? Nou dat zal ik je vertellen :
Ooit had deze meneer een vrolijke PC met een X2 4400+ die geweldig stabiel was en niks mis mee was. Maar ... al heeeel lang merkte ik dat er gewoon 15 graden "Extra onder de IHS zat" en wou ik dus de IHS eraf halen.
Nou is dat gelukt, echt zijn de temperaturen een ramp

Poging 1 : PC start op en gaat uit nog voordat Windows start ...
Poging 2 : Gaat nog eerder uit.
Poging 3,4,5 : Goh laat ik eens mijn HD's afkoppellen voordat die naar hun grootje gaan (8 stuks !!)
Poging 6 : De PC een tijdje laten afkoelen en dan booten naar BIOS toe => Core Temp van 75 die langzaam naar 102 ging en ** ploef ** UIT
* nero355 heel erg bang aan het worden nu ....
Eerste wat bij me opkwam was dat mijn ThermalRight Ultra 120 erg beschadigd is doordat er toch aardig wat CPU's onder zijn geweest in verschillende smaken dus ben die maar met Korrel 1000 schuurpapier gaan lappen een half uurtje of ietsjes langer.
Poging 7 : Core Temp van 35-38
Toen weer HD's aangesloten en naar Windows toe geboot +
Heb toen maar mijn
CPU Temp graadje of 40.
Core Temp graadje of 40.
Dit was met SpeedFan uitgelezen trouwens.
Toen weer
Core Temp die schommeld tussen de 48 en 65 graden waarvan meestal 55 zo'n beetje.
CPU Temp ... 70-75 graden
Dit is al de 2de keer dat ik een CPU zonder IHS zulke rare temperaturen zie halen !! Waardoor komt dit in hemelsnaam ?? Doe ik iets verkeerd ofzo
Hoe zit het met de huidige Phenom's wat betreft de temperaturen ?? Ik word hier gek van
Ik heb gewoon een prima CPU'tje naar de klote geholpen en de extra 4200+ die ik 2dehands van een Tweaker heb is ook niet echt een temperatuur wonder

HELP ...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Heeft niets met je IHS te maken hoor
Heb je je retention bracket / retention clip van je HSF wel gemod? Als je je IHS weghaalt valt er ineens een paar milimeter ruimte weg, en dan maakt je HSF geen contact meer met je core, duh
Wat ook kan natuurlijk is dat je HSF gewoon scheef zit en alleen tegen de zeikant van je core komt, omdat het maar zo'n klein dingetje is, terwijl een IHS veel groter is.
Ehm... die heb ik niet 
Heb alleen dit :
Enige wat ik kan bedenken wat betreft het monteren is dat ik deze zou moeten kopen :

Al met al lijkt het me onzin, want mijn koeler zit er goed op en is geen beweging in te krijgen met of zonder IHS
Hopelijk mag je hotlinken en doen de plaatjes het direct van hun site af ...
Zit er wel een klein beetje schuin op overigens, maar eerlijk gezegd is dat niet het probleem sinds het onderaan allemaal goed/recht zit voor zover ik kan zien dan.
Zal hem voor de lol binnenkort effe 180 graden andersom monteren en kijken wat het oplevert. Het is toch een non-eXtreme en een reden om die nieuwe eXtreme te kopen of de IFX-14 is nooit weg als je kast vol met ThermalRight spul zit
Heb alleen dit :

Enige wat ik kan bedenken wat betreft het monteren is dat ik deze zou moeten kopen :

Al met al lijkt het me onzin, want mijn koeler zit er goed op en is geen beweging in te krijgen met of zonder IHS
Hopelijk mag je hotlinken en doen de plaatjes het direct van hun site af ...
Zit er wel een klein beetje schuin op overigens, maar eerlijk gezegd is dat niet het probleem sinds het onderaan allemaal goed/recht zit voor zover ik kan zien dan.
Zal hem voor de lol binnenkort effe 180 graden andersom monteren en kijken wat het oplevert. Het is toch een non-eXtreme en een reden om die nieuwe eXtreme te kopen of de IFX-14 is nooit weg als je kast vol met ThermalRight spul zit
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
LOL 
Hoe heb je dat gefixed ?
Hoe heb je dat gefixed ?
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Jut schreef op woensdag 04 juni 2008 @ 18:00:
Sorry voor de late reactie, Opty 1216 is veranderd in 3 losse stukken: groene pcb, core, ihs.
Wat is de schade financieel gezien ?? Je hebt toch wel een extra CPU hé
ik heb sinds kort een x2 4600 op een Asus M2N-VM HDMI
En die loop nu soepel op 2900 MHz
Maar ik kom niet hoger. Ik denk dat dit kom door dat mijn HT link over de 1200MHz gaat
Ik kan alleen nergens een optie vinden om die multiplier te verlagen.
Kan ook nergens de core voltage instellen
Weet iemand toevallig of dit wel kan bij mijn mobo?
En die loop nu soepel op 2900 MHz
Maar ik kom niet hoger. Ik denk dat dit kom door dat mijn HT link over de 1200MHz gaat
Ik kan alleen nergens een optie vinden om die multiplier te verlagen.
Kan ook nergens de core voltage instellen
Weet iemand toevallig of dit wel kan bij mijn mobo?
[ Voor 7% gewijzigd door DarkChylde op 01-08-2008 19:10 ]
Op de A8N kan het wel, dus de M2N zal dit ook wel kunnen (ik zie de M2N als de vervanger van de A8N).
enige idee welke optie het is?leonpwner1 schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 21:17:
Op de A8N kan het wel, dus de M2N zal dit ook wel kunnen (ik zie de M2N als de vervanger van de A8N).
Ben mijn hele bios doorgelopen, maar zie niets wat erop lijkt
Onder CPU configuration staat het denk ik. Zie

[ Voor 33% gewijzigd door Avalaxy op 01-08-2008 21:39 ]
thx for the info & de screenshot. Maar is helaas geen onderdeel van mijn bios 
Mijn advanced tabblad ziet er heel anders uit. Heb weer alle bladen doorlopen.
ach, mag niet klagen. systeem loopt lekker tot nu toe ;-)
Mijn advanced tabblad ziet er heel anders uit. Heb weer alle bladen doorlopen.
ach, mag niet klagen. systeem loopt lekker tot nu toe ;-)
Je zou eens een BIOS update kunnen doen, want dit is toch wel iets dat niet mag ontbreken eigenlijk.
Ja dat zou je inderdaad denken. Bij asus is iets anders het geval. Dit soort dingen moet je bij deze fabrikant controleren, want alleen de 'high-end' moederborden hebben dit bij Asus. Hier heb ik speciaal een M2N-SLI Deluxe voor moeten kopen, want mijn M2N-X Plus wilde dit ook niet doen in de BIOS.leonpwner1 schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 00:01:
Je zou eens een BIOS update kunnen doen, want dit is toch wel iets dat niet mag ontbreken eigenlijk.
Maar daar gaat direct ook mijn vraag weer over.
-Hoe heet mag de moederbordsensor ongeveer worden?
Ik gebruik voor het monitoren van mijn M2N-SLI Deluxe Asus PC Probe, en dat programmaatje geeft een rood lampje bij mijn moederbord als die temperatuur meer dan 44 graden is.
Instellingen:
FSB: 245 mhz
Multiplier: 10.5
HT Link Multiplier: 3
HT Link: 735 mhz
Proc: 2570 mhz
Geheugen helemaal naar beneden geklokt voor de veiligheid. Eerst kijken wat mijn processor kan en wil. Op stressed is mijn proc. 58 graden.
Mijn PC loopt vast op het moment dat ik de 'FSB' hoger instel dan 253 mhz (253*10.5=2657Mhz) . Ik doe dit met Asus AiBooster, en de HT-link loopt dan rond de 800Mhz. De HT-link lijkt dus geen bottleneck te zijn, het geheugen dan ook nog niet. Kan dit aan mijn chipsetwarmte liggen, of zou ik de Vcore moeten verhogen, of wordt de processor dan te warm? Tegen die tijd loopt de processor tegen de 62 graden stressed (ORTHOS).
Setup:
AMD Athlon 64 X2 4000+
M2N-SLI Deluxe
2x 1gb PC6400 Corsair CL5
Arctic cooler Pro64
Spire 500Watt (geen bottleneck toch?)
Het is een beetje lang verhaal geworden..
Hij mag rond de 45 graden worden om stabiel te blijven werken. Hoger kan wel geloof ik, maar dat is niet aan te raden.hugoarts schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 16:10:
[...]
-Hoe heet mag de moederbordsensor ongeveer worden?
Ik gebruik voor het monitoren van mijn M2N-SLI Deluxe Asus PC Probe, en dat programmaatje geeft een rood lampje bij mijn moederbord als die temperatuur meer dan 44 graden is.
Het kan aan meerdere dingen liggen. Niet aan je geheugen want die had je omlaag geclockt als ik het goed begrijp. Je HT-link loopt ook trager dus zal het ook niet zijn. Dan zou ik zeggen dat het óf aan je VCore ligt (dus hoger zetten), of aan je moederbord. Ik heb de dikke pech dat mijn moederbord (A8N-SLI) niet hoger wilt clocken. Dit kun je simpelweg uitvinden door de multiplier van je CPU te verlagen (naar 6x ofzo) en je HTT ietsjes hoger te zetten. Als je dan fouten krijgt ligt het aan je mobo en niet aan je CPU omdat die veel langzamer loopt.Mijn PC loopt vast op het moment dat ik de 'FSB' HTT hoger instel dan 253 mhz (253*10.5=2657Mhz) . Ik doe dit met Asus AiBooster, en de HT-link loopt dan rond de 800Mhz. De HT-link lijkt dus geen bottleneck te zijn, het geheugen dan ook nog niet. Kan dit aan mijn chipsetwarmte liggen, of zou ik de Vcore moeten verhogen, of wordt de processor dan te warm? Tegen die tijd loopt de processor tegen de 62 graden stressed (ORTHOS).
" Dan zou ik zeggen dat het óf aan je VCore ligt (dus hoger zetten), of aan je moederbord. Ik heb de dikke pech dat mijn moederbord (A8N-SLI) niet hoger wilt clocken. Dit kun je simpelweg uitvinden door de multiplier van je CPU te verlagen (naar 6x ofzo) en je HTT ietsjes hoger te zetten. Als je dan fouten krijgt ligt het aan je mobo en niet aan je CPU omdat die veel langzamer loopt."
Mijn HTT gaat na de 1200 Mhz pas moeielijk doen. Rond de 800 mhz (huidig) zal dit dus geen probleem vormen.
Ik ga heel voorzichtig de Vcore verhogen. Alvast bedankt. Ik meld me wel weer (als mijn PC het dan nog doet
)
Ik ga ook nog een ventilator regelen om op mijn chipset-heatpipes te richten. Prachtig dat fanless concept, maar er zit ook nog een voeding in je pc dus herrie heb je toch wel en het helpt niet bepaald met klokken
Mijn HTT gaat na de 1200 Mhz pas moeielijk doen. Rond de 800 mhz (huidig) zal dit dus geen probleem vormen.
Ik ga heel voorzichtig de Vcore verhogen. Alvast bedankt. Ik meld me wel weer (als mijn PC het dan nog doet
Ik ga ook nog een ventilator regelen om op mijn chipset-heatpipes te richten. Prachtig dat fanless concept, maar er zit ook nog een voeding in je pc dus herrie heb je toch wel en het helpt niet bepaald met klokken
[ Voor 15% gewijzigd door hugoarts op 02-08-2008 16:29 ]
Nee je snapt me niet, je hebt de standaard HT (noem ik HTT) die op 200MHz loopt. Dan heb je nog de HT-link die op 1000MHz loopt (5x200MHz).hugoarts schreef op zaterdag 02 augustus 2008 @ 16:28:
Bij mij is het zo dat de HTT problemen gaat opleveren rond de 270MHz. Ongeacht de CPU en HT-link snelheid.
Dus laten we even de fictieve situatie nemen waarbij mijn HTT 280MHz is:
280x3 = 840MHz HT-link
280x6 = 1680MHz CPU
Mijn CPU (standaard 1800MHz) en Hypertransport link (standaard 1000MHz) lopen hier dus underclocked. Mijn HTT loopt echter overclocked (200MHz -> 280MHz). Omdat mijn moederbord niet goed overclockt krijg ik dus problemen (lees: errors).
Dat kan bij jou ook het geval zijn. Als je HT-link en geheugen omlaag geclockt zijn en je CPU voltage (VCore) is al verhoogd maar je pc is nog steeds instabiel, dan zou het aan je moederbord kunnen liggen.
Daarom zeg ik: clock je CPU multiplier eens flink omlaag en schroef je HTT omhoog om te zien of je HTT niet je bottleneck is. Je kunt namelijk een slecht exemplaar hebben. A8N-SLI's doen namelijk doorgaans 330MHz, mijne echter veel minder (waar ik echt niet blij mee ben, aangezien ik een goed overclockende CPU heb met een lage multiplier).
Je hebt gelijk. Ik snapte niet wat jij bedoelt. Lastig alle begrippen die iedereen anders noemt (of ik gewoon verkeerd, dat kan ook
).
Ik ga uitproberen of ik een wall heb in mijn standaard HT (jouw begrip
)
Ik ga uitproberen of ik een wall heb in mijn standaard HT (jouw begrip
Verwijderd
Dit forum lijkt erg stil te liggen...
Ik zit wel vol vragen over de oc van o.a.
Phenom 9750 95W
Phenom 9950 125W
En met welke borden, welke koeling et cetera.
Is er iemand die hier informatie over heeft?
Ik zit wel vol vragen over de oc van o.a.
Phenom 9750 95W
Phenom 9950 125W
En met welke borden, welke koeling et cetera.
Is er iemand die hier informatie over heeft?
Er is een speciaal OC topic voor Phenom processor, al loopt die ook niet bepaald storm volgens mij. Maar als je specifieke vragen hebt kun je ze wel hier stellen, misschien kunnen we ze beantwoorden.
Wat mij betreft mogen alle AMD CPU Tweak/OC gerelateerde vragen hier gesteld worden haha. Op mijn PC staat al een half jaar een nieuwe TS waarin ook de Phenom (+Mobo's) zit, maar omdat iemand net voor Deel 36 een Phenom OC topic heeft geopend kan ik er vrij weinig mee denk ik.
Nou heb ik sinds kort een AMD X2 5000+ (non-black) en die loopt out of the box gewoon op 3Ghz. Echter krijg ik hem totaal niet stabiel op 239-240 fsb(?) (~3.1 ghz) en zeker niet hoger. Heb verschillende dingen geprobeerd (eerste echte amd overklok, was intel gewend) dus op verschillende mulitpliers, kijken of er een soort van breekpunt qua fsb zit, maar dat hielp allemaal niets. Het kan haast geen (tja er staat toch echt fsb in mijn bios) wall zijn want bijvoorbeeld mijn AMD LE-1620 singele core kreeg ik op ong 275 mhz ook op 3ghz.
Aangezien ik geen divider in kan stellen, en geheugen op bijv ddr2 400 snelheden laten draaien ook niet helpt, denk ik dat mijn geheugen hoe dan ook bottleneckt.
Ongeacht welke cpu ik erop douw, bij 3ghz loopt mijn geheugen altijd op 430 mhz = 860 mhz effectief. Ik heb dit geprobeerd met 1 latje Kingston ddr2-667 mhz 1gb geheugen (welke prima 860 mhz trekt) en met 2 reepjes Kingston ddr2-800 mhz 1 gb geheugen latjes (en met alle 3 tegelijk). Niets helpt.
Ik kan voor geen enkel ding op mijn moederbord voltages instellen (erg basic allemaal) dus dat schiet ook niet echt op. Het geheugen krijgt met 3 latjes ongeveer 1.95 volt (1.8 volt stock) en mijn cpu draait ten alle tijden op stock voltage.
Persoonlijk denk ik, en het meest logische, dat ik de limiet van mijn geheugen bereikt heb. Wat het ook nog kan zijn is dat de cpu meer prik nodig heeft. Ik kan dit helaas nergens instellen.. Het bordje waar de cpu inzit is een héél simpel maar degelijk gigabyte bordje zonder fratsen welke maximaal 800mhz ddr2 geheugen ondersteund, anders had ik wel even 2 gb aan 1066 mhz gehaalt om te kijken waar het aan ligt.
Heeft iemand nog suggesties waar ik naar kan kijken? Is het echt de vcore (die ik niet kan verhogen) die verhoogt moet worden of kan het nog wat anders zijn?
Ik zal vanavond alle timings extreem los instellen (lees: hoogste standen zoals 6/7 e.d) en kijken of het dan wel lukt.
3 ghz is natuurlijk mooi zonder vcore verhoging maar ik pers graag die laatste mhzjes uit mijn cpu, puur om te kijken wat er écht inzit
Aangezien ik geen divider in kan stellen, en geheugen op bijv ddr2 400 snelheden laten draaien ook niet helpt, denk ik dat mijn geheugen hoe dan ook bottleneckt.
Ongeacht welke cpu ik erop douw, bij 3ghz loopt mijn geheugen altijd op 430 mhz = 860 mhz effectief. Ik heb dit geprobeerd met 1 latje Kingston ddr2-667 mhz 1gb geheugen (welke prima 860 mhz trekt) en met 2 reepjes Kingston ddr2-800 mhz 1 gb geheugen latjes (en met alle 3 tegelijk). Niets helpt.
Ik kan voor geen enkel ding op mijn moederbord voltages instellen (erg basic allemaal) dus dat schiet ook niet echt op. Het geheugen krijgt met 3 latjes ongeveer 1.95 volt (1.8 volt stock) en mijn cpu draait ten alle tijden op stock voltage.
Persoonlijk denk ik, en het meest logische, dat ik de limiet van mijn geheugen bereikt heb. Wat het ook nog kan zijn is dat de cpu meer prik nodig heeft. Ik kan dit helaas nergens instellen.. Het bordje waar de cpu inzit is een héél simpel maar degelijk gigabyte bordje zonder fratsen welke maximaal 800mhz ddr2 geheugen ondersteund, anders had ik wel even 2 gb aan 1066 mhz gehaalt om te kijken waar het aan ligt.
Heeft iemand nog suggesties waar ik naar kan kijken? Is het echt de vcore (die ik niet kan verhogen) die verhoogt moet worden of kan het nog wat anders zijn?
Ik zal vanavond alle timings extreem los instellen (lees: hoogste standen zoals 6/7 e.d) en kijken of het dan wel lukt.
3 ghz is natuurlijk mooi zonder vcore verhoging maar ik pers graag die laatste mhzjes uit mijn cpu, puur om te kijken wat er écht inzit
één is geen, twee is één
Ik heb hier een A8N-SLI (s939) liggen met een 3500+ en 2GB geheugen erop.
Het onboard geluid is kapot. Er komt nauwelijks verstaanbaar geluid uit de speakers. Er zit een heleboel geknetter bij.
En de PCI-E ATI X850XT die er inzit is ook kapot. Beide DVI uitgangen geven alleen rare beelden met groene en paarse blokjes.
Loont het nog de moeite om er een volwaardige PC van te bouwen?
En dan bedoel ik investeren in een Opteron 170 o.i.d. en die flink overklokken.
Het onboard geluid is kapot. Er komt nauwelijks verstaanbaar geluid uit de speakers. Er zit een heleboel geknetter bij.
En de PCI-E ATI X850XT die er inzit is ook kapot. Beide DVI uitgangen geven alleen rare beelden met groene en paarse blokjes.
[ Voor 9% gewijzigd door metalant op 11-09-2008 18:20 ]
Ik heb hier ook een A8N-SLI die problemen geeft. Ik dacht er een tijd over na om dat systeem ook te upgraden, maar heb er van afgezien. Het moederbord heeft kuren, DDR geheugen is twee keer zo duur als DDR2 geheugen, tweede hands S939 dual-core processoren worden veel te duur verkocht, omdat de aanbieders weten dat er veel vraag naar is en tweede hands moederborden zijn ook erg duur in vergelijking met AM2 bordjes. Ik zou niet meer investeren in een S939 systeem. Je bent goedkoper en veel beter af met een AM2 systeempje.metalant schreef op donderdag 11 september 2008 @ 18:19:
Ik heb hier een A8N-SLI (s939) liggen met een 3500+ en 2GB geheugen erop.
Dat is een ding wat zeker is. S939 Opteron 1xx zijn best wel duur vergeleken met een nieuwe AM2 variant.Joep Stoffels schreef op donderdag 11 september 2008 @ 18:34:
[...]
tweede hands S939 dual-core processoren worden veel te duur verkocht, omdat de aanbieders weten dat er veel vraag naar is.
Verwijderd
@Wackoz:
Klopt wel denk ik, ik heb een x2 5000+ BE en alleen met de multi op 16 haal ik 3.1/3.2 stabiel. De 3 haal ik wel zonder multi te verhogen, maar ook nog maar net.
Zit in bios op 1.478 Volt en in windows is het 1.52.... (3.2 multix16)
Klopt wel denk ik, ik heb een x2 5000+ BE en alleen met de multi op 16 haal ik 3.1/3.2 stabiel. De 3 haal ik wel zonder multi te verhogen, maar ook nog maar net.
Zit in bios op 1.478 Volt en in windows is het 1.52.... (3.2 multix16)
[ Voor 181% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2008 15:24 ]
Kan iemand mij vertellen waarom ik mijn Opteron 175 op een ASUS A8N Premium met geen mogelijkheid hoger dan 250MHZ krijg??
Ik heb alles al geprobeerd:
- HTT multi naar 2 of 3
- Mem freq naar 100 MHZ
- Voltage naar de max (1,5V)
Maar hij blijft hangen bij de BIOS. En dat terwijl ik 'm zonder problemen op 11x245MHZ krijg, met HTT multiplier op 4, mem settings op auto en core volt op 1,3V.
Als ik berichten hierboven lees, lijkt het me dat ik mogelijk een rot moederbord heb??
Zal thuis eens proberen de CPU multi naar beneden stellen...andere tips zijn welkom!
Thanks
Ik heb alles al geprobeerd:
- HTT multi naar 2 of 3
- Mem freq naar 100 MHZ
- Voltage naar de max (1,5V)
Maar hij blijft hangen bij de BIOS. En dat terwijl ik 'm zonder problemen op 11x245MHZ krijg, met HTT multiplier op 4, mem settings op auto en core volt op 1,3V.
Als ik berichten hierboven lees, lijkt het me dat ik mogelijk een rot moederbord heb??
Zal thuis eens proberen de CPU multi naar beneden stellen...andere tips zijn welkom!
Thanks
[ Voor 16% gewijzigd door styxz op 01-10-2008 14:46 ]
Het leven is hard...een stoeprand ook.
Wat is de command rate van je mem? Heb volgens mij ergens gelezen dat de A8N niet op 1T kan werken boven de 250.
Laatst een aparte X2 weten te bemachtigen, een 939 3600+ X2. Een Winchester core met slechts 2x256kB L2 op 2,0GHz, kwam hem niet tegen in de OP.
A8N32SLI x16
3600+ X2
2x 512MB PC3500
8800GT
Draait momenteel op 10x260@~1,40-1,45v. Bios staat op 1,4v, maar voltage wisselt nogal. Dit ligt of aan het moederbord of aan de 400Watt Chieftec, die aan de geluidsproductie te horen redelijk aan z'n max zit.
CPU wordt gekoeld door een Kama Cross, wat niet bepaald een top ding is. Full load(2x prime95) blijft de CPU net onder de 70 graden. Idle ligt de temperatuur tussen de 35 en 40 graden.
Voorlopig laat ik het zo draaien, temp ligt mij nl te hoog. Heeft iemand ergens OC resultaten gezien van de 3600+ 2x256kB?
Laatst een aparte X2 weten te bemachtigen, een 939 3600+ X2. Een Winchester core met slechts 2x256kB L2 op 2,0GHz, kwam hem niet tegen in de OP.
A8N32SLI x16
3600+ X2
2x 512MB PC3500
8800GT
Draait momenteel op 10x260@~1,40-1,45v. Bios staat op 1,4v, maar voltage wisselt nogal. Dit ligt of aan het moederbord of aan de 400Watt Chieftec, die aan de geluidsproductie te horen redelijk aan z'n max zit.
CPU wordt gekoeld door een Kama Cross, wat niet bepaald een top ding is. Full load(2x prime95) blijft de CPU net onder de 70 graden. Idle ligt de temperatuur tussen de 35 en 40 graden.
Voorlopig laat ik het zo draaien, temp ligt mij nl te hoog. Heeft iemand ergens OC resultaten gezien van de 3600+ 2x256kB?
Command rate staat op 2T.
Heb 'm inmiddels naar 10x278 gekregen op 1,35 volt..load temp 47C
Ook nog gelukt met 11x263, maar daar draaide ie op 1,45 volt en werd de load temp 60C, dat vind ik te hoog.
Sleutel was het chipset voltage -> verhoogt van 1,5 naar 1,6V
Helaas allemaal met ondergklokt geheugen (draait nu effectief op iets van 185MHZ) en vrij losse settings.
Heb er 4 reepjes dual channel Corsair Twinx512 3200C2 in hangen...mijn vermoeden is dat mijn geheugen de bottleneck is...
grmbl...ik wil 'm naar de 3GHZ krijgen, dat moet wel lukken toch?
Heb 'm inmiddels naar 10x278 gekregen op 1,35 volt..load temp 47C
Ook nog gelukt met 11x263, maar daar draaide ie op 1,45 volt en werd de load temp 60C, dat vind ik te hoog.
Sleutel was het chipset voltage -> verhoogt van 1,5 naar 1,6V
Helaas allemaal met ondergklokt geheugen (draait nu effectief op iets van 185MHZ) en vrij losse settings.
Heb er 4 reepjes dual channel Corsair Twinx512 3200C2 in hangen...mijn vermoeden is dat mijn geheugen de bottleneck is...
grmbl...ik wil 'm naar de 3GHZ krijgen, dat moet wel lukken toch?
wat bedoel je met "ik denk dat het geheugen de bottleneck is' ?
want ik heb ongeveer dezelfde reepjes geheugen.. 4 x 512 mb corsair xmsxl(pt) stickies.. maar als je je geheugen nu ontzettend onderclockt, lijkt mij het vinden van je max fsb geen probleem, vervolgens de multiplier omhoog om de max van je cpu te vinden... en klaar ben je.
want ik heb ongeveer dezelfde reepjes geheugen.. 4 x 512 mb corsair xmsxl(pt) stickies.. maar als je je geheugen nu ontzettend onderclockt, lijkt mij het vinden van je max fsb geen probleem, vervolgens de multiplier omhoog om de max van je cpu te vinden... en klaar ben je.
Wtf 
Een aantal van jullie zullen het misschien nog herinneren dat ik vertelde over de HTT wall van mijn A8N-SLI mobo... Don't ask me how, maar m'n wall schijnt weg te zijn
Chipset voltage en VCore flink omhoog gegooid en nu draait m'n Opteron 165 ineens op 2.7GHz ipv 2.5 GHz (1.8GHz default) 
Wel met het geheugen een stuk omlaag geclockt en m'n HT-link ook omlaag geclockt. Later nog maar eens kijken of hij deze HTT ook aan kan met een hogere geheugensnelheid
Een aantal van jullie zullen het misschien nog herinneren dat ik vertelde over de HTT wall van mijn A8N-SLI mobo... Don't ask me how, maar m'n wall schijnt weg te zijn
Wel met het geheugen een stuk omlaag geclockt en m'n HT-link ook omlaag geclockt. Later nog maar eens kijken of hij deze HTT ook aan kan met een hogere geheugensnelheid
@knight16: ik krijg de clock met geen mogelijkheid boven de 2,7GHz (10x278 of 11x263).
Ik kan me bijna niet voorstellen dat mijn Opteron 175 niet meer doet...
Geheugen is al genoeg onderclocked dacht ik zo...
Ik kan me bijna niet voorstellen dat mijn Opteron 175 niet meer doet...
Geheugen is al genoeg onderclocked dacht ik zo...
Toch wel weer grappig, laatst een 5400+ BE gekocht als goedkope dual core voor m'n pctje...
Ondanks dat ik niet van plan was om te gaan overclocken kruipt eht bloed toch waar het niet gaan kan en begon het weer te kriebelen.
Doet nu 3,1ghz op stock voltage, toch zonder enige moeite tot nu toe 300 mhz erbij
Ondanks dat ik niet van plan was om te gaan overclocken kruipt eht bloed toch waar het niet gaan kan en begon het weer te kriebelen.
Doet nu 3,1ghz op stock voltage, toch zonder enige moeite tot nu toe 300 mhz erbij
Dat viel mij ook op bij mijn A8N-SLI i.c.m. een 3000+ Venice. 9x275MHz op 1,4Volt, maar 9x300 doet hij ook, zei het met 1,5Volt en dat is met net iets teveel. Koeler maakt dan ook zo'n kabaal en het geheugen wil niet mee.Avalaxy schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 13:27:
Wtf
Een aantal van jullie zullen het misschien nog herinneren dat ik vertelde over de HTT wall van mijn A8N-SLI mobo... Don't ask me how, maar m'n wall schijnt weg te zijnChipset voltage en VCore flink omhoog gegooid en nu draait m'n Opteron 165 ineens op 2.7GHz ipv 2.5 GHz (1.8GHz default)
Ik doe nu 9x310 = 2800MHz, loopt lekker
Alleen het geheugen krijg ik niet terug op 400MHz, dat loopt nu op 300MHz geloof ik... Zodra het naar 400MHz gaat (default) wilt m'n pc niet meer booten
Maar ik ben happy, aangezien m'n CPU echt een bottleneck vormt voor m'n videokaart 
Koeler maakt wel wat herrie overigens, en m'n CPU zal wel flink warm worden... Maar daar geef ik niet langer om, als hij dood gaat dan gaat ie maar dood, heb ik tenminste een valide reden om eens een nieuwe pc te kopen

Koeler maakt wel wat herrie overigens, en m'n CPU zal wel flink warm worden... Maar daar geef ik niet langer om, als hij dood gaat dan gaat ie maar dood, heb ik tenminste een valide reden om eens een nieuwe pc te kopen
[ Voor 28% gewijzigd door Avalaxy op 10-10-2008 12:39 ]
* Joep vraagt zich af om welke videokaart het dan wel gaat... Klikt op specs en schrikt zich doodAvalaxy schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 12:38:
Ik doe nu 9x310 = 2800MHz, loopt lekkerAlleen het geheugen krijg ik niet terug op 400MHz, dat loopt nu op 300MHz geloof ik... Zodra het naar 400MHz gaat (default) wilt m'n pc niet meer booten
Maar ik ben happy, aangezien m'n CPU echt een bottleneck vormt voor m'n videokaart
Da's geen bottleneck meer, maar een wurggreep

Ik laat mijn 3000+ Venice rustig op 9x275MHz pruttelen. Dan is hij nog te verkopen. Ik heb namelijk zin in een 45nm Deneb en die betalen zichzelf niet natuurlijk.
Edit:
En ik verontschuldig me direct over die wurggreep uitspraak. Ik dacht dat het een singlecore was

Edit 2:
offtopic:
Ik zie net dat jij Leonpwner1 was. Waarom een naamsverandering? Lijkt wel mode de laatste tijd, eerst Lism -> Jism, nu jij en ook r00n -> R8N of zoiets
Ik zie net dat jij Leonpwner1 was. Waarom een naamsverandering? Lijkt wel mode de laatste tijd, eerst Lism -> Jism, nu jij en ook r00n -> R8N of zoiets
[ Voor 13% gewijzigd door Joep op 10-10-2008 16:18 ]
Gelukkig niet hey
Ik heb m'n 3700+ @ 2.8GHz destijds verruild voor een dual-core Opteron. Wel een flinke downgrade qua klokfrequentie (2.2GHz default vs. 1.8GHz default), maar wel een goed overclockbare dual-core voor een prikkie (80 euro geloof ik).
Verwijderd
hallo,
ik, heb een vraagje over mijn 5400+ athlon.
Ik heb veel gezocht naar het overklokken ervan, maar kan niks vinden.
Is deze niet over te klokken, of is deze gewoon niet populair?
groeten Tom,
groeten Tom,
Verwijderd schreef op maandag 27 oktober 2008 @ 21:21:
hallo,
groeten Tom,
Tuurlijk is hij overclockbaar... Ik geloof er eerlijk gezegd niets van dat je zelf al hebt gezocht... Wat zie je allemaal in je BIOS staan? Heb je een OEM PC?
@tommietommie
Zelf de meest el-cheapo moederborden hebben wel OC functies.
Je moet gewoon eens de basics gaan lezen en niet specifiek naar jouw setup zoeken. Lees en leer de basic en pas die dán toe op jouw setup.
Zelf de meest el-cheapo moederborden hebben wel OC functies.
Je moet gewoon eens de basics gaan lezen en niet specifiek naar jouw setup zoeken. Lees en leer de basic en pas die dán toe op jouw setup.
Verwijderd
hey
sorry, misschien de vraag verkeerd gesteld.
Ik bedoel eigenlijk dat op internet weinig is te vinden
over het overklokken van de processor.
en de basis heb ik al een beetje gelezen, maar ik wil kijken wat anderen met die processor kunnen.
groeten Tom
sorry, misschien de vraag verkeerd gesteld.
Ik bedoel eigenlijk dat op internet weinig is te vinden
over het overklokken van de processor.
en de basis heb ik al een beetje gelezen, maar ik wil kijken wat anderen met die processor kunnen.
groeten Tom
Probeer www.amdgeeks.net en voer anders je stepping in in google.
Dan kijken wat google opleverd. Eventueel delen van je stepping invoeren.
Het 1e deel van de 2e regel is het belangrijkste maar het zal je waarschijnlijk weinig bruikbare informatie opleveren wanneer ook de laatste 2 delen (cijfers en letters) niet matchen.
Het 1e deel van de 2e regel is het belangrijkste maar het zal je waarschijnlijk weinig bruikbare informatie opleveren wanneer ook de laatste 2 delen (cijfers en letters) niet matchen.
Verwijderd
Grappig. Al die jaren heb ik de CPU op zijn IHS altijd volledig ingesmeerd. Dacht dat zit wel goed. Vanmiddag doe ik een propje zo groot als een rijstkorrel in het midden, en installeer mijn 9700Led. De temps vallen stukken lager uit, en zelfs op 1.425v is 2650MHz geen probleem (X2 3800+), waar voorheen 1.475v voor nodig was, en een kabaal van een koeling.
Nu 58 graden op 2650MHz en 1.425V. Das een record man.
Nu 58 graden op 2650MHz en 1.425V. Das een record man.
Dag allen!
Ik heb een probleem. Ik probeer mijn systeem te oc-en maar kom maar niet voorbij de 217mhz, oftewel 2.7 GHz.
Ik zal eerst even alles toelichten:
Mobo: asus-m2n-x Bios 0701
CPU: 4800+ 2.5 Ghz Brisbane G1
MEM: PQI 2gb 800mhz
Voeding: Coolermaster 390 watt
Temp: CPU Idle: 31 Load: 40
Ik heb via de Got een hoop opgedaan en ook precies alles uitgezocht door HT te verlagen naar 800( en lager...), PCI vast op 100mhz ,CPU multiplier omlaag, CPU Voltage, van auto tot 1.375 geprobeerd, MEM divider naar alle standen( 667,533,400), cool & quit disabled.....
Misschien dat iemand mij verder kan helpen? Ik zat zelf aan een bios update te denken, aangezien deze uit juni 2007 stamt en er een 65nm op zit???
Mocht ik wat vergeten zijn hoor ik dat graag,
alvast dank voor evt. reply
Ik heb een probleem. Ik probeer mijn systeem te oc-en maar kom maar niet voorbij de 217mhz, oftewel 2.7 GHz.
Ik zal eerst even alles toelichten:
Mobo: asus-m2n-x Bios 0701
CPU: 4800+ 2.5 Ghz Brisbane G1
MEM: PQI 2gb 800mhz
Voeding: Coolermaster 390 watt
Temp: CPU Idle: 31 Load: 40
Ik heb via de Got een hoop opgedaan en ook precies alles uitgezocht door HT te verlagen naar 800( en lager...), PCI vast op 100mhz ,CPU multiplier omlaag, CPU Voltage, van auto tot 1.375 geprobeerd, MEM divider naar alle standen( 667,533,400), cool & quit disabled.....
Misschien dat iemand mij verder kan helpen? Ik zat zelf aan een bios update te denken, aangezien deze uit juni 2007 stamt en er een 65nm op zit???
Mocht ik wat vergeten zijn hoor ik dat graag,
alvast dank voor evt. reply
Hoi,
Ik heb een 5200+ Brisbane.
Draait std op 2,67mhz
Gemin2 cpu cooler
4gb ddr2 800 geheugen
cm690 kast
k9n neo v2 moederbord
Ik wil hem iets gaan overclocken.
Mijn moederbord heeft de functies om allerlei dingen te veranderen.
Het rekensommetje op de 1st page ( (Geheugenvoltage/2) - processorvoltage. )
Als ik deze doe ; 1,9 / 2 = 0,95 - 1.296 = 0.346
Betekend dus dat ik mijn processorvoltage beter omhoog kan zetten ?
Wat raden jullie aan :
hier de screens

Zoals jullie kunnen zien, temp rond de 0 a 3 graden.
Het lijkt mij stug dat dit klopt, is wel jammer.
MSI tool geeft het aan, everest geeft het aan en andere temp programmatjes
[img][/img]
Ik heb een 5200+ Brisbane.
Draait std op 2,67mhz
Gemin2 cpu cooler
4gb ddr2 800 geheugen
cm690 kast
k9n neo v2 moederbord
Ik wil hem iets gaan overclocken.
Mijn moederbord heeft de functies om allerlei dingen te veranderen.
Het rekensommetje op de 1st page ( (Geheugenvoltage/2) - processorvoltage. )
Als ik deze doe ; 1,9 / 2 = 0,95 - 1.296 = 0.346
Betekend dus dat ik mijn processorvoltage beter omhoog kan zetten ?
Wat raden jullie aan :
hier de screens

Zoals jullie kunnen zien, temp rond de 0 a 3 graden.
Het lijkt mij stug dat dit klopt, is wel jammer.
MSI tool geeft het aan, everest geeft het aan en andere temp programmatjes
[img][/img]
Sinds kort een x2 3800+ overgenomen van iemand voor 22,50 om door te komen tot de 45nm PII's. 
Hij klokt ook nog eens aardig, draai nu op 2750mhz met 1.45 vcore. Op veel hogere snelheden wou die niet echt mee werken. Nog even kijken waar het aan mag liggen.
Het is btw de 90nm windsor core.
Hij klokt ook nog eens aardig, draai nu op 2750mhz met 1.45 vcore. Op veel hogere snelheden wou die niet echt mee werken. Nog even kijken waar het aan mag liggen.
[ Voor 6% gewijzigd door Deagle op 14-12-2008 11:09 ]
@Heatonme
Bios update zeker even proberen. Het lijkt een freq.wall ofzo.
@Herr Flicker
Dat rekensommetje ging op voor DDR platformen. Hoe het met DDR2 en DDR3 zit weet ik niet omdat dat natuurlijk anders gebouwd is. Natuurlijk blijft er wel een mem.controller in de CPU zitten dus een soort gelijke soms kan bestaan.
Je screenshots doen het niet en tenzij je een Mach erop hebt kloppen je temperaturen natuurlijk ook niet.
Bios update zeker even proberen. Het lijkt een freq.wall ofzo.
@Herr Flicker
Dat rekensommetje ging op voor DDR platformen. Hoe het met DDR2 en DDR3 zit weet ik niet omdat dat natuurlijk anders gebouwd is. Natuurlijk blijft er wel een mem.controller in de CPU zitten dus een soort gelijke soms kan bestaan.
Je screenshots doen het niet en tenzij je een Mach erop hebt kloppen je temperaturen natuurlijk ook niet.
Ik probeer ook mijn x2 3800+ windsor weer verder te krijgen. Kwam toen niet verder dan 2600Mhz. Toch eens kijken of ik toch verder kan door mijn chipset voltage te verhogen. Gek genoeg krijg ik problemen vanaf 270 HT op mijn DFI mobo. Deze bordjes zijn toch wel de overclock koningen dus ik moet toch wel minimaal 300 kunnen halen?Deagle schreef op zondag 14 december 2008 @ 10:58:
Sinds kort een x2 3800+ overgenomen van iemand voor 22,50 om door te komen tot de 45nm PII's.
chipset voltageverhogen met minimaal 0.1v, de htt voltage verhogen met 0.1v en je cpu more voltage geven.
zorg ervoor dat je een goede bios versie hebt draaien, en je je geheugen echt niet strak af stelt in het begin.
na enorm lang klooien heb ik mijn s939 x2 4200+ @ 2630 stable ..
zorg ervoor dat je een goede bios versie hebt draaien, en je je geheugen echt niet strak af stelt in het begin.
na enorm lang klooien heb ik mijn s939 x2 4200+ @ 2630 stable ..
Vanmiddag heb ik eens geprobeerd om mijn AMD Athlon 64 X2 5200+ (Windsor, 90nm) een beetje te overklokken. Standaard draait de cpu op 2,6 GHz en ik had gehoopt hem vrij gemakkelijk op 3,0 GHz te krijgen. Dat bleek helaas niet het geval te zijn: wanneer ik de processor boven ongeveer 2,9 GHz probeer te klokken, wordt het geheugen op single-channel gezet i.p.v. dual-channel. Zelf heb ik het vermoeden dat dit komt door de ingebouwde geheugencontroller en waarschijnlijk moet ik het voltage van de cpu iets omhoog doen. Klopt dit?
- geheugen draait onder zijn specificaties (~750 MHz, cl5)
- HTT ~900 MHz
- PCI-e gelockt @ 100 MHz
- PCI @ 36,5 MHz (niet gelockt dus...)
Edit:
Ik kom er net achter dat er géén PCI-lock op het moederbord (MSI K9N SLI, nForce 570) zit. Ik gebruik overigens slecht twee reepjes DDR2 PC6400, welke standaard op 800 MHz cl5 (fabrieksinstellingen) kunnen werken. Nu draaien ze dus iets langzamer, dus het geheugen zal het probleem niet zijn. Zelf ben ik geen fan van het verhogen van voltages etc., vandaar mijn vraag. Ben gewoon benieuwd of ik nu al tegen z'n maximum @ std vcore zit
.
- geheugen draait onder zijn specificaties (~750 MHz, cl5)
- HTT ~900 MHz
- PCI-e gelockt @ 100 MHz
- PCI @ 36,5 MHz (niet gelockt dus...)
Edit:
Ik kom er net achter dat er géén PCI-lock op het moederbord (MSI K9N SLI, nForce 570) zit. Ik gebruik overigens slecht twee reepjes DDR2 PC6400, welke standaard op 800 MHz cl5 (fabrieksinstellingen) kunnen werken. Nu draaien ze dus iets langzamer, dus het geheugen zal het probleem niet zijn. Zelf ben ik geen fan van het verhogen van voltages etc., vandaar mijn vraag. Ben gewoon benieuwd of ik nu al tegen z'n maximum @ std vcore zit
[ Voor 26% gewijzigd door AntonH op 18-12-2008 21:48 ]
Verwijderd
4 x dual-sided dimms kunnen moeilijk doen. Je kunt je memory nog dividen. Als je geen OC geheugen hebt is dat meestal de oplossing en of lossere timings.
In princiepe wil je nu het maxiamale van je CPU weten met acceptabele temperaturen.
Dus die andere onderdelen terugzetten.
HT-link heb je dus verlaagt zodat die onder de 1000Mhz werkt, mooi. Kun je later altijd weer hoger proberen.
Dan moet je nu het geheugen dus uitsluiten. Weet je zeker dat die niets tegenhoudt dan kun je je Vcore gaan verhogen in kleine stapjes met een oog op je temps.
Het kan helpen om met minder dan 4 dimms te OC-en, dit kan het tegenhouden.
PCI en PCIe kun je het beste gewoon standaard houden, tenzij het mobo ze niet automatisch locked, dan helpt verhogen wel eens. Sommige zeggen dat PCIe wel eens een sweet spot heeft, maar dat zou ik even zo laten.
In princiepe wil je nu het maxiamale van je CPU weten met acceptabele temperaturen.
Dus die andere onderdelen terugzetten.
HT-link heb je dus verlaagt zodat die onder de 1000Mhz werkt, mooi. Kun je later altijd weer hoger proberen.
Dan moet je nu het geheugen dus uitsluiten. Weet je zeker dat die niets tegenhoudt dan kun je je Vcore gaan verhogen in kleine stapjes met een oog op je temps.
Het kan helpen om met minder dan 4 dimms te OC-en, dit kan het tegenhouden.
PCI en PCIe kun je het beste gewoon standaard houden, tenzij het mobo ze niet automatisch locked, dan helpt verhogen wel eens. Sommige zeggen dat PCIe wel eens een sweet spot heeft, maar dat zou ik even zo laten.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2008 21:30 ]
Goede dag tweakers,
Ik ben bezig met mijn 4000+ over te klokken, welke nu reeds stabiel op 2730 Mhz draait. Al best aardig vond ik zelf
Nu lijkt er enkel een wall te zitten in mijn niet-FSB (hoe heet dat ook weer hiero?). Boven de 260 Mhz lijkt de pc vrijwel direct te bevriezen. De temps lijkt het mij niet aan te liggen, die blijven onder stress 45 graden.
De situatie is zoals weergegeven in het plaatje hieronder.
http://i2.photobucket.com...enboekverneuker/Stats.jpg
Wat is in deze situatie het beste om aan te gaan werken? Zelf denk ik dat de Vcore aan de beurt is om verhoogd te worden; die staat nog op auto. Of gaat dat de wall niet verhelpen?
Mijn geheugen staat helemaal teruggeklokt, die vormt geen bottleneck. HTT link speed is ook niet te hoog. Mijn moederbord is een M2N-SLI Deluxe met 2 gb Corsair met timings die geen probleem kunnen vormen (5-5-5-5- nogwat
)
Ik ben bezig met mijn 4000+ over te klokken, welke nu reeds stabiel op 2730 Mhz draait. Al best aardig vond ik zelf
Wat is in deze situatie het beste om aan te gaan werken? Zelf denk ik dat de Vcore aan de beurt is om verhoogd te worden; die staat nog op auto. Of gaat dat de wall niet verhelpen?
Mijn geheugen staat helemaal teruggeklokt, die vormt geen bottleneck. HTT link speed is ook niet te hoog. Mijn moederbord is een M2N-SLI Deluxe met 2 gb Corsair met timings die geen probleem kunnen vormen (5-5-5-5- nogwat
[ Voor 16% gewijzigd door hugoarts op 21-12-2008 19:21 ]
Verwijderd
Mijn X2 5000+ 2.6GHz doet probleemloos 3GHz zonder V-core verhoging! 
Na ergens van de week eens lekker testen. Lekker rappe CPU ook.

Na ergens van de week eens lekker testen. Lekker rappe CPU ook.
Jism; natuurlijk lekker dat ie probleemloos 3Ghz draait, maar het blijft een percentage van 15 procent overklok? Moet meer kunnen toch?
Inderdaad 3ghz doen alle x2 5000+ cpu's vrij makkelijk. 3.2 en hoger word vaak lastig door een wall oid.
Ik heb ook ooit een 5000+ black gehad op een 790X DS4 (sb600). Deze deed met 1.375-1.4v 3.25 ghz terwijl 3.3ghz niet stable te krijgen was (getest tot 1.6v). Aan het geheugen lag het verder ook niet, ook niet aan andere voltages ed. Had echt alle mogelijkheden getest...
Nu heb ik gisterenavond de Vcore verhoogd met één stapje en de HTT naar 261 MHz. gezet in plaats van 260. De PC bevroor, ik kreeg een foutmelding en ik kon met geen mogelijkheid ook maar naar de BIOS komen; al van tevoren hing de pc met foutmelding die over de videokaart lijkt te gaan. Ik heb nu de BIOS hardwarematig gereset, en hij start weer op.hugoarts schreef op zondag 21 december 2008 @ 19:18:
Goede dag tweakers,
Ik ben bezig met mijn 4000+ over te klokken, welke nu reeds stabiel op 2730 Mhz draait. Al best aardig vond ik zelfNu lijkt er enkel een wall te zitten in mijn niet-FSB (hoe heet dat ook weer hiero?). Boven de 260 Mhz lijkt de pc vrijwel direct te bevriezen. De temps lijkt het mij niet aan te liggen, die blijven onder stress 45 graden.
Mijn geheugen staat helemaal teruggeklokt, die vormt geen bottleneck. HTT link speed is ook niet te hoog. Mijn moederbord is een M2N-SLI Deluxe met 2 gb Corsair met timings die geen probleem kunnen vormen (5-5-5-5- nogwat)
Maar wat is er nu aan de hand bij mijn PC? Zit er een wall in de HTT? Wat kan ik daar aan doen?
Is het verstandig om Ntune er eens eventjes een paar uur op los te laten?
Mocht het nu zo zijn dat dit vragen zijn die makkelijk beantwoord kunnen worden.. Ik lees graag over dit soort dingen om er wijzer van te worden! Maar dit leek me vrij PC-specifiek, waarbij ook wat ervaring een vereiste lijkt te zijn.
Verwijderd
Kan ook aan je plank liggen.Deagle schreef op zondag 21 december 2008 @ 20:00:
Ik heb ook ooit een 5000+ black gehad op een 790X DS4 (sb600). Deze deed met 1.375-1.4v 3.25 ghz terwijl 3.3ghz niet stable te krijgen was (getest tot 1.6v). Aan het geheugen lag het verder ook niet, ook niet aan andere voltages ed. Had echt alle mogelijkheden getest...
Het rare is is dat mijn PCI Bus niet langer locked lijkt ineens. Daar had ik met mijn X2 3800+ en een Athlon LE 1640 helemaal geen problemen mee. 3.1GHz is geen probleem maar 3GHz draait lekker. Als ik de FSB boven een bepaalde waarde doe of draai dan is m'n PCI bus over de 40MHz, wat natuurlijk niet lekker is voor het s-ata controllertje.
Naja. AMD's zijn altijd al een challenge om te océn
Laat Orthos voor de gein eens een uurtje of twee draaien op priority 5, dan weet je al of hij zo goed als stabiel is ofniethugoarts schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 11:23:
Mocht het nu zo zijn dat dit vragen zijn die makkelijk beantwoord kunnen worden.. Ik lees graag over dit soort dingen om er wijzer van te worden! Maar dit leek me vrij PC-specifiek, waarbij ook wat ervaring een vereiste lijkt te zijn.
offtopic:
Excuus Jism, was gericht naar Hugo
[ Voor 27% gewijzigd door Wackoz op 23-12-2008 13:11 ]
één is geen, twee is één
Met AI-booster kan ik tot 260Mhz. HTT komen (en werkt alles prima, opstarten etcetera), maar zogauw ik via de BIOS zelf ga klokken, dan krijg ik mijn PC niet opgestart vanaf 250Mhz. HTT.Wackoz schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 13:06:
[...]
Laat Orthos voor de gein eens een uurtje of twee draaien op priority 5, dan weet je al of hij zo goed als stabiel is ofnietJe HTT draait netjes op 780mhz dus dat lijkt me niet direct het probleem. Ik zie dat je in windows met settings speelt, lukt het wel goed wanneer je alles gewoon in het bios zet? Mijn 5000+ draait stock 2.6ghz @ 1.32 volt, lijkt me geen probleem als jij je 4000+ in het bios al op 1.275 zet... Zelf komt ik niet verder dan 3.0ghz stabiel maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan mijn southbridge die niet meer wil (SB600).
offtopic:
Komt dat doordat AI-booster de instelling pas wijzigt nadat het progje is opgestart, en dat de ogenschijnlijk zelfde instellingen via de BIOS niet werken?
Ik ga nu Orthos aanzetten op AI-booster met 260Mhz. Je hoort het straks
Mijn Vcore staat op Auto, en is volgens Ai-booster ongeveer 1,32-1,35 Volt.
[ Voor 3% gewijzigd door hugoarts op 23-12-2008 13:19 . Reden: Vcore toevoegen ]
Verwijderd
Rig:
Cpu : Athlon X2 4800+ 2.5Ghz Brisbane Core
Mobo : Asus M2N met de laatste bios.
Ram : 2x 1gb Corsair XMS2 CL5 kit @ Dual-Channel
Voeding : 400Watt Sweex
Max stable 'OC 3.1Ghz
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=467215
Max stable 'OC 3.1Ghz
Na een uur Orthos op prioriteit 9 nog geen error bij het stressen van mijn CPU.
Echter na 1 minuut al als ik memory ga stressen.. Is dit erg?
Wat nu? Orthos lijkt dus aan te geven dat de processor stabiel loopt op 2730Mhz met 10.5x260.. Vcore 1,43 op dat moment.
Zodra de HTT op 261 staat bevriest de PC. Dit alles vanuit AIbooster overigens, de BIOS laat ik maar eventjes voor wat ie is.
Echter na 1 minuut al als ik memory ga stressen.. Is dit erg?
Wat nu? Orthos lijkt dus aan te geven dat de processor stabiel loopt op 2730Mhz met 10.5x260.. Vcore 1,43 op dat moment.
Zodra de HTT op 261 staat bevriest de PC. Dit alles vanuit AIbooster overigens, de BIOS laat ik maar eventjes voor wat ie is.
Leuke overclock!Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 14:12:
Rig:
Max stable 'OC 3.1Ghz
Ik kom niet verder dan 2.9Ghz, overigens wel op stoch voltage (1.325)... Maar mijn moederbord is ook zwaarkut, ik kan een max vcore instellen van 1.375, in de BIOS

Edit: Specs:
Cpu : Athlon X2 4800+ 2.5Ghz
Geheugen: GeIL GB22GB6400C4DC 2GB (2x 1GB)
Videokaart: ATI 3870
Moederbord: MSI K9N Neo V3
Voeding: Enermax ELT620AWT Liberty 620W
[ Voor 10% gewijzigd door Stefanovic45 op 23-12-2008 16:57 ]
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
Verwijderd
mijn Vcore is anders maar 1.35v.. heuger wilt mn mobo niet:(
hij wilt wel harder, al eens geboot at 3.2, maar dat trekt mn voeding niet + bsod boot, dus te weinig prik @ cpu i guess
hij wilt wel harder, al eens geboot at 3.2, maar dat trekt mn voeding niet + bsod boot, dus te weinig prik @ cpu i guess
Zo zeg, dan klokt die wel lekker, beter dan die van mij in iedergevalVerwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:39:
mijn Vcore is anders maar 1.35v.. heuger wilt mn mobo niet:(
[ Voor 6% gewijzigd door Stefanovic45 op 23-12-2008 16:59 ]
Verwijderd
Koeling. Je warmte wordt blijkbaar niet goed afgevoerd, controleer eens met Coretemp ipv speedfan de CPU-temp.StefanvanGelder schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 15:24:
[...]
maar bij prime knapt hij er na 5 mins uit..
Mhh, dat was in de zomer, ik kan het nu nog wel eens proberen! Hij wordt nu max 52 graden met prime 95.. Maar de temp word verder wel goed uitgelezen, zal toch nog eens een poging wagen!Verwijderd schreef op dinsdag 23 december 2008 @ 17:16:
[...]
Koeling. Je warmte wordt blijkbaar niet goed afgevoerd, controleer eens met Coretemp ipv speedfan de CPU-temp.
Edit:
Lijkt toch geen effect te hebben, de temp wordt maximaal 58 graden, 44 graden op core #1 en 37 op core #0. In de zomer werd hij dan wel 65 man, maar nu stopt hij er nog steeds mee.
Idle, ik kreeg trouwens direct een freeze met Orthos

na een reboot met prime geprobeerd:

Voor mijn gevoel zit het hem ergens in een voltage, dan wel die van de cpu dan wel die van de NB (kan ik niet aanpassen overigens)
[ Voor 51% gewijzigd door Stefanovic45 op 23-12-2008 18:58 ]
Verwijderd
Ik heb ook die 'hard-lockup' op een bepaalde grens. Bij mij is dat 260MHz FSB / HTT, 3.2GHz op 13x MP. Voltage maakt ook niet uit, ik weet van het plankje dat het makkelijk de 300MHz passeren kan zonder extra voltage op de NB (MCP-55).

(klik)
Tot zover prima. 3150MHz is ook gemakkelijk te halen op 1.375v, en kan tot 1.55V technisch. Ik ben een X2 3800+ gewend dus zowiezo 3GHz is altijd lekker. Games draaien ook lekker soepel en merk niet echt dat de CPU de bottleneck uberhaubt nog is.
Overigens klopt er hier geen snars van Coretemp, ik krijg load 20 graden te zien, terwijl het hierbinnen 19 graden is

(klik)
Tot zover prima. 3150MHz is ook gemakkelijk te halen op 1.375v, en kan tot 1.55V technisch. Ik ben een X2 3800+ gewend dus zowiezo 3GHz is altijd lekker. Games draaien ook lekker soepel en merk niet echt dat de CPU de bottleneck uberhaubt nog is.
Overigens klopt er hier geen snars van Coretemp, ik krijg load 20 graden te zien, terwijl het hierbinnen 19 graden is
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2008 21:24 ]
Klopt, je hebt dezelfde cpu (nou oké, niet precies dezelfde
) als ik heb. Brisbanes worden nooit goed uitgelezen althans niet idle. Idle klopt er hier ook geen ruk van, met mijn cpu fan op 100% word hij dan 9 graden
Stress klopt wel aardig, verder heb ik gemerkt dat koeling ontiegelijk belangrijk is (bij mij het verschil tussen stabiel en niet stabiel op 3ghz). Nou hang ik tijdens het stressen altijd een extra casefan in een 45graden hoek op het standaard koelblokje van AMD en dat is samen met de andere casefans voldoende om hem onder de 50 graden te houden. Mijn moederbord is ook een rare, als hij 70 graden wordt denkt hij dat ik constant mijn speakerset opnieuw aansluit en crasht het halve systeem
Maar verder prima overclock
Stress klopt wel aardig, verder heb ik gemerkt dat koeling ontiegelijk belangrijk is (bij mij het verschil tussen stabiel en niet stabiel op 3ghz). Nou hang ik tijdens het stressen altijd een extra casefan in een 45graden hoek op het standaard koelblokje van AMD en dat is samen met de andere casefans voldoende om hem onder de 50 graden te houden. Mijn moederbord is ook een rare, als hij 70 graden wordt denkt hij dat ik constant mijn speakerset opnieuw aansluit en crasht het halve systeem
Maar verder prima overclock
één is geen, twee is één
Verwijderd
Het verschil is ten eerste de TDP die van een X2 3800+ op 65W lag, en nu 2.6GHz op 65W. Dus wel meer horsepower voor hetzelfde verbruik. Bij 3Ghz zal dit makkelijk op 89W liggen en richting de 3.2GHz al helemaal richting 125W 
Maar idd. Prettige CPU.
Maar idd. Prettige CPU.
Mijn 4000+ wil absoluut niet verder dan 260 Mhz..
Mooi klok luitjes, toch gauw een procentje of 15?
Mooi klok luitjes, toch gauw een procentje of 15?
Verwijderd
Systeem:
Gigabyte AM790X
AMD x2 5000+ @ 3GHZ
4* 1GB Buffalo DDR2 6400
Nvidia geforce 7300LE
Samsung spinpoint F1 1TB
2* Maxtor diamondmax 20 160GB
Artic pro 64
Core voltage 1.328v
Core speed 3003.5 mhz
Multiplier 13x
Bus speed 231.0 mhz
HT link 924.1mhz
Dram frequentie 375.4 mhz
FSB:Dram CPU/8
CL 5
tRCD 5
tRP 5
tRAS 15
tRC 20
CR 2T
CPU temp idle 40
CPU temp stress 53
Lijkt mij een redelijke overclock, btw heb mijn pci express gelocked op 100mhz.
Geheugen wat er momenteel inzit klokt niet zo goed over
Iemand nog tips ?
Gigabyte AM790X
AMD x2 5000+ @ 3GHZ
4* 1GB Buffalo DDR2 6400
Nvidia geforce 7300LE
Samsung spinpoint F1 1TB
Artic pro 64
Core voltage 1.328v
Core speed 3003.5 mhz
Multiplier 13x
Bus speed 231.0 mhz
HT link 924.1mhz
CL 5
tRCD 5
tRP 5
tRAS 15
tRC 20
CR 2T
CPU temp idle 40
CPU temp stress 53
Iemand nog tips ?
Verwijderd
ScreenieVerwijderd schreef op donderdag 01 januari 2009 @ 23:52:
Systeem:
Gigabyte AM790X
AMD x2 5000+ @ 3GHZ
4* 1GB Buffalo DDR2 6400
Nvidia geforce 7300LE
Samsung spinpoint F1 1TB
Artic pro 64
Core voltage 1.328v
Core speed 3003.5 mhz
Multiplier 13x
Bus speed 231.0 mhz
HT link 924.1mhz
CL 5
tRCD 5
tRP 5
tRAS 15
tRC 20
CR 2T
CPU temp idle 40
CPU temp stress 53
Iemand nog tips ?

Net 2x1GB DDR Kingston ValueRam gekocht van een mede-tweaker voor een mooie prijs. Tot nu toe deed ik 9x275 @ 1.40 Volt. Nu ben ik bezig om de 300MHz te halen. Vanavond doe ik een stress-test op 9x290MHz. Binnenkort ook maar eens m'n Arctic Silencer op m'n 6600GT installeren en de IHS van m'n Athlon verwijderen. gaan met die banaan!

Welke vcore en vram is aan te raden voor 24/7 gebruik? Nu doe ik 1.55 en 3.00
M'n cursor knippert de laatste tijd wel een beetje alsof 'ie aan de speed is

Welke vcore en vram is aan te raden voor 24/7 gebruik? Nu doe ik 1.55 en 3.00
M'n cursor knippert de laatste tijd wel een beetje alsof 'ie aan de speed is
Dat is echt niet gezond. Die Vcore is Veeeeel te hoog.....
Hoog? Wat als ik je zeg dat ik wel eens 1.7v op lucht heb gegooid (SD). Zeker niet iets om zomaar even te doen, maar 1.55 hoog noemen...welcome in the world of overclocking.
Dat geeft de poster niet weer wat voor aftermarket cooler er gebruikt word, maar (persoonlijk) zou ik niet hoger dan 1,45+- gaanSaturnus schreef op zaterdag 03 januari 2009 @ 14:27:
Hoog? Wat als ik je zeg dat ik wel eens 1.7v op lucht heb gegooid (SD). Zeker niet iets om zomaar even te doen, maar 1.55 hoog noemen...welcome in the world of overclocking.