Lage spaarrente, alternatieven? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 40 Laatste
Acties:
  • 307.100 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Credit Europe Bank is anders nog pas naar 5 % verlaagd. Zelf zit ik bij ook bij CEB, daar heb ik nu geld voor 1 jaar en een half jaar vastgezet, beide voor 6 %. Daarnaast heb ik ook nog een rekening bij NIBC Direct en AT Bank (alleen hier zit niks meer op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brons schreef op donderdag 22 januari 2009 @ 10:41:
[...]

Maar waarom overstappen voor 0,1%?
Dat ligt helemaal hoeveel geld en wat je huidige rentetarief is?! Als je het bedrag in Euros wilt weten, kijk dan eens op http://www.wijzersparen.nl/rentewijzer.html of op de calculator button op www.spaarinformatie.nl, deze neemt ook nog het verliest aan rentedagen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Het ging over het overstappen van AT Bank naar MoneyYou. Doe je dat ben je 200 dagen bezig om het terug te verdienen en dan heb je uiteindelijk 0,04% meer rente ontvangen na een jaar. Als in de tussentijd MoneyYou de rente omlaag doet ben je dus mooi de lul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:03
Ik heb afgelopen week een rekening geopend bij MoneYou, aangezien ik nu toch wel serieus geld ga verdienen en de 3% bij de rabobank niet op schiet.

Nu heb laat ik een klein bedrag op mijn spaarrekening bij de rabobank staan voor als ik het geld direct nodig heb en de rest boek ik lekker over naar moneyou.

De 100.000 euro haal ik toch niet echt mocht het omvallen staat de regering nog garant voor je geld. En 5,1% rente ipv 3% is toch wel wat leuker.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 13:31
Hmm, ik zit er ook over te denken misschien eens een rekening met meer rente erbij te nemen... Ik ken iemand die bij de Amsterdam Trade Bank zit, ik zie hier MoneYou... welke van die twee heeft het beste track record qua rente eigenlijk :) ? Ik heb niet dit hele topic gelezen, beetje veel en deels ook gedateerd (denk ik).

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AT bank heeft verreweg het beste track record, ze zitten al jaren in de top 5 van hoogste rentes. MoneYou heeft geen track record, want ze bestaan nog geen half jaar.

Wat linkjes:
Geschiedenis van MoneYou
Geschiedenis van ATB spaarrekening, welke vervangen is door de internet spaarrekening. Dus eigenlijk hetzelfde geintje als de Postbank met het introduceren van een nieuwe rekening en de oude op een lagere rente, alleen krijg je op de oude nog steeds een nette rente van 4,5%. Om over te zetten hoef je slechts een belletje te plegen, maar je moet het dus wel even in de gaten houden.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2009 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
ucchan schreef op woensdag 28 januari 2009 @ 20:59:
Hmm, ik zit er ook over te denken misschien eens een rekening met meer rente erbij te nemen... Ik ken iemand die bij de Amsterdam Trade Bank zit, ik zie hier MoneYou... welke van die twee heeft het beste track record qua rente eigenlijk :) ? Ik heb niet dit hele topic gelezen, beetje veel en deels ook gedateerd (denk ik).
Gewoon beide nemen, 't kost je niets, en hoe meer spaarrekeningen, hoe flexibeler je bent!
Plus dat je niet meteen 3 maanden zonder geld zit als een van de banken over de kop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Afgelopen week toch maar een toprekening bij de Postbank geopend. Voor mijn kinderen een (naast de DSB zilvervloot) een jongerenrekening bij Argenta!

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:24

Tomatoman

Fulltime prutser

RemcoDelft schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 09:08:
[...]
Gewoon beide nemen, 't kost je niets, en hoe meer spaarrekeningen, hoe flexibeler je bent!
...en hoe meer administratie je hebt :/. In een poging om het grote aantal rekeningen bij 6 verschillende banken te saneren heb het afgelopen jaar systematisch de automatische incasso's naar één rekening omgezet. We hebben één bank gekozen waar we het meeste bankieren. Gisteren heb ik mijn laatste rekening bij ABN AMRO opgezegd, waardoor we inmiddels het aantal banken tot 3 hebben gereduceerd. De ±25 rekeningen zijn inmiddels ook teruggebracht tot ±15 rekeningen. Een kort overzicht van wat er nog over is:

Bank 1:
• rekening van de dagelijkse betalingen, loonontvangsten
• rekening voor alle betalingen die met de bouw van ons nieuwe huis te maken hebben
• rekening voor freelance-ontvangsten
• diverse spaarrekeningen om geld even een paar dagen te kunnen parkeren

Bank 2:
• betaalrekening op mijn naam
• betaalrekening op naam van mijn vrouw
• betaalrekening op onze beide namen
• per betaalrekening 1 of 2 spaarrekeningen (om te profiteren van tijdelijke actierentes)

Bank 3:
• spaarloon

Je kunt je voorstellen dat daar ook heel wat bankpassen met pincodes en wachtwoorden voor internetbankieren bij horen. Misschien geeft dit wat meer inzicht waarom lang niet iedereen zit te wachten op nog meer verschillende rekeningen bij nog meer verschillende banken. :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Hmm, ik bedacht me ook dat het best lucratief kan zijn als je een depositorekening neemt met een hogere rente dan de spaarrekening van je hypotheek :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucchan schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 09:36:
Hmm, ik bedacht me ook dat het best lucratief kan zijn als je een depositorekening neemt met een hogere rente dan de spaarrekening van je hypotheek :P .
Dan moet je wel in acht nemen dat je boven de €~20.000 (of met fiscaal partner €~40.000) 1,2% vermogensrendementsheffing moet betalen. Toch kan dit interessant zijn omdat een aflossingsvrije hypotheek meestal een rente heeft die 0,2% lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Nja, maar tegen die tijd kan ik toch gewoon geld gaan overpompen in de hypotheek :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 11:29:
[...]

Dan moet je wel in acht nemen dat je boven de €~20.000 (of met fiscaal partner €~40.000) 1,2% vermogensrendementsheffing moet betalen. Toch kan dit interessant zijn omdat een aflossingsvrije hypotheek meestal een rente heeft die 0,2% lager ligt.
Om nog maar niet te spreken van de kosten die bij een spaarpolis horen (bv 3% van de inleg en 3 euro poliskosten per maand).

De kans dat je echter voor een hele lange looptijd deposito's kunt afsluiten voor een rente hoger dan de rente op een spaarhypotheek is klein. In practische zin dus alleen vergelijkbaar met een hoog-laag constructie.
ucchan schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 11:31:
Nja, maar tegen die tijd kan ik toch gewoon geld gaan overpompen in de hypotheek :) ?
Kan je zomaar meer geld opbouwen in de spaarpolis dan vooraf afgesproken?

[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 29-01-2009 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

De Anadolubank heeft nog steeds 5.25% rente, met enige voorwaarde dat je max 2x per maand op kan nemen (Niet echt een probleem lijkt me).
Iemand ervaring met deze bank? Verschil met MoneYou is niet erg groot. Al is het nog de vraag hoe lang deze banken op deze rente blijven, omdat AKBank alweer omlaag is gegaan :(

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 11:32:
[...]

Om nog maar niet te spreken van de kosten die bij een spaarpolis horen (bv 3% van de inleg en 3 euro poliskosten per maand).

De kans dat je echter voor een hele lange looptijd deposito's kunt afsluiten voor een rente hoger dan de rente op een spaarhypotheek is klein. In practische zin dus alleen vergelijkbaar met een hoog-laag constructie.

[...]

Kan je zomaar meer geld opbouwen in de spaarpolis dan vooraf afgesproken?
Ah, die poliskosten waren mij niet bekend (ik heb zelf een aflossingsvrije hypotheek). Ook al is de rente op deposito's lager dan je hypotheekrente, dan kan het nog interessant zijn om in deposito's te sparen. Dit komt omdat je meer rente betaalt voor het leningdeel van een spaarhypotheek. Deze extra rente wordt over het gehele bedrag betaald, wat vooral in het begin een stuk meer is (in euro's) dan de extra rente die je krijgt op je spaardeel. Bij een hoog-laag constructie wordt dit natuurlijk teniet gedaan, als je tenminste de beschikking hebt over voldoende cash om het hoog-gedeelte te betalen.

Ik had zelf uitgerekend voor een hypotheek van 175.000 euro dat het netto verschil (dus wat je uiteindelijk totaal betaald hebt aan rente, aflossing, en vermogensbelasting minus belastingaftrek) zo'n 15.000 euro is over de hele looptijd (in het voordeel van zelf sparen). Dit is natuurlijk afhankelijk van de rentes die je kunt krijgen, de vrijstelling van vermogensheffing die je toekent aan de hypotheek, en de hoogte van het hypotheekbedrag, maar het idee is duidelijk.

Je kunt meer geld opbouwen in je spaarpolis, als de bank daar mee akkoord gaat en als het binnen de voorwaarden van de belastingdienst valt.

Zelf heb ik gekozen voor aflossingsvrij omdat ik dan zelf de volledige vrijheid heb om te sparen hoe ik wil, bij wie, om de lening over te sluiten, enz. enz. Dat het nog wat goedkoper is ook is natuurlijk mooi meegenomen.
Phyxion schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:35:
De Anadolubank heeft nog steeds 5.25% rente, met enige voorwaarde dat je max 2x per maand op kan nemen (Niet echt een probleem lijkt me).
Iemand ervaring met deze bank? Verschil met MoneYou is niet erg groot. Al is het nog de vraag hoe lang deze banken op deze rente blijven, omdat AKBank alweer omlaag is gegaan :(
Ervaringen Anadolubank

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2009 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik heb de spulletjes voor ATB Internetsparen geprint :) . Alleen... is het internetgedeelte ervan wel veilig? Is er ook een soort random reader die je erbij krijgt naast een username/password?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:22
ucchan schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 16:53:
Ik heb de spulletjes voor ATB Internetsparen geprint :) . Alleen... is het internetgedeelte ervan wel veilig? Is er ook een soort random reader die je erbij krijgt naast een username/password?
Nee alleen username / password. Maar dat maakt ook niet uit, want je kan alleen geld overschrijven naar de tegenrekening die je opgeeft bij het aanvragen van internetsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Hmm, hoe kan het eigenlijk dat ze zulke hoge rentes kunnen geven? Is dat niet verdacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

ucchan schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 21:12:
Hmm, hoe kan het eigenlijk dat ze zulke hoge rentes kunnen geven? Is dat niet verdacht?
Geld uitlenen en valuta diensten. Het staat op hun website. Hogere rente = minder marge = meer risico. Echter ABN Amro (Moneyou) doet het ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
weet niet of dit al gepost was:

Rentewijziging per 31-01-'09:

• AK Bank Internet Spaarrekening: 4,50% (was 4,75)
• AK Bank Spaarrekening: 4,25% (was 4,50%)
• AK Bank Internet Plus Spaarrekening: 4,25% (was 4,50%)

Rentewijziging per 02-02-'09:

• DHB Voorspoed Rekening: 4,25% (was 4,50%)
• DHB Saveonline: 4,50% (was 4,75%)
• Anadolubank Spaarrekening*: 4,95% (was 5,25%)
• OHRA Internet Spaarrekening: 4,40% (was 4,60%)
• OHRA Plus Spaarrekening*: 4,65% (was 4,85%)
• OHRA Extra Spaarrekening*: 4,90% (was 5,10%)

*= Spaarrekening met voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

thefxr schreef op dinsdag 03 februari 2009 @ 11:31:
weet niet of dit al gepost was:

Rentewijziging per 31-01-'09:

• AK Bank Internet Spaarrekening: 4,50% (was 4,75)
• AK Bank Spaarrekening: 4,25% (was 4,50%)
• AK Bank Internet Plus Spaarrekening: 4,25% (was 4,50%)
Kijk hier eens: Slasher in "Lage spaarrente, alternatieven?"

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Brons schreef op vrijdag 30 januari 2009 @ 21:32:
[...]

Geld uitlenen en valuta diensten. Het staat op hun website. Hogere rente = minder marge = meer risico. Echter ABN Amro (Moneyou) doet het ook...
Dat, en gewoon het feit dat ze veel minder overhead hebben dan grote banken. Een internet-only bank kun je met enkele tientallen mensen runnen.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phyxion schreef op donderdag 29 januari 2009 @ 12:35:
Deze wel aangesloten bij DNB ivm met garantiestelsel. Kijk uit dat je je niet blind staart op paar kleine 10de procentjes meer!!!

Ik zelf zit bij de Postbank met Toprenterekening met 4,75 %!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Rentewijziging ATB Internet Spaarrekening

Hierbij willen wij u informeren dat Amsterdam Trade Bank N.V. besloten heeft om met ingang van maandag 16 februari 2009 de rentevergoeding op de ATB Internet Spaarrekening te wijzigen naar: 4,50% (was 5,00%)

Rentewijziging ATB Internet Spaardeposito`s

Eveneens op maandag 16 februari 2009 zal Amsterdam Trade Bank de tarieven voor nieuwe Internet Spaardeposito's als volgt wijzigen:
Huidige tarieven * Nieuwe tarieven per 16-02-2009 *
3 maanden vast 5,25 % 5,00 %
6 maanden vast 5,50 % 5,10 %
9 maanden vast 5,50 % 5,15 %
1 jaar vast 5,05 % 5,20 %
2 jaar vast 5,15 % 5,25 %
3 jaar vast 5,30 % 5,30 %
4 jaar vast 5,35 % 5,35 %
5 jaar vast 5,45 % 5,45 %

Specifiek voor dit product zal de rente-afrekening maandelijks automatisch plaatsvinden op de ATB Internet Spaarrekening. Hierdoor kan de effectieve rente (het zgn. "rente-op-rente" effect) hoger uitvallen indien u de uitgekeerde rente van het deposito laat renderen op de ATB Internet Spaarrekening.
* Minimum inleg € 5.000,-. Het ATB Internet Spaardeposito is gekoppeld aan de ATB Internet Spaarrekening. Om het ATB Internet Spaardeposito te kunnen afsluiten dient de ATB Internet Spaarrekening te zijn geactiveerd. Voor de voorwaarden ATB Internet Sparen zie www.atbsparen.nl/voorwaarden
U bent dus slechts een paar "klikken" verwijderd van de zekerheid van een vast hoog percentage voor de gehele looptijd!
Let op! U kunt nog een ATB Internet Spaardeposito afsluiten tegen de oude tarieven via ATB Connect t/m vrijdag 13 februari 2009 14:30 uur, hierna gelden de tarieven per 16-02-2009.

aaah,ik zit zelf bij ATB. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Helaas. Het was leuk zolang het duurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35
Inderdaad. Maar wel raar dat de 1 en 2 jaars deposito omhoog gaan. Ik ga maar eens een mailtje versturen en kijken of ik ook in aanmerking kom voor de hogere rente. Voel me nu een klein beetje genaaid door hem sneller af te sluiten :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Robkazoe schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 20:19:
Inderdaad. Maar wel raar dat de 1 en 2 jaars deposito omhoog gaan. Ik ga maar eens een mailtje versturen en kijken of ik ook in aanmerking kom voor de hogere rente. Voel me nu een klein beetje genaaid door hem sneller af te sluiten :S
Lijkt mij niet, het is je eigen keuze om een deposito te nemen. Hadden ze je rente mogen verlagen als de 1 en 2 jaar rentes wel omlaag waren gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:35
Vind het gewoon erg raar. Wie verwacht er nu dat de middellange termijn deposito's omhoog gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ach, met 4,5% ben ik nog steeds tevreden. Blijft nog steeds meer als 3,2%. Wel jammer, maar je kunt het ook anders bekijken. We hebben wel een paar maanden lang 5% gehad. Wie weet hoe het een en ander zal ontwikkelen in de toekomst waardoor de spaarrentes weer aantrekken. Afwachten dus wat de Europese Bank met de rentestand gaat doen en wanneer die weer omhoog gaat. Denk dat je, gezien de periode waarin de wereld zit, je nog lang zo slecht nog niet af bent met 4,5% rente vrij opneembaar met spoedtransactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 19-09 16:04
Wel typisch AT Bank, ruim van tevoren aangekondigd. Geeft ons mooi de tijd om nog wat deposito's af te sluiten tegen de oude tarieven :)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:56

XanderDrake

Build the future!

Ik las vandaag in de Pers dat de NIBC het vrij aardig doet en recentelijk een miljard aan extra spaarcenten heeft binnen gehengeld.

Wat vinden we daarvan? Onterecht of goed?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onterecht, omdat ze dit alleen maar binnenhalen door het garantiestelsel. Een columnist op belegger.nl stelde voor om door alle banken dezelfde rente te laten betalen voor het deel wat gegarandeerd is, en boven dat bedrag pas differentiatie toe te staan. En terecht. Ook al profiteer ik zelf ook van de hoge rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 07:44:
Onterecht, omdat ze dit alleen maar binnenhalen door het garantiestelsel.
Dat is niet waar, ze halen het ook binnen dankzij de hoge rente. En die is nog aanzienlijk lager dan wat ze aan Wouter Bos moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 18-09 12:01
Lees ook net de mail van ATB, het werkt wel. Heb maar even de helft van mijn spaargeld in een 9 maanden deposito geparkeerd. Lever toch 9 maanden een procent meer rente op, wel de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Ben benieuwd wanneer MoneyYou z'n tarieven gaat verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
thefxr schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 19:56:
[...]
Rentewijziging ATB Internet Spaardeposito`s

[...]
Huidige tarieven * Nieuwe tarieven per 16-02-2009 *
3 maanden vast 5,25 % 5,00 %
6 maanden vast 5,50 % 5,10 %
9 maanden vast 5,50 % 5,15 %
1 jaar vast 5,05 % 5,20 %
2 jaar vast 5,15 % 5,25 %
3 jaar vast 5,30 % 5,30 %
4 jaar vast 5,35 % 5,35 %
5 jaar vast 5,45 % 5,45 %

[...]
Economisch is dit goed nieuws: je kunt zien dat de extreem krappe geldmarkt die in de kredietcrisis is ontstaan, weer liquide begint te worden. De vreemde situatie dat een geldmarktdeposito (< 1 jaar) meer rente oplevert dan een kapitaalmarktdeposito(> 1 jaar) behoort hiermee tot het verleden.

Ik vind het heel netjes van ATB dat ze zulke dingen vooraf aankondigen. Wil je nog wat geld wegzetten op een deposito, dan kun je kiezen of je dat tegen de oude of nieuwe rente wil doen. Ook vind ik het rentebeleid in het algemeen wel okee, de vorige tarieven dateerden van mei en september 2008, dus niet extreem vaak wijzigingen.

Wat ik in het kader van ATB wel een beetje zorgwekkend vind, is de koersontwikkeling euro/roebel. De euro is in enkele maanden zo'n 30% gestegen (na enkele jaren van relatief weinig beweging). Ik heb geen zicht op de herkomst van het geleende geld van Alfa bank / ATB, de verdeling van het uitgeleende geld en de mate waarin ze valutarisico's verzekeren of hedgen. In het ergste geval hebben ze hun vreemd vermogen voornamelijk in Euro opgehaald en in Roebel uitgezet, zonder verzekering van de valutarisico's. In dat worst case scenario zijn hun schulden dus 30% meer waard geworden t.o.v. hun bezittingen.
In feite het scenario waaraan Icesave onderdoor is gegaan, al was daar de valutabeweging een stuk verder doorgezet (euro/kroon +80% in 1 a 2 jaar tijd). Weet iemand een jaarverslag of balans te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 08:49:
[...]

Dat is niet waar, ze halen het ook binnen dankzij de hoge rente. En die is nog aanzienlijk lager dan wat ze aan Wouter Bos moeten betalen.
Als het garantiestelsel er niet was dan weet ik zeker dat er weinig mensen waren die daar hun geld heen brachten, gewoonweg omdat NIBC te risicovol is. Dat geldt overigens voor alle prijsvechters. Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen probleem met de prijsvechters (ik zit zelf bij The Economy Bank, die gisteren de rente heeft verlaagd van 4,9% naar 4,0%), maar de verhouding tussen risico en rendement is gewoonweg verkeerd. Normaal hoort bij meer rendement ook meer risico, maar dat is bij particulieren die sparen bij een bank in Nederland niet het geval. En dat is gewoon niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Risicovolle spaarbanken profiteren natuurlijk heel erg van het depositogarantiestelsel. Maar het zou oneerlijk zijn als alleen "veilige" spaarbanken daarvan zouden kunnen profiteren. Zolang de premies voor het depositogarantiestelsel voor de spaarbanken maar eerlijk zijn. Als je risicovoller belegd als bank zou je ook hogere premie moeten betalen imho.

Ik heb geen idee hoe dat garantiestelsel nu wordt gefinancieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

McVirusS schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 09:45:
Eigenlijk is dat heel eenvoudig. Als een Nederlandse bank omvalt, draaien de andere banken op voor het totale bedrag dat het depositogarantiestelsel uitkeert. Iedere bank draagt naar rato van zijn omvang bij. Een bank zoals de Rabobank zal daarom veel bijdragen en een kleintje zoals Van Lanschot een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 09:37:
[...]

Als het garantiestelsel er niet was dan weet ik zeker dat er weinig mensen waren die daar hun geld heen brachten, gewoonweg omdat NIBC te risicovol is.
Dat klopt wel ja. Als NIBC niet onder het garantiestelsel zou vallen zou ik er nooit een langlopende 6% deposito hebben durven afsluiten. Nu durf ik het risico wel te nemen want ik krijg m'n geld toch wel terug mochten ze omvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
McVirusS schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 09:25:
Ben benieuwd wanneer MoneyYou z'n tarieven gaat verlagen.
Van mij mogen ze lekker op de 5,1% blijven waar ze nu op zitten!

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
sjorremans schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 10:43:
Van mij mogen ze lekker op de 5,1% blijven waar ze nu op zitten!
Van mij ook, maar als ik zie welke banken nu allemaal hun spaarrente aan het verlagen zijn denk ik dat het onvermijdelijk is :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 19-09 16:04
t_captain schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 09:34:
[...]

Economisch is dit goed nieuws: je kunt zien dat de extreem krappe geldmarkt die in de kredietcrisis is ontstaan, weer liquide begint te worden. De vreemde situatie dat een geldmarktdeposito (< 1 jaar) meer rente oplevert dan een kapitaalmarktdeposito(> 1 jaar) behoort hiermee tot het verleden.

Ik vind het heel netjes van ATB dat ze zulke dingen vooraf aankondigen. Wil je nog wat geld wegzetten op een deposito, dan kun je kiezen of je dat tegen de oude of nieuwe rente wil doen. Ook vind ik het rentebeleid in het algemeen wel okee, de vorige tarieven dateerden van mei en september 2008, dus niet extreem vaak wijzigingen.

Wat ik in het kader van ATB wel een beetje zorgwekkend vind, is de koersontwikkeling euro/roebel. De euro is in enkele maanden zo'n 30% gestegen (na enkele jaren van relatief weinig beweging). Ik heb geen zicht op de herkomst van het geleende geld van Alfa bank / ATB, de verdeling van het uitgeleende geld en de mate waarin ze valutarisico's verzekeren of hedgen. In het ergste geval hebben ze hun vreemd vermogen voornamelijk in Euro opgehaald en in Roebel uitgezet, zonder verzekering van de valutarisico's. In dat worst case scenario zijn hun schulden dus 30% meer waard geworden t.o.v. hun bezittingen.
In feite het scenario waaraan Icesave onderdoor is gegaan, al was daar de valutabeweging een stuk verder doorgezet (euro/kroon +80% in 1 a 2 jaar tijd). Weet iemand een jaarverslag of balans te vinden?
Van de site:
"Onze resultaten t/m derde kwartaal 2008 zijn boven verwachting. Klik hier voor de cijfers."

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

McVirusS schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 09:45:
Risicovolle spaarbanken profiteren natuurlijk heel erg van het depositogarantiestelsel. Maar het zou oneerlijk zijn als alleen "veilige" spaarbanken daarvan zouden kunnen profiteren. Zolang de premies voor het depositogarantiestelsel voor de spaarbanken maar eerlijk zijn. Als je risicovoller belegd als bank zou je ook hogere premie moeten betalen imho.

Tomatoman heeft al uitgelegd hoe het garantiestelsel wordt gefinancierd. Nu zie je ook waar hem de crux zit: het kost een bank geen cent meer of minder als hij veel risico neemt. Daardoor ontstaat de situatie van het prisoner's dilemma: zodra alle banken zo redeneren ("meer risico nemen heeft geen gevolgen") wordt het stelsel voor iedereen duur omdat de kans groot wordt dat er een bank omvalt. Als niemand zo had geredeneerd was er geen bank omgevallen.

Het systeem dat je voorstelt (dat heeft de Rabobank-topman ook voorgesteld: spaarders moeten een percentage van de rente afdragen voor een garantiestelsel, hoe hoger het risico van de bank, hoe hoger dat percentage) lijkt me een administratieve ramp. En hoe zit dat als die pot dan leeg is? Nog daargelaten dat spaarders niet graag hun rente inleveren op zo'n directe manier.

Dus, stel de garantiegrens volgens de voorstellen van de EU op 50.000 euro, maar geef dan ook bij elke bank dezelfde rente. Deze rente kan gekoppeld zijn (met een op- of afslag) aan de rente die de ECB vaststelt, of aan kortlopende staatsleningen. Daarboven mogen banken zelf weten wat ze doen. Valt een bank om, dan betaalt iedere bank naar rato van het gegarandeerde spaargeld (zoals het systeem nu). Dan klopt de verhouding tussen risico en rendement altijd.

Helaas zal dit wel niet gebeuren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Er worden trouwens nog wel meer eisen gesteld aan het deposito garantiestelsel voor de banken. De banken moeten aan eisen van DNB voldoen om deel te mogen nemen. Dat DNB z'n werk niet goed doet, onvoldoende toezicht houdt, en zelfs de grote banken in enorme problemen komen is een ander verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Er zijn inderdaad gewoon voorwaarden, heti s oneerlijk om kleinere prijsvechters het leven moeilijker te maken. De banken die in Nederland steun hebben gekregen waren immers van het kaliber groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Blegh, ik heb gisteravond een sloot geld naar m'n ATB-rekening overgemaakt, bij de Rabo is het al weg, maar bij ATB staat het er nog steeds niet... :/ ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
En de rente bij MoneYou gaat vanaf volgende week ook naar beneden. Dit was 5,1%, wordt nu 4,8%. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ucchan schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 17:27:
Blegh, ik heb gisteravond een sloot geld naar m'n ATB-rekening overgemaakt, bij de Rabo is het al weg, maar bij ATB staat het er nog steeds niet... :/ ...
Moet je ook niet op een Vrijdag doen. Dat staat er Maandag of Dinsdag pas op, en de rente van die dagen pakt Rabobank zelf. Valutering noemen ze dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Doh, ik dacht dat het een 24/7-business was :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

ucchan schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 17:40:
Doh, ik dacht dat het een 24/7-business was :( .
Banken zijn dat nooit. Waarschijnlijk heeft de Rabo nog niet eens het geld overgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben ze ook niet. Kijk straks maar naar de boekdatum. Ws. zo 3 dagen verschil met valuteringsdatum.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2009 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Nouja, weer wat geleerd zullen we dan maar zeggen :P .

Maar:
Wikipedia: Valutering

Met de komst van de Europese Richtlijn Betaaldiensten in 2009 wordt valutering wel verboden. De "Richtlijn Betaaldiensten in de Interne Markt" is in het najaar van 2007 in werking getreden en moet uiterlijk 1 november 2009 in nationale wetgeving zijn omgezet.

[ Voor 75% gewijzigd door Bananenplant op 14-02-2009 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel een grapje wat je zo een paar tientjes kan kosten ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 19:17
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:02:
Wel een grapje wat je zo een paar tientjes kan kosten ..
Mijn ervaring met Rabo is dat het juist altijd wel snel wordt overgemaakt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
descon schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:38:
[...]

Mijn ervaring met Rabo is dat het juist altijd wel snel wordt overgemaakt :?
een medewerker van de rabobank heeft mij een keer gezegd, dat voor 11 uur s'ochtends en na 11 uur s'ochtends het verschil kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valutering bij de rabobank is om 14:00

Maar in het weekend doen ze niks geloof ik.
Sowieso ... als je van je rabospaarrekening naar je betaalrekening overmaakt, en dan vervolgens naar een andere bank, dan vraag ik me af of er dan niet ook een dag overheen gaat intern tussen die rekeningen. Het staat er wel meteen op, maar als je het afboekt dan boek je ws. meer af dan je op je betaalrekening had staan die ochtend. Mss dat er dan dus een dag extra overheen gaat. Of in het weekend 3 dagen. De opdracht gaat door, maar pas als de valutering is achtergehouden.

Voorbeeld:

Betaalrekening: 5.000 euro
Spaarrekening: 50.000 euro

Boek je 3000 euro over naar een andere bank dan gaat het meteen. Want dat is voldoende afgedekt door je betaalrekening. Boek je eerst 50.000 euro naar je betaalrekening, en dan meteen 53.000 euro van de betaalrekening naar een andere bank, dan zit er mss een dag extra tussen omdat officieel pas de dag er op dat geld ook op die andere rekening staat. Dat is even een theorie .. want het geld staat wel meteen op je rekening intern. Maar kijk dan goed naar de boekdatum en valuteringsdatum. Daar zal dan wellicht een dag verschil tussen zitten. En als je dan naar een andere bank overboekt weer.

3 dagen is al vrij snel een paar tientjes aan rente wat je misloopt.
Valutering is echt een melkkoe.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2009 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
oplichting :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Tot enkele jaren geleden konden banken nog als argument aanvoeren dat ze gratis pakketten leverden. De laatste jaren moet je betalen voor je bankpas, voor het hebben van een rekening, voor het ontvangen van afschriften, etc. Deze dingen werden allemaal allang betaald uit winst die banken op hun klanten maakten. Die winst is er nog steeds, deze extra bedragen zijn simpelweg "extra".
De oplossing? Loop weg bij elke bank die geld vraagt, er zijn nog genoeg banken die gratis zijn, Argenta bijvoorbeeld, die ik voornamelijk gebruik voor de PINpas. Marktwerking kan alleen z'n werk doen als mensen daadwerkelijk weglopen bij melkkoebanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 21:02:
3 dagen is al vrij snel een paar tientjes aan rente wat je misloopt.
Valutering is echt een melkkoe.
Naast dat je rente misloopt heb je ook kans dat je debetrente moet betalen. Een soortgelijk voorbeeld als het jouwe heb ik hier al een keer uitgewerkt. (zie ook djfisjtik in "Lage spaarrente, alternatieven?")

Kort samengevat heb ik dit meegemaakt bij de Postbank:
- vrijdag geld van m'n spaarrekening op m'n betaalrekening gestort
- direct daarna een groot bedrag van m'n betaalrekening overgeschreven

Later bleek dat het geld van m'n spaarrekening pas de maandag daarop op m'n betaalrekening is gestort, terwijl het grote bedrag wel op vrijdag was afgeschreven van m'n betaalrekening. Ze hebben toen voor 3 dagen (vrijdag, zaterdag en zondag) debetrente gerekend over het negatieve saldo wat schijnbaar op m'n betaalrekening is ontstaan. Op internet was dit negatieve saldo niet te zien.

Bij de Postbank was de debetrente destijds 1,39% per maand. In het geval van €53.000,- bedraagt de schade €23,76 per dag.

Let bij het overschrijven van grote bedragen van je betaalrekening er dus op dat het geld er ook echt op staat, vooral als je het op vrijdag wil overschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
djfisjtik schreef op zondag 15 februari 2009 @ 12:39:
[...]
Let bij het overschrijven van grote bedragen van je betaalrekening er dus op dat het geld er ook echt op staat, vooral als je het op vrijdag wil overschrijven.
Dat is vrij lastig, vooral omdat de Postbank in de online status de datum regelmatig achteraf (!) opschuift! M.a.w.: wat er nu wordt bijgeschreven, heeft morgen waarschijnlijk de datum van morgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfisjtik
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12-2022
RemcoDelft schreef op zondag 15 februari 2009 @ 12:54:
[...]

Dat is vrij lastig, vooral omdat de Postbank in de online status de datum regelmatig achteraf (!) opschuift! M.a.w.: wat er nu wordt bijgeschreven, heeft morgen waarschijnlijk de datum van morgen...
Dat is waar, ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is om zeker te zijn dat het geld er echt op staat. Het advies blijft dan eigenlijk om, vooral bij hogere bedragen, geen risico te nemen. Van maandag t/m donderdag geloof ik wel dat het er binnen 1 dag op staat, dus zou ik 1 dag wachten. Vrijdag, zaterdag en zondag zou ik mijden om grote bedragen over te schrijven van de spaarekening naar de betaalrekening om het daarna naar een andere rekening over te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Als je 999 euro rood kan staan, en je staat opeens 53000 euro rood, dan mag het duidelijk zijn dat de Postbank zelf voor de rente gaat opdraaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

djfisjtik schreef op zondag 15 februari 2009 @ 12:39:
[...]

Naast dat je rente misloopt heb je ook kans dat je debetrente moet betalen. Een soortgelijk voorbeeld als het jouwe heb ik hier al een keer uitgewerkt. (zie ook djfisjtik in "Lage spaarrente, alternatieven?")

Kort samengevat heb ik dit meegemaakt bij de Postbank:
- vrijdag geld van m'n spaarrekening op m'n betaalrekening gestort
- direct daarna een groot bedrag van m'n betaalrekening overgeschreven

Later bleek dat het geld van m'n spaarrekening pas de maandag daarop op m'n betaalrekening is gestort, terwijl het grote bedrag wel op vrijdag was afgeschreven van m'n betaalrekening. Ze hebben toen voor 3 dagen (vrijdag, zaterdag en zondag) debetrente gerekend over het negatieve saldo wat schijnbaar op m'n betaalrekening is ontstaan. Op internet was dit negatieve saldo niet te zien.

Bij de Postbank was de debetrente destijds 1,39% per maand. In het geval van €53.000,- bedraagt de schade €23,76 per dag.

Nooit in het weekend geld overmaken rentedatum is dan al gauw maandag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

RemcoDelft schreef op zondag 15 februari 2009 @ 13:31:
[...]

Als je 999 euro rood kan staan, en je staat opeens 53000 euro rood, dan mag het duidelijk zijn dat de Postbank zelf voor de rente gaat opdraaien...
Zo werkt het helaas niet. Gelukkig zal de valutering dit jaar nog afgeschaft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Brons schreef op zondag 15 februari 2009 @ 15:23:
[...]

Zo werkt het helaas niet. Gelukkig zal de valutering dit jaar nog afgeschaft worden.
Dit jaar gebeuren er in de bankwereld dingen die veel schokkender zijn dan het afschaffen van valutering

/offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Nouja, doe het gewoon niet weer iig ;) .

Ben benieuwd wanneer NIBC gaat zakken trouwens :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:14

Qwerty-273

Meukposter

Trouwens over de Postbank en valutering -> http://www.postbank.nl/in...3162850_197773355,00.html
Valutering is een methode die wordt gebruikt voor het bepalen van de dag waarop een bedrag dat wordt bij- of afgeschreven meetelt voor een eventuele renteberekening over het positieve of negatieve saldo van uw rekening. De Postbank past geen valutering toe op particuliere betaalrekeningen.
Let daarbij wel goed op dat ze het alleen hebben over betaalrekeningen.....

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Betaalrekeningen hebben dan ook doorgaans geen rente om te valuteren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:14

Qwerty-273

Meukposter

Met veel betaalrekeningen heb je toch wel de mogelijkheid om 'rood' te staan en dus wel 'valuteringsrisico' in je eigen nadeel te lopen. Zoals hierboven al een aantal keer aan bod kwam.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je een rekening nemen die dat niet kan. Mijn rekening kan het niet. Heb dan ook nog nooit van mijn leven rood gestaan. Imo ben je sowieso flink je geld aan het mismanagen als je rood moet staan. Maarja die mensen hoeven zich doorgaans ook niet druk te maken over spaarrekeningen want als ze die al hebben dan staan ze blijkbaar leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ach, ik heb vroeger ook een keer debetrente moeten betalen zonder dat ik rood heb gestaan.

Als je op woensdag 100 euro op je rekening hebt staan, je stort er 400 bij en vervolgens betaal je in een winkel 250 euro, dan heb je dus nooit rood gestaan maar moet je wel debetrente betalen :)

En ja, dat was op een rekening waar ik niet rood kon staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vind ik knap. Dan zit ook daar een dag tussen voordat het daadwerkelijk op je rekening staat. Dat moet je dan aan de boekdatum kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:11:
Dan moet je een rekening nemen die dat niet kan. Mijn rekening kan het niet. Heb dan ook nog nooit van mijn leven rood gestaan. Imo ben je sowieso flink je geld aan het mismanagen als je rood moet staan. Maarja die mensen hoeven zich doorgaans ook niet druk te maken over spaarrekeningen want als ze die al hebben dan staan ze blijkbaar leeg.
Even een voorbeeld: als je op dag 1 de opdracht geeft om 50k over te maken van een externe spaarrekening naar je betaalrekening en je maakt het op dag 1 meteen over (of dag 2 for that matter) betaal je dus wel rente over 50k (min wat je al op je rekening hebt staan) voor die 3 dagen. Ook al kan je niet rood staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brons schreef op maandag 16 februari 2009 @ 18:34:
[...]

Even een voorbeeld: als je op dag 1 de opdracht geeft om 50k over te maken van een externe spaarrekening naar je betaalrekening en je maakt het op dag 1 meteen over (of dag 2 for that matter) betaal je dus wel rente over 50k (min wat je al op je rekening hebt staan) voor die 3 dagen. Ook al kan je niet rood staan.
Ligt er maar net aan. Dat hoeft niet. De bank kan het bedrag ook gewoon achterhouden en de boekdatum en valutering een paar dagen uit elkaar laten lopen. Het bedrag wordt dan meteen van je betaalrekening gehaald maar pas 3 dagen later bijgeboekt bij een andere bank. Dat is nou net die valutering. Maar jij hebt niet rood gestaan. Voor die 3 dagen heeft de bank het bedrag in eigen beheer en de rente strijken ze dan ook zelf op.

En in het geval van dat het geld eerst van een externe rekening komt is de evt. valutering voor rekening van die externe bank. Pas daarná zie jij het op je betaalrekening verschijnen. En ook dan pas kun je het overboeken. Of boek jij geld over dat je nog niet hebt zien verschijnen? ;) Dan ben je idd gewoon aan het lenen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2009 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Er zijn allemaal opties. Maar over het algemeen rekenen banken gewoon debetrente, omdat ze daar beter van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
De volgende stap naar nationalisatie van alle banken komt dichterbij.
Oneerlijke concurrentie? Bos kijkt naar veilige staatsbanken

Je hoeft geen Nobelprijswinnaar te zijn om te kunnen snappen dat als dit gebeurt er onmiddellijk een bank run op de overige banken ontstaat, zodat die ook genationaliseerd zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:19:
Dat vind ik knap. Dan zit ook daar een dag tussen voordat het daadwerkelijk op je rekening staat. Dat moet je dan aan de boekdatum kunnen zien.
Nee, want als het pas een dag later op m'n rekening was komen te staan, had ik het niet kunnen gebruiken diezelfde dag; ik kon immers niet rood staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 18:39:
[...]
En in het geval van dat het geld eerst van een externe rekening komt is de evt. valutering voor rekening van die externe bank. Pas daarná zie jij het op je betaalrekening verschijnen. En ook dan pas kun je het overboeken.
Helaas werken niet alle banken volgens dit principe. ABN AMRO boekt het geld wel alvast op je rekening bij, maar hanteert een rentedatum die in de toekomst ligt. Als je vandaag om 14:00 uur geld ontvangt en het om 15:00 uur overboekt naar een andere rekening, heb je bij ABN AMRO nooit rood gestaan, maar moet je wel twee dagen rente betalen voor rood staan! :( Een smerig trucje, maar zo werkt het echt. Ik heb er weleens schriftelijk over geklaagd bij de ABN AMRO klantenservice en toen kreeg ik 'uit coulance' de afgeschreven debetrente teruggestort. In mijn geval ging het om meer dan 10 euro rente, dus het was de moeite van een boze brief net waard.

Gelukkig halen niet alle banken dit soort trucs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf het raar vinden. Bij mijn rekening zou dat nooit kunnen. Als ik debetrente moet betalen voor zulke geintjes dan rij ik diezelfde dag nog naar het hoofdkantoor hier in de stad en ga ik echt gigantisch lastig doen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

En dan hebben ze alle recht om te zeggen 'vette pech'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:11:
Imo ben je sowieso flink je geld aan het mismanagen als je rood moet staan.
Ik zie de mogelijkheid om te kunnen rood staan juist als een voordelige methode. Hierdoor kan ik het saldo op mijn betaalrekening zo dicht mogelijk bij 0 houden, en dus rente vangen over mijn geld op een betaalrekening. Alle vaste betalingen zie ik aankomen, en mocht ik onverwachts iets extra moeten betalen, dan kan dat. Overigens betaal ik hooguit een paar cent rente per jaar hiervoor :)
Wouter Bos valt niet onder de mensen die ik mijn geld toevertrouw... De staatsschuld stilletjes 50% omhoog drijven om geld aan banken te geven, terwijl die banken het helemaal aan zichzelf te danken hebben dat ze nu in de problemen zitten...
De overheid zou zich fatsoenlijk toezicht moeten houden, en zorgen dat banken zich aan de regels houden. Icesave had 3,5 keer zoveel geld "opgehaald" in Nederland als ze mochten, en geen haan die er naar kraaide...
tomatoman schreef op maandag 16 februari 2009 @ 23:56:
[...]
ABN AMRO boekt het geld wel alvast op je rekening bij, maar hanteert een rentedatum die in de toekomst ligt.
ABN heeft dat in het verleden bij mij ook eens geflikt... Geld van spaarrekening via betaalrekening naar m'n postbankrekening. Op die betaalrekening kon ik niet roodstaan, maar ze vonden wel dat ik een paar gulden (tijdje terug al...) rente moest betalen! Uiteindelijk stond ik dus iets rood, waarna ik daar heeeeeel veeeeeel brieven over gekregen heb! Tot er een antwoordevenlop bij zat, toen heb ik ze verteld dat ik het er niet mee eens was en kreeg ik "uit coulance" m'n saldo aangevuld. De gulden (of zo) die op de rekening stond voor de valuteringsfraude was wel kwijt.
* RemcoDelft is geen klant meer bij ABN. En dat is de beste manier om dergelijke geintjes af te straffen, dat zouden meer mensen moeten doen.

[ Voor 24% gewijzigd door RemcoDelft op 17-02-2009 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

RemcoDelft schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 09:34:
Ik zie de mogelijkheid om te kunnen rood staan juist als een voordelige methode. Hierdoor kan ik het saldo op mijn betaalrekening zo dicht mogelijk bij 0 houden, en dus rente vangen over mijn geld op een betaalrekening. Alle vaste betalingen zie ik aankomen, en mocht ik onverwachts iets extra moeten betalen, dan kan dat. Overigens betaal ik hooguit een paar cent rente per jaar hiervoor :)
En dan heb ik nog het psychologisch effect. Dat ik meer moeite doe om mijn roodstand weer zwart te krijgen als dat ik moeite doe om mijn spaarrekening aan te vullen. Dus sta ik soms wel rood (met een dikke spaarrekening er tegenover).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brons schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 08:05:
En dan hebben ze alle recht om te zeggen 'vette pech'.
Kunnen ze doen. Dan vertrek ik met mijn centen. Kijken of ze dat willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 13:05:
[...]

Kunnen ze doen. Dan vertrek ik met mijn centen. Kijken of ze dat willen ;)
Ik weet niet of dat echt indruk maakt, of je moet echt miljoenen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Slasher schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 13:07:
Ik weet niet of dat echt indruk maakt, of je moet echt miljoenen hebben.
Geloof maar dat zeker in deze tijden het indruk maakt bij veel kleinere sommen. Plus dat ik dan ook vertrek met mijn verzekeringen en al wat niet meer. En ik ze door het slijk haal bij mijn familie en vrienden.

Zo arrogant zijn ze daar niet, en helemaal achterlijk ook niet. Klantenbinding en klantenbehoud daar willen ze echt nog wel eens wat voor doen. Negatieve mond-op-mond reclame zijn ze niet dol op.

Maar zoals gezegd: ik heb nog nooit rood gestaan, en ik heb ook nog nooit een datum in de toekomst op mijn afschriften gezien.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2009 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 13:12:
[...]

Geloof maar dat zeker in deze tijden het indruk maakt bij veel kleinere sommen. Plus dat ik dan ook vertrek met mijn verzekeringen en al wat niet meer.

Zo arrogant zijn ze daar niet, en helemaal achterlijk ook niet. Klantenbinding en klantenbehoud daar willen ze echt nog wel eens wat voor doen.

Maar zoals gezegd: ik heb nog nooit rood gestaan, en ik heb ook nog nooit een datum in de toekomst op mijn afschriften gezien.
Klantenbinding? dat moet dan nieuw zijn, want de service van de banken gaat echt achteruit

Op mijn internetbankieren bij de ABN-Amro kan je zie je de boekdatum en de rentedatum (als je met je muispointer over de boekdatum beweegt). En als je iets overboekt is de rentedatum altijd een dag eerder als je naar een andere betaalrekening geld overmaakt (valutering dus)

Ik had laatst van mijn spaarrekening een groot bedrag naar mijn betaalrekening gestuurd en dezelfde dag naar een andere internetspaarrekening overgemaakt. Dat ging dus met rentedatum een dag eerder en ik stond voor dat bedrag 1 dag rood. Debetrente dus

[ Voor 15% gewijzigd door Slasher op 17-02-2009 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik bedoel is: nog nooit gezien dat achteraf de boekdatum of rentedatum naar voren wordt aangepast. Of naar achter ook niet trouwens. Het staat er pas na de valutering. Is ook oplichting pur sang maar dan heb je iig dat debetrentegezeik niet.

Daarbij mag je ook gewoon zelf blijven opletten natuurlijk met de data.

Als ik een significant bedrag van de renterekening naar de betaalrekening boek, en vandaaruit naar de externe bank, allemaal binnen een uurtje, dan sta ik geen cent rood. Mijn rekening kan überhaupt niet rood staan. Wat ze doen is dat ik die opdracht geef om over te boeken naar extern, en dat geld is dan van mijn rekening weg. Maar pas een dag of 2 - 3 later wordt het op de externe rekening bijgeboekt. Dat is dus valutering. Die 3 dagen hebben ze de rente zelf opgestreken. En dat tikt flink aan.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2009 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 13:18:
Wat ik bedoel is: nog nooit gezien dat achteraf de boekdatum of rentedatum naar voren wordt aangepast. Of naar achter ook niet trouwens. Het staat er pas na de valutering. Is ook oplichting pur sang maar dan heb je iig dat debetrentegezeik niet.

Als ik een significant bedrag van de renterekening naar de betaalrekening boek, en vandaaruit naar de externe bank, allemaal binnen een uurtje, dan sta ik geen cent rood. Mijn rekening kan überhaupt niet rood staan. Wat ze doen is dat ik die opdracht geef om over te boeken naar extern, en dat geld is dan van mijn rekening weg. Maar pas een dag of 2 - 3 later wordt het op de externe rekening bijgeboekt. Dat is dus valutering. Die 3 dagen hebben ze de rente zelf opgestreken. En dat tikt flink aan.
Blijkbaar werkt het bij een andere bank anders. Bij mij gaat het dus echt zoals ik beschreven heb.
daarom boek ik ook voortaan een dag later over. Kost je wel een dat rente maar je betaalt dan geen debetrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 21-09 12:16
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 13:18:

Ik ben het principieel ook wel met je eens, maar zo werken banken nu eenmaal.
De enige oplossing is inderdaad je centen bij desbetreffende bank weg te halen naar een andere oplichter bank gaan.

Ik heb ook zoiets meegemaakt bij de Rabo.

Ik kan ook niet rood staan, en dat wil ik ook niet.
Op een gegeven moment was mijn saldo +- 50 euro, en m'n zorgverzekeraar wil 105 euro van m'n rekening afhalen.
De rabo accepteerd dit terwijl ik geen eens rood kan staan!
Ik kwam hier pas achter nadat ik dus een paar cent debetrente moest betalen.

Ik was toen ook principieel naar de rabobank gegaan (uhm, ik was er toevallig voor iets zakelijks) en om uitleg gevraagd waarom ik in vredes naam debetrente moest betalen terwijl ik niet eens rood kon staan!

Hun uitleg was dat het "makkelijk was" omdat anders de transactie mislukt was, mijn zorgverzekeraar mij een brief moest sturen, en hun vonden het blijkbaar wel "makkelijk" mij een tijdelijk krediet te gaan geven :|

Omdat dit zo langzamerhand een principe kwestie was geworden heb ik na veel gewirwar de transactie ongedaan laten maken, rente terug gekregen, opnieuw factuur gekregen van zorgverzekeraar en betaald.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het moet niet veel zotter worden. Rood staan op een rekening waar dat niet kan. Dat zou mij dus ook kunnen overkomen. Dan ga ik daar ook principieel achteraan. Ik zorg echter altijd dat ik een beetje op die rekening heb staan dus hopelijk maak ik dat niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Automatische incasso's gaan er altijd af. Roodstand of niet.

Wat had je dan gewild: Dat je geen zorgverzekeraar je had uitgesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mogen ze niet ;)

Niet zolang jij binnen een redelijke termijn openstaande rekeningen voldoet. Je kunt rustig een maand een rekening na uiterste datum naast je neerleggen. Dan krijg je een herinnering. Dan ben je dus een maand verder en heb je hopelijk wel saldo. Maar nogmaals .. als je met dat soort situaties te kampen hebt, vraag ik me af wat je in een spaarrentetopic doet :P

Ik heb wel eens principieel een openstaande rekening van mijn zorgverzekeraar niet betaald. Niet omdat ik het niet kon betalen, maar omdat er 5 dagen zaten tussen het op de mat vallen van de rekening en hun uiterste betaaldatum. Dikke l*l denk ik dan .. dat is onfatsoenlijk. Ik heb 'm dus anderhalve maand later pas betaald. Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 21-09 12:16
Slasher schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 14:13:
Automatische incasso's gaan er altijd af. Roodstand of niet.

Wat had je dan gewild: Dat je geen zorgverzekeraar je had uitgesloten?
Bullshit, als ik geen geld heb, heb ik geen geld, wie beslist dat IK bij iemand geld leen :? Dat beslis ik nog altijd zelf.

BTW, het is trouwens de enige keer dat een incasso niet goed is verlopen, en de bank kan heus wel zien dat de "cash-flow" op mijn rekening ruim voldoende is, en anders sjekken ze m'n spaarrekening maar als ze me niet krediet waardig achten.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 14:20:
Mogen ze niet ;)

Niet zolang jij binnen een redelijke termijn openstaande rekeningen voldoet. Je kunt rustig een maand een rekening na uiterste datum naast je neerleggen. Dan krijg je een herinnering. Dan ben je dus een maand verder en heb je hopelijk wel saldo. Maar nogmaals .. als je met dat soort situaties te kampen hebt, vraag ik me af wat je in een spaarrentetopic doet :P

Ik heb wel eens principieel een openstaande rekening van mijn zorgverzekeraar niet betaald. Niet omdat ik het niet kon betalen, maar omdat er 5 dagen zaten tussen het op de mat vallen van de rekening en hun uiterste betaaldatum. Dikke l*l denk ik dan .. dat is onfatsoenlijk. Ik heb 'm dus anderhalve maand later pas betaald. Geen probleem.
Ik ben het niet vaak met je eens, maar nu wel :P

Ik heb met dezelfde zorgverzekeraar al eens eerder een akkefietje gehad.
Door een loonsverhoging in het verleden moest ik mijzelf particulier verzekeren (is dat 5 jaar geleden ofzo niet afgeschaft :? ). Ik dit netjes doorgegeven en vanaf 1-1 een nieuwe polis. Ik geef nog HEEL DUIDELIJK AAN dat mijn oude polis dus gestopt moet worden, omdat ik een nieuwe polis heb.

En waarachtig op 2-1 incasso oude polis en incasso nieuwe polis (andere tegenrekening).
Direct het bedrag van de oude polis gestorneerd, en wachten op post :P

Volgens zorgverzekeraar moest ik eerst betalen, en dan storten hun het wel weer terug.
Daar trap ik dus niet in, het is mijn geld, en ik heb het liever op m'n eigen rekening staan, meteen het rekeningnummer van de zorgverzekeraar geblokkeerd. :+

Dan worden ze toch een portie boos, omdat ik niet klakkeloos met hun onnozelheid mee werk.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datzelfde geneuzel heb je met indientermijnen voor nota's. Soms beginnen ze bij 6 maanden oude nota's al te miepen. Volgens mij is de termijn wettelijk 2 of 3 jaar. Echt .. ken je recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
Als er een automatische incasso van mijn rekening word afgeschreven sta ik ook rood, terwijl ik niet rood kan staan.
Vaak heb ik dat als bv fitness word afgeschreven, dan sta ik opeens 110 euro rood.
Maakt me opzich niet heel veel uit aangezien ik het toch gelijk recht trek met het geld vanaf de spaarrekening... maar ik kan dus als ik rood sta geen geld opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Het al dan niet afschrijven van AI bij onvoldoende saldo's scheelt per bank en per type AI. Bij sommige rekeningen wordt een AI nooit afgeschreven bij onvoldoende saldo. Bij sommige banken wordt een AI altijd afgeschreven, wat het saldo ook is. En bij sommige banken wordt een AI in geval van onvoldoende saldo alleen in bepaalde gevallen afgeschreven. Zo worden van mijn rekening (Postbank) alleen collegegeld en de kosten van de rekening zelf afgeschreven bij onvoldoende saldo, andere AI's niet.

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 17-02-2009 17:04 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om ook even een duit in het spaarzakje te doen. Ik kreeg vorige week rekeningoverzicht van mijn spaarrekening van de rabobank bleken ze de rente ietwat te hebben bijgesteld. Van 4.2 naar 1.9 % dat is een fikse daling. Normaal let ik niet echt op dat soort overzichten maar is toch eventje schrikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:03:
Om ook even een duit in het spaarzakje te doen. Ik kreeg vorige week rekeningoverzicht van mijn spaarrekening van de rabobank bleken ze de rente ietwat te hebben bijgesteld. Van 4.2 naar 1.9 % dat is een fikse daling. Normaal let ik niet echt op dat soort overzichten maar is toch eventje schrikken
flinke daling? vind het bijna oplichting :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:03:
Zeker een niet-internet spaarrekening? Dan kunnen ze dat makkelijk doen, want de kans dat je achter komt is toch relatief klein. De internetspaarrekening van rabo is maarliefst nog 2,7%+0,6% bonus = 3,2% (heb hem nog steeds, maar staat al jaren 0,0 euro op).
Pagina: 1 ... 10 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.