Lage spaarrente, alternatieven? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 40 Laatste
Acties:
  • 307.039 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Yohan schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:05:
Wat voor risico :?

Overigens is het verschil groter, IS keert namelijk elk kwartaal rente uit.
Wat Gizz dus zegt, en AK Bank introduceert ook een Internetplus Spaarrekening die de rente per maand uitkeert, dus het verschil is idd groter, in het voordeel van de AK-Bank dus :P

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Slasher schreef op maandag 22 september 2008 @ 17:14:
[...]

Wat Gizz dus zegt, en AK Bank introduceert ook een Internetplus Spaarrekening die de rente per maand uitkeert, dus het verschil is idd groter, in het voordeel van de AK-Bank dus :P
De rente daarbij is echter "slechts" 4,95% per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:01

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Gizz schreef op maandag 22 september 2008 @ 16:52:
Zoals ik al zei, lees even het topic door. Over het algemeen is iedereen het erover eens dat de 'centrale bank' (het is gewoon een afspraak tussen 3 IJslandse banken) van een land met 300.000 inwoners een veel kleinere klap kan opvangen dan de bank van een land met 56x zoveel inwoners (Nederland). Ergens in dit topic worden exacte bedragen genoemd die de IJslandse centrale bank in 1x kan ophoesten, en dat stelde weinig voor.

Maar alsjeblieft, er is al genoeg over gepraat in dit topic. Ook op sites zoals NRC, RTL-Z en andere financiële dingen is het allang duidelijk geworden dat het risico niet hetzelfde is als bij een bank die geheel onder het Nederlandse garantiestelsel valt. Begin dan niet opnieuw met dat het allemaal net zo veilig is :P
Erm... speak for yourself... zou ik zeggen...
Niet "iedereen" is het met je eens... ook niet "in het algemeen".

De IJslandse centrale bank heeft een samenwerkingsverband met de overige Scandinavische centrale banken en dat scheelt nogal wat in zowel inwonertal als vermogen om klappen op te vangen... Het is geen fictief verhaal, want de Scandinavische banken hebben al meerdere malen de helpende hand toegestoken:
http://www.findingdulcine...onomy-Nears-Collapse.html

Edit:
Overigens heeft Icesave een iets hogere rating (A2) dan AK Bank (A3)
http://www.z24.nl/z24geld/artikel_18208.z24

[ Voor 4% gewijzigd door The_Sukkel op 22-09-2008 21:54 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er is geen enkele vorm van verplichting aan de rekeninghouders in dit samenwerkingsverband. Het risico geld te verliezen is en blijft aanwezig.

Dat er hulp aangebonden is, is hetzelfde als wat vaker is gebeurd, dat de Nederlandse Bank "het buitenland" te hulp schiet.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

The_Sukkel schreef op maandag 22 september 2008 @ 21:46:
[...]

De IJslandse centrale bank heeft een samenwerkingsverband met de overige Scandinavische centrale banken en dat scheelt nogal wat in zowel inwonertal als vermogen om klappen op te vangen... Het is geen fictief verhaal, want de Scandinavische banken hebben al meerdere malen de helpende hand toegestoken:
http://www.findingdulcine...onomy-Nears-Collapse.html
Bovenstaande link klinkt niet echt hoopvol, en dat voor 0.05% renteverschil? Typisch nederlands als je het mij vraagt.

Ik ben blij dat de AK-bank haar rente verhoogt heeft maar ook als ze dat niet hadden gedaan had ik zeker niet naar de icesave gegaan, en nu ik dat bovenstaande linkje zie ben ik blij toe, maar goed ieder zijn meug voor die paar euro

Stel dat de boel op de fles gaat moet je eerst naar ijsland voor je eerste 20k, dat kost je veel meer als het magere rentevoordeel wat je nu hebt. Maar goed als vele mensen dat risico willen lopen maakt me dat niet uit, maar zoals ik zei zijn zulke dingen typisch nederlands

[ Voor 25% gewijzigd door Slasher op 22-09-2008 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Slasher schreef op maandag 22 september 2008 @ 22:21:
[...]
Stel dat de boel op de fles gaat moet je eerst naar ijsland voor je eerste 20k
[...]
Als je een trip naar IJsland leuk vindt, dan kan je dat doen, maar het mag ook schriftelijk hoor... Als je het engels niet machtig bent, dan kan je het schriftelijke verzoek tot uitbetaling aan de IJslandse centrale bank ook in het Nederlands via de DNB laten lopen.

Daarmee is niet gezegd dat je het geld ook daadwerkelijk krijgt uitgekeerd (dat is weer een andere discussie), maar het doembeeld dat je naar IJsland moet om ergens op de stoep in een lange rij te gaan staan bij één of ander kantoor hoort tot ongefundeerde bangmakerij (gebezigd door partijen die er belang bij hebben en soms te klakkeloos overgenomen door anderen).

Nuttig om te weten voor IS-spaarders is dat Nederlandse klanten 60 dagen voorsprong hebben op Engelse klanten. Immers: wanneer IS in liquiditeitsproblemen raakt, dan mag IS het tegoed van de Engelse klanten tot 60 dagen bevriezen, maar niet het tegoed van de Nederlandse klanten. Een beetje lullig voor de Engelsen, maar zodra IS van deze regeling gebruik maakt, dient het Engelse spaartegoed als "extra buffer" voor Nederlandse klanten die hun spaartegoed dan snel kunnen gaan opnemen...

De vraag of de IJslandse centrale bank in het geval van omvallen van Landsbanki genoeg geld kan/mag lenen van de Scandinavische centrale banken om aan de garantieregeling te kunnen voldoen lijkt me daarom alleen relevant voor Engelse klanten en Nederlandse klanten die 60 dagen lang hebben staan slapen.

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Wat Icesave betreft vraag ik me af waarom ze zich niet onder de DNB laten vallen! Er zijn banken met veel slechtere ratings die dat wel lukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 09-09 21:55

Brons

Fail!

RemcoDelft schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:10:
Wat Icesave betreft vraag ik me af waarom ze zich niet onder de DNB laten vallen! Er zijn banken met veel slechtere ratings die dat wel lukt!
Waarschijnlijk omdat ze dan mee moeten doen aan het garantiestelsel en reservers moeten opbouwen die ze niet kunnen missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Vraagje over dat hele spaargebeuren.
Voorheen was het zo, stelt je bent klant bij grote bank A (postbank/abn/rabobank)
Als je dan ergens anders een spaarrekening opent en je wilt je geld eraf halen, moet je dan nog een reden opgeven? Of is het gewoon vrij overschijfbaar? van de spaarrek. naar je bank waar je alles geregeld hebt?

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Wii4all schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:06:
Voorheen was het zo, stelt je bent klant bij grote bank A (postbank/abn/rabobank)
Als je dan ergens anders een spaarrekening opent en je wilt je geld eraf halen, moet je dan nog een reden opgeven? Of is het gewoon vrij overschijfbaar? van de spaarrek. naar je bank waar je alles geregeld hebt?
Nee hoor je hoeft geen reden op te geven, het is alleen voor je eigen handig om een omschrijving mee te geven, dan weet je later waar je het aan uitgegeven hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
dus wordt het akbank of dsb als ik het zo lees.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Wii4all schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:23:
dus wordt het akbank of dsb als ik het zo lees.
Ik zit zelf bij de Akbank, en de rente gaat binnenkort naar 5.2% niet verkeerd dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
The_Sukkel schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 04:03:
Als je een trip naar IJsland leuk vindt, dan kan je dat doen, maar het mag ook schriftelijk hoor... Als je het engels niet machtig bent, dan kan je het schriftelijke verzoek tot uitbetaling aan de IJslandse centrale bank ook in het Nederlands via de DNB laten lopen.
Heb je daar een bron van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

De grote banken kunnen natuurlijk precies zien hoeveel geld er naar hun concurrenten wordt weggesluisd (kwestie van even de bijbehorende bankrekeningnummers opzoeken) en ze zullen die gegevens geanonimiseerd ook best gebruiken voor hun marketingdoeleinden, dus of je een omschrijving gebruikt of niet zullen ze niet zoveel van merken :P

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Wii4all schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:06:
Als je spaarrekening niet geblokkeerd is, kun je het saldo overschrijven naar je betaalrekening.
Bij het openen van een nieuwe internet-spaarrekening bij bv. AT Bank of IceSave, geef je dezelfde betaalrekening op als tegenrekening. Alle transacties van/naar je nieuwe spaarrekening gaan via deze tegenrekening.

Zo kun je moeiteloos (en doorgaans gewoon via internetbankieren) je geld overboeken van oude spaarrekening via betaalrekening naar nieuwe spaarrekening.

• Wii4all
  • Niet online
Ik heb vanochtend het formulier voor de ak bank opgestuurd.
Mijn pa zei dat ze een kantoor in rdam hebben, waar het heel erg druk is altijd.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-07 06:24
ik kreeg vanochtend dit bericht in mijn mailbox van rentealarm

Renteverhoging in de toplijst van spaarrekeningen zonder beperkingen, namelijk:
Credit Europe - Spaarrekening: 5,25% (was 5%)
Garanti Gouden Internet Rekening: 5% (was 4,65%)
Garanti GoudenKlaver Rekening: 4,80% (was 4,40%)
Nieuwe Spaarrekening in de toplijst van spaarrekeningen met beperkingen, namelijk:
DSB Bank Internet TOPsparen: 5,30% (voor 65plussers 5,5%)

Nu weet ik dat er hier veel bij creditbank europe zitten, waaronder mijzelf.
Weet iemand of dit weer voor alleen nieuwe klanten is of ook voor bestaande klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het volgende staat op de website van Credit Europe:
*5,25% p.j. voor nieuwe klanten en alle rekeningen die zijn geopend na 3 juni 2008. Klanten die hun rekening voor 3 juni 2008 geopend hebben, ontvangen 4,50 % p.j.
bron: http://www.crediteurope.n...er/topinterest/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:45

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Toch fijn van de CEB, ik ben begonnen met 4,5%. Toen gingen ze opeens nieuwe klanten 5% rente geven. Hier om gezeurd via de email en na paar weken ook 5% gekregen. En zojuist even het rekeningoverzicht gechecked, staat er dat ik 5,25% rente heb. Scheelt weer een emailtje he :)

Waarom? Omdat het kan!!

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

In verband met risicospreiding heb ik besloten een deel van mijn vermogen, tot het bedrag van het garantiestelsel, bij een andere bank dan mijn huidige bank ABN AMRO te gaan sparen. Dat natuurlijk ook niet in de laatste plaats door de hogere rente. Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reacties in dit topic. Na heel veel lezen, vooral dit complete topic... na gekeken te hebben op independer, de Kassa site en wat sites waar ik via Google op kwam heb ik zojuist besloten mezelf aan te melden bij Credit Europe.

De zaken die voor mij de doorslag gaven waren:
- Een eigen bankrekeningnummer (dus geen AK bank bijvoorbeeld). Het zal vast niks uitmaken maar ik wil gewoon een eigen bankrekeningnummer.
- Een nieuwe actie van Credit Europe sinds gisteren en nu maar liefst 5,25% vrij opneembaar
- Geen Icesave i.v.m. de in dit topic geplaatste opmerkingen over het garantiestelsel; ik heb geen zin in gedoe mocht er wat mis gaan
- Ik wil niet verplicht een betaalrekening aanhouden (en dus kosten maken)

Ook dank ik "thefxr" hierboven want ik heb nooit geweten dat er zo'n "rente-alarm" bestond. Ontzettend handig en ik heb me daar dus ook maar aangemeld. Zo kan ik ook in de gaten houden of Credit Europe niet stiekem de rente verlaagd. ;)

Ik ben erg nieuwsgierig hoe lang het gaat duren voordat alles is opgezet. De brief+legitimatie gaat vandaag op de post. En dat vind ik ook een pre; geen gedoe gewoon 1 brief sturen en klaar. Ik weet dat dat voor veel andere banken ook geldt, maar bij een Rabobank bijvoorbeeld moet je weer helemaal in gesprek... bleh! Ik zit goed bij de ABN AMRO; maar zoek alleen een "rentebank".

[ Voor 5% gewijzigd door Barca op 27-09-2008 09:30 ]

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:56

Q-bone

Dusss...

zijn er al mensen die een rek hebben bij nibc?

Zelf heb ik een rek bij credit europe, maar zit me toch niet lekker dat de renteverhoging niet voor ieder geldt.

dus ervaringen van nibc graag ;)

bla?

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

I.v.m. risicospreiding wil ik ook wel een rekening openen bij Credit Europe.
Echter, dat gedoe met renteverhogingen die alleen voor nieuwe klanten gelden zit mij ook niet lekker.

Dat geeft voor mij de indruk dat het geen "bestaande klanten"-vriendelijke bank is.
Ook vermoed ik dat het meer een soort tijdelijke actierente betreft.
Kunnen ze makkelijk doen: rente is variabel en kan ieder moment naar beneden bijgesteld worden.
Nieuwe klanten kunnen dan weer een hogere rente krijgen etc.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat ik me ook afvraag:
Hoe werkt hun internetsite en beveiliging: password, lijst met codes of electronische codegenerator?
Hoe lang duurt het overschrijven van en naar de spaarrekening?

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Barca schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 09:28:
- Een eigen bankrekeningnummer (dus geen AK bank bijvoorbeeld). Het zal vast niks uitmaken maar ik wil gewoon een eigen bankrekeningnummer.
Bij AKBank krijg je ook een eigen rekeningnummer (?)
Ik ben erg nieuwsgierig hoe lang het gaat duren voordat alles is opgezet. De brief+legitimatie gaat vandaag op de post.
Reken op (maximaal) 10 werkdagen.
Q-bone schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 10:28:

Zelf heb ik een rek bij credit europe, maar zit me toch niet lekker dat de renteverhoging niet voor ieder geldt.

Credit Europe werkt intern (althans daar lijkt het op) met twee rekeningen (oude en nieuwe). De oude rekening blijft op 4,50% staan en de nieuwe rekening gaat steeds mee met de nieuwe rente. Wil je de nieuwe rente dan zetten ze de rekening om naar het nieuwe type.

NIBC is vrij nieuw dus nog weinig ervaring. Het lijkt er op dat ze op dit moment veel meer aanvragen krijgen dan waar ze op gerekend hadden. Het aanvragen duurt langer dan aangegeven. Reken op 15 werkdagen tot de rekening volledig is te gebruiken.
The_Sukkel schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 12:22:
I.v.m. risicospreiding wil ik ook wel een rekening openen bij Credit Europe.
Echter, dat gedoe met renteverhogingen die alleen voor nieuwe klanten gelden zit mij ook niet lekker.

Dat geeft voor mij de indruk dat het geen "bestaande klanten"-vriendelijke bank is.
Ook vermoed ik dat het meer een soort tijdelijke actierente betreft.
Kunnen ze makkelijk doen: rente is variabel en kan ieder moment naar beneden bijgesteld worden.
Nieuwe klanten kunnen dan weer een hogere rente krijgen etc.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Wat ik me ook afvraag:
Hoe werkt hun internetsite en beveiliging: password, lijst met codes of electronische codegenerator?
Hoe lang duurt het overschrijven van en naar de spaarrekening?
Rente-aanpassingen zijn altijd mogelijk, ook bij andere banken. Eventueel kun je een deposito kiezen zodat de rente gegarandeerd is. Er is op dit moment veel meer concurrentie dus ik verwacht niet dat ze heel snel er voor kiezen om de rente te laten zakken. De internetsite werkt met een klantnummer in combinatie met een (vaste) PIN-code. Overschrijven gaat meestal binnen twee werkdagen maar kan oplopen tot vier zoals ik heb begrepen (zelf niet meegemaakt). Dit hangt ook af of je naar een bank- of girorekening overschrijft.

Credit Europe volgt over het algemeen de gemiddelde rente:
Afbeeldingslocatie: http://www.spaarinformatie.nl/images/graphs/10.png?1222481534

[ Voor 83% gewijzigd door Icelus op 27-09-2008 12:38 ]

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• thefxr
Q-bone schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 10:28:

Na het checken van mijn account, zag ik dat ik nu 5,25% rente krijg, dus ik ga gewoon mee, ondanks dat ik in nov 2007 een rek hebt geopend.
Wel heb ik hem een aantal maanden gelden van 4,5% naar 5% laten omzetten.

• Barca
  • Laatst online: 10-08 22:18

Barca

In Search Of Sunrise

Icelus schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 12:27:
[...]
Bij AKBank krijg je ook een eigen rekeningnummer (?)
Ok inderdaad. Echter:
ABN en Rabo rekeninghouders kunnen niet direct geld overmaken naar AK Bank. Dit moet via een tussenrekening.
Dat wil ik dus liever niet.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Barca schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 19:34:
[...]

Ok inderdaad. Echter:

ABN en Rabo rekeninghouders kunnen niet direct geld overmaken naar AK Bank. Dit moet via een tussenrekening.

Dat wil ik dus liever niet.
Sorry hoor maar dat maakt echt geen ene r**t uit. Alleen de RABO heeft hier nu nog "last" van

[ Voor 16% gewijzigd door Slasher op 27-09-2008 19:38 ]

Verwijderd

thefxr schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 13:24:
Na het checken van mijn account, zag ik dat ik nu 5,25% rente krijg, dus ik ga gewoon mee, ondanks dat ik in nov 2007 een rek hebt geopend.
Wel heb ik hem een aantal maanden gelden van 4,5% naar 5% laten omzetten.
Dat komt dan door die omzetting. Logischerwijs hebben ze 2 soorten klanten voor de betreffende rekening: lage en hoge rente. Jij bent toen op hoge rente overgezet en die is nog 0,25% gestegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2008 19:42 ]

• thefxr
Verwijderd schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 19:41:
[...]

Dat komt dan door die omzetting. Logischerwijs hebben ze 2 soorten klanten voor de betreffende rekening: lage en hoge rente. Jij bent toen op hoge rente overgezet en die is nog 0,25% gestegen.
ja, gewoon een mail gestuurd, dat ik dus ook 5% wilde ipv 4,5%, dat zou ieder logisch mens toch doen.

• Wii4all
  • Niet online
Woensdag spullen op de bus gedaan, vandaag bericht dat de rekening is aangemaakt.

In de loop vd week krijg ik tancodes en logins om echt te beginnen.

(akbank in dit geval)

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Icelus schreef op zaterdag 27 september 2008 @ 12:27:
[...]
Rente-aanpassingen zijn altijd mogelijk, ook bij andere banken. Eventueel kun je een deposito kiezen zodat de rente gegarandeerd is. Er is op dit moment veel meer concurrentie dus ik verwacht niet dat ze heel snel er voor kiezen om de rente te laten zakken.
Wat bij de andere banken gebeurt is dat de renteaanpassing geldt voor alle rekeninghouders. Overigens heeft de Postbank ook wel actierentes voor nieuwe klanten, maar daar weet je vantevoren dat die actierente na een aantal maanden verloopt en dat je daarna een gelijke rente het als alle andere "oude" klanten. Wel is het zo, dat op het moment dat CEB de rente voor bestaande klanten te veel laat zakken je het geld natuurlijk in no time van de rekening kan halen.
De internetsite werkt met een klantnummer in combinatie met een (vaste) PIN-code. Overschrijven gaat meestal binnen twee werkdagen maar kan oplopen tot vier zoals ik heb begrepen (zelf niet meegemaakt). Dit hangt ook af of je naar een bank- of girorekening overschrijft.
OK thx... 2 dagen is iets langer dan bij Icesave, waar het binnen een dag is overgemaakt, maar wel acceptabel. Is er iemand die 4 dagen heeft meegemaakt?
Credit Europe volgt over het algemeen de gemiddelde rente:
[afbeelding]
Dat is dus de vraag die speelt: actierente of "gewone" rente voor bestaande klanten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij actierente moet je denken aan een tijdelijke rentebonus t.o.v. het normale rentetarief. In dit geval is die 5,25% het normale rentetarief en is er van een extra bonus geen sprake. Wel is het zo dat ze op een gegeven moment een onderscheid zijn gaan maken tussen rekeningen van voor 3 juni 2008 en van na 3 juni 2008; de eerste geeft een rente van 4,5%. Ik weet niet wat de achterliggende gedachte was, maar het boeit niet zoveel, omdat ze er geen enkel probleem van maakten om de rekening naar de "nieuwe" variant om te zetten.

Dat het loont om regelmatig de actuele rente te checken en te vergelijken met hun aanbiedingen is waar, maar dat geldt voor elke bank (o.a. de Postbank, waarmee dit topic begon). Mijn persoonlijke ervaring met Credit Europe is in elk geval positief: de aanvraag verliep vlot en hun website is simpel maar doeltreffend. Ik ga er alleen niet meer dan €20.000,- stallen (okee, misschien €40.000,- als mijn andere rekeningen ook vollopen), maar dat geldt inmiddels voor alle bankrekeningen.

Daarom heb ik juist vandaag een extra spaarrekening bij moneyou geopend. 5.1% is ook netjes en aangezien het bedrijf is voortgekomen uit ABN-AMRO Hypotheken + Bouwfonds moet dat toch garant staan voor oerhollandse degelijkheid, nietwaar? >:) :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Verwijderd schreef op maandag 29 september 2008 @ 03:55:
Bij actierente moet je denken aan een tijdelijke rentebonus t.o.v. het normale rentetarief. In dit geval is die 5,25% het normale rentetarief en is er van een extra bonus geen sprake.[...]
Tsja... het is maar hoe je het noemt...
Als je op dezelfde soort spaarrekening gaat differentiëren naar nieuwe en bestaande klanten dan heb je geen "normaal rentetarief". Als je het positief bekijkt, dan spreek je van actierente(*) voor nieuwe klanten en als je het negatief bekijkt, dan spreek je van het benadelen van je bestaande klanten.

De praktijk om bestaande klanten te benadelen is nu juist de reden waarom dit topic is gestart...
Waarom moet je eerst gaan "zeuren" voordat je een hogere rente krijgt?
Vind ik dus een nadeel van CEB (en was dat ook het geval bij de AK bank?)

Bedankt voor de tip van MoneYou :)
Daar heb ik toch een beter gevoel bij, dan die buitenlandse (Turkse en Russische) banken die even in NL komen, gebruik maken van een NL-se vergunning + depositogarantiestelsel en (volgens Rabobank) profiteren van het onvoldoende bijdragen aan het risico dat ze lopen.

(*): CEB kan eenvoudig telkens een nieuwe tranche van klanten de hoge "normale" rente toezeggen en de rente van de vorige tranche "nieuwe" klanten verlagen naar de lagere "subnormale" rente (want variabel...).

[ Voor 8% gewijzigd door The_Sukkel op 29-09-2008 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
The_Sukkel schreef op maandag 29 september 2008 @ 09:51:
Daar heb ik toch een beter gevoel bij, dan die buitenlandse (Turkse en Russische) banken die even in NL komen, gebruik maken van een NL-se vergunning + depositogarantiestelsel en (volgens Rabobank) profiteren van het onvoldoende bijdragen aan het risico dat ze lopen.
Dat is toch een wat vreemd sentiment.
Die "buitenlandse banken" zitten hier al jaren en gaan gewoon door met wat ze al jaren doen, o.a. voldoen aan alle Nederlandse regels en bijdragen aan het garantiestelsel zoals bij het faillissement van De Hoop een paar jaar terug.
Moneyou is een hypotheekbank die nu zijn toevlucht moet nemen tot particuliere spaarders omdat de externe partijen waar ze vroeger hun geld haalden het risico niet meer zo makkelijk aandurven.
Nou heb ik daar ook niks op tegen, maar waarom dit "beter" zou zijn dan pakweg Credit Europe ontgaat me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriky
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:36
Ik spreid mijn spaargeld ook over 3 banken. Ik zat vooral bij Icesave maar ik heb besloten ook een deel bij Credit Europe Bank neer te zetten. Dit omdat Icesave toch een buitenlandse bank blijft waar je weinig zicht op hebt qua nieuws. Ook het feit dat ze erg afhankelijk zijn van beleggingen in het buitenland waardoor ze gevoelig zijn voor koersstijgingen en dalingen bevalt me niet zo, hoewel dat zeker niet de voornaamste reden is om mijn geld te spreiden. Dat is de huidige onrust die er heerst en de extra zekerheid die een Nederlandse bank mij bied.

[ Voor 5% gewijzigd door Eriky op 29-09-2008 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
The_Sukkel schreef op maandag 29 september 2008 @ 09:51:
[...]
Logisch dat de Rabobank dat zegt... Garantibank is sinds 1990 actief in Nederland en AKBank sinds 2001. Ze hebben dezelfde rechten en plichten als andere banken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Laatst online: 24-08 11:46
Huh wat is dat voor geks. Waarom kun je van die banken niet normaal overboeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

dyna18 schreef op maandag 29 september 2008 @ 13:31:
[...]

Voor ABN gaat die al niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
dyna18 schreef op maandag 29 september 2008 @ 13:31:
[...]

Sinds kort worden er 10-cijferige i.p.v. 9-cijferige rekeningnummers uitgegeven. Bij sommige banken kon je alleen 9 cijfers invullen zodat je niet naar een rekening met 10 cijfers kon overboeken. Op dit moment heeft alleen de Rabobank dit probleem nog. AKBank heeft een speciaal 9-cijferig rekeningnummer om via een omweg toch op een 10-cijferig rekeningnummer te kunnen storten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Ik heb vanwege risicospreiding nu ook een rekening aangevraagd bij CEB.
Ben benieuwd hoe snel de aanvraag wordt afgehandeld, snelheid van overboeken, gebruiksgemak van de site etc. (ga dat natuurlijk hier melden ;) ).

Weet er iemand hoe het zit met tegoeden in beleggingsfondsen bij een faillissement van een bank?
Ik neem aan dat die tegoeden niet onder het spaardepositogarantiestelsel vallen(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icelus schreef op maandag 29 september 2008 @ 13:57:
[...]
Sinds kort worden er 10-cijferige i.p.v. 9-cijferige rekeningnummers uitgegeven. Bij sommige banken kon je alleen 9 cijfers invullen zodat je niet naar een rekening met 10 cijfers kon overboeken. Op dit moment heeft alleen de Rabobank dit probleem nog. AKBank heeft een speciaal 9-cijferig rekeningnummer om via een omweg toch op een 10-cijferig rekeningnummer te kunnen storten.
Volgens mij heeft de rabobank dat allang. Immers begint mijn rekeningnummer ook met 0xxxxxxxxx ipv xxxxxxxxx ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
The_Sukkel schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 03:26:
Ik heb vanwege risicospreiding nu ook een rekening aangevraagd bij CEB.
Ben benieuwd hoe snel de aanvraag wordt afgehandeld, snelheid van overboeken, gebruiksgemak van de site etc. (ga dat natuurlijk hier melden ;) ).

Weet er iemand hoe het zit met tegoeden in beleggingsfondsen bij een faillissement van een bank?
Ik neem aan dat die tegoeden niet onder het spaardepositogarantiestelsel vallen(?)
silmaril8 in "Fortis, waar gaat het naartoe?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Icelus schreef op maandag 29 september 2008 @ 10:37:
[...]
Logisch dat de Rabobank dat zegt... Garantibank is sinds 1990 actief in Nederland en AKBank sinds 2001. Ze hebben dezelfde rechten en plichten als andere banken.
En beide banken hebben de hoogste "buitenlandse" rating die onder het NL Garantiestelsel valt: A3. En hiermee zijn het mijn favoriete banken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
Het heeft uiteindelijk 1 weekje geduurt, maar mijn rekening met codes is actief bij de akbank.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

The_Sukkel schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 04:01:
[...]

??? Wat heeft dat te maken met mijn vraag ???
Volgens mij bedoelde hij deze link:
Verwijderd in "Fortis, waar gaat het naartoe?"

Het is zo, volgens mij, dat beleggingen gewoon van jou zijn en dat de banken die gewoon bewaren voor je. Als je het zeker wilt weten kan je misschien beter je bank of DNB bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Brons schreef op woensdag 01 oktober 2008 @ 13:24:
[...]

Volgens mij bedoelde hij deze link:
Verwijderd in "Fortis, waar gaat het naartoe?"

Het is zo, volgens mij, dat beleggingen gewoon van jou zijn en dat de banken die gewoon bewaren voor je. Als je het zeker wilt weten kan je misschien beter je bank of DNB bellen.
jep ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit al sinds jaar en dag bij Argenta en Amsterdam Trade Bank. Bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Laatst online: 10:44

sll

Opvallend dat bij de ASN Bank de rente van de ASN Optimaalrekening sinds gisteren is gedaald van 4,0% naar 3,5%.

De Optimaalrekening is een rekening met beperkende voorwaarden (opnamekosten 1%), maar in de tijd dat je maar EUR 250 per maand mocht sparen bij Ideaalsparen had ik hier toch wel een aardig bedrag opgezet.

Denk dat de tijd is aangebroken om de 1% kosten voor lief te nemen en alles naar Ideaalsparen over te boeken. (Tot 1 januari mag je eenmalig een willekeurig bedrag storten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
sll schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:45:
Opvallend dat bij de ASN Bank de rente van de ASN Optimaalrekening sinds gisteren is gedaald van 4,0% naar 3,5%.

De Optimaalrekening is een rekening met beperkende voorwaarden (opnamekosten 1%), maar in de tijd dat je maar EUR 250 per maand mocht sparen bij Ideaalsparen had ik hier toch wel een aardig bedrag opgezet.

Denk dat de tijd is aangebroken om de 1% kosten voor lief te nemen en alles naar Ideaalsparen over te boeken. (Tot 1 januari mag je eenmalig een willekeurig bedrag storten).
Je betaalt de 1% niet meer; daarom is de rente waarschijnlijk ook verlaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wii4all
  • Niet online
Gisteren van mijn rekening geld overgemaakt naar de AK, vandaag stond het er al bij.

Voorlopig ben ik tevreden.

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll

sll

Icelus schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:57:
[...]
Je betaalt de 1% niet meer; daarom is de rente waarschijnlijk ook verlaagd.
Klopt, er lag vandaag een brief met bovenstaande strekking in de bus. Een beetje laat, ik had het eigenlijk wel wat eerder willen weten.

Al met al is het een rekening die zichzelf de markt heeft uitgeprijsd doordat andere rentes zoveel hoger zijn geworden. Ik lees verder dat aan- en verkoop van beleggingsfondsen via de Optimaalrekening ook geld gaat kosten, dit was eerst gratis.

Voorlopig ga ik het dus doen met de combo Postbank Toprekening en ASN Ideaalsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
sll schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 12:45:
Is dit niet die rekening waar je pas eenmalig max. 10.000 euro extra mocht storten i.p.v. 250/maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll

sll

RemcoDelft schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 21:11:
[...]

Is dit niet die rekening waar je pas eenmalig max. 10.000 euro extra mocht storten i.p.v. 250/maand?
Nee, dat is de ASN Ideaalsparen-rekening: max. 500 euro per maand sparen (was idd 250) en eenmalig 10.000, met 4,75% rente.

Toen ik destijds van Postbank naar ASN overstapte, kon ik vanwege de 250/maand limiet niet al mijn geld kwijt, en heb ik ook een Optimaalrekening geopend.

Ideaal, Optimaal, verwarring ligt op de loer :+

[ Voor 6% gewijzigd door sll op 02-10-2008 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lassie dutch
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 19:58
Heeft er iemand ervaring met NIBC ?

http://www.spaarinformati...ect_Internetspaarrekening

Hun spaarrekening staat bovenaan op spaarinformatie.nl, zonder gekke dingen (buitenlandse bank, maximum bedragen etc)

::edit:: Ja ik weet dat ze nog 'nieuw' zijn.. maar daardoor ook minder betrouwbaar?

[ Voor 14% gewijzigd door Lassie dutch op 04-10-2008 00:38 ]

I live the way I type; fast, with a lot of mistaaakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Lassie dutch schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 00:36:

Hun spaarrekening staat bovenaan op spaarinformatie.nl, zonder gekke dingen (buitenlandse bank, maximum bedragen etc)

::edit:: Ja ik weet dat ze nog 'nieuw' zijn.. maar daardoor ook minder betrouwbaar?
Ze vallen gewoon onder de garantieregeling, dus in die zin loop je geen risico. Besef wel dat NIBC een zakenbank is die zich bezighoudt met private equity en dat soort zaken. Dus een bank met een hoger risicoprofiel dan een "normale" bank. Alhoewel dat sinds Fortis ook niks meer zegt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08

Metro2002

Memento mori

Hoe lang duurt het normaliter voordat een bedrag van de postbank naar een alex spaarrekening overgeschreven is? Kreeg net de papieren binnen met inloggegevens voor alex dus ik denk ga gelijk wat geld overboeken maar zie het er bij alex nog niet op staan. Of duurt dat een dag of zo? Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabo
  • Laatst online: 10-09 08:26
Lassie dutch schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 00:36:

Het internetbankieren ziet er goed uit. Heb inmiddels al een 7 maanden deposito geopend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Laatst online: 24-08 11:46
Metro2002 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 15:04:
Hoe lang duurt het normaliter voordat een bedrag van de postbank naar een alex spaarrekening overgeschreven is? Kreeg net de papieren binnen met inloggegevens voor alex dus ik denk ga gelijk wat geld overboeken maar zie het er bij alex nog niet op staan. Of duurt dat een dag of zo? Weet iemand dat?
Als je het 's ochtends vroeg overmaakt staat het er 's middags al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:08

Metro2002

Memento mori

dyna18 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 19:32:
[...]

Als je het 's ochtends vroeg overmaakt staat het er 's middags al.
Staat er inmiddels op :) Kwam denk ik doordat het weekend ertussen zat.

Binnenkort maar eens wat meer naar overmaken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:51
Leuk he, dat icesave: bevroren tegoeden Engeland. Ik ben tevreden met de AT-bank :P

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 28-08 21:01
Idem hier. Blij dat ik niet ben overgestapt voor die kwart procent :)

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Irby schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:07:
Leuk he, dat icesave: bevroren tegoeden Engeland. Ik ben tevreden met de AT-bank :P
En goed voor NL-klanten dat de clausule dat ze het bij problemen 60 dagen mogen bevriezen verdwenen is :)
Aan de andere kant is 60 dagen bevriezen misschien wel goed: het voorkomt een ineenstorting, en over 60 dagen is iedereen aanzienlijk relaxter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Alweer lekker onduidelijke communicatie. Ze hadden het steeds over 38K€, terwijl slechts 20K volledig gegarandeerd was. Zal het nu wel weer 50K voor 100% zijn en de volgende 50K voor 90%.
Heeft iemand een link naar de exacte tekst van de regeling ? Gaat deze per direct in ?

[ Voor 7% gewijzigd door Henk007 op 07-10-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Laatst online: 28-08 21:01
Volgens RTLZ is het met ingang van vandaag, en geldt een 100%-garantie voor de eerste € 100.000,00.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Irby schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 14:07:
Ik heb zelf ook een spaarrekening bij ATBank, maar had IceSave niet een betere rating dan de ATBank...

Hoe zit het eigenlijk met de opgebouwde rente als een bank failliet gaat. De eerste 20.000 euro is dan wel 100% gegarandeerd, maar geldt dat dan ook voor de rente (die wordt tenslotte pas bijgeschreven op 1 januari)?

Die 100.000 euro grens die sinds vandaag geldt, gelden daar ook de tegoeden voor op de ATBank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:45:
Die 100.000 euro grens die sinds vandaag geldt, gelden daar ook de tegoeden voor op de ATBank?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 19:45:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met de opgebouwde rente als een bank failliet gaat.
Voor zover ik weet is de rente ook gegarandeerd. Tenslotte wordt het per dag berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk38
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 11:56
Ik heb ook een internet spaarrekening lopen bij de AT bank, maar ik vraag me nu af als de website opeens verdwenen is hoe bewijs ik dan dat ik een bedrag daar op een rekening heb staan, en voor welk bedrag daar ik niks op papier heb staan. kan wel een afdrukje maken van m,n tegoed maar is dat rechtsgeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
dirk38 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:44:
Ik heb ook een internet spaarrekening lopen bij de AT bank, maar ik vraag me nu af als de website opeens verdwenen is hoe bewijs ik dan dat ik een bedrag daar op een rekening heb staan, en voor welk bedrag daar ik niks op papier heb staan. kan wel een afdrukje maken van m,n tegoed maar is dat rechtsgeldig.
ja, ik maak ook regelmatig print outs. verder zou ik me er niet druk om maken dat de website ineeens verdwenen zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
ik denk dat de spaarders bij icesave, maar hun geld moeten wegsluizen, die bank staat er niet goed meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 23:27

DDX

Straks in rtl nieuws dat je er niet meer bij kan.

Ben blij dat ik paar maanden geleden gewoon lekker bij de postbank ben blijven zitten :)

ook online :

http://www.rtl.nl/(/actue..._1900_icesafe_kantelt.xml
De tienduizenden spaarders uit Nederland kunnen niet meer bij hun geld, meldt de Nederlandsche Bank (DNB). DNB praat met de IJslandse autoriteiten over de afwikkeling van de tegoeden als Icesave niet meer kan voldoen aan zijn verplichtingen. IJsland staat garant voor een deel van de spaartegoeden. Een ander deel valt onder DNB.
Icesave kan niets melden. "De zaak is nu in handen van DNB. Daar kan ik niet zoveel aan toevoegen", aldus een woordvoerder.

[ Voor 69% gewijzigd door DDX op 07-10-2008 23:40 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Ik krijg langzamerhand de kriebels in dit financiële moeras waarin we verzeild zijn geraakt.
De Postbank heeft de Top- en Internetspaarrekeningen geblokkeerd
Sommige spaarproducten zijn momenteel niet beschikbaar. (Meldingscode: 14.43.3.514)
:?

[ Voor 3% gewijzigd door Henk007 op 08-10-2008 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ach de concurrentie is weg, dus willen ze snel de rente omlaag gooien :P

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
Niet alleen de rente wijzigen. Postbankklanten kunnen momenteel niet bij hun eigen geld op de Top- en/of Internetspaarrekening.

[ Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 08-10-2008 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wat denk je nu? Dat het iets anders is als een technisch storing? Denk dat daarvoor het risico groter is als een bankrun. Sterker nog, ik denk dat mensen eerder hun geld stallen als opnemen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wellicht is de Postbank ook druk aan het omvallen :P

Ach, dan kopen we die ook op, word het gewoon een staatsbank, net als Fortis.

Straks gauw de rekening leeghalen voor Postbankklanten, als de site het weer doet ;)

[ Voor 24% gewijzigd door wildhagen op 08-10-2008 18:37 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik belde net even het nummer van de helpdesk.
Daar wordt (door de computer) gemeld dat "door een storing internetsparen tijdelijk niet beschikbaar is".

Ik denk ook niet dat je moet vrezen dat de postbank zomaar falliet gaat.
Het aandeel ING is de laatste dagen wel gezakt, maar de dagen ervoor ook best wat gestegen.
Maar in de huidige tijd weet je het nooit natuurlijk.

Juist als iedereen met zijn geld gaat vluchten, terwijl er niks aan de hand is, dan help je een bank de grond in ja. Dat is een flinke aantasting van hun liquiditeit.

Edit: op de inlog pagina van postbank:
Als gevolg van een technische storing worden op dit moment de saldi van de volgende spaarrekeningen niet getoond: Toprekening - KwartaalExtrarekening - Bonusrenterekening - Internetsparen Ook het doen van overschrijvingen naar/van genoemde rekeningen is daardoor momenteel niet mogelijk.
Al moet ik wel toegeven dat het toch verdacht lijkt.

[ Voor 27% gewijzigd door M a r c o op 08-10-2008 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09 09:09
M a r c o schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 18:52:
Juist als iedereen met zijn geld gaat vluchten, terwijl er niks aan de hand is, dan help je een bank de grond in ja. Dat is een flinke aantasting van hun liquiditeit.
Ach daar helpt de NL TV wel bij... Vandaag ook weer bij het 6 uur journaal op NL1, een item over Icesave.
Het gaat dus over het (naderende) faillissement van Icesave en sluiten het item af met de mededeling dat de ATBank en AKBank weliswaar buitenlandse banken zijn maar wel onder het NL garantiestelling vallen. Als aller laatste zeggen ze dat de enige bank in NL die daar nu niet ondervalt Argenta is.

3x raden wat de gemiddelde Nederlander die klant bij Argenta is morgen gaat doen?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wat wil je dan? Alle potentieel negatieve dingen maar wegcensureren uit de media, en alleen de goede nieuwsberichten nog maar publiceren?

Lijkt me, op zijn zachtst gezegd, ook niet erg wenselijk...

Men brengt gewoon de feiten, en dat moet men gewoon kunnen blijven doen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
Is het in deze periode nu wel of niet veilig om geld bij atbank (ATB Internet Spaarrekening) vast te zetten?

Vind die 5.5% vanaf € 5000,- namelijk wel aantrekkelijk, maar het is me niet helemaal duidelijk of dat nu wel zo verstandig is?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefxr
Strider schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 19:19:
Is het in deze periode nu wel of niet veilig om geld bij atbank (ATB Internet Spaarrekening) vast te zetten?

Vind die 5.5% vanaf € 5000,- namelijk wel aantrekkelijk, maar het is me niet helemaal duidelijk of dat nu wel zo verstandig is?
Het gaat erom, waar jij beste gevoel bij hebt,zelf heb ik wel daar mijn geld staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007

Dit valt momenteel nog gewoon onder de (inmiddels 100K€) depositogarantieregeling, dus je risico is beperkt. Bij omvallen raak je waarschijnlijk wel je rente kwijt en moet je 3 maanden op je geld wachten.
Mijn vermoeden is overigens dat DNB dit soort buitenlandse spelers (Credit Europe, AK Bank, ATB enz) wat strenger onder de loep zal gaan nemen, zeker onder druk van de grote gevestigde banken. Die mogen namelijk wel voor de schade opdraaien als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

AT Bank is wel goed bezig om mensen gerust te stellen moet ik zeggen:
Per 07 oktober 2008 is het gegarandeerde bedrag van het Depositogarantiestelsel verhoogd naar EUR 100.000 per persoon zonder eigen risico. Amsterdam Trade Bank N.V. valt voor 100% onder deze regeling en is een Nederlandse bankinstelling. Zie ook het register van DNB, www.registers.dnb.nl Onze resultaten t/m derde kwartaal 2008 zijn boven verwachting. Zie http://www.atbank.nl/nl/overons/jaarverslagen.html voor de cijfers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om nog even terug te komen op mijn eigen vraag, vandaag dit bericht op de spaarrekening van de ATbank.

Datum en tijdstip bericht:
08.10.2008 12:45:28

Onderwerp:
Wijziging Depositogarantiestelsel

Inhoud:
Per 07 oktober 2008 is het gegarandeerde bedrag van het Depositogarantiestelsel verhoogd naar EUR 100.000 per persoon zonder eigen risico. Amsterdam Trade Bank N.V. valt voor 100% onder deze regeling en is een Nederlandse bankinstelling. Zie ook het register van DNB, www.registers.dnb.nl Onze resultaten t/m derde kwartaal 2008 zijn boven verwachting. Zie http://www.atbank.nl/nl/overons/jaarverslagen.html voor de cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Henk007 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 19:24:
[...]

Dit valt momenteel nog gewoon onder de (inmiddels 100K€) depositogarantieregeling, dus je risico is beperkt. Bij omvallen raak je waarschijnlijk wel je rente kwijt en moet je 3 maanden op je geld wachten.
Mijn vermoeden is overigens dat DNB dit soort buitenlandse spelers (Credit Europe, AK Bank, ATB enz) wat strenger onder de loep zal gaan nemen, zeker onder druk van de grote gevestigde banken. Die mogen namelijk wel voor de schade opdraaien als het mis gaat.
Oke dat is duidelijk, is er ook ergens bekend hoe goed de atbank op dit moment staat of kun je blind op die jaarcijfers vertrouwen :)? Ik vind het overigens wel vreemd dat je 5.5% rente krijgt als je je geld 6 maanden laat vast zetten, en nog maar 5.05% als je het een jaar laat vast zetten.

Met andere woorden, als die 6 maanden zijn verstreken kun je het beste je geld daarna weer 6 maanden laten vast zetten, of mis ik hier iets?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Lekker is dat, denk je even snel geld over te maken naar de AK bank hebben ze bij de Postbank een "technische storing". Ik geloof er geen bal van. Je zal net geld van je rekening over willen maken om iets groots te kunnen betalen. Gelukkig had ik al wat bij CEB staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 19:33:
[...]
Met andere woorden, als die 6 maanden zijn verstreken kun je het beste je geld daarna weer 6 maanden laten vast zetten, of mis ik hier iets?
Als ik het zo zie, is dat de beste constructie. Best apart, 2x 6 maanden deposito levert meer op i.t.t. 1x 12 maanden deposito. Normaliter hoort het andersom te zijn (want langere periode dat je geld vaststaat, dus hogere beloning in de vorm van rente).

Afijn, ik ben nog steeds tevreden met de AT bank. Zij doen wel mee aan het NL depositogarantiestelsel, dus mochten zij vanwege het sneeuwbaleffect genaamd bank run ook om gaan, weet ik iig zeker dat het beetje spaargeld die ik er gestald heb staan, terug krijg. Want waar draait het om in de economie? Vertrouwen. Wel, laat je spaargeld dan gewoon staan waar het staat. Krijg je ook niet de vervelende gevolgen van een bankrun, want uiteindelijk vererger je door je geld veilig te stellen de boel.

En dat van de postbank, zal wel een technische storing zijn. Wellicht dat ze intern ING en postbank in 1 systeem gooien, want wanneer verdwijnt de naam postbank en is ING het merk dat gevoerd gaat worden? Of blijft postbank als aparte speler bestaan? ING heeft de postbank toch overgenomen een tijd terug? Je hebt toch nu alleen nog Fortis/ABN, Rabo, Postbank-ING en SNS aan NL'se banken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als de rentepercentages voor de langere termijnen lager zijn dan betekend dit dat de actuele rente over 1 - 2 jaar lager zal zijn. Als je dan een nieuwe deposito wilt afsluiten dan krijg je ook een lagere rente. De rente is ALTIJD variabel, behalve als je met de bank een afspraak maakt dat je over een bepaalde periode een vaste rente wilt ontvangen (Deposito). (Vandaag 18 maanden vast - 10,5 % op PLZ).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2008 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Verwijderd schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 19:57:
als de rentepercentages voor de langere termijnen lager zijn dan betekend dit dat de actuele rente over 1 - 2 jaar lager zal zijn. Als je dan een nieuwe deposito wilt afsluiten dan krijg je ook een lagere rente. De rente is ALTIJD variabel, behalve als je met de bank een afspraak maakt dat je over een bepaalde periode een vaste rente wilt ontvangen (Deposito). (Vandaag 18 maanden vast - 10,5 % op PLZ).
Oke duidelijk. Maar een bank kan toch niet jaren vooruit gaan kijken? Bij de rabobank blijft het maar zakken.

Wat bedoel je overigens met die 10.5% op PLZ?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het vooruit kijken is gebaseerd op het verleden, voor 'n bank is dat best wel te doen.

PLZ = Poolse Zloty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Oke,

ik zat nog eens verder te kijken en kwam uit op:

http://www.crediteurope.nl/

Naja, hier krijg je nog meer rente, 5.5% over een jaar tijd :|
Lijkt me in dit geval nog beter dan ATK?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:19

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

The_Sukkel schreef op maandag 22 september 2008 @ 21:46:
[...]

Edit:
Overigens heeft Icesave een iets hogere rating (A2) dan AK Bank (A3)
http://www.z24.nl/z24geld/artikel_18208.z24
Right, en nu kunnen we niet meer bij ons geld. Ik zal lekker voor myself blijven spreken :P Heb er zelf ook nog €6000 staan trouwens..

Anyway: moet nu dus kijken naar een nieuwe spaarrekening met een hoge rente. CE of NIBC Direct is dan de vraag? Gelijke rente, CE doet met rente vervelend als je al een tijdje klant bent en NIBC is nieuw en we weten nog niet hoe ze bij rentewijzigingen omgaan met mensen die al klant zijn.

Zijn er verschillen qua overmaken (snelheid?), hoe zit het met de inlog en transactieprocedures? Het pasje van Icesave vond ik maar een halve maatregel, ik heb liever een TAN-lijst of iets anders dat wel werkt.

edit: CE werkt dus met 2 vaste codes, voelt niet echt veilig aan. Voor mij alleen een optie als de tegenrekening niet met dezelfde codes te wijzigen is. Hoe zit dat?

edit2: rekening bij NIBC geopend. Werkt gewoon met een TAN-lijst en de deposito's zijn veel interessanter.

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 08-10-2008 21:03 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Strider schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 20:28:
Oke,

Credit Europe is in elk geval een bank die onder een Nederlandse vergunning werkt. De spaarrekeningen en reguliere termijn deposito's vallen dus onverdeeld onder het Nederlandse depositogarantiestelsel. Ik zie geen bijzondere adders onder het gras.

Dat geldt overigens voor de meeste banken, Argenta en Landsbanki (IceSave) zijn een beetje de buitenbeetjes die met een "bijkantoor" vergunning werkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Coenen schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 19:46:
Lekker is dat, denk je even snel geld over te maken naar de AK bank hebben ze bij de Postbank een "technische storing". Ik geloof er geen bal van. Je zal net geld van je rekening over willen maken om iets groots te kunnen betalen. Gelukkig had ik al wat bij CEB staan.
Hou eens op met paniekzaaien zeg... Alsof het zo bijzonder is dat er een technische storing is bij de Postbank :z Het werkt inmiddels weer gewoon.

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Idd, ze hebben vaak technische storingen, deze kwam op een onhandig moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Laatst online: 02-08 20:54
Strider schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 20:28:
Oke,

What about MoneYou? Behoorlijk hoge rente (vanaf 5,1% zonder het geld vast te zetten) en een zelfstandige dochteronderneming van ABN AMRO Hypotheken Groep B.V. welke op haar beurt onderdeel is van ABN AMRO Bank N.V. welke op haar beurt weer een staatsbank is.

Meer zekerheid ga je niet krijgen denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 08-10-2008 22:59 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09

ThunderNet

Flits!

Coenen schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 21:50:
Idd, ze hebben vaak technische storingen, deze kwam op een onhandig moment.
Precies.. En het zou nogal vreemd zijn, dat ING eerder vandaag voor 4miljard een andere bank koopt, en de postbank dan in problemen komt ;)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:50
argro schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 22:58:
[...]
What about MoneYou? Behoorlijk hoge rente (vanaf 5,1% zonder het geld vast te zetten) en een zelfstandige dochteronderneming van ABN AMRO Hypotheken Groep B.V. welke op haar beurt onderdeel is van ABN AMRO Bank N.V. welke op haar beurt weer een staatsbank is.

Meer zekerheid ga je niet krijgen denk ik.
* Rukapul is ook bezig een rekening bij MoneYou te openen. De enige vraag die nog wel rijst is waarom een hypotheekbank zo duur geld aan wil trekken.
Pagina: 1 ... 7 ... 40 Laatste

Dit topic is gesloten.