Ik ben van plan een budgethomestudio te bouwen en ik zit met enkele specifieke vragen.
Wat je op voorhand moet weten:
De opstelling moet aan het volgende eisen voldoen:
=> Zo stil mogelijk
=> Zo energiezuinig mogelijk
=> maximum 600 euro excl. randapparatuur
=> ik wil alles bij Azerty kopen. (ruim aanbod, goede ervaringen mee)
1.1. componenten:
1.3. software: Windows XP Home (betere comptabiliteit en vraagt minder hardware-eisen dan Vista)
2. HOMESTUDIOHARDWARE & -SOFTWARE
=> Zo veelzijdig mogelijk
=> goedkoop, maar wel goede prijs/kwaliteit verhouding
=> hardware: maximum 700 euro
=> software: maximum 400 euro
=> gebruikvriendelijk voor beginners
2.1. randapparatuur:
Ik twijfel tussen Cubase Studio 4 en Reason 3.0, maar omdat ik er nog totaal niet mee kan werken, weet ik ook niet wat ik het best kies. Omdat deze pakketen ook heel verschillend zijn t.o.v. elkaar en ik op voorhand niet weet welke me het best zal liggen, is het een moeilijke keuze.
VRAGEN
Wat je op voorhand moet weten:
- Ik ken relatief veel van computerhardware, maar van homestudiohardware heb ik geen kaas gegeten.
- Ik speel elektrische gitaar en drum, mijn vriendin piano en saxofoon. Mijn vriendin kan zingen, ik niet.
- Aangezien ik totaal niet weet of ik wel talent heb als producer en het wel een blijvende hobby zal zijn, probeer ik het voorlopig met een heel erg beperk budget te doen.
- Wat ik wil maken/producen is heel erg breed. Ik wil me wagen aan indierock (Sonic Youth, Fugazi), postrock (Godspeed you..., Mono), industrial metal (Isis, Neurosis), triphop (Portishead, Massive Attack), singersongwriter (Cat Power, Feist, Kings of Convenience) en zelfs speedcore, noisecore en drum 'n bass, Een hele hoop dus...
=> Zo stil mogelijk
=> Zo energiezuinig mogelijk
=> maximum 600 euro excl. randapparatuur
=> ik wil alles bij Azerty kopen. (ruim aanbod, goede ervaringen mee)
1.1. componenten:
- cpu: AMD Athlon 64 X2,BE-2350 (klik)
=> energiezuinig, goedkoop, goed in combinatie met gekozen mobo - cpucooler: Scythe SCNJ-1100P Ninja Rev. B + 120MM fan (klik)
=> passief te koelen, goede ervaringen mee - mobo: GigaByte GA-MA69GM-S2H (klik)
=> beste onboard graka, DVI, micro-atx, energiezuinig, goede reviews - ram: Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2x (klik)
=> spotgoedkoop, 99 maanden garantie - hdd: Samsung Spinpoint S166 160GB (klik) & Samsung Spinpoint T133 400GB
(klik)
=> S166 = stilste 3,5" hdd op de markt, goedkoop, 160GB = OS+progs, 400GB = data - psu: Seasonic S12II-330, 330Watt (klik)
=> heel stil, energiezuinig (80PLUS-label), goedkoop, 2x17A op +12V-lijnen - case: maak ik zelf in hout
- optische drive: niet nodig, voor software installaties gebruik ik een andere dvdrw
- outtake fan: Noctua NF-S12-800, 120 x 120 x 25 mm (klik)
=> extreem stil, goede ervaringen mee - geluidsisolatie: Be Quiet Universal Midi, Fleece Coating (klik)
=> geen ervaringen mee
1.3. software: Windows XP Home (betere comptabiliteit en vraagt minder hardware-eisen dan Vista)
2. HOMESTUDIOHARDWARE & -SOFTWARE
=> Zo veelzijdig mogelijk
=> goedkoop, maar wel goede prijs/kwaliteit verhouding
=> hardware: maximum 700 euro
=> software: maximum 400 euro
=> gebruikvriendelijk voor beginners
2.1. randapparatuur:
- geluidskaart: al in bezit: Terratec Phase 26 USB (klik)
- monitors: al in bezit: Behringer MS-40 (klik)
- hoofdtelefoon: al in bezit: AKG K141 Studio (klik)
- midi-keyboard: CME UF 5 (206 euro - Keymusic) (klik)
=> goedkoop, 4 octaven - mengpaneel: Behringer XENYX 1002 FX (99 euro - Thomaokaze) (klik)
=> goedkoop, basisfunctionaliteit - microfoon: Waveelite SCM-2 (75 euro - PW:Microphonics) (klik)
=> goedkoop, allround, incl. shockmount - microfoon arm: Waveelite ACC-3 (39 euro - PW:Microphonics)
- recorder: Zoom H2 Multitracker (196 euro - Keymusic) (klik)
=> portable, relatief goedkoop - kamerisolatie: geen (ik heb er de geschikte kamer en het budget nog niet voor)
Ik twijfel tussen Cubase Studio 4 en Reason 3.0, maar omdat ik er nog totaal niet mee kan werken, weet ik ook niet wat ik het best kies. Omdat deze pakketen ook heel verschillend zijn t.o.v. elkaar en ik op voorhand niet weet welke me het best zal liggen, is het een moeilijke keuze.
VRAGEN
- Is de AMD BE-2350 wel krachtig genoeg? Vanaf wanneer zal hij tekort komen, en zal een snellere processor wel voldoende meerwaarde bieden voor zijn geld? Als alternatief denk ik aan een AMD X2 5000+ (65watt). Intel overweeg ik niet, omdat bijhorende mobo's duurder zijn en minder zuinig en krachtig zijn dan de AMD 690G chipset.
- Kunnen één outtakefan 12cm@800rpm + de 12cm fan van de Seasonic psu voor voeldoende koeling zorgen (passieve Scythe Ninja, mobo, 2x hdd, psu) en dit in een krappe houten behuizing (B 17cm, D 27 cm, H 37 cm)? De outtake fan zou gericht worden op de hdd's en de 690G chipset. De psu-fan zou naast de psu zelf ook de Scythe Ninja moeten koelen. Uiteindelijk zijn het allemaal energiezuinige componenten die dus niet zo warm mogen worden, maar ik heb mijn twijfels hoe de temperaturen zullen zijn in full load.
- Kunnen Cubase en Reason wel werken zonder dat je de cdrom nodig hebt?
- Ik heb nu een 17" TFT scherm dat ik voor mijn homestudio wil gebruiken. Heeft een breedbeeldscherm en/of een scherm met hogere resoluties (20" 1680x1050) een meerwaarde bij programma's als Cubase en reason?
- Is de Terratec Phase 26 USB, die ik al in mijn bezit heb, veelzijdig genoeg om als beginner aan de slag te gaan, of is er iets dat deze kaart mist? Ik vind nergens diepgaande reviews.
- De Behringer MS-40 monitors zijn eigenlijk geen echt goede studiomonitors, maar de goedkope prijs heeft me toch overhaald ze te kopen (150 euro/paar). In hoeverre zijn degelijke (lees duurdere) monitors noodzakelijk als je het meeste werk doet met de koptelefoon (AKG 141 studio) en de monitors dus enkel nodig hebt voor het eindmixen?
- Het midi-keyboard CME UF 5 is een van de goedkoopste keyboards die ik vond, en heeft toch 4 octaven toetsen. Wat maakt dit keyboard zo goedkoop? Wat zullen de beperkingen zijn? Ik vind enkel lovende commentaren, maar voor die prijs moeten er toch compromissen gesloten worden?
- Volgens de site van Waveelite zou de microfoon Waveelite SCM-2 microfoon ruim inzetbaar zijn (guitar, bass, chassis or brass), maar in hoeverre moet ik dit geloven? Voor welke soort geluidopnames neem ik best nog een andere microfoon? Waarin zal de Waveelite SCM-2 dus tekort schieten?
- Geld voor kamergeluidsisolatie heb ik dus nog niet, maar ik had wel graag een soort "geluidsisolatiescherm" rond de microfoon gebouwd. Je kunt dit ook kopen (de juiste naam komt me niet te binnen), maar het is me te duur. Welk materiaal gebruik ik best om zang te dempen? Bij bassen zou het volume (dikte) van geluidsisolatie belangrijk zijn, maar wat bij zang?
- Hoe vinden jullie de componentenmix van de homestudiohardware? Zijn er dingen die echt niet samen zullen werken? Sla ik ergens de bal volledig mis? Heb ik wel alles om aan de slag te gaan?
- Welk softwarepakket zouden jullie kiezen als je rekening houdt met alle eisen en hardwarevoorkeuren? Cubase of Reason?