Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 01:15:
De conclusie uit dit alles is dat er nogal verschillend gedacht wordt binnen de club. En dat is goed binnen bepaalde grenzen. Mij lijkt het goed de komende tijd deze onenigheid die hier naar boven is gekomen uit te praten.
Je gaat hier vrij kort door de bocht. Iedereen is het hier eens dat GoT geen helpdesk is en dat de manier waarop jij om hulp gevraagd hebt niet een goede was - deels omdat het niet conform de regels op GoT was, maar zeker ook omdat je niet genoeg informatie geeft om geholpen te worden.
De 'onenigheid' hier is vergeleken daarmee gerommel in de marge over exact hoe en wat en vooral over hoe het te brengen. Daar valt zeker genoeg over te discussiëren (wat we nu ook aan het doen zijn

), maar zie het in proportie: dit gaat niet over het fundamentele beleid van GoT. Dat is niet waar die 'onenigheid' over bestaat.
Ik heb het nagelezen, ik ben wel tevreden over de manier waarop ik mijn probleem stelling en vragen aan jullie heb voorgelegd ( zie mijn pc eerste topic laatste alinea).
Ik heb het ook maar eens nagelezen en ben bang dat we er echt niets mee kunnen. Zelfs als we een helpdesk wilden zijn zouden we echt de exacte foutmelding nodig hebben, plus de voorgeschiedenis (wanneer treedt het op, is daar regelmaat in te zien?), plus overige gegevens (welk OS en welke driver versies gebruik je?).
En zoals al duidelijk gemaakt is (niet alleen hier, maar ook in de
registratievoorwaarden), GoT is geen helpdesk en we verwachten dat je laat zien wat je zelf gedaan hebt. Dat is niet omdat we graag de schoolmeester uithangen of zo, we hebben dat ook nodig om goed in te schatten wat je al gedaan hebt en wat de volgende stap moet zijn. Zo voorkomen we dubbel werk of dingen overslaan.
Vergeet niet dat jij hulp vraagt. Dat betekent dat hoeveel werk je er ook ingestoken hebt, hoeveel je denkt uitgesloten te hebben - met wat je zelf kon doen kwam je er niet uit. Dus alles vanaf stap 1 moet opnieuw bekeken worden en ter discussie staan. Daarom moeten we dus weten wat je exact gedaan hebt. Zonder die info kunnen we niet meedenken

Als jullie willen weten hoe ik alles in de komende weken zal oplossen mail mij dan (zie profiel).
Als je het zelf kunt de komende weken is dat mooi, maar waarschijnlijk ga je hulp nodig hebben. Dat op deze manier per email zoeken is niet echt zinnig - email is geen goed medium voor troubleshooting. Je bent zeer welkom om die hulp op GoT toe zoeken, en ik weet zeker dat je positief verrast zult zijn hoeveel mensen met je mee willen denken - maar daar is een simpele voorwaarde voor: dat je post conform het beleid hier. Niet alleen omdat wij vinden dat je dat moet doen, maar bovenal omdat dat beleid erop gericht is dat je genoeg informatie geeft en dat doet op een manier dat anderen je ook kunnen helpen
Ik zou voorstellen dat je allereerst wacht tot je je PC weer terug hebt. Tot die tijd kan niemand iets zinnigs zeggen. Als je je PC terug hebt, allereerst kijken of het probleem nog aanwezig is. Zo niet is dat natuurlijk mooi, maar er even vanuit gaande dat dat niet het geval is:
- zoek voor jezelf even duidelijk je specs op (zie
PMG Beleid voor wat minimaal nodig is, let vooral op de gegevens over je geheugen!)
- zoek voor jezelf op welke software en driverversies je gebruikt
- pak
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erbij
- doe in ieder geval een memtest. Als daar fouten in voorkomen, controleer of jouw geheugen wel op de QVL van dat moederbord voorkomen (Asus borden zijn zeer kieskeurig)
- als memtest geen problemen geeft, controleer temperatuur van CPU, moederbord en videokaart
- als temperaturen goed zijn (<70C is altijd goed), zoveel mogelijk loskoppelen om voeding te ontlasten.
- voorzover mogelijk onderdelen los testen in een ander systeem of onderdelen daaruit in dit systeem testen.
- vaak kun je in die stopfouten zien welk bestand problemen gaf. Als dat je videodriver is, probeer een andere driver
- brand een Knoppix of Ubuntu CD (LiveCDs die Linux vanaf CD draaien zonder dat je iets hoeft te installeren). Kijk of het dan ook fout gaat. Zo niet weet je bijna zeker dat je probleem in software/drivers zit, zo ja weet je 100% zeker dat het probleem in de hardware zit.
Kom je er niet uit zo? Post dan een topic (in
Processors, Mobo's & Geheugen) met alle bovenstaande info erin en alle andere relevante zaken er nog bij. Doe de moeite om het in een beetje verstaanbaar Nederlands te schrijven (ben je dyslectisch? Firefox heeft tegenwoordig automatische spelingscontrole - maak daar gebruik van!). Als je dat doet garandeer ik je dat je goede reacties gaat krijgen - en als je ook nog goed omgaat met wat anderen zeggen en wat ze voorstellen ook probeert, dan verwacht ik dat je vrij snel het probleem gaat vinden
Maar goed, open je weer een topic zoals je dat in
mijn pc deed, dus met veel te weinig informatie, waardoor wat je precies zelf gedaan hebt niet duidelijk was, en met zo'n slordig taalgebruik dat het hier en daar nauwelijks te lezen was, dan gaat ook een nieuwe topic op slot. Ook als je een goede topicstart maakt, maar je vervolgens als anderen met suggesties komen alleen met oneliners antwoordt en niet de moeite doet om te proberen te begrijpen wat ze zeggen heeft het ook weinig zin.
Het klinkt misschien als een flauwe cliche, maar het is zonder meer waar:
GoT helpt Tweakers die zichzelf helpen
Help jezelf (en maak duidelijk dat je dat doet), dan helpen wij je graag

denk goed na over dit alles, vergeet de klok niet en slaap lekker.
* dion_b kijkt naar klok - en schrikt zich rot